Σεπ 6

Η επιλογή είναι στο χέρι της Τουρκίας - συνέντευξη στην εφημερίδα REALNEWS

«Eάν δεν συμφωνήσουμε με την Τουρκία, πάμε στη Χάγη για την υφαλοκρηπίδα και τις θαλάσσιες ζώνες. Η επιλογή είναι στο χέρι της Τουρκίας», υποστηρίζει στη Realnews ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. «Σε κάθε περίπτωση, εάν συνεχίσουν τις προκλήσεις αυτές δεν θα μείνουν αναπάντητες», ξεκαθαρίζει ο Κ. Χατζηδάκης.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μιλά και για την τακτοποίηση αυθαιρέτων, τονίζοντας πως δεν θα δοθεί άλλη παράταση για τα «βαριά» αυθαίρετα μετά τις 30 Σεπτεμβρίου.

Με το σχεδιασμό που έχει κάνει η κυβέρνηση και τις ανακοινώσεις που αναμένεται να κάνει ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη μπορεί να αντιμετωπιστεί η κρίση λόγω κορωνοϊού;

Ανεβαίνουμε τρεις ανηφόρες: Την ανηφόρα των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Την ανηφόρα του κορωνοϊού. Και την ανηφόρα της οικονομίας, ακριβώς λόγω του κορωνοϊού. Έχουμε κινηθεί αποτελεσματικά και στα τρία μέτωπα. Για την οικονομία δεν έχουμε φυσικά κάποιο μαγικό ραβδί. Είναι μια κρίση πανευρωπαϊκή και παγκόσμια. Κάνουμε όμως τρία πράγματα: Πρώτον, εξαντλούμε κάθε δυνατότητα για να στηρίξουμε την αγορά, τα νοικοκυριά και τους ευάλωτους. Δεύτερον, έχουμε κρατήσει δυνάμεις για το δεύτερο κύμα της πανδημίας. Τρίτον, δρομολογούμε μία σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα. Τέτοιες αλλαγές φέραμε και ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις αλλά και στη χωροταξία/πολεοδομία με το νομοσχέδιο που πρόσφατα παρουσιάσαμε. Αλλαγές που δημιουργούν τις προϋποθέσεις για επενδύσεις, νέες δουλειές και ανάπτυξη. Θαύματα δεν υπάρχουν στην οικονομία. Τα «θαύματα» των θαυματοποιών και των λαϊκιστών τα πληρώσαμε πανάκριβα!

Με την Τουρκία υπάρχει περιθώριο διαλόγου; Η Χάγη είναι πάνω στο τραπέζι;

Η συμπεριφορά της Τουρκίας είναι ένας ιστορικός αναχρονισμός. Όπως και να έχει, δεν αφήνουμε αναπάντητες τις προκλήσεις. Το αποδείξαμε σε 5 περιπτώσεις: Με τη συμφωνία για τον αγωγό EastMed, την οποία συνυπέγραψα. Με την αποφασιστική αντίδρασή μας στον Έβρο το Μάρτιο. Με την ανάπτυξη του στόλου μας στο Αιγαίο ως απάντηση στο Ορούτς Ρέις. Με τη συμφωνία για την ΑΟΖ με την Ιταλία. Και με την αντίστοιχη συμφωνία με την Αίγυπτο. Παράλληλα, βλέπουμε ότι η Τουρκία έχει απομονωθεί διπλωματικά. Είχαμε τις δηλώσεις Μακρόν, Μέρκελ και ΕΕ. Είχαμε τις κινήσεις της Γαλλίας στην Ανατ. Μεσόγειο και τις αποφάσεις των ΗΠΑ για την Κύπρο. Ακούστε: Προφανώς επιδιώκουμε την ειρήνη. Αυτό φαίνεται από τις συμφωνίες με την Ιταλία και την Αίγυπτο. Λέμε λοιπόν στους Τούρκους, ότι όπως συμφώνησαν αυτές οι χώρες μαζί μας, έτσι μπορούν να κάνουν και αυτοί. Και αν δεν συμφωνήσουμε, πάμε στη Χάγη για την υφαλοκρηπίδα και τις θαλάσσιες ζώνες. Η επιλογή είναι στο χέρι της Τουρκίας. Σε κάθε περίπτωση, εάν συνεχίσουν τις προκλήσεις, αυτές δεν θα μείνουν αναπάντητες!

Έχετε υποστηρίξει πως το μεγαλύτερο πρόβλημα στο υπουργείο σας είναι τα απορρίμματα. Θα δοθεί λύση με το σχέδιο που καταθέσατε;

Πράγματι. Στο θέμα των σκουπιδιών είμαστε 24οι στους 27 της ΕΕ! Δεν είναι καθόλου τιμητικό αυτό. Και έχει αρνητικό αντίκτυπο στον τουρισμό και τη δημόσια υγεία. Αυτή την κατάσταση λοιπόν θα την αντιμετωπίσουμε. Τόσο με τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) 2020-2030, που εγκρίθηκε τη Δευτέρα από το Υπουργικό Συμβούλιο, όσο και με επιμέρους πρωτοβουλίες: Πρώτον, τρέχουμε να δημοπρατήσουμε 17 σύγχρονες μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων μέσα στο 2020 όταν από αρχής του ελληνικού κράτους λειτουργούν μόλις 6! Δεύτερον, προωθούμε γρήγορα τον καφέ κάδο, όπου θα μπαίνουν βασικά τα τρόφιμα. Τρίτον, ενισχύουμε τη διαλογή στην πηγή με την αύξηση των κάδων και των σημείων ανακύκλωσης πανελλαδικά. Τέταρτον, κλείνουμε όλες τις παράνομες χωματερές μέχρι το 2022. Πέμπτον, αυξάνουμε την παραγωγή ενέργειας από απορρίμματα, όπως γίνεται στην ΕΕ. Είναι ένας ευρωπαϊκός σχεδιασμός, ένας σχεδιασμός κοινής λογικής.

Η αντιπολίτευση ωστόσο σας κατηγορεί ότι προωθείτε την καύση των απορριμμάτων. Τι απαντάτε;

Αυτό δεν είναι παρά fake news! Δεν είναι μονάδες καύσης, αλλά μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων. Στην Ευρώπη υπάρχουν 400 τέτοιες μονάδες. Ακόμα και μέσα στη Βιέννη και την Κοπεγχάγη! Έτσι, στην υπόλοιπη ΕΕ αξιοποιείται ενεργειακά το 28,5% του όγκου των απορριμμάτων, ενώ στην Ελλάδα μόλις το 1,5%. Δεν δεχόμαστε λοιπόν να είμαστε- μαζί με τη Ρουμανία- οι μόνοι που δεν έχουμε τέτοιες μονάδες μόνο και μόνο επειδή κάποιοι βλέπουν φαντάσματα! Φυσικά και είμαστε υπέρ της ανακύκλωσης. Φαίνεται αυτό στο νέο ΕΣΔΑ για τον οποίο μόλις σας μίλησα. Είμαστε ταυτόχρονα όμως ρεαλιστές. Δεν μπορούμε από τελευταίοι που είμαστε στην ανακύκλωση, να γίνουμε πρώτοι εν μια νυκτί. Θα ήταν σαν να ζητάμε από τον τελευταίο δρομέα μιας κούρσας, όχι μόνο να βγει πρώτος, αλλά να σπάσει και το παγκόσμιο ρεκόρ! Ας σοβαρευτούμε. Γνωρίζουμε τις δυνατότητες. Και βλέπουμε τι γίνεται στην ΕΕ. Με βάση αυτά δίνουμε ρεαλιστικές λύσεις στο θέμα των απορριμμάτων!

Πάντως, καταγράφονται αντιδράσεις στις διατάξεις για την εκτός σχεδίου δόμηση στο νέο χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο. Τι λέτε;

Το χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση που θα έχει πολύ θετική επίδραση στην ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος. Σε ό,τι αφορά την εκτός σχεδίου δόμηση, είναι μια ελληνική πατέντα που έχει οδηγήσει σε πολεοδομική αναρχία. Τι κάνουμε λοιπόν; Πρώτον, μειώνουμε την εκτός σχεδίου δόμηση κατά 10%. Λέμε ωστόσο ότι όποιος χτίζει φιλικά προς το περιβάλλον κτίρια, θα έχει καλύτερη αντιμετώπιση στους συντελεστές. Δεύτερον, επιτρέπουμε τις παρεκκλίσεις για διάστημα 2 ετών, εντός του οποίου οι ιδιοκτήτες μπορούν να βγάλουν οικοδομική άδεια και, εφόσον το κάνουν, τους δίνουμε 4 επιπλέον χρόνια. Όσο ισχύει και η οικοδομική άδεια. Θα μπορούν δηλαδή να χτίζουν με παρεκκλίσεις για 6 χρόνια ακόμα! Και, τρίτον, ξεκινώντας από τις νησιωτικές και τουριστικές περιοχές σχεδιάζουμε τη γρήγορη εκπόνηση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ) με 250 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σε κάθε περίπτωση, για τις περιοχές που επηρεάζονται από τις προβλέψεις για την εκτός σχεδίου δόμηση, τα ΤΠΣ θα εκπονηθούν μέχρι την ολοκλήρωση της εξαετίας. Δεν θα υπάρξει συνεπώς κενό που να δημιουργεί αβεβαιότητα στους ενδιαφερόμενους και η εκτός σχεδίου δόμηση θα τεθεί σε ένα νέο πλαίσιο. Η έκδοση των ΤΠΣ είναι βασική πρόκληση για το υπουργείο μας. Θα κάνουμε το παν με τον Υφυπουργό Δ. Οικονόμου και τον Γενικό Γραμματέα Θ. Μπακογιάννη για να εκδοθούν στην ώρα τους, όπως έγινε στο Μάτι. Με τα σχέδια αυτά θα μπει μια τάξη και αυξηθεί η αξία της περιουσίας όλων!

Μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου μπορούν να τακτοποιηθούν τα «βαριά» αυθαίρετα. Θα δοθεί άλλη παράταση;

Ο νόμος αυτός ισχύει από το 2011. Παρόλα αυτά δώσαμε πέρυσι μία εξάμηνη παράταση. Και μετά δώσαμε άλλη μία τρίμηνη παράταση μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου λόγω κορωνοϊού. Είμαι λοιπόν κατηγορηματικός: δεν θα δοθεί άλλη παράταση. Μετά τις 30 Σεπτεμβρίου τα αυθαίρετα κατηγορίας 5 δεν θα τακτοποιούνται. Στις υπόλοιπες κατηγορίες, υπάρχει η δυνατότητα τακτοποίησης και μετά από αυτή την ημερομηνία. Αλλά με αυξημένη οικονομική επιβάρυνση. Ας πάνε λοιπόν οι ενδιαφερόμενοι έστω και τώρα. Υπάρχει χρόνος. Απαιτείται μόνο να καταθέσουν μία αίτηση σε συνεννόηση με το μηχανικό τους. Διότι δεν μπορούμε να ασχολούμαστε με αυτό το ζήτημα για πάντα!

Σεπ 1

Η ειρήνη και η αποκλιμάκωση δεν εξαρτώνται μόνο από εμάς - βασικά σημεία συνέντευξης στο ραδιοφωνικό σταθμό REAL FM

Η ειρήνη και η αποκλιμάκωση της έντασης με την Τουρκία «δεν εξαρτώνται μόνο από εμάς», υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης σε συνέντευξή τους στον ραδιοφωνικό σταθμό Real fm και τον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου. «Με  τις  συμφωνίες που κάναμε  με την Ιταλία και την Αίγυπτο δείξαμε στην Τουρκία ποιος είναι ο πραγματικός δρόμος. Τους λέμε, δηλαδή, να έρθουν κι εκείνοι να συμφωνήσουμε, αντί να μένουμε στον 19ο αιώνα και να συνεχίζουμε μια πολιτική που δεν πάει πουθενά. Να κλείσουμε τα θέματα των θαλασσίων ζωνών σαν σύγχρονα κράτη και να προχωρήσουμε μπροστά με ειρήνη».

Επίσης ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε την έντονη αντίδραση της Τουρκίας μετά την υπογραφή της συμφωνίας με την Αίγυπτο, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τα όσα ισχυρίζεται η αντιπολίτευση περί ευνοϊκής συμφωνίας για την Τουρκία. «Εάν ίσχυαν οι ισχυρισμοί της αντιπολίτευσης, για ποιο λόγο εξερράγη η Τουρκία μετά την υπογραφή αυτής της συμφωνίας; Και για ποιο λόγο με αφορμή αυτή τη συμφωνία εντάθηκαν οι προκλήσεις;», διερωτήθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.       

Στην ίδια συνέντευξη, με αφορμή τη χθεσινή έγκριση από το Υπουργικού Συμβούλιο του νέου 10ετούς Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), ο κ. Χατζηδάκης ξεκαθάρισε πως δεν γίνεται λόγος για καύση, αλλά για «ενεργειακή αξιοποίηση των αποβλήτων, ακολουθώντας έτσι τον ευρωπαϊκό δρόμο».

 

 5 κινήσεις της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, θέλοντας να μιλήσει με συγκεκριμένα στοιχεία, απαρίθμησε ορισμένες από τις κινήσεις της κυβέρνησης έναντι της συνεχιζόμενης προκλητικής στάσης της Τουρκίας. 

«Πρώτον, όταν στις αρχές Δεκεμβρίου ο Ερντογάν αμφισβήτησε το δικαίωμά μας να κάνουμε τον αγωγό East Med, στις 2 Ιανουαρίου ήμουν ένας από τους 3 υπογράφοντες για τον αγωγό, μαζί με τον Ισραηλινό και τον Κύπριο ομόλογό μου. Δείξαμε ότι προχωρούμε μπροστά στους σχεδιασμούς μας, χωρίς να λογαριάζουμε τις απειλές της Τουρκίας! Δεύτερον, η Ελλάδα έδωσε αποφασιστική απάντηση στην καθοδηγούμενη από την Τουρκία εισβολή μεταναστών στον Έβρο. Τρίτον, στην περίπτωση του Ορούτς Ρέις ο στόλος μας βγήκε μπροστά. Δεν θέλω να κάνω, παρότι θα μπορούσα, περαιτέρω σχόλια για συγκεκριμένες κινήσεις που έγιναν τις οποίες όλοι τις γνωρίζουμε. Τέταρτον, κάναμε συμφωνία με την Ιταλία για την ΑΟΖ, που χρόνιζε επί καιρό. Πέμπτον, κάναμε αντίστοιχη -και εκ των πραγμάτων λόγω του περιβόητου υποτιθέμενου Τουρκολιβυκού μνημονίου, σημαντικότερη- συμφωνία με την Αίγυπτο με τη μερική οριοθέτηση της ΑΟΖ», εξήγησε ο υπουργός.

 

«Με τη συμφωνία μας με την Αίγυπτο ακυρώσαμε το Τουρκολυβικό μνημόνιο»

Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης, απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης, διερωτήθηκε «για ποιο λόγο εξερράγη η Τουρκία μετά την υπογραφή της συμφωνίας Ελλάδας-Αιγύπτου; Και για ποιο λόγο με αφορμή αυτή τη συμφωνία εντάθηκαν οι προκλήσεις;».  

Όπως είπε: «Η Ελλάδα φανταζόταν προφανώς ότι θα ενταθούν οι προκλήσεις, αλλά έκανε αυτή τη συμφωνία γιατί ήθελε να στείλει δύο μηνύματα στην Τουρκία: Το ένα μήνυμα είναι ότι προφανώς το Τουρκολιβυκό μνημόνιο εν τοις πράγμασι είναι άκυρο. Όχι μόνο γιατί το λέμε, αλλά γιατί συμφωνήσαμε με την Αίγυπτο να οριοθετήσουμε την ΑΟΖ και με αυτό τον τρόπο να ακυρώσουμε το Τουρκολιβυκό μνημόνιο, το οποίο έμπαινε στα δικά μας χωράφια.

Και δεύτερο -και σημαντικότερο για μένα- γιατί θέλαμε με αυτές τις δύο τελευταίες συμφωνίες με την Ιταλία και με την Αίγυπτο να δείξουμε στην Τουρκία ποιος είναι ο πραγματικός δρόμος. Τους λέμε, δηλαδή, να έρθουν κι εκείνοι να συμφωνήσουμε, αντί να μένουμε στον 19ο αιώνα και να συνεχίζουμε μια πολιτική που δεν πάει πουθενά. Να κλείσουμε τα θέματα των θαλασσίων ζωνών σαν σύγχρονα κράτη και να προχωρήσουμε μπροστά με ειρήνη. Βεβαίως, η ειρήνη δεν εξαρτάται μόνο από εμάς κι η αποκλιμάκωση δεν εξαρτάται μόνο από εμάς».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ξεκαθάρισε πως «όσο η Τουρκία συνεχίζει, εμείς θα είμαστε πολύ σαφείς στην αποφασιστικότητα με την οποία θα αντιδρούμε, αλλά την ίδια στιγμή θα εξαντλούμε κι όλη τη «δημιουργικότητα» μας στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής. Κι αυτή η δημιουργικότητα αποτυπώνεται και στις δύο συμφωνίες στις οποίες αναφέρθηκα, αλλά νομίζω αντανακλάται και στις δηλώσεις διαφόρων ξένων ηγετών που δείχνουν ότι οι ελληνικές θέσεις είναι κατανοητές και η Τουρκία απομονώνεται».

Όσον αφορά στο ζήτημα των κυρώσεων στην Τουρκία, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε πως αυτό έχει τεθεί επανειλημμένα από τη χώρα μας. «Ήδη έγινε συζήτηση στο Άτυπο Συμβούλιο του Βερολίνου για το συγκεκριμένο θέμα. Θα είναι ενδεχομένως ζήτημα στη Διάσκεψη Κορυφής που θα γίνει 24-25 Σεπτεμβρίου στις Βρυξέλλες. Απλώς υπάρχει μια καλοδεχούμενη προφανώς διάθεση από την πλευρά της γερμανικής προεδρίας και άλλων παραγόντων της διεθνούς σκηνής να εξευρεθεί ένα πλαίσιο προσέγγισης των δύο χωρών. Και μακάρι να εξευρεθεί. Εμείς δεν είμαστε εδώ έχοντας ως αυτοσκοπό την ένταση και την όξυνση. Θέλουμε να υπάρξει εξομάλυνση υπό τις προϋποθέσεις βεβαίως που έχουμε πει, όχι υπό καθεστώς εκβιασμών».

«Με την ενεργειακή αξιοποίηση των αποβλήτων ακολουθούμε τον ευρωπαϊκό δρόμο»

Παράλληλα, ερωτηθείς για τις ενστάσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), ο κ. Χατζηδάκης εξέφρασε την έκπληξή του. «Παρακολουθώ με κατάπληξη τα όσα λέει η αξιωματική αντιπολίτευση και μάλιστα είχα κάνει σχετικά σχόλια πρόσφατα στην Ένωση Περιφερειών, παρουσία και της κας Δούρου», ανέφερε και πρόσθεσε: «Είμαστε τέταρτοι από το τέλος στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην διαχείριση των απορριμμάτων. Είμαστε στον πάτο. Μας έχουν περάσει χώρες, οι οποίες μπήκαν στην Ε.Ε. πολύ πιο μετά από την Ελλάδα και γι’ αυτό ευθύνονται πολλές και διαδοχικές κυβερνήσεις και ευθύνεται φυσικά και η αυτοδιοίκηση διαχρονικά –λιγότερο ή περισσότερο, γιατί κάποιοι έχουν λύσει τα θέματα σε τοπικό επίπεδο».

Όπως εξήγησε, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θέτει υψηλούς στόχους για την ανακύκλωση, ακολουθώντας το σύγχρονο ευρωπαϊκό δρόμο. Ωστόσο, «η συζήτηση που γίνεται για την ενεργειακή αξιοποίηση φοβάμαι να πω ότι είναι εκτός τόπου και χρόνου. Στην Ελλάδα αυτή την ώρα έχουμε ταφή 80%, όταν στην Ε.Ε. είναι γύρω στο 25% και από την άλλη πλευρά έχουμε μετά βίας 1,5% ενεργειακή αξιοποίηση, όταν στην Ευρώπη είναι 28,5%.

Τι λένε λοιπόν όλοι όσοι αντιτίθενται; Λένε να μην κάνουμε ενεργειακή αξιοποίηση, την οποία ονομάζουν καύση ενώ δεν είναι. Το τονίζω αυτό, είναι ενεργειακή αξιοποίηση. Διότι απλά και μόνο δογματικά είναι απέναντι.  Δηλαδή είναι κάτι αποδεκτό από την Ε.Ε., είναι το 30% περίπου σε σχέση με τον όγκο της διαχείρισης απορριμμάτων σε όλη την Ευρώπη. Γίνεται ενεργειακή αξιοποίηση στο κέντρο της Βιέννης, της Κοπεγχάγης. Υπάρχουν 400 και πλέον τέτοιες μονάδες σε όλες σχεδόν τις χώρες της Ε.Ε., με εξαίρεση την Ελλάδα και τη Ρουμανία. Μας ζητούν λοιπόν να μην το κάνουμε, επειδή έτσι τους ήρθε. Κι επειδή κάποιοι από αυτούς –οι πιο καλόπιστοι- λένε να πάμε κατευθείαν από την ταφή στην πλήρη ανακύκλωση. Δηλαδή ζητάνε από τον τελευταίο σχεδόν δρομέα της κούρσας, όχι μόνο να τερματίσει πρώτος, αλλά να κάνει και παγκόσμιο ρεκόρ. Αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα! Αυτά τα πράγματα είναι εκτός από πλευράς ενωσιακού δικαίου, διότι στις Βρυξέλλες αυτά είναι αποδεκτά και στην Ε.Ε. είναι καθημερινότητα».

Αυγ 26

Βάζουμε τάξη στην πολεοδομική αναρχία - Σημεία συνέντευξης στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1

Μπαίνει τάξη στην πολεοδομική αναρχία που επικρατεί στην Ελλάδα με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας, επισήμανε ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στον τηλεοπτικό σταθμό Ant1. Πρόκειται για μία μεγάλη μεταρρύθμιση, όπως είπε, υπογραμμίζοντας ότι βασική επιδίωξη είναι να περιοριστεί η εκτός σχεδίου δόμηση και όχι να καταργηθεί.  

Επιπλέον, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στη δυναμική εκκίνηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», μέσω του οποίου έχουν ήδη επιδοτηθεί περί τα 1.400 οχήματα και έχει απορροφηθεί 1,5 εκατ. ευρώ. «Τα ποδήλατα αποτελούν το 80% αυτών των οχημάτων. Διότι στα ποδήλατα δίνουμε ισχυρότερες επιδοτήσεις και γιατί έχουν αλλάξει και τα πρότυπα της κοινωνίας, ιδίως της νέας γενιάς, που είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε αυτά τα θέματα», σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

«Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση»

Αναφερόμενος στο επερχόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως «το νομοσχέδιο που έχουμε θέσει σε διαβούλευση για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση. Διότι επιχειρεί να βάλει μια τάξη στην πολεοδομική αναρχία».

Ειδικότερα, για την εκτός σχεδίου δόμηση ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε τα εξής:

«Πρώτον, περιορίζουμε την εκτός σχεδίου δόμηση. Αυτό δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη, εκτός του Βελγίου. Την περιορίζουμε, λοιπόν, κατά 10%, αλλά εξαιρούμε από αυτό τον περιορισμό σπίτια τα οποία κτίζονται με σύγχρονα ενεργειακά κριτήρια (ενεργειακή εξοικονόμηση, περιβαλλοντικούς όρους κ.λπ.).

Δεύτερον, οι παρεκκλίσεις, δηλαδή να μπορεί κανείς να χτίσει και κάτω από τα 4 στρέμματα –που είναι ο κανόνας- στα 1.200 ή στα 750 τ.μ. θα ισχύουν για 2 χρόνια ακόμα. Έτσι ο καθένας μπορεί να αξιοποιήσει την περιουσία του. Επιπλέον, όταν εκδοθεί η οικοδομική άδεια, που θα ισχύει για 4 χρόνια, ο ιδιοκτήτης έχει συνολικά 6 χρόνια για να αξιοποιήσει την περιουσία του. 

Τρίτον, το οποίο νομίζω είναι το σημαντικότερο, εντάσσουμε στο Ταμείο Ανάκαμψης μια μεγάλη δράση με πολλά εκατομμύρια για να εκπονηθούν το ταχύτερο δυνατό πολεοδομικά σχέδια για τη χώρα. Από το 1976 μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί πολεοδομικά σχέδια για το 20% της χώρας και τα μισά από αυτά είναι απαρχαιωμένα. Με το νομοσχέδιο που φέρνουμε, μέσα σε 4 χρόνια θα έχει καλυφθεί η μισή επικράτεια. Φιλόδοξο μεν, αλλά εφικτό. Με την εκπόνηση των πολεοδομικών σχεδίων θα έχουμε πια μια τάξη στην Ελλάδα, μία συνολική εικόνα. Επομένως, καθένας θα ξέρει πού μπορεί να χτίσει και πού δεν μπορεί. Αναβαθμίζεται με τον τρόπο αυτό η περιουσία των ανθρώπων».

«Δυναμικό ξεκίνημα για την ηλεκτροκίνηση με επιδότηση 1.000 και πλέον οχημάτων»

Για δυναμικό ξεκίνημα του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», που άνοιξε την περασμένη Δευτέρα (24/8), έκανε λόγο ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, σημειώνοντας πως «μέσα σε 30 ώρες –δηλαδή μέχρι χθες (25/8) στις 00:00- είχαν απορροφηθεί 1,5 εκατ. ευρώ από τα 45 εκατ. που έχουμε μέχρι το τέλος τους έτους. Για την περίοδο 2020-2021 διατίθενται συνολικά 100 εκατ. ευρώ. Μέσα σε 30 ώρες έχουν επιδοτηθεί πάνω από 1.000 οχήματα, περίπου 1.400.

Όσον αφορά στα ποδήλατα, ήταν η έκπληξη για ορισμένους – όχι όμως για μένα, διότι το είχα πει πολλές φορές. Τα ποδήλατα, λοιπόν, αποτελούν το 80% αυτών των οχημάτων. Διότι σε αυτά δίνουμε ισχυρότερες επιδοτήσεις και γιατί έχουν αλλάξει και τα πρότυπα της κοινωνίας, ιδίως της νέας γενιάς, που είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε αυτά τα θέματα. Αυτό είναι μια απάντηση σε όσους έλεγαν ότι είναι ένα πρόγραμμα για τις ελίτ. Δεν είναι για τις ελίτ. Είναι για το λαό και πιο πολύ για τη νεολαία.

 

Επιπλέον, έχουν επιδοτηθεί μέσα σε 30 ώρες πάνω από 100 Ι.Χ. αυτοκίνητα. Αυτό θα πρέπει να αντιπαραβάλλετε με τα 3-4 τελευταία χρόνια που κυκλοφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα και μέσα σε αυτά έχουν πουληθεί μόνο μερικές εκατοντάδες. Αυτό σημαίνει πως το πρόγραμμα ξεκινάει δυναμικά, διότι δίνουμε πολύ ισχυρά κίνητρα στα φθηνότερα αυτοκίνητα. Για ένα αυτοκίνητο μέχρι 30.000 ευρώ, μπορεί κανείς να πάρει επιδότηση έως 6.000 ευρώ. Θέλω επίσης να επισημάνω ότι για το 70% αγοράζεται και επιδοτούμενος φορτιστής. Διότι δίνουμε και μια επιδότηση 500 ευρώ για ηλεκτρικούς φορτιστές».

Ιουλ 23

Κανένας δεν πρέπει να υποτιμά την αποφασιστικότητα της Ελλάδας - Bασικά σημεία συνέντευξης στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1

Η ελληνική κυβέρνηση αντιμετωπίζει την τουρκική προκλητικότητα με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα επισήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του σήμερα στον τηλεοπτικό σταθμό Ant1. «Δεν υποτιμούμε τίποτα, δεν παραγνωρίζουμε τίποτα, αλλά από την άλλη πλευρά κανένας δεν πρέπει να υποτιμά την αποφασιστικότητα της Ελλάδας», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σχετικά με την πυρκαγιά στο Μάτι και τις πρόσφατες αποκαλύψεις, ο υπουργός έκανε λόγο για «απίστευτο κυνισμό» από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ. «Ήρθαν στη δημοσιότητα τις τελευταίες μέρες πράγματα αδιανόητα. Φρίττει κανείς με αυτούς τους διαλόγους που είδαμε στην Καθημερινή», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.

Επιπλέον, για την ηλεκτροκίνηση και το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε χθες από τη Βουλή, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως η κυβέρνηση δίνει ισχυρότερα κίνητρα στους πολίτες για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, σκούτερ και ποδηλάτων. Μάλιστα, εξήγησε πως πέρα από τα 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο των Ρύπων, θα αντληθούν πόροι και από το Ταμείο Ανάκαμψης, μετά τη χθεσινή συμφωνία των 27 ευρωπαίων αρχηγών κρατών. Πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διοχετευτούν και σε ένα πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης, μεγάλης εμβέλειας, που προανήγγειλε ο υπουργός και το οποίο θα ξεκινήσει εντός του 2021.

Ακολουθούν τα βασικά σημεία της συνέντευξης του κ. Χατζηδάκη:

«Η Ελλάδα έχει σχέδιο και αντιμετωπίζει με αποφασιστικότητα τις κινήσεις της Τουρκίας»

«Υπάρχει μια κλιμάκωση από την Τουρκία εδώ και καιρό. Την ξέρουμε αυτή την τακτική, δεν μας αιφνιδιάζει. Είμαστε σε ετοιμότητα σε όλα τα επίπεδα, με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα. Έχουμε χτίσει συμμαχίες και έχουμε δώσει δείγματα γραφής τους τελευταίους μήνες με τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed, όταν ο Ερντογάν είπε ότι δεν μπορούμε να τον κάνουμε. Σε ένα μήνα υπογράψαμε μαζί με το Ισραήλ και την Κύπρο. Έχουμε δώσει δείγματα γραφής τον Έβρο με τη διαχείριση της καθοδηγούμενης εισβολής μεταναστών τον περασμένο Μάρτιο. Από την πλευρά μας έχουμε πάρει τις αποφάσεις μας. Θέλουμε η Ελλάδα να είναι δύναμη ειρήνης και σταθερότητας στην περιοχή. Αλλά από την άλλη πλευρά η χώρα έχει την ιστορία της και την περηφάνια της κι αυτά σε καμία περίπτωση δεν διαγράφονται. Αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο!

 

Η χώρα θα προχωρήσει στα σχέδιά της ανεξάρτητα από σχεδιασμούς και τακτικισμούς της Τουρκίας. Έχουν γνώση οι φύλακες, έχουμε τις συμμαχίες μας και μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Βλέπετε τις στενές επαφές με το Ισραήλ, με την Αίγυπτο. Έχουμε προφανώς αντίστοιχες επαφές με τις ΗΠΑ. Δεν υποτιμούμε τίποτα, δεν παραγνωρίζουμε τίποτα, αλλά από την άλλη πλευρά κανένας δεν πρέπει να υποτιμά την αποφασιστικότητα της Ελλάδας».

«Οι αποκαλύψεις για το Μάτι παραπέμπουν σε απίστευτο κυνισμό από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ»

«Ήρθαν στη δημοσιότητα τις τελευταίες μέρες πράγματα αδιανόητα. Φρίττει κανείς με αυτούς τους διαλόγους που είδαμε στην Καθημερινή. Εν πάση περιπτώσει, είναι θέμα για το οποίο έχει επιληφθεί ήδη η δικαιοσύνη, που προφανώς θα κάνει τη δουλειά της. Αλλά τα πολιτικά συμπεράσματα έχουν εξαχθεί για την προηγούμενη κυβέρνηση. Ήδη στις εκλογές. Νομίζω για τον ΣΥΡΙΖΑ είναι πιο βαριά τα συμπεράσματα μετά τις εκλογές. Με αυτά που έχουν έρθει τον τελευταίο μήνα στη δημοσιότητα, με τις παρεμβάσεις συζύγου πρώην υπουργού στη δικαιοσύνη και στην αστυνομία, με αυτά που ισχυρίζεται η πλευρά Καλογρίτσα, με τους μαγνητοφωνημένους διαλόγους Μιωνή-Παππά, με όλα αυτά που έρχονται στην επιφάνεια για το Μάτι, σε συνέχεια όσων είχαν αποκαλυφθεί στο παρελθόν για το θέμα, δημιουργείται μια εικόνα για τον ΣΥΡΙΖΑ που σίγουρα δεν παραπέμπει σε ηθικό πλεονέκτημα. Μόνο σε κυνισμό παραπέμπει και μάλιστα απίστευτο.

 

Η δικαιοσύνη θα κάνει τη δουλειά της. Δεν θέλουμε ούτε να συγκαλύψουμε κάτι ούτε να αδικήσουμε κάποιον. Θέλουμε να λειτουργήσουμε σοβαρά και θεσμικά. Πολιτικά πάντως σας λέω ότι αυτά τα οποία έρχονται στη δημοσιότητα είναι πραγματικά απίστευτα, ακόμα και για φανατικούς αντιπάλους του ΣΥΡΙΖΑ. Και από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ απαιτούνται κάποιες εξηγήσεις, αντί να παριστάνουν ακόμα και σήμερα τους εισαγγελείς».   

Τα 100 εκατ. που δίνουμε στην ηλεκτροκίνηση είναι μόνο η αρχή

«Δίνουμε ισχυρότερα κίνητρα στα φθηνότερα σχετικά αυτοκίνητα, δηλαδή σε αυτά που κοστίζουν μέχρι 30.000 ευρώ. Από το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» που θα παρουσιαστεί αναλυτικά την επόμενη εβδομάδα, μπορεί να πάρει κανείς 6.000 ευρώ για ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Αν αποσύρει και ένα δικό του συμβατικό αυτοκίνητο, θα πάρει 1.000 ευρώ ακόμα. Δεν είναι λίγα. Και 500 ευρώ επιπλέον αν βάλει ένα φορτιστή σπίτι του. Eπίσης, δίνουμε ισχυρά κίνητρα στα σκούτερς 20% της αξίας και στα ηλεκτρικά ποδήλατα 40%. Αυτό σημαίνει ότι αν κάποιος αγοράσει ένα ηλεκτρικό ποδήλατο αξίας 1.800 ευρώ, μπορεί να λάβει επιδότηση 800 ευρώ, επομένως το κόστος κατεβαίνει στα 1.000 ευρώ. Έτσι κάνουμε ένα άνοιγμα στη νεολαία με αυτό τον τρόπο και σε ένα σύγχρονο οικολογικό τρόπο μετακινήσεων.

Υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, επειδή είμαστε σε επαφή με την αγορά, μας έχουν πει ότι ήδη έχουν παραγγελίες και ότι οι αναμονές πια φτάνουν στους 4 μήνες.

 

Εμείς σε πρώτη φάση δίνουμε 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο των Ρύπων για τις επιδοτήσεις αυτές τις οποίες σας είπα, που συνοδεύονται από φορολογικά κίνητρα. Μάλιστα στο καινούριο Recovery Fund, στο Ταμείο Ανάκαμψης, που συμφωνήθηκε χθες τα ξημερώματα στις Βρυξέλλες, υπάρχουν ισχυρές δράσεις για τα θέματα του δικού μας Υπουργείου. Θα υπάρξουν δράσεις για τις πράσινες μεταφορές, άρα θα μπορούμε να χρηματοδοτούμε τέτοια προγράμματα προώθησης της ηλεκτροκίνησης και από το Ταμείο Ανάκαμψης και αυτό είναι σημαντικό».

Πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης - μαμούθ το 2021, χρηματοδοτούμενο από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης

«Ακόμα, από το Ταμείο Ανάκαμψης θα υπάρξει ένα πρόγραμμα μαμούθ για την ενεργειακή εξοικονόμηση στα σπίτια. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα παρουσιάσουμε το πρόγραμμα «Εξοικονομώ 3», που είναι στο παρόν ΕΣΠΑ, με κάποιες αλλαγές σε σχέση με τα προηγούμενα. Ο στόχος είναι μαζί με τα προηγούμενα να υπερβούμε το 1 δισ. συνολικά.

Ακόμη πιο σημαντικό είναι ότι μία από τις βασικές συνιστώσες του καινούργιου προγράμματος που συμφωνήθηκε στις Βρυξέλλες είναι αυτό που λέγεται Renovation Wave, ένα κύμα ανακαινίσεων, που είναι για κάθε λογής κτίρια, ιδιωτικά, δημόσια, ξενοδοχεία, επιχειρήσεις, τα πάντα. Έρχεται λοιπόν ένα πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης - μαμούθ, που θα τρέξει από το 2021 και μετά, το οποίο θα κάνει αυτό το «Εξοικονομώ» να φαίνεται πάρα πολύ μικρό. Οι πράσινες πολιτικές του Υπουργείου μας θα είναι στο επίκεντρο των δράσεων του Ταμείου Ανάκαμψης. Η Ευρώπη πάει προς αυτή την κατεύθυνση. Επομένως θα είναι ένα πρόγραμμα που θα στηρίξει τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις, ειδικά τον κατασκευαστικό κλάδο και φυσικά θα έχει ένα θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

 

Είναι μεγάλη πρόκληση για εμάς γιατί σε αυτό το πρόγραμμα μπορείς να κάνεις δεσμεύσεις μόνο για 3 χρόνια, ενώ στο ΕΣΠΑ μπορείς να κάνεις για 7 χρόνια. Επομένως πρέπει να κινηθούμε γρήγορα, συστηματικά, με σοβαρά και μεγάλα προγράμματα, προκειμένου να απορροφήσουμε και να αξιοποιήσουμε σωστά τους πόρους».

Ιουλ 6

To τανγκό με την Τουρκία θέλει δύο παρτενέρ - συνέντευξη στην εφημερίδα ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

«Στον ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε και υπάρχει ένας πολύ έντονος κυνισμός», διαπιστώνει, μιλώντας στο «Π», ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, με αφορμή την υπόθεση Παππά - Μιωνή, ενώ ως προς το ενδεχόμενο παραπομπής του πρώην υπουργού Δημήτρη Παπαγγελόπουλου σε Ειδικό Δικαστήριο υπογραμμίζει ότι «μεγαλώνει ο θόρυβος και πληθαίνουν οι καταγγελίες».

Για την ένταση της τουρκικής προκλητικότητας, τονίζει ότι η Τουρκία «είναι ένας κακός γείτονας» και ξεκαθαρίζει ότι, όποτε χρειάζεται, η Ελλάδα απαντά και προστατεύει τα συμφέροντά της, χωρίς να αρνείται τους διαύλους επικοινωνίας. Αποκωδικοποιεί το νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης που κατατέθηκε στη Βουλή και προβλέπει την απόσυρση μιας σειράς πλαστικών ειδών από τον Ιούλιο του 2021. Απαντά, τέλος, για το «οικολογικό μπόνους» σε ηλεκτροκίνητα οχήματα και υπογραμμίζει ότι ακόμα και ακριβά Ι.Χ. θα γίνουν εξαιρετικά πιο προσιτά με τα κίνητρα που παρέχονται.

 

Οι αποκαλύψεις όλου του προηγούμενου διαστήματος με τις συνομιλίες Παππά-Μιωνή και Παπαγγελόπουλου-Καμμένου αναδίδουν μια δυσάρεστη οσμή. Εκτιμάτε ότι ο κ. Τσίπρας γνώριζε όλες αυτές τις μεθοδεύσεις; Και αν τις γνώριζε, γιατί δεν παραπέμπετε και αυτόν, εκτός από τον κ. Παπαγγελόπουλο;

Ένα μέρος της κοινής γνώμης σε όλο τον κόσμο πιστεύει ότι όταν εμπλέκεται το δεξί σου χέρι σε μια υπόθεση τότε είσαι και εσύ σε κάποιο βαθμό συνυπεύθυνος. Αυτό δεν είναι αναγκαστικά σωστό. Όταν όμως μετά από το θόρυβο που προκύπτει, καλύπτεις ουσιαστικά το δεξί σου χέρι, γίνεσαι και εσύ πολιτικά συνυπεύθυνος. Από όλα αυτά που έχουν έρθει στη δημοσιότητα φαίνεται ότι στο ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε και υπάρχει ένας πολύ έντονος κυνισμός. Δεν είναι μόνο η ιδεοληψία ή οι αυταπάτες, όπως ονόμασαν οι ίδιοι το γεγονός ότι βρίσκονταν εκτός της ευρωπαϊκής και οικονομικής πραγματικότητας. Είναι ότι λειτούργησαν και λειτουργούν τελείως έξω από το πλαίσιο δεοντολογίας το οποίο οι ίδιοι διαφήμισαν. Όλη τους η πολιτική κάθε άλλο παρά παραπέμπει στο περιβόητο ηθικό τους πλεονέκτημα. Και έτσι τώρα είναι απολογούμενοι, αλλά παριστάνουν ότι δεν το καταλαβαίνουν!

Εκτιμάτε ότι το Ειδικό Δικαστήριο είναι πιο κοντά για τον κ. Παπαγγελόπουλο; Διότι, μπορεί η κυβέρνηση να ομνύει στη μη ποινικοποίηση της πολιτικής ζωής, αλλά εδώ αποκαλύπτονται εξωθεσμικές ενέργειες…

Δεν είμαι μέλος της προανακριτικής επιτροπής της Βουλής. Βλέπω όμως να μεγαλώνει ο θόρυβος και να πληθαίνουν οι καταγγελίες. Η Βουλή, βάσει του νόμου περί ευθύνης υπουργών, καλείται να κάνει το καθήκον της. Η προανακριτική θα οδηγηθεί στα συμπεράσματά της και οι βουλευτές θα ψηφίσουν με βάση αυτό που επιτάσσει η συνείδησή τους.

Το τηλεφώνημα Μητσοτάκη-Ερντογάν άνοιξε έναν δίαυλο επικοινωνίας που παρέμενε ανενεργός, έστω για θέματα χαμηλής πολιτικής. Η Τουρκία, όμως, επιμένει στη λογική των προκλήσεων και της προαναγγελίας γεωτρήσεων εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Μήπως η λογική της αποτροπής δεν δουλεύει με τους γείτονές μας;

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Τουρκία είναι ένας κακός γείτονας. Βλέπετε πάλι την ανησυχία για την Αγία Σοφία. Η κυβέρνηση όμως του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει δώσει τις δικές της απαντήσεις: Όπως κάναμε με τη διακρατική συμφωνία Ελλάδος-Κύπρου-Ισραήλ για τον αγωγό φυσικού αερίου East-Med, αλλά και με την άμεση αντίδρασή μας στον Έβρο. Και είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε να απαντάμε όταν απαιτείται. Διότι η Ελλάδα προστατεύει τα συμφέροντά της! Την ίδια στιγμή, όντας γείτονες με την Τουρκία, δεν αρνηθήκαμε ότι πρέπει να υπάρχει κάποια επαφή μεταξύ μας. Και έτσι λοιπόν έγινε αυτή η επαφή για θέματα χαμηλής πολιτικής όπως ο κορωνοϊός και ο τουρισμός. Θέλουμε μια ειρηνική συμβίωση με την Τουρκία. Θέλουμε να αφήσουμε τις εντάσεις στο παρελθόν. Δεν ξεχνάμε όμως ότι για να προχωρήσουμε μπροστά και να αφήσουμε πίσω μας αυτές τις εντάσεις, χρειάζεται καλή πίστη και από την άλλη πλευρά. Το τανγκό όπως λένε θέλει δύο!

Την Τρίτη που μας πέρασε παρουσιάσατε το νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Ποιες είναι οι βασικές προβλέψεις του;

Από τη ρύπανση που γίνεται στις θάλασσες το 80% οφείλεται στα πλαστικά. Και η μισή από αυτή οφείλεται στα πλαστικά μιας χρήσης! Θέλουμε λοιπόν η Ελλάδα να είναι από τις χώρες που πρωτοπορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε σχέση με την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Μαχαιροπήρουνα, πιατάκια, ποτήρια και περιέκτες τροφίμων από φελιζόλ, καλαμάκια, μπατονέτες, αναδευτήρες, καθώς και πάσης φύσεως προϊόντα που διασπώνται σε μικροπλαστικά: όλα αυτά αποσύρονται από τον Ιούλιο του 2021. Πέραν αυτών, προβλέπουμε τη μείωση των πλαστικών ποτηριών και περιεκτών τροφίμων κατά 30% μέχρι το 2024 και 60% μέχρι το 2026. Επιβάλλουμε για αυτό το λόγο ένα μικρό τέλος 4 λεπτών του ευρώ- όπως γίνεται σήμερα για τις πλαστικές σακούλες- και ενθαρρύνουμε παράλληλα τα καταστήματα να παρέχουν εναλλακτικές που δεν θα επιβαρύνονται από το τέλος. Εισάγουμε όμως και μια σειρά εθνικών μέτρων: Εφαρμόζουμε το νέο νόμο νωρίτερα στο Δημόσιο, από τον Γενάρη του 2021. Και θεσμοθετούμε ένα νέο σύστημα για τα πλαστικά μπουκάλια που περιέχουν ποτά. Θα επιβληθεί δηλαδή ένα τέλος το οποίο οι καταναλωτές θα παίρνουν πίσω με την επιστροφή του μπουκαλιού στο σημείο στο οποίο το αγόρασαν. Με αυτά τα επιπλέον μέτρα δείχνουμε ότι αποσύρουμε τα πλαστικά μιας χρήσης όχι μόνο λόγω συμμόρφωσης με την κοινοτική νομοθεσία, αλλά και διότι πιστεύουμε πραγματικά σε αυτή την πολιτική! Θέλουμε με όλα αυτά τα μέτρα να δημιουργήσουμε μια κουλτούρα ανακύκλωσης.

Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση επιφέρει μια τομή στην αγορά οχημάτων. Πόσο κερδισμένος θα βγαίνει κάποιος που θα επιλέξει να αγοράσει ένα νέο αυτοκίνητο ή δίκυκλο με το οικολογικό μπονους;

Το πακέτο των 100 εκατ. ευρώ που προβλέπουμε οδηγεί σε μεσοσταθμική μείωση της τιμής ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου κατά 15% η οποία, μαζί με τα φορολογικά κίνητρα, φτάνει το 25%! Η μείωση κόστους είναι δηλαδή τέτοια που αρκετά μοντέλα ηλεκτρικών ΙΧ θα καταστούν πολύ περισσότερο προσιτά στον καταναλωτή. Πέραν αυτών, τα έξοδα συντήρησης ενός ηλεκτρικού ΙΧ είναι πολύ λιγότερα- περίπου τα μισά- σε σχέση με αυτά ενός συμβατικού ΙΧ. Επομένως, ο ιδιοκτήτης θα εξοικονομεί χρήματα κάθε χρόνο που το χρησιμοποιεί! Τα κίνητρα όμως αφορούν και τα ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα. Εδώ το οικολογικό μπόνους θα καλύπτει ακόμη μεγαλύτερο μέρος της τιμής: 20% για τα ηλεκτρικά σκούτερ και 40% για τα ηλεκτρικά ποδήλατα! Το κάνουμε αυτό διότι θέλουμε να κάνουμε ένα άνοιγμα στους νέους τρόπους μετακινήσεων, αλλά και στη νέα γενιά, η οποία τους χρησιμοποιεί περισσότερο από κάθε άλλη.

Εκτιμάτε ότι θα υπάρξει στο τέλος της ημέρας ένας συμβιβασμός στην Ε.Ε. για το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο έχει και ως βασικό πεδίο την πράσινη ανάπτυξη; Κινδυνεύει η χώρα μας, τελικά, να πάρει λιγότερα χρήματα από όσα αναμένουμε;

Βρισκόμαστε εν αναμονή των τελικών αποφάσεων τις οποίες, σύμφωνα με τις δηλώσεις Μέρκελ-Μακρόν της περασμένης Τρίτης, αναμένουμε μέσα στον Ιούλιο. Δεν μπορώ φυσικά να προκαταλάβω τις αποφάσεις των ηγετών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ορισμένες διαφοροποιήσεις στις τελικές προτάσεις μπορεί να υπάρξουν. Σε κάθε περίπτωση όμως έχει διαμορφωθεί ένα θετικό πλαίσιο για τις επιδιώξεις της Ελλάδας.  Η Ελλάδα θα είναι ένα από τα κερδισμένα κράτη-μέλη των τελικών αποφάσεων για το Ταμείο Ανάκαμψης και οι περιβαλλοντικές δράσεις (ενεργειακή εξοικονόμηση, πράσινες μεταφορές, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, απολιγνιτοποίηση) θα είναι στο επίκεντρο του Ταμείου.