Ιουν 16

Η ηλεκτροκίνηση είναι επανάσταση για τις μετακινήσεις - συνέντευξη στον ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μιλάει στον «Φ» για το σχέδιο επιδότησης όλων των ηλεκτροκίνητων οχημάτων από Ι.Χ μέχρι σκούτερ και ποδήλατα, προκειμένου η χώρα μας να περάσει το γρηγορότερο δυνατό στην εποχή που ανατέλλει για τις συγκοινωνίες και το περιβάλλον.

Tη μεγάλη ευθύνη για την πλήρη εκμετάλλευση, προς όφελος της χώρας και της βιώσιμης ανάπτυξης των πόρων των 32 και πλέον δισ. ευρώ του υπό διαμόρφωση ευρωπαϊκού πακέτου για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας αναδεικνύει ο Κωστής Χατζηδάκης. Τονίζοντας ταυτόχρονα τη βούληση της κυβέρνησης για ευρύτερες συνεννοήσεις στα μεγάλα ζητήματα του τόπου, αλλά και την αποφασιστικότητά της να προχωρήσει ακόμη και όταν δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας στη συνέντευξή του στον «Φ» δεσμεύεται ότι η εκταμίευση των νέων ευρωπαϊκών κονδυλίων επ’ ουδενί θα συνοδευτεί από νέα μνημόνια, όπως ισχυρίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ – «δεν έχουν και ιδιαίτερη έφεση στη φιλαλήθεια», τονίζει. Προαναγγέλλει κατεδαφίσεις σε αιγιαλούς, ρέματα και δασικές εκτάσεις, αλλά και ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις λιγνιτικές περιοχές, ώστε να ενισχυθούν οι επενδύσεις και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Ενώ αποκαλύπτει τα σχέδιά του για την ηλεκτροκίνηση, τα πλαστικά μιας χρήσης και τις ιδιωτικοποιήσεις.

 

Παρουσιάσατε χθες, Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, με τον πρωθυπουργό το ν/σ για την ηλεκτροκίνηση. Τι σημαίνουν όσα ανακοινώθηκαν για τον πολίτη και την αγορά;

Είναι νομίζω φανερό μετά τις ανακοινώσεις ότι το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση- το οποίο επεξεργαστήκαμε μαζί με τα Υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών- φέρνει μια «επανάσταση» στις μετακινήσεις στην Ελλάδα. Προβλέπει κρατικές επιδοτήσεις όχι μόνο για την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων αλλά και για ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα- που χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους νέους- ένα μέτρο με ξεκάθαρα θετική συμβολή στην αγορά καθενός από αυτά τα μέσα μεταφοράς. Υπάρχουν προβλέψεις για τη γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών πανελλαδικά. Αλλά και κίνητρα για την παραγωγή φορτιστών και μπαταριών από εταιρείες εδώ στην Ελλάδα- ιδιαίτερα στις λιγνιτικές περιοχές- πράγμα που θα δώσει μία πρόσθετη αναπτυξιακή ώθηση στη χώρα μας. Εν ολίγοις, με το νομοσχέδιο αυτό οι Έλληνες θα έχουν όφελος περιβαλλοντικό και όφελος αναπτυξιακό. Παύουμε να είμαστε απόντες από τη εποχή της ηλεκτροκίνησης που έχει εδώ και καιρό ανατείλει στην Ευρώπη και διεκδικούμε επάξια το μερίδιό μας στις οικολογικές μετακινήσεις!

Πως επηρεάζει η πρόταση της Κομισιόν για την Ανάκαμψη της Ευρώπης την Ενέργεια και το Περιβάλλον; Είναι συμβατή με το σχέδιο της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού και τι έχει να κερδίσει η Πράσινη Ανάπτυξη στην Ελλάδα;

Βρισκόμαστε εν αναμονή των τελικών αποφάσεων. Αισιοδοξούμε ωστόσο ότι δεν θα διαφέρουν πολύ από την αρχική πρόταση της Κομισιόν. Σύμφωνα με αυτήν αναλογούν στην Ελλάδα περί τα 32 δισ. ευρώ. Μόνο τις επιχορηγήσεις αν λάβουμε υπόψη μας, τότε μιλάμε για ένα νέο ΕΣΠΑ! Για αυτό νιώθουμε μεγάλη ευθύνη να επενδύσουμε τα χρήματα αυτά με τρόπο υπεύθυνο και αποτελεσματικό. Έχουμε ένα σύμμαχο σε αυτό: Την πρόταση της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία προκρίνει τη βιώσιμη ανάπτυξη ως προτεραιότητα. Προτεραιότητα απόλυτα ευθυγραμμισμένη με το δικό μας σχεδιασμό για τη μετάβαση σε ένα μοντέλο πράσινης ανάπτυξης με αιχμές την απολιγνιτοποίηση, την πράσινη ενέργεια, την ηλεκτροκίνηση, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, την ανακύκλωση, τις διασυνδέσεις των νησιών, την ενεργειακή εξοικονόμηση. Είναι αυτή η προετοιμασία που έκανε η κυβέρνηση που θα μας βοηθήσει να εκμεταλλευτούμε το πακέτο αυτό στο έπακρο!

Υπάρχει, ευρύτερα, περίπτωση οι τελικές ευρωπαϊκές αποφάσεις για την ανάκαμψη να συνοδευτούν με “μνημονιακές αιρεσιμότητες”  και νέα επιτροπεία που, όπως λέει ο ΣΥΡΙΖΑ, θα σηματοδοτήσει και την επιστροφή στη λιτότητα;

Καμία τέτοια περίπτωση! Για να το πούμε απλά να το καταλάβει ο κόσμος: Οι λεγόμενες αιρεσιμότητες για τις οποίες μιλάτε είναι ουσιαστικά οι προϋποθέσεις που απαιτούνται για την εκταμίευση των χρημάτων. Δεν είναι κάτι καινούριο αυτό. Με παρόμοιο τρόπο λειτουργεί το ΕΣΠΑ. Τα χρήματα του οποίου δεν πέφτουν από τον ουρανό στα κράτη-μέλη της ΕΕ. Αλλά είναι χρήματα για τα οποία απαιτείται σχεδιασμός και εκταμιεύονται όταν πληρούνται κάποια κριτήρια. Με αυτό τον τρόπο θα λειτουργήσει και το Ταμείο Ανάκαμψης από ό,τι φαίνεται. Και αυτό θα βοηθήσει να καμφθούν οι όποιες αντιρρήσεις για το Ταμείο από τις πιο φειδωλές χώρες της Ευρώπης. Τώρα, ο ΣΥΡΙΖΑ ως συνήθως βιάζεται να βγάλει συμπεράσματα περί μνημονίων. Αλλά και οι πέτρες γνωρίζουν πλέον ότι στο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχουν και ιδιαίτερη έφεση στη φιλαλήθεια!

Για την υλοποίηση του ευρωπαϊκού σχεδίου την επόμενη μέρα χρειάζεται η συμμετοχή και της αντιπολίτευσης, αλλά και προσωπικοτήτων εκτός κυβέρνησης;

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν κρύψαμε ποτέ ότι έχουμε διάθεση συνεννόησης για τα μεγάλα ζητήματα του τόπου. Το αποδείξαμε με νομοθετικές πρωτοβουλίες μας που στήριξε η αντιπολίτευση. Το αποδείξαμε και με την δημιουργία της Επιτροπής που εκπονεί το νέο Σχέδιο Ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Η οποία αποτελείται από πρόσωπα εγνωσμένου κύρους. Ξεκαθαρίζουμε όμως ότι θα κινηθούμε με αποφασιστικότητα ακόμη και όταν δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα. Διότι δεν ξεχνάμε ότι Έλληνες μας έδωσαν ισχυρή εντολή να ανακατευθύνουμε το τιμόνι της χώρας προς την ισχυρή ανάπτυξη. Ακόμη και όταν βρίσκουμε εμπόδια μπροστά μας. Ενώ σε κάθε περίπτωση, όπως προανέφερα, διαθέτουμε και την εμπειρία του ΕΣΠΑ. Είμαστε λοιπόν αποφασισμένοι να εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες του προγράμματος αυτού στο μέγιστο βαθμό!

Πότε θα γίνουν οι πρώτες κατεδαφίσεις αυθαιρέτων σε δάση και αναδασωτέες εκτάσεις, αιγιαλούς, ρέματα και εν γένει προστατευόμενες περιοχές;

 Οι κατεδαφίσεις έχουν ήδη ξεκινήσει! Κάναμε την αρχή στην Μακρόνησο τον περασμένο Μάρτιο. Και πριν από λίγες εβδομάδες ειδοποίησα τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και τις κάλεσα να εκτελέσουν τις τελεσίδικες αποφάσεις στις περιοχές αρμοδιότητάς τους. Αλλά και εμείς ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τρέχουμε ένα διαγωνισμό ο οποίος κλείνει μέσα στον Ιούνιο για κατεδαφίσεις αυθαιρέτων σε αιγιαλούς, ρέματα κλπ. Άρα και στο ζήτημα των κατεδαφίσεων αυθαιρέτων αποδεικνύουμε ότι είμαστε το Υπουργείο των έργων και όχι των λόγων!

Τι θα κάνετε με τα πλαστικά που κυριαρχούν στην καθημερινότητά μας, αλλά και στους βυθούς των θαλασσών;

Και εδώ έχουμε καλά νέα! Έχουμε βάλει μπροστά την πολιτική μας για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021. Είναι μια πολιτική στην οποία τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και εγώ αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία. Διότι τα πλαστικά ευθύνονται για το 85% της θαλάσσιας ρύπανσης. Και τα μισά από αυτά είναι πλαστικά μιας χρήσης! Το αποτέλεσμα είναι καταστροφικό τόσο για το περιβάλλον όσο και για τη δημόσια υγεία, καθώς πολλά πλαστικά περνούν στην τροφική αλυσίδα και εν τέλει στο πιάτο μας! Για αυτό ξεκινήσαμε το περασμένο Σάββατο στο Σχοινιά τη σχετική καμπάνια. Στόχος μας να έχουμε ενσωματώσει τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης σε ένα μήνα περίπου. Δίνοντας ένα χρόνο προσαρμογής σε όλους, κατά τη διάρκεια του οποίου και η βιομηχανία θα μπορέσει να ξεστοκάρει. Παίρνουμε όμως δύο ακόμη πρωτοβουλίες: Πρώτον, θα εφαρμόσουμε τα μέτρα αυτά στο Δημόσιο νωρίτερα: την Πρωτοχρονιά του 2021. Και, δεύτερον, θεσμοθετούμε ειδικό τέλος στα πλαστικά μπουκάλια νερού, ποτών κλπ. το οποίο θα δίνεται πίσω με την επιστροφή των μπουκαλιών στο σημείο στο οποίο αγοράστηκαν. Ενθαρρύνουμε με αυτό τον τρόπο την ανακύκλωση στην πράξη!

 

Πώς θα μοιάζουν την επόμενη μέρα οι περιοχές που σήμερα “ζουν” από το λιγνίτη; Το σχέδιο για την απολιγνιτοποίηση, με πόσους πόρους θα χρηματοδοτηθεί;

Στόχος μας είναι να εφαρμόσουμε ένα νέο αναπτυξιακό σχέδιο για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Είχαμε μάλιστα ιδιαίτερα ενθαρρυντικά νέα τις τελευταίες μέρες καθώς, λόγω κορωνοϊού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε να αυξηθούν σημαντικά τα κονδύλια του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης. Στις αρχικές προτάσεις αναλογούσαν 300 εκατομμύρια ευρώ στις λιγνιτικές περιοχές της Ελλάδας από αυτό το ταμείο. Τώρα προβλέπεται να δοθούν 1,7 δισ. ευρώ. Ένα ποσό που προστιθέμενο στο ΕΣΠΑ, στα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, στους εθνικούς πόρους κλπ., θα ανεβάσει το συνολικό ποσό αρκετά παραπάνω από τα 3,7-4,4 δισ. που προβλεπόταν μέχρι τώρα. Παράλληλα, οι προσπάθειες εκεί έχουν ήδη ξεκινήσει. Τι είναι αυτά που εννοώ; Είναι η απόδοση του λιγνιτικού πόρου ύψους 136 εκατ. ευρώ. Οι δράσεις του Πράσινου Ταμείου ύψους 61 εκατ. ευρώ. Η επένδυση των ΕΛΠΕ και της JUWI για ένα από τα μεγαλύτερα φωτοβολταϊκά πάρκα της Ευρώπης που θα δημιουργήσει 300 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή. Η συνεργασία της ΔΕΗ και της γερμανικής RWE που θα φέρει και άλλες μεγάλες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά. Αλλά και ο σχεδιασμός μας να καταθέσουμε αίτημα στην Κομισιόν για ένα ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις λιγνιτικές περιοχές που θα φέρει επιπλέον επενδύσεις. Μιλάμε για ένα ολιστικό αναπτυξιακό πακέτο που θα δώσει στις περιοχές αυτές ευκαιρίες πραγματικής ευημερίας.

Πότε θα προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα ευθύνης σας; Με τη ΛΑΡΚΟ τι θα γίνει; Μέχρι πότε θα κρατιέται στη ζωή πληρώνοντας εξωφρενικούς για προβληματική επιχείρηση μισθούς και επιδόματα με το  “οξυγόνο” της ΔΕΗ, των ασφαλιστικών ταμείων, τελικά των ίδιων των φορολογουμένων;

Οι ιδιωτικοποιήσεις προχωρούν. Ο κορωνοϊός σίγουρα δυσκόλεψε την κατάσταση σε ένα βαθμό. Ήταν ωστόσο ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ότι λάβαμε πολλές προσφορές τόσο για τη ΔΕΠΑ Υποδομών όσο και για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας εν μέσω πανδημίας. Μόλις την Τρίτη που μας πέρασε προκρίθηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ έξι επενδυτικά σχήματα για τη ΔΕΠΑ Υποδομών. Είμαστε βάσιμα αισιόδοξοι λοιπόν ότι αυτή η ιδιωτικοποίηση θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2020, συμβάλλοντας στην προσπάθεια επανεκκίνησης της οικονομίας. Παράλληλα, στον προγραμματισμό μας βρίσκονται οι ιδιωτικοποιήσεις του ΑΔΜΗΕ, του ΔΕΔΔΗΕ, των ΕΛΠΕ, της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας και, φυσικά, της ΛΑΡΚΟ. Θα δούμε όλες τις περιπτώσεις ξεχωριστά ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους και παρακολουθώντας παράλληλα τις συνθήκες στις διεθνείς αγορές. Σε ό,τι αφορά τη ΛΑΡΚΟ προχωρούμε με τη λύση που ψήφισε η Βουλή και προκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τη λύση δηλαδή της ιδιωτικοποίησής της, ελεύθερης βαρών, μετά το σπάσιμο της εταιρείας σε δύο κομμάτια, στο εργοστάσιο και στα ορυχεία. Τη μόνη λύση που είναι δίκαιη και νομικά στέρεη.

Ιουν 16

Το περιβάλλον θα είναι προτεραιότητά μας - συνέντευξη στη LIFO

Ποια είναι η τύχη του περιβάλλοντος μετά την παγκόσμια κρίση λόγω κορωνοϊού;

Θα έρθει σε δεύτερη μοίρα ή θα καταφέρει να βγει στο προσκήνιο; Μη γελιόμαστε, θα είναι ακόμη πιο δύσκολο, αλλά αναγκαίο. Το περιβάλλον πριν από μερικά χρόνια ήταν σχεδόν ξεχασμένο και σήμερα δεν έχει βρει ακόμα τη θέση που του πρέπει στον δημόσιο διάλογο στις ευρωπαϊκές χώρες. Στην ευρωπαϊκή επιτροπή, η κλιματική αλλαγή και το Green Deal είναι από τα βασικά θέματα συζήτησης και εδώ, αν βγεις έξω και μιλήσεις για την Πράσινη Συμφωνία, νομίζω ότι το 90% δεν γνωρίζει τι είναι και γι' αυτό οι ευθύνες δεν βαρύνουν μόνο τους πολιτικούς αλλά και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.  

Είναι υποβαθμισμένο το θέμα του περιβάλλοντος. Έχω την εντύπωση ότι ένα σημαντικό μέρος του πολιτικού συστήματος, αλλά και των ΜΜΕ, δεν παρακολουθεί ούτε τι γίνεται ούτε και τις ευαισθησίες ενός ολοένα μεγαλύτερου τμήματος της κοινωνίας, ειδικά της νέας γενιάς. Η τελευταία είναι ευαισθητοποιημένη σε θέματα ανακύκλωσης, κλιματικής αλλαγής και προστασίας. Αυτό ακριβώς πρέπει να αναδείξουμε τώρα ακόμα πιο πολύ.

Θα μπορέσει η Ελλάδα να γίνει πραγματικά «πράσινη» χώρα;

Για πολλές δεκαετίες τη διάσταση του περιβάλλοντος την αγνοούσαν οι κυβερνήσεις ‒ βασικά αναφέρομαι στην προδικτατορική περίοδο. Μεταδικτακτορικά τέθηκαν οι βάσεις. Δημιουργήθηκε κάποια στιγμή το υπουργείο Χωροταξίας και Περιβάλλοντος και κάτι φάνηκε πως πήγε να γίνει. Φοβάμαι πως, όπως γίνεται πολλές φορές σε αυτόν τον τόπο, φτάνουμε από το ένα άκρο στο άλλο. Από την πλήρη αγνόηση του περιβάλλοντος πάμε σε μια υπερνομοθέτηση, η οποία πολλές φορές είναι υπέρ των γραφειοκρατών και όχι του περιβάλλοντος.

Το περιβάλλον χρειάζεται απλές και ξεκάθαρες πολιτικές. Χρειάζεται την απολιγνιτοποίηση, την ηλεκτροκίνηση, την απόσυρση των πλαστικών μίας χρήσης, σαφείς ρυθμίσεις για την εκτός σχεδίου δόμηση προκειμένου να εναρμονιστούμε σταδιακά με την Ευρώπη. Χρειάζεται υποθαλάσσια διασύνδεση των νησιών μας για να μην επιβαρύνονται από τα φουγάρα της ΔΕΗ. Χρειάζεται πολιτικές εξοικονόμησης μεγάλης κλίμακας στα νοικοκυριά. Εκεί θα κριθούμε και όχι στις θεωρίες που δεν οδηγούν πουθενά.  

Προσπαθούμε να μιλήσουμε με έργα. Ξεκινήσαμε απολιγνιτοποίηση, φέρνουμε νόμο για την ηλεκτροκίνηση. Σε έναν μήνα θα φέρουμε νόμο για την απόσυρση των πλαστικών μίας χρήσης. Βάλαμε μπροστά τη δημοπράτηση 17 μονάδων ολοκληρωμένης επεξεργασίας αποβλήτων. Υιοθετήσαμε ρύθμιση για το ύψος κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη συντονισμένη με το λαϊκό αίσθημα. Υπάρχουν πολλά που θα κάνουμε και το περιβάλλον θα είναι σίγουρα προτεραιότητά μας. Είμαι αισιόδοξος πως με συντονισμένη προσπάθεια θα αλλάξει πολύ η εικόνα. 

Ποιο είναι το επόμενο μεγάλο «πράσινο» στοίχημα;

Η προσπάθεια θα είναι αναμφισβήτητα πολυμέτωπη. Σίγουρα, όμως, η απολιγνιτοποίηση και η ηλεκτροκίνηση είναι τα δύο πιο καινοτόμα πράγματα που μπαίνουν για πρώτη φορά στη δημόσια συζήτηση στην Ελλάδα. Η απολιγνιτοποίηση είναι σαφώς ευρωπαϊκή πολιτική, αλλά προφανώς αλλάζει τη ζωή στη δυτική Μακεδονία και στη Μεγαλόπολη και μας ενδιαφέρει να προχωρήσουμε χωρίς προβλήματα στη μετάβαση στη νέα πραγματικότητα.  

Όσο για την ηλεκτροκίνηση, θα πρέπει να καταλάβουμε πως δεν είναι κάτι της μόδας, όπως νομίζουν μερικοί, ή πως εφαρμόζεται μόνο σε ορισμένες πλούσιες περιοχές της χώρας. Είναι νέος τρόπος ζωής, γι' αυτό τα κίνητρα που δίνουμε δεν αφορούν μόνο τα αυτοκίνητα αλλά και τα σκούτερ και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, καθώς αφορά τη νέα γενιά αυτός ο τρόπος μετακίνησης. Παράλληλα, δεν λησμονούμε και τα δάση μας. Υπάρχει εθνικό σχέδιο για τη στήριξη του οποίου θα απευθυνθούμε σε κοινωφελή ιδρύματα, επειδή είμαστε πίσω και από την Τουρκία ακόμα. Όλες αυτές οι δράσεις αναδάσωσης γίνονται από το περίσσευμα της καρδιάς του κόσμου, αλλά πρέπει να γίνονται συντονισμένα και σωστά.

Πώς θα στηριχτεί το ποδήλατο, τη στιγμή που πολλές πόλεις πρακτικά δεν έχουν την ανάλογη υποδομή;

Κάτι που θέλουμε να δούμε πιο δυναμικά είναι οι αστικές αναπλάσεις. Προχωράει από τον δήμο Αθηναίων το σχέδιο για το κέντρο, που θα βοηθήσει. Στη Θεσσαλονίκη στηρίζουμε τρεις τέτοιες πρωτοβουλίες, για τη ΔΕΘ, το γήπεδο του ΠΑΟΚ και τον δήμο Παύλου Μελά. Μας ενδιαφέρει να δούμε επιμέρους πάρκα, όπως το πάρκο Γουδί, που με μικρές παρεμβάσεις θα δοθούν στους πολίτες ώστε να τα απολαμβάνουν περισσότερο.  

Οι παρεμβάσεις που θέλουμε να κάνουμε δεν είναι μόνο αισθητικές αλλά και στην κατεύθυνση της σύνδεσης του πολίτη με αυτές, με μονοπάτια ή και ποδηλατοδρόμους που θέλουμε να γίνουν μέρος της καθημερινότητάς του. Περάσαμε τώρα μια ειδική ρύθμιση για την κατασκευή προσωρινών ποδηλατοδρόμων με σαφείς οδηγίες για το πώς θα γίνουν. Υπάρχει ένα κίνημα για το ποδήλατο από τους νέους και δεν θέλουμε να κλείσουμε τ' αυτιά μας σε αυτό. Θα στηρίξουμε και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, που θέλουμε να προωθήσουμε ως τρόπο μετακίνησης με το οικολογικό μπόνους που υιοθετούμε. Θα είναι σημαντικό, καθώς θα φτάνει έως το 40% της αξίας του ποδηλάτου. Θα στηρίξουμε το ποδήλατο. 

Η κατάργηση του πλαστικού θα είναι εύκολο να εφαρμοστεί;

Με τις σακούλες δεν δούλεψε το μέτρο. Θα υπάρξουν αντιδράσεις... Θα κοπεί «μαχαίρι». Από 1η Ιουλίου δεν θα βρίσκεις ούτε πλαστικό καλαμάκι ούτε καπάκι, κι αυτό θα μας διευκολύνει αρκετά να απαλλαγούμε από το πλαστικό, που είναι πραγματικά βλαβερό και δημιουργεί μεγάλο θέμα στις θάλασσές μας. Για τα ποτήρια δίνεται μια παράταση από την Ε.Ε., αλλά θα αποσυρθούν κι αυτά σταδιακά.  

Εμείς θα πάμε πέρα από τις προτάσεις της κοινοτικής οδηγίας και θα υιοθετήσουμε και δικές μας εθνικές προβλέψεις. Θα είναι αυξημένη η τιμή στα πλαστικά μπουκάλια που θα παίρνεις από τα σούπερ μάρκετ, αλλά, στη συνέχεια, όταν τα γυρίζεις πίσω, θα σου επιστρέφονται χρήματα, ώστε να ενθαρρύνεται η ανακύκλωση. Με τις πλαστικές σακούλες δεν δούλεψε το μέτρο, γιατί ορίστηκε το τέλος μέχρι ένα συγκεκριμένο βάρος και πήγανε και βγάλανε πιο παχιές σακούλες για να το γλιτώνουν. Τώρα βάζουμε ενιαίο τέλος για να αποφύγουμε τέτοια κόλπα.

Τι άλλο θα μας δυσκολέψει στην πορεία για ένα πιο «πράσινο» μέλλον;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι τα σκουπίδια. Είναι ένα μεγάλο βουνό. Ο στόχος επισήμως για το 2020 είναι το 50% των αποβλήτων να ανακυκλώνεται και, σύμφωνα, με τις μετρήσεις είμαστε στο μόνο στο 18%. Καταλαβαίνεται πόσο μακριά είμαστε και πόσο θα δυσκολευτούμε. Εδώ απαιτείται όχι μόνο δουλειά από την κυβέρνηση αλλά και από τις περιφέρειες, τους δήμους και τους πολίτες.  

Η κυβέρνηση έφερε όλες τις αρμοδιότητες στο υπουργείο Περιβάλλοντος, ώστε, εδώ όπου υπήρχε η αρμοδιότητα, να υπάρχει και συνολικά η διαχείριση. Ξεκινήσαμε να αντιμετωπίζουμε επιμέρους θέματα όπως αυτό της Κέρκυρας, της Λευκάδας του Αιγίου, κλείνουμε ανεξέλεγκτους χώρους ΧΑΔΑ, ψηφίσαμε νόμο για σταθμούς φόρτωσης και διαχείρισης απορριμμάτων σε Ιόνιο και Αιγαίο, όπου έχουμε τεράστιο πρόβλημα. Θα λάβουμε και μια σειρά μέτρων, όπως η προώθηση του καφέ κάδου, στον οποίο θα πηγαίνουν τα τρόφιμα και θα συγκεντρώνονται τα οργανικά απορρίμματα. Με τον καφέ κάδο θα ξεκινήσουμε από τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια για γρηγορότερα αποτελέσματα.  

Δεν είναι μόνο θέμα περιβάλλοντος αλλά και πολιτισμού. Δεν μπορεί να είμαστε τελευταίοι των τελευταίων. Έχουμε ανάγκη τη συνεργασία των πολιτών και αυτό θα προσπαθήσουμε να κάνουμε. Τα μισά σκουπίδια που βρίσκουμε σε κάδους απορριμμάτων σήμερα δεν έπρεπε να έχουν πεταχτεί εκεί. 

Λαμβάνετε υπόψη τις διεθνείς μελέτες για τις περιβαλλοντικές απειλές, όπως η ερημοποίηση, η υπερθέρμανση, η στάθμη της θάλασσας και η κλιματική αλλαγή; Είμαστε κοντά σε κλιματικό Αρμαγεδώνα ή είναι υπερβολικό αυτό;

Υπάρχουν δύο σχολές. Η μία είναι αυτή που ανησυχεί για την υπερθέρμανση και η άλλη οι αρνητές, που λένε πως είναι υπερβολές. Είμαι σίγουρα στην πρώτη σχολή, διότι απλώς και μόνο βλέποντας πώς είναι το κλίμα τώρα και πώς όταν ήμουν φοιτητής, πριν από 30 χρόνια, διακρίνω μια σημαντική διαφορά. Επομένως, κινούμαστε παρακολουθώντας όλες τις διεθνείς ανησυχίες. 

Άμεσοι κίνδυνοι για την Ελλάδα εκτιμώ πως είναι δύο. Πρώτον, για τα δάση μας, που δεν είναι ατελείωτα για να τα καίμε κάθε χρόνο. Φέτος έχει γίνει μια μεγάλη προσπάθεια. Κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί, βέβαια, για τις δυνάμεις της φύσης, αλλά και οι δυνάμεις του κράτους παίζουν τον δικό τους ρόλο. Από πλευράς πυροπροστασίας και ολικής προστασίας θα έχουμε περισσότερες δυνάμεις και από πλευράς οικονομικών, έχουμε περισσότερα χρήματα και τα διαθέσαμε πιο έγκαιρα. Ο άλλος κίνδυνος αφορά την ερημοποίηση. Θυμάμαι, είχα ακούσει πρώτη φορά γι' αυτήν ως νέος ευρωβουλευτής και αναρωτιόμουν «τι κουβεντιάζουμε!». Είναι κάτι που εξετάζουμε με προσοχή και δεν απειλεί μόνο την καθημερινότητα αλλά και τον αγροτικό κόσμο, τις καλλιέργειες, τον τουρισμό, γι' αυτό γυρνάω στη βασική μου σκέψη πως το περιβάλλον είναι πλούτος τελικά. Οι προεκτάσεις είναι πάντα μεγάλες, από όποια σκοπιά και αν το δούμε. Υπάρχει η αντίληψη αυτών που είναι με το περιβάλλον και όσων είναι εναντίον. Οι παθιασμένοι με το περιβάλλον και αυτοί που λένε «να χτίσω» και «τσιμέντο να γίνει».  

Εγώ δεν είμαι ούτε στη μία σχολή ούτε στην άλλη. Δεν είμαι Ταλιμπάν του περιβάλλοντος ούτε λέω «όλα τσιμέντο να γίνουν». Πιστεύω πως η ουσιαστική πολιτική δεν έχει να κάνει μόνο με την ποιότητα της ζωής μας αλλά και με την οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Όλα είναι αλυσίδα. Σε κατεστραμμένες περιβαλλοντικά χώρες δεν γίνονται επενδύσεις.

Πώς βλέπετε τα περιβαλλοντικά κινήματα, τις φωνές αμφισβήτησης των πολιτικών για το περιβάλλον, την ανάδειξη της Γκρέτα Τούνμπεργκ;

Σπανίως είμαι υπέρ της λογικής «μαύρο ή άσπρο». Όσο λάθος είναι να απαξιώνουμε απόψεις όπως αυτές της Γκρέτα Τούνμπεργκ, γιατί εκφράζει θέσεις και αγωνίες της κοινωνίας και των συνομηλίκων της, τόσο λάθος είναι και η ηρωοποίηση. Πρέπει να την ακούσουμε, όπως και να ακούσουμε τους νέους που διοργάνωναν τις «Παρασκευές για το μέλλον» και εδώ, στην Αθήνα. Τώρα, όσον αφορά τις οργανώσεις, μιλάμε, τους ακούμε, αλλά δεν κυβερνούν οι οργανώσεις.  

Για τον περιβαλλοντικό νόμο άκουσα κριτική πως τον έφερα και πως δεν έλαβα υπόψη τις παρατηρήσεις οργανώσεων. Λάβαμε πολλές παρατηρήσεις. Και η κυβέρνηση δεν μπορεί να αφήνει την περιβαλλοντική αδειοδότηση να διαρκεί 6 και 8 χρόνια, όταν στην Ευρώπη γίνεται σε κάποιες μέρες. Το ότι τη συντομεύσαμε δεν γίνεται σε βάρος του περιβάλλοντος, διότι οι αρχαιολογικές και δασικές υπηρεσίες απλώς καλούνται να πουν γρηγορότερα τη γνώμη τους.  

Μπαίνοντας στο υπουργείο, είχα ασχοληθεί με τα θέματα της ενέργειας και ήταν ευκολότερο το πεδίο αυτό. Με τα θέματα του περιβάλλοντος είχα ασχοληθεί λιγότερο και μέρα με την ημέρα ενθουσιάζομαι όλο και περισσότερο και χαίρομαι που ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είναι συνδεδεμένος με αυτό το ζήτημα, το αγκαλιάζει και είναι παρών με ενεργό τρόπο στα θέματα της πράσινης ατζέντας. Θέλω σίγουρα να μας ελέγχει ο κόσμος, γιατί δεν είμαστε αλάθητοι. Αλλά και ο κόσμος πρέπει να ξέρει πως τόσο ο πρωθυπουργός όσο και εγώ έχουμε ευαισθησία για το περιβάλλον γιατί γνωρίζουμε τι γίνεται άλλα και γιατί νοιαζόμαστε για το μέλλον των παιδιών μας. Αλίμονο αν αδιαφορήσουμε για το μέλλον των παιδιών μας. 

Ιουν 16

Η συζήτηση για εκλογές είναι ανεύθυνη - συνέντευξη στο ieidiseis.gr

«Μετά τον κορονοϊό η πράσινη ατζέντα έρχεται περισσότερο στο επίκεντρο», δηλώνει ο υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, ενώ επισημαίνει ότι η απολιγνιτοποίηση θα συνεχιστεί κανονικά και αναλύει τους άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση. «Το τι θα συμβεί στο μέλλον, δεν μπορώ να το προδιαγράψω», αναφέρει για τον Ευάγγελο Βενιζέλο και την Άννα Διαμαντοπούλου.

«Οι βεβαιότητες είναι λίγες και οι αστάθμητοι παράγοντες πολλοί», επισημαίνει ο Κωστής Χατζηδάκης σχετικά με το χρόνο του τέλους της ύφεσης, ωστόσο αισιοδοξεί ότι «έχουμε βάσιμες ελπίδες ότι το 2021 θα στρίψουμε το «τιμόνιτης οικονομίας» προς την ανάπτυξη».

Ο υπουργός Ενέργειας, με συνέντευξή του στο iEidiseis, χαρακτηρίζει ως ανεύθυνη τη συζήτηση για τις πρόωρες εκλογές, ενώ συζητήσεις αναμένεται να προκαλέσει και η τοποθέτησή του για τον Ευάγγελο Βενιζέλο και την Άννα Διαμαντοπούλου. «Προσωπικά εκτιμώ τόσο τον κ. Βενιζέλο, όσο και την κ. Διαμαντοπούλου. Το τι θα συμβεί στο μέλλον, δεν μπορώ να το προδιαγράψω. Η πολιτική ζωή είναι ένας τροχός που έχει τα πάνω και τα κάτω του. Επομένως, τι θα συμβεί τόσο με αυτούς του δύο πολιτικούς, όσο και με άλλους που είναι αυτή την ώρα εκτός Βουλής, είναι θέμα δικών τους επιλογών και προτεραιοτήτων, αλλά και γενικότερων εξελίξεων», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ο Κωστής Χατζηδάκης επισημαίνει ότι μετά τον κορονοϊό η πράσινη ατζέντα έρχεται περισσότερο στο επίκεντρο, ενώ διαβεβαιώνει ότι θα συνεχίσει κανονικά με την κανονικά με την απολιγνιτοποίηση, με την προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με την υποθαλάσσια διασύνδεση των νησιών μας, με την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, με το εθνικό πρόγραμμα αναδασώσεων, με την ηλεκτροκίνηση. Τονίζει δε ότι το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση θα το παρουσιάσει μαζί με τον πρωθυπουργό στις 5 Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.

Είστε από τα στελέχη εκείνα που εκτιμούν ότι η ύφεση θα αναστραφεί πλήρως το 2021 κ. υπουργέ; Γιατί, εν αντιθέσει με ό,τι κυριαρχεί στη χώρα μας, αυξάνουν οι διεθνείς αναλυτές που εκτιμούν ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί από το 2022…

Οι βεβαιότητες είναι λίγες και οι αστάθμητοι παράγοντες πολλοί σε αυτή τη συγκυρία. Ένας αστάθμητος παράγοντας είναι το δεύτερο κύμα του κορωνοϊού που οι ειδικοί εκτιμούν ότι είναι πολύ πιθανό να έρθει το φθινόπωρο. Ωστόσο- και παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα χτυπήθηκε δυσανάλογα λόγω της εξάρτησής της από τον τουρισμό και τις μεταφορές- υπάρχουν θετικές ενδείξεις για τη χώρα μας. Μία από αυτές είναι φυσικά η επιτυχημένη διαχείριση της υγειονομικής καταιγίδας. Άλλη θετική ένδειξη είναι το γρηγορότερο σε σχέση με άλλες χώρες άνοιγμα της οικονομίας που καταφέρνουμε, ως αποτέλεσμα αυτής της επιτυχίας. Η Ελλάδα διαφημίζεται πλέον διεθνώς ως ασφαλής τουριστικός προορισμός. Και οι κρατήσεις για ταξίδια στη χώρα μας αυξάνονται. Ενώ η κυβέρνηση ήδη προχωρά με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα φέρουν επενδύσεις και θέσεις εργασίας. Σε αυτή την κατεύθυνση κινούνται τόσο ο πρόσφατος περιβαλλοντικός νόμος, όσο και τα νομοσχέδια για την ηλεκτροκίνηση και τη χωροταξία που επεξεργαζόμαστε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η Ελλάδα κινείται στο οικονομικό επίπεδο με την ίδια ταχύτητα και σοβαρότητα με την οποία κινήθηκε στο υγειονομικό επίπεδο. Για αυτό έχουμε βάσιμες ελπίδες ότι το 2021 θα στρίψουμε το «τιμόνι της οικονομίας» προς την ανάπτυξη.

 

Ο πρωθυπουργός διέψευσε –κατηγορηματικά μπορώ να πω αυτή τη φορά- τις πρόωρες εκλογές, η αντιπολίτευση, όμως, δεν πείθεται, φοβάται αιφνιδιασμό…

Όπως και εσείς παρατηρήσατε, ο πρωθυπουργός ήταν ξεκάθαρος στις απαντήσεις που έδωσε. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας διαθέτει πρόσφατη και ισχυρή λαϊκή εντολή. Η στήριξη της κοινής γνώμης έχει μάλιστα αυξηθεί ακόμη περισσότερο ως αποτέλεσμα της επιτυχημένης διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης. Είναι όμως μια κρίση που βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. Όπως συμβαίνει και με τις οικονομικές της επιπτώσεις. Για όλους αυτούς τους λόγους λοιπόν η συζήτηση για εκλογές είναι ανεύθυνη. Η μόνη υπεύθυνη στάση είναι φροντίδα να στήσουμε τη χώρα και πάλι στα πόδια της. 

Με δεδομένο ότι η κρίση θα φέρει κοινωνικές πληγές, εκτιμάτε ότι το πολιτικό σύστημα θα αντέξει αυτή τη φορά κ. Υπουργέ;

Η Ελλάδα δοκιμάστηκε σκληρά από τη δεκαετή οικονομική κρίση με τις θυσίες που συνεπαγόταν, αλλά και με την πολιτική και κοινωνική ένταση που δημιούργησε. Είναι κρίμα που η οικονομία μας χτυπιέται τη στιγμή που ήταν έτοιμη να κάνει ένα άλμα. Ωστόσο, μπορούμε να κοιτάξουμε το μέλλον με αισιοδοξία. Πρώτον γιατί έχουμε κερδίσει τη μάχη σε υγειονομικό επίπεδο. Δεύτερον γιατί έχουμε μια αξιόπιστη και σοβαρή κυβέρνηση. Τρίτον γιατί έχουμε τις συμμαχίες που πρέπει, αλλά και μια έμπρακτη αλληλεγγύη πλέον από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και τέταρτον διότι θεωρώ ότι οι Έλληνες έχουμε γίνει σοφότεροι από την ένταση, το διχασμό και το λαϊκισμό που κυριάρχησε στην προηγούμενη δεκαετία.

 

Την εισήγηση της Κομισιόν για το Ταμείο Ανάπτυξης πώς την κρίνετε;

Είναι μια πολύ θετική είδηση. Επιβεβαιώνεται αυτό που έχει λεχθεί για την Ευρώπη: Ότι, δηλαδή, προχωρεί εν μέσω κρίσεων και μέσω κρίσεων. Ως αποτέλεσμα, η αρχική απογοήτευση για την αντίδρασή της στην υγειονομική κρίση, αντικαθίσταται από ικανοποίηση για τις πρωτοβουλίες αντιμετώπισης της οικονομικής ύφεσης. Υπάρχουν ακόμη άμυνες οπισθοφυλακής μεταξύ ορισμένων χωρών του Βορρά. Γίνεται ωστόσο πλέον κατανοητό στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών- μεταξύ αυτών και της Γερμανίας- αλλά και μέσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ότι δεν μπορεί να υπάρχει Ευρώπη χωρίς ιδανικά, αλλά και ότι χωρίς το Νότο δεν υπάρχει Βορράς. Δεν θα έχουν πού να κάνουν εξαγωγές σε κάποιο βαθμό! Αλλά και ότι αυτή την καταιγίδα που πήγε να μας πνίξει όλους, θα την αντιμετωπίσουμε καλύτερα αν συνεργαστούμε ο ένας με τον άλλο. Τα 750 δισεκατομμύρια ευρώ που συμφωνήθηκαν είναι ένα πολύ μεγάλο ποσό. Και το μέρος αυτών που θα κατευθυνθούν στην Ελλάδα διόλου ευκαταφρόνητο. Είναι μάλιστα χρήματα τα οποία στην πλειονότητά τους είναι επιχορηγήσεις και μόνο το μικρότερο μέρος τους είναι δάνεια. Ακόμη και αυτά όμως θα χορηγηθούν με πολύ ευνοϊκούς όρους! Μπορούμε να πούμε λοιπόν ότι η Ευρώπη ήρθη στο ύψος των περιστάσεων.

Και σε τι βαθμό οι εξελίξεις στην κρίση του κορωνοϊού θα επηρεάσουν τους στόχους για την κλιματική αλλαγή;

Δεν θα φρενάρουν ούτε τη δική μας προσπάθεια, ούτε την προσπάθεια της Ευρώπης. Εμείς συνεχίζουμε κανονικά με την απολιγνιτοποίηση, με την προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με την υποθαλάσσια διασύνδεση των νησιών μας, με την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, με το εθνικό πρόγραμμα αναδασώσεων, με την ηλεκτροκίνηση. Είναι φανερό ότι η δημόσια υγεία είναι συνδεδεμένη και με την ίδια την περιβαλλοντική πολιτική. Από την άλλη πλευρά, στην ίδια την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των 750 δισεκατομμυρίων ευρώ, ένα πολύ μεγάλο τμήμα αφορά στις πολιτικές για την κλιματική αλλαγή. Θα δοθούν τεράστια ποσά, τόσο για τη προώθηση των ΑΠΕ, όσο και για τις πολιτικές ενεργειακής εξοικονόμησης και πράσινης κινητικότητας. Είναι προφανές ότι μετά τον κορωνοϊό, η πράσινη ατζέντα έρχεται περισσότερο στο επίκεντρο.

Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση είναι το επόμενο στον προγραμματισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ποια είναι τα κίνητρα που θα περιλαμβάνει για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης;

Οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση- στο οποίο έχουν συμβάλλει και τα Υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών- παρουσιάστηκαν στο υπουργικό συμβούλιο της Πέμπτης που μας πέρασε. Απαιτείται μια νομοτεχνική επεξεργασία ορισμένων ημερών. Βρισκόμαστε ωστόσο στην τελική ευθεία και θα το παρουσιάσουμε μαζί με τον πρωθυπουργό σε ειδική εκδήλωση που θα γίνει στις 5 Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα του Περιβάλλοντος. Μιλάμε για μια πολυεπίπεδη παρέμβαση. Από τη μια πλευρά θα υπάρχει ένα πρόγραμμα κινήτρων με κρατικές επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ηλεκτρικών σκούτερ και ηλεκτρικών ποδηλάτων. Και από την άλλη πλευρά θα υπάρχει ένα πλαίσιο για τη γρήγορη εγκατάσταση των φορτιστών- των ηλεκτρικών βενζινάδικων όπως τα λέω εγώ!- διότι δίχως τις απαραίτητες υποδομές δεν μπορεί να προχωρήσει η ηλεκτροκίνηση. Πέραν αυτών, θα υπάρχει και ένα πλαίσιο κινήτρων για την παραγωγή μπαταριών και φορτιστών από εταιρείες στην Ελλάδα. Διότι θέλουμε, περνώντας στην εποχή των οικολογικών μετακινήσεων, να υπάρξει και ένα πρόσθετο αναπτυξιακό όφελος για τη χώρα μας.

Δεσμευτήκατε πριν από μερικούς μήνες ότι η Ελλάδα θα αποσύρει τα πλαστικά μιας χρήσης. Πού βρισκόμαστε σε σχέση με αυτό το θέμα;

Κινούμαστε σύμφωνα με τον προγραμματισμό! Ενσωματώνουμε σε λίγες μέρες, όπως είχαμε δεσμευτεί, τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021. Δίνοντας τον απαραίτητο χρόνο προσαρμογής στους πολίτες, στις επιχειρήσεις και στη βιομηχανία. Τόσο με την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, όσο και με τον περιβαλλοντικό νόμο και με τις πρωτοβουλίες μας για την ηλεκτροκίνηση, δείχνουμε ότι στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είμαστε μία ομάδα η οποία μιλάει με έργα!

Κατά τη γνώμη σας ο δικομματισμός είναι στρατηγική επιλογή για τη χώρα ή απαιτούνται ευρύτερες συνεργασίες;

Τα κομματικά συστήματα της Δημοκρατίας κρίνονται από την αποτελεσματικότητά τους στο να βελτιώνουν τη ζωή των πολιτών. Η Ελλάδα έζησε τόσο το δικομματισμό παλαιότερα, όσο και τις κυβερνήσεις συνεργασίας κατά τη διάρκεια της κρίσης. Και τα δυο συστήματα έχουν τα δυνατά και τα αδύναμα χαρακτηριστικά τους. Οι Έλληνες πολίτες όμως έδειξαν στις πιο πρόσφατες εκλογές ότι θέλουν μια ισχυρή και σταθερή κυβέρνηση. Η οποία θα οδηγήσει την Ελλάδα με σιγουριά και αποτελεσματικότητα στην επόμενη μέρα. Αυτό κάνει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη. Αναζητώντας φυσικά ευρύτερες συναινέσεις στα μεγάλα ζητήματα της χώρας και όπου αλλού αυτό είναι εφικτό και επιθυμητό. Αλλά μην ξεχνώντας ότι πέρυσι το καλοκαίρι λάβαμε μία καθαρή εντολή να δημιουργήσουμε μία καλύτερη Ελλάδα για όλους τους Έλληνες. Και από αυτό το στόχο δεν έχουμε σκοπό να παρεκκλίνουμε.

 

Τον Αλέξη Τσίπρα και τον ΣΥΡΙΖΑ στην αντιπολίτευση, πώς τους κρίνετε;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η χώρα έχει ανάγκη από μία σοβαρή αξιωματική αντιπολίτευση. Είναι και αυτό ένα σημαντικό συστατικό της συζήτησης περί πολιτικών συστημάτων. Ο κ. Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ ωστόσο δεν έχουν ακόμη αποδείξει ότι μπορούν να ανταποκριθούν σε όλες τις απαιτήσεις αυτού του ρόλου. Ενώ, για παράδειγμα, έκαναν ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση με τη στάση τους κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, έκαναν δύο βήματα προς τη λάθος κατεύθυνση με τα οικονομικά προγράμματα που ανακοίνωσαν για την αντιμετώπιση της ύφεσης του κορωνοϊού. Προγράμματα που δεν λαμβάνουν υπόψη τις δημοσιονομικές δυνατότητες της Ελλάδας και επαναφέρουν στη δημόσια συζήτηση τα «λεφτόδεντρα»! Ο κ. Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκονται αρκετά χρόνια στην ελληνική πολιτική σκηνή. Όχι μόνο ως αντιπολίτευση, αλλά και ως κυβέρνηση. Και κρίθηκαν για αυτή τους τη παρουσία από τους Έλληνες πολίτες σε τέσσερις διαφορετικές εκλογικές αναμετρήσεις πριν από ένα περίπου χρόνο. Και σε όλες έχασαν συντριπτικά. Ο καιρός θα δείξει αν μπορούν να ανταποκριθούν πλήρως στα καθήκοντα μιας ευρωπαϊκής αξιωματικής αντιπολίτευσης και του επικεφαλής της.

Και το ΚΙΝΑΛ;

Η Νέα Δημοκρατία και το ΚΙΝΑΛ έχουν ως γνωστόν διαφορετικές πολιτικές καταβολές. Όμως στις πρόσφατες περιόδους κρίσης που βίωσε η πατρίδα μας σταθήκαμε στην ίδια όχθη. Η Νέα Δημοκρατία είναι πλέον αυτοδύναμη κυβέρνηση. Το ΚΙΝΑΛ έχει ακολουθήσει το δικό του δρόμο και θα λύσει τα όποια δικά του εσωτερικά ζητήματα  μόνο του. Όπως σημείωσα και πριν, η κυβέρνησή μας έχει πραγματική διάθεση συνεννόησης, αλλά και διάθεση υιοθέτησης εποικοδομητικών προτάσεων από κάθε κόμμα της αντιπολίτευσης.

Το πολιτικό σύστημα στη χώρα μας έχει την πολυτέλεια να έχει εκτός στελέχη όπως ο Ευάγγελος Βενιζέλος, η Άννα Διαμαντοπούλου και άλλα, να μην τα αναφέρω όλα κ. Υπουργέ;

Προσωπικά εκτιμώ τόσο τον κ. Βενιζέλο, όσο και την κ. Διαμαντοπούλου. Το τι θα συμβεί στο μέλλον, δεν μπορώ να το προδιαγράψω. Η πολιτική ζωή είναι ένας τροχός που έχει τα πάνω και τα κάτω του. Επομένως, τι θα συμβεί τόσο με αυτούς του δύο πολιτικούς, όσο και με άλλους που είναι αυτή την ώρα εκτός Βουλής, είναι θέμα δικών τους επιλογών και προτεραιοτήτων, αλλά  και γενικότερων εξελίξεων. Σε κάθε περίπτωση, εγώ δεν μπορώ να απαντήσω για λογαριασμό άλλων.

Ιουν 16

Η κύρωση της συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου East Med καταδεικνύει την αποφασιστικότητα Ελλάδος, Κύπρου και Ισραήλ. Τι θα κάνει η Τουρκία είναι δική της δουλειά! - συνέντευξη στο newtimes.gr

«Η κύρωση της συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου East Med είναι υπογράμμιση της αποφασιστικότητας της Ελλάδος, της Κύπρου και του Ισραήλ. Τι θα κάνει η Τουρκία είναι δική της δουλειά. Αυτό όμως που γνωρίζω είναι ότι είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε τα εθνικά μας συμφέροντα». Αυτό υπογραμμίζει σε αποκαλυπτική συνέντευξή του στους NewTimeso  κ. Κωστής  Χατζηδάκης, υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας και αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας παρουσιάζοντας το κυβερνητικό σχέδιο για τηστήριξη οικονομίας και εργαζομένων. «Θέτουμε σε εφαρμογή το σχέδιο-γέφυρα, ύψους 24 δισ. ευρώ, για τη στήριξη της οικονομίας», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης προσθέτοντας: «Στη φαρέτρα μας έχουμε το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ για τους εργαζομένους, τις μειώσεις στον ΦΠΑ και στην προκαταβολή φόρου και την ενίσχυση της ρευστότητας για τις επιχειρήσεις καθώς και τα μέτρα για τον τουρισμό». Στην εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξή του στους NewTimesoκ. Χατζηδάκης αναφέρεται στην κριτική που ασκείται από την αξιωματική αντιπολίτευση για τις περιοχές Natura και τις άδειες εξορύξεων και χαρακτηρίζει ιδιαίτερα θετική εξέλιξη το γεγονός ότι η Ελλάδα παραμένει ελκυστική ακόμη και μέσα στην κρίση, γεγονός που συνδέεται με το εκδηλωθέν επενδυτικό ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας.  

 

Η Ελλάδα βγαίνει νικήτρια στο μέτωπο της πανδημίας. Ποια είναι η αποτίμηση της κυβέρνησης για τις απώλειες που θα προκύψουν στη χώρα μας από την παγκόσμια αυτή ανατροπή; Ποια είναι η αίσθησή σας για την επόμενη ημέρα;

Οι Έλληνες κερδίσαμε τη μάχη με την υγειονομική κρίση. Είναι κάτι που αναγνωρίζεται διεθνώς. Έχουμε όμως μπροστά μας μια κρίσιμη περίοδο. Οι πληγές στην οικονομία θα είναι αισθητές. Κυρίως στον τουρισμό και τις μεταφορές, αλλά και στους άμεσα συνδεόμενους με αυτά τομείς της οικονομίας. Είναι μια δοκιμασία που δεν θα την περάσουμε μόνοι μας, αλλά μαζί και η Ευρώπη και ένα μεγάλο μέρος του πλανήτη. Όπως και να έχει, η κυβέρνηση δεν έχει χάσει μέρα. Όπως περιορίσαμε την υγειονομική απειλή, με την ίδια ταχύτητα αντιμετωπίζουμε την οικονομική καταιγίδα. Για αυτό, πέρα από τα άμεσα μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, βάζουμε ήδη σε εφαρμογή το σχέδιο για την επόμενη μέρα. Ένα σχέδιο-γέφυρα, ύψους 24 δισ. ευρώ, με το οποίο θα περάσουμε από την ανασφάλεια και την ύφεση του σήμερα, στη σιγουριά και την οικονομική ανάπτυξη του αύριο.

 

Σε ποιες βασικές κατευθύνσεις θα κινηθούν οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης, αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη στήριξη της οικονομίας;

Όπως είπε και ο πρωθυπουργός στο πρόσφατο διάγγελμά του, τρεις είναι οι πυλώνες του σχεδίου μας: η στηριξη της εργασίας, η μείωση της φορολογίας και η τόνωση της επιχειρηματικότητας. Στη φαρέτρα μας έχουμε το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ για τους εργαζόμενους, τις μειώσεις στον ΦΠΑ και την προκαταβολή φόρου και την ενίσχυση της ρευστότητας για τις επιχειρήσεις, τα μέτρα για τον τουρισμό κλπ. Σε όλα αυτά θα συνεισφέρει σημαντικά η ΕΕ μέσω του προγράμματος SURE για τους εργαζόμενους, του ταμείου εγγυήσεων για τις επιχειρήσεις, αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης. Το οποίο η καγκελάριος Μέρκελ και ο πρόεδρος Μακρόν πρότειναν να προικοδοτηθεί με 500 δισ. ευρώ. Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά. Στέκομαι όμως σε κάτι ακόμα. Στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις με τις οποίες θα πετύχουμε διατηρήσιμη ανάπτυξη για όλους τους Έλληνες. Μεταρρυθμίσεις που είναι προτεραιότητα της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Όπως και της ομάδας μας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Απτή απόδειξη ήταν τόσο ο περιβαλλοντικός νόμος που ψηφίστηκε πρόσφατα, όσο και το πολεοδομικό-χωροταξικό νομοσχέδιο το οποίο αυτό τον καιρό επεξεργαζόμαστε.

Δεχθήκατε έντονη κριτική από την αντιπολίτευση για τις ρυθμίσεις για τις περιοχές Natura. Σας κατηγόρησε ότι καταργείτε την προστασία τους, προωθώντας ακόμη και μεταλλευτικές δραστηριότητες και επιτρέπετε την καταστροφή του περιβάλλοντος προκειμένου να προωθηθούν συγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια. Τι απαντάτε σε αυτές τις αιτιάσεις;

Είτε δεν γνωρίζουν το θέμα, είτε υπηρετούν σκοπιμότητες όσοι τα λένε! Διότι η πραγματικότητα είναι ότι στις Natura θεσμοθετούμε ένα σύγχρονο και σαφές πλαίσιο προστασίας. Οι ειδικές μελέτες και τα διαχειριστικά σχέδια θα συνοδεύονται από Προεδρικά Διατάγματα με τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Δηλαδή, η προστασία των περιοχών Natura όχι μόνο δεν καταργείται, αλλά αυξάνεται και γίνεται από τις υψηλότερες στην Ευρώπη! Τώρα, σε σχέση με τις εξορύξεις, για πρώτη φορά απαγορεύονται με το δικό μας νόμο στις δύο από τις τέσσερις ζώνες προστασίας που θεσμοθετήσαμε! Και αυτοί που μας επιτίθενται ξεχνούν ή ηθελημένα αποκρύπτουν δύο πράγματα: Πρώτον, ότι μέχρι τώρα οι εξορύξεις επιτρεπόντουσαν με αδιαφάνεια και χωρίς κανόνες από όλες τις κυβερνήσεις. Και το ίδιο έγινε και επί ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος μέσα στο πλαίσιο αυθαιρεσίας που επικρατούσε έδωσε άδειες για εξορύξεις λιγνίτη, μαρμάρου και βωξίτη. Και δεύτερον ότι οι εξορύξεις σε Natura επιτρέπονται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μόνο που αυτό πολύ συχνά συμβαίνει με χαμηλότερα στάνταρντς προστασίας από αυτά που εμείς βάζουμε.

Ιουν 16

Για το νέο περιβαλλοντικό νόμο - συνέντευξη στον Εθνικό Κήρυκα

ΑΘΗΝΑ. (Γραφείο Εθνικού Κήρυκα). Για τον νέο περιβαλλοντικό νόμο που πρόσφατα ψήφισε η Βουλή και ο οποίος φιλοδοξεί να δώσει λύσεις σε σημαντικά προβλήματα, μίλησε σε συνέντευξή του που παραχώρησε στον «Ε.Κ.» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Χατζηδάκης έκανε αναφορά και στον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει ο περιβαλλοντικός νόμος στην επανεκκίνηση της Οικονομίας μετά την περιπέτεια του κορωνοϊού, ενώ παράλληλα αντέκρουσε τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί θυσίας του περιβάλλοντος στο βωμό της οικονομίας.

 

Κύριε υπουργέ, μπορεί ο νέος περιβαλλοντικός νόμος να συνδράμει στην επανεκκίνηση της οικονομίας;

Αναμφισβήτητα ναι. Η επανεκκίνηση της οικονομίας είναι βασικός μας στόχος μετά την επιτυχημένη διαχείριση της υγειονομικής καταιγίδας. Και ο περιβαλλοντικός νόμος είναι ένα από τα εργαλεία που χρησιμοποιoύμε: Απλοποιούμε τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, ώστε να μην «σέρνονται» για 6-8 χρόνια, αλλά να προχωρούν σε μόλις 100-150 ημέρες, όπως γίνεται σε όλη σχεδόν την ΕΕ. Επιταχύνουμε επίσης σημαντικά τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας με ρυθμίσεις που ανοίγουν το δρόμο για σημαντικό περιορισμό του χρόνου που απαιτείται για όλα τα στάδια της αδειοδότησης, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Μην ξεχνάτε ότι για την «Πράσινη Συμφωνία» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η πράσινη ενέργεια είναι «μοχλός» ανάπτυξης στη μετά-κορωνοϊό εποχή. Ο περιβαλλοντικός νόμος κάνει λοιπόν όσα είχαμε προεκλογικά υποσχεθεί: Συνδυάζει την αποτελεσματική προστασία του περιβάλλοντος με την ουσιαστική στήριξη της ανάπτυξης.

 

Άρα, λέτε, δεν έχουν βάση οι αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί θυσίας του περιβάλλοντος στο βωμό της οικονομίας;

Καμία σχέση με την πραγματικότητα! Καμία! Ακούστε τι κάνουμε: Τελειώνουμε με την αυθαιρεσία που επικρατούσε στις περιοχές Natura, με σύγχρονες, ευρωπαϊκές ρυθμίσεις. Εκεί που αποφάσιζαν χωρίς έλεγχο οι μελετητές και μπορούσαν να προχωρούν τα σχέδια όσων είχαν μέσον, τώρα τίθεται ένα ξεκάθαρο πλαίσιο με σεβασμό στο περιβάλλον. Δίνουμε τέλος στην ομηρία χιλιάδων αγροτών στους οποίους το Δημόσιο έδωσε με το ένα χέρι χωράφια μέσω αναδασμών, αλλά τους τα έπαιρνε με το άλλο λέγοντας ότι είναι δάση. Επιβάλλουμε ενιαίο τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες ανεξαρτήτως πάχους. Συνδέουμε χιλιάδες νοικοκυριά με το αποχετευτικό δίκτυο. Απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας όταν δεν εναποτίθενται σύννομα τα μπάζα. Θέτουμε τις βάσεις για λύση στο πρόβλημα των σκουπιδιών στο Ιόνιο και το Νότιο Αιγαίο. Σε ό,τι αφορά τις ρυθμίσεις που επιταχύνουν τις επενδύσεις, τις οποίες προανέφερα, είναι οι ίδιες που ισχύουν στην Ολλανδία, στη Γερμανία, στην Ιταλία. Προκάλεσα την αντιπολίτευση να μας πει αν αυτές οι χώρες θυσιάζουν το περιβάλλον τους για την οικονομία. Απάντηση δεν πήρα. Εμείς γνωρίζουμε ότι το περιβάλλον είναι ο εθνικός μας πλούτος. Και ότι μόνο μέσω της ουσιαστικής προστασίας του θα έρθει η ανάπτυξη. Και αυτό κάνουμε.

 

Τι λέτε όμως για τις εξορύξεις υδρογονανθράκων στις προστατευόμενες περιοχές. Είναι αβάσιμες οι ανησυχίες όσων αντιδρούν; 

Οι αντιδράσεις βασίζονται στη λανθασμένη εντύπωση ότι στις Natura δεν επιτρέπεται τίποτα. Ωστόσο, στις Natura- σε όλη την ΕΕ- επιτρέπονται δραστηριότητες που προσιδιάζουν στα χαρακτηριστικά των περιοχών. Μεταξύ αυτών και οι εξορύξεις υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Το ίδιο συνέβαινε και στην Ελλάδα. Εμείς αποσαφηνίζουμε τα πράγματα και θεσμοθετούμε ένα σύγχρονο πλαίσιο προστασίας με περισσότερες δικλείδες ασφαλείας από πολλές άλλες χώρες της ΕΕ. Για τις Natura δεν προβλέπουμε μόνο ειδικές μελέτες και διαχειριστικά σχέδια. Προβλέπουμε και Προεδρικά Διατάγματα με τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Και, σημαντικότερο ίσως όλων είναι, ότι απαγορεύουμε πλήρως τις εξορύξεις στις δύο από τις τέσσερις ζώνες προστασίας που δημιουργούμε. Πρώτη φορά συμβαίνει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα! Και, πάντως, δεν συνέβαινε επί ΣΥΡΙΖΑ. Ο οποίος σήμερα υποδύεται τον εισαγγελέα, αλλά όταν ήταν στην κυβέρνηση επέτρεπε τις εξορύξεις στις Natura χωρίς να ιδρώνει το αυτί του!

Mε τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ τι πρόκειται τελικά να γίνει;

Ο στόχος πλήρους απολιγνιτοποίησης της χώρας μέχρι το 2023 (με εξαίρεση την Πτολεμαΐδα V, η οποία θα λειτουργεί μέχρι το 2028) μένει σταθερός. Βασικό μας μέλημα είναι η μετάβαση να γίνει με δίκαιο τρόπο για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Για αυτό: Ξεκλειδώσαμε 136 εκατ. ευρώ από το λιγνιτικό πόρο της ΔΕΗ. Το Πράσινο Ταμείο ξεκίνησε ήδη να χρηματοδοτεί συγκεκριμένα έργα. Ανακοινώθηκε η επένδυση των ΕΛΠΕ και της JUWI για ένα φωτοβολταϊκό πάρκο 204MW που θα δημιουργήσει 300 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή. Ανακοινώθηκε η συνεργασία της ΔΕΗ και της γερμανικής RWE που θα φέρει μεγάλες επενδύσεις φωτοβολταϊκών. Επίσης, η Συντονιστική Επιτροπή υπό τον Κωστή Μουσουρούλη ανακοίνωσε τους επτά άξονες του Μεταβατικού Προγράμματος της περιόδου 2020-2021 (με χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους και το τρέχον ΕΣΠΑ). Και ακολουθεί το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης και το νέο ΕΣΠΑ 2021- 2027. Ένα σχέδιο με πόρους 3,7 έως 4,4 δισ. ευρώ που θα δώσει προοπτική στην λιγνιτικές περιοχές. Στο σχεδιασμό μας είναι επίσης να καταθέσουμε αίτημα στην Κομισιόν για ένα ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις λιγνιτικές περιοχές, που θα ανοίξει το δρόμο σημαντικές επενδύσεις.

 

Ποιες είναι οι επόμενες μεγάλες δράσεις για το περιβάλλον;

Αναφέρω τις τρεις πιο άμεσες: Με το νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης το 2021, μια προσωπική δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη, βάζουμε την Ελλάδα στην πρωτοπορία της περιβαλλοντικής προστασίας. Με την πολιτική μας η οποία ενεργοποίησε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα για την προστασία των δασών -που παραλάβαμε στο σημείο μηδέν από το ΣΥΡΙΖΑ- αλλά προβλέπει και ένα Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων που θα συζητήσουμε σύντομα με τον Πρωθυπουργό, προστατεύουμε το δασικό μας πλούτο στην πράξη. Τέλος, με το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, που ετοιμάζουμε σε συνεργασία με τα Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών, φιλοδοξούμε να πάψει η Ελλάδα να είναι ουραγός στις μετακινήσεις που σέβονται το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής. Καταλαβαίνετε, ότι και μετά τον περιβαλλοντικό νόμο, η ατζέντα μας παραμένει το ίδιο φιλόδοξα πράσινη! Είναι απόδειξη ότι για εμάς το περιβάλλον δεν είναι σημαία ευκαιρίας. Αλλά μια πολιτική που προωθούμε με την καρδιά μας.