Νοε 15

Στην πρωτοπορία της απολιγνιτοποίησης χωρίς επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή για την απολιγνιτοποίηση της Μεγαλόπολης, επισήμανε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

  • «Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αποφάσισε να προχωρήσει στην απολιγνιτοποίηση, τόσο για λόγους περιβαλλοντικούς- διότι δεν γίνεται να δεσμευόμαστε διεθνώς και να αγνοούμε τις δεσμεύσεις μας- αλλά και για λόγους οικονομικούς. Διότι ο λιγνίτης είναι επιβάρυνση για τη ΔΕΗ, μία ήδη βεβαρημένη επιχείρηση».
 
  • ​«Ο λιγνίτης, εκεί που κάποια στιγμή θεωρείτο διαμάντι και πετράδι της ΔΕΗ, έγινε βαρίδι λόγω των αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε σχέση με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η ΔΕΗ, μόνο το 2018 και μόνο από τον λιγνίτη, έχασε 200 εκατ. ευρώ. Το 2019, λόγω της αύξησης των επιβαρύνσεων για το διοξείδιο του άνθρακα, θα χάσει 300 εκατ. ευρώ. Κατά πάσα πιθανότητα, το πράγμα θα εξελιχθεί επιδεινούμενο κάθε χρόνο που θα ακολουθεί».

 

  • «Επειδή το θέμα ξεπερνά το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, θα δημιουργηθεί μία διυπουργική Επιτροπή με όλους τους συναρμόδιους Υπουργούς για τον συντονισμό των δράσεων της κυβέρνησης. Αυτή η Επιτροπή θα έχει την επίβλεψη για το συνολικό σφαιρικό σχέδιο για την απολιγνιτοποίηση και τις συνέπειες τις απολιγνιτοποίησης, ενώ ταυτόχρονα, θα τοποθετηθεί και ένας ειδικός συντονιστής με πείρα για τη διαχείριση τέτοιων διυπουργικών σχεδίων, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα όσο καλύτερα και όσο ταχύτερα γίνεται».

 

  • «Μελετούμε πώς θα αξιοποιήσουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό τους πόρους του νέου ΕΣΠΑ. Είναι θετικό ότι το ¼ των πόρων του νέου ΕΣΠΑ είμαστε έτσι κι αλλιώς υποχρεωμένοι να το δώσουμε σε δράσεις για την κλιματική αλλαγή. Επομένως, ήδη είναι κάτι πολύ θετικό».

 

  • «Δεδομένου ότι αποτελεί βασική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης η απολιγνιτοποίηση, θα διεκδικήσουμε αυξημένα κεφάλαια κι από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιας Μετάβασης, όπως λέγεται, το Just Transition Fund, έτσι ώστε η Ελλάδα, που θα βρεθεί στην πρωτοπορία της απολιγνιτοποίησης, να τύχει και της αντίστοιχης αντιμετώπισης από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης». 

 

  • «Θα επιταχύνουμε τις διαδικασίες για να κινητοποιήσουμε τα 130 εκατ. ευρώ από το τέλος της ΔΕΗ, που θα έπρεπε να είχαν αποδοθεί στις περιφέρειες και στους δήμους από το 2014 και έπειτα και τα οποία δεν έχουν αποδοθεί». 

 

  • «Επιδιώκουμε μια σφαιρική προσέγγιση στο ζήτημα, θα παραμείνουμε σε επαφή με την τοπική αυτοδιοίκηση, με την περιφέρεια, με τους βουλευτές, με τους φορείς, με τους εργαζομένους, έτσι ώστε αυτό το πραγματικά μεγάλο πρόγραμμα της απολιγνιτοποίησης, που έχουμε μπροστά μας, να εξελιχθεί ομαλά, χωρίς να αφήσει σημάδια στις περιοχές. Συνολικά θα ωφελήσει. Θα  ωφελήσει περιβαλλοντικά, θα ωφελήσει τη ΔΕΗ και γι’ αυτό το κάνουμε, αλλά προφανώς θα προσέξουμε πάρα πολύ για τις συνέπειες που μπορεί να υπάρξουν στις περιοχές αυτές,  οι οποίες δικαιούνται ένα μέλλον και χωρίς τον λιγνίτη». 
Νοε 15

Η ΛΑΡΚΟ είναι εκτός ελέγχου!

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, απαν​τώντας σε ερώτηση στη Βουλή για το πρόσφατο δυστύχημα στη ΛΑΡΚΟ επισήμανε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

·         «Για το τραγικό δυστύχημα στη ΛΑΡΚΟ από την πρώτη στιγμή ζήτησα να καταλογιστούν ευθύνες. Υπάρχουν όλες οι σχετικές έρευνες αυτήν την ώρα σε εξέλιξη».

·         «Η επιχείρηση αυτή είναι μία επιχείρηση που πάσχει ποικιλοτρόπως. Δηλαδή προσπαθώ να βρω ένα σημείο το οποίο να το αναδείξω ως παράδειγμα επιτυχούς λειτουργίας αυτής της επιχείρησης και δεν μπορώ να βρω. Και επομένως, δυστυχώς, οφείλω να πω ότι και τα ατυχήματα που έχουν γίνει παρά τους ελέγχους οφείλονται και αυτά σε έναν βαθμό στην απαξίωση της εταιρείας, στην αδυναμία της να προχωρήσει μπροστά και να συντονιστεί με τους ρυθμούς της εποχής. Και θύματα τελικά, κυριολεκτικώς όμως θύματα, δυστυχώς, είναι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι».

·         «Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να βρει ριζικές λύσεις για το συγκεκριμένο θέμα προς όφελος της τοπικής κοινωνίας και των εργαζομένων, με ρεαλισμό όμως και στηριγμένη η κυβέρνηση στα πραγματικά στοιχεία».

·         «Αυτή η εταιρεία είναι αυτή την ώρα ο πρώτος οφειλέτης της ΔΕΗ σε ολόκληρη τη χώρα. Χρωστάει 330 εκατ. στη ΔΕΗ σήμερα που μιλάμε κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Της έχει επιδικαστεί από το Δικαστήριο  της  Ευρωπαϊκής Ένωσης αμετάκλητα να δώσει πίσω στο Δημόσιο 165 εκατ. ευρώ από παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Αυτή η εταιρεία είναι μία εταιρεία για την οποία υπάρχουν πολλές καταγγελίες ότι ρυπαίνει τη δική σας περιοχή, τον Ευβοϊκό κόλπο, καταστρέφοντας το φυσικό περιβάλλον.

 

Πού θα πάει αυτό το πράγμα; Από τη μια πλευρά, δυστυχήματα, διότι η κατάσταση είναι εκτός ελέγχου, χρέη στη ΔΕΗ, πρωταθλήτρια η ΛΑΡΚΟ των χρεών στη ΔΕΗ, παράνομες κρατικές ενισχύσεις που πρέπει να επιστρέψει στο κράτος και δεν μπορεί, καταγγελίες για περιβαλλοντική επιβάρυνση. Δε νομίζετε και εσείς, όλοι οι βουλευτές της περιοχής ότι πρέπει να δούμε το θέμα όπως το αντιμετωπίζουμε παντού, για όλες τις άλλες επιχειρήσεις του δημόσιου ή του ιδιωτικού τομέα;».

·         «Θα αγωνιστούμε για να προχωρήσουμε σε μια λύση η οποία θα είναι νομικώς βάσιμη, στέρεα, για να μην αμφισβητηθεί για πολλούς και διαφορετικούς λόγους στην Ελλάδα και στις Βρυξέλλες και από την άλλη πλευρά, μια λύση η οποία θα είναι ελκυστική για επενδυτές».

Νοε 14

Προωθούμε μια συνολική ρύθμιση κοινής λογικής για τα αυθαίρετα

Αποσπάσματα από τη συνέντευξη του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας στον Ρ/Σ Θέμα FM και τους δημοσιογράφους Νίκο Φελέκη και Μπάμπη Κούτρα

 

Δημ:  Κ. Υπουργέ, κ. Χατζηδάκη, καλημέρα.

Κ.Χ.: Καλημέρα και σε εσάς, καλημέρα.

Δημ: Έχετε μια ροπή να βάζετε το χέρι σας σε καυτό νερό από ό,τι βλέπω, αν κρίνω από τις χθεσινές τοποθετήσεις σας στο θέμα των αυθαιρέτων. Γιατί τα αυθαίρετα εξ΄όσων θυμάμαι εδώ και πάρα πολλά χρόνια είναι μια υπόθεση αρκετά σύνθετη, δύσκολη και με πολλές κοινωνικές αντιδράσεις, κ. Υπουργέ.

Κ.Χ.: Ένας φίλος που είδα χθες μου είπε “ξεκινήσατε το ξεμπάζωμα γενικότερα στο υπουργείο και στην κυβέρνηση”. Πρέπει να το κάνουμε το ξεμπάζωμα αυτό, εννοώ δηλαδή ότι έχουμε μια σειρά από εκκρεμότητες του παρελθόντος, τις οποίες πρέπει να αντιμετωπίσουμε το ταχύτερο. Δεν υπάρχει λόγος να το σέρνουμε το πράγμα επί πολύ. Και την ώρα που έχουμε πρόγραμμα, έχουμε ιδέες, έχουμε λύσεις, γιατί να το καθυστερήσουμε; Και στην συγκεκριμένη περίπτωση των αυθαιρέτων έχουμε, θέλω να πω, και συναίνεση. Με την έννοια ότι μιλήσαμε τόσο με το ΤΕΕ όσο και με την ΠΟΜΙΔΑ, τον κ. Στασινό τον πρόεδρο του ΤΕΕ και τον κ. Παραδιά τον πρόεδρο της ΠΟΜΙΔΑ, και έχουμε συμφωνήσει όλοι μαζί στο νέο πλαίσιο για τα αυθαίρετα.

Δημ: Είναι λογικό να συμφωνείτε με τον κ. Στασινό γιατί εκείνος ενδιαφέρεται για τον κλάδο των τεχνικών που είναι και ένας κλάδος με πολλές χιλιάδες μέλη και με τον κ. Παραδιά που είναι στα ακίνητα, αλλά αυτοί που καταφεύγουν στα αυθαίρετα φαντάζομαι ότι έχουν άλλα είδους προβλήματα, οικονομικά, οπότε αν εσείς φέρετε μια ρύθμιση νόμου με πολλαπλάσια πρόστιμα σε σχέση με το τώρα δεν θα έχετε κοινωνικές αντιδράσεις;

Κ.Χ.: Όχι, δεν κάνουμε αυτό.

Δημ: Θέλετε να μας εξηγήσετε τι προβλέπει η ρύθμιση η οποία χθες εξαγγείλατε;

Κ.Χ.: Πρώτα από όλα, υπάρχουν δυο νόμοι για τα αυθαίρετα, ένας του 2013 και ένας του 2017, οι οποίοι θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν. Αυτό που περίμενε ο κόσμος και οι συνάδελφοι σας είναι να έρθουμε απλώς και να κάνουμε μια παράταση έξι μηνών και μετά να ξαναπάω εγώ στη Βουλή το καλοκαίρι και να ξαναδώσουμε μια παράταση άλλων έξι μηνών και του χρόνου να ξαναπάω, να είμαστε καλά, να ξαναδώσουμε κτλ. Είπα ότι δεν θέλω να είμαι υπουργός των παρατάσεων. Τι είναι αυτό το πράγμα; Δίνουμε πράγματι μια παράταση μέχρι τον Ιούνιο για όλους. Λέμε ότι όλες οι κατηγορίες αυθαιρέτων μπορούν να πάνε μέχρι το καλοκαίρι που ξεκινάει να εφαρμόζεται η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου, στο τέλος Ιουνίου, με τους σημερινούς όρους έχουν επτά ολόκληρους μήνες, να πάνε να ρυθμίσουν το θέμα. Από εκεί και πέρα όμως θα μπούμε σε μία νέα εποχή, η οποία θα έχει διαφορετικούς όρους για όλους. Τι θέλω να πω; Πρώτα από όλα, τα βαριά αυθαίρετα, η κατηγορία 5, θα έχουν μια τελευταία ευκαιρία που θα είναι αυτή που περιέγραψα.

         

Δημ: Όταν λέτε βαριά αυθαίρετα, εννοείτε τα εξολοκλήρου αυθαίρετα;

Κ.Χ.: Ναι, ναι. Οι βαριές περιπτώσεις. Κατηγοριοποιούνται στον νόμο. Ξέρουν οι ιδιοκτήτες τι είναι. Ακραίες περιπτώσεις χωρίς καθόλου άδεια η οικοδομή, διάφορα άλλα τέτοια πράγματα.

Δημ: Δεν μπορούν να γκρεμιστούν κιόλας. Φανταστείτε 1,5 εκατομμύρια αυθαίρετα να γκρεμιζόντουσαν όλα αυτά. Πού θα πήγαιναν τα μπάζα; Επειδή είπατε στην αρχή για μπάζα.

Κ.Χ.: Μια στιγμή, επειδή είναι μπερδεμένο το θέμα, για να καταλάβει ο κόσμος. Δεν μιλάω για όλα τα αυθαίρετα στην συγκεκριμένη περίπτωση. Μιλάω για την κατηγορία 5 που είναι τα βαριά αυθαίρετα. Και δεν είναι ατελείωτα αυτά. Είναι λίγα σχετικώς σε σχέση με το σύνολο των αυθαιρέτων. Λοιπόν, αυτοί, λέμε, θα έχουν, επειδή χρόνια ισχύει ο νόμος, μια τελευταία ευκαιρία μέχρι τέλος Ιουνίου. Από εκεί και πέρα δεν θα έχουν τα βαριά αυθαίρετα. Έχουν επτά μήνες στη διάθεσή τους να το κάνουν. Αυτό είναι η πρώτη ρύθμιση. Η δεύτερη ρύθμιση έχει να κάνει με το τι θα συμβεί από εκεί και πέρα. Και εκεί έχουμε τα εξής: Πρώτα από όλα, εξακολουθούμε να μιλάμε, γιατί αυτό έλεγαν οι δύο προηγούμενοι νόμοι και αυτό λέει και η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, για αυθαίρετα που κτίστηκαν προ του 2011. Μετά το 2011 η Ελληνική Δημοκρατία δεν αναγνωρίζει αυθαίρετα.

Δημ: Υπάρχει νόμος του 2017 νομίζω.

Κ.Χ.: Ναι, αλλά και οι δύο νόμοι μιλάνε για αυθαίρετα προ του 2011. Άρα ξεκινάμε από εκεί και πέρα με αυτή την κόκκινη γραμμή. Και τι λέμε ; Λέμε, πρώτον: Ότι θα πρέπει αν θες να τακτοποιήσεις το αυθαίρετό σου, από το καλοκαίρι και μετά, να είναι συνδεδεμένη η τακτοποίηση με την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας, που δεν είναι κάτι καινούριο. Προβλέπεται ήδη από έναν νόμο που θεωρητικά ισχύει εδώ και 5-6 χρόνια, αλλά δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ. Θα εφαρμοστεί λοιπόν αυτός ο νόμος, ο οποίος αποσκοπεί στο να βάλουμε μια σειρά, διότι δεν θα είναι απλά ένα χρηματικό ποσό που θα καταβληθεί στο Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και μια εικόνα του ακινήτου που θα είναι χρήσιμη και για τον ιδιοκτήτη του ακινήτου και τον μελλοντικό αγοραστή και για το ίδιο το κράτος. Η εικόνα αυτή  θα προκύπτει βεβαίως από σχετικές βεβαιώσεις του μηχανικού.

Δημ: Αυτή η ρύθμιση θα είναι διαρκής ή θα έχει και αυτή έναν χρονικό περιορισμό;

Κ.Χ.: Διαρκής.

Δημ: Και θα αφορά κ. υπουργέ, ας πούμε και κάποιον που έχει κλείσει έναν χώρο παρανόμως στο σπίτι του, έναν ακάλυπτο ; Μιλάμε δηλαδή και για τέτοιου είδους πολεοδομικές παραβάσεις ;

Κ.Χ: Ναι. Λέμε λοιπόν από εκεί και πέρα ότι όσοι δεν έχουν υπαχθεί στη ρύθμιση αυτή μέχρι το τέλος Ιουνίου και μετά, την πρώτη χρονιά θα πληρώσουν 20%  παραπάνω σε σχέση με αυτούς που θα το κάνουν μέχρι τον Ιούνιο. Και μετά για κάθε χρονιά που θα αφήνουν το θέμα αρρύθμιστο, θα πληρώνουν 5%. Δηλαδή, την επόμενη χρονιά θα πληρώσουν 25%, την μεθεπόμενη χρονιά θα πληρώσουν 30% κ.ο.κ.

Δημ: Ανεξάρτητα του πότε έγινε το αυθαίρετο ;

Κ.Χ.: Ανεξάρτητα

Δημ: Και αν δεν πληρώνουν, τι κάνουν ;

Κ.Χ.: Κάντε τους υπολογισμούς με το κομπιουτεράκι σας και θα δείτε πόσο θα πληρώσουν.

Δημ: Και αν χρειαστεί να το μεταβιβάσουν δεν θα μπορούν να το πράξουν, έτσι δεν είναι ;

Κ.Χ.: Το ερώτημα που εγώ θέτω είναι: Έχεις ένα αυθαίρετο. Σου δίνει η Πολιτεία το δικαίωμα από το 2011 να το τακτοποιήσεις. Το αφήνεις και δεν το τακτοποιείς και περνούν 8 χρόνια. Σου ξαναδίνει η Πολιτεία μια προθεσμία επτά μηνών να πας να το τακτοποιήσεις με τους ίδιους όρους, δεν το κάνεις. Και το αφήνεις (το αυθαίρετο). Κάποια στιγμή πρέπει να τελειώσει αυτό. Είμαι υπουργός αρμόδιος και για τη χωροταξία, υποτίθεται ότι έχω κάνει τόσα χρόνια στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η κυβέρνηση αυτή λέει ότι είναι μια κυβέρνηση σύγχρονη, ευρωπαϊκή κλπ. Δεν μπορούμε να είμαστε η κυβέρνηση που θα ανέχεται όλο αυτό το μπάχαλο αιωνίως.

Δημ: Δεν είστε η πρώτη φιλοευρωπαϊκή κυβέρνηση. Φοβάμαι ότι θα κάνετε τα ίδια με τους προηγούμενους…

Κ.Χ.: Από αυτό που λέω τώρα προκύπτει πάντως ότι κάνουμε κάτι διαφορετικό. Και αυτό που κάνουμε νομίζω ότι είναι δίκαιο. Διότι λέμε «Κύριοι, πηγαίνετε να τα ρυθμίσετε με τους ίδιους όρους. Αν δεν το κάνετε όμως, από τώρα ξεκαθαρίζουμε ότι το πράγμα θα αλλάξει διότι πρέπει να μπει και μια τάξη σε αυτό το μπάχαλο.

Δημ: Κύριε Χατζηδάκη, ξέρουμε ότι όλο αυτό το διάστημα έχουν θεσπιστεί πάρα πολλοί νόμοι σε σχέση με τα αυθαίρετα. Ο παρονομαστής του προβλήματος είναι πάντα ο ίδιος, ότι λέει (ο παρανομών) ότι δεν έχω να πληρώσω για να νομιμοποιήσω το αυθαίρετό μου. Αυτό πώς θα το αντιμετωπίσετε ;

Κ.Χ.: Να συνεννοηθούμε λίγο. Εδώ δεν μιλάμε για οποιοδήποτε σπίτι, αλλά για αυθαίρετο. Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, όλα αυτά θεωρούνταν παράνομα. Υπήρξαν πρωτοβουλίες διαφόρων κυβερνήσεων παλαιότερα και επί ΝΔ και επί ΠΑΣΟΚ…

Δημ: Ήμουν νέος επί Τρίτση που λέγαμε «δήλωσέ το για να το σώσεις»

Κ.Χ.: Δόθηκε η δυνατότητα λοιπόν για τακτοποιήσεις. Ήρθε και το Συμβούλιο της Επικρατείας και άλλαξε την πάγια νομολογία του επί του θέματος αυτού και δέχθηκε την τακτοποίηση. Σου δίνει λοιπόν το δικαίωμα η Πολιτεία να τακτοποιήσεις το σπίτι σου, πληρώνοντας τα σχετικά ποσά. Νομίζω ότι την ώρα που κάνει μια παραχώρηση η Πολιτεία διαχρονικά, πρέπει να καταλάβεις ότι σου κάνει παραχώρηση η Πολιτεία και να κινηθείς. Ειδάλλως, αν δεχθούμε ότι ο άλλος δεν πληρώνει, να το καταργήσουμε το Υπουργείο, να κλείσουμε το μαγαζί και να πάει να χτίζει ο ένας στη θάλασσα και ο άλλος στο βουνό.

Δημ: Συμφωνούμε, αλλά αν δεν πληρώνει και του δίνεις τη δυνατότητα για άλλα 17-18 χρόνια να μην πληρώνει και να έχει το αυθαίρετό του. Και σου λέει σε 18 χρόνια, πόσες κυβερνήσεις θα αλλάξουν, πόσοι νόμοι θα έρθουν, αυτό είναι το πρόβλημα.

Κ.Χ.: Κοιτάξτε. Υπάρχει μια ουσιώδης αλλαγή. Από τον Ιούνιο και μετά, ακριβώς επειδή έχουν περάσει χρόνια και ακριβώς επειδή δίνουμε μια τελευταία παράταση, λέμε ότι τα «κατηγορίας 5», τα βαριά (αυθαίρετα) δεν θα έχουν καμία ευκαιρία από εκεί και πέρα, θα είναι παράνομα, τελεία. Για την κατηγορία αυτή, από τον Ιούνιο και μετά δεν θα υπάρχει τίποτε. Όλα τα υπόλοιπα (αυθαίρετα), αν θες να τα τακτοποιήσεις προκειμένου να το πουλήσεις, να το μεταβιβάσεις κλπ. θα χρειαστεί να πληρώνεις παραπάνω (κάθε χρόνο), ακριβώς για να μην αισθάνεται αυτός που το έκανε πολίτης δεύτερης κατηγορίας αυτός που έσπευσε εγκαίρως να τακτοποιήσει την εκκρεμότητα. Προσέξτε τώρα, είναι μια ρύθμιση που συναντά τη συναίνεση δυο φορέων που –καταρχάς τουλάχιστον- έχουν διιστάμενα συμφέροντα. Διότι από τη μια πλευρά οι μηχανικοί έχουν λόγο να εκδίδονται ηλεκτρονικές ταυτότητες κ.ο.κ. για να εισπράττουν χρήματα από τους ιδιοκτήτες ακινήτων. Αλλά συμφωνεί και η ΠΟΜΙΔΑ, διότι κάναμε τη ρύθμιση κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μην είναι άδικη για τους ιδιοκτήτες. Πρώτον διότι δίνουμε αυτή την παράταση και δεύτερον διότι θεσπίζουμε την ηλεκτρονική ταυτότητα όχι μόνο σε ολόκληρο το κτίριο, αλλά δίνουμε τη δυνατότητα να βγαίνει και ηλεκτρονική ταυτότητα διαιρεμένης ιδιοκτησίας, έτσι ώστε να γίνει πιο ευέλικτο το πράγμα και να μη χρειάζεται να πληρώνει τόσα πολλά χρήματα ο ιδιοκτήτης. Για το λόγο αυτό συναίνεσαν και οι ιδιοκτήτες.

Δημ: Διευκολύνσεις με δόσεις θα κάνετε σε όσους μπαίνουν στη ρύθμιση ;

Κ.Χ.: Ό,τι προβλεπόταν μέχρι τώρα ως προς αυτά, τα ίδια θα προβλέπονται. Υπήρξε η πρόταση στο τραπέζι, όσοι πάνε να τα ρυθμίσουν μέχρι τον Ιούνιο, να έχουν μια έκπτωση, αλλά την απορρίψαμε γιατί είπαμε ότι θα προσκρούσει στην αντίδραση όλων όσοι το έκαναν μέχρι σήμερα που πλήρωσαν περισσότερα χρήματα. Για ποιον λόγο αυτός που θα πάει να πληρώσει μέχρι τον Ιούνιο να πληρώσει λιγότερα ; Εκείνο το οποίο είπαμε, είναι ότι αν κάνεις εφάπαξ καταβολή των χρημάτων που οφείλεις στο Δημόσιο, εκεί μπορεί όντως να έχεις μια έκπτωση.

Δημ: Πάντως για να συμφωνεί η ΠΟΜΙΔΑ, οι μηχανικοί, για να είναι όλοι ευτυχισμένοι, κάποιο λάκκο έχει η φάβα.

Κ.Χ.: Απλώς είναι μια ρύθμιση κοινής λογικής, μια συνολική ρύθμιση για τα αυθαίρετα.

Νοε 14

Συνολική και σύγχρονη λύση για τα αυθαίρετα

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, συναντήθηκε σήμερα με τους προέδρους του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), κ. Γιώργο Στασινό, και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ), κ. Στράτο Παραδιά, για το μείζον ζήτημα των αυθαιρέτων.

Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Δημήτρης Οικονόμου, και ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης.

Μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης έγιναν οι ακόλουθες δηλώσεις:

Κωστής Χατζηδάκης:

«Σήμερα είμαι πολύ ικανοποιημένος, διότι έχουμε καταλήξει σε μια συνολική και σύγχρονη, θέλω να πιστεύω, λύση για τα αυθαίρετα. Λύση η οποία είναι σύμφωνη και με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Λύση που παράλληλα βρίσκει τη συναίνεση σε μεγάλο βαθμό τόσο του ΤΕΕ όσο και της ΠΟΜΙΔΑ. Σε τι συνίσταται αυτή η λύση;

 

Πρώτα από όλα, θα δοθεί μια παράταση για την τακτοποίηση αυθαιρέτων μέχρι τα τέλη Ιουνίου του 2020. Η παράταση αυτή θα είναι η τελευταία παράταση για την κατηγορία 5, για τα βαριά αυθαίρετα. Από τον Ιούνιο και μετά δεν θα υπάρξει άλλη τέτοια δυνατότητα για αυτή τη συγκεκριμένη κατηγορία.

 

Δεύτερον, από το τέλος του Ιουνίου και μετά θα υπάρξει μια σφαιρική και μονιμότερη λύση για το ζήτημα των αυθαιρέτων. Ποια θα είναι τα χαρακτηριστικά της λύσης αυτής; Πρώτα από όλα, θα εξακολουθήσει να υπάρχει η κόκκινη γραμμή του 2011. Δηλαδή μιλάμε για αυθαίρετα που με βάση τους σημερινούς νόμους, τον νόμο του 2013 και τον νόμο του 2017, έχουν αναγνωριστεί ως αυθαίρετα και για τα οποία μιλάει έτσι κι αλλιώς η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας.

 

Εκτός αυτού, θα συνδεθεί η τακτοποίηση των αυθαιρέτων από τον Ιούνιο και μετά με την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου ή της ιδιοκτησίας. Θα σας εξηγήσει ο υφυπουργός, ο κ. Οικονόμου, τις λεπτομέρειες αυτής της ρύθμισης, πώς συγκεκριμένα θα λειτουργήσει αυτή η ρύθμιση που είναι κλειδί στην όλη λύση την οποία σας παρουσιάζουμε.

 

Επιπλέον, θα υπάρξει άλλη μια παράμετρος που έχει να κάνει με τα χρήματα που θα καταβάλλονται στο Δημόσιο για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων. Δηλαδή από τον Ιούνιο του 2020 και μετά, όποιος δεν έχει μέχρι τότε τακτοποιήσει το ακίνητό του, θα καταβάλει 20% παραπάνω χρήματα για την τακτοποίησή του. Και για κάθε χρόνο περαιτέρω καθυστερήσεων θα καταβάλλεται ένα επιπλέον 5%. Δηλαδή αν καθυστερήσεις ένα χρόνο ακόμα, θα πληρώνεις 25%, αν καθυστερήσεις δυο χρόνια ακόμα 30%, κ.ο.κ.. Θεωρούμε ότι η ρύθμιση αυτή είναι δίκαιη και λειτουργική. Δίκαιη, διότι συνδέει το ύψος των χρημάτων που καταβάλλονται με την ταχύτητα, με την οποία κάποιος ιδιοκτήτης σπεύδει να τακτοποιήσει το ακίνητό του. Και λειτουργική, διότι το Υπουργείο αυτό, τουλάχιστον στο συγκεκριμένο ζήτημα, παύει να είναι Υπουργείο παρατάσεων και γίνεται ένα υπουργείο συνολικής ρύθμισης για τα αυθαίρετα. Ρύθμιση η οποία δεν είναι αποτέλεσμα συναλλαγής, αλλά αποτέλεσμα συνεννόησης. Επίσης έχει ως βάση το Σύνταγμα και τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αυτή είναι η βασική φιλοσοφία της ρύθμισης και δίνω τον λόγο στον κ. Οικονόμου να παρουσιάσει το θέμα ειδικά με την ηλεκτρονική ταυτότητα.

 

Ακόμα μια φορά θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Στασινό και τον κ. Παραδιά, τον κ. Παραδιά και τον κ. Στασινό, για το εποικοδομητικό πνεύμα συνεργασίας το οποίο επέδειξαν, προκειμένου όλοι μαζί να αντιμετωπίσουμε σε μια καλύτερη βάση αυτό το θέμα το οποίο έχει ταλαιπωρήσει και την πολιτεία και τους μηχανικούς και τους ιδιοκτήτες, επί πάρα πολλά χρόνια».

Δημήτρης Οικονόμου:

«Να εξηγήσω λίγο αυτή τη διπλή ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίουΓια τα νέα κτίρια, αυτά που κατασκευάζονται από εδώ και πέρα, η ηλεκτρονική ταυτότητα θα είναι σε επίπεδο κτιρίου. Αυτό είναι εύκολο γιατί υπάρχει πλέον μια άδεια συνολική, δεν υπάρχει καμιά πρακτική δυσκολία ή κάποιο ιδιαίτερο κόστος για να δηλώνεται με ενιαίο τρόπο όλο το κτίριο. Για τα παλαιότερα κτίρια πάλι στο τέλος θα καταλήξουμε σε ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου, ασφαλώς θα προκύψει κι εκεί, αλλά με μια σταδιακή διαδικασία η οποία θα μπορεί να γίνεται κατά διηρημένη ιδιοκτησία. Δηλαδή όποιος έχει μια διηρημένη ιδιοκτησία και θέλει να κάνει μια μεταβίβαση ή για κάποιο άλλο λόγο ενδιαφέρεται, να το νοικιάσει ή οτιδήποτε, θα μπορεί να δημιουργήσει ηλεκτρονική ταυτότητα αποκλειστικά της διηρημένης ιδιοκτησίας του. Σιγά- σιγά θα προστίθενται και οι υπόλοιπες διηρημένες ιδιοκτησίες και στο τέλος πάλι θα έχουμε το συνολικό ακίνητο. Ο πρώτος που θα θέλει να κάνει μια τέτοια ηλεκτρονική ταυτότητα διηρημένης ιδιοκτησίας θα πρέπει να δηλώσει και το ποσοστό που του αντιστοιχεί σε χιλιοστά επί των κοινοχρήστων και αν υπάρχουν αυθαιρεσίες στα κοινόχρηστα, θα πρέπει να δηλώσει και τα κοινόχρηστα, δηλαδή να υπάρξουν σχετικά σχέδια. Αν υπάρχουν αυθαιρεσίες, δεν υπάρχει κάποια τέτοια υποχρέωση. Αυτό θα είναι θέμα μιας δήλωσης. Αν κάποιος σκόπιμα δεν το δηλώσει, θα το βρει μπροστά του αργότερα.

 

Ένα άλλο στοιχείο για το οποίο έχει γίνει μεγάλη συζήτηση, για το ποια δικαιολογητικά απαιτούνται. Και στις δύο περιπτώσεις θα απαιτούνται τα ίδια δικαιολογητικά. Γίνεται μία εξαίρεση για τη στατική επάρκεια, στην περίπτωση της διηρημένης ιδιοκτησίας, για μια πενταετία. Παραμένει όμως η υποχρέωση δήλωσης βεβαίωσης τρωτότητας. Αν η βεβαίωση τρωτότητας αναφέρει ότι υπάρχει πρόβλημα στατικότητας ή οτιδήποτε άλλο, προφανώς οποιοσδήποτε θέλει μπορεί να προχωρήσει και στο επόμενο στάδιο αμέσως. Αλλά δεν θα είναι υποχρεωτικό εξαρχής, διότι είναι μια βαριά διαδικασία και σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι απαραίτητη επί της ουσίας από την αρχή.

 

Ένα άλλο σημαντικό είναι ότι οι προβλεπόμενοι, από τη σημερινή νομοθεσία, έλεγχοι των δηλώσεων αυθαιρέτων σε ποσοστό 5% που δεν έχουν ενεργοποιηθεί, θα ενεργοποιηθούν πάρα πολύ γρήγορα. Θα γίνεται από ιδιώτες ελεγκτές δόμησης και προφανώς στην περίπτωση που θα εντοπίζονται αυθαιρεσίες θα υπάρχουν σοβαρές κυρώσεις τις οποίες θα τις μάθετε αναλυτικά.

 

Άρα αυτό το οποίο είναι βασικό στοιχείο της όλης προσέγγισης είναι η μη αναπαραγωγή του προβλήματος των αυθαιρέτων από εδώ και πέρα. Η ενεργοποίηση αυτών των ελέγχων μαζί με την ηλεκτρονική ταυτότητα σίγουρα μας δίνει τους μηχανισμούς που θα επιτρέπουν να ελέγχουμε ότι δεν θα έχουμε αυθαίρετα από εδώ και πέρα. Ή αν θα έχουμε από κάποιους, θα υπάρχουν αυστηρές κυρώσεις και θα μπορούν να αντιμετωπίζονται».

Γιώργος Στασινός:

«Είναι σημαντικό, και ξέρετε ότι ήταν αίτημα και δικό μας, να προχωρήσουμε ένα βήμα παραπέρα και να μην έχουμε οι μηχανικοί έναν ρόλο διεκπεραιωτή, να μαζεύουν κάποια στοιχεία για δηλώσεις αυθαιρέτων, που απαιτούνται για τις μεταβιβάσεις ακινήτων. Έτσι, με την καλή συνεργασία που είχαμε με το Υπουργείο, με τον υπουργό, τον υφυπουργό και τους γενικούς γραμματείς και με την ΠΟΜΙΔΑ προχωρήσαμε ένα βήμα παραπέρα.

 

Τον Ιούνιο θα ισχύει η ταυτότητα κτιρίου και η ταυτότητα ιδιοκτησίας και σιγά σιγά θα συμπληρώνεται και θα οδηγεί σε όλο το κτίριο. Είναι σημαντικό ότι και για τους ιδιοκτήτες θα υπάρχουν σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα τα σχέδια, όπως έχουν κατασκευαστεί τα κτίρια και τα διαμερίσματα. Έτσι θα έχουμε απόλυτα στοιχεία για το ποιος είναι ο κτιριακός πλούτος της χώρας, το οποίο ήταν και σημαντικό για να κάνουμε και τον αντίστοιχο σχεδιασμό.

 

Παράλληλα, με το σύστημα που θα ελέγχει το 5% των δηλώσεων δειγματοληπτικά και παράλληλα με το ηλεκτρονικό σύστημα καταγγελιών, το οποίο θα μπορεί οποιοσδήποτε να καταγγείλει κάποιον που χτίζει σήμερα αυθαίρετο και θα πηγαίνει ένας ελεγκτής δόμησης να το ελέγχει και θα έχει και βαριά πρόστιμα, νομίζω ότι με την κόκκινη γραμμή της 28ης 7ου του 2011, λύνουμε ένα πολύ σημαντικό ζήτημα που υπήρχε στη χώρας μας και ο καθένας πίστευε ότι μπορούσε να χτίζει αυθαίρετο και να μην τιμωρείται.

 

Ο συνδυασμός όλων αυτών των μέτρων θα μας οδηγήσει να μην θέλει ο κάθε πολίτης και να μην έχει καν στο μυαλό του κάποιος να χτίζει αυθαίρετο, γιατί θα του κοστίζει πάρα πολύ ακριβά και δεν θα υπάρχει ούτε μια περίπτωση να μην τον πιάσουν.

 

Πηγαίνουμε σε μια πολύ σημαντική ρύθμιση που προβλεπόταν και στους προηγούμενους νόμους. Σαν ΤΕΕ, είμαστε έτοιμοι να την εφαρμόσουμε. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα θέλει ενδεχομένως κάποιες μικρές αλλαγές. Άρα θα μπορούμε από 30 Ιουνίου να υποστηρίξουμε αυτή τη διαδικασία πλατφόρμα και έτσι λύνουμε ένα τεράστιο πρόβλημα που υπήρχε μέχρι σήμερα, όχι μόνον το ΤΕΕ, η Πολιτεία, οι ιδιοκτήτες αλλά και σε συνεργασία με το ΣτΕ και αυτά που προβλέπονταν μέχρι σήμερα. Είναι πολύ σημαντικό βήμα γιατί έτσι μόνον μπορούμε να αλλάξουμε νοοτροπία. Να ξέρει ο καθένας ότι δεν μπορεί να χτίσει αυθαίρετο και ότι θα του το κατεδαφίσουν κάποια στιγμή και ότι σε αυτό θα πρέπει να ληφθούν πρωτοβουλίες όταν το χτίσει αυθαίρετα, και θα είναι αυστηρές οι ποινές και ότι θα υπάρχει μια κανονικότητα στη χώρα που ο καθένας θα είναι ίσος απέναντι στους νόμους».

Στράτος Παραδιάς:

«Με τη νέα ρύθμιση, ταυτότητα κτιρίου θα αποκτά κάθε κτίριο που μεταβιβάζεται ολόκληρο καθώς και κάθε κτίριο που η πλειοψηφία των ιδιοκτητών  του θα επιλέξει να αποκτήσει ταυτότητα για όλο το κτίριο αντί να πληρώνουν κάθε φορά μηχανικό για μία -  μία ιδιοκτησία. Θα είναι ένα μέτρο χρήσιμο για την κοινωνία  και  ελπίζουμε ότι  δεν θα προκύψει καμία επιβάρυνση για τους ιδιοκτήτες ακινήτων».

Νοε 14

Με την ηλεκτροκίνηση περνάμε σε μια νέα εποχή

Συνεδρίασε σήμερα για πρώτη φορά, υπό την προεδρία της γενικής γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κας Αλεξάνδρας Σδούκου, και του γενικού γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κ. Νίκου Σταθόπουλου, η Διυπουργική Επιτροπή για την υλοποίηση του Έργου «Προώθηση της Ηλεκτροκίνησης στην ελληνική επικράτεια».

Στην έναρξη των εργασιών της Επιτροπής παρευρέθηκαν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, ο υφυπουργός Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, κ. Γεράσιμος Θωμάς, και ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης.

Ο κ. Χατζηδάκης στη σύντομη παρέμβασή του, μεταξύ άλλων, είπε χαρακτηριστικά: «Πιστεύω ότι  η ηλεκτροκίνηση είναι μεγάλης σημασίας τόσο για το περιβάλλον όσο και για την αντίληψη που έχει ο πολίτης για  τις μετακινήσεις, διότι οι μετακινήσεις είναι ένα σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Δεν μιλάμε για ένα νέο κύμα απόσυρσης αυτοκινήτων. Στο μυαλό μας έχουμε μια συνολική αλλαγή του τρόπου των μετακινήσεων, το πέρασμα σε μια νέα εποχή με περισσότερο σεβασμό στο περιβάλλον με την ενθάρρυνση της ηλεκτροκίνησηςΣτόχος μας είναι να ακολουθήσουμε τις πιο προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες».

 

Αντικείμενο της πρώτης συνεδρίασης της Διυπουργικής Επιτροπής ήταν η ανταλλαγή προτάσεων για τις πρώτες προτεραιότητες εκπόνησης του Εθνικού Επιχειρησιακού Σχεδίου ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα.

 

Ο υφυπουργός κ. Θωμάς, αφού υπογράμμισε τη σπουδαιότητα της εισαγωγής της ηλεκτροκίνησης για το περιβάλλον και τις μετακινήσεις των πολιτών, ανέδειξε ιδιαίτερα το θέμα της φόρτισης των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων από πηγές καθαρής ενέργειας και έδωσε έμφαση στην προτεραιότητα που πρέπει να δοθεί στις αστικές περιοχές.

Η κα Σδούκου υπογράμμισε ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μία από τις πρώτες προτεραιότητες της κυβερνητικής πολιτικής και του ΥΠΕΝ,  ότι για πρώτη φορά βρίσκονται μαζί τρία υπουργεία, ΥΠΕΝ, ΥΥΜ και ΥΠΟΙΚ, ο Διαχειριστής του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), η ΡΑΕ, θεσμικοί φορείς, ερευνητικά ινστιτούτα και φορείς της αγοράς. Τόνισε δε ότι θα δημιουργηθούν άμεσα working groups για να δουλέψουν τα επιμέρους θέματα.

Ο κ. Σταθόπουλος πρότεινε να υπάρξουν πιλοτικά έργα, τα οποία θα κάνουν γνωστή την ηλεκτροκίνηση στους πολίτες και μίλησε για μετασχηματισμό των χρηματοδοτικών εργαλείων, λαμβάνοντας υπόψη και τους πόρους του νέου ΕΣΠΑ για την κλιματική αλλαγή.

Ο κ. Μπακογιάννης  τόνισε ότι η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να ενταχθεί σε ένα σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης των πόλεων, με λιγότερους ρύπους και λιγότερες μετακινήσεις .

Υπενθυμίζεται ότι βασικοί στόχοι της Επιτροπής, μεταξύ άλλων, είναι:

-      η εκπόνηση εθνικού επιχειρησιακού σχεδίου για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα,

-      ο σχεδιασμός εφαρμογής ολοκληρωμένου προγράμματος κινήτρων για την προώθηση της διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων,

-      η καταγραφή εθνικών και ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων με σκοπό την ένταξη δράσεων ηλεκτροκίνησης σε προγράμματα χρηματοδότησης,

-      η χωροταξία των υποδομών φόρτισης σε όλη την επικράτεια.

Την Επιτροπή απαρτίζουν στελέχη των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών και εκπρόσωποι φορέων.

Αναφορικά με τα επόμενα βήματα της Επιτροπής, θα ακολουθήσουν οι καταθέσεις προτάσεων των ομάδων εργασίας (working groups) των συναρμόδιων υπουργείων  για τις απαιτούμενες  νομοθετικές ρυθμίσεις.