Νοε 6

Συνέντευξη στην ιστοσελίδα World Energy News

1.O πρωθυπουργός έχει εξαγγείλει την πλήρη απολιγνιτοποίηση της παραγωγής ρεύματος έως το 2028. Ποιες προκλήσεις θέτει αυτός ο στόχος στη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της χώρας ; Προς ποια κατεύθυνση θα κινηθούν οι παρεμβάσεις που σχεδιάζετε για τη στήριξη των περιοχών που είναι εξαρτημένες κοινωνικά και οικονομικά από τη λιγνιτική δραστηριότητα της ΔΕΗ ;

Ο στόχος για πλήρη απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων έως το 2028 είναι φιλόδοξος. Ενέχει επίσης έναν ισχυρό συμβολισμό, ότι θέλουμε να περάσουμε στην εμπροσθοφυλακή της ενεργειακής μετάβασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ μέχρι πρότινος ήμασταν ουραγοί στον τομέα αυτό. Ο οδικός χάρτης της απολιγνιτοποίησης θα περιγράφεται στο αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που εκπονείται τώρα από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή υπό τον υφυπουργό Ενέργειας κ. Γεράσιμο Θωμά και θα υποβληθεί στο τέλος του έτους στην Κομισιόν. Δεν θα υπάρξουν αποσπασματικές κινήσεις και ερασιτεχνισμοί. Θα κινηθούμε σοβαρά και συντεταγμένα. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η απόσυρση λιγνιτικής ισχύος της τάξης των 4.000 MW είναι μια περίπλοκη άσκηση. Ο ΑΔΜΗΕ επικαιροποιεί αυτή τη στιγμή τη Μελέτη Επάρκειας Ισχύος για τα επόμενα χρόνια, ώστε να έχουμε καλύτερη εικόνα για το πώς προβλέπεται να κινηθεί η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, η ζήτηση για ρεύμα, οι αιχμές των φορτίων κλπ. Είναι αυτονόητο ότι ο σχεδιασμός μας θα συνδυάζει την ασφάλεια εφοδιασμού και την επάρκεια και του ενεργειακού συστήματος με την επίτευξη των πιο φιλόδοξων στόχων που έχουμε θέσει για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα και την ηλεκτροπαραγωγή.

Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, για τις περιοχές όπου λειτουργούν λιγνιτικές μονάδες, δηλαδή για τη Δυτική Μακεδονία και την Πελοπόννησο, εκπονούμε ένα συνολικό σχέδιο, ένα masterplan για τη δίκαιη μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή –σε διαβούλευση με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη- που θα ενσωματώνει επενδυτικά κίνητρα και πόρους εθνικούς, αλλά και ευρωπαϊκούς. Χρειαζόμαστε συγκεκριμένα αντισταθμιστικά οφέλη και περιβαλλοντικές πρόνοιες για τις περιοχές της «μονοκαλλιέργειας της ΔΕΗ και του λιγνίτη» . Επιδιώκουμε να τις αναδείξουμε σε πόλους νέων επενδύσεων, αξιοποιώντας το ανθρώπινο δυναμικό και τις φυσικές ομορφιές τους.

2.Από την άλλη πλευρά, η εξαγγελία για πιο επιθετική απολιγνιτοποίηση συμπίπτει χρονικά με την ολοκλήρωση της επένδυσης της ΔΕΗ, ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ για τη κατασκευή της μονάδας «Πτολεμαΐδα V». Ποιο μπορεί να είναι το βιώσιμο μέλλον της συγκεκριμένης επένδυσης στο νέο πλαίσιο πολιτικής ;

Θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Το έχω ξαναπεί και το επαναλαμβάνω. Η επιλογή για κατασκευή της εν λόγω μονάδας ενώ ήταν σαφές ότι η Ευρώπη είχε εισέλθει σε μια μη αναστρέψιμη πορεία απεξάρτησης από τον άνθρακα ήταν εσφαλμένη, όπως αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων. Ευθύνες γι’ αυτό έχουν όλα τα κόμματα. Τώρα καλούμαστε να περιορίσουμε τις απώλειες για τη ΔΕΗ, τηρώντας παράλληλα την δέσμευση για ταχύτερη απολιγνιτοποίηση, εφόσον δεν χωρά καμία αμφιβολία ότι η πορεία των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων καθιστά ασύμφορη τη λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων. Γι’ αυτό και από «πετράδι του στέμματος» της ΔΕΗ έχουν γίνει πλέον βαρίδι, με οικονομικούς και περιβαλλοντικούς όρους. Για το θέμα της «Πτολεμαΐδας V», λοιπόν, είμαστε σε συνεχή επαφή με τη διοίκηση της ΔΕΗ, η οποία, εξετάζει τα ρεαλιστικά σενάρια για το μέλλον της επένδυσης. Οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμα ληφθεί, καθώς πρόκειται για εξαιρετικά σύνθετο θέμα που αντιμετωπίζεται στο πλαίσιο του συνολικού business plan της επιχείρησης που θα είναι έτοιμο έως τα τέλη του έτους. Είναι πάντως σαφές ότι η όποια λύση θα πρέπει να πληροί τον όρο της βιωσιμότητας -όπως σωστά αναφέρατε- και να λαμβάνει υπόψη την παρούσα κατάσταση του έργου. Σε κάθε περίπτωση, η μονάδα δεν θα μείνει ημιτελής ή αναξιοποίητη.

3.Η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μηδενικές εκπομπές άνθρακα, στην οποία η Ελλάδα επιδιώκει να πρωτοστατήσει, σύμφωνα με εκτιμήσεις οδηγεί σε αύξηση του ενεργειακού κόστους τόσο για τους οικιακούς καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις. Ποιες πολιτικές πιστεύετε ότι θα μπορούσαν να διασφαλίσουν την προστασία των νοικοκυριών και τη ανταγωνιστικότητα της εγχώριας βιομηχανίας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων; Ειδικά για την βιομηχανία που στόχο έχει να ανεβάσει το μερίδιό της στο 12% του ΑΕΠ;

Το τελικό ζητούμενο των ενεργειακών πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι το ανταγωνιστικότερο κόστος ρεύματος για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Αυτόν τον σκοπό εξυπηρετεί –μεταξύ άλλων- και η αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα. Με το νέο σύστημα δημοπρασιών, η αποζημίωση της ενέργειας που παράγεται από σταθμούς ΑΠΕ έχει υποχωρήσει ακόμα και κάτω από την σημερινή τιμή της Οριακής Τιμής Συστήματος και ειδικότερα κάτω από τα 60 ευρώ/MWh, με την τάση να είναι πτωτική καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, συμπιέζοντας τα αντίστοιχα κόστη. Το νέο ΕΣΕΚ έχει θέσει ως στόχο να αυξηθεί στο 35% το ποσοστό των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας έως το 2030. Η επίτευξη του στόχου αυτού συνεπάγεται την εγκατάσταση χιλιάδων MW ισχύος που θα παράγεται από αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα. Όταν όλη αυτή η πράσινη ενέργεια εισέλθει στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, θα οδηγήσει σε μείωση της Οριακής Τιμής Συστήματος και άρα του τελικού ενεργειακού κόστους. Συνεπώς η πράσινη ανάπτυξη είναι όχι απλώς εφικτή, αλλά και συμφέρουσα. Ειδικά για την ενεργοβόρο βιομηχανία, θα ήθελα να υπενθυμίσω τις μειωμένες χρεώσεις που προβλέπει το νέο σχήμα για το ΕΤΜΕΑΡ που ισχύει από 1.12019 και θα τεθεί άμεσα σε εφαρμογή. Η κυβέρνηση επιδιώκει εξάλλου την επέκταση του μηχανισμού της διακοψιμότητας, που συνιστά ακόμα ένα μέτρο που στηρίζει την ανταγωνιστικότητα της εγχώριας βιομηχανίας, αλλά και την επέκταση του μεταβατικού μηχανισμού αποζημίωσης ευελιξίας που έχει ως σκοπό να ενισχύσει την ασφάλεια του συστήματος.

4.Με γνώμονα την ανακοπή της οικονομικής αιμορραγίας της ΔΕΗ έχετε ήδη προχωρήσει στην πρόωρη κατάργηση των ΝΟΜΕ, ενώ διαπραγματεύεστε την αλλαγή του ποσοστού υποχρεωτικής μείωσης του μεριδίου του δεσπόζοντος παίκτη στη λιανική, συζητώντας με την Κομισιόν ένα νέο πλαίσιο διαρθρωτικών παρεμβάσεων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Με δεδομένο ότι η νέα συμφωνία με την Κομισιόν θα πρέπει να κλείσει έως τα μέσα Νοεμβρίου, από την έως τώρα πορεία των διαπραγματεύσεων, εκτιμάτε ότι τελικώς θα γίνουν αποδεκτές οι αλλαγές που προτείνετε; Πως και με ποιόν τρόπο θα συντελεσθεί αποτελεσματικά και βιώσιμα το άνοιγμα της αγοράς τόσο για τη ΔΕΗ όσο και για τους εναλλακτικούς παρόχους, μερικοί από τους οποίους σύμφωνα με εκτιμήσεις λειτουργούν ζημιογόνα;

Ενώ μέχρι πρότινος δίναμε μάχες οπισθοφυλακής και πηγαίναμε κόντρα στο ευρωπαϊκό ρεύμα (η παράταση της λειτουργίας λιγνιτικών μονάδων που είχαν συμπληρώσει τις επιτρεπόμενες ώρες είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα), τώρα έχουμε καταθέσει στην Κομισιόν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Ένα σχέδιο που δεν είναι απλώς πλήρως ευθυγραμμισμένο με το Green Deal που είναι η «σημαία» της νέας προέδρου της Επιτροπής, αλλά και πολύ φιλόδοξο καθώς θέτει την χώρα μας στην πρωτοπορία της ενεργειακής μετάβασης. Επιδιώκουμε την πλήρη απολιγνιτοποίηση δέκα χρόνια πριν τη Γερμανία ! Θεωρώ ότι στέλνουμε έτσι ένα ισχυρό μήνυμα στις Βρυξέλλες. Στέλνουμε όμως και ένα ακόμα ισχυρό μήνυμα, την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, με βασικό εργαλείο το target model που θα τεθεί σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2020. Δεν θα υπάρξει άλλη καθυστέρηση ! Γι’ αυτό το Υπουργείο θα ελέγχει την πρόοδο του έργου –που «τρέχουν» το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ΑΔΜΗΕ- σε εβδομαδιαία βάση ώστε να αναλάβει άμεσα δράση για να διασφαλιστεί η τήρηση των προθεσμιών. Η ενεργοποίηση του νέου μοντέλου θα επιτρέψει σε σύντομο χρονικό διάστημα τη σύζευξη της αγοράς ηλεκτρισμού με την κοινή Ευρωπαϊκή Αγορά, πρώτα μέσω Ιταλίας και στη συνέχεια μέσω Βουλγαρίας. Έτσι θα δρέψουμε τα οφέλη του αυξημένου διασυνοριακού ανταγωνισμού που οδηγεί σε δικαιότερες τιμές χονδρεμπορικής, οι οποίες θα περάσουν στη συνέχεια σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Την ίδια στιγμή, επισπεύδουμε τις απαραίτητες ενέργειες για τη λειτουργία -νωρίτερα από τον Ιούνιο- της Ενεργειακής Χρηματοπιστωτικής Αγοράς, όπου αρχικά θα μπορούν να διαπραγματεύονται προθεσμιακά προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας με χρηματικό διακανονισμό. Και επεξεργαζόμαστε και άλλα μέτρα -νομοθετικά και μη- για τη βελτίωση του πλαισίου λειτουργίας της αγοράς λιανικής και την ενίσχυση του ανταγωνισμού.

5.Όσον αφορά στη ΔΕΗ, ένας «πυλώνας» για την οικονομική ανάταξη της εταιρείας θα είναι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ; Θα υπάρξει μεταφορά παγίων του δικτύου σε ένα νέο εταιρικό σχήμα, υπάρχει διαδικασία πρόσληψης συμβούλων και σε ποιόν ορίζοντα; Προς ποια κατεύθυνση θα αξιοποιηθούν από τη ΔΕΗ τα κεφάλαια που θα εισρεύσουν;

Όλα αυτά τα θέματα θα τα εξετάσουμε σε συνεργασία με τις διοικήσεις της ΔΕΗ και του ΔΕΔΔΗΕ, λαμβάνοντας υπόψη τις εισηγήσεις του συμβούλου που θα προσληφθεί για να προσδιορίσει τόσο την ορθή αποτίμηση των παγίων της εταιρείας, όσο και τον τρόπο που θα αποσχιστούν από τη μητρική ΔΕΗ. Το βέβαιο είναι ότι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα συμβάλει καίρια στην ενίσχυση της ρευστότητας της ΔΕΗ, προσελκύοντας παράλληλα ιδιωτικά κεφάλαια που θα επιτρέψουν τον κάτι παραπάνω από αναγκαίο εκσυγχρονισμό του Δικτύου Διανομής. Σημειώνω ότι το πενταετές σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας προβλέπει επενδύσεις ύψους 1,2 δις. ευρώ που αφορούν μεταξύ άλλων την ψηφιοποίηση του δικτύου μέσω της εγκατάστασης «έξυπνων» μετρητών και συστημάτων τηλεμέτρησης.

6. Έχετε επισημάνει επανειλημμένα πως αποτελεί βασικό σκοπό η ενίσχυση της θέσης της ΔΕΗ στις ΑΠΕ. Με δεδομένη την οικονομική κατάσταση της επιχείρησης, πώς μπορούν να εξευρεθούν τα απαραίτητα κεφάλαια για την «πράσινη» στροφή της; Θα υπάρξουν εξαγορές ;

Με δεδομένο ότι επιδιώκουμε ταχεία και μεγάλη ενίσχυση της θέσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, είναι αδιανόητο το μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ στις ΑΠΕ να είναι μόλις 3% ! Η δυναμική επέκταση της επιχείρησης στις ΑΠΕ είναι ένας από τους βασικούς άξονες του υπό κατάρτιση επιχειρησιακού σχεδίου της επιχείρησης. Και εδώ θέλω να υπογραμμίσω τη σημασία της απόφασης που έλαβε πρόσφατα η νέα διοίκηση υπό τον κ. Στάσση να αναστρέψει την απόφαση της προηγούμενης ηγεσίας της ΔΕΗ για απορρόφηση από τον μητρικό όμιλο της θυγατρικής ΔΕΗ Ανανεώσιμες, μιας εύρωστης και ευέλικτης εταιρείας. Επειδή η «πράσινη στροφή» της ΔΕΗ θα απαιτήσει πολλά κεφάλαια, το πιθανότερο είναι να γίνει μέσω συμπράξεων. Ήδη πολλές ξένες εταιρίες όπως η ιταλική Enel Green Power και η γερμανική RWE, με τις διοικήσεις των οποίων συναντήθηκε την περασμένη εβδομάδα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσία εμού και του κ. Θωμά, έχουν εκφράσει ζωηρό ενδιαφέρον για συνεργασία με τη ΔΕΗ στον τομέα αυτό.

7.Σχετικά με τον κλάδο των ΑΠΕ, εκπεφρασμένη θέση της κυβέρνησης είναι να αναθεωρηθεί προς τα πάνω, στο 35%, ο στόχος για τη διείσδυσή τους στο εγχώριο ενεργειακό μίγμα. Σε ποιους τομείς σχεδιάζετε παρεμβάσεις τόσο για να επιτευχθεί αυτό το ποσοστό ;

Ο σχεδιασμός μας προβλέπει ότι ένα μεγάλο μέρος της λιγνιτικής ισχύος θα αντικατασταθεί από ενέργεια παραγόμενη από ΑΠΕ. Στην κατεύθυνση αυτή κινούνται και οι πρωτοβουλίες μας για την επιτάχυνση και απλοποίηση των αδειοδοτήσεων για σταθμούς ΑΠΕ. Και τούτο διότι δεν μπορούμε να μιλάμε για επενδυτικές ευκαιρίες στις ΑΠΕ και ταχεία ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς, ενώ οι αδειοδοτικές διαδικασίες απαιτούν έως και 10 χρόνια για να ολοκληρωθούν ! Το αιολικό πάρκο στον Καφηρέα που εγκαινιάσαμε την προηγούμενη εβδομάδα με το πρωθυπουργό χρειάστηκε σχεδόν 14 χρόνια για να περάσει από την θεωρία στην πράξη, τη στιγμή που ο μέρος όρος στην Ευρώπη είναι τα 2 χρόνια ! Πριν λίγες ημέρες συγκροτήθηκε η Επιτροπή –υπό την γενική γραμματέα Ενέργειας του Υπουργείου, κ. Αλεξάνδρα Σδούκου-, η οποία θα αναμορφώσει το πλαίσιο για τον πρώτο –και κρίσιμο- «κρίκο» της αλυσίδας, τις άδειες παραγωγής των σταθμών ΑΠΕ και θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει το έργο της τον προσεχή Απρίλιο. Γνωρίζετε πως σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο που θα απαγκιστρώνει τη ΔΕΗ από τις αγκυλώσεις και τις καθυστερήσεις του Δημοσίου. Στο νομοσχέδιο αυτό, όμως, θα εισαχθούν και ορισμένες ρυθμίσεις που θα προωθούν την διείσδυση των ΑΠΕ. Ρυθμίσεις που θα επιταχύνουν την αδειοδοτική διαδικασία σε έργα ΑΠΕ που εδώ και πολλά χρόνια περιμένουν στα συρτάρια των υπηρεσιών να αξιολογηθούν και να ωριμάσουν. Θα λύνουν επίσης το πρόβλημα της αποζημίωσης μεγάλου αριθμού σταθμών ΑΠΕ που τους τελευταίους μήνες δεν μπορούσαν να τιμολογήσουν την ενέργεια που παράγουν και οι ιδιοκτήτες τους να πληρωθούν για την ενέργεια αυτή. Και στις αρχές του 2020 θα καταθέσουμε νομοσχέδιο με ευρείες παρεμβάσεις που θα εξαλείφει όλες τις στρεβλώσεις που έχουν εντοπιστεί σε περιβαλλοντικά, χωροταξικά και αδειοδοτικά θέματα.

8.Στο πλαίσιο του προσχεδίου του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που είχε συντάξει η προηγούμενη κυβέρνηση, προβλεπόταν η διασύνδεση σχεδόν και των 29 υφιστάμενων αυτόνομων ηλεκτρικών νησιωτικών συστημάτων, έως το τέλος της επόμενης 10ετίας. Προτίθεστε να επιταχύνετε αυτό τον στόχο;

Είναι κρίσιμο να ανεβάσουμε ταχύτητες στο θέμα αυτό διότι η μη διασύνδεση των νησιών μας κοστίζει περί τα 800 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο σε Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, τα λεγόμενα ΥΚΩ, για να καλυφθεί το κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών από τοπικά εργοστάσια παλαιάς τεχνολογίας που καίνε μαζούτ και επιβαρύνουν ιδιαίτερα το περιβάλλον. Μόνο η Κρήτη απορροφά 300-400 εκατ. από το ποσό αυτό. Στις αρχές Οκτωβρίου αποσαφηνίστηκε ο τρόπος υλοποίησης της μεγάλης υποθαλάσσιας διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, Ένα project ύψους 1 δις. ευρώ που υπολογίζουμε ότι θα αποσβεστεί σε 2-3 χρόνια. Η «μικρή» διασύνδεση Πελοποννήσου-Κρήτης θα περατωθεί το καλοκαίρι του 2020. Τον επόμενο χρόνο θα τελειώσει και η τρίτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων που θα επιτρέψει τον παροπλισμό των αυτόνομων μονάδων σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο. Ο ΑΔΜΗΕ έχει προαναγγείλει την επίσπευση κατά ένα χρόνο της τέταρτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων (που αφορά στις δυτικές Κυκλάδες) και έχει εντάξει στο μακροχρόνιο αναπτυξιακό του πλάνο τις διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων και του νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, που θα υλοποιηθούν ως το τέλος της επόμενης δεκαετίας.

9. Ποιο ρόλο μπορεί να κληθούν να παίξουν οι υβριδικές μονάδες; Τι σχεδιάζετε για αδειοδοτήσεις και αποθήκευση ;

Η διασύνδεση των νησιών θα επιτρέψει την αξιοποίηση του αιολικού και ηλιακού τους δυναμικού. Για τα μικρά νησιά του Αιγαίου που είτε δεν θα διασυνδεθούν είτε η διασύνδεσή τους θα καθυστερήσει δρομολογούμε την εγκατάσταση συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας σε συνδυασμό με σταθμούς ΑΠΕ, τους λεγόμενους υβριδικούς σταθμούς. Ήδη λειτουργούν δύο τέτοιοι σταθμοί, στην Ικαρία και στην Τήλο, ενώ προχωρά και το έργο του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) στον Άγιο Ευστράτιο. Ωστόσο, λόγω έλλειψης πλαισίου αποζημίωσης της παραγόμενης ενέργειας και παροχής εγγυημένης ισχύος από τους υβριδικούς αυτούς σταθμούς, περί τις 170 αιτήσεις έχουν «κολλήσει» στο στάδιο της λήψης άδειας παραγωγής. Για το λόγο αυτό, προωθείται νομοθετική ρύθμιση σύμφωνα με την οποία οι άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από υβριδικούς σταθμούς δεν θα απαιτείται να αναφέρουν τις τιμές αποζημίωσης των σταθμών αυτών. Παράλληλα, θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση πρόταση για τον τρόπο και το ύψος αποζημίωσης των υβριδικών σταθμών. Πρόταση που θα αποτελέσει τη βάση για ένα νέο, σαφές πλαίσιο τιμολόγησης. Προς την ίδια κατεύθυνση, την θέσπιση δηλαδή ενός διαφανούς και δίκαιου πλαισίου τιμολόγησης, κινούμαστε και για τα συστήματα αποθήκευσης, ώστε να προχωρήσουν μεγάλα projects που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ στο δίκτυο ηλεκτρισμού. Αναφέρω ενδεικτικά το έργο αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία, που έχει χαρακτηριστεί και Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI).

10. Έχετε πει ότι το Δημόσιο θα πωλήσει έως και το 100% της συμμετοχής του στη ΔΕΠΑ Εμπορίας και στην ΔΕΠΑ Υποδομών. Ποιες παράμετροι θα καθορίσουν την οριστικοποίηση του ποσοστού που θα εκχωρηθεί και πότε θα «κλειδώσουν» οι σχετικές αποφάσεις, με δεδομένο ότι το σχετικό νομοσχέδιο θα υποβληθεί στη Βουλή στο τέλος Οκτωβρίου; Ειδικά στην περίπτωση της ΔΕΠΑ Υποδομών, πώς θα διασφαλίσετε την ύπαρξη επενδυτικού ενδιαφέροντος σε συνδυασμό με την ανάγκη πραγματοποίηση σημαντικών επενδύσεων για την επέκταση των δικτύων;

Το Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ προσανατολίζεται στην πώληση μέχρι και του συνόλου της συμμετοχής του στη ΔΕΠΑ, που ανέρχεται στο 65%. Είναι στη διακριτική ευχέρεια του έτερου μετόχου, των ΕΛΠΕ, που κατέχει το υπόλοιπο 35% το τι θα κάνει με το δικό του ποσοστό. Οι ρυθμίσεις για τη ΔΕΠΑ –που θα εμπεριέχονται στο νομοσχέδιο για τη ΔΕΗ- θα προβλέπουν τη δημιουργία δυο ξεχωριστών θυγατρικών, της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της ΔΕΠΑ Υποδομών. Οι συμμετοχές που έχει η ΔΕΠΑ σε διάφορα διεθνή projects (IGI Poseidon, IGB, East Med) θα παραμείνουν στο Δημόσιο. Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στη διενέργεια δυο ξεχωριστών διαγωνισμών. Η βασική παράμετρος που θα διέπει το μοντέλο ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ είναι η αρχή του πλήρους ιδιοκτησιακού διαχωρισμού. Με άλλα λόγια, οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν θα μπορούν να «κατέβουν» στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Υποδομών και αντίστροφα. Σε σχέση με τη ΔΕΠΑ Υποδομών που με ρωτάτε, πιστεύουμε ότι θα υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον, αφού θα έχει ρυθμιζόμενο έσοδο (στα πρότυπα των Διαχειριστών Δικτύων Ηλεκτρισμού) και με δεδομένο τον σχεδιασμό για επέκταση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου σε όλη την Ελλάδα και ιδίως στις μεγάλες πόλεις. Στο πλαίσιο αυτό, τα business plan που θα καταθέσουν οι υποψήφιοι αγοραστές θα συνυπολογιστούν για τη λήψη των τελικών αποφάσεων.

11. Πότε ξεκινά η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ και θα προχωρήσει για το Δημόσιο σε δύο δόσεις; Πως διασφαλίζονται τα συμφέροντα του Δημοσίου στις έρευνες για τους υδρογονάνθρακες; Ποιος ο χρονικός ορίζοντας για τις έρευνες νοτιοδυτικά της Κρήτης;

Όπως έχω πει επανειλημμένα, όσον αφορά στη μείωση (και όχι τον μηδενισμό) του μεριδίου 35,5% που κατέχει το Δημόσιο στα ΕΛΠΕ ακολουθούμε πλήρως την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης και συμμορφωνόμαστε με τις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει έναντι των θεσμών λίγες ημέρες πριν τις εκλογές. Εξετάζουμε λοιπόν όλα τα εναλλακτικά σενάρια σε συνεργασία με τους συμβούλους και όλες τις παραμέτρους, συμπεριλαμβανομένου του χρόνου της συναλλαγής και της βέλτιστης μεθόδου υλοποίησής της. Τα συμφέροντα του Δημοσίου στις έρευνες για τους υδρογονάνθρακες διασφαλίζονται πλήρως μέσω των όρων των Συμβάσεων Παραχώρησης. Υπενθυμίζω ότι οι τέσσερις τελευταίες συμβάσεις υπεγράφησαν από την προηγούμενη κυβέρνηση και εμείς τις φέραμε προς κύρωση στη Βουλή χωρίς να αλλάξουμε ούτε κόμμα ! Και όμως, έγιναν αντικείμενο οξείας πολιτικής αντιπαράθεσης για λόγους που ειλικρινά δυσκολεύομαι να αντιληφθώ. Σε κάθε περίπτωση, οι συμβάσεις περιλαμβάνουν ρήτρες που διασφαλίζουν ότι η έρευνα και η εκμετάλλευση υδρογονανθράκων θα διεξαχθεί με απόλυτο σεβασμό στην προστασία του περιβάλλοντος και προβλέπουν σημαντικά ανταποδοτικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες. Σημειώνω ότι ,σε σχέση με την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ότι δήθεν πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν πλήρως τα ΕΛΠΕ και γι’ αυτό το λόγο δεν ψήφισε την κύρωση των συμβάσεων, δεν μας έχει δοθεί κάποια απάντηση για ποιον λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε ή τροποποίησε συμβάσεις στην Ήπειρο και την Αιτωλοακαρνανία με μηδενική συμμετοχή των ΕΛΠΕ και 100% συμμετοχή ιδιωτικών εταιρειών (Repsol, Energean).

Νοε 6

Γιατί όχι Πρόεδρο από άλλη παράταξη - συνέντευξη στην εφημερίδα Η ΒΡΑΔΥΝΗ

  1. Βλέπουμε ότι δημιουργείται ένα συναινετικό κλίμα για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού ανάμεσα στην κυβέρνηση με ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και τα άλλα κόμματα, εκτός του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι κάτι που πιστεύετε ότι μπορούμε να το δούμε να συνεχίζεται και στο νέο εκλογικό νόμο και στην εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας;

 

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εφαρμόζει τη συναίνεση στην πράξη. Παρότι πιστεύουμε στην επιστολική ψήφο, είμαστε διατεθειμένοι να συμβιβαστούμε και να ψηφίζουν οι Έλληνες εκλογείς του εξωτερικού στα προξενεία. Προσερχόμαστε στο διάλογο με μία μόνο κόκκινη γραμμή: Η ψήφος των εκλογέων του εξωτερικού να είναι ισότιμη και να μετρά στη διαμόρφωση του τελικού εκλογικού αποτελέσματος. Δεν είναι δυνατόν αυτοί οι Έλληνες να γίνονται πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Θα πρέπει επομένως αυτό το νομοσχέδιο να ψηφιστεί όχι μόνο από 200 βουλευτές όπως ορίζει το Σύνταγμα, αλλά και από τους 300. Διότι για να πάει μπροστά ο τόπος χρειάζεται συναινέσεις. Αυτό αφορά φυσικά και το θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας. Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι ανεξαρτήτως κομματικών ταυτοτήτων, είμαστε πάνω από όλα Έλληνες.

 

  1. Είστε από αυτούς που πιστεύουν ότι ο νέος Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα πρέπει να είναι γυναίκα;

 

Υπάρχουν άντρες και γυναίκες, προερχόμενοι από διαφορετικές παρατάξεις, που μπορούν επάξια να ασκήσουν τα καθήκοντα του Προέδρου της Δημοκρατίας. Όπως άλλωστε και ο τωρινός Πρόεδρος της Δημοκρατίας, τον οποίο προσωπικά εκτιμώ. Το πρόσωπο του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι πολύ σοβαρό θέμα. Ωστόσο, ακόμα πιο σοβαρό είναι να μην συρόμαστε σε εκλογές και πολιτική αστάθεια με αφορμή την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Θα πρέπει συνεπώς τα κόμματα να δείξουν και εδώ, ότι όταν μιλάνε για συναίνεση και πολιτική σταθερότητα το εννοούν πραγματικά.

 

  1. Στο νέο νομοσχέδιο που ετοιμάζεται να φέρετε, σχεδιάζετε την απαλλαγή της ΔΕΗ από τον ασφυκτικό έλεγχο του Δημοσίου. Πως ακριβώς θα γίνει και γιατί το κάνετε;

 

Το νομοσχέδιο που ετοιμάζουμε στοχεύει να κάνει τη ΔΕΗ πιο ευέλικτη. Να τη βοηθήσει να λειτουργεί μακριά από τους περιορισμούς του νόμου περί ΔΕΚΟ. Διότι η ΔΕΗ είναι η μόνη εισηγμένη δημόσια επιχείρηση που είναι ανοιχτή στον ανταγωνισμό και ενώ οι ανταγωνιστές της αποφασίζουν σε δευτερόλεπτα, η ίδια προχωρεί με τον αραμπά. Αυτό ζημιώνει τη ΔΕΗ, τους εργαζομένους της, το Δημόσιο αλλά και τον ίδιο τον ανταγωνισμό, που σημαίνει ότι ζημιώνει και τους καταναλωτές. Το νομοσχέδιο βρίσκεται υπό επεξεργασία. Σε κάθε περίπτωση είμαστε αποφασισμένοι να περάσουμε σε ένα τοπίο με μεγαλύτερη ταχύτητα στις προμήθειες, στις προσλήψεις, στις αποφάσεις γενικότερα που λαμβάνει η ΔΕΗ.

 

  1. Σκοπεύετε να προχωρήσετε στη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ. Σε τι ποσοστό θα αφορά η ιδιωτικοποίηση; Έχει υπάρξει ενδιαφέρον από επενδυτές και τι θα σημάνει αυτή η ιδιωτικοποίηση για τους εργαζομένους;

 

Η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ είναι μια διαδικασία που εφαρμόζεται σε παρόμοιες περιπτώσεις στην Ευρώπη. Και είναι η προσφορότερη επιλογή ώστε να ενισχύσουμε ταμειακά την επιχείρηση, χωρίς να την απαξιώσουμε. Για αυτό, πριν την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, θα μεταφερθούν σε αυτόν κάποια assets της ΔΕΗ. Ώστε να έρθει στο φως η αξία αυτών των περιουσιακών στοιχείων που επισκιάζεται όσο παραμένουν στη ΔΕΗ. Θεωρώ ότι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα στεφθεί με επιτυχία. Σε κάθε περίπτωση όμως δεν θα επηρεαστούν αρνητικά οι εργαζόμενοι. Όπως δεν επηρεάστηκαν αρνητικά και από την ιδιωτικοποίηση που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ στα δίκτυα μεταφοράς, στον ΑΔΜΗΕ δηλαδή.

 

  1. Ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε για απολιγνιτοποίηση μέχρι το 2028. Είναι εφικτό αυτό; Πότε θα ξεκινήσει η διαδικασία και με ποιο πλάνο; Ποιες λιγνιτικές μονάδες θα κλείσουν πρώτες;

 

Η απολιγνιτοποίηση της ΔΕΗ είναι αποτέλεσμα δύο προκλήσεων. Η μία είναι οικονομική, καθώς η αύξηση του κόστους εκπομπής CO2 έχει καταστήσει κάποιες λιγνιτικές μονάδες τόσο ζημιογόνες, που κοστίζουν σήμερα περισσότερο ανοιχτές παρά κλειστές και με τους εργαζόμενους να πληρώνονται κανονικά! Ή άλλη πρόκληση είναι περιβαλλοντική. Καθώς στόχος της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας είναι βάλει την Ελλάδα στην πρώτη γραμμή της μάχης ενάντια στην κλιματική αλλαγή. Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρωθυπουργός διάλεξε το βήμα των Ηνωμένων Εθνών για να δεσμευθεί προσωπικά για την πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028. Είναι ένα σχέδιο πιο φιλόδοξο και από αυτό της Γερμανίας που πάει για το 2038! Και σημειώνω ότι είμαστε η πρώτη ελληνική κυβέρνηση που κάνει την απολιγνιτοποίηση πράξη. Θα υπάρξουν σύντομα ανακοινώσεις σχετικά με την διαδικασία που θα ακολουθηθεί, κάτι που είναι ευθύνη της διοίκησης της ΔΕΗ. Σε κάθε περίπτωση όλα θα γίνουν με φροντίδα για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Αλλά και με ένα masterplan για τη δίκαιη μετάβαση στη μετά λιγνίτη εποχή των περιφερειών όπου λειτουργούν λιγνιτικές μονάδες, με επενδυτικά κίνητρα και εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Οι περιοχές αυτές μπορούν να γίνουν –και θα γίνουν- πόλοι νέων επενδύσεων.

 

 

 

  1. Ο πρωθυπουργός εγκαινίασε το αιολικό πάρκο στον Καφηρέα Εύβοιας πριν λίγες ημέρες, Στόχος της κυβέρνησης είναι η Ελλάδα να γίνει πρωτοπόρα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Με ποιο τρόπο θα βάλετε τη ΔΕΗ σε αυτό το παιχνίδι;

 

 

Η Ελλάδα πρέπει να δείχνει το δρόμο για τη βιώσιμη ανάπτυξη και όχι να είναι ουραγός. Απέχουμε και σε αυτό τον τομέα πολύ από το να θεωρούμαστε πρωτοπόροι. Σκεφτείτε μόνο ότι οι αδειοδοτήσεις επενδύσεων στις ΑΠΕ παίρνουν έως και 10 χρόνια! Χρονικό διάστημα πενταπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 2 ετών. Για παράδειγμα, η επένδυση στην Εύβοια πήρε 14 χρόνια να ολοκληρωθεί! Στοχεύουμε επομένως σε πολύ μεγαλύτερη διείσδυση ενέργειας παραγόμενης από ΑΠΕ στο ενεργειακό μας μείγμα: Αναθεωρούμε τον εθνικό σχεδιασμό ώστε να φτάσουμε σε ποσοστό πράσινης ενέργειας το 35% το 2030, αντί 31% που ήταν ο αρχικός στόχος και 17% που είναι σήμερα. Προωθούμε τις επόμενες μέρες κάποια επείγοντα μέτρα που θα διευκολύνουν την αδειοδότηση των ΑΠΕ. Στις αρχές του 2020, θα καταθέσουμε νομοσχέδιο που θα εξαλείφει όλες τις στρεβλώσεις σε περιβαλλοντικά, χωροταξικά και αδειοδοτικά θέματα. Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΗ, θα πρέπει και αυτή να κάνει ένα θαρραλέο άνοιγμα στις ΑΠΕ, καθώς αυτή τη στιγμή κατέχει μόλις το 2,9% της αγοράς. Έχουν ξεκινήσει ήδη συζητήσεις από την πλευρά της διοίκησης της επιχείρησης, που είναι και η άμεσα αρμόδια. Εμείς από την πλευρά μας ενθαρρύνουμε τη ΔΕΗ, είτε μόνη της είτε σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, να μπει δυναμικά στην αγορά των ΑΠΕ.

 

  1. Στα ΕΛΠΕ πολλές φορές έχετε επαναλάβει ότι ακολουθείτε την πολιτική του κ. Τσίπρα…

 

Την οποία συμφώνησε στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας με τους Θεσμούς λίγες μόλις ημέρες πριν παραδώσει την εξουσία. Τι συμφώνησε; Να διερευνηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ όλες οι δυνατότητες για περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ. Βέβαια, ο κ. Τσίπρας τώρα άλλαξε γνώμη και λέει ότι κάτι τέτοιο θα υπονόμευε τα συμφέροντα του Δημοσίου. Είναι μια αλλοπρόσαλλη πολιτική συμπεριφορά που δείχνει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει ακόμα καταλάβει για ποιο λόγο έχασε τις εκλογές. Εν πάση περιπτώσει, εμείς θα περιμένουμε τα συμπεράσματα του ΤΑΙΠΕΔ και θα κινηθούμε με βάση τα συμφέροντα του Δημοσίου.

 

 

 

 

 

 

  1. Με τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα τι θα κανετε. Σχεδιάζετε μέτρα που θα προσελκύσουν την αγορά τους; Και ποια είναι αυτά;

 

Και στην ηλεκτροκίνηση θέλουμε να πάμε τρέχοντας. Σήμερα είμαστε πραγματικά στον πάτο, καθώς δεν φτάνουμε ούτε το 1%, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη βρίσκονται περίπου στο 7%. Συστήσαμε λοιπόν μία διυπουργική επιτροπή των υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομικών και Μεταφορών, που διαμορφώνει ένα ολοκληρωμένο πλέγμα κινήτρων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης με βάση τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές. Στόχος μας είναι να φτάσουμε στο 10% διείσδυσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά επιβατικών μέχρι το 2030. Να σημειώσω πάντως πως δεν πρόκειται για μια ακόμη απόσυρση αυτοκινήτων. Θα είναι κάτι πολύ πιο φιλόδοξο από αυτό, καθώς θα οδηγήσει στη βελτίωση του βιοτικού μας επιπέδου και την προστασία του περιβάλλοντος, μέσω της μείωσης των ρύπων. Και την αρχή θα την κάνουμε από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, καθώς ένα μέρος των καινούργιων λεωφορείων που θα αγοραστούν θα είναι ηλεκτροκίνητα.

Νοε 6

Θα αποδοθούν ευθύνες όπου και αν ανήκουν

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, σχετικά με το δυστύχημα στη ΛΑΡΚΟ έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Το δυστύχημα στη ΛΑΡΚΟ με την απώλεια ενός εργαζόμενου μας έχει συγκλονίσει όλους. Η Διοίκηση της επιχείρησης θα ασχοληθεί σε βάθος με το συγκεκριμένο θέμα. Κατεύθυνση του Υπουργείου είναι να αποδοθούν ευθύνες όπου και αν ανήκουν. Συλλυπητήρια στην οικογένεια του θύματος και σε όλους τους εργαζόμενους της ΛΑΡΚΟ».

Νοε 6

Θέλουμε η ΔΕΗ να γίνει πιο φιλική στους καταναλωτές της, πιο σύγχρονη, πιο γρήγορη, πιο ευέλικτη

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, συναντήθηκε σήμερα με το προεδρείο της Γενικής Ομοσπονδίας Προσωπικού της ΔΕΗ (ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ).

Μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης, ο υπουργός ΠΕΝ έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις:

«Θέλουμε να μειώσουμε το κόστος της ΔΕΗ, να την κάνουμε πιο ανταγωνιστική και πιο σύγχρονη, έτσι ώστε να μην πηγαίνει όποιος υπουργός κάθε τρεις και λίγο στους καταναλωτές και να λέει “πληρώστε παραπάνω για τα τιμολόγια της ΔΕΗ, επειδή η ΔΕΗ δεν μπορεί να εκσυγχρονιστεί και να μειώσει το κόστος της”. Παράλληλα να μπορέσει η ΔΕΗ να γίνει πιο φιλική στους καταναλωτές της, να είναι πιο γρήγορη, πιο ευέλικτη. Αυτή είναι η επιδίωξή μας. Αυτό εξήγησα στους εργαζομένους της ΔΕΗ, που πάντως δεν θίγονται από την πολιτική μας, γιατί η κατάργηση της μονιμότητας αφορά τους καινούριους. Ας αφήσουμε την κυβέρνηση να εφαρμόσει την πολιτική για την οποία ψηφίστηκε από τον ελληνικό λαό. Είναι ένα μέτρο το οποίο πιστεύω το αγκαλιάζει η πλειοψηφία των Ελλήνων. Είναι εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, μιας δημόσιας επιχείρησης που είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο. Ας την αφήσουμε να μπορέσει να ανταγωνιστεί τους ανταγωνιστές της. Ας την αφήσουμε να εκσυγχρονιστεί. Ας την αφήσουμε να ακολουθήσει τον δρόμο του ΟΤΕ. Γιατί ο ΟΤΕ μπόρεσε να προχωρήσει και η ΔΕΗ θα πρέπει να είναι καταδικασμένη σε μια κρατικίστικη νοοτροπία των περασμένων δεκαετιών»;         

Δημ.: Κύριε Υπουργέ, πότε πιστεύετε ότι θα δούμε τα οφέλη από αυτή την πολιτική; Σε τι βάθος χρόνου; Και κατά δεύτερον, ο κόσμος που θα μας ακούσει το βράδυ στις λαϊκές γειτονιές, στα Καμίνια, την Παλιά Κοκκινιά, θα πει “εγώ τι θα κερδίσω από όλα αυτά”; Τι μπορούμε να του πούμε δηλαδή; Θα έχει κάποιο όφελος;

 

«Δύο πράγματα έχει να κερδίσει ο κόσμος. Το ένα είναι με τον περιορισμό του προσωπικού της, η ΔΕΗ θα έχει μικρότερο κόστος κι επομένως δεν θα χρειάζεται κάθε τρεις και λίγο να αυξάνει τα τιμολόγιά της. Και το δεύτερο το οποίο θα δει ο πελάτης της ΔΕΗ, ο καταναλωτής, είναι μια ΔΕΗ η οποία θα λειτουργεί καλύτερα, δεν θα τον καθυστερεί, δεν θα λειτουργεί ως μια παλιά, δημόσια υπηρεσία, χωρίς αποτελεσματικότητα. Επομένως, ένα όφελος θα έχει στην τσέπη του και ένα άλλο όφελος θα έχει στην καθημερινή του επαφή με τη ΔΕΗ».

Δημ.: Πάντως από την πλευρά της ΓΕΝΟΠ μιλούν για εργαζόμενους πλέον δύο ταχυτήτων.

«Δεν μπορώ να πω ότι θα είναι μιας ταχύτητας. Θα κρυβόμουν πίσω από το δάκτυλο μου. Αλλά κάπως πρέπει να ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ. Ο άλλος τρόπος θα ήταν να πάμε τους σημερινούς εργαζόμενους της ΔΕΗ στην ίδια ταχύτητα με τους καινούριους, το οποίο προφανώς δεν θα τους άρεσε καθόλου και το αντιλαμβάνομαι και δεν το σκεφτήκαμε. Εκείνο το οποίο λέμε όμως είναι να μην μας επιβάλλουν οι σημερινοί εργαζόμενοι πώς θα εργάζονται και ποιες συμβάσεις θα συνάπτουν οι καινούριοι εργαζόμενοι. Έτσι κι αλλιώς οι καινούργιοι εργαζόμενοι θα συνάψουν συμβάσεις, οι οποίες υπαγορεύονται από το εργατικό δίκαιο της χώρας, που είναι μια χώρα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με πρόνοιες για την προστασία των εργαζομένων. Εν πάση περιπτώσει, όσοι θα προσληφθούν στη ΔΕΗ, όσοι θα κάνουν αίτηση πρόσληψης στη ΔΕΗ θα είναι άνθρωποι υψηλών προσόντων κατά βάση, μηχανικοί πληροφορικής κτλ. για τις ανάγκες της νέας ΔΕΗ, θα το κάνουν οικειοθελώς, επειδή θα δουν τις συμβάσεις και θα αποφασίσουν μόνοι τους να το κάνουν. Ας μην φροντίζουμε εμείς πριν από αυτούς γι’ αυτούς».

Δημ.: Ουσιαστικά το νομοσχέδιο αυτό στρώνει το χαλί του περιβάλλοντος που θέλετε να δημιουργήσετε γύρω από τη ΔΕΗ, το να είναι περισσότερο ανταγωνιστική, για τη μετέπειτα ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ. Είναι ένα πρώτο βήμα.

«Ναι, η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ είναι κάτι ανεξάρτητο, αλλά βεβαίως όλα συνδέονται. Η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ πέραν του ότι θα ανανεώσει το management, την προσέγγιση του ίδιου του ΔΕΔΔΗΕ σε σχέση με τους πολίτες, με τους καταναλωτές, θα είναι και μία ταμειακή ένεση από την άλλη πλευρά στη ΔΕΗ. Άρα με ένα πολυπαραγοντικό πρόγραμμα, το οποίο έχουμε εκπονήσει, έρχεται η μία δράση και κουμπώνει με την άλλη και μ’ αυτό τον τρόπο προσπαθούμε να ανέβει η ΔΕΗ την ανηφόρα και να γίνει μια πιο σύγχρονη και ανταγωνιστική επιχείρηση. Δεν είναι περίπτερο να αλλάξουν όλα διά μιας. Θα ήταν δημαγωγία από την πλευρά μου αν το έλεγα. Εκείνο το οποίο λέω σταθερά είναι ότι η κυβέρνηση με θάρρος και με σύστημα προχωρεί από την αρχή στην αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων της ΔΕΗ. Προτάξαμε αυτονόητα το πρόβλημα τη ρευστότητας και αυτή την ώρα έχουμε την έκθεση του ορκωτού ελεγκτή από τις 24 Σεπτεμβρίου, που λέει πως η ΔΕΗ έβγαλε τη μύτη της έξω από το νερό. Τώρα έχουμε το νόμο αυτό του εκσυγχρονισμού της ΔΕΗ με 10 συγκεκριμένα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση, έχουμε την απολιγνιτοποίηση, έχουμε την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ και θα έχουμε και ένα θαρραλέο άνοιγμα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, καθώς η πράσινη ενέργεια είναι η ενέργεια του μέλλοντος».

Δημ.: Κύριε υπουργέ, σε ό,τι αφορά το θέμα της απολιγνιτοποίησης. Από την πλευρά της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ τίθεται ένα ερώτημα: εφόσον η ΔΕΗ μπαίνει 300 εκατ. ευρώ το 2019, 200 εκατ. ευρώ το 2018, γιατί δεν κλείνετε τις μονάδες τώρα και εφόσον δεν τις κλείνετε προφανώς για λόγους επάρκειας του συστήματος, γιατί δεν προγραμματίζετε την αποζημίωση της ΔΕΗ για τις μονάδες που θα σβήσετε;

 

«Το πρόγραμμα της απολιγνιτοποίησης θα είναι εμπροσθοβαρές. Η κυβέρνηση θα εξετάσει όλες τις παραμέτρους στο πλαίσιο κανόνων ανταγωνισμού και στο πλαίσιο της ενεργειακής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Δημ.: Για τις εθελουσίες έχετε κάποια στοχοθεσία;

«Όλα αυτά θα τα συζητήσουμε και με τη διοίκηση της ΔΕΗ. Ξεκαθάρισα ήδη ότι σε μεγάλο βαθμό είναι συνδεδεμένες με την απολιγνιτοποίηση και για τις εθελούσιες της ΔΕΗ θα εφαρμοστεί το μοντέλο του ΟΤΕ. Αυτό σημαίνει ότι οι φορολογούμενοι και τα ασφαλιστικά ταμεία δεν θα βάλουν το χέρι στην τσέπη, το κόστος των εθελούσιων εξόδων θα το σηκώσει εξ ολοκλήρου η ίδια η ΔΕΗ. Και μπορεί να το σηκώσει, όχι γιατί πλούτισε ξαφνικά, αλλά γιατί θα μειώσει το κόστος της μισθοδοσίας της λόγω της μείωσης του αριθμού των εργαζομένων και υπολογίζει η διοίκηση της ΔΕΗ ότι ένα πρόγραμμα εθελούσιων εξόδων αντίστοιχο με το πρόγραμμα της εθελούσια εξόδου στον ΟΤΕ μπορεί να το αποσβέσει μέσα σε δύο- τρία χρόνια».

Νοε 6

10 μέτρα για τον εκσυγχρονισμό της ΔΕΗ

Εισαγωγική τοποθέτηση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, στη συνέντευξη Τύπου για το νομοσχέδιο «Απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στήριξη των ΑΠΕ»:

Σήμερα θα σας παρουσιάσουμε το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, τον εκσυγχρονισμό της ΔΕΗ, την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και τη στήριξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Το νομοσχέδιο αυτό είναι μια σημαντική διαρθρωτική παρέμβαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στην αγορά ενέργειας συνολικά και νομίζω ότι έχει διατάξεις που θα συζητηθούν συνολικά, όχι μόνο από όσους ασχολούνται με την ενέργεια, αλλά ευρύτερα στην κοινωνία.

Ο υφυπουργός Ενέργειας, ο κ. Θωμάς, θα αναφερθεί στα ζητήματα της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, τη στήριξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και άλλες επιμέρους διατάξεις, όπως για την ηλεκτροκίνηση.

Εμένα θα μου επιτρέψτε να ξεκινήσω αναφερόμενος αποκλειστικά στα ζητήματα της ΔΕΗ

Κυρίες και κύριοι, όπως γνωρίζετε τον Απρίλιο του 2019, ο ορκωτός ελεγκτής, η Ernst and Young, που είχε τοποθετηθεί από την προηγούμενη διοίκηση της ΔΕΗ, έθετε σοβαρό ζήτημα βιωσιμότητας της επιχείρησης- έχω καταθέσει και στα πρακτικά της Βουλής σχετικές αναφορές- και μάλιστα σημείωνε «δεν βλέπουμε πως μπορούμε να αλλάξουμε άποψη το επόμενο 12μηνο».

Η άποψη αυτή άλλαξε, όπως ξέρετε, στις 24 Σεπτεμβρίου. Άλλαξε διότι μόλις αναλάβαμε τη διακυβέρνηση προχωρήσαμε ταχύτατα στην εκπόνηση ενός σχεδίου το οποίο πρωτίστως επεδίωκε να αντιμετωπίσει τα ζητήματα ρευστότητας της εταιρείας. Ουσιαστικά ένα Σχέδιο Διάσωσης της εταιρίας, πρώτα από όλα, έτσι ώστε να μην καταρρεύσει.

Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύξαμε μια σειρά από πρωτοβουλίες. Πρώτον και κύριο, ενθαρρύναμε τη ΔΕΗ να προχωρήσει στη νέα της τιμολογιακή πολιτική, από τον περασμένο Αύγουστο. Παράλληλα, στη Βουλή έχουμε προωθήσει ήδη δύο πρωτοβουλίες νομοθετικού χαρακτήρα.

Η πρώτη αφορά στις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, μια παρέμβαση που πέρασε στο διυπουργικό νομοσχέδιο την περασμένη εβδομάδα και που δίνει τη δυνατότητα στο Υπουργείο Οικονομικών να προχωρήσει βάσει γνωμοδότησης της ΡΑΕ και να δώσει στη ΔΕΗ τα ποσά, που οφείλονταν σε αυτήν από το λογαριασμό ΥΚΩ του Δημοσίου, μέχρι και 200 εκατ. ευρώ.

Η δεύτερη προωθήθηκε νωρίτερα με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και αφορά την κατάργηση των ΝΟΜΕ, δηλαδή των δημοπρασιών, που είχαν συμφωνηθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και οδηγούσαν τη ΔΕΗ να πουλάει κάτω του κόστους στους ανταγωνιστές της. Η συγκεκριμένη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου θα κυρωθεί τις επόμενες μέρες από τη Βουλή με σχετικό κυρωτικό νομοσχέδιο.

Η προσπάθειά μας βεβαίως συνεχίζεται. Όπως λέω συχνά, η ΔΕΗ έβγαλε τη μύτη της έξω από το νερό, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έχει λύσει τα προβλήματά της. Έχει ακόμα ανηφόρα μπροστά της και σίγουρα έχει τρεις βασικές πολιτικές τις οποίες μπορεί και θα υιοθετήσει.

Η πρώτη είναι η απολιγνιτοποίηση, για την οποία έχουμε μιλήσει επανειλημμένως, αλλά είναι κομβικής σημασίας πολιτική. Η δεύτερη είναι η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ και η τρίτη είναι η δυναμική στήριξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας από τη ΔΕΗ. Όπως ξέρετε έχει μόνο το 3% στις ΑΠΕ, που είναι η πράσινη ενέργεια.

Δεν σταματάμε όμως σε αυτές τις τρεις επιλογές. Θέλουμε να εκσυγχρονίσουμε τη ΔΕΗ, να την κάνουμε πιο ευέλικτη, πιο λειτουργική, πιο γρήγορη στη λήψη αποφάσεων, πιο αποτελεσματική. Αυτό το στόχο έχει το σημερινό νομοσχέδιο, που θέλει να απαλλάξει τη ΔΕΗ από ένα straight jacket, το οποίο της έχει φορέσει κυρίως η νομοθεσία περί ΔΕΚΟ, ενώ είναι η μόνη εισηγμένη εταιρεία που είναι ανοιχτή στον ανταγωνισμό. Επομένως δεν έχει τις ίδιες απαιτήσεις στην καθημερινή της λειτουργία με άλλες δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς, που δεν είναι εισηγμένοι και πολύ περισσότερο που δεν έχουν να ανταγωνιστούν ιδιωτικές εταιρείες.

Στο πλαίσιο αυτού του σκεπτικού, παρουσιάζουμε σήμερα δέκα μέτρα για τον εκσυγχρονισμό της ΔΕΗ, τα οποία συμπεριλαμβάνονται στο νομοσχέδιο, το οποίο συζητήθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και το οποίο θα τεθεί σε διαβούλευση, αφού ληφθούν υπόψη και οι παρατηρήσεις που έγιναν από τους συναδέλφους υπουργούς, θα τεθεί αμέσως σε διαβούλευση. Την επόμενη Δευτέρα- Τρίτη.

Οι βασικές μας ρυθμίσεις είναι οι εξής:

  1. Καταργείται η μονιμότητα για τους νεοπροσλαμβανόμενους υπαλλήλους της ΔΕΗ και γίνονται ευέλικτες οι προσλήψεις:

 

Τι σημαίνει αυτό; Όσοι θα προσλαμβάνονται από εδώ και πέρα και θα προσλαμβάνονται άνθρωποι που πραγματικά χρειάζεται η ΔΕΗ, η ΔΕΗ του μέλλοντος. Δηλαδή άνθρωποι, νέοι συμπολίτες μας, οι οποίοι είναι εξειδικευμένοι στις νέες τεχνολογίες, άνθρωποι που μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής, της νέας ΔΕΗ. Οι άνθρωποι αυτοί, οι νέοι εργαζόμενοι της ΔΕΗ δεν θα είναι μόνιμοι, όπως οι μέχρι σήμερα εργαζόμενοι. Θα έχουν πιο ευέλικτες εργασιακές σχέσεις, γιατί θέλουμε ακριβώς η ΔΕΗ να μπορεί να ανταγωνιστεί και να έχει το πνεύμα του ιδιωτικού τομέα. Το λέμε τελείως ξεκάθαρα. Η ΔΕΗ δεν ανήκει στο στενότερο δημόσιο τομέα, δεν είναι Υπουργείο. Επομένως, οι νέοι εργαζόμενοι- δεν πειράζουμε τους παλιούς προφανώς- πρέπει να έχουν αυτό το εργασιακό καθεστώς. Με το νομοσχέδιο θα προβλέπεται συμμετοχή του ΑΣΕΠ στον έλεγχο της νομιμότητας, αλλά προφανώς θα υπάρχει μεγαλύτερη ταχύτητα και δεν απαιτείται μεγαλύτερη εμπλοκή του ΑΣΕΠ, για το λόγο ότι δεν μιλάμε για μόνιμες προσλήψεις.

 

  1. Καταργείται η μονιμότητα για Γενικούς Διευθυντές και Διευθυντές και εισάγονται οι τριετείς θητείες:

 

Οι Γενικοί Διευθυντές και οι Διευθυντές της ΔΕΗ θα έχουν από εδώ και στο εξής τριετή συμβόλαια. Θα επιλέγονται με προκήρυξη που θα γίνεται από την εταιρεία και θα απευθύνεται τόσο στους εργαζόμενους και στα στελέχη φυσικά της ΔΕΗ και σ’ αυτούς που κατέχουν σήμερα στις θέσεις, αλλά και σε στελέχη της αγοράς, έτσι ώστε να γίνεται επιλογή από μία μεγαλύτερη δεξαμενή.

 

  1. Εισάγουμε κίνητρα για την προσέλκυση στελεχών απ’ έξω, από την αγορά:

 

Οι αμοιβές των 80 Γενικών Διευθυντών και των Διευθυντών της ΔΕΗ, του ΔΕΔΔΗΕ και της ΔΕΗ Ανανεώσιμες, ακριβώς λόγω της τριετούς θητείας και της έλλειψης πια νομιμότητας στις συμβάσεις τους, θα καθορίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ, έπειτα από πρόταση μιας Επιτροπής Αμοιβών που προβλέπεται στο νομοσχέδιο.

 

Αυτή η διαδικασία είναι απαραίτητη, καθώς σήμερα υπάρχει διαρροή στελεχών, καλών στελεχών, από τη ΔΕΗ προς τους ανταγωνιστές της. Κι αυτό δεν είναι δυνατόν να το βλέπουμε απαθείς, ούτε είναι δυνατόν να χύνουμε κροκοδείλια δάκρυα για τη ΔΕΗ, αλλά να βλέπουμε να απαξιώνεται κάθε μέρα μια μεγάλη επιχείρηση και να παραμένουμε απαθείς στο όνομα οπουδήποτε δογματισμού.

 

  1. Ενισχύουμε τη μεσαία βαθμίδα διοίκησης της εταιρείας:

 

Οι Βοηθοί Διευθυντές, σε ένα ποσοστό 20% μπορεί να προσλαμβάνονται με αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου και αυτοί θα προσλαμβάνονται επίσης από την αγορά, αλλά θα αμείβονται με τους μισθούς των συναδέλφων τους της ΔΕΗ, όχι με ειδικό μισθολογικό καθεστώς.

 

  1. Τίθενται οι προϋποθέσεις στο νομοσχέδιο για την εισαγωγή ενός σχεδίου για Εθελούσιες Εξόδους που θα επιβαρύνει αποκλειστικώς τη ΔΕΗ, όχι τους φορολογούμενους, όχι τα ασφαλιστικά ταμεία:

 

Με σκοπό να μειωθεί το κόστος της ΔΕΗ υιοθετείται αυτό το πρόγραμμα των εθελούσιων εξόδων. Και ακριβώς επειδή θα μειωθεί το κόστος της ΔΕΗ, υπολογίζουμε ότι η ΔΕΗ θα έχει τη δυνατότητα να καλύψει το κόστος των εθελούσιων εξόδων. Με μια πρώτη εκτίμηση είναι- θα μιλήσουμε αναλυτικότερα όταν έρθει η ώρα, δεν θα το κάνουμε σήμερα- υπολογίζεται ότι το κόστος θα αποσβεστεί από τη ΔΕΗ μέσα σε δύο- τρία χρόνια. Κοντολογίς και για όσους έχουν απορίες, θα ακολουθήσουμε ακριβώς το μοντέλο το οποίο ακολουθήθηκε στον ΟΤΕ το 2012-2014. Όπως ο ΟΤΕ οργάνωσε τις εθελούσιες εξόδους του το 2012- 2014 με τον ίδιο τρόπο θα προχωρήσει και η ΔΕΗ στην παρούσα φάση.

 

  1. Διευκολύνουμε την Εσωτερική Κινητικότητα Εργαζομένων:

 

Για να γίνει καλύτερη διαχείριση του προσωπικού, των ανθρωπίνων πόρων, αίρουμε τους περιορισμούς που υπάρχουν στο Σύστημα Εσωτερικής Κινητικότητας, έτσι ώστε κάποιοι εργαζόμενοι να μπορούν να μετακινηθούν από τη ΔΕΗ ΑΕ στο ΔΕΔΔΗΕ και στη ΔΕΗ Ανανεώσιμες.

 

  1. Επιτρέπονται Εθελοντικές εφόσον το θέλουν, Μετακινήσεις προς το Δημόσιο τομέα, εργαζομένων της ΔΕΗ, μεταφορά εργαζομένων δηλαδή:

 

Είναι μία ρύθμιση η οποία μπορεί να αφορά μια σειρά από εργαζόμενους της ΔΕΗ στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης και γενικότερα στο πλαίσιο του μετασχηματισμού της ΔΕΗ. Ειδικότερα μπορεί να αφορά νεότερους εργαζομένους οι οποίοι δεν θα επιλέξουν να βγουν από την επιχείρηση με κάποια εθελούσια έξοδο. Και για όλα αυτά θα υπάρξει ο αναγκαίος συντονισμός φυσικά με το υπουργείο εσωτερικών διότι όλο αυτό θα ενταχθεί όπως αντιλαμβάνεστε στο πρόγραμμα κινητικότητας του Δημοσίου.

 

 

  1. Εισάγουμε ένα ευέλικτο πλαίσιο για τις προμήθειες:

 

Η ΔΕΗ σήμερα ακόμα και για 80.000 ευρώ, ακόμα και για μικρότερα ποσά, ακολουθεί μία μακρόσυρτη διαδικασία που προφανώς είναι ένα ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε σχέση με οποιονδήποτε ανταγωνιστή στην αγορά. Βεβαίως η νέα ρύθμιση θα είναι κάτω από τα κοινοτικά όρια. Σεβόμαστε απόλυτα, 100% το ενωσιακό δίκαιο και όλες τις σχετικές προβλέψεις και αποφάσεις που κατά καιρούς έχουν εκδοθεί από την ανεξάρτητη αρχή δημοσίων συμβάσεων. Παρακάμπτουμε τις χρονοβόρες διαδικασίες, ώστε η ΔΕΗ να μπορεί να κινείται γρηγορότερα, σημειώνω όμως ότι θα υπάρχουν εγγυήσεις σημαντικές. Η πρώτη είναι ότι θα υπάρχει πάντοτε διασφάλιση του προσυμβατικού ελέγχου του ελεγκτικού συνεδρίου, ο οποίος διατηρείται και θωρακίζει την εταιρεία ως μία σημαντική ασφαλιστική δικλείδα ελέγχου και δεύτερον ότι για τις προμήθειες, τις συμβάσεις της, προβλέπεται μία ειδική επιτροπή ελέγχου και εποπτείας των προμηθειών.

 

  1. Ενισχύουμε την εταιρική διακυβέρνηση της ΔΕΗ:

Μεταξύ των άλλων, για να λειτουργεί ως μία σύγχρονη ανώνυμη εταιρεία η ΔΕΗ εισάγουμε στο πλαίσιο της εταιρικής διακυβέρνησης, την επιτροπή αμοιβών και προσλήψεων, η οποία έχει ως έργο μεταξύ των άλλων την εισήγηση προς το Διοικητικό Συμβούλιο της πολιτικής προσλήψεων και προσωπικου αορίστου χρόνου, τη διαδικασία πρόσληψης και την πολιτική αμοιβών των υψηλόβαθμων στελεχών. Αλλά εισάγουμε και την Επιτροπή Ελέγχου και Εποπτείας των Αμοιβών, η οποία θα είναι επιτροπή που θα έχει την έγκριση της Γενικής Συνέλευσης της ΔΕΗ με κύριο έργο την εφαρμογή του Κανονισμού Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών της ΔΕΗ, στην οποία θα συμμετέχουν και μέλη ανεξάρτητα, όχι προερχόμενα από την ίδια τη ΔΕΗ, υψηλού κύρους, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η αντικειμενικότητα και η διαφάνεια, χωρίς να ξεχνάμε τη βασική επιδίωξη να πηγαίνει πιο γρήγορα η ΔΕΗ σε σχέση με τις συμβάσεις της.

 

  1. Καταργείται το προνομιακό τιμολόγιο για τους εργαζομένους, για τους συνταξιούχους της ΔΕΗ:

Μένουμε ακριβώς σε αυτό που είχαμε πει ως ανακοίνωση του υπουργείου. Δηλαδή, ενώ μέχρι σήμερα υπάρχει έκπτωση 75% για εργαζόμενους και συνταξιούχους, η οποία καταλαμβάνει όχι μόνο το ανταγωνιστικό σκέλος των τιμολογίων -δηλαδή τη χρέωση που εισπράττει η ΔΕΗ- αλλά καταλαμβάνει και τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις -ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ, ΕΤΜΕΑΡ και τα λοιπά- εδώ καταργείται πλήρως η έκπτωση σε σχέση με όλες τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις και θα υπάρχει μία έκπτωση 30% όπως είναι και σε κάποιους από τους ανταγωνιστές της, για τους εργαζόμενους της επιχείρησης. Δεν είναι κάτι νέο. Αν διαβάσετε την ανακοίνωσή μας του Αυγούστου, το προβλέπαμε, αλλά ήταν κάτι το οποίο πρέπει να νομοθετηθεί προκειμένου να είμαστε σε σταθερό έδαφος διότι η προηγούμενη ρύθμιση ήταν με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου.

Εκείνο το οποίο θέλω να σας είναι ότι τόσο με αυτές τις ρυθμίσεις, όσο και με τις ρυθμίσεις -πολύ σημαντικές- στις οποίες θα αναφερθεί στη συνέχεια ο κ. Θωμάς και που αφορούν την πλήρη ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, την ενεργό στήριξη των ΑΠΕ με μια σειρά από ρυθμίσεις, την ταχεία διαδικασία υιοθέτησης του target model, για έχουμε μια γρήγορη μετάβαση σε μία απελευθερωμένη αγορά ενέργειας, αλλά και αρκετές άλλες ρυθμίσεις για την ενεργειακή εξοικονόμηση και την ηλεκτροκίνηση. Με όλες αυτές λοιπόν τις ρυθμίσεις, εμείς θεωρούμε ότι κάνουμε σημαντικά βήματα στον εκσυγχρονισμό της αγοράς ενέργειας. Έχοντας ως στόχο: να έχουμε μία απελευθερωμένη αγορά, με στόχο να είμαστε εναρμονισμένοι με την ευρωπαϊκή πρακτική που είναι μια πράσινη αγορά ενέργειας συνολικά. Για αυτό μιλάμε για απολιγνιτοποίηση, για αυτό μιλάμε για στήριξη των ΑΠΕ, για αυτό μιλάμε για προώθηση της ενεργειακής εξοικονόμησης, για αυτό μιλάμε για στήριξη της ηλεκτροκίνησης. Θεωρούμε ότι αυτό που προωθούμε είναι μια πραγματικά ευρωπαϊκή ατζέντα, η οποία υπηρετεί την ίδια την αγορά, υπηρετεί τους ίδιους τους εργαζομένους στην αγορά, υπηρετεί τους καταναλωτές γιατί θα έχουν μία καλύτερα λειτουργούσα αγορά, υπηρετεί και την ίδια την εθνική οικονομία.

Και δίνω τον λόγο στον κ. Θωμά, με τον οποίο συνεργαστήκαμε στενά όπως είναι φυσικό -όπως και με την κ. Σδούκου- για να μιλήσει για όλα τα θέματα τα οποία εγώ δεν κάλυψα.