Φεβ 12

Ο κ. Τσίπρας ξέχασε να μας πει ότι έψαχνε ιδιώτη επενδυτή για τη ΛΑΡΚΟ - Βασικά σημεία συνέντευξης στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ 100.3

Την υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ και στο θέμα της ΛΑΡΚΟ, με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα να ζητά συνέχιση της δραστηριότητας με το τρέχον καθεστώς σε μια εταιρεία  «που σέρνεται επί 35 χρόνια, χρωστά σε όποιον μιλά ελληνικά και είναι παντός εκτός ελέγχου», αποκρύπτοντας ότι και η κυβέρνησή του αναζητούσε ιδιώτη επενδυτή για την εταιρεία, ανέδειξε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης.

«Είδα χθες τον κ. Τσίπρα που ζήτησε να παραμείνουν όλοι οι εργαζόμενοι και να συνεχίσει η επιχείρηση τις δραστηριότητές της.  Καλύτερα να είμαστε πλούσιοι και υγιείς, παρά πτωχοί και ασθενείς ! Αυτή ήταν η προσέγγισή του», είπε χαρακτηριστικά οκ. Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα το πρωί στον Ρ/Σ ΣΚΑΪ 100,3 και τον Άρη Πορτοσάλτε.  «Ο ίδιος Τσίπρας όμως που τα λέει όλα αυτά ξέχασε ότι υπάρχει επιστολή του κ. Τσακαλώτου -που αν δεν κάνω λάθος ήταν υπουργός Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ- που λέει ότι η κυβέρνησή του έψαχνε ιδιώτη επενδυτή. Δεν είχαν κάνει βεβαίως τίποτα αλλά είχαν στείλει την επιστολή προς την Κομισιόν και πρέπει να μας πουν αν το γράμμα του κ. Τσακαλώτου ήταν μια φάρσα, μια πλάκα της κυβέρνησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή εάν τη μια μέρα λένε αυτά και την άλλη λένε άλλα !»

«Ό,τι ευθύνες υπάρχουν, προφανώς δεν πρόκειται να τις  συγκαλύψουμε. Η βασική μου έγνοια πάντως είναι να τελειώσει αυτό το απαράδεκτο σκηνικό με τη ΛΑΡΚΟ και να έχουμε μέσα σε 12 μήνες το αργότερο μια οριστική λύση, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο», συνέχισε ο κ. Χατζηδάκης, περιγράφοντας με μελανά χρώματα την δεινή οικονομική κατάσταση της εταιρείας.

«Μιλάμε για μια εταιρεία με χρέη προς τη ΔΕΗ 351 εκατ. ευρώ, προς την τράπεζα Πειραιώς 32 εκατ. ευρώ, προς την παλιά ΛΑΡΚΟ- γιατί αυτή η ιστορία «σέρνεται» από τη δεκαετία του ’80- 53 εκατ. ευρώ, προς το ελληνικό Δημόσιο 17 εκατ. ευρώ, προς τον ΕΦΚΑ 8 εκατ. ευρώ, προς προμηθευτές εσωτερικού 12 εκατ. ευρώ, προς προμηθευτές εξωτερικού περίπου 2,5 εκατ. ευρώ, σε εργολάβους 5 εκατ. ευρώ, σε μεταφορείς 4 εκατ. ευρώ. Εκτός από αυτά τα χρέη ύψους 485 εκατ. ευρώ, έχουμε και 135 εκατ. καταδίκη από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης εδώ και χρόνια για παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Η απόφαση αυτή είναι τελεσίδικη, άρα η εταιρεία πρέπει να επιστρέψει το ποσό αυτό στο Δημόσιο. Έχουμε επίσης  και 50 εκατ. ευρώ  περιβαλλοντικό πρόστιμο που εκκρεμεί να υπογραφεί, διότι η εταιρεία μολύνει αγρίως τον Ευβοϊκό. Εκτός αυτού δεν πληρώνει και αυτά που πρέπει να πληρώνει για τους ρύπους του διοξειδίου του άνθρακα- αυτά που πληρώνουν όλες οι άλλες εταιρείες. Άρα είναι μια εταιρεία ουσιαστικά υπεράνω των νόμων και εκτός ελέγχου. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε άλλο!»

Περιγράφοντας την λύση που προωθείται μέσω σχετικής τροπολογίας,  επισήμανε ότι κινείται στο πλαίσιο της απόφασης του 2014 της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής  που λέει ότι θα πρέπει να χωριστεί στα τρία η εταιρεία και να πωληθούν τα δύο τμήματα για να αντιμετωπιστεί το θέμα των κρατικών ενισχύσεων. «Τα δυο πακέτα -το εργοστάσιο της Λάρυμνας και τα ορυχεία- θα πουληθούν την ίδια μέρα, προκειμένου να υπάρξει και ο ίδιος πλειοδότης. Έτσι η  εταιρεία θα είναι ελεύθερη βαρών. Ο καινούργιος επενδυτής, θα μπορεί να διαλέξει τους εργαζομένους που θέλει. Εμείς πιστεύουμε ότι η μεγάλη πλειονότητα των σημερινών εργαζόμενων, με αναπροσαρμογή βεβαίως των μισθών σε όρους αγοράς, θα μπορεί να προσληφθεί λόγω της εμπειρίας που έχουν στο νικέλιο. Θα είναι ουσιαστικά μια επανεκκίνηση».

Αναφερόμενος ειδικότερα στο θέμα της αναπροσαρμογής των μισθών των εργαζομένων, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι το 2019 το μέσο μεικτό κόστος μισθοδοσίας για τους 1.082 εργαζόμενους της εταιρείας ήταν 40.558 ευρώ το χρόνο. «Γι΄ αυτούς που δουλεύουν από 20 χρόνια και πάνω στην εταιρεία είναι 62.500 ευρώ το χρόνο. Γι’ αυτούς που δουλεύουν από 10 έως 20 χρόνια είναι 37.000 ευρώ το χρόνο και αυτούς που δουλεύουν από 1 έως 10 χρόνια είναι 31.300, το μεικτό κόστος. Αυτό το λέω διότι προβλέπουμε στην ρύθμιση ότι θα μειωθούν μεσοσταθμικά οι μισθοί κατά 25%, μόλις μπει ο ειδικός διαχειριστής. Θα μειωθούν διότι και οι εργαζόμενοι πρέπει να συμβάλλουν σε μια εταιρεία που είναι σε τόσο κακή κατάσταση στην όποια στοιχειώδη εξυγίανσή της, μέχρι να προχωρήσει η διαδικασία».

Ο υπουργός ΠΕΝ σημείωσε επίσης ότι η ρύθμιση προβλέπει μια χρηματοδότηση-γέφυρα της τάξης των 35 εκατ. ευρώ για να μπορέσει η εταιρία να αντέξει, να μην κλείσει αύριο το πρωί δηλαδή και βρεθούν όλοι οι εργαζόμενοι ανεξαιρέτως στον δρόμο. Θέτει ταυτόχρονα μια προθεσμία ενός έτους αυστηρά έτσι ώστε ο ειδικός διαχειριστής να έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία έως τότε. Ξεκαθάρισε δε ότι «Αν δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ή αν για οποιονδήποτε λόγο υπάρχουν προβλήματα στη μέση, η εταιρία θα πάει σε πτώχευση. Έχω χειριστεί μια σειρά από «σαπάκια» του Δημοσίου κατά καιρούς, η υπόθεση αυτή όμως ξεπερνά κάθε προηγούμενο.

Ουσιαστικά πάμε να λύσουμε ένα θέμα 35 ετών.  Αυτό που θέλουν κάποιοι, να είναι και η πίτα ολόκληρη και ο σκύλος χορτάτος,  δεν γίνεται. Διότι είναι εκτός των κανόνων της οικονομίας και της ζωής. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το νικέλιο, όπως και όλες οι δραστηριότητες στον εξορυκτικό τομέα, έχουν μια προστιθέμενη αξία. Και τώρα περισσότερο με τις μπαταρίες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπορεί να παραχθεί και κοβάλτιο από όλη αυτή τη διαδικασία. Και γι’ αυτό είπαμε να μην κάνουμε πτώχευση, δεδομένου ότι υπάρχει κατά τα φαινόμενα κάποιο επενδυτικό ενδιαφέρον για να παραμείνει εκεί η δραστηριότητα και να παραμείνουν ζωντανές οι περιοχές, για να μπορούν οι οικογένειες των εργαζομένων να έχουν ψωμί στα σπίτια τους. Αυτή την προσπάθεια κάνουμε. Αλλά αυτός δεν είναι λόγος, επειδή ο ένας βγάζει νικέλιο και ο άλλος αλουμίνιο να παρανομεί ασυστόλως. Δείτε, ιστορικά παντού σε όλες τις χώρες στον ιδιωτικό τομέα πόσες επιχειρήσεις πτωχεύουν, διότι δεν μπορούν να αντέξουν στον ανταγωνισμό. Αν πάμε έτσι οποιοσδήποτε να φεσώνει, να μην πληρώνει τράπεζες, να μην πληρώνει το Δημόσιο, να μην πληρώνει ασφαλιστικά ταμεία, πού θα πάει αυτό;» κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Φεβ 10

Η υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ για τον λιγνίτη ξεπερνά και τον χειρότερο εαυτό του- Πέντε ερωτήματα προς την αξιωματική αντιπολίτευση - Βασικά σημεία συνεντεύξεων στους ραδιοφωνικούς σταθμούς Παραπολιτικά FM και Alpha 98,9 FM

Υποκρισία  και θράσος στο θέμα της απολιγνιτοποίησης καταλόγισε στον ΣΥΡΙΖΑ ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης, στο πλαίσιο συνεντεύξεων που έδωσε στους Ρ/Σ Παραπολιτικά FM και Alpha 98,9 FM. O ίδιος έθεσε πέντε ερωτήματα προς την αξιωματική αντιπολίτευση –αναδεικνύοντας τις αντιφάσεις στην επιχειρηματολογία του ΣΥΡΙΖΑ- σκιαγραφώντας παράλληλα το σχέδιο της κυβέρνησης για τη δίκαιη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών, τονίζοντας ότι «θα πείσει ακόμα και τους πιο κακόπιστους».

«Καταλαβαίνω την ανησυχία των κατοίκων της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης γιατί μετά από 50-60 χρόνια αλλάζει η ζωή τους. Αυτό όμως που δεν καταλαβαίνω είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ στο συγκεκριμένο θέμα ξεπέρασε και τον χειρότερο εαυτό του», είπε ο κ. Χατζηδάκης, εξειδικεύοντας στη συνέχεια τα ερωτήματα:

Πρώτον, Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε έρθει τον περασμένο Σεπτέμβριο – Οκτώβριο και καταψήφισε τις δικές του συμβάσεις για τους υδρογονάνθρακες με το σκεπτικό ότι οι εξορύξεις υδρογονανθράκων είναι  επιβαρυντικές για το περιβάλλον, με πρόσχημα την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ. «Το κόμμα αυτό, το υποτιθέμενο οικολογικό κόμμα, μας λέει «Ζήτω ο λιγνίτης». Πραγματικά δεν μπορώ να βγάλω άκρη !»

Δεύτερονο ίδιος  ΣΥΡΙΖΑ που τώρα λέει να παραμείνει λίγα χρόνια ακόμη ο λιγνίτης, επιχείρησε να πουλήσει κάποιες λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ και μάλιστα δυο φορές, τη δεύτερη φορά δε χωρίς κατώφλι. Δηλαδή θα μπορούσαν να πουληθούν ακόμη και με ένα ευρώ και δεν βρέθηκε ούτε ένας αγοραστής. «Διότι οι λιγνιτικές μονάδες έχουν γίνει βαρίδι για τη ΔΕΗ. Η ΔΕΗ έχει χάσει μόνο το 2018 200 εκατ. ευρώ από τον λιγνίτη και το 2019 300 εκατ. ευρώ και αυτό λόγω του ότι άλλαξε η ευρωπαϊκή νομοθεσία για το συγκεκριμένο ζήτημα και εκεί που θεωρούνταν πλεονέκτημα, τώρα πλέον έχει καταντήσει μειονέκτημα. Γι’ αυτό δεν υπήρξε ενδιαφέρον για την αγορά των λιγνιτικών μονάδων, διότι ποιος τρελός θα πήγαινε να πάρει λιγνιτικές μονάδες και να πληρώνει λεφτά κάθε χρόνο ;»

Τρίτον, τώρα θυμήθηκαν τη Γερμανία για να πουν ότι «το δικό μας χρονοδιάγραμμα είναι πιο γρήγορο, πιο φιλόδοξο από το χρονοδιάγραμμα απόσυρσης της Γερμανίας. Καταρχάς, ξεχνούν ότι σε 14 ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη σταματήσει τελείως τέτοιου είδους λειτουργίες. Στέκονται  στη Γερμανία που θα πάει πιο πίσω. Ξεχνούν όμως ότι ο λιθάνθρακας, αυτού του είδους τα ορυκτά στη Γερμανία έχουν μεγαλύτερη θερμογόνο δύναμη -όπως λέγεται-. Άρα, η γερμανική ΔΕΗ,  η RWE, δεν «μπαίνει μέσα», όπως η ΔΕΗ. Είναι οριακά κερδοφόρα, διότι πλεονεκτεί το δικό τους καύσιμο σχέση με το δικό μας λιγνίτη».

Τέταρτον, ξεχνάνε ότι η ΔΕΗ – όπως την κατάντησαν εκείνοι – προφανώς δεν αντέχει να επιβαρύνεται με 200 και 300 εκατ. ευρώ τον χρόνο, διότι ίσα - ίσα έχει βγάλει τη μύτη της έξω από το νερό με τα έκτακτα μέτρα που πήραμε. «Πώς μπορούμε κάθε χρόνο ελαφρά τη καρδία να παρατείνουμε τη λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων και να έχουμε τη ΔΕΗ σε  αυτήν την κατάσταση; Εάν δεν είχαμε πάρει  έκτακτα μέτρα το καλοκαίρι - μετά την πλήρως αποτυχημένη διαχείριση του ΣΥΡΙΖΑ στη ΔΕΗ  - αυτή την ώρα η συζήτηση που κάνουμε δεν θα υπήρχε, διότι δεν θα υπήρχε ούτε ζήτημα απολιγνιτοποίησης ούτε ζήτημα ΔΕΗ συνολικά. Η ΔΕΗ θα είχε κλείσει, με όλες τις δραματικές συνέπειες στη  οικονομία. Γι΄αυτό απορώ ακόμη πώς έχει αυτό το απόθεμα θράσους ο ΣΥΡΙΖΑ».

Πέμπτον, πέραν της αποτυχημένης προσπάθειας να ιδιωτικοποιήσουν τις λιγνιτικές μονάδες, ξεχνάνε «οι εισαγγελείς», «οι υπερασπιστές του λιγνίτη» σήμερα,  ότι την τελευταία δεκαετία η παραγωγή των λιγνιτικών μονάδων – και αυτό δεν επιδέχεται αμφισβήτησης – μειώθηκε  από τις 30.000 γιγαβατώρες στις 10.000 γιγαβατώρες και η μισή μείωση έγινε επί των δικών τους ημερών, διότι προφανώς έβλεπαν - έστω και ελλιπώς- ότι υπάρχει μια τέτοια κατεύθυνση. Η  εξέλιξη με τους ρύπους στο χρηματιστήριο του διοξειδίου του άνθρακα είναι τέτοια που επιβάλλεται να πάμε προς αυτήν την κατεύθυνση και για λόγους οικονομικούς και για λόγους περιβαλλοντικούς.

«Υπάρχει ένα πολιτικό θέατρο από τον ΣΥΡΙΖΑ και υπάρχουν και κάποιες δυνάμεις που κινούνται δορυφορικά σε αυτό το πλαίσιο ή  εκφράζουν έναν λαϊκισμό οι οποίοι θεωρούν  σκόπιμο να πουν αυτά που λεν,  νομίζοντας ότι γίνονται συμπαθείς και ξέροντας ότι θα τους εκδικηθεί ένα πράγμα: Η πραγματικότητα. Κάνουν φοβερά κοντόφθαλμη αντιπολίτευση, αλλά είναι πρόβλημά τους.  Υπήρξε μια απαράδεκτη διαχείριση, μια «ελαφρότητα» στη διαχείριση της ΔΕΗ από τον ΣΥΡΙΖΑ», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης.

 

Ο υπουργός ΠΕΝ περιέγραψε στη συνέχεια περιληπτικά τα  μέτρα για τις λιγνιτικές περιοχές που ανακοίνωσε από το βήμα της προχθεσινής ημερίδας στην Πτολεμαΐδα:

Ø  Κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων ισχύος 2 GW στα λιγνιτικά πεδία της ΔΕΗ

Ø  Συμφωνία των ΕΛΠΕ με μεγάλη γερμανική εταιρεία (θα υπογραφεί την επόμενη ημέρα) για μεγάλο φωτοβολταϊκό σταθμό ισχύος 205 MW στην περιοχή της Κοζάνης

Ø  Πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου για τους εργαζόμενους της ΔΕΗ, πλήρως χρηματοδοτούμενο από την επιχείρηση

Ø  Ταχεία έναρξη των εργασιών αποκατάστασης των λιγνιτωρυχείων, εν είδει δραστηριότητας-«γέφυρα» ιδίως για τους εργολαβικούς εργαζόμενους

Ø  Ανάπτυξη των δικτύων φυσικού αερίου-Τηλεθέρμανση

Ø  Προσαρμογή του χωροταξικού σχεδιασμού στις σχεδιαζόμενες χρήσεις των εδαφών

Ø  Διατήρηση του εκπτωτικού τιμολογίου της ΔΕΗ για τις λιγνιτικές περιοχές (ΠΟΤ)

Ø  Καταβολή του λιγνιτικού πόρου της ΔΕΗ, ύψους 130 εκατ. ευρώ

Ø  Επιχορήγηση ύψους 60 εκατ. ευρώ από το Πράσινο Ταμείο

Ø  Δημιουργία μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με καύση απορριμμάτων (waste-to-energy) σε συνεργασία με τον τοπικό ΦΟΔΣΑ

Ø  Αναβάθμιση του ρόλου του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

Ø  Ειδικά φορολογικά κίνητρα και φοροαπαλλαγές σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Ø  Συνολικοί πόροι ύψους 3,7-4,4 δις. ευρώ για τις λιγνιτικές περιοχές

 

«Το βασικό μας θέμα απέναντι σε όλους αυτούς τους  «κατ΄ επάγγελμα εισαγγελείς»- πολιτικούς και κοινωνικούς- είναι εμείς να κάνουμε καλά τη δουλειά μας. Θεωρώ ότι θα έχουν καταλάβει ότι έχουμε σχέδιο ακόμα και οι πιο κακόπιστοι», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Φεβ 10

Κροκοδείλια δάκρυα ΣΥΡΙΖΑ για τον λιγνίτη - Υποκριτικό πολιτικό σόου Βασικά σημεία συνέντευξης στον ραδιοφωνικό σταθμό Θέμα FM 

Απολύτως κατανοητές χαρακτήρισε τις ανησυχίες των κατοίκων και των εργαζόμενων της Δυτικής Μακεδονίας σχετικά με την απολιγνιτοποίηση ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του στον ρ/σ Θέμα FM. Ωστόσο, έκανε λόγο για υποκριτική στάση από την πλευρά των εκπροσώπων του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίοι χύνουν τώρα κροκοδείλια δάκρυα για τον λιγνίτη και στήνουν επικοινωνιακά σόου, ενώ οι ίδιοι προσπάθησαν πρόσφατα να πουλήσουν λιγνιτικές μονάδες χωρίς επιτυχία, ακριβώς επειδή ο λιγνίτης είναι πλέον βαρίδι για τη ΔΕΗ.

Όπως επισήμανε ο κ. Χατζηδάκης, στόχος της κυβέρνησης είναι να δοθούν επενδυτικά κίνητρα, προκειμένου να αναπτυχθούν περαιτέρω και οι άλλες σημαντικές οικονομικές δραστηριότητες, που υπάρχουν ήδη στην περιοχή. Ακόμη, σημείωσε πως η αποκατάσταση των ορυχείων της ΔΕΗ με ταχύτητα και «αυτοί δηλαδή που σήμερα σκάβουν, οι εργολαβικοί, αύριο θα σκεπάζουν τα χώματα, θα διαμορφώνουν εκ νέου το τοπίο. Άρα προσπαθούμε να διαμορφώσουμε τις προϋποθέσεις έτσι ώστε να μην υπάρξει κενό».

«Η Δυτική Μακεδονία είναι μια περιοχή που ζει από τον λιγνίτη εδώ και περίπου 60 χρόνια. Επομένως η απολιγνιτοποίηση που είναι στη δική μας ατζέντα είναι ουσιαστικά όχι απλά μια πολιτική πρόταση, όχι απλώς μια αλλαγή των μέσων παραγωγής ενέργειας, είναι τελικά ένα άλλο μοντέλο ζωής για αυτή την περιοχή», ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε πως οι ανησυχίες που εκφράζουν κάτοικοι, εργαζόμενοι και φορείς στην περιοχή είναι κατανοητές, ωστόσο, όπως είπε, «δεν μπορώ να κατανοήσω βέβαια ορισμένα πολιτικά σόου που έγιναν χθες, τα οποία δεν με εξέπληξαν διότι έχω συνηθίσει, είμαι αρκετά χρόνια στην πολιτική. Αλλά εν πάση περιπτώσει ανεξάρτητα από το πολιτικό σόου, εκείνο το οποίο έχει σημασία είναι η ουσία των πραγμάτων. Ο λιγνίτης δεν μπορεί να είναι επιλογή, όχι μόνο για λόγους περιβαλλοντικούς, αλλά και για λόγους οικονομικούς. Η ΔΕΗ το 2018 μόνο από το λιγνίτη έχασε 200 εκατ. ευρώ, το 2019 έχασε 300 εκατ. ευρώ και φέτος θα χάσει μάλλον περισσότερο, λόγω των τιμών του διοξειδίου του άνθρακα. Διότι πληρώνει η ΔΕΗ, όπως και όλες οι εταιρείες που ρυπαίνουν, λόγω ευρωπαϊκών κανόνων ένα κάρο λεφτά επειδή ακριβώς ρυπαίνουν».

«Όσοι χύνουν σήμερα κροκοδείλια δάκρυα θα πρέπει να κατανοήσουν ότι ο λιγνίτης είναι πια βαρίδι για τη ΔΕΗ»

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε πως σταδιακά γίνεται κατανοητή στον περισσότερο κόσμο η αναγκαιότητα της απολιγνιτοποιήσης. «Θα έπρεπε να είχε γίνει κατανοητό στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και σε μια σειρά από άλλους τοπικούς παράγοντες, οι οποίοι χύνουν κροκοδείλια δάκρυα τώρα, ενώ ξέρουν ότι η πώληση των λιγνιτικών μονάδων που δρομολόγησε δύο φορές ο ΣΥΡΙΖΑ δεν τελεσφόρησε, ακριβώς διότι ο λιγνίτης δεν είναι πια διαμάντι και πετράδι, είναι βαρίδι για όποιον τον έχει. Τη δεύτερη φορά μάλιστα που έγινε η προσπάθεια από το ΣΥΡΙΖΑ για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων έγινε χωρίς κατώφλι. Μπορούσε να γίνει η πώληση και με 1 ευρώ και δεν βρέθηκε ενδιαφερόμενος. Επομένως, το ότι θυμήθηκαν τώρα ότι πρέπει να κρατήσουμε το λιγνίτη, έστω και για κάποια περισσότερα χρόνια, νομίζω ότι δείχνει σαν να μην κατάλαβαν καν τι έγινε πριν από μερικούς μήνες από τους ίδιους, που σήμερα και διαμαρτύρονται και πού κατέληξε αυτό που έκαναν», εξήγησε ο κ. Χατζηδάκης.

«Η κυβέρνηση προχώρησε άμεσα σε δράσεις για την απολιγνιτοποίηση»

 

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ερωτηθείς για τον αν προλαβαίνει η κυβέρνηση να πραγματοποιήσει την απολιγνιτοποίηση έως το 2023, σημείωσε πως η κυβέρνηση προχώρησε άμεσα σε δράσεις, ώστε να μπει μπροστά η απολιγνιτοποίηση. «Η κυβέρνηση δεν αρκέστηκε στην αναγγελία του πρωθυπουργού από το βήμα του ΟΗΕ ότι πάμε σε απολιγνιτοποίηση. Αμέσως μετά ξεκίνησε μια σειρά δράσεων, μεταξύ των οποίων είναι και το ότι ζητήσαμε από την Παγκόσμια Τράπεζα να επισπεύσει μια μελέτη που είχε παραγγελθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση για την απολιγνιτοποίηση και μεταξύ των οποίων είναι η συγκρότηση μιας Διυπουργικής Επιτροπής που θα ασχολείται συστηματικά με το θέμα. Διότι προφανώς είναι ένα πολύ μεγάλο project. Μάλιστα στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής ήρθε και η αρμόδια Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την περιφερειακή πολιτική, η κα Φερέιρα, η οποία μας είπε και δημόσια ότι τα κονδύλια τα οποία θα δοθούν για την απολιγνιτοποίηση είτε από κοινοτικούς πόρους είτε από εθνικούς πόρους είτε με δανειοδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τη σχετική μόχλευση θα είναι από 3,7 έως 4,4 δισ. ευρώ. Ένα ποσό που δεν νομίζω ότι είναι ευκαταφρόνητο, αν και εμείς θα αγωνιστούμε το ποσό αυτό να αυξηθεί ακόμα περισσότερο. Η κυβέρνηση λοιπόν έχει κινηθεί, αλλά και χθες ανακοίνωσα 12 συγκεκριμένα μέτρα που αποτελούν άμεσες παρεμβάσεις για τη Δυτική Μακεδονία και γενικά για τις λιγνιτικές περιοχές, γιατί μην ξεχνάμε ότι είναι και η Μεγαλόπολη, για την οποία θα ισχύσουν φυσικά τα ίδια μέτρα».

«Η αποκατάσταση των ορυχείων συνεπάγεται θέσεις εργασίας»

Αναφορικά με τη δημιουργία θέσεων εργασίας στις περιοχές αυτές, ο κ. Χατζηδάκης εξήγησε πως θα γίνει μία μεγάλη προσπάθεια για την αποκατάσταση των ορυχείων. «Η αποκατάσταση των ορυχείων- πέρα από τον περιβαλλοντικό της χαρακτήρα με τις φυτεύσεις δένδρων, τις λίμνες που θα δημιουργηθούν και ούτω καθεξής- είναι η ίδια η αποκατάσταση- λόγω αυτών των δραστηριοτήτων- εντάσεως εργασίας. Αυτοί δηλαδή που σήμερα σκάβουν, οι εργολαβικοί, αύριο θα σκεπάζουν τα χώματα, θα διαμορφώνουν εκ νέου το τοπίο - διότι για τους υπαλλήλους της ΔΕΗ έχουμε λάβει πρόνοια και το ξέρουν και οι ίδιοι πολύ καλά και το έχουμε ανακοινώσει από τον περασμένο Δεκέμβριο. Και οι δράσεις αυτές όπως σημείωσα θα προχωρήσουν άμεσα. Άρα προσπαθούμε να διαμορφώσουμε τις προϋποθέσεις έτσι ώστε να μην υπάρξει κενό.

 

Εκτός αυτού, μετέφερα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή- και ο εκπρόσωπος της ΕΕ που ήταν εκεί δεν φάνηκε καθόλου αρνητικός- ένα επίσημο αίτημα στο πλαίσιο της Δίκαιης Μετάβασης: Να υπάρξει μια ειδική ζώνη φορολογικών κινήτρων στη Δ. Μακεδονία και στη Μεγαλόπολη. Δηλαδή όποιος επενδύει εκεί να έχει μια ειδική φορολογική μεταχείριση», ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

«Στόχος μας να αναπτυχθούν και άλλες δραστηριότητες στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας»

Η Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας, εκτός από τη ΔΕΗ, διαθέτει ήδη πολλές σημαντικές οικονομικές δραστηριότητες που είναι δυναμικές και εξωστρεφείς, όπως επισήμανε ο κ. Χατζηδάκης. «Δεν μας ενδιαφέρει απλά και μόνο η ΔΕΗ- που θα παραμείνει στην περιοχή, εκεί που σήμερα έχει λιγνιτικές μονάδες αύριο να έχει φωτοβολταϊκά- εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι πέρα από την ενέργεια να υπάρξουν και άλλες δραστηριότητες σε αυτή την περιοχή. Που σήμερα υπάρχουν! Χθες είχα πάει στο Νυμφαίο- το οποίο έχει μια σημαντική τουριστική ανάπτυξη τις τελευταίες δεκαετίες- για να υπογραμμίσω ότι στη Δ. Μακεδονία δεν υπάρχει μόνο ο λιγνίτης. Υπάρχει ο αγροτουρισμός, υπάρχουν τα μάρμαρα, υπάρχει ο κρόκος, τα φασόλια Πρεσπών, τα ροδάκινα Βελβεντού. Υπάρχουν μια σειρά από δραστηριότητες οι οποίες είναι εκεί για να μας υπενθυμίζουν ότι μια ολόκληρη περιφέρεια δεν μπορεί να στηρίζεται σε μια μονοκαλλιέργεια όπως ήταν ο λιγνίτης. Επομένως ναι, μας ενδιαφέρει όχι μόνο η ενέργεια, αλλά και ο αγροτουρισμός, η εναλλακτική γεωργία, η μεταποίηση, η βιομηχανία που δεν θα είναι ρυπογόνος. Και ήδη είμαστε σε επαφή- ακριβώς επειδή οι άνθρωποι ξέρουν, καταλαβαίνουν τι γίνεται και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες γίνεται η Δίκαια Μετάβαση θα υπάρξει μία ειδική μεταχείριση- καταλαβαίνουν οι επενδυτές ότι είναι περιοχές που πρέπει να υπάρξει μια ειδική μεταχείριση. Καταλαβαίνουν οι επενδυτές ότι πρέπει να τις εξετάσουν σοβαρά», εξήγησε.

«Είπα λοιπόν σε αυτούς που έχουν ερωτηματικά και ακόμη περισσότερο σε αυτούς που διαμαρτύρονται, να μην μας βάζουν τον πήχη τόσο χαμηλά λέγοντας ότι δεν υπάρχει κανένα σχέδιο και κανένα μέλλον, διότι θα τον περάσουμε και μάλιστα με χαρακτηριστική άνεση», πρόσθεσε.

Φεβ 5

Η Ελλάδα είναι η 24η στους 27 της ΕΕ στη διαχείριση των απορριμμάτων, όμως μέσα σε 6 μήνες έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα

Ως το δυσκολότερο ζήτημα του χαρτοφυλακίου του χαρακτήρισε τη διαχείριση των απορριμμάτων, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του στον ρ/σ ΣΚΑΪ, εξηγώντας ότι σήμερα, η Ελλάδα κατέχει μόλις την 24η θέση ανάμεσα στις 27 χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφορικά με αυτό το θέμα. Το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι πολυπαραγοντικό, επεσήμανε ο Υπουργός, θέτοντας υπόψιν ότι πέραν του κεντρικού σχεδιασμού και συντονισμού από το Υπουργείο, απαιτείται και ο άρτιος συντονισμός  των 13 Περιφερειών της χώρας με τους 332 Δήμους.

«Νόμιζα ότι  η ΔΕΗ είναι το δυσκολότερό μου πρόβλημα, αλλά τελικά είναι το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων συνολικά. Διότι είναι ένα πρόβλημα που αφορά καταρχήν όλη την κοινωνία, δεν επιλύεται με δύο παρεμβάσεις νομοθετικού χαρακτήρα και απαιτεί συνεργασία όλων των Δήμων, όλων των Περιφερειών και όλων των επιμέρους κοινωνικών ομάδων. Κάθε μέρα τρέχουμε για να καλύψουμε τεράστιες καθυστερήσεις πολλών ετών και έχοντας ταυτόχρονα να ξεπεράσουμε και τοπικές αντιδράσεις, διότι μην γελιέστε μην νομίζετε ότι τώρα στο Γραμματικό όσοι μας ακούνε λένε «Ζήτω ο Χατζηδάκης», αλλά θα προχωρήσουμε ακριβώς γιατί πρέπει να καλύψουμε το χαμένο έδαφος».

«Δημοπρατούμε 17 Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων μέσα στο 2020, όταν από συστάσεως του ελληνικού κράτους έχουν φτιαχτεί 4!»

Ο κ. Χατζηδάκης παρά τις πολυετείς καθυστερήσεις και την κακή εικόνα στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας,  σημείωσε ότι ήδη υπάρχουν απτές αποδείξεις προόδου:

·         Αντιμετωπίσαμε κάποια επείγοντα θέματα και δεν έχουμε πια οξύτατα προβλήματα και για τη δημόσια υγεία σε συγκεκριμένες περιοχές. Ποιες είναι αυτές οι περιοχές; Είναι η Κέρκυρα, η Λευκάδα, το Αίγιο, την Ύδρα.

·         Αγωνιζόμαστε να δημοπρατηθούν 17 Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων σε όλη τη χώρα μέσα στο 2020, όταν από συστάσεως του ελληνικού κράτουςμέχρι πέρυσι είχαν τεθεί σε λειτουργία 4!

·         Μία τρίτη πρόοδος είναι ότι την περασμένη εβδομάδα ο κ. Πατούλης βγήκε- με τη δική μας στήριξη φυσικά- και ανακοίνωσε το πρόγραμμα για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην Αττική. Προβλέπει 3 Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων. Μία στη Φυλή, μία στο Γραμματικό και μία στο Σχιστό, οι οποίες θα προχωρήσουν με ΣΔΙΤ. Θα είχαν προχωρήσει αν η κ. Δούρου δεν είχε ακυρώσει το σχέδιο του κ. Σγουρού. Προχώρησαν οι αντίστοιχες μονάδες τον Ιωαννίνων, των Σερρών, της Δυτικής Μακεδονίας που ήταν περίπου εκείνης της περιόδου και είναι σήμερα πραγματικότητα.

 

«Καφέ κάδοι για τρόφιμα σε όλη την Ελλάδα αρχής γενομένης από την Περιφέρεια Αττικής»

Ο κ. Χατζηδάκης αναφερόμενος στο πρόγραμμα που παρουσίασε ο περιφερειάρχης Αττικής– μεταξύ άλλων - για τους καφέ κάδους, ανήγγειλε τη στρατηγική επέκτασής του από το Υπουργείο σε όλη την Επικράτεια.

«Ο κ. Πατούλης ανακοίνωσε ότι ξεκινάει μαζικά ο καφέ κάδος, για τρόφιμα που είναι κάτι που είχαμε πει και στις προγραμματικές δηλώσεις και το αγκαλιάζει η κυβέρνηση. Υπάρχουν ειδικά συστήματα- τα οποία παρουσιάστηκαν την περασμένη εβδομάδα στο Ζάππειο από την Περιφέρεια- και η συνεννόηση είναι να τοποθετηθούν σε χώρους πρώτα όπου υπάρχει μαζική παραγωγή τέτοιων σκουπιδιών όπως είναι τα εστιατόρια, τα ξενοδοχεία κτλ. Εμείς αυτό το πρόγραμμα θα το στηρίξουμε και θέλουμε να το επεκτείνουμε σε όλη την Ελλάδα, διότι θα βοηθήσει αποτελεσματικά στην   Ανακύκλωση».

«Μόνο ένας Χουντίνι θα έλυνε τη διαχείριση των απορριμμάτων σε μια 4ετία»

Στην ερώτηση αν στην  τετραετία θα έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός της  διαχείρισης των απορριμμάτων, ο κ. Χατζηδάκης απήντησε:

«Μόνο ένας Χουντίνι θα έλυνε τη διαχείριση των απορριμμάτων σε μια 4ετία. Έχουμε παρουσιάσει στόχους συγκεκριμένους, σε τι ποσοστό ανακύκλωσης θα φτάσουμε στο τέλος της 4ετίας, σε τι ποσοστό θα φτάσουμε σε σχέση με την ενεργειακή αξιοποίηση, που τα έχουμε πει από τον περασμένο Σεπτέμβριο.  Οι στόχοι που έχουμε θέσει έχουν να κάνουν και με την ενεργειακή αξιοποίηση των αποβλήτων διότι μπορεί από τα σκουπίδια να παράγεται ενέργεια. Στην Γαλλία που ήμασταν την περασμένη εβδομάδα είδα ότι υπάρχουν 140 τέτοιες μονάδες κι εδώ ακόμα το φιλοσοφούμε αν χρειάζονται ή όχι!»

Φεβ 4

Έχουμε το σχέδιο ώστε τη μάχη για την πράσινη ενέργεια να την κερδίσουμε - συνέντευξη στο insider.gr

Το ΕΣΕΚ περιλαμβάνει φιλόδοξους στόχους για την ηλεκτροκίνηση (το 30% των νέων οχημάτων το 2030 θα αφορά σε ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά). Μέρος της αγοράς θεωρεί ότι ο στόχος αυτός είναι ανέφικτος και επικαλείται μια σειρά από εμπόδια με σημαντικότερο εκείνο της ελλιπούς ανάπτυξης δικτύου αλλά και του κόστους αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Πώς θα καταφέρει η χώρα μας μέσα σε μια δεκαετία να κάνει αυτή την «επανάσταση» στις μεταφορές;

Αντιλαμβάνομαι τις αμφιβολίες της αγοράς. Δεν είναι άλλωστε κάποιο μυστικό το γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται πίσω στην ηλεκτροκίνηση. Το 2018 πουλήθηκαν μόλις 315 ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά στη χώρα μας. Ενώ αλλού στην Ευρώπη, όπως στην Ολλανδία, ξεπερνούν το 10% της αγοράς! Για αυτό το λόγο θα επισκεφθώ σύντομα την Ολλανδία. Διότι τέτοια πετυχημένα παραδείγματα θέλουμε να μιμηθούμε. Δεν θέλω φυσικά να παραλείψω τα κίνητρα που ήδη θεσπίσαμε με φορολογικό νομοσχέδιο του Δεκεμβρίου. Όπως τα φορολογικά κίνητρα για τα εταιρικά οχήματα- τα οποία αφορούν στις μισές περίπου πωλήσεις οχημάτων- αλλά και την έκπτωση 30% για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης από εταιρείες για χρήση από τους εργαζόμενούς τους. Πρέπει ωστόσο να γίνουν περισσότερα. Και πάνω από όλα χρειάζεται ένα αξιόπιστο και ρεαλιστικό σχέδιο. Για αυτό το λόγο συστάθηκε η διυπουργική επιτροπή για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Με τη συμμετοχή των υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Αυτή θα παρουσιάσει εντός εξαμήνου τις νομοθετικές παρεμβάσεις με τις οποίες θα πετύχουμε τους στόχους μας για την ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2030.

Σε τι θα αφορούν οι νομοθετικές παρεμβάσεις τις οποίες θα προωθήσει η διυπουργική επιτροπή για την ηλεκτροκίνηση. Μιλήσατε στο συνέδριο και για κάποια παράπλευρα θέματα που πρέπει να επιλυθούν εκτός από το νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο…

 

Θέλουμε πρώτα από όλα να ρυθμίσουμε την αγορά της ηλεκτροκίνησης δημιουργώντας ένα προβλέψιμο πλαίσιο για τις επενδύσεις. Διότι μόνο με επενδύσεις θα μπορέσει η Ελλάδα να καλύψει την απόσταση που τη χωρίζει από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Επιδιώκουμε να χρησιμοποιήσουμε ευρωπαϊκούς πόρους, όπως το ΕΣΠΑ, ως καταλύτες ενεργοποίησης της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Η οποία θα είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης. Οι νομοθετικές παρεμβάσεις που θα φέρουμε θα περιλαμβάνουν και κίνητρα, όπως κίνητρα χρήσης, δωρεάν στάθμευση κ.λπ. Και, όπως είπα και στο συνέδριο για την οικολογική μετακίνηση που συνδιοργανώσατε, πρέπει να δούμε και μια σειρά άλλων θεμάτων. Για παράδειγμα την εκπαίδευση των συνεργείων αυτοκινήτων πάνω στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, θέμα που αφορά την ασφάλειά μας, ή την πιστοποίηση των φορτιστών, θέμα που αφορά τον υγιή ανταγωνισμό. Τα μελετάμε όλα αυτά και πιστεύω μέσα σε 6 μήνες θα είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε τις σχετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Το φυσικό αέριο θεωρείται «καύσιμο γέφυρα». Η ελληνική αγορά επενδύει στο φυσικό αέριο και η  Ελλάδα αναπτύσσει με καθυστέρηση την αεριοκίνηση αλλά και το δίκτυο φυσικού αερίου. Για πόσο καιρό θεωρείτε ότι το φυσικό αέριο θα έχει αυτό τον «ενισχυμένο» ρόλο στη χώρα μας; Θεωρείτε ότι μέσα σε μια δεκαετία θα έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για την προβλεπόμενη διείσδυση των ΑΠΕ; Καθώς πολλές επιχειρήσεις του κλάδου θέτουν το πρόβλημα της αποθήκευσης το οποίο αποτελεί το βασικό εμπόδιο που φράσει το δρόμο προς την πράσινη ενέργεια....

 

Κινούμαστε σε μία νέα εποχή στην οποία πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχουν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτό ωστόσο δεν θα συμβεί αύριο το πρωί. Είναι μία σταδιακή μετάβαση κατά τη διάρκεια της οποίας θα στηριχτούμε και στο φυσικό αέριο, που είναι ένα φιλικότερο στο περιβάλλον καύσιμο σε σχέση με άλλα καύσιμα. Παράλληλα όμως δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη των ΑΠΕ. Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που υποβάλλαμε προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει υπερδιπλασιασμό του μεριδίου των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας από το 17% σήμερα στο 35% το 2030. Για να το πετύχουμε αυτό, δημιουργούμε τις απαραίτητες προϋποθέσεις: η ΔΕΗ κάνει μία γενναία στροφή στις ΑΠΕ. Απλοποιούμε και επιταχύνουμε τις αδειοδοτήσεις για έργα ΑΠΕ με νομοσχέδιο που καταθέτουμε το Φεβρουάριο. Προωθούμε τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών μας, που είναι προνομιακά πεδία εγκατάστασης αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών. Ιδιωτικοποιούμε περαιτέρω τον ΑΔΜΗΕ, και τον ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό 49%, ώστε να προσελκύσουμε επενδύσεις για την ενίσχυση και την αναβάθμιση των δικτύων. Αναδιαμορφώνουμε το πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών στις στέγες, ώστε να πετύχουμε μεγαλύτερη διείσδυση. Ακόμη, σε σχέση με το ζήτημα της αποθήκευσης πράσινης ενέργειας, προωθούμε ένα ολοκληρωμένο αδειοδοτικό, κανονιστικό και ρυθμιστικό πλαίσιο που θα γίνει καταλύτης για να προχωρήσουν projects αποθήκευσης ενέργειας, όπως είναι οι υβριδικοί σταθμοί αποθήκευσης ή η αντλησιοταμίευση. Έχουμε λοιπόν το σχέδιο ώστε τη μάχη για την πράσινη ενέργεια να την κερδίσουμε!

Η χώρα μας έχει δεσμευθεί να υλοποιήσει άλλον έναν φιλόδοξο στόχο ο οποίος αφορά στην απολογνιτοποίηση. Πόσο έτοιμη θα είναι η χώρα το 2023 να αποτινάξει από πάνω της τον ακριβό και ρυπογόνο λιγνίτη;

 

Η Ελλάδα πρωτοπορεί στην απολιγνιτοποίηση. Δεν είναι τυχαίο ότι πριν λίγες μέρες στο Νταβός ο Φρανς Τίμμερμανς αποκάλεσε τον Κυριάκο Μητσοτάκη τον πιο «πράσινο» πρωθυπουργό που είχε ποτέ η Ελλάδα! Η απολιγνιτοποίηση θα συνδυαστεί με την στροφή μας στην πράσινη ενέργεια την οποία σας περιέγραψα μόλις προηγουμένως. Έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας κατά την απεξάρτηση μας από τον λιγνίτη. Είναι όμως μια διαδικασία που θα επηρεάσει τις λιγνιτοπαραγωγές περιοχές της χώρας. Για αυτό το λόγο συνεστήθη πριν μερικές εβδομάδες η Διυπουργική Επιτροπή για την απολιγνιτοποίηση. Κύριο μέλημά της είναι η μετάβαση στη μετά λιγνίτη εποχή να γίνει με ένα τρόπο δίκαιο για τις περιοχές της Μεγαλόπολης και της Δυτικής Μακεδονίας με την εκπόνηση ενός Σχεδίου Δίκαιης Μετάβασης. Το Σχέδιο αυτό με πόρους έως 4,4 δισ. ευρώ που θα προέλθουν από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης της ΕΕ, από το ΕΣΠΑ, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αλλά και μέσα από ιδιωτικές επενδύσεις, θα διασφαλίσει το μέλλον των περιοχών αυτών και τη μετάβασή τους σε ένα νέο μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης.