Μαρ 26

Ο δογματισμός «καλό Δημόσιο - κακοί ιδιώτες» πρέπει να τελειώσει, σημασία έχει να βγουν οι συντάξεις - συνέντευξη στην ιστοσελίδα liberal.gr

Η ιερή αγελάδα του Δημοσίου από την μια μεριά και ο κακός ιδιωτικός τομέας από την άλλη, κάθε τι ιδιωτικό είναι καταραμένο. Πρέπει να ξεπεράσουμε επιτέλους αυτούς τους δογματισμούς, οι πολίτες δεν υπάρχουν για να στηρίζουν το κράτος, αλλά το κράτος πρέπει να στηρίζει τους πολίτες, αναφέρει σε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξή του στο Liberal ο Κωστής Χατζηδάκης για την κριτική που δέχεται σχετικά με την ρύθμιση να συνδράμουν και ιδιώτες στην έκδοση συντάξεων, η οποία έρχεται προσεχώς στην Βουλή.

«Ολοι αυτοί που μας κατηγορούν για την συνδρομή δικηγόρων και λογιστών, τι θα πουν σε ένα συνταξιούχο που περιμένει 2,3 ή 4 χρόνια; Περίμενε να οργανωθεί το κράτος περισσότερο, προκειμένου να μη σου δώσει σύνταξη ο μιαρός ιδιωτικός τομέας;», διερωτάται ο υπουργός Εργασίας για την προσπάθεια που καταβάλει να «ξεμπερδέψει το κουβάρι» με όλα τα διαθέσιμα μέσα.

Στην συνέντευξή του ανοίγει τα χαρτιά του για τις αλλαγές που έρχονται στα εργασιακά - όπως η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, η ψηφιακή κάρτα για την προστασία εργαζομένων από καταχρήσεις εργοδοτών και το νέο πλαίσιο για τις γονικές άδειες- για τις πολιτικές αντιμετώπισης της ανεργίας σε κλάδους όπως τουρισμός, εστίαση, λιανεμπόριο και φυσικά για την εφαρμογή του ατομικού συνταξιοδοτικού «κουμπαρά», που θα ανακοινωθεί και επίσημα μέσα στο πρώτο εξάμηνο με εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2022.

 

Γιατί στην Ελλάδα η έννοια «ιδιωτικό» προκαλεί τέτοιες αντιδράσεις κάθε φορά που το Δημόσιο συνεργάζεται με ιδιώτες, όπως αναφέρατε σε χθεσινή σας ανάρτηση;

Πράγματι, οι λέξεις «ιδιωτικός-ή-ό» προκαλούν μια αλλεργία σε ένα μεγάλο μέρος της αντιπολίτευσης στην Ελλάδα σήμερα. Το Δημόσιο είναι η πανάκεια. Κάθε τι το ιδιωτικό είναι καταραμένο. Αν ψάξει όμως κανείς κάτω από την επιφάνεια, τα πράγματα είναι πιο σύνθετα. Πάρτε για παράδειγμα τον ΣΥΡΙΖΑ. Τώρα αντιδρά για τη συνδρομή πιστοποιημένων δικηγόρων και λογιστών στην έκδοση των συντάξεων,  αλλά όταν ήταν στην κυβέρνηση οι ιδιώτες λειτουργούσαν στον ΕΦΚΑ χωρίς να υπάρχει κανένα πρόβλημα! Εμείς θα χρησιμοποιήσουμε και άλλες δυνάμεις από τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να μπορέσει το κράτος να ανταποκριθεί μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα σε μία στοιχειώδη υποχρέωσή του: να δώσει συντάξεις στους ανθρώπους εκείνους που τη δικαιούνται μετά από πολλά χρόνια δουλειάς!

Σας κατηγορούν ότι με την συνδρομή ιδιωτών στην ταχύτερη έκδοση συντάξεων, ο ιδιωτικός τομέας θα υποκαταστήσει το Δημόσιο. Είναι έτσι;

Πρέπει να ξεπεράσουμε επιτέλους αυτούς τους δογματισμούς: Η ιερή αγελάδα του Δημοσίου από τη μια μεριά και ο κακός ιδιωτικός τομέας από την άλλη. Σημασία έχει να εξυπηρετούνται οι πολίτες. Οι πολίτες δεν υπάρχουν για να στηρίζουν το κράτος. Το κράτος πρέπει να στηρίζει τους πολίτες. Κανείς δεν μίλησε για ιδιωτικοποίηση του ΕΦΚΑ, διότι πουθενά οι συνταξιοδοτικοί οργανισμοί- αν εξαιρέσει κανείς τις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες- δεν είναι ιδιωτικοί. Παντού υπάρχουν κρατικοί οργανισμοί. Εν πάση περιπτώσει διερωτώμαι, όλοι αυτοί που μας κατηγορούν για τη συνδρομή δικηγόρων και λογιστών, τι θα πουν σε ένα συνταξιούχο που περιμένει 2, 3 ή 4 χρόνια: «Περίμενε κ. συνταξιούχε να οργανωθεί το κράτος ακόμη περισσότερο, προκειμένου να μη σου δώσει σύνταξη ο μιαρός ιδιωτικός τομέας;» Ας σοβαρευτούμε επιτέλους!

Πώς θα λειτουργούν αυτοί οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές;

Φέρνουμε σε λίγες μέρες ρύθμιση στη Βουλή με την οποία στοχεύουμε στην περαιτέρω απλούστευση της έκδοσης των συντάξεων. Μέσα στη ρύθμιση θα υπάρχουν αρκετά επιμέρους μέτρα, μεταξύ των οποίων η απλούστευση της διαδικασίας σε σχέση με τις διαδοχικές συντάξεις. Σε αυτή τη ρύθμιση θα ενταχθούν και όσα θα προτείνουμε για τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές. Πρόκειται για επαγγελματίες που έχουν συνάφεια με το θέμα και οι οποίοι θα βοηθούν στην έκδοση προσωρινών και οριστικών συντάξεων. Έτσι και αλλιώς, ήδη χρησιμοποιούνται δικηγορικά γραφεία λιγότερο ή περισσότερο άτυπα από πολλούς συνταξιούχους.           Έχοντας συνυπολογίσει τις θέσεις του Οικονομικού Επιμελητηρίου και των δικηγορικών συλλόγων θα προσδιορίσουμε τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η πιστοποίησή τους και τον τρόπο με τον οποίο γενικότερα θα λειτουργούν.

 

Θα δοθεί με όλα αυτά τα μέτρα οριστική λύση για τις εκκρεμείς συντάξεις;

Αυτός είναι ο τελικός στόχος. Γι’αυτό, το μέτρο με τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές δεν αποτελεί παρά μέρος μόνο του ευρύτερου πλέγματος μέτρων που έχουμε ξεκινήσει να βάζουμε σε εφαρμογή. Ήδη με τον Γιάννη Βρούτση είχαν περάσει ρυθμίσεις για μπόνους στους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ που υπεραποδίδουν στην έκδοση συντάξεων, ενώ μονιμοποιήθηκαν και περίπου 150 συμβασιούχοι για να βοηθήσουν και αυτοί με την προσπάθεια. Τώρα παίρνουμε με συμβάσεις έργου επιπλέον 100 προσφάτως συνταξιοδοτηθέντες πρώην υπαλλήλους του ΕΦΚΑ. Παίρνουμε ακόμα 100 περίπου νέους οικονομολόγους που και αυτοί θα βοηθήσουν επίσης με συμβάσεις έργου, πληρωμή δηλαδή ανά τεμάχιο. Προχωρήσαμε επίσης τις «εθνικές συντάξεις» που θα καταβληθούν πριν από το Πάσχα- και αναδρομικώς- και οι οποίες είναι μία σημαντική ανακούφιση για τους συνταξιούχους. Από εδώ και πέρα πρέπει να επικεντρωθούμε από τη μια πλευρά στο «ξεμπέρδεμα του κουβαριού» και με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα, όπως ανέφερα, για να πάμε σε ένα ψηφιακό περιβάλλον με μεγαλύτερες ταχύτητες. Και προς αυτή την κατεύθυνση θα μας βοηθήσουν και οι 1.700 Η/Υ με τους οποίους εξοπλίζουμε τον ΕΦΚΑ, καθώς τόσο καιρό οι υπάλληλοι είχαν τελείως απηρχαιωμένα συστήματα. Και από την άλλη πλευρά στη δημιουργία- σε συνεργασία και με τη Διοίκηση του ΕΦΚΑ- ενός πιο λειτουργικού οργανωτικού μοντέλου. Καταλαβαίνετε ότι προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα μέσα!

 

Πόσοι συνταξιούχοι εκτιμάτε ότι θα έχουν λάβει προκαταβολές συντάξεων μέχρι το Πάσχα;

Έχουν μέχρι στιγμής κατατεθεί πάνω από 32.000 αιτήσεις. Η διαδικασία προχωράει ως τώρα ομαλά. Και ελπίζουμε ότι μέχρι τη λήξη της προθεσμίας στις 31 Μαρτίου θα έχουν κατατεθεί αιτήσεις από ακόμη περισσότερους συνταξιούχους. Για να συμβεί όμως αυτό θα πρέπει και οι υπόλοιποι δικαιούχοι να κινητοποιηθούν, να εκμεταλλευτούν το γεγονός ότι το κράτος ανταποκρίνεται στο αίτημά τους και να κάνουν τις αιτήσεις. Τους παροτρύνω λοιπόν και εγώ με αυτή την ευκαιρία να το κάνουν! Χρόνος υπάρχει ακόμα και η διαδικασία είναι πολύ απλή!

 

Στο νέο εργασιακό νομοσχέδιο βασική τομή είναι οι αλλαγές στην διευθέτηση του χρόνου εργασίας. Πώς θα λειτουργεί στην πράξη και γιατί στην Ελλάδα προκαλεί αντιδράσεις;

Η διευθέτηση του χρόνου εργασίας είναι μια ευρωπαϊκή νομοθεσία. Ισχύει ήδη και στην Ελλάδα. Σχεδόν σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες προχωρεί με συμφωνίες εργαζομένων και εργοδοτών. Είναι μάλιστα κάτι που συμβαίνει έντονα σε κλάδους με αυξημένη εποχικότητα (όπως ο τουρισμός), άρα με αυξομείωση στη ζήτηση. Οι χώρες λοιπόν εκείνες όπου τα συνδικάτα έχουν συμφωνήσει σε τέτοιους είδους ρυθμίσεις, έχουν επωφεληθεί από την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας κλάδων της οικονομίας- και προφανώς ζημιώνονται από αυτό χώρες που δεν το έχουν κάνει όπως η Ελλάδα- χωρίς να επηρεαστεί ο χρόνος εργασίας των εργαζομένων, διότι δεν επηρεάζονται συνολικά ρυθμίσεις όπως είναι το 8ωρο ή οι 40 ώρες εργασίας την εβδομάδα. Γίνονται απλώς διευθετήσεις του χρόνου εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου βάσει των προβλέψεων της σχετικής ευρωπαϊκής Οδηγίας. Μπορεί δηλαδή ο εργαζόμενος να δουλέψει για κάποια περίοδο του χρόνου μέχρι 10 ώρες την ημέρα. Και για αντίστοιχη περίοδο του ίδιου έτους να δουλεύει για 6 ώρες την ημέρα ή να παίρνει ρεπό. Κάτι τέτοιο μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να διευκολύνει και τους ίδιους τους εργαζομένους ανάλογα με το πώς έχουν οργανώσει τη ζωή τους. Γι’αυτό και προσανατολιζόμαστε να δώσουμε τη δυνατότητα στους εργαζομένους που το επιθυμούν να εκμεταλλευτούν τη δυνατότητα αυτή και να υπογράφουν, εφόσον θέλουν, ατομικές συμβάσεις εργασίας με τους εργοδότες τους σε αυτή τη βάση. Είναι άραγε λιγότερο «έξυπνοι» οι εργαζόμενοι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες που εκμεταλλεύονται τέτοιες ρυθμίσεις, από τους εγχώριους εισαγγελείς που επικαλούνται ιδεολογικά «φαντάσματα του παρελθόντος»; Νομίζω πως όχι! Και για αυτό και σε αυτό τον τομέα εμείς ακολουθούμε το δρόμο της Ευρώπης!

 

Ποιες άλλες κομβικές αλλαγές έρχονται στα εργασιακά;

Είναι ένα νομοσχέδιο που φιλοδοξεί να φέρει τη χώρα στον ευρωπαϊκό «μέσο όρο» σε μια σειρά ζητημάτων, αλλά και να αντιμετωπίσει μία σειρά υστερήσεων της Ελλάδας λόγω του πολύ απλού γεγονότος ότι διαθέτουμε ένα εργατικό δίκαιο που έχει ηλικία περίπου 40 ετών! Για αυτό προωθούμε: Την ψηφιακή κάρτα εργασίας για την προστασία των εργαζομένων από καταχρήσεις των εργοδοτών ιδιαίτερα σε σχέση με το ωράριο εργασίας και τις υπερωρίες. Το πλαίσιο για τις γονικές άδειες, εισάγοντας μάλιστα για πρώτη φορά την άδεια πατρότητας. Ρυθμίσεις για την καταπολέμηση της σεξουαλική βίας και της παρενόχλησης στους χώρους εργασίας. Ρυθμίσεις για τη διαφάνεια στο συνδικαλισμό. Το  πλαίσιο για τη διευθέτηση ατομικών και συλλογικών διαφορών μέσω του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ). Μέτρα για τις νέες μορφές απασχόλησης όπως οι λεγόμενες συνεργατικές πλατφόρμες (delivery, κλπ.). Ρυθμίσεις για την τηλεργασία που τόσο έντονα μπήκε στη ζωή μας τον τελευταίο χρόνο. Πρόκειται για μία μεταρρύθμιση που συνδυάζει την αποτελεσματική προστασία των εργαζομένων από τη μια πλευρά και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας από την άλλη!

 

Σας ανησυχούν κραδασμοί στο μέτωπο της ανεργίας και μια «έκρηξη» την επόμενη ημέρα, καθώς σταδιακά θα σταματούν τα γενναία πακέτα στήριξης της οικονομίας; Τι σκοπεύετε να κάνετε για αυτό;

Αυτό τον τελευταίο ένα χρόνο παρασχέθηκε από την κυβέρνηση μία άνευ προηγουμένου στήριξη της οικονομίας και της κοινωνίας. Έχουμε ήδη δώσει 35 δις και σύντομα φτάνουμε τα 37. Παρόλα αυτά, καθώς μαζί με τις υγιείς επιχειρήσεις που στηρίχθηκαν, στηρίχθηκαν και άλλες που υπό κανονικές συνθήκες ίσως δεν θα τα κατάφερναν, είναι λογικό την επόμενη μέρα να υπάρξουν κάποιοι κραδασμοί. Ορισμένοι κλάδοι και επιχειρήσεις θα ανακάμψουν γρήγορα ωφελούμενοι από την άνοδο της οικονομίας και της ζήτησης. Άλλοι όμως κλάδοι και επιχειρήσεις ίσως βρεθούν μπροστά σε ένα δύσκολο περιβάλλον. Η προσοχή μας θα στραφεί κυρίως σε αυτούς τους τελευταίους, αλλά και σε κλάδους όπως ο τουρισμός, η εστίαση, το λιανεμπόριο. Αυτό θα γίνει στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας η οποία περιλαμβάνει: Τις πολιτικές επιδοτούμενης απασχόλησης σε συνάρτηση και με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις. Τις πολιτικές κατάρτισης και επανακατάρτισης- με έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες- οι οποίες θα παίξουν κομβικό ρόλο στη μετάβαση από τα μέτρα στήριξης στη νέα εποχή. Και τον ανασχεδιασμό των πολιτικών απασχόλησης έτσι ώστε αυτές να απαντούν στις ανάγκες της νέας εποχής!

 

Πότε θα θεσπιστεί και θα γίνει πράξη ο ατομικός συνταξιοδοτικός «κουμπαράς» για τις επικουρικές;

Προγραμματίζουμε την παρουσίαση του νομοσχεδίου μέσα στο 1ο εξάμηνο του έτους και την εφαρμογή του από 01.01.2022. Θα αφορά όλους τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας και (εθελοντικά) τους νέους ασφαλισμένους μέχρι 35 ετών. Πρόκειται για μία μεταρρύθμιση ευρωπαϊκού πνεύματος που φιλοδοξεί να δώσει στους νέους ασφαλισμένους περισσότερη ελευθερία αλλά και μεγαλύτερο έλεγχο εν τέλει στη διαμόρφωση του τελικού ύψους της σύνταξής τους!

 

 

Μαρ 21

Έκδοση συντάξεων και από ιδιώτες - συνέντευξη στην εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Πιστοποιημένοι ιδιώτες, δικηγόροι και λογιστές θα κληθούν να συνδράμουν τη μάχη για την έκδοση των συντάξεων, παλαιών και νέων, όπως αποκαλύπτει με συνέντευξη του στην «Κ» ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης. Έχοντας επενδύσει προσωπικά στην επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων, ο κ. Χατζηδάκης επισημαίνει ότι απαιτούνται γρήγορες και αποτελεσματικές λύσεις και ξεκαθαρίζει ότι ο ιδιωτικός τομέας θα συνδράμει με τις δυνάμεις και τις ιδέες του. Περιγράφει πώς θα λειτουργεί το νέο σώμα πιστοποιημένων ιδιωτών, αλλά και τα επόμενα μέτρα που αφορούν κατά κύριο λόγο την απλούστευση των διαδικασιών στις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης. Ο υπουργός Εργασίας ανοίγει τα χαρτιά του και για το εργασιακό νομοσχέδιο, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή, εφόσον έχει αρχίσει να ανοίγει και η αγορά. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, το ευέλικτο 8ωρο θα εφαρμόζεται έπειτα από ατομική συμφωνία εργαζομένου και εργοδότη. Όσο για την επόμενη μέρα και την «αποσωλήνωση» της αγοράς εργασίας ο υπουργός προαναγγέλλει μέτρα, στη βάση των προτάσεων ειδικής ομάδας που έχει δημιουργηθεί στο υπουργείο Εργασίας.

Πότε θα δοθούν οι πρώτες προκαταβολές συντάξεων; Σας φοβίζει η πιθανότητα να λάβουν σύνταξη και κάποιοι που τελικά θα διαπιστωθεί πως δεν το δικαιούνται, όπως επισημαίνουν οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου;

Μέχρι στιγμής τα πράγματα εξελίσσονται με βάση το χρονοδιάγραμμα της Διοίκησης του ΕΦΚΑ. Με είχαν διαβεβαιώσει ότι η πλατφόρμα για αυτό το σημαντικό μέτρο ανακούφισης των συνταξιούχων θα έβγαινε στον αέρα στις 10 Μαρτίου και τηρήθηκε. Τώρα με διαβεβαιώνουν ότι οι συντάξεις αυτές θα δοθούν πριν από το Πάσχα. Και πράγματι, η διαδικασία προχωράει ομαλά. Έχουν κατατεθεί μέχρι τώρα πάνω από 30.000 αιτήσεις. Σε σχέση με τους δικαιούχους, στον τελευταίο νόμο αλλά και στη σχετική Υπουργική Απόφαση, υπάρχουν όλες οι εγγυήσεις για να υπάρχουν συμψηφισμοί για όσους τυχόν δεν δικαιούνται εθνική σύνταξη. Σήμερα γνωρίζουμε ότι αυτοί που δεν λαμβάνουν τελικά το ύψος της σύνταξης που προσδοκούν είναι ένα πολύ μικρό ποσοστό. Ωστόσο ακόμα και αυτοί παίρνουν τελικά κάποια σύνταξη ή ένα βοήθημα αργότερα. Πείτε μου, παρακαλώ, κ. Σαλούρου, είναι λόγος αυτός να μένουν σε ομηρία δεκάδες χιλιάδες άλλοι συνταξιούχοι την ίδια στιγμή; Αν κάναμε κάτι τέτοιο, θα ήταν πολιτικός και κοινωνικός σαδισμός. Και αυτό δεν πρόκειται να το ανεχθώ.

Τι απαντάτε σε όσους υποστηρίζουν ότι θέλετε να μπουν ιδιώτες στον e-ΕΦΚΑ δημιουργώντας παράκεντρα εξουσίας και τριβές με τους εργαζόμενους;

Πού ζουν αυτοί που τα λένε αυτά; Όσοι ξέρουν από ΕΦΚΑ, δεν έχουν δει ιδιωτικές εταιρίες να συνεργάζονται με τον ΕΦΚΑ τόσα χρόνια; Ε, λοιπόν σκοπός μας είναι ο ιδιωτικός τομέας να συνδράμει με τις δυνάμεις του και τις ιδέες του τη συνολική προσπάθεια για την επιτάχυνση της καταβολής των συντάξεων. Οι δε συνταξιούχοι δεν νοιάζονται καθόλου εάν η σύνταξή τους θα βγει μετά από συνδρομή του ιδιωτικού τομέα ή όχι. Τους ενδιαφέρει απλώς να την πάρουν.

Σε αυτό το πλαίσιο, ποια είναι τα επόμενα βήματα–μέτρα που θα λάβετε μετά και τις εισηγήσεις της αρμόδιας επιτροπής που έχει δημιουργηθεί με επικεφαλής τον κ. Κεφαλογιάννη;

Το Υπουργείο, η Ομάδα Έργου και η Διοίκηση του ΕΦΚΑ «χτίζουν» πάνω σε σημαντική προηγηθείσα προσπάθεια της Διοίκησης του ΕΦΚΑ. Οι συντάξεις που δόθηκαν το 2020 πχ. ήταν κατά 31% περισσότερες σε σχέση με το 2019. Με αυτή τη λογική προχωρούμε και σε περαιτέρω μέτρα. Τις αμέσως επόμενες μέρες θα καταθέσουμε στη Βουλή ρύθμιση περαιτέρω απλούστευσης. Φυσικά δεν θα λύσουμε όλα τα ζητήματα, αλλά θα επικεντρωθούμε σε μερικά «χοντρά». Ένα από αυτά θα είναι και η απλούστευση ορισμένων διαδικασιών για τις διαδοχικές συντάξεις, που παραμένουν ένα μεγάλο «αγκάθι». Η πιο μεγάλη τομή όμως θα είναι η συμμετοχή πιστοποιημένων επαγγελματιών, δικηγόρων ή λογιστών, στη διαδικασία έκδοσης της σύνταξης, είτε προσωρινής είτε οριστικής. Πάνω-κάτω πάμε να κάνουμε και στις συντάξεις αυτό που έχει γίνει ήδη για τους πολεοδομικούς ελέγχους με τους μηχανικούς και αυτό που θεσμοθέτησα πρόσφατα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος με τους ιδιώτες περιβαλλοντικούς ελεγκτές για την έκδοση των περιβαλλοντικών αδειών.

Πώς ακριβώς θα λειτουργούν;

Πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές θα μπορούν να διαπιστώνουν το χρόνο ασφάλισης και να εκδίδουν σχετική βεβαίωση, την ύπαρξη ή μη οφειλόμενων εισφορών του ασφαλισμένου, αλλά και να εκδίδουν απόφαση προσωρινής κύριας σύνταξης ή και οριστικής σύνταξης κύριας και επικουρικής. Εφόσον είναι πιστοποιημένοι, θα μπορούν να ασχοληθούν τόσο με τις εκκρεμείς αιτήσεις όσο και με τις νέες που θα υποβάλλονται εφεξής. Επενδύω προσωπικά πολύ σε αυτή την απόφαση, διότι ρίχνει και άλλες δυνάμεις στη μάχη και μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στην επιτάχυνση της απονομής συντάξεων. Το οφείλουμε στους συνταξιούχους. Πρέπει να δώσουμε γρήγορες και αποτελεσματικές λύσεις.

Πότε αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τις επικουρικές συντάξεις;

Στόχος είναι να παρουσιαστεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους. Τη φιλοσοφία, πάντως, τη γνωρίζετε. Μας ενδιαφέρει οι νέοι εργαζόμενοι και όσοι είναι μέχρι 35 ετών να μπορούν, χωρίς το κράτος να φροντίζει πριν από αυτούς για αυτούς, να δημιουργούν ένα ατομικό συνταξιοδοτικό «κουμπαρά», προσδιορίζοντας ως ένα βαθμό οι ίδιοι το ύψος της σύνταξής τους. Είναι σημαντικό να ενισχύεται η ελευθερία επιλογών των νέων ανθρώπων, αλλά και να μπορούν να ακολουθούν κάτι που γίνεται ήδη στην Ευρώπη, αντί να παραμένουμε δέσμιοι δογμάτων που έχουν καταρρεύσει στην πράξη. Πολύ περισσότερο καθώς έχουν αλλάξει πλήρως τα δημογραφικά δεδομένα σε σχέση με την περίοδο που στήθηκε το σημερινό ασφαλιστικό.

Και έπειτα από αυτή τη μεταρρύθμιση, το ασφαλιστικό θα έχει «λυθεί»; Γιατί πολλοί υποστηρίζουν ότι η συνταξιοδοτική δαπάνη παραμένει υψηλή και η πανδημία αναμένεται να επιδεινώσει το πρόβλημα…

Στο ασφαλιστικό σύστημα έχουν γίνει αλλεπάλληλες παρεμβάσεις την τελευταία δεκαετία. Η βασική παρέμβαση της επόμενης περιόδου είναι ακριβώς η παρέμβαση για τις επικουρικές συντάξεις. Παρακολουθούμε φυσικά την εξέλιξη όλων των δεικτών, αλλά το μυαλό μας είναι βασικά στην κατάθεση αυτού του νομοσχεδίου και στην επίλυση του θέματος με την καθυστέρηση της καταβολής συντάξεων, που δεν παίρνει αναβολή.

Κατά τη διαχείριση της πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης, η κυβέρνηση και δη το υπουργείο Εργασίας φαίνεται πως ανταπεξήλθε με ιδιαίτερη ικανότητα στην πρόκληση για προστασία των θέσεων εργασίας και των εισοδημάτων των εργαζόμενων. Τι θα γίνει όμως με την επόμενη μέρα;

Πράγματι, έχουμε τη 2η καλύτερη επίδοση στην Ευρώπη στη συγκράτηση της ανεργίας τον τελευταίο χρόνο χάρη στα μέτρα που υιοθετήθηκαν από την κυβέρνηση και ειδικά το Υπουργείο Εργασίας. Ωστόσο, η επόμενη μέρα δεν μας αφήνει καθόλου αδιάφορους. Έχει ήδη δημιουργηθεί στο Υπουργείο μας ομάδα εργασίας με επικεφαλής τον Υφυπουργό κ. Τσακλόγλου και στο τέλος Μαρτίου θα παραδώσει το πόρισμά της για να το συζητήσουμε με τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση.

Φοβάστε έκρηξη των απολύσεων; Ποιο είναι το σχέδιό σας για την «αποσωλήνωση» της αγοράς εργασίας; Ποιος ο ρόλος των ευρωπαϊκών πόρων;

Αυτή τη χρονιά, μαζί με τις υγιείς επιχειρήσεις που στηρίχθηκαν, στηρίχθηκαν και άλλες που υπό κανονικές συνθήκες ίσως δεν θα επιβίωναν. Είναι λογικό λοιπόν την επόμενη μέρα να υπάρξουν κραδασμοί. Θα υπάρξουν δύο αντίρροπες δυνάμεις: Η άνοδος της οικονομίας συνολικά λόγω και της ανόδου της ζήτησης· και ορισμένες επιχειρήσεις ή ίσως και κάποιοι κλάδοι που είναι σε μετάβαση οι οποίοι θα βρεθούν μπροστά σε ένα αρνητικό περιβάλλον. Η προσπάθειά μας θα εδράζεται σε πολιτικές επιδοτούμενης απασχόλησης, στον βαθμό που αυτές επιτρέπονται από το ενωσιακό δίκαιο. Αλλά και σε δυναμικές πολιτικές κατάρτισης με ουσιαστική αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων. Και σε έναν συνολικότερο επανασχεδιασμό των πολιτικών απασχόλησης, έτσι ώστε να απαντούν στις ανάγκες της συγκυρίας. Εννοείται ότι οι δράσεις μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ θα είναι εμπροσθοβαρείς και θα δοθεί μεγάλη έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες.

Πότε θα κατατεθεί στη Βουλή το εργασιακό νομοσχέδιο;

Το νομοσχέδιο είναι έτοιμο σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αν θέλαμε να το περάσουμε χωρίς εκτεταμένο διάλογο, γνωρίζετε ότι έχουμε την πλειοψηφία στη Βουλή, θα μπορούσε να έχει ήδη περάσει. Δίνουμε περισσότερο χρόνο διότι δεν θέλουμε να το καταθέσουμε μεσούσης της πανδημίας και των σχετικών μέτρων. Όμως, καθώς όλοι ελπίζουμε πως η οικονομία θα αρχίσει σταδιακά να ανοίγει, θα προχωρήσουμε σύντομα στην παρουσίασή του, έτσι ώστε να ακολουθήσει η σχετική διαβούλευση. Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του εργατικού δικαίου θα είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση με στόχο την προσαρμογή της αγοράς εργασίας στα σύγχρονα ευρωπαϊκά οικονομικά και τεχνολογικά δεδομένα. Επειδή γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχουν εργαζόμενοι χωρίς επιχειρήσεις, ούτε επιχειρήσεις με τους εργαζόμενους «στα κεραμίδια», θέλουμε να συνδυάσουμε όσο περισσότερο γίνεται την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας με την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων.

Ποιες είναι οι βασικές ρυθμίσεις του;

Θα υπάρχουν: Ρυθμίσεις για την αναβάθμιση του συστήματος «Εργάνη», με παράλληλη εισαγωγή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, που θα είναι βασικό όπλο προστασίας του εργαζομένου από καταχρήσεις της εργοδοτικής πλευράς, ιδιαίτερα για το ωράριο εργασίας και τις υπερωρίες. Ρυθμίσεις για την ισορροπία οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής, όπως η άδεια πατρότητας για πρώτη φορά στους πατεράδες. Μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας και της σεξουαλικής παρενόχλησης στους χώρους εργασίας. Ρυθμίσεις για μεγαλύτερη διαφάνεια στο συνδικαλισμό. Εκσυγχρονισμός του πλαισίου για τη διευθέτηση ατομικών και συλλογικών διαφορών μέσω του ΣΕΠΕ και του ΟΜΕΔ. Και, τέλος, μια σειρά από σημαντικές παρεμβάσεις στο ατομικό εργατικό δίκαιο, όπως η τηλεργασία, η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, η λήψη μέτρων για νέες μορφές απασχόλησης όπως οι λεγόμενες συνεργατικές πλατφόρμες (delivery, κ.λπ.).

Ήδη έχουν εκφραστεί αντιδράσεις για τις αλλαγές στη διευθέτηση εργασίας, το λεγόμενο ευέλικτο 8ωρο… Τι θα αλλάξει και γιατί δεν προχώρησε μέχρι σήμερα ο θεσμός; Μήπως η ελληνική αγορά εργασίας δεν έχει ανάγκη το συγκεκριμένο εργαλείο;

Η διευθέτηση του χρόνου εργασίας έχει προχωρήσει σχεδόν σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες με συμφωνίες εργαζομένων και εργοδοτών. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα σε κλάδους με αυξημένη εποχικότητα, άρα με αυξομείωση στη ζήτηση. Στις υπόλοιπες χώρες που τα συνδικάτα έχουν συμφωνήσει σε τέτοιους είδους ρυθμίσεις έχει ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα κλάδων της οικονομίας- προφανώς επί ζημία χωρών που δεν το έχουν κάνει όπως εμείς- χωρίς να επηρεαστεί ο χρόνος εργασίας των εργαζομένων, γιατί δεν επηρεάζονται συνολικά ρυθμίσεις όπως είναι το 8ωρο ή οι 40 ώρες εργασίας την εβδομάδα. Γίνονται απλώς διευθετήσεις βάσει της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας σε επίπεδο εξαμήνου. Μπορείς, δηλαδή, να δουλέψεις για κάποια περίοδο του χρόνου μέχρι 10 ώρες την ημέρα. Και για αντίστοιχη περίοδο του ίδιου έτους να δουλεύεις για 6 ώρες την ημέρα ή να παίρνεις ρεπό. Αυτό μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να είναι ακόμα και διευκόλυνση για κάποιους εργαζομένους, ανάλογα με το πώς έχουν δομήσει την προσωπική και οικογενειακή τους ζωή. Γι’ αυτό και προσανατολιζόμαστε να δώσουμε τη δυνατότητα στους εργαζομένους που το επιθυμούν να εκμεταλλευτούν τη δυνατότητα αυτή και να υπογράφουν, εφόσον θέλουν, ατομικές συμβάσεις εργασίας με τους εργοδότες τους πάνω σε αυτή τη βάση. Δεν έχω αντιληφθεί προσωπικά οι εργαζόμενοι που έχουν ενταχθεί σε τέτοια προγράμματα στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες να έχουν λιγότερα δικαιώματα από όσα έχουν οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα.

Τι προβλέπεται σχετικά με τις γονικές άδειες;

Φέρνουμε ρυθμίσεις που στηρίζουν την ισότητα των φύλων και συμφιλιώνουν την επαγγελματική με την οικογενειακή ζωή. Δίνουμε για πρώτη φορά άδεια πατρότητας 14 εργάσιμων ημερών με πλήρεις αποδοχές λόγω γέννησης τέκνου σε όλους τους πατεράδες. Παράλληλα, ενισχύουμε το θεσμό της γονικής άδειας για τους δύο γονείς, καθώς η μέχρι τώρα ισχύουσα άνευ αποδοχών γονική άδεια των 4 μηνών, θα επιδοτείται από τον ΟΑΕΔ για τους 2 πρώτους μήνες και για τους δύο γονείς και με αυτό τον τρόπο αίρουμε ένα αντικίνητρο για την πρόσληψη γυναικών.

Όσον αφορά τον συνδικαλιστικό νόμο, τι θα αλλάξει και κυρίως ποιες ανάγκες υπαγορεύουν τις αλλαγές αυτές;

Όλοι θυμόμαστε τις σκηνές από το πρόσφατο συνέδριο της ΓΣΕΕ. Οι ξυλοδαρμοί δεν ενισχύουν την αξιοπιστία του συνδικαλιστικού κινήματος. Θα φέρουμε λοιπόν μία σειρά ρυθμίσεων οι οποίες θα διασφαλίζουν τη διαφάνεια και την εγκυρότητα στον τρόπο λήψεως των αποφάσεων. Εάν ο συνδικαλισμός γίνεται ερήμην των πραγματικών εργαζομένων, τότε δεν μπορεί και να εξυπηρετεί τα συμφέροντα των εργαζομένων.

Μαρ 8

Έως το Πάσχα θα καταβληθούν οι προκαταβολές εθνικών συντάξεων - συνέντευξη στην εφημερίδα ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

«Η προσπάθεια που θα καταβληθεί είναι μέχρι το Πάσχα να δοθούν οι προκαταβολές εθνικών συντάξεων», υπογραμμίζει μιλώντας στο «Π» ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης αναφορικά με τα «έναντι» που θα δοθούν εν είδει προσωρινής σύνταξης, εξηγώντας ότι η σχετική πλατφόρμα για τις υποβολές αιτήσεων θα είναι έτοιμη έως τις 10 Μαρτίου.

Ξεκαθαρίζει ότι η άμεση εκκαθάριση των εκκρεμών συντάξεων είναι η νούμερο 1 προτεραιότητα του υπουργείου, εξ ου και η νέα «task force» εργάζεται πυρετωδώς. Τονίζει, ακόμα, ότι το νομοσχέδιο για τις νέες επικουρικές συντάξεις θα έρθει εντός του πρώτου εξαμήνου, αμέσως μετά το εργασιακό νομοσχέδιο, για το οποίο δίνει απαντήσεις στις εγκλήσεις της αντιπολίτευσης.

Κύριε Υπουργέ, πώς αξιολογείτε τη συζήτηση που έγινε για τον Δ. Κουφοντίνα; «Ακούτε» το επιχείρημα ότι η Πολιτεία θα έπρεπε να είναι μεγάθυμη απέναντι και στον χειρότερο εχθρό της;

Μιλάμε για ένα ζήτημα νομιμότητας και εφαρμογής των κανόνων. Οι κανόνες αυτοί δεν μπορούν να έχουν εξαιρέσεις ανάλογα με το αν ο καταδικασμένος σε φυλάκιση είναι ακροδεξιός, ακροαριστερός, χούλιγκαν μιας ποδοσφαιρικής ομάδας ή οτιδήποτε άλλο. Αν αύριο-μεθαύριο γίνει μια απεργία πείνας από τους κατάδικους της Χρυσής Αυγής, αυτοί που σήμερα διαμαρτύρονται για τον Κουφοντίνα, θα προτείνουν στην κυβέρνηση να υποχωρήσει και σε αυτήν την περίπτωση; Θα με ενδιέφερε η απάντησή τους! Κανένας δεν θέλει να πεθάνει κανένας άνθρωπος. Ούτε υπάρχει κάποιο πνεύμα εκδίκησης. Ταυτόχρονα όμως δεν μπορεί και να εκβιάζεται μία Πολιτεία, ειδικά όταν δεν έχουν χρησιμοποιηθεί όλα τα διαθέσιμα μέσα από την υπεράσπιση του Κουφοντίνα. Για αυτό, αντί να πιέζουν την Πολιτεία να κάνει μια εξαίρεση που δεν κάνει για άλλους κρατούμενους, να τον πιέσουν να τερματίσει την απεργία πείνας!

 

Πότε θα ξεκινήσει η καταβολή των νέων «έναντι» συντάξεων των 384 και των 360 ευρώ για τις εκκρεμείς συντάξεις;

Σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις της Διοίκησης του ΕΦΚΑ η σχετική πλατφόρμα θα είναι έτοιμη μέχρι τις 10 Μαρτίου. Μετά, με μία εύκολη διαδικασία, που θα γνωστοποιηθεί φυσικά με κάθε λεπτομέρεια, και την υποβολή των στοιχείων ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, IBAN θα δηλώνει ο κάθε δικαιούχος ότι θέλει να ενταχθεί σε αυτό το συγκεκριμένο μέτρο. Η προσπάθεια που θα καταβληθεί είναι μέχρι το Πάσχα να δοθούν αυτές οι προκαταβολές «εθνικών συντάξεων» που σε αρκετές περιπτώσεις θα είναι μια σημαντική ανακούφιση, γιατί θα αφορούν και σε αναδρομικά αρκετών μηνών ή και ετών σε κάποιες περιπτώσεις. Είναι η πρώτη σημαντική απάντηση της Πολιτείας σε αυτό το πρόβλημα!

Ποια άλλα μέτρα λαμβάνετε σε αυτό το μέτωπο;

Έχει ήδη πιάσει δουλειά η Ομάδα Έργου και ο Συντονιστής, ενώ ξεκινά η εφαρμογή και του συνολικότερου σχεδίου μας το οποίο κινείται σε 2 μέτωπα. Το πρώτο μέτωπο αφορά την απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης σύνταξης, η οποία θα γίνεται μόνο ηλεκτρονικά από εδώ και πέρα- όπως γίνεται και με τις φορολογικές δηλώσεις- με περικοπή γραφειοκρατικών διαδικασιών. Το δεύτερο μέτωπο αφορά στη χρήση κάθε δυνατού μέσου σε τεχνικό και ανθρώπινο επίπεδο: Προχωρούν οι Υπουργικές Αποφάσεις για την πρόσληψη νέων συμβασιούχων (οικονομολόγοι κλπ.) με συμβάσεις έργου και αμοιβή ανά τεμάχιο για τις συντάξεις που εκδίδουν. Αξιοποιούμε συνταξιούχους, όπως προβλέπεται ήδη άλλωστε από νόμο που έχει ψηφιστεί, αλλά και άλλους υπαλλήλους, όπως τους υπαλλήλους του Μετοχικού Ταμείου πολιτικών υπαλλήλων. Προχωρούμε με ειδικά προγράμματα για τρία προβληματικά ταμεία (ΝΑΤ, ΤΣΜΕΔΕ και ΤΣΑΥ). Διευρύνουμε περαιτέρω τη χρήση των υπηρεσιών του ιδιωτικού τομέα σε αυτή την προσπάθεια για να «αλλάξουμε ταχύτητες». Η μάχη των εκκρεμών συντάξεων είναι η Νο.1 προτεραιότητά μας!

 

Υπάρχει στο υπουργείο ένα χρονοδιάγραμμα για τα αναδρομικά των παλαιών συνταξιούχων; Πότε θα δρομολογηθεί ο επανυπολογισμός των συντάξεων; Θα πληρωθούν οι διορθωμένες συντάξεις πριν το καλοκαίρι;

Η εφαρμογή του νόμου Βρούτση που διόρθωσε αδικίες του νόμου Κατρούγκαλου είναι πράγματι μία εκκρεμότητα. Δώσαμε ήδη αυτή την εβδομάδα στη δημοσιότητα το κείμενο της Υπουργικής Απόφασης για τον τρόπο επανυπολογισμού των συντάξεων και είμαστε σε συνεννόηση με τη Διοίκηση του ΕΦΚΑ για να προχωρήσει τάχιστα. Πιστεύω ότι αμέσως μετά την έναντι καταβολή των «εθνικών συντάξεων» θα δοθούν και τα χρήματα αυτά. Το παρακολουθούμε κάθε μέρα. Όπως έχω ξεκαθαρίσει, προτάσσουμε φυσικά το ζήτημα των εκκρεμών συντάξεων και των ανθρώπων που δεν έχουν πάρει ούτε 1 ευρώ, για λόγους προφανείς. Αλλά και οι συνταξιούχοι που δικαιούνται αναδρομικά μπορούν να είναι σίγουροι ότι θα τα πάρουν. Η πολιτική της αύξησης των συντάξεών τους άλλωστε, είναι πολιτική της Νέας Δημοκρατίας. Είναι θέμα λίγων μηνών μέχρι να τακτοποιηθεί και αυτό το ζήτημα.

 

Κλείνουμε 1 χρόνο πανδημίας κ. Υπουργέ. Και είναι ένα ερώτημα για πόσο καιρό ακόμα θα αντέξουν η κοινωνία και η οικονομία…

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλο τον τελευταίο χρόνο η κοινωνία και η οικονομία έχουν πιεστεί. Η κυβέρνηση όμως ήρθη εξαρχής στο ύψος των περιστάσεων. Υπολογίζεται ότι η συνολική στήριξη για το 2020 και το 2021 θα φτάσει περίπου τα 35 δις. Μόνο το Υπουργείο Εργασίας υλοποιεί κατά τον τελευταίο χρόνο το μαζικότερο πρόγραμμα στήριξης εργαζομένων και ανέργων συνολικού ύψους 6,4 δις ευρώ και με 3 εκατ. ωφελούμενους! Παρακολουθούμε τις εξελίξεις, βλέπουμε τα κενά και τις ανάγκες που προκύπτουν και προσαρμόζουμε τα μέτρα. Παράλληλα, έχουμε πάντοτε το βλέμμα στην επόμενη μέρα. Στο δικό μας Υπουργείο η προσπάθεια αυτή περιλαμβάνει δύο άξονες: Από τη μια πλευρά τα προγράμματα επιδοτούμενης απασχόλησης. Και από την άλλη πλευρά τα προγράμματα κατάρτισης εργαζομένων και ανέργων. Και στις δύο περιπτώσεις βασική μας φροντίδα είναι η ενίσχυση της διαφάνειας, η αποτελεσματικότερη χρήση των σχετικών ευρωπαϊκών πόρων, η αξιολόγηση των Κέντρων Κατάρτισης, των διδασκόντων, των καταρτιζόμενων. Ενώ επιδιώκουμε τα προγράμματα να είναι όσο πιο εμπροσθοβαρή γίνεται, ούτως ώστε οι πόροι αυτοί να πέσουν στην οικονομία τώρα που το έχει περισσότερο ανάγκη, ενισχύοντας έτσι άμεσα τις επιχειρήσεις, τους εργαζομένους και τους ανέργους!

Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι με το εργασιακό νομοσχέδιο θεσμοθετείτε τις απλήρωτες υπερωρίες γυρίζοντας τα εργασιακά αιώνες πίσω. Τι απαντάτε;

Ότι είτε ψεύδονται συνειδητά είτε δεν γνωρίζουν για τι πράγμα μιλάνε. Δεν τίθεται ζήτημα απλήρωτων υπερωριών. Αντίθετα, οι υπερωρίες θα ελέγχονται μέσω της «ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας» που είναι μία τομή υπέρ των εργαζομένων. Στην πραγματικότητα τίθεται όμως ζήτημα εκσυγχρονισμού του εργατικού δικαίου το οποίο χρονολογείται από τις αρχές της δεκαετίας του ‘80.  Όταν δεν υπήρχαν ούτε ως ιδέες έννοιες όπως το ίντερνετ, αλλά και η τηλεργασία με την οποία εξοικειωθήκαμε τον τελευταίο χρόνο. Το νομοσχέδιο αυτό- το οποίο υπενθυμίζω δεν έχουμε ακόμη καταθέσει προς διαβούλευση, συνεπώς ας συγκρατηθούν οι αυτόκλητοι εισαγγελείς- είναι μια μεγάλη παρέμβαση που λαμβάνει υπόψη τις κοινωνικές, οικονομικές και τεχνολογικές εξελίξεις. Πάμε με τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και δεν εφαρμόζουμε κάποια δική μας πατέντα. Σε αυτό το πλαίσιο πχ. φέρνουμε ρύθμιση για την τηλεργασία έτσι ώστε να κατοχυρώνονται τα δικαιώματα των εργαζομένων. Φέρνουμε ρυθμίσεις για το συνδικαλισμό, πολλές από τις οποίες υποθέτω ότι θα θέλουν και οι ίδιες οι συνδικαλιστικές οργανώσεις, καθώς θα ενισχύσουν τη διαφάνεια και τη αξιοπιστία του συνδικαλιστικού κινήματος. Φέρνουμε τη γονική άδεια και για τους πατεράδες, ανταποκρινόμενοι στις σύγχρονες κοινωνικές εξελίξεις. Οι δε ρυθμίσεις που θα υπάρχουν για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας υπενθυμίζω ότι ισχύουν από το 1991- δεν είναι κάτι καινούργιο- απλώς θα προσαρμοστούν με βάση την εμπειρία της εφαρμογής τους και τα ισχύοντα στην ΕΕ. Η συνολική αυτή παρέμβαση επιδιώκει να ισορροπήσει ανάμεσα σε δύο στόχους: Την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας από τη μία πλευρά, έτσι ώστε να ανοίξουν νέες δουλειές. Και την προστασία των εργαζομένων από την άλλη.

Πότε θα έρθει, τελικά, το νομοσχέδιο για το νέο σύστημα των επικουρικών συντάξεων στη Βουλή;

Το προγραμματίζουμε μέσα στο 1ο εξάμηνο του έτους. Αμέσως μετά το εργασιακό νομοσχέδιο. Πρόκειται για εκπλήρωση μιας προγραμματικής δέσμευσης της Νέας Δημοκρατίας. Μια μεταρρύθμιση ευρωπαϊκού προσανατολισμού, που αφορά τους νέους εργαζομένους κάτω των 35 ετών. Στους οποίους θα δοθεί η δυνατότητα δημιουργίας “ατομικών κουμπαράδων”, όπως γίνεται και σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη, έτσι ώστε να μπορούν και οι ίδιοι σε κάποιο βαθμό να προσδιορίζουν το ύψος της σύνταξής τους. Και, τελικά, να μπορέσουν να πάρουν και υψηλότερες επικουρικές συντάξεις!

Φεβ 20

Έτοιμη η απόφαση για τα αναδρομικά των παλαιών συνταξιούχων - συνέντευξη στη ΒΡΑΔΥΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Νέα υπουργική απόφαση που ρυθμίζει τον επανυπολογισμό των συντάξεων για τους λεγόμενους παλαιούς συνταξιούχους και προβλέπει την καταβολή αναδρομικών, προαναγγέλλει, στη συνέντευξή του στη Βράδυνή της Κυριακής ο Κωστής Χατζηδάκης. Παράλληλα, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων μιλάει για τη θεσμοθέτηση γονικής άδειας για τους πατέρες, τη διευθέτηση του ωραρίου εργασίας, αλλά και την ταχύτερη έκδοση των συντάξεων.

 Για να αντιμετωπίσετε το γόρδιο δεσμό των εκκρεμών συντάξεων προχωράτε στην καταβολή «εθνικής σύνταξης» και αναδρομικών για τους μήνες της αναμονής. Ποιες άλλες κινήσεις θα κάνετε;

Όπως δεσμεύτηκα όταν ανέλαβα, δεν χάσαμε λεπτό στο ζήτημα της επιτάχυνσης της απονομής των εκκρεμών συντάξεων: Το βασικό μέτρο είναι η καταβολή των «εθνικών συντάξεων» μέχρι 384 ευρώ. Η σχετική τροπολογία ψηφίστηκε από τη Βουλή μετά από 1 περίπου μήνα σε σχέση με την ανάληψη των καθηκόντων μου. Ξεδιπλώνουμε όμως μία σειρά επιπλέον μέτρων για την πολυεπίπεδη αντιμετώπιση του ζητήματος. Μεταξύ αυτών είναι: Η Ομάδα Έργου και ο πρότζεκτ μάνατζερ που σε συνεργασία με τη Διοίκηση του ΕΦΚΑ εκπονούν ένα συνολικό σχέδιο αντιμετώπισης. Η προτεραιότητα στις προ του 2018 εκκρεμείς συντάξεις. Το ειδικό σχέδιο για τα πιο προβληματικά πρώην Ταμεία που συνενώθηκαν στον ΕΦΚΑ. Η απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης των συντάξεων, μέσω διάταξης που θα φέρουμε σύντομα στη Βουλή. Η διεύρυνση της χρήσης των υπηρεσιών του ιδιωτικού τομέα. Η καταβολή των αιτημάτων συνταξιοδότησης αποκλειστικά ηλεκτρονικά- όπως γίνεται με τις φορολογικές δηλώσεις.  Η αξιοποίηση περισσότερων υπαλλήλων του ΕΦΚΑ (όπου απαγορεύσαμε τις αποσπάσεις και μετατάξεις υπαλλήλων για 2 χρόνια). Είναι ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να βάλει οριστικό τέλος στην ταλαιπωρία των συνταξιούχων!

Στον ασφαλιστικό νόμο που ψηφίστηκε πέρσι προβλέπονται αυξημένα ποσοστά αναπλήρωσης για όσους έχουν πάνω από 30 έτη ασφάλισης. Πότε θα εφαρμοστεί η ρύθμιση;

Το Υπουργείο προχωρά στις απαραίτητες ενέργειες, σε συνεργασία με τη Διοίκηση του ΕΦΚΑ, προκειμένου να κλείσουν και αυτές οι εκκρεμότητες. Το ότι η κυβέρνηση δεσμεύεται σε αυτή την κατεύθυνση φαίνεται και από το γεγονός ότι τα ποσά που οφείλονταν για τις συντάξεις χηρείας καταβλήθηκαν. Το ίδιο συνέβη και με τα αναδρομικά για τις επικουρικές συντάξεις που ήδη καταβάλλονταν. Όπως καταλαβαίνετε, δίνουμε αυτή τη στιγμή μια προτεραιότητα στους συνταξιούχους που δεν παίρνουν ούτε 1 ευρώ. Αλλά και οι συνταξιούχοι με πάνω από 30 έτη ασφάλισης μπορούν να είναι σίγουροι ότι θα πάρουν τα αναδρομικά που δικαιούνται το συντομότερο. Η σχετική Υπουργική Απόφαση για τον επανυπολογισμό και την καταβολή των αναδρομικών θα εκδοθεί τις αμέσως επόμενες μέρες.

Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι παρέχει στήριξη με το «σταγονόμετρο» σε εργαζόμενους και επιχειρήσεις. Ποιο είναι το σχόλιό σας;

Ας απαντήσει ο ΣΥΡΙΖΑ αν θεωρεί στήριξη με το «σταγονόμετρο» τα 24 δις που δόθηκαν το 2020 για τους εργαζόμενους, τους ανέργους, τις επιχειρήσεις. Και τα 7,5 δις ευρώ που έχουν προϋπολογιστεί για το 2021, στα οποία πρέπει να προστεθεί και το 1,5 δις μέτρων του τωρινού λόκνταουν. Μόνο από το Υπουργείο Εργασίας δόθηκαν 4 δις ευρώ μέχρι τώρα, μέσω προγραμμάτων όπως οι αναστολές συμβάσεων εργασίας, το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ και το πρόγραμμα επιδότησης νέων θέσεων εργασίας, από τα οποία έχουν ωφεληθεί 1.700.000 συμπολίτες μας! Συνολικά, εφαρμόστηκε τον τελευταίο χρόνο το μαζικότερο πρόγραμμα κοινωνικής στήριξης που έχει υπάρξει τα τελευταία πολλά χρόνια στην Ελλάδα. Δεν κομπάζουμε για αυτό. Ήταν υποχρέωσή μας απέναντι στην κοινωνία στην τόσο κρίσιμη συγκυρία του κορωνοϊού. Δείχνει όμως την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να κάνει ό,τι χρειάζεται. Και σε αυτή την κατεύθυνση συνεχίζουμε, όσο και αν κάποιοι στο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθούν να «αποδράσουν» από την πραγματικότητα!

 Η ενίσχυση της απασχόλησης αποτελεί ένα κρίσιμο «στοίχημα» για την επόμενη ημέρα. Σε ποια κατεύθυνση θα κινηθούν τα νέα επιδοτούμενα προγράμματα  απασχόλησης; Θα υπάρξει εκσυγχρονισμός σε κρίσιμους τομείς όπως τα προγράμματα κατάρτισης, το επίδομα ανεργίας κ.α.

Η προσπάθειά μας για την ενίσχυση της απασχόλησης την επόμενη μέρα βασίζεται σε 2 άξονες. Ο πρώτος άξονας αφορά τις επιδοτούμενες πολιτικές απασχόλησης. Ο δεύτερος άξονας αφορά τη μεταρρύθμιση των προγραμμάτων κατάρτισης, για την οποία επεξεργαζόμαστε σχετικό νομοσχέδιο. Τόσο στη μία όσο και στην άλλη περίπτωση μας ενδιαφέρει να στηριχθούμε σε κανόνες διαφάνειας και αποτελεσματικής διάθεσης των πόρων. Δεν περισσεύουν οι πόροι. Διότι με αυτό τον τρόπο θα αγνοούσαμε τις ανάγκες των εργαζομένων και των ανέργων. Τα λεφτά λοιπόν για την επιδοτούμενη απασχόληση και την κατάρτιση θα πιάνουν τόπο. Η αξιολόγηση και η πιστοποίηση τόσο των «δασκάλων» όσο και των «μαθητών» θα είναι βασικά εργαλεία. Παράλληλα θα επιδιώξουμε αυτά τα προγράμματα να είναι όσο πιο εμπροσθοβαρή γίνεται, έτσι ώστε ένα σημαντικό ποσοστό των πόρων να «πέσει» στην οικονομία εντός του 2021, και να ενισχυθούν έτσι άμεσα οι επιχειρήσεις, οι εργαζόμενοι και οι άνεργοι που επλήγησαν από την πανδημία!

Η κυβέρνηση σχεδιάζει μια σημαντική παρέμβαση στο «μέτωπο» των επικουρικών συντάξεων. Ποιες θα είναι οι βασικές αρχές πάνω στις οποίες θα δομηθεί το νέο σύστημα; Πότε θα «τρέξουν» οι αλλαγές και ποιους αφορούν;

Στόχος μας είναι να φέρουμε το νομοσχέδιο προς ψήφιση μέσα στο πρώτο εξάμηνο το 2021. Όπως έχω ξεκαθαρίσει, η μεταρρύθμιση αυτή αφορά μόνο τους νέους ασφαλισμένους, έως 35 ετών, για τους οποίους θα δημιουργηθεί ο λεγόμενος «ατομικός κουμπαράς» όπου θα συγκεντρώνονται οι εισφορές που καταβάλλουν (στο πλαίσιο ενός δημόσιου φορέα). Είναι μια μεταρρύθμιση που κινείται στην κατεύθυνση των καλών ευρωπαϊκών πρακτικών με την εισαγωγή της έννοιας της προσωπικής αποταμίευσης στο σύστημα. Μια μεταρρύθμιση που, χωρίς να επηρεάζει τους παλιούς ασφαλισμένους, δίνει στους νέους μεγαλύτερη ελευθερία στο σχεδιασμό του συνταξιοδοτικού τους μέλλοντος! Είναι πιστεύω απολύτως εύλογο να δώσουμε τη δυνατότητα στους νέους να προσδιορίσουν σε κάποιο βαθμό μόνοι τους το ύψος της σύνταξής τους. Γιατί να τους το απαγορεύσει το κράτος που μέχρι τώρα διαχρονικά έχει αποτύχει να αξιοποιήσει σωστά τις εισφορές των ασφαλισμένων;

 Το επόμενο διάστημα θα έρθει στη Βουλή ένα νέο εργασιακό νομοσχέδιο. Ποιες θα είναι οι βασικές ρυθμίσεις για την αναμόρφωση της «ταλαιπωρημένης» από τον κορωνοϊό αγοράς εργασίας;

Η εργασία είναι φυσικά ταλαιπωρημένη από τον κορωνοϊό, όπως σωστά παρατηρείτε, αλλά και από ένα εργατικό δίκαιο- το οποίο παρά τις όποιες θετικές προβλέψεις- είναι ηλικίας 40 ετών και δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της σύγχρονης εποχής, όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η τηλεργασία. Κρατάμε μια βασική ισορροπία: Από τη μια πλευρά αντιμετωπίζουμε δυσκαμψίες και αναχρονισμούς στην αγορά εργασίας που “διώχνουν” αναίτια επενδύσεις και δουλειές από τη χώρα. Και από την άλλη επεκτείνουμε την προστασία των εργαζομένων με βάση τις κοινωνικές εξελίξεις και τις ανάγκες που έχουν έχουν δημιουργηθεί, πχ. γονική άδεια και για τους πατεράδες, αλλά και ρύθμιση του εργασιακού καθεστώτος στην τηλεργασία. Σε κάθε περίπτωση πάντως, για όλα τα θέματα: συνδικαλισμός, επιθεώρηση εργασίας, διευθέτηση του χρόνου εργασίας, κλπ. θέλουμε η Ελλάδα να είναι στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Πρέπει να γίνουμε Ευρώπη στην πράξη. Το νέο εργασιακό νομοσχέδιο εκεί αποσκοπεί!

Φεβ 13

Δεν αυξάνονται όρια ηλικίας και δεν κόβονται επιδόματα - συνέντευξη στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

«Η εθνική σύνταξη θα καταβάλλεται αμέσως μετά την αίτηση» δηλώνει στα «Π» ο υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης, προσθέτοντας ότι χαρακτηριστικός πυλώνας της στρατηγικής της Κυβέρνησης στην πανδημία είναι «πρώτα ο άνθρωπος».

Στα μέσα Απριλίου θα ξεκινήσει να καταβάλλεται η εθνική σύνταξη που θα παίρνουν δηλαδή προσωρινά όλοι όσοι κάνουν αίτηση συνταξιοδότησης μέχρι να βγει η σύνταξή τους. Αυτό αποκαλύπτει στα «Π» ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης ο οποίος τονίζει ότι την επόμενη μέρα της πανδημίας και των κυβερνητικών μέτρων στήριξης θα χρησιμοποιήσει δύο εργαλεία για να μην ανέβει η ανεργία: τις επιδοτούμενες πολιτικές απασχόλησης και τα προγράμματα κατάρτισης και επανακατάρτισης.

 Η ζωή μας το τελευταίο διάστημα έχει γίνει ένα είδους «ακορντεόν», με μέτρα που πότε αυστηροποιούνται και πότε χαλαρώνουν. Υπήρχε κατά τη γνώμη σας άλλος τρόπος περιορισμού της πανδημίας; Είναι αποτελεσματικός αυτός που ακολουθείται;

Δεν χρειάζεται παρά να ρίξει κανείς μια ματιά στο τι γίνεται στον υπόλοιπο κόσμο. Και θα διαπιστώσει ότι η συντριπτική πλειονότητα των χωρών ακολουθούν την ίδια πάνω-κάτω προσέγγιση με εμάς. Βάζουν δηλαδή σε προτεραιότητα την προστασία της Δημόσιας Υγείας και κάνουν παράλληλα ό,τι είναι δυνατό για τη στήριξη των πολιτών και της οικονομίας. Στην Ελλάδα μάλιστα η διαχείριση της πανδημίας έχει οδηγήσει σε συγκριτικά μικρότερες επιπτώσεις σε σχέση με πολλές άλλες χώρες τόσο στην Ευρώπη όσο και αλλού. Η αρχή «πρώτα ο άνθρωπος» είναι βασικός πυλώνας αυτής της στρατηγικής. Πρωτίστως για λόγους αυτονόητα αξιακούς. Αλλά και για λόγους οικονομικούς. Διότι όσο πιο αποτελεσματικά ελέγξουμε την κατάσταση υγειονομικά, τόσο γρηγορότερα θα επιστρέψουμε και στην οικονομική ομαλότητα. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι αντιμετωπίζουμε μία πολύ μεγάλη πρόκληση. Η ισορροπημένη όμως ιεράρχηση μεταξύ Δημόσιας Υγείας και οικονομίας είναι ο συντομότερος δρόμος διεκδίκησης της ελευθερίας. Συνεχίζουμε λοιπόν αποφασιστικά σε αυτή την κατεύθυνση!

 Σας κατηγόρησαν ότι θα κόψετε επιδόματα. Ποιο είναι το σχόλιό σας; 

Αν δεν ψεύδονται συνειδητά, τότε μιλούν σαν να ζουν σε άλλη χώρα! Μόλις την Τετάρτη ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση νέες ενισχύσεις. Στο δικό μας τομέα αυτό μεταφράζεται σε 15 μέτρα στήριξης της αγοράς εργασίας, όπως: οι άδειες ειδικού σκοπού, η διατήρηση της υποχρεωτικής τηλεργασίας, η εντατικοποίηση των Ελέγχων του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, οι αποζημιώσεις ειδικού σκοπού για τον τουρισμό-επισιτισμό, η επέκταση των αναστολών συμβάσεων εργασίας και του προγράμματος ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, η επέκταση των επιδομάτων ανεργίας που λήγουν! Αυτή η κυβέρνηση έχει άλλωστε δώσει δείγματα γραφής καθόλη τη διάρκεια της πανδημίας. Η στήριξη που έχει παρασχεθεί ξεπερνά ως ποσοστό του ΑΕΠ το μέσο όρο της ΕΕ. Ενώ μόνο από το Υπουργείο Εργασίας έχουν δοθεί για τη στήριξη εργαζομένων και ανέργων 3,5 δις ευρώ! Θα πρότεινα λοιπόν σε όσους τα λένε αυτά να είναι πιο προσεκτικοί, διότι εκτίθενται.

Επειδή με τις στατιστικές σχεδόν πάντα είχαμε κάποιο μικρό ή μεγάλο πρόβλημα στη χώρα, πόσες είναι σήμερα οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις, πόσες οι εκκρεμείς επικουρικές και σε πόσα χρόνια φιλοδοξείτε να μηδενιστούν;

Οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις είναι γύρω στις 155.000. Σε λίγο χαμηλότερα επίπεδα είναι ο αριθμός των εκκρεμών επικουρικών. Και τέλος εκκρεμούν και μερικές δεκάδες χιλιάδες «παράλληλες συντάξεις», οι συντάξεις δηλαδή όσων είναι ασφαλισμένοι σε πάνω από ένα Ταμεία. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι απαιτείται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια. Το 2020 οι συντάξεις που απονεμήθηκαν ήταν 31% περισσότερες από το 2019. Πριν από την τοποθέτησή μου στο Υπουργείο είχαν ληφθεί επίσης μία σειρά μέτρων (μπόνους σε υπαλλήλους κλπ.). Όμως πρέπει να επιταχύνουμε. Για αυτό έχουμε ήδη ανακοινώσει 10 μέτρα. Είναι: Η Ομάδα Έργου, με επικεφαλής πρότζεκτ μάνατζερ, η οποία θα βοηθήσει σε στενή συνεργασία με τη Διοίκηση του ΕΦΚΑ στην πολυεπίπεδη αντιμετώπιση του ζητήματος. Η χορήγηση «εθνικών συντάξεων», και μάλιστα αναδρομικά, ως μέτρο ανακούφισης των συνταξιούχων που περιμένουν τη σύνταξή τους και δεν λαμβάνουν τίποτα. Η διεύρυνση της χρήσης των υπηρεσιών του ιδιωτικού τομέα- το λεγόμενο «outsourcing»- στην προσπάθεια. Η απλούστευση της διαδικασίας απονομής συντάξεων. Η υποβολή τους με ηλεκτρονικό τρόπο. Η προτεραιότητα σε συνταξιοδοτικά αιτήματα που κατατέθηκαν προ του 2018. Η επιτάχυνση της ψηφιοποίησης του ΕΦΚΑ. Η αξιοποίηση περισσότερων εκ των υπαλλήλων του. Το ειδικό σχέδιο επιτάχυνσης της απονομής συντάξεων στα πλέον προβληματικά ταμεία που συνενώθηκαν στον ΕΦΚΑ. Και η σταδιακή σύνδεση της έκδοσης των κύριων με τις επικουρικές συντάξεις. Ήδη υπάρχει πρόοδος. Δεν θέλω να πω ακόμα μεγάλα λόγια, αλλά η επιτάχυνση της απονομής συντάξεων αποτελεί τη Νο1 προτεραιότητά μας!

Πότε θα ξεκινήσει η πληρωμή των «εθνικών συντάξεων» σε όσους έχουν υποβάλει αίτημα συνταξιοδότησης και σε πόσο διάστημα από την υποβολή του αιτήματος θα ενεργοποιείται;

Η Διοίκηση του ΕΦΚΑ μου έχει πει ότι οι πληρωμές θα ξεκινήσουν σε 2 περίπου μήνες. Εγώ σας λέω προσθέστε και μερικές μέρες σε αυτό το χρονοδιάγραμμα. Γίνεται το καλύτερο δυνατό. Στόχος μας είναι, από τη στιγμή που το σύστημα μπει μπροστά, το ισοδύναμο της «εθνικής σύνταξης» να δίνεται αμέσως μετά την αίτηση συνταξιοδότησης από τον δικαιούχο και μέχρι, φυσικά, την έκδοση της προσωρινής ή οριστικής σύνταξης.

 Μετά από τρία μνημόνια και τόσες αλλαγές στο ασφαλιστικό, οι πολίτες ακούνε για νέα μεταρρύθμιση και αγωνιούν. Τι θα αλλάξει στο ασφαλιστικό και ποιους θα αφορά;

Μόλις πέρυσι ψηφίστηκε ο νόμος 4670 για το ασφαλιστικό διορθώνοντας αδικίες του προηγούμενου νόμου του ΣΥΡΙΖΑ και αποστολή δική μας είναι η εφαρμογή του. Η μεταρρύθμιση των επικουρικών συντάξεων αφορά ουσιαστικά στη δημιουργία «ατομικών κουμπαράδων» για τους νέους ασφαλισμένους στο πλαίσιο ενός δημόσιου φορέα. Πρόκειται για μια προσαρμογή ευρωπαϊκού πνεύματος, η οποία απαντά στις δημογραφικές προκλήσεις και εισάγει τις έννοιες της προσωπικής αποταμίευσης και της μακροπρόθεσμης επένδυσης. Η οποία, χωρίς να επηρεάζει τους παλαιούς ασφαλισμένους, δίνει στους νέους μεγαλύτερο έλεγχο του ύψους των συντάξεών τους! Η μεταρρύθμιση αυτή, μαζί με την καταβολή των εκκρεμών συντάξεων είναι οι δύο μεγάλες προτεραιότητες μας. Παρεμβάσεις στο Ασφαλιστικό έχουν γίνει όλα τα προηγούμενα χρόνια. Δεν υπάρχουν λοιπόν στην ατζέντα μας παρεμβάσεις για αλλαγή των ορίων ηλικίας κ.ο.κ. Ας σταματήσουν οι σχετικές συζητήσεις!

Ποιο είναι το σχέδιό σας ώστε να μην εκτοξευθεί η ανεργία μετά το ουσιαστικό πέρας της πανδημίας και την άρση των μέτρων στήριξης;

Η προετοιμασία για την ομαλή «αποσωλήνωση» της οικονομίας από τα μέτρα είναι βασική φροντίδα μας. Για αυτό το λόγο έχω αναθέσει στον υφυπουργό κ. Τσακλόγλου- που έχει διατελέσει και επικεφαλής του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων- την προετοιμασία μελέτης για την επόμενη μέρα της αγοράς εργασίας. Η στρατηγική μας εδράζεται σε δύο άξονες: Τις επιδοτούμενες πολιτικές απασχόλησης και τα προγράμματα κατάρτισης και επανακατάρτισης. Θα προχωρήσουμε γρήγορα αξιοποιώντας φυσικά τους σημαντικούς πόρους του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης. Για τα προγράμματα κατάρτισης ειδικότερα στοχεύουμε σε ένα νέο πλαίσιο το οποίο θα είναι αποτελεσματικότερο, θα βασίζεται στη διαφάνεια και την αξιολόγηση της δουλειάς των Κέντρων Κατάρτισης, θα δίνει έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες και την πιστοποίηση υψηλού επιπέδου για εργαζόμενους και ανέργους!

 Τι θα προσθέτατε στον κατάλογο των προκλήσεων που αντιμετωπίζετε;

Την επαφή του πολίτη με το Υπουργείο και τις υπηρεσίες του. Μπορεί να μην φαντάζει σαν μια «μεγάλη μεταρρύθμιση». Είναι όμως ιδιαίτερα ουσιώδης. Το Υπουργείο κατακλύζεται καθημερινά από αιτήματα πολιτών οι οποίοι προσπαθούν να βγάλουν άκρη με θέματα που τους απασχολούν. Αλλά ο μηχανισμός- και αυτό είναι ένα σύνηθες και παλιό πρόβλημα της Δημόσιας Διοίκησης- ανταποκρίνεται με καθυστέρηση ή και καθόλου. Θέλω να αλλάξω αυτή την κατάσταση! Έτσι ώστε ο εργαζόμενος, ο άνεργος, ο συνταξιούχος, ο ανάπηρος να νιώθει ότι η Πολιτεία τον αντιμετωπίζει ως πολίτη και όχι ως υπήκοο. Για αυτό το λόγο έχω δώσει εντολή για προσπάθεια σε 3 επίπεδα: Αναβάθμιση των ιστοσελίδων του Υπουργείου και των Οργανισμών. Τηλεφωνικά κέντρα που θα εξυπηρετούν τον πολίτη γρήγορα. Και άμεση, ανθρώπινη επαφή με τους πολίτες είτε ψηφιακά, είτε μέσω ΚΕΠ. Είναι στις προσωπικές μου προτεραιότητες!