Απρ 18

Ανάχωμα για τους πιο αδύναμους η σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού - συνέντευξη στην εφημερίδα POLITICAL

Στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου στα τέλη του μήνα παραπέμπει ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης για τις ανακοινώσεις σχετικά με τη δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού εντός του τρέχοντος έτους σε συνέντευξή του στην «Political».

Ο κ. Χατζηδάκης υπεραμύνεται των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων των fast track συντάξεων και των συντάξεων εμπιστοσύνης, ενώ κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ για υποκρισία. Ο υπουργός Εργασίας μάλιστα επιμένει ότι η πολιτική σταθερότητα είναι η καλύτερη απάντηση στις κρίσεις που αντιμετωπίζει ο τόπος ενόψει του επικείμενου εκλογικού ραντεβού.

 Πότε σχεδιάζετε να ανακοινώσετε την αύξηση του κατώτατου μισθού; Μπορείτε να μας περιγράψετε το ύψος του με δεδομένο πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε επισημάνει σε πρόσφατη δημόσια τοποθέτηση του ότι σε αυτήν θα πρέπει να συνεκτιμηθεί και η σημαντική αύξηση του πληθωρισμού; Ανησυχείτε μήπως η δρομολογούμενη αύξηση «χαθεί» από το άνευ προηγουμένου κύμα ακρίβειας; 

Να θυμίσω καταρχάς ότι έχουμε ήδη προχωρήσαμε στη- συμβολική όπως την χαρακτήρισε και ο  Πρωθυπουργός- αύξηση του 2%. Απόφαση που ελήφθη πέρυσι, όταν η οικονομία έβγαινε από μία βαθιά ύφεση ύψους 9% το 2020. Γι’αυτό και όλοι οι εργοδότες τότε- μικροί και μεσαίοι- αλλά και η Τράπεζα της Ελλάδος είχαν ζητήσει να παγώσουμε τον κατώτατο μισθό. Εμείς ωστόσο, θέλαμε να δείξουμε στην πράξη, ότι οι εργαζόμενοι είναι στο επίκεντρο της πολιτικής μας. Γι’αυτό αποφασίσαμε αυτή τη- μικρή έστω- αύξηση. Η οποια, σε συνδυασμό με άλλα μέτρα (μείωση φορολογίας, ασφαλιστικών εισφορών κ.α.) οδήγησε σε όφελος για όσους αμείβονται με τον κατώτατο μισθό της τάξεως των 305 έως 534 ευρώ ετησίως. Αυτό προφανώς δεν αρκεί. Ειδικά στις σημερινές συνθήκες. Έτσι, τώρα που αυξήθηκε το ΑΕΠ πάνω από 8% το 2021, προχωρούμε σε μία ακόμη αύξηση. Περιμένω να λάβω αυτές τις μέρες την έκθεση που συνέταξαν οι ειδικοί εμπειρογνώμονες, μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης που προβλέπει ο νόμος. Θα την μελετήσουμε, και στο Υπουργικό Συμβούλιο που θα γίνει αμέσως μετά το Πάσχα, θα κάνω ως Υπουργός Εργασίας την πρόταση για το νέο κατώτατο μισθό. Αυτό που μπορώ τώρα να σας πω είναι ότι ισχύει στο ακέραιο η δέσμευση του Πρωθυπουργού για μία σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού. Αύξηση-ανάχωμα για τους πιο αδύναμους απέναντι στην ακρίβεια! 

Προ ημερών ανακοινώσατε δύο νέους θεσμούς, τις «fast track συντάξεις» και τις «συντάξεις εμπιστοσύνης» χάριν της επιτάχυνσης της απονομής των συντάξεων. Τι σας κάνει να πιστεύετε πως μέσω αυτών των διατάξεων θα επιλυθεί το χρονίζον πρόβλημα της έγκαιρης χορήγησης των συντάξεων;

Είναι ρυθμίσεις με χαρακτηριστικά: τη χρήση της τεχνολογίας, την εμπιστοσύνη στον πολίτη και την ταχύτητα. Οι fast track συντάξεις αφορούν τις νέες αιτήσεις συνταξιοδότησης, τις οποίες ο ΕΦΚΑ είναι πλέον υποχρεωμένος να εκδίδει σε 3 μήνες. Εάν δεν το κάνει, τότε η υπηρεσία θα στηρίζεται, στα στοιχεία για το ασφαλιστικό ιστορικό του ασφαλισμένου που υπάρχουν στο ηλεκτρονικό σύστημα “ΑΤΛΑΣ” και στα στοιχεία που θα προσκομίζει αμέσως μετά ο ασφαλισμένος. Με βάση αυτά, θα βγαίνει η σύνταξη σε χρόνο-ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα! Οι “συντάξεις εμπιστοσύνης” από την άλλη μεριά, αφορούν στις αιτήσεις συνταξιοδότησης που υποβλήθηκαν μέχρι τις 31 Μαρτίου. Η σύνταξη θα εκδίδεται στη βάση των στοιχείων του ασφαλιστικού ιστορικού (και πάλι από το σύστημα «ΑΤΛΑΣ») και των δηλώσεων των ασφαλισμένων για την αναγνώριση επιπλέον χρόνου ασφάλισης, που όμως θα γίνονται δεκτές χωρίς να απαιτούνται παραστατικά που να τις τεκμηριώνουν. Άρα, εδώ, η διαδικασία θα είναι ακόμη ταχύτερη! Και θα μας επιτρέψει να τελειώνουμε μια και καλή με τη ντροπή των εκκρεμών συντάξεων! Είναι ρυθμίσεις κοινής λογικής και γι’αυτό δεν μπορώ να μη σημειώσω την υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ, οι βουλευτές του οποίου, ενω άσκησαν σφοδρή κριτική στις ρυθμίσεις αυτές στη Βουλή, κατέληξαν να ψηφίσουν τελικά “παρών”! Έδειξαν, λοιπόν, την πολιτική σύγχυση, αλλά και το θράσος αυτού του κόμματος.

Γιατί δεν είχαν επιστρατευθεί έως τώρα τέτοιες ρυθμίσεις;

Διότι παλαιότερα δεν υπήρχαν τα απαραίτητα ηλεκτρονικά συστήματα και τεχνικά δεδομένα. Και, επίσης, διότι οι εκκρεμείς συντάξεις αφορούν στη συντριπτική τους πλειονότητα τα έτη 2020 και 2021, οπότε και οι αιτήσεις για συνταξιοδότηση ξεκίνησαν να υποβάλλονται ηλεκτρονικά. Τώρα λοιπόν ωρίμασαν οι συνθήκες-κυρίως από τεχνολογικής πλευράς.

Ψηφίστηκε την Πέμπτη το νομοσχέδιο “Δουλειές Ξανά”. Η αντιπολίτευση σας κατηγόρησε ότι διαλύετε τον ΟΑΕΔ και τιμωρείτε τους ανέργους. Τι απαντάτε;

Δεν είναι δα και κάποια έκπληξη η ακραία αντιπολίτευση που για άλλη μια φορά άσκησε ο ΣΥΡΙΖΑ. Λένε ότι διαλύεται ο ΟΑΕΔ. Πώς γίνεται, άραγε, αυτό; Με τα νέα ψηφιακά εργαλεία που εισάγουμε; Με τον υπερδιπλασιασμό των κονδυλίων που θα διαχειρίζεται από εδώ και στο εξής ο ΟΑΕΔ, που μετονομάζεται σε Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης;  Είναι μήπως διάλυση το γεγονός ότι για πρώτη φορά από το 2013 και μετά χαράσσεται στεγαστική πολιτική- αξιοποιώντας το επί πολλά χρόνια αναξιοποίητο αποθεματικό ύψους 1,5 δις. του ΟΑΕΔ- που αγκαλιάζει τους εργαζομένους, ιδιαίτερα τους νέους; Λένε, επίσης, ότι τιμωρούμε τους ανέργους. Αναρωτιέμαι, είναι τιμωρία το επίδομα εργασίας που για πρώτη φορά εισάγουμε; Δηλαδή, ότι ένας άνεργος που προσλαμβάνεται στους 4 μήνες ανεργίας, θα παίρνει μισό επίδομα ανεργίας για τους υπόλοιπους 8 μήνες που θα ίσχυε το επίδομα, συν τον μισθό του. Ή μήπως είναι τιμωρία το πριμ των 300 ευρώ στους μακροχρόνια ανέργους, που καταρτίζουν ατομικό ψηφιακό σχέδιο δράσης, ώστε να επανασυνδεθούν με την αγορά εργασίας; Αυτό το οποίο παρακολουθήσαμε στη Βουλή ήταν μία εμμονική άρνηση του καινούργιου. Αλλά και μία καταιγιστική καταστροφολογία και ψευδολογία. Οι πολίτες όμως δεν τα έχουν ανάγκη αυτά. Έχουν ανάγκη από συγκεκριμένο έργο. Και αυτό κάνουμε. Έχουμε δώσει δείγματα γραφής τα τελευταία δυόμισι χρόνια με εφαρμοσμένη κοινωνική πολιτική. Πολιτική με θετικό αποτύπωμα για εργαζομένους, ασφαλισμένους, αναπήρους, όλους του συμπολίτες μας που έχουν ανάγκη. Δεν διεκδικούμε το μονοπώλιο της κοινωνικής ευαισθησίας, αλλά δεν το χαρίζουμε και σε κανέναν. 

Παρά τις διαβεβαιώσεις περί εξάντλησης της 4ετίας ο Κυριάκος Μητσοτάκης άνοιξε προ ημερών το ζήτημα των μετεκλογικών συνεργασιών. Η «πρόσκληση» περί κυβερνητικής συνεργασίας ισχύει από την Κυριακή της απλής αναλογικής; Με ποια κόμματα θα μπορούσατε να σχηματίσετε κυβέρνηση; Ο συγκεκριμένος ελιγμός σημαίνει πως εγκαταλείπετε ευσχήμως το στόχο της αυτοδυναμίας ως περίπου ανέφικτο υπό τις παρούσες συνθήκες;

Ο Πρωθυπουργός δεν είπε παρά το αυτονόητο: ότι είναι τελικά οι ψηφοφόροι που θα υποδείξουν το πώς θα κυβερνηθεί η χώρα. Δικός μας στόχος είναι η σταθερότητα. Γιατί; Διότι, πιστεύουμε ότι η πολιτική σταθερότητα είναι η καλύτερη απάντηση στις κρίσεις με τις οποίες ερχόμαστε κάθε φορά αντιμέτωποι: από τον Έβρο και την όξυνση με την Τουρκία, μέχρι την πανδημία και τώρα έναν πόλεμο με πρωτοφανείς οικονομικές συνέπειες. Γι’αυτό το λόγο αλλάξαμε και τον εκλογικό νόμο. Διότι πιστεύουμε ότι η απλή αναλογική οδηγεί σε ακυβερνησία που αναπόφευκτα θα υπονομεύσει τις προσπάθειες της χώρας. Ενώ η ενισχυμένη αναλογική, που εμείς φέραμε, μπορεί να οδηγήσει σε σταθερές κυβερνήσεις. Γι’αυτό και βασικός μας στόχος είναι η αυτοδυναμία. Με δεδομένα τις πολιτικές παραδόσεις της χώρας και τη συμπεριφορά των πολιτικών κομμάτων, ως πολίτης υπογραμμίζω, ότι η αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας θα είναι στην παρούσα φάση το καλύτερο για τον τόπο. Σε τελική ανάλυση όμως, όπως σημείωσε και ο Πρωθυπουργός, το ποιον από τους δύο δρόμους θα ακολουθήσει η χώρα, θα είναι επιλογή των ίδιων των ψηφοφόρων.

Απρ 10

Συντάξεις fast track και συντάξεις εμπιστοσύνης – Νέες πολιτικές από τον ΟΑΕΔ για τη στέγαση – Έμφαση στους νέους - Παρέμβαση στο στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών

Την άμεση κατάθεση δέσμης νομοθετικών ρυθμίσεων (συντάξεις fast track και «συντάξεις εμπιστοσύνης») με στόχο την δραστική επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής των συντάξεων εξήγγειλε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης από το βήμα του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

Όπως σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, «το 2021 εκδόθηκαν 224.000 αποφάσεις για κύριες συντάξεις, που αποτελεί ρεκόρ όλων των εποχών για τον ΕΦΚΑ και τα προκάτοχα ταμεία του. Αυτή η βελτίωση όμως δεν αρκεί, γι’ αυτό τις επόμενες ημέρες θα παρουσιάσουμε πακέτο ρυθμίσεων που όχι μόνο θα επιταχύνουν την έκδοση των συντάξεων, αλλά και θα δείχνουν το σεβασμό του Δημοσίου προς τον βασανισμένο από τον ΕΦΚΑ Έλληνα πολίτη».

Οι δυο βασικότερες παρεμβάσεις, είναι οι ακόλουθες:

Πρώτον, έκδοση συντάξεων fast track, για τις νέες συντάξεις. Όπως υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης, από εδώ και στο εξής, ο ΕΦΚΑ θα είναι υποχρεωμένος να εκδίδει συντάξεις εντός τριών μηνών, να ολοκληρώνει δηλαδή τον σχετικό έλεγχο εντός αυτού του διαστήματος. Εάν η προθεσμία αυτή δεν τηρείται, τότε οι αρμόδιες υπηρεσίες για να εκδώσουν την απόφαση θα πρέπει να στηρίζονται σε δυο δεδομένα: Αφενός στα στοιχεία που περιέχει το ηλεκτρονικό σύστημα «ΑΤΛΑΣ» για το ασφαλιστικό ιστορικό του αιτούντος, αφετέρου στα επιπλέον στοιχεία που έχει ο ίδιος προσκομίσει για τον χρόνο της ασφάλισής του. «Ο έλεγχος δηλαδή θα γίνεται στη βάση αυτών μόνο των στοιχείων και η σύνταξη θα βγαίνει σε χρόνο-ρεκόρ. Πρόκειται για καινοτομία όχι μόνο για τον Φορέα, αλλά και για τη δημόσια διοίκηση συνολικά», είπε ο κ. Χατζηδάκης.

Δεύτερον, η «σύνταξη εμπιστοσύνης» που, όπως σημείωσε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, θα αφορά στο στοκ των εκκρεμών συντάξεων. Σε αυτή την περίπτωση, η διαδικασία θα είναι ακόμη ταχύτερη: Για τους συνταξιούχους δηλαδή που είναι ήδη σε αναμονή, η σύνταξη θα εκδίδεται με βάση τα στοιχεία του συστήματος «ΑΤΛΑΣ», τα στοιχεία που έχουν οι ίδιοι προσκομίσει στον ΕΦΚΑ, αλλά και με βάση τις δηλώσεις τους για επιπλέον ασφαλιστικό χρόνο, ακόμα και αν γι’ αυτές δεν έχουν υποβάλει αποδεικτικά. Δηλαδή, χωρίς περαιτέρω έλεγχο, με βάση τη δήλωση-απάντηση του ασφαλισμένου στο ιστορικό ασφαλιστικό που λαμβάνει από τον ΕΦΚΑ θα βγαίνει η σύνταξη. Γι’ αυτό και η διαδικασία σε αυτή την περίπτωση θα είναι ακόμη ταχύτερη και θα στηρίζεται στην εμπιστοσύνη του κράτους προς τον ασφαλισμένο.

Και στις δυο περιπτώσεις, ο ΕΦΚΑ θα διενεργεί εκ των υστέρων ελέγχους για να διαπιστώσει εάν τα στοιχεία που έχει δηλώσει ο ασφαλισμένος είναι σωστά και να προχωρήσει στις απαραίτητες αναπροσαρμογές του ποσού της σύνταξης, αν είναι απαραίτητο. Ο κ. Χατζηδάκης ξεκαθάρισε ότι σε περίπτωση υποβολής πλαστών στοιχείων, θα επιβληθούν και οι αντίστοιχες ποινές.

«Θα ήθελα να καλέσω τις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ και τους υπαλλήλους που ασχολούνται με τις συντάξεις να σταματήσουν να ψειρίζουν τη μαϊμού», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης, υπογραμμίζοντας τη βούληση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να επιταχύνει την έκδοση των συντάξεων όσο περισσότερο γίνεται. Πρόσθεσε μάλιστα ότι η εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων θα γίνει μετά το Πάσχα, αφού εκδοθούν οι σχετικές εγκύκλιοι από τον ΕΦΚΑ.

Στεγαστική πολιτική

Αναφερόμενος στη νέα στεγαστική πολιτική που θα θέσει σε εφαρμογή η κυβέρνηση ο κ. Χατζηδάκης έκανε λόγο για επανάσταση, με πλέγμα ρυθμίσεων μέρος των οποίων θα υλοποιήσει ο ΟΑΕΔ.

«Θα παρέμβουμε αξιοποιώντας το αποθεματικό ύψους 1,5 δισ. ευρώ που έχει ο ΟΑΕΔ, ο οποίος αντί να κάνει απλώς εργατικές κατοικίες, θα μπορέσει να κινηθεί με πιο σύγχρονο τρόπο, πιο ευέλικτα και σε διαφορετικά επίπεδα», ανέφερε ο υπουργός.

Συγκεκριμένα ο ΟΑΕΔ θα μπορεί να αγοράζει ή να εκμισθώνει οικόπεδα για ανάπτυξη μέσω ΣΔΙΤ και θα εφαρμόζει ποικιλία επιμέρους δράσεων που μπορεί να είναι: παραχώρηση με χαμηλό ενοίκιο ώστε σε μερικά χρόνια με κατάλληλες ρυθμίσεις ο εργαζόμενος να μπορεί να αγοράσει το ακίνητο (rent-to-own), επιδότηση ενοικίου, επιδότηση επιτοκίου, επιδότηση για αγορά πρώτης κατοικίας ή ανακαίνιση υπαρχόντων κτιρίων προκειμένου να διατεθούν σε εργαζόμενους.

Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι τα στεγαστικά προγράμματα δεν θα απευθύνονται μόνο στο εργατικό δυναμικό αλλά και στους νέους συνολικά. «Μας ενδιαφέρει να στηρίξουμε το ξεκίνημα των νέων ζευγαριών καθώς έχουμε οξύ δημογραφικό πρόβλημα και η στέγαση των εργαζομένων, ιδιαίτερα των νέων, θα είναι προτεραιότητα της κυβέρνησης η οποία επιδιώκει να ασκήσει κοινωνική πολιτική στην πράξη», τόνισε ο υπουργός.

Κατώτατος μισθός

Σε σχέση εξάλλου με την αύξηση του κατώτατου μισθού ο κ. Χατζηδάκης επανέλαβε ότι το υπουργείο περιμένει την πρόταση των εμπειρογνωμόνων σε συνεργασία με το ΚΕΠΕ, προκειμένου να διαμορφώσει στη συνέχεια την εισήγηση προς το υπουργικό Συμβούλιο. Υπενθύμισε ότι μετά από μια χρονιά ύφεσης 9%, πέρυσι αποφασίστηκε συμβολική αύξηση 2% από 1ης Ιανουαρίου 2022, η οποία μαζί με το όφελος από την μείωση των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών φτάνει μέχρι και πάνω από 500 ευρώ ετησίως για τους χαμηλόμισθους. «Τώρα έχει προηγηθεί μια χρονιά κατά την οποία υπήρξε αύξηση του ΑΕΠ κατά 8%. Θα ληφθεί υπόψη αυτό. Θα ληφθεί επίσης υπόψη η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας από τη μια πλευρά και από την άλλη η ανάγκη προστασίας των εργαζόμενων, ιδιαίτερα στις δύσκολες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί διεθνώς και θα πάρουμε μια απόφαση η οποία θα οδηγεί σε αυτό που έχει προαναγγείλει ο πρωθυπουργός, μια σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού», ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης. Υπογράμμισε εξάλλου πως η λογική της αύξησης του κατώτατου μισθού που εφαρμόζεται στην Ελλάδα, όπως καθορίζεται με νόμο του 2013, έχει προταθεί από την ΕΕ για τους ευρωπαϊκούς κατώτατους μισθούς συνολικά.

 

Απρ 7

Επανεκκίνηση της στεγαστικής πολιτικής με το νομοσχέδιο «Δουλειές Ξανά»

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Δουλειές Ξανά: Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις».

Με το νομοσχέδιο εισάγονται ρυθμίσεις που προβλέπουν:

  • αναδιοργάνωση και ψηφιοποίηση του ΟΑΕΔ, ο οποίος μετονομάζεται σε Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ),
  • θέσπιση επιδόματος εργασίας,
  • καταβολή πριμ για την κατάρτιση Ατομικού Σχεδίου Δράσης,
  • αναβάθμιση του συστήματος κατάρτισης και
  • θέσπιση κριτηρίων για την αντιμετώπιση της κατάχρησης παροχών της ΔΥΠΑ.

Σε σχέση με το νομοσχέδιο όπως αυτό είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση επέρχονται δυο βασικές αλλαγές: Η επέκταση των αρμοδιοτήτων της ΔΥΠΑ, έτσι ώστε να καλύπτει γενικά και τις στεγαστικές ανάγκες των νέων. Και η προσθήκη νέων κριτηρίων για την αξιολόγηση του έργου των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ).

Πιο συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο εισάγει ρυθμίσεις που διευκολύνουν τόσο την απόκτηση/ανέγερση ακινήτων που θα διατεθούν για τη στέγαση εργαζόμενων, ανέργων και των οικογενειών τους, όσο και την αξιοποίηση της περιουσίας της ΔΥΠΑ για την αύξηση των εσόδων της. Επίσης στο πλαίσιο αυτό επεκτείνονται οι αρμοδιότητες της ΔΥΠΑ, έτσι ώστε πέρα από την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του εργατικού δυναμικού, να μπορεί η ΔΥΠΑ να ασχοληθεί και με τις στεγαστικές ανάγκες των νέων, μέσω της χορήγησης παροχών και της υλοποίησης σχετικών προγραμμάτων.

Με τις νέες ρυθμίσεις επιτρέπεται στη ΔΥΠΑ να αποκτά αδόμητα και δομημένα ακίνητα για την εκπλήρωση των σκοπών, που σχετίζονται με τη στεγαστική συνδρομή, τους οποίους έχει αποκτήσει ως διάδοχος του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας. Προβλέπεται επίσης ότι η Υπηρεσία μπορεί να συμπράττει με δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για την ανέγερση ακινήτων, με σκοπό την προώθηση των κυβερνητικών πολιτικών σχετικά με τη στεγαστική προστασία του εργατικού δυναμικού και των νέων.

Για τα ακίνητα ιδιοκτησίας της ΔΥΠΑ, που δεν προορίζονται για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών των εργαζόμενων, εισάγονται ρυθμίσεις που θα επιτρέψουν την καλύτερη εκμετάλλευση και την αύξηση των εσόδων της. Στο πλαίσιο αυτό επιτρέπεται η σύναψη μακροχρονίων μισθώσεων, η σύμπραξη με ιδιώτες οι οποίοι μπορεί να αναλάβουν την οικοδόμηση αδόμητων ακινήτων, ο εγγυήσεις που θα πρέπει να παρέχουν για να συμμετάσχουν στους σχετικούς διαγωνισμούς, κ.ά.

Όσον αφορά στον έλεγχο των παρόχων επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, διευρύνονται τα κριτήρια ως προς τον έλεγχο της ποιότητας στην κατάρτιση. Πλέον η αξιολόγηση θα καταλήγει σε βαθμολόγηση του παρόχου, σε αριθμητική κλίμακα από το 1 (κακή) ως το 5 (άριστη), ενώ ο πάροχος δεν μπορεί να βαθμολογηθεί θετικά (3 και άνω) εάν δεν πληροί τουλάχιστον 3 από  τα 5 ακόλουθα κριτήρια:

– τουλάχιστον το 50% των άνεργων καταρτισθέντων να βρήκε εργασία εντός 12 μηνών,

– τουλάχιστον το 90% των εργαζόμενων καταρτισθέντων να διατήρησε την ιδιότητα του εργαζομένου για διάστημα 12 μηνών,

– να έχει αξιολογηθεί θετικά το πρόγραμμα από τουλάχιστον το 75% των καταρτισθέντων,

– να έχει αξιολογηθεί θετικά το πρόγραμμα από τουλάχιστον το 75% των  εργοδοτών, όταν πρόκειται για πρόγραμμα κατάρτισης εργαζομένων, και

– να έχει πιστοποιηθεί τουλάχιστον το 80% των καταρτισθέντων που έχουν περαιώσει την παρακολούθηση του προγράμματος.

Με τις βασικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, όπως διαμορφώθηκαν μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης:

  1. Θεσπίζονται νέα ψηφιακά εργαλεία (ψηφιακή κάρτα ΔΥΠΑ, ψηφιακό μητρώο, ψηφιακό ατομικό σχέδιο δράσης), που αποσκοπούν στη διευκόλυνση των ανέργων να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας.
  2. Προβλέπεται νέος ρόλος των κοινωνικών εταίρων στην ανάπτυξη δράσεων και προγραμμάτων σχετικών με την επαγγελματική κατάρτιση και την αναβάθμιση δεξιοτήτων του επαγγελματικού δυναμικού, μέσα από τον «Ειδικό Λογαριασμό Επαγγελματικής Κατάρτισης» (Ε.Λ.Ε.Κ.), τον οποίο θα διαχειρίζεται νομικό πρόσωπο που θα συγκροτήσουν οι κοινωνικοί εταίροι.
  3. Θεσπίζεται για πρώτη φορά επίδομα εργασίας για τους επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν δουλειά, οι οποίοι εκτός από το μισθό τους θα συνεχίζουν να εισπράττουν το 50% του επιδόματος ανεργίας μέχρι την προβλεπόμενη ημερομηνία.
  4. Παρέχεται για πρώτη φορά μπόνους ύψους 300 ευρώ στους μακροχρόνια (πάνω από 5 χρόνια) ανέργους που καταρτίζουν Ατομικό Σχέδιο Δράσης.
  5. Εισάγονται εισοδηματικά κριτήρια για την διατήρηση σειράς βοηθημάτων, παροχών κ.λπ., που προβλέπονται για τους εγγεγραμμένους στο Μητρώο Ανέργων του ΟΑΕΔ. Στόχος της ρύθμισης είναι η αντιμετώπιση φαινομένων κατάχρησης και απάτης, που εντοπίστηκαν μετά από διασταυρώσεις, οι οποίες αποκάλυψαν περιπτώσεις προσώπων με υψηλά εισοδήματα που παρέμεναν επί χρόνια εγγεγραμμένα στο μητρώο. Τα κριτήρια αυτά είναι εκείνα που εφαρμόζονται για την χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης και δεν επηρεάζουν το επίδομα ανεργίας, το οποίο θα εξακολουθήσει να χορηγείται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια ούτε το επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας και το βοήθημα για αυτοτελώς και ανεξάρτητα απασχολούμενους, για τα οποία παραμένουν οι προϋποθέσεις που προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία. Επίσης, δεν αλλάζει το καθεστώς που διέπει την χορήγηση του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ) ρεύματος, την έκπτωση ή απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ και το επίδομα θέρμανσης.
  6. Προβλέπεται διαγραφή από το Μητρώο Ανέργων για δύο χρόνια και διακοπή του επιδόματος ανεργίας μετά από τρεις αρνήσεις κατάλληλων θέσεων εργασίας, όπως επίσης διαγραφή από το μητρώο για έξι μήνες και διακοπή του επιδόματος ανεργίας για άρνηση συμμετοχής σε δράση κατάρτισης. Κατάλληλη θέση εργασίας θεωρείται εκείνη που αντιστοιχεί στην επαγγελματική ειδικότητα, στις γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες, στα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, στους επαγγελματικούς στόχους και στον τόπο μόνιμης κατοικίας του αναζητούντος εργασία, στην προηγούμενη απασχόληση και στις αποδοχές του ανέργου.
  7. Αναβαθμίζεται ο μηχανισμός διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας με σκοπό τα προγράμματα κατάρτισης και απασχόλησης να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.
  8. Θεσπίζεται ο «Ατομικός Λογαριασμός Δεξιοτήτων», ένα ψηφιακό εργαλείο στα χέρια του πολίτη, όπου θα καταγράφονται οι δεξιότητες, οι καταρτίσεις και οι πιστοποιήσεις που λαμβάνει ή/ και δικαιούται ο καταρτιζόμενος.
  9. Εισάγεται πλέγμα ρυθμίσεων με στόχο την εμπέδωση του τρίπτυχου «Αξιολόγηση – Ποιότητα – Πιστοποίηση» στο σύστημα επαγγελματικής κατάρτισης και συνδέονται οι αμοιβές με τα αποτελέσματα. Συγκεκριμένα, πέραν των ρυθμίσεων που αναφέρθηκαν παραπάνω σχετικά με τον έλεγχο της ποιότητας, προβλέπονται:
    • Ορίζεται ότι δεν επιτρέπεται η καταβολή προς τον πάροχο άνω του 40 % της αμοιβής ανά ωφελούμενο αν ο ωφελούμενος δεν έχει ολοκληρώσει την παρακολούθηση του προγράμματος, και άνω του 70%, αν ο ωφελούμενος δεν έχει πιστοποιηθεί επιτυχώς για την περάτωση του προγράμματος.
    • Ιδρύεται Ψηφιακή Πύλη για τις Δεξιότητες στον ιστότοπο skills.gov.gr, ώστε με το πάτημα ενός κουμπιού πολίτες και φορείς να ενημερώνονται για θέματα δεξιοτήτων και κατάρτισης.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Το νομοσχέδιο «Δουλειές ξανά» αλλάζει τον ΟΑΕΔ, ενισχύει τις πολιτικές απασχόλησης, στρέφει τα επιδόματα προς τους πραγματικούς ανέργους και θέτει τις βάσεις για μια κατάρτιση που θα είναι πραγματικό όπλο των ανέργων και των εργαζομένων για το μέλλον.

Με νέα ψηφιακά εργαλεία, νέο ρόλο των κοινωνικών εταίρων και με εκσυγχρονισμό της στεγαστικής πολιτικής, η οποία πλέον θα καλύπτει και τις ανάγκες των νέων συνολικά, ο ΟΑΕΔ περνάει σε μια άλλη εποχή για τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης στην Ελλάδα. Αυτό συμβολίζει άλλωστε και η μετονομασία σε ΔΥΠΑ. Το επίδομα εργασίας που καθιερώνεται για πρώτη φορά και το ειδικό πριμ για την επανασύνδεση των μακροχρόνια ανέργων με τον Οργανισμό είναι πολιτικές που αγκαλιάζουν τους πραγματικούς ανέργους. Ενώ από την άλλη πλευρά με την εισαγωγή ρυθμίσεων όπως π.χ. εισοδηματικά κριτήρια αντίστοιχα με το επίδομα θέρμανσης για ορισμένα από τα ωφελήματα της ΔΥΠΑ επιχειρείται να αντιμετωπιστούν καταχρήσεις εκ μέρους ορισμένων, που κατά δήλωσή τους έχουν υψηλά εισοδήματα και οι οποίες στρέφονται εναντίον των πραγματικών ανέργων.

Αυτό είναι το πνεύμα και των ρυθμίσεων για την κατάρτιση. Η Κυβέρνηση υψώνει τον πήχη και ζητάει από τους παρόχους κατάρτισης πιο σοβαρές προσπάθειες από εδώ και στο εξής. Η κατάρτιση επιδιώκεται να είναι μια πιο αξιόπιστη διαδικασία για τους παρόχους και πιο αποτελεσματική για ανέργους και εργαζομένους.

«Δουλειές ξανά» δεν είναι μόνο ο τίτλος του νομοσχεδίου. Νέες και καλές δουλειές είναι βασική επιδίωξη της Κυβέρνησης που υπηρετείται με τη συνολική οικονομική μας πολιτική και θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο όταν αυτό το νομοσχέδιο γίνει νόμος του κράτους».

Οι υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου

Επιπροσθέτως, με το νομοσχέδιο «Δουλειές Ξανά»:

  1. Θεσπίζεται το πλαίσιο υλοποίησης της δράσης «Δημιουργία χώρων φύλαξης βρεφών εντός επιχειρήσεων», με φορέα υλοποίησης τη Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων (ΓΓΔΟΠΙΦ) του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Αντικείμενο της δράσης είναι η χρηματοδότηση 120 επιχειρήσεων συνολικά για τη δημιουργία και τον εξοπλισμό των χωρών φύλαξης βρεφών (ηλικίας από έξι μηνών έως 2 ετών και 6 μηνών) εντός των εγκαταστάσεων όπου ασκούν τη δραστηριότητά τους, καθώς και για τη στελέχωση του χώρου με έως 2 βρεφονηπιοκόμους/βοηθούς βρεφονηπιοκόμων ή επαγγελματίες συναφών ειδικοτήτων, για χρονικό διάστημα 24 μηνών.

Ωφελούμενοι είναι οι γονείς παιδιών που απασχολούνται στην εγκατάσταση όπου δημιουργείται ο χώρος φύλαξης. Σκοπός του χώρου είναι η καθημερινή φύλαξη, φροντίδα, ημερήσια διατροφή, απασχόληση των βρεφών κατά τον χρόνο εργασίας του γονέα.

Οι επιχειρήσεις αναλαμβάνουν την υποχρέωση διατήρησης του χώρου και των θέσεων του προσωπικού για άλλους 24 μήνες μετά τη λήξη της περιόδου χρηματοδότησης. Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θα εκδώσει δημόσια Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, με την οποία θα καλούνται οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις και εργοδότες να υποβάλλουν αίτηση συμμετοχής.

Στόχος της δράσης είναι η καλύτερη ισορροπία οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής και η ενδυνάμωση της συμμετοχής των γυναικών στην αγορά εργασίας, μέσω της παροχής συμπληρωματικών υπηρεσιών φροντίδας βρεφών και της δημιουργίας φιλικότερων για τους νέους γονείς -και ιδίως για τις γυναίκες- εργασιακών χώρων.

  1. Επιλύονται θέματα για τη διασφάλιση της συνέχειας των παρεχόμενων υπηρεσιών από τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΔΑΠ) παιδιών ΑμεΑ, που έχουν ενταχθεί στη δράση «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής περιόδου 2021-2022» και των Κέντρων Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας (ΚΔΗΦ), καθώς και για την προστασία των θέσεων εργαζομένων που απασχολούνται στις δομές αυτές, μέσω της κάλυψης δαπανών τους.
  2. Διευκολύνεται η αποτελεσματική λειτουργία της Προσωρινής Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΚΑ, με στόχο να διασφαλιστεί η κατά το δυνατόν ομαλότερη μετάβαση κατά την ανάληψη αρμοδιοτήτων από τα μόνιμα όργανα διοίκησης του Ταμείου. Για το λόγο αυτό, ενισχύεται η Επιτροπή με τα απαραίτητα οργανωτικά εργαλεία και τεχνογνωσία για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η δυνατότητα της Προσωρινής Διοικούσας Επιτροπής να παρέχει εξουσιοδότηση υπογραφής σε όργανα της Μονάδας Υποστήριξης αυτής. Προβλέπεται επιπλέον ότι, για όσο διάστημα το ΤΕΚΑ διοικείται από την Επιτροπή, οι υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων επικουρούν το Ταμείο.
  3. Ενδυναμώνεται το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ), με την ενίσχυση και αποσαφήνιση των διατάξεων για την επιβολή κυρώσεων από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς καθώς και για την προληπτική εποπτεία της σε αυτά.
  4. Δίνεται η δυνατότητα στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ) να προχωρήσει σε ψηφιακή απονομή και των μερισμάτων στους δημοσίους υπαλλήλους, προχωρώντας στην ανάπτυξη των απαιτούμενων μηχανογραφικών εφαρμογών, ακολουθώντας το παράδειγμα των συντάξεων και παροχών του ΕΦΚΑ.
  5. Ενισχύονται οι δικλείδες ασφαλείας κατά την πρόσληψη προσωπικού σε φορείς παιδικής προστασίας, βρεφονηπιακούς σταθμούς και κέντρα δημιουργικής απασχόλησης, με την προσθήκη και άλλων αδικημάτων ως λόγων αποκλεισμού των υπό πρόσληψη ή και ήδη υπηρετούντων εργαζομένων στις θέσεις αυτές. Προβλέπεται, επίσης, ότι το προστατευτικό πλαίσιο κατά της κακοποίησης θα καταλαμβάνει πλέον και τους βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς των Δήμων.

Παράλληλα, ενδυναμώνεται το πλαίσιο προστασίας από την κακοποίηση των ωφελουμένων σε άλλες δομές (για ΑμεΑ, ηλικιωμένους κ.ά.), σε συμμετρία με τις πρόσφατες αλλαγές για την πρόληψη της παιδικής κακοποίησης (ορισμός Υπευθύνου Προστασίας, προληπτικοί έλεγχοι κατά την πρόσληψη, υποχρέωση αναφοράς). Παράλληλα, βελτιώνεται το πλαίσιο λειτουργίας των φορέων κοινωνικής προστασίας ως προς τις προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας, την εποπτεία και τις κυρώσεις.

  1. Τέλος, εκσυγχρονίζεται το καθεστώς του Ταμείου Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ), στο πλαίσιο της ανάγκης ευέλικτης λειτουργίας του και της πλέον αποτελεσματικής εξυπηρέτησης των σκοπών του και επιβεβαιώνεται η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια του Ταμείου.
Απρ 4

O κ. Τσίπρας καλύπτει απατεώνες;

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Η δήλωση του κ. Τσίπρα κατά τη συνάντησή του με τους συνδικαλιστές του ΟΑΕΔ δείχνει ότι έχει απλώς τρικυμία εν πολιτικώ κρανίω.

Ενοχλείται μόνος αυτός σε όλη την Ευρώπη, διότι η κυβέρνηση θέλει να ενισχύσει την κατάρτιση εργαζομένων και ανέργων, θεωρώντας την ως όπλο τους για το μέλλον.

Επαναλαμβάνει τους γνωστούς και άσχετους με το νομοσχέδιο «Δουλειές Ξανά» πολιτικούς του μύθους για δήθεν κατάργηση του 8ώρου, όταν η έναρξη της ψηφιακής κάρτας εργασίας, που θα είναι εγγύηση για το σεβασμό του ωραρίου των εργαζομένων, είναι επί θύραις.

Ξιφουλκεί για τη δήθεν αντικοινωνική πολιτική της κυβέρνησης, όταν η ανεργία που την παρέδωσε ο ίδιος στο 17,2% έχει πέσει στο 11,9%.

Και ισχυρίζεται ότι η κυβέρνηση τιμωρεί τάχα τους ανέργους, επειδή θεσπίζει εισοδηματικά κριτήρια για ορισμένα από τα ωφελήματα του ΟΑΕΔ, αντίστοιχα με αυτά του επιδόματος θέρμανσης.

Ποιους άραγε υποστηρίζει ο κ. Τσίπρας; Τους καταχραστές που μόνοι τους δήλωναν εισόδημα 50.000 και 100.000 ευρώ ετησίως, αλλά ήθελαν να είναι στα μητρώα του ΟΑΕΔ; Τους απατεώνες; Όλους αυτούς που εκμεταλλεύονται τα κενά της νομοθεσίας για να αποκομίζουν συγκεκριμένες προσόδους εις βάρος των πραγματικών ανέργων;

Αφήνουμε μόνο του τον κ. Τσίπρα να συνεχίσει μια πορεία που τον εκθέτει βαρύτατα και δείχνει πόσο αποκομμένος είναι από τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας».

Μαρ 31

Κ. Χατζηδάκης: Νέο πρόγραμμα του ΟΑΕΔ για την απασχόληση 10.000 νέων ανέργων – Ιδιαίτερα αυξημένα κίνητρα – Ενίσχυση των κινήτρων και στο «Πρώτο Ένσημο»

Ένα νέο πρόγραμμα του ΟΑΕΔ για την απασχόληση 10.000 νέων ανέργων έως 29 ετών, 100% επιδοτούμενο από τον Οργανισμό και με αποζημίωση διαρκείας επτά μηνών ίση για κάθε μήνα με τον κατώτατο μισθό για τους ωφελούμενους εξήγγειλε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης.  Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης προανήγγειλε ενίσχυση των κινήτρων του προγράμματος «Πρώτο Ένσημο» του Υπουργείου Εργασίας –που «τρέχει» από τις αρχές του έτους και απευθύνεται σε νέους 18-29 ετών χωρίς προηγούμενη προϋπηρεσία-  ώστε η επιδότηση που προβλέπει να είναι τουλάχιστον αντίστοιχη με αυτή του νέου προγράμματος του ΟΑΕΔ.  Οι αλλαγές στο «Πρώτο Ένσημο» θα έχουν αναδρομική ισχύ  και θα οδηγήσουν σε  σημαντική ενδυνάμωση των κινήτρων που δίνονται για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας  σε σχέση με το ισχύον πλαίσιο που προβλέπει επιδότηση 1200 ευρώ για έξι μήνες – που κατανέμεται ισόποσα μεταξύ εργαζομένου και εργοδότη- για  κάθε νέα θέση με σύμβαση εργασίας πλήρους απασχόλησης. Η εξειδίκευση των ρυθμίσεων για το «Πρώτο Ένσημο» θα ανακοινωθεί την επόμενη εβδομάδα.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ανακοίνωσε τις νέες πρωτοβουλίες  -που υπογραμμίζουν την μεγάλη βαρύτητα που δίνει η κυβέρνηση στην ενίσχυση της απασχόλησης των νέων - στο πλαίσιο συνάντησης που είχε, μαζί με τον Διοικητή του ΟΑΕΔ Σπύρο Πρωτοψάλτη,  με ωφελούμενους προγραμμάτων του Οργανισμού και με εκπροσώπους των εταιρειών που αξιοποίησαν τα  προγράμματα.

Στη συνάντηση παραβρέθηκαν 10 εργαζόμενοι, νέοι σε ηλικία, 5 άνδρες και 5 γυναίκες, οι οποίοι εργάζονται σε διαφορετικές εταιρείες με διάφορα αντικείμενα και μέσα από τα προγράμματα του ΟΑΕΔ βρήκαν δουλειά σε θέσεις αντίστοιχες με το εργασιακό τους προφίλ. Η Στέλλα Σ. προσελήφθη ως στέλεχος Digital Marketing σε διαφημιστική εταιρεία, έχοντας αποκτήσει τις σχετικές δεξιότητες μέσα από το πρόγραμμα κατάρτισης στο Digital Marketing που υλοποίησε ο ΟΑΕΔ σε συνεργασία με τη Google. Ο Γιάννης Ρ., Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ, βρήκε δουλειά σε φαρμακευτική εταιρεία μέσα από το πρόγραμμα Νέων Θέσεων Εργασίας «Έξυπνης Εξειδίκευσης». Η Κατερίνα Σ. βρήκε δουλειά ως υπάλληλος γραφείου σε τεχνική εταιρεία.Ο Στέλιος Σ., μηχανικός, βρήκε δουλειά σε επιχείρηση επισκευής αυτοκινήτων,  ο Αντώνης Κ. και η Βασιλική Π. οικονομολόγοι, βρήκαν απασχόληση σε λογιστικά γραφεία εταιρειών, η Όλγα Ζ., μηχανολόγος μηχανικός, βρήκε δουλειά σε εταιρεία μηχανολογικών εργασιών, ενώ ο Διονύσης Φ. προσελήφθη ως πωλητής σε εταιρεία εισαγωγής τροφίμων. Δυο νέες γυναίκες, η Αργυρώ Θ. και η Ευγενία Μ, χάρη στα ειδικά προγράμματα του ΟΑΕΔ για τη στήριξη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών ξεκίνησαν τις δικές τους επιχειρήσεις, με την πρώτη να ανοίγει γυμναστήριο και τη δεύτερη να ανοίγει γραφείο ως σύμβουλος επιχειρήσεων. Παρόντες στη συνάντηση ήταν επίσης και εκπρόσωποι τριών επιχειρήσεων που αξιοποίησαν τα προγράμματα του ΟΑΕΔ για να προχωρήσουν σε προσλήψεις.

Τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι εργοδότες δήλωσαν ικανοποιημένοι  από τη συνεργασία τους με τον ΟΑΕΔ.  Οι περισσότεροι εκ των εργαζομένων επεσήμαναν ότι δεν έτρεφαν μεγάλες προσδοκίες ότι θα έβρισκαν δουλειά μέσω του Οργανισμού, ωστόσο εξεπλάγησαν ευχάριστα, τονίζοντας και τη μεγάλη συμβολή των Εργασιακών Συμβούλων με τους οποίους είχαν επαφή. Αντλώντας από τη μέχρι τώρα εμπειρία τους, κατέθεσαν προτάσεις για την βελτίωση του σχεδιασμού των νέων προγραμμάτων του ΟΑΕΔ. Ανέδειξαν μεταξύ άλλων την ανάγκη χρήσης ψηφιακών εργαλείων για την καλύτερη σύζευξη των εργαζομένων με τις επιχειρήσεις, με τον κ. Πρωτοψάλτη να επισημαίνει ότι σχετική δράση βρίσκεται υπό κατάρτιση με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι εργοδότες από την πλευρά τους σημείωσαν ότι τα προγράμματα του ΟΑΕΔ διευκόλυναν τις προσλήψεις, τονίζοντας ότι η επικοινωνία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Φορέα είναι ικανοποιητική και αναδεικνύοντας την ανάγκη απλοποίησης και επιτάχυνσης κάποιων διαδικασιών.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Τα τελευταία 2,5 χρόνια οι ρυθμοί των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ έχουν τριπλασιαστεί. Με το νομοσχέδιο «Δουλειές Ξανά» επιδιώκουμε να δώσουμε πρόσθετη δυναμική στον ΟΑΕΔ για να είναι πιο χρήσιμος στους εργαζομένους και τους ανέργους. Σήμερα ανακοινώνουμε ένα νέο πρόγραμμα του Οργανισμού για 10.000 νέες θέσεις εργασίας. Αφορά νέους μέχρι 29 ετών, καλύπτει την Αττική και την Κεντρική Μακεδονία –δηλαδή τις δυο μεγαλύτερες Περιφέρειες της χώρας- και με βάση το πρόγραμμα αυτό θα υπάρχει στήριξη για την πρόσληψη 10.000 νέων, στον καθένα από τους οποίους θα αντιστοιχεί για επτά μήνες, το ποσό του κατώτατου μισθού.  Είναι ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα με μεγάλη ένταση ενίσχυσης, το οποίο καλύπτει τις ανάγκες τόσο των επιχειρήσεων όσο και των νέων ανθρώπων. Παράλληλα, την επόμενη εβδομάδα θα ανακοινώσουμε προσαρμογή του Προγράμματος «Πρώτο Ένσημο» ώστε να το κάνουμε τουλάχιστον εξίσου ελκυστικό με το πρόγραμμα που ανακοινώνουμε. Οι νέοι είναι προτεραιότητα του Πρωθυπουργού και του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων».

Ο Διοικητής του ΟΑΕΔ, Σπύρος Πρωτοψάλτης, δήλωσε:  «Το νέο πρόγραμμα που θα ξεκινήσει σύντομα αποτελεί μια από τις  νέες συγχρηματοδούμενες δράσεις που έχει ανακοινώσει ο ΟΑΕΔ και αποτελεί μέρος των 86.000 επιδοτούμενων θέσεων εργασίας που θα «ανοίξουν» μέσα στο 2022. Συνεχίζουμε να δίνουμε έμφαση στις ενεργητικές πολιτικές , γιατί  δουλειά μας είναι να βοηθήσουμε τους ανέργους να βρουν δουλειά. Τα προγράμματα που ενεργοποιούμε κάνουν ακριβώς αυτό. Θα συνεχίσουμε να βγάζουμε δράσεις και ελπίζουμε να έχουμε υψηλή ανταπόκριση από τις επιχειρήσεις»

 

Η «ταυτότητα» του νέου Προγράμματος

Στόχος του νέου προγράμματος, διάρκειας 7 μηνών και προϋπολογισμού 65 εκατ. ευρώ (με συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ) είναι η  ενίσχυση της πρόσβασης των νέων στην αγορά εργασίας μέσω της απόκτησης εργασιακής εμπειρίας και την αντιμετώπιση της διαρροής επιστημονικού εργατικού δυναμικού.

Ωφελούμενοι είναι 10.000 άνεργοι νέοι, ηλικίας 18-29 ετών, εκτός εκπαίδευσης, απασχόλησης και κατάρτισης, απόφοιτοι τουλάχιστον υποχρεωτικής εκπαίδευσης, εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων των Κέντρων Προώθησης Απασχόλησης  του ΟΑΕΔ που εδρεύουν σε περιοχές αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής (6.500 άνεργοι) και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (3.500 άνεργοι). Στους συμμετέχοντες καταβάλλεται από τον ΟΑΕΔ μηνιαίως αποζημίωση ίση με τον νόμιμο κατώτατο μισθό. Επιπρόσθετα καταβάλλεται αναλογία δώρων εορτών και επιδόματος αδείας. Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα, για το χρόνο συμμετοχής τους σε αυτό, υπάγονται στη μεικτή ασφάλιση του e-ΕΦΚΑ.Αναφορικά με τη διαδικασία, οι επιχειρήσεις υποβάλλουν αιτήσεις στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του ΟΑΕΔ  και προσδιορίζουν την ειδικότητα και τα απαιτούμενα προσόντα της θέσης.
Ο ΟΑΕΔ επιβεβαιώνει ότι η επιχείρηση πληροί τις προϋποθέσεις και στη συνέχεια οι εργασιακοί σύμβουλοι του Οργανισμού υποδεικνύουν στην επιχείρηση υποψηφίους σύμφωνα με τα απαιτούμενα  προσόντα της κενής θέσης.
Η επιχείρηση επιλέγει μεταξύ των υποψηφίων και προσλαμβάνει τον άνεργο.