Σεπ 1

Η ειρήνη και η αποκλιμάκωση δεν εξαρτώνται μόνο από εμάς - βασικά σημεία συνέντευξης στο ραδιοφωνικό σταθμό REAL FM

Η ειρήνη και η αποκλιμάκωση της έντασης με την Τουρκία «δεν εξαρτώνται μόνο από εμάς», υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης σε συνέντευξή τους στον ραδιοφωνικό σταθμό Real fm και τον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου. «Με  τις  συμφωνίες που κάναμε  με την Ιταλία και την Αίγυπτο δείξαμε στην Τουρκία ποιος είναι ο πραγματικός δρόμος. Τους λέμε, δηλαδή, να έρθουν κι εκείνοι να συμφωνήσουμε, αντί να μένουμε στον 19ο αιώνα και να συνεχίζουμε μια πολιτική που δεν πάει πουθενά. Να κλείσουμε τα θέματα των θαλασσίων ζωνών σαν σύγχρονα κράτη και να προχωρήσουμε μπροστά με ειρήνη».

Επίσης ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε την έντονη αντίδραση της Τουρκίας μετά την υπογραφή της συμφωνίας με την Αίγυπτο, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τα όσα ισχυρίζεται η αντιπολίτευση περί ευνοϊκής συμφωνίας για την Τουρκία. «Εάν ίσχυαν οι ισχυρισμοί της αντιπολίτευσης, για ποιο λόγο εξερράγη η Τουρκία μετά την υπογραφή αυτής της συμφωνίας; Και για ποιο λόγο με αφορμή αυτή τη συμφωνία εντάθηκαν οι προκλήσεις;», διερωτήθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.       

Στην ίδια συνέντευξη, με αφορμή τη χθεσινή έγκριση από το Υπουργικού Συμβούλιο του νέου 10ετούς Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), ο κ. Χατζηδάκης ξεκαθάρισε πως δεν γίνεται λόγος για καύση, αλλά για «ενεργειακή αξιοποίηση των αποβλήτων, ακολουθώντας έτσι τον ευρωπαϊκό δρόμο».

 

 5 κινήσεις της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, θέλοντας να μιλήσει με συγκεκριμένα στοιχεία, απαρίθμησε ορισμένες από τις κινήσεις της κυβέρνησης έναντι της συνεχιζόμενης προκλητικής στάσης της Τουρκίας. 

«Πρώτον, όταν στις αρχές Δεκεμβρίου ο Ερντογάν αμφισβήτησε το δικαίωμά μας να κάνουμε τον αγωγό East Med, στις 2 Ιανουαρίου ήμουν ένας από τους 3 υπογράφοντες για τον αγωγό, μαζί με τον Ισραηλινό και τον Κύπριο ομόλογό μου. Δείξαμε ότι προχωρούμε μπροστά στους σχεδιασμούς μας, χωρίς να λογαριάζουμε τις απειλές της Τουρκίας! Δεύτερον, η Ελλάδα έδωσε αποφασιστική απάντηση στην καθοδηγούμενη από την Τουρκία εισβολή μεταναστών στον Έβρο. Τρίτον, στην περίπτωση του Ορούτς Ρέις ο στόλος μας βγήκε μπροστά. Δεν θέλω να κάνω, παρότι θα μπορούσα, περαιτέρω σχόλια για συγκεκριμένες κινήσεις που έγιναν τις οποίες όλοι τις γνωρίζουμε. Τέταρτον, κάναμε συμφωνία με την Ιταλία για την ΑΟΖ, που χρόνιζε επί καιρό. Πέμπτον, κάναμε αντίστοιχη -και εκ των πραγμάτων λόγω του περιβόητου υποτιθέμενου Τουρκολιβυκού μνημονίου, σημαντικότερη- συμφωνία με την Αίγυπτο με τη μερική οριοθέτηση της ΑΟΖ», εξήγησε ο υπουργός.

 

«Με τη συμφωνία μας με την Αίγυπτο ακυρώσαμε το Τουρκολυβικό μνημόνιο»

Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης, απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης, διερωτήθηκε «για ποιο λόγο εξερράγη η Τουρκία μετά την υπογραφή της συμφωνίας Ελλάδας-Αιγύπτου; Και για ποιο λόγο με αφορμή αυτή τη συμφωνία εντάθηκαν οι προκλήσεις;».  

Όπως είπε: «Η Ελλάδα φανταζόταν προφανώς ότι θα ενταθούν οι προκλήσεις, αλλά έκανε αυτή τη συμφωνία γιατί ήθελε να στείλει δύο μηνύματα στην Τουρκία: Το ένα μήνυμα είναι ότι προφανώς το Τουρκολιβυκό μνημόνιο εν τοις πράγμασι είναι άκυρο. Όχι μόνο γιατί το λέμε, αλλά γιατί συμφωνήσαμε με την Αίγυπτο να οριοθετήσουμε την ΑΟΖ και με αυτό τον τρόπο να ακυρώσουμε το Τουρκολιβυκό μνημόνιο, το οποίο έμπαινε στα δικά μας χωράφια.

Και δεύτερο -και σημαντικότερο για μένα- γιατί θέλαμε με αυτές τις δύο τελευταίες συμφωνίες με την Ιταλία και με την Αίγυπτο να δείξουμε στην Τουρκία ποιος είναι ο πραγματικός δρόμος. Τους λέμε, δηλαδή, να έρθουν κι εκείνοι να συμφωνήσουμε, αντί να μένουμε στον 19ο αιώνα και να συνεχίζουμε μια πολιτική που δεν πάει πουθενά. Να κλείσουμε τα θέματα των θαλασσίων ζωνών σαν σύγχρονα κράτη και να προχωρήσουμε μπροστά με ειρήνη. Βεβαίως, η ειρήνη δεν εξαρτάται μόνο από εμάς κι η αποκλιμάκωση δεν εξαρτάται μόνο από εμάς».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ξεκαθάρισε πως «όσο η Τουρκία συνεχίζει, εμείς θα είμαστε πολύ σαφείς στην αποφασιστικότητα με την οποία θα αντιδρούμε, αλλά την ίδια στιγμή θα εξαντλούμε κι όλη τη «δημιουργικότητα» μας στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής. Κι αυτή η δημιουργικότητα αποτυπώνεται και στις δύο συμφωνίες στις οποίες αναφέρθηκα, αλλά νομίζω αντανακλάται και στις δηλώσεις διαφόρων ξένων ηγετών που δείχνουν ότι οι ελληνικές θέσεις είναι κατανοητές και η Τουρκία απομονώνεται».

Όσον αφορά στο ζήτημα των κυρώσεων στην Τουρκία, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε πως αυτό έχει τεθεί επανειλημμένα από τη χώρα μας. «Ήδη έγινε συζήτηση στο Άτυπο Συμβούλιο του Βερολίνου για το συγκεκριμένο θέμα. Θα είναι ενδεχομένως ζήτημα στη Διάσκεψη Κορυφής που θα γίνει 24-25 Σεπτεμβρίου στις Βρυξέλλες. Απλώς υπάρχει μια καλοδεχούμενη προφανώς διάθεση από την πλευρά της γερμανικής προεδρίας και άλλων παραγόντων της διεθνούς σκηνής να εξευρεθεί ένα πλαίσιο προσέγγισης των δύο χωρών. Και μακάρι να εξευρεθεί. Εμείς δεν είμαστε εδώ έχοντας ως αυτοσκοπό την ένταση και την όξυνση. Θέλουμε να υπάρξει εξομάλυνση υπό τις προϋποθέσεις βεβαίως που έχουμε πει, όχι υπό καθεστώς εκβιασμών».

«Με την ενεργειακή αξιοποίηση των αποβλήτων ακολουθούμε τον ευρωπαϊκό δρόμο»

Παράλληλα, ερωτηθείς για τις ενστάσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), ο κ. Χατζηδάκης εξέφρασε την έκπληξή του. «Παρακολουθώ με κατάπληξη τα όσα λέει η αξιωματική αντιπολίτευση και μάλιστα είχα κάνει σχετικά σχόλια πρόσφατα στην Ένωση Περιφερειών, παρουσία και της κας Δούρου», ανέφερε και πρόσθεσε: «Είμαστε τέταρτοι από το τέλος στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην διαχείριση των απορριμμάτων. Είμαστε στον πάτο. Μας έχουν περάσει χώρες, οι οποίες μπήκαν στην Ε.Ε. πολύ πιο μετά από την Ελλάδα και γι’ αυτό ευθύνονται πολλές και διαδοχικές κυβερνήσεις και ευθύνεται φυσικά και η αυτοδιοίκηση διαχρονικά –λιγότερο ή περισσότερο, γιατί κάποιοι έχουν λύσει τα θέματα σε τοπικό επίπεδο».

Όπως εξήγησε, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θέτει υψηλούς στόχους για την ανακύκλωση, ακολουθώντας το σύγχρονο ευρωπαϊκό δρόμο. Ωστόσο, «η συζήτηση που γίνεται για την ενεργειακή αξιοποίηση φοβάμαι να πω ότι είναι εκτός τόπου και χρόνου. Στην Ελλάδα αυτή την ώρα έχουμε ταφή 80%, όταν στην Ε.Ε. είναι γύρω στο 25% και από την άλλη πλευρά έχουμε μετά βίας 1,5% ενεργειακή αξιοποίηση, όταν στην Ευρώπη είναι 28,5%.

Τι λένε λοιπόν όλοι όσοι αντιτίθενται; Λένε να μην κάνουμε ενεργειακή αξιοποίηση, την οποία ονομάζουν καύση ενώ δεν είναι. Το τονίζω αυτό, είναι ενεργειακή αξιοποίηση. Διότι απλά και μόνο δογματικά είναι απέναντι.  Δηλαδή είναι κάτι αποδεκτό από την Ε.Ε., είναι το 30% περίπου σε σχέση με τον όγκο της διαχείρισης απορριμμάτων σε όλη την Ευρώπη. Γίνεται ενεργειακή αξιοποίηση στο κέντρο της Βιέννης, της Κοπεγχάγης. Υπάρχουν 400 και πλέον τέτοιες μονάδες σε όλες σχεδόν τις χώρες της Ε.Ε., με εξαίρεση την Ελλάδα και τη Ρουμανία. Μας ζητούν λοιπόν να μην το κάνουμε, επειδή έτσι τους ήρθε. Κι επειδή κάποιοι από αυτούς –οι πιο καλόπιστοι- λένε να πάμε κατευθείαν από την ταφή στην πλήρη ανακύκλωση. Δηλαδή ζητάνε από τον τελευταίο σχεδόν δρομέα της κούρσας, όχι μόνο να τερματίσει πρώτος, αλλά να κάνει και παγκόσμιο ρεκόρ. Αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα! Αυτά τα πράγματα είναι εκτός από πλευράς ενωσιακού δικαίου, διότι στις Βρυξέλλες αυτά είναι αποδεκτά και στην Ε.Ε. είναι καθημερινότητα».

Αυγ 31

Με φιλόδοξους στόχους το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων 2020 – 2030

Εγκρίθηκε σήμερα από το Υπουργικό Συμβούλιο  -μετά από εισήγηση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη-  το νέο 10ετές Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ). Σε αυτό ελήφθησαν υπόψη τα σχόλια της διαβούλευσης που υπέβαλαν οι ενδιαφερόμενοι φορείς και οι πολίτες.  

Βασικοί στόχοι νέου ΕΣΔΑ

Μερικοί από τους στόχους για το νέο ΕΣΔΑ 2020-2030 είναι οι εξής:

  • Ταφή των απορριμμάτων στο 10% το 2030, πέντε χρόνια νωρίτερα από την κοινοτική υποχρέωση (2035)
  • Παύση της ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων και αποκατάσταση των παράνομων χωματερών μέχρι το 2022
  • Αύξηση της ανακύκλωσης στο 55% το 2025 και στο 60% το 2030 (συμπεριλαμβανομένων και των βιοαποβλήτων)
  • Χωριστή συλλογή οργανικών αποβλήτων (καφέ κάδος) και ανάπτυξη σχετικών υποδομών σε όλη την επικράτεια για τη μέχρι το 2022
  • Πλήρης κάλυψη της χώρας μέχρι το 2030 με 43 Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) και 43 - 46 Μονάδες Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ).
  • Λειτουργία τεσσάρων (4) μονάδων παραγωγής ενέργειας με ενεργειακή αξιοποίηση των υπολειμμάτων των ΜΕΑ, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη.

Μετά την έγκριση του νέου ΕΣΔΑ 2020- 2030 από το Υπουργικό Συμβούλιο,  ο Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε:

«Με οδηγό τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές, προσπαθούμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος. Προτάσσοντας την ανακύκλωση, στοχεύουμε να αναστρέψουμε τη θλιβερή εικόνα με τις παράνομες χωματερές και το θάψιμο των σκουπιδιών!

Καθώς είναι γεγονός ότι η Ελλάδα  καταλαμβάνει την 4η χειρότερη επίδοση στη διαχείριση απορριμμάτων σε όλη την Ευρώπη, με το νέο ΕΣΔΑ επιχειρούμε με πράξεις, αυτή η θέση να γίνει οριστικά παρελθόν. Για παράδειγμα, μέχρι τα τέλη του 2020 θα έχουν δημοπρατηθεί 17 σύγχρονες Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων, από 6 που λειτουργούν σήμερα.

Με τον νέο Οδικό Χάρτη δείχνουμε τον δρόμο στην Αυτοδιοίκηση, στη Βιομηχανία, στους φορείς και σε όλους τους εμπλεκόμενους  πώς μπορεί να εκσυγχρονισθεί η διαχείριση απορριμμάτων. Ταυτόχρονα, κάνουμε συμμέτοχο τον πολίτη σε αυτή τη νέα εθνική προσπάθεια.

Η μεγάλη καθυστέρηση της Ελλάδας καθιστά το έργο της διαχείρισης των απορριμμάτων ένα Ηράκλειο έργο. Ίσως, είναι το πιο δύσκολο ζήτημα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Είμαστε όμως αποφασισμένοι να επιτύχουμε. Είναι θέμα εθνικού φιλότιμου».

Ο γενικός γραμματέας συντονισμού διαχείρισης αποβλήτων, Μανώλης Γραφάκος δήλωσε:

«Με το νέο ΕΣΔΑ η προσπάθεια ανακύκλωσης – φιλική προς το Περιβάλλον- ξεκινά μέσα από το κάθε σπίτι, δίνοντας στους πολίτες οικονομικά κίνητρα».

 

Στο νέο ΕΣΔΑ προβλέπονται:

  • Δημοπράτηση συνολικά 17 ΜΕΑ έως το τέλος του 2020
  • Κατασκευή συνολικά 27 ΜΕΑ έως το τέλος του 2023

Ήδη, 3 Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων έχουν δημοπρατηθεί (Ζάκυνθος, Λευκάδα, Ναύπακτος) και άλλες 7 βρίσκονται σε στάδιο κατασκευής (Αλεξανδρούπολη, Θήβα, Ηλεία, Αμάρι, Αρκαδία, Μεσσηνία, Λακωνία). Για το 2020, ο στόχος είναι να έχουν δημοπρατηθεί συνολικά 17 ΜΕΑ. Προβλέπεται δε ότι έως το τέλος του 2023 θα έχουν κατασκευαστεί 27 Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων σε όλη την Ελλάδα.

Τα 10 κυριότερα μέτρα

 

Οι στόχοι που προαναφέρθηκαν θα επιτευχθούν με τη λήψη 10 απαραίτητων μέτρων:

  1. Τον εκσυγχρονισμό του «τέλους ταφής» αποβλήτων σε ΧΥΤΑ και την εφαρμογή στην πράξη της αρχής «Πληρώνω όσο Πετάω».
  1. Την προώθηση της χωριστής συλλογής και την ενίσχυση δικτύου συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών με 4 ρεύματα ανακύκλωσης (χαρτί, γυαλί, πλαστικό, αλουμίνιο).
  1. Την ολοκληρωμένη ανάπτυξη δικτύου συλλογής οργανικών αποβλήτων (καφέ κάδος) μέχρι το τέλος του 2022.
  1. Την αύξηση και αναβάθμιση των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) προκειμένου να ανταποκρίνονται στις νέες αυξημένες ανάγκες ανακύκλωσης της χώρας.
  1. Την ανάκτηση ενέργειας από την επεξεργασία των οργανικών αποβλήτων (βιομάζα) αλλά και την παραγωγή δευτερογενών υλικών (κόμποστ) στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας.
  1. Τη δημιουργία του πρώτου ΧΥΤΕΑ (Χώρος Υγειονομικής Ταφής Επικίνδυνων Αποβλήτων) με σκοπό την ολιστική διαχείριση των αποβλήτων της χώρας σύμφωνα με τις επιταγές της ΕΕ.
  1. Τη δημιουργία συστήματος ευθύνης παραγωγών για τα πλαστικά απόβλητα θερμοκηπίων και τα τις πλαστικές συσκευασίας φυτοφαρμάκων.
  1. Τη επέκταση της διευρυμένης Ευθύνης του Παραγωγού σε νέες κατηγορίες προϊόντων, όπως έπιπλα, στρώματα, ληγμένα φάρμακα, απόβλητα φωτοβολταϊκών και αιολικών πάρκων, παιγνίδια κλπ.
  2. Τη συνεχή ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των ενδιαφερομένων μερών.
  1. Την αύξηση της ενεργειακής αξιοποίησης των υπολειμμάτων των αποβλήτων και την ανάπτυξη μονάδων παραγωγής ενέργειας με σκοπό τη μείωση της ταφής.

Ειδικά γι’ αυτό το μέτρο τονίζονται τα εξής:

Σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς ορισμένων πλευρών, το μέτρο αυτό είναι σε απόλυτη αρμονία με την πρακτική όλων σχεδόν των ευρωπαϊκών κρατών. Δεν είναι καύση αλλά ενεργειακή αξιοποίηση. Πάνω από 400 τέτοιες μονάδες λειτουργούν σε όλα σχεδόν τα κράτη – μέλη της ΕΕ και ορισμένες από αυτές μέσα στα κέντρα των πόλεων

Σημείωση:  

Της ηλεκτρονικής διαβούλευσης που διήρκεσε το διάστημα 6 – 25 Αυγούστου,  είχε προηγηθεί προ-διαβούλευση -με παρουσιάσεις και συναντήσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου- με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της Αυτοδιοίκησης, καθώς και με συλλογικούς φορείς. Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα σχόλια και τις παρατηρήσεις τους, στο νέο ΕΣΔΑ αποσαφηνίζονται ότι:

  1. Αναδεικνύεται η διάσταση «κόστος για τον πολίτη» έτσι ώστε να γίνει κατανοητό ότι μέσω της αρχής του «Πληρώνω όσο Πετάω (Π.ο.Π.)» και της προώθησης της ανακύκλωσης, το όφελος για τον καθένα δεν είναι μόνο περιβαλλοντικό αλλά μπορεί να γίνει και οικονομικό.
  1. Το ΥΠΕΝ αποτελεί τον αρμόδιο φορέα για την υλοποίηση των απαραίτητων μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης που θα γίνουν με ΣΔΙΤ, το οποίο και καθορίζει:
  • Τον αριθμό των μονάδων
  • Τις προδιαγραφές
  • Τη χωροθέτηση αλλά και
  • Τη διαγωνιστική διαδικασία
  1. Προβλέπεται πλέον η θεσμοθέτηση προδιαγραφών και ελέγχου του παραγόμενου κομπόστ από τις Μονάδες Επεξεργασίας ΒιοΑποβλήτων (ΜΕΒΑ).
  1. Για την αξιοποίηση των υπολειμμάτων επεξεργασίας αποβλήτων, προκρίνονται οι εγχώριες ενεργοβόρες βιομηχανίες (τσιμεντοβιομηχανία, κεραμοποιία κλπ), χωρίς να εγκαταλείπονται οι νέες μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης που θα δημιουργηθούν.
  1. Η διαχείριση της λυματολάσπης από τους βιολογικούς καθαρισμούς θα γίνεται μέσω των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ).

 

Συζήτηση για την ενσωμάτωση της νέας γενιάς ευρωπαϊκών Οδηγιών για τα απόβλητα

Σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο συζητήθηκε επίσης η ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο 4 ευρωπαϊκών Οδηγιών για τα απόβλητα. Ιδιαίτερη συζήτηση έγινε για τις 2 από αυτές, την 2018/851 και την 2018/852, για τις οποίες απαιτείται νόμος.

Ο Κωστής Χατζηδάκης παρουσίασε τις βασικές αρχές του σχετικού νομοσχεδίου στο οποίο αντανακλάται η φιλοσοφία του ΕΣΔΑ. Αυτό το νομοσχέδιο  θα περιλαμβάνει τους υποχρεωτικούς στόχους που τίθενται από τις Οδηγίες, εθνικά μέτρα συμμόρφωσης τα οποία εξειδικεύονται από κάθε κράτος -μέλος της ΕΕ με βάση τις προβλέψεις των Οδηγιών, καθώς και επιπλέον μέτρα για την αποτελεσματικότερη διαχείριση των αποβλήτων στην Ελλάδα.

Η πρώτη οδηγία 2018/851 προβλέπει τη θέσπιση ξεχωριστής συλλογής κλωστοϋφαντουργικών και επικίνδυνων αποβλήτων από νοικοκυριά  κατά δύο χρόνια νωρίτερα (μέχρι 1/1/2025). Το Σχέδιο Νόμου προβλέπει μεταξύ άλλων, την θεσμοθέτηση της δυνατότητας από τους Ο.Τ.Α. να εφαρμόσουν την αρχή «Πληρώνω όσο Πετάω». Την υποχρεωτική εφαρμογή της αρχής αυτής από μεγάλους Ο.Τ.Α., στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος για τα βιοαπόβλητα. Τον εκσυγχρονισμό του τέλους ταφής των αποβλήτων που θα χρηματοδοτεί μέσω του Πράσινου Ταμείου δράσεις των Ο.Τ.Α. για το περιβάλλον και τη διαχείριση αποβλήτων, την  ανακύκλωσης και δράσεις για την έρευνα και την καινοτομία στη διαχείριση των αποβλήτων. Την υποχρέωση μεγάλων βιομηχανιών και ξενοδοχείων να οδηγούν τα απόβλητα τροφίμων σε μονάδες επεξεργασίας. Την ενίσχυση και επέκταση του Ηλεκτρονικού Μητρώου Αποβλήτων. Την διασύνδεση του ΓΕΜΗ και του Εθνικού Μητρώου Παραγωγών αποβλήτων για την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής υπόχρεων επιχειρήσεων από την καταβολή της εισφοράς τους σε ΣΣΕΔ. Την πρόβλεψη ύπαρξης χώρου για τον εξοπλισμό ξεχωριστής συλλογής αστικών αποβλήτων στις νέες οικοδομές. Την θέσπιση μέτρων για την επαναχρησιμοποίηση υλικών συσκευασίας.

Η δεύτερη οδηγία 2018/852 αφορά στις συσκευασίες και τα απορρίμματα συσκευασίας και θέτει συγκεκριμένους στόχους μέχρι το 2025 και το 2030. Το Σχέδιο Νόμου για τα θέματα αυτά προβλέπει, μεταξύ άλλων, την υποχρέωση αναβάθμισης των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών. Την δημιουργία συστήματος επιστροφής εγγυήσεων για συσκευασίες ποτών. Την θέσπιση ενιαίου ξεχωριστού χρώματος για τους κάδους απορριμμάτων ανά υλικό. Την υποχρέωση ξεχωριστής συλλογής των αποβλήτων συσκευασίας στα δωμάτια των ξενοδοχείων. Την υποχρέωση τοποθέτησης στους δημόσιους χώρους και στα δημόσια κτίρια κάδων πολλαπλών ρευμάτων μέχρι 31/12/2022.

Το νομοσχέδιο θα παρουσιασθεί όταν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.

Αυγ 28

«Με αμείωτο ενδιαφέρον η ηλεκτροκίνηση, είναι μια οικολογική δράση για όλους» - Απορρόφηση: 2,3 εκατ. ευρώσε 3,5 ημέρες

Με την τελευταία επεξεργασία των στοιχείων επιδότησης των ηλεκτροκινούμενων οχημάτων στην πλατφόρμα kinoumeilektrikaκαταδεικνύεται αμείωτοτο ενδιαφέρον για την Ηλεκτροκίνηση, καθώς μέσα σε 3,5 μόλις 24ωρα έχουν απορροφηθεί 2,3 εκατ. ευρώ από τα 45 εκατ. ευρώ του συνολικού προϋπολογισμού επιδότησης για το 2020.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι πλέον σε όλη την επικράτεια -και στα μεγάλα αστικά κέντρα της ηπειρωτικής χώρας αλλά και στη νησιωτική- οι πολίτες ανταποκρίνονται και αγοράζουν ηλεκτροκινούμενα οχήματα.

Σταθερά το ηλεκτρικό ποδήλατο αποτελεί την προτιμητέα επιλογή, ακολουθούν τα δίκυκλα και τρίκυκλα σκούτερ, ενώ σημαντική αύξηση παρουσιάζουν και τα επιδοτούμενα οχήματα και δη στα φυσικά πρόσωπα που καταγράφουν διπλάσιο νούμερο από τα αντίστοιχα των εταιριών.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας νωρίτερα στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ είπε χαρακτηριστικά:

«Σύμφωνα με την πορεία των πρώτων  ημερών που είναι «στον αέρα» το Πρόγραμμα για την Ηλεκτροκίνηση, καταδεικνύεται ότι και λειτουργεί και ότι συνεχίζει με αμείωτο ενδιαφέρον.

Σε λίγα μόλις 24ωρα πωλήθηκαν πάνω από 200 αυτοκίνητα, με τους ιδιώτες να ξεπερνούν σε ζήτηση τις εταιρίες, με δεδομένο μάλιστα ότι στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια λίγες εκατοντάδες συνολικά!

Τα ποδήλατα σταθερά καταλαμβάνουν το 80% των πωλήσεων.  Αυτό μπορεί να εκπλήσσει κάποιους, όχι όμως εμένα. Έχουν αλλάξει τα πρότυπα με τα οποία κινείται κυρίως η νέα γενιά, η οποία εδώ και χρόνια έχει αγκαλιάσει το ποδήλατο και όπως φαίνεται θα κάνει το ίδιο και με το ηλεκτρικό ποδήλατο. Εμείς προχωρούμεπαράλληλα και με τους ποδηλατοδρόμους και με άλλες δράσεις σε αυτή την κατεύθυνση.

Νομίζω ότι η πορεία του kinoumeilektrika μέσα σε λίγα μόνο 24ωρα δίνει και ένα μήνυμα:  ότι αυτή εδώ η δράση δεν είναι για κάποιες ελίτ, αλλά για όλον τον κόσμο γιατί είναι και μια οικολογική δράση που αφορά όλους τους πολίτες».

Αναλυτικά στοιχεία στον παρακάτω πίνακα:

Kinoumeilektrika – Από την εκκίνηση της πλατφόρμας

έως σήμερα (28/8) στις 11:00

 

Αιτήσεις :

2.431

 

Δίκυκλα/Τρίκυκλα (L1ea-L7)

309

12,71%

Επαγγελματικά οχήματα van (Ν1 BEV)

13

0,53%

Επαγγελματικά οχήματα van (Ν1 PHEV)

1

0,04%

Ηλεκτρικά Ποδήλατα

1.908

78,49%

Ι.Χ. επιβατικά Αυτοκίνητα (M1 ΒΕV)

199

8,19%

ΤΑΞΙ αμιγώς ηλεκτρικό

2

0,08%

                                   

Απορρόφηση – γεωγραφική κατανομή

  • Απορρόφηση: 2.300.000 € 
  • Συνολικός τζίρος: 21.130.000
  • Φορτιστές: 68
  • ΑΜΕΑ για αυτοκίνητα : 5

 

ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ

Αττική : 39,73%

Θεσσαλονίκη : 12,42%

Ηράκλειο : 6,86%

Λοιπή Νησιωτική χώρα : 9,14% (ΣΥΝΟΛΟ ΜΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟ 17%)

ΣΥΝΟΛΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ

215 (περίπου το 25% του υφιστάμενου στόλου)

Φυσικά πρόσωπα : 143

Εταιρικά :72

ΗELP DESK

Kλήσεις : 2811 (έλαβαν τηλεφωνικές απαντήσεις)

Mails : 875 (έλαβαν γραπτές απαντήσεις)

Χρήσιμες Πληροφορίες

Αιτήσεις στις διευθύνσεις :

kinoumeilektrika.ypen.gr

kinoumeilektrika.gov.gr

HelpDesk

 

Η λειτουργία τουHelpDeskδέχεται κλήσεις από τις 10.00 πμ-22.00μμ προκειμένου να εξυπηρετεί τους ενδιαφερόμενους.

Τηλέφωνα επικοινωνίας :

2131513640, 2131513643, 2131513797, 2131513124 2131513139

 

Παράλληλα, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στέλνουν τα ερωτήματα τους ηλεκτρονικά στη διεύθυνση :

support.kinoumeilektrika@prv.ypeka.gr

Αυγ 26

Βάζουμε τάξη στην πολεοδομική αναρχία - Σημεία συνέντευξης στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1

Μπαίνει τάξη στην πολεοδομική αναρχία που επικρατεί στην Ελλάδα με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας, επισήμανε ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στον τηλεοπτικό σταθμό Ant1. Πρόκειται για μία μεγάλη μεταρρύθμιση, όπως είπε, υπογραμμίζοντας ότι βασική επιδίωξη είναι να περιοριστεί η εκτός σχεδίου δόμηση και όχι να καταργηθεί.  

Επιπλέον, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στη δυναμική εκκίνηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», μέσω του οποίου έχουν ήδη επιδοτηθεί περί τα 1.400 οχήματα και έχει απορροφηθεί 1,5 εκατ. ευρώ. «Τα ποδήλατα αποτελούν το 80% αυτών των οχημάτων. Διότι στα ποδήλατα δίνουμε ισχυρότερες επιδοτήσεις και γιατί έχουν αλλάξει και τα πρότυπα της κοινωνίας, ιδίως της νέας γενιάς, που είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε αυτά τα θέματα», σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

«Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση»

Αναφερόμενος στο επερχόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως «το νομοσχέδιο που έχουμε θέσει σε διαβούλευση για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση. Διότι επιχειρεί να βάλει μια τάξη στην πολεοδομική αναρχία».

Ειδικότερα, για την εκτός σχεδίου δόμηση ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε τα εξής:

«Πρώτον, περιορίζουμε την εκτός σχεδίου δόμηση. Αυτό δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη, εκτός του Βελγίου. Την περιορίζουμε, λοιπόν, κατά 10%, αλλά εξαιρούμε από αυτό τον περιορισμό σπίτια τα οποία κτίζονται με σύγχρονα ενεργειακά κριτήρια (ενεργειακή εξοικονόμηση, περιβαλλοντικούς όρους κ.λπ.).

Δεύτερον, οι παρεκκλίσεις, δηλαδή να μπορεί κανείς να χτίσει και κάτω από τα 4 στρέμματα –που είναι ο κανόνας- στα 1.200 ή στα 750 τ.μ. θα ισχύουν για 2 χρόνια ακόμα. Έτσι ο καθένας μπορεί να αξιοποιήσει την περιουσία του. Επιπλέον, όταν εκδοθεί η οικοδομική άδεια, που θα ισχύει για 4 χρόνια, ο ιδιοκτήτης έχει συνολικά 6 χρόνια για να αξιοποιήσει την περιουσία του. 

Τρίτον, το οποίο νομίζω είναι το σημαντικότερο, εντάσσουμε στο Ταμείο Ανάκαμψης μια μεγάλη δράση με πολλά εκατομμύρια για να εκπονηθούν το ταχύτερο δυνατό πολεοδομικά σχέδια για τη χώρα. Από το 1976 μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί πολεοδομικά σχέδια για το 20% της χώρας και τα μισά από αυτά είναι απαρχαιωμένα. Με το νομοσχέδιο που φέρνουμε, μέσα σε 4 χρόνια θα έχει καλυφθεί η μισή επικράτεια. Φιλόδοξο μεν, αλλά εφικτό. Με την εκπόνηση των πολεοδομικών σχεδίων θα έχουμε πια μια τάξη στην Ελλάδα, μία συνολική εικόνα. Επομένως, καθένας θα ξέρει πού μπορεί να χτίσει και πού δεν μπορεί. Αναβαθμίζεται με τον τρόπο αυτό η περιουσία των ανθρώπων».

«Δυναμικό ξεκίνημα για την ηλεκτροκίνηση με επιδότηση 1.000 και πλέον οχημάτων»

Για δυναμικό ξεκίνημα του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», που άνοιξε την περασμένη Δευτέρα (24/8), έκανε λόγο ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, σημειώνοντας πως «μέσα σε 30 ώρες –δηλαδή μέχρι χθες (25/8) στις 00:00- είχαν απορροφηθεί 1,5 εκατ. ευρώ από τα 45 εκατ. που έχουμε μέχρι το τέλος τους έτους. Για την περίοδο 2020-2021 διατίθενται συνολικά 100 εκατ. ευρώ. Μέσα σε 30 ώρες έχουν επιδοτηθεί πάνω από 1.000 οχήματα, περίπου 1.400.

Όσον αφορά στα ποδήλατα, ήταν η έκπληξη για ορισμένους – όχι όμως για μένα, διότι το είχα πει πολλές φορές. Τα ποδήλατα, λοιπόν, αποτελούν το 80% αυτών των οχημάτων. Διότι σε αυτά δίνουμε ισχυρότερες επιδοτήσεις και γιατί έχουν αλλάξει και τα πρότυπα της κοινωνίας, ιδίως της νέας γενιάς, που είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε αυτά τα θέματα. Αυτό είναι μια απάντηση σε όσους έλεγαν ότι είναι ένα πρόγραμμα για τις ελίτ. Δεν είναι για τις ελίτ. Είναι για το λαό και πιο πολύ για τη νεολαία.

 

Επιπλέον, έχουν επιδοτηθεί μέσα σε 30 ώρες πάνω από 100 Ι.Χ. αυτοκίνητα. Αυτό θα πρέπει να αντιπαραβάλλετε με τα 3-4 τελευταία χρόνια που κυκλοφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα και μέσα σε αυτά έχουν πουληθεί μόνο μερικές εκατοντάδες. Αυτό σημαίνει πως το πρόγραμμα ξεκινάει δυναμικά, διότι δίνουμε πολύ ισχυρά κίνητρα στα φθηνότερα αυτοκίνητα. Για ένα αυτοκίνητο μέχρι 30.000 ευρώ, μπορεί κανείς να πάρει επιδότηση έως 6.000 ευρώ. Θέλω επίσης να επισημάνω ότι για το 70% αγοράζεται και επιδοτούμενος φορτιστής. Διότι δίνουμε και μια επιδότηση 500 ευρώ για ηλεκτρικούς φορτιστές».

Αυγ 25

Με ρυθμούς …σπριντ η Ηλεκτροκίνηση - Απορρόφηση 1 εκατ € σε 18 ώρες

Σημαντικό ενδιαφέρον εκδηλώθηκε για την αγορά -μέσω επιδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας-   ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Τα πρώτα στοιχεία -από χθες το απόγευμα μέχρι σήμερα το πρωί- των αιτήσεων στην πλατφόρμα kinoumeilektrika δείχνουν ότι μέσα σε 18 ώρες, από τις 5 η ώρα, χθες το απόγευμα -από την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας έως τις 11 σήμερα το πρωί- απορροφήθηκε  περί το 1 εκατ. € από τα συνολικά 45 εκατ. € του προϋπολογισμού επιδότησης για το 2020.

 

Πρωταγωνιστής το ηλεκτρικό ποδήλατο

  • Πρωταγωνιστής ζήτησης αναδεικνύεται το ηλεκτρικό ποδήλατο καταλαμβάνοντας ποσοστό που αγγίζει το 80%, ακολουθούν τα ηλεκτρικά δίκυκλα και τρίκυκλα, ενώ καλή επίδοση παρουσίασαν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς μέσα σε μόλις 18 ώρες επιδοτήθηκαν 80, αριθμός που αντιστοιχεί σε ετήσιες πωλήσεις των τελευταίων ετών.
  • Από τα 80 αυτοκίνητα που επιδοτήθηκαν, τα 50 αφορούν σε εταιρικά ΙΧ, τα 27 σε επιδοτήσεις ιδιωτών και 3 σε επαγγελματικά βαν 
  • Αναφορικά με τη γεωγραφική κατανομή, η Ηλεκτροκίνηση – με τα μέχρι στιγμής στοιχεία- προκάλεσε το ενδιαφέρον στα μεγάλα αστικά κέντρα. Συγκεκριμένα οι επιδοτήσεις ηλεκτροκινούμενων οχημάτων επιμερίζονται ως εξής:

 

Αττική: 39%

Θεσσαλονίκη: 12,5%

Ηράκλειο: 9%

Πάτρα:  4%

 

Να σημειωθεί ότι από χθες 24 Αυγούστου έχουν γίνει 901 τηλεφωνικές κλήσεις στο Help Desk για ερωτήσεις ενδιαφερομένων και έχουν αποσταλεί 162 ηλεκτρονικές αλληλογραφίες (mails).

 

 

Kinoumeilektrika - Σε 18 ώρες λειτουργίας

 

Αιτήσεις :

938

 

Δίκυκλα/Τρίκυκλα (L1ea-L7)

116

12,37%

Επαγγελματικά οχήματα van (Ν1 BEV) αμιγώς

2

0,21%

Επαγγελματικά οχήματα van (Ν1 PHEV) υβριδικά

1

0,11%

Ηλεκτρικά Ποδήλατα

742

79,10%

Ι.Χ. επιβατικά Αυτοκίνητα (M1 ΒΕV)

77

8,21%

 

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε:

«Τα πρώτα στοιχεία ενδιαφέροντος των πολιτών για την ηλεκτροκίνηση είναι πολύ ενθαρρυντικά καθώς δείχνουν ότι -στην πράξη πλέον- εισάγεται στη χώρα μας ένας νέος τρόπος φιλικής προς το Περιβάλλον μετακίνησης.

 

Είναι εξαιρετικά θετικό ότι θα δούμε και στους ελληνικούς δρόμους πολλά ηλεκτροκίνητα ποδήλατα από νέους ανθρώπους, αλλά και σκούτερ και ηλεκτρικά οχήματα. Με το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται φαίνεται τελικά ότι η Ηλεκτροκίνηση δεν είναι για λίγους,  αλλά καθημερινά για ολοένα περισσότερους. Και αυτό το πρόγραμμα είναι μόνον η αρχή.

 

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επενδύει στην πράσινη ατζέντα που έχει χαράξει με σειρά πολλών δράσεων και με την Ηλεκτροκίνηση θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να καθιερωθεί».

 

Χρήσιμες Πληροφορίες

 

Αιτήσεις στη διεύθυνσηkinoumeilektrika.ypen.gr

Από αύριο 26/8 και στη διεύθυνσηkinoumeilektrika.gov.gr

Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να μπαίνουν και στις δύο διευθύνσεις.

Help Desk

Η λειτουργία του Help Desk δέχεται κλήσεις από τις 10.00 πμ-22.00μμ προκειμένου να εξυπηρετεί τους ενδιαφερόμενους.

Τηλέφωνα επικοινωνίας :

2131513640, 2131513643, 2131513797, 2131513124 2131513139

Παράλληλα, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στέλνουν τα ερωτήματα τους ηλεκτρονικά στη διεύθυνση :

support.kinoumeilektrika@prv.ypeka.gr