Ιουν 16

Για το νέο περιβαλλοντικό νόμο - συνέντευξη στον Εθνικό Κήρυκα

ΑΘΗΝΑ. (Γραφείο Εθνικού Κήρυκα). Για τον νέο περιβαλλοντικό νόμο που πρόσφατα ψήφισε η Βουλή και ο οποίος φιλοδοξεί να δώσει λύσεις σε σημαντικά προβλήματα, μίλησε σε συνέντευξή του που παραχώρησε στον «Ε.Κ.» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Χατζηδάκης έκανε αναφορά και στον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει ο περιβαλλοντικός νόμος στην επανεκκίνηση της Οικονομίας μετά την περιπέτεια του κορωνοϊού, ενώ παράλληλα αντέκρουσε τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί θυσίας του περιβάλλοντος στο βωμό της οικονομίας.

 

Κύριε υπουργέ, μπορεί ο νέος περιβαλλοντικός νόμος να συνδράμει στην επανεκκίνηση της οικονομίας;

Αναμφισβήτητα ναι. Η επανεκκίνηση της οικονομίας είναι βασικός μας στόχος μετά την επιτυχημένη διαχείριση της υγειονομικής καταιγίδας. Και ο περιβαλλοντικός νόμος είναι ένα από τα εργαλεία που χρησιμοποιoύμε: Απλοποιούμε τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, ώστε να μην «σέρνονται» για 6-8 χρόνια, αλλά να προχωρούν σε μόλις 100-150 ημέρες, όπως γίνεται σε όλη σχεδόν την ΕΕ. Επιταχύνουμε επίσης σημαντικά τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας με ρυθμίσεις που ανοίγουν το δρόμο για σημαντικό περιορισμό του χρόνου που απαιτείται για όλα τα στάδια της αδειοδότησης, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Μην ξεχνάτε ότι για την «Πράσινη Συμφωνία» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η πράσινη ενέργεια είναι «μοχλός» ανάπτυξης στη μετά-κορωνοϊό εποχή. Ο περιβαλλοντικός νόμος κάνει λοιπόν όσα είχαμε προεκλογικά υποσχεθεί: Συνδυάζει την αποτελεσματική προστασία του περιβάλλοντος με την ουσιαστική στήριξη της ανάπτυξης.

 

Άρα, λέτε, δεν έχουν βάση οι αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί θυσίας του περιβάλλοντος στο βωμό της οικονομίας;

Καμία σχέση με την πραγματικότητα! Καμία! Ακούστε τι κάνουμε: Τελειώνουμε με την αυθαιρεσία που επικρατούσε στις περιοχές Natura, με σύγχρονες, ευρωπαϊκές ρυθμίσεις. Εκεί που αποφάσιζαν χωρίς έλεγχο οι μελετητές και μπορούσαν να προχωρούν τα σχέδια όσων είχαν μέσον, τώρα τίθεται ένα ξεκάθαρο πλαίσιο με σεβασμό στο περιβάλλον. Δίνουμε τέλος στην ομηρία χιλιάδων αγροτών στους οποίους το Δημόσιο έδωσε με το ένα χέρι χωράφια μέσω αναδασμών, αλλά τους τα έπαιρνε με το άλλο λέγοντας ότι είναι δάση. Επιβάλλουμε ενιαίο τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες ανεξαρτήτως πάχους. Συνδέουμε χιλιάδες νοικοκυριά με το αποχετευτικό δίκτυο. Απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας όταν δεν εναποτίθενται σύννομα τα μπάζα. Θέτουμε τις βάσεις για λύση στο πρόβλημα των σκουπιδιών στο Ιόνιο και το Νότιο Αιγαίο. Σε ό,τι αφορά τις ρυθμίσεις που επιταχύνουν τις επενδύσεις, τις οποίες προανέφερα, είναι οι ίδιες που ισχύουν στην Ολλανδία, στη Γερμανία, στην Ιταλία. Προκάλεσα την αντιπολίτευση να μας πει αν αυτές οι χώρες θυσιάζουν το περιβάλλον τους για την οικονομία. Απάντηση δεν πήρα. Εμείς γνωρίζουμε ότι το περιβάλλον είναι ο εθνικός μας πλούτος. Και ότι μόνο μέσω της ουσιαστικής προστασίας του θα έρθει η ανάπτυξη. Και αυτό κάνουμε.

 

Τι λέτε όμως για τις εξορύξεις υδρογονανθράκων στις προστατευόμενες περιοχές. Είναι αβάσιμες οι ανησυχίες όσων αντιδρούν; 

Οι αντιδράσεις βασίζονται στη λανθασμένη εντύπωση ότι στις Natura δεν επιτρέπεται τίποτα. Ωστόσο, στις Natura- σε όλη την ΕΕ- επιτρέπονται δραστηριότητες που προσιδιάζουν στα χαρακτηριστικά των περιοχών. Μεταξύ αυτών και οι εξορύξεις υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Το ίδιο συνέβαινε και στην Ελλάδα. Εμείς αποσαφηνίζουμε τα πράγματα και θεσμοθετούμε ένα σύγχρονο πλαίσιο προστασίας με περισσότερες δικλείδες ασφαλείας από πολλές άλλες χώρες της ΕΕ. Για τις Natura δεν προβλέπουμε μόνο ειδικές μελέτες και διαχειριστικά σχέδια. Προβλέπουμε και Προεδρικά Διατάγματα με τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Και, σημαντικότερο ίσως όλων είναι, ότι απαγορεύουμε πλήρως τις εξορύξεις στις δύο από τις τέσσερις ζώνες προστασίας που δημιουργούμε. Πρώτη φορά συμβαίνει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα! Και, πάντως, δεν συνέβαινε επί ΣΥΡΙΖΑ. Ο οποίος σήμερα υποδύεται τον εισαγγελέα, αλλά όταν ήταν στην κυβέρνηση επέτρεπε τις εξορύξεις στις Natura χωρίς να ιδρώνει το αυτί του!

Mε τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ τι πρόκειται τελικά να γίνει;

Ο στόχος πλήρους απολιγνιτοποίησης της χώρας μέχρι το 2023 (με εξαίρεση την Πτολεμαΐδα V, η οποία θα λειτουργεί μέχρι το 2028) μένει σταθερός. Βασικό μας μέλημα είναι η μετάβαση να γίνει με δίκαιο τρόπο για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Για αυτό: Ξεκλειδώσαμε 136 εκατ. ευρώ από το λιγνιτικό πόρο της ΔΕΗ. Το Πράσινο Ταμείο ξεκίνησε ήδη να χρηματοδοτεί συγκεκριμένα έργα. Ανακοινώθηκε η επένδυση των ΕΛΠΕ και της JUWI για ένα φωτοβολταϊκό πάρκο 204MW που θα δημιουργήσει 300 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή. Ανακοινώθηκε η συνεργασία της ΔΕΗ και της γερμανικής RWE που θα φέρει μεγάλες επενδύσεις φωτοβολταϊκών. Επίσης, η Συντονιστική Επιτροπή υπό τον Κωστή Μουσουρούλη ανακοίνωσε τους επτά άξονες του Μεταβατικού Προγράμματος της περιόδου 2020-2021 (με χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους και το τρέχον ΕΣΠΑ). Και ακολουθεί το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης και το νέο ΕΣΠΑ 2021- 2027. Ένα σχέδιο με πόρους 3,7 έως 4,4 δισ. ευρώ που θα δώσει προοπτική στην λιγνιτικές περιοχές. Στο σχεδιασμό μας είναι επίσης να καταθέσουμε αίτημα στην Κομισιόν για ένα ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις λιγνιτικές περιοχές, που θα ανοίξει το δρόμο σημαντικές επενδύσεις.

 

Ποιες είναι οι επόμενες μεγάλες δράσεις για το περιβάλλον;

Αναφέρω τις τρεις πιο άμεσες: Με το νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης το 2021, μια προσωπική δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη, βάζουμε την Ελλάδα στην πρωτοπορία της περιβαλλοντικής προστασίας. Με την πολιτική μας η οποία ενεργοποίησε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα για την προστασία των δασών -που παραλάβαμε στο σημείο μηδέν από το ΣΥΡΙΖΑ- αλλά προβλέπει και ένα Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων που θα συζητήσουμε σύντομα με τον Πρωθυπουργό, προστατεύουμε το δασικό μας πλούτο στην πράξη. Τέλος, με το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, που ετοιμάζουμε σε συνεργασία με τα Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών, φιλοδοξούμε να πάψει η Ελλάδα να είναι ουραγός στις μετακινήσεις που σέβονται το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής. Καταλαβαίνετε, ότι και μετά τον περιβαλλοντικό νόμο, η ατζέντα μας παραμένει το ίδιο φιλόδοξα πράσινη! Είναι απόδειξη ότι για εμάς το περιβάλλον δεν είναι σημαία ευκαιρίας. Αλλά μια πολιτική που προωθούμε με την καρδιά μας.

Ιουν 16

Δεν δέχομαι κανείς να μου λέει ότι ενδιαφέρεται για το μέλλον του παιδιού μου περισσότερο από ό,τι εγώ ο ίδιος! - συνέντευξη στην Athens Voice

Λέτε ότι η χώρα μας αποτελούσε μία θλιβερή εξαίρεση στα περιβαλλοντικά θέματα μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τι αλλάζει με τον περιβαλλοντικό νόμο του υπουργείου σας;

Έχουμε τις περισσότερες καταγγελίες στις Βρυξέλλες μετά την Ισπανία. Αυτή την κατάσταση κληρονομήσαμε από το ΣΥΡΙΖΑ. Και αυτό εργαζόμαστε να αλλάξουμε. Όχι με δικές μας πατέντες. Αλλά προχωρούμε με βάση αυτά που ισχύουν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στο κάτω-κάτω σας θυμίζω, ήμουν 13 χρόνια στις Βρυξέλλες και στο Στρασβούργο. Τι κάνει λοιπόν αυτό το περιβόητο νομοσχέδιο; Απλοποιεί τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις ακολουθώντας τις πρακτικές άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Βάζει κανόνες στις  περιοχές Natura, αντίστοιχες με αυτές που ισχύουν στα περισσότερα κράτη της ΕΕ. Δίνει τέλος στην ομηρία χιλιάδων αγροτών, που το Δημόσιο από τη μια τους αφήνει να δηλώνουν τα χωράφια τους στην ΕΕ για να παίρνουν επιδοτήσεις και από την άλλη τα ίδια χωράφια τα θεωρεί δάση. Προσπαθούμε να τελειώσουμε με τους βόθρους, με τα μπάζα και τις χωματερές. Συνδέουμε χιλιάδες σπίτια με το αποχετευτικό δίκτυο. Με λεφτά του ΕΣΠΑ. Δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για μια πιο αποτελεσματική διαχείριση των σκουπιδιών, ιδιαίτερα στο Ιόνιο και στο Νότιο Αιγαίο όπου έχουμε μια σειρά από ανοιχτές υποθέσεις. Απαγορεύουμε να εκδίδεται οικοδομική άδεια εάν ο άλλος δεν έχει κανονίσει για τη σύννομη διάθεση των μπάζων του. Ώστε να μην μολύνει τις παραλίες και τα δάση.

 

Τι απαντάτε στις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ ότι με τον νόμο καταργείτε την προστασία των περιοχών Natura 2000, τους εθνικούς δρυμούς δηλαδή, και προωθείτε ακόμα και μεταλλευτικές δραστηριότητες και εξορύσεις υδρογονανθράκων σε περιοχές προστασίας της φύσης;

Υπάρχει μια σημαντική παρανόηση εδώ. Έχει δημιουργηθεί η εντύπωση σε μεγάλο μέρος του κόσμου ότι οι περιοχές Natura είναι «νεκρές ζώνες» όπου δεν συμβαίνει τίποτα. Είναι πολύ μακριά από την πραγματικότητα αυτό. Στις περιοχές Natura- τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ολόκληρη την Ευρώπη- επιτρέπονται δραστηριότητες οι οποίες ταιριάζουν στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής. Για αυτό και εκπλήσσομαι ιδιαίτερα από την κριτική με αφορμή τις εξορύξεις. Από τη μια πλευρά εκπλήσσομαι με τον ΣΥΡΙΖΑ, επί των ημερών του οποίου δόθηκαν πολλές άδειες για εξορύξεις λιγνίτη, μαρμάρου και βωξίτη σε περιοχές Natura. Σήμερα όμως υποδύεται τον πολέμιό τους. Και από την άλλη πλευρά εκπλήσσομαι με τις αντιδράσεις ορισμένων περιβαλλοντικών οργανώσεων, οι οποίες δεν μπορεί να μην γνωρίζουν ότι γίνονται εξορύξεις- υπό προϋποθέσεις- σε όλες ανεξαιρέτως τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όπως γινόταν και στην Ελλάδα επί ΣΥΡΙΖΑ! Αυτό που κάνουμε εμείς είναι να βάλουμε τέρμα στο προηγούμενο καθεστώς αδιαφάνειας όπου οι άδειες δίνονταν με βάση το αν κάποιος είχε μέσο ή όχι. Και θεσμοθετούμε ένα διαφανές πλαίσιο κοινής λογικής που θα έχει την έγκριση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Για πρώτη δε φορά, στις 2 από τις 4 ζώνες, απαγορεύεται ρητώς η δυνατότητα εξορύξεων! Κάνουν λοιπόν κριτική αυτοί που τις επέτρεπαν, σε αυτούς που για πρώτη φορά τις απαγορεύουν σε 2 ζώνες! Όλη αυτή η κριτική είναι όχι μόνο άδικη, αλλά και υποκριτική. Διότι εμείς είμαστε η κυβέρνηση που προωθεί την απολιγνιτοποίηση, την ηλεκτροκίνηση, τη στήριξη της ανακύκλωσης, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Και δεν δέχομαι κανείς να μου λέει ότι ενδιαφέρεται για το μέλλον του παιδιού μου περισσότερο από ό,τι εγώ ο ίδιος!

 

Για ποιον λόγο καταργείτε την αυτοτέλεια των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών οι οποίοι γνωμοδοτούσαν για τα σχέδια διαχείρισής τους;

Και εδώ η κριτική προσπαθεί να αποπροσανατολίσει. Διότι η ουσία είναι ότι με το προηγούμενο πλαίσιο, οι προστατευόμενες περιοχές, δεν ήταν και τόσο προστατευμένες. Για όλες αυτές τις περιοχές- οι οποίες αποτελούν το ⅓ της χώρας- δίνονταν μέχρι τώρα περίπου 8 εκατ. ευρώ το χρόνο! Το διανοείστε; Ενώ στο νόμο που φέραμε, για πρώτη φορά προβλέπεται η ουσιαστική χρηματοδότηση έργων περιβαλλοντικής προστασίας στις περιοχές Natura μέσω του κεντρικού οργανισμού που δημιουργούμε για αυτό το λόγο, του ΟΦΥΠΕΚΑ. Η αυξημένη χρηματοδότηση θα προέρχεται από ένα περιβαλλοντικό τέλος στις δραστηριότητες που θα αναπτύσσονται στις προστατευόμενες περιοχές. Και να σημειώσω, ότι η δημιουργία του ενιαίου οργανισμού, ήταν πρόταση των ίδιων των φορέων και των περιβαλλοντικών οργανώσεων! Πρόταση που υλοποιούμε! Δεν καταλαβαίνω επομένως γιατί αυτή η εμπάθεια. Αν είναι αναληθές ότι εμείς δίνουμε περισσότερα χρήματα για τις προστατευόμενες περιοχές, ας βγει κάποιος να το πει! Ας είναι. Εμείς προχωρούμε με αυτό το σύγχρονο και ευρωπαϊκό σύστημα που ισχύει σε χώρες όπως η Φινλανδία, η Αυστρία, η Ιρλανδία. Διότι ενδιαφερόμαστε πραγματικά για το περιβάλλον και δεν θέλουμε η χώρα να μείνει κολλημένη στο χθες.

 

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσπευση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Πρακτικά σε πόσο διάστημα θα αποφαίνεται η αρμόδια επιτροπή από την ημέρα που θα υποβληθεί ένα αίτημα για επένδυση;

Είχαμε μέχρι τώρα την πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία η διαδικασία των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων να διαρκεί 6-8 χρόνια. Ενώ στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ η ίδια διαδικασία διαρκεί μερικούς μόνο μήνες! Φανταστείτε πόσες επενδύσεις και θέσεις εργασίας έχουν χαθεί κάθε φορά που ένας επενδυτής που ήθελε να επενδύσει στη χώρα μας, έμπλεκε στα γρανάζια της γραφειοκρατίας. Αυτό τώρα αλλάζει. Θα γίνεται ό,τι συμβαίνει στην Ιταλία, στην Ολλανδία, στη Γερμανία. Οι αρμόδιοι φορείς θα απαντούν μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα 100-150 ημερών για το αν μια επένδυση μπορεί να προχωρήσει. Προσέξτε. Δεν θα είναι υποχρεωμένες η αρχαιολογική ή η δασική υπηρεσία να απαντούν θετικά, όπως παραπλανητικά επιχειρηματολόγησε ο ΣΥΡΙΖΑ. Θα μπορούν- και πρέπει- να λένε όχι, εάν το σχέδιο της επένδυσης δεν πληροί τους περιβαλλοντικούς όρους. Θα το λένε όμως! Και έτσι δεν θα υπάρχουν πλέον δικαιολογίες για αυτή την κωλυσιεργία που έπαιρνε χρόνια ολόκληρα. Η οποία είχε κάνει την Ελλάδα τη χώρα του “ού μπλέξεις” ακόμα και για τους επενδυτές εκείνους που είχαν την πρόθεση να επενδύσουν στην Ελλάδα και- σεβόμενοι το περιβάλλον- να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας.

 

Από 1/1/2021 επεκτείνεται το τέλος στις πλαστικές σακούλες και θα ισχύει η ίδια επιβάρυνση για όλες ανεξαρτήτως πάχους. Γιατί προχωρήσατε σε αυτή την ρύθμιση;

 Διότι σε αυτό το ζήτημα είχαμε πλέον φτάσει στο σημείο να κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας. Αναγνωρίζω ότι ήταν μία ρύθμιση που έφερε η προηγούμενη κυβέρνηση η οποία κινούνταν στη σωστή κατεύθυνση. Ο τρόπος όμως με τον οποίο εφαρμόστηκε είχε σαν αποτέλεσμα να ακυρώνεται στην πράξη. Από τη μία πλευρά, χαιρόμασταν μεταξύ μας για τη μείωση στη χρήση της μικρής πλαστικής σακούλας. Από την άλλη πλευρά όμως σημειώθηκε μία κατακόρυφη αύξηση της χρήσης της μεγαλύτερης, χοντρής πλαστικής σακούλας στα σούπερ μάρκετ, για την οποία δεν πληρωνόταν περιβαλλοντικό τέλος. Βάζουμε λοιπόν τέρμα σε αυτή την κατάσταση. Επεκτείνουμε το τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες ανεξαρτήτως πάχους με διπλό στόχο: Από τη μια πλευρά να μειωθεί η χρήση της πλαστικής σακούλας γενικώς. Και από την άλλη πλευρά να πληρώνεται και να αποδίδεται το περιβαλλοντικό τέλος για όλες τις πλαστικές σακούλες οι οποίες εν τέλει αγοράζονται. Είναι μια ρύθμιση με όφελος τόσο για τους πολίτες, όσο και για το περιβάλλον.

 

Τι απαντάτε σε όσους σας κατηγορούν ότι με το νομοσχέδιο νομιμοποιείτε αυθαίρετα εντός δασικών εκτάσεων και κατά περίπτωση εντός υγροτόπων και ρεμάτων;

 Ότι πολύ απλά δεν έχουν διαβάσει τη σχετική διάταξη του νόμου. Διότι αν την είχαν διαβάσει θα γνώριζαν ότι σέβεται το σκεπτικό που οδήγησε το Συμβούλιο της Επικρατείας να κρίνει αντισυνταγματικό το νόμο του ΣΥΡΙΖΑ για τις λεγόμενες οικιστικές πυκνώσεις. Είναι μια διάταξη που λαμβάνει υπόψη αυτή την απόφαση του ΣτΕ και παραπέμπει για τις περαιτέρω παραμέτρους σε νέο Προεδρικό Διάταγμα που θα έχει την έγκριση του ίδιου του ΣτΕ.

 

Κύριε υπουργέ, σε πρόσφατη τηλεδιάσκεψη που είχαμε με νέους με θέμα την πράσινη ατζέντα της κυβέρνησης, μιλήσατε για κίνητρα τα οποία θα φέρει η κυβέρνηση για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Ποια θα είναι αυτά;

 Έχουμε ξεκινήσει τη συνεργασία με τα Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών για αυτό το ζήτημα ήδη από το περασμένο φθινόπωρο. Έχουμε μιλήσει με τους παράγοντες της αγοράς, αλλά και με άλλες χώρες- εγώ ο ίδιος είχα επισκεφθεί την Ολλανδία για αυτό το θέμα καθώς είναι μια χώρα που βρίσκεται πολύ μπροστά στα θέματα της ηλεκτροκίνησης- και υπολογίζω ότι σε ένα περίπου μήνα θα είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε το σχετικό νομοσχέδιο. Είναι μια πολυεπίπεδη παρέμβαση. Ξεκινά από τις υποδομές φόρτισης- τα ηλεκτρικά βενζινάδικα όπως λέω αστειευόμενος- και φτάνει μέχρι το ειδικό πρόγραμμα κρατικής ενίσχυσης που έχουμε σχεδιάσει. Αυτό θα δώσει κίνητρα όσους θέλουν να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σκούτερ και ποδήλατα, με πόρους που θα προέλθουν από το Ταμείο Ρύπων και οι οποίοι είναι σημαντικοί. Η επιδότηση των ΙΧ θα είναι η ίδια για όλους τους τύπους των αυτοκινήτων, ανεξαρτήτως κόστους, διότι θέλουμε να ενισχύσουμε αναλογικά περισσότερο αυτούς που δεν έχουν πολλά χρήματα. Τα κίνητρα θα είναι ισχυρότερα για τα σκούτερ και τα ποδήλατα, όχι μόνο λόγω χαμηλότερης τιμής, αλλά και διότι θέλουμε να κάνουμε ένα άνοιγμα στους νέους. Θέλουμε οι νέοι να πρωταγωνιστήσουν σε αυτή τη μετάβαση στη νέα εποχή στην οποία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα σκούτερ και τα ποδήλατα δεν θα θεωρούνται πλέον πολυτέλεια.

 

Στην ίδια συζήτηση αναφέρατε επίσης το στόχο σας να προχωρήσετε τις αναδασώσεις στην Ελλάδα. Ποιος είναι ο σχεδιασμός;

 Να προχωρήσουμε πολύ γρήγορα, διότι είμαστε εξαιρετικά πίσω! Είμαστε πίσω σε σχέση όχι μόνο με χώρες όπως η Πορτογαλία, αλλά και με χώρες όπως η Τουρκία. Και αυτό διότι στις αναδασώσεις παραλάβαμε από το ΣΥΡΙΖΑ ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα 245 εκατ. ευρώ με μηδενική απορρόφηση και συμβασιοποίηση! Ενώ εμείς, στο πλαίσιο της πραγματικής, και όχι στα λόγια, προστασίας των δασών, έχουμε καταφέρει να υποβληθούν προτάσεις πάνω από 100 εκατ. ευρώ για αντιπυρική προστασία και αναδασώσεις. Και παράλληλα καταρτίζουμε ένα Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων το οποίο θα συζητήσουμε με τον Πρωθυπουργό το επόμενο χρονικό διάστημα, προτού απευθυνθούμε σε κάποιο κοινωφελές ίδρυμα για να το χρηματοδοτήσει ή συγχρηματοδοτήσει σε βάθος ορισμένων ετών. Είναι ένα μεγάλο και φιλόδοξο πρόγραμμα αναδασώσεων που θέλουμε να στηριχθεί και να αγκαλιαστεί από όλους τους Έλληνες πολίτες και κυρίως από τους νέους. Διότι οι νέοι μας αντιλαμβάνονται πολύ καλά τη σημασία των δασών στην προσπάθεια καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής και διατήρησης της βιοποικιλότητας.

 

Τι άλλαξε στη δική σας ζωή με τα μέτρα για τον κορωνοϊό;

 Ίσως δεν άλλαξαν τόσα πολλά για μένα, όσο για τους ανθρώπους που αναγκάστηκαν να μείνουν στο σπίτι. Διότι ακόμα και την περίοδο της καραντίνας ήμουν υποχρεωμένος να πηγαίνω κάθε μέρα στο υπουργείο. Άλλαξε φυσικά ο τρόπος με τον οποίο εργαζόμουν. Καθώς η είσοδος του κοινού απαγορεύτηκε, τα ραντεβού μειώθηκαν, οι τηλεδιασκέψεις έγιναν μέρος της καθημερινής εργασιακής ρουτίνας, ενώ πολλοί εργαζόμενοι του υπουργείου και συνεργάτες μου χρησιμοποίησαν την τηλεργασία. Η άλλη σημαντική αλλαγή στην καθημερινότητά μου ήταν ότι λόγω του περιορισμού των εκδηλώσεων και των συναντήσεων μου δόθηκε περισσότερος ελεύθερος χρόνος που είχα την ευκαιρία να τον περάσω με την Πόπη και το γιο μας τον Γιάννη.

 

Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα θέλατε να κάνετε όταν όλα αυτά τα πρωτόγνωρα που ζούμε (κορωνοϊός) τελειώσουν;

Να πηγαίναμε και οι τρεις μας οικογενειακώς στην Κρήτη, που μου έχει λείψει πολύ.

Ιουν 16

Απελευθερώσαμε από την ομηρία χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων - συνέντευξη στη Βραδυνή της Κυριακής

Την προσέγγιση της κυβέρνησης να στηρίξει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις στο μέγιστο δυνατό βαθμό σήμερα, κρατώντας παράλληλα δυνάμεις για το δεύτερο κύμα του κορωνοΐού αναλύει στη συνέντευξη του στη «Βραδυνή της Κυριακής» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης. «Αυτή είναι η μόνη υπεύθυνη και ρεαλιστική πολιτική επιλογή που δεν θα οδηγήσει σε Μνημόνιο» τονίζει. Ο βουλευτής του Βορείου Τομέα της Β’ Αθήνας παραδέχεται ότι η ύφεση θα είναι σημαντική. Ωστόσο, συμμερίζεται την άποψη των οικονομολόγων ότι τη μεγάλη ύφεση του 2020 θα ακολουθήσει μία εξίσου έντονη αναπτυξιακή αντίδραση μέσα στο 2021. «Δική μας δουλειά είναι να πριμοδοτήσουμε αυτή την αναπτυξιακή αντίδραση όσο το δυνατόν περισσότερο» συμπληρώνει. Όσον αφορά το νέο περιβαλλοντικό νομοσχέδιο για το οποίο δέχτηκε επικρίσεις από την αξιωματική αντιπολίτευση απαντά: «Το Περιβάλλον είναι ο εθνικός μας πλούτος και δεν θα ανεχτώ κανείς να πει ότι έχει μεγαλύτερη ευαισθησία για το μέλλον του πλανήτη και το μέλλον του παιδιού μου από ό,τι έχω εγώ ο ίδιος». Σχετικά με την επιτάχυνση των περιβαλλοντικών επενδύσεων επισημαίνει ότι η διευκόλυνση των επενδύσεων μπορεί να συμβαδίσει με την ενισχυμένη προστασία του Περιβάλλοντος.

To πρώτο κύμα του κορωνοϊού η χώρα το πέρασε με επιτυχία. Τι μας περιμένει από εδώ και στο εξής όχι μόνο σε υγειονομικό και οικονομικό επίπεδο;

 

Η Ελλάδα έγινε παγκόσμιο παράδειγμα αντιμετώπισης του κορωνοϊού. Και ενώ έχουμε αντιμετωπίσει μέχρι τώρα την υγειονομική πρόκληση με επιτυχία, ακολουθεί μία δύσκολη περίοδος για δύο λόγους: Πρώτον, όπως λένε οι ειδικοί, θα έχουμε ένα δεύτερο κύμα του κορωνοϊού το φθινόπωρο, για το οποίο πρέπει να προετοιμαστούμε και, δεύτερον, θα υπάρξουν σημαντικές επιπτώσεις στην οικονομία. Στόχος μας είναι να διαχειριστούμε αυτές τις δύο επερχόμενες προκλήσεις με την ίδια αποτελεσματικότητα και αποφασιστικότητα με την οποία διαχειριστήκαμε το πρώτο κύμα της υγειονομικής κρίσης.

 

Η αξιωματική αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι θα φέρετε νέο μνημόνιο. Τι απαντάτε;

 

Οι κραυγές περί μνημονίου του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι άλλο παρά ευσεβής πόθος. Η μόνη περίπτωση να οδηγηθούμε σε μνημόνιο είναι αν μπούμε στη λογική των “λεφτόδεντρων” και του “δώστα όλα”, όπως προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ. Αντίθετα, η δική μας προσέγγιση λέει να στηρίξουμε τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις στο μέγιστο δυνατό βαθμό σήμερα, κρατώντας παράλληλα δυνάμεις για το δεύτερο κύμα του κορωνοϊού. Αυτή είναι η μόνη υπεύθυνη και ρεαλιστική πολιτική επιλογή που δεν θα οδηγήσει σε μνημόνιο.

Όλοι περιμένουν μεγάλη ύφεση στην οικονομία λόγω της πανδημίας. Η ΝΔ και ο Κυριάκος Μητσοτάκης κέρδισαν με ένα πρόγραμμα για μεγαλύτερα ποσοστά ανάπτυξης και περισσότερες θέσεις εργασίας, που από ότι φαίνεται θα αναθεωρηθεί. Μήπως λοιπόν χρειάζεται να πάρει μια νέα εντολή με νέες κάλπες;

 

Η νίκη μας στις εκλογές είναι πρόσφατη και η στήριξη του κόσμου στην κυβέρνηση, όπως φαίνεται από τις δημοσκοπήσεις, έχει διευρυνθεί ακόμη περισσότερο. Η Νέα Δημοκρατία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης διαθέτουν λοιπόν την απαιτούμενη νομιμοποίηση και στη Βουλή και στο λαό για εφαρμόσουν το σχέδιο αντιμετώπισης των συνεπειών του κορωνοϊού. Άλλωστε, οι Έλληνες δεν μας εξέλεξαν για να κάνουμε πολιτικά τεχνάσματα, αλλά για να κυβερνήσουμε τόσο στις εύκολες όσο και στις δύσκολες στιγμές. Και αυτό θα κάνουμε. Σε ό,τι αφορά την ύφεση, κανείς δεν διαφωνεί ότι θα είναι σημαντική. Ωστόσο το ίδιο ισχύει και στην Ευρώπη και παγκοσμίως. Και είναι ισχυρή η άποψη μεταξύ των οικονομολόγων ότι την μεγάλη ύφεση του 2020 θα ακολουθήσει μία εξίσου έντονη αναπτυξιακή αντίδραση μέσα στο 2021. Δική μας δουλειά είναι πριμοδοτήσουμε αυτή την αναπτυξιακή αντίδραση όσο το δυνατόν περισσότερο.

Η επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου κύρωσε τη διακυβερνητική συμφωνία Ελλάδος-Κύπρου-Ισραήλ για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου EastMed. Ωστόσο η Ιταλία δεν υπέγραψε. Τι πιστεύετε ότι άλλαξε στη στάση της; Μπορεί να έχει σχέση με την τουρκολυβική συμφωνία;

 

Η Ιταλία διαπραγματεύτηκε μαζί μας για αυτή τη σύμβαση επί μακρό χρονικό διάστημα και κράτησε το δικαίωμα να αποφασίσει για τον εαυτό της αργότερα. Η σύμβαση επομένως είναι ανοιχτή για την Ιταλία και μπορεί να υπογράψει όταν θα είναι έτοιμη, χωρίς να χρειαστεί επαναδιαπραγμάτευση. Σημειώνω βέβαια ότι πάντοτε υπάρχει η δυνατότητα όδευσης του έργου προς άλλες χώρες της κεντρικής Ευρώπης. Θεωρώ όμως ότι το ζήτημα θα λήξει θετικά.

Είναι εφικτό τελικά να κατασκευαστεί ο αγωγός και ποια τα οφέλη της Ελλάδας;

 

Κοιτάξτε, η άποψη ότι η σημερινή πετρελαϊκή κρίση καθιστά το έργο μη βιώσιμο, αγνοεί ορισμένα δεδομένα. Πρώτον, η πτώση των τιμών του πετρελαίου είναι συνδεδεμένη με τον κορωνοϊό, άρα είναι συγκυριακή. Δεύτερον, η σύμβαση για τον αγωγό East Med είναι σε απόλυτη αρμονία με τον σχεδιασμό της ΕΕ για πολλαπλές πηγές και οδεύσεις υδρογονανθράκων και έχει ενταχθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τρίτον, έχουν ξεκινήσει ήδη οι κινήσεις και έχουν δεσμευτεί τα χρήματα για τις μελέτες σκοπιμότητας. Και, τέλος, υπάρχουν τόσο κοιτάσματα του Ισραήλ (Λεβιάθαν και Καρίς) όσο και κοιτάσματα της Κύπρου (Αφροδίτη και Γλαύκος) που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον East Med και οι χώρες αυτές έχουν εκφράσει σχετικό ενδιαφέρον. Δεν μιλάμε λοιπόν για σχέδια επί χάρτου, αλλά για ένα πραγματικό έργο που βρίσκεται εν εξελίξει. Τα οφέλη είναι προφανή: Ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ελλάδας, ενίσχυση των σχέσεών μας με το Ισραήλ, επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή του αγωγού, ενίσχυση του ανταγωνισμού για το φυσικό αέριο με όφελος για τους καταναλωτές.

Δεχτήκατε πολλές επικρίσεις από την αξιωματική αντιπολίτευση ότι ο νέος περιβαλλοντικός νόμος δεν προστατεύει το περιβάλλον. Από την άλλη εσείς λέτε ότι είναι τομή στην περιβαλλοντική νομοθεσία. Τι απαντάτε στις επικρίσεις;

 

Ακούστε, πώς ο νόμος αυτός καταστρέφει το περιβάλλον: Βάζουμε τέλος στα παιχνίδια με το πάχος της πλαστικής σακούλας. Απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας όταν δεν ρυθμίζονται σύννομα τα μπάζα. Θεσπίζουμε ένα σύγχρονο και ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις περιοχές Natura που βάζει τέρμα στην αυθαιρεσία και σέβεται το Σύνταγμα και την κοινή λογική. Επιδοτούμε τη σύνδεση των νοικοκυριών με τα κεντρικά δίκτυα αποχέτευσης. Λύνουμε το οξύ πρόβλημα με τα σκουπίδια στο Ιόνιο και στο Νότιο Αιγαίο. Επιταχύνουμε τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και την πράσινη ενέργεια. Και, τέλος, δίνουμε λύση στο πρόβλημα των δασικών χαρτών και των οικιστικών πυκνώσεων, απελευθερώνοντας από την ομηρία χιλιάδες ιδιοκτήτες. Αντίθετα ο ΣΥΡΙΖΑ στερείται αξιοπιστίας όταν μιλάει για το περιβάλλον. Μάρτυρας είναι το έργο του: Τα βουνά των σκουπιδιών που μας άφησε η κ. Δούρου στην Αττική, αλλά και η τραγική κατάσταση με τα απορρίμματα σε πολλά νησιά μας. Η απαράδεκτη διαχείριση του ναυαγίου της Αγίας Ζώνης που οδήγησε στη ρύπανση του Αργοσαρωνικού. Η ακύρωση του νόμου του ΣΥΡΙΖΑ για τις οικιστικές πυκνώσεις ως αντισυνταγματικού από το ΣτΕ. Οι πέντε καταδίκες της Ελλάδας από το Δικαστήριο της ΕΕ για περιβαλλοντικά θέματα και οι έξι ανοιχτές υποθέσεις, μεταξύ αυτών και μία για τις περιοχές Natura! Ο ΣΥΡΙΖΑ λοιπόν που μας κληροδότησε όλα αυτά, υποδύεται σήμερα τον εισαγγελέα. Στην πολιτική όμως μιλάμε κυρίως με το έργο μας και θεωρώ πως οι συγκρίσεις με το ΣΥΡΙΖΑ οδηγούν σε ξεκάθαρα συμπεράσματα.

Η επιτάχυνση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων από τη μια θα ανοίξει το δρόμο για πιο γρήγορες επενδύσεις και από την άλλη δημιουργείται κίνδυνος για το περιβάλλον. Από τη μια το κέρδος και από την άλλη το περιβάλλον. Ο νόμος σας έχει βρει την κοινή συνισταμένη μεταξύ των δύο;

 

Όλα αυτά είναι μύθοι. Κατ’ αρχάς, το περιβάλλον είναι ο εθνικός μας πλούτος και δεν θα ανεχτώ κανείς να πει ότι έχει μεγαλύτερη ευαισθησία για το μέλλον του πλανήτη και το μέλλον του παιδιού μου από ό,τι έχω εγώ ο ίδιος. Δεύτερον, με τις ρυθμίσεις που φέρνουμε ακολουθούμε το παράδειγμα των προηγμένων κρατών της Ευρώπης. Η μείωση της διάρκειας της περιβαλλοντικής αδειοδότησης από τα 6-8 χρόνια στις 100-150 ημέρες γίνεται στη βάση τα όσα συμβαίνουν στην Ιταλία, στην Ολλανδία, στην Γερμανία. Ας μας πουν από το ΣΥΡΙΖΑ, αν πιστεύουν ότι οι χώρες αυτές υποβαθμίζουν το περιβάλλον τους με αυτές τις διαδικασίες. Τους προκάλεσα στη Βουλή να φέρουν στοιχεία, αλλά δεν το έκαναν! Διότι πολύ απλά η πραγματικότητα είναι ότι, όπως συμβαίνει σε ολόκληρη την ΕΕ, η διευκόλυνση των επενδύσεων μπορεί να συμβαδίσει με την ενισχυμένη προστασία του περιβάλλοντος. Αυτό το δρόμο είμαστε αποφασισμένοι να ακολουθήσουμε. Διότι νοιαζόμαστε για το περιβάλλον, αλλά και διότι νοιαζόμαστε για την ανάπτυξη που θα φέρει δουλειές στα παιδιά μας.

 

Στον περιβαλλοντικό νόμο υπάρχει διάταξη που ανοίγει τον δρόμο για μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στον ΑΔΜΗΕ κάτω από το 51%. Για ποιο λόγο έγινε και πότε θα προχωρήσετε σε αυτό; Υπάρχει μέχρι τώρα εκδήλωση ενδιαφέροντος;

 

Η περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ ήταν προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη. Την προωθούμε διότι με αυτό τον τρόπο θα προσελκύσουμε περισσότερα κεφάλαια με όφελος για το επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ και, εν τέλει, όφελος για την ίδια τη χώρα. Ο κ. Τσίπρας, ο οποίος μας επιτίθεται, ξεχνάει ότι, πρώτον, πούλησε το 24% του ΑΔΜΗΕ στους Κινέζους, με έναν εξαιρετικά παράξενο τρόπο με τον οποίο τους έδωσε το δικαίωμα να μπλοκάρουν τις στρατηγικές αποφάσεις. Και, δεύτερον ότι στον ΔΕΣΦΑ που είναι το αδελφάκι του ΑΔΜΗΕ- είναι δηλαδή διαχειριστής μεταφοράς δικτύων στο φυσικό αέριο- ο κ. Τσίπρας αποκρατικοποίησε το 66%, αλλά κάνει σήμερα κριτική σε εμάς επειδή θέλουμε να κάνουμε κάτι παρόμοιο στον ΑΔΜΗΕ. Η λογική πήγε περίπατο! Μπορώ να σας πω ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον ΑΔΜΗΕ είναι ισχυρό. Δεδομένης όμως της διεθνούς συγκυρίας, θα κινηθούμε μόλις δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες.

Ποιοι θα είναι οι όροι του διεθνούς διαγωνισμού για την πώληση ποσοστού τουλάχιστον 49% του ΔΕΔΔΗΕ; Τι προσδοκάτε από αυτό;

 

Οι όροι του διεθνούς διαγωνισμού προετοιμάζονται από τη ΔΕΗ και τους συμβούλους της με στόχο την πώληση τουλάχιστον 49% του ΔΕΔΔΗΕ, με ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας. Ο διαγωνισμός είναι προγραμματισμένος να ξεκινήσει εντός του τρίτου τριμήνου του έτους. Η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα συμβάλλει στην ενίσχυση της ρευστότητας της ΔΕΗ, προσελκύοντας παράλληλα κεφάλαια που θα επιτρέψουν τον απαραίτητο εκσυγχρονισμό του Δικτύου Διανομής.

Μαϊ 30

Στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση - Παράταση οικοδομικών αδειών έως τα τέλη του 2022

Στο αυριανό Υπουργικό Συμβούλιο θα παρουσιαστούν οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση, όπως έκανε γνωστό σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Realκαι το δημοσιογράφο, κ. Νίκο Χατζηνικολάου. Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στα κίνητρα που θα παρέχει το κράτος μέσω επιδοτήσεων στους αγοραστές ηλεκτρικών Ι.Χ., σκούτερ και ποδηλάτων, προωθώντας ένα νέο τρόπο μετακινήσεων. Επιπλέον, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας προανήγγειλε την παράταση για τις εκκρεμείς οικοδομικές άδειες έως τα τέλη του 2022, ώστε να συνεχιστεί απρόσκοπτα η κατασκευαστική δραστηριότητα.

Ειδικότερα, αναφερόμενος στην ηλεκτροκίνηση σημείωσε πως «θα γίνει μια πρώτη συζήτηση αύριο στο Υπουργικό Συμβούλιο. Ανακοινώσεις θα γίνουν αργότερα». Όπως είπε, τα τρία συναρμόδια Υπουργεία (Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών) έχουν ήδη συμφωνήσει ως προς την κατεύθυνση που θα ακολουθήσουν. «Πρέπει να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του αζώτου, τα μικροσωματίδια και γενικότερα να βελτιώσουμε την ποιότητα της ατμόσφαιρας στα αστικά κέντρα και όχι μόνο. Όλες οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν μπει στον δρόμο της ηλεκτροκίνησης. Στα πιο προηγμένα ευρωπαϊκά κράτη –Ολλανδία, Γερμανία κ.λπ.- το 10% του στόλου των αυτοκινήτων είναι ηλεκτρικά. Εδώ έχουμε μόνο μερικές εκατοντάδες».

«Θα υπάρξουν λοιπόν κίνητρα με ένα ειδικό πρόγραμμα», εξήγησε ο κ. Χατζηδάκης, που στόχο θα έχουν «να βοηθήσουμε όλους όσοι θέλουν να πάρουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, να μπορούν να πάρουν με μία έκπτωση σε σχέση με τις τιμές της αγοράς. Η έκπτωση αυτή θα είναι σταθερή. Είτε πάρεις ένα ακριβό αυτοκίνητο είτε ένα φθηνό, την ίδια έκπτωση θα πάρεις, διότι δεν θέλουμε να βοηθάμε τους πλουσιότερους».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε πως για τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ηλεκτρικά ποδήλατα οι επιδοτήσεις θα είναι πιο γενναίες, «γιατί θέλουμε να κάνουμε άνοιγμα στα δίκυκλα, ιδιαίτερα στα ποδήλατα. Θεωρούμε ότι είναι η κίνηση της νέας εποχής. Μας νοιάζει η νέα γενιά και μας νοιάζει ιδιαίτερα το ποδήλατο. Γι’ αυτό εκεί θα δώσουμε σημαντικά κίνητρα. Επομένως δεν μιλάμε για απόσυρση των αυτοκινήτων όπως ορισμένοι κατά καιρούς είχαν πει, μιλάμε για ένα νέο τρόπο μετακινήσεων».

Ωστόσο, πέρα από αυτά ο κ. Χατζηδάκης διαβεβαίωσε πως θα προχωρήσει αμέσως η εγκατάσταση φορτιστών, τα «ηλεκτρικά βενζινάδικα», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. «Δεν μπορεί να τελεσφορήσει το μέτρο αυτό αν δεν έχεις φορτιστές. Έχουμε αντίστοιχες συνεννοήσεις με τον ΔΕΔΔΗΕ, με τους δήμους κ.λπ. Το άλλο που επίσης σκεφτόμαστε είναι η υιοθέτηση ενός πακέτου κινήτρων έτσι ώστε εδώ στην Ελλάδα να παράγονται φορτιστές και μπαταρίες για τα αυτοκίνητα αυτά, ώστε να δημιουργηθούν και θέσεις εργασίας. Διότι δεν μας νοιάζει απλά και μόνο να περάσουμε σε μια νέα εποχή ηλεκτροκίνησης, μας ενδιαφέρει να δημιουργηθούν και θέσεις εργασίας στην Ελλάδα. Στόχος είναι να υπάρχει και προστιθέμενη αξία για τη χώρα μας σε αυτή την πολιτική, όχι μόνο στο περιβαλλοντικό, αλλά και στο αναπτυξιακό επίπεδο», είπε ο υπουργός.

Παράταση οικοδομικών αδειών

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας προανήγγειλε πως «στις οικοδομικές άδειες προσανατολιζόμαστε να δώσουμε μια παράταση σε αυτές που είναι εκκρεμείς μέχρι τα τέλη του 2022 για την ολοκλήρωση της κατασκευής, για να μην υπάρχουν προβλήματα με την κατασκευή των επιμέρους κτιρίων. Γενικά είμαστε ευέλικτοι σε αυτό να δούμε πώς η αγορά θα μπορέσει να ανασάνει».

Νέος κύκλος «Εξοικονόμηση Κατ’ Οίκον»

Παράλληλα, επισήμανε πως προγραμματίζεται η διενέργεια τρίτου κύκλου του προγράμματος «Εξοικονόμηση Κατ’ Οίκον», σε συνεννόηση με το Υπουργείο Ανάπτυξης. «Θέλουμε να βγάλουμε τον τρίτο κύκλο Σεπτέμβριο-Οκτώβριο. Ο στόχος είναι να είναι 350 εκατ. έτσι ώστε συνολικά οι τρεις κύκλοι –ένας με την προηγούμενη κυβέρνηση και δύο με εμάς- να πάνε στο 1 δισ.», ανέφερε. «Είναι ένα πρόγραμμα χρήσιμο για τα νοικοκυριά, γιατί βοηθάει τις επισκευές, την ενεργειακή αναβάθμιση των σπιτιών τους, αλλά χρήσιμο και για τον κατασκευαστικό κλάδο. Θα δουλέψουν χιλιάδες άνθρωποι με αυτό το πρόγραμμα. Είναι ένα πρόγραμμα με το οποίο είμαι κι εγώ προσωπικά συνδεδεμένος, διότι εγώ το ξεκίνησα το 2009 και θέλω να το στηρίξω. Είναι και ένα πρόγραμμα το οποίο το αγκαλιάζει ο Πρωθυπουργός. Είναι επίσης ενταγμένο στη γενικότερη ενεργειακή και περιβαλλοντικής μας πολιτική γιατί έχει «πράσινο» πρόσημο». 

Μαϊ 3

Εργαλείο για επενδύσεις το νέο νομοσχέδιο - συνέντευξη στην εφημερίδα ΕΘΝΟΣ

«Με την ίδια σοβαρότητα και αποτελεσματικότητα που διαχειριστήκαμε την υγειονομική κρίση ξεδιπλώνουμε το αναπτυξιακό σχέδιο της επόμενης ημέρας» επισημαίνει στην «Ημερησία» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης και περιγράφει τις σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο, το οποίο συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή, αλλά και το πολεοδομικό που ακολουθεί.

Ο Κωστής Χατζηδάκης απαντά σε όσους διατυπώνουν σχόλια για ατολμία λέγοντας πως «τέτοια κριτική μόνο κάποιος που δεν έχει διαβάσει το νομοσχέδιο θα μπορούσε να κάνει». Τονίζει πως η αναστροφή της πτωτικής τάσης της λειτουργικής κερδοφορίας της ΔΕΗ στο τελευταίο τρίμηνο του 2019 - οπότε και αποτυπώθηκαν τα αποτελέσματα των μέτρων που ελήφθησαν το καλοκαίρι - επιβεβαιώνει τη βελτίωση των προοπτικών της επιχείρησης, χωρίς επιβάρυνση του καταναλωτή, και υπογραμμίζει ότι η υλοποίηση του σχεδιασμού ενεργειακών ιδιωτικοποιήσεων συνεχίζεται κανονικά.

Σημειώνει μάλιστα ότι η ΔΕΠΑ Υποδομών και η ΔΕΠΑ Εμπορίας προσέλκυσαν πολύ μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον στη φάση της υποβολής μη δεσμευτικών προσφορών.

Χαρακτηρίζει ως μη σοβαρές τις κατηγορίες της αντιπολίτευσης ότι «η κυβέρνηση θα φέρει μνημόνιο λόγω της βαθιάς ύφεσης», ενώ εκτιμά ότι δεν συντρέχει κανένας λόγος για πρόωρη προσφυγή στις κάλπες.

Είστε αισιόδοξος για την πορεία της ελληνικής οικονομίας την εφετινή και την επόμενη χρονιά; Πόσο καθοριστικές για τη χώρα μας είναι οι αποφάσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Στο υγειονομικό επίπεδο οι Έλληνες, κυβέρνηση και πολίτες μαζί, πετύχαμε μία εθνική νίκη. Γίναμε παγκόσμιο παράδειγμα διαχείρισης της κρίσης του κορωνοϊού. Φυσικά, το 2020 θα είναι μία δύσκολη χρονιά οικονομικά. Όχι μόνο για εμάς, αλλά και για την Ευρώπη και παγκοσμίως. Η Ελλάδα μάλιστα επηρεάζεται περισσότερο, λόγω του μεγάλου μεριδίου του τουρισμού και της ναυτιλίας στην οικονομία μας. Δύο τομείς που πλήττονται δυσανάλογα. Πέρα από το αρχικό πακέτο 24 δισ. ευρώ στήριξης της οικονομίας, ήδη βάζουμε σε εφαρμογή το αναπτυξιακό σχέδιο για την επόμενη ημέρα για να ενισχύσουμε αυτό που οι οικονομολόγοι λένε θα είναι μία ισχυρή αναπτυξιακή αντίδραση το 2021 μετά την ύφεση φέτος. Οι ευρωπαϊκές αποφάσεις θα είναι φυσικά καθοριστικές. Όπως ήταν καθοριστικές οι επιτυχίες μας με την άρση του στόχου 3,5% για τα πρωτογενή πλεονάσματα και η είσοδος της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Όπως γνωρίζετε, έχει συμφωνηθεί σε επίπεδο ΕΕ ένα αρχικό πακέτο 540 δισ. ευρώ, αλλά και η σύσταση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης, με χρηματοδότηση που  αναμένονται να αυξηθεί. Η Ελλάδα αγωνίζεται για αυτό και θα διεκδικήσει τη μέγιστη ευρωπαϊκή στήριξη, με σύμμαχο το κεφάλαιο αξιοπιστίας που απέκτησε κατά τη διαχείριση του κορωνοϊού.

Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι θα «φέρετε μνημόνιο» λόγω της βαθιάς ύφεσης που θα προκύψει από τη στιγμή που αρνείστε να λάβετε εμπροσθοβαρή μέτρα, αλλά και επειδή βλέπετε την κρίση ως ευκαιρία επιβολής νεοφιλελεύθερων πολιτικών. Τι απαντάτε;

Διακατέχονται από άρνηση της πραγματικότητας, αλλά και από ευσεβείς πόθους. Αναρωτιέμαι, είναι έλλειψη εμπροσθοβαρών μέτρων το πακέτο των 14 δισ. ευρώ με έκτακτες ενισχύσεις επιχειρήσεων, εργαζομένων και ανέργων, αναστολή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, κλπ; Ή τα 10 δισ. που ανακοινώθηκαν για την ενίσχυση της ρευστότητας; Είναι μήπως νεοφιλελεύθερη πολιτική η απαγόρευση των απολύσεων; Ή η ενίσχυση των δομών υγείας με χιλιάδες προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτών; Οι κατηγορίες αυτές, προερχόμενες κυρίως από τον ΣΥΡΙΖΑ, στερούνται σοβαρότητας. Η μεγάλη πλειοψηφία της κοινωνίας, όπως αποτυπώνεται και στις δημοσκοπήσεις, γνωρίζει ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο Κυριάκος Μητσοτάκης διαχειρίζονται την οικονομία με την ίδια σοβαρότητα και αποτελεσματικότητα που διαχειρίστηκαν την υγειονομική κρίση. Ήδη ξεδιπλώνουμε το αναπτυξιακό σχέδιο της επόμενης ημέρας. Σε αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε και στο υπουργείο μας με τα δύο νομοσχέδια που φέρνουμε. Το πολεοδομικό που ετοιμάζουμε και το περιβαλλοντικό το οποίο συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή.

Τι αλλάζει στη νομοθεσία με το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο;

Μιλάμε για ένα νομοσχέδιο-τομή στην ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία και εργαλείο πράσινης ανάπτυξης. Οι σημαντικότερες αλλαγές φέρνει είναι: Πρώτον, εκ βάθρων απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων που δεν θα απαιτούν πλέον 6-8 χρόνια, αλλά μόλις 100-150 ημέρες, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Δεύτερον, σημαντική επιτάχυνση στην αδειοδότηση των ΑΠΕ κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Τρίτον, θέσπιση σύγχρονου και ευρωπαϊκού μοντέλου για τις περιοχές Natura που θα έχει την έγκριση του ΣτΕ και θα βάζει τέρμα στην αυθαιρεσία. Τέταρτον, υπέρβαση των προβλημάτων των δασικών χαρτών και των οικιστικών πυκνώσεων, που θα απελευθερώσει χιλιάδες πολίτες από μια ιδιότυπη ομηρία. Πέμπτον, ρυθμίσεις αντιμετώπισης του οξύτατου προβλήματος των απορριμμάτων με μέτρα ιδιώς για τα νησιά αλλά και απαγόρευση οικοδομικής άδειας σε περίπτωση μη σύννομης ρύθμισης των μπάζων. Και, έκτον, επιβολή ενιαίου περιβαλλοντικού τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες, ανεξαρτήτως πάχους για να σταματήσουν τα κόλπα και για να περιοριστεί στην πράξη η διακίνηση πλαστικού.

Η περιβαλλοντική αδειοδότηση υπήρξε ανέκαθεν αγκάθι για την υλοποίηση επενδυτικών projects. Κατά πόσο αυτό αλλάζει  με το νομοσχέδιο; Ήδη διατυπώνονται σχόλια για ατολμία στις παρεμβάσεις που εισάγετε…

Τέτοια κριτική μόνο κάποιος που δεν έχει διαβάσει το νομοσχέδιο θα μπορούσε να κάνει. Στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις συγκεκριμένα, εισαγάγαμε σειρά σημαντικών παρεμβάσεων που αλλάζουν άρδην τα δεδομένα στην Ελλάδα: Περιορίζουμε σημαντικά τις προθεσμίες, επιταχύνοντας δραστικά τις αδειοδοτήσεις, όπως προανέφερα. Υποχρεώνουμε τις δημόσιες υπηρεσίες να μην τρενάρουν τις απαντήσεις τους και να λένες ναι ή όχι στο Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΚΕΣΠΑ). Επεκτείνουμε την ισχύ της άδειας από 10 σε 15 έτη. Διευκολύνουμε την ανανέωση και την τροποποίηση των υπαρχουσών αδειών. Εισάγουμε στη διαδικασία τους πιστοποιημένους ιδιώτες αξιολογητές. Τέλος υπάρχει η πρόβλεψη για τη μελλοντική δυνατότητα έκδοσης ενιαίας άδειας σε κυβερνητικό επίπεδο με ενσωματωμένους περιβαλλοντικούς όρους (είναι το λεγόμενο one-stop-shop) μόλις έχουμε στη διάθεσή μας την κατάλληλη τεχνική υποδομή. Εν ολίγοις, εναρμονίζουμε τη διαδικασία αδειοδότησης με όσα επικρατούν στην υπόλοιπη ΕΕ. Για αυτό λέω ότι είναι νομοσχέδιο-τομή στην ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία.

Από την ανάληψη των καθηκόντων σας είχατε περιγράψει με μελανά χρώματα την προοπτική της ΔΕΗ. Ελήφθησαν αποφάσεις και ο καταναλωτής πλήρωσε και αυτός μέσω της αύξησης των τιμολογίων. Βλέπουμε  ότι η τωρινή κρίση πηγαίνει τα πράγματα πίσω. Η ΔΕΗ χρειάζεται και πάλι ενίσχυση, όπως άλλωστε και οι άλλες ηλεκτρικές εταιρείες. Τι θα κάνετε επ΄ αυτού;

Όπως ασφαλώς γνωρίζετε, η ΔΕΗ έκλεισε τη χρήση του 2019 με ζημίες 1,68 δις. ευρώ, έναντι 903 εκατ. ευρώ το 2018. Οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους! Η αναστροφή της πτωτικής τάσης της λειτουργικής κερδοφορίας της ΔΕΗ στο τελευταίο τρίμηνο του 2019 –οπότε και αποτυπώθηκαν τα αποτελέσματα των μέτρων που ελήφθησαν το καλοκαίρι- επιβεβαιώνει την βελτίωση των προοπτικών της ΔΕΗ χωρίς επιβάρυνση του καταναλωτή, καθώς η επίπτωση της αύξησης των τιμολογίων αντισταθμίστηκε από τη μείωση  του ΦΠΑ στο ρεύμα και του ΕΤΜΕΑΡ. Προφανώς η ΔΕΗ δε μεταμορφώθηκε σε λίγους μήνες από «μεγάλο ασθενή» σε ανθούσα επιχείρηση, μπήκε όμως σε τροχιά ανάκαμψης. Η κρίση του κορωνοϊού όντως δημιούργησε ένα θέμα εισπραξιμότητας στην εταιρεία, αλλά και στους ιδιώτες παρόχους. Τα τελευταία στοιχεία που έχουμε δείχνουν ότι υπάρχει μια μείωση 20% στην εισπραξιμότητα. Αν και είναι νωρίς να βγάλει κανείς συμπεράσματα, είναι κάτι που δεν περνάει απαρατήρητο φυσικά από εμάς. Με αυτή τη μείωση εισπραξιμότητας για τη ΔΕΗ, η πτώση των τιμών φυσικού αερίου και των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων που λειτουργούν θετικά δεν μας κάνει να εφησυχάζουμε. Για αυτό ενώ υπήρξε και υπάρχει δέσμευση για κάλυψη των ασθενέστερων και παράλληλα με τα εκπτωτικά μέτρα, θα συνεχιστεί το κυνήγι των στρατηγικών κακοπληρωτών.

Η πανδημία είχε πολύ σοβαρές επιπτώσεις στον τομέα του πετρελαίου, με τις τιμές διεθνώς να μειώνονται δραματικά. Μπορεί να συνεχιστούν οι έρευνες υδρογονανθράκων υπό αυτές τις συνθήκες; Πως μπορεί να διασωθεί η παραγωγική δραστηριότητα στον Πρίνο που γράφει πλέον τεράστιες ζημιές;

Με δεδομένο τον πρωτοφανή χαρακτήρα της πετρελαϊκής κρίσης, όσο μεγάλες και να είναι οι μειώσεις της παραγωγής που μπορούν να γίνουν από τις πετρελαιοπαραγωγούς χώρες, υπάρχει μία μεγάλη δυσαναλογία προσφοράς και ζήτησης που συμπιέζει τις τιμές προς τα κάτω. Μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον αβεβαιότητας οι μόνες γεωτρήσεις που προχωρούν –γενικά μιλώντας- είναι αυτές για τις οποίες οι πετρελαϊκές εταιρείες είχαν ήδη πληρώσει σχεδόν το σύνολο ή έστω το μεγαλύτερο μέρος του κόστους διενέργειας τους. Αυτές ίσως προχωρήσουν μόλις αρθούν οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, κάτι που ενδεχομένως θα δούμε να γίνεται σε διάφορες περιοχές της ανατολικής Μεσογείου και αλλού. Νέες παραγωγικές γεωτρήσεις σε αρχικό στάδιο πολύ δύσκολα θα προχωρήσουν μέχρι να ανακάμψουν οι τιμές του πετρελαίου. Ειδικότερα στην Ελλάδα είναι λογικό να υπάρξουν καθυστερήσεις στον προγραμματισμό των γεωτρήσεων από την πλευρά των εταιριών, η διάρκεια των οποίων συναρτάται με την πορεία των δομικών μεγεθών της αγοράς πετρελαίου. Σε ότι αφορά την στον Πρίνο, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι τα πράγματα είναι οριακά και θα πρέπει να επιδειχθεί ιδιαίτερη υπομονή και ευελιξία από όλες τις πλευρές προκειμένου αυτή η σοβαρή επένδυση για την οικονομία της Καβάλας να κρατηθεί ζωντανή σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον.

Πόσο επηρεάζεται το πρόγραμμα των ενεργειακών  αποκρατικοποιήσεων από την κρίση; Υπάρχει νέο χρονοδιάγραμμα για ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ, ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ;

Προωθούμε αποφασιστικά τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις (τα δυο τρίτα του συνολικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων!). Συνεχίζουμε να υλοποιούμε τον σχεδιασμό για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας. Και οι δυο εταιρείες προσέλκυσαν πολύ μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον στην φάση των της υποβολής μη δεσμευτικών προσφορών. Ειδικά για την ΔΕΠΑ Εμπορίας, είναι ενθαρρυντικό ότι λάβαμε 9 προσφορές στις 23 Μαρτίου, εν μέσω της πανδημίας! Το ΤΑΙΠΕΔ αξιολογεί τους φακέλους και θα πάρει όλες τις αναγκαίες αποφάσεις σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Στο περιβαλλοντικό νομοσχέδιο υπάρχει διάταξη που ανοίγει τον δρόμο για μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στον ΑΔΜΗΕ κάτω από το 51%, που αποτελεί προγραμματική μας δέσμευση. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα προχωρήσουμε αύριο το πρωί, αλλά θέλουμε να είμαστε έτοιμοι για να κινηθούμε όποτε νομίζουμε. Την ίδια στιγμή, η ΔΕΗ με τους συμβούλους της προετοιμάζει τους όρους του διεθνούς διαγωνισμού για την πώληση  ποσοστού τουλάχιστον 49% του ΔΕΔΔΗΕ με ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας, ο οποίος είναι προγραμματισμένος να ξεκινήσει εντός του τρίτου τριμήνου του έτους. Η μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ συνιστά υλοποίηση δέσμευσης που είχε αναλάβει η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Καθώς όμως  πρόκειται για κίνηση που δεν έχει διαρθρωτικό χαρακτήρα και με δεδομένους τους ισχυρούς κλυδωνισμούς στην αγορά πετρελαίου, δεν υπάρχει κανένας λόγος να βιαστούμε. Ο χρόνος και ο τρόπος της ιδιωτικοποίησης θα αποφασιστούν αναλόγως των συνθηκών. Αυτό ισχύει βέβαια λίγο πολύ και για όλες τις άλλες ιδιωτικοποιήσεις που ανέφερα. Έχουμε τον προγραμματισμό μας, αλλά δεν θα αγνοήσουμε φυσικά τη μεγάλη μεταβλητότητα της αγοράς εξαιτίας του κορωνοϊού.

Πως τοποθετείστε έναντι της γνωστής άποψης, σύμφωνα με την οποία ο Κ. Μητσοτάκης πρέπει να αξιοποιήσει το πολύ ευνοϊκό κλίμα που έχει δημιουργηθεί για την κυβέρνηση και να «καθαρίσει» το πολιτικό πεδίο πηγαίνοντας σε εκλογές;

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει τοποθετηθεί. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κέρδισε τη λαϊκή νομιμοποίηση λιγότερο από 10 μήνες νωρίτερα. Μία νομιμοποίηση που έχει μάλιστα διευρυνθεί, αφού με επιτυχία διαχειριστήκαμε τόσο την μεταναστευτική κρίση, όσο και την υγειονομική κρίση του κορωνοϊού. Δεν συντρέχει συνεπώς κανένας λόγος προσφυγής στις κάλπες. Πέραν αυτού, η προσοχή μας δεν βρίσκεται στις κάλπες, διότι είναι στραμμένη στην προσπάθεια να στήσουμε τη χώρα και πάλι στα πόδια της. Αυτό θα πράξουμε με σοβαρότητα και αποφασιστικότητα.