Απρ 26

Με το περιβαλλοντικό ν/σ η Ελλάδα θα γίνει σημείο αναφοράς στην προσέλκυση επενδύσεων - συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

«Tο Δημόσιο θα λέει είτε ναι, είτε όχι στην έκδοση μιας άδειας με βάση την ευρωπαϊκή και την ελληνική νομοθεσία. Δεν θα μπορεί όμως στο εξής να τρενάρει τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, περιμένοντας ανάπτυξη στην χώρα από τον αέρα τον κοπανιστό!». Αυτό επισημαίνει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του προς το ΑΠΕ-ΜΠΕ, με αφορμή το νομοσχέδιο για τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις που κατατέθηκε χθες στη Βουλή. Ο κ. Χατζηδάκης τονίζει ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόσο με το περιβαλλοντικό όσο και με το χωροταξικό νομοσχέδιο που ακολουθεί θα βάλει γερά θεμέλια για να γίνει η Ελλάδα σημείο αναφοράς στην προσέλκυση επενδύσεων που τις χρειαζεται η χώρα περισσότερο παρά ποτέ. Απαντώντας σε επικρίσεις για τη χρονική στιγμή κατάθεσης του νομοσχεδίου, υπενθυμίζει ότι ο διάλογος για αυτό «ξεκίνησε ουσιαστικά τον περασμένο Οκτώβριο, τόσο με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις (με τις οποίες έχουμε καθιερώσει τακτικές συναντήσεις κάθε δίμηνο για πρώτη φορά στα χρονικά του υπουργείου), όσο και με φορείς, των οποίων πολλές από τις παρατηρήσεις ελήφθησαν σοβαρά υπόψη».

    Ο υπουργός σημειώνει εξάλλου ότι η Ευρώπη μένει προσηλωμένη στην πράσινη ατζέντα, ενώ για τη χώρα μας και τη ΔΕΗ τονίζει πως «η πτώση της λιγνιτικής παραγωγής κατά 30% και οι ζημίες 375 εκατ. ευρώ που "έγραψε" η ΔΕΗ από τις λιγνιτικές της μονάδες το 2019 (που ήρθαν να προστεθούν στις ζημίες 335 εκατ. ευρώ του 2018) υπενθυμίζουν και τους οικονομικούς λόγους για τους οποίους επιβάλλεται να προχωρήσει γρήγορα η απολιγνιτοποίηση».    

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη, στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και στους δημοσιογράφους Κώστα Βουτσαδάκη και Ηλία Παλιαλέξη

ΕΡ. Κύριε Χατζηδάκη, η Ελλάδα, μετά την λήξη της καραντίνας, θα χρειαστεί ένα δυναμικό "restart". Το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή την περασμένη Παρασκευή συμβάλλει με κάποιο τρόπο σε αυτή την προσπάθεια;

Το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο είναι μια τομή στην περιβαλλοντική νομοθεσία της Ελλάδας. Εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης περιβαλλοντικής μας πολιτικής για την απολιγνιτοποίηση, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, την ενεργειακή εξοικονόμηση, την ηλεκτροκίνηση, την ανακύκλωση και τη στήριξη της κυκλικής οικονομίας. Περιλαμβάνει, δε, μια σειρά ρυθμίσεων πραγματικής και όχι στα λόγια προστασίας του περιβάλλοντος της χώρας, παράλληλα με ρυθμίσεις που επιχειρούν να καταστήσουν την Ελλάδα σημείο αναφοράς για πράσινες επενδύσεις. Στο νομοσχέδιο υπάρχουν μεταξύ άλλων 6 σημαντικές παρεμβάσεις: Πρώτον, η ριζική απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειών έτσι ώστε αυτές να μην απαιτούν πλέον 6-8 χρόνια για να εκδοθούν, αλλά μόλις 100-150 ημέρες. Δεύτερον, η μεγάλη επιτάχυνση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τρίτον, ένα σύγχρονο πλαίσιο με την έγκριση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τις περιοχές Natura (όπου σήμερα υπάρχει αυθαιρεσία, ανεξέλεγκτες καταστάσεις και ad hoc ρυθμίσεις). Τέταρτον, παρεμβάσεις, με σεβασμό στο Σύνταγμα και την κοινή λογική, ούτως ώστε να αρθεί η προχειρότητα στην εκπόνηση των δασικών χαρτών και να μπει τέλος στην ομηρία εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών. Πέμπτον, δεν θα εκδίδεται οικοδομική άδεια, εάν δεν έχει προβλεφθεί η αποκομιδή των μπάζων σε συνεργασία με τα εξουσιοδοτημένα για αυτό συστήματα. Έκτον, η επιβολή ενιαίου περιβαλλοντικού τέλους ανεξαρτήτως πάχους της πλαστικής σακούλας, που βάζει τέρμα στα παιχνίδια με τις πλαστικές σακούλες. Προστατεύουμε το περιβάλλον. Μένουμε όμως σταθερά μακριά από ιδεοληψίες. Διότι πιστεύουμε πράγματι στη βιώσιμη ανάπτυξη!

ΕΡ. Ωστόσο, σας καταλογίζουν ότι το περιβαλλοντικό ν/σ είναι ένας «δούρειος ίππος» για το περιβάλλον, που θα οδηγήσει στην καταστροφή του, μέσω της αλόγιστης ανάπτυξης, και όχι στην προστασία του. Σας κατηγορούν, επίσης, ότι βιαστήκατε να το καταθέσετε, χωρίς επαρκή διαβούλευση, εν μέσω κορωνοϊού. Τι απαντάτε;  

Τις ρυθμίσεις που φέρνουμε δεν τις κατεβάσαμε από το κεφάλι μας. Βασίζονται στο παράδειγμα των προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών οι οποίες, ομολογουμένως, έχουν τις αυστηρότερες προδιαγραφές προστασίας του περιβάλλοντος παγκοσμίως. Όσοι λένε ότι με αυτές τις διατάξεις καταστρέφουμε το περιβάλλον -λες κι εμείς δεν θέλουμε να αφήσουμε ένα καλύτερο περιβάλλον για τα παιδιά μας- θα πρέπει να πουν το ίδιο και για τις χώρες τις οποίες μιμούμαστε με αυτό το νομοσχέδιο! Τους θυμίζω όμως ότι αυτές τις χώρες κοιτάμε συνήθως ως παραδείγματα υψηλών στάνταρντς στο περιβάλλον. Σε όσους ρωτούν "Γιατί τώρα και χωρίς διαβούλευση;" τους απαντώ: Ξεχνούν ή ηθελημένα αγνοούν ότι ο διάλογος για αυτό το νομοσχέδιο ξεκίνησε ουσιαστικά τον περασμένο Οκτώβριο, τόσο με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις (με τις οποίες έχουμε καθιερώσει τακτικές συναντήσεις κάθε δίμηνο για πρώτη φορά στα χρονικά του υπουργείου), όσο και με φορείς, των οποίων πολλές από τις παρατηρήσεις ελήφθησαν σοβαρά υπόψη. Επίσης, ξεχνούν όσοι τα λένε αυτά ότι η Ελλάδα χρειάζεται μία δυναμική επανεκκίνηση της οικονομίας της και ο εκσυγχρονισμός της περιβαλλοντικής νομοθεσίας είναι μια αναγκαία προϋπόθεση. Είναι μάταια λοιπόν η προσπάθεια όσων για δογματικούς ή άλλους λόγους θέλουν να κρατήσουν τη χώρα κολλημένη στο χθες, μια θλιβερή εξαίρεση μέσα στην ΕΕ. Προχωρούμε μπροστά με βάση τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές. Με στόχο η Ελλάδα να γίνει ένα διεθνές πρότυπο πράσινης ανάπτυξης. 

ΕΡ. Έχουν γίνει πολλές προσπάθειες στο παρελθόν για απλούστευση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, όμως το πρόβλημα εξακολουθεί να υπάρχει. Εσείς ο ίδιος είπατε ότι, ενώ ο νόμος προβλέπει την έκδοση των περιβαλλοντικών αδειών σε μερικούς μήνες, στην πράξη μπορεί να χρειαστούν μέχρι και 8 χρόνια. Γιατί πιστεύετε ότι αυτήν τη φορά η προσπάθεια θα είναι επιτυχής; Τι απαντάτε στις επικρίσεις για την εισαγωγή των ιδιωτών αξιολογητών στη διαδικασία;

Διότι αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα συστηματικά και στην πηγή του. Τι κάνουμε: Περιορίζουμε τις προθεσμίες και τα στάδια της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Προβλέπουμε ότι με την άπρακτη παρέλευση των προθεσμιών δεν θα κωλύεται η συνέχιση της διαδικασίας. Εισάγουμε μια ρύθμιση με βάση την οποία αν δεν απαντούν ειδικά οι αρχαιολογικές και οι δασικές υπηρεσίες θα υποχρεούνται να δίνουν την απάντηση τους στο Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΚΕΣΠΑ) μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα (δεν μπορεί οι επενδυτές να είναι όμηροι!). Επεκτείνουμε την ισχύ της άδειας από 10 σε 15 έτη. Διευκολύνουμε την ανανέωση και την τροποποίηση των υπαρχουσών αδειών,  μειώνοντας με αυτό τον τρόπο τον φόρτο εργασίας των υπηρεσιών. Εισάγουμε στη διαδικασία τους πιστοποιημένους ιδιώτες αξιολογητές. Για τους επικριτές των οποίων να σημειώσω ότι είναι μια διοικητική πρακτική που προβλέπεται σε σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία και εφαρμόζεται ήδη στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Θα πιστοποιούνται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και η επιλογή τους θα γίνεται μέσω κλήρωσης. Και τέλος προβλέπουμε τη μελλοντική δυνατότητα έκδοσης ενιαίας άδειας σε κυβερνητικό επίπεδο με ενσωματωμένους περιβαλλοντικούς όρους (σε ένα λεγόμενο one-stop-shop) μόλις υπάρξει η κατάλληλη τεχνική υποδομή. Εν ολίγοις, με 6 επιμέρους παρεμβάσεις στις αδειοδοτήσεις εναρμονίζουμε τη διαδικασία αδειοδότησης με όσα επικρατούν στην υπόλοιπη ΕΕ, ούτως ώστε να επιτελεί το σκοπό της: την αποτελεσματική προστασία του περιβάλλοντος, χωρίς να γίνεται εμπόδιο στην ανάπτυξη. Η υπερνομοθέτηση και οι καθυστερήσεις των περασμένων ετών στις αδειοδοτήσεις και τις επενδύσεις πληρώθηκαν πανάκριβα από την οικονομία και από τους νέους ανθρώπους που αναγκάστηκαν να φύγουν στο εξωτερικό. Αλλά επαναλαμβάνω: Δεν πάμε στο άλλο άκρο. Ακολουθούμε τον ευρωπαϊκό δρόμο! 

ΕΡ. Το νομοσχέδιο προβλέπει αποκλειστικές προθεσμίες (με την παρέλευση των οποίων τεκμαίρεται ότι το αίτημα έχει εγκριθεί) προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι καθυστερήσεις των επιμέρους υπηρεσιών. Πώς διασφαλίζεται σε αυτές τις περιπτώσεις η προστασία του περιβάλλοντος; 

Ακούστε: Ή θα έχουμε ένα σοβαρό κράτος ή δεν θα έχουμε. Δεν είναι δυνατόν η Δημόσια Διοίκηση να αδιαφορεί για την επενδυτική διαδικασία στη χώρα, τη μόνη διαδικασία που μπορεί να δημιουργήσει δουλειές και ανάπτυξη στον τόπο. Αν είναι αντίθετη η Διοίκηση σε μια αδειοδότηση ας το πει! Θέτουμε επομένως κατά αυτό τον τρόπο τις συγκεκριμένες  προθεσμίες έτσι ώστε η παρέλευση των οποίων να μην παρεμποδίζει τη διαδικασία. Αλλά σε καμιά περίπτωση προφανώς αυτό δεν σημαίνει ότι θα δίνεται άδεια χωρίς κάποια συγκεκριμένη διαδικασία! Τελικός ελεγκτής σε αυτές τις περιπτώσεις θα είναι το Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης στο οποίο συμμετέχουν εκπρόσωποι μιας σειράς υπουργείων. Με άλλα λόγια το Δημόσιο θα λέει είτε ναι είτε όχι στην έκδοση μιας άδειας με βάση την ευρωπαϊκή και την ελληνική νομοθεσία. Δεν θα μπορεί όμως στο εξής να τρενάρει τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις περιμένοντας ανάπτυξη στην χώρα από τον αέρα τον κοπανιστό! 

ΕΡ. Πώς σχολιάζετε τις αντιδράσεις της αξιωματικής αντιπολιτευσης και ορισμένων περιβαλλοντικών φορέων σχετικά με τον νέο τρόπο ζωνοποίησης των προστατευόμενων περιοχών Natura;

Σε σχέση με τις περιοχές Natura, οι οποίες αποτελούν το 30% της χώρας, πάμε να εφαρμόσουμε αυτό που γίνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη: Καθορίζουμε δηλαδή ένα πλαίσιο δραστηριοτήτων που θα προσδιοριστεί τελικά με Προεδρικά Διατάγματα. Θα προσδιοριστεί δηλαδή από το Συμβούλιο της Επικρατείας, την περιβαλλοντική ευαισθησία του οποίου δεν αμφισβητεί πιστεύω κανείς στη χώρα. Το κάνουμε αυτό για να μην υπάρχουν ad hoc και αυθαίρετες ρυθμίσεις προσαρμοσμένες στον κάθε επενδυτή, στον κάθε μελετητή και γραφειοκράτη. Οι δραστηριότητες οι οποίες θα προβλέπονται θα είναι γενικά ήπιες, πχ. οικοτουρισμός, πολιτιστικές δραστηριότητες κλπ., θα προσιδιάζουν στον χαρακτήρα των περιοχών Natura και σε κάθε περίπτωση θα σέβονται το περιβάλλον. Με αυτή τη ρύθμιση βάζουμε ουσιαστικά περισσότερες δικλείδες ασφαλείας ακόμη και αυτές που σε ευρωπαϊκό επίπεδο είμαστε δεσμευμένοι να ακολουθήσουμε! Να το πω απλά: Αν θέλαμε να απειλήσουμε τις προστατευόμενες περιοχές, τότε θα μπορούσαμε πολύ απλά να μην προβλέψουμε τις περιβαλλοντικές μελέτες, ούτε τα διαχειριστικά σχέδια, ούτε να εμπλέξουμε το ΣτΕ! Δεν πάμε όμως να κάνουμε αυτό. Αυτοί λοιπόν που φοβούνται για εξορύξεις κλπ. να ξέρουν ότι τίποτα δεν θα επιτραπεί χωρίς έγκριση του ΣτΕ! Εγώ δεν αμφισβητώ την περιβαλλοντική ευαισθησία κανενός. Ορισμένοι ωστόσο εμμένουν εισαγγελικά να αμφισβητούν τις ευαισθησίες τις δικές μας και τις ευαισθησίες ενός πρωθυπουργού, που όλη η Ευρώπη αναγνωρίζει ότι είναι ένας «πράσινος» πρωθυπουργός. Ανάμεσα δε σ'αυτούς είναι και ο ΣΥΡΙΖΑ επί των ημερών του οποίου κατ' επανάληψη καταδικαστήκαμε από το Δικαστήριο της ΕΕ για παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας!

ΕΡ. Σας κατηγορούν ότι το νομοσχέδιο αυτό έχετε σκοπό να νομιμοποιήσετε χιλιάδες αυθαίρετες ιδιοκτησίες μέσα στα ελληνικά δάση... 

Μιλούν για τις λεγόμενες οικιστικές πυκνώσεις: Μα αυτό που πάμε να κάνουμε είναι να διορθώσουμε το νόμο του ΣΥΡΙΖΑ που κρίθηκε αντισυνταγματικός από το ΣτΕ τον περασμένο Νοέμβριο. Η ρύθμισή μας για τις λεγόμενες οικιστικές πυκνώσεις λαμβάνει υπόψη της την απόφαση του ΣτΕ και τελικά παραπέμπει για τις επιμέρους παραμέτρους σε νέο Προεδρικό Διάταγμα το οποίο θα εγκριθεί από το ίδιο το ΣτΕ. Πολλή χολή χωρίς κανένα λόγο! Από την άλλη πλευρά αντιμετωπίζουμε την πρόχειρη εκπόνηση των δασικών χαρτών που οδήγησε σε 170.000 αντιρρήσεις στη μισή Ελλάδα όπου μέχρι τώρα έχουν εκπονηθεί δασικοί χάρτες. Το νομοσχέδιο αποσαφηνίζει, ότι δεν θεωρούνται δασικές εκτάσεις, γαίες τις οποίες το ίδιο το κράτος επισήμως έχει θεωρήσει μη δασικές. Τερματίζονται έτσι οι αλληλοσυγκρουόμενες τοποθετήσεις της δημόσιας διοίκησης, αλλά και επιταχύνεται η εκπόνηση των δασικών χαρτών, χωρίς τα εμπόδια που είχαν τεθεί από ίδιο το δημόσιο, αλλά και χωρίς ταλαιπωρία για τους πολίτες. Δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι το Δημόσιο, ενώ έχει δώσει για παράδειγμα στο παρελθόν εκτάσεις για γεωργική εκμετάλλευση σε πρόσφυγες ή άλλες κατηγορίες με αναδασμούς (όπως έγινε επί Ελευθέριου Βενιζέλου και Κωνσταντίνου Καραμανλή), να έρχεται σήμερα, μετά από πενήντα και εκατό χρόνια και λέει ότι αυτά δεν είναι χωράφια, αλλά δάσος! Όλα αυτά λοιπόν τα ρυθμίζουμε με σεβασμό στο Σύνταγμα και στην κοινή λογική. 

ΕΡ. Προωθείτε την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης επενδύσεων γενικά και ανανεώσιμων πηγών ειδικότερα, ωστόσο το ερώτημα που τίθεται σήμερα είναι αν και πότε θα υπάρξουν αυτές οι επενδύσεις. Είναι ρεαλιστικό το σενάριο της ανάκαμψης το 2021, ειδικά αν υπάρξει νέο κύμα της πανδημίας το φθινόπωρο;

Οι ρυθμίσεις για την απλούστευση και επιτάχυνση της αδειοδότησης των ΑΠΕ είναι ένα μεγάλο βήμα για την προώθηση των καθαρών μορφών ενέργειας και των επενδύσεων που συνδέονται με αυτές. Στόχος μας είναι να περιορίσουμε τον χρόνο που απαιτείται για όλα τα στάδια της διαδικασίας στα 2 χρόνια, από 7 -κατά μέσο όρο- που είναι σήμερα, ενώ για πολύπλοκα έργα μπορεί να ξεπεράσει και τη δεκαετία, όπως μας έδειξε η εμπειρία του μεγάλου αιολικού έργου του Καφηρέα που εγκαινιάσαμε το φθινόπωρο. Τώρα παρεμβαίνουμε στο πρώτο στάδιο της διαδικασίας, αντικαθιστώντας την 'Αδεια Παραγωγής -για την οποία μέχρι τώρα απαιτούνταν 1,5-2 χρόνια- με μια Βεβαίωση Παραγωγού που θα προκύπτει από μια πολύ γρηγορότερη, απλούστερη και σε μεγάλο βαθμό αυτοματοποιημένη διαδικασία. Οι ΑΠΕ θα αποτελέσουν ουσιώδες συστατικό του ενεργειακού μείγματος της χώρας, όχι μόνο τα επόμενα χρόνια αλλά και τους επόμενους μήνες, παρά τις επιπτώσεις του κορωνοϊού. Για αυτό η γρηγορότερη και πιο διαφανής αδειοδότηση ενισχύει την εξωστρέφεια του κλάδου και την ελκυστικότητά του για τους επενδυτές. Το ισχυρό ενδιαφέρον που κατεγράφη στη δημοπρασία της ΡΑΕ για μεγάλα αιολικά και φωτοβολταϊκά στις αρχές του μήνα -εν μέσω της πανδημίας- αποτελεί ένα αισιόδοξο «σήμα» για την μετά κορωνοϊό εποχή, το ίδιο και η πτώση των τιμών που επιβεβαιώνει ότι η πράσινη ενέργεια δεν ωφελεί μόνο το περιβάλλον, αλλά και την τσέπη των καταναλωτών! Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στο σχέδιο επανεκκίνησης της ευρωπαϊκής οικονομίας μετά την πανδημία, όπως τονίζεται και στη διακήρυξη που υπέγραψα πρόσφατα μαζί με τους ομολόγους μου από 16 χώρες της ΕΕ. Εν πάση περιπτώσει, στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόσο με το περιβαλλοντικό όσο και με το χωροταξικό νομοσχέδιο που ακολουθεί θα βάλουμε γερά θεμέλια για να γίνει η Ελλάδα σημείο αναφοράς στην προσέλκυση επενδύσεων που τις χρειαζόμαστε περισσότερο παρά ποτέ.

ΕΡ. Η πτώση των τιμών των καυσίμων εκτιμάτε ότι μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο ή να προκαλέσει καθυστερήσεις στο πρόγραμμα απανθρακοποίησης της Ευρώπης συνολικά και της Ελλάδας ειδικότερα; 

Δεν μπορούμε να προεξοφλήσουμε την πορεία των τιμών των καυσίμων και τα προθεσμιακά συμβόλαια υποδεικνύουν ότι η εντυπωσιακή πτώση του τελευταίου διαστήματος θα είναι μάλλον ένα βραχυχρόνιο φαινόμενο. Η Ευρώπη έχει ήδη ξεκαθαρίσει ότι η συγκυριακή μείωση των τιμών των ορυκτών καυσίμων δεν θα αποτελέσει άλλοθι για να επιβραδυνθεί η πορεία της μετάβασης προς μια οικονομία μηδενικών ρύπων. Το ότι στις 17 Απριλίου η Αυστρία έκλεισε την τελευταία μονάδα άνθρακα και έγινε έτσι η δεύτερη χώρα της ΕΕ που απανθρακοποιείται πλήρως μετά το Βέλγιο, στέλνει μήνυμα ότι η Ευρώπη μένει προσηλωμένη στην πράσινη ατζέντα. Η Ελλάδα όχι απλώς δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα, αλλά είναι και μια από τις φιλόδοξες χώρες της ΕΕ όσον αφορά στην εφαρμογή της ατζέντας αυτής. Απτή απόδειξη είναι το νομοσχέδιό μας!

ΕΡ. Το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων θα προχωρήσει όπως έχει εξαγγελθεί;

Όπως προανέφερα, το Green Deal της ΕΕ θα πρωταγωνιστήσει στην αναπτυξιακή προσπάθεια στη μετα-κορωνοϊό περίοδο και η απολιγνιτοποίηση έχει κεντρικό ρόλο στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που είναι ο οδικός μας χάρτης για την επίτευξη των στόχων του Green Deal. Η πτώση της λιγνιτικής παραγωγής κατά 30% και οι ζημίες 375 εκατ. ευρώ που «έγραψε» η ΔΕΗ από τις λιγνιτικές της μονάδες το 2019 (που ήρθαν να προστεθούν στις ζημίες 335 εκατ. ευρώ του 2018) υπενθυμίζουν και τους οικονομικούς λόγους για τους οποίους επιβάλλεται να προχωρήσει γρήγορα η απολιγνιτοποίηση. Οι λιγνιτικές περιοχές -και ιδίως η Δυτική Μακεδονία- έχουν πληγεί πολύ και από τον κορωνοϊό και το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης προσφέρει μια εξαιρετική «πλατφόρμα» για να αξιοποιηθούν οι πόροι και οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης στα πλαίσια της εξόδου από την σημερινή δύσκολη συγκυρία. Η Συντονιστική Επιτροπή υπό τον Κωστή Μουσουρούλη έχει σηκώσει τα μανίκια και σε συνεργασία με τις Περιφέρειες και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς προχωρά με γρήγορα βήματα, αρχής γενομένης από το Μεταβατικό Πρόγραμμα της περιόδου 2020-2021 που θα χρηματοδοτηθεί από εθνικούς πόρους που ήδη υπάρχουν και από το τρέχον ΕΣΠΑ 2014-2020. Θα ακολουθήσει το MasterPlan της μεταλιγνιτικής εποχής που θα έχει ως βάση χρηματοδότησης τους πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης και του νέου ΕΣΠΑ για την περίοδο 2021-2027.

Απρ 15

Η μεταρρυθμιστική προσπάθεια εντείνεται - Προετοιμαζόμαστε συστηματικά για την επόμενη μέρα - Βασικά σημεία συνέντευξης στον ρ/σ Θέμα 104,6

Αναμενόμενες ήταν οι προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για ύφεση τόσο στην Ελλάδα και την Ευρώπη όσο και παγκοσμίως, δεδομένης της κρίσης του κορωνοϊού, σύμφωνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστή Χατζηδάκη. Αντίστοιχες προβλέψεις όμως για ισχυρή ανάπτυξη υπάρχουν για το 2021, πρόσθεσε.

Μιλώντας στον ρ/σ Θέμα 104,6 και τον δημοσιογράφο κ. Μάκη Πολλάτο, υπογράμμισε πως η ελληνική κυβέρνηση εργάζεται συστηματικά για την ανάταξη της οικονομίας σε όλους τους τομείς της κυβερνητικής δραστηριότητας. Μάλιστα το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνεχίζει τη μεταρρυθμιστική του προσπάθεια με ένα περιβαλλοντικό και ένα χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο.

Ειδικότερα, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε πως «τις περίμενα αυτές τις προβλέψεις. Είχα μιλήσει και τις προηγούμενες μέρες, αλλά είχε μιλήσει και ο κ. Σταϊκούρας για μία ύφεση που κάθε μήνας που θα περνάει θα ισοδυναμεί περίπου με 2,5%, όσο κανείς μπορεί να προβλέψει αυτές τις συνθήκες. Η πατρίδα μας τελευταία πλήττεται διπλά λόγω της ναυτιλίας και λόγω του τουρισμού. Οι προβλέψεις από εκεί και πέρα είναι μεταξύ επιστήμης και τέχνης θα έλεγε κανείς. Διότι κανένας αυτή την ώρα δεν μπορεί να μας βεβαιώσει πόσο καιρό θα κρατήσει η κρίση. Για το ότι θα έχουμε ύφεση δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία και όχι μόνο εμείς, όλη Ευρώπη και όλος ο κόσμος».

 

Ωστόσο, όπως επισήμανε η κυβέρνηση αντιμετωπίζει την παρούσα κρίση όσο πιο αποτελεσματικά μπορεί στο υγειονομικό και οικονομικό επίπεδο. «Δίνουμε αρκετά λεφτά για τα δεδομένα της Ελλάδας και πάντως είμαστε πάνω από το μέσο όρο της ΕΕ σε σχέση με το ΑΕΠ. Και κρατάμε δυνάμεις για ένα δεύτερο πιθανό χτύπημα του ιού το φθινόπωρο. Έχουν επωφεληθεί εκατομμύρια εργαζόμενοι και επιχειρήσεις και πραγματικά εξαντλούμε τα περιθώρια και θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια. Την επόμενη χρονιά όμως -και το λέει επίσης το ΔΝΤ- θα έχουμε μια ισχυρή ανάπτυξη ακριβώς λόγω του ότι η οικονομία θα έχει «καθίσει» και επομένως θα υπάρχει μια δυναμική έτσι και αλλιώς. Εμείς αυτή την ανάπτυξη θέλουμε να την ενισχύσουμε περαιτέρω σε όλους τους τομείς της κυβερνητικής δραστηριότητας. Υπάρχουν 7-8 κλάδοι που πλήττονται περισσότερο και εκεί κοιτάμε να δώσουμε ακόμα μεγαλύτερη έμφαση, όπως είναι ο τουρισμός, οι μεταφορές -ιδιαίτερα οι αερομεταφορές- η βιομηχανία -ιδιαίτερα η βαριά βιομηχανία και η ενεργοβόρος βιομηχανία- ο ενεργειακός κλάδος αργότερα, λόγω της μείωσης κατανάλωσης και ίσως της μείωσης πληρωμών», ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Συνεχίζουμε τη μεταρρυθμιστική προσπάθεια

Επομένως, όπως είπε,«εκπονούμε από τώρα μια στρατηγική για την επόμενη μέρα και παράλληλα συνεχίζουμε τη μεταρρυθμιστική μας προσπάθεια. Διότι η μεταρρυθμιστική αυτή προσπάθεια πέραν των ενέσεων ρευστότητας είναι σίγουρα σύμμαχος για την επόμενη μέρα, διότι όταν -ας πούμε- απλοποιείς τις αδειοδοτήσεις -το λέω γιατί έχουμε ένα τέτοιο νομοσχέδιο εμείς μπροστά ριζικής απλοποίησης των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων- ή όταν υιοθετείς ουσιώδεις ρυθμίσεις σε σχέση με τη χωροταξία, όπως θα κάνουμε επίσης με ένα νομοσχέδιο που θα το παρουσιάσουμε σύντομα για διαβούλευση. Όλα αυτά θα λειτουργήσουν ενισχυτικά για οικονομία και για επιμέρους κλάδους, όπως είναι ο κατασκευαστικός -το λέω σε σχέση με το χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο. Επομένως εργαζόμαστε προς τα εκεί συντεταγμένα. Όλο αυτό το διάστημα που όλοι εσείς ασχολείστε -και ευλόγως- με τον κορωνοϊό εμείς έχουμε κάνει επανειλημμένως τηλεδιασκέψεις με τον πρωθυπουργό ακριβώς για τη μεταρρυθμιστική δουλειά του δικού μας Υπουργείου. Συμβάλλουμε όλοιστην προσπάθεια ανάταξης και εκτίναξης της οικονομίας στη συνέχεια, μετά τη βουτιά που θα έχουμε φέτος». 

Ο ενεργειακός κλάδος αντέχει γιατί είμαστε προσεκτικοί

Αναφερόμενος στον ενεργειακό κλάδο, που επίσης πλήττεται από την κρίση του κορωνοϊού, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε πως υπάρχει «μία αύξηση της οικιακής κατανάλωσης, αλλά είχαμε μεγάλη μείωση της βιομηχανικής κατανάλωσης και στο εμπόριο. Από την άλλη πλευρά στις πληρωμές είναι πολύ νωρίς να μιλήσει κανείς με βεβαιότητα. Έχουμε από τη ΔΕΗ εικόνα, μεσοσταθμικής μείωσης 20%, στα χρήματα που εισπράττει. Αυτό είναι ανησυχητικό.Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, γιατί είμαστε ακόμα στην αρχή».Υπογράμμισε δε πως δεν είναι λύση η παύση πληρωμών, διότι «ούτε η ΔΕΗ, ούτε οι ιδιώτες πάροχοι μπορούν να αντέξουν μία τέτοια πολιτική καθώς έχουν εργαζόμενους, μισθοδοσία, αγοράζουν πετρέλαιο, φυσικό αέριο, συντηρούν μηχανήματα. Έχουν έξοδα τα οποία δεν μπορούν να καλυφθούν με αέρα κοπανιστό. Άρα βεβαίως κοιτάζουμε με το ένα μάτι την κοινωνία και τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η κρίση του κορωνοϊού, αλλά από την άλλη πλευρά πρέπει να κοιτάξουμε το ίδιο το σύστημα της ενέργειας το οποίο αν καταρρεύσει, θα καταρρεύσει και η οικονομία, αλλά και τα νοσοκομεία». Όπως διαβεβαίωσε, «δεν υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσης του συστήματος ενέργειας ούτε και θα υπάρξει, γιατί ακριβώς προχωρούμε προσεκτικά και δεν ακούμε προτροπές για χειροκροτήματα της στιγμής».

Το μνημόνιο με το ΤΕΕ για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων

Παράλληλα, ερωτηθείς για τον κατασκευαστικό κλάδο, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας σημείωσε πως «τη Δευτέρα υπογράψαμε ένα μνημόνιο συνεργασίας με το ΤΕΕ το οποίο αφορά στην ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων και τις προβλέψεις τις υφιστάμενης νομοθεσίας. Και κατεβαίνουμε σε σχέση με τις απαιτήσεις για την ενεργειακή αναβάθμιση, ακριβώς διότι από το ΤΕΕ υπήρξαν παρατηρήσεις ότι αν πηγαίναμε τόσο αυστηρά σε σχέση με την υπάρχουσα νομοθεσία, μπορεί κάποιες οικοδομές να φρέναραν. Και το ΤΕΕ δέχτηκε αυτή τη λύση. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα πάμε για έναν χρόνο περίπου στην ενεργειακή κλάση Α. Καθώς είχαν γίνει κάποια σχέδια με κάποιες παραδοχές, δεν θα πάμε τόσο αυστηρά και τόσο φιλόδοξα για περίπου ένα χρόνο, ακριβώς για να μην μπλοκάρουν οι οικοδομικές άδειες και η οικοδομική δραστηριότητα. Αυτό το ξέρουν και οι ιδιοκτήτες που σχεδιάζουν να χτίσουν και οι μηχανικοί. Στο πολεοδομικό-χωροταξικό νομοσχέδιο θα υπάρχουν αρκετές διατάξεις που από πολλές και διαφορετικές πλευρές (μεταφορά του συντελεστή δόμησης, παρεμβάσεις στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, ρυθμίσεις για επιμέρους πολεοδομικά ζητήματα) θα δίνουν μια ώθηση στον κατασκευαστικό κλάδο».

Μαρ 30

Άμεσα οι ανακοινώσεις για τα μέτρα στήριξης της αγοράς ενέργειας - Βασικά σημεία συνέντευξης στο Ρ/Σ Παραπολιτικά FM

Σήμερα ή αύριο θα γίνουν οι ανακοινώσεις για τον μηχανισμό εγγυοδοσίας των εταιρειών ενέργειας και τα άλλα μέτρα στήριξης του κλάδου, δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας σήμερα στον Ρ/Σ Παραπολιτικά FM και το δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο.

Ερωτώμενος για τον μηχανισμό στήριξης της ΔΕΗ και των υπόλοιπων ενεργειακών εταιρειών, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε πως η ΔΕΗ και ορισμένοι άλλοι ιδιωτικοί πάροχοι έχουν ήδη λάβει μέτρα για τη διευκόλυνση των καταναλωτών και «προχώρησαν προς αυτή την κατεύθυνση, διότι ακριβώς υπήρχε διαβεβαίωση από εμάς ότι θα υπάρχει ένας μηχανισμός εγγυοδοσίας για αυτές τις εταιρείες». Όπως είπε, σήμερα ή αύριο αυτός ο μηχανισμός θα ανακοινωθεί και «είναι ενταγμένος στο πλαίσιο της γενικότερης πολιτικής της κυβέρνησης. Θα δίνει εγγυήσεις για ένα μαξιλάρι ρευστότητας, που θα επιτρέπει στις εταιρείες αυτές να έχουν την άνεση, προκειμένου να περάσουν αυτή την κρίση και να υποστηρίξουν τα μέτρα που ανακοίνωσαν χωρίς σοβαρές απώλειες. Δεν μας παίρνει οι εταιρείες αυτές να πέσουν. Διότι αν δεν υπάρχει ΔΕΗ και δεν υπάρχουν και οι άλλες ηλεκτρικές εταιρίες, δεν θα υπάρχει όχι μόνο οικονομία, δεν θα υπάρχει ούτε δημόσια υγεία».

Αναφερόμενος στο νέο πακέτο μέτρων για την ενίσχυση της οικονομίας που ανακοίνωσε σήμερα η κυβέρνηση, ο κ. Χατζηδάκης επεσήμανε πως πρόκειται για το τέταρτο πακέτο και αδιαμφισβήτητα τα χρήματα που δίνονται είναι πάρα πολλά. «Οι ομάδες που καλύπτονται είναι πάρα πολλές. Αριθμητικά καλύπτονται εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και εργαζόμενοι. Η κυβέρνηση προσπαθεί να εξαντλήσει όλα τα περιθώρια, σκεπτόμενη όμως ότι είμαστε και σε μία κούρσα αντοχής, όχι σε μια κούρσα ταχύτητας. Πρέπει δηλαδή να κάνουμε οικονομία δυνάμεων με την έννοια ότι δεν ξέρουμε πόσο θα κρατήσει αυτή η κρίση κι αυτό δεν εξαρτάται μόνο από εμάς τους Έλληνες. Εξαρτάται και από τη συμπεριφορά και των άλλων κυβερνήσεων διεθνώς και των πολιτών άλλων χωρών επίσης».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξήγησε πως είναι αναγκαίο να διατηρήσουμε δυνάμεις και πόρους στην περίπτωση μιας νέας κρίσης από τον ιό. «Εάν υποθέσουμε -κι αυτό δεν είναι καθόλου απίθανο- ότι ο ιός θα επανέλθει τον Οκτώβριο- Νοέμβριο, εμείς πρέπει να έχουμε κρατήσει δυνάμεις και πόρους και για εκείνη την περίπτωση. Εάν τα δώσουμε όλα τώρα θα ικανοποιήσουμε περισσότερους ή θα ικανοποιήσουμε τους ίδιους σε μεγαλύτερο βαθμό δίνοντας περισσότερα χρήματα, αλλά την ίδια στιγμή θα λείψουν χρήματα για μετά. Επομένως αυτή είναι η δυσκολία της άσκησης και αυτό προσπαθούμε να πετύχουμε», ανέφερε. Πρόσθεσε δε πως προδιαγράφεται σημαντική ύφεση, που αναμένεται να πλήξει ιδιαίτερα τόσο τον τουρισμό στην Ελλάδα -έναν τομέα που αποτελεί το 1/5 του ΑΕΠ της- με τη φετινή χρονιά να πηγαίνει χαμένη, όσο και τη ναυτιλία. «Άρα παλεύουμε μπροστά σε τελείως διαφορετικά δεδομένα να περιορίσουμε τις συνέπειες της ύφεσης και να περάσουμε απέναντι με λιγότερες δυνατές ζημιές. Αλλά πάντως κάποιες ζημιές θα υπάρχουν, δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία, πρέπει να είμαστε ειλικρινείς και ξεκάθαροι», υπογράμμισε.

Επιπλέον, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν έκρυψε τη δυσαρέσκειά του σχετικά με τη στάση της Γερμανίας και άλλων χωρών του Βορρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προσθέτοντας πως τώρα είναι η στιγμή που πρέπει η Ένωση να τιμήσει εμπράκτως τις αξίες που πρεσβεύει. «Με εξέπληξε δυσάρεστα η στάση της Γερμανίας, της Ολλανδίας και άλλων χωρών από τον Βορρά στο συγκεκριμένο ζήτημα. Περίμενα να υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία και μεγαλύτερη κατανόηση του προβλήματος. Εδώ δεν υπάρχει ομοιότητα με την κρίση του ευρώ. Έχουμε να κάνουμε με μια συμφορά, με μια καταστροφή που ξεπερνάει τις δυνάμεις όλων μας. Τίθεται, λοιπόν, το θέμα: η Ευρώπη των αρχών, των αξιών, της αλληλεγγύης, των δικαιωμάτων, της ευαισθησίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της ανθρωπιάς, όλων των αρχών για τις οποίες μιλάμε όλοι ανεξαιρέτως τόσο καιρό, δεν πρέπει τις αρχές αυτές να τις τιμήσει εμπράκτως; Εγώ νομίζω ότι η απάντηση είναι αυτονόητη. Προφανώς και πρέπει. Και για αυτό εκπλήσσομαι δυσάρεστα. Διότι αυτό που ζητήθηκε από τους 9 ηγέτες, συμπεριλαμβανομένου του Κυριάκου Μητσοτάκη, δεν ήταν αμοιβαιοποίηση των χρεών μέσω ενός οριζόντιου μηχανισμού, αλλά ζητήθηκε ένα κορωνο-ομόλογο το οποίο να είναι στοχευμένο στην αντιμετώπιση αυτής εδώ της κρίσης», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Όσο δεν κτίζουμε μια καλύτερη και περισσότερο αποτελεσματική Ευρώπη που να είναι εντονότερα παρούσα στη ζωή του μέσου πολίτη, τόσο υπονομεύουμε το ευρωπαϊκό οικοδόμημα και ενισχύουμε τον ευρωσκεπτικισμό. Είναι βούτυρο στο ψωμί των ευρωσκεπτικιστών αυτή η δειλία και η έλλειψη οράματος από την πλευρά των ηγεσιών σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Και πραγματικά με χαροποιεί το γεγονός ότι αυτή την ώρα βρίσκονται 3 χώρες μεγάλες, η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία, οι οποίες κινούνται προς τη δική μας κατεύθυνση. Και είναι το 57% του ΑΕΠ των χωρών αυτές οι 9 χώρες που υπέγραψαν αυτή την επιστολή. Αλλά δεν φτάνει προφανώς», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Μαρ 26

Δεν εφησυχάζουμε διότι τα δύσκολα είναι μπροστά - Βασικά σημεία συνέντευξης στο Ρ/Σ ΣΚΑΪ 100,3

«Τα δύσκολα στην κρίση του κορωνοϊού είναι μπροστά, φαίνεται ότι ο Απρίλιος θα είναι δύσκολος μήνας. Μιλάμε για πόλεμο χωρίς σφαίρες. Πρέπει να έχουμε συναίσθηση της κρισιμότητας της κατάστασης και να τη χειριστούμε ανάλογα», είπε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα το πρωί στο Ρ/Σ ΣΚΑΪ 100,3 και στον δημοσιογράφο, κ. Παύλο Τσίμα. Ο ίδιος έκανε λόγο για ανάγκη συνεργασίας σε παγκόσμιο επίπεδο και έδωσε διαβεβαιώσεις για την αντοχή των δικτύων ηλεκτρισμού και την επάρκεια σε ρεύμα, καύσιμα και φυσικό αέριο.

Αναφερόμενος στη στήριξη των καταναλωτών τόνισε ότι «εάν γίνει αναστολή πληρωμών στη ΔΕΗ και τους άλλους παρόχους ρεύματος, οι εταιρείες θα καταρρεύσουν» και αναφέρθηκε στις προσπάθειες που καταβάλλονται για εξεύρεση ισορροπημένης λύσης.

Ακολουθούν τα βασικά σημεία της συνέντευξης:

Για την κρίση του κορωνοϊού

 «Δεν πρέπει να εφησυχάσουμε ούτε λεπτό διότι τα δύσκολα είναι μπροστά. Φαίνεται ότι ολόκληρος ο Απρίλιος θα είναι δύσκολος μήνας. Μόλις χθες τα στοιχεία έδειξαν ότι έχει εξαπλωθεί κι άλλο σε 193 χώρες στον πλανήτη. Καταλαβαίνετε ότι ο κορωνοϊός έχει πάει παντού.

 

Απαιτείται συνεργασία σε παγκόσμιο επίπεδο και απαιτείται να κινητοποιηθούν οι κυβερνήσεις και στις πέντε ηπείρους. Αντιλαμβάνεστε πόσο δύσκολο είναι. Σίγουρα εδώ, εμείς στην Ευρώπη, πρέπει να συντονιστούμε καλύτερα, να συνεργαστούμε στενότερα και να κάνουμε ό,τι περισσότερο γίνεται, πρωτίστως στο υγειονομικό επίπεδο και μετά να χειριστούμε τις συνέπειες στο οικονομικό επίπεδο για να περιορίσουμε τα τραύματα.

 

Από τότε που ήμουν νέος ευρωβουλευτής, θυμάμαι ότι συζητούσαμε ότι η οικονομική παγκοσμιοποίηση από τη μια πλευρά και η εξέλιξη των τεχνολογιών από την άλλη είναι τέτοια, που κάνει τον κόσμο μια γειτονιά, επιβάλλει μηχανισμούς όχι μόνο συντονισμού, αλλά και μιας παγκόσμιας διακυβέρνησης. Το ζήτημα είναι ότι προχώρησε η παγκοσμιοποίηση, η τεχνολογία, η κλιματική αλλαγή, προχώρησαν όλα τα φαινόμενα που συνδέονται με τη νέα εποχή την οποία ζούμε, αλλά δεν έχουν προχωρήσει οι αντίστοιχοι μηχανισμοί.  Έτσι, όπως τρέχαμε και με το ευρώ, τρέχουμε και τώρα πυροσβεστικά από πίσω -εδώ σε ένα πολύ πιο δραματικό θέμα γιατί αφορά τις ανθρώπινες ζωές- για να αντιμετωπίσουμε τα ζητήματα αυτά».

Για τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας της κυβέρνησης

«Υπάρχουν ακόμα πια αυστηρά μέτρα, ο λόγος που δεν λαμβάνονται έχει να κάνει και με τις δημόσιες και ατομικές ελευθερίες, αλλά έχει να κάνει και με την οικονομική δραστηριότητα. Όσο αυστηρός είσαι με τα θέματα της υγείας, τόσο περισσότερο επιβαρύνεις την οικονομία. Έχουμε επιλέξει συνειδητά να ρίξουμε το βάρος στην υγεία, διότι αν ξεχάσουμε την αξία της ανθρώπινης ζωής και μιλάμε μόνο οικονομίστικα τότε θα οδηγηθούμε εκεί που οδηγήθηκε και η Μεγάλη Βρετανία. Αν χρειαστεί λοιπόν να λάβουμε και αυστηρότερα μέτρα, θα τα λάβουμε.

 

Όσο και να ακούγεται παράταιρο, η κρίση δίνει και μερικές ευκαιρίες εκσυγχρονισμού, αλλαγής της συμπεριφοράς μας. Η τηλεργασία για παράδειγμα σίγουρα μας βοηθά να εκσυγχρονισθούμε στη δημόσια διοίκηση, να περιορίσουμε τις μετακινήσεις μας και με αυτόν τον τρόπο, να εργαζόμαστε με τρόπο πιο φιλικό προς το περιβάλλονΑλλά αυτό δεν μας παρηγορεί βέβαια».

 

Για την αντοχή των δικτύων

«Στα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, όπως και στα δίκτυα φυσικού αερίου μπορώ να είμαι κατηγορηματικός. Έχουμε ξεκινήσει εδώ και καιρό ένα συντονισμό μεταξύ του Υπουργείου και των αρμόδιων φορέων, δηλαδή ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ, εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής, ΔΕΣΦΑ, ΔΕΠΑ, διυλιστήρια αλλά και των εταιρειών μεταξύ τους. Υπάρχει συνεχής και καθημερινή ανταλλαγή απόψεων και καλών πρακτικών. Να είναι σίγουροι όλοι ότι θα έχουμε συνεχή και αδιάλειπτη παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου και υγρών καυσίμων, το οποίο είναι βασικό για να μείνει η δημόσια υγεία και η χώρα όρθια».

 

Για τα μέτρα στήριξης των καταναλωτών όσον αφορά στους λογαριασμούς ρεύματος 

«Γι’ αυτό κανείς εκεί πρέπει να βρει τη σωστή ισορροπία. Ρωτάνε διάφοροι  «γιατί δεν αναστέλλετε τα πάντα; Υπάρχει κρίση, δεν πληρώνει κανείς λογαριασμούς κ.λπ.». Θα το ήθελα, θα υπήρχαν «ωσαννά» αμέσως για μένα. Φανταστείτε όμως αυτή την ώρα να πούμε ότι για τη ΔΕΗ και τις άλλες ηλεκτρικές εταιρείες ότι κάνουμε αναστολή των πληρωμών; Θα καταρρεύσουν. Διότι η ΔΕΗ, βεβαίως δεν είναι στην κατάσταση που ήταν το περασμένο καλοκαίρι, αλλά δεν είναι μια ανθούσα επιχείρηση. Επομένως, αν κανείς υπερβάλλει, κινδυνεύει να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Και γι αυτό πάμε όσο επιτρέπουν οι δυνατότητες των εταιρειών. Εμείς τις ενθαρρύνουμε να προχωρήσουν. Αυτή την ώρα εργαζόμαστε με το Υπουργείο Οικονομικών, με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, την EBRD κ.λπ. για να δημιουργήσουμε έναν μηχανισμό εγγυοδοσίας προκειμένου η ΔΕΗ και οι άλλες εταιρείες να μπορέσουν να αντέξουν τις παροχές που ανακοίνωσε ήδη η ΔΕΗ, η Elpedison -θα ακολουθήσουν κι άλλοι τις επόμενες μέρες- προς τους καταναλωτές μέσα στο όρια του επιτρεπτού.

 

Η ΔΕΗ και οι άλλοι συγκεντρώνουν τα δημοτικά τέλη. Το 50% των δημοτικών τελών, των χρημάτων που μπαίνουν στις τσέπες των δήμων, προέρχονται από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ. Εάν δεν πληρώνει ο κόσμος -και ξεκίνησε ήδη ένα κομμάτι κόσμου να μην πληρώνει λόγω της κρίσης-  η ΔΕΗ δεν θα μπορεί να καταβάλει τα χρήματα στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης για να μαζεύουν τα σκουπίδια. Δεν είναι απλό πράγμα. Ένας από τους λόγους για τον οποίο κάνουμε αυτό το μηχανισμό εγγυοδοσίας είναι για να έχουν οι ΔΕΗ και οι άλλοι ένα «τράτο» να μπορούν να καταβάλουν αυτά τα χρήματα και να μην την «πατήσουμε» και από πλευράς συλλογής απορριμμάτων. Πρόκειται για σύνθετη και δύσκολη άσκηση».

 

Μαρ 23

Μέτρα «ανάσα» για τις επιχειρήσεις και τις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας - Βασικά σημεία της συνέντευξης στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1

Η άμεση κινητοποίηση της κυβέρνησης και του ΥΠΕΝ άνοιξε τον δρόμο για να ξεκινήσουν οι εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας –αρχής γενομένης από τη ΔΕΗ και την Elpedison- να ανακοινώσουν μέτρα «ανάσα» για τις επιχειρήσεις που δοκιμάζονται από την κρίση του κορωνοϊού και τις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες, υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στην τηλεόραση του ΑΝΤ1.

Όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης, «πιστεύω ότι θα ανακοινώσουν ανάλογα μέτρα και οι υπόλοιπες εταιρείες, η καθεμία ανάλογα με το προφίλ της, με το προφίλ των πελατών της και τη δική της εμπορική πολιτική. Θα ήθελα να συμβουλεύσω τους καταναλωτές να επισκεφθούν τις ιστοσελίδες των επιμέρους ενεργειακών εταιρειών, να δουν τις προσφορές τους που θα γίνουν αυτές τις μέρες και να αποφασίσουν από εκεί και πέρα τι θα κάνουν. Εμείς επιδιώξαμε να τους ενθαρρύνουμε να πάνε προς αυτή την κατεύθυνση λόγω της μεγάλης κρίσης που βιώνουμε. Το γεγονός ότι οι εταιρείες βγαίνουν τώρα προς τα έξω με «πακέτα» μέτρων προφανώς οφείλεται και στη δική τους ευαισθησία και την εταιρική κοινωνική ευθύνη, αλλά οφείλεται και στις κινήσεις της κυβέρνησης και του δικού μας Υπουργείου από την πρώτη στιγμή. Υπήρξαν συζητήσεις και με τους παραγωγούς και με τους προμηθευτές και αυτούς που είναι στο χώρο των ΑΠΕ και όλους που είναι στο χώρο της ενέργειας. Εμείς θα διευκολύνουμε όσο μπορούμε αυτές τις επιχειρήσεις με αυτές τις ενέσεις ρευστότητας. Αλλά από την άλλη πλευρά προφανώς τους ζητάμε να δείξουν μια ευαισθησία απέναντι στην κοινωνία, μέχρι το σημείο που αντέχουν φυσικά».

Αναφορικά με τον μηχανισμό εγγυοδοσίας των επιχειρήσεων προμήθειας, σημείωσε ότι είναι σε εξέλιξη οι συζητήσεις του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γεράσιμου Θωμά με το Υπουργείο Οικονομικών, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων –μεταξύ άλλων-, έτσι ώστε να υπάρχει ένα «μαξιλάρι» ασφαλείας για τις εταιρείες και να μπορέσουν να αντέξουν τα μέτρα στήριξης των πληττόμενων από την κρίση νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Ερωτώμενος γιατί απαιτούνται χρηματοδοτικά εργαλεία για τις ενεργειακές εταιρείες, ο κ. Χατζηδάκης εξήγησε ότι «οι εταιρείες αυτές που κερδίζουν αυτές τις μέρες από την πτώση της τιμής του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, ξεκίνησαν να χάνουν -και μάλλον θα χάνουν περισσότερο τις επόμενες μέρες- επειδή πολύς κόσμος λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων και της κρίσης δεν πάει να πληρώσει. Αυτές οι εταιρείες όμως -πέραν του ότι πρέπει να μείνουν όρθιες-  είναι υποχρεωμένες κάποια χρήματα τα οποία εισπράττουν από τους καταναλωτές για λογαριασμό τρίτων να τα αποδίδουν. Ένα παράδειγμα είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς μέρος των δημοτικών τελών εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Αυτά πρέπει να αποδίδονται αμέσως στους ΟΤΑ. Εάν δεν τα εισπράττει η ΔΕΗ και οι υπόλοιποι, θα δημιουργηθεί θέμα ρευστότητας. Και γι’ αυτό κάνουμε όλους αυτούς τους μηχανισμούς έτσι ώστε να δουλέψει όλο το σύστημα ομαλά χωρίς προβλήματα».

«Τα νοικοκυριά προφανώς πιέζονται. Οι ενεργειακές εταιρείες θα πάνε  όσο αντέξουν λαμβάνοντας υπόψη τις προτροπές της κυβέρνησης και τις διευκολύνσεις που τους παρέχει. Ειδικά η ΔΕΗ ξέρετε ότι δεν είναι μια εταιρεία που «φυσάει» ή «πετάει». Αν πάει από ένα σημείο και πέρα θα ξαναγυρίσουμε εκεί που ήμασταν το περσινό καλοκαίρι και δεν έχουμε τη δυνατότητα μέσα στα υπόλοιπα να αντιμετωπίσουμε και αυτό», εξήγησε ο υπουργός ΠΕΝ.

«Είμαστε εδώ. Νομίζω ότι τα μέτρα που ανακοινώνονται είναι μέτρα-ανάσα. Είναι μέτρα ισορροπημένα διότι αφορούν και τις επιχειρήσεις από τη μία πλευρά, αλλά αφορούν και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως είναι οι ανάπηροι και οι ηλικιωμένοι. Είναι επίσης μέτρα που ενθαρρύνουν σε αυτή τη φάση με αντίστοιχες εκπτώσεις και την ηλεκτρονική διεκπεραίωση των λογαριασμών. Οι συνταξιούχοι πρέπει να ξέρουν ότι με το πακέτο της ΔΕΗ -και είμαι βέβαιος και των άλλων εταιρειών- τους δίνεται η δυνατότητα να πληρώνουν λιγότερα εάν πάνε στις ηλεκτρονικές πληρωμές και εγκαταλείψουν τα γκισέ. Αυτό είναι ένα κίνητρο. Δεν κοστίζει σχεδόν τίποτα το να κάνει κανείς αυτή τη σύνδεση και μετά θα έχει σε κάθε τιμολόγιο 5 ευρώ έκπτωση».

Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε με έμφαση ότι αποκοπές γίνονται μόνο για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. «Υπάρχουν ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, ξέρει και η ΔΕΗ και οι υπόλοιποι ποιοι πραγματικά μπορούν και δεν πληρώνουν. Τώρα για τους πραγματικά ευάλωτους, σήμερα κάναμε μειώσεις. Έκανε η ΔΕΗ μειώσεις στους ευάλωτους και από εκεί και πέρα υπάρχει ήδη ένα πλαίσιο που είναι υποχρεωμένες και οι ίδιες οι εταιρείες να το εφαρμόζουν, που προβλέπει απόλυτη κάλυψη αυτών που πραγματικά είναι ευάλωτοι. Εάν υπάρχουν άνθρωποι που αισθάνονται ότι έχει γίνει μια αδικία, είμαστε εδώ, όχι μόνο η ΔΕΗ και οι υπόλοιποι πάροχοι, αλλά και το γραφείο μου, για να βλέπουμε τέτοιου είδους αδικίες. Αλλά δεν θέλω σε καμία περίπτωση να ανοίξει ένα παράθυρο για διαφόρους οι οποίοι ζουν επί ζημία του συνόλου, να εκμεταλλευτούν αυτή την κρίση και να μην πληρώσουν ενώ μπορούν».

Ο ίδιος σημείωσε ότι η επιβολή περιορισμών στην κυκλοφορία δεν επηρέασε την αδιάλειπτη παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου και υγρών καυσίμων. Ανέδειξε τέλος και τις άλλες δράσεις των εταιρειών ενέργειας στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης τους, με σημαντικές προσφορές στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.