Ιουλ 10

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ - Τελετή Βράβευσης στο Ζάππειο Μέγαρο

Τα φωτεινά παραδείγματα των ελληνικών πόλεων που εμπνέουν με τις δράσεις τους και πρωτοπορούν στην ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας στην πράξη, βραβεύτηκαν το βράδυ της Πέμπτης 9 Ιουλίου στο Ζάππειο Μέγαρο παρουσία της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και άλλων Υπουργείων καθώς και στελεχών της Περιφερειακής και Τοπικής Διοίκησης. Η τελετή βράβευσης των ελληνικών συμμετοχών στην ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ 2019, πραγματοποιήθηκε σε κλίμα γιορτής και ενθουσιασμού αναδεικνύοντας τους βιώσιμους αστικούς Δήμους που με τις καινοτόμες ιδέες και τη δημιουργικότητά τους εξασφαλίζουν καλύτερη ποιότητα ζωής για τους πολίτες τους και αναδεικνύουν τη χώρα μας σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Την τελετή βράβευσης τίμησε με την παρουσία της η Α.Ε. η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, κα Κατερίνα Σακελλαροπούλου, η οποία στον χαιρετισμό της τόνισε χαρακτηριστικά: «H βιώσιμη αστική κινητικότητα απαιτεί ριζική αλλαγή νοοτροπίας και διαμόρφωση ενός νέου περιβαλλοντικού ήθους, με σημαντικό βήμα τη σταδιακή μετάβαση σε διαφορετικούς τρόπους δημόσιας μεταφοράς – ποδήλατα, πεζοδρόμους, ηλεκτρικά οχήματα, σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων. Πρόκειται για λύσεις που διασφαλίζουν τη ζωτική ροή ανθρώπων, αγαθών και υπηρεσιών, ενώ ταυτοχρόνως αποτρέπουν την περιβαλλοντική απορρύθμιση που εκφράζεται με πλημμύρες, ξηρασίες, ή αιφνίδια κυνικά καύματα. Γι’ αυτό και είναι μεγάλη η χαρά μας που βραβεύονται ελληνικές πόλεις  στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας, δίνοντας ένα ισχυρό μήνυμα στο εξωτερικό ότι και η χώρα μας συμμετέχει και συμβάλλει στη συλλογική προσπάθεια για βελτίωση της ποιότητας ζωής των Ευρωπαίων πολιτών».

Η έναρξη της βραδιάς πραγματοποιήθηκε από τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος αναφέρθηκε στα συγκεκριμένα μέτρα που υιοθετεί η ελληνική κυβέρνηση για τη βιώσιμη κινητικότητα παρουσιάζοντας μετρήσιμο έργο. Εκφράζοντας την ουσιαστική στήριξη της Πολιτείας στους ελληνικούς Δήμους δήλωσε: «Οι ραγδαίες αλλαγές στο φυσικό περιβάλλον λόγω της ανθρώπινης δραστηριότητας και της κλιματικής αλλαγής επηρεάζουν και τις πόλεις μας και όσους ζούμε σε αυτές. Η Πολιτεία παρακολουθεί τις εξελίξεις και δρα. Είναι όμως κρίσιμη η συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών, του ιδιωτικού τομέα, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Διότι τις πόλεις του μέλλοντος θα τις διαμορφώσουμε καλύτερα, μόνο αν τις διαμορφώσουμε μαζί! Ελπίζω η σημερινή τελετή να ενθαρρύνει και άλλες ελληνικές πόλεις να βαδίσουν στα χνάρια της Καρδίτσας και του Ρεθύμνου που βραβεύτηκαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα σταθεί έμπρακτος αρωγός κάθε τέτοιας προσπάθειας».

Ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης τόνισε: «Θα προσπαθήσουμε, μέσα από όλα όσα θα σας παρουσιάσουμε σήμερα, να σας δείξουμε το χρώμα και την αλλαγή που έγινε στις πόλεις μας έστω και σε αυτό το πολύ μικρό διάστημα της Ευρωπαϊκή Εβδομάδας Κινητικότητας του 2019. Νομίζω ότι το στοίχημα για το μέλλον των πόλεων είναι να προχωρήσουμε προς μία κινητικότητα η οποία θα δίνει προτεραιότητα στον πεζό, στον ευάλωτο χρήστη, στον ποδηλάτη, στη δημόσια συγκοινωνία και στον περιορισμό της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας».

Στην εκδήλωση παρευρέθηκε ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Γιώργος Πατούλης ο οποίος δήλωσε: «Με αφορμή τη σημερινή μέρα μας δίνεται η δυνατότητα να γνωστοποιήσουμε μέσα από το έργο μας τον στρατηγικό σχεδιασμό και το όραμά της Περιφέρειας Αττικής στους Ευρωπαίους εταίρους μας, έτσι ώστε από κοινού να δημιουργήσουμε μια αμφίδρομη σχέση συνεργασίας και να καταφέρουμε το επόμενο χρονικό διάστημα να έχουμε την Αττική μέσα από σύγχρονες, έξυπνες πόλεις στις οποίες θα μπορούμε όλοι να μετακινούμαστε με ασφάλεια, άνεση αλλά και πάνω από όλα, φροντίζοντας για την προστασία του περιβάλλοντος».

Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Δημήτρης Παπαστεργίου τόνισε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του: «Η Τοπική Αυτοδιοίκηση σχεδιάζει το μέλλον των πόλεων που θα είναι φιλικές και προσβάσιμες για όλους τους πολίτες. Πρέπει να κάνουμε συμμάχους μας τους πολίτες για να αλλάξουμε τις πόλεις μας. Πρέπει να δείξουμε ενθουσιασμό και να επιμείνουμε. Πρέπει να γίνουμε, πρώτα εμείς, η αλλαγή που θέλουμε. Η “βιώσιμη κινητικότητα” είναι ο δρόμος που οφείλουμε να χαράξουμε για το μέλλον των πόλεων μας. Οι αλλαγές χρειάζονται σχεδιασμό και διαβούλευση με την κοινωνία για να μπορέσουμε να ανακτήσουμε ελεύθερο χώρο στις πόλεις μας».

Οι Δήμαρχοι των κεντρικών βραβευμένων πόλεων Καρδίτσας κ. Βασίλης Τσιάκος και Ρεθύμνου κ. Γιώργης Χ. Μαρινάκης αναφέρθηκαν στα επιτεύγματα του σήμερα στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας και στο όραμά τους για το μέλλον.

Το 1ο Βραβείο στην κατηγορία των Μικρών Πόλεων δόθηκε στην πόλη της Καρδίτσας και το 1ο Βραβείο στην κατηγορία των Μεγάλων Πόλεων στο Ρέθυμνο. Οι δυο πόλεις ήταν επίσης πρωταθλήτριες κατά την ευρωπαϊκή βράβευση καθώς η Καρδίτσα κατέκτησε το Ευρωπαϊκό Βραβείο στην κατηγορία μικρών πόλεων και το Ρέθυμνο τη 2η θέση στην κατηγορία των μεγάλων πόλεων. Βραβείο Συμμετοχής έλαβαν ακόμα 10 Δήμοι: Στην κατηγορία των μεγάλων πόλεων οι Δήμοι Λαρισαίων, Αγίου Δημητρίου, Ηρακλείου Κρήτης, Τρικκαίων και Νεάπολης-Συκεών ενώ στην κατηγορία των μικρών πόλεων οι Δήμοι Ηγουμενίτσας, Ανατολικής Σάμου, Νέας Προποντίδας, Αλίμου και Γρεβενών. Τιμητικές διακρίσεις έλαβαν ο Δήμος Φαρκαδόνας  και ο Δήμος Παλλήνης, καθώς και το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος το οποίο βραβεύτηκε στην κατηγορία MobilityActions.

Κατά τη διάρκεια της βραδιάς, η έναρξη της εκστρατείας για το 2020 παρουσιάστηκε με τις ουσιαστικές παρεμβάσεις του κ. Juan Caballero EUROCITIES, Συντονιστή Εκστρατείας της ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ για το 2020 καθώς επίσης του κ. Θάνου Βλαστού, Καθηγητή Ε.Μ.Π. Συγκοινωνιολόγου-Πολεοδόμου και του κ. Αντώνη Τσαπατάκη, Παραολυμπιονίκη.

Οι 86 ελληνικές πόλεις του συμμετείχαν στην ευρωπαϊκή εκστρατεία είχαν την ευκαιρία να προβάλουν τις δράσεις τους, οι οποίες αποτυπώθηκαν σε επετειακό λεύκωμα.

Η μεγάλη βραδιά, αφιερωμένη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ολοκληρώθηκε με ανταλλαγή ιδεών και έκλεισε με ένα ευχάριστο cocktaildinner.

Χρηστικές Σημειώσεις:

Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ – ΕΕΚ (EUROPEAN MOBILITY WEEK - EMW) έχει καθιερωθεί από το 2002 ως ο σημαντικότερος θεσμός σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την προαγωγή βιώσιμων προτύπων κινητικότητας και κατ’ επέκταση για τη διαμόρφωση και ανάπτυξη περιβαλλοντικού ήθους, αλλά και την προώθηση της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης.  Πραγματοποιείται από τις 16 έως τις 22 Σεπτεμβρίου κάθε χρόνο, παρέχοντας στις κωμοπόλεις και τις πόλεις μια ευκαιρία να δοκιμάσουν βιώσιμους εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς. Ενθαρρύνοντας τους πολίτες να επιλέξουν το περπάτημα και το ποδήλατο για τις καθημερινές μετακινήσεις τους, οι πόλεις επιτυγχάνουν τη μείωση στις εκπομπές άνθρακα, τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα και της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος, καθιστώντας τις αστικές περιοχές ευχάριστους τόπους διαβίωσης και εργασίας. Η εκστρατεία του 2019 καταγράφηκε ως μία από τις πιο επιτυχημένες διοργανώσεις με τη συμμετοχή 3.136 κωμοπόλεων και πόλεων.

Περισσότερες πληροφορίες: https://mobilityweek.eu/

Ιουλ 9

Το μέλλον της χώρας είναι στην πράσινη ενέργεια - συνέντευξη στην εφημερίδα ΓΝΩΜΗ ΠΑΤΡΩΝ

Έναν μήνα πριν, στις 5 Ιουνίου γιορτάστηκε όπως κάθε χρόνο η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος. Επέτειος που καθιερώθηκε από το 1972 για να ευαισθητοποιήσει την παγκόσμια κοινότητα, με την υπενθύμιση των προβλημάτων που απειλούν το περιβάλλον και κατ’ επέκταση το ανθρώπινο είδος. Το οξύμωρο είναι ότι αιτία των προβλημάτων του Περιβάλλοντος είναι ο ίδιος άνθρωπος. Η καταστροφή προξενείται από τις ενέργειές του για εύκολο και αλόγιστο κέρδος. Έτσι, κάθε χρόνο επισημαίνονται οι ίδιοι κίνδυνοι, όπως η κλιματική αλλαγή, η εξάντληση των φυσικών πόρων, η ρύπανση της ατμόσφαιρας του εδάφους και των υδάτων. Κίνδυνοι που έχουν αναδειχθεί σε υπαρξιακή απειλή για το ανθρώπινο είδος και δυστυχώς με επικείμενη την καταστροφή του οικοσυστήματος και του πλανήτη. Πολύς ο λόγος. Γραπτός και προφορικός. Περίσσεψε. Στα μηνύματα, πολιτικών αρχηγών, διανοούμενων, ακόμα και θρησκευτικών ηγετών δημοσιεύονται κάθε χρόνο σημαντικά άρθρα και ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις με θέμα το περιβάλλον. Αρκετοί ωστόσο, αναρωτιούνται αν έχει χαθεί η μάχη για αυτό.

Στη χώρα μας ο άνεμος, ο ήλιος, το νερό είχαν τους θεούς τους. Έτσι ο Αίολος, ο Απόλλωνας και ο Ποσειδώνας είναι οι σύμμαχοί μας στην προστασία του Περιβάλλοντος. «Αιολική ενέργεια/Αιολικά Πάρκα, ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά είναι οι φιλικές στο Περιβάλλον ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η χώρα μας έχοντας πολύ πλούσιο αιολικό δυναμικό σε σχέση με άλλες χώρες της EE αναμένεται να επαυξήσει την αιολική ενέργεια στο μέλλον», επισημαίνει ο Υπουργός Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης.

Σε αποκλειστική συνέντευξή του στην «Γ» ο Υπουργός απαντά σε καίρια ερωτήματα που προβληματίζουν τους πολίτες όπως: Ποια η αλήθεια για την χρησιμότητα των Αιολικών Πάρκων και γιατί υπάρχουν αντιδράσεις;

Πόσο μπορούν να συνδράμουν τα Πολυτεχνεία και ειδικότερα της Πάτρας στην κατασκευή  ανεμογεννητριών και όχι μόνον; Ποια η αλήθεια για την ΔΕΗ/ΔΕΔΔΗΕ; Πότε θα έρθει το φυσικό αέριο στην Δυτική Ελλάδα; Ποιος ο συνολικός σχεδιασμός για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και ποια τα οφέλη για την Εθνική Οικονομία;

 Έχει δημιουργηθεί θόρυβος για την σκοπιμότητα, την απόδοση και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των Αιολικών Πάρκων. Ποια η πραγματική διάσταση των ωφελημάτων;

Πρέπει κάποια στιγμή να απαντήσουμε στο ερώτημα αν θέλουμε η χώρα να προχωρά με βάση τα πρότυπα των προηγμένων χωρών ή όχι. Ακούστε: Έχουμε βάλει μπροστά το πρότζεκτ της απολιγνιτοποίησης, διότι ο λιγνίτης δεν είναι μόνο ζημιογόνος, αλλά βλάπτει επίσης σοβαρά το περιβάλλον. Γνωρίζουμε παράλληλα ότι το φυσικό αέριο είναι καύσιμο μετάβασης και  θα βρίσκεται μαζί μας για μερικά μόνο χρόνια. Η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει βάλει ως στόχο τη μετάβαση σε μια οικονομία με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέχρι το 2050. Και ένα από τα βασικά εργαλεία αυτής της μετάβασης είναι οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Μεταξύ αυτών και τα αιολικά πάρκα φυσικά. Στην Ελλάδα όμως κάποιοι δεν θέλουν ούτε την πράσινη ενέργεια! Φοβάμαι όμως τότε ότι μας μένουν μόνο τα κεριά! Αν θέλουμε όμως να μιλήσουμε σοβαρά, δεν μπορούμε να παίζουμε με την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Η αιολική ενέργεια, εφόσον αναπτυχθεί με τρόπο προσεκτικό, μπορεί να ωφελήσει τόσο το περιβάλλον όσο και τους καταναλωτές (καθώς μπορεί να προσφέρει φθηνότερη ενέργεια από τον λιγνίτη). Και αυτό ακριβώς κάνουμε. Παρακολουθούμε τις διεθνείς εξελίξεις και εφαρμόζουμε τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, τόσο σε σχέση με την ενεργειακή μετάβαση όσο και σε σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος.

Ανεμογεννήτριες π.χ μέχρι 50 KW ή τμήματα αυτών, θα μπορούσαν να κατασκευάζονται στην Ελλάδα καθώς και όλος ο τομέας  συντήρησης και  επισκευής των αιολικών πάρκων, με παράλληλη ανάπτυξη συστημάτων παρακολούθησης καλής λειτουργίας και πρόγνωσης βλαβών. Για παράδειγμα το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών της Πάτρας  (Εργαστήριο Τεχνικής Μηχανικής) έχει κατασκευαστεί αντίστοιχες ανεμογεννήτριες. Πως αντιμετωπίζετε μια τέτοια προοπτική;

Μικρές ανεμογεννήτριες έως 60kW κατασκευάζονται ήδη στην Ελλάδα. Όπως σωστά επισημαίνετε ανάλογες προσπάθειες έχουν γίνει και από τα Πανεπιστήμια μας. Επίσης στην Ελλάδα κατασκευάζονται ήδη πυλώνες για τις πιο μεγάλες ανεμογεννήτριες. Μιλάμε δηλαδή για εγχώρια προστιθέμενη αξία. Τα υπόλοιπα στοιχεία αυτής της αξίας αφορούν φυσικά τα έργα υποδομής, τον ηλεκτρολογικό εξοπλισμό, τα δίκτυα, τις υπηρεσίες. Πέραν αυτών, η Ελλάδα μπορεί να διεκδικήσει μερίδιο στην έρευνα και ανάπτυξη (Research & Development) της αιολικής τεχνολογίας. Η ανάπτυξη μικρών ανεμογεννητριών και τα συστήματα πρόγνωσης βλαβών που αναφέρατε είναι δύο τέτοια παραδείγματα. Αλλά και άλλα π.χ. η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης και του machine learning στη λειτουργία των ανεμογεννητριών, γενικά η ψηφιοποίηση (digitalization) και η διαχείριση big data κλπ. Έχουμε το ΚΑΠΕ, τα Πολυτεχνεία αλλά και ιδιωτικές επιχειρήσεις με υψηλά εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, στοιχεία που είμαστε αποφασισμένοι να εκμεταλλευτούμε.

 

Ποιοι τομείς της οικονομίας που σχετίζονται με την αιολική ενέργεια μπορούν να αναπτυχθούν στην χώρα μας και να γίνουν τμήμα μιας αλυσίδας αξίας ώστε να συμβάλλουν στην εθνική οικονομία, προσφέροντας παράλληλα θέσεις εργασίας;

Η ανάπτυξη της αιολικής ενέργειας στην Ελλάδα- αυτός είναι ένας από τους τομείς στους οποίους τα πάμε αρκετά καλά στην ΕΕ- δημιουργεί ήδη πολλές θέσεις εργασίας. Αυτό θέλουμε να το μεγιστοποιήσουμε και για να το πετύχουμε απαιτείται η περαιτέρω ανάπτυξη των τομέων που ήδη σας ανέφερα: Υπηρεσίες, ηλεκτρολογικός εξοπλισμός, δίκτυα, πυλώνες, έρευνα, αλλά και οι μεταφορές και τα logistics. Η προστιθέμενη αξία μπορεί επίσης να αγγίξει τις εταιρείες μεταφοράς και ανέγερσης, τους αυτοκινητοδρόμους, τα λιμάνια. Άλλος σημαντικός τομέας είναι τα καλώδια και τα ναυπηγεία σε σχέση με την κατασκευή και τη λειτουργία των θαλάσσιων αιολικών πάρκων. Στην Ελλάδα υπάρχει βιομηχανία καλωδίων, ενώ η κατασκευή των πλωτών κατασκευών πάνω στις οποίες θα τοποθετούνται ανεμογεννήτριες μπορεί να προσελκύσει περαιτέρω επενδύσεις. Πέραν αυτών υπάρχει η υποστήριξη της θαλάσσιας αιολικής ενέργειας στα λιμάνια, τομέας που είναι ήδη ανεπτυγμένος στην Ευρώπη. Υπάρχουν λοιπόν πολλές ευκαιρίες για την εθνική οικονομία, για τις επιχειρήσεις, για τους εργαζόμενους, αλλά και για όσους σήμερα ψάχνουν για μια δουλειά, από την ανάπτυξη της αιολικής ενέργειας, τις οποίες σκοπεύουμε να μεγιστοποιήσουμε.

Το φυσικό αέριο είναι ένας ανταγωνιστικός τρόπος θέρμανσης. Πότε προβλέπεται οι αγωγοί του φυσικού αερίου να φτάσουν στην Δ. Ελλάδα;

Ανακοινώθηκε αυτές τις μέρες από τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, τον κ. Φαρμάκη ότι μέσα στο προσεχές διάστημα αναμένεται η έκδοση της δημόσιας πρόσκλησης προς τη ΔΕΔΑ για την έλευση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στη Δυτική Ελλάδα. Αυτή η εξέλιξη ήρθε σε συνέχεια της οριστικοποίησης της ένταξης της Δυτικής Ελλάδας, στο νέο 5ετές (2020-2024) πρόγραμμα ανάπτυξης δικτύων φυσικού αερίου της ΔΕΔΑ, σύμφωνα και με την έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ). Είναι ένα ακόμη θετικό βήμα στο συνολικότερο σχεδιασμό για την ανάπτυξη δικτύου χαμηλής πίεσης (τόσο αγωγών όσο και μονάδων αεριοποίησης LNG) μέσω του οποίου θα διασυνδεθούν οι τρεις βασικές πόλεις της Δυτικής Ελλάδας: η Πάτρα, ο Πύργος και το Αγρίνιο. Το υπουργείο μας θα συνεχίσει να ενθαρρύνει και να είναι έμπρακτος αρωγός αυτής της προσπάθειας.

Το θέμα πώλησης ΔΕΗ / ΔΕΔΔΗΕ έχει εγείρει θύελλα συζητήσεων και βεβαίως αντιδράσεων. Ποια είναι η πραγματικότητα και τι πρόκειται να γίνει;

Ο σχεδιασμός μας για αυτό το θέμα είναι ήδη γνωστός. Πρώτος μας στόχος ήταν να αποφύγουμε την κατάρρευση της ΔΕΗ και αυτό το πετύχαμε με τα μέτρα της περασμένης χρονιάς. Δεύτερος στόχος μας ήταν η εξυγίανση της επιχείρησης και ήδη βρισκόμαστε σε καλό δρόμο, όπως φάνηκε άλλωστε και από τα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του 2020. Η προσπάθεια όμως συνεχίζεται. Έχει μπει μπροστά το σχέδιο της εθελούσιας εξόδου με την οποία το προσωπικό θα μειωθεί από τις 16.000 στις 11.500 περίπου. Προχωρά κανονικά το πρότζεκτ της απολιγνιτοποίησης με το οποίο ΔΕΗ θα απαλλαγεί από τον ρυπογόνο και ζημιογόνο λιγνίτη. Η ΔΕΗ στρέφεται παράλληλα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και στη συνεργασία με τους ιδιώτες για το σκοπό αυτό. Έτσι έγινε για παράδειγμα με τη συνεργασία της με τη γερμανική RWE για μεγάλες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά της τάξεως του 1GW στις λιγνιτικές περιοχές. Μέρος αυτού του σχεδιασμού ήταν εξαρχής και η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ ώστε και η ίδια η ΔΕΗ να αποκομίσει οικονομικά οφέλη, αλλά και να γίνουν και οι απαραίτητες επενδύσεις στα δίκτυα. Προχωρούμε κανονικά. Σε ό,τι αφορά την ίδια τη ΔΕΗ, η εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή βρίσκεται στους στόχους μας, αλλά είναι κάτι που θα μας απασχολήσει σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα.

 Αρκετοί συνδικαλιστές της ΔΕΗ θεωρούν ότι η κυβέρνηση χρησιμοποιεί κατά το δοκούν την επιχείρηση για να ασκήσει κοινωνική πολιτική (π.χ. κοινωνικά τιμολόγια, ομόλογα Δημοσίου κ.λ.π ) το κόστος της οποίας δεν αναλαμβάνει, ενώ υποστηρίζουν ότι διαρκώς απαξιώνεται τη λειτουργία της ΔΕΗ προς όφελος των ιδιωτών ανταγωνιστών. Ποια η θέση σας;

Το κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο που αναφέρετε δεν είναι κάτι που εφαρμόζει μόνο η ΔΕΗ, αλλά και οι ιδιώτες πάροχοι και είναι, θα έλεγα, δίκαιο για τους πιο αδύναμους συμπολίτες μας. Πέραν αυτών, εμείς έχουμε εξ’ αρχής καταδείξει τη διαφορετική φιλοσοφία που έχουμε σε σχέση με τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Ένα τέτοιο παράδειγμα ήταν ότι μειώσαμε την ειδική έκπτωση που απολάμβαναν στα τιμολόγια οι υπάλληλοι της ΔΕΗ από το 75% στο 30%, όπως ισχύει και στον ιδιωτικό τομέα. Σε ό,τι αφορά την εταιρεία γενικότερα θεωρώ ότι, με τα παραδείγματα των πολιτικών μας για την διάσωση και την εξυγίανση της ΔΕΗ τα οποία ήδη ανέφερα, είναι φανερό ότι η δική μας κυβέρνηση διαχειρίζεται τη ΔΕΗ με τρόπο που έμπρακτα μεγιστοποιεί την αξία της επιχείρησης και της δίνει προοπτική.

 Ποιος είναι ο συνολικότερος σχεδιασμός σας για τις Ανανεώσιμες πηγές Ενέργειας;

Η προώθηση της πράσινης ενέργειας αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνησή μας. Όχι μόνο διότι θέλουμε να είμαστε τα καλά παιδιά της Ευρώπης. Αλλά και γιατί πιστεύουμε πράγματι στην αναγκαιότητα της ενεργειακής μετάβασης. Αυτό φαίνεται από τους στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα: Θέλουμε το 35% της κατανάλωσης ενέργειας και το 60% της ηλεκτροπαραγωγής να προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας μέχρι το 2030. Για αυτό στόχος μας είναι να προσελκύσουμε πολλές πράσινες επενδύσεις. Αυτό το στόχο υπηρετήσαμε με τις ρυθμίσεις τις οποίες εισαγάγαμε στον πρόσφατο περιβαλλοντικό νόμο με τον οποίο μειώνουμε το χρόνο αδειοδότησης που απαιτείται για τα έργα ΑΠΕ. Και αυτή την προσπάθεια απλοποίησης της αδειοδοτικής διαδικασίας τη συνεχίζουμε. Έχουμε όμως και απτά παραδείγματα τέτοιων πράσινων επενδύσεων: Για παράδειγμα την επένδυση των ΕΛΠΕ για ένα από τα μεγαλύτερα φωτοβολταϊκά πάρκα της Ευρώπης στη Δυτική Μακεδονία, αλλά και τη συνεργασία ΔΕΗ-RWE την οποία ήδη ανέφερα. Η Ελλάδα είναι μια χώρα με μεγάλες δυνατότητες στον ενεργειακό τομέα. Έχουμε άφθονο τον ήλιο και τη θάλασσα. Αυτές τις δυνατότητες λοιπόν είμαστε αποφασισμένοι να τις αξιοποιήσουμε!

Ιουλ 9

Η Ελλάδα θα βγει κερδισμένη από τη “μάχη” για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης - συνέντευξη στο economico.gr

Αισιόδοξος ότι η Ελλάδα θα είναι από τους πλέον κερδισμένους στη “μάχη” για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανασυγκρότησης, εμφανίζεται ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, ξεκαθαρίζοντας ταυτόχρονα με απόλυτο τρόπο ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να δεχθεί όρους που θα παραπέμπουν σε μνημόνια. Οπως τονίζει, στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τα κονδύλια θα προωθηθούν  στην ενεργειακή εξοικονόμηση, τις πράσινες μεταφορές, τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και την απολιγνιτοποίηση, ενώ εμφανίζεται πεπεισμένος ότι το πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης,  έχει στην καρδιά του την Πράσινη Συμφωνία για τη μετάβαση της Ευρώπης σε μια οικονομία με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέχρι το 2050.

Καυστικός επί της ουσίας  είναι ο κ. Χατζηδάκης στην κριτική του έναντι του ΣΥΡΙΖΑ μετά τις τελευταίες αποκαλύψεις για την υπόθεση Μιωνή-Παππά αλλά και Καλογρίτσα, ενώ σε ερώτηση αν η σφοδρή αντιπαράθεση των τελευταίων ημερών μπορεί να “τινάξει στον αέρα” την όποια συναίνεση στα εθνικά θέματα, είναι κατηγορηματικός : “Η εξωτερική πολιτική μπορεί να γίνει όντως πεδίο συνεννόησης. Όχι με διευθετήσεις κάτω από το τραπέζι.”, τονίζει.

Η συνέντευξη:

Η κυβέρνηση «ποντάρει» στην προοπτική ενός αποτελεσματικού Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανασυγκρότησης, η τύχη του οποίου κρίνεται την περίοδο της Γερμανικής Προεδρίας στην ΕΕ. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας για «Ευρωπαϊκή Αλληλεγγύη» προς τις χώρες που χτυπήθηκαν από την κρίση;

Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για τις αποφάσεις για το Ταμείο Ανάκαμψης. Δεν μπορούμε φυσικά να γνωρίζουμε πού ακριβώς θα κάτσει η μπίλια. Μπορούμε ωστόσο να αισιοδοξούμε ότι η Ελλάδα θα είναι ένας από τους κερδισμένους των αποφάσεων, καθώς έχει δημιουργηθεί μία θετική δυναμική για τη χώρα μας. Αυτό φάνηκε στην αρχική πρόταση της Κομισιόν για τα 32 δισεκατομμύρια ευρώ για την Ελλάδα από το Ταμείο.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μαζί με άλλους 9 Ευρωπαίους ηγέτες έγκαιρα είχε επισημάνει την ανάγκη η Ευρώπη να είναι παρούσα με έργα και όχι με λόγια στην αντιμετώπιση της κρίσης του κορωνοϊού. Ευτυχώς, μετά από ταλαντεύσεις, η πρόταση αυτή έγινε δεκτή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τη μεγάλη πλειονότητα των κρατών-μελών και η Ελλάδα θα είναι από τους κερδισμένους. Και για να προλάβω πιθανή ερώτησή σας σε σχέση με τους όρους αυτής της βοήθειας, επισημαίνω την πρόσφατη δήλωση του Πρωθυπουργού: Ότι η Ελλάδα δεν θα δεχθεί αυστηρούς όρους για το Ταμείο Ανάκαμψης που θα παραπέμπουν σε μνημόνια και τρόικα.

Το υπουργείο σας θα έχει σημαντικό ρόλο στην εκταμίευση σημαντικών ποσών από το Ταμείο αυτό προς την Ελλάδα. Ποιες είναι οι προτεραιότητες για τις οποίες προφανώς θα προετοιμάζεστε; Ποιες πολιτικές σας θα ενταχθούν σε αυτή την Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση;

Το Ταμείο Ανάκαμψης θα έχει στο επίκεντρό του την ενεργειακή εξοικονόμηση, τις πράσινες μεταφορές, τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και την απολιγνιτοποίηση. Είναι τομείς οι οποίοι αποτελούν επίσης προτεραιότητες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας:

Ολοκληρώσαμε επιτυχώς το δεύτερο κύκλο του “Εξοικονομώ” και προετοιμάζουμε τον τρίτο κύκλο για το φθινόπωρο. Φέραμε το νομοσχέδιο με τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση. Απλουστεύσαμε τις αδειοδοτήσεις ΑΠΕ, ενώ παράλληλα ενθαρρύνουμε τις επενδύσεις, όπως αυτές της ΔΕΗ και των ΕΛΠΕ σε φωτοβολταϊκά στη Δυτική Μακεδονία. Για την απολιγνιτοποίηση παρουσιάσαμε σχέδιο 12 σημείων το οποίο ήδη εφαρμόζεται και σύντομα θα παρουσιάσουμε το υπό εκπόνηση Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης.

Η δουλειά που έχουμε κάνει ως υπουργείο είναι η καλύτερη εγγύηση για την εκταμίευση σημαντικών ποσών από το Ταμείο Ανάκαμψης στους τομείς ευθύνης μας. Πέραν όμως αυτών, έχουμε ξεκινήσει τη σχετική τεχνική προεργασία, ούτως ώστε να εκμεταλλευτούμε τους πόρους αυτούς στο έπακρο!

Τι ακριβώς σημαίνει αυτό για την ανάπτυξη και τη δημιουργία σταθερών θέσεων εργασίας; Έχετε εκτιμήσεις «ποσοτικοποίησης» του οφέλους; Και το ρωτάμε αυτό γιατί η εμπειρία έχει δείξει ότι πολλοί κοινοτικοί πόροι στο παρελθόν κατέληξαν σε δαπάνες σκοπιμότητας.

Είμαι βέβαιος ότι όπως εμείς έχουμε ξεκινήσει τη σχετική προεργασία στο υπουργείο μας, το ίδιο συμβαίνει και στα υπόλοιπα υπουργεία. Αντιλαμβάνομαι φυσικά την ανησυχία σας. Δεν είναι κρυφοί οι περιορισμοί της Δημόσιας Διοίκησης στην Ελλάδα! Πέραν όμως των σημαντικών μεταρρυθμίσεων που λαμβάνουν χώρα αυτή την περίοδο για την βελτίωση της λειτουργίας του Δημοσίου, έχουμε επίσης την εμπειρία από το ίδιο το ΕΣΠΑ και από τα λάθη της Δημόσιας Διοίκησης στο παρελθόν. Έχουμε μάθει από τέτοια λάθη που ορισμένες φορές οδήγησαν στην κατασπατάληση πόρων.

Πέραν αυτών, η κυβέρνησή μας έχει αποδείξει ότι προχωρά με βάση τις αρχές του πρότζεκτ μάνατζμεντ και της αποτελεσματικής στοχοθεσίας. Το αποδείξαμε στη διαχείριση της πανδημίας. Και στον ίδιο δρόμο κινούμαστε και τώρα. Συνεπώς, οι τελικές αποφάσεις για το Ταμείο Ανάκαμψης θα μας βρουν έτοιμους να αξιοποιήσουμε πλήρως τους διαθέσιμους πόρους!

Ποια εκτιμάτε ότι θα είναι η επίδραση της παγκόσμιας πανδημίας του κοροναϊού στις πολιτικές για το Περιβάλλον, παγκόσμια, αλλά και στην Ελλάδα; Πόσο κοντά είμαστε στην «Πράσινη Ανάπτυξη»;

Αρχικά υπήρξε μία ανησυχία ότι η πανδημία μπορεί να οδηγήσει τα θέματα του περιβάλλοντος σε δεύτερη μοίρα. Βλέπουμε όμως να συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο! Όχι μόνο διότι τις ημέρες της καραντίνας διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι πόσο σημαντικές είναι οι επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας πάνω στη φύση (π.χ. καθαρότερη ατμόσφαιρα λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων). Αλλά και διότι όλοι φαίνεται πλέον να συνειδητοποιούν ότι η πράσινη, η βιώσιμη ανάπτυξη είναι το μόνο είδος διατηρήσιμης ανάπτυξης με μακροπρόθεσμα οφέλη τόσο για την οικονομία όσο και για το περιβάλλον.

Αυτό φαίνεται και από τις ίδιες τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο έχει στην καρδιά του την Πράσινη Συμφωνία για τη μετάβαση της Ευρώπης σε μια οικονομία με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέχρι το 2050. Υπάρχει φυσικά πολύ δουλειά που πρέπει να γίνει. Είμαι ωστόσο αισιόδοξος ότι όχι μόνο κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά και ότι οι εξελίξεις επιταχύνονται. Όπως και πρέπει να συμβεί αν θέλουμε να προλάβουμε τις χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στον πλανήτη.

Στην ίδια κατεύθυνση της προστασίας του περιβάλλοντος κινείται και το νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Τι να περιμένουμε;

Μία σειρά από πλαστικά μιας χρήσης θα είναι παρελθόν από τον Ιούλιο του 2021: Μαχαιροπήρουνα, πιατάκια, ποτήρια και περιέκτες τροφίμων από φελιζόλ, καλαμάκια, μπατονέτες, αναδευτήρες, καθώς και πάσης φύσεως προϊόντα που διασπώνται σε μικροπλαστικά. Δεν θέλουμε όμως μηχανιστικά απλώς να εφαρμόσουμε την κοινοτική οδηγία. Θέλουμε με αυτό το νομοσχέδιο η Ελλάδα να γίνει από τις χώρες που πρωτοπορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε σχέση με την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Αυτό θα έχει μια ξεκάθαρα θετική επίδραση στο περιβάλλον και ιδιαίτερα τις θάλασσές μας. Καθώς από τη ρύπανση που γίνεται στις θάλασσες το 80% οφείλεται στα πλαστικά. Και η μισή από αυτή οφείλεται στα πλαστικά μιας χρήσης!

Με το ίδιο νομοσχέδιο: Μειώνουμε τα πλαστικά ποτήρια και τους περιέκτες τροφίμων κατά 30% μέχρι το 2024 και 60% μέχρι το 2026. Επιβάλλουμε για αυτό το λόγο ένα μικρό τέλος 4 λεπτών του ευρώ- όπως και στις πλαστικές σακούλες- και ενθαρρύνουμε τα καταστήματα να προσφέρουν εναλλακτικές που δεν θα επιβαρύνονται από το τέλος. Εισάγουμε επίσης μια σειρά εθνικών μέτρων: Εφαρμόζουμε το νέο νόμο νωρίτερα στο Δημόσιο: από τον Ιανουάριο του 2021. Και επιβάλλουμε ένα τέλος στα πλαστικά μπουκάλια ποτών, το οποίο οι καταναλωτές θα παίρνουν πίσω με την επιστροφή του μπουκαλιού στο σημείο αγοράς, κάνοντας έτσι πράξη την ανακύκλωση. Αποσύρουμε λοιπόν τα πλαστικά μιας χρήσης και μειώνουμε γενικά τη χρήση του πλαστικού στην καθημερινότητά μας. Διότι το περιβάλλον είναι ο πλούτος μας και θέλουμε να τον προστατεύσουμε!

Τις τελευταίες ημέρες, στο επίκεντρο της πολιτικής ζωής βρίσκεται το περιεχόμενο των ηχογραφημένων συνομιλιών Μιωνή-Παππά αλλά και ένας πραγματικός ορυμαγδός αποκαλύψεων γύρω από τη δράση παρακρατικών κυκλωμάτων επί των κυβερνητικών ημερών του ΣΥΡΙΖΑ. Εκτιμάτε ότι η υπόθεση αυτή, που ήρθε στο φως πρέπει να πάει μέχρι τέλους; Και αν ναι, και σε πολιτικό επίπεδο; Με άλλα λόγια, πρέπει να μπει στο «κάδρο» των ευθυνών και ο ίδιος ο πρώην υπουργός Αλέξης Τσίπρας;

Υπάρχει η άποψη ότι όταν το δεξί σου χέρι εμπλέκεται σε μία υπόθεση τότε έχεις και εσύ κάποιες ευθύνες. Με αυτό μπορεί να μην συμφωνούν όλοι. Όταν, ωστόσο, μετά από τόσο θόρυβο και συνεχείς καταγγελίες εσύ συνεχίζεις να καλύπτεις το δεξί σου χέρι τότε, εκ των πραγμάτων, γίνεσαι και εσύ πολιτικά συνυπεύθυνος. Και για αυτό το λόγο η Νέα Δημοκρατία κάλεσε τον κ. Τσίπρα να διαγράψει τον κ. Παππά. Δεν το έκανε. Αυτό όμως δεν νομιμοποιεί τον ίδιο τον κ. Τσίπρα και το ΣΥΡΙΖΑ να συμπεριφέρονται σαν να μην συμβαίνει τίποτα και σαν να μην είναι απολογούμενοι για αυτή την υπόθεση η οποία αναδίδει μια μυρωδιά πολιτικού βούρκου! Έχουμε τώρα και τις καταγγελίες του κ. Καλογρίτσα. Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δυσώδη. Δεν θα πω στη Βουλή και στη Δικαιοσύνη πώς να κάνουν τη δουλειά τους. Πολιτικά όμως, όλα όσα συμβαίνουν, κάθε άλλο παρά παραπέμπουν στο περιβόητο ηθικό πλεονέκτημα του ΣΥΡΙΖΑ!

Ο ΣΥΡΙΖΑ, πάντως, με έναν τρόπο σας πετάει το γάντι. Και αναρωτιέται κανείς αν το γεγονός ότι δεν το σηκώνετε – η Νέα Δημοκρατία, δηλαδή – σχετίζεται και με τις κρίσιμες εξελίξεις στα εθνικά θέματα και την ανάγκη να διαφυλαχθεί ένα μίνιμουμ συνεννόησης με την αξιωματική αντιπολίτευση, εν όψει πιθανών δυσάρεστων εξελίξεων εκ μέρους της Αγκυρας το επόμενο διάστημα.

Σε σχέση με τα εθνικά θέματα, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η εθνική συνεννόηση είναι πάντα κάτι θετικό. Μακριά όμως από εμάς η οποιαδήποτε σκέψη να ανταλλάξουμε μία ευνοϊκή μεταχείριση από μέρους μας σε υποθέσεις σκανδάλων, με μία συμφωνία του ΣΥΡΙΖΑ στην πολιτική που ασκείται για τα εθνικά θέματα. Η εξωτερική πολιτική μπορεί να γίνει όντως πεδίο συνεννόησης. Όχι με διευθετήσεις κάτω από το τραπέζι. Αλλά στη βάση του ότι είναι μια πολιτική που δεν αγνοεί την αντιπολίτευση αλλά και προστατεύει με αποφασιστικότητα τα συμφέροντα της χώρας. Το αποδείξαμε αυτό με τον τρόπο που αντιμετωπίσαμε τα συμβάντα στον Έβρο, αλλά και με την υπογραφή της Συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου East Med με το Ισραήλ και την Κύπρο. Σε αυτή τη βάση, ναι, μπορούμε και πρέπει να επιδιώξουμε τη συναίνεση.

Στους πρώτους μήνες της διακυβέρνησης σας, η ΝΔ είχε επιδείξει μία μεταρρυθμιστική «φόρα», η οποία, μάλιστα, ευελπιστούσε ότι θα την οδηγούσε σύντομα στην υλοποίηση των προεκλογικών της δεσμεύσεων για φορολογικές και ασφαλιστικές μειώσεις και μία σειρά μέτρων ανακούφισης της μεσαίας τάξης. Η πανδημία και το lockdown, αφήνουν ήδη βαθύ το αποτύπωμά τους. Πότε εκτιμάτε ότι θα είναι σε θέση η οικονομία να ξαναβρεί τη δυναμική που είχε αρχίσει να αποκτά προ κοροναϊού;

Οι περισσότεροι οικονομολόγοι λένε ότι θα έρθει μια ισχυρή ανάκαμψη μέσα στο 2021. Και για να ενισχύσουμε τις προοπτικές της οικονομίας, πέρα από τα έκτακτα μέτρα που πήραμε για τον κορωνοϊό, έχουμε βάλει μπροστά ένα τροποποιημένο σχέδιο υπέρβασης της οικονομικής κρίσης σε σχέση με αυτό που είχαμε όταν κερδίσαμε πέρυσι τις εκλογές. Σε αυτό το σχέδιο συμμετέχει ενεργά το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας: Ψηφίσαμε τον περιβαλλοντικό νόμο που απλουστεύει τις αδειοδοτήσεις σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ενώ ενισχύει την προστασία του περιβάλλοντος.

Φέραμε νομοσχέδιο κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, σκούτερ και ποδηλάτων και την παραγωγή φορτιστών και μπαταριών στην Ελλάδα. Επεξεργαζόμαστε το νέο χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο, το οποίο θα επιταχύνει την ανάπτυξη στον κατασκευαστικό τομέα, στα ακίνητα, στον τουρισμό και ευρύτερα, πάντα με φροντίδα για την ποιότητας ζωής μας. Ακόμα και οι παρεμβάσεις μας στον τομέα των απορριμμάτων (π.χ. σύγχρονες Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων, προώθηση της ανακύκλωσης κλπ.) ενισχύουν τελικά την πράσινη επιχειρηματικότητα.

Η οικονομία μπορεί λοιπόν να βρει και πάλι τη δυναμική της. Και γρηγορότερα ίσως από τους αρχικούς υπολογισμούς. Αρκεί να υπάρχει σχέδιο, αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα. Αυτό κάνουμε!

Ιουλ 9

Συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών και Εξωτερικού Εμπορίου της Ουγγαρίας Peter Szijjaerto

Εκτενή συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών και Εξωτερικού Εμπορίου της Ουγγαρίας Peter Szijaerto είχε σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης.

Η συζήτηση επικεντρώθηκε σε θέματα περιφερειακής ενεργειακής ασφάλειας,  με έμφαση στους εναλλακτικούς διαδρόμους τροφοδοσίας φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και τον αναδυόμενο ρόλο της Ελλάδας ως μείζον διαμετακομιστικό ενεργειακό κέντρο.

Ο κ.Χατζηδάκης υπογράμμισε την αποφασιστικότητα της ελληνικής  κυβέρνησης να συνδράμει την Ουγγαρία στην επίτευξη του στρατηγικού της στόχου για αύξηση της διαφοροποίησης των πηγών και οδεύσεων εισαγωγής φυσικού αερίου μέσω του δικτύου αγωγών TAP/IGB , έργα που  θα ολοκληρωθούν με βάση το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα .

Ιουλ 9

Πρέπει να τρέξουμε γρήγορα για να μην γίνουν τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης…«δώρον άδωρον» για την Ελλάδα - Βασικά σημεία παρέμβασης στο συνέδριο «Ενέργεια και Οικονομία-Ξεπερνώντας την πανδημία»

Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ συνιστούν μια μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία για την Ελλάδα. Η χώρα όμως θα πρέπει να κινηθεί με πολύ μεγάλες , αλλιώς ένα μεγάλο δώρο κινδυνεύει να καταστεί….δώρον άδωρον. Αυτό ήταν το βασικό μήνυμα που έστειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος  και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης κατά την διαδικτυακή του παρέμβαση στο συνέδριο «Ενέργεια και Οικονομία-Ξεπερνώντας την Πανδημία». Ο ίδιος περιέγραψε τους βασικούς άξονες του τρίτου κύκλου του «Εξοικονομώ» που έρχεται το φθινόπωρο, ενώ προανήγγειλε σύντομα τελική λύση στις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση για την διακοψιμότητα και τον προσωρινό μηχανισμό αποζημίωσης ευελιξίας (TFRM),  με θετικές επιπτώσεις για το ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας.

Ακολουθούν οι βασικές τοποθετήσεις του κ. Χατζηδάκη στη συνέντευξη που παραχώρησε στο πλαίσιο του συνεδρίου:

 

Ταμείο Ανάκαμψης

«Οι αποφάσεις για το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ θα ληφθούν σύντομα, αν όχι στην επικείμενη Σύνοδο Κορυφής (17-18 Ιουλίου), πάντως το αμέσως επόμενο διάστημα. Υπάρχουν ενστάσεις από κάποιες χώρες, αλλά όχι από  τη Γαλλία και τη Γερμανία. Οι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης συνιστούν  μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα. Αλλά για να την εκμεταλλευτούμε θα πρέπει να πάμε με πολύ μεγάλες ταχύτητες. Με βάση την πρόταση της Επιτροπής το σχετικό πρόγραμμα θα διαρκεί 4 χρόνια, ενώ οι χώρες που ενίστανται προτείνουν να περιοριστεί ο χρονικός ορίζοντας μόνο στα 2 χρόνια. Σε κάθε περίπτωση, ενώ είναι ένα μεγάλο δώρο πρέπει να  τρέξουμε πάρα πολύ γρήγορα για να μη καταστεί «δώρον άδωρον» και να αποφύγουμε τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται διαχρονικά στην Ελλάδα στο σχεδιασμό και την εφαρμογή του ΕΣΠΑ. Πρέπει να έχουμε ταχεία προετοιμασία των σχετικών προγραμμάτων, μηχανισμό γρήγορης και αποτελεσματικής εφαρμογής και συντονισμό που θα δείξει ότι η Ελλάδα δεν τα καταφέρνει καλά μονό στην αντιμετώπιση του κορωνοϊού, αλλά και στη διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων, με τρόπο πιο αποτελεσματικό από αυτόν που μέχρι τώρα έχουμε συνηθίσει.  Οι δράσεις του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν στο επίκεντρο τους την πράσινη οικονομία και την πράσινη ανάπτυξη. Περιλαμβάνουν –μεταξύ άλλων- το λεγόμενο Renovation Wave, το  κύμα αναβάθμισης εκατομμυρίων κτιρίων σε όλη την Ευρώπη, την προώθηση  των πράσινων μεταφορών (συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτροκίνησης)  και τη στήριξη των ΑΠΕ, με έμφαση στις υβριδικές τεχνολογίες και στο υδρογόνο.  Υπάρχει φυσικά και το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης για την απολιγνιτοποίηση, του οποίου οι πόροι αυξάνονται εντυπωσιακά στην Ελλάδα. Όπως υπολογίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή,  μαζί με τους εθνικούς πόρους και τη στήριξη από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μπορεί να φτάσουν στα 6,2 δισ. ευρώ»

 

«Εξοικονομώ ΙΙΙ» το φθινόπωρο- Νέα προγράμματα από το 2021

«Στο καινούριο «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον», στόχος του Υπουργείου είναι βγει στον αέρα τον Σεπτέμβριο ή το αργότερο τον Οκτώβριο, για τον προϋπολογισμό είμαστε σε διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Ανάπτυξης.  Τους επόμενους μήνες θα προχωρήσει και το πρόγραμμα «Ηλέκτρα» για τα δημόσια κτίρια.

Το «Εξοικονομώ» όπως το ξέρουμε μέχρι σήμερα θα είναι πολύ μικρό σε σχέση με τα προγράμματα που θα εφαρμοστούν στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και στην Ελλάδα από το 2021 και μετά. Διότι θα πρόκειται για προγράμματα- μαμούθ ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων.  Μας ενδιαφέρει οι όποιοι ευρωπαϊκοί πόροι να συνδυάζονται με φορολογικά κίνητρα και με τραπεζικά δάνεια, όπου απαιτείται.

Επιδιώκουμε επίσης και την ενεργοποίηση των λεγόμενων ESCOs (σ.σ. εταιρειών παροχής ενεργειακών υπηρεσιών), διότι έτσι γίνεται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και με αυτόν τον τρόπο ανοίγονται πρόσθετες δυνατότητες για τους πολίτες.  Εκτός από τις κλασικές δράσεις αναβάθμισης (όπως την αλλαγή των κουφωμάτων)  μας ενδιαφέρει να προωθήσουμε  παρεμβάσεις ενεργειακής αυτονόμησης με χρήση ΑΠΕ που εκσυγχρονίζουν τα σπίτια και τα βάζουν σε μια νέα εποχή λόγω της ανάγκης να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής».

 

 «Στα απορρίμματα,  στον 19ο αιώνα»

«Για τα απορρίμματα, υπάρχει ήδη το ΕΣΠΑ και θα επιδιώξουμε  να υπάρχει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης για διάφορες δράσεις που δεν χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ ή δεν επαρκούν οι διαθέσιμοι πόροι.  Η χώρα στα απορρίμματα είναι στον 19ο αιώνα, δεν είναι καν στον εικοστό.  Θα χρειαστεί μια γιγαντιαία προσπάθεια γιατί έχουμε μείνει πάρα πολύ πίσω. Έχουμε μπροστά μας φέτος τη δημοπράτηση 17 Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων, ενώ από συστάσεως του ελληνικού κράτους λειτουργούν 6».

 

Ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας

«Παρά τις συνήθεις παρατηρήσεις ορισμένων γραφειοκρατών από τις Βρυξέλλες, θέλω να πιστεύω ότι είμαστε σε μία τελική φάση και η Ελλάδα θα ασκήσει όλη την πίεση για να κλείσει επιτέλους η συζήτηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και να έχουμε οριστικές λύσεις στα θέματα της διακοψιμότητας και του προσωρινού μηχανισμού αποζημίωσης ευελιξίας (TFRM) που ενδιαφέρουν μεγάλους και σημαντικούς κλάδους της βιομηχανίας στη χώρα και αντιμετωπίζουν σε κάποιο βαθμό το ζήτημα του ενεργειακού κόστους.

Παράλληλα προωθούμε το Target Model, την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας μέσω της οποίας θα μπορέσουν οι βιομηχανίες αλλά και τα νοικοκυριά να έχουν καλύτερες τιμές. Ταυτόχρονα, θα επιχειρήσουμε να εκμεταλλευτούμε τους πόρους του ΕΣΠΑ  και του Ταμείου Ανάκαμψης για να ενισχυθεί η βιομηχανία, οι εργαζόμενοί της, άρα η οικονομία για την προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα. Αναφέρομαι σε δράσεις που σχετίζονται με την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, την κυκλική οικονομία, την πράσινη επιχειρηματικότητα.  Ένα μικρό, αλλά σημαντικό παράδειγμα είναι οι δράσεις για την βιομηχανία πλαστικών που ως ένα βαθμό επηρεάζεται αρνητικά από τα αναγκαία μέτρα που φέρνουμε για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης.  Εκεί συζητάμε και με το Υπουργείο Ανάπτυξης ώστε να υπάρχει χωρίς καθυστέρηση στήριξη στη βιομηχανία πλαστικών –κατά πάσα πιθανότητα από το ΕΣΠΑ- για τη μετάβαση στη νέα εποχή».

 Ηλεκτροκίνηση

«Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόδα, αλλά είναι ανάγκη περιβαλλοντική και νέος οικολογικός τρόπος μετακινήσεων. Στη Νορβηγία σήμερα  το 50% των  αυτοκινήτων που κυκλοφορούν είναι ηλεκτροκίνητα. Αλλά και στην Ολλανδία, την Γερμανία, είναι το 8%-10%  του συνόλου  των ΙΧ είναι ηλεκτροκίνητα, ενώ στην χώρα μας είναι μερικές εκατοντάδες. Επειδή αυτή είναι η διεθνής τάση, η ευρωπαϊκή πολιτική, αλλά και περιβαλλοντική ανάγκη, παρουσιάσαμε το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση που συνοδεύεται από πακέτο μέτρων-κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση που αφορά όχι μόνο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και τα ηλεκτρικά δίκυκλα και ποδήλατα. Η τιμή των αυτοκινήτων με βάση το πακέτο που ανακοινώσαμε και τα φορολογικά κίνητρα που υιοθετούνται μειώνεται κατά 25% περίπου. Μπορεί να μην είναι απολύτως συγκρίσιμη με τις τιμές των συμβατικών αυτοκινήτων, αλλά θα πρέπει να ληφθεί υπόψη  και ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν πολύ μικρότερο κόστος λειτουργίας και συντήρησης, Την ίδια στιγμή θα προχωρήσουμε ένα πρόγραμμα γρήγορης εγκατάστασης φορτιστώ για να λειτουργήσει το όλο εγχείρημα. Θα δούμε το ζήτημα σφαιρικά στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πράσινης πολιτικής που προσπαθεί το Υπουργείο να ασκήσει».