Αυγ 26

Βάζουμε τάξη στην πολεοδομική αναρχία - Σημεία συνέντευξης στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1

Μπαίνει τάξη στην πολεοδομική αναρχία που επικρατεί στην Ελλάδα με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας, επισήμανε ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στον τηλεοπτικό σταθμό Ant1. Πρόκειται για μία μεγάλη μεταρρύθμιση, όπως είπε, υπογραμμίζοντας ότι βασική επιδίωξη είναι να περιοριστεί η εκτός σχεδίου δόμηση και όχι να καταργηθεί.  

Επιπλέον, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στη δυναμική εκκίνηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», μέσω του οποίου έχουν ήδη επιδοτηθεί περί τα 1.400 οχήματα και έχει απορροφηθεί 1,5 εκατ. ευρώ. «Τα ποδήλατα αποτελούν το 80% αυτών των οχημάτων. Διότι στα ποδήλατα δίνουμε ισχυρότερες επιδοτήσεις και γιατί έχουν αλλάξει και τα πρότυπα της κοινωνίας, ιδίως της νέας γενιάς, που είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε αυτά τα θέματα», σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

«Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση»

Αναφερόμενος στο επερχόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως «το νομοσχέδιο που έχουμε θέσει σε διαβούλευση για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση. Διότι επιχειρεί να βάλει μια τάξη στην πολεοδομική αναρχία».

Ειδικότερα, για την εκτός σχεδίου δόμηση ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε τα εξής:

«Πρώτον, περιορίζουμε την εκτός σχεδίου δόμηση. Αυτό δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη, εκτός του Βελγίου. Την περιορίζουμε, λοιπόν, κατά 10%, αλλά εξαιρούμε από αυτό τον περιορισμό σπίτια τα οποία κτίζονται με σύγχρονα ενεργειακά κριτήρια (ενεργειακή εξοικονόμηση, περιβαλλοντικούς όρους κ.λπ.).

Δεύτερον, οι παρεκκλίσεις, δηλαδή να μπορεί κανείς να χτίσει και κάτω από τα 4 στρέμματα –που είναι ο κανόνας- στα 1.200 ή στα 750 τ.μ. θα ισχύουν για 2 χρόνια ακόμα. Έτσι ο καθένας μπορεί να αξιοποιήσει την περιουσία του. Επιπλέον, όταν εκδοθεί η οικοδομική άδεια, που θα ισχύει για 4 χρόνια, ο ιδιοκτήτης έχει συνολικά 6 χρόνια για να αξιοποιήσει την περιουσία του. 

Τρίτον, το οποίο νομίζω είναι το σημαντικότερο, εντάσσουμε στο Ταμείο Ανάκαμψης μια μεγάλη δράση με πολλά εκατομμύρια για να εκπονηθούν το ταχύτερο δυνατό πολεοδομικά σχέδια για τη χώρα. Από το 1976 μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί πολεοδομικά σχέδια για το 20% της χώρας και τα μισά από αυτά είναι απαρχαιωμένα. Με το νομοσχέδιο που φέρνουμε, μέσα σε 4 χρόνια θα έχει καλυφθεί η μισή επικράτεια. Φιλόδοξο μεν, αλλά εφικτό. Με την εκπόνηση των πολεοδομικών σχεδίων θα έχουμε πια μια τάξη στην Ελλάδα, μία συνολική εικόνα. Επομένως, καθένας θα ξέρει πού μπορεί να χτίσει και πού δεν μπορεί. Αναβαθμίζεται με τον τρόπο αυτό η περιουσία των ανθρώπων».

«Δυναμικό ξεκίνημα για την ηλεκτροκίνηση με επιδότηση 1.000 και πλέον οχημάτων»

Για δυναμικό ξεκίνημα του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», που άνοιξε την περασμένη Δευτέρα (24/8), έκανε λόγο ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, σημειώνοντας πως «μέσα σε 30 ώρες –δηλαδή μέχρι χθες (25/8) στις 00:00- είχαν απορροφηθεί 1,5 εκατ. ευρώ από τα 45 εκατ. που έχουμε μέχρι το τέλος τους έτους. Για την περίοδο 2020-2021 διατίθενται συνολικά 100 εκατ. ευρώ. Μέσα σε 30 ώρες έχουν επιδοτηθεί πάνω από 1.000 οχήματα, περίπου 1.400.

Όσον αφορά στα ποδήλατα, ήταν η έκπληξη για ορισμένους – όχι όμως για μένα, διότι το είχα πει πολλές φορές. Τα ποδήλατα, λοιπόν, αποτελούν το 80% αυτών των οχημάτων. Διότι σε αυτά δίνουμε ισχυρότερες επιδοτήσεις και γιατί έχουν αλλάξει και τα πρότυπα της κοινωνίας, ιδίως της νέας γενιάς, που είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε αυτά τα θέματα. Αυτό είναι μια απάντηση σε όσους έλεγαν ότι είναι ένα πρόγραμμα για τις ελίτ. Δεν είναι για τις ελίτ. Είναι για το λαό και πιο πολύ για τη νεολαία.

 

Επιπλέον, έχουν επιδοτηθεί μέσα σε 30 ώρες πάνω από 100 Ι.Χ. αυτοκίνητα. Αυτό θα πρέπει να αντιπαραβάλλετε με τα 3-4 τελευταία χρόνια που κυκλοφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα και μέσα σε αυτά έχουν πουληθεί μόνο μερικές εκατοντάδες. Αυτό σημαίνει πως το πρόγραμμα ξεκινάει δυναμικά, διότι δίνουμε πολύ ισχυρά κίνητρα στα φθηνότερα αυτοκίνητα. Για ένα αυτοκίνητο μέχρι 30.000 ευρώ, μπορεί κανείς να πάρει επιδότηση έως 6.000 ευρώ. Θέλω επίσης να επισημάνω ότι για το 70% αγοράζεται και επιδοτούμενος φορτιστής. Διότι δίνουμε και μια επιδότηση 500 ευρώ για ηλεκτρικούς φορτιστές».

Ιουλ 23

Κανένας δεν πρέπει να υποτιμά την αποφασιστικότητα της Ελλάδας - Bασικά σημεία συνέντευξης στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1

Η ελληνική κυβέρνηση αντιμετωπίζει την τουρκική προκλητικότητα με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα επισήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του σήμερα στον τηλεοπτικό σταθμό Ant1. «Δεν υποτιμούμε τίποτα, δεν παραγνωρίζουμε τίποτα, αλλά από την άλλη πλευρά κανένας δεν πρέπει να υποτιμά την αποφασιστικότητα της Ελλάδας», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σχετικά με την πυρκαγιά στο Μάτι και τις πρόσφατες αποκαλύψεις, ο υπουργός έκανε λόγο για «απίστευτο κυνισμό» από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ. «Ήρθαν στη δημοσιότητα τις τελευταίες μέρες πράγματα αδιανόητα. Φρίττει κανείς με αυτούς τους διαλόγους που είδαμε στην Καθημερινή», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.

Επιπλέον, για την ηλεκτροκίνηση και το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε χθες από τη Βουλή, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως η κυβέρνηση δίνει ισχυρότερα κίνητρα στους πολίτες για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, σκούτερ και ποδηλάτων. Μάλιστα, εξήγησε πως πέρα από τα 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο των Ρύπων, θα αντληθούν πόροι και από το Ταμείο Ανάκαμψης, μετά τη χθεσινή συμφωνία των 27 ευρωπαίων αρχηγών κρατών. Πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διοχετευτούν και σε ένα πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης, μεγάλης εμβέλειας, που προανήγγειλε ο υπουργός και το οποίο θα ξεκινήσει εντός του 2021.

Ακολουθούν τα βασικά σημεία της συνέντευξης του κ. Χατζηδάκη:

«Η Ελλάδα έχει σχέδιο και αντιμετωπίζει με αποφασιστικότητα τις κινήσεις της Τουρκίας»

«Υπάρχει μια κλιμάκωση από την Τουρκία εδώ και καιρό. Την ξέρουμε αυτή την τακτική, δεν μας αιφνιδιάζει. Είμαστε σε ετοιμότητα σε όλα τα επίπεδα, με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα. Έχουμε χτίσει συμμαχίες και έχουμε δώσει δείγματα γραφής τους τελευταίους μήνες με τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed, όταν ο Ερντογάν είπε ότι δεν μπορούμε να τον κάνουμε. Σε ένα μήνα υπογράψαμε μαζί με το Ισραήλ και την Κύπρο. Έχουμε δώσει δείγματα γραφής τον Έβρο με τη διαχείριση της καθοδηγούμενης εισβολής μεταναστών τον περασμένο Μάρτιο. Από την πλευρά μας έχουμε πάρει τις αποφάσεις μας. Θέλουμε η Ελλάδα να είναι δύναμη ειρήνης και σταθερότητας στην περιοχή. Αλλά από την άλλη πλευρά η χώρα έχει την ιστορία της και την περηφάνια της κι αυτά σε καμία περίπτωση δεν διαγράφονται. Αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο!

 

Η χώρα θα προχωρήσει στα σχέδιά της ανεξάρτητα από σχεδιασμούς και τακτικισμούς της Τουρκίας. Έχουν γνώση οι φύλακες, έχουμε τις συμμαχίες μας και μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Βλέπετε τις στενές επαφές με το Ισραήλ, με την Αίγυπτο. Έχουμε προφανώς αντίστοιχες επαφές με τις ΗΠΑ. Δεν υποτιμούμε τίποτα, δεν παραγνωρίζουμε τίποτα, αλλά από την άλλη πλευρά κανένας δεν πρέπει να υποτιμά την αποφασιστικότητα της Ελλάδας».

«Οι αποκαλύψεις για το Μάτι παραπέμπουν σε απίστευτο κυνισμό από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ»

«Ήρθαν στη δημοσιότητα τις τελευταίες μέρες πράγματα αδιανόητα. Φρίττει κανείς με αυτούς τους διαλόγους που είδαμε στην Καθημερινή. Εν πάση περιπτώσει, είναι θέμα για το οποίο έχει επιληφθεί ήδη η δικαιοσύνη, που προφανώς θα κάνει τη δουλειά της. Αλλά τα πολιτικά συμπεράσματα έχουν εξαχθεί για την προηγούμενη κυβέρνηση. Ήδη στις εκλογές. Νομίζω για τον ΣΥΡΙΖΑ είναι πιο βαριά τα συμπεράσματα μετά τις εκλογές. Με αυτά που έχουν έρθει τον τελευταίο μήνα στη δημοσιότητα, με τις παρεμβάσεις συζύγου πρώην υπουργού στη δικαιοσύνη και στην αστυνομία, με αυτά που ισχυρίζεται η πλευρά Καλογρίτσα, με τους μαγνητοφωνημένους διαλόγους Μιωνή-Παππά, με όλα αυτά που έρχονται στην επιφάνεια για το Μάτι, σε συνέχεια όσων είχαν αποκαλυφθεί στο παρελθόν για το θέμα, δημιουργείται μια εικόνα για τον ΣΥΡΙΖΑ που σίγουρα δεν παραπέμπει σε ηθικό πλεονέκτημα. Μόνο σε κυνισμό παραπέμπει και μάλιστα απίστευτο.

 

Η δικαιοσύνη θα κάνει τη δουλειά της. Δεν θέλουμε ούτε να συγκαλύψουμε κάτι ούτε να αδικήσουμε κάποιον. Θέλουμε να λειτουργήσουμε σοβαρά και θεσμικά. Πολιτικά πάντως σας λέω ότι αυτά τα οποία έρχονται στη δημοσιότητα είναι πραγματικά απίστευτα, ακόμα και για φανατικούς αντιπάλους του ΣΥΡΙΖΑ. Και από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ απαιτούνται κάποιες εξηγήσεις, αντί να παριστάνουν ακόμα και σήμερα τους εισαγγελείς».   

Τα 100 εκατ. που δίνουμε στην ηλεκτροκίνηση είναι μόνο η αρχή

«Δίνουμε ισχυρότερα κίνητρα στα φθηνότερα σχετικά αυτοκίνητα, δηλαδή σε αυτά που κοστίζουν μέχρι 30.000 ευρώ. Από το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» που θα παρουσιαστεί αναλυτικά την επόμενη εβδομάδα, μπορεί να πάρει κανείς 6.000 ευρώ για ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Αν αποσύρει και ένα δικό του συμβατικό αυτοκίνητο, θα πάρει 1.000 ευρώ ακόμα. Δεν είναι λίγα. Και 500 ευρώ επιπλέον αν βάλει ένα φορτιστή σπίτι του. Eπίσης, δίνουμε ισχυρά κίνητρα στα σκούτερς 20% της αξίας και στα ηλεκτρικά ποδήλατα 40%. Αυτό σημαίνει ότι αν κάποιος αγοράσει ένα ηλεκτρικό ποδήλατο αξίας 1.800 ευρώ, μπορεί να λάβει επιδότηση 800 ευρώ, επομένως το κόστος κατεβαίνει στα 1.000 ευρώ. Έτσι κάνουμε ένα άνοιγμα στη νεολαία με αυτό τον τρόπο και σε ένα σύγχρονο οικολογικό τρόπο μετακινήσεων.

Υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, επειδή είμαστε σε επαφή με την αγορά, μας έχουν πει ότι ήδη έχουν παραγγελίες και ότι οι αναμονές πια φτάνουν στους 4 μήνες.

 

Εμείς σε πρώτη φάση δίνουμε 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο των Ρύπων για τις επιδοτήσεις αυτές τις οποίες σας είπα, που συνοδεύονται από φορολογικά κίνητρα. Μάλιστα στο καινούριο Recovery Fund, στο Ταμείο Ανάκαμψης, που συμφωνήθηκε χθες τα ξημερώματα στις Βρυξέλλες, υπάρχουν ισχυρές δράσεις για τα θέματα του δικού μας Υπουργείου. Θα υπάρξουν δράσεις για τις πράσινες μεταφορές, άρα θα μπορούμε να χρηματοδοτούμε τέτοια προγράμματα προώθησης της ηλεκτροκίνησης και από το Ταμείο Ανάκαμψης και αυτό είναι σημαντικό».

Πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης - μαμούθ το 2021, χρηματοδοτούμενο από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης

«Ακόμα, από το Ταμείο Ανάκαμψης θα υπάρξει ένα πρόγραμμα μαμούθ για την ενεργειακή εξοικονόμηση στα σπίτια. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα παρουσιάσουμε το πρόγραμμα «Εξοικονομώ 3», που είναι στο παρόν ΕΣΠΑ, με κάποιες αλλαγές σε σχέση με τα προηγούμενα. Ο στόχος είναι μαζί με τα προηγούμενα να υπερβούμε το 1 δισ. συνολικά.

Ακόμη πιο σημαντικό είναι ότι μία από τις βασικές συνιστώσες του καινούργιου προγράμματος που συμφωνήθηκε στις Βρυξέλλες είναι αυτό που λέγεται Renovation Wave, ένα κύμα ανακαινίσεων, που είναι για κάθε λογής κτίρια, ιδιωτικά, δημόσια, ξενοδοχεία, επιχειρήσεις, τα πάντα. Έρχεται λοιπόν ένα πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης - μαμούθ, που θα τρέξει από το 2021 και μετά, το οποίο θα κάνει αυτό το «Εξοικονομώ» να φαίνεται πάρα πολύ μικρό. Οι πράσινες πολιτικές του Υπουργείου μας θα είναι στο επίκεντρο των δράσεων του Ταμείου Ανάκαμψης. Η Ευρώπη πάει προς αυτή την κατεύθυνση. Επομένως θα είναι ένα πρόγραμμα που θα στηρίξει τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις, ειδικά τον κατασκευαστικό κλάδο και φυσικά θα έχει ένα θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

 

Είναι μεγάλη πρόκληση για εμάς γιατί σε αυτό το πρόγραμμα μπορείς να κάνεις δεσμεύσεις μόνο για 3 χρόνια, ενώ στο ΕΣΠΑ μπορείς να κάνεις για 7 χρόνια. Επομένως πρέπει να κινηθούμε γρήγορα, συστηματικά, με σοβαρά και μεγάλα προγράμματα, προκειμένου να απορροφήσουμε και να αξιοποιήσουμε σωστά τους πόρους».

Ιουλ 6

To τανγκό με την Τουρκία θέλει δύο παρτενέρ - συνέντευξη στην εφημερίδα ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

«Στον ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε και υπάρχει ένας πολύ έντονος κυνισμός», διαπιστώνει, μιλώντας στο «Π», ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, με αφορμή την υπόθεση Παππά - Μιωνή, ενώ ως προς το ενδεχόμενο παραπομπής του πρώην υπουργού Δημήτρη Παπαγγελόπουλου σε Ειδικό Δικαστήριο υπογραμμίζει ότι «μεγαλώνει ο θόρυβος και πληθαίνουν οι καταγγελίες».

Για την ένταση της τουρκικής προκλητικότητας, τονίζει ότι η Τουρκία «είναι ένας κακός γείτονας» και ξεκαθαρίζει ότι, όποτε χρειάζεται, η Ελλάδα απαντά και προστατεύει τα συμφέροντά της, χωρίς να αρνείται τους διαύλους επικοινωνίας. Αποκωδικοποιεί το νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης που κατατέθηκε στη Βουλή και προβλέπει την απόσυρση μιας σειράς πλαστικών ειδών από τον Ιούλιο του 2021. Απαντά, τέλος, για το «οικολογικό μπόνους» σε ηλεκτροκίνητα οχήματα και υπογραμμίζει ότι ακόμα και ακριβά Ι.Χ. θα γίνουν εξαιρετικά πιο προσιτά με τα κίνητρα που παρέχονται.

 

Οι αποκαλύψεις όλου του προηγούμενου διαστήματος με τις συνομιλίες Παππά-Μιωνή και Παπαγγελόπουλου-Καμμένου αναδίδουν μια δυσάρεστη οσμή. Εκτιμάτε ότι ο κ. Τσίπρας γνώριζε όλες αυτές τις μεθοδεύσεις; Και αν τις γνώριζε, γιατί δεν παραπέμπετε και αυτόν, εκτός από τον κ. Παπαγγελόπουλο;

Ένα μέρος της κοινής γνώμης σε όλο τον κόσμο πιστεύει ότι όταν εμπλέκεται το δεξί σου χέρι σε μια υπόθεση τότε είσαι και εσύ σε κάποιο βαθμό συνυπεύθυνος. Αυτό δεν είναι αναγκαστικά σωστό. Όταν όμως μετά από το θόρυβο που προκύπτει, καλύπτεις ουσιαστικά το δεξί σου χέρι, γίνεσαι και εσύ πολιτικά συνυπεύθυνος. Από όλα αυτά που έχουν έρθει στη δημοσιότητα φαίνεται ότι στο ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε και υπάρχει ένας πολύ έντονος κυνισμός. Δεν είναι μόνο η ιδεοληψία ή οι αυταπάτες, όπως ονόμασαν οι ίδιοι το γεγονός ότι βρίσκονταν εκτός της ευρωπαϊκής και οικονομικής πραγματικότητας. Είναι ότι λειτούργησαν και λειτουργούν τελείως έξω από το πλαίσιο δεοντολογίας το οποίο οι ίδιοι διαφήμισαν. Όλη τους η πολιτική κάθε άλλο παρά παραπέμπει στο περιβόητο ηθικό τους πλεονέκτημα. Και έτσι τώρα είναι απολογούμενοι, αλλά παριστάνουν ότι δεν το καταλαβαίνουν!

Εκτιμάτε ότι το Ειδικό Δικαστήριο είναι πιο κοντά για τον κ. Παπαγγελόπουλο; Διότι, μπορεί η κυβέρνηση να ομνύει στη μη ποινικοποίηση της πολιτικής ζωής, αλλά εδώ αποκαλύπτονται εξωθεσμικές ενέργειες…

Δεν είμαι μέλος της προανακριτικής επιτροπής της Βουλής. Βλέπω όμως να μεγαλώνει ο θόρυβος και να πληθαίνουν οι καταγγελίες. Η Βουλή, βάσει του νόμου περί ευθύνης υπουργών, καλείται να κάνει το καθήκον της. Η προανακριτική θα οδηγηθεί στα συμπεράσματά της και οι βουλευτές θα ψηφίσουν με βάση αυτό που επιτάσσει η συνείδησή τους.

Το τηλεφώνημα Μητσοτάκη-Ερντογάν άνοιξε έναν δίαυλο επικοινωνίας που παρέμενε ανενεργός, έστω για θέματα χαμηλής πολιτικής. Η Τουρκία, όμως, επιμένει στη λογική των προκλήσεων και της προαναγγελίας γεωτρήσεων εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Μήπως η λογική της αποτροπής δεν δουλεύει με τους γείτονές μας;

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Τουρκία είναι ένας κακός γείτονας. Βλέπετε πάλι την ανησυχία για την Αγία Σοφία. Η κυβέρνηση όμως του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει δώσει τις δικές της απαντήσεις: Όπως κάναμε με τη διακρατική συμφωνία Ελλάδος-Κύπρου-Ισραήλ για τον αγωγό φυσικού αερίου East-Med, αλλά και με την άμεση αντίδρασή μας στον Έβρο. Και είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε να απαντάμε όταν απαιτείται. Διότι η Ελλάδα προστατεύει τα συμφέροντά της! Την ίδια στιγμή, όντας γείτονες με την Τουρκία, δεν αρνηθήκαμε ότι πρέπει να υπάρχει κάποια επαφή μεταξύ μας. Και έτσι λοιπόν έγινε αυτή η επαφή για θέματα χαμηλής πολιτικής όπως ο κορωνοϊός και ο τουρισμός. Θέλουμε μια ειρηνική συμβίωση με την Τουρκία. Θέλουμε να αφήσουμε τις εντάσεις στο παρελθόν. Δεν ξεχνάμε όμως ότι για να προχωρήσουμε μπροστά και να αφήσουμε πίσω μας αυτές τις εντάσεις, χρειάζεται καλή πίστη και από την άλλη πλευρά. Το τανγκό όπως λένε θέλει δύο!

Την Τρίτη που μας πέρασε παρουσιάσατε το νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Ποιες είναι οι βασικές προβλέψεις του;

Από τη ρύπανση που γίνεται στις θάλασσες το 80% οφείλεται στα πλαστικά. Και η μισή από αυτή οφείλεται στα πλαστικά μιας χρήσης! Θέλουμε λοιπόν η Ελλάδα να είναι από τις χώρες που πρωτοπορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε σχέση με την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Μαχαιροπήρουνα, πιατάκια, ποτήρια και περιέκτες τροφίμων από φελιζόλ, καλαμάκια, μπατονέτες, αναδευτήρες, καθώς και πάσης φύσεως προϊόντα που διασπώνται σε μικροπλαστικά: όλα αυτά αποσύρονται από τον Ιούλιο του 2021. Πέραν αυτών, προβλέπουμε τη μείωση των πλαστικών ποτηριών και περιεκτών τροφίμων κατά 30% μέχρι το 2024 και 60% μέχρι το 2026. Επιβάλλουμε για αυτό το λόγο ένα μικρό τέλος 4 λεπτών του ευρώ- όπως γίνεται σήμερα για τις πλαστικές σακούλες- και ενθαρρύνουμε παράλληλα τα καταστήματα να παρέχουν εναλλακτικές που δεν θα επιβαρύνονται από το τέλος. Εισάγουμε όμως και μια σειρά εθνικών μέτρων: Εφαρμόζουμε το νέο νόμο νωρίτερα στο Δημόσιο, από τον Γενάρη του 2021. Και θεσμοθετούμε ένα νέο σύστημα για τα πλαστικά μπουκάλια που περιέχουν ποτά. Θα επιβληθεί δηλαδή ένα τέλος το οποίο οι καταναλωτές θα παίρνουν πίσω με την επιστροφή του μπουκαλιού στο σημείο στο οποίο το αγόρασαν. Με αυτά τα επιπλέον μέτρα δείχνουμε ότι αποσύρουμε τα πλαστικά μιας χρήσης όχι μόνο λόγω συμμόρφωσης με την κοινοτική νομοθεσία, αλλά και διότι πιστεύουμε πραγματικά σε αυτή την πολιτική! Θέλουμε με όλα αυτά τα μέτρα να δημιουργήσουμε μια κουλτούρα ανακύκλωσης.

Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση επιφέρει μια τομή στην αγορά οχημάτων. Πόσο κερδισμένος θα βγαίνει κάποιος που θα επιλέξει να αγοράσει ένα νέο αυτοκίνητο ή δίκυκλο με το οικολογικό μπονους;

Το πακέτο των 100 εκατ. ευρώ που προβλέπουμε οδηγεί σε μεσοσταθμική μείωση της τιμής ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου κατά 15% η οποία, μαζί με τα φορολογικά κίνητρα, φτάνει το 25%! Η μείωση κόστους είναι δηλαδή τέτοια που αρκετά μοντέλα ηλεκτρικών ΙΧ θα καταστούν πολύ περισσότερο προσιτά στον καταναλωτή. Πέραν αυτών, τα έξοδα συντήρησης ενός ηλεκτρικού ΙΧ είναι πολύ λιγότερα- περίπου τα μισά- σε σχέση με αυτά ενός συμβατικού ΙΧ. Επομένως, ο ιδιοκτήτης θα εξοικονομεί χρήματα κάθε χρόνο που το χρησιμοποιεί! Τα κίνητρα όμως αφορούν και τα ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα. Εδώ το οικολογικό μπόνους θα καλύπτει ακόμη μεγαλύτερο μέρος της τιμής: 20% για τα ηλεκτρικά σκούτερ και 40% για τα ηλεκτρικά ποδήλατα! Το κάνουμε αυτό διότι θέλουμε να κάνουμε ένα άνοιγμα στους νέους τρόπους μετακινήσεων, αλλά και στη νέα γενιά, η οποία τους χρησιμοποιεί περισσότερο από κάθε άλλη.

Εκτιμάτε ότι θα υπάρξει στο τέλος της ημέρας ένας συμβιβασμός στην Ε.Ε. για το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο έχει και ως βασικό πεδίο την πράσινη ανάπτυξη; Κινδυνεύει η χώρα μας, τελικά, να πάρει λιγότερα χρήματα από όσα αναμένουμε;

Βρισκόμαστε εν αναμονή των τελικών αποφάσεων τις οποίες, σύμφωνα με τις δηλώσεις Μέρκελ-Μακρόν της περασμένης Τρίτης, αναμένουμε μέσα στον Ιούλιο. Δεν μπορώ φυσικά να προκαταλάβω τις αποφάσεις των ηγετών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ορισμένες διαφοροποιήσεις στις τελικές προτάσεις μπορεί να υπάρξουν. Σε κάθε περίπτωση όμως έχει διαμορφωθεί ένα θετικό πλαίσιο για τις επιδιώξεις της Ελλάδας.  Η Ελλάδα θα είναι ένα από τα κερδισμένα κράτη-μέλη των τελικών αποφάσεων για το Ταμείο Ανάκαμψης και οι περιβαλλοντικές δράσεις (ενεργειακή εξοικονόμηση, πράσινες μεταφορές, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, απολιγνιτοποίηση) θα είναι στο επίκεντρο του Ταμείου.

Ιουν 29

Θα δώσουμε παράταση μέχρι 30 Σεπτεμβρίου για την τακτοποίηση αυθαιρέτων - συνέντευξη στην εφημερίδα REALNEWS

«Η κοινή γνώμη έχει μείνει με το στόμα ανοιχτό. Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει, επιτέλους, να αναλάβει τις ευθύνες του, αντί να παραδίδει με θράσος μαθήματα» υποστηρίζει στη Realnews ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης για το ηχητικό ντοκουμέντο που ήρθε στο φως της δημοσιότητας και έχει ως πρωταγωνιστή τον Νίκο Παππά. Ο υπουργός Περιβάλλοντος μιλά, όμως, και για την επιχείρηση κατεδάφισης των αυθαιρέτων σε Μάτι και Μάνδρα. Παράλληλα, όσον αφορά τη ρύθμιση των αυθαιρέτων, αποκαλύπτει πως θα δοθεί παράταση μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου.

Γιατί η ΝΔ στοχοποιεί τον Αλέξη Τσίπρα για την υπόθεση με το Νίκο Παππά και το ηχητικό ντοκουμέντο που έφερε στην επιφάνεια ο επιχειρηματίας Σάμπυ Μιωνή;

Μα ήταν το δεξί του χέρι! Και το δεξί χέρι του πρώην πρωθυπουργού συναντά επιχειρηματία- τον οποίο είχε στοχοποιήσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στην Κύπρο- με μαγνητοφωνημένες συνομιλίες οι οποίες δείχνουν ότι μιλούσαν για παραδικαστικά κυκλώματα, για λεφτά που κυκλοφορούσαν, για “μαγαζιά” μέσα στην ίδια την κυβέρνηση! Κανονικά ο κ. Τσίπρας δεν θα έπρεπε να καλύπτει τον κ. Παππά, γιατί αυτή καθαυτή η συνομιλία, ανεξάρτητα από το ακριβές περιεχόμενό της, αναδίδει μία μυρωδιά πολιτικού βούρκου. Καλύπτοντας όμως τον κ. Παππά, ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ καλύπτει τελικά και όλες αυτές τις πρακτικές. Ε, όλο αυτό δεν το λες ηθικό πλεονέκτημα της Αριστεράς!

 Υπήρχε παραδικαστικό κύκλωμα; Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει πως υπάρχουν στοιχεία και για γαλάζια στελέχη ενώ βάζουν στο κάδρο και το πρώην πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά. Τι λέτε;

Όλα αυτά τα οποία υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ για τον κ. Σαμαρά, έχουν τεθεί τεθεί στο αρχείο εδώ και ένα χρόνο ακριβώς! Αντιθέτως, τα καταγγελλόμενα για τον κ. Παπαγγελόπουλο και τον κ. Παππά είναι ζητήματα ορθάνοιχτα για τα οποία δεν έχουν δοθεί πειστικές απαντήσεις. Η πρώτη φορά Αριστερά ήρθε να εξυγιάνει υποτίθεται το δημόσιο βίο και δείτε τι προκύπτει μόνο τις τελευταίες μέρες: Πρώτον, τα δημοσιεύματα προ εβδομάδος για την ύπαρξη παραδικαστικού κυκλώματος στο οποίο σύζυγος πρώην υπουργού φέρεται να έδινε εντολές για το κυνήγι δημοσιογράφων. Και, δεύτερον, η μαγνητοφωνημένη συνομιλία μεταξύ Παππά και Μιωνή στην Κύπρο για την οποία ο κ. Παππάς δίνει κάθε μέρα άλλες εξηγήσεις. Ενώ η κοινή γνώμη έχει μείνει με το στόμα ανοιχτό. Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει επιτέλους να αναλάβει τις ευθύνες του, αντί να παραδίδει με θράσος μαθήματα!

Πριν λίγα 24ωρα ξεκινήσατε την επιχείρηση κατεδάφισης αυθαίρετων στην Μάνδρα και ακολουθεί το Μάτι. Πρόκειται για κτίσματα που που έχουν βγει τελεσίδικες αποφάσεις κατεδάφισης; Γιατί τα προηγούμενα χρόνια δεν εκτελούνταν οι αποφάσεις;

Από τη Μάνδρα, από τον τόπο της τραγωδίας, στείλαμε το μήνυμα ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος δεν δέχεται την αυθαιρεσία. Δεν θεωρούμε ότι όλα αυτά ξεκίνησαν από εμάς. Αλλά πάντως υπογραμμίζουμε ότι θα προχωρήσει η κατεδάφιση αυθαιρέτων κατασκευών για τις οποίες έχουν βγει τελεσίδικα πρωτόκολλα κατεδάφισης. Θα μπει λοιπόν τάξη. Όχι μόνο στη Μάνδρα, αλλά και στο Μάτι στο οποίο θα γκρεμιστούν πάνω από 140 σπίτια και άλλες 340 αυθαίρετες κατασκευές (πχ μάντρες) σύμφωνα με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο που παρουσιάσαμε. Τάξη όμως θα μπει και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Καθώς το πρόγραμμά περιλαμβάνει την κατεδάφιση συνολικά 1.108 αυθαιρέτων τους επόμενους μήνες. Για αυτό έστειλα πριν από ένα μήνα περίπου σχετική επιστολή στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις ζητώντας τους να προχωρήσουν στις απαραίτητες ενέργειες. Οι κατεδαφίσεις μπορεί λοιπόν να μη προχωρούσαν προηγουμένως για διάφορους λόγους (γραφειοκρατία, πολιτική αδράνεια κλπ.), σήμερα όμως υπάρχει η πολιτική βούληση να προχωρήσουν. Και αυτό ακριβώς κάνουμε!

 Όσον αφορά την τακτοποίηση των αυθαιρέτων που πληρούν τις προϋποθέσεις θα δοθεί νέα παράταση στην ρύθμιση;

Μπορώ να σας πω ότι θα δώσουμε στις αρχές της επόμενης εβδομάδας μία παράταση μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου για την τακτοποίηση αυθαιρέτων. Διότι δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τις δυσκολίες που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού. Ωστόσο, και θέλω να το επισημάνω αυτό, η παράταση αυτή δίνεται μόνο λόγω αυτών των έκτακτων συνθηκών. Άλλη τέτοια δυνατότητα δεν θα υπάρξει! Συνεπώς, καλώ και από την εφημερίδα σας τους ιδιοκτήτες να προβούν στις απαραίτητες κινήσεις για την τακτοποίηση των ιδιοκτησιών τους.

Η ΔΕΗ έχει ξεπεράσει τον κίνδυνο χρεοκοπίας; Οι οφειλές από τους λογαριασμούς έχουν μειωθεί καθόλου;

Πρόσφατα βγήκαν τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του 2020, τα οποία δείχνουν ότι η εταιρεία έχει οριακά επιστρέψει στην κερδοφορία. Τα μέτρα του καλοκαιριού του 2019 και όλες οι εξυγιαντικές τομές που έγιναν, έχουν πιάσει τόπο. Η επιχείρηση έχει πάρει πια πιστοποιητικό οικονομικής βιωσιμότητας, ενώ ταυτόχρονα έχει αναβαθμιστεί η πιστοληπτική της ικανότητα και αυξηθεί σημαντικά και η τιμή της μετοχής της. Φυσικά, δεν είναι ακόμα μία ανθούσα επιχείρηση. Οι απλήρωτοι λογαριασμοί που αναφέρετε, για παράδειγμα, βρίσκονται ακόμα σε υψηλά επίπεδα. Η προσπάθεια εξυγίανσής της πρέπει συνεπώς να συνεχιστεί. Για αυτό: Βρίσκεται εν εξελίξει το πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου με στόχο τη μείωση του προσωπικού της εταιρείας από τις 16.000 σήμερα στις 11.500 περίπου, που θα οδηγήσει σε σημαντικό περιορισμό του μισθολογικού κόστους, χωρίς να επηρεαστούν οι φορολογούμενοι ή τα ασφαλιστικά ταμεία. Προχωράμε παράλληλα με ταχύτητα και με φροντίδα για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης το πρότζεκτ της απολιγνιτοποίησης, με το οποίο η ΔΕΗ θα απεξαρτηθεί από τον ζημιογόνο και ρυπογόνο λιγνίτη. Σε αυτό το πλαίσιο, ενθαρρύναμε τη στροφή της στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και τη συνεργασία της με ιδιώτες: Τέτοιο παράδειγμα είναι η συνεργασία της με τη γερμανική RWE για μεγάλες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά της τάξης του 1GW στις λιγνιτικές περιοχές. Με σχέδιο και αποφασιστικότητα λοιπόν η ΔΕΗ βρίσκει το δρόμο της.

Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων προχωράει ή η μάχη με τον κορωνοϊό έφερε καθυστερήσεις;

Ο κορωνοϊός ήταν αναμφισβήτητα μια σημαντική πρόκληση. Ωστόσο, και δεδομένων των συνθηκών, προχωράμε γρήγορα. Στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών για παράδειγμα είχαμε στις αρχές του μήνα την πρόκριση από το ΤΑΙΠΕΔ 6 επενδυτικών σχημάτων. Η διαδικασία προχωρά λοιπόν σύμφωνα με τον προγραμματισμό. Ενώ στη δεύτερη φάση της πρόκρισης επενδυτικών σχημάτων περάσαμε και στη ΔΕΠΑ Εμπορίας με πολύ έντονο ενδιαφέρον τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό. Πέραν αυτών, εισαγάγαμε σχετική ρύθμιση στον πρόσφατο περιβαλλοντικό νόμο για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, δρομολογούμε τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, την ιδιωτικοποίηση της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας, τη επίλυση του θέματος της ΛΑΡΚΟ τους αμέσως επόμενους μήνες, αλλά και, εν ευθέτω χρόνω, την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ. Καθεμία από αυτές τις περιπτώσεις έχει τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και για αυτό κινούμαστε προσεκτικά, με αποφασιστικότητα φυσικά, αλλά και με ιδιαίτερη προσοχή στις εξελίξεις που διαμορφώνονται στις διεθνείς αγορές.

Ιουν 29

Έχουμε το βλέμμα μας στραμμένο στο μέλλον - συνέντευξη στο CAR & DRIVER

Το πρόσφατο μεγάλο άνοιγμα της κυβέρνησης στο θέμα «Ηλεκτροκίνηση» στην Ελλάδα αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον των πολιτών για το κατά πολλούς καύσιμο του μέλλοντος. Με αφορμή λοιπόν το νέο Σχέδιο Νόμου και λίγο πριν την οριστικοποίηση των διατάξεών του και την ψήφιση του, συνομιλήσαμε με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη για το πλαίσιο εντός του οποίου θα κινηθεί η κυβέρνηση, οι φορείς και η αγορά για τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Ειδικότερα, ο Υπουργός Ενέργειας αποκαλύπτει στο Car and Driver τις πολιτικές της κυβέρνησης για τα δίκτυα φόρτισης, τι θα ισχύσει για τους οικιακούς φορτιστές, το νομοθετικό πλαίσιο και τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες αναφορικά με τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, αλλά και για το κατά πόσον η Ελλάδα μπορεί να γίνει η Silicon Valley της Ευρώπης.

 Κύριε Υπουργέ, τα μέτρα προώθησης της ηλεκτροκίνησης εμπεριέχουν σημαντικά κίνητρα προκειμένου κάποιος να επιλέξει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ωστόσο παραμένουν ακριβά για το ευρύ κοινό. Ποια είναι η άποψή σας;

Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα σίγουρα δεν είναι φτηνά. Και αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο τα κίνητρα τα οποία προωθούμε είναι αξιοσημείωτα. Διότι αυτό το αρχικό πακέτο των 100 εκατομμυρίων ευρώ, μαζί με τις φορολογικές ελαφρύνσεις, θα οδηγήσει σε μεσοσταθμική μείωση της υψηλής τιμής εκκίνησης ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου κατά 25%! Μιλάμε για τέτοια μείωση κόστους που θα καταστήσει αρκετά μοντέλα ηλεκτροκίνητων ΙΧ πολύ περισσότερο προσιτά στον καταναλωτή! Πέραν αυτού όμως, δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι η συντήρηση των ηλεκτρικών ΙΧ έχει έξοδα που σε σχέση με τα συμβατικά ΙΧ είναι πολύ λιγότερα. Επομένως, με ένα ηλεκτροκίνητο ΙΧ εξοικονομείς χρήματα κάθε χρόνο που το χρησιμοποιείς.

Πώς θα πετύχετε το στόχο σας ώστε  1 στα 3 αυτοκίνητα που θα πωλείται το 2030 να είναι EV, με δεδομένη την έλλειψη υποδομών φόρτισης;

Είμαστε ρεαλιστικά φιλόδοξοι. Μόνο έτσι θα μπούμε πραγματικά στη νέα εποχή μετακινήσεων. Αναγνωρίζουμε το ζήτημα με τις υποδομές για την ηλεκτροκίνηση. Για αυτό: Ξεκινάμε με την ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης σε κεντρικά σημεία εξυπηρέτησης: λιμάνια, αεροδρόμια και μεγάλες πλατείες. Προχωρήσαμε σε συνεννόηση με τους παραχωρησιούχους στην ολοκλήρωση του δικτύου φόρτισης στις εθνικές οδικές αρτηρίες μέχρι το τέλος του 2021. Συμφωνήσαμε με τους Δήμους να χωροθετήσουν τα βασικά σημεία για τους φορτιστές μέχρι το Μάρτιο του 2021, ξεκινώντας από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Οι εισαγωγείς αυτοκινήτων δεσμεύτηκαν να εγκαταστήσουν 1.200 φορτιστές σε όλη την Ελλάδα. Ενώ και με το νομοσχέδιο που φέρνουμε για την ηλεκτροκίνηση, από τη μια πλευρά εισάγουμε ρυθμίσεις για την εγκατάσταση φορτιστών σε καινούργια κτίρια, και από την άλλη πλευρά απλοποιούμε τις διαδικασίες για την τοποθέτηση σημείων φόρτισης σε υφιστάμενα κτίρια. Τι σημαίνει αυτό; Ότι δεν θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας εάν ένας ιδιοκτήτης θέλει να εγκαταστήσει ένα φορτιστή.  Είναι μια σειρά ρυθμίσεων με τις οποίες αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά το ζήτημα των υποδομών.

 Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης μια διεύρυνση του προγράμματος των επιδοτήσεων στα πιο συμβατικής τεχνολογίας αυτοκίνητα, αναφέρομαι στα χαμηλών ρύπων με οικονομικούς βενζινοκινητήρες ή και τα υβριδικά, προκειμένου να δοθούν κίνητρα αντικατάστασης των παλαιάς τεχνολογίας αυτοκινήτων που επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Το πακέτο που διαμορφώσαμε βασίζεται στις ανάγκες και τα χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς. Και με δεδομένες τις οικονομικές δυσκολίες που προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού, είναι πιστεύω ένα γενναίο αρχικό πακέτο προώθησης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα. Δείχνουμε με αυτό τον τρόπο ότι ακόμη και μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες, συνεχίζουμε να έχουμε το βλέμμα μας στραμμένο στο μέλλον. Σε κάθε περίπτωση όμως πρέπει να κάνουμε μια ιεράρχηση. Με τα χρήματα λοιπόν που τώρα έχουμε στη διάθεσή μας, δίνουμε προτεραιότητα στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, ακριβώς διότι είναι μια λιγότερο ώριμη τεχνολογία στην οποία θέλουμε να δώσουμε μία ισχυρή ώθηση. Παράλληλα βέβαια, για άλλες κατηγορίες αυτοκινήτων υπάρχουν ήδη ειδικές πολιτικές, πχ. η ΔΕΠΑ διαμορφώνει τη δική της πολιτική με τα πρατήρια φυσικού αερίου.

Στα μέτρα που ανακοινώσατε πρόσφατα υπάρχει μια ασάφεια για τα plug-in Hybrid (PHEV) αυτοκίνητα. Τι θα ισχύσει τελικά;

Να σας πω. Δίνουμε προτεραιότητα αυτή τη στιγμή στα αμιγώς ηλεκτρικά ΙΧ. Και διότι, πέραν όσων ήδη ανέφερα, οδηγούν σε μηδενική επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Αλλά και γιατί οι τιμές των υβριδικών ΙΧ που αναφέρετε δεν είναι τόσο δυσπρόσιτες όσο αυτές των ηλεκτρικών ΙΧ. Αυτά σε σχέση με τους ιδιώτες. Θα επιδοτήσουμε όμως τα plug-in υβριδικά για δύο κατηγορίες: τα Ταξί και τα εταιρικά οχήματα. Το κάνουμε αυτό γιατί θέλουμε να δημιουργήσουμε μια «κρίσιμη μάζα» στην αγορά αυτών των οχημάτων. Ιδιαίτερα καθώς περιμένουμε περισσότερες πωλήσεις στις κατηγορίες αυτές.

Τι απαντάτε στους επικριτές της ηλεκτροκίνησης, που υποστηρίζουν πώς το ρεύμα που καταναλώνουν για τη φόρτισή τους τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προέρχεται και από μη ανανεώσιμες πηγές, οπότε το όποιο περιβαλλοντικό όφελος από τη χρήση των EVs εκμηδενίζεται σε αυτόν τον φαύλο κύκλο;

Η μετάβαση της Ελλάδας σε ένα μοντέλο πράσινης ανάπτυξης δεν είναι για εμάς μια αποσπασματική πολιτική, αλλά αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης. Δεν ξυπνήσαμε ένα ωραίο πρωί και είπαμε να φέρουμε την ηλεκτροκίνηση! Αντίθετα αυτή μας η πολιτική συνδέεται άρρηκτα με δύο ακόμη πρωτοβουλίες μας: Την απολιγνιτοποίηση και τη στροφή στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Είναι με αυτές τις δύο πολιτικές που ενισχύουμε το ποσοστό των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της Ελλάδας και έμπρακτα απαντάμε στο επιχείρημα που αναφέρετε: Κάνοντας την παραγωγή ηλεκτρισμού πιο πράσινη, διασφαλίζουμε ότι η ίδια η ηλεκτροκίνηση θα είναι όντως μία φιλική για το περιβάλλον μετάβαση!

Πιστεύετε πώς η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει τη γεωφυσική της θέση προκειμένου να γίνει η silicon valley των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη Νότια Ευρώπη; Υπάρχει σχετικό πλάνο προώθησης «πράσινων» επενδύσεων;

Η Ελλάδα είναι μια χώρα με μεγάλες δυνατότητες στον ενεργειακό τομέα. Θα έλεγα μάλιστα ότι αυτή η στροφή σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο προς την πράσινη ενέργεια είναι κάτι που μας ευνοεί ιδιαίτερα. Διότι έχουμε πλούσιο τον ήλιο και τον άνεμο. Και για αυτό στην κυβέρνηση κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας να καταστήσουμε την Ελλάδα πρωταγωνιστή αυτών των εξελίξεων: Αναθεωρήσαμε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα με στόχους πολύ πιο φιλόδοξους. Δηλαδή, το 35% της κατανάλωσης ενέργειας και το 60% της ηλεκτροπαραγωγής να  προέρχονται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας το 2030. Και για αυτό θα επιδιώξουμε την προσέλκυση πολλών πράσινων επενδύσεων. Σε αυτή την κατεύθυνση, εισαγάγαμε με τον πρόσφατο περιβαλλοντικό νόμο ρυθμίσεις που στοχεύουν στη μείωση του χρόνου αδειοδότησης για έργα ΑΠΕ. Και συνεχίζουμε. Προχωρά παράλληλα η επένδυση των ΕΛΠΕ για ένα από τα μεγαλύτερα φωτοβολταϊκά πάρκα της Ευρώπης στη Δυτική Μακεδονία. Και ενθαρρύναμε τη  συνεργασία της ΔΕΗ και της γερμανικής RWE που θα φέρει και άλλες μεγάλες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά. Η Ελλάδα λοιπόν μπορεί να διεκδικήσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που της αναλογεί και θα το κάνει!

 Πόσο δύσκολο είναι για την χώρα μας η δημιουργία ενός «Ελληνικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου», με δεδομένο πώς κάτι τέτοιο δεν απαιτεί βαριά βιομηχανία παρά μόνον συνέργειες; Γίνονται συζητήσεις για κάτι τέτοιο;

Σε αυτό πρέπει να απαντήσουν η βιομηχανία και οι επενδυτές. Δουλειά δική μας είναι να δημιουργούμε τις κατάλληλες συνθήκες προκειμένου η Ελλάδα να είναι μια χώρα ελκυστική στις επενδύσεις γενικότερα, αλλά και για τέτοιες επενδύσεις συγκεκριμένα, εφόσον υπάρχει τέτοιο ενδιαφέρον. Και αυτό ακριβώς κάνουμε: Στο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση για παράδειγμα προβλέπουμε κίνητρα ούτως ώστε να ξεκινήσει από εταιρείες εδώ στην Ελλάδα η παραγωγή μπαταριών και φορτιστών για ηλεκτρικά ΙΧ. Είναι μία ρύθμιση που όχι μόνο προωθεί την ηλεκτροκίνηση, αλλά διασφαλίζει ένα πρόσθετο αναπτυξιακό όφελος για τη χώρα.

Κλείνοντας, θα ήθελα να μας αποκαλύψετε, το τι τελικά ισχύει με τις διάφορες φήμες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας για επενδύσεις αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ελλάδα με πιο χαρακτηριστική εκείνη της Volkswagen. Θα υλοποιηθούν και πότε;

Δεν μπορώ να μιλήσω για τα σχέδια ιδιωτών επενδυτών. Αυτό που επιχειρούμε, είναι να κάνουμε την Ελλάδα συνολικά ελκυστική για επενδύσεις. Ανεξάρτητα λοιπόν από το αν θα έρθει ή δεν θα έρθει μια αυτοκινητοβιομηχανία, σημασία έχει να δημιουργούνται γενικότερα νέες θέσεις εργασίας μέσω ενός φιλικού στην επιχειρηματικότητα περιβάλλοντος, που θα δώσει ευκαιρίες προκοπής σε όλους τους Έλληνες και ιδιαίτερα στους νέους μας.