Σεπ 20

Το χωροταξικό νομοσχέδιο δεν θα απαλλοτριώσει τις περιουσίες των πολιτών - συνέντευξη στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Για την πτώση των τιμών στην ενέργεια, η οποία θα επιτευχθεί μέσω του target model, μίλησε μεταξύ άλλων σε συνέντευξη του στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε, το σύστημα θα ενεργοποιηθεί την 1η Νοεμβρίου και θα επωφεληθούν τόσο οι πολίτες, όσο και οι βιομηχανίες.

Παράλληλα, όπως έκανε γνωστό ο υπουργός, τον Οκτώβριο θα είναι έτοιμος ο οδηγός του προγράμματος «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ – ΑΥΤΟΝΟΜΩ», μέσω του οποίου αναμένεται να αναβαθμιστούν ενεργειακά χιλιάδες ιδιοκτησίες.

Επί τάπητος όμως τέθηκε και το χωροταξικό νομοσχέδιο, ενώ ο κ. Χατζηδάκης έστειλε μήνυμα προς όλους τους πολίτες πως δεν θα γίνει απαλλοτρίωση των περιουσιών – εξηγώντας πως μετά τις αλλαγές που προωθούνται, θα αυξηθεί η αξία της γης τους.

Η απολιγνιτοποίηση αποτελεί προσωπικό στοίχημα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, όπως χαρακτηριστικά είπε από την ΔΕΘ. Τι απαντάτε σε όσους είναι επιφυλακτικοί με το masterplan και πως βλέπετε η αγορά να αντιδρά σε όσα έρχονται;

Η απολιγνιτοποίηση είναι μια τεράστια ευκαιρία για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη! Οδικός μας χάρτης θα είναι το ολιστικό αναπτυξιακό σχέδιο (masterplan) που ανακοινώσαμε πριν από δύο περίπου εβδομάδες και το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με 5 δισ. ευρώ. Πόροι οι οποίοι θα προστεθούν σε αυτούς του επόμενου ΕΣΠΑ! Είναι μια δύναμη πυρός που θα οδηγήσει σε αναπτυξιακή άνοιξη ένα πλήθος τομέων: την πράσινη ενέργεια, τη βιομηχανία, το βιώσιμο τουρισμό, την τεχνολογία, την εκπαίδευση. Και αυτός είναι ένας βασικός λόγος που η αγορά στέλνει ιδιαίτερα ενθαρρυντικά σήματα. Στους δυόμιση μήνες που είναι ανοιχτή η σχετική πλατφόρμα έχουν κατατεθεί πάνω από 70 επενδυτικά σχέδια! Μόνο τα 16 από αυτά, που έχουμε ξεχωρίσει ως εμβληματικά, θα δημιουργήσουν 8.000 θέσεις εργασίας! Ενώ οι συνολικές επενδύσεις θα δημιουργήσουν περισσότερες θέσεις εργασίας από αυτές που θα χαθούν. Το masterplan της απολιγνιτοποίησης θα γίνει λοιπόν η γέφυρα που θα οδηγήσει τη Δ. Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη στο μέλλον της πράσινης ανάπτυξης! Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Φρανς Τίμερμανς δήλωσε ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει πρότυπο απολιγνιτοποίησης! 

Τον Νοέμβριο αναμένεται το «Εξοικονομώ–Αυτονομώ» μέσω του οποίου θα επιδοτηθούν χιλιάδες ιδιοκτήτες για να αναβαθμίσουν ενεργειακά τις κατοικίες τους. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο οδηγός; Πρόκειται να υπάρξουν και άλλες διαφοροποιήσεις από τα προηγούμενα προγράμματα;

Οι μηχανές του Υπουργείου για το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» δουλεύουν στο φουλ! Είναι το μεγαλύτερο τέτοιου είδους πρόγραμμα που είχαμε ποτέ στον τομέα. Βασικές διαφορές με το παλιό “Εξοικονομώ” είναι: Η πολύ υψηλότερη χρηματοδότηση των 850 εκατομμυρίων. Η δυνατότητα αναβάθμισης και των κοινόχρηστων χώρων της πολυκατοικίας. Η προσθήκη της διάστασης της ενεργειακής αυτονομίας (π.χ. παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας και εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων). Το πολύ μεγαλύτερο ποσοστό επιδοτήσεων που φτάνει ακόμα και το 85%  (95% στις λιγνιτικές περιοχές). Σε ό,τι αφορά τον Οδηγό, αυτός προγραμματίζεται για μέσα στον Οκτώβριο. Είναι μια πράσινη πολιτική με σημαντικά οφέλη για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τον κατασκευαστικό κλάδο. Που είναι προπομπός ακόμη μεγαλύτερων προγραμμάτων!

Το χωροταξικό νομοσχέδιο έχει φέρει αντιδράσεις. Τι απαντάτε ειδικά σε αυτούς που έχουν ένα οικόπεδο μικρότερο των 4 στρεμμάτων και φοβούνται ότι δεν θα μπορέσουν να το χτίσουν και έτσι θα απαλλοτριωθεί η περιουσία τους;

Δεν πρόκειται να συμβεί! Διότι ξεκινάει η μαζική εκπόνηση Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ), πράγμα που θα ακυρώσει στην πράξη όλη τη συζήτηση για την εκτός σχεδίου δόμηση. Η Ελλάδα θα γίνει Ευρώπη με την εκπόνηση ΤΠΣ που θα καλύπτουν όλη τη χώρα. Η εκπόνησή τους θα ξεκινήσει από τις τουριστικές και τις νησιωτικές περιοχές. Εκτός αυτού δίνουμε τη δυνατότητα να συνεχιστούν οι παρεκκλίσεις για 2 ακόμα χρόνια και με δεδομένο ότι η άδεια ισχύει για ακόμα 4 χρόνια, ουσιαστικά μιλάμε για 6 χρόνια συνολικά! Ο συνδυασμός των δύο στοιχείων που ανακοίνωσα (εκπόνηση ΤΠΣ και έκδοση οικοδομικής άδειας) αποδεικνύει ότι οι φωνές περί δήθεν απαλλοτρίωσης της περιουσίας είναι απολύτως αβάσιμες! Είμαστε έτοιμοι να κάνουμε όλες τις αναγκαίες προσαρμογές ακούγοντας τις παρατηρήσεις των ενδιαφερομένων τόσο για τις παρεκκλίσεις όσο και για το ζήτημα των δημοτικών και τοπικών οδών που επίσης απασχολεί. Το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή με όλες τις αναγκαίες τροποποιήσεις. Ένα πράγμα πάντως πρέπει να καταλάβουν οι ιδιοκτήτες: ότι η γη τους με τις δικές μας παρεμβάσεις (τοπικά πολεοδομικά σχέδια, μεταφορά συντελεστή δόμησης, νέο καθεστώς στις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις) αυξάνει σε αξία! Αντίθετα, με την άναρχη εκτός σχεδίου δόμηση χάνεται η αξία της περιουσίας τόσο αυτών που έχουν ήδη χτίσει όσο και αυτών που θέλουν να χτίσουν. Η οικοδομική αναρχία είναι βόμβα για την ιδιοκτησία!

Με το lockdown οι πολίτες έκαναν στροφή στις πράσινες μετακινήσεις. Ήδη, το πρόγραμμα «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ» σημειώνει ρεκόρ συμμετοχής. Θα υπάρξουν άλλες δράσεις του υπουργείου προκειμένου να λειτουργήσουν υποστηρικτικά;

Πράγματι. Η συμμετοχή τις 4 πρώτες εβδομάδες του προγράμματος δείχνει ότι η ηλεκτροκίνηση έχει αγκαλιαστεί από το κοινό! Έχουν ήδη απορροφηθεί 5 εκατομμύρια ευρώ από τα 45 εκατομμύρια του προϋπολογισμού του 2020. Τα οποία με τη σειρά τους έχουν δημιουργήσει τζίρο στην αγορά της τάξεως των 35 εκατομμυρίων! Έχουν αγοραστεί περίπου 400 ηλεκτρικά ΙΧ, αριθμός που αντιστοιχεί στο 75% των πωλήσεων ηλεκτρικών ΙΧ των τελευταίων 4 ετών! Σε ό,τι αφορά το ηλεκτρικό ποδήλατο, αυτό παραμένει στην κορυφή των προτιμήσεων αντιστοιχώντας στο 77% των συνολικών πωλήσεων! Σύντομα προχωρούν μάλιστα και οι πρώτες 500 εγκρίσεις αιτήσεων. Είμαστε λοιπόν πολύ ικανοποιημένοι και έχουμε βάσιμους λόγους αισιοδοξίας. Μην ξεχνάτε ότι έχουμε προϋπολογίσει ακόμα 55 εκατομμύρια για το 2021. Και αυτό το ποσό δεν αφορά τους σημαντικούς πόρους που θα έρθουν για την ηλεκτροκίνηση από το Ταμείο Ανάκαμψης τα επόμενα χρόνια!

Σε παρέμβασή σας σε συνέδριο του Economist την περασμένη Τετάρτη είπατε ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας «θα σπάσει αυγά» για να εφαρμόσει το target model στην αγορά ενέργειας. Πώς μεταφράζεται αυτό σε όφελος για τους πολίτες;

Ας μιλήσουμε καθαρά: Η Ελλάδα είναι η τελευταία χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που δεν έχει εφαρμόσει το target model. Τι είναι αυτό; Είναι το ευρωπαϊκό μοντέλο απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας με το οποίο: Πρώτον, θα ομαλοποιηθεί η λειτουργία της αγοράς διότι θα υπάρχει ανταγωνισμός. Δεύτερον, θα τερματιστούν τα δωράκια των κυβερνήσεων σε παίκτες της αγοράς. Και, τρίτον, λόγω του ανταγωνισμού θα πέσουν οι τιμές στην ενέργεια! Τόσο για τη βιομηχανία όσο και για τους καταναλωτές. Αυτό το σύστημα εφαρμόζεται παντού στην ΕΕ και είναι παντελώς αδικαιολόγητο ότι δεν έχει υιοθετηθεί και στην Ελλάδα. Προχωρούμε λοιπόν στην εφαρμογή του την 1η Νοεμβρίου 2020. Οι Έλληνες καταναλωτές ενέργειας δικαιούνται χαμηλό κόστος ενέργειας. Και είμαστε αποφασισμένοι να το πετύχουμε ακόμα και αν αντιδράσουν ορισμένα συμφέροντα, διότι προέχουν η εθνική οικονομία και οι καταναλωτές!

Σε σχέση με όλα αυτά θέλω να σημειώσω και το εξής: Γίνεται μια συζήτηση αυτές τις μέρες για το όποιο έλλειμμα θα υπάρξει στον ειδικό λογαριασμό για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Για τα χρήματα δηλαδή που πληρώνουν οι καταναλωτές για τις ΑΠΕ μέσω του ΕΤΜΕΑΡ στους λογαριασμούς του ρεύματος. Με αφορμή αυτή τη συζήτηση σημειώνω πως αποκλείεται σε αυτές τις συνθήκες να υπάρξει πρόσθετη επιβάρυνση των καταναλωτών. Αυτό είναι 100% δεδομένο! Το έλλειμμα έχει προκύψει βασικά λόγω της χαμηλότερης ζήτησης ενέργειας εξαιτίας των συνεπειών του κορωνοϊού. Θα ήταν τρελό την ίδια στιγμή να ζητήσω από μια κοινωνία που είναι θύμα του κορωνοϊού, να πληρώσει παραπάνω χρήματα στους παραγωγούς ενέργειας!

Τα περί της «εθνικής μας μοναξιάς» απέναντι στην Τουρκία κατέρρευσαν αυτό το καλοκαίρι , με την ισχυρή συμπαράσταση από την πλευρά της Γαλλίας – και όχι μόνον. Θεωρείτε ότι η χώρα μας έχει δυνατότητα περαιτέρω ενίσχυσης των συμμαχιών της;

Με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη η Ελλάδα έπαψε να είναι απλά ένα μέλος της ΕΕ που δεν το πολυ-υπολογίζουν. Είμαστε πλέον ένα ενεργό κράτος-μέλος με αξιοπιστία, με κύρος και συμμάχους! Μας ακούνε πολύ περισσότερο μέσα στην ΕΕ. Αυτό φάνηκε κατά τη Ευρωμεσογειακή Διάσκεψη MED 7. Φάνηκε όμως και στις τοποθετήσεις και κινήσεις και επί μέρους ευρωπαϊκών κρατών, αλλά και των ΗΠΑ, της Αιγύπτου, του Ισραήλ. Βασικά έχει συμβεί το εξής: Χωρίς να κάνουμε εξωτερική πολιτική η οποία κοιτάζει προς το εσωτερικό της χώρας, αλλά και χωρίς να μεταθέτουμε τα ζητήματα για το μέλλον, έχουμε πάρει μια σειρά από θετικές πρωτοβουλίες οι οποίες έχουν ενισχύσει τη θέση της χώρας. Η υπογραφή της Συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου East Med το χειμώνα. Η Συμφωνία για την ΑΟΖ με την Ιταλία. Η αντίστοιχη Συμφωνία με την Αίγυπτο είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της πολιτικής. Είναι μια πολιτική που χωρίς να είναι επιθετική διαμορφώνει ένα νέο πλαίσιο ισορροπιών στην περιοχή και κάνει πολύ περισσότερο κατανοητό διεθνώς ότι η Ελλάδα έχει μια κυβέρνηση η οποία είναι ταυτοχρόνως σύγχρονη, αξιόπιστη και αποφασιστική.

Κατά γενική ομολογία, έρχονται δύσκολες ημέρες στην οικονομία λόγω της επιδημίας που επιμένει. Υπάρχουν άλλες εφεδρείες για στήριξη μισθωτών , επαγγελματιών και επιχειρήσεων , ως την έγκριση του εμβολίου;

Η Ελλάδα αντιμετωπίζει μια τετραπλή πρόκληση: τα ελληνοτουρκικά, την πανδημία, την οικονομία, το μεταναστευτικό. Προχωράμε όμως με διαχειριστική επάρκεια και αποτελεσματικότητα. Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι στην οικονομία έχουμε να ανεβούμε μια ανηφόρα. Αυτό συμβαίνει άλλωστε παντού στον κόσμο. Ανακοινώσαμε ωστόσο αλλεπάλληλα προγράμματα στήριξης των νοικοκυριών, των επιχειρήσεων, των ευάλωτων οικονομικά. Ενώ μόλις την περασμένη εβδομάδα ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε από τη Θεσσαλονίκη και επιπλέον μέτρα, μεταξύ των οποίων: η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για 100.000 θέσεις εργασίας, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών στον ιδιωτικό τομέα και η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης. Η συνολική αξία του νέου προγράμματος στήριξης φτάνει τα 6,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Δεν είναι αμελητέο ποσό! Ειδικά όταν τα μέτρα αυτά τα παίρνουμε μέσα σε ένα τόσο δύσκολο περιβάλλον. Η κυβέρνηση λοιπόν κάνει και θα συνεχίσει να κάνει ό,τι απαιτείται για να βγούμε από τη στενωπό μια ώρα αρχύτερα!

Πολλοί νοσταλγούν την πρώτη φάση της επιδημίας, όταν είχε διαμορφωθεί στην χώρα μας μία ευρύτερη συναίνεση. Εκτιμάτε ότι υπάρχουν περιθώρια να χαμηλώσουν οι τόνοι και τώρα, που διανύουμε την δεύτερη φάση της;

Τα περιθώρια σίγουρα υπάρχουν. Είναι ωστόσο θέμα πολιτικής βούλησης και, εδώ που τα λέμε, βούλησης κυρίως του ΣΥΡΙΖΑ να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Δεν χρειάζεται φυσικά να συμφωνούμε σε όλα. Δεν υπάρχει ωστόσο και λόγος να διαφωνούμε μόνο και μόνο για να διαφωνήσουμε! Βλέπουμε άλλωστε ότι οι πολίτες το αντιλαμβάνονται αυτό όταν συμβαίνει και ως αποτέλεσμα δείχνουν μικρή εμπιστοσύνη στο ΣΥΡΙΖΑ στις δημοσκοπήσεις. Όπως και να ‘χει, ας κάνουν στο ΣΥΡΙΖΑ ό,τι νομίζουν. Εμείς θα συνεχίσουμε με αμείωτους ρυθμούς την προσπάθειά μας για την Ελλάδα!

Σεπ 20

Ναι στις ΑΠΕ, ναι και στις χαμηλότερες τιμές

Η αποτίμηση του υφιστάμενου πλαισίου των διαγωνιστικών διαδικασιών για τα έργα ΑΠΕ (η ισχύς του οποίου εκπνέει στο τέλος του έτους) και η χάραξη της διάδοχης κατάστασης ήταν το αντικείμενο ευρείας σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, υπό την προεδρία του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη και της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρας Σδούκου. Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο επικεφαλής της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Θανάσης Δαγούμας, ο διευθύνων σύμβουλος του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας Γιώργος Ιωάννου, ο διευθύνων σύμβουλος του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ) καθώς και εκπρόσωποι των θεσμικών φορέων του κλάδου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι «Πριν από 10-15 έπρεπε να δοθούν ισχυρά κίνητρα στις ΑΠΕ για να τις γνωρίσουν οι επενδυτές και να τοποθετηθούν σε αυτόν τον τομέα. Από τότε τα πράγματα άλλαξαν πολύ και στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Οι ΑΠΕ είναι βασικός μοχλός της παραγωγής ενέργειας και θα γίνουν ακόμα περισσότερο. Μια θετική προσαρμογή για τον χώρο έχει γίνει το τελευταίο διάστημα με την απλοποίηση των αδειοδοτήσεων. Θα προχωρήσουμε και σε δεύτερο «κύμα» απλοποίησης σε συνεργασία με την αγορά.  Υπάρχει μια πλημμυρίδα αιτήσεων για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ. Εάν υλοποιηθούν όλα, θα έχουμε ΑΠΕ που θα καλύπτουν στο πολλαπλάσιο τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό σημαίνει ότι οι ΑΠΕ θα πρέπει να πάψουν να είναι ρυθμισμένη αγορά.  Θα πρέπει σταδιακά να αρχίσουν να λειτουργούν όπως και στις περισσότερες (αν όχι σε όλες)  τις χώρες της Ευρώπης.  Λόγω του Target Model θα περάσουμε σε ένα καθεστώς ελεύθερου ανταγωνισμού με ό,τι αυτό συνεπάγεται, με σεβασμό  στους κανόνες, τις δεσμεύσεις μας έναντι στην ΕΕ, με βάση τις προβλέψεις του Συντάγματος. Μας ενδιαφέρει να στηρίξουμε τους παραγωγούς, αλλά μας ενδιαφέρουν ασφαλώς και οι τιμές που πληρώνει η βιομηχανία και ο μέσος καταναλωτής. Δεν είναι ανεκτό η Ελλάδα να έχει την υψηλότερη χονδρεμπορική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ. Θεωρώ  ντροπή το ότι είμαστε οι τελευταίοι που δεν έχουμε εφαρμόσει το Target Model. Θα προχωρήσουμε παράλληλα σε μια περαιτέρω διευκόλυνση της αδειοδότησης αίροντας τα όποια γραφειοκρατικά εμπόδια,  αλλά και σε έναν εξορθολογισμό της αγοράς.  Διαγωνισμοί θα υπάρχουν μεταβατικά, στη συνέχεια όμως θα περάσουμε πλήρως στις προβλέψεις του Target Model. Αυτό σημαίνει μακροπρόθεσμες συμβάσεις μεταξύ προμηθευτών και καταναλωτών (PPA) και ότι συμβαίνει στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου βιομηχανία και καταναλωτές έχουν χαμηλότερες τιμές και οι παραγωγοί έχουν κέρδη. Αυτή είναι η πολιτική κατεύθυνση».

Η κ. Σδούκου έκανε λόγο για σαφώς θετική αποτίμηση του υφιστάμενου διαγωνιστικού πλαισίου. Όπως είπε, «Στην περίοδο 2018-2020 «κλείδωσαν» τιμές αιολικοί και φωτοβολταϊκοί σταθμοί συνολικής ισχύος 2,7 GW, ενώ παρατηρήθηκε και σημαντική υποχώρηση των τιμών, ακολουθώντας βέβαια και την ευρύτερη τάση απομείωσης του κόστους παραγωγής». Όπως υπογράμμισε, βασικός άξονας του νέου σχεδίου (που θα πρέπει να ετοιμαστεί άμεσα από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και να σταλεί στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ ώστε να εγκριθεί πριν την 1η Ιανουαρίου 2021 και να μην υπάρχει θεσμικό κενό) είναι να διασφαλίζεται χαμηλότερο κόστος ενέργειας, επ’ ωφελεία του τελικού καταναλωτή. «Συμφωνούμε όλοι όμως ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη και είναι απαραίτητη μια μεταβατική περίοδος που θα επιτρέψει στον κλάδο των ΑΠΕ να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα που θα δημιουργήσει το Target Model, ώστε η μετάβαση στο νέο περιβάλλον λειτουργίας να γίνει ομαλά και να μην ανακόψει την ισχυρή δυναμική του τομέα».

Ακολούθησε διαλογική συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων, με  την κ. Σδούκου να κλείνει τη σύσκεψη καλώντας όλους τους φορείς να υποβάλλουν εγγράφως τις παρατηρήσεις τους τις επόμενες ημέρες, ώστε να ληφθούν υπόψη κατά τη σύνταξη της ελληνικής πρότασης για το νέο πλαίσιο των διαγωνιστικών διαδικασιών που τελεί υπό επεξεργασία.

Σεπ 17

Ανάπτυξη πράσινου χρώματος - άρθρο σε ειδική έκδοση της ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι εξ’ ορισμού ένα πράσινο υπουργείο. Οφείλει να προωθεί δράσεις υπέρ του περιορισμού των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής. Δράσεις που απαντούν στις ανησυχίες ιδιαίτερα της νέας γενιάς. Την ίδια στιγμή όμως είναι και ένα υπουργείο το οποίο οφείλει να προωθήσει μια σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές στο περιβάλλον, στην ενέργεια και τη χωροταξία. Αλλαγές που θα καταστήσουν την οικονομία πιο ανταγωνιστική και θα έχουν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό ένα πράσινο χρώμα. Αυτούς τους στόχους επιχειρούμε να πετύχουμε.

Έχουμε ήδη απενεργοποιήσει την ωρολογιακή βόμβα της ΔΕΗ προωθώντας με τον νόμο 4643/2019 τον εκσυγχρονισμό της με μεγαλύτερη ευελιξία, κατάργηση της μονιμότητας για τους νεοπροσλαμβανόμενους κ.λπ. Σύντομα ξεκινάει η μερική ιδιωτικοποίηση (σε ποσοστό 49%) του ΔΕΔΔΗΕ που θα αποφέρει πρόσθετα έσοδα στην επιχείρηση. Προωθούμε επίσης γρήγορα την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, δίνοντας έμφαση στην εφαρμογή στην Ελλάδα του λεγόμενου target model τηρώντας μέχρι τώρα όλα τα σχετικά χρονοδιαγράμματα. Διαπραγματευτήκαμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για ένα καινούργιο πλαίσιο για τη λεγόμενη διακοψιμότητα και το TFRM που διευκολύνουν την ενεργοβόρο βιομηχανία και τον ενεργειακό κλάδο αντίστοιχα. Προχωρούμε την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Δρομολογούμε το φθινόπωρο τον πλειοδοτικό διαγωνισμό στη ΛΑΡΚΟ προκειμένου να επιλυθεί χωρίς καθυστερήσεις αυτό το ζήτημα που υφίσταται εδώ και 35 χρόνια. Στην ατζέντα μας βρίσκονται επίσης η ιδιωτικοποίηση της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας για την οποία έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες, η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, καθώς και η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ.

Εκτός αυτών, στον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020 που πέρασε από το υπουργείο, απλοποιήσαμε δραστικά τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις οι οποίες διαρκούσαν 6-8 χρόνια και τις περιορίσαμε στις 100-150 ημέρες για να στείλει η Ελλάδα το μήνυμα ότι είναι μια χώρα φιλική στις επενδύσεις. Στο πολεοδομικό νομοσχέδιο που σύντομα θα συζητηθεί στη Βουλή επιχειρούμε να στηρίξουμε την ανάπτυξη χωρίς να παραγνωρίζουμε τις περιβαλλοντικές μας υποχρεώσεις. Με το νομοσχέδιο αυτό επίσης: Περιορίζουμε την εκτός σχεδίου δόμηση. Ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων σε οργανωμένα πάρκα. Εκσυγχρονίζουμε το καθεστώς των χρήσεων γης και επιταχύνουμε αποφασιστικά τον χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας θέτοντας ως στόχο να έχει ολοκληρωθεί σε 8 χρόνια. Σήμερα υπενθυμίζω μόνο το 20% της χώρας έχει πολεοδομικά σχέδια, τα μισά εκ των οποίων είναι απαρχαιωμένα!

Σύντομα επίσης θα συζητηθούν στη Βουλή οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για μια σύγχρονη διαχείριση των απορριμμάτων, αλλά και την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης υιοθετώντας τις αντίστοιχες κοινοτικές οδηγίες. Ιδιαίτερα για τα απορρίμματα μας ενδιαφέρει η προώθηση της ανακύκλωσης με κατασκευή σύγχρονων μονάδων μηχανικής επεξεργασίας, αλλά και μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων. Οι μονάδες αυτές, εκτός των άλλων, θα δημιουργήσουν αρκετές θέσεις εργασίας, τόσο κατά την κατασκευή τους όσο και κατά τη φάση της λειτουργίας τους.

Την ίδια στιγμή είναι σε πλήρη ανάπτυξη και η αμιγώς πράσινη ατζέντα του υπουργείου χωρίς να παραγνωρίζεται η οικονομική και η κοινωνική της διάσταση: Η προώθηση της απολιγνιτοποίησης για την οποία έχει φτάσει η ώρα της παρουσίασης του Σχεδίου Δίκαιης Μετάβασης (ενώ έχει ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζεται μέρος των 12 σημείων που παρουσιάσαμε τον περασμένο χειμώνα). Προχωρεί με ταχύτητα το θέμα της υποθαλάσσιας διασύνδεσης των νησιών για να κλείσουν και εκεί τα φουγάρα της ΔΕΗ. Ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, σκούτερ και ποδηλάτων και ξεκίνησε το πρόγραμμα “Κινούμαι ηλεκτρικά”. Δρομολογούμε την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Είναι υψηλή προτεραιότητά μας ένα Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Προωθούμε ένα νέο πρόγραμμα “Εξοικονομώ-Αυτονομώ” προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ, το οποίο θα διαδεχθούν προγράμματα πολύ μεγάλης κλίμακας για την ενεργειακή αναβάθμιση σπιτιών τα αμέσως επόμενα χρόνια. Περισσότερες από αυτές δράσεις χρηματοδοτούνται, πέρα από το ΕΣΠΑ, και από το Ταμείο Ανάκαμψης στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Είναι φανερό από τα παραπάνω ότι προσπαθήσαμε από πέρυσι το καλοκαίρι να μην χάσουμε ούτε ένα λεπτό. Οι προκλήσεις είναι μεγάλες σε όλα τα επίπεδα: Για την εξωτερική πολιτική της χώρας και τις σχέσεις με την Τουρκία, για τη Δημόσια Υγεία, για την Οικονομία. Μεγάλες είναι και οι προκλήσεις για την ενέργεια, το περιβάλλον και τελικά την πράσινη ανάπτυξη. Η πρόοδος είναι ήδη ορατή. Συνεχίζουμε τη μάχη και θα την κερδίσουμε!

Σεπ 16

Πάμε σε πλήρη απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας για να πέσουν οι τιμές - Βασικά σημεία ομιλίας στο συνέδριο του Economist

«Αναγνωρίζουμε το δικαίωμα της βιομηχανίας και κυρίως του μέσου Έλληνα για χαμηλότερο κόστος ενέργειας και θα ακολουθήσουμε τον ευρωπαϊκό δρόμο για να μειωθούν οι τιμές του ρεύματος». Αυτό ήταν το βασικό μήνυμα που έστειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, κατά τη σημερινή ομιλία του στο συνέδριο του Economist. Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι το target model –που θα ξεκινήσει την 1η Νοεμβρίου- είναι η βασική τομή για φθηνότερη ενέργεια και θα εφαρμοστεί «όποια συμφέροντα και αν θιγούν και όποιες ιδεοληψίες και αν ταρακουνηθούν. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα σπάσει αυγά!», είπε χαρακτηριστικά. Αναφερόμενος στο πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων, δήλωσε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι έως το τέλος Ιανουαρίου 2021 να έχει επιλεγεί ο ανάδοχος για τη ΔΕΠΑ Υποδομών. Αποκάλυψε επίσης ότι τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται το αποτέλεσμα της διαιτησίας για τη ΛΑΡΚΟ που θα ανοίξει το δρόμο για την προκήρυξη πλειοδοτικού διαγωνισμού τον Οκτώβριο για ένα θέμα «που εκκρεμεί εδώ και 35 χρόνια».

Ακολουθούν τα κύρια σημεία της τοποθέτησης του κ. Χατζηδάκη:

Πρωτοβουλίες για μείωση του κόστους της ενέργειας

 

Αναφερόμενος στο target model, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε ότι «η Ελλάδα παντελώς αδικαιολόγητα και εξαιτίας δογματισμών έχει μείνει  η τελευταία χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που δεν το έχει εφαρμόσει. Πέρα από το ότι είναι υποχρέωσή μας απέναντι στην Ε.Ε., αν είχαμε εφαρμόσει αυτό το μοντέλο, η αγορά θα λειτουργούσε ομαλότερα μέσω του ανταγωνισμού στο εσωτερικό και της σύζευξής μας με τις γειτονικές χώρες. Θα τερματίζονταν διάφορα ειδικά καθεστώτα και δώρα των κυβερνήσεων στον έναν και στον άλλον που στρεβλώνουν την αγορά και προξενούν αδικίες. Και κυρίως θα έπεφταν οι τιμές για τη βιομηχανία και τους απλούς καταναλωτές».

Ο κ. Χατζηδάκης χαρακτήρισε «ασυγχώρητο λάθος» ότι το σύστημα αυτό δεν έχει υιοθετηθεί. Όπως εξήγησε, «στις υπόλοιπες χώρες μπορεί μετά την υιοθέτησή του να έχουν προκληθεί ορισμένες αναταράξεις, αλλά το σύστημα αυτό οδηγεί τελικά σε χαμηλότερες τιμές για τους καταναλωτές μέσω βασικά του ανταγωνισμού.

 

Ας μην εξάγουμε λάθος συμπεράσματα από το γεγονός ότι σήμερα κατά σύμπτωση η Ελλάδα εμφανίζει τη χαμηλότερη χονδρεμπορική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη. Πρόκειται για συγκυριακό φαινόμενο που οφείλεται στις ήπιες θερμοκρασίες που επικρατούν στην Ελλάδα αυτές τις μέρες –σε συνδυασμό με μελτέμια- που επέτρεψαν την κάλυψη μεγάλου μέρους της σχετικά χαμηλής ζήτησης από φθηνή ενέργεια μέσω ΑΠΕ. Την ίδια στιγμή στην Ευρώπη οι ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες έχουν οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης και κατ’ επέκταση της Οριακής Τιμής Συστήματος.

 

Η συγκυρία αυτή δεν αλλάζει την ευρύτερη τάση, ότι έχουμε δυστυχώς την υψηλότερη χονδρεμπορική τιμή στην Ευρώπη. Γι’ αυτό λοιπόν θα εφαρμόσουμε το target model, όποια συμφέροντα και αν θιγούν και όποιες ιδεοληψίες και αν ταρακουνηθούν. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι αποφασισμένο να σπάσει αυγά στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας!

 

Αμέσως μετά το go-live το οποίο θα δοθεί την 1η Νοεμβρίου μετά από διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους, θα γίνει έως τα τέλη του έτους η σύζευξη της ελληνικής αγοράς ενέργειας με την ιταλική. Και θα ακολουθήσει η βουλγαρική στο πρώτο τρίμηνο του 2021. Βούλησή μας είναι να ενταχθούν στο σύστημα αυτό ουσιωδώς, και όχι θεωρητικά, όλοι οι παίκτες. Έχουμε δέσμευση από τη ΔΕΗ ότι θα κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση. Και, προφανώς, ο τερματισμός στο μέλλον των ειδικών καθεστώτων σημαίνει ότι θα ενταχθούν στο νέο σύστημα της ελεύθερης αγοράς και οι ΑΠΕ, ξεκινώντας από καλύτερους όρους για τους διαγωνισμούς και προχωρώντας κατόπιν σε πλήρη ένταξή τους στο ενιαίο σύστημα. Ακριβώς όπως κάνουν και οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες».

 

«Στηρίζουμε τους παραγωγούς ενέργειας», συνέχισε ο κ. Χατζηδάκης, «είμαστε κυβέρνηση της ελεύθερης οικονομίας, άρα αναγνωρίζουμε το δικαίωμά τους στα κέρδη. Αναγνωρίζουμε όμως και το δικαίωμα της βιομηχανίας και του μέσου Έλληνα για λογικότερες τιμές ενέργειας. Δεν θα ανακαλύψουμε τον τροχό. Θα ακολουθήσουμε τον ευρωπαϊκό δρόμο. Ισχύουν όσα έχουμε ήδη πει για τη μείωση χρεώσεων χρήσης συστήματος της ενεργοβόρου βιομηχανίας, τη διατήρηση του μηχανισμού αντιστάθμισης για το κόστος των ρύπων και τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο ρεύμα της μέσης τάσης. Η βασική τομή όμως για τη μείωση του κόστους ενέργειας είναι το target model. Είμαστε σε συνεχή επαφή τόσο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενημερώνοντας συνεχώς για τις εξελίξεις όσο και με την ελληνική αγορά, το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας και τον ΑΔΜΗΕ, που έχουν κομβικό ρόλο στο πέρασμα στη νέα εποχή».

Ηλεκτρικές Διασυνδέσεις

«Στην ίδια κατεύθυνση της μείωσης του κόστους της ενέργειας για τα νοικοκυριά, κινείται και η πολύ μεγάλη προσπάθεια που κάνουμε για την επιτάχυνση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων. Σήμερα πληρώνουμε περίπου 800 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για τις ΥΚΩ. Είναι το κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών που δεν είναι διασυνδεδεμένα με την ηπειρωτική Ελλάδα. Θέλουμε να απαλλαγούμε από αυτό το κόστος όσο το δυνατόν νωρίτερα! Και να βελτιώσουμε παράλληλα το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των νησιών με το κλείσιμο των παλιών και ιδιαίτερα ρυπογόνων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής!

 

Σε αυτό το πλαίσιο:

- Υπογράφηκαν στις 10 Ιουνίου οι συμβάσεις για τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2023.

- Η «μικρή» διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου θα ολοκληρωθεί, παρά τις αναταράξεις της εποχής, μέσα στο 2020.

- Η Νάξος θα μπει στο κλαμπ των διασυνδεδεμένων νησιών τον Οκτώβριο, ενώ εντός του έτους θα ολοκληρωθεί και η δεύτερη διασύνδεση Λαυρίου-Σύρου.

- Ολοκληρώνουμε όλες τις υποθαλάσσιες διασυνδέσεις των Κυκλάδων μέχρι το 2024.

- Δρομολογούμε όμως και τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις με τις γειτονικές μας χώρες. Αυτές περιλαμβάνουν: τη δεύτερη Γραμμή Μεταφοράς Υπερυψηλής Τάσης Ελλάδας-Βουλγαρίας και την αναβάθμιση διασύνδεσης Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας, δυο έργα που σχετίζονται άμεσα με την ενοποίηση της ελληνικής αγοράς με την ευρωπαϊκή».

 

Ιδιωτικοποιήσεις

«Προσελκύουμε ιδιωτικά κεφάλαια που θα επιτρέψουν τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση των υποδομών προς όφελος των καταναλωτών και της εθνικής οικονομίας με τις 7 μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις τις οποίες προωθούμε. Ειδικότερα:

  1. Βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας, για τις οποίες έχουμε πολύ έντονο ενδιαφέρον τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Στόχος είναι η επιλογή του αναδόχου για τη ΔΕΠΑ Υποδομών να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου του 2021, ενώ η ΔΕΠΑ Εμπορίας θα ακολουθήσει.

 

  1. Προκηρύχθηκε ο διεθνής διαγωνισμός για την υποθαλάσσια δεξαμενή φυσικού αερίου της Καβάλας. Μέχρι 30 Σεπτεμβρίου αναμένονται οι πρώτες μη δεσμευτικές προσφορές.

 

  1. Στη ΛΑΡΚΟ μπαίνουμε στην τελική ευθεία. Έχουμε υποχρέωση από το νόμο να λύσουμε το ζήτημα μέχρι το Φεβρουάριο. Τις αμέσως επόμενες μέρες αναμένουμε το αποτέλεσμα της διαιτησίας μεταξύ Δημοσίου και ΛΑΡΚΟ. Και τον Οκτώβριο –ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα της διαιτησίας- ξεκινάει ο πλειοδοτικός διαγωνισμός για ένα θέμα το οποίο εκκρεμεί εδώ και 35 χρόνια.

 

  1. Στο σχεδιασμό μας βρίσκεται επίσης η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, για την οποία εισαγάγαμε σχετική διάταξη στον πρόσφατο περιβαλλοντικό νόμο.

 

  1. Δεν ξεχνάμε φυσικά την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ, εν ευθέτω χρόνω και με βάση τις εξελίξεις στις διεθνείς αγορές.

 

  1. Τέλος, το Νοέμβριο ξεκινάει η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ. Θα προχωρήσει γρήγορα και υπολογίζουμε ότι θα ολοκληρωθεί την επόμενη άνοιξη. Η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα είναι μεταξύ των άλλων μια ισχυρή ταμειακή ένεση για τη ΔΕΗ και είναι μέρος της ευρύτερης εξυγιαντικής προσπάθειας που κάνουμε για την ίδια την επιχείρηση: Θυμάστε πού ήταν πέρυσι η ΔΕΗ και βλέπετε πού είναι φέτος. Αυτό δεν έγινε αυτόματα, αλλά χάρη στα έκτακτα μέτρα της κυβέρνησης πέρυσι το Σεπτέμβριο, χάρη στο νόμο 4643/2019 που απελευθέρωσε την εταιρεία από την κρατική γραφειοκρατία καταργώντας παράλληλα τη μονιμότητα για τους νεοπροσλαμβανόμενους, χάρη στις προσπάθειες της διοίκησης της ίδιας της επιχείρησης.  Η προσπάθεια αυτή, εκτός από την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα συνεχιστεί με ένα εντυπωσιακό άνοιγμα της ΔΕΗ στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Οι συμφωνίες που έχει ήδη συνάψει με ισχυρούς παίκτες της αγοράς δείχνουν το δρόμο.  Στην ίδια κατεύθυνση, θα έχει πολύ θετική επίδραση στο κόστος της ενέργειας και η πολιτική μας για την απεξάρτηση της ΔΕΗ και της χώρας γενικότερα από τον ρυπογόνο και κοστοβόρο λιγνίτη το 2023 (εκτός της Πτολεμαΐδας V που θα λειτουργεί το αργότερο μέχρι το 2028)».

 

Προώθηση της πράσινης ενέργειας

«Η απολιγνιτοποίηση βασίζεται στο ολιστικό σχέδιο για την αναπτυξιακή μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών (το masterplan) που παρουσιάσαμε πριν από μία εβδομάδα, και συνδέεται άμεσα με την προώθηση της πράσινης ενέργειας. Αυτή η πολιτική προτεραιότητα συνδέεται πολύ στενά με τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο και τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που προωθούνται, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης και η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, που στοχεύουν στη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων.

 

Η χώρα μας θα κληθεί να διαχειριστεί ένα μεγάλο όγκο κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης και η ευθύνη του Υπουργείου μας είναι πολύ μεγάλη, αν λάβουμε υπόψη ότι πάνω από το 30% των συνολικών κεφαλαίων θα πρέπει να διοχετευθεί σε δράσεις πράσινης ανάπτυξης.

 

Πρώτος σταθμός αυτής της προσπάθειας είναι η απολιγνιτοποίηση. Το masterplan για τη μετάβαση στη μετα-λιγνίτη εποχή της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης είναι ένα σχέδιο που διασφαλίζει ότι η μετάβαση αυτή θα είναι πράγματι δίκαιη. Θα χρηματοδοτηθεί με 5 δισ. ευρώ- επιπλέον των πόρων που οι λιγνιτικές περιοχές θα λάβουν από το ΕΣΠΑ- και θα κινητοποιήσει επενδύσεις σε τομείς που θα προσδώσουν ισχυρή και βιώσιμη αναπτυξιακή δυναμική, όπως την καθαρή ενέργεια, τη βιομηχανία, τον βιώσιμο τουρισμό, την τεχνολογία και την εκπαίδευση. Στο πλαίσιο του Σχεδίου έχουν ήδη κατατεθεί 70 επενδυτικές προτάσεις οι οποίες θα δημιουργήσουν περισσότερες θέσεις εργασίας από αυτές που θα χαθούν. Και αυτό είναι μόνο η αρχή». Ορισμένα παραδείγματα των επενδύσεων που έχουν κατατεθεί:

  • Η κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 230 MW της ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αξίας 133 εκατ. ευρώ! Η επένδυση αυτή εντάσσεται στο γενικότερο σχεδιασμό για την κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων συνολικής ισχύος 2,3 GW στη Δυτική Μακεδονία.
  • Η ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάρκων ισχύος 0,5 GW στη Μεγαλόπολη.
  • Η άμεση έναρξη κατασκευής του φωτοβολταϊκού πάρκου των ΕΛΠΕ στην Κοζάνη, μία επένδυση 130 εκατ. ευρώ, το οποίο θα εγκαινιαστεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό την επόμενη εβδομάδα.
  • Η μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία από την εταιρεία Solaris.
  • Και η εγκατάσταση μονάδας αποθήκευσης ενέργειας στη Δυτική Μακεδονία από τη Eunice.

 

Γίνεται φανερό από αυτά τα παραδείγματα το πόσο στενά συνδέεται η απολιγνιτοποίηση με την παράλληλη προώθηση της πράσινης ενέργειας, μια πολιτική προτεραιότητα  που εντάσσεται στο πλαίσιο των στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα 2020-2030 για την αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στο 35% της τελικής κατανάλωσης ενέργειας (από μόλις 17% σήμερα) και στο 60% της ηλεκτροπαραγωγής μέχρι το 2030.

 

Και σε αυτόν τον τομέα έχουμε μετρήσιμο έργο να επιδείξουμε, με τον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2000 εισαγάγαμε ρυθμίσεις που οδηγούν σε μεγάλη επιτάχυνση των έργων ΑΠΕ, όπως η αντικατάσταση της Άδειας Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ με τη Βεβαίωση Παραγωγού. Το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα είναι η μείωση του συνολικού χρόνου αδειοδότησης από τα 5-7 χρόνια σήμερα στα 2 χρόνια, που είναι ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

 

Τώρα επεξεργαζόμαστε νέο νομοσχέδιο για την ενέργεια το οποίο θα αφορά την απλοποίηση των επόμενων φάσεων έως και την Άδεια Λειτουργίας των ΑΠΕ. Δημιουργούμε με αυτό το νομοσχέδιο τα θεσμικά θεμέλια για τη δημιουργία υβριδικών μονάδων (που θα συνδυάζουν ΑΠΕ με αποθήκευση ενέργειας), «κλασικών» μονάδων αποθήκευσης και υπεράκτιων αιολικών πάρκων».

Ενεργειακή Εξοικονόμηση

«Το 2019 «τρέξαμε» με επιτυχία το δεύτερο κύκλο του προγράμματος “Εξοικονόμηση Κατ’ Οίκον” από τον οποίο επωφελήθηκαν περίπου 23.000 νοικοκυριά. Παρουσιάσαμε ήδη τον Αύγουστο που μας πέρασε το νέο πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας, το «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ-ΑΥΤΟΝΟΜΩ», προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ που θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο και θα είναι μεγαλύτερο από οποιοδήποτε πρόγραμμα είχαμε στο παρελθόν σε αυτόν τον τομέα. Θα γίνει δε  προπομπός νέων προγραμμάτων-μαμούθ για την ενεργειακή εξοικονόμηση στην πατρίδα μας που θα επεκταθούν πέρα από τις κατοικίες, στις επιχειρήσεις, τον τουρισμό, στα δημόσια κτίρια. Ανεβαίνουμε λοιπόν στο «Κύμα Ανακαινίσεων», που είναι άλλωστε μια από τις προτεραιότητες της Ε.Ε., αλλά και μια πράσινη πολιτική που είναι ταυτόχρονα δημοφιλής για νοικοκυριά, επιχειρήσεις και ειδικά για τον κατασκευαστικό τομέα».

Ηλεκτροκίνηση

Περνώντας στο θέμα της ηλεκτροκίνησης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρουσίασε τα απολογιστικά στοιχεία των τριών πρώτων εβδομάδων του προγράμματος «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ», που δείχνουν ότι έχει αγκαλιαστεί από το κοινό. Όπως σημείωσε, «έχουν απορροφηθεί ήδη σχεδόν 5 εκατομμύρια ευρώ από τον προϋπολογισμό, τα οποία έχουν δημιουργήσει τζίρο στην αγορά της τάξεως των 35 εκατομμυρίων ευρώ. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουν αγοραστεί πλησιάζουν τα 400, αριθμός που αντιστοιχεί στο 75% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων των τελευταίων 4 ετών. Και εντός της εβδομάδας θα δημοσιεύσουμε την πρώτη λίστα με περίπου 500 εγκρίσεις αιτήσεων».

Διεθνής ενεργειακή συνεργασία

 

«Είναι μία προσπάθεια που στοχεύει στην αναβάθμιση της γεωστρατηγικής θέσης της χώρας  και στη διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων ενέργειας, που αποτελεί προτεραιότητα και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε αυτό το πλαίσιο:

 

Πρώτον, έχουμε ολοκληρώσει στην Ελλάδα την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ, ο οποίος ήδη τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία και αναμένουμε να τεθεί σε πλήρη εμπορική λειτουργία έως το τέλος του έτους.

 

Δεύτερον, έχει πάρει σάρκα και οστά το μετοχικό σχήμα του project του τερματικού σταθμού επαναεριοποίησης LNG στην Αλεξανδρούπολη, το λεγόμενο FSRU. Εγώ ο ίδιος, κατά την επίσκεψή μου στη ΔΕΘ στη Θεσσαλονίκη ανακοίνωσα την είσοδο του ΔΕΣΦΑ στο μετοχικό κεφάλαιο του FSRU! Αυτό σηματοδοτεί την ολοκλήρωση του σχήματος που θα υλοποιήσει το έργο. Η εμπορική λειτουργία του προγραμματίζεται στα τέλη του 2022 ή στις αρχές του 2023 ανάλογα με τον χρόνο λήψης της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης από τους μετόχους. Είναι έργο διαβαλκανικής συνεργασίας, που θα αυξήσει ακόμη περισσότερο τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας στα μάτια της ΕΕ και των ΗΠΑ.

 

Τρίτον, προωθούμε δυναμικά τον αγωγό Διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας, τον λεγόμενο IGB, και αναμένουμε την περάτωση της κατασκευής στο τέλος του 2021. Έχει αυξημένη σημασία, καθώς μέσω της σύνδεσής του με το FSRU της Αλεξανδρούπολης, ανοίγει ένα νέο διάδρομο διαμετακόμισης αερίου από Νότο προς Βορρά που θα δώσει νέα αναπτυξιακή πνοή στην Ελλάδα.  Παράλληλα με τον IGB, υπάρχει και ο σχεδιασμός για τους κάθετους άξονες αγωγών φυσικού αερίου στη Βόρεια Ελλάδα όπως είναι η διασύνδεση των Σκοπίων με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου.

 

Τέταρτον, τον Μάιο κυρώθηκε με μεγάλη πλειοψηφία από την Βουλή η Διακυβερνητική Συμφωνία Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed. Έργο που όχι μόνο ενισχύει τη γεωστρατηγική θέση της χώρας μας και την ενεργειακή μας ασφάλεια, αλλά και  επιβεβαιώνει τη στενή σχέση της Ελλάδας με τις ΗΠΑ στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας 3+1 (Ελλάδα,  Κύπρος, Ισραήλ και των ΗΠΑ).

 

Πέμπτον, ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις για το καταστατικό του East Med Gas Forum και η τελετή υπογραφής θα πραγματοποιηθεί μέσω τηλεδιάσκεψης στις 22 Σεπτεμβρίου. Έτσι μετατρέπεται σε μόνιμο οργανισμό το EMGF που είναι μια ιδιαίτερα σημαντική περιφερειακή πρωτοβουλία που προωθεί την ειρήνη και την περιφερειακή συνεργασία την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

 

Η διεθνής ενεργειακή συνεργασία περιλαμβάνει φυσικά και την ηλεκτρική ενέργεια! Σε αυτό το πλαίσιο πετύχαμε πέρυσι μια μεγάλη νίκη για την Ελλάδα με την επιλογή της Θεσσαλονίκης ως έδρας του RSC - του Περιφερειακού Κέντρου Ελέγχου Ηλεκτρικής Ενέργειας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Αποστολή του νέου αυτού φορέα είναι να διασφαλίζει την συνεργασία και τον συντονισμό της λειτουργίας των Συστημάτων και των αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας. Υψηλής σημασίας είναι και το ηλεκτρικό καλώδιο EuroAsia που θα συνδέσει το Ισραήλ με την Κύπρο και την Ελλάδα και θα άρει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου».

 

«Αυτή είναι η προσπάθειά μας στον τομέα της ενέργειας. Μιλάμε για σειρά σημαντικών αλλαγών που μειώνουν το κόστος της ενέργειας, προωθούν την πράσινη ενέργεια και οικοδομούν μια διεθνή ενεργειακή πολιτική που αυξάνει την ενεργειακή ασφάλεια και τη γεωστρατηγική θέση της χώρας», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Σεπ 14

Αν η Τουρκία άλλαξε, οφείλεται στις συμμαχίες και στην αποφασιστική στάση της Ελλάδας - βασικά σημεία συνέντευξης στον ρ/σ ΘΕΜΑ 104.6

«Αν η Τουρκία άλλαξε, οφείλεται στις συμμαχίες και στην αποφασιστική στάση της Ελλάδας», σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στο ραδιοφωνικό σταθμό Θέμα Fm. Επιπλέον, ο υπουργός επισήμανε πως ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στο Thessaloniki Helexpo Forum, μίλησε ξεκάθαρα «για τις ανάσες που επιδιώκουμε να δώσουμε στην οικονομία σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία λόγω του κορωνοϊού, για τις 12 διαρθρωτικές αλλαγές που προωθούμε σε όλα τα επίπεδα προκειμένου η Ελλάδα να δείξει ότι δεν το βάζει κάτω με τις μεταρρυθμίσεις και με την ανάγκη να γίνει ανταγωνιστική. Αναπόφευκτα μίλησε και για την ενίσχυση της άμυνάς μας. Αυτό καθίσταται ακόμα περισσότερο αναγκαίο λόγω της κατάστασης με την Τουρκία».

Στην ίδια συνέντευξη ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως είναι μεγάλο το ενδιαφέρον ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων για επενδύσεις στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη, με 70 επενδυτικά σχέδια να έχουν υποβληθεί ήδη για τις περιοχές αυτές. «Το masterplan για την απολιγνιτοποίηση, που παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα, είναι ένα σφαιρικό σχέδιο, με στόχο η χώρα μας να κινηθεί, όπως και ολόκληρη η Ευρώπη, προς την πράσινη ενέργεια. Παρουσιάσαμε επίσης ένα ισοζύγιο θέσεων εργασίας με βάση το οποίο ήδη με τις πρώτες προτάσεις που έχουμε θα δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις εργασίες σε σχέση με αυτές που εγκαταλείπονται», σημείωσε.

«Δεν βγάζουμε βιαστικά συμπεράσματα για τη στάση της Τουρκίας»

Ερωτηθείς σχετικά με την οπισθοχώρηση του Ορούτς Ρέις, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόνισε πως «δεν παίρνουμε τίποτε τοις μετρητοίς. Δεν θέλουμε να βγάλουμε βιαστικά συμπεράσματα, αλλά δεν θέλουμε να είμαστε και κακόπιστοι. Το έχει ξεκαθαρίσει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός: Είμαστε έτοιμοι για διάλογο για τις θαλάσσιες ζώνες, αν σταματήσουν οι προκλήσεις από την πλευρά της Τουρκίας».

Άλλωστε, όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης, «είναι σε εξέλιξη μια μεσολαβητική προσπάθεια από πολλούς παράγοντες της διεθνούς σκηνής» αναφορικά με την προκλητική στάση της Τουρκίας. «Το ότι η Τουρκία άλλαξε -αν άλλαξε- νομίζω ότι οφείλεται σε αυτές τις παρεμβάσεις. Οφείλεται ωστόσο και στην αποφασιστική στάση που δείξαμε εμείς όλους αυτούς τους μήνες όχι μόνο στον Έβρο, στο Αιγαίο, στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Επίσης οφείλεται και στις συμμαχίες που έχουμε κάνει με τη Γαλλία, το Ισραήλ και την Αίγυπτο. Οφείλεται δε και στις συμφωνίες που κάναμε και με την Αίγυπτο και με την Ιταλία, οι οποίες εκ των πραγμάτων φέρνουν σε δύσκολη θέση την Τουρκία. Διότι τίθεται το ζήτημα γιατί, ενώ συμφωνούμε με τις άλλες χώρες, δεν συμφωνούμε και με την Τουρκία. Προφανώς γιατί η Τουρκία είναι κακόπιστη και αυτό την δυσκολεύει. Αυτές οι συμφωνίες έχουν και αυτό το καλό».

 

Αναφορικά με την εξοπλιστική ενίσχυση της χώρας, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξήγησε πως «προφανώς δεν είναι ο στόχος μας να εγκαταλείψουμε την Οικονομία και να επενδύουμε άκριτα και υπερβολικά σε τέτοιου είδους δαπάνες. Είναι όμως αυτήν την ώρα κάποιες υπέρ-αναγκαίες επενδύσεις που γίνονται για την προστασία της ίδιας της χώρας – και νομίζω ότι η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων το κατανοεί».

 

«Η Νέα Δημοκρατία είναι στην κυβέρνηση για να μπει μπροστά η οικονομία»

Αναφερόμενος στις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Thessaloniki Helexpo Forum, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σημείωσε πως οι 12 διαρθρωτικές αλλαγές «θα γίνουν για να στηριχθεί η πραγματική οικονομία, οι επιχειρήσεις, τα νοικοκυριά, οι εργαζόμενοι. O Πρωθυπουργός ξεκάθαρα επεδίωξε να είναι πολύ συγκεκριμένος σε αυτά που λέει. Μίλησε για τις ανάσες που επιδιώκουμε να δώσουμε στην οικονομία σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία λόγω του κορωνοϊού, για τις 12 διαρθρωτικές αλλαγές που προωθούμε σε όλα τα επίπεδα προκειμένου η Ελλάδα να δείξει ότι δεν το βάζει κάτω με τις μεταρρυθμίσεις και με την ανάγκη να γίνει ανταγωνιστική».

Υπογράμμισε δε πως «όλο αυτό το χρόνο που η Νέα Δημοκρατία είναι στην κυβέρνηση για να μπει μπροστά η οικονομία. Έχουν ήδη υιοθετηθεί διάφορα φορολογικά μέτρα και κίνητρα από διαφορετικά Υπουργεία. Στο πακέτο των 12 στενά οικονομικών μέτρων υπήρχαν οι ρυθμίσεις για τις ασφαλιστικές εισφορές που είναι σημαντικές για τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους και τους ανέργους. Επίσης υπάρχουν μέτρα είναι αναπτυξιακού χαρακτήρα, καίτοι ίσως εκ πρώτης όψεως δεν φαίνεται, πχ εμείς με τη διευκόλυνση του χωρικού σχεδιασμού, την ολοκλήρωση των πολεοδομικών σχεδίων και μέσω άλλων ρυθμίσεων που προβλέπονται στο πολεοδομικό νομοσχέδιο θέλουμε να ενισχύσουμε την επενδυτική και την οικοδομική δραστηριότητα».

 

«Έχουν υποβληθεί ήδη 70 επενδυτικά σχέδια για Δυτ. Μακεδονία και Μεγαλόπολη και αναμένονται και άλλα»

Αναφερόμενος στην απολιγνιτοποίηση, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόνισε πως στόχος του σχεδιασμού είναι «το πέρασμα από τον άνθρακα στη νέα πιο πράσινη εποχή». Σε αυτό θα συμβάλλουν οι μεγάλες επενδύσεις που θα γίνουν τόσο στη Δυτική Μακεδονία όσο και στη Μεγαλόπολη. «Την ερχόμενη εβδομάδα θα γίνουν τα εγκαίνια για το μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό της Ευρώπης, που κατασκευάζουν τα ΕΛΠΕ στην Κοζάνη. Θα πάει και ο Πρωθυπουργός. Το έργο αυτό κατά την κατασκευή του θα δημιουργήσει 300 θέσεις εργασίες. Παράλληλα και η ΔΕΗ θα κάνει μεγάλες επενδύσεις σε συνεργασία με τη Γερμανική RWE και άλλες επιχειρήσεις», ανέφερε και πρόσθεσε πως «από τις 9 Ιουλίου που άνοιξε η πλατφόρμα για την υποβολή επενδυτικών σχεδίων για αυτές τις περιοχές ήδη έχουν υποβληθεί 70 επενδυτικά σχέδια. Από αυτά ξεχωρίσαμε 16 ως “εμβληματικά”».

Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε πως «παρουσιάσαμε ένα ισοζύγιο θέσεων εργασίας με βάση το οποίο ήδη με τις πρώτες προτάσεις που έχουμε θα δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις εργασίες σε σχέση με αυτές που εγκαταλείπονται». Πρόσθεσε δε ότι θα υποβληθεί πρόταση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την υιοθέτηση ειδικών φορολογικών κινήτρων σε αυτές τις περιοχές για να γίνουν εκεί επενδύσεις. «Οι προτάσεις αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο της δίκαιης μετάβασης και θα ζητήσουμε σημαντική αύξηση των ενισχύσεων και διπλασιασμό των επιδοτήσεων που δίνονται από την ΕΕ. Θα ζητήσουμε επίσης την άδεια να κάνουμε και από εδώ πρόσθετες φοροαπαλλαγές και εισφοροαπαλλαγές, έτσι ώστε αν κάποιος θέλει να επενδύσει στην Ελλάδα, να επενδύσει κατά προτεραιότητα στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη».

«Τώρα που ήμουν στη Δυτική Μακεδονία είπα να λογαριάζετε ότι υπάρχει και άλλος ένας βουλευτής εδώ ντόπιος, που είμαι εγώ. Δεν είναι η καταγωγή μου από εκεί, αλλά και για μένα είναι πολύ μεγάλη πρόκληση να πετύχει αυτό. Έχουμε ορίσει Συντονιστή τον Κ. Μουσουρούλη και είμαστε σε επαφή με τον Περιφερειάρχη, με τους δημάρχους και με τους βουλευτές. Τους επόμενους μήνες, λοιπόν, καθώς θα κλείνουν τα εργοστάσια του λιγνίτη θα κριθούμε από τους εργολαβικούς εργαζόμενους. Διότι δεν θέλουμε να βρεθούν σε κάποιο κενό. Γι’ αυτό μας ενδιαφέρει να προχωρήσουμε εμπροσθοβαρώς με την αποκατάσταση των εδαφών έτσι ώστε αυτοί που σήμερα σκάβουν στα ορυχεία, αύριο να σκεπάζουν για την αποκατάσταση των εδαφών και προκειμένου να μην χαθούν θέσεις εργασίας στο μεσοδιάστημα μέχρι να προχωρήσουν οι επενδύσεις. Προβλέψαμε να δώσουμε 300 εκατ. ειδικά για αυτό από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ανακοινώσαμε προχθές, προκειμένου να μην υπάρξει κενό και να δουλεύουν οι άνθρωποι», ανέφερε ο υπουργός.