Απρ 15

Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, η μεγαλύτερη αλλαγή που φέρνει το νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίας - Βασικά σημεία παρέμβασης σε εκδήλωση του ΙΟΒΕ και της Παγκόσμιας Τράπεζας

«Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας είναι η μεγαλύτερη αλλαγή που φέρνει το νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίας, ένα μέτρο δικαιοσύνης που θα μας επιτρέψει ταυτόχρονα να εφαρμόσουμε μια σειρά από άλλες παρεμβάσεις που προωθούμε». Αυτό επεσήμανε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης στην παρέμβαση του σε διαδικτυακή εκδήλωση του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) και της Παγκόσμιας Τράπεζας για τις προοπτικές της ευρωπαϊκής και ελληνικής οικονομίας. Ο ίδιος τόνισε επίσης και τη συνεργασία του ΟΑΕΔ με τα ελληνικά πανεπιστήμια ως βασική παράμετρο για την αναβάθμιση της κατάρτισης, που έχει κομβικό ρόλο στον σχεδιασμό για την επόμενη ημέρα της πανδημίας στην αγορά εργασίας.

«Καθώς θα ανοίγει σταδιακά οι οικονομία οι ανάγκες άμεσης στήριξης των θέσεων εργασίας θα μειώνονται. Αυτό θα επιτρέψει πιο στοχευμένες παρεμβάσεις έναντι των οριζόντιων μέτρων που αναγκαστικά εφαρμόζουμε μέχρι τώρα», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης. «Επιδιώκουμε να διασφαλίσουμε ότι τα χρήματα κατευθύνονται εκεί που υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη. Η Ομάδα Εργασίας που έχει  συσταθεί στο Υπουργείο Εργασίας υπό τον κ. Τσακλόγλου επεξεργάζεται διαφορετικές επιλογές ώστε να απαντήσουμε σε αυτή την πρόκληση. Μεταξύ των προτάσεων που εξετάζουμε είναι η θέσπιση κριτηρίων στήριξης, που θα διαφοροποιούν τα μέτρα ανάλογα με τον κλάδο και τη ζημία που έχει υποστεί κάθε επιχείρηση».

Δυο θεμελιώδεις μεταρρυθμίσεις για τις πολιτικές απασχόλησης

Αναφερόμενος στις προτεραιότητες για τις παθητικές και ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι αποτελεί προτεραιότητα η επανακατάρτιση (reskilling) και η αναβάθμιση δεξιοτήτων (upskilling) των εργαζομένων και των ανέργων. Σημείωσε ότι το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων επεξεργάζεται σχετικό νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος κατάρτισης. «Τόσο οι παθητικές όσο και οι ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης δεν είναι μόνο θέμα «ποσότητας»Θέλουμε τα χρήματα να πιάνουν τόπο», υπογράμμισε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. «Για το λόγο αυτό επεξεργαζόμαστε 2 θεμελιώδεις μεταρρυθμίσεις: Η πρώτη αφορά στον  επανασχεδιασμό του συστήματος κατάρτισης ώστε να αντιμετωπιστούν οι χρόνιες εγγενείς παθογένειες που έχουμε διαπιστώσει.  Η Ελλάδα καταλαμβάνει την τελευταία θέση στην ΕΕ στον δείκτη αντιστοίχισης δεξιοτήτων του CEDEFOP. Κάτι που σημαίνει ότι οι γνώσεις και δεξιότητες που αποκτούν οι νέοι και οι νέες στη χώρα μας δεν ανταποκρίνονται σε αυτά που ζητά η αγορά. Στόχος του νέου πλαισίου είναι τα προσφερόμενα προγράμματα να εφοδιάζουν τους εργαζόμενους με δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να διεκδικήσουν ένα καλύτερο μέλλον και να μη λειτουργούν ως υποκατάστατα επιδομάτων. Παράλληλα προωθούμε την αξιολόγηση των παρόχων κατάρτισης ώστε να διασφαλίζεται η ποιότητα και η αξιοπιστία των προγραμμάτων. 

Η δεύτερη μεταρρύθμιση αφορά στην αναμόρφωση των παθητικών πολιτικών απασχόλησης με στόχο την ενίσχυση του δικτύου κοινωνικής ασφάλειας και την προώθηση της συμμετοχής στην αγορά εργασίας. Ο στόχος μας είναι να δώσουμε περισσότερα χρήματα για τα επιδόματα ανεργίας, επιδιώκοντας όμως να έχουν καλύτερη στόχευση και καλύτερα αποτελέσματα για τους ίδιους τους ανέργους.

Όπως είπε, «Η προσπάθεια είναι εμπροσθοβαρής και ήδη πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου θα «τρέξουν» δράσεις με κονδύλια ύψους 300 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης που θα εισρεύσουν το φθινόπωρο.  Δίνουμε έμφαση όπως είναι φυσικό στις ψηφιακές δεξιότητες, οι οποίες έχουν ήδη αυξημένη ζήτηση και θα έχουν ακόμα περισσότερα τα επόμενα χρόνια.  Κεντρικός πυλώνας του νέου συστήματος θα είναι ο ΟΑΕΔ.  Σε πρώτη φάση – και πριν από την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου- θα ξεκινήσει η συνεργασία του ΟΑΕΔ με τα ελληνικά πανεπιστήμια  και ιδίως με τα κέντρα Δια Βίου Μάθησης των πανεπιστημίων. Γιατί θέλουμε να σηματοδοτήσουμε και με αυτόν τον τρόπο την επιδίωξη για αναβαθμισμένη και ουσιαστική κατάρτιση. Την ίδια στιγμή –και χωρίς να αποκλείουμε κανέναν-, θα συνεχιστεί η συνεργασία του ΟΑΕΔ με διεθνείς κολοσσούς στον τομέα των ψηφιακών δεξιοτήτων. H αρχή έγινε με τη Google, θα ακολουθήσουν και άλλοι».

Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας

Περνώντας στο  νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίας το οποίο θα παρουσιαστεί σύντομα ,ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι  «Αντιμετωπίζει πραγματικά προβλήματα των εργαζομένων και των ανέργων και έχει ως γνώμονα τι ισχύει στις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες». Ξεχώρισε δε ως πιο βασική αλλαγή του νομοσχεδίου την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, που «επιτρέπει να καταγράφονται με απόλυτη ακρίβεια και σε πραγματικό χρόνο οι ώρες εργασίας όλων των μισθωτών. Με τον τρόπο αυτό καταπολεμάμε το φαινόμενο της μαύρης εργασίας και των απλήρωτων υπερωριών προστατεύοντας τόσο τους εργαζόμενους όσο και τις χιλιάδες επιχειρήσεις που τηρούν τους κανόνες.  Είναι ένα μέτρο δικαιοσύνης αλλά ταυτόχρονα και ένα μέτρο που θα μας επιτρέψει να εφαρμόσουμε μια σειρά από άλλες παρεμβάσεις που προωθεί αυτό το νομοσχέδιο. Όπως είναι το δικαίωμα της αποσύνδεσης στην τηλεργασία, η διευθέτηση του χρόνου εργασίας και η εξίσωση των υπερωριών σε βιομηχανία και υπηρεσίες», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Απρ 15

Από Δευτέρα 19 Απριλίου τα υποχρεωτικά self tests εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα - Σε ποιες δραστηριότητες αφορούν- Ποια είναι η διαδικασία

Τις βασικές ρυθμίσεις της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (των υπουργείων Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Υγείας) για τα self-tests διάγνωσης του κορωνοϊού στον ιδιωτικό τομέα που προωθείται προς δημοσίευση περιέγραψε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, στο πλαίσιο ενημέρωσης που έγινε για τον COVID-19 σήμερα στο Υπουργείο Υγείας.

Όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης, «Στο πλαίσιο των μέτρων που λαμβάνουμε για την προστασία της δημόσιας υγείας επιστρατεύουμε τα self tests για τον έλεγχο της διασποράς του κορωνοϊού στους χώρους εργασίας.  Επεκτείνουμε λοιπόν την χρήση αυτού του χρήσιμου εργαλείου σε μια σειρά δραστηριοτήτων του ιδιωτικού τομέα και συγκεκριμένα:

 -Λιανεμπόριο (συμπεριλαμβανομένων των σουπερμάρκετ και των καταστημάτων πώλησης τροφίμων και ποτών)

-Εστίαση

-Μεταφορές (χερσαίες, θαλάσσιες, αεροπορικές  κλπ.)

-Υπηρεσίες καθαρισμού

-Κομμωτήρια, κουρεία και κέντρα αισθητικής

-Υπηρεσίες τυχερών παιχνιδιών και στοιχημάτων

Για την άσκηση των δραστηριοτήτων αυτών, τα  self-tests  είναι υποχρεωτικά  για την προσέλευση των εργαζομένων στους χώρους εργασίας τους  και την παροχή εργασίας με φυσική παρουσία. Θα πρέπει δε να διενεργούνται μια φορά την εβδομάδα.

Το σύστημα θα λειτουργεί ως εξής:

  1. Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θα στείλει στην ΗΔΙΚΑ τα ΑΜΚΑ των εργαζομένων που απασχολούνται σε επιχειρήσεις-εργοδότες στους προαναφερθέντες κλάδους, όπως αυτά είναι καταχωρημένα στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ. 
  2.  Κάθε εβδομάδα το Υπουργείο θα επικαιροποιεί τα στοιχεία των εργαζομένων  στέλνοντας στην ΗΔΙΚΑ τις όποιες μεταβολές, δηλαδή νέες προσλήψεις, λύσεις ή λήξεις συμβάσεων εργασίας κλπ.
  3. Οι εργαζόμενοι στις δραστηριότητες που αναφέρθηκαν υπάγονται στο μέτρο των υποχρεωτικών self test. Αυτοί προμηθεύονται τα τεστ δωρεάν από το φαρμακείο, με χρήση του ΑΜΚΑ τους. Αν για κάποιο λόγο ο εργαζόμενος επιλέξει αντί για self test να κάνει rapid ή μοριακό τεστ (με δαπάνη δική του ή του εργοδότη του)  έχει αυτή τη δυνατότητα.  Ο εργαζόμενος δηλώνει το αποτέλεσμα του τεστ στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, με την ακόλουθη διαδικασία:
  4. Οι εργαζόμενοι θα μπαίνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα self-testing.gov.gr και θα επιλέγουν «Δήλωση Αποτελέσματος self test για εργαζόμενο». Στη συνέχεια θα μεταφέρονται στην πλατφόρμα supportemployees.gov.gr και στη «Δήλωση Αποτελεσμάτων COVID-19 tests»  στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ. Εκεί υποβάλλουν το αποτέλεσμα του ελέγχου του τεστ με τη συμπλήρωση του ειδικού εντύπου «Υπεύθυνη Δήλωση εργαζομένων καταγραφής αποτελέσματος COVID-19».
  5. Αν το  αποτέλεσμα του self test είναι αρνητικό, εννοείται ότι ο εργαζόμενος προσέρχεται κανονικά στην εργασία του.
  6. Αν το αποτέλεσμα του self test είναι θετικό, ο εργαζόμενος θα πρέπει εντός 24 ωρών να κάνει επαναληπτικό έλεγχο, είτε σε δωρεάν δημόσια δομή (μεταξύ αυτών που είναι αναρτημένες στην πλατφόρμα self-testing.gov.gr), είτε σε ιδιωτική δομή της επιλογής του (με επιβάρυνση δική του ή του εργοδότη του). Μέχρι να βγει το αποτέλεσμα του δεύτερου ελέγχου, ο εργαζόμενος  μένει στο σπίτι σε  καραντίνα.
  7. Αν το αποτέλεσμα του δεύτερου επαναληπτικού ελέγχου είναι θετικό, εκδίδεται βεβαίωση που αποτελεί δικαιολογητικό για να  μπει ο  εργαζόμενος σε καραντίνα σύμφωνα με το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ. 
  8. Αν το αποτέλεσμα του δεύτερου ελέγχου βγει αρνητικό, πάλι εκδίδεται σχετική βεβαίωση και ο εργαζόμενος πρέπει να προσέλθει στην εργασία του.
  9. Το αποτέλεσμα του επαναληπτικού ελέγχου δηλώνεται υποχρεωτικά στην Πλατφόρμα Δήλωσης Αποτελεσμάτων COVID-19 tests, με τη συμπλήρωση του ειδικού εντύπου «Υπεύθυνη Δήλωση εργαζομένων καταγραφής αποτελέσματος COVID-19 έπειτα από θετικό αποτέλεσμα self test.
  10. Οι εργοδότες είναι υποχρεωμένοι να ενημερώσουν τους εργαζομένους τους για την υποχρέωσή τους να κάνουν self-test και τις συνέπειες που θα επέλθουν αν δεν τηρηθεί η υποχρέωση.
  11. Σημειώνεται ότι μέσω της πλατφόρμας της ΗΔΙΚΑ θα ενημερώνονται και οι φαρμακοποιοί για το ποιοι εργαζόμενοι είναι δικαιούχοι των self test.

Απαντώντας στο ερώτημα «τι θα συμβεί εάν δεν τηρηθεί η διαδικασία αυτή» ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι «Ο εργοδότης δεν επιτρέπεται να απασχολήσει εργαζόμενο με φυσική παρουσία αν αυτός  δεν έχει κάνει το self test και δεν έχει δηλώσει το αποτέλεσμά του.  Και πολύ περισσότερο προφανώς, αν ο εργαζόμενος έχει δηλώσει θετικό self test».

Ø  Εάν ο εργαζόμενος προσέλθει για να εργαστεί χωρίς να έχει δηλώσει το αποτέλεσμα του self test ο εργοδότης υποχρεούται να μη αποδεχθεί την παροχή της εργασίας και  απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής αποδοχών, έως ότου ο εργαζόμενος συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις του.

Ø  Εάν ο εργοδότης δεν τηρήσει την υποχρέωση ενημέρωσης των εργαζομένων του με κάθε πρόσφορο μέσο (ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ηλεκτρονικό μήνυμα, ανακοίνωση κλπ.)  για τα υποχρεωτικά self-test, του επιβάλλεται από το ΣΕΠΕ πρόστιμο 300 ευρώ.

Ø  Εάν σε έλεγχο του ΣΕΠΕ βρεθεί εργοδότης που απασχολεί εργαζόμενο ο οποίος δεν έχει δηλώσει αποτέλεσμα self test, του επιβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ ανά εργαζόμενο.

Ø  Αν βρεθεί εργοδότης που απασχολεί εργαζόμενο με θετικό self test (είτε στον πρώτο, είτε στον επαναληπτικό έλεγχο), του επιβάλλεται πρόστιμο 1500 ευρώ ανά εργαζόμενο.

Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε τέλος ότι επειδή η  δωρεάν διανομή των self tests από τα φαρμακεία ξεκινά τη Δευτέρα 19 Απριλίου, για την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου, οι δηλώσεις των αποτελεσμάτων του τεστ μπορούν να γίνονται οποιαδήποτε στιγμή  από τη Δευτέρα 19  μέχρι και την Κυριακή 25 Απριλίου.

Απρ 14

Μοντέλο εμβολιασμών στον ΕΦΚΑ - άρθρο στην ιστοσελίδα liberal.gr

Ποτέ το ΙΚΑ και το ΤΕΒΕ, οι πρόδρομοι δηλαδή του ΕΦΚΑ, δεν είχαν το καλύτερο όνομα στην Ελλάδα. Σε πολλές περιπτώσεις, οι όροι αυτοί ήταν συνώνυμοι της ταλαιπωρίας. Από την άλλη πλευρά όμως, αν σκαλίσουμε τη μνήμη μας, δεν θα θυμηθούμε να υπήρχαν προβλήματα γρήγορης απονομής των συντάξεων το 2000, το 2005, το 2010, ακόμα και το 2015! Δεν λέει κανείς ότι τα πράγματα ήταν τέλεια. Αλλά το ζήτημα προέκυψε τα τελευταία χρόνια. Ο λόγος είναι απλός: Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έκανε μία φύρδην-μίγδην συγχώνευση των παλιών ταμείων στον ΕΦΚΑ, με αποτέλεσμα τα πράγματα αντί να πάνε εμπρός, να πάνε πίσω. Μπερδεύτηκαν οι άνθρωποι, τα συστήματα, τα λογισμικά με τα γνωστά αποτελέσματα. 

Και, όπως συμβαίνει πολλές φορές σε τέτοιες περιπτώσεις, η λύση που προτείνεται από πολλές πλευρές είναι: Κάντε προσλήψεις! Είναι για ορισμένους το «φάρμακο» για όλα τα προβλήματα. 

Είναι αλήθεια ότι πράγματι χρειάζεται ενίσχυση του ΕΦΚΑ για την ανανέωση του προσωπικού (που αριθμεί τις 8.000), καθώς ο οργανισμός έχει να κάνει για πολλά χρόνια προσλήψεις. Έχουν ληφθεί μάλιστα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση. Αναφέρομαι στις μονιμοποιήσεις 150 περίπου συμβασιούχων που δούλευαν για πολλά χρόνια στον οργανισμό και έγιναν πριν έρθω εγώ στο Υπουργείο. Αλλά και στη δρομολόγηση άλλων 180 προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ. 

Αυτό όμως σε καμιά περίπτωση δεν θα αρκέσει, εάν δεν αντιμετωπιστεί το ζήτημα ολιστικά και με μια αντίληψη αποκλιμάκωσης των εκκρεμών συντάξεων, ενώ παράλληλα θα τίθενται οι βάσεις για τις νέες, ψηφιακές συντάξεις. Αυτός είναι ο λόγος που προχωρούν οι συμβάσεις έργου για 100 νέους οικονομολόγους, αλλά και για 100 συνταξιούχους του ΕΦΚΑ, πρόσφατα συνταξιοδοτηθέντες, οι οποίοι θα πληρώνονται βάσει του αριθμού των συντάξεων που θα βγάζουν. Αυτό πράγματι μπορεί να βοηθήσει, διότι δίνονται κίνητρα. Παρόμοια κίνητρα άλλωστε ήδη δίνονται και στους εργαζόμενους του ΕΦΚΑ που βγάζουν συντάξεις. Πληρώνονται δηλαδή σε ένα βαθμό ανάλογα με τις συντάξεις που εκδίδουν. Γι’ αυτό: 

  1. Προωθήσαμε τις προκαταβολές «εθνικών συντάξεων» έως 384 ευρώ το μήνα- και των αναδρομικών τους- για τις οποίες η διαδικασία αιτήσεων έχει ολοκληρωθεί. Συγκεκριμένα, 45 χιλιάδες πολίτες έχουν ήδη ανταποκριθεί και 35 χιλιάδες περίπου αιτήσεις  έχουν περάσει στο στάδιο της επεξεργασίας, ώστε να καταβληθούν πριν το Πάσχα (οι υπόλοιποι λάμβαναν ήδη προσωρινή σύνταξη, χρωστούσαν πάνω από ένα συγκεκριμένο όριο που θέτει η νομοθεσία, κλπ.).
  2. Δρομολογούμε την εγκατάσταση τις επόμενες εβδομάδες 1.700 σύγχρονων ηλεκτρονικών υπολογιστών που θα βοηθήσουν τους υπαλλήλους να απεγκλωβιστούν από μία κατάσταση που θυμίζει «χαρτοβασίλειο» περασμένου αιώνα, επιταχύνοντας έτσι την απονομή συντάξεων.
  3. Προχωρούν οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές για να βοηθήσουν και αυτοί στην προσπάθεια όπως βοηθούν οι μηχανικοί με τις πολεοδομίες και οι λογιστές με τα φορολογικά πιστοποιητικά. Οι δυνάμεις του κρατισμού δεν παρέλειψαν βέβαια να ασκήσουν και εδώ κριτική. Επιμένουν όμως να αγνοούν ότι οι συνταξιούχοι δεν νοιάζονται ποιος θα τους βγάλει τη σύνταξή τους, αλλά να την πάρουν τελικά! 
  4. Όλα τα παραπάνω θα εντάσσονται στη λειτουργία μιας  «ομάδας κρούσης» εντός του ΕΦΚΑ, η οποία, εκμεταλλευόμενη όλα αυτά τα μέτρα, αλλά και τις δυνατότητες που δίνει η τεχνολογία, και η συνεργασία στον τεχνολογικό τομέα με εξειδικευμένες εταιρείες, θα επιδιώξει να επιταχυνθεί πολύ περισσότερο η προσπάθεια στο συγκεκριμένο ζήτημα. 

Το πρώτο εξάμηνο του 2019 έβγαιναν 10.000-11.000 συντάξεις το μήνα. Το δεύτερο εξάμηνο του 2020 έβγαιναν 16.000-17.000 συντάξεις. Ενώ το  Μάρτιο που μας πέρασε ανεβήκαμε στις 20.000 συντάξεις. Αυτό όμως δεν μας αρκεί. Θέλουμε να πετύχουμε πολύ σημαντικότερη αύξηση του αριθμού των συντάξεων που εκδίδονται. Για να τελειώνει μία ώρα νωρίτερα το ζήτημα αυτό, το οποίο ταλαιπωρεί εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχους και τις οικογένειές τους. 

Με άλλα λόγια θέλουμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το θέμα με το ίδιο πνεύμα με το οποίο η κυβέρνηση αντιμετωπίζει το ζήτημα των εμβολιασμών που συνοψίζεται στη φράση «όλα τα όπλα στη μάχη»: αποτελεσματική οργάνωση, συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, στροφή στις νέες τεχνολογίες, γρήγορα αποτελέσματα. 

Πιστεύω ότι με αυτή τη μέθοδο θα έχουμε γρήγορα τα αποτελέσματα που θέλουμε. Και όλοι θα καταλάβουν ότι η επίλυση τόσο δύσκολων ζητημάτων δεν έχει να κάνει μονοσήμαντα με ζητήματα προσλήψεων, αλλά με μια πιο σύγχρονη και σφαιρική προσέγγιση, που θα λαμβάνει υπόψη δύο πολύ κρίσιμους παράγοντες για να προχωρήσουν τα πράγματα μπροστά: τη συμβολή των νέων τεχνολογιών και τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα. Εν πάση περιπτώσει, αυτό που μετράει είναι το αποτέλεσμα. Και τα αποτελέσματα θα έρθουν αν μείνουμε μακριά από δογματισμούς και λαϊκισμούς και εργαστούμε με πρακτικό πνεύμα και σύγχρονη ευρωπαϊκή αντίληψη. 

Απρ 13

Εμείς προστατεύουμε τον εργαζόμενο και την εργασία, ο ΣΥΡΙΖΑ τα fake news

Από τον ΣΥΡΙΖΑ, ως παγκόσμιοι πρωταθλητές στα ψέματα, επιτίθενται με fake news φυσικά, στο νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίας. Επιτίθενται σε ένα νομοσχέδιο το οποίο:

-            Προστατεύει τους εργαζόμενους από καταχρήσεις των εργοδοτών ως προς απλήρωτες υπερωρίες, αδήλωτη εργασία κ.λπ. με την εισαγωγή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, η οποία θα εντοπίζει αυτόματα όλες τις αθέμιτες πρακτικές.

-            Θεσπίζει για πρώτη φορά την άδεια πατρότητας, άδεια δηλαδή μετ’ αποδοχών όχι μόνο για την εργαζόμενη μητέρα, αλλά και για τον πατέρα του παιδιού.

-            Στηρίζει τον θεσμό της γονικής άδειας, καθώς θα είναι επιδοτούμενη πλέον για δύο μήνες από τον ΟΑΕΔ και για τους δύο γονείς αντιμετωπίζοντας έτσι και ένα αντικίνητρο για την πρόσληψη γυναικών στην εργασία.

-            Εισάγει αυστηρά μέτρα για τη βία και τη σεξουαλική παρενόχληση στην εργασία ικανοποιώντας αιτήματα των εργαζόμενων, ιδιαίτερα μάλιστα των γυναικών.

-            Κατοχυρώνει τα δικαιώματα των εργαζόμενων στην τηλεργασία, καθώς η κυβέρνηση υιοθετεί το δικαίωμα αποσύνδεσης, δηλαδή το δικαίωμα του εργαζομένου να μην απαντά σε κλήσεις και μηνύματα του εργοδότη για να προστατεύει έτσι την οικογενειακή και προσωπική του ζωή.

-            Προστατεύει τα δικαιώματα των απασχολούμενων σε εταιρίες courier και delivery, με προβλέψεις τόσο για την συνδικαλιστική τους έκφραση όσο και για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία τους.

Ο ΣΥΡΙΖΑ στην απόγνωσή του, καθώς τον εγκαταλείπουν και οι παλαιοί του ψηφοφόροι, αποφάσισε να κηρύξει τον «πόλεμο» στην κυβέρνηση επικαλούμενος μια ρύθμιση την οποία ο ίδιος είχε διατηρήσει σε ισχύ όσο ήταν κυβέρνηση! Είναι η διάταξη για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, που ισχύει εδώ και 30 χρόνια και για την οποία υπάρχει μάλιστα σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία. Και προφανώς όλα αυτά τα χρόνια δεν έχει καταργηθεί το 8ωρο, εκτός αν το κατήργησε ο ΣΥΡΙΖΑ και δεν το αντιλήφθηκε ούτε ο ίδιος, κρατώντας τις διατάξεις για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας όσο ήταν στην εξουσία. Το 8ωρο ήταν και παραμένει προφανώς κατοχυρωμένο!

Σε αυτήν την ρύθμιση, της οποίας ήδη έχει γίνει περιορισμένη χρήση στην Ελλάδα, με συμφωνίες μεταξύ εργοδοτών και συνδικάτων, προσθέτουμε ότι ο εργαζόμενος, εάν τον εξυπηρετεί, μπορεί να το ζητήσει και μόνος του από τον εργοδότη. Είναι μια ρύθμιση που μπορεί να προχωρήσει μόνο μετά από αίτημα του ίδιου του εργαζόμενου, λόγω προσωπικών ή οικογενειακών επιλογών.

Και διερωτόμαστε, αν π.χ. ένας νέος εργαζόμενος, θέλει να εργαστεί σε μια περίοδο του χρόνου λίγο περισσότερο, για να εξασφαλίσει ως αντάλλαγμα μια εβδομάδα παραπάνω άδεια, σε τι ενοχλεί αυτό τον ΣΥΡΙΖΑ; Πιστεύουν ότι μπορούν να κανονίσουν τη ρύθμιση της επαγγελματικής και προσωπικής ζωής των εργαζόμενων από την Κουμουνδούρου καλύτερα από ό,τι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι;

Το νομοσχέδιο δίνει περισσότερες δυνατότητες στους εργαζομένους. Τους καλύπτει από καταχρήσεις για υπερωρίες και αδήλωτη εργασία. Προάγει την ισότητα των δύο φύλων. Και σε συνδυασμό με τη γενικότερη πολιτική της κυβέρνησης δημιουργεί τις προϋποθέσεις για πιο πολλές δουλειές, πιο ασφαλείς και ελεύθερους εργαζόμενους, πιο παραγωγική Ελλάδα. Όσα λέει ο ΣΥΡΙΖΑ για Μεσαίωνα υπενθυμίζουν απλώς ότι οι ίδιοι κατευθύνονται με την όπισθεν σε αυτήν την περίοδο.

Απρ 12

Οι τρεις παρεμβάσεις μας για την επόμενη ημέρα - άρθρο στην ιστοσελίδα bankingnews.gr

Διανύουμε το τελευταίο μίλι μιας μακράς πορείας στη μάχη με την πανδημία.
Η ταχύτητα του εμβολιασμού αυξάνεται και έτσι μπορούμε βάσιμα να ελπίζουμε ότι η μέρα της ελευθερίας δεν είναι μακριά.

Στην οικονομία η κυβέρνηση έχει μέχρι τώρα κάνει το καθήκον της:
Απόδειξη είναι το άνευ προηγουμένου πρόγραμμα κοινωνικής στήριξης το οποίο θα φτάσει συνολικά τα 40 δις ευρώ.
Μόνο το Υπουργείο Εργασίας έχει δώσει 7,1 δις ευρώ σε 3 εκατομμύρια ωφελούμενους. Με αποτέλεσμα η Ελλάδα να έχει τη δεύτερη καλύτερη επίδοση στην Ευρώπη στη συγκράτηση της ανεργίας μέχρι τώρα.

Πρέπει όμως να παραμείνουμε σε εγρήγορση. Διότι ο αγώνας δρόμου για τη μέρα μετά τον κορωνοϊό έχει σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο ήδη ξεκινήσει και η Ελλάδα δεν μπορεί να μείνει πίσω.
Αυτό το γνωρίζει τόσο η κυβέρνηση όσο και εμείς στο Υπουργείο Εργασίας. Και για αυτό προωθούμε ως Υπουργείο 3 σημαντικές για την επόμενη μέρα παρεμβάσεις:

Ανασχεδιασμός πολιτικών απασχόλησης

Η πρώτη παρέμβαση αφορά σε ένα συνολικό ανασχεδιασμό των πολιτικών απασχόλησης για να προσαρμοστούμε στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται μετά την κρίση του κορωνοϊού.
Έχει ήδη πιάσει δουλειά στο Υπουργείο μας Ομάδα Εργασίας με επικεφαλής τον Υφυπουργό και καθηγητή κ. Τσακλόγλου.
Το σχέδιο που επεξεργάζονται έχει βασικά δύο πτυχές.
Από τη μια μεριά είναι οι πολιτικές επιδοτούμενης απασχόλησης, στο βαθμό που αυτές επιτρέπονται από το κοινοτικό δίκαιο.
Και από την άλλη πλευρά οι πολιτικές για την κατάρτιση και την επανακατάρτιση εργαζομένων και ανέργων.
Επεξεργαζόμαστε σχετικό νομοσχέδιο το οποίο βασίζεται στις αρχές της αξιολόγησης και της πιστοποίησης τόσο των παρόχων κατάρτισης όσο και των καταρτιζομένων.
Ώστε να πιάνουν τα χρήματα τόπο και να διασφαλίζονται οι εγγυήσεις υψηλής ποιότητας.
Ενώ θα δίνεται έμφαση στην απόκτηση σύγχρονων δεξιοτήτων.
Ώστε να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας και να μπορέσουν οι εργαζόμενοι και οι άνεργοι να διεκδικήσουν ένα καλύτερο μέλλον, εξοπλισμένοι με τις ικανότητες που ζητά η αγορά. Σε αυτή την κατεύθυνση προωθούμε την έναρξη, μέχρι το φθινόπωρο, προγραμμάτων ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ!

Εκσυγχρονισμός εργατικού δικαίου

Η δεύτερη παρέμβασή μας συνίσταται στον εκσυγχρονισμό του εργατικού δικαίου με νομοσχέδιο που θα παρουσιάσουμε σύντομα προς διαβούλευση.
Με ρυθμίσεις που φιλοδοξούν να φέρουν την Ελλάδα στην κατεύθυνση των προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών: Εισάγουμε την ψηφιακή κάρτα εργασίας, για να πληρώνονται κανονικά οι υπερωρίες των εργαζομένων και να μην υπάρχει εκμετάλλευση από τους εργοδότες.
Ενισχύουμε το πλαίσιο για τις γονικές άδειες και για τα δύο φύλα και εισάγουμε για πρώτη φορά την άδεια πατρότητας 14 ημερών μετ’ αποδοχών.
Προωθούμε μέτρα για τη βία και τη σεξουαλική παρενόχληση στους χώρους εργασίας.
Ενισχύουμε τη διαφάνεια στο συνδικαλισμό.
Εκσυγχρονίζουμε το πλαίσιο για τη διευθέτηση ατομικών και συλλογικών διαφορών μέσω του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ). Εισάγουμε σειρά από σημαντικές παρεμβάσεις στο ατομικό εργατικό δίκαιο: μέτρα για τις νέες μορφές απασχόλησης (delivery, κλπ.), μία πολύ προοδευτική ρύθμιση για την τηλεργασία και το λεγόμενο «δικαίωμα αποσύνδεσης», αλλά και ρύθμιση για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πρόκειται για παρεμβάσεις που συνδυάζουν δύο στόχους:
Την προστασία των εργαζομένων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας προκειμένου να διατηρηθούν και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.

Μεταρρύθμιση επικουρικής ασφάλισης

Η τρίτη παρέμβαση είναι η μεταρρύθμιση της επικουρικής ασφάλισης για την οποία θα φέρουμε νομοσχέδιο μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021.
Μια μεταρρύθμιση που αφορά τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας και όσους νέους ασφαλισμένους (μέχρι 35 ετών) θέλουν να συμμετέχουν εθελοντικά (με παράλληλη φροντίδα να μην επηρεαστούν οι παλαιοί ασφαλισμένοι).
Μια μεταρρύθμιση σύγχρονη και ευρωπαϊκή που δίνει στους νέους μεγαλύτερο έλεγχο στο τελικό ύψος της σύνταξής τους.
Μία μεταρρύθμιση η οποία, μέσω των επενδύσεων που θα κινητοποιήσει, θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ενίσχυσης της απασχόλησης και της παραγωγικότητας, αύξησης των μισθών και των δημοσίων εσόδων, επιτάχυνσης της ίδιας της οικονομικής ανάπτυξης!

Ας θυμόμαστε στην έξοδο από την πανδημία ότι η χώρα μας βγαίνει όχι μόνο από ένα και πλέον χρόνο μάχης, αλλά και από μια δεκαετή κρίση που προηγήθηκε, με πολλές από τις πληγές να μην έχουν ακόμα κλείσει. Είναι συνεπώς υποχρέωση όλων όσων έχουμε θέσεις ευθύνης, να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας και ακόμα παραπάνω για να κερδίσει η Ελλάδα εκείνο το επιπλέον μερίδιο ανάπτυξης που της αναλογεί.
Οι τρεις αυτές παρεμβάσεις που περιέγραψα είναι μέρος του συνεκτικού σχεδίου με το οποίο το Υπουργείο Εργασίας συμμετέχει στην ευρύτερη προσπάθεια.
Μια προσπάθεια που τη χρωστάμε στις Ελληνίδες και στους Έλληνες.
Και την οποία θα φέρουμε εις πέρας!