Νοε 6

Συνάντηση με τον βοηθό υφυπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ Matthew Palmer

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, συναντήθηκε σήμερα με τον βοηθό υφυπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ, αρμόδιο για Ευρασιατικές υποθέσεις, κ. Matthew Palmer, παρουσία και του πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα κ. Geoffrey Pyatt. Μετά το τέλος της συνάντησης έγιναν οι ακόλουθες δηλώσεις:

 

Κωστής Χατζηδάκης: Η στρατηγική συνεργασία της Ελλάδας με τις ΗΠΑ στον τομέα της ενέργειας εξελίσσεται πολύ θετικά. Εξήγησα στην αμερικανική πλευρά την πρόοδο που είχαμε όλο το τελευταίο διάστημα σε μια σειρά από ενεργειακά projects. Πρώτον, την υπογραφή με την βουλγαρική πλευρά της συμφωνίας για τον IGB, τον Διασυνδετήριο Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας. Δεύτερον, ότι έχουν ρυθμιστεί όλα τα θέματα σε σχέση με τον TAP. Τρίτον, ότι από την πλευρά μας βλέπουμε με θετικό τρόπο το σχέδιο για τον σταθμό FSRU στην Αλεξανδρούπολη, ο οποίος θα ενισχύσει τη γεωστρατηγική θέση της χώρας και θα διαμορφώσει ένα άλλο τοπίο στην εμπορία φυσικού αερίου. Συζητήσαμε επίσης το θέμα της συνεργασίας στον τομέα των υδρογονανθράκων, ιδιαίτερα του φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, τόσο στο πλαίσιο του East Med Gas Forum όσο και στο πλαίσιο των επαφών της Ελλάδας με χώρες όπως η Κύπρος, η Αίγυπτος και το Ισραήλ. Ειδικότερα, μιλήσαμε για το σχέδιο που αφορά στον αγωγό φυσικού αερίου East Med που επιδιώκεται να συνδέσει το Ισραήλ με την Κύπρο την Ελλάδα και τελικά με την Ιταλία. Φυσικά εξέφρασα στην αμερικανική πλευρά τις ανησυχίες μας σχετικά με τις προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας γύρω από την Κύπρο.

 

Δημ: Απάντηση πήρατε ;

 

Κ.Χ: Έχουν μιλήσει (σ.σ. η αμερικανική πλευρά) δημόσια. Οι δηλώσεις τους προφανώς είναι δηλώσεις αναγνώρισης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας.

 

Δημοσιογράφος (προς τον Matthew Palmer) Is your presence here a statement that the Trump administration is back in the Mediterranean ?

Matthew Palmer: The United States are deeply committed to our partnerships in the Mediterranean. The relationship that we have with Greece is strong and dynamic and I’m here at the Ministry of Energy to underscore what we see as the opportunities moving forward to build on the partnerships that are already there, to further grow them and develop what we really see as the highlights of the US-Greece relationship.

 

Δημ: Will you visit Turkey?

 

M.P: Not on this trip. I’ve been a frequent visitor to Turkey, but right now this trip is in the Western Balkans and Athens.

 

Δημ: What are the issues you discussed today with the Minister of Energy?

 

M.P: We discussed ways in which we can work together in growing and developing our partnership and cooperation in the energy sphere, including in particular with respect LNG, the terminal in Alexandroupolis, the IGB gas pipeline and ways we can work with Greece to integrate the Alexandroupolis (FSRU) into the European network in the Western Balkans.

 

Concerning the TAP pipeline ?

 

M.P: It’s terrific that this pipeline is in place, it is important that Europe is supporting and promoting energy security through diversity of supply. TAP is a big piece of that. We also see the interconnector between Greece and Bulgaria as being a piece of that. Greece is being a real centerpiece of the emerging energy infrastructure of the Eastern Mediterranean.

 

A comment on the East Med ?

I think that there is a lot of work to be done, to see what is the most economically viable way to ensure that the gas resources of the Eastern Mediterranean will be able get to the market. I think that there are a number of possibilities under consideration. The US strongly supports cooperation amongst the countries in the region to grow and develop those resources and bring them to the market.

(Ακολουθεί η απόδοση των δηλώσεων του κ. Palmer στα ελληνικά)

Δημ: Είναι η παρουσία σας εδώ μια δήλωση ότι η κυβέρνηση Τραμπ επέστρεψε στη Μεσόγειο ;

Matthew Palmer: Οι ΗΠΑ είναι βαθιά αφοσιωμένες στις συνεργασίες που έχουν στη Μεσόγειο. Η σχέση μας με την Ελλάδα είναι ισχυρή και δυναμική και βρίσκομαι στο Υπουργείο Ενέργειας για να αναδείξω τις ευκαιρίες που θεωρούμε ότι υπάρχουν για να ενισχύσουμε και να διευρύνουμε τη συνεργασία μας, να αναπτύξουμε αυτά που θεωρούμε βασικούς πυλώνες των διμερών σχέσεων.

 

Δημ: Θα επισκεφτείτε την Τουρκία ;

 Μatthew Palmer: Όχι σε αυτό το ταξίδι. Επισκέπτομαι συχνά την Τουρκία, αλλά το συγκεκριμένο ταξίδι αφορά στα Δυτικά Βαλκάνια και την Αθήνα.

Δημ: Τι συζητήσατε σήμερα με τον Έλληνα Υπουργό Ενέργειας ;

 

Matthew Palmer: Συζητήσαμε τους τρόπους συνεργασίας για να αναπτύξουμε και να διευρύνουμε τη συνεργασία μας στη σφαίρα της ενέργειας, ιδίως όσον αφορά στο LNG, τον τερματικό σταθμό στην Αλεξανδρούπολη, τον αγωγό φυσικού αερίου IGB και τους τρόπους που μπορούμε να δουλέψουμε με την Ελλάδα για να ενσωματώσουμε την Αλεξανδρούπολη στο ευρωπαϊκό δίκτυο (φυσικού αερίου) στα Δυτικά Βαλκάνια.

Δημ: Και όσον αφορά στον αγωγό TAP ;

Matthew Palmer: Είναι εξαιρετικά θετικό που κατασκευάζεται ο αγωγός. Είναι σημαντικό το ότι η Ευρώπη στηρίζει και προωθεί την ενεργειακή ασφάλεια δια της διαφοροποίησης των πηγών και ο ΤΑP όπως και ο IGB αποτελούν σημαντικό μέρος της στρατηγικής αυτής. Η Ελλάδα αναδεικνύεται σε κεντρικό πόλο των υπό κατασκευή ενεργειακών υποδομών της Ανατολικής Μεσογείου.

Δημ: Τέλος, ένα σχόλιο για τον East Med ;

 

Matthew Palmer: Θεωρώ ότι υπάρχει ακόμα πολλή δουλειά να γίνει, να δούμε ποιος είναι ο πλέον οικονομικά βιώσιμος τρόπος για να διασφαλίσουμε ότι τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου θα φτάσουν στην αγορά. Υπάρχει ένας αριθμός δυνατοτήτων υπό εξέταση. Οι ΗΠΑ παρέχουν ισχυρή στήριξη στις χώρες της περιοχής για να αναπτύξουν τους πόρους αυτούς και να τους φέρουν στην αγορά.

Νοε 6

Ο ΣΥΡΙΖΑ «πούλησε» ΔΕΣΦΑ, ΑΔΜΗΕ, και ΕΛΠΕ - συνέντευξη στην ιστοσελίδα tomanifesto.gr

Σε αποκαλύψεις «φωτιά» για κομβικούς τομείς που ανήκουν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας όπου η απελθούσα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε συμφωνήσει την «πώλησης» τους με τους Θεσμούς, προχώρησε μέσω συνέντευξής στο «tomanifesto.gr» ο αρμόδιος Υπουργός και Βουλευτής Ν.Δ. Β’ Αττικής στο Βόρειο Τομέα, Κωστής Χατζηδάκης.

Χαρακτηριστικά ανέφερε: «Είναι ο ΔΕΣΦΑ, όπου πούλησαν το 66%. Είναι ο ΑΔΜΗΕ, όπου πούλησαν το 49%. Και σημειώνω εδώ ότι μας κατηγορούν ότι θέλουμε να προχωρήσουμε σε μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, του δικτύου διανομής ηλεκτρικού ρεύματος δηλαδή, ενώ αυτοί ιδιωτικοποίησαν το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος που είναι ο ΑΔΜΗΕ! Είναι τα ΕΛΠΕ, για τα οποία ο κ. Τσίπρας είχε συμφωνήσει με τους Θεσμούς τον Ιούνιο του 2019 -λίγες μέρες πριν από τις εκλογές- το ΤΑΙΠΕΔ να διερευνήσει όλες τις δυνατότητες ώστε να ιδιωτικοποιηθούν περαιτέρω».

Eιδικότερα ως προς το ποια επιπλέον ρύθμιση περιλαμβάνει το νομοσχέδιο που ετοιμάζει να καταθέσει στη Βουλή, επεσήμανε πως «θα ξεχώριζα τη ρύθμιση που αφορά τη ΔΕΠΑ. Σχεδιάζουμε την περαιτέρω ιδιωτικοποίησή της μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, σε ποσοστό που μπορεί να φτάσει μέχρι και το 100% της συμμετοχής του Δημοσίου που σήμερα κατέχει το 65% της επιχείρησης. Αυτό θα γίνει μέσω της ιδιωτικοποίησης τόσο των δικτύων όσο και της εμπορίας, δημιουργώντας δηλαδή δύο ξεχωριστές θυγατρικές, τη ΔΕΠΑ Διανομής και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας».

  1. Υπουργέ πόσο ευέλικτο θα γίνει το κομμάτι των προσλήψεων στη ΔΕΗ με το νέο σχέδιο νόμου που θα καταθέσετε, αφού όπως γνωρίζετε οι ελλείψεις σε τεχνικό και διοικητικό προσωπικό είναι τεράστιες; Tι θα κάνετε με το θέμα των προμηθειών; Επίσης, το καθεστώς με τους «ενοικιαζόμενους» υπαλλήλους μέσω εργολάβων στο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. θα το διατηρήσετε;

 

Η ΔΕΗ είναι όμηρος μιας παράλογης κατάστασης. Ενώ είναι ανοιχτή στον ανταγωνισμό, βρίσκεται παράλληλα υπό τον ασφυκτικό έλεγχο του Δημοσίου. Το αποτέλεσμα είναι να μην μπορεί να ανταγωνίζεται τους ιδιώτες παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας επί ίσοις όροις. Ενώ δηλαδή οι ανταγωνιστές της μπορούν να αποφασίζουν μέσα σε δευτερόλεπτα, η ίδια πάει σαν χελώνα. Αυτό αφορά τόσο τις προσλήψεις όσο και τις προμήθειες. Είναι μια κατάσταση που ζημιώνει τη ΔΕΗ, τους εργαζόμενους, τον ανταγωνισμό και εν τέλει τους ίδιους τους καταναλωτές. Θέλουμε λοιπόν να απελευθερώσουμε τη ΔΕΗ από αυτή την ιδιότυπη ομηρία με το νομοσχέδιο που θα φέρουμε μέσα στην επόμενη εβδομάδα. Ένα νομοσχέδιο που θα επιταχύνει τις διαδικασίες των πρόσληψης, θα απλοποιεί τη διαδικασία των προμηθειών με σεβασμό πάντοτε στο ενωσιακό δίκαιο, θα κάνει τη ΔΕΗ πιο γρήγορη και ευέλικτη. Το προσωπικό της ΔΕΗ θα περιοριστεί. Έχει ξεκινήσει άλλωστε ήδη εδώ και χρόνια αυτή η πορεία. Ωστόσο, θα γίνονται κάποιες στοχευμένες προσλήψεις νέων και εξειδικευμένων ανθρώπων οι οποίοι θα μπορούν να βοηθήσουν ουσιαστικά τη ΔΕΗ της νέας εποχής.

 

  1. Ποια επιπλέον καίρια ρύθμιση θα περιλαμβάνει το νομοσχέδιο που θα καταθέσετε στη Βουλή έως τα τέλη του μήνα;

 

Θα ξεχώριζα τη ρύθμιση που αφορά τη ΔΕΠΑ. Σχεδιάζουμε την περαιτέρω ιδιωτικοποίησή της μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, σε ποσοστό που μπορεί να φτάσει μέχρι και το 100% της συμμετοχής του Δημοσίου που σήμερα κατέχει το 65% της επιχείρησης. Αυτό θα γίνει μέσω της ιδιωτικοποίησης τόσο των δικτύων όσο και της εμπορίας, δημιουργώντας δηλαδή δύο ξεχωριστές θυγατρικές, τη ΔΕΠΑ Διανομής και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Από την άλλη μεριά, θα παραμείνει στο Δημόσιο η συμμετοχή της ΔΕΠΑ σε διάφορα κρίσιμα διεθνή projects, όπως το IGI Poseidon, ο IGB και ο East Med. Αυτή η ιδιωτικοποίηση εντάσσεται στο πλαίσιο μιας σειράς πρωτοβουλιών της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας που σηματοδοτούν την αλλαγή σελίδας στην Ελλάδα. Που από χώρα που έδιωχνε τους επενδυτές γίνεται χώρα φιλική στις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για περισσότερο πλούτο και περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας.

 

  1. Βλέπουμε να λαμβάνουν χώρα κινητοποιήσεις παγκοσμίως και με σημαντική συμμετοχή της νέας γενιάς στα περιβαλλοντικά θέματα. Ποιες άλλες πρωτοβουλίες, πέρα από τη διευκόλυνση των αδειοδοτήσεων για τις ΑΠΕ, σχεδιάζει το υπουργείο στα θέματα αυτά;

 

Οι νέοι δείχνουν το δρόμο στα ζητήματα που αφορούν το μέλλον του πλανήτη μας. Και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ανταποκρίνεται τόσο στις ανησυχίες των νέων αλλά και όλων των Ελλήνων για την κλιματική αλλαγή και την ποιότητα της ζωής μας. Μόλις πριν λίγες μέρες παρουσίασα τους 9 βασικούς άξονες της περιβαλλοντικής πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε ομιλία μου στη διάσκεψη του Economist. Αυτοί είναι: Πρώτον, η πλήρης απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028, όπως δεσμεύτηκε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στα Ηνωμένα Έθνη. Είμαστε μάλιστα η πρώτη ελληνική κυβέρνηση που όχι απλά μιλάει για απολιγνιτοποίηση, αλλά θέτει ένα συγκεκριμένο στόχο και πάει από τα λόγια στην πράξη. Δεύτερον, η περισσότερη πράσινη ενέργεια: για αυτό αναθεωρούμε τον εθνικό σχεδιασμό αυξάνοντας το ποσοστό των ΑΠΕ στο 35% μέχρι το 2030, αντί του 31% που προβλεπόταν αρχικά και του 17% που είναι σήμερα. Τρίτον, η εξοικονόμηση ενέργειας με προγράμματα όπως το «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον» το οποίο σύντομα θα επεκτείνουμε με τρίτο κύκλο. Τέταρτον, η ολοκληρωμένη διαχείριση των αποβλήτων όπου, μεταξύ άλλων, στοχεύουμε να έχουμε εφαρμόσει τον καφέ κάδο για τα οργανικά απόβλητα (π.χ. τρόφιμα) παντού μέχρι το τέλος της τετραετίας. Πέμπτον, η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα, καθώς είναι απαράδεκτο εν έτει 2019 να καίμε μαζούτ, που είναι εξαιρετικά επιβλαβές για το περιβάλλον, για να ηλεκτροδοτήσουμε τα νησιά μας. Έκτον, η ηλεκτροκίνηση, έτσι ώστε μια τεχνολογία αιχμής στην μείωση των εκπομπών CO2 να μην μένει ένα μακρινό όνειρο για την Ελλάδα. Έβδομον, η απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης. Εδώ μάλιστα πάμε πιο γρήγορα και από τις συστάσεις της ΕΕ, καθώς έχουμε θέσει ως στόχο τον Ιούνιο του 2020, αντί για τον κοινοτικό στόχο του Ιουλίου του 2021. Όγδοον, η προστασία της βιοποικιλότητας, θέμα για το οποίο μόλις τον περασμένο Ιούλιο παραπέμθηκε η χώρα μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Και τέλος, η προστασία των δασών μας όπου, όπως ανακάλυψα τη μέρα που μπήκα στο υπουργείο, από τα 245 εκατ. ευρώ της προγραμματικής περιόδου 2014-2020 δεν είχε απορροφηθεί ούτε 1 ευρώ! Αυτοί οι 9 άξονες συνθέτουν την πολιτική μας με στόχο τη μετάβαση σε ένα μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης. Και αυτό αποτελεί πρώτα από όλα δέσμευση απέναντι στα παιδιά μας στα οποία πρέπει να παραδώσουμε ένα καλύτερο πλανήτη.

 

  1. Υπάρχει κάποιος κομβικός τομέας από εκείνους που ανήκουν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, του οποίου την «πώληση» είχε ήδη συμφωνήσει με τους Θεσμούς η απελθούσα κυβέρνηση;

 

Υπάρχουν και είναι ίσως περισσότεροι από όσους θα φαντάζονταν οι αναγνώστες σας. Είναι ο ΔΕΣΦΑ, όπου πούλησαν το 66%. Είναι ο ΑΔΜΗΕ, όπου πούλησαν το 49%. Και σημειώνω εδώ ότι μας κατηγορούν ότι θέλουμε να προχωρήσουμε σε μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, του δικτύου διανομής ηλεκτρικού ρεύματος δηλαδή, ενώ αυτοί ιδιωτικοποίησαν το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος που είναι ο ΑΔΜΗΕ! Είναι τα ΕΛΠΕ, για τα οποία ο κ. Τσίπρας είχε συμφωνήσει με τους Θεσμούς τον Ιούνιο του 2019 -λίγες μέρες πριν από τις εκλογές- το ΤΑΙΠΕΔ να διερευνήσει όλες τις δυνατότητες ώστε να ιδιωτικοποιηθούν περαιτέρω. Και όπου τώρα μας κατηγορούν γιατί πάμε να κάνουμε ακριβώς αυτό, ακολουθώντας την πολιτική τους! Ενώ λοιπόν τα έκαναν όλα αυτά, τώρα παριστάνουν τους μαχητές κατά των ιδιωτικοποιήσεων! Είμαι διατεθειμένος να δείξω κατανόηση για πολλά, αλλά το μέγεθος αυτής της πολιτικής υποκρισίας, δεν μπορώ να το καταλάβω.

 

  1. Κ. Χατζηδάκη, για τη θέση του Προέδρου της Δημοκρατίας, θα προταθεί τελικά γυναίκα που δε θα προέρχεται από τον πολιτικό χώρο;

 

Γνωρίζω πρόσωπα, και γυναίκες και άνδρες, προερχόμενα από διαφορετικές πολιτικές παρατάξεις που μπορούν επάξια να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του θεσμού της Προεδρίας της Δημοκρατίας. Όπως έχει κάνει και ο σημερινός Πρόεδρος της Δημοκρατίας, τον οποίο, επανειλημμένα έχω πει, εκτιμώ προσωπικά. Το ζήτημα όμως είναι ζήτημα πρωτίστως θεσμικό και ο πρωθυπουργός θα κινηθεί με γνώμονα τη λειτουργία της Δημοκρατίας και το συμφέρον του τόπου. Όπως έχει σημειώσει ο ίδιος, είναι πρόωρο να συζητάμε περισσότερο για το θέμα αυτό. Οι οριστικές αποφάσεις θα ανακοινωθούν με τον καινούργιο χρόνο.

 

  1. Όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός σε πρόσφατη τηλεοπτική του συνέντευξη, στόχος της Κυβέρνησης είναι να εξαντλήσει την τετραετία και πως ο ίδιος, δεν κάνει εκλογικούς αιφνιδιασμούς. Όμως, όπως είπε, αν δεν καταφέρει να συγκεντρώσει τις 200 ψήφους για την αλλαγή του εκλογικού νόμου, τότε οι επόμενες εκλογές θα είναι διπλές. Είναι ή όχι εφικτό να συγκεντρωθούν οι 200 ψήφοι και ταυτόχρονα είστε έτοιμοι για εκλογές;

 

Είναι διακηρυγμένη πρόθεση του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας οι εκλογές να γίνουν στο τέλος της τετραετίας και πρωτύτερα να έχει αλλάξει και ο εκλογικός νόμος προς ένα σύστημα που θα εξασφαλίζει την κυβερνησιμότητα στον τόπο. Εμείς από την πλευρά μας δείχνουμε με κάθε ευκαιρία ότι όταν μιλάμε για συναίνεση το εννοούμε, όπως για παράδειγμα στη διαδικασία για τη ψήφο των Ελλήνων εκλογέων του εξωτερικού. Είναι λοιπόν στο χέρι του ΣΥΡΙΖΑ εάν θα κινηθούμε με συναίνεση και στο θέμα του εκλογικού νόμου ή εάν θα επιλέξει να σαμποτάρει τη διαδικασία. Στη δεύτερη περίπτωση αναπόφευκτα θα πάμε σε διπλές εκλογές. Αλλά και τότε, αυτό θα συμβεί στο τέλος της τετραετίας, καθώς η κυβέρνησή μας προσανατολίζεται στην ανάταξη της πατρίδας και τη βελτίωση της ζωής των Ελλήνων για τα επόμενα 4 χρόνια.

Νοε 6

Συνέντευξη στην ιστοσελίδα World Energy News

1.O πρωθυπουργός έχει εξαγγείλει την πλήρη απολιγνιτοποίηση της παραγωγής ρεύματος έως το 2028. Ποιες προκλήσεις θέτει αυτός ο στόχος στη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της χώρας ; Προς ποια κατεύθυνση θα κινηθούν οι παρεμβάσεις που σχεδιάζετε για τη στήριξη των περιοχών που είναι εξαρτημένες κοινωνικά και οικονομικά από τη λιγνιτική δραστηριότητα της ΔΕΗ ;

Ο στόχος για πλήρη απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων έως το 2028 είναι φιλόδοξος. Ενέχει επίσης έναν ισχυρό συμβολισμό, ότι θέλουμε να περάσουμε στην εμπροσθοφυλακή της ενεργειακής μετάβασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ μέχρι πρότινος ήμασταν ουραγοί στον τομέα αυτό. Ο οδικός χάρτης της απολιγνιτοποίησης θα περιγράφεται στο αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που εκπονείται τώρα από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή υπό τον υφυπουργό Ενέργειας κ. Γεράσιμο Θωμά και θα υποβληθεί στο τέλος του έτους στην Κομισιόν. Δεν θα υπάρξουν αποσπασματικές κινήσεις και ερασιτεχνισμοί. Θα κινηθούμε σοβαρά και συντεταγμένα. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η απόσυρση λιγνιτικής ισχύος της τάξης των 4.000 MW είναι μια περίπλοκη άσκηση. Ο ΑΔΜΗΕ επικαιροποιεί αυτή τη στιγμή τη Μελέτη Επάρκειας Ισχύος για τα επόμενα χρόνια, ώστε να έχουμε καλύτερη εικόνα για το πώς προβλέπεται να κινηθεί η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, η ζήτηση για ρεύμα, οι αιχμές των φορτίων κλπ. Είναι αυτονόητο ότι ο σχεδιασμός μας θα συνδυάζει την ασφάλεια εφοδιασμού και την επάρκεια και του ενεργειακού συστήματος με την επίτευξη των πιο φιλόδοξων στόχων που έχουμε θέσει για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα και την ηλεκτροπαραγωγή.

Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, για τις περιοχές όπου λειτουργούν λιγνιτικές μονάδες, δηλαδή για τη Δυτική Μακεδονία και την Πελοπόννησο, εκπονούμε ένα συνολικό σχέδιο, ένα masterplan για τη δίκαιη μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή –σε διαβούλευση με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη- που θα ενσωματώνει επενδυτικά κίνητρα και πόρους εθνικούς, αλλά και ευρωπαϊκούς. Χρειαζόμαστε συγκεκριμένα αντισταθμιστικά οφέλη και περιβαλλοντικές πρόνοιες για τις περιοχές της «μονοκαλλιέργειας της ΔΕΗ και του λιγνίτη» . Επιδιώκουμε να τις αναδείξουμε σε πόλους νέων επενδύσεων, αξιοποιώντας το ανθρώπινο δυναμικό και τις φυσικές ομορφιές τους.

2.Από την άλλη πλευρά, η εξαγγελία για πιο επιθετική απολιγνιτοποίηση συμπίπτει χρονικά με την ολοκλήρωση της επένδυσης της ΔΕΗ, ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ για τη κατασκευή της μονάδας «Πτολεμαΐδα V». Ποιο μπορεί να είναι το βιώσιμο μέλλον της συγκεκριμένης επένδυσης στο νέο πλαίσιο πολιτικής ;

Θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Το έχω ξαναπεί και το επαναλαμβάνω. Η επιλογή για κατασκευή της εν λόγω μονάδας ενώ ήταν σαφές ότι η Ευρώπη είχε εισέλθει σε μια μη αναστρέψιμη πορεία απεξάρτησης από τον άνθρακα ήταν εσφαλμένη, όπως αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων. Ευθύνες γι’ αυτό έχουν όλα τα κόμματα. Τώρα καλούμαστε να περιορίσουμε τις απώλειες για τη ΔΕΗ, τηρώντας παράλληλα την δέσμευση για ταχύτερη απολιγνιτοποίηση, εφόσον δεν χωρά καμία αμφιβολία ότι η πορεία των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων καθιστά ασύμφορη τη λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων. Γι’ αυτό και από «πετράδι του στέμματος» της ΔΕΗ έχουν γίνει πλέον βαρίδι, με οικονομικούς και περιβαλλοντικούς όρους. Για το θέμα της «Πτολεμαΐδας V», λοιπόν, είμαστε σε συνεχή επαφή με τη διοίκηση της ΔΕΗ, η οποία, εξετάζει τα ρεαλιστικά σενάρια για το μέλλον της επένδυσης. Οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμα ληφθεί, καθώς πρόκειται για εξαιρετικά σύνθετο θέμα που αντιμετωπίζεται στο πλαίσιο του συνολικού business plan της επιχείρησης που θα είναι έτοιμο έως τα τέλη του έτους. Είναι πάντως σαφές ότι η όποια λύση θα πρέπει να πληροί τον όρο της βιωσιμότητας -όπως σωστά αναφέρατε- και να λαμβάνει υπόψη την παρούσα κατάσταση του έργου. Σε κάθε περίπτωση, η μονάδα δεν θα μείνει ημιτελής ή αναξιοποίητη.

3.Η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μηδενικές εκπομπές άνθρακα, στην οποία η Ελλάδα επιδιώκει να πρωτοστατήσει, σύμφωνα με εκτιμήσεις οδηγεί σε αύξηση του ενεργειακού κόστους τόσο για τους οικιακούς καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις. Ποιες πολιτικές πιστεύετε ότι θα μπορούσαν να διασφαλίσουν την προστασία των νοικοκυριών και τη ανταγωνιστικότητα της εγχώριας βιομηχανίας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων; Ειδικά για την βιομηχανία που στόχο έχει να ανεβάσει το μερίδιό της στο 12% του ΑΕΠ;

Το τελικό ζητούμενο των ενεργειακών πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι το ανταγωνιστικότερο κόστος ρεύματος για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Αυτόν τον σκοπό εξυπηρετεί –μεταξύ άλλων- και η αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα. Με το νέο σύστημα δημοπρασιών, η αποζημίωση της ενέργειας που παράγεται από σταθμούς ΑΠΕ έχει υποχωρήσει ακόμα και κάτω από την σημερινή τιμή της Οριακής Τιμής Συστήματος και ειδικότερα κάτω από τα 60 ευρώ/MWh, με την τάση να είναι πτωτική καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, συμπιέζοντας τα αντίστοιχα κόστη. Το νέο ΕΣΕΚ έχει θέσει ως στόχο να αυξηθεί στο 35% το ποσοστό των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας έως το 2030. Η επίτευξη του στόχου αυτού συνεπάγεται την εγκατάσταση χιλιάδων MW ισχύος που θα παράγεται από αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα. Όταν όλη αυτή η πράσινη ενέργεια εισέλθει στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, θα οδηγήσει σε μείωση της Οριακής Τιμής Συστήματος και άρα του τελικού ενεργειακού κόστους. Συνεπώς η πράσινη ανάπτυξη είναι όχι απλώς εφικτή, αλλά και συμφέρουσα. Ειδικά για την ενεργοβόρο βιομηχανία, θα ήθελα να υπενθυμίσω τις μειωμένες χρεώσεις που προβλέπει το νέο σχήμα για το ΕΤΜΕΑΡ που ισχύει από 1.12019 και θα τεθεί άμεσα σε εφαρμογή. Η κυβέρνηση επιδιώκει εξάλλου την επέκταση του μηχανισμού της διακοψιμότητας, που συνιστά ακόμα ένα μέτρο που στηρίζει την ανταγωνιστικότητα της εγχώριας βιομηχανίας, αλλά και την επέκταση του μεταβατικού μηχανισμού αποζημίωσης ευελιξίας που έχει ως σκοπό να ενισχύσει την ασφάλεια του συστήματος.

4.Με γνώμονα την ανακοπή της οικονομικής αιμορραγίας της ΔΕΗ έχετε ήδη προχωρήσει στην πρόωρη κατάργηση των ΝΟΜΕ, ενώ διαπραγματεύεστε την αλλαγή του ποσοστού υποχρεωτικής μείωσης του μεριδίου του δεσπόζοντος παίκτη στη λιανική, συζητώντας με την Κομισιόν ένα νέο πλαίσιο διαρθρωτικών παρεμβάσεων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Με δεδομένο ότι η νέα συμφωνία με την Κομισιόν θα πρέπει να κλείσει έως τα μέσα Νοεμβρίου, από την έως τώρα πορεία των διαπραγματεύσεων, εκτιμάτε ότι τελικώς θα γίνουν αποδεκτές οι αλλαγές που προτείνετε; Πως και με ποιόν τρόπο θα συντελεσθεί αποτελεσματικά και βιώσιμα το άνοιγμα της αγοράς τόσο για τη ΔΕΗ όσο και για τους εναλλακτικούς παρόχους, μερικοί από τους οποίους σύμφωνα με εκτιμήσεις λειτουργούν ζημιογόνα;

Ενώ μέχρι πρότινος δίναμε μάχες οπισθοφυλακής και πηγαίναμε κόντρα στο ευρωπαϊκό ρεύμα (η παράταση της λειτουργίας λιγνιτικών μονάδων που είχαν συμπληρώσει τις επιτρεπόμενες ώρες είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα), τώρα έχουμε καταθέσει στην Κομισιόν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Ένα σχέδιο που δεν είναι απλώς πλήρως ευθυγραμμισμένο με το Green Deal που είναι η «σημαία» της νέας προέδρου της Επιτροπής, αλλά και πολύ φιλόδοξο καθώς θέτει την χώρα μας στην πρωτοπορία της ενεργειακής μετάβασης. Επιδιώκουμε την πλήρη απολιγνιτοποίηση δέκα χρόνια πριν τη Γερμανία ! Θεωρώ ότι στέλνουμε έτσι ένα ισχυρό μήνυμα στις Βρυξέλλες. Στέλνουμε όμως και ένα ακόμα ισχυρό μήνυμα, την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, με βασικό εργαλείο το target model που θα τεθεί σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2020. Δεν θα υπάρξει άλλη καθυστέρηση ! Γι’ αυτό το Υπουργείο θα ελέγχει την πρόοδο του έργου –που «τρέχουν» το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ΑΔΜΗΕ- σε εβδομαδιαία βάση ώστε να αναλάβει άμεσα δράση για να διασφαλιστεί η τήρηση των προθεσμιών. Η ενεργοποίηση του νέου μοντέλου θα επιτρέψει σε σύντομο χρονικό διάστημα τη σύζευξη της αγοράς ηλεκτρισμού με την κοινή Ευρωπαϊκή Αγορά, πρώτα μέσω Ιταλίας και στη συνέχεια μέσω Βουλγαρίας. Έτσι θα δρέψουμε τα οφέλη του αυξημένου διασυνοριακού ανταγωνισμού που οδηγεί σε δικαιότερες τιμές χονδρεμπορικής, οι οποίες θα περάσουν στη συνέχεια σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Την ίδια στιγμή, επισπεύδουμε τις απαραίτητες ενέργειες για τη λειτουργία -νωρίτερα από τον Ιούνιο- της Ενεργειακής Χρηματοπιστωτικής Αγοράς, όπου αρχικά θα μπορούν να διαπραγματεύονται προθεσμιακά προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας με χρηματικό διακανονισμό. Και επεξεργαζόμαστε και άλλα μέτρα -νομοθετικά και μη- για τη βελτίωση του πλαισίου λειτουργίας της αγοράς λιανικής και την ενίσχυση του ανταγωνισμού.

5.Όσον αφορά στη ΔΕΗ, ένας «πυλώνας» για την οικονομική ανάταξη της εταιρείας θα είναι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ; Θα υπάρξει μεταφορά παγίων του δικτύου σε ένα νέο εταιρικό σχήμα, υπάρχει διαδικασία πρόσληψης συμβούλων και σε ποιόν ορίζοντα; Προς ποια κατεύθυνση θα αξιοποιηθούν από τη ΔΕΗ τα κεφάλαια που θα εισρεύσουν;

Όλα αυτά τα θέματα θα τα εξετάσουμε σε συνεργασία με τις διοικήσεις της ΔΕΗ και του ΔΕΔΔΗΕ, λαμβάνοντας υπόψη τις εισηγήσεις του συμβούλου που θα προσληφθεί για να προσδιορίσει τόσο την ορθή αποτίμηση των παγίων της εταιρείας, όσο και τον τρόπο που θα αποσχιστούν από τη μητρική ΔΕΗ. Το βέβαιο είναι ότι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα συμβάλει καίρια στην ενίσχυση της ρευστότητας της ΔΕΗ, προσελκύοντας παράλληλα ιδιωτικά κεφάλαια που θα επιτρέψουν τον κάτι παραπάνω από αναγκαίο εκσυγχρονισμό του Δικτύου Διανομής. Σημειώνω ότι το πενταετές σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας προβλέπει επενδύσεις ύψους 1,2 δις. ευρώ που αφορούν μεταξύ άλλων την ψηφιοποίηση του δικτύου μέσω της εγκατάστασης «έξυπνων» μετρητών και συστημάτων τηλεμέτρησης.

6. Έχετε επισημάνει επανειλημμένα πως αποτελεί βασικό σκοπό η ενίσχυση της θέσης της ΔΕΗ στις ΑΠΕ. Με δεδομένη την οικονομική κατάσταση της επιχείρησης, πώς μπορούν να εξευρεθούν τα απαραίτητα κεφάλαια για την «πράσινη» στροφή της; Θα υπάρξουν εξαγορές ;

Με δεδομένο ότι επιδιώκουμε ταχεία και μεγάλη ενίσχυση της θέσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, είναι αδιανόητο το μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ στις ΑΠΕ να είναι μόλις 3% ! Η δυναμική επέκταση της επιχείρησης στις ΑΠΕ είναι ένας από τους βασικούς άξονες του υπό κατάρτιση επιχειρησιακού σχεδίου της επιχείρησης. Και εδώ θέλω να υπογραμμίσω τη σημασία της απόφασης που έλαβε πρόσφατα η νέα διοίκηση υπό τον κ. Στάσση να αναστρέψει την απόφαση της προηγούμενης ηγεσίας της ΔΕΗ για απορρόφηση από τον μητρικό όμιλο της θυγατρικής ΔΕΗ Ανανεώσιμες, μιας εύρωστης και ευέλικτης εταιρείας. Επειδή η «πράσινη στροφή» της ΔΕΗ θα απαιτήσει πολλά κεφάλαια, το πιθανότερο είναι να γίνει μέσω συμπράξεων. Ήδη πολλές ξένες εταιρίες όπως η ιταλική Enel Green Power και η γερμανική RWE, με τις διοικήσεις των οποίων συναντήθηκε την περασμένη εβδομάδα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσία εμού και του κ. Θωμά, έχουν εκφράσει ζωηρό ενδιαφέρον για συνεργασία με τη ΔΕΗ στον τομέα αυτό.

7.Σχετικά με τον κλάδο των ΑΠΕ, εκπεφρασμένη θέση της κυβέρνησης είναι να αναθεωρηθεί προς τα πάνω, στο 35%, ο στόχος για τη διείσδυσή τους στο εγχώριο ενεργειακό μίγμα. Σε ποιους τομείς σχεδιάζετε παρεμβάσεις τόσο για να επιτευχθεί αυτό το ποσοστό ;

Ο σχεδιασμός μας προβλέπει ότι ένα μεγάλο μέρος της λιγνιτικής ισχύος θα αντικατασταθεί από ενέργεια παραγόμενη από ΑΠΕ. Στην κατεύθυνση αυτή κινούνται και οι πρωτοβουλίες μας για την επιτάχυνση και απλοποίηση των αδειοδοτήσεων για σταθμούς ΑΠΕ. Και τούτο διότι δεν μπορούμε να μιλάμε για επενδυτικές ευκαιρίες στις ΑΠΕ και ταχεία ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς, ενώ οι αδειοδοτικές διαδικασίες απαιτούν έως και 10 χρόνια για να ολοκληρωθούν ! Το αιολικό πάρκο στον Καφηρέα που εγκαινιάσαμε την προηγούμενη εβδομάδα με το πρωθυπουργό χρειάστηκε σχεδόν 14 χρόνια για να περάσει από την θεωρία στην πράξη, τη στιγμή που ο μέρος όρος στην Ευρώπη είναι τα 2 χρόνια ! Πριν λίγες ημέρες συγκροτήθηκε η Επιτροπή –υπό την γενική γραμματέα Ενέργειας του Υπουργείου, κ. Αλεξάνδρα Σδούκου-, η οποία θα αναμορφώσει το πλαίσιο για τον πρώτο –και κρίσιμο- «κρίκο» της αλυσίδας, τις άδειες παραγωγής των σταθμών ΑΠΕ και θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει το έργο της τον προσεχή Απρίλιο. Γνωρίζετε πως σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο που θα απαγκιστρώνει τη ΔΕΗ από τις αγκυλώσεις και τις καθυστερήσεις του Δημοσίου. Στο νομοσχέδιο αυτό, όμως, θα εισαχθούν και ορισμένες ρυθμίσεις που θα προωθούν την διείσδυση των ΑΠΕ. Ρυθμίσεις που θα επιταχύνουν την αδειοδοτική διαδικασία σε έργα ΑΠΕ που εδώ και πολλά χρόνια περιμένουν στα συρτάρια των υπηρεσιών να αξιολογηθούν και να ωριμάσουν. Θα λύνουν επίσης το πρόβλημα της αποζημίωσης μεγάλου αριθμού σταθμών ΑΠΕ που τους τελευταίους μήνες δεν μπορούσαν να τιμολογήσουν την ενέργεια που παράγουν και οι ιδιοκτήτες τους να πληρωθούν για την ενέργεια αυτή. Και στις αρχές του 2020 θα καταθέσουμε νομοσχέδιο με ευρείες παρεμβάσεις που θα εξαλείφει όλες τις στρεβλώσεις που έχουν εντοπιστεί σε περιβαλλοντικά, χωροταξικά και αδειοδοτικά θέματα.

8.Στο πλαίσιο του προσχεδίου του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που είχε συντάξει η προηγούμενη κυβέρνηση, προβλεπόταν η διασύνδεση σχεδόν και των 29 υφιστάμενων αυτόνομων ηλεκτρικών νησιωτικών συστημάτων, έως το τέλος της επόμενης 10ετίας. Προτίθεστε να επιταχύνετε αυτό τον στόχο;

Είναι κρίσιμο να ανεβάσουμε ταχύτητες στο θέμα αυτό διότι η μη διασύνδεση των νησιών μας κοστίζει περί τα 800 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο σε Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, τα λεγόμενα ΥΚΩ, για να καλυφθεί το κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών από τοπικά εργοστάσια παλαιάς τεχνολογίας που καίνε μαζούτ και επιβαρύνουν ιδιαίτερα το περιβάλλον. Μόνο η Κρήτη απορροφά 300-400 εκατ. από το ποσό αυτό. Στις αρχές Οκτωβρίου αποσαφηνίστηκε ο τρόπος υλοποίησης της μεγάλης υποθαλάσσιας διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, Ένα project ύψους 1 δις. ευρώ που υπολογίζουμε ότι θα αποσβεστεί σε 2-3 χρόνια. Η «μικρή» διασύνδεση Πελοποννήσου-Κρήτης θα περατωθεί το καλοκαίρι του 2020. Τον επόμενο χρόνο θα τελειώσει και η τρίτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων που θα επιτρέψει τον παροπλισμό των αυτόνομων μονάδων σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο. Ο ΑΔΜΗΕ έχει προαναγγείλει την επίσπευση κατά ένα χρόνο της τέταρτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων (που αφορά στις δυτικές Κυκλάδες) και έχει εντάξει στο μακροχρόνιο αναπτυξιακό του πλάνο τις διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων και του νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, που θα υλοποιηθούν ως το τέλος της επόμενης δεκαετίας.

9. Ποιο ρόλο μπορεί να κληθούν να παίξουν οι υβριδικές μονάδες; Τι σχεδιάζετε για αδειοδοτήσεις και αποθήκευση ;

Η διασύνδεση των νησιών θα επιτρέψει την αξιοποίηση του αιολικού και ηλιακού τους δυναμικού. Για τα μικρά νησιά του Αιγαίου που είτε δεν θα διασυνδεθούν είτε η διασύνδεσή τους θα καθυστερήσει δρομολογούμε την εγκατάσταση συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας σε συνδυασμό με σταθμούς ΑΠΕ, τους λεγόμενους υβριδικούς σταθμούς. Ήδη λειτουργούν δύο τέτοιοι σταθμοί, στην Ικαρία και στην Τήλο, ενώ προχωρά και το έργο του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) στον Άγιο Ευστράτιο. Ωστόσο, λόγω έλλειψης πλαισίου αποζημίωσης της παραγόμενης ενέργειας και παροχής εγγυημένης ισχύος από τους υβριδικούς αυτούς σταθμούς, περί τις 170 αιτήσεις έχουν «κολλήσει» στο στάδιο της λήψης άδειας παραγωγής. Για το λόγο αυτό, προωθείται νομοθετική ρύθμιση σύμφωνα με την οποία οι άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από υβριδικούς σταθμούς δεν θα απαιτείται να αναφέρουν τις τιμές αποζημίωσης των σταθμών αυτών. Παράλληλα, θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση πρόταση για τον τρόπο και το ύψος αποζημίωσης των υβριδικών σταθμών. Πρόταση που θα αποτελέσει τη βάση για ένα νέο, σαφές πλαίσιο τιμολόγησης. Προς την ίδια κατεύθυνση, την θέσπιση δηλαδή ενός διαφανούς και δίκαιου πλαισίου τιμολόγησης, κινούμαστε και για τα συστήματα αποθήκευσης, ώστε να προχωρήσουν μεγάλα projects που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ στο δίκτυο ηλεκτρισμού. Αναφέρω ενδεικτικά το έργο αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία, που έχει χαρακτηριστεί και Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI).

10. Έχετε πει ότι το Δημόσιο θα πωλήσει έως και το 100% της συμμετοχής του στη ΔΕΠΑ Εμπορίας και στην ΔΕΠΑ Υποδομών. Ποιες παράμετροι θα καθορίσουν την οριστικοποίηση του ποσοστού που θα εκχωρηθεί και πότε θα «κλειδώσουν» οι σχετικές αποφάσεις, με δεδομένο ότι το σχετικό νομοσχέδιο θα υποβληθεί στη Βουλή στο τέλος Οκτωβρίου; Ειδικά στην περίπτωση της ΔΕΠΑ Υποδομών, πώς θα διασφαλίσετε την ύπαρξη επενδυτικού ενδιαφέροντος σε συνδυασμό με την ανάγκη πραγματοποίηση σημαντικών επενδύσεων για την επέκταση των δικτύων;

Το Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ προσανατολίζεται στην πώληση μέχρι και του συνόλου της συμμετοχής του στη ΔΕΠΑ, που ανέρχεται στο 65%. Είναι στη διακριτική ευχέρεια του έτερου μετόχου, των ΕΛΠΕ, που κατέχει το υπόλοιπο 35% το τι θα κάνει με το δικό του ποσοστό. Οι ρυθμίσεις για τη ΔΕΠΑ –που θα εμπεριέχονται στο νομοσχέδιο για τη ΔΕΗ- θα προβλέπουν τη δημιουργία δυο ξεχωριστών θυγατρικών, της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της ΔΕΠΑ Υποδομών. Οι συμμετοχές που έχει η ΔΕΠΑ σε διάφορα διεθνή projects (IGI Poseidon, IGB, East Med) θα παραμείνουν στο Δημόσιο. Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στη διενέργεια δυο ξεχωριστών διαγωνισμών. Η βασική παράμετρος που θα διέπει το μοντέλο ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ είναι η αρχή του πλήρους ιδιοκτησιακού διαχωρισμού. Με άλλα λόγια, οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν θα μπορούν να «κατέβουν» στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Υποδομών και αντίστροφα. Σε σχέση με τη ΔΕΠΑ Υποδομών που με ρωτάτε, πιστεύουμε ότι θα υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον, αφού θα έχει ρυθμιζόμενο έσοδο (στα πρότυπα των Διαχειριστών Δικτύων Ηλεκτρισμού) και με δεδομένο τον σχεδιασμό για επέκταση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου σε όλη την Ελλάδα και ιδίως στις μεγάλες πόλεις. Στο πλαίσιο αυτό, τα business plan που θα καταθέσουν οι υποψήφιοι αγοραστές θα συνυπολογιστούν για τη λήψη των τελικών αποφάσεων.

11. Πότε ξεκινά η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ και θα προχωρήσει για το Δημόσιο σε δύο δόσεις; Πως διασφαλίζονται τα συμφέροντα του Δημοσίου στις έρευνες για τους υδρογονάνθρακες; Ποιος ο χρονικός ορίζοντας για τις έρευνες νοτιοδυτικά της Κρήτης;

Όπως έχω πει επανειλημμένα, όσον αφορά στη μείωση (και όχι τον μηδενισμό) του μεριδίου 35,5% που κατέχει το Δημόσιο στα ΕΛΠΕ ακολουθούμε πλήρως την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης και συμμορφωνόμαστε με τις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει έναντι των θεσμών λίγες ημέρες πριν τις εκλογές. Εξετάζουμε λοιπόν όλα τα εναλλακτικά σενάρια σε συνεργασία με τους συμβούλους και όλες τις παραμέτρους, συμπεριλαμβανομένου του χρόνου της συναλλαγής και της βέλτιστης μεθόδου υλοποίησής της. Τα συμφέροντα του Δημοσίου στις έρευνες για τους υδρογονάνθρακες διασφαλίζονται πλήρως μέσω των όρων των Συμβάσεων Παραχώρησης. Υπενθυμίζω ότι οι τέσσερις τελευταίες συμβάσεις υπεγράφησαν από την προηγούμενη κυβέρνηση και εμείς τις φέραμε προς κύρωση στη Βουλή χωρίς να αλλάξουμε ούτε κόμμα ! Και όμως, έγιναν αντικείμενο οξείας πολιτικής αντιπαράθεσης για λόγους που ειλικρινά δυσκολεύομαι να αντιληφθώ. Σε κάθε περίπτωση, οι συμβάσεις περιλαμβάνουν ρήτρες που διασφαλίζουν ότι η έρευνα και η εκμετάλλευση υδρογονανθράκων θα διεξαχθεί με απόλυτο σεβασμό στην προστασία του περιβάλλοντος και προβλέπουν σημαντικά ανταποδοτικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες. Σημειώνω ότι ,σε σχέση με την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ότι δήθεν πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν πλήρως τα ΕΛΠΕ και γι’ αυτό το λόγο δεν ψήφισε την κύρωση των συμβάσεων, δεν μας έχει δοθεί κάποια απάντηση για ποιον λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε ή τροποποίησε συμβάσεις στην Ήπειρο και την Αιτωλοακαρνανία με μηδενική συμμετοχή των ΕΛΠΕ και 100% συμμετοχή ιδιωτικών εταιρειών (Repsol, Energean).

Νοε 6

Γιατί όχι Πρόεδρο από άλλη παράταξη - συνέντευξη στην εφημερίδα Η ΒΡΑΔΥΝΗ

  1. Βλέπουμε ότι δημιουργείται ένα συναινετικό κλίμα για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού ανάμεσα στην κυβέρνηση με ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και τα άλλα κόμματα, εκτός του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι κάτι που πιστεύετε ότι μπορούμε να το δούμε να συνεχίζεται και στο νέο εκλογικό νόμο και στην εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας;

 

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εφαρμόζει τη συναίνεση στην πράξη. Παρότι πιστεύουμε στην επιστολική ψήφο, είμαστε διατεθειμένοι να συμβιβαστούμε και να ψηφίζουν οι Έλληνες εκλογείς του εξωτερικού στα προξενεία. Προσερχόμαστε στο διάλογο με μία μόνο κόκκινη γραμμή: Η ψήφος των εκλογέων του εξωτερικού να είναι ισότιμη και να μετρά στη διαμόρφωση του τελικού εκλογικού αποτελέσματος. Δεν είναι δυνατόν αυτοί οι Έλληνες να γίνονται πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Θα πρέπει επομένως αυτό το νομοσχέδιο να ψηφιστεί όχι μόνο από 200 βουλευτές όπως ορίζει το Σύνταγμα, αλλά και από τους 300. Διότι για να πάει μπροστά ο τόπος χρειάζεται συναινέσεις. Αυτό αφορά φυσικά και το θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας. Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι ανεξαρτήτως κομματικών ταυτοτήτων, είμαστε πάνω από όλα Έλληνες.

 

  1. Είστε από αυτούς που πιστεύουν ότι ο νέος Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα πρέπει να είναι γυναίκα;

 

Υπάρχουν άντρες και γυναίκες, προερχόμενοι από διαφορετικές παρατάξεις, που μπορούν επάξια να ασκήσουν τα καθήκοντα του Προέδρου της Δημοκρατίας. Όπως άλλωστε και ο τωρινός Πρόεδρος της Δημοκρατίας, τον οποίο προσωπικά εκτιμώ. Το πρόσωπο του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι πολύ σοβαρό θέμα. Ωστόσο, ακόμα πιο σοβαρό είναι να μην συρόμαστε σε εκλογές και πολιτική αστάθεια με αφορμή την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Θα πρέπει συνεπώς τα κόμματα να δείξουν και εδώ, ότι όταν μιλάνε για συναίνεση και πολιτική σταθερότητα το εννοούν πραγματικά.

 

  1. Στο νέο νομοσχέδιο που ετοιμάζεται να φέρετε, σχεδιάζετε την απαλλαγή της ΔΕΗ από τον ασφυκτικό έλεγχο του Δημοσίου. Πως ακριβώς θα γίνει και γιατί το κάνετε;

 

Το νομοσχέδιο που ετοιμάζουμε στοχεύει να κάνει τη ΔΕΗ πιο ευέλικτη. Να τη βοηθήσει να λειτουργεί μακριά από τους περιορισμούς του νόμου περί ΔΕΚΟ. Διότι η ΔΕΗ είναι η μόνη εισηγμένη δημόσια επιχείρηση που είναι ανοιχτή στον ανταγωνισμό και ενώ οι ανταγωνιστές της αποφασίζουν σε δευτερόλεπτα, η ίδια προχωρεί με τον αραμπά. Αυτό ζημιώνει τη ΔΕΗ, τους εργαζομένους της, το Δημόσιο αλλά και τον ίδιο τον ανταγωνισμό, που σημαίνει ότι ζημιώνει και τους καταναλωτές. Το νομοσχέδιο βρίσκεται υπό επεξεργασία. Σε κάθε περίπτωση είμαστε αποφασισμένοι να περάσουμε σε ένα τοπίο με μεγαλύτερη ταχύτητα στις προμήθειες, στις προσλήψεις, στις αποφάσεις γενικότερα που λαμβάνει η ΔΕΗ.

 

  1. Σκοπεύετε να προχωρήσετε στη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ. Σε τι ποσοστό θα αφορά η ιδιωτικοποίηση; Έχει υπάρξει ενδιαφέρον από επενδυτές και τι θα σημάνει αυτή η ιδιωτικοποίηση για τους εργαζομένους;

 

Η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ είναι μια διαδικασία που εφαρμόζεται σε παρόμοιες περιπτώσεις στην Ευρώπη. Και είναι η προσφορότερη επιλογή ώστε να ενισχύσουμε ταμειακά την επιχείρηση, χωρίς να την απαξιώσουμε. Για αυτό, πριν την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, θα μεταφερθούν σε αυτόν κάποια assets της ΔΕΗ. Ώστε να έρθει στο φως η αξία αυτών των περιουσιακών στοιχείων που επισκιάζεται όσο παραμένουν στη ΔΕΗ. Θεωρώ ότι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα στεφθεί με επιτυχία. Σε κάθε περίπτωση όμως δεν θα επηρεαστούν αρνητικά οι εργαζόμενοι. Όπως δεν επηρεάστηκαν αρνητικά και από την ιδιωτικοποίηση που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ στα δίκτυα μεταφοράς, στον ΑΔΜΗΕ δηλαδή.

 

  1. Ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε για απολιγνιτοποίηση μέχρι το 2028. Είναι εφικτό αυτό; Πότε θα ξεκινήσει η διαδικασία και με ποιο πλάνο; Ποιες λιγνιτικές μονάδες θα κλείσουν πρώτες;

 

Η απολιγνιτοποίηση της ΔΕΗ είναι αποτέλεσμα δύο προκλήσεων. Η μία είναι οικονομική, καθώς η αύξηση του κόστους εκπομπής CO2 έχει καταστήσει κάποιες λιγνιτικές μονάδες τόσο ζημιογόνες, που κοστίζουν σήμερα περισσότερο ανοιχτές παρά κλειστές και με τους εργαζόμενους να πληρώνονται κανονικά! Ή άλλη πρόκληση είναι περιβαλλοντική. Καθώς στόχος της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας είναι βάλει την Ελλάδα στην πρώτη γραμμή της μάχης ενάντια στην κλιματική αλλαγή. Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρωθυπουργός διάλεξε το βήμα των Ηνωμένων Εθνών για να δεσμευθεί προσωπικά για την πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028. Είναι ένα σχέδιο πιο φιλόδοξο και από αυτό της Γερμανίας που πάει για το 2038! Και σημειώνω ότι είμαστε η πρώτη ελληνική κυβέρνηση που κάνει την απολιγνιτοποίηση πράξη. Θα υπάρξουν σύντομα ανακοινώσεις σχετικά με την διαδικασία που θα ακολουθηθεί, κάτι που είναι ευθύνη της διοίκησης της ΔΕΗ. Σε κάθε περίπτωση όλα θα γίνουν με φροντίδα για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Αλλά και με ένα masterplan για τη δίκαιη μετάβαση στη μετά λιγνίτη εποχή των περιφερειών όπου λειτουργούν λιγνιτικές μονάδες, με επενδυτικά κίνητρα και εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Οι περιοχές αυτές μπορούν να γίνουν –και θα γίνουν- πόλοι νέων επενδύσεων.

 

 

 

  1. Ο πρωθυπουργός εγκαινίασε το αιολικό πάρκο στον Καφηρέα Εύβοιας πριν λίγες ημέρες, Στόχος της κυβέρνησης είναι η Ελλάδα να γίνει πρωτοπόρα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Με ποιο τρόπο θα βάλετε τη ΔΕΗ σε αυτό το παιχνίδι;

 

 

Η Ελλάδα πρέπει να δείχνει το δρόμο για τη βιώσιμη ανάπτυξη και όχι να είναι ουραγός. Απέχουμε και σε αυτό τον τομέα πολύ από το να θεωρούμαστε πρωτοπόροι. Σκεφτείτε μόνο ότι οι αδειοδοτήσεις επενδύσεων στις ΑΠΕ παίρνουν έως και 10 χρόνια! Χρονικό διάστημα πενταπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 2 ετών. Για παράδειγμα, η επένδυση στην Εύβοια πήρε 14 χρόνια να ολοκληρωθεί! Στοχεύουμε επομένως σε πολύ μεγαλύτερη διείσδυση ενέργειας παραγόμενης από ΑΠΕ στο ενεργειακό μας μείγμα: Αναθεωρούμε τον εθνικό σχεδιασμό ώστε να φτάσουμε σε ποσοστό πράσινης ενέργειας το 35% το 2030, αντί 31% που ήταν ο αρχικός στόχος και 17% που είναι σήμερα. Προωθούμε τις επόμενες μέρες κάποια επείγοντα μέτρα που θα διευκολύνουν την αδειοδότηση των ΑΠΕ. Στις αρχές του 2020, θα καταθέσουμε νομοσχέδιο που θα εξαλείφει όλες τις στρεβλώσεις σε περιβαλλοντικά, χωροταξικά και αδειοδοτικά θέματα. Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΗ, θα πρέπει και αυτή να κάνει ένα θαρραλέο άνοιγμα στις ΑΠΕ, καθώς αυτή τη στιγμή κατέχει μόλις το 2,9% της αγοράς. Έχουν ξεκινήσει ήδη συζητήσεις από την πλευρά της διοίκησης της επιχείρησης, που είναι και η άμεσα αρμόδια. Εμείς από την πλευρά μας ενθαρρύνουμε τη ΔΕΗ, είτε μόνη της είτε σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, να μπει δυναμικά στην αγορά των ΑΠΕ.

 

  1. Στα ΕΛΠΕ πολλές φορές έχετε επαναλάβει ότι ακολουθείτε την πολιτική του κ. Τσίπρα…

 

Την οποία συμφώνησε στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας με τους Θεσμούς λίγες μόλις ημέρες πριν παραδώσει την εξουσία. Τι συμφώνησε; Να διερευνηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ όλες οι δυνατότητες για περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ. Βέβαια, ο κ. Τσίπρας τώρα άλλαξε γνώμη και λέει ότι κάτι τέτοιο θα υπονόμευε τα συμφέροντα του Δημοσίου. Είναι μια αλλοπρόσαλλη πολιτική συμπεριφορά που δείχνει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει ακόμα καταλάβει για ποιο λόγο έχασε τις εκλογές. Εν πάση περιπτώσει, εμείς θα περιμένουμε τα συμπεράσματα του ΤΑΙΠΕΔ και θα κινηθούμε με βάση τα συμφέροντα του Δημοσίου.

 

 

 

 

 

 

  1. Με τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα τι θα κανετε. Σχεδιάζετε μέτρα που θα προσελκύσουν την αγορά τους; Και ποια είναι αυτά;

 

Και στην ηλεκτροκίνηση θέλουμε να πάμε τρέχοντας. Σήμερα είμαστε πραγματικά στον πάτο, καθώς δεν φτάνουμε ούτε το 1%, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη βρίσκονται περίπου στο 7%. Συστήσαμε λοιπόν μία διυπουργική επιτροπή των υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομικών και Μεταφορών, που διαμορφώνει ένα ολοκληρωμένο πλέγμα κινήτρων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης με βάση τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές. Στόχος μας είναι να φτάσουμε στο 10% διείσδυσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά επιβατικών μέχρι το 2030. Να σημειώσω πάντως πως δεν πρόκειται για μια ακόμη απόσυρση αυτοκινήτων. Θα είναι κάτι πολύ πιο φιλόδοξο από αυτό, καθώς θα οδηγήσει στη βελτίωση του βιοτικού μας επιπέδου και την προστασία του περιβάλλοντος, μέσω της μείωσης των ρύπων. Και την αρχή θα την κάνουμε από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, καθώς ένα μέρος των καινούργιων λεωφορείων που θα αγοραστούν θα είναι ηλεκτροκίνητα.

Νοε 6

Θα αποδοθούν ευθύνες όπου και αν ανήκουν

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, σχετικά με το δυστύχημα στη ΛΑΡΚΟ έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Το δυστύχημα στη ΛΑΡΚΟ με την απώλεια ενός εργαζόμενου μας έχει συγκλονίσει όλους. Η Διοίκηση της επιχείρησης θα ασχοληθεί σε βάθος με το συγκεκριμένο θέμα. Κατεύθυνση του Υπουργείου είναι να αποδοθούν ευθύνες όπου και αν ανήκουν. Συλλυπητήρια στην οικογένεια του θύματος και σε όλους τους εργαζόμενους της ΛΑΡΚΟ».