Ιουλ 7

Το φθινόπωρο το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΔ και την κατάρτιση - Ομιλία σε εκδήλωση του Ινστιτούτου Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής

Το φθινόπωρο θα παρουσιαστεί το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΔ που θα βάλει τα θεμέλια για να γίνει πολύ πιο αξιόπιστο το σύστημα της κατάρτισης και της επανακατάρτισης στην Ελλάδα, επεσήμανε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας χθες σε εκδήλωση με θέμα: «Το Μέλλον της Εργασίας. Αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις σε έναν κόσμο που αλλάζει» που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής.

Οι βασικές αρχές του νέου συστήματος, πρόσθεσε, θα είναι η ποιότητα, η αξιολόγηση και η πιστοποίηση τόσο των παρόχων της κατάρτισης όσο και των καταρτιζομένων. «Στόχος μας είναι να αξιοποιηθούν οι πόροι του τρέχοντος ΕΣΠΑ, του Ταμείου Ανάκαμψης, και του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027 αποτελεσματικά και να ανέβει η επίδοση της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση στο λεγόμενο skills matching (την αντιστοίχιση δηλαδή των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας), τόνισε ο υπουργός. Σημείωσε δε ότι οι χαμηλές επιδόσεις της χώρας μας σε αυτόν τον τομέα είναι η κύρια αιτία για το φαινόμενο πολλές επιχειρήσεις να μην βρίσκουν εργαζόμενους, την ώρα που η ανεργία είναι υψηλή.

Αναφερόμενος στις εξελίξεις στην αγορά εργασίας, είπε ότι η τεχνητή νοημοσύνη, η αυτοματοποίηση, η ρομποτική, η τηλεργασία και οι ψηφιακές πλατφόρμες ανοίγουν νέες  δυνατότητες για τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις.

«Επαγγέλματα μετασχηματίζονται ή παύουν να υπάρχουν και άλλα νέα δημιουργούνται.  Μπορείς πλέον να ζεις στην Ελλάδα και να εργάζεσαι για λογαριασμό μιας εταιρείας λογισμικού στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η επιλογή να προσποιηθούμε πως οι αλλαγές δεν υπάρχουν ή να προσπαθήσουμε να τις εμποδίσουμε υποσκάπτει την ανταγωνιστικότητα της χώρας μας και τη θέση της στο διεθνή καταμερισμό εργασίας. Η κυβέρνησή μας απέδειξε ότι κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση», υπογράμμισε ο υπουργός.

Ανέφερε ακόμη ότι οι αλλαγές πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την ανάγκη να συνδυάζεται η στήριξη της ανάπτυξης με την προστασία των εργαζομένων, όπως επίσης το οικονομικό, κοινωνικό, τεχνολογικό περιβάλλον και τις ιδιαιτερότητες της κάθε χώρας, αρχές τις οποίες ακολουθεί και ο νόμος για την Προστασία της Εργασίας.

«Όλες οι σχετικές έρευνες δείχνουν ότι τα στοιχεία που προσελκύουν τους νέους είναι η ευελιξία στο εργασιακό περιβάλλον και τις άδειες, η μεγάλη συμμετοχή των  γυναικών στην αγορά εργασίας, η πολυπολιτισμικότητα και η ποικιλομορφία στο εργασιακό περιβάλλον. Ενδεικτικό είναι ότι τους τελευταίους μήνες έχουν επιστρέψει στην Ελλάδα λόγω του κορωνοϊού ένα σημαντικό κομμάτι της γενιάς του brain drain, οι οποίοι, εξακολουθούν να δουλεύουν για τις επιχειρήσεις για τις οποίες δούλευαν στο εξωτερικό, αλλά συνδυάζουν τη δουλειά τους, εξ’ αποστάσεως πλέον, με το πολύ καλύτερο περιβάλλον της Ελλάδας και με την επαφή, φυσικά, με τις οικογένειές τους», σημείωσε.

Τέλος παρουσίασε τις βασικές ρυθμίσεις του εργασιακού νόμου για την εισαγωγή της Ψηφιακής Κάρτας, την αναβάθμιση του ΣΕΠΕ σε Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας, τις νέες άδειες για τους γονείς, το «δικαίωμα αποσύνδεσης» των τηλεργαζομένων, τα μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια των αυτοαπασχολούμενων σε delivery και κούριερ, κ.ά.

Ιουλ 5

Τι αλλάζει στα εργασιακά - συνέντευξη στην εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

«Δεν μπορούμε εν έτει 2021 στα εργασιακά να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα στον χώρο εργασίας με λογικές του 1982, του 1966 ή και σε κάποιες περιπτώσεις του 1920» τονίζει ο Κωστής Χατζηδάκης. Ο υπουργός Εργασίας σε συνέντευξή του στην «ΜτΚ» για το νέο νόμο περί Προστασίας της Εργασίας μιλά για την ψηφιακή κάρτα, τις υπερωρίες, αλλά και τις απεργίες: «Λέμε ναι στο δικαίωμα της απεργίας, αλλά ναι και στο δικαίωμα στην εργασία. Λέμε ναι στο συνδικαλισμό, αλλά όχι στην ασυδοσία» σημειώνει, ενώ για τη στάση του ΚΙΝΑΛ και του ΣΥΡΙΖΑ στην ψηφοφορία στη Βουλή κάνει λόγο «για ρεσιτάλ πολιτικής υποκρισίας».

Ποιος ήταν ο λόγος που οδήγησε την κυβέρνηση στην ψήφιση του νέου νόμου για την Προστασία της Εργασίας;

Ο εξής απλός: ότι δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το 2021 τα προβλήματα στον χώρο εργασίας με ένα θεσμικό πλαίσιο, το οποίο σε μεγάλο βαθμό δεν είχε αλλάξει, όχι μόνο από το 1982, αλλά σε ορισμένα θέματα από το 1966 ή και από το 1920! Σε αυτή την στρέβλωση απαντήσαμε, με ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο που: Ενσωματώνει τις ραγδαίες κοινωνικές, οικονομικές και τεχνολογικές εξελίξεις σε διεθνές επίπεδο. Καταργεί αναχρονιστικές και αναποτελεσματικές ρυθμίσεις. Και εφαρμόζει τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, προς όφελος των εργαζομένων και της οικονομίας. Αυτός είναι ο νόμος 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας. Ένας νόμος που ενισχύει τις προοπτικές ανάπτυξης και δίνει δύναμη στον εργαζόμενο! 

Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που φέρνει στις ζωές των εργαζομένων;

Οι σημαντικότερες ρυθμίσεις κατά τη γνώμη μου είναι η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας για τον έλεγχο και την πάταξη της «μαύρης» εργασίας και της εισφοροδιαφυγής και η αναβάθμιση του ΣΕΠΕ σε Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας, έτσι ώστε να μην κατηγορείται πως επηρεάζεται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις. Επίσης σημαντικές διατάξεις είναι: Η δυνατότητα “συμφιλίωσης” της επαγγελματικής και προσωπικής ζωής του εργαζομένου, με αίτημά του για διευθέτηση του χρόνου εργασίας του. Η πληρωμένη άδεια πατρότητος 14 ημερών σε κάθε πατέρα, όταν γεννιέται το παιδί του και η προστασία του από απόλυση για 6 μήνες. Η επιδοτούμενη από τον ΟΑΕΔ γονική άδεια δύο μηνών και για τους δύο γονείς. Το «δικαιώμα αποσύνδεσης» των τηλε-εργαζομένων. Τα μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια των αυτοαπασχολούμενων σε delivery και κούριερ. Τα μέτρα για την καταπολέμηση της βίας και της παρενόχλησης. Η εξίσωση των αποζημιώσεων απόλυσης των εργατοτεχνιτών με αυτές των υπαλλήλων.

Τι είναι η ψηφιακή κάρτα εργασίας και σε τι αποσκοπεί;

Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας είναι η βασική εγγύηση των δικαιωμάτων του εργαζομένου. Πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ που γίνεται η απάντηση της οργανωμένης πολιτείας  στην αδήλωτη εργασία. Πρόκειται ουσιαστικά για έναν σύγχρονο ψηφιακό μηχανισμό καταγραφής των ωρών εργασίας σε πραγματικό χρόνο. Θα την «χτυπάει» ο εργαζόμενος όταν ξεκινάει και όταν φεύγει από τη δουλειά του ή όταν κάνει υπερωρίες και ανάλογα με τη φύση της δουλειάς, αυτό μπορεί να γίνεται με μια κάρτα, όπως σήμερα π.χ. στις τράπεζες, ή με ένα τάμπλετ, ή με ένα κινητό. Η κάρτα, με όλες της τις μορφές, θα είναι συνδεδεμένη με το αναβαθμισμένο  σύστημα ΕΡΓΑΝΗ του Υπουργείου Εργασίας και θα προχωρήσει με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Στόχος είναι να μπουν τα θεμέλια ήδη από το φθινόπωρο και να προχωρήσει η εφαρμογή μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022. Σε συνδυασμό με την αναβαθμισμένη Επιθεώρηση Εργασίας, θα συμβάλλει στη θωράκιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων!

 Σημαντικές ανατροπές προβλέπονται και για τις απεργίες αλλά και το συνδικαλιστικό κίνημα. Τι αφορούν και γιατί επιβλήθηκαν;

Πόσο λογικό και δημοκρατικό είναι απεργίες που κηρύσσονται παράνομες και καταχρηστικές να επαναπροκηρύσσονται από δευτεροβάθμια ή τριτοβάθμια οργάνωση σαν να μην μεσολάβησε ποτέ η απόφαση της δικαιοσύνης; Πόσο δημοκρατικό είναι ο συνδικαλιστής να έχει ασυλία, από πλευράς εργασιακού δικαίου, όταν κατηγορείται για άσκηση βίας και παρενόχλησης στο χώρο της εργασίας; Είναι προοδευτικό και κοινωνικά δίκαιο, άραγε, να μην υπάρχει προσωπικό ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας στο Μετρό την ημέρα της απεργίας; Αυτό που κάνουμε είναι ότι εισάγουμε ρυθμίσεις κοινής λογικής. Ρυθμίσεις που θα ενισχύουν την διαφάνεια και την αντιπροσωπευτικότητα στον συνδικαλισμό (ηλεκτρονικά μητρώα των συνδικαλιστικών οργανώσεων, εξ’ αποστάσεως ηλεκτρονικές  ψηφοφορίες με δικλείδες διαφάνειας). Που καταργούν την χρηματοδότηση των συνδικάτων από τους εργοδότες, είτε είναι ιδιώτες είτε ΔΕΚΟ και κόμματα. Ρυθμίσεις που θα εμποδίζουν την επαναπροκήρυξη μιας παράνομης με απόφαση δικαστηρίου απεργίας. Που θεσπίζουν την αστική ευθύνη συνδικαλιστών όταν προβαίνουν σε παράνομες πράξεις κατά την διάρκεια απεργίας. Τέλος, θεσπίσαμε την ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία στην κοινή ωφέλεια (στο μετρό, στα απορρίμματα κ.α.). Να παρέχεται δηλαδή το 1/3 της υπηρεσίας, όπως συμβαίνει σε άλλες προηγμένες χώρες. Λέμε ναι στο δικαίωμα της απεργίας, αλλά ναι και στο δικαίωμα στην εργασία. Λέμε ναι στο συνδικαλισμό, αλλά όχι στην ασυδοσία!

Πολλή κουβέντα έγινε και για τις υπερωρίες. Τι προβλέπει ο νέος νόμος;

Σε μεγάλο βαθμό έγινε διότι ο ΣΥΡΙΖΑ συνειδητά μπέρδεψε το θεσμό των υπερωριών με το θεσμό της διευθέτησης, προσπαθώντας να μπερδέψει και τον κόσμο. Μόνο που οι υπερωρίες και η διευθέτηση είναι δύο διαφορετικές δυνατότητες που έχουν στη διάθεσή τους οι εργαζόμενοι και δεν πρέπει να συγχέονται. Όταν ένας εργαζόμενος επιλέγει τις υπερωρίες, αντί της διευθέτησης, δουλεύει παραπάνω ώρες συνολικά, έχει λιγότερο ελεύθερο χρόνο, αλλά βγάζει περισσότερα χρήματα (οι υπερωρίες αμείβονται 40% περισσότερο από τη συμβατική απασχόληση). Εμείς, ακριβώς επειδή γνωρίζουμε ότι ορισμένοι εργαζόμενοι θέλουν να αυξήσουν το εισόδημά τους με αυτό τον τρόπο τις αυξήσαμε στις 150 ώρες/χρόνο, πηγαίνοντας στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Είναι λοιπόν να αναρωτιέται κανείς, γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ που κατά τα άλλα κόπτεται για το εισόδημα των εργαζομένων, τάχθηκε κατά και αυτής της ρύθμισης!

Τι απαντάτε στην κριτική του Αλέξη Τσίπρα ότι ο συγκεκριμένος νόμος αποτελεί ντιρεκτίβα του ΣΕΒ;

Είναι, άραγε, ντιρεκτίβα του ΣΕΒ η αύξηση κατά έξι των λόγων της άκυρης απόλυσης; Είναι ντιρεκτίβα του ΣΕΒ η Ψηφιακή Κάρτα για την καταγραφή των υπερωριών; Ντιρεκτίβα του ΣΕΒ και το «δικαίωμα αποσύνδεσης», οι νέες άδειες σε γονείς και φροντιστές, η εξίσωση εργατοτεχνιτών και υπαλλήλων; Ντιρεκτίβα του ΣΕΒ η απόκτηση συνδικαλιστικών δικαιωμάτων και οι πρόνοιες σε υγιεινή και ασφάλεια εργαζομένων σε delivery και courier; Ενώ η αδράνεια και η στασιμότητα που υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι φιλεργατική πολιτική;

Πώς κρίνετε τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΙΝΑΛ στην όλη συζήτηση του νόμου; Είπαν «όχι» επί της αρχής, αλλά ψήφισαν πολλά επιμέρους άρθρα.

Η ονομαστική ψηφοφορία που προκαλέσαμε, έκανε τα αποκαλυπτήρια της αντιπολίτευσης. Ιδιαίτερα αυτής του ΣΥΡΙΖΑ, που είπε ναι στα μισά σχεδόν άρθρα αυτού του «τρισκατάρατου» νόμου. Ενώ παράλληλα, και υπογραμμίζοντας την πολιτική του σύγχυση, καταψήφισε το άρθρο 55 που κατοχυρώνει το 8ωρο! Καταψήφισε επίσης τις διατάξεις της Επιθεώρησης Εργασίας, ενώ είναι διατάξεις που περιορίζουν τη δυνατότητα του υπουργού να αυθαιρετεί. Ενώ ψήφισε παρών σε μία σειρά καταφανώς φιλεργατικών διατάξεων: τη δυνατότητα του εργαζομένου να διεκδικεί, σε περίπτωση βίας ή παρενόχλησης, τα δικαιώματά του μέσω της συνδικαλιστικής του οργάνωσης, τη δυνατότητα του εργαζομένου γονέα να ζητήσει ευέλικτα ωράρια, τον περιορισμό της δυνατότητας των εργοδοτών να καταστρατηγούν το διάλειμμα για να επεκτείνουν αυθαίρετα το ωράριο, τη δυνατότητα των παρόχων υπηρεσιών delivery να συνδικαλίζονται, το άρθρο που απαγορεύει τη χρηματοδότηση συνδικαλιστικών οργανώσεων από τους εργοδότες και τα πολιτικά κόμματα, το «δικαίωμα αποσύνδεσης». Καταλαβαίνετε ότι μιλάμε για ένα ρεσιτάλ πολιτικής υποκρισίας!

Παρόλα αυτά η ΝΔ και η κυβέρνηση δεν κατάφερε να κερδίσει συμμάχους σε αυτήν την προσπάθεια που κάποιοι χαρακτήρισαν ως «μάχη των μαχών». Αισθάνεστε απομονωμένοι στην προώθηση αυτής της μεταρρύθμισης; Φοβάστε ότι θα υπάρχει δυσκολία στην εφαρμογή και την υλοποίηση του νόμου;

Η φράση «μητέρα των μαχών» διαψεύστηκε από τα ίδια τα γεγονότα. Δεν νομίζω ότι απεργίες με συμμετοχή που κυμάνθηκε μεταξύ 2% και 8%, άντε και 15% στα ΕΛΤΑ, μπορούν να χαρακτηριστούν μαζικές. Πέρα όμως από την όποια δημιουργία εντυπώσεων, η πραγματικότητα είναι ότι εν τέλει θα κριθούμε στην πράξη. Όχι μόνο εμείς, αλλά και οι αντίπαλοί μας. Ορισμένες θετικές προβλέψεις για τους εργαζομένους, όπως οι νέες μεγαλύτερες γονικές άδειες, έχουν τεθεί ήδη σε εφαρμογή. Ενώ, παράλληλα, έχουμε ξεκινήσει σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης την προετοιμασία για την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας. Κάποιες πρώτες κινήσεις από την αναβάθμιση του ΕΡΓΑΝΗ θα γίνουν ορατές στους εργαζομένους ήδη μέσα στο καλοκαίρι. Επίσης, τις αμέσως επόμενες μέρες θα προχωρήσουμε στην προκήρυξη για το Συμβούλιο Διοίκησης της νέας Επιθεώρησης Εργασίας. Δεν υπάρχει τίποτε πιο εκδικητικό στην πολιτική από το έργο! Το έργο μας λοιπόν θα είναι που θα εκδικηθεί με τον χειρότερο τρόπο την άνευ προηγουμένου λαϊκίστικη κριτική της αντιπολίτευσης απέναντι σε αυτό το νόμο! Ένα νόμο που θέτει τις βάσεις ώστε η Ελλάδα να γίνει Ευρώπη και σε αυτό τον τομέα.

Έχετε αναλάβει συχνά δύσκολα πρότζεκτ, όπως η εξυγίανση της Ολυμπιακής και της ΔΕΗ και τώρα τα εργασιακά και θεωρείστε στο χώρο της κεντροδεξιάς ως ο άνθρωπος για τις δύσκολες αποστολές. Αισθάνεστε έτσι;

Η δουλειά του πολιτικού είναι να παράγει μετρήσιμο έργο και αυτό επιδιώκω να κάνω σε όποιο Υπουργείο έχω βρεθεί. Όταν καταπιάστηκα με θέματα όπως η Ολυμπιακή, ο ΟΣΕ, η σύμβαση παραχώρησης για τα περιφερειακά αεροδρόμια, η ΔΕΗ, μου έκαναν κριτική όλοι αυτοί που μου κάνουν και σήμερα για το εργασιακό νομοσχέδιο. Καθώς πέρασαν τα χρόνια, οι επιλογές που προχώρησα για αυτά τα θέματα, έχουν γίνει πια κοινός τόπος. Όχι για άλλο λόγο, αλλά διότι επέλεξα να εφαρμόσω λύσεις που είχαν ήδη εφαρμοστεί σε προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες. Το ίδιο κάναμε και στο εργασιακό. Γι’αυτό και θεωρώ ότι το δικό μας έργο θα μείνει και τα συνθήματα της αντιπολίτευσης θα ξεχαστούν.

Ιουλ 5

Οι επικουρικές συντάξεις των νέων μπορεί να είναι αυξημένες 43% έως και 68% - συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Η Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση για τη Νέα Γενιά είναι ουσιαστικά η εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος μόνο στις επικουρικές συντάξεις και μόνο για τους νέους. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι ο νέος ασφαλισμένος θα είναι πλέον άμεσα συνδεδεμένος με τη σύνταξή του».

Αυτό αναφέρει, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, αναλύοντας τους λόγους για τους οποίους προωθείται αυτή η μεταρρύθμιση.

Όπως εξηγεί, «ο νέος ασφαλισμένος δεν θα δίνει πια όλες του τις εισφορές σε έναν μεγάλο "κορβανά" για όλους, χωρίς καμία επαφή και κανέναν έλεγχο, όπως συμβαίνει σήμερα. Αλλά, αντί αυτού, θα έχει έναν δικό του προσωπικό λογαριασμό, έναν προσωπικό "κουμπαρά", όπου θα συγκεντρώνονται και θα επενδύονται οι ασφαλιστικές του εισφορές για την επικουρική του σύνταξη, έτσι ώστε να πάρει από εκεί στο τέλος την επικουρική του».

Τονίζει δε ότι η διεθνής εμπειρία από χώρες που εφαρμόζουν αυτό το σύστημα, όπως είναι οι περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δείχνει ότι το σύστημα αυτό, με τις αναγκαίες κρατικές εγγυήσεις, λειτουργεί πιο σύγχρονα και αποτελεσματικά και οδηγεί σε μεγαλύτερες συντάξεις.

Ο κ. Χατζηδάκης επισημαίνει επίσης ότι το νέο σύστημα θα μπει σε εφαρμογή από 01.01.2022 και αφορά ουσιαστικά δύο κατηγορίες ασφαλισμένων: Υποχρεωτικά όσους εισέρχονται για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας και, εφόσον το επιλέξουν, τους νέους εργαζόμενους, ηλικίας μέχρι 35 ετών.

Μάλιστα, ο υπουργός Εργασίας διαβεβαιώνει ότι στο νομοσχέδιο υπάρχει ένα σύστημα διπλής εγγύησης: «Η πρώτη εγγύηση είναι ότι δεν επηρεάζονται οι συντάξεις των νυν συνταξιούχων και των παλαιών ασφαλισμένων που δεν θα ενταχθούν στο νέο σύστημα. Και η δεύτερη εγγύηση είναι ότι, ακόμα και στην απίθανη περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά με τις επενδύσεις των αποταμιεύσεων των νέων ασφαλισμένων που θα ενταχθούν στο σύστημα, το κράτος θα εγγυάται ότι η σύνταξή τους δεν θα είναι σε καμία περίπτωση χαμηλότερη από τις εισφορές που κατέβαλαν, συν τον πληθωρισμό».

Σχετικά με την κριτική που ασκεί ο ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Χατζηδάκης απαντά ότι οι ισχυρισμοί του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι παρά fake news. «Ο ΣΥΡΙΖΑ, για να εξαπατήσει τον κόσμο, παραπέμπει στα αποτυχημένα παραδείγματα λατινοαμερικανικών χωρών, όπως η Βενεζουέλα, αφρικανικών χωρών, όπως η Γκάνα και χωρών του πρώην ανατολικού μπλοκ, όπως η Ρουμανία. Οι χώρες αυτές έκαναν κάτι που δεν κάνουμε εμείς: Ιδιωτικοποίησαν πλήρως την υποχρεωτική κοινωνική τους ασφάλιση. Εμείς αντιθέτως εισάγουμε κεφαλαιοποιητικά στοιχεία στην κοινωνική ασφάλιση, διατηρώντας το δημόσιο χαρακτήρα της, όπως κάνουν η Σουηδία, η Ολλανδία, η Δανία. Για άλλη μια φορά, ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει το "άσπρο-μαύρο", προσπαθώντας να μπερδέψει και τον κόσμο!» τονίζει ο υπουργός Εργασίας.

Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης περιγράφει τις πρωτοβουλίες του υπουργείου, με στόχο τη μείωση των εκκρεμών συντάξεων, αλλά και τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών από τον e-ΕΦΚΑ. Μεταξύ άλλων, υπογραμμίζει ότι, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, οι εκκρεμείς συντάξεις μειώθηκαν για έβδομο συνεχόμενο μήνα, παρά την αύξηση των νέων αιτήσεων συνταξιοδότησης, ενώ εκτιμά ότι, μέσα στο φθινόπωρο, θα καταγραφεί σημαντική αποκλιμάκωση των εκκρεμών συντάξεων. «Και ακόμα νωρίτερα από αυτό θα δει ο ασφαλισμένος σημαντική βελτίωση στον τρόπο και την ταχύτητα εξυπηρέτησής του από τον e-ΕΦΚΑ, μέσα από τη συνεχή επέκταση των ψηφιακών υπηρεσιών, αλλά και το νέο τηλεφωνικό κέντρο, που αναμένεται να λειτουργήσει σύντομα» προσθέτει ο υπουργός Εργασίας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη, στη δημοσιογράφο Γεωργία Μπάρλα, για το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:

Ερ: Κύριε Χατζηδάκη, το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προωθεί με νομοσχέδιο μία νέα μεταρρύθμιση του συστήματος επικουρικής ασφάλισης, με την οποία εισάγονται κεφαλαιοποιητικά στοιχεία. Ποια είναι η βασική φιλοσοφία του νομοσχεδίου;

Απ: Η Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση για τη Νέα Γενιά είναι ουσιαστικά η εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος μόνο στις επικουρικές συντάξεις και μόνο για τους νέους.

Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι ο νέος ασφαλισμένος θα είναι πλέον άμεσα συνδεδεμένος με τη σύνταξή του. Δεν θα δίνει, δηλαδή, πια όλες του τις εισφορές σε έναν μεγάλο «κορβανά» για όλους, χωρίς καμία επαφή και κανέναν έλεγχο, όπως συμβαίνει σήμερα. Αλλά, αντί αυτού, θα έχει έναν δικό του προσωπικό λογαριασμό, έναν προσωπικό «κουμπαρά», όπου θα συγκεντρώνονται και θα επενδύονται οι ασφαλιστικές του εισφορές για την επικουρική του σύνταξη, έτσι ώστε να πάρει από εκεί στο τέλος την επικουρική του.

Η διεθνής εμπειρία από χώρες που εφαρμόζουν αυτό το σύστημα, όπως είναι οι περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δείχνει ότι το σύστημα αυτό, με τις αναγκαίες κρατικές εγγυήσεις, λειτουργεί πιο σύγχρονα και αποτελεσματικά και οδηγεί σε μεγαλύτερες συντάξεις.

Ερ: Για ποιους λόγους θεωρείτε ότι είναι αναγκαία αυτή η μεταρρύθμιση;

Απ: Προωθούμε αυτή τη μεταρρύθμιση για τέσσερις κυρίως λόγους: Πρώτον, διότι το διανεμητικό σύστημα, που ισχύει σήμερα στην Ελλάδα, (στο οποίο οι σημερινοί εργαζόμενοι πληρώνουν με τις εισφορές τους για τις συντάξεις των σημερινών συνταξιούχων) λειτουργεί αποτελεσματικά, όταν έχουμε πολλούς εργαζόμενους και λίγους συνταξιούχους. Κάτι που σήμερα πλέον δεν ισχύει.

Δεύτερον, το εισάγουμε, διότι με αυτό τον τρόπο οι νέοι ασφαλισμένοι θα αποκτήσουν έλεγχο πάνω στη σύνταξή τους και το ύψος της.

Τρίτον, θα αναπτυχθεί με το νέο σύστημα των ατομικών λογαριασμών η ιδέα της αποταμίευσης και με αυτό τον τρόπο θα γίνουν παραπάνω επενδύσεις και θα ενισχυθεί τελικά η ίδια η οικονομική ανάπτυξη.

Και, τέταρτον, διότι όπως έχει δείξει η διεθνής εμπειρία, μέσω της καλύτερης επένδυσης των αποταμιεύσεων του νέου ασφαλισμένου, οι συντάξεις που θα δοθούν τελικά θα είναι μεγαλύτερες. Σύμφωνα μάλιστα με αντίστοιχα εγχειρήματα σε άλλες προηγμένες χώρες της Ευρώπης, οι επικουρικές συντάξεις των νέων μπορεί να είναι αυξημένες από 43% έως και 68%. Δεδομένου αυτού, αναρωτιέμαι λοιπόν για ποιον λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ στρέφεται εναντίον ενός συστήματος που μπορεί να δώσει καλύτερες συντάξεις στους νέους. Είναι σύγχρονη αντιπολίτευση αυτή; Ή μήπως είναι αντιπολίτευση που προδίδει την πλήρη αποσύνδεση του ΣΥΡΙΖΑ από τις ανάγκες της νέας γενιάς;

Ερ: Τι απαντάτε στην κριτική που δέχεστε ότι η προωθούμενη μεταρρύθμιση καταλύει τη βασική αρχή της «αλληλεγγύης των γενεών» και εμπεριέχει επενδυτικό ρίσκο για τους ασφαλισμένους;

Απ: Το ερώτημα που πρέπει να τεθεί είναι: Θέλουμε ένα δήθεν αλληλέγγυο σύστημα, το οποίο οδηγεί σε χαμηλές συντάξεις για όλους; Ή θέλουμε ένα νέο σύστημα, σαν και αυτό που εισάγουμε, το οποίο, όπως η διεθνής εμπειρία έχει δείξει, μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερες συντάξεις για τους νέους;

Άλλωστε, στο νομοσχέδιο, που παρουσιάσαμε, υπάρχει ένα σύστημα διπλής εγγύησης: Η πρώτη εγγύηση είναι ότι δεν επηρεάζονται οι συντάξεις των νυν συνταξιούχων και των παλαιών ασφαλισμένων που δεν θα ενταχθούν στο νέο σύστημα. Και η δεύτερη εγγύηση είναι ότι, ακόμα και στην απίθανη περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά με τις επενδύσεις των αποταμιεύσεων των νέων ασφαλισμένων που θα ενταχθούν στο σύστημα, το κράτος θα εγγυάται ότι η σύνταξή τους δεν θα είναι σε καμία περίπτωση χαμηλότερη από τις εισφορές που κατέβαλαν, συν τον πληθωρισμό. Αναρωτιέμαι, λοιπόν, πού είναι το επενδυτικό ρίσκο, όταν το κράτος εγγυάται τη σύνταξή σου και οι εισφορές σου είναι απολύτως εξασφαλισμένες;

Ερ: Από πότε θα αρχίσει να εφαρμόζεται το νέο σύστημα επικουρικής ασφάλισης και ποιους ασφαλισμένους θα αφορά; Θα υπάρχει η δυνατότητα προαιρετικής ένταξης στο νέο σύστημα;

Απ: Το νέο σύστημα θα μπει σε εφαρμογή από 01.01.2022 και αφορά ουσιαστικά δύο κατηγορίες ασφαλισμένων: Υποχρεωτικά όσους εισέρχονται για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας και, εφόσον το επιλέξουν, τους νέους εργαζόμενους, ηλικίας μέχρι 35 ετών.

Και, για να απαντήσω και στο ερώτημα που ίσως έχουν ορισμένοι αναγνώστες «γιατί μόνο αυτοί;», ο λόγος είναι πολύ απλός: Όπως έγινε σε ολόκληρη την Ευρώπη όπου εισήχθη αυτό το σύστημα, πάμε να κάνουμε μία προσεκτική, σταδιακή μετάβαση. Διότι, αν φύγουν όλοι οι σημερινοί ασφαλισμένοι και κάνουν «κουμπαράδες», δεν θα υπάρχουν εισφορές, για να πληρωθούν οι συντάξεις των σημερινών συνταξιούχων.

'Αρα, πρέπει να πάμε, όπως το έχουμε σχεδιάσει. Δηλαδή, μεταβατικά και με στήριξη από τον προϋπολογισμό.

Ερ: Μιλήσατε για τη δημιουργία «ατομικού κουμπαρά», στον οποίο θα συγκεντρώνονται οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλονται. Πώς θα επενδύονται αυτά τα κεφάλαια και πώς θα διασφαλιστεί η διαφάνεια;

Απ: Η διαχείριση των ατομικών λογαριασμών, των προσωπικών «κουμπαράδων», για τους οποίους σας μίλησα, θα γίνεται μέσω ενός νέου δημόσιου Ταμείου, που θα δημιουργηθεί, το οποίο θα είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου. Θα ονομάζεται ΤΕΚΑ, που σημαίνει Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης.

Το Διοικητικό του Συμβούλιο θα έχει αυξημένα προσόντα και θα επιλέγεται μέσα από διαδικασίες ενισχυμένης διαφάνειας σε σχέση με τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα: με ανοιχτό διαγωνισμό και προεπιλογή από ανεξάρτητο Συμβούλιο Επιλογής, που θα απαρτίζεται από τον Πρόεδρο του ΑΣΕΠ, την Πρόεδρο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, τον Υποδιοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, τον Γενικό Διευθυντή του ΟΔΔΗΧ και έναν Καθηγητή ΑΕΙ.

Ειδικά, ο Πρόεδρος του ΔΣ θα υπόκειται σε δημόσια ακρόαση και γνώμη από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Ο δε Διευθύνων Σύμβουλος θα πρέπει να είναι πιστοποιημένος στη διαχείριση χαρτοφυλακίων και να έχει πολυετή εμπειρία σε αντίστοιχες θέσεις, θα προεπιλέγεται δε από το Συμβούλιο Διοίκησης, μετά από ανοιχτό διαγωνισμό.

Το Ταμείο θα υπόκειται σε ισχυρή κρατική εποπτεία και θα επενδύει τα κεφάλαιά του με αυστηρά και διαφανή κριτήρια. Θα το κάνει αυτό είτε μόνο του, όπως κάνει σήμερα η ΕΔΕΚΤ, θυγατρική του ΕΦΚΑ, η οποία «αθόρυβα» έχει κάνει πολύ καλές αποδόσεις ακόμα και μέσα στο «τσουνάμι» της οικονομικής κρίσης, των μνημονίων, κλπ. Αργότερα, θα μπορεί να συνεργάζεται ίσως και με μεγάλους πιστοποιημένους θεσμικούς φορείς, όπως άλλωστε γίνεται στις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, όπως ήδη σημείωσα, όπως και να πάνε τα πράγματα στις αγορές, θα υπάρχει εγγύηση του κράτους ότι θα πάρεις τις εισφορές σου συν τον πληθωρισμό.

Ερ: Ο ασφαλισμένος πώς θα συμμετέχει σε αυτή τη διαδικασία;

Απ: Ο νέος ασφαλισμένος θα έχει τη δυνατότητα να επενδύει, μέσω του Ταμείου αυτού, τις αποταμιεύσεις του, έχοντας πρώτα διαλέξει και το αντίστοιχο επενδυτικό προφίλ: «συντηρητικό» ή «ισορροπημένο» ή «επιθετικό».

Και κάθε 5 χρόνια θα μπορεί να αλλάζει προφίλ, ενώ θα έχει πλήρη και ανά πάσα στιγμή πρόσβαση στις εισφορές του και τις αποδόσεις τους μέσω κινητού και υπολογιστή, όπως γίνεται σήμερα με το e-banking.

Δεν θα χάνουν πλέον οι νέοι την επαφή τους με τις εισφορές τους και τις μελλοντικές συντάξεις τους. Αντίθετα, με τους προσωπικούς αυτούς λογαριασμούς, θα αποκτήσουν έλεγχο πάνω στο τελικό ύψος της σύνταξής τους!

Ερ: Ποιο είναι το ύψος των εισφορών που θα κληθούν να καταβάλουν οι ασφαλισμένοι που θα ενταχθούν στο νέο σύστημα;

Απ: Δεν αλλάζει τίποτα σε σχέση με τις εισφορές. Σήμερα, οι εισφορές για τις επικουρικές συντάξεις είναι 6,5% (3,25% για τον εργαζόμενο και 3,25% για τον εργοδότη) και ήταν ήδη προγραμματισμένο να πέσουν στο 6% από τα μέσα του 2022 και θα μείνουμε σε αυτό.

'Αρα, οι ασφαλισμένοι θα συνεχίσουν να πληρώνουν τα ίδια χρήματα που πληρώνουν και σήμερα. Απλά τα χρήματα αυτά θα κατευθύνονται πλέον στο νέο σύστημα που δημιουργείται και επαναλαμβάνω αυτό αφορά μόνο τους νέους ασφαλισμένους.

Ερ: Πώς θα καλυφθεί το κόστος μετάβασης;

Απ: Κατά την προετοιμασία της μεταρρύθμισης, εκπονήσαμε τρεις επιστημονικές μελέτες, προκειμένου να υπολογίσουμε το κόστος. Αναρτήθηκαν ήδη μαζί με το νομοσχέδιο, έτσι ώστε όλοι να έχουν πρόσβαση. Θα υπάρχει μία σχετική ισορροπία.

Σε επίπεδο πεντηκονταετίας θα έχουμε από τη μια πλευρά ένα κενό 56 δις και από την άλλη έσοδα 50 δις στο σύστημα, λόγω της αύξησης της αποταμίευσης, των επενδύσεων, της ανάπτυξης.

Έχουμε για παράδειγμα υπολογίσει ότι οι εγχώριες επενδύσεις θα αυξηθούν μεσοσταθμικά κατά 0,6% του ΑΕΠ την περίοδο 2022-2070.

Επομένως, ως καθαρό κόστος μένουν βασικά 6 δις για 50 χρόνια, τα οποία αντιστοιχούν σε 120 εκατ. το χρόνο. Κόστος που θα καλυφθεί από τον προϋπολογισμό. Αυτά τα 120 εκατ. ευρώ το χρόνο είναι ένα απόλυτα διαχειρίσιμο ποσό, αν ληφθεί υπόψη ότι ο κρατικός προϋπολογισμός ενισχύει το συνταξιοδοτικό σύστημα με 15 δισ. ευρώ το χρόνο!

Ερ: Ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζεται ότι τα κεφαλαιοποιητικά συστήματα εγκαταλείπονται διεθνώς. Τι απαντάτε;

Απ: Αυτοί οι ισχυρισμοί του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι παρά fake news: Στις περισσότερες χώρες του ΟΟΣΑ, (όπου ανήκει η Ελλάδα και ανήκουν επίσης οι πιο ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου), πάνω από το 50% των εργαζομένων καλύπτεται συμπληρωματικά από κάποιο κεφαλαιοποιητικό πρόγραμμα ασφάλισης. Αυτό συμβαίνει για παράδειγμα με το 55% των ασφαλισμένων στη Γερμανία, το 50% στο Βέλγιο και το 32% στη Γαλλία, ενώ το 100% των Σουηδών και το 80% των Δανών ασφαλισμένων καλύπτονται από δημόσια υποχρεωτική κεφαλαιοποιητική ασφάλιση, που είναι το μοντέλο που επιλέγουμε και εμείς.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, για να εξαπατήσει τον κόσμο, παραπέμπει στα αποτυχημένα παραδείγματα λατινοαμερικανικών χωρών, όπως η Βενεζουέλα, αφρικανικών χωρών, όπως η Γκάνα και χωρών του πρώην ανατολικού μπλοκ, όπως η Ρουμανία. Οι χώρες αυτές έκαναν κάτι που δεν κάνουμε εμείς: Ιδιωτικοποίησαν πλήρως την υποχρεωτική κοινωνική τους ασφάλιση. Εμείς αντιθέτως εισάγουμε κεφαλαιοποιητικά στοιχεία στην κοινωνική ασφάλιση, διατηρώντας το δημόσιο χαρακτήρα της, όπως κάνουν η Σουηδία, η Ολλανδία, η Δανία. Για άλλη μια φορά, ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει το «άσπρο μαύρο», προσπαθώντας να μπερδέψει και τον κόσμο!

Ερ: Τι δείχνει λοιπόν η εμπειρία άλλων ευρωπαϊκών χωρών και των χωρών του ΟΟΣΑ οι οποίες έχουν υιοθετήσει την εφαρμογή κεφαλαιοποιητικών συστημάτων;

Απ: Δείχνει ότι το μοντέλο που πάμε να εφαρμόσουμε είναι σωστό. Πάρτε για παράδειγμα τη Σουηδία που είναι και το μοντέλο από το οποίο εμπνεόμαστε βασικά. Τα τελευταία 25 χρόνια λειτουργούν εκεί δύο παράλληλα συστήματα δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης. Το ένα είναι διανεμητικού χαρακτήρα και το άλλο είναι το κεφαλαιοποιητικό, σαν αυτό που σχεδιάζουμε. Για την περίοδο 1995-2019, το κεφάλαιο του διανεμητικού συστήματος αυξήθηκε κατά 52%, ενώ αυτό του κεφαλαιοποιητικού κατά 180%!

Όπως, όμως, ανέφερα και πριν, έχουμε και εγχώρια παραδείγματα, όπως αυτό της ελληνικής ΕΔΕΚΤ, η οποία, στα κεφάλαια τα οποία της εμπιστεύτηκαν τα ασφαλιστικά ταμεία, πέτυχε αποδόσεις 113% την περίοδο 2003-2020.

Στη βάση λοιπόν αυτών και άλλων ανάλογων παραδειγμάτων έχουμε υπολογίσει ότι, ενώ σήμερα ένας ασφαλισμένος με μέσο ετήσιο μισθό 14.000 ευρώ ευρώ και 40 έτη ασφάλισης θα πάρει επικουρική στα 235 ευρώ, με το νέο σύστημα μπορεί να πάει στα 337, που είναι και ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ. Αν μάλιστα δούμε τις χώρες με τις υψηλότερες αποδόσεις, πάμε στα 479 ευρώ επικουρική σύνταξη!

Αλλά ακόμη και αν δεν συμβεί αυτό και πάμε απλά από τα 235 ευρώ στα 337 ευρώ, δεν νομίζω ότι είναι μικρή αύξηση. Εκτός αν θέλουμε να ακολουθήσουμε το ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος, από όσο φαίνεται, είναι υπεράνω των όποιων αυξήσεων στις επικουρικές συντάξεις!

Ερ: Το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας είναι πλέον νόμος του κράτους. Ωστόσο, δεχτήκατε έντονη κριτική. Τι απαντάτε;

Απ: Στο νόμο για την Προστασία της Εργασίας υιοθετήσαμε πολιτικές που εφαρμόζονται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Γνωρίζω ότι θα κριθούμε στην πράξη. Όχι μόνο εμείς, αλλά και οι αντίπαλοί μας.

Ορισμένες θετικές προβλέψεις για τους εργαζόμενους, όπως οι νέες, μεγαλύτερες μεγαλύτερες γονικές άδειες με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ και η νέα άδεια πατρότητας ήδη μπαίνουν σε εφαρμογή. Έχουμε ξεκινήσει παράλληλα, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, την προετοιμασία για την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, που είναι η εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου του εργαζομένου, την καταπολέμηση της «μαύρης» εργασίας και της εισφοροδιαφυγής.

Επιπλέον, η προωθούμενη αναβάθμιση του ΕΡΓΑΝΗ σε ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ θα οδηγήσει σε ορατά αποτελέσματα για τους εργαζόμενους ήδη μέσα στο καλοκαίρι, ενώ, προχωρούμε στο προσεχές διάστημα στην προκήρυξη για το Συμβούλιο Διοίκησης της νέας ανεξάρτητης διοικητής αρχής, της Επιθεώρησης Εργασίας.

Είναι από αυτά που θα κριθούμε. Όχι από τη χωρίς χαλινάρι, λαϊκίστικη κριτική που δέχτηκε ο νόμος αυτός από την αντιπολίτευση. Διότι είναι ένας νόμος με τον οποίο η Ελλάδα πλησιάζει πολύ περισσότερο τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στα θέματα της εργασίας και αυτό θα φανεί στην πράξη!

Ερ: Πώς προχωράει η διαδικασία απονομής των εκκρεμών συντάξεων; Πότε ξεκινάει η συνδρομή των πιστοποιημένων δικηγόρων και λογιστών στο έργο της εκκαθάρισης των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης;

Απ: Στο μέτωπο των εκκρεμών συντάξεων, έχουμε ήδη από τον Απρίλιο ρίξει στη μάχη το «όπλο» της προκαταβολής εθνικών συντάξεων μαζί με τα αναδρομικά τους.

Τώρα περνάμε στο επόμενο στάδιο με δύο σημαντικές δράσεις. Η πρώτη αφορά τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές/φοροτεχνικούς οι οποίοι θα μας βοηθήσουν να «γκρεμίσουμε» το βουνό των εκκρεμών συντάξεων. Μόλις την Παρασκευή, υπέγραψα την υπουργική απόφαση που ρυθμίζει όλες τις λεπτομέρειες για τη διαδικασία της εκπαίδευσης και πιστοποίησής τους. Προχωράμε επίσης, το συντομότερο, στην ολοκλήρωση της ειδικής πλατφόρμας που θα χρησιμοποιήσουν για την απονομή συντάξεων και προσδοκούμε να έχουμε τους πρώτους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές μέσα στο καλοκαίρι.

Η δεύτερη σημαντική δράση αφορά τη συγκρότηση μιας «ομάδας κρούσης» στο λεγόμενο «πράσινο κτίριο» του ΕΦΚΑ στην Κηφισίας. Πρόκειται για μια δομή ταχείας απονομής συντάξεων. Πρώτος στόχος της είναι να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των εκκρεμών συντάξεων πρώην ΙΚΑ και πρώην ΟΑΕΕ, καθώς και να διαχειριστεί τις νέες αιτήσεις διαδοχικής ασφάλισης πρώην ΙΚΑ-ΟΑΕΕ και πρώην ΟΑΕΕ-ΙΚΑ για το μεγαλύτερο τμήμα της Αττικής, διότι εκεί βρίσκεται ο βασικός όγκος εκκρεμών συντάξεων, που φτάνει το 40% του συνόλου και, σταδιακά, να επεκταθεί στην υπόλοιπη Ελλάδα, ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη. Στόχος είναι να ελαχιστοποιηθούν οι χρόνοι με τη χρήση σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών.

Στο πράσινο κτίριο θα δημιουργηθεί επίσης ένα «επιχειρησιακό κέντρο» που θα παρακολουθεί καθημερινά και θα συντονίζει τη διαδικασία απονομής συντάξεων πανελλαδικά! Είναι κάτι που θα γίνει μάλιστα σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα για την καλύτερη οργάνωση του εγχειρήματος.

Ήδη πάντως βλέπουμε ενθαρρυντικά αποτελέσματα, καθώς, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, οι εκκρεμείς συντάξεις μειώθηκαν για έβδομο συνεχόμενο μήνα. Και αυτό, παρά την αύξηση των νέων αιτήσεων συνταξιοδότησης! Ελπίζω λοιπόν ότι με αυτές τις πρόσθετες δράσεις θα δούμε μέσα στο φθινόπωρο σημαντική αποκλιμάκωση των εκκρεμών συντάξεων. Και ακόμα νωρίτερα από αυτό θα δει ο ασφαλισμένος σημαντική βελτίωση στον τρόπο και την ταχύτητα εξυπηρέτησής του από τον e-ΕΦΚΑ, μέσα από τη συνεχή επέκταση των ψηφιακών υπηρεσιών, αλλά και το νέο τηλεφωνικό κέντρο, που αναμένεται να λειτουργήσει σύντομα.

Ερ: Το τελευταίο χρονικό διάστημα, έχετε πραγματοποιήσει κάποιες αιφνιδιαστικές επισκέψεις σε υποκαταστήματα του e-ΕΦΚΑ και, όπως έχετε καταστήσει ξεκάθαρο, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης της εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατα ανακοινώσατε πειθαρχικό έλεγχο «για 10 περιπτώσεις ακραίας ταλαιπωρίας πολιτών από τις υπηρεσίες του φορέα». Τι σχεδιάζετε προς την κατεύθυνση της περαιτέρω αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών;

Απ: Έχω περάσει από αρκετά υπουργεία και μπορώ να πω ότι δεν έχω ξανασυναντήσει κάτι τόσο προβληματικό όσο ο ΕΦΚΑ. Υπάρχει φυσικά εξήγηση: Όλοι θυμόμαστε πόσο προβληματικοί ήταν πολλοί από τους προκατόχους του ΕΦΚΑ (ΙΚΑ, ΤΕΒΕ, ΤΣΑΥ, κ.ο.κ.). Όταν λοιπόν συνενώθηκαν όλοι αυτοί φύρδην-μίγδην από τον ΣΥΡΙΖΑ το 2016, χωρίς κανένα σχέδιο και ουσιαστικό προγραμματισμό, το πρόβλημα διογκώθηκε.

Είχε λοιπόν ήδη ξεκινήσει μία προσπάθεια αναδιοργάνωσης με σταδιακή επέκταση των ψηφιακών συναλλαγών, αλλά ο ΕΦΚΑ χρειάζεται και άλλες, πολύ μεγαλύτερες παρεμβάσεις γρήγορα και συστηματικά.

Τρία είναι τα βασικά μέτωπα: Το μέτωπο των εκκρεμών συντάξεων, για το οποίο ήδη σας μίλησα.

Το μέτωπο της εξυπηρέτησης, όπου δυστυχώς ο ΕΦΚΑ δεν τα πάει καθόλου καλά. Και γι' αυτό προχωρούμε, όπως σας είπα, με τη δημιουργία ενός τηλεφωνικού κέντρου, το οποίο θα ενοποιήσει τα διάσπαρτα τηλεφωνικά κέντρα που λειτουργούν σήμερα στο υπουργείο και στους εποπτευόμενους φορείς (ΕΦΚΑ, ΟΑΕΔ, ΟΠΕΚΑ κλπ). Θα εξυπηρετεί δεκάδες χιλιάδες πολίτες καθημερινά και αυτό θα γίνεται μέσω μιας δωρεάν γραμμής, 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα και με μηδενικούς χρόνους αναμονής.

Το τηλεφωνικό κέντρο θα διαθέτει, επίσης, ομάδες back office για την αντιμετώπιση σύνθετων ζητημάτων, αλλά και ένα σύστημα ticketing στις αναβαθμισμένες ιστοσελίδες του ΕΦΚΑ, με στόχο τα χιλιάδες ηλεκτρονικά ερωτήματα των πολιτών να λαμβάνονται οργανωμένα, να «χρεώνονται» προς διεκπεραίωση και να απαντώνται γρήγορα.

Το τρίτο μέτωπο έχει να κάνει με αυτή καθ' αυτή τη συμπεριφορά των υπαλλήλων του ΕΦΚΑ. Το λέω αυτό χωρίς να ξεχνώ τους πολλούς ευσυνείδητους υπαλλήλους. Αλλά είναι αλήθεια ότι υπάρχουν και πολλοί που αδιαφορούν. Το έχω πει αρκετές φορές και το ξαναλέω: Δεσποτικές συμπεριφορές δεν θα γίνουν ανεκτές! Οι πολίτες δικαιούνται να εξυπηρετούνται γρήγορα και αποτελεσματικά. Και είμαι αποφασισμένος να κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου γι' αυτό! 

Ιουλ 2

Έρχονται οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές/φοροτεχνικοί στον e-ΕΦΚΑ - Κ. Χατζηδάκης: Σημαντική μείωση του στοκ των εκκρεμών συντάξεων το φθινόπωρο

Ανοίγει ο δρόμος για την άμεση συμμετοχή των πιστοποιημένων δικηγόρων και λογιστών/φοροτεχνικών στη διαδικασία έκδοσης των συντάξεων, μετά την υπογραφή από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, της υπουργικής απόφασης, που ρυθμίζει όλες τις λεπτομέρειες για τη διαδικασία της εκπαίδευσης και πιστοποίησης.

Συγκεκριμένα, ορίζονται αναλυτικά η ύλη και το πρόγραμμα επιμόρφωσης, η διαδικασία υποβολής αιτήσεων και εξετάσεων, ο τρόπος εγγραφής στο μητρώο των πιστοποιημένων επαγγελματιών, καθώς και οι κυρώσεις προς τους πιστοποιημένους επαγγελματίες.

Την ίδια στιγμή, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων απέστειλε στη διοίκηση του e-ΕΦΚΑ την εισήγηση για την κατ’ αποκοπήν αποζημίωση για τις βεβαιώσεις και τα σχέδια απόφασης προσωρινής ή οριστικής σύνταξης που εκδίδουν οι πιστοποιημένοι επαγγελματίες.

Ο σχετικός «τιμοκατάλογος» διαμορφώνεται ως εξής:

  • Βεβαίωση χρόνου ασφάλισης: 40 ευρώ όταν η βεβαίωση αφορά έναν πρώην φορέα κοινωνικής ασφάλισης (π.χ. τ. ΙΚΑ), 80 ευρώ όταν αφορά περισσότερους του ενός φορείς.
  • Βεβαίωση μη ύπαρξης οφειλόμενων εισφορών αυτοαπασχολούμενου ή ελεύθερου επαγγελματία ή για αίτηση ρύθμισης οφειλόμενων εισφορών: 30 ευρώ.
  • Βεβαίωση οφειλόμενου ποσού για αναγνώριση πλασματικού χρόνου ασφάλισης: 30 ευρώ.
  • Σύνταξη σχεδίου απόφασης προσωρινής ή οριστικής σύνταξης (κύριας ή επικουρικής): 60 ευρώ. Αν η σύνταξη απονέμεται με βάση τις διατάξεις της διαδοχικής ή παράλληλης ασφάλισης, στην αποζημίωση προστίθενται 15 ευρώ για κάθε πρώην φορέα κοινωνικής ασφάλισης πλέον του ενός.
  • Προσυνταξιοδοτική βεβαίωση: 60 ευρώ. Αν η βεβαίωση αφορά χρόνο ασφάλισης που διανύθηκε σε περισσότερους πρώην φορείς κοινωνικής ασφάλισης, η αποζημίωση ανέρχεται σε 80 ευρώ.

Σημειώνεται ότι σε πρώτη φάση, οι πιστοποιημένοι επαγγελματίες θα μπορούν να εκδίδουν τις εν λόγω βεβαιώσεις και σχέδια αποφάσεων μόνο για τους πρώην φορείς ΙΚΑ, ΟΑΕΕ και ΟΓΑ.

Ο «οδικός χάρτης» για την πιστοποίηση και την εμπλοκή των ιδιωτών

Η επιμόρφωση των πιστοποιούμενων επαγγελματιών θα παρέχεται από τον e-ΕΦΚΑ χωρίς αντάλλαγμα, ενώ επιτρέπεται η παροχή εκπαίδευσης και από ιδιωτικούς φορείς. Η επιμόρφωση θα καλύπτει τη σχετική νομοθεσία (θεμελίωση σύνταξης, νομιμοποίηση χρόνου ασφάλισης και χρήση του στην απονομή σύνταξης), τη διαπίστωση του χρόνου ασφάλισης, τη διαπίστωση των οφειλών και τον υπολογισμό της σύνταξης.

Ως φορέας πιστοποίησης ορίζεται ο e-ΕΦΚΑ, που έχει και την ευθύνη διεξαγωγής των εξετάσεων, της έκδοσης των βαθμολογιών και τήρησης του σχετικού μητρώου. Πριν από κάθε κύκλο πιστοποίησης, προσδιορίζεται με απόφαση του Διοικητή του e-ΕΦΚΑ ο ανώτατος αριθμός των επαγγελματιών που μπορούν να συμμετέχουν. Κάθε κύκλος ξεκινάει μετά από πρόσκληση του e-ΕΦΚΑ, η οποία αναρτάται στην ιστοσελίδα του φορέα, καθώς και στις ιστοσελίδες olomeleia.gr (της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων) και oe-e.gr (του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας). Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλουν το αίτημά τους στην αντίστοιχη πλατφόρμα, ενώ τηρείται σειρά χρονικής προτεραιότητας.

Μετά την ολοκλήρωση της επιμόρφωσης –που θα διενεργείται κυρίως με ασύγχρονη τηλεκπαίδευση- οι επαγγελματίες θα μπορούν να συμμετέχουν στις εξετάσεις που θα διοργανώνει ο e-ΕΦΚΑ, που θα διενεργούνται εξ’ αποστάσεως και με το σύστημα των πολλαπλών επιλογών. Η βαθμολόγηση θα γίνεται αυτοματοποιημένα και ο βαθμός θα εξάγεται αμέσως μετά τη λήξη της εξέτασης. Με διαπιστωτική πράξη του διοικητή του e-ΕΦΚΑ που θα εκδίδεται 5 μέρες μετά τη διενέργεια κάθε εξέτασης, οι επιτυχόντες εγγράφονται στο μητρώο πιστοποιημένων επαγγελματιών που θα τηρείται και θα εποπτεύεται από τον e-ΕΦΚΑ.

Η ανάθεση στους πιστοποιημένους επαγγελματίες για τις βεβαιώσεις και τα σχέδια απόφασης συντάξεων που μπορούν να εκδίδουν σύμφωνα με τον ν. 4798/2021 (άρθρο 255) γίνεται με υπεύθυνη δήλωση που απευθύνεται στον e-ΕΦΚΑ, ή με καταχώρηση σε ειδική πλατφόρμα στο πληροφοριακό σύστημα του e-ΕΦΚΑ.

Όταν υποβάλλεται η βεβαίωση ή το σχέδιο που έχει συντάξει ο πιστοποιημένος επαγγελματίας, σε αυτό περιλαμβάνεται και ο αριθμός πρωτοκόλλου που αντιστοιχεί στην παραλαβή της ανάθεσης από τον e-ΕΦΚΑ. Ο e-ΕΦΚΑ ελέγχει την αντιστοιχία ανάμεσα στη βεβαίωση ή το σχέδιο που υποβλήθηκε και στο αντικείμενο της ανάθεσης και καταβάλλει την αντίστοιχη αποζημίωση με ισόποση πίστωση του λογαριασμού που έχει δηλώσει ο επαγγελματίας.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Προχωρούμε το ταχύτερο δυνατό μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου τις απαραίτητες αποφάσεις ώστε οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και οικονομολόγοι να «μπουν» στον e-ΕΦΚΑ μέσα στο καλοκαίρι και να συνδράμουν την πολυμέτωπη προσπάθεια επιτάχυνσης της διαδικασίας απονομής των συντάξεων που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ήδη βλέπουμε ενθαρρυντικά αποτελέσματα, καθώς σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία οι εκκρεμείς συντάξεις μειώθηκαν για έβδομο συνεχόμενο μήνα παρά την αύξηση των νέων αιτήσεων συνταξιοδότησης. Πιστεύω ότι μέσα στο φθινόπωρο θα δούμε σημαντική αποκλιμάκωση του «βουνού» των εκκρεμών συντάξεων κι ότι ακόμα νωρίτερα ο ασφαλισμένος θα δει σημαντική βελτίωση στον τρόπο και την ταχύτητα εξυπηρέτησής του από τον ε-ΕΦΚΑ, χάρη στην συνεχή επέκταση των ψηφιακών υπηρεσιών αλλά και στο νέο τηλεφωνικό κέντρο που αναμένεται να τεθεί σύντομα σε λειτουργία».

Ιουλ 1

Επίσκεψη υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη στο Φάρο Τυφλών

Τον Φάρο Τυφλών της Ελλάδας στην Καλλιθέα επισκέφθηκε σήμερα ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, μαζί με την αρμόδια υφυπουργό Δόμνα Μιχαηλίδου και τον Γενικό Γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας Γιώργο Σταμάτη.

Ο Φάρος Τυφλών –που λειτουργεί από το 1946- είναι σωματείο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα εποπτευόμενο από το υπουργείο Εργασίας,  με βασικό αντικείμενο την επιμόρφωση και κατάρτιση ατόμων με προβλήματα όρασης. Προσφέρει μεταξύ άλλων για τα μέλη του δανειστική βιβλιοθήκη, γυμναστήριο, μαθήματα ηλεκτρονικών υπολογιστών, θεατρική ομάδα και μαθήματα Braille. Λειτουργεί επίσης εργαστήριο ειδών καθαριότητας καθώς και μονάδα κατεργασίας μετάλλων, όπου παράγονται διάφορα μεταλλικά αντικείμενα.

Στο πλαίσιο συνάντησης εργασίας, ο πρόεδρος του σωματείου κ. Εμμανουήλ Μπασιάς, τα μέλη της διοίκησης και οι εργαζόμενοι περιέγραψαν το έργο και τις δραστηριότητες του σωματείου καθώς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.  Στάθηκαν ειδικότερα στο ζήτημα της επαρκούς χρηματοδότησης και της αγοράς των προϊόντων που παράγονται από τον Φάρο Τυφλών από υπηρεσίες και φορείς του δημοσίου. Οι κ.κ. Χατζηδάκης, Μιχαηλίδου και Σταμάτης περιηγήθηκαν στη συνέχεια στις εγκαταστάσεις του Φάρου Τυφλών και στα εργαστήρια, όπου απασχολούνται 20 άτομα με προβλήματα όρασης.  Επισκέφθηκαν τέλος το Μουσείο Αφής, που είναι το μοναδικό μουσείο στην Ελλάδα και ένα από τα πέντε στον κόσμο που απευθύνονται κυρίως σε άτομα με προβλήματα όρασης.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων  Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Η δραστηριότητα του Φάρου Τυφλών έχει υψηλή προστιθέμενη αξία. Η Πολιτεία θα σταθεί αρωγός όπως οφείλει. Θα στηρίξει όσο περισσότερο γίνεται τον Φάρο. Αυτή η πολιτική πρέπει να μας ενώνει όλους ανεξάρτητα από κομματικές προτιμήσεις. Δεσμευτήκαμε λοιπόν ότι θα αντιμετωπίσουμε το ζήτημα της έγκαιρης και πιο μεγάλης -στο πλαίσιο του δυνατού- χρηματοδότησης. Αλλά και για το θέμα της απορρόφησης των προϊόντων του Φάρου θα συνεννοηθούμε τόσο με τις υπηρεσίες του Υπουργείου όσο και με τους εποπτευόμενους φορείς ώστε να αγοράζουν τα προϊόντα».

Η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδια για θέματα Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Δόμνα Μιχαηλίδου, δήλωσε: «Στη σημερινή μας επίσκεψη στο “Φάρο Τυφλών”  διαπιστώσαμε, για μια ακόμα φορά, την ουσιαστική και αποτελεσματική προσπάθεια που καταβάλλουν  η διοίκηση και οι εργαζόμενοι, για να στηρίξουν την επανένταξη στην κοινωνία και την εργασία, των συνανθρώπων μας με οπτική αναπηρία.  Από την πλευρά μας, στηρίζουμε τους συμπολίτες μας με προβλήματα όρασης και συνεχίζουμε με συνέπεια τις πολιτικές μας, ώστε να διευκολύνουμε την καθημερινότητά τους. Προχωράμε με ταχύτητα την υλοποίηση τόσο του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Αναπηρία όσο και της Εθνικής Αρχής για την Προσβασιμότητα. Χρησιμοποιούμε αποτελεσματικά, όλα τα διαθέσιμα, εθνικά και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία και δημιουργούμε νέες δράσεις».

Ο Γενικός Γραμματέας Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας Γιώργος Σταμάτης δήλωσε: «Ο  Φάρος Τυφλών επιτελεί σημαντικό έργο στην επιμόρφωση ατόμων με προβλήματα όρασης και ενισχύει την απασχόλησής  τους. ως Υπουργείο έχουμε θέσει ως προτεραιότητα, την κοινωνική ένταξη των ατόμων με αναπηρία. Η στήριξή μας στα άτομα με οπτική αναπηρία είναι δεδομένη και μεταξύ των άλλων σχεδιάζουμε την βελτίωση του πλαισίου εκπαίδευσης των εκπαιδευτών κινητικότητας και προσανατολισμού».