Φεβ 18

Συνάντηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Με την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας συναντήθηκε σήμερα ο Πρωθυπουργός, στο πλαίσιο της τακτικής αποτίμησης του κυβερνητικού έργου και του προγραμματισμού μελλοντικών δράσεων.

Κατά τη συνάντηση συζητήθηκαν οι παρεμβάσεις που έχουν υλοποιηθεί για τη στροφή προς την «πράσινη» και κυκλική οικονομία, για την αναμόρφωση της αγοράς ενέργειας προς όφελος των καταναλωτών και για την επίλυση χρόνιων προβλημάτων που παρατηρούνται στη διαχείριση αποβλήτων και για κομβικά ζητήματα στην πολεοδομία και τη χωροταξία που υποβαθμίζουν την ποιότητα της ζωής και παρεμποδίζουν την ανάπτυξη.

Η ηγεσία του Υπουργείου παρουσίασε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα,  μέρος του οποίου είναι το σχέδιο απολιγνιτοποίησης που προβλέπει απόσυρση των υφιστάμενων λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ έως το 2023 (πλην της Πτολεμαϊδας VI, μέχρι το 2028). Επίσης  Στόχος είναι η αναβάθμιση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο ενεργειακό μίγμα της χώρας και προς την κατεύθυνση αυτή απλοποιείται η αδειοδότηση έργων ΑΠΕ.

Δεδομένου ότι ο ενεργειακός σχεδιασμός έχει μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα, όπως αναφέρθηκε στη σύσκεψη, ξεκίνησε η εκπόνηση βαθιών αναπτυξιακών παρεμβάσεων στη Δυτική Μακεδονία και στον Δήμο Μεγαλόπολης, ώστε να διασφαλιστεί η επιτυχημένη μετάβασή τους στη μετα-λιγνιτική εποχή. Το masterplan θα ολοκληρωθεί έως τα τέλη Ιουνίου και θα αποσκοπεί στην κινητοποίηση επενδύσεων έως 4,4 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Παράλληλα, έγιναν βήματα για τη διάσωση της ΔΕΗ. Το μοντέλο διακυβέρνησης της εταιρείας εκσυγχρονίστηκε και καταργήθηκαν οι δημοπρασίες τύπου ΝΟΜΕ που είχαν συμβάλλει στην οικονομική εξαθλίωσή της. Για την άρση των ευρύτερων στρεβλώσεων που επικρατούν στην αγορά υλοποιούνται επτά σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται η ΔΕΠΑ και η εξυγίανση της ΛΑΡΚΟ.

Για την ενίσχυση του γεωπολιτικού ρόλου της χώρας υπογράφηκαν οι διακυβερνητικές συμφωνίες για τον διασυνδετήριο αγωγό με τη Βουλγαρία (IGΒ) και για τον αγωγό EastMed, ενώ κυρώθηκαν τέσσερις συμβάσεις μίσθωσης για έρευνες ανοιχτά της Κρήτης και στο Ιόνιο.

Συζητήθηκαν επίσης οι βασικές σκέψεις του υπουργείου σε σχέση με την κατάθεση ενός οριζόντιου περιβαλλοντικού νομοσχεδίου το οποίο θα περιλαμβάνει δράσεις σε σχέση με την περαιτέρω απλούστευση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων, το μοντέλο διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών Natura, την αντιμετώπιση των προβλημάτων στη διαδικασία εκπόνησης των δασικών χαρτών καθώς και μια οριστική λύση στο θέμα των οικιστικών πυκνώσεων.

Στο μέτωπο των χρήσων γης και του χωροταξικού σχεδιασμού, έχει επιταχυνθεί η κτηματογράφηση και θεσπίστηκε ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης για τη συγκέντρωση γεωχωρικών δεδομένων, που θα ξεκαθαρίσει το τοπίο και για επίδοξους επενδυτές. Η κυβέρνηση είναι επίσης αποφασισμένη να εκσυγχρονίσει τη διαχείριση απορριμμάτων, καθιστώντας την αποτελεσματικότερη και φιλικότερη προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Για το σκοπό αυτό, εντός του 2020 θα δημοπρατηθούν τουλάχιστον 17 νέες μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων σε όλη την επικράτεια.

Ειδική μνεία έγινε για τη στήριξη περιοχών που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, όπως ο Μάτι. Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για την πυρόπληκτη ζώνη έχει ανατεθεί στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και θα παραδοθεί έως το τέλος Ιουλίου.

Στη συνάντηση συμμετείχαν, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, ο Υφυπουργός Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Γεράσιμος Θωμάς, ο Υφυπουργός Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Δημήτρης Οικονόμου, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, Αρμόδιος για το Συντονισμό του Κυβερνητικού Έργου, Άκης Σκέρτσος, ο Γενικός Γραμματέας Πρωθυπουργού, Γρηγόρης Δημητριάδης, η Γενική γραμματέας Συντονισμού Οικονομικών και Αναπτυξιακών Πολιτικών, Βίκυ Λοΐζου, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κωνσταντίνος Αραβώσης, ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιος Μπακογιάννης και ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων, Μανώλης Γραφάκος.  

 

Κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση ο Πρωθυπουργός ανέφερε:

«Με μεγάλη χαρά υποδεχόμαστε την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για μία εφ όλης της ύλης συζήτηση, αξιολόγηση του σημαντικού έργου που έγινε ήδη το πρώτο επτάμηνο αλλά κι έναν προγραμματισμό για τις δράσεις για το 2020. Θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στον τομέα της Ενέργειας, στην πολύ σημαντική πρόοδο η οποία έχει γίνει στη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού, την οποία παραλάβαμε περίπου στα όρια της χρεοκοπίας. Σήμερα, όμως, έχει δημιουργήσει μία σημαντική δυναμική που της επιτρέπει να είναι πρωταγωνίστρια στις σημαντικές εξελίξεις στη δρομολογημένη μετάβαση σε μία οικονομία χαμηλών εκπομπών.

Θέλω και πάλι να σταθώ στο πόσο μεγάλη σημασία αποδίδω στην κεντρική πολιτική απόφαση την οποία έχουμε πάρει: Να είμαστε πρωτοπόροι σε ευρωπαϊκό επίπεδο στην απολιγνιτοποίηση, ένα τολμηρό σχέδιο το οποίο έχουμε εξαγγείλει. Και το πόση σημασία αποδίδω στις πρωτοβουλίες του Υπουργείου έτσι ώστε οι περιοχές οι οποίες θίγονται περισσότερο, ειδικά η Μακεδονία αλλά και ο Δήμος της Μεγαλόπολης, να γνωρίζουν ότι έχουν τη στήριξή μας. Ότι θα μοχλεύσουμε όχι απλά ευρωπαϊκούς, δημόσιους αλλά και σημαντικούς ιδιωτικούς πόρους, ώστε οι περιοχές αυτές να ατενίζουν το μέλλον με περισσότερη κι όχι με λιγότερη αισιοδοξία.

Να σταθώ επίσης ιδιαίτερα στη σημασία που αποδίδω στα σχέδια που αφορούν την ηλεκτροκίνηση, στα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας -ειδικά για την αναβάθμιση του κτηριακού μας αποθέματος, προγράμματα που έχουν αγκαλιαστεί από ένα μεγάλο ποσοστό της ελληνικής κοινωνίας.

Βέβαια θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε και τις υπόλοιπες δράσεις του  Υπουργείου. Στα ζητήματα χωροταξίας, όπου γίνεται πάρα πολύ σημαντική δουλειά ώστε να οργανώσουμε το όντως προβληματικό καθεστώς χρήσεων γης το οποίο κληρονομήσαμε. Σημαντική δουλειά γίνεται στον τομέα του περιβάλλοντος, στη δασική νομοθεσία και φυσικά στα απορρίμματα, όπου έχουμε θέσει φιλόδοξους στόχους -υπό την ηγεσία της Γενικής Γραμματείας- για το πώς θα αντιμετωπίσουμε ένα πρόβλημα το οποίο δυστυχώς έρχεται από το παρελθόν.

Σημαντική πρόοδος επιτυγχάνεται, επίσης, στον τομέα της περιβαλλοντικής αδειοδότησης θα το συζητήσουμε και αυτό. Βέβαια πρέπει να υπενθυμίσω ότι σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων της χώρας αφορούν το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μιλάμε για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, τον ΔΕΔΔΗΕ, τον ΑΔΜΗΕ, την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου Καβάλας, τα ΕΛΠΕ και φυσικά την περίπτωση της ΛΑΡΚΟ.

Οπότε, πολύ ευρύ το αντικείμενο της σημερινής μας συζήτησης. Προσβλέπω / Προβλέπω να συνεχίσουμε και να εντατικοποιήσουμε ακόμα περισσότερο τους ρυθμούς μας, σε συνέχεια της πολύ καλής δουλειάς  που έχει γίνει το πρώτο επτάμηνο».

Κυριότερες δράσεις για το 2020

  • Συνεχίζοντας τη συμβολή στην πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική της χώρας, θα ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή πλωτού τερματικού σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη, θα ολοκληρωθεί ο αγωγός TAP
  • Περαιτέρω ιδιωτικοποίηση μέσα στο 2020 του ΑΔΜΗΕ
  • Ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό 49%, με ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας για την προσέλκυση στρατηγικών επενδυτών
  • Προχωρά η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ. Έως τις 21 Φεβρουαρίου ολοκληρώνεται η διαδικασία υποβολής ενδιαφέροντος για το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών και μέχρι τις 6 Μαρτίου η αντίστοιχη διαδικασία για το 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας
  • Θα προχωρήσουν διαρθρωτικές παρεμβάσεις στην αγορά ενέργειας με εφαρμογή του Μοντέλου Στόχου (Target Model).
  • Εκσυγχρονισμός και απλοποίηση του πλαισίου για την περιβαλλοντική αδειοδότηση
  • Εκσυγχρονισμός και απλοποίηση του πλαισίου για την αδειοδότηση των ΑΠΕ. Οι προτάσεις βασίζονται στην κατάργηση της υποχρέωσης λήψης άδειας παραγωγής, η οποία θα επιφέρει μείωση των σταδίων της αδειοδοτικής διαδικασίας από 29 σε 13
  • Εκσυγχρονισμός του πλαισίου για τον χωροταξικό σχεδιασμό. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, σύνδεση κατηγοριών χρήσεων γης με τους κωδικούς οικονομικής δραστηριότητας και την κωδικοποίηση της χωροταξικής νομοθεσίας
  • Εκσυγχρονισμός του πλαισίου για τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Θα θεσμοθετηθούν η Ψηφιακή Τράπεζα Γης και η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου, ενώ θα κωδικοποιηθεί η σχετική νομοθεσία
  • Ανάληψη πρωτοβουλίας από την κυβέρνηση για την προώθηση μιας σειράς αστικών αναπλάσεων.
  • Ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, με νομοθετικές ρυθμίσεις για την επιτάχυνση του έργου και μερική κύρωση των δασικών χαρτών της χώρας
  • Προχωρά το σχέδιο για τη δίκαιη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών της χώρας, με κατάρτιση του σχεδίου για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης, ενώ αποσύρονται οι λιγνιτικές μονάδες Αμύνταιο Ι-ΙΙ. Η Ελλάδα θα διεκδικήσει σημαντικά κεφάλαια από τον Μηχανισμό Δίκαιης Μετάβασης της ΕΕ για να διασφαλίσει τη δίκαιη μετάβαση των περιοχών που σήμερα βασίζονται οικονομικά στον λιγνίτη
  • Υιοθέτηση αρχών της κυκλικής οικονομίας στην αγορά και τη δημόσια διοίκηση. Κύριο εργαλείο προς αυτή την κατεύθυνση θα είναι η ενσωμάτωση Οδηγιών για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης καθώς και άλλων Οδηγιών για απόβλητα. Επίσης θα καταρτιστεί Εθνικά Σχέδιο για τις Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις
  • Προσπάθεια για την γρήγορη συμβασιοποίηση και απορρόφηση των 245 εκατ. ευρώ που έχουν εγγραφεί στο ΕΣΠΑ σε σχέση με την πυροπροστασία και τις αναδασώσεις, για τις οποίες επί 4 χρόνια ήταν μηδενική.
  • Προώθηση ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα - που αποτελεί στρατηγική επιδίωξη της κυβέρνησης - μέσω εκσυγχρονισμού του πλαισίου σχετικά με τον καθορισμό όρων και προϋποθέσεων για ίδρυση λειτουργία Φορέων Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης (Ν.4643/2019). Το πρώτο εξάμηνο του 2020 θα συνταχθεί το Εθνικό Σχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση. Θα θεσπιστεί επίσης πλαίσιο για τη ρύθμιση της αγοράς και θα καθοριστούν φορολογικά κίνητρα για τη διείσδυση της τεχνολογίας στη χώρα μας.
Φεβ 18

61 συγκεκριμένες δράσεις στον προγραμματισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το 2020

Με τον πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη συναντήθηκε σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στο πλαίσιο της παρουσίασης της αποτίμησης και του σχεδιασμού του κυβερνητικού έργου.

Στην εισήγησή του προς τον πρωθυπουργό, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, μεταξύ άλλων, σημείωσε: «Πρόεδρε εμείς στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είμαστε μια ομάδα που προσπαθεί να μιλήσει με έργο. Αυτό δείχνουν οι 7 μήνες που έχουν περάσει. Αλλά και ο προγραμματισμός για όλο το 2020, που περιλαμβάνει 61 συγκεκριμένες δράσεις. Αν τις διαιρέσουμε χρονικά είναι περίπου μία για κάθε έξι μέρες, γεγονός που υπογραμμίζει και το τεράστιο βάρος της δουλειάς που έχουμε να σηκώσουμε.

 Μεταξύ των άλλων μιλάμε για 7 ιδιωτικοποιήσεις. Έχουμε ουσιαστικά τα 2/3 των ιδιωτικοποιήσεων της κυβέρνησης. Μιλάμε για δύο σημαντικές νομοθετικές παρεμβάσεις στους αμέσως επόμενους μήνες. Ένα μεγάλο νομοσχέδιο για το περιβάλλον και ένα άλλο μεγάλο νομοσχέδιο για τη χωροταξία, τα οποία επιδιώκουν να αναβαθμίσουν την προστασία του περιβάλλοντος και την ποιότητα της ζωής. Αλλά από την άλλη πλευρά να μην αγνοήσουν και τον παράγοντα ανάπτυξη και επενδύσεις.

 Ουσιαστικά θέλουμε να κάνουμε πράξη αυτό που όλοι αποκαλούμε βιώσιμη ανάπτυξη, πράσινη ανάπτυξη. Κι αυτό θέλουμε αν το κάνουμε και στον τομέα της ενέργειας με το ΕΣΕΚ και στον τομέα του περιβάλλοντος και της χωροταξίας με τα νομοσχέδια που προανέφερα, αλλά και με μια σειρά άλλες πράσινες δράσεις, όπως είναι η απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης και η γρήγορη προώθηση του Κτηματολογίου.

 Ιδιαίτερο βάρος στο σχεδιασμό μας έχει η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων, καθώς παρά τις διακηρύξεις της προηγούμενης κυβέρνησης είμαστε 24οι στους 27 της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην ανακύκλωση και στη διαχείριση των απορριμμάτων. Δεν είναι πια μόνο θέμα ποιότητας ζωής, είναι θέμα πολιτισμού και εθνικού φιλότιμου να δράσουμε το ταχύτερο δυνατό!

 

Φεβ 17

Με επενδύσεις όπως αυτή των ΕΛΠΕ απαντάμε στις ανησυχίες των κατοίκων της Δυτ. Μακεδονίας για την επόμενη ημέρα της απολιγνιτοποίησης - Βασικά σημεία ομιλίας κατά την υπογραφή της σύμβασης ΕΛΠΕ-Juwi Hellas

«Μεγάλες επενδύσεις, όπως η σημερινή, -που αφορά στην κατασκευή του μεγαλύτερου φωτοβολταϊκού σταθμού της Ελλάδος- είναι απαραίτητες για την επίτευξη των στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα. Επιπλέον, η εν λόγω επένδυση που γίνεται στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας –δημιουργώντας 300 θέσεις εργασίας- απαντά στη δικαιολογημένη ανησυχία των κατοίκων της περιοχής για την επόμενη ημέρα της απολιγνιτοποίησης. Γιατί υπάρχουν απαντήσεις όχι μόνο για τους υπαλλήλους της ΔΕΗ -με το πρόγραμμα των αυτοχρηματοδοτούμενων εθελούσιων εξόδων της επιχείρησης- αλλά και για τους κατοίκους συνολικά. Δόθηκαν 12 συγκεκριμένες απαντήσεις την περασμένη εβδομάδα από την κυβέρνηση για το μέλλον των λιγνιτικών περιοχών και μια από αυτές είναι και η κατασκευή νέων φωτοβολταϊκών πάρκων».

Αυτό επεσήμανε μεταξύ άλλων ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης κατά την ομιλία του στην υπογραφή της σύμβασης μεταξύ ΕΛΠΕ και Juwi Hellas για την κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 204 MW στην περιοχή της Κοζάνης, μια επένδυση ύψους 130 εκατ. ευρώ. «Έχουμε αποφασίσει να προχωρήσουμε γρήγορα σε απολιγνιτοποίηση και για να προχωρήσουμε με ασφάλεια, χρειαζόμαστε πηγές ενέργειας που θα αντικαταστήσουν  τον λιγνίτη. Το φυσικό αέριο προφανώς στην πρώτη φάση θα είναι ένα καύσιμο μετάβασης, αλλά η μακροπρόθεσμη λύση χωρίς καμιά αμφιβολία θα είναι τα αιολικά, τα φωτοβολταϊκά, κάθε μορφή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, που αποτελούν εγχώριο πλούτο και δεν επιβαρύνουν το εμπορικό ισοζύγιο. Η Δίκαιη Μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών στηρίζεται σε επενδύσεις και θέσεις εργασίας που -όπως πιστεύουμε- θα απορροφήσουν πλήρως το κενό που θα δημιουργηθεί λόγω της απολιγνιτοποίησης. Στο πλαίσιο αυτό, δεν πρέπει να υποτιμούμε την κατασκευή φωτοβολταϊκών που κατά την κατασκευή τους θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας –και αυτό θα συμβεί αμέσως- και στη συνέχεια κάποιες, πολύ λιγότερες», πρόσθεσε.

Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ακόμα:

1.Ότι η διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο σημαίνει φθηνότερη ενέργεια για καταναλωτές, νοικοκυριά και επιχειρήσεις (αφού ο πάλαι ποτέ φθηνός λιγνίτης είναι μια ρυπογόνα και ακριβή πλέον πηγή ενέργειας για η ΔΕΗ.

2.Οτι με τη σημερινή συμφωνία τα ΕΛΠΕ στέλνουν ένα μήνυμα στην Ελλάδα και το εξωτερικό στους επενδυτές που θέλουν να κινηθούν στον χώρο των ΑΠΕ.

  1. Ότι η κυβέρνηση έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την απλοποίηση και επιτάχυνση της διαδικασίας αδειοδότησης των ΑΠΕ, αρχής γενομένης από την κατάργηση της Άδειας Παραγωγής (και την αντικατάστασή της από μια Βεβαίωση Καταχώρησης στο Μητρώο Παραγωγών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας) και την απλούστευση της έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων.

«Συνδυαζόμενες οι δύο αυτές παρεμβάσεις θα δημιουργήσουν ένα καινούργιο τοπίο έτσι ώστε να μπορούμε να πιάσουμε το στόχο που θέτει μια καινούργια οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που προβλέπει ότι σε όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. η αδειοδότηση για τις ΑΠΕ θα πρέπει να κρατάει δύο χρόνια. Θα είναι ένα τεράστιο βήμα για την Ελλάδα, αλλά εργαζόμαστε συστηματικά από τον περασμένο Ιούλιο για να πάμε προς αυτή την κατεύθυνση», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Χαιρετισμό στην εκδήλωση απεύθυνε επίσης ο υφυπουργός Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς, ο οποίος σημείωσε ότι εκτός από τα ΕΛΠΕ και η ΔΕΗ Ανανεώσιμες έχει δρομολογήσει μεγάλες επενδύσεις στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, ώστε να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας σε σύντομο χρονικό διάστημα. «Η κυβέρνηση κάνει ό,τι απαιτείται ώστε να έρθουν νέα επενδυτικά σχήματα να επενδύσουν σε φωτοβολταϊκά και αιολικά. Θα δημιουργήσουμε σύντομα το πλαίσιο και για offshore φωτοβολταϊκούς σταθμούς που θα επιτρέψουν την αξιοποίηση και του θαλάσσιου χώρου».

Φεβ 17

Λέμε όχι με πράξεις στη δυσοσμία και τη δυσφήμιση λόγω σκουπιδιών - Αυτοψία στη Λευκάδα

Τη Λευκάδα επισκέφθηκε χθες, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, συνοδευόμενος από τον Γενικό Γραμματέα Διαχείρισης Αποβλήτων, κ. Μανώλη Γραφάκο. Κατά την επίσκεψη, ο κ. Χατζηδάκης πραγματοποίησε αυτοψία στον χώρο εναπόθεσης απορριμμάτων, ζήτημα που ταλάνιζε το νησί για χρόνια.

Κατά την επίσκεψή του στη χωματερή της Λευκάδας, ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε χαρακτηριστικά:


«Από την πρώτη στιγμή το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έστρεψε την προσοχή του σε πολλές σοβαρές περιπτώσεις προβληματικής διαχείρισης απορριμμάτων, όπως αυτή της Λευκάδας. Ήδη, εδώ και τρεις μήνες έχουμε δώσει λύση με τη μεταφορά των απορριμμάτων στον ΧΥΤΑ Παλαίρου Αιτωλοακαρνανίας. Πριν ξεκινήσει η φετινή τουριστική περίοδος, η σημερινή απαράδεκτη εικόνα με τα συσσωρευμένα απορρίμματα, θα είναι παρελθόν. Δεν σταματάμε όμως εδώ, καθώς βαίνει προς υλοποίηση η οριστική και μόνιμη λύση διαχείρισης απορριμμάτων στη Λευκάδα,  όπως αξίζει στην ιστορία, τον  Πολιτισμό και το τουριστικό προφίλ του νησιού».

Στο νησί, είχαν συσσωρευθεί περί τις 12.000 δεματοποιημένα απορρίμματα, σε χώρο που βρίσκεται δίπλα στο λιμάνι της Λευκάδας, με αποτέλεσμα την έντονη δυσοσμία αλλά και την απαράδεκτη εικόνα ογκωδών σκουπιδιών που δεν συνάδει σε καμία περιοχή της χώρας, πόσο μάλλον, σε έναν από τους μεγαλύτερους τουριστικούς προορισμούς της χώρας. Ήδη, κατόπιν συντονισμένων ενεργειών του Υπουργείου και του Δήμου Λευκάδος, εδώ και τρεις μήνες ο χώρος δεν επιβαρύνεται με νέα απορρίμματα, καθώς μεταφέρονται απέναντι στον ΧΥΤΑ Παλαίρου Αιτωλοακαρνανίας.

Τις αμέσως επόμενες ημέρες δε, ξεκινά η απομάκρυνση των συσσωρευμένων απορριμμάτων, ώστε μέχρι τον Μάιο να έχει πλήρως καθαρίσει ο χώρος. Μετά την απομάκρυνση των απορριμμάτων, θα προχωρήσει η αποκατάσταση του χώρου, με συνολική ανάπλαση.

Επίσης, στόχος του Υπουργείου είναι εντός του 2020 να υπάρξει ανάδοχος για την κατασκευή της νέας σύγχρονης μονάδας διαχείρισης απορριμμάτων στη Λευκάδα – σε όμορο οικόπεδο -  με χρονοδιάγραμμα να ολοκληρωθεί έκτοτε η κατασκευή της εντός διετίας.

Η αυτοψία των κυρίων Χατζηδάκη και Γραφάκου έγιναν συνοδεία του δημάρχου του νησιού, κ. Χαράλαμπου Καλού και του βουλευτή ΝΔ, κ. Αθανάσιου Καββαδά.

Φεβ 17

Έως τον Ιούνιο έτοιμα τα κίνητρα για ηλεκτρικά Ι.Χ. - συνέντευξη στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Σε μορφή Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο θα επεξεργαστεί πρώτα το Συμβούλιο της Επικρατείας, αναμένεται να έρθει τον Μάρτιο η ρύθμιση για τις "καυτές περιβαλλοντικές πατάτες", όπως έκανε γνωστό στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης. Παράλληλα, μετά το πέρας των σχετικών προθεσμιών, δεν θα δοθούν άλλες ευκαιρίες στους αυθαιρετούχους που δεν θα δηλώσουν τις ιδιοκτησίες τους και θα προχωρήσουν οι προβλεπόμενες κατεδαφίσεις. Ο υπουργός έκανε ανοιχτό κάλεσμα στους πολίτες να δηλώσουν τις περιουσίες τους στο Κτηματολόγιο πριν από την ενεργοποίηση των προστίμων, ενώ ταυτόχρονα εξηγεί την κατάσταση της ΛΑΡΚΟ και τα βήματα ανάκαμψης που κάνει σταδιακά η ΔΕΗ.

Ας ξεκινήσουμε από την ενεργειακή ατζέντα σας. Μέσα στην εβδομάδα ψηφίστηκε η τροπολογία για την ΛΑΡΚΟ, με αντιπολίτευση και εργαζομένους να εμφανίζονται εκ διαμέτρου αντίθετοι. Τι λέει το υπουργείο για όλα αυτά και κατά πόσο πιστεύετε πως η «δεύτερη ευκαιρία», θα καρποφορήσει;

Υπενθυμίζω την κατάσταση της ΛΑΡΚΟ: Χρωστάει πάνω από μισό δισ. ευρώ σε τρίτους, τα 350 εκατ. ευρώ από αυτά στη ΔΕΗ. Επιπλέον, έχει λάβει παράνομες κρατικές ενισχύσεις 135 εκατ. τις οποίες σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πρέπει να επιστρέψει στο Δημόσιο. Της έχει επιδικαστεί πρόστιμο 49,5 εκατ. ευρώ, για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Μολύνει με χιλιάδες τόνους σκουριάς τον Ευβοϊκό Κόλπο. Παράλληλα, δεν τηρεί τους κανόνες ασφαλείας και μόνο τους τελευταίους μήνες είχαμε τρεις θανάτους εργαζομένων. Οποιαδήποτε άλλη τέτοια εταιρεία θα είχε προ πολλού κλείσει. Για να μην συμβεί αυτό και να μην μείνουν οι εργαζόμενοι στο δρόμο, φέραμε λύση που βασίζεται στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2014 για την πώληση της εταιρείας ελεύθερης βαρών σε ιδιώτη επενδυτή. Δώσαμε μία τελευταία χρηματοδότηση-γέφυρα, θέσαμε περιθώριο 12 μηνών για να αντιμετωπιστεί το θέμα και ζητήσαμε και από τους εργαζόμενους να συμβάλλουν και αυτοί στην προσπάθεια, με μεσοσταθμική μείωση των μισθών κατά 25%. Θα έχουν άλλωστε πλεονέκτημα την επόμενη μέρα λόγω της εξειδίκευσής τους στο νικέλιο. Είναι η μόνη δυνατή λύση δεδομένης της κατάστασης. Και με σοβαρή προσπάθεια μπορεί καρποφορήσει διότι υπάρχει καταρχήν επενδυτικό ενδιαφέρον.

Η ΔΕΗ, ήταν ίσως η πιο καυτή πατάτα που παραλάβατε. Εφτά μήνες μετά την ημέρα που πιάσατε το τιμόνι του υπουργείου, θα κάνατε κάτι διαφορετικά; Τι δείχνει η κατάσταση μετά τις αλλαγές που φέρατε;

Με τα έκτακτα μέτρα του καλοκαιριού η ΔΕΗ απέφυγε την κατάρρευση. Και με τα μέτρα εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού του Δεκεμβρίου επιστρέφει σε τροχιά ανόδου. Φυσικά έχει δρόμο ακόμα να κάνει. Η μετοχή της αποτιμάται στα 4 ευρώ που είναι μια βελτίωση από το 1 περίπου ευρώ που άξιζε όταν κερδίσαμε τις ευρωεκλογές. Αλλά υπάρχει και απόσταση από τα 7 περίπου ευρώ που είχε όταν ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ. Θα απαιτηθεί λοιπόν περαιτέρω χρόνος και προσπάθεια. Για αυτό το λόγο προωθούμε την απολιγνιτοποίηση που θα απαλλάξει τη ΔΕΗ από τον ακριβό και περιβαλλοντικά επιζήμιο λιγνίτη. Για αυτό την ενθαρρύνουμε να κάνει μια στροφή στις ΑΠΕ μέσα από τη συνεργασία της με ιδιώτες. Για αυτό δρομολογούμε την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό μέχρι και 49% ώστε να βάλει λεφτά στην τσέπη της. Η ΔΕΗ μπορεί και πρέπει να επιστρέψει στην κερδοφορία!

Από τον Απρίλιο πρόκειται να τεθούν σταδιακά σε εφαρμογή τα κλιμακωτά πρόστιμα για όσους ιδιοκτήτες δεν συμμετείχαν στην συλλογή δηλώσεων Κτηματολογίου. Πόσο «βαθιά» θα βάλουν οι πολίτες το χέρι στην τσέπη; 

 

Στο Κτηματολόγιο έχουμε κάνει σημαντική πρόοδο! Η συλλογή δηλώσεων στις περιοχές που έληξε η προθεσμία έγκαιρης υποβολής έχει ξεπεράσει το 72%. Σχετικά με τα πρόστιμα, το ύψος τους θα συνδέεται τόσο με την αξία της ακίνητης ιδιοκτησίας όσο και με τον χρόνο καθυστέρησης υποβολής της δήλωσης. Εντός του Απριλίου κατά πάσα πιθανότητα θα θεσμοθετηθεί το πλαίσιο που θα διέπει τα πρόστιμα και στη συνέχεια θα δοθεί ένα μικρό περιθώριο για την ενεργοποίησή του. Για αυτό θέλω και από την εφημερίδα σας να καλέσω όσους πολίτες δεν έχουν δηλώσει την περιουσία τους να το κάνουν! Έχουν το χρονικό περιθώριο. Διότι πρέπει τους επόμενους μήνες να έχει συλλεγεί το σύνολο των δικαιωμάτων για όλη τη χώρα με την εξαίρεση των 6 περιοχών οι οποίες απομένει να ξεκινήσουν.

Τα στοιχεία από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας έχουν δείξει πως οι ιδιοκτήτες προχωρούν ενεργά στην υπαγωγή του αυθαιρέτου τους, δεδομένου ότι οι προθεσμίες τρέχουν. Πόσο γρήγορα θα βάλουν μπρος οι μπουλντόζες για όσους αυθαιρετούχους με μεγάλες παραβάσεις δεν δήλωσαν το ακίνητο τους έως την εκπνοή του χρόνου;

 

Φέραμε μία σφαιρική ρύθμιση πενταετούς διάρκειας για τα αυθαίρετα. Εκτός φυσικά από αυτά που κτίστηκαν μετά την 27η Ιουλίου του 2011, σεβόμενοι τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η 30η Ιουνίου είναι η καταληκτική ημερομηνία για τα αυθαίρετα με πολύ μεγάλες παραβάσεις–κατηγορίας 5- και τα συγκεκριμένα δεν θα μπορούν έκτοτε να τακτοποιηθούν. Υπενθυμίζω ότι τα αυθαίρετα των υπόλοιπων 4 κατηγοριών που δεν θα τακτοποιηθούν μέχρι τότε, θα τακτοποιούνται στη συνέχεια, με προσαύξηση ωστόσο στα πρόστιμα κατά 20% για το πρώτο έτος και κατά 5% για κάθε επιπλέον έτος καθυστέρησης. Τέλος η τακτοποίηση από τον Ιούλιο θα συνδέεται και με ηλεκτρονική ταυτότητα των κτιρίων. Είναι μια ρύθμιση που δημιουργεί ένα σαφές και δίκαιο για όλους καθεστώς με την οποία δίνουμε τον απαραίτητο χρόνο τους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων τα τακτοποιήσουν τις περιουσίες τους. Και για αυτό το λόγο είναι μια ρύθμιση που θα εφαρμοστεί απαρέγκλιτα. 

Εντός Μαρτίου αναμένεται να κατατεθεί στην Βουλή το νομοσχέδιο για τις οικιστικές πυκνώσεις και με τα όσα έχουν γίνει ήδη γνωστά, εκτιμάται ότι θα ξεπεραστούν οι οποίες αγκυλώσεις άφηναν μετέωρους τους ιδιοκτήτες. Ωστόσο, για περιοχές στις οποίες υπάρχουν συγκεκριμένα προβλήματα - όπως είναι οι πυρόπληκτες - τι ρυθμίσεις αναμένεται να υπάρξουν; 

Δεν θα αυτοσχεδιάσουμε. Δεν θα φέρουμε δήθεν πρωτοπόρες ρυθμίσεις, οι οποίες στη συνέχεια θα καταρρεύσουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε φέρει σχετική ρύθμιση η οποία κρίθηκε αντισυνταγματική. Θα λάβουμε υπόψη την απόφαση αλλά και γενικότερα τη νομολογία του ΣτΕ και θα φέρουμε μια ρύθμιση που θα μπορεί να προχωρήσει χωρίς να προκληθούν νέα προβλήματα αντισυνταγματικότητας. Η όποια τελική ρύθμιση παρουσιαστεί θα παραπέμπει σε εκπόνηση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος το οποίο όπως γνωρίζετε πρέπει να τύχει επεξεργασίας από το ίδιο το ΣτΕ. Το Μάτι είναι μια ειδική περίπτωση. Το ΤΕΕ εκπονεί Χωρικό Σχέδιο. Το υπουργείο μας παρακολουθεί στενά την υπόθεση και είναι έτοιμο να κάνει επικουρικά ό,τι του ζητηθεί προκειμένου να αποφευχθούν περιπλοκές μέσα σε μια χαώδη από πλευράς χωροταξικής και δασικής νομοθεσίας υπόθεση.

Μεγάλος πονοκέφαλος, όπως έχετε επισημάνει, είναι για το ΥΠΕΝ η διαχείριση απορριμμάτων. Ποια είναι τα μέτρα που προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση ώστε να λειτουργήσει το πράσινο μοντέλο που προωθείται;

 

Στο θέμα των απορριμμάτων βάλαμε σε προτεραιότητα και αντιμετωπίσαμε επιτυχώς τα επείγοντα προβλήματα στο Αίγιο, την Κέρκυρα, τη Λευκάδα και την Ύδρα. Τώρα τρέχουμε για τη δημοπράτηση 17 Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων μέσα στο 2020, όταν από συστάσεως του ελληνικού κράτους έχουν φτιαχτεί μόλις 4! Πέραν αυτών, επικαιροποιούμε μέσα στο 2020 τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων με στόχους εφικτούς και μετρήσιμους, αξιοποιούμε τους διαθέσιμους πόρους από το ΕΣΠΑ και ξεκινάμε ένα πρόγραμμα για τον καφέ κάδο, δηλαδή για ένα νέο ρεύμα ανακύκλωσης για τα τρόφιμα. Η διαχείριση του θέματος των απορριμμάτων είναι ζήτημα πολιτισμού και εθνικού φιλότιμου και για αυτό χρειάζεται μία συμμαχία όλων των Ελλήνων στην αντιμετώπισή του!

Βρίσκεται σε εξέλιξη η εκπόνηση των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων, τα οποία μακροπρόθεσμα θα επιτύχουν το φρένο στην εκτός σχεδίου δόμηση. Πως εξελίσσεται υπουργέ η διαδικασία;

Τα Χωρικά Σχέδια τα οποία σχεδόν κανείς δεν ξέρει τι σημαίνουν είναι βασικό επενδυτικό εργαλείο. Διότι πολύ απλά διευκολύνουν τη διευκρίνηση μιας σειράς ζητημάτων σε σχέση με τις χρήσεις γης ούτως ώστε κάθε ιδιώτης επενδυτής ή πολίτης να γνωρίζει πού μπορεί να κάνει τι. Η χώρα μας είναι πολύ πίσω. Μόνο το 20% των δημοτικών ενοτήτων καλύπτονται με θεσμοθετημένες χρήσεις γης. Για αυτό το λόγο έχει αποφασιστεί να επιταχύνουμε και να απλουστεύσουμε τις διαδικασίες ώστε στο τέλος της τετραετίας να έχει καλυφθεί με τα αντίστοιχα χωρικά σχέδια το 45% της επικράτειας.

Φάκελος ηλεκτροκίνηση. Η χώρα, βάσει των διαθέσιμων στοιχείων βρίσκεται αρκετά πίσω. Μέσω του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι, ωστόσο ποια είναι τα άμεσα κίνητρα που πρόκειται να φέρει η κυβέρνηση προκειμένου να γίνει και στην πράξη η στροφή στις πράσινες μεταφορές;

Στην ηλεκτροκίνηση θέλουμε από μόλις 315 ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά που πουλήθηκαν το 2019, το 30% των νέων οχημάτων να είναι ηλεκτροκίνητα το 2030. Την επόμενη εβδομάδα θα επισκεφθώ εγώ ο ίδιος την Ολλανδία, που είναι μια χώρα όπου η ηλεκτροκίνηση έχει φτάσει το 10% της αγοράς, για να δω από κοντά τις καλές πρακτικές σε αυτό τον τομέα. Ωστόσο, θεσπίσαμε ήδη σειρά κινήτρων με το φορολογικό νομοσχέδιο του Δεκεμβρίου. Τέτοια ήταν τα φορολογικά κίνητρα για τα εταιρικά οχήματα αλλά και η έκπτωση 30% για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης από εταιρείες για χρήση από τους εργαζόμενούς τους. Πέρα από αυτά συστήσαμε διυπουργική επιτροπή με τη συμμετοχή των υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Απαραίτητα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η ρύθμιση της αγοράς και η διευκόλυνση των επενδύσεων, η χρήση ευρωπαϊκών πόρων για την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης, αλλά φυσικά και τα κίνητρα, όπως κίνητρα χρήσης, δωρεάν στάθμευση κ.λπ. Η διυπουργική επιτροπή τα εξετάζει όλα αυτά και θα παρουσιάσει εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020 τις προτεινόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση καταψηφίζει ακόμα και θέματα που ως κυβέρνηση τα είχε προωθήσει. Ανάμεσα σε αυτά η αμυντική συμφωνία με τις ΗΠΑ, η απολιγνιτοποίηση της δυτικής Μακεδονίας κ.α. Η ΝΔ θα επιμείνει στην ανάγκη συνεννόησης μεταξύ των κομμάτων;

 

Ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να ξεχάσουμε ότι κυβέρνησε. Όμως δεν έχουμε πάθει αμνησία! Καταψήφισαν τις συμβάσεις για τους υδρογονάνθρακες και την αμυντική συμφωνία με τις ΗΠΑ ενώ και τα δύο ήταν δικές τους συμφωνίες που εμείς απλώς φέραμε προς κύρωση στη Βουλή. Διαβεβαίωναν ως κυβέρνηση την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι η εξεύρεση ιδιώτη επενδυτή για τη ΛΑΡΚΟ ήταν στις προθέσεις τους και τώρα καταψηφίζουν το νομοσχέδιό μας που κάνει ακριβώς αυτό! Το παίζουν “πράσινη συμμαχία” κατά του χρυσού στη Χαλκιδική, αλλά “μαύρη συμμαχία” υπέρ του λιγνίτη στη Δ. Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη και υπέρ των περιβαλλοντικών συνεπειών της δραστηριότητας της ΛΑΡΚΟ. Εμείς φυσικά θα εκθέτουμε την υποκρισία τους. Καθώς όμως προτεραιότητά μας είναι η πρόοδος της χώρας, θα συνεχίσουμε να διαμορφώνουμε συνθήκες συναίνεσης- όπως το αποδείξαμε άλλωστε με σειρά νομοσχεδίων μας- σε όσο το δυνατόν περισσότερα ζητήματα. Διότι πάνω και πέρα από κόμματα είμαστε εδώ για την Ελλάδα και τα παιδιά μας.