Οκτ 24

Έρχεται νομοσχέδιο για τον συνολικό εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ - συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

Νομοσχέδιο για τον συνολικό εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ προαναγγέλλει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι δεν πρόκειται για ιδιωτικοποίηση.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Χατζηδάκης επισημαίνει ότι ο ΕΦΚΑ, όπως σχεδιάστηκε από την αρχή, είναι ένας βαρύς, δυσκίνητος δημόσιος οργανισμός. Στο πλαίσιο αυτό, τονίζει ότι το νομοσχέδιο θα αντιμετωπίζει τη δυσκινησία, τη γραφειοκρατία και τις καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση του πολίτη, ενώ σημειώνει ότι τα κύρια χαρακτηριστικά του θα είναι η εισαγωγή νέων μεθόδων μάνατζμεντ και η μεγαλύτερη ταχύτητα στη λήψη των αποφάσεων.

«Θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια, εντός της συνταγματικής φυσικά νομιμότητος, προκειμένου ο ΕΦΚΑ να μην υπηρετεί τον εαυτό του, αλλά τους πολίτες! Δεν συμβιβάστηκα ούτε στα υπόλοιπα υπουργεία που πέρασα μέχρι τώρα, δεν θα συμβιβαστώ και εδώ! Στόχος είναι ένας σύγχρονος, ευρωπαϊκός ΕΦΚΑ» αναφέρει χαρακτηριστικά ο υπουργός Εργασίας, προσθέτοντας ότι όλες οι ρυθμίσεις θα εξυπηρετούν τελικά τους πολίτες, κάνοντας ταυτόχρονα πιο εύκολη την καθημερινότητα των υπαλλήλων.

Σκιαγραφώντας το πλαίσιο που θα κινούνται οι ρυθμίσεις του επικείμενου νομοσχεδίου, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρεται συγκεκριμένα σε μία νέα μέθοδο μάνατζμεντ, που ήδη εφαρμόζεται και είναι ο «Πύργος Ελέγχου» του ΕΦΚΑ, «ένα ηλεκτρονικό εργαλείο δουλειάς, με το οποίο η διοίκηση του ΕΦΚΑ μπορεί σε πραγματικό χρόνο να διαπιστώνει την αποδοτικότητα των υπαλλήλων και να παίρνει τις αντίστοιχες αποφάσεις».

«Με το νέο σύστημα αυτό, θα συνδυάζονται η στοχοθεσία και τα αποτελέσματα της δουλειάς. Και όσοι δεν δουλεύουν αποτελεσματικά, θα πρέπει να εξηγούν πλέον "γιατί". Αντίστοιχης φιλοσοφίας ρυθμίσεις θα υπάρχουν σε ολόκληρο το νομοσχέδιο» εξηγεί ο υπουργός Εργασίας, επαναλαμβάνοντας ότι, σε κάθε περίπτωση, «η αρχή μας είναι μία: Δεν υπάρχουν οι πολίτες για τον ΕΦΚΑ, αλλά ο ΕΦΚΑ για τους πολίτες!».

Πέραν, όμως, από τις δράσεις για τον ΕΦΚΑ, ο κ. Χατζηδάκης απαριθμεί και τις δράσεις κοινωνικής πολιτικής που θα υλοποιήσει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Προς την κατεύθυνση αυτή, όπως επισημαίνει, διασφαλίστηκαν 2,6 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και, αν προστεθούν «στα κονδύλια αυτά και τα χρήματα του νέου ΕΣΠΑ, τότε αθροιστικά θα προσεγγίσουν τα 5 δισ. ευρώ οι πόροι του υπουργείου για το μεγαλύτερο πρόγραμμα κοινωνικής πολιτικής που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση στην Ελλάδα όλες τις τελευταίες δεκαετίες!». Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό, εκτός από την ψηφιοποίηση του ΕΦΚΑ, «στις βασικές προτεραιότητες είναι η προώθηση της ψηφιακής κάρτας εργασίας, η οποία είναι ένα μεγάλο κοινωνικό έργο, καθώς αποτελεί εγγύηση για την τήρηση των ωραρίων των εργαζομένων. Επίσης, τα προγράμματα κατάρτισης, στα οποία για πρώτη φορά δίνεται 1 δισ. ευρώ και αφορούν μισό εκατομμύριο εργαζόμενους και ανέργους. Τα προγράμματα για τις λεγόμενες "ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης" αξίας 540 εκατ. ευρώ, με τα οποία θα δημιουργήσουμε περισσότερες από 74.000 νέες θέσεις εργασίας. Ειδικά, για τις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης θα υπάρχουν πολύ περισσότερες δράσεις στο νέο ΕΣΠΑ. Τέλος, διασφαλίσαμε και 500 εκατ. ευρώ για τη στήριξη των ευάλωτων συμπολιτών μας, με τον Προσωπικό Βοηθό για τα άτομα με αναπηρία και την Κάρτα Αναπηρίας να είναι δύο από τις σημαντικότερες πολιτικές που προβλέπονται».

«Κάνουμε, λοιπόν, κοινωνική πολιτική για τους πολλούς» σχολιάζει.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Χατζηδάκης απαντά και για το ενδεχόμενο αύξησης του κατώτατου μισθού το 2022, λέγοντας το εξής: «Βλέποντας ότι η οικονομία μπαίνει σε θετική τροχιά και παράλληλα ότι οι εργαζόμενοι υπέστησαν μεγάλη πίεση την τελευταία δεκαετία, η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να δώσει ένα κοινωνικό μέρισμα ανάπτυξης στους εργαζόμενους. Ιδιαίτερα αυτούς που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό! Πάντοτε, βέβαια, στα πλαίσια των αντοχών της οικονομίας. Είναι νωρίς να μιλήσουμε ακόμα πιο συγκεκριμένα. Η διαδικασία θα ξεκινήσει στις αρχές του επόμενου έτους».

Κύριε Χατζηδάκη, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την πλήρη εκκαθάριση των εκκρεμών συντάξεων;

Πέρα από όσα είχαν γίνει από τον Γ. Βρούτση, τους τελευταίους εννέα μήνες, έχουμε προσπαθήσει να δράσουμε πολυεπίπεδα: η απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης συντάξεων με το νόμο 4798, ο συντονιστής με την ομάδα έργου για την απονομή των συντάξεων, οι 3.000 καινούργιοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές στον ΕΦΚΑ, η ειδική ομάδα για τις διαδοχικές συντάξεις στο «πράσινο» κτίριο του ΕΦΚA. Όλα αυτά έχουν ξεκινήσει ήδη να παράγουν αποτελέσματα.

Στην προσπάθεια αυτή τις επόμενες μέρες θα «πέσουν» και οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές. Ξεκίνησε να βοηθάει παράλληλα ο ηλεκτρονικός «πύργος ελέγχου» που εγκαταστήσαμε για την έκδοση των συντάξεων, μέσω του οποίου ο ΕΦΚΑ μπορεί να βλέπει ποια Διεύθυνση και ποιοι υπάλληλοι δουλεύουν και ποιοι όχι. Και μας βοήθησε να δούμε ότι, ενώ έχουμε περίπου 800 εισηγητές στον ΕΦΚΑ που εκδίδουν συντάξεις, το καλύτερο 1/4 από αυτούς βγάζει περίπου 40-45 συντάξεις το μήνα και το χειρότερο 1/4 βγάζει μόνο 2 συντάξεις το μήνα!

Αφού είδαμε αυτά τα στοιχεία, βάλαμε το στόχο ο κάθε εισηγητής να βγάζει τουλάχιστον 3 συντάξεις κάθε εργάσιμη μέρα ή 60 περίπου το μήνα. Στόχος μας λοιπόν με όλες τις δράσεις που σας περιέγραψα είναι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022 να εξαλείψουμε το στοκ των εκκρεμών κύριων συντάξεων!

Επομένως, θεωρείτε ότι με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε και μία απάντηση στους θεσμούς για την καθυστέρηση της πληρωμής των συντάξεων;

Δεν περιμένουμε τις Βρυξέλλες και κανέναν άλλον, για να αντιληφθούμε τη σπουδαιότητα της απονομής των συντάξεων. Είναι αλήθεια ότι το πρόβλημα οξύνθηκε με την προηγούμενη κυβέρνηση από το 2016 και μετά, αλλά δεν θέλω να επικαλούμαι δικαιολογίες, διότι η καθυστέρηση στην πληρωμή των συντάξεων το 2021 στην Ελλάδα της Ευρώπης είναι απλά ντροπή. Και γι' αυτό το λόγο, η αντιμετώπιση του ζητήματος είναι, ούτως ή άλλως, απόλυτη προτεραιότητα για εμάς.

Επειδή λοιπόν θέλουμε να είμαστε πρωτίστως εντάξει απέναντι στους συνταξιούχους σε σχέση με την απονομή των συντάξεών τους, αλλά και απέναντι στο σύνολο των ασφαλισμένων, θα φέρουμε σύντομα νομοσχέδιο για το συνολικό εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ. Ο ΕΦΚΑ, όπως σχεδιάστηκε από την αρχή, είναι ένας βαρύς, δυσκίνητος δημόσιος οργανισμός.

Για να μην ξεκινήσουν οι γνωστές ανοησίες, δηλώνω εκ των προτέρων ότι δεν μιλάμε για ιδιωτικοποίηση! Ούτε καν για κάτι παραπλήσιο! Μιλάω για ένα νομοσχέδιο που θα αντιμετωπίζει τη δυσκινησία, τη γραφειοκρατία και τις καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση του πολίτη. Μιλάω για εισαγωγή νέων μεθόδων μάνατζμεντ. Μιλάω για μεγαλύτερη ταχύτητα στη λήψη των αποφάσεων και λιγότερα «σούρτα-φέρτα» ανάμεσα στο υπουργείο και στον ΕΦΚΑ.

Θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια, εντός της συνταγματικής φυσικά νομιμότητος, προκειμένου ο ΕΦΚΑ να μην υπηρετεί τον εαυτό του, αλλά τους πολίτες! Δεν συμβιβάστηκα ούτε στα υπόλοιπα υπουργεία που πέρασα μέχρι τώρα, δεν θα συμβιβαστώ και εδώ! Στόχος είναι ένας σύγχρονος, ευρωπαϊκός ΕΦΚΑ. Σε λίγο καιρό θα παρουσιάσουμε όλες τις ρυθμίσεις εκσυγχρονισμού του ΕΦΚΑ, που θα κάνουν καλύτερη τη ζωή των υπαλλήλων του και ακόμη περισσότερο εκείνη των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων!

Όταν λέτε νέες μέθοδοι μάνατζμεντ, τι εννοείτε;

Μία από αυτές είναι ο «Πύργος Ελέγχου» του ΕΦΚΑ, για τον οποίο ήδη σας μίλησα. Ένα ηλεκτρονικό εργαλείο δουλειάς, με το οποίο η διοίκηση του ΕΦΚΑ μπορεί σε πραγματικό χρόνο να διαπιστώνει την αποδοτικότητα των υπαλλήλων και να παίρνει τις αντίστοιχες αποφάσεις. Ο ΕΦΚΑ θα σταματήσει να λειτουργεί στο «περίπου». Με το νέο σύστημα αυτό, θα συνδυάζονται η στοχοθεσία και τα αποτελέσματα της δουλειάς. Και όσοι δεν δουλεύουν αποτελεσματικά, θα πρέπει να εξηγούν πλέον «γιατί».

Αντίστοιχης φιλοσοφίας ρυθμίσεις θα υπάρχουν σε ολόκληρο το νομοσχέδιο, το οποίο σας ανέφερα. Ρυθμίσεις που θα εξυπηρετούν τελικά τους πολίτες, κάνοντας ταυτόχρονα πιο εύκολη την καθημερινότητα των υπαλλήλων. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η αρχή μας είναι μία: Δεν υπάρχουν οι πολίτες για τον ΕΦΚΑ, αλλά ο ΕΦΚΑ για τους πολίτες!

Μιλάτε δηλαδή εμμέσως για τις 443 εκκρεμείς συντάξεις χηρείας του ΝΑΤ;

Το θέμα αυτό θα κλείσει τις αμέσως επόμενες μέρες. Έχουν πραγματικά χίλια δίκια όλες αυτές τις κυρίες, οι οποίες περιμένουν τόσο καιρό τις συντάξεις των θανόντων συζύγων τους! Και δεν είναι διατεθειμένες να ακούν στενοκέφαλες δικαιολογίες.

Είμαστε αποφασισμένοι να σταθούμε δίπλα στον ανυπεράσπιστο πολίτη. Και γι' αυτό το λόγο, μου φαίνεται ακατανόητη η αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα, η οποία είναι τελικά μία «πολιτική χορηγία» στην κυβέρνηση. Επιλέγουν μεταξύ 6,5 εκατομμυρίων ασφαλισμένων και συνταξιούχων και μερικών δεκάδων υπαλλήλων, να ταχθούν με τις δεκάδες των υπαλλήλων, υπηρετώντας τελικά «αραχνιασμένα δόγματα» και συντεχνιακές λογικές.

Εμείς διαλέγουμε να συνταχθούμε με τα 6,5 εκατομμύρια ασφαλισμένους και με τη μεγάλη πλειονότητα των υπαλλήλων του ΕΦΚΑ, οι οποίοι μόνο να κερδίσουν έχουν από τη δική μας πολιτική!

Ακούγεται όμως ότι ορισμένοι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ γκρινιάζουν με τον ενιαίο αριθμό 1555. Θεωρούν ότι τους φορτώνει περισσότερη δουλειά...

Το αντίθετο! Αν αντιληφθούν όλοι πώς λειτουργεί, θα συνειδητοποιήσουν ότι ο νέος αριθμός δεν διευκολύνει μόνο τους πολίτες, αλλά και τους υπαλλήλους. Ακούστε γιατί: Στο καινούργιο «επαγγελματικό» τηλεφωνικό κέντρο, που ξεκίνησε να λειτουργεί πιλοτικά από τον Αύγουστο, έγιναν 340.000 κλήσεις, εκ των οποίων τα 3/4 αφορούσαν στον ΕΦΚΑ! Αντιλαμβάνεστε ότι εδώ μιλάμε για ορυμαγδό κλήσεων προς τον ΕΦΚΑ!

Αντί λοιπόν να αφήσουμε να συνεχιστεί το σημερινό μπάχαλο, κάνουμε έναν ενιαίο αριθμό που έχει ξεκινήσει ήδη σε σημαντικό βαθμό να λειτουργεί επαγγελματικά. Διαθέτει front office, το οποίο δέχεται τα τηλέφωνα με εκπαιδευμένους πλέον τηλεφωνητές, back office, δηλαδή υποστηρικτικό γραφείο, αλλά και ένα σύστημα ticketing, σύστημα, δηλαδή, ανάθεσης κάθε θέματος που έχει μία περιπλοκότητα σε συγκεκριμένες υπηρεσίες και υπαλλήλους, με υποχρέωση να έρθει η απάντηση στον πολίτη σε σύντομο χρονικό διάστημα!

Αυτό θα είναι κέρδος για τους υπαλλήλους, διότι πλέον, με την πλήρη λειτουργία του συστήματος σε λίγες μέρες, οι πολίτες θα κληθούν για την τηλεφωνική τους εξυπηρέτηση να καλούν μόνο το τηλεφωνικό κέντρο, το 1555 και, μέσω αυτού, να εξυπηρετούνται και να λαμβάνουν τις κατάλληλες απαντήσεις. 'Αρα, θα τερματιστεί το χάος, θα έρθουν τα πράγματα σε μία σειρά και θα μπούμε σε μία νέα εποχή τόσο για τους πολίτες όσο και για τους υπαλλήλους!

Σχεδιάζονται κι άλλες ενέργειες για τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των πολιτών;

Το τηλεφωνικό κέντρο είναι η «κορωνίδα» μίας δέσμης δράσεων, η οποία περιλαμβάνει: Πρώτον, τη μονιμοποίηση και την ενίσχυση των ηλεκτρονικών ραντεβού, που βάζουν τέλος στις ουρές. Δεύτερον, τη συνεχή αύξηση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που παρέχει ο φορέας (πλέον υπερβαίνουν τις 50), με στόχο να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο οι ηλεκτρονικές συναλλαγές πολιτών με το φορέα. Συγκεκριμένα, εντός του 2022, σχεδιάζεται να αναπτυχθούν 15 επιπλέον ηλεκτρονικές υπηρεσίες, αυξάνοντας τις ψηφιακές συναλλαγές στο 1,5 εκατομμύριο/μήνα από 1 εκατομμύριο/μήνα σήμερα. Τρίτον, την ενίσχυση της συνεργασίας του ΕΦΚΑ με τα ΚΕΠ, με αποτέλεσμα να διευκολύνονται και να εξυπηρετούνται γρηγορότερα δεκάδες χιλιάδες πολίτες γενικά. Τέταρτον, την κάλυψη εντός του 2022 του συνόλου της επικράτειας από την υπηρεσία του MyEfka LIVE, που επιτρέπει σε έναν ασφαλισμένο να εξυπηρετηθεί μέσω βιντεοκλήσης από τον ΕΦΚΑ και η οποία ενεργοποιήθηκε το καλοκαίρι πιλοτικά στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα και πριν λίγες μέρες επεκτάθηκε και στα νησιά του Ιονίου και του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Αυτό το μέτρο και το προηγούμενο σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Και, πέμπτον, τις δράσεις εκσυγχρονισμού του ΕΦΚΑ, που περιλαμβάνονται στο σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης, για να γίνει καλύτερη η εξυπηρέτηση των πολιτών και γρηγορότερη η απονομή των συντάξεων: Το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα. Τη διασύνδεση των αρχείων. Και το σύστημα ΑΤΛΑΣ.

Όλα αυτά δείχνουν ότι η ουσιαστική αναβάθμιση της εξυπηρέτησης των πολιτών είναι βασική μας προτεραιότητα!

Πέρα από τις δράσεις για τον ΕΦΚΑ, ποιες άλλες δράσεις του υπουργείου Εργασίας θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και ποιες από αυτές πρόκειται να μπουν σε τροχιά υλοποίησης άμεσα;

Διασφαλίσαμε ότι 2,6 δισ. ευρώ ευρωπαϊκών κονδυλίων θα πάνε μέσω του υπουργείου μας σε δράσεις κοινωνικής πολιτικής. Και αυτό είναι μία απάντηση σε όσους ισχυρίζονται ότι διαθέτουν το «μονοπώλιο» της ευαισθησίας, το «μονοπώλιο» της καρδιάς.

Κάνουμε, λοιπόν, κοινωνική πολιτική για τους πολλούς, διότι το πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης στο υπουργείο μας αφορά τους εργαζόμενους, τους ανέργους, τους ασφαλισμένους, τους συνταξιούχους, τους αναπήρους, τις μητέρες, όλους αυτούς που μπορούν να λάβουν στήριξη από το κράτος.

Πέρα, λοιπόν, από την ψηφιοποίηση του ΕΦΚΑ, για την οποία ήδη σας μίλησα, στις βασικές μας προτεραιότητες είναι η προώθηση της ψηφιακής κάρτας εργασίας, η οποία είναι ένα μεγάλο κοινωνικό έργο, καθώς αποτελεί εγγύηση για την τήρηση των ωραρίων των εργαζομένων. Επίσης, τα προγράμματα κατάρτισης, στα οποία για πρώτη φορά δίνεται 1 δισ. ευρώ και αφορούν μισό εκατομμύριο εργαζόμενους και ανέργους. Τα προγράμματα για τις λεγόμενες «ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης» αξίας 540 εκατ. ευρώ, με τα οποία θα δημιουργήσουμε περισσότερες από 74.000 νέες θέσεις εργασίας. Ειδικά, για τις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης θα υπάρχουν πολύ περισσότερες δράσεις στο νέο ΕΣΠΑ. Τέλος, διασφαλίσαμε και 500 εκατ. ευρώ για τη στήριξη των ευάλωτων συμπολιτών μας, με τον Προσωπικό Βοηθό για τα άτομα με αναπηρία και την Κάρτα Αναπηρίας να είναι δύο από τις σημαντικότερες πολιτικές που προβλέπονται.

Αν μάλιστα προσθέσει κανείς στα κονδύλια αυτά και τα χρήματα του νέου ΕΣΠΑ, τότε αθροιστικά θα προσεγγίσουν τα 5 δισ. ευρώ οι πόροι του υπουργείου για το μεγαλύτερο πρόγραμμα κοινωνικής πολιτικής που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση στην Ελλάδα όλες τις τελευταίες δεκαετίες!

Έχετε προαναγγείλει αλλαγές στο πλαίσιο για την κατάρτιση με νομοθετική πρωτοβουλία την οποία επεξεργάζεται το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Ποιες είναι οι βασικές αρχές του νέου συστήματος που προωθείται με το σχέδιο νόμου;

Όπως γνωρίζετε, η ανεργία στη χώρα μας έχει αποκλιμακωθεί από το 17,3% το καλοκαίρι του 2019, σε 13,9% τον Αύγουστο που μας πέρασε. Αυτό ήταν αποτέλεσμα της φορολογικής, αδειοδοτικής, ασφαλιστικής και εργασιακής πολιτικής της κυβέρνησης και, μάλιστα, παρά την κρίση. Ωστόσο, η ανεργία παραμένει πολύ ψηλά. Και ένας από τους λόγους είναι ότι είμαστε τελευταίοι στην Ευρώπη σε σχέση με τις δεξιότητες του εργατικού δυναμικού. Στο λεγόμενο δηλαδή skills matching. Σε αυτό μπορεί να μας βοηθήσει πολύ το Ταμείο Ανάκαμψης.

Μόνο που χρειάζονται καινούργιοι, αποτελεσματικοί κανόνες, τους οποίους επιχειρούμε να θέσουμε σε εφαρμογή με το νομοσχέδιο για την κατάρτιση και τις δεξιότητες. Αυτό που αλλάζουμε ουσιαστικά είναι ότι υψώνουμε τον πήχη. Χωρίς να αποκλείουμε κανέναν από τους παρόχους κατάρτισης. Η κατάρτιση είναι κάτι που αφορά το μέλλον των ανέργων και των εργαζομένων και είμαστε αποφασισμένοι να εγκαταλείψουμε τη γνωστή πρακτική, με την οποία ουσιαστικά το κράτος «πέταγε» λεφτά από το παράθυρο για κάτι που δεν είχε τελικά καμία αξία για τους εργαζόμενους και τους ανέργους.

Γι' αυτό λέμε: όσοι θέλουν να παίρνουν τα χρήματα του Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Βασικές αρχές λοιπόν του νέου συστήματος θα είναι η ποιότητα, η αξιολόγηση και η πιστοποίηση τόσο των παρόχων της κατάρτισης όσο και των καταρτιζομένων. Με ιδιαίτερη έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες και με βασική μας φροντίδα το 1 δισ. ευρώ που θα πάει στην κατάρτιση, να είναι χρήματα που θα πιάσουν τόπο!

Σύμφωνα με δηλώσεις σας, πρόθεσή σας είναι να ενισχύσετε περαιτέρω την κοινωνική πολιτική, ιδιαίτερα δε αυτήν που αφορά την απασχόληση, τους εργαζόμενους και ακόμα περισσότερο τους νέους. Αυτό σημαίνει ότι αφήνετε ανοιχτό το ενδεχόμενο αύξησης του κατώτατου μισθού το 2022;

Το ότι η κοινωνική πολιτική είναι ψηλά στην ατζέντα αυτής της κυβέρνησης έχει γίνει νομίζω φανερό σε ένα πολύ μεγάλο τμήμα της κοινωνίας: Πρώτα από όλα η μείωση της ανεργίας, που δεν έγινε τυχαία. Δεύτερον, τα πάνω από 8 δισ. ευρώ που δόθηκαν για τη στήριξη άνω των 3 εκατομμυρίων εργαζομένων και ανέργων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Τρίτον, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που μαζί με τις φορολογικές ελαφρύνσεις και την επικείμενη αύξηση του κατώτατου μισθού οδηγούν σε ένα ετήσιο όφελος για τον εργαζόμενο που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό που κυμαίνεται από 305 ευρώ έως 534 ευρώ. Τέταρτον, η αύξηση των κονδυλίων για την κοινωνική πολιτική κατά 22% το 2021. Πέμπτον, το επίδομα γέννησης 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που γεννιέται, η αύξηση του αφορολόγητου ορίου στα 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, η μείωση του ΦΠΑ για βρεφικά είδη από 24% σε 13%, κ.λπ..

Αυτή η φιλοσοφία θα έχει αντανάκλαση και στην πολιτική για τον κατώτατο μισθό. Υπενθυμίζω ότι το καλοκαίρι δώσαμε μεν αυτή τη μικρή αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2%, αλλά το κάναμε αυτό ενάντια στις εισηγήσεις του ΚΕΠΕ, της Τράπεζας της Ελλάδας και της εργοδοτικής πλευράς, (συμπεριλαμβανομένων των μικρομεσαίων), που ζητούσαν να «παγώσει» ο κατώτατος μισθός, λόγω της ύφεσης 8,2% το 2020.

Βλέποντας ότι η οικονομία μπαίνει σε θετική τροχιά και παράλληλα ότι οι εργαζόμενοι υπέστησαν μεγάλη πίεση την τελευταία δεκαετία, η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να δώσει ένα κοινωνικό μέρισμα ανάπτυξης στους εργαζόμενους. Ιδιαίτερα αυτούς που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό! Πάντοτε, βέβαια, στα πλαίσια των αντοχών της οικονομίας. Είναι νωρίς να μιλήσουμε ακόμα πιο συγκεκριμένα. Η διαδικασία θα ξεκινήσει στις αρχές του επόμενου έτους. 

Οκτ 12

Μηδενισμός εκκρεμών συντάξεων αρχές 2022 – Αξιολόγηση και στα προγράμματα κατάρτισης - συνέντευξη στην ιστοσελίδα moneyreview.gr

Την ατζέντα της «επόμενης μέρας» παρουσιάζει στο moneyreview.gr ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης. Σημειώνει ότι έρχεται μεταρρύθμιση για την κατάρτιση με αξιολόγηση των παροχών αλλά και των καταρτιζομένων, ενώ προσθέτει ότι οι ψηφιακές δεξιότητες θα βρίσκονται στην «καρδιά» των προγραμμάτων που έχουν ενταχθεί στο Σχέδιο «Ελλάδα 2.0», αξίας 1 δισ. ευρώ. Θέτει επίσης τον στόχο για έναν κατώτατο μισθό το 2022 που θα αντανακλά το μέρισμα ανάπτυξης, αλλά και για μηδενισμό του στοκ των εκκρεμών συντάξεων στις αρχές της επόμενης χρονιάς. Τι λέει για την ψηφιακή κάρτα, την προστασία των εργαζομένων και τις εργασιακές σχέσεις σε πλατφόρμες τύπου efood.  

Κύριε Χατζηδάκη, η ανεργία ναι μεν έχει μειωθεί, αλλά ακόμη βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα κοντά στο 14% και η ανεργία των νέων βρίσκεται ακόμη σε υψηλότερα επίπεδα. Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις σας για την μείωση της ανεργίας;

Παρά την κρίση του κορωνοϊού και μετά την άρση των μέτρων οικονομικής στήριξης- διάστημα κατά το οποίο πολλοί προέβλεπαν ότι θα έχουμε αύξηση της ανεργίας- η ανεργία υποχωρεί σταθερά: σύμφωνα με τα προ εβδομάδας στοιχεία της Eurostat, η ανεργία υποχώρησε στο 13,2% στο τέλος Αυγούστου, από το 17,3% που την παραλάβαμε από τον ΣΥΡΙΖΑ. Φυσικά, δεν κομπάζουμε για αυτό. Κάνουμε τη δουλειά μας, ακολουθώντας το δρόμο της Ευρώπης. Όπως σωστά παρατηρείτε, η ανεργία πλήττει δυσανάλογα τους νέους. Όπως πλήττει δυσανάλογα τις γυναίκες και τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Γι’ αυτό δεν σταματάμε να εργαζόμαστε για την περαιτέρω στήριξη της εργασίας: Επεκτείναμε το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ μέχρι το τέλος του έτους. Ανακοινώσαμε την επέκταση του προγράμματος επιδότησης νέων θέσεων εργασίας για το 2022, από τις 100.000 στις 150.000 θέσεις. Θεσπίσαμε ένα καινοτόμο μέτρο ειδικά για τους νέους, το «πρώτο ένσημο», με το οποίο η Πολιτεία στηρίζει την πρόσληψη νέων έως 29 ετών, χωρίς προϋπηρεσία, με το ποσό των 1.200 ευρώ για διάστημα 6 μηνών (600 ευρώ στον εργοδότη και 600 ευρώ στον εργαζόμενο). Τα μέτρα αυτά θα ακολουθηθούν τους επόμενους μήνες και από άλλα μέτρα, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, του νέου ΕΣΠΑ αλλά και τα προγράμματα κατάρτισης για εργαζόμενους και ανέργους, τα οποία θα εστιάζουν και σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, όπως οι νέοι. Μην ξεχνάμε όμως το πιο βασικό ίσως: Ότι η μείωση της ανεργίας κατά 4 μονάδες συνδέεται ευθέως με τη συνολική οικονομική πολιτική της κυβέρνησης: τις μειώσεις των φόρων, τη διευκόλυνση των αδειοδοτήσεων, αλλά και την ίδια την εργασιακή νομοθεσία που με τόση εμπάθεια έχει πολεμηθεί από την αντιπολίτευση. 

Τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ έδειξαν πως ο αριθμός των κενών θέσεων εργασίας στην οικονομία υπερδιπλαστιάστηκε. Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι υπάρχουν πολλοί άνεργοι αλλά και μεγάλος αριθμός κενών θέσεων στην οικονομία; Συνδέεται με την κατάρτιση του εργατικού δυναμικού;

Το φαινόμενο των κενών θέσεων εργασίας στην οικονομία, οφείλεται, εν μέρει, σε ένα χαρακτηριστικό που είναι πολύ έντονο στην ελληνική αγορά εργασίας: την απόσταση που χωρίζει τις δεξιότητες που διαθέτει το εργατικό δυναμικό, από τις δεξιότητες που ζητά η αγορά εργασίας. Το πρόβλημα αυτό είναι εντονότερο στην Ελλάδα σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι, λοιπόν, βασικός μας στόχος η απόσταση αυτή να μειωθεί. Σε αυτή την κατεύθυνση, επεξεργαζόμαστε μεταρρύθμιση που θα φέρει την κατάρτιση στη σύγχρονη εποχή, με βασικές αρχές την ποιότητα, την αξιολόγηση και την πιστοποίηση τόσο των παρόχων της κατάρτισης όσο και των καταρτιζομένων. Η κατάρτιση πρέπει να είναι πραγματικό «όπλο» των εργαζόμενων και των ανέργων για το μέλλον. Γι’ αυτό το λόγο θα κάνουμε, όπως καταλάβατε, κάτι πολύ απλό: Θα ανεβάσουμε τον πήχη για όλους όσους συμμετέχουν στην κατάρτιση και θα τους ζητήσουμε να δουν το θέμα πιο σοβαρά. Διότι είναι θέμα της εθνικής οικονομίας. Ιδιαίτερη έμφαση θα δώσουμε στις ψηφιακές δεξιότητες. Οι ψηφιακές δεξιότητες που βρίσκονται σε υψηλή ζήτηση στην αγορά, είναι ένα από τα βασικά εργαλεία με τα οποία θα «κλείσουμε» αυτή την απόσταση δεξιοτήτων. Γι’αυτό, άλλωστε οι ψηφιακές δεξιότητες βρίσκονται και στην «καρδιά» των προγραμμάτων κατάρτισης και επανακατάρτισης που έχουν ενταχθεί στο Σχέδιο «Ελλάδα 2.0», αξίας 1 δισ. ευρώ, τα οποία θα ξεκινήσουν μέσα στους επόμενους μήνες. 

Έχετε θέσει ως στόχο το μηδενισμό των εκκρεμών συντάξεων. Θα εκπληρωθεί αυτός ο στόχος μέσα στο 2022;

Το πρόβλημα των εκκρεμών συντάξεων ξεκίνησε ουσιαστικά μετά την χωρίς σχέδιο και κανόνες συγχώνευση από τον ΣΥΡΙΖΑ των παλιών ασφαλιστικών ταμείων στον ΕΦΚΑ, το 2016. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι παραλάβαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση πάνω από ένα εκατομμύριο ασφαλιστικές εκκρεμότητες! Για αυτό το λόγο, θέσαμε εξαρχής σε εφαρμογή ένα πολυεπίπεδο σχέδιο αντιμετώπισης του προβλήματος. Απλοποιήσαμε με το νόμο 4798/21 τη διαδικασία έκδοσης των συντάξεων. Αναβαθμίσαμε την υλικοτεχνική υποδομή του ΕΦΚΑ με 2.000 καινούργιους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Δημιουργήσαμε μία ειδική ομάδα στο «πράσινο» κτίριο του ΕΦΚΑ για τις διαδοχικές συντάξεις. Ενώ, μέσα στις επόμενες εβδομάδες πέφτουν στη «μάχη» των εκκρεμών συντάξεων και οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές. Η κατάσταση με τις εκκρεμείς συντάξεις έχει ήδη ξεκινήσει να βελτιώνεται. Από εκεί που εκδίδονταν 10.000 συντάξεις τον μήνα το 2019, φτάσαμε τώρα να βγαίνουν 20.000. Το αποτελεσμα είναι κάθε μήνα να έχουμε μείωση των εκκρεμών κύριων συντάξεων και με βάση τα τελευταία στοιχεία Ιουλίου έχουμε πέσει σε περίπου 130.000 από 155.000 στην αρχή της χρονιάς. Μέσα σε λιγότερο από 2 μήνες, η Διοίκηση του ΕΦΚΑ, υπολογίζει ο αριθμός απονομής να προσεγγίσει τις 30.000 συντάξεις/μήνα, έτσι ώστε μέχρι τέλος του 2021, να έχουμε μία αισθητή αποκλιμάκωση του στοκ των εκκρεμών συντάξεων και τους πρώτους μήνες του 2022 να μπούμε στην τελική ευθεία επίλυσης του προβλήματος. 

H ουσιαστική ενοποίηση του ασφαλιστικού συστήματος που δρομολογείται οδηγεί και σε αλλαγές στον τρόπο παροχών και το ύψος παροχών. Σε ποιες αλλαγές προχωράτε και τι σημαίνουν οι αλλαγές αυτές για συνταξιούχους και ασφαλισμένους;

Πράγματι, υπάρχει αυτή η εκκρεμότητα από το παρελθόν. Οι προτεραιότητες μου όμως, είναι δύο: Η επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων που είναι μέγα κοινωνικό θέμα. Και η βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών, τόσο από τον ΕΦΚΑ όσο και από τις άλλες υπηρεσίες του Υπουργείου, με τον ενιαίο αριθμό 1555 και τις υπόλοιπες ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Η κατάσταση για δεκαετίες ήταν άθλια. Στους επόμενους μήνες θα έχει βελτιωθεί εντυπωσιακά. 

Ο πήχης της ανάπτυξης έχει ξεπεράσει το 6% και πάμε όπως φαίνεται και υψηλότερα. Θα δούμε την ανάπτυξη να αποτυπώνεται και στο κατώτατο μισθό το 2022;

Οι συνεχώς βελτιούμενες προβλέψεις για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας πιστοποιούν ότι η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης έχει αποτελέσματα. Σε σχέση με τον κατώτατο μισθό, έχει ήδη ανακοινωθεί μία αύξηση κατά 2% από τις αρχές του 2022. Μία αύξηση που ο ίδιος ο Πρωθυπουργός σημείωσε ότι είναι, πράγματι, συμβολική. Είναι όμως μία αύξηση που αποφασίστηκε ενώ η οικονομία μας έκλεισε το 2020 με ύφεση 8,2% και με εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και εργαζομένους να στηρίζονται στον κρατικό προϋπολογισμό. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, όχι μόνο οι εργοδοτικές οργανώσεις, (συμπεριλαμβανομένων των μικρομεσαίων) αλλά και η Τράπεζα της Ελλάδος και το ΚΕΠΕ είχαν προτείνει «πάγωμα». Η κυβέρνηση, σταθμίζοντας όλα τα δεδομένα, αλλά και τις προοπτικές της οικονομίας, ανακοίνωσε αυτή την αύξηση. Τώρα, από τις αρχές του 2022 θα ξεκινήσει η νέα διαδικασία για τον κατώτατο μισθό που θα διαμορφωθεί κατά το νόμο μέσα στους πρώτους μήνες του έτους. Η κυβέρνηση, θα λάβει υπόψη τις εισηγήσεις εργοδοτών-εργαζομένων και των αρμόδιων φορέων και ινστιτούτων, και θα τοποθετηθεί με βούληση στον κατώτατο μισθό να υπάρξει αντανάκλαση του «κοινωνικού μερίσματος». Και το σημαντικό είναι ότι, με την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να «φύγει» μπροστά η οικονομία. Μία τάση που είμαστε αποφασισμένοι να εκμεταλλευτούμε υπέρ των εργαζομένων και των ανέργων, τηρώντας τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις. Με αυξήσεις του εισοδήματος- ιδιαίτερα αυτών που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό- και με όλα τα μέτρα που χρειάζονται για να μειωθεί περαιτέρω η ανεργία! Θα συνιστούσα λοιπόν, στην αντιπολίτευση να είναι πιο συγκρατημένη όταν «ξιφουλκεί» εναντίον της εργασιακής πολιτικής της κυβέρνησης, διότι πολύ σύντομα θα τους εκδικηθεί η ίδια η πραγματικότητα! 

Κύριε υπουργέ σε τι στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας; Πότε θα αρχίσει να εφαρμόζεται στις εταιρείες;

Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας είναι ίσως η σημαντικότερη ρύθμιση του νόμου για την Προστασία της Εργασίας. Με αυτήν φιλοδοξούμε να χτυπήσουμε στην «καρδιά» του το πρόβλημα της υποδηλωμένης και της «μαύρης» εργασίας και για αυτό άλλωστε υποστηρίχθηκε και από τη ΓΣΕΕ. Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, μία επανάσταση στην αγορά εργασίας, είναι ένας σύγχρονος ηλεκτρονικός μηχανισμός, πρωτοποριακός ακόμη και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, που αποτελεί εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου, την πληρωμή των υπερωριών, την ορθή εφαρμογή της διευθέτησης του χρόνου εργασίας. Αποτελεί παράλληλα εργαλείο για να μη νοθεύεται ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων από εργοδότες που χρησιμοποιούν αθέμιτες πρακτικές. Έχουμε εντάξει τη χρηματοδότησή της στο Ταμείο Ανάκαμψης και η εφαρμογή της θα ξεκινήσει από τις μεγάλες επιχειρήσεις, προτού επεκταθεί και στην υπόλοιπη αγορά. Τρία είναι τα στάδια εφαρμογής της: Πρώτον, εντός του 2021 θα αποκτήσουν οι εργαζόμενοι ηλεκτρονική πρόσβαση σε όλες τις πληροφορίες σχετικά με τον εργασιακό τους βίο στο σύστημα «Εργάνη». Δεύτερον, στις αρχές του 2022 θα είναι έτοιμο το ηλεκτρονικό σύστημα που θα υποδέχεται τις πληροφορίες που θα καταχωρίζουν ψηφιακά εργαζόμενοι και εργοδότες. Και, τρίτον, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022, θα ξεκινήσει η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας σε συγκεκριμένους αλλά σημαντικούς κλάδους της οικονομίας. Και στη συνέχεια θα επεκταθεί παντού. Η ψηφιακή κάρτα και η νέα Ανεξάρτητη Επιθεώρηση Εργασίας, η σύσταση της οποίας προχωρά (μόλις πριν λίγες μέρες προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για τα μέλη του Συμβουλίου Διοίκησης), αποδεικνύουν ότι η διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων είναι πρώτη μας προτεραιότητα! 

H e-food μπήκε στο προσκήνιο τόσο του κοινωνικού διαλόγου όσο και της πολιτικής σκηνής. Κατηγορηθήκατε από την αντιπολίτευση πως ο νέος εργασιακός νόμος οδήγησε στις αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις των διανομέων. Υπάρχει η άποψη πως ένας διανομέας δεν μπορεί να είναι ελεύθερος επαγγελματίας, δεν είναι επιχειρηματίας. Τι απαντάτε σε αυτό;

Αυτό που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν μία ακόμα θεατρική παράσταση, με παραπληροφόρηση και fake news συνδέοντας μία αθέμιτη πρακτική μιας εταιρείας, με δήθεν προβλέψεις του νόμου που περάσαμε. Ο ΣΥΡΙΖΑ επιτίθεται τώρα εναντίον του συστήματος στο οποίο συνυπάρχουν μισθωτοί και ελεύθεροι συνεργάτες στις πλατφόρμες, όταν το σύστημα αυτό το κράτησε για 4,5 χρόνια ως κυβέρνηση. Επιτίθεται στην κυβέρνηση όταν η κυβέρνηση ξεκαθάρισε με τον εργασιακό νόμο (4808/2021) ποιοι είναι πραγματικά οι ελεύθεροι συνεργάτες για να μην γίνονται καταχρήσεις από τις εταιρείες. Ακόμη περισσότερο δε, η κυβέρνηση θέσπισε νέα δικαιώματα για αυτούς που έχουν σύμβαση ελεύθερου συνεργάτη, δίνοντάς τους το δικαίωμα για συνδικαλισμό, για απεργία, για μέτρα προστασίας σχετιζόμενα με την υγεία και την ασφάλειά τους. Και τι προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ; Ένα σύστημα που δεν ισχύει πουθενά στην Ευρώπη, παρά μόνο στην Ισπανία. Το σύστημα αυτό ξεκίνησε να εφαρμόζεται το καλοκαίρι από την κυβέρνηση Σοσιαλιστών – Ποδέμος στην Ισπανία και αμέσως χάθηκαν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Αυτό, άραγε, θέλει ο ΣΥΡΙΖΑ να συμβεί και στην Ελλάδα; Τους τα είπα στη Βουλή και απάντηση δεν έλαβα! 

Οκτ 2

Mόνο εμείς γνωρίζουμε πώς θέλουμε να ζήσουμε τις ζωές μας - συνέντευξη στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ

Ποιο βιβλίο αδημονείτε να μεγαλώσει ο γιός σας για να του διαβάσετε ή για να του συστήσετε να διαβάσει;

Τον «Καπετάν Μιχάλη» του Νίκου Καζαντζάκη. Είναι ένα βιβλίο που με συγκίνησε από την παιδική μου ηλικία. Όχι μόνο διότι μου αρέσει ο συγγραφέας, ο Νίκος Καζαντζάκης. Αλλά και διότι αναφέρεται στην Κρήτη, τον τόπο της καταγωγής μου. Το κυριότερο όμως είναι ότι, μέσα από τον Καπετάν Μιχάλη, αναδεικνύονται αρχές και αξίες που αγγίζουν το δικό μου ψυχισμό: η αγάπη για την ελευθερία, το φιλότιμο, η λεβεντιά, ο έρωτας για την ίδια τη ζωή. Και θα πρόσθετα τη συνεχή πάλη για την υπέρβαση των δυσκολιών και για τη δημιουργία ενός νέου καλύτερου κόσμου.

Θα ‘λεγα λοιπόν στο γιο μου να διαβάσει αυτό το βιβλίο, όχι μόνο διότι είμαστε και οι δύο Κρητικοί. Κυρίως για να γνωρίσει το κλίμα της εποχής που περιγράφει ο Καζαντζάκης, αλλά και τις αξίες που διαπνέουν τον Καπετάν Μιχάλη.

Ποιο πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξει τελικά ως ένα θετικό εξαγόμενο σε σχέση με την πανδημία όσον αφορά τις πανδημίες άλλων εποχών;

Είναι δύο πιστεύω αυτά: Το ένα είναι ότι η μεγάλη πλειονότητα της ανθρωπότητας συνειδητοποίησε την πολύ σημαντική συνεισφορά των επιστημών της υγείας και των νέων τεχνολογιών στην αντιμετώπιση μιας πανδημίας. Χάρη σε αυτά δεν ζήσαμε τις τρομακτικές συνέπειες πανδημιών άλλων εποχών. Προβάλλουμε, βέβαια, τους αρνητές όλους τους τελευταίους μήνες. Η επιστημονική πρόοδος όμως είναι εδώ και μας προστατεύει. Το δεύτερο είναι ότι, μετά την πρωτόγνωρη εμπειρία του κορωνοϊού, η ανθρωπότητα βρίσκεται πλέον σε μεγαλύτερη ετοιμότητα να προλάβει ανάλογους μελλοντικούς κινδύνους ή, τουλάχιστον, να τους διαχειριστεί πιο αποτελεσματικά και με μικρότερες επιπτώσεις στις ζωές μας. Μην παρεξηγηθώ: Η πανδημία του κορωνοϊού άφησε βαθιές πληγές στην κοινωνία και την οικονομία. Διεθνώς και στην Ελλάδα. Γι’ αυτό το λόγο άλλωστε και η κυβέρνηση έχει δώσει τόσο μεγάλη έμφαση στη στήριξη τόσο της Δημόσιας Υγείας όσο της Οικονομίας. Από εκεί και πέρα όμως, όταν προσεγγίσουμε συγκριτικά άλλες πανδημίες του παρελθόντος, δεν μπορούμε παρά να νιώσουμε ευγνωμοσύνη για όλους όσους εργάστηκαν τόσο μέσα στα νοσοκομεία, όσο και έξω από αυτά, για την αντιμετώπιση αυτής της συμφοράς.

Πολλοί στοχαστές που υπήρξαν και πολιτικοί, όπως για παράδειγμα, ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος, μιλούσαν και επέμεναν για τη σημασία του πνευματικού προορισμού της Ευρώπης. Παρατηρείτε να έχει πραγματοποιηθεί ο στόχος αυτός;

Πολλοί πολιτικοί θεωρούν δευτερεύον το θέμα των αξιών ή των αρχών. Ή, ακόμα και όταν τις επικαλούνται, δεν τους προσδίδουν τη σημασία που τους αξίζει. Καμιά συλλογική οντότητα, μια τοπική κοινότητα, ένα έθνος, η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν μπορούν να προχωρήσουν, αν δεν στηρίζονται σε αξίες και σε συλλογικά οράματα τα οποία μπορούν να εμπνέουν τους πολίτες και ιδιαίτερα τους νέους. Η οικονομία, η ανάπτυξη, ο εκσυγχρονισμός των δομών ενός συστήματος κ.ο.κ., έχουν φυσικά τεράστια σημασία. Όλα όμως θα καταλήξουν μία ανέμπνευστη «διαχείριση», εάν δεν συνδυάζονται με μια «φλόγα» στην ψυχή των εκάστοτε ηγεσιών. Οι «πατέρες της Ευρώπης», όταν τη δημιούργησαν μέσα στα ερείπια του Β’ Π.Π. συγκινούνταν ακριβώς από τέτοιες αρχές: την ελευθερία, τη δημοκρατία, την ειρήνη, τη συνεργασία. Αντίστοιχη ήταν και η προσέγγιση διανοητών, όπως ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος. Από τότε που μίλησε για αυτά τα θέματα ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος, το ευρωπαϊκό οικοδόμημα έχει ψηλώσει και μεγαλώσει αρκετά. Δεν είμαι, όμως, βέβαιος, ότι έγινε πάντα με το σωστό τρόπο. Ο ευρωσκεπτικισμός είναι μια απόδειξη. Αλλά και η δειλία απέναντι στον ευρωσκεπτικισμό είναι μια ακόμα απόδειξη. Για να συγκινήσουμε τους πολίτες και να τους κάνουμε να αισθανθούν την «υπόθεση Ευρώπη», δική τους υπόθεση, πρέπει να τους μιλήσουμε απλά και πρέπει να δείχνουμε κάθε μέρα για ποιο λόγο η ευρωπαϊκή ενοποίηση είναι για όλους εμάς ο μόνος δρόμος. Όχι μόνο για την ειρήνη. Όχι μόνο για ένα καλύτερο μέλλον στην οικονομία, με ένα ισχυρό κοινωνικό κράτος. Αλλά, παράλληλα, διότι αυτό απαιτούν η παγκοσμιοποίηση, οι νέες τεχνολογίες και οι μεγάλες περιβαλλοντικές προκλήσεις.

Ποιο ταξίδι ονειρευόσασταν να κάνετε ενώ ήσασταν παιδί και δεν το έχετε κάνει ακόμη;

Ε, εκτός Ευρώπης!... Από μικρός ήθελα να ταξιδέψω στη Νότια Αμερική και ιδιαίτερα στην Αργεντινή και τη Χιλή. Όχι μόνο γιατί είναι πολύ μακριά. Όχι μόνο γιατί υπάρχουν μια σειρά από αξιοθέατα να δεις. Αλλά και διότι θα ’θελα να δω από κοντά το μείγμα μιας κάποιας ευρωπαϊκής κουλτούρας με τις συνήθειες που υπήρχαν ή αναπτύχθηκαν σταδιακά σε αυτά τα μακρινά μέρη. Και ένα ακόμα μυστικό: Η λατρεία για το ποδόσφαιρο είναι ένας πρόσθετος λόγος που με κάνει να επιθυμώ να δω αυτές τις χώρες από κοντά!

Τι θεωρείτε ως αντίβαρο στην αφόρητη συχνά καθημερινότητα όλων μας ώστε να αξίζει τον κόπο να την υπομένει κανείς;

Δεν είναι εύκολη η απάντηση. Πιστεύω καταρχάς ότι είναι σημαντικό να ζει κανείς τη ζωή του στη βάση ορισμένων πανανθρώπινων αξιών, όπως η αγάπη, η αλήθεια, η ελευθερία, η δικαιοσύνη. Παράλληλα όμως, καθώς οι επιθυμίες, οι φόβοι, οι ελπίδες μας, είναι ατομικές, η απάντηση για το αντίβαρο, δεν μπορεί παρά να είναι και αυτή προσωπική. Και ένα χρήσιμο εργαλείο για την εξεύρεση αυτής της απάντησης είναι η ενδοσκόπηση. Μόνο εμείς γνωρίζουμε πώς θέλουμε να ζήσουμε τις ζωές μας. Κανείς δεν μπορεί να βρει την απάντηση για εμάς. Και, ακόμη και όταν αντιμετωπίζουμε μεγάλες δυσκολίες, μία γενναία ενδοσκόπηση μπορεί να μας δώσει ενδείξεις για το πώς μπορούμε να προχωρήσουμε μπροστά, με ένα τρόπο ο οποίος θα είναι σύμφωνος με τις δικές μας αρχές και αξίες. Μπορούμε έτσι λοιπόν, να αντλήσουμε τις δυνάμεις που θα μας βοηθήσουν να υπομείνουμε ακόμη και την πιο δύσκολη καθημερινότητα.

Σεπ 21

Προκαλώ να μου φέρουν μια λέξη από το νόμο για την Προστασία της Εργασίας που περιορίζει την προστασία των εργαζομένων στα delivery

«Έχω προκαλέσει προσωπικά όσους κάνουν κριτική να φέρουν μία διάταξη, μία παράγραφο, μία λέξη από το νόμο για την Προστασία της Εργασίας, η οποία να οδηγεί προς τα πίσω σε σχέση με την προστασία των εργαζομένων στα delivery και τα courier συγκριτικά με τη νομοθεσία που ίσχυε μέχρι τότε. Δεν έχει έρθει κανείς. Απλώς γίνονται διάφορες πολιτικές θεατρικές παραστάσεις. Προσπαθούν να συνδέσουν για λόγους ψηφοθηρικούς ορισμένοι μια αθέμιτη πρακτική μιας εταιρείας με τις προβλέψεις του νόμου, ο οποίος δεν έχει καμία σχέση με όλα αυτά τα πράγματα».

Τις επισημάνσεις αυτές έκανε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, σε σημερινές συνεντεύξεις του, απαντώντας στις αιτιάσεις στελεχών της αντιπολίτευσης ότι δήθεν η προσπάθεια ψηφιακής πλατφόρμας για μετατροπή συμβάσεων μισθωτής εργασίας σε συμβάσεις ελεύθερων επαγγελματιών οφείλεται στις προβλέψεις του νέου νόμου 4808/2021. Υπογράμμισε δε ότι το καθεστώς της διάκρισης μισθωτοί / ελεύθεροι συνεργάτες προϋπήρχε και επί ΣΥΡΙΖΑ, όπως και σε όλη σχεδόν την Ευρώπη αλλά και ότι ο νέος νόμος θέσπισε για πρώτη φορά νέα δικαιώματα για τους εργαζόμενους με συμβάσεις ελεύθερων επαγγελματιών (δικαίωμα συνδικαλισμού, συλλογικής διαπραγμάτευσης, απεργίας, υποχρεώσεις υγιεινής και ασφάλειας από τις πλατφόρμες). Και τόνισε πως ο ΣΥΡΙΖΑ με τη στάση του, προκειμένου να επιτεθεί στην κυβέρνηση και το νόμο, βγάζει λάδι την εταιρεία για τις αθέμιτες πρακτικές που ακολούθησε.

Επί της ουσίας, ο κ. Χατζηδάκης επανέλαβε ότι ο νόμος αναγνωρίζει ότι, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη με εξαίρεση την Ισπανία, «σε αυτές τις δουλειές μπορείς να είσαι είτε μισθωτός ορισμένου ή αορίστου χρόνου είτε ελεύθερος συνεργάτης».

«Επίσης, πρόσθεσε, επειδή έχω μιλήσει με τους ανθρώπους αυτούς, να σας πω ότι πάρα πολλοί από αυτούς δεν θέλουν να είναι μισθωτοί, διότι έτσι είναι ο προγραμματισμός τους, έτσι θεωρούν ότι είναι καλύτερο για το συμφέρον τους, μου το έχουν πει εμένα του ιδίου. Άλλοι βεβαίως θέλουν να είναι μισθωτοί. Υποχρέωση των εταιρειών είναι να σέβονται τη νομοθεσία και στις δύο περιπτώσεις».

Απαντώντας σε ερωτήσεις ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε ακόμη:

– Για την περυσινή εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας ως προς το καθεστώς των εργαζομένων στις πλατφόρμες:

«Ο νόμος αντανακλά πλήρως το πνεύμα της εγκυκλίου Βρούτση που είχε προηγηθεί. Τα υπόλοιπα είναι fake news. Είναι ανοησίες».

– Για την εγκύκλιο του ΕΦΚΑ ως προς το ίδιο θέμα:

«Κι αυτό είναι ανοησία. Συγγνώμη που το λέω και λυπάμαι που επαναλαμβάνονται αυτές τις μέρες από ανθρώπους που είτε έχουν σκοπιμότητα είτε δεν έχουν καμία σχέση με το θέμα. Υπήρχε μία εταιρεία στην οποία δούλευαν εργαζόμενοι και οι οποίοι προκύπτει ότι είχαν σχέση μισθωτής εργασίας ή εν πάση περιπτώσει από την σύμβασή τους προέκυπτε ότι τελικά είχαν καθεστώς που δήλωνε μισθωτή εργασία. Ρωτήθηκε λοιπόν ο ΕΦΚΑ, ήλεγξαν οι υπηρεσίες και είπαν ότι είναι μισθωτή εργασία. Τι θα μπορούσαν να πουν; Και ποια είναι η σχέση με το θέμα που συζητούμε;».

– Για τους ελέγχους:

«Σε σχέση με τις κυρώσεις, ο ΣΕΠΕ έτσι κι αλλιώς ελέγχει την αγορά, χθες βγάλαμε ένα δελτίο Τύπου, που δείχνουμε τους ελέγχους και τα αποτελέσματά τους τα δύο τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα τον τελευταίο χρόνο και διεξάγει έρευνα και για τη συγκεκριμένη υπόθεση. Ό,τι είναι θα γίνει με βάση αυτά που προβλέπει η νομοθεσία και αυτά που προβλέπουν γενικότερα οι αρχές του εργατικού δικαίου».

Σεπ 20

Ψευδολογία η σύνδεση αθέμιτων πρακτικών μιας εταιρείας με τις προβλέψεις του νόμου - Ενισχύθηκαν τα δικαιώματα των εργαζομένων στις συνεργατικές πλατφόρμες με τον εργασιακό νόμο

«Δεν έχει καμία σχέση αυτό που έγινε με την e-food με το νόμο τον οποίο περάσαμε (Νόμος για την Προστασία της Εργασίας) που προστατεύει ακόμα περισσότερο τους εργαζόμενους στις συνεργατικές πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων και αυτών της e-food», τόνισε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα σε τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές συνεντεύξεις. Τόνισε δε ότι η Ελλάδα είχε ένα πλαίσιο επί ΣΥΡΙΖΑ για τις πλατφόρμες, το οποίο ενισχύθηκε με τον Ν. 4808/2021 προς όφελος των εργαζομένων. Και πρόσθεσε ότι οι ισχυρισμοί της αντιπολίτευσης ότι για αυτό που έγινε φταίει ο νέος εργασιακός νόμος αποτελεί εξαπάτηση για ψηφοθηρικούς λόγους.

Όπως εξήγησε ο κ. Χατζηδάκης, «Υπήρχε νομοθεσία – και επί Τσίπρα – που επέτρεπε είτε να είσαι μισθωτός σε αυτές τις δουλειές είτε να είσαι ελεύθερος συνεργάτης. Αυτό δεν το αλλάξαμε. Έτσι γίνεται σε όλη την Ευρώπη, με την εξαίρεση της Ισπανίας.

Υπάρχουν εργαζόμενοι που θέλουν να είναι μισθωτοί σε αυτές τις επιχειρήσεις, για τους δικούς τους λόγους, και άλλοι που θέλουν να είναι ελεύθεροι συνεργάτες, επίσης για τους δικούς τους λόγους. Τους έχω συναντήσει και μου τα έχουν εξηγήσει οι ίδιοι.

Εμείς φέραμε μια ρύθμιση με τον εργασιακό νόμο, με την οποία ενισχύουμε τα δικαιώματά τους. Δώσαμε δηλαδή το δικαίωμα στους ελεύθερους συνεργάτες να συνδικαλίζονται. Επιπροσθέτως, υποχρεώσαμε τις εταιρείες να τους καλύπτουν από πλευράς υγείας και ασφάλειας και να τους δίνουν και τον προστατευτικό τους εξοπλισμό. Και οι τρεις αυτές προβλέψεις δεν υπήρχαν προηγουμένως.

Επίσης αποσαφηνίσαμε για πρώτη φορά τη διάκριση ανάμεσα στις δύο κατηγορίες, (του μισθωτού και του ελεύθερου συνεργάτη) ώστε να μη γίνονται καταχρήσεις από την εργοδοσία. Ειδικότερα κατοχυρώνεται πραγματικά τι είναι ο ελεύθερος συνεργάτης και με αυτό τον τρόπο προστατεύονται οι εργαζόμενοι από αθέμιτες πρακτικές εταιρειών που μπορεί να θέλουν να «βαφτίσουν» κάποιους ως ελεύθερους συνεργάτες, ενώ στην πραγματικότητα είναι μισθωτοί.

Εμείς με το νόμο προβλέψαμε πως για να θεωρείται ένας απασχολούμενος σε πλατφόρμα ότι βρίσκεται σε καθεστώς συνεργάτη και όχι μισθωτού πρέπει να ισχύουν για αυτόν τέσσερις προϋποθέσεις σωρευτικά:

  • Να μπορεί να αναθέτει την εργασία που ανέλαβε και σε τρίτους, διότι π.χ. δεν μπορεί εκείνη την ημέρα.
  • Να έχει το δικαίωμα να επιλέγει ποιες μεταφορές που του ανατίθενται θα εκτελέσει και ποιες όχι.
  • Να μπορεί να παρέχει υπηρεσίες και σε ανταγωνιστική πλατφόρμα.
  • Και να μπορεί να συνδέεται και αποσυνδέεται από την πλατφόρμα οπότε θέλει.

Αυτοί θεωρούνται συνεργάτες. Οι υπόλοιποι είναι μισθωτοί. Κάθε άλλη πρακτική είναι αντίθετη στο νόμο.

Η αντιπολίτευση προσπάθησε να εκμεταλλευτεί τον θόρυβο που έγινε για τη συγκεκριμένη ψηφιακή πλατφόρμα για να ισχυριστεί ότι δεν φταίει η εταιρεία και οι αθέμιτες πρακτικές της, αλλά ο νόμος της κυβέρνησης. Επιχειρείται επίσης να περάσει η εικόνα ότι οι εργαζόμενοι δεν έχουν κανένα δικαίωμα διότι δήθεν η κυβέρνηση τους τα αφαιρεί, ενώ ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Οι εργαζόμενοι από τον Ιούνιο και μετά με το νέο νόμο έχουν περισσότερα δικαιώματα. Τώρα πλέον δεν μπορεί κάποιος μισθωτός να βαφτίζεται ελεύθερος συνεργάτης. Γιατί υπάρχουν στο νόμο όλα τα εργαλεία στη διάθεση των εργαζομένων για να μπορέσουν να προστατευτούν.

Όλη αυτή η δημαγωγία γίνεται προφανώς για ψηφοθηρικούς λόγους. Δεν τους ενδιαφέρουν οι εργαζόμενοι. Στην πραγματικότητα αν αυτά τα ψέματα γίνουν πιστευτά οι εργαζόμενοι δεν θα ψάξουν το νόμο για να μάθουν τα δικαιώματά τους. Είναι ακόμα μια πολιτική θεατρική παράσταση του ΣΥΡΙΖΑ και του κ. Τσίπρα προσωπικά», κατέληξε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.