Ιουν 16

Κοινή Διακήρυξη για στενότερη ενεργειακή συνεργασία Ελλάδας-Ισραήλ

Κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Ισραήλ, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης και ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ κ. Yuval Steinitz υπέγραψαν σήμερα στην Ιερουσαλήμ Κοινή Διακήρυξη για θέματα ενεργειακής συνεργασίας, στο πλαίσιο της προώθησης κοινών projects που ενισχύουν την ενεργειακή ασφάλεια των δυο χωρών.

Οι κ.κ. Χατζηδάκης και Steinitz επιβεβαίωσαν την ισχυρή στήριξη Ελλάδας και Ισραήλ για την υλοποίηση του αγωγού φυσικού αερίου East Med, που αποτελεί βιώσιμη και στρατηγική επιλογή κοινού ενδιαφέροντος όχι μόνο για τις δυο χώρες, αλλά και για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ισραηλινή πλευρά έχει ξεκινήσει την διαδικασία κύρωσης της Διακυβερνητικής Συμφωνίας Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ που υπεγράφη στις 2 Ιανουαρίου. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα κύρωσε τη Συμφωνία στις 14 Μαΐου.

Οι δυο υπουργοί ανέδειξαν τη σημασία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας (Κρήτη)-Κύπρου-Ισραήλ που υλοποιείται ως Εργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) από τον EuroAsia Interconnector, που υπέβαλε στις 27 Μαϊου αίτηση για χρηματοδότηση του έργου από το ευρωπαϊκό ταμείο  Connect Europe Facility.

Στην ατζέντα βρέθηκε επίσης η εμβάθυνση της τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ μέσα από την πρωτοβουλία 3+1 (που περιλαμβάνει και τις ΗΠΑ), καθώς και μέσα από το East Med Gas Forum, για το οποίο συζητήθηκε το ενδεχόμενο διεύρυνσής του σε έναν μόνιμο οργανισμό ενεργειακής συνεργασίας στην Ανατολική Μεσόγειο.

Στην Κοινή Διακήρυξη γίνεται επίσης αναφορά στην προοπτική επενδύσεων και ανταλλαγής τεχνογνωσίας στις ΑΠΕ, την ηλεκτροκίνηση, τις λύσεις αποθήκευσης ενέργειας και βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, τα εναλλακτικά καύσιμα. 

O κ. Χατζηδάκης συναντήθηκε με τη νέα υπουργό Περιβάλλοντος του Ισραήλ κ. Gita Gamliel, με την οποία έθεσε τις βάσεις για σχέδια συνεργασίας στο χώρο της πράσινης καινοτομίας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Είχε επίσης συνάντηση και με τον υπουργό Ανώτερης Εκπαίδευσης και Υδάτων κ. Ze’ev Elkin, με τον οποίο συζήτησε συμπράξεις σε τομείς όπως η αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης και η αφαλάτωση των υδάτων.

Μετά το πέρας των συναντήσεων, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας δήλωσε: «Πιστεύω ότι η Κοινή Διακήρυξη Ελλάδας και Ισραήλ για την ενέργεια είναι αρκετά εύγλωττη. Οι σχέσεις των δυο χωρών συνολικά, αλλά και ειδικά στον ενεργειακό τομέα, ποτέ δεν ήταν σε καλύτερο επίπεδο. Προχωρούμε αποφασιστικά για την υλοποίηση του αγωγού φυσικού αερίου East Med. Με την ίδια βούληση θα προχωρήσουμε μαζί με τη Κύπρο για τη κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης, Κύπρου και Ισραήλ. Οι ΑΠΕ και οι νέες τεχνολογίες όπως το υδρογόνο ανοίγουν νέα πεδία συνεργασίας μεταξύ των χωρών μας. Το ίδιο ισχύει και για την περιβαλλοντική πολιτική, με έμφαση στη συνεργασία σε θέματα θαλάσσιας ρύπανσης και αφαλάτωσης».

Ιουν 16

H Ελλάδα δεν θα είναι πια η «χωματερή» της Ευρώπης - συνέντευξη στο newsauto.gr

Η πρόταση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ηλεκτροκίνηση βασίζεται στα σημερινά πραγματικά δεδομένα του κλάδου των μετακινήσεων στην Ελλάδα, αλλά και τις δυνατότητες του Δημοσίου εκτίμησε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο Newsauto.gr, ενώ παράλληλα αποκάλυψε για ποιο λόγο θα αυξηθούν οι διαθέσιμοι πόροι για την ηλεκτροκίνηση!

Eπίσης ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι στο νομοσχέδιο το Υπουργείο θα εισάγει ρυθμίσεις για την εγκατάσταση φορτιστών στα καινούργια κτίρια, ενώ απλοποιεί και τις διαδικασίες για την τοποθέτηση σημείων φόρτισης σε υφιστάμενα κτίρια χωρίς να απαιτείται για αυτό η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας!

Όσον αφορά στην Ευρώπη ο Υπουργός επισήμανε πως το Ταμείο Ανάκαμψης από τον κορωνοϊό προβλέπει την εγκατάσταση ενός εκατομμυρίου φορτιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη…

Για το Περιβαλλοντικό Τέλος στα παμπάλαια εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε ότι επιδιώκουν να ωθήσουν τους πολίτες είτε σε πιο καινούρια μεταχειρισμένα είτε σε μη εισαγόμενα μεταχειρισμένα, καταπολεμώντας το αδιαφανές πλαίσιο αγοράς που επικρατούσε στην αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων.

 

Κύριε υπουργέ, μπορείτε να μας περιγράψετε εν συντομία τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου που προωθεί η κυβέρνηση για την ηλεκτροκίνηση;

Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση σηματοδοτεί το πέρασμα σε μια νέα εποχή. Σε αυτή των οικολογικών μετακινήσεων. Που είναι μία ακόμα πτυχή της πράσινης πολιτικής της κυβέρνησης. Μαζί με την απολιγνιτοποίηση, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων, την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση, τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών. Τρία είναι τα βασικά στοιχεία της πολιτικής μας στην ηλεκτροκίνηση: Πρώτον, μια οικολογική επιδότηση που θα αφορά την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ (η οποία μαζί με τα φορολογικά κίνητρα οδηγεί σε έκπτωση στην τιμή της τάξης του 25%), αλλά και μέτρα για την αγορά ταξί, ηλεκτρικών σκούτερ και ηλεκτρικών ποδηλάτων. Δεύτερον, η γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών σε κεντρικά σημεία εξυπηρέτησης. Και, τρίτον, τα κίνητρα εγκατάστασης στην Ελλάδα (ιδιαίτερα στις λιγνιτικές περιοχές) μονάδων παραγωγής μπαταριών και φορτιστών.

Τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση είναι πραγματικά γενναία και σίγουρα θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη αυτής της νέας μορφής μετακίνησης. Πιστεύετε ότι τα 100 εκατ. ευρώ θα φθάσουν για να επιδοτηθούν τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα έως το τέλος του 2021 ή θα εξαντληθούν πολύ πιο σύντομα;

Τα 100 εκατομμύρια που δίνουμε είναι μόνο η αρχή! Είναι ένα ποσό που βασίζεται στις ανάγκες και τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς τα οποία μελετήσαμε. Ωστόσο, εδώ είμαστε ακόμη και αν υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση. Από εκεί και πέρα, θα ακολουθήσουν αντίστοιχα πακέτα και τα επόμενα χρόνια. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις πρόσφατες ανακοινώσεις που έκανε για το Ταμείο Ανάκαμψης μετά τον κορωνοϊό, βάζει την ηλεκτροκίνηση στην πρώτη γραμμή. Προβλέπει, για παράδειγμα, την εγκατάσταση ενός εκατομμυρίου φορτιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη! Επομένως, μπορούμε να έχουμε βάσιμες προσδοκίες ότι οι διαθέσιμοι πόροι για την ηλεκτροκίνηση μπορούν στο μέλλον μόνο να αυξηθούν!

Στα Ταξί και στα εταιρικά οχήματα επιδοτούνται επίσης και τα plug-in υβριδικά μοντέλα. Γιατί αυτή η επιλογή δεν υπάρχει και στους ιδιώτες καταναλωτές;

Η προτεραιότητά μας αυτή τη στιγμή ήταν τα οχήματα που οδηγούν σε μηδενική επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Πέραν αυτού, όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη Ευρώπη, οι τιμές των υβριδικών οχημάτων είναι λιγότερο υψηλές σε σχέση με αυτές των ηλεκτρικών. Για αυτό δίνουμε έμφαση στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα για τους ιδιώτες. Για τα Ταξί και για τα εταιρικά οχήματα επιδοτούμε πράγματι τα plug-in υβριδικά, διότι θέλουμε να δημιουργήσουμε εμμέσως μια «κρίσιμη μάζα» στην αγορά πιο καθαρών αυτοκινήτων, δεδομένου μάλιστα ότι στους δύο αυτούς τομείς αναμένουμε περισσότερες πωλήσεις.

Σε άλλα κράτη-μέλη επιδοτούνται εκτός από τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά και άλλα οχήματα όπως τα υβριδικά ή εκείνα που κινούνται και με φυσικό αέριο ή υγραέριο εξαιτίας των χαμηλών εκπομπών CO2. Υπάρχει κανένα πλάνο ώστε να επιδοτηθούν και τα παραπάνω οχήματα;

Η πρόταση μας για την ηλεκτροκίνηση βασίζεται στα σημερινά πραγματικά δεδομένα του κλάδου των μετακινήσεων στην Ελλάδα, αλλά και τις δυνατότητες του Δημοσίου. Είναι μάλιστα θεωρώ ένα γενναίο πακέτο, λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές δυσχέρειες που προκαλεί η κρίση του κορωνοϊού. Πακέτο που δείχνει ότι η κυβέρνηση, πέρα από την επιτυχημένη αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, έχει επίσης στο μυαλό της την επόμενη μέρα. Το πώς δηλαδή θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των Ελλήνων συνολικά. Δεδομένων λοιπόν των δημοσιονομικών περιορισμών, οφείλουμε να κατευθύνουμε τους πόρους που μπορούμε να διαθέσουμε προς μια τεχνολογία όχι αρκετά ώριμη (αυτή δηλαδή των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων) ώστε να την «βάλουμε μπροστά» και να συνεισφέρει και αυτή με τη σειρά της στη μείωση των επιπέδων μόλυνσης και θορύβου στις πόλεις μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείουμε άλλες επιλογές. Η ΔΕΠΑ για παράδειγμα έχει τη δική της πολιτική για τα πρατήρια φυσικού αερίου.

Kύριε υπουργέ, ένα από τα εμπόδια στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι η έλλειψη δικτύου φορτιστών. Μας είπατε στην αρχή της συνέντευξης ότι η γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών θα είναι προτεραιότητα. Μπορούν όμως να εγκατασταθούν φορτιστές σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα;

Το ζήτημα αυτό το γνωρίζουμε και ήδη κινούμαστε γρήγορα για την αντιμετώπισή του. Ξεκινάμε την ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών σε κεντρικά σημείο όπως τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τις μεγάλες πλατείες. Προχωρήσαμε παράλληλα σε συνεννόηση με τους παραχωρησιούχους για την ολοκλήρωση του δικτύου στις εθνικές οδούς μέχρι το τέλος  του 2021. Συμφωνήσαμε επίσης με τους Δήμους να έχουν χωροθετήσει τα βασικά σημεία για τους φορτιστές μέχρι το Μάρτιο του 2021 ξεκινώντας από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Ενώ και οι εισαγωγείς αυτοκινήτων δεσμεύτηκαν να εγκαταστήσουν 1.200 φορτιστές σε όλη τη χώρα. Τέλος, στο νομοσχέδιο εισάγουμε ρυθμίσεις για την εγκατάσταση φορτιστών στα καινούργια κτίρια, ενώ απλοποιούμε και τις διαδικασίες για την τοποθέτηση σημείων φόρτισης σε υφιστάμενα κτίρια: δεν θα απαιτείται για αυτό η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας. Είναι νομίζω καθαρό ότι αντιμετωπίζουμε και αυτό το ζήτημα με ταχύτητα!

Ο Δακτύλιος ήδη αποτελεί ένα μέτρο που σύμφωνα με τους ειδικούς είναι «απαρχαιωμένο» και η έλλειψη αστυνομικών ελέγχων ουσιαστικά τον έχει ακυρώσει. Ποια μέτρα εξετάζετε ώστε να μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση στις μεγαλουπόλεις με έμφαση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη τη στιγμή που πολλές ευρωπαϊκές πόλεις απαγορεύουν ή θέτουν περιορισμούς στην κυκλοφορία των παλαιών και ρυπογόνων Euro 5 diesel ή παλαιότερων βενζινοκίνητων οχημάτων;

Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση είναι μια από τις απαντήσεις που δίνουμε στο πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Όπως σημείωσα, περιλαμβάνει φυσικά τα ΙΧ, περιλαμβάνει όμως και τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ποδήλατα. Διότι θέλουμε να κάνουμε και ένα άνοιγμα στους νέους οι οποίοι αγκαλιάζουν ιδιαίτερα τους εναλλακτικούς τρόπους μετακινήσεων. Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα τα ηλεκτρικά οχήματα να κυκλοφορούν ελεύθερα στους δρόμους στους οποίους περιορίζεται η διέλευση σε όλες ή ορισμένες κατηγορίες οχημάτων. Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά, αλλά βέβαια δεν αρκούν. Διότι το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι πολυσύνθετο. Φανταστείτε ότι και με την καραντίνα λόγω κορωνοϊού, στο σταθμό μέτρησης της Αριστοτέλους, στην Αθήνα, τα διοξείδια του αζώτου παρέμειναν ορισμένες μέρες οριακά πάνω από το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο που προβλέπει η ΕΕ! Για το λόγο αυτό έχουμε αναλάβει πρόσθετες πρωτοβουλίες ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταξύ αυτών είναι και η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο για την οποία βρισκόμαστε σε τελικό στάδιο επεξεργασίας. Αυτο περιλαμβάνει τη δημιουργία δύο νέων ποδηλατοδρόμων στη Αθήνα με πόρους από το Πράσινο Ταμείο, αλλά και πρωτοβουλίες για τη Θεσσαλονίκη τις οποίες συζήτησα σε πρόσφατη συνάντησή μου με τον Δήμαρχο της πόλης.

Ανακοινώσατε ήδη ότι εξετάζετε την απαγόρευση εισαγωγής των παλαιών αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro3 και προγενέστερες και θα επιβληθεί Περιβαλλοντικό Τέλος ύψους 4.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα...

Αυτή είναι η πρόθεσή μας. Να σταματήσουν οι εισαγωγές των παμπάλαιων αυτοκινήτων των κατηγοριών Euro1, Euro2 και Euro3. Μιλάμε για αυτοκίνητα ηλικίας δεκαπενταετίας και άνω, τα οποία συντελούν σε μια απίστευτη επιβάρυνση του περιβάλλοντος! Σε ό,τι αφορά το περιβαλλοντικό τέλος των 4.000 ευρώ αυτό θα επιβληθεί μόνο στα αυτοκίνητα κατηγορίας Euro4. Τα αυτοκίνητα δηλαδή 12ετίας και πάνω. Προσέξτε όμως! Το τέλος θα αφορά μόνο την αγορά τέτοιου είδους αυτοκινήτων στο εξωτερικό. Όχι την αγορά/μεταβίβασή τους μέσα στην Ελλάδα! Τι θέλουμε να καταφέρουμε με αυτές τις ρυθμίσεις; Από τη μια πλευρά, να ωθήσουμε τους πολίτες είτε σε πιο καινούρια μεταχειρισμένα είτε σε μη εισαγόμενα μεταχειρισμένα καταπολεμώντας το αδιαφανές πλαίσιο αγοράς που επικρατούσε στην αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων. Και από την άλλη πλευρά να πάψει η Ελλάδα να είναι η χωματερή παλαιών αυτοκινήτων της Ευρώπης με απίστευτα αρνητικές συνέπειες για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής μας.

 Η απαγόρευση της εισαγωγής των παλαιών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και η επιβολή του Περιβαλλοντικού Τέλους θα ισχύει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ή για πάντα;

Αφ’ ης στιγμής επιβληθούν τέτοια μέτρα, προφανώς δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα γυρίσουμε πίσω.

Τα Τέλη Κυκλοφορίας «παραδοσιακά» αλλάζουν σχεδόν κάθε χρόνο και πάρα πολλά αυτοκίνητα οδηγούνται σε φορολογική ακινησία. Το 2021 έχει ήδη εξαγγελθεί ότι θα αλλάξουν και πάλι εξαιτίας της εφαρμογής του νέου προτύπου μέτρησης εκπομπών CO2 που ονομάζεται WLTP. Πως πιστεύετε ότι πρέπει να υπολογίζονται τα Τέλη Κυκλοφορίας στα παλαιά αλλά και στα καινούργια αυτοκίνητα;

Δεν έχω να σας πω τώρα κάτι για τα Τέλη Κυκλοφορίας. Υπάρχει άλλωστε συναρμοδιότητα όπως ξέρετε με τα Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών. Αυτό που τονίζω είναι ότι με το πακέτο αυτό για την ηλεκτροκίνηση κάνουμε ένα βήμα μπροστά προς μια πράσινη πολιτική.

Ιουν 16

Η Κρήτη αλλάζει σελίδα και μπαίνει στην εποχή της ενεργειακής ασφάλειας - συνέντευξη στο newshub.gr

Λίγες μέρες μετά την εκδήλωση στο Ηράκλειο, στη διάρκεια της οποίας «έπεσαν» οι υπογραφές για το έργο εθνικής σημασίας, την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστης Χατζηδάκης, παραχώρησε την πρώτη του μεγάλη συνέντευξη στο newshub.gr.
Ο κ. Χατζηδάκης αναπτύσσει τις σκέψεις του τόσο για το συγκεκριμένο εμβληματικό έργο, όσο και για άλλα ζητήματα που αφορούν την Κρήτη, όπως οι περιοχές Νατούρα, με χαρακτηριστικότερη αυτή της νήσου Χρυσής. Δεν παραλείπει επίσης να αναφερθεί και στην «καυτή πατάτα» των δασικών χαρτών, τονίζοντας ότι με τις αποφάσεις που ελήφθησαν, δίνεται ουσιαστικά τέλος σε ένα ζήτημα που είχε ταλαιπωρήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα 170.000 συμπολίτες μας, κατά κύριο λόγο αγρότες.

 

Το εμβληματικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική μπαίνει στην τελική του ευθεία, μετά και την υπογραφή των συμβάσεων. Ένα τέτοιο έργο εθνικής σημασίας, τι αλλαγές θα φέρει στο νησί; Τι θα βιώσουν οι τοπικες κοινωνίες στο μέλλον;

Η υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια στην χώρα συνολικά! Και έχει τρεις αξιοσημείωτες πλευρές: Την περιβαλλοντική, καθώς όταν ολοκληρωθεί θα κλείσουν οι ρυπογόνες μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού στα Λινοπεράματα, τον Αθερινόλακκο και τα Χανιά (από τις οποίες, σημειώνω, προέρχεται πάνω από το 50% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Κρήτη). Την αναπτυξιακή, καθώς εξασφαλίζει την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης, ιδιαίτερα τα καλοκαίρια, και αυτό είναι καλό νέο για τον τουρισμό μεσομακροπρόθεσμα. Και, τέλος, την πλευρά της σημαντικής εξοικονόμησης πόρων για όλους τους Έλληνες: Θα εξοικονομηθούν 400 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος των καταναλωτών! Με την ολοκλήρωση αυτού του έργου, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση και της μικρής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου μέσα στο 2020, η Κρήτη αλλάζει σελίδα και μπαίνει στην εποχή της ενεργειακής ασφάλειας και βεβαιότητας.

Εχει ειπωθεί πως με το έργο αυτό θα απαλλαγεί η Κρήτη από την ενεργειακή απομόνωση και το φόβο των μπλακάουτ. Θεωρείτε ότι αυτή η νέα σελίδα με την ενεργειακή επάρκεια του νησιού, θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του νησιού και την περαιτέρω προσέλκυση επενδύσεων τα επόμενα χρόνια;

Χωρίς καμία αμφιβολία! Με την ολοκλήρωση του έργου η Κρήτη θα μπει στην εποχή όπου τα μπλακ-άουτ θα αποτελούν παρελθόν. Αυτό θα έχει φυσικά πολύ θετική επίδραση στην οικονομική δραστηριότητα. Η ανασφάλεια, όπου κάθε καλοκαίρι ψάχνουμε γεννήτριες για να καλύψουμε τις ανάγκες του νησιού και περνάμε μερόνυχτα αγωνιώντας αν το σύστημα θα αντέξει, θα τελειώσει μόλις ολοκληρωθούν οι διασυνδέσεις!

Η επίσκεψη σας στην Κρήτη περιελάμβανε την επίσκεψη σας στο νησί Χρυσή. Μια περιοχή Νατούρα για την οποία επισημάνατε πως θα υπάρξει μέριμνα για την αξιοποίηση - προστασία της. Ποιο είναι το σχέδιο για αυτόν τον προορισμό;

Η Χρυσή είναι ένα νησί μεγάλης περιβαλλοντικής αξίας, το οποίο όμως είχε αφεθεί στην τύχη του εδώ και αρκετά χρόνια. Από το 2012 υπήρχε έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη που έλεγε ότι υπήρχαν βλαπτικές δραστηριότητες για το περιβάλλον στο νησί. Το 2015 το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Κρήτης συνέταξε μελέτη η οποία πρότεινε συγκεκριμένες λύσεις. Ξέρετε τι έγινε αυτή η έκθεση; Έμεινε στα αρχεία του υπουργείου τα 4,5 χρόνια που ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν κυβέρνηση! Ερχόμαστε λοιπόν σήμερα εμείς να κάνουμε όσα έπρεπε να γίνουν. Έχουμε προετοιμάσει το Σχέδιο Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό των όρων και περιορισμών για την προστασία, διατήρηση και διαχείριση της χερσαίας και θαλάσσιας περιοχής της νήσου. Έχουμε επίσης εξασφαλίσει την απαραίτητη χρηματοδότηση και εκπονήσει το πρόγραμμα εφαρμογής του Σχεδίου Διαχείρισης του νησιού. Ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να ψεύδεται ασύστολα για τις περιοχές Natura. Εμείς από την άλλη προτιμούμε να κάνουμε συγκεκριμένα έργα για να τις προστατέψουμε. Και το παράδειγμα της Χρυσής αυτό ακριβώς δείχνει!

 

«Το περιβάλλον είναι ο πλούτος μας. Για αυτό το λόγο έχουμε τουρισμό», έχετε δηλώσει στο παρελθόν. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας και το πλάνο για τις υπόλοιπες περιοχές Νατούρα, με βάση και με τον νέο περιβαλλοντικό νόμο;

Όπως προχωρούμε στο ζήτημα της Χρυσής, με τον ίδιο τρόπο θα προχωρήσουμε και για τις περιοχές Natura στην υπόλοιπη Κρήτη και σε ολόκληρη την Ελλάδα. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, Ειδικά Διαχειριστικά Σχέδια και Προεδρικά Διατάγματα που θα έχουν τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Άρα, και τη δυνατότητα να αξιοποιείται η εκάστοτε περιοχή Natura με δραστηριότητες οι οποίες προσιδιάζουν στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και δραστηριότητες όπως ο οικοτουρισμός φυσικά. Κοιτάξτε, αυτό που έκανε η κυβέρνηση με τον περιβαλλοντικό νόμο και τη ρύθμιση για τις Natura, δεν ήταν παρά αυτό που γίνεται σε ολόκληρη την Ευρώπη και στις προηγμένες χώρες του κόσμου. Ο συνδυασμός δηλαδή της αποτελεσματικής προστασίας του περιβάλλοντος με τη στήριξη της ανάπτυξης. Αυτή είναι η μόνη ρεαλιστική πολιτική διαχείρισης των Natura.

 

Βρισκόμαστε σε μια περίοδο - τα τελευταία ειδικά χρόνια - όπου γίνεται ολοένα και μεγαλύτερος λόγος για αλλαγή στον τρόπο που κινείται ενεργειακά η Ελλάδα. Για μετάβαση σε νέες μορφές ενέργειας. Ποια είναι η θέση σας και της κυβέρνησης σε αυτή τη συζήτηση;

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας έχει δώσει ξεκάθαρη απάντηση σε αυτό το ζήτημα. Στόχος μας είναι η μετάβαση της Ελλάδας σε ένα μοντέλο πράσινης ανάπτυξης. Για αυτό το λόγο άλλωστε αναθεωρήσαμε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα με στόχους ισότιμους ή και πιο φιλόδοξους ακόμα από τους στόχους της ίδιας της Πράσινης Συμφωνίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η οποία δρομολογεί τη μετάβαση της Ευρώπης σε μια οικονομία με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέχρι το 2050. Πέραν αυτού, απτές αποδείξεις αυτής της δέσμευσης της κυβέρνησής μας στην κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης είναι οι πολιτικές που ήδη εφαρμόζουμε: η απολιγνιτοποίηση, η στροφή στην πράσινη ενέργεια, η ενεργειακή εξοικονόμηση, η ηλεκτροκίνηση, η απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και η ανακύκλωση, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Με όλες αυτές τις πρωτοβουλίες, είναι νομίζω καθαρό πως δεν έχει υπάρξει πιο πράσινη κυβέρνηση στη χώρα!

 

Και μια ερώτηση για τους δασικούς χάρτες. Ένα «αγκάθι» που «καίει» και την Κρήτη. Σε ποια φάση βρισκόμαστε;

Με τις ρυθμίσεις που φέραμε για τους δασικούς χάρτες με τον περιβαλλοντικό νόμο δίνουμε ουσιαστικά τέλος σε ένα ζήτημα που είχε ταλαιπωρήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα 170.000 συμπολίτες μας, κυρίως αγρότες. Στους οποίους το κράτος είχε δώσει χωράφια για καλλιέργεια μέσω αναδασμών από την εποχή ήδη του Ελευθέριου Βενιζέλου και του Κωνσταντίνου Καραμανλή και ήρθε μετά από δεκαετίες ολόκληρες να τα διεκδικήσει.  Η ρύθμιση που φέραμε αποσαφηνίζει ότι τέτοιου είδους εκτάσεις δεν θεωρούνται δασικές. Μετά τη δημοσίευση του νόμου όλοι οι δασικοί χάρτες, σε όποιο στάδιο και αν βρίσκονται αναμορφώνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου. Μιλάμε ουσιαστικά για μια ρύθμιση κοινής λογικής που αποκαθιστά τη σχέση εμπιστοσύνης πολιτών-Πολιτείας.

Ιουν 16

Τα στοιχήματά μας στη Βόρεια Ελλάδα - συνέντευξη στη Μακεδονία της Κυριακής

Τα μεγάλα στοιχήματα που έχει μπροστά της η κυβέρνηση στη Βόρεια Ελλάδα παρουσιάζει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης στη συνέντευξη που παραχώρησε στη «ΜτΚ». Για τη Θεσσαλονίκη και τα τρία μεγάλα πρότζεκτ, δηλαδή το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο της ΔΕΘ, το πρώην Στρατόπεδο Παύλου Μελά και το γήπεδο του ΠΑΟΚ τονίζει ότι «όσα έχουμε υποσχεθεί προχωρούν κανονικά». Για την λίμνη Κορώνεια χαρακτηρίζει το εγχείρημα ως ένα από τα μεγάλα στοιχήματα του υπουργείου. «Βάζουμε τέλος στον κατακερματισμό αρμοδιοτήτων που οδήγησε σε μεγάλες καθυστερήσεις στο θέμα. Στη σχετική συζήτηση στη Βουλή ανέλαβα προσωπική δέσμευση να εργαστούμε με όλες μας τις δυνάμεις ώστε η Κορώνεια να ανακτήσει την αίγλη της σημειώνει».

Για τα μεταλλεία χρυσού στη Χαλκιδική ξεκαθαρίζει ότι η κυβέρνηση είναι υπέρ της επένδυσης, ενώ σημειώνει με νόημα: «Δώσαμε ωστόσο στον επενδυτή να καταλάβει ότι θέλουμε μια συμφωνία που να διασφαλίζει πρόσθετες θέσεις εργασίας, καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αντισταθμιστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και περισσότερα έσοδα για το Δημόσιο».

Για τη ΔΕΗ προαναγγέλλει δραματικό περιορισμό του μισθολογικού κόστους που θα κατέβει με εθελουσία από τις περίπου 16.000 υπάλληλους στις 11.500 περίπου. Για την απολιγνιτοποίηση που «ακουμπά» κυρίως στη Δυτική Μακεδονία τονίζει ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να αποσυρθούν όλες οι λιγνιτικές μονάδες μέχρι το 2023, εκτός της Πτολεμαΐδας V η οποία θα συνεχίσει τη λειτουργία της με λιγνίτη μέχρι το 2028.

Για την ηλεκτροκίνηση τονίζει ότι η κυβέρνηση δίνει ένα οικολογικό bonus-επιδότηση για την απόκτηση ηλεκτρικών IX και την απόκτηση ηλεκτρικών σκούτερ ή ηλεκτρικών ποδηλάτων, διευκολύνει τη γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών σε όλα τα κεντρικά σημεία και κινητροδοτεί την παραγωγή στην Ελλάδα φορτιστών και μπαταριών με έμφαση στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη.

Για το Ταμείο Ανάκαμψης επισημαίνει ότι η Ελλάδα βγαίνει ξεκάθαρα κερδισμένη από την αρχική πρόταση της Κομισιόν για τα 32 δις. ευρώ. «Η πρόκληση είναι να χρησιμοποιήσουμε τα χρήματα αυτά με τρόπο υπεύθυνο και αποτελεσματικό. Τα κονδύλια δεν θα πέφτουν από το ελικόπτερο. Θα εκταμιεύονται μόνο μετά τον απαιτούμενο σχεδιασμό. Δεν είναι κάτι καινούριο για εμάς αυτό. Έχουμε εμπειρία από το ίδιο το ΕΣΠΑ και από τα λάθη της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης στο παρελθόν», ενώ επισημαίνει ότι αυτά τα κονδύλια θα στρέφονται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην πράσινη οικονομία.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ότι «επιχείρησε να φορέσει για μερικές μέρες το μανδύα της υπευθυνότητας στο ξεκίνημα της κρίσης του κορονοϊού» και ότι στη συνέχεια «επέστρεψε στο λαϊκισμό με τις ανεδαφικές εξαγγελίες για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας. Αν συνεχίσει αυτή την πολιτική θα χάσει ακόμα και φανατικούς οπαδούς του». Τέλος έχει ενδιαφέρον η απάντησή του για τον ανασχηματισμό. «Είναι προνόμιο του πρωθυπουργού. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει μιλήσει για αυτό και έχει πει ότι προφανώς θα γίνει κάποια στιγμή». Όσο για σενάρια περί σπασίματος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στα δύο κάνει λόγο για δημοσιογραφικά σενάρια που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. «Το να είναι μαζί η Ενέργεια και το Περιβάλλον είναι μια σύγχρονη τάση που υιοθετείται από ολοένα περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες διότι υπάρχουν πολλές συνέργειες μεταξύ των δύο τομέων».

 

Κύριε Χατζηδάκη, η κυβέρνηση έκανε αυτές τις μέρες ένα δυνατό μπάσιμο στην ηλεκτροκίνηση, ώστε το 2030 ένα στα τρία αυτοκίνητα να είναι ηλεκτροκίνητα. Τι σημαίνει με απλά λόγια αυτό για καταναλωτές και επαγγελματίες και ποια θα είναι τα κίνητρα; Μήπως ο στόχος είναι πολύ φιλόδοξος;

Είναι όντως ένα φιλόδοξο νομοσχέδιο. Με στόχους όμως απόλυτα εφικτούς! Συνεχίζει την πράσινη πολιτική που ήδη έχουμε ξεκινήσει ήδη να βάζουμε σε εφαρμογή: την απολιγνιτοποίηση, την ενεργειακή εξοικονόμηση, την πράσινη ενέργεια, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων, τις διασυνδέσεις των νησιών, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Με το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση: Πρώτον, δίνουμε ένα οικολογικό bonus-επιδότηση για την απόκτηση ηλεκτρικών ΙΧ (η οποία μαζί με τα φορολογικά κίνητρα οδηγεί σε έκπτωση στην τιμή των ηλεκτρικών ΙΧ της τάξης του 25%), την απόκτηση ηλεκτρικών σκούτερ ή ηλεκτρικών ποδηλάτων, ενώ υπάρχουν και ειδικά μέτρα για τα Ταξί. Δεύτερον, διευκολύνουμε τη γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών σε όλα τα κεντρικά σημεία. Τρίτον, κινητροδοτούμε την παραγωγή στην Ελλάδα φορτιστών και μπαταριών, με έμφαση στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη! Με απλά λόγια, οι ρυθμίσεις αυτές σημαίνουν όφελος για την οικονομία και την τσέπη των καταναλωτών από τη μια μεριά και όφελος για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής μας από την άλλη!

Ένα μεγάλο ζήτημα για την ηλεκτροκίνηση είναι οι λίγοι σταθμοί φόρτισης που υπάρχουν. Τι θα κάνετε για αυτό; Τι ρόλο θα παίξουν οι δήμοι;

Το έχουμε προβλέψει αυτό. Η ανάπτυξη των φορτιστών θα ξεκινήσει από τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις μεγάλες πλατείες. Θα επεκταθεί στις εθνικές οδούς με τη συνεννόηση που κάναμε με τους παραχωρησιούχους ώστε το δίκτυο φορτιστών να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021. Επίσης, συμφωνήσαμε με τους Δήμους ούτως ώστε μέχρι το Μάρτιο του 2021 να έχουν χωροθετήσει σημεία φορτιστών, ξεκινώντας από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Ενώ και οι εισαγωγείς αυτοκινήτων έχουν δεσμευθεί ότι θα εγκαταστήσουν 1.200 φορτιστές. Τέλος υπάρχει πρόνοια στο νομοσχέδιο για εγκατάσταση φορτιστών στα καινούργια κτίρια, καθώς και απλοποίηση των διαδικασιών για τοποθέτησή τους σε υφιστάμενα κτίρια, όπου δεν θα απαιτείται η συμφωνία της γενικής συνέλευσης πολυκατοικίας. Άρα, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε το ζήτημα αυτό να αντιμετωπιστεί γρήγορα!

Να πάμε λίγο στα της ενέργειας. Ποιο είναι το σχέδιο εθελούσιας εξόδου στη ΔΕΗ; Κάνατε λόγο για περίπου 5.000 αποχωρήσεις από την επιχείρηση.

Το πρόγραμμα της εθελούσιας εξόδου στη ΔΕΗ προχωρά. Το προσωπικό θα κατέβει από τις περίπου 16.000 υπάλληλους σήμερα, στις 11.500 περίπου (διότι θα γίνουν και ορισμένες προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού οι οποίες δεν θα κοστίσουν στους καταναλωτές). Τι σημαίνει αυτό; Δραματικό περιορισμό του μισθολογικού κόστους της ΔΕΗ! Και για αυτό το λόγο η εθελούσια έξοδος δεν θα κοστίσει τίποτα στους φορολογούμενους και στα ασφαλιστικά ταμεία. Αντίθετα, θα καλυφθεί απόλυτα από την ίδια τη ΔΕΗ, η οποία μάλιστα θα αποσβέσει το κόστος του προγράμματος σε μόλις δύο με τρία χρόνια!

Πως θα προχωρήσει η απολιγνιτοποίηση και τι θα σημαίνει για τη μονάδα της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα; Θα συνεχιστεί η λειτουργία της και μετά το 2028;

Η απολιγνιτοποίηση προχωρά και αυτή κανονικά. Στόχος μας είναι να αποσυρθούν όλες οι λιγνιτικές μονάδες μέχρι το 2023, εκτός της Πτολεμαϊδας V η οποία θα συνεχίσει τη λειτουργία της με λιγνίτη μέχρι το 2028 (αν θα μπορέσει να συνεχίσει με διαφορετικό καύσιμο είναι κάτι που θα αποφασιστεί με τα δεδομένα εκείνης της περιόδου). Στόχος μας είναι η εφαρμογή ενός νέου αναπτυξιακού σχεδίου για τις λιγνιτικές περιοχές. Έχουμε σύμμαχο μας σε αυτό τις προτάσεις της Κομισιόν για την αύξηση των κονδυλίων του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης για τις λιγνιτικές περιοχές από τα 300 εκατ. ευρώ αρχικά, στα 1,7 δισ. ευρώ. Τα χρήματα αυτά, μαζί με το ΕΣΠΑ, τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, τους εθνικούς πόρους κλπ., δημιουργούν έναν κουμπαρά πάνω από 5 δισ. ευρώ! Εν τω μεταξύ, η προσπάθεια για τη δίκαιη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών έχει ξεκινήσει: Αποδώσαμε τον λιγνιτικό πόρο ύψους 136 εκατ.. Το Πράσινο Ταμείο έχει πιάσει δουλειά με δράσεις ύψους 61 εκατ.. Τα ΕΛΠΕ προχωρούν στη δημιουργία του μεγαλύτερου φωτοβολταϊκού πάρκου της Ευρώπης που θα δημιουργήσει 300 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή. Η ΔΕΗ συνεργάζεται με τη γερμανική RWE με αποτέλεσμα και άλλες πολύ μεγάλες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά της τάξεως του 1GW. Παράλληλα, σχεδιάζουμε να καταθέσουμε αίτημα στην Κομισιόν για ένα ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις λιγνιτικές περιοχές, που θα φέρει επιπλέον επενδύσεις. Η απολιγνιτοποίηση λοιπόν προχωρά με ένα δίκαιο αναπτυξιακό πρόσημο για όσους αφορά!

Πώς θα αντιμετωπίσετε τις τοπικές αντιδράσεις που καταγράφονται στη Δυτική Μακεδονία για να προχωρήσει το σχέδιο;

Από την πρώτη στιγμή, τόσο εγώ όσο και ο υφυπουργός κ. Θωμάς ξεκινήσαμε διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Στόχος μας ήταν να δούμε μαζί τους πώς η Δυτική Μακεδονία και η Μεγαλόπολη θα υιοθετήσουν ένα μοντέλο ζωής που όχι μόνο θα δώσει νέα πνοή στο περιβάλλον των περιοχών αυτών, αλλά και μια βιώσιμη αναπτυξιακή προοπτική. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι στη Συντονιστική Επιτροπή για την Απολιγνιτοποίηση υπό τον Κωστή Μουσουρούλη συμμετέχουν τόσο ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, όσο και ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου. Ενώ ο ίδιος ο κ. Μουσουρούλης θα βρεθεί στη Δυτική Μακεδονία τις επόμενες μέρες ώστε να συζητήσει με όλους τους φορείς της περιοχής. Είναι λοιπόν ξεκάθαρο ότι εμείς επιλέγουμε το δρόμο της συνεννόησης και του διαλόγου. Και στον ίδιο δρόμο σκοπεύουμε να συνεχίσουμε.

Τι νέα υπάρχουν για τα μεταλλεία χρυσού στη Χαλκιδική και τη διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με την Ελληνικός Χρυσός;

Να ξεκαθαρίσω κατ’ αρχάς ότι η κυβέρνηση είναι υπέρ της επένδυσης. Διότι κάθε τέτοια επένδυση φέρνει θέσεις εργασίας και στηρίζει την ανάπτυξη. Και αυτό η χώρα το έχει ανάγκη. Δώσαμε ωστόσο στον επενδυτή να καταλάβει ότι θέλουμε μια συμφωνία που να διασφαλίζει πρόσθετες θέσεις εργασίας, καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αντισταθμιστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και περισσότερα έσοδα για το Δημόσιο. Η διαπραγμάτευση βρίσκεται εν εξελίξει. Ελπίζω ωστόσο πως θα ολοκληρωθεί, με θετικό αποτέλεσμα τόσο για την επένδυση όσο και για την τοπική κοινωνία.

Τι μέλλει γενέσθαι με τη λίμνη Κορώνεια, όπου το πρόβλημα χρονολογείται από το 1995; Πώς αντιμετωπίζεται το μεγάλο αγκάθι της συναρμοδιότητας που δυσκολεύει την όποια λύση;

Φέραμε πρόσφατα τροπολογία η οποία αντιμετωπίζει συνολικά και αποτελεσματικά την εικόνα περιβαλλοντικής καταστροφής στη Λίμνη Κορώνεια: Ορίσαμε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τη μόνη αρμόδια αρχή για την περιβαλλοντική αποκατάσταση της λίμνης.  Ενώ θα διοριστεί και Συντονιστής με στόχο την ταχεία εκπόνηση του έργου. Βάζουμε δηλαδή τέλος στον κατακερματισμό αρμοδιοτήτων που οδήγησε σε μεγάλες καθυστερήσεις στο θέμα. Στη σχετική συζήτηση στη Βουλή ανέλαβα προσωπική δέσμευση να εργαστούμε με όλες μας τις δυνάμεις ώστε η Κορώνεια να ανακτήσει την αίγλη της. Είναι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα του Υπουργείου μας. Και θα καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια να το κερδίσουμε!

 

Να πάμε λίγο στα ευρωπαϊκά, όπου το μεγάλο πρότζεκτ είναι το Ταμείο Ανάκαμψης που ανακοίνωσε η Κομισιόν. Τι σημαίνουν τα 32 δις για την Ελλάδα; Τι θα κάνει η κυβέρνηση ώστε αυτό το μεγάλο πακέτο να αξιοποιηθεί με σύνεση και χωρίς σπατάλες, όπως συνέβη στο παρελθόν με τα ευρωπαϊκά κονδύλια;

Με την επιφύλαξη των τελικών αποφάσεων- οι οποίες δεν έχουν ακόμα ληφθεί- μπορούμε να πούμε ότι η Ελλάδα βγαίνει ξεκάθαρα κερδισμένη από την αρχική πρόταση της Κομισιόν για τα 32 δισ. ευρώ. Η πρόκληση εδώ είναι να χρησιμοποιήσουμε τα χρήματα αυτά με τρόπο τρόπο υπεύθυνο και αποτελεσματικό. Τα κονδύλια αυτά όμως δεν θα πέφτουν από το ελικόπτερο. Θα εκταμιεύονται μόνο μετά τον απαιτούμενο σχεδιασμό. Δεν είναι κάτι καινούργιο για εμάς αυτό. Έχουμε εμπειρία από το ίδιο το ΕΣΠΑ και από τα λάθη της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης στο παρελθόν. Είμαι βέβαιος ότι θα βγουν τα ανάλογα συμπεράσματα. Επίσης, τόσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας συνολικά, έχουμε αποδείξει ότι προχωρούμε με τις αρχές του πρότζεκτ μάνατζμεντ και του προγραμματισμού (όπως φάνηκε και κατά την αντιμετώπιση της πανδημίας). Το Υπουργείο μας ούτως ή άλλως θα έχει κομβικό ρόλο στο συγκεκριμένο ζήτημα, διότι τα κονδύλια στρέφονται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην πράσινη οικονομία: ΑΠΕ, ενεργειακή εξοικονόμηση, πράσινες μεταφορές, Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης.

Θεωρείτε ότι και μετά την πανδημία του κορονοϊού το σύνθημα για περισσότερες μεταρρυθμίσεις παραμένει επίκαιρο αλλά και ελκυστικό για την Ελλάδα και τους Ελληνες;

Το μεταρρυθμιστικό αυτό πνεύμα αποτυπώνεται και στις ίδιες προτάσεις της Κομισιόν για το Ταμείο Ανάκαμψης. Προτάσεις που δεν αποσκοπούν απλώς στην επούλωση κάποιων πληγών από την κρίση, αλλά θέλουν να ενισχύσουν δυναμικούς τομείς της οικονομίας όπως είναι η καθαρή ενέργεια και δράσεις που προωθούν τη βιώσιμη ανάπτυξη προκειμένου η Ευρώπη να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις προκλήσεις που έχει μπροστά της. Με τον ίδιο τρόπο πρέπει να κινηθούμε και στην Ελλάδα. Μόνο που στην Ελλάδα πρέπει να προχωρήσουν εκτός από αυτές τις αλλαγές, και αλλαγές στην εκπαίδευση, στη Δημόσια Διοίκηση, στη Δικαιοσύνη. Αλλαγές τις οποίες προχωρεί η κυβέρνηση δυναμικά προκειμένου η Ελλάδα να είναι δυναμικά παρούσα στη μετά κορωνοϊό εποχή για την προσέλκυση επενδύσεων και την επανεκκίνηση της οικονομίας.

 

Πως είδατε το τελευταίο διάστημα τον ΣΥΡΙΖΑ; Πολλοί ισχυρίζονται ότι έδειξε συναινετική διάθεση στα θέματα της πανδημίας και ότι ενηλικιώθηκε. Άλλοι πάλι ότι εξακολουθεί να ρέπει προς τον λαϊκισμό. Η γνώμη σας;

Ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ επιχείρησε να φορέσει για μερικές μέρες το μανδύα της υπευθυνότητας στο ξεκίνημα της κρίσης του κορωνοϊού, δεν κρατήθηκε και επέστρεψε στο λαϊκισμό με τις ανεδαφικές εξαγγελίες για την αντιμετώπιση των οικονομικων συνεπειών της πανδημίας. Και δεν είναι μόνο αυτό. Λόγω της δημοσκοπικής διαφοράς που έχει με τη Νέα Δημοκρατία καταλήγει να τοποθετείται με ένα τρόπο τελείως αναξιόπιστο, ο οποίος εντείνει ακόμη περισσότερο το πολιτικό του πρόβλημα. Τι εννοώ; Ενώ παριστάνει το πράσινο κόμμα, στη Δυτ. Μακεδονία τάσσεται εν μέρει κατά της απολιγνιτοποίησης και στην περίπτωση της ρυπογόνας ΛΑΡΚΟ παριστάνει ότι αγνοεί το θέμα για να μην δυσαρεστήσει ορισμένους συνδικαλιστές. Από την άλλη πλευρά στην Παιδεία, στρέφεται ακόμα και κατά της διδασκαλίας των αγγλικών θεωρώντας ότι υπηρετούνται τα συμφέροντα ξένων δυνάμεων! Αν συνεχίσει αυτή την πολιτική θα χάσει ακόμα και φανατικούς οπαδούς του!

Υπάρχει κάποιο νέο πρόζεκτ του υπουργείου για την κεντρική Μακεδονία;

Υπάρχουν τρία μεγάλα πρότζεκτ τα οποία προχωρούν για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για τη ΔΕΘ και αυτά για το πρώην Στρατόπεδο Παύλου Μελά και το το γήπεδο του ΠΑΟΚ. Όσα έχουμε υποσχεθεί προχωρούν κανονικά.

 

Πολύ κουβέντα γίνεται εσχάτως για τον ανασχηματισμό. Θεωρείτε ότι θα ήταν χρήσιμος; Με την υπουργική σας εμπειρία, πώς κρίνετε τις σκέψεις που διατυπώνονται να σπάσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε δύο νέα υπουργεία;

Όπως γνωρίζετε, ο ανασχηματισμός είναι προνόμιο του πρωθυπουργού. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει μιλήσει για αυτό και έχει πει ότι, προφανώς, θα γίνει κάποια στιγμή. Αλλά και ότι δεν είναι του παρόντος. Δεν έχω κάτι να προσθέσω σε αυτό. Αυτά που λέτε για διάσπαση του υπουργείου είναι σενάρια των συναδέλφων σας και δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Το να είναι μαζί η Ενέργεια και το Περιβάλλον είναι μια σύγχρονη τάση που υιοθετείται από ολοένα περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες διότι υπάρχουν πολλές συνέργειες μεταξύ των δύο τομέων.

Ιουν 16

Η ηλεκτροκίνηση είναι επανάσταση για τις μετακινήσεις - συνέντευξη στον ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μιλάει στον «Φ» για το σχέδιο επιδότησης όλων των ηλεκτροκίνητων οχημάτων από Ι.Χ μέχρι σκούτερ και ποδήλατα, προκειμένου η χώρα μας να περάσει το γρηγορότερο δυνατό στην εποχή που ανατέλλει για τις συγκοινωνίες και το περιβάλλον.

Tη μεγάλη ευθύνη για την πλήρη εκμετάλλευση, προς όφελος της χώρας και της βιώσιμης ανάπτυξης των πόρων των 32 και πλέον δισ. ευρώ του υπό διαμόρφωση ευρωπαϊκού πακέτου για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας αναδεικνύει ο Κωστής Χατζηδάκης. Τονίζοντας ταυτόχρονα τη βούληση της κυβέρνησης για ευρύτερες συνεννοήσεις στα μεγάλα ζητήματα του τόπου, αλλά και την αποφασιστικότητά της να προχωρήσει ακόμη και όταν δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας στη συνέντευξή του στον «Φ» δεσμεύεται ότι η εκταμίευση των νέων ευρωπαϊκών κονδυλίων επ’ ουδενί θα συνοδευτεί από νέα μνημόνια, όπως ισχυρίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ – «δεν έχουν και ιδιαίτερη έφεση στη φιλαλήθεια», τονίζει. Προαναγγέλλει κατεδαφίσεις σε αιγιαλούς, ρέματα και δασικές εκτάσεις, αλλά και ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις λιγνιτικές περιοχές, ώστε να ενισχυθούν οι επενδύσεις και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Ενώ αποκαλύπτει τα σχέδιά του για την ηλεκτροκίνηση, τα πλαστικά μιας χρήσης και τις ιδιωτικοποιήσεις.

 

Παρουσιάσατε χθες, Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, με τον πρωθυπουργό το ν/σ για την ηλεκτροκίνηση. Τι σημαίνουν όσα ανακοινώθηκαν για τον πολίτη και την αγορά;

Είναι νομίζω φανερό μετά τις ανακοινώσεις ότι το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση- το οποίο επεξεργαστήκαμε μαζί με τα Υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών- φέρνει μια «επανάσταση» στις μετακινήσεις στην Ελλάδα. Προβλέπει κρατικές επιδοτήσεις όχι μόνο για την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων αλλά και για ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα- που χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους νέους- ένα μέτρο με ξεκάθαρα θετική συμβολή στην αγορά καθενός από αυτά τα μέσα μεταφοράς. Υπάρχουν προβλέψεις για τη γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών πανελλαδικά. Αλλά και κίνητρα για την παραγωγή φορτιστών και μπαταριών από εταιρείες εδώ στην Ελλάδα- ιδιαίτερα στις λιγνιτικές περιοχές- πράγμα που θα δώσει μία πρόσθετη αναπτυξιακή ώθηση στη χώρα μας. Εν ολίγοις, με το νομοσχέδιο αυτό οι Έλληνες θα έχουν όφελος περιβαλλοντικό και όφελος αναπτυξιακό. Παύουμε να είμαστε απόντες από τη εποχή της ηλεκτροκίνησης που έχει εδώ και καιρό ανατείλει στην Ευρώπη και διεκδικούμε επάξια το μερίδιό μας στις οικολογικές μετακινήσεις!

Πως επηρεάζει η πρόταση της Κομισιόν για την Ανάκαμψη της Ευρώπης την Ενέργεια και το Περιβάλλον; Είναι συμβατή με το σχέδιο της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού και τι έχει να κερδίσει η Πράσινη Ανάπτυξη στην Ελλάδα;

Βρισκόμαστε εν αναμονή των τελικών αποφάσεων. Αισιοδοξούμε ωστόσο ότι δεν θα διαφέρουν πολύ από την αρχική πρόταση της Κομισιόν. Σύμφωνα με αυτήν αναλογούν στην Ελλάδα περί τα 32 δισ. ευρώ. Μόνο τις επιχορηγήσεις αν λάβουμε υπόψη μας, τότε μιλάμε για ένα νέο ΕΣΠΑ! Για αυτό νιώθουμε μεγάλη ευθύνη να επενδύσουμε τα χρήματα αυτά με τρόπο υπεύθυνο και αποτελεσματικό. Έχουμε ένα σύμμαχο σε αυτό: Την πρόταση της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία προκρίνει τη βιώσιμη ανάπτυξη ως προτεραιότητα. Προτεραιότητα απόλυτα ευθυγραμμισμένη με το δικό μας σχεδιασμό για τη μετάβαση σε ένα μοντέλο πράσινης ανάπτυξης με αιχμές την απολιγνιτοποίηση, την πράσινη ενέργεια, την ηλεκτροκίνηση, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, την ανακύκλωση, τις διασυνδέσεις των νησιών, την ενεργειακή εξοικονόμηση. Είναι αυτή η προετοιμασία που έκανε η κυβέρνηση που θα μας βοηθήσει να εκμεταλλευτούμε το πακέτο αυτό στο έπακρο!

Υπάρχει, ευρύτερα, περίπτωση οι τελικές ευρωπαϊκές αποφάσεις για την ανάκαμψη να συνοδευτούν με “μνημονιακές αιρεσιμότητες”  και νέα επιτροπεία που, όπως λέει ο ΣΥΡΙΖΑ, θα σηματοδοτήσει και την επιστροφή στη λιτότητα;

Καμία τέτοια περίπτωση! Για να το πούμε απλά να το καταλάβει ο κόσμος: Οι λεγόμενες αιρεσιμότητες για τις οποίες μιλάτε είναι ουσιαστικά οι προϋποθέσεις που απαιτούνται για την εκταμίευση των χρημάτων. Δεν είναι κάτι καινούριο αυτό. Με παρόμοιο τρόπο λειτουργεί το ΕΣΠΑ. Τα χρήματα του οποίου δεν πέφτουν από τον ουρανό στα κράτη-μέλη της ΕΕ. Αλλά είναι χρήματα για τα οποία απαιτείται σχεδιασμός και εκταμιεύονται όταν πληρούνται κάποια κριτήρια. Με αυτό τον τρόπο θα λειτουργήσει και το Ταμείο Ανάκαμψης από ό,τι φαίνεται. Και αυτό θα βοηθήσει να καμφθούν οι όποιες αντιρρήσεις για το Ταμείο από τις πιο φειδωλές χώρες της Ευρώπης. Τώρα, ο ΣΥΡΙΖΑ ως συνήθως βιάζεται να βγάλει συμπεράσματα περί μνημονίων. Αλλά και οι πέτρες γνωρίζουν πλέον ότι στο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχουν και ιδιαίτερη έφεση στη φιλαλήθεια!

Για την υλοποίηση του ευρωπαϊκού σχεδίου την επόμενη μέρα χρειάζεται η συμμετοχή και της αντιπολίτευσης, αλλά και προσωπικοτήτων εκτός κυβέρνησης;

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν κρύψαμε ποτέ ότι έχουμε διάθεση συνεννόησης για τα μεγάλα ζητήματα του τόπου. Το αποδείξαμε με νομοθετικές πρωτοβουλίες μας που στήριξε η αντιπολίτευση. Το αποδείξαμε και με την δημιουργία της Επιτροπής που εκπονεί το νέο Σχέδιο Ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Η οποία αποτελείται από πρόσωπα εγνωσμένου κύρους. Ξεκαθαρίζουμε όμως ότι θα κινηθούμε με αποφασιστικότητα ακόμη και όταν δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα. Διότι δεν ξεχνάμε ότι Έλληνες μας έδωσαν ισχυρή εντολή να ανακατευθύνουμε το τιμόνι της χώρας προς την ισχυρή ανάπτυξη. Ακόμη και όταν βρίσκουμε εμπόδια μπροστά μας. Ενώ σε κάθε περίπτωση, όπως προανέφερα, διαθέτουμε και την εμπειρία του ΕΣΠΑ. Είμαστε λοιπόν αποφασισμένοι να εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες του προγράμματος αυτού στο μέγιστο βαθμό!

Πότε θα γίνουν οι πρώτες κατεδαφίσεις αυθαιρέτων σε δάση και αναδασωτέες εκτάσεις, αιγιαλούς, ρέματα και εν γένει προστατευόμενες περιοχές;

 Οι κατεδαφίσεις έχουν ήδη ξεκινήσει! Κάναμε την αρχή στην Μακρόνησο τον περασμένο Μάρτιο. Και πριν από λίγες εβδομάδες ειδοποίησα τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και τις κάλεσα να εκτελέσουν τις τελεσίδικες αποφάσεις στις περιοχές αρμοδιότητάς τους. Αλλά και εμείς ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τρέχουμε ένα διαγωνισμό ο οποίος κλείνει μέσα στον Ιούνιο για κατεδαφίσεις αυθαιρέτων σε αιγιαλούς, ρέματα κλπ. Άρα και στο ζήτημα των κατεδαφίσεων αυθαιρέτων αποδεικνύουμε ότι είμαστε το Υπουργείο των έργων και όχι των λόγων!

Τι θα κάνετε με τα πλαστικά που κυριαρχούν στην καθημερινότητά μας, αλλά και στους βυθούς των θαλασσών;

Και εδώ έχουμε καλά νέα! Έχουμε βάλει μπροστά την πολιτική μας για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021. Είναι μια πολιτική στην οποία τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και εγώ αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία. Διότι τα πλαστικά ευθύνονται για το 85% της θαλάσσιας ρύπανσης. Και τα μισά από αυτά είναι πλαστικά μιας χρήσης! Το αποτέλεσμα είναι καταστροφικό τόσο για το περιβάλλον όσο και για τη δημόσια υγεία, καθώς πολλά πλαστικά περνούν στην τροφική αλυσίδα και εν τέλει στο πιάτο μας! Για αυτό ξεκινήσαμε το περασμένο Σάββατο στο Σχοινιά τη σχετική καμπάνια. Στόχος μας να έχουμε ενσωματώσει τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης σε ένα μήνα περίπου. Δίνοντας ένα χρόνο προσαρμογής σε όλους, κατά τη διάρκεια του οποίου και η βιομηχανία θα μπορέσει να ξεστοκάρει. Παίρνουμε όμως δύο ακόμη πρωτοβουλίες: Πρώτον, θα εφαρμόσουμε τα μέτρα αυτά στο Δημόσιο νωρίτερα: την Πρωτοχρονιά του 2021. Και, δεύτερον, θεσμοθετούμε ειδικό τέλος στα πλαστικά μπουκάλια νερού, ποτών κλπ. το οποίο θα δίνεται πίσω με την επιστροφή των μπουκαλιών στο σημείο στο οποίο αγοράστηκαν. Ενθαρρύνουμε με αυτό τον τρόπο την ανακύκλωση στην πράξη!

 

Πώς θα μοιάζουν την επόμενη μέρα οι περιοχές που σήμερα “ζουν” από το λιγνίτη; Το σχέδιο για την απολιγνιτοποίηση, με πόσους πόρους θα χρηματοδοτηθεί;

Στόχος μας είναι να εφαρμόσουμε ένα νέο αναπτυξιακό σχέδιο για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Είχαμε μάλιστα ιδιαίτερα ενθαρρυντικά νέα τις τελευταίες μέρες καθώς, λόγω κορωνοϊού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε να αυξηθούν σημαντικά τα κονδύλια του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης. Στις αρχικές προτάσεις αναλογούσαν 300 εκατομμύρια ευρώ στις λιγνιτικές περιοχές της Ελλάδας από αυτό το ταμείο. Τώρα προβλέπεται να δοθούν 1,7 δισ. ευρώ. Ένα ποσό που προστιθέμενο στο ΕΣΠΑ, στα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, στους εθνικούς πόρους κλπ., θα ανεβάσει το συνολικό ποσό αρκετά παραπάνω από τα 3,7-4,4 δισ. που προβλεπόταν μέχρι τώρα. Παράλληλα, οι προσπάθειες εκεί έχουν ήδη ξεκινήσει. Τι είναι αυτά που εννοώ; Είναι η απόδοση του λιγνιτικού πόρου ύψους 136 εκατ. ευρώ. Οι δράσεις του Πράσινου Ταμείου ύψους 61 εκατ. ευρώ. Η επένδυση των ΕΛΠΕ και της JUWI για ένα από τα μεγαλύτερα φωτοβολταϊκά πάρκα της Ευρώπης που θα δημιουργήσει 300 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή. Η συνεργασία της ΔΕΗ και της γερμανικής RWE που θα φέρει και άλλες μεγάλες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά. Αλλά και ο σχεδιασμός μας να καταθέσουμε αίτημα στην Κομισιόν για ένα ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις λιγνιτικές περιοχές που θα φέρει επιπλέον επενδύσεις. Μιλάμε για ένα ολιστικό αναπτυξιακό πακέτο που θα δώσει στις περιοχές αυτές ευκαιρίες πραγματικής ευημερίας.

Πότε θα προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα ευθύνης σας; Με τη ΛΑΡΚΟ τι θα γίνει; Μέχρι πότε θα κρατιέται στη ζωή πληρώνοντας εξωφρενικούς για προβληματική επιχείρηση μισθούς και επιδόματα με το  “οξυγόνο” της ΔΕΗ, των ασφαλιστικών ταμείων, τελικά των ίδιων των φορολογουμένων;

Οι ιδιωτικοποιήσεις προχωρούν. Ο κορωνοϊός σίγουρα δυσκόλεψε την κατάσταση σε ένα βαθμό. Ήταν ωστόσο ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ότι λάβαμε πολλές προσφορές τόσο για τη ΔΕΠΑ Υποδομών όσο και για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας εν μέσω πανδημίας. Μόλις την Τρίτη που μας πέρασε προκρίθηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ έξι επενδυτικά σχήματα για τη ΔΕΠΑ Υποδομών. Είμαστε βάσιμα αισιόδοξοι λοιπόν ότι αυτή η ιδιωτικοποίηση θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2020, συμβάλλοντας στην προσπάθεια επανεκκίνησης της οικονομίας. Παράλληλα, στον προγραμματισμό μας βρίσκονται οι ιδιωτικοποιήσεις του ΑΔΜΗΕ, του ΔΕΔΔΗΕ, των ΕΛΠΕ, της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας και, φυσικά, της ΛΑΡΚΟ. Θα δούμε όλες τις περιπτώσεις ξεχωριστά ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους και παρακολουθώντας παράλληλα τις συνθήκες στις διεθνείς αγορές. Σε ό,τι αφορά τη ΛΑΡΚΟ προχωρούμε με τη λύση που ψήφισε η Βουλή και προκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τη λύση δηλαδή της ιδιωτικοποίησής της, ελεύθερης βαρών, μετά το σπάσιμο της εταιρείας σε δύο κομμάτια, στο εργοστάσιο και στα ορυχεία. Τη μόνη λύση που είναι δίκαιη και νομικά στέρεη.