Μαϊ 20

Συνάντηση με τον πρόεδρο του ΕΒΕΑ Κ. Μίχαλο

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, συναντήθηκε χθες με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, κ. Κωνσταντίνο Μίχαλο, ο οποίος παρέδωσε στον υπουργό έρευνα-μελέτη του ΕΒΕΑ με θέμα «Επιχειρηματική Χωροθεσία και Χρήσεις Γης».

Η εν λόγω έρευνα-μελέτη καταλήγει σε 14 προτάσεις νομοθέτησης, που αποσκοπούν στην εξάλειψη των ασαφειών και των αντικινήτρων και στη δημιουργία των κατάλληλων θεσμικών προϋποθέσεων για την οργανωμένη χωροθέτηση των επιχειρήσεων.

Ο κ. Χατζηδάκης ευχαρίστησε τον κ. Μίχαλο και το ΕΒΕΑ και διαβεβαίωσε πως το Υπουργείο θα μελετήσει τα αποτελέσματα και τις προτάσεις της έρευνας-μελέτης ενόψει της κατάρτισης του νέου πολεοδομικού-χωροταξικού νομοσχεδίου.

Μαϊ 20

Φέρνουμε τους Αθηναίους κοντά στον Υμηττό - Μνημόνιο Συνεργασίας για τα μονοπάτια του Υμηττού

Μπήκαν σήμερα οι υπογραφές ώστε ο Υμηττός, το βουνό με τους 11 όμορους δήμους και το 1 εκατομμύριο πολίτες που ζουν σε αυτούς, να αποκτήσει ένα μητροπολιτικό δίκτυο 6 μονοπατιών, συνολικού μήκους 90 χιλιομέτρων.

Με το επονομαζόμενο «Μνημόνιο Συνεργασίας για τα μονοπάτια του Υμηττού» τίθενται πλέον οι βάσεις για να γίνει ο Υμηττός επισκέψιμος για όλους, για  ψυχαγωγία, άθληση, περιήγηση και συνάντηση με το φυσικό περιβάλλον.

Τα  μονοπάτια που συνδέουν και ενώνουν

Τα μονοπάτια σχεδιάστηκαν με τέτοια κατεύθυνση ώστε να συνδέουν τα στοιχεία του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος του Υμηττού, όπως αρχαιολογικά μνημεία, σημεία γεωλογικού ενδιαφέροντος, αλλά και να παρέχουν πλούσια θέα στους επισκέπτες. Ακολουθούν ήδη υπαρκτά μονοπάτια και χωματόδρομους και τα αναβαθμίζουν με σκοπό την εξοικονόμηση πόρων, αλλά και την περαιτέρω προστασία του βουνού.

Επίσης, το δίκτυο μονοπατιών έχει προοπτική σύνδεσής τους με το πλέγμα μεγάλων χώρων πρασίνου, όπως το μητροπολιτικό πάρκο του Γουδή και των Ιλισίων, αλλά και το πάρκο του Ελληνικού. Άλλη μια δυνατότητα που διαθέτει είναι ότι θα μπορεί να συνδεθεί με έναν κυκλικό ποδηλατόδρομο που θα ενώνει σημαντικούς πόλους της Αθήνας (Εμπορικό Κέντρο Αθήνας, Ακρόπολη, Ζάππειο, Παναθηναϊκό Στάδιο, Πολιτιστικό Κέντρο Αθήνας, Πανεπιστημιούπολη, Πολυτεχνειούπολη).

Το «Μνημόνιο Συνεργασίας για τα μονοπάτια του Υμηττού» συνυπέγραψαν το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο Σύνδεσμος Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ), το Μη Κερδοσκοπικό Φυσιολατρικό Σωματείο με την Επωνυμία «Περιπατητική Ομάδα Υμηττού», το «ΜΑΙΝΑΛΟΝ Κοιν.Σ.Επ.», το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο – Σχολή Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών και το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης στην τοποθέτησή του ανέφερε:

 «Υπογράφουμε σήμερα μία συμφωνία για τα μονοπάτια του Υμηττού και  τη συνολικότερη αναβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντός του, η οποία είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί στέλνει συνολικά ένα μήνυμα της αναβάθμισης της ποιότητας ζωής. Μήνυμα προστασίας της φύσης και σύνδεσης των κατοίκων με την πλούσια φυσική μας κληρονομιά. Δίνουμε τη δυνατότητα στους Αθηναίους να έρθουν πιο κοντά στον Υμηττό. Να παίρνουν τα παιδιά τους και οι οικογένειες να έρχονται κοντύτερα μεταξύ τους, αλλά και πιο κοντά με τη φύση. Είναι λοιπόν μια συμφωνία ιδιαίτερης προστιθέμενης αξίας».

 

Το δίκτυο των 6 μονοπατιών

  • Τα 90 χλμ. δικτύου είναι σειριακά χωροθετημένα πάνω στον άξονα Βορά – Νότου, δίνοντας την δυνατότητα στον πεζοπόρο να διασχίσει ολόκληρη την ραχοκοκαλιά του Υμηττού, από την Αγία Παρασκευή ως την Λίμνη Βουλιαγμένης ή και με την αντίθετη φορά.
  • Η κατάτμηση του συνολικού δικτύου στις 6 διαδρομές γίνεται με σκοπό την διασύνδεσή του με τα πυκνοκατοικημένα αστικά κέντρα του Λεκανοπεδίου της Αττικής στη δυτική πλευρά του Υμηττού, ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες ψυχαγωγίας, άθλησης και περιπάτου των κατοίκων.
  • Όλες οι διαδρομές ξεκινούν και τελειώνουν στις παρυφές του αστικού ιστού, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στον πεζοπόρο. 
  1.  Να τονισθεί ότι η ανάπτυξη ενός δικτύου πεζοπορικών διαδρομών κοστίζει ελάχιστα αναλογικά με τα έσοδα και τα οφέλη που μπορεί να αποφέρει. Υπολογίζεται πως ένα δίκτυο κοστίζει από 500 έως 2.000€ ανά χιλιόμετρο και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να είναι και πολύ φθηνότερο.
Μαϊ 20

Διευρύνουμε το δίχτυ προστασίας για τους ευάλωτους καταναλωτές - Ενισχύεται ο Ειδικός Λογαριασμός για την επανασύνδεση παροχών ηλεκτρικού ρεύματος ευάλωτων νοικοκυριών με ληξιπρόθεσμες οφειλές που είχαν αποσυνδεθεί έως τις 30 Απριλίου 2020

 

Το ΥΠΕΝ επεκτείνει το δίχτυ προστασίας στους ευάλωτους καταναλωτές, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλία για επανασύνδεση της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος σε νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος στα οποία έχει γίνει αποσύνδεση της ηλεκτρικής παροχής λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, που αποδεδειγμένα αδυνατούν να εξοφλήσουν, λαμβάνοντας υπόψη και τις δυσμενείς επιπτώσεις από την πανδημία του κορωνοϊού.

Στο πλαίσιο αυτό, με κοινή απόφαση που υπογράφουν ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς και ο υφυπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης επεκτείνεται και επικαιροποιείται η ρύθμιση, στη βάση της οποίας είχε συσταθεί (με νόμο του 2017) Ειδικός Λογαριασμός του ΔΕΔΔΗΕ για επανασυνδέσεις ευάλωτων νοικοκυριών που έχουν αποσυνδεθεί από το δίκτυο λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, δικαιούχοι του ειδικού αυτού βοηθήματος επανασύνδεσης θα είναι τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος που είχαν αποσυνδεθεί από το δίκτυο έως και τις 30 Απριλίου 2020. Εκτιμάται ότι από τη ρύθμιση θα επωφεληθούν περίπου 1250 ευάλωτα νοικοκυριά.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την προβλεπόμενη από τον νόμο διαδικασία, η αρμοδιότητα εξέτασης των αιτημάτων επανασύνδεσης έχει εκχωρηθεί στην αυτοδιοίκηση, και συγκεκριμένα σε επιτροπές που αποτελούνται από εκπροσώπους της δημοτικής αρχής, του ΔΕΔΔΗΕ και του προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας. Οι εν λόγω επιτροπές αξιολογούν την οικονομική και περιουσιακή κατάσταση των αιτούντων, και χορηγούν το ειδικό βοήθημα εφόσον η αποσύνδεση αφορά την κύρια κατοικία και ταυτόχρονα ικανοποιούνται κατά βάση τα  εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια όπως αναφέρονται στην απόφαση υπαγωγής στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ).  

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά: «Από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία του κορωνοϊού  μέλημά μας είναι η στήριξη των νοικοκυριών και ιδίως των πιο ευάλωτων. Ενθαρρύναμε τις εταιρίες ηλεκτρικού ρεύματος να προσφέρουν εκπτωτικά πακέτα, η καθεμία στο μέτρο των δυνατοτήτων της. Τώρα διευρύνουμε το δίχτυ προστασίας σε αυτούς που του έχουν περισσότερο ανάγκη, ενισχύοντας τον Ειδικό Λογαριασμό του ΔΕΔΔΗΕ και επεκτείνοντας το πεδίο της ρύθμισης στα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος που είχαν αποσυνδεθεί έως και το τέλος Απριλίου. Με την απόφαση αυτή, αποδεικνύουμε την κοινωνική μας ευαισθησία, όχι με λόγια, αλλά με πράξεις».

Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Γεράσιμος Θωμάς, σημείωσε: «Με την απόφαση αυτή, στέλνουμε ένα ισχυρό μήνυμα ότι μεριμνούμε για τους πιο αδύναμους καταναλωτές. Όσοι αποσυνδέθηκαν από το δίκτυο έως τις 30 Απριλίου και πληρούν τα κριτήρια, θα επανασυνδεθούν σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία. Σε ό,τι αφορά τις μελλοντικές αποκοπές, αυτοί που θα πρέπει να ανησυχούν είναι οι στρατηγικοί κακοπληρωτές, αυτοί που ενώ μπορούν να εξοφλήσουν τις οφειλές τους δεν το πράττουν και όχι αυτοί που καθυστερούν επειδή βρίσκονται σε πραγματική δυσχέρεια».

Μαϊ 20

Κατεδαφίστε άμεσα τα αυθαίρετα στα δάση, τις παραλίες, τα ρέματα Επιστολή – Μήνυμα στις Αποκεντρωμένες για μηδενική ανοχή

Με κατηγορηματικό τόνο ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης,καλεί με επιστολή του τις 7 Αποκεντρωμένες Διοικήσεις να υλοποιήσουν άμεσα τις κατεδαφίσεις τελεσίδικα αυθαίρετων κατασκευών.

 Πρόκειται για αυθαίρετα σε δάση, δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις, περιοχές αιγιαλού παραλίας, ρέματα και εν γένει σε προστατευόμενες περιοχές.

 Ο κ. Χατζηδάκης ζητεί δε να λάβει ενημέρωση από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις ενημέρωση για τις άμεσες ενέργειές τους .

 Στην επιστολή του, δίνει το στίγμα της πολιτικής βούλησης της Κυβέρνησης διαμηνύονταςστους Συντονιστές των Αποκεντρωμένων:

«Η μηδενική ανοχή σε τέτοιες παράνομες δραστηριότητες βρίσκεται στον πυρήνα της πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, συνολικά της κυβέρνησης, αλλά και προσωπικά του Πρωθυπουργού. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες για καθυστερήσεις. Δεν είμαστε εδώ για να αναπαράγουμε παθογένειες του παρελθόντος. Ο καθένας πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες που του αντιστοιχούν για να προστατέψουμε το περιβάλλον μας με πράξεις, όχι με λόγια. Είμαι σίγουρος πως όλοι μοιραζόμαστε την πεποίθηση

ότι οφείλουμε να κάνουμε τα πάντα για να διαφυλάξουμε τον φυσικό πλούτο της πατρίδας μας, ο οποίος αποτελεί την πιο πλούσια κληρονομιά που αφήνουμε τα παιδιά μας».

 Τα συγκεκριμένα έργα κατεδάφισης τελεσίδικα αυθαίρετων κατασκευών των Αποκεντρωμένων έχουν ήδη ενταχθεί στο χρηματοδοτικό Πρόγραμμα του Πράσινου Ταμείου . Όπερ σημαίνει ότι τα κονδύλια είναι εξασφαλισμένα και απομένει η άμεση ενεργοποίηση των Αποκεντρωμένων. 

 Ενδεικτικά αναφέρονται οι περιοχές όπου έχουν δεσμευθεί τα υψηλότερα ποσά:

  • Στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση της  Αττικής έχουν ενταχθεί τα έργαεκτέλεσης κατεδάφισης αυθαιρέτων κατασκευών σε ρέματα της Δημοτικής Ενότητας Μάνδρας του Δήμου Μάνδρας – Ειδυλλίας, όπως και στο ρέμα Πικροδάφνης  στα όρια των Δήμων Αλίμου, Παλαιού Φαλήρου και Αγίου Δημητρίου καθώς και σε δάση- δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις στη Δυτική και Ανατολική Αττική. Συνολικός προϋπολογισμός: 1.634.917 ευρώ.
  • Στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση της Κρήτηςέχουν ενταχθεί τα έργαεκτέλεσης κατεδάφισης αυθαιρέτων κατασκευώνσε ευαίσθητα περιβαλλοντικές περιοχές (αιγιαλός, παραλίες, δάση). Συνολικός προϋπολογισμός 1.135.000 ευρώ. 
  • Στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου – Δυτ. Ελλάδας και Ιονίου, έχουν ενταχθεί έργαεκτέλεσης κατεδάφισης αυθαιρέτων κατασκευών, επίσης σε αιγιαλό, παραλίες και δάση, συνολικού προϋπολογισμού 985.000 ευρώ 
  • Στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, στη Ρόδο έχει ενταχθεί η εκτέλεση κατεδάφισης αυθαιρέτων κατασκευών που βρίσκονται σε αιγιαλό- παραλία, σε δάση, σε δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις, συνολικού προϋπολογισμού 935.000 ευρώ.
Μαϊ 18

Προσωρινοί ποδηλατόδρομοι και πεζόδρομοι όπως και στην Ευρώπη για να αντιμετωπίσουμε τον κορωνοϊό

Σε τροπολογία που θα κατατεθεί αύριο στη Βουλή περιλαμβάνεται και διάταξη που έχει εισηγηθεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με την οποία θεσπίζονται γρήγορες διαδικασίες για την προσωρινή δημιουργία ποδηλατοδρόμων και πεζόδρομων.

Η πρόταση αυτή ακολουθεί το παράδειγμα πολλών ευρωπαϊκών πόλεων, την επεξεργάστηκαν ο υφυπουργός Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Δημήτρης Οικονόμου και ο Γενικός Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος  κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης και προβλέπει ότι:

Δίνεται η δυνατότητα στους Δήμους με απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής:

(α) να δημιουργούνται προσωρινοί  διάδρομοι κίνησης πεζών,

(β) να δημιουργούνται προσωρινοί ποδηλατόδρομοι,

(γ)  να γίνεται προσωρινός χαρακτηρισμός ως πεζόδρομων, τοπικών οδών με αυξημένη κίνηση πεζών και συγκεντρωμένες χρήσεις εστίασης, προκειμένου να εξασφαλίζεται ο απαραίτητος χώρος για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και για την ασφαλή κίνηση των πεζών, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία και των εμποδιζομένων ατόμων, και

(δ) να δημιουργούνται «περιοχές ήπιας κυκλοφορίας» σε τοπικές οδούς ή σε περιοχές κατοικίας.

 Επιπλέον το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εκπονεί ήδη έναν οδηγό εφαρμογής των ρυθμίσεων αυτών που θα σταλεί στους Δήμους. Αυτός θα περιλαμβάνει τις καλές πρακτικές από τη διεθνή εμπειρία και θα δίνει οδηγίες:  για την ανακατανομή του οδικού χώρου, τη δημιουργία προσωρινών λωρίδων κίνησης του ποδηλάτου, τις ειδικές παρεμβάσεις για την εξασφάλιση της προσβασιμότητας, τη δημιουργία προσωρινών επεκτάσεων πεζοδρομίων και λωρίδων πεζών. Ακόμη θα περιλαμβάνει προτάσεις σχεδιασμού για τη δημιουργία προσωρινών επεκτάσεων πεζοδρομίων για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων σε πλατείες, κοινόχρηστους χώρους και πεζοδρόμια.

 Για το θέμα αυτό ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση:  

«Η παρέμβαση μας για τη δημιουργία προσωρινών ποδηλατοδρόμων και πεζόδρομων ακολουθεί το παράδειγμα πολλών ευρωπαϊκών πόλεων και είναι ένα ακόμα όπλο ενάντια στη διασπορά του κορωνοϊού. Έτσι περιορίζουμε τον συγχρωτισμό κατά τις μετακινήσεις. Ταυτόχρονα όμως ενθαρρύνουμε το ποδήλατο που είναι το πιο φιλικό στο περιβάλλον μέσο μετακίνησης.  Οι παρεμβάσεις αυτές είναι προσωρινές αλλά είμαι βέβαιος ότι θα μας δείξουν το δρόμο για πιο μόνιμες επιλογές. Οι πόλεις μας έχουν ανάγκη από περισσότερο ελεύθερο χώρο για πεζούς και ποδηλάτες».