Απρ 2

42.600 επιδοτούμενες νέες θέσεις εργασίας μέσω 8 ανοικτών προγραμμάτων του ΟΑΕΔ με επιχορήγηση έως και 100% μισθού και εισφορών

Στο πλαίσιο των νέων και βελτιωμένων ενεργητικών απασχόλησης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ο ΟΑΕΔ υλοποιεί τα παρακάτω 8 ανοικτά προγράμματα, συνολικού προϋπολογισμού 440 εκατ. ευρώ με 42.600 επιδοτούμενες νέες θέσεις εργασίας και επιχορήγηση του μισθού και των ασφαλιστικών εισφορών σε ποσοστό έως και 100%. Πρόκειται για προγράμματα «αμέσου δράσεως» για την τόνωση της απασχόλησης που μπορεί να  λειτουργήσουν ως «γέφυρα» μέχρι την ενεργοποίηση της νέας γενιάς πρωτοβουλιών που θα τρέξουν με κεφάλαια του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης την επόμενη ημέρα της πανδημίας.

Ειδικότερα:

  1. Πρόγραμμα Επιταγών Επανένταξης στην Αγορά Εργασίας με 9.200 νέες θέσεις εργασίας, διάρκειας 12 μηνών με ελάχιστες μεικτές απολαβές τα 830€ για επιδοτούμενους ανέργους που μετατρέπουν το επίδομα ανεργίας τους σε «επιταγή επανένταξης στην αγορά εργασίας». Η επιδότηση ανέρχεται στο 80% του μηνιαίου μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους έως τα 830€ μηνιαίως.
  2. Πρόγραμμα Απασχόλησης Μακροχρόνια Ανέργων 55-67 ετών με 8.500 νέες θέσεις εργασίας σε ΝΠΔΔ, δημόσιες επιχειρήσεις, καθώς και επιχειρήσεις των Δήμων και των Περιφερειών, διάρκειας 12 μηνών με δυνατότητα επέκτασης για επιπλέον 12 μήνες. Η επιδότηση ανέρχεται στο 75% του μηνιαίου μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους έως τα 750€ μηνιαίως.
  3. Πρόγραμμα Απασχόλησης Ανέργων ηλικίας 30 ετών και άνω με 7.000 νέες θέσεις εργασίας στις Περιφέρειες Αν. Μακεδονίας & Θράκης, Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου, Θεσσαλίας και Κεντρικής Μακεδονίας, διάρκειας 12 μηνών. Η μηνιαία επιδότηση ανέρχεται στα 473€ (άνεργοι έως 49 ετών), 568 € (άνεργοι 50+ ετών), 615 € (μακροχρόνια άνεργοι) και 710 € (μακροχρόνια άνεργοι 50+ ετών).
  1. Πρόγραμμα Απασχόλησης Πτυχιούχων Ανέργων έως 39 ετών με 5.200 νέες θέσεις εργασίας σε κλάδους έξυπνης εξειδίκευσης, διάρκειας 15 μηνών. Η επιδότηση ανέρχεται στο 60% του μηνιαίου μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους έως τα 800€ μηνιαίως.
  2. Πρόγραμμα Απόκτησης Εργασιακής Εμπειρίας Ανέργων έως 29 ετών με 5.000 θέσεις σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε κλάδους (ως κύριους ή δευτερεύοντες) οικονομικής δραστηριότητας με συνάφεια στο ψηφιακό μάρκετινγκ ή διαθέτουν τμήματα μάρκετινγκ, διάρκειας 6 μηνών. Ο ΟΑΕΔ καταβάλει καθαρή ημερήσια αποζημίωση 25€ για 6 ώρες έως τα 550€ μηνιαία.
  3. Πρόγραμμα Απασχόλησης Πτυχιούχων Ανέργων 22-29 ετών με 3.500 νέες θέσεις εργασίας, διάρκειας 10 μηνών. Η επιδότηση ανέρχεται στο 75% του μηνιαίου μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους έως τα 750€ μηνιαία.
  4. Πρόγραμμα Απόκτησης Επαγγελματικής Εμπειρίας Ανέργων 18-30 ετών με 3.000 νέες θέσεις εργασίας στις Περιφέρειες Αν. Μακεδονίας & Θράκης, Βορείου Αιγαίου, Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, διάρκειας 7 μηνών. Ο ΟΑΕΔ καταβάλει μηνιαία αποζημίωση ίση με το 100% του κατώτατου μισθού (με πλήρεις ασφαλιστικές εισφορές).
  5. Πρόγραμμα Απασχόλησης Ανέργων από Ευπαθείς Κοινωνικές Ομάδες με 1.200 νέες θέσεις εργασίας, διάρκειας 12 μηνών με δυνατότητα επέκτασης για επιπλέον 12 μήνες. Η επιδότηση ανέρχεται στο 90% του μηνιαίου μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους έως τα 800€ μηνιαία.

Στην επιδότηση του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους συμπεριλαμβάνονται τα αντίστοιχα δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα, επιδόματος αδείας στον ιδιωτικό τομέα.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Τα ανοιχτά προγράμματα που υλοποιεί ο ΟΑΕΔ, με υψηλά ποσοστά επιδότησης του μισθού και των ασφαλιστικών εισφορών που φτάνουν έως και το 100% συνιστούν μια πολύτιμη γέφυρα για την επανένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας. Θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια επιστροφής στην κανονικότητα την επόμενη ημέρα της πανδημίας και σηματοδοτούν την έμφαση που δίνει ο ΟΑΕΔ στις βελτιωμένες ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης. Με δεδομένο μάλιστα ότι οι προϋποθέσεις συμμετοχής στα οκτώ αυτά προγράμματα έχουν απλουστευθεί και οι διαδικασίες ένταξης, πρόσληψης και πληρωμής έχουν επιταχυνθεί, προσβλέπουμε σε υψηλή ανταπόκριση από τους εργοδότες».

Ο διοικητής του ΟΑΕΔ Σπύρος Πρωτοψάλτης δήλωσε: «Η νέα γενιά ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης του ΟΑΕΔ περιλαμβάνει στοχευμένα προγράμματα επιδότησης της εργασίας με αυξημένη επιχορήγηση και πιο απλούς όρους και διαδικασίες, δίνοντας στις επιχειρήσεις ισχυρά κίνητρα για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την πρόσληψη ανέργων. Η απορροφητικότητά τους έχει αυξηθεί σημαντικά παρά τις επιπτώσεις της πανδημίας στην οικονομία και στόχος μας είναι να επενδύουμε διαρκώς σε νέες και αποτελεσματικές ενεργητικές πολιτικές, καθώς αποτελούν κρίσιμο εργαλείο για την ενίσχυση της απασχόλησης και τη στήριξη της αγοράς εργασίας την επόμενη μέρα».

Μαρ 29

8 μέτρα για τη στήριξη της αγοράς εργασίας τον Απρίλιο - Δήλωση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κ. Χατζηδάκη για τα μέτρα στήριξης της αγοράς εργασίας τον Απρίλιο

Με τα μέτρα που ανακοινώνουμε σήμερα και όσα προηγήθηκαν το τελευταίο δωδεκάμηνο, η ελληνική Πολιτεία στέκεται στο ύψος των περιστάσεων. Ανταποκρίνεται στις ανάγκες της οικονομίας και της κοινωνίας που δημιούργησε η πανδημία. Θυμίζω ότι η χώρα μας είχε την δεύτερη καλύτερη επίδοση στην Ευρώπη στη συγκράτηση της ανεργίας τον τελευταίο χρόνο. Αυτό επιτεύχθηκε χάρη στα μέτρα που υιοθετήθηκαν από την κυβέρνηση συνολικά και το Υπουργείο Εργασίας ειδικότερα.

Ενώ προετοιμαζόμαστε για την επόμενη ημέρα και την αποσωλήνωση της οικονομίας, διατηρούμε σε ισχύ και για τον προσεχή μήνα Απρίλιο τις προστατευτικές ρυθμίσεις για εργαζόμενους και ανέργους, καθώς τα επιδημιολογικά δεδομένα δεν επιτρέπουν, ακόμα, την άρση τους. Με τα μέτρα που ανακοινώνουμε σήμερα για τον Απρίλιο, ο προϋπολογισμός για το «δίχτυ προστασίας» μόνο από το υπουργείο Εργασίας, υπερβαίνει τα 7,1 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ οι ωφελούμενοι – μόνο από τις δράσεις του υπουργείου μας – ξεπερνούν τα 3 εκατομμύρια.

Τα μέτρα για τον Απρίλιο έχουν εκτιμώμενο κόστος 695 εκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνουν τα εξής:

1. Οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις ανά την επικράτεια που πλήττονται σημαντικά, δύναται να τεθούν σε προσωρινή αναστολή σύμβασης εργασίας και είναι δικαιούχοι αποζημίωσης ειδικού σκοπού, αναλογικά για το διάστημα που τίθενται σε αναστολή, υπολογιζόμενη επί ποσού 534 ευρώ μηνιαίως. Για το ανωτέρω χρονικό διάστημα καλύπτονται αναλογικά από τον κρατικό προϋπολογισμό και οι πλήρεις ασφαλιστικές εισφορές, υπολογιζόμενες επί του ονομαστικού μισθού.

Για τον Απρίλιο θα συνεχίσει να χρησιμοποιείται η διευρυμένη λίστα των ΚΑΔ Μαρτίου για τις πληττόμενες επιχειρήσεις με τα ίδια κριτήρια που ίσχυσαν κατά τον μήνα Μάρτιο και για τις επιχειρήσεις που παραμένουν κλειστές με εντολή δημόσιας αρχής, χωρίς να ισχύουν κριτήρια υπαγωγής στο μέτρο των αναστολών συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τους.  Κόστος 330 εκατ. ευρώ.

Δίνεται δώρο Πάσχα επί της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, επί αναλογία των ημερών αναστολής, την περίοδο Ιανουάριου-Απρίλιου 2021. Κόστος 210 εκατ. ευρώ.

2. Για τις πληττόμενες επιχειρήσεις θα ανασταλεί για ένα μήνα η καταβολή όχι μόνο βεβαιωμένων φορολογικών, αλλά και βεβαιωμένων ασφαλιστικών εισφορών.

3. Επιδοτούνται οι εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων σε ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας έως και τον Ιούνιο 2021. Κόστος για επιπλέον τρεις μήνες: 3 εκατ. ευρώ.

4. Οι καλλιτέχνες που είναι ενταγμένοι στο μητρώο καλλιτεχνών θα λάβουν αποζημίωση ειδικού σκοπού και για τον Μάρτιο 2021. Κόστος 16 εκατ. ευρώ.

5. Συνεχίζεται η επιδότηση του πολιτισμού για κενές θέσεις σε θέατρα, κινηματογράφους, μουσικές σκηνές και χώρους συναυλιών και παραστάσεων έως και τον Μάρτιο του 2021. Το κόστος των επιπλέον τριών μηνών ανέρχεται σε 19 εκατ. ευρώ.

6. Επαγγέλματα ειδικών κατηγοριών του τουρισμού (ξεναγοί, τουριστικοί συνοδοί κλπ) θα λάβουν αποζημίωση ειδικού σκοπού 534 ευρώ κατά τον Μάρτιο 2021. Κόστος περί το 1 εκατ. ευρώ.

7. Στα επιδόματα ανεργίας που λήγουν έως τέλη Μαρτίου δίνεται παράταση δύο μήνες. Κόστος 77 εκατ. ευρώ.

8. Επεκτείνεται το μέτρο ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ έως και τον Ιούνιο 2021. Δίνεται δώρο Πάσχα επί της καταβαλλόμενης ενίσχυσης σε όσους συμμετείχαν στο Πρόγραμμα την περίοδο Ιανουάριου – Απριλίου 2021. Εκτιμώμενο κόστος: 38 εκατ. ευρώ.

Ελπίζουμε ότι τα επιδημιολογικά δεδομένα θα επιτρέψουν το επόμενο διάστημα την επανεκκίνηση δραστηριοτήτων της οικονομίας που σήμερα υπολειτουργούν ή παραμένουν κλειστές. Ως τότε και για όσο διάστημα χρειαστεί, η κυβέρνηση θα διατηρήσει τις παρεμβάσεις που απαιτούνται, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι συνέπειες για τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις.

Μαρ 29

21 υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ και του ΟΑΕΔ θα μπορούν να διεκπεραιώνονται και μέσω των ΚΕΠ

Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη και του Υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργου Γεωργαντά, καθορίζονται ηλεκτρονικές υπηρεσίες  του e-ΕΦΚΑ και διοικητικές διαδικασίες του ΟΑΕΔ που θα μπορούν να διεκπεραιώνονται στο εξής και από τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ).

Πιο συγκεκριμένα,  όσον αφορά στον e-ΕΦΚΑ, θα μπορούν να διεκπεραιώνονται και μέσω των ΚΕΠ αιτήματα πολιτών για τις εξής ηλεκτρονικές διαδικασίες:

1. Εκτύπωση μηνιαίου ή ετήσιου ενημερωτικού σημειώματος συνταξιούχου

2. Χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας έμμεσου μέλους

3. Ηλεκτρονική αίτηση επιδόματος ασθενείας

4. Βεβαίωση προϋπηρεσίας για μισθωτούς ιδιωτικού τομέα του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ

5. Ατομικός Λογαριασμός Ασφάλισης για μισθωτούς ιδιωτικού τομέα του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ

6. Αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας

7. Βεβαίωση απογραφής

8. Έναρξη/Μεταβολή/Λήξη ασφάλισης μη μισθωτών

9. Ασφαλιστική ικανότητα

10. Βεβαίωση εισφορών για φορολογική χρήση

11. Επιλογή ασφαλιστικής κατηγορίας κύριας και επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ παροχών

12. Αίτηση για αμφισβήτηση οφειλής κατά τη διαδικασία του  Ν. 4554/2018

13. Ενημέρωση ασφαλισμένων για συμβάσεις της παραγράφου 9  του άρθρου 39 του Ν. 4387/2016 (Δελτία Παροχής Υπηρεσιών)

Η υποβολή των ανωτέρω αιτημάτων  για καθεμία από τις  υπηρεσίες που προαναφέρθηκαν διενεργείται από τους πιστοποιημένους υπαλλήλους του ΚΕΠ που καταχωρούν –καθ’ υπόδειξη του αιτούντος- τα στοιχεία του  και ειδικότερα τον ΑΜΚΑ, τον ΑΦΜ και κάθε άλλο στοιχείο που απαιτείται για την κάθε υπηρεσία. Στη συνέχεια, ο υπάλληλος του ΚΕΠ προβαίνει στην  ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης για λογαριασμό του αιτούντος, αφού προηγουμένως ο τελευταίος έχει δώσει εγγράφως τη συναίνεσή του μέσω  ειδικού εντύπου που υπογράφει.

Με βάση τα δεδομένα της αίτησης και τα αποτελέσματα των διασταυρώσεων (που διενεργούνται ηλεκτρονικά), εκδίδεται –επίσης ηλεκτρονικά- ή ζητούμενη βεβαίωση, απόφαση ή πιστοποιητικό που αποτελεί έγκυρη διοικητική πράξη.

Τονίζεται πως 272 διαδικασίες αρμοδιότητας του e-ΕΦΚΑ που είχαν ενταχθεί κατά το παρελθόν στα ΚΕΠ πρόκειται να επαναξιολογηθούν και να απενταχθούν όσες από αυτές δεν υφίστανται πλέον (π.χ. ανανέωση βιβλιαρίων ασθενείας) ή κρίνονται πρακτικά ανενεργές. Επιπλέον, οι υπόλοιπες, μετά την άμεση επικαιροποίησή τους, θα ενταχθούν στο Εθνικό Μητρώο, όπως αυτό έχει σχεδιαστεί από την Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και  Απλούστευσης Διαδικασιών.

Στην περίπτωση του ΟΑΕΔ και τα ΚΕΠ θα μπορούν να διεκπεραιώνουν τις  ακόλουθες διαδικασίες:

 Έκδοση Βεβαιώσεων

1. Πιστοποιητικό Σπουδών μαθητών ή/και σπουδαστών των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) Μαθητείας και Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) του ΟΑΕΔ για στρατολογική χρήση

2. Βεβαίωση Σπουδών μαθητών ή/και σπουδαστών των ΕΠΑΣ Μαθητείας, ΙΕΚ, Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης  (ΚΕΚ), ΚΕΚ για ΑΜΕΑ του ΟΑΕΔ

3. Βεβαίωση σπουδών μαθητών ΕΠΑΣ (ανήλικοι μαθητές)

 Υποβολή αιτήσεων

4. Αίτηση διαθεσιμότητας

5. Αίτηση παροχών λόγω αφερεγγυότητας του εργοδότη

6. Αίτηση αναγνώρισης συνεχόμενου χρόνου ανεργίας κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 92 του Ν. 4416/2017 για την περιστασιακή εργασία των εγγεγραμμένων ανέργων

7. Παραλαβή εγκριτικής ή απορριπτικής απόφασης (σε περίπτωση μη υποβολής αίτησης μέσω ΚΕΠ)

8. Καταβολή αποδοχών σε μαθητές/σπουδαστές/φοιτητές που απέχουν από την εργασία τους λόγω συμμετοχής σε γραπτές εξετάσεις

Ο υπάλληλος του ΚΕΠ για καθεμία από τις προαναφερθείσες διαδικασίες υποβάλλει την αντίστοιχη αίτηση την οποία και διαβιβάζει ηλεκτρονικά προς το αντίστοιχο υποκατάστημα του ΟΑΕΔ.

Για όλες τις παραπάνω διαλειτουργικότητες αξιοποιείται το Κέντρο Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Βασικός στόχος μου από τότε που ανέλαβα το Υπουργείο είναι η αναβάθμιση της εξυπηρέτησης των πολιτών. Η πρωτοβουλία που ανακοινώνουμε σήμερα –σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης- υπηρετεί αυτόν ακριβώς το στόχο. Οι πολίτες θα μπορούν στο εξής να ολοκληρώνουν μέσω των ΚΕΠ  21  σημαντικές ηλεκτρονικές υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ και του ΟΑΕΔ.  Δίνουμε έτσι τη δυνατότητα σε όλους -και ειδικά σε εκείνους που είτε δεν έχουν τις απαιτούμενες ψηφιακές δεξιότητες είτε διαμένουν σε απομακρυσμένες περιοχές χωρίς άμεση πρόσβαση στα υποκαταστήματα του e-ΕΦΚΑ και του ΟΑΕΔ-  να εξυπηρετηθούν από εκπαιδευμένους υπαλλήλους των ΚΕΠ. Αυτή η διασύνδεση εντάσσεται σε μια συνολική στρατηγική ενίσχυσης του επιπέδου εξυπηρέτησης από τους εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Σύντομα θα ανακοινώσουμε και την παροχή ορισμένων υπηρεσιών του ΟΠΕΚΑ μέσω των ΚΕΠ. Παράλληλα ετοιμάζουμε και νέες δράσεις, όπως το μεγάλο έργο της δημιουργίας ενός σύγχρονου ενιαίου τηλεφωνικού κέντρου για το Υπουργείο και όλους τους εποπτευόμενους φορείς, που θα κατευθύνει σωστά τους πολίτες, ώστε να διευκολύνονται στην επίλυση των ζητημάτων τους.  Οραματιζόμαστε μια Δημόσια Διοίκηση φιλική προς τους πολίτες και εργαζόμαστε κάθε ημέρα για να γίνει αυτό πραγματικότητα».

Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς δήλωσε: «Στο πλαίσιο της απλούστευσης και της επικαιροποίησης των διαδικασιών που παρέχονται μέσω των ΚΕΠ προχωρήσαμε από κοινού με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στον επανασχεδιασμό των διαδικασιών του ΕΦΚΑ και την ένταξη νέων διαδικασιών του ΟΑΕΔ. Στόχος μας, η ακόμη ποιοτικότερη παροχή υπηρεσιών από τα ΚΕΠ, με σύγχρονο και φιλικό τρόπο, για την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Έτσι, επικαιροποιούμε το σύνολο των 272 διαδικασιών που είχαν ενταχθεί στα ΚΕΠ, πολλές εκ των οποίων θα προσφέρονται, στο εξής, ψηφιακά. Η Δημόσια Διοίκηση έχει σταματήσει να αποτελεί εμπόδιο, είναι πλέον η λύση. Για αυτό και τα ΚΕΠ, ένας από τους σημαντικότερους θεσμούς της, μετεξελίσσεται στην πλέον σύγχρονη και φιλική προς τον πολίτη υπηρεσία».

 
Μαρ 26

Ο δογματισμός «καλό Δημόσιο - κακοί ιδιώτες» πρέπει να τελειώσει, σημασία έχει να βγουν οι συντάξεις - συνέντευξη στην ιστοσελίδα liberal.gr

Η ιερή αγελάδα του Δημοσίου από την μια μεριά και ο κακός ιδιωτικός τομέας από την άλλη, κάθε τι ιδιωτικό είναι καταραμένο. Πρέπει να ξεπεράσουμε επιτέλους αυτούς τους δογματισμούς, οι πολίτες δεν υπάρχουν για να στηρίζουν το κράτος, αλλά το κράτος πρέπει να στηρίζει τους πολίτες, αναφέρει σε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξή του στο Liberal ο Κωστής Χατζηδάκης για την κριτική που δέχεται σχετικά με την ρύθμιση να συνδράμουν και ιδιώτες στην έκδοση συντάξεων, η οποία έρχεται προσεχώς στην Βουλή.

«Ολοι αυτοί που μας κατηγορούν για την συνδρομή δικηγόρων και λογιστών, τι θα πουν σε ένα συνταξιούχο που περιμένει 2,3 ή 4 χρόνια; Περίμενε να οργανωθεί το κράτος περισσότερο, προκειμένου να μη σου δώσει σύνταξη ο μιαρός ιδιωτικός τομέας;», διερωτάται ο υπουργός Εργασίας για την προσπάθεια που καταβάλει να «ξεμπερδέψει το κουβάρι» με όλα τα διαθέσιμα μέσα.

Στην συνέντευξή του ανοίγει τα χαρτιά του για τις αλλαγές που έρχονται στα εργασιακά - όπως η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, η ψηφιακή κάρτα για την προστασία εργαζομένων από καταχρήσεις εργοδοτών και το νέο πλαίσιο για τις γονικές άδειες- για τις πολιτικές αντιμετώπισης της ανεργίας σε κλάδους όπως τουρισμός, εστίαση, λιανεμπόριο και φυσικά για την εφαρμογή του ατομικού συνταξιοδοτικού «κουμπαρά», που θα ανακοινωθεί και επίσημα μέσα στο πρώτο εξάμηνο με εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2022.

 

Γιατί στην Ελλάδα η έννοια «ιδιωτικό» προκαλεί τέτοιες αντιδράσεις κάθε φορά που το Δημόσιο συνεργάζεται με ιδιώτες, όπως αναφέρατε σε χθεσινή σας ανάρτηση;

Πράγματι, οι λέξεις «ιδιωτικός-ή-ό» προκαλούν μια αλλεργία σε ένα μεγάλο μέρος της αντιπολίτευσης στην Ελλάδα σήμερα. Το Δημόσιο είναι η πανάκεια. Κάθε τι το ιδιωτικό είναι καταραμένο. Αν ψάξει όμως κανείς κάτω από την επιφάνεια, τα πράγματα είναι πιο σύνθετα. Πάρτε για παράδειγμα τον ΣΥΡΙΖΑ. Τώρα αντιδρά για τη συνδρομή πιστοποιημένων δικηγόρων και λογιστών στην έκδοση των συντάξεων,  αλλά όταν ήταν στην κυβέρνηση οι ιδιώτες λειτουργούσαν στον ΕΦΚΑ χωρίς να υπάρχει κανένα πρόβλημα! Εμείς θα χρησιμοποιήσουμε και άλλες δυνάμεις από τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να μπορέσει το κράτος να ανταποκριθεί μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα σε μία στοιχειώδη υποχρέωσή του: να δώσει συντάξεις στους ανθρώπους εκείνους που τη δικαιούνται μετά από πολλά χρόνια δουλειάς!

Σας κατηγορούν ότι με την συνδρομή ιδιωτών στην ταχύτερη έκδοση συντάξεων, ο ιδιωτικός τομέας θα υποκαταστήσει το Δημόσιο. Είναι έτσι;

Πρέπει να ξεπεράσουμε επιτέλους αυτούς τους δογματισμούς: Η ιερή αγελάδα του Δημοσίου από τη μια μεριά και ο κακός ιδιωτικός τομέας από την άλλη. Σημασία έχει να εξυπηρετούνται οι πολίτες. Οι πολίτες δεν υπάρχουν για να στηρίζουν το κράτος. Το κράτος πρέπει να στηρίζει τους πολίτες. Κανείς δεν μίλησε για ιδιωτικοποίηση του ΕΦΚΑ, διότι πουθενά οι συνταξιοδοτικοί οργανισμοί- αν εξαιρέσει κανείς τις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες- δεν είναι ιδιωτικοί. Παντού υπάρχουν κρατικοί οργανισμοί. Εν πάση περιπτώσει διερωτώμαι, όλοι αυτοί που μας κατηγορούν για τη συνδρομή δικηγόρων και λογιστών, τι θα πουν σε ένα συνταξιούχο που περιμένει 2, 3 ή 4 χρόνια: «Περίμενε κ. συνταξιούχε να οργανωθεί το κράτος ακόμη περισσότερο, προκειμένου να μη σου δώσει σύνταξη ο μιαρός ιδιωτικός τομέας;» Ας σοβαρευτούμε επιτέλους!

Πώς θα λειτουργούν αυτοί οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές;

Φέρνουμε σε λίγες μέρες ρύθμιση στη Βουλή με την οποία στοχεύουμε στην περαιτέρω απλούστευση της έκδοσης των συντάξεων. Μέσα στη ρύθμιση θα υπάρχουν αρκετά επιμέρους μέτρα, μεταξύ των οποίων η απλούστευση της διαδικασίας σε σχέση με τις διαδοχικές συντάξεις. Σε αυτή τη ρύθμιση θα ενταχθούν και όσα θα προτείνουμε για τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές. Πρόκειται για επαγγελματίες που έχουν συνάφεια με το θέμα και οι οποίοι θα βοηθούν στην έκδοση προσωρινών και οριστικών συντάξεων. Έτσι και αλλιώς, ήδη χρησιμοποιούνται δικηγορικά γραφεία λιγότερο ή περισσότερο άτυπα από πολλούς συνταξιούχους.           Έχοντας συνυπολογίσει τις θέσεις του Οικονομικού Επιμελητηρίου και των δικηγορικών συλλόγων θα προσδιορίσουμε τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η πιστοποίησή τους και τον τρόπο με τον οποίο γενικότερα θα λειτουργούν.

 

Θα δοθεί με όλα αυτά τα μέτρα οριστική λύση για τις εκκρεμείς συντάξεις;

Αυτός είναι ο τελικός στόχος. Γι’αυτό, το μέτρο με τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές δεν αποτελεί παρά μέρος μόνο του ευρύτερου πλέγματος μέτρων που έχουμε ξεκινήσει να βάζουμε σε εφαρμογή. Ήδη με τον Γιάννη Βρούτση είχαν περάσει ρυθμίσεις για μπόνους στους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ που υπεραποδίδουν στην έκδοση συντάξεων, ενώ μονιμοποιήθηκαν και περίπου 150 συμβασιούχοι για να βοηθήσουν και αυτοί με την προσπάθεια. Τώρα παίρνουμε με συμβάσεις έργου επιπλέον 100 προσφάτως συνταξιοδοτηθέντες πρώην υπαλλήλους του ΕΦΚΑ. Παίρνουμε ακόμα 100 περίπου νέους οικονομολόγους που και αυτοί θα βοηθήσουν επίσης με συμβάσεις έργου, πληρωμή δηλαδή ανά τεμάχιο. Προχωρήσαμε επίσης τις «εθνικές συντάξεις» που θα καταβληθούν πριν από το Πάσχα- και αναδρομικώς- και οι οποίες είναι μία σημαντική ανακούφιση για τους συνταξιούχους. Από εδώ και πέρα πρέπει να επικεντρωθούμε από τη μια πλευρά στο «ξεμπέρδεμα του κουβαριού» και με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα, όπως ανέφερα, για να πάμε σε ένα ψηφιακό περιβάλλον με μεγαλύτερες ταχύτητες. Και προς αυτή την κατεύθυνση θα μας βοηθήσουν και οι 1.700 Η/Υ με τους οποίους εξοπλίζουμε τον ΕΦΚΑ, καθώς τόσο καιρό οι υπάλληλοι είχαν τελείως απηρχαιωμένα συστήματα. Και από την άλλη πλευρά στη δημιουργία- σε συνεργασία και με τη Διοίκηση του ΕΦΚΑ- ενός πιο λειτουργικού οργανωτικού μοντέλου. Καταλαβαίνετε ότι προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα μέσα!

 

Πόσοι συνταξιούχοι εκτιμάτε ότι θα έχουν λάβει προκαταβολές συντάξεων μέχρι το Πάσχα;

Έχουν μέχρι στιγμής κατατεθεί πάνω από 32.000 αιτήσεις. Η διαδικασία προχωράει ως τώρα ομαλά. Και ελπίζουμε ότι μέχρι τη λήξη της προθεσμίας στις 31 Μαρτίου θα έχουν κατατεθεί αιτήσεις από ακόμη περισσότερους συνταξιούχους. Για να συμβεί όμως αυτό θα πρέπει και οι υπόλοιποι δικαιούχοι να κινητοποιηθούν, να εκμεταλλευτούν το γεγονός ότι το κράτος ανταποκρίνεται στο αίτημά τους και να κάνουν τις αιτήσεις. Τους παροτρύνω λοιπόν και εγώ με αυτή την ευκαιρία να το κάνουν! Χρόνος υπάρχει ακόμα και η διαδικασία είναι πολύ απλή!

 

Στο νέο εργασιακό νομοσχέδιο βασική τομή είναι οι αλλαγές στην διευθέτηση του χρόνου εργασίας. Πώς θα λειτουργεί στην πράξη και γιατί στην Ελλάδα προκαλεί αντιδράσεις;

Η διευθέτηση του χρόνου εργασίας είναι μια ευρωπαϊκή νομοθεσία. Ισχύει ήδη και στην Ελλάδα. Σχεδόν σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες προχωρεί με συμφωνίες εργαζομένων και εργοδοτών. Είναι μάλιστα κάτι που συμβαίνει έντονα σε κλάδους με αυξημένη εποχικότητα (όπως ο τουρισμός), άρα με αυξομείωση στη ζήτηση. Οι χώρες λοιπόν εκείνες όπου τα συνδικάτα έχουν συμφωνήσει σε τέτοιους είδους ρυθμίσεις, έχουν επωφεληθεί από την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας κλάδων της οικονομίας- και προφανώς ζημιώνονται από αυτό χώρες που δεν το έχουν κάνει όπως η Ελλάδα- χωρίς να επηρεαστεί ο χρόνος εργασίας των εργαζομένων, διότι δεν επηρεάζονται συνολικά ρυθμίσεις όπως είναι το 8ωρο ή οι 40 ώρες εργασίας την εβδομάδα. Γίνονται απλώς διευθετήσεις του χρόνου εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου βάσει των προβλέψεων της σχετικής ευρωπαϊκής Οδηγίας. Μπορεί δηλαδή ο εργαζόμενος να δουλέψει για κάποια περίοδο του χρόνου μέχρι 10 ώρες την ημέρα. Και για αντίστοιχη περίοδο του ίδιου έτους να δουλεύει για 6 ώρες την ημέρα ή να παίρνει ρεπό. Κάτι τέτοιο μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να διευκολύνει και τους ίδιους τους εργαζομένους ανάλογα με το πώς έχουν οργανώσει τη ζωή τους. Γι’αυτό και προσανατολιζόμαστε να δώσουμε τη δυνατότητα στους εργαζομένους που το επιθυμούν να εκμεταλλευτούν τη δυνατότητα αυτή και να υπογράφουν, εφόσον θέλουν, ατομικές συμβάσεις εργασίας με τους εργοδότες τους σε αυτή τη βάση. Είναι άραγε λιγότερο «έξυπνοι» οι εργαζόμενοι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες που εκμεταλλεύονται τέτοιες ρυθμίσεις, από τους εγχώριους εισαγγελείς που επικαλούνται ιδεολογικά «φαντάσματα του παρελθόντος»; Νομίζω πως όχι! Και για αυτό και σε αυτό τον τομέα εμείς ακολουθούμε το δρόμο της Ευρώπης!

 

Ποιες άλλες κομβικές αλλαγές έρχονται στα εργασιακά;

Είναι ένα νομοσχέδιο που φιλοδοξεί να φέρει τη χώρα στον ευρωπαϊκό «μέσο όρο» σε μια σειρά ζητημάτων, αλλά και να αντιμετωπίσει μία σειρά υστερήσεων της Ελλάδας λόγω του πολύ απλού γεγονότος ότι διαθέτουμε ένα εργατικό δίκαιο που έχει ηλικία περίπου 40 ετών! Για αυτό προωθούμε: Την ψηφιακή κάρτα εργασίας για την προστασία των εργαζομένων από καταχρήσεις των εργοδοτών ιδιαίτερα σε σχέση με το ωράριο εργασίας και τις υπερωρίες. Το πλαίσιο για τις γονικές άδειες, εισάγοντας μάλιστα για πρώτη φορά την άδεια πατρότητας. Ρυθμίσεις για την καταπολέμηση της σεξουαλική βίας και της παρενόχλησης στους χώρους εργασίας. Ρυθμίσεις για τη διαφάνεια στο συνδικαλισμό. Το  πλαίσιο για τη διευθέτηση ατομικών και συλλογικών διαφορών μέσω του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ). Μέτρα για τις νέες μορφές απασχόλησης όπως οι λεγόμενες συνεργατικές πλατφόρμες (delivery, κλπ.). Ρυθμίσεις για την τηλεργασία που τόσο έντονα μπήκε στη ζωή μας τον τελευταίο χρόνο. Πρόκειται για μία μεταρρύθμιση που συνδυάζει την αποτελεσματική προστασία των εργαζομένων από τη μια πλευρά και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας από την άλλη!

 

Σας ανησυχούν κραδασμοί στο μέτωπο της ανεργίας και μια «έκρηξη» την επόμενη ημέρα, καθώς σταδιακά θα σταματούν τα γενναία πακέτα στήριξης της οικονομίας; Τι σκοπεύετε να κάνετε για αυτό;

Αυτό τον τελευταίο ένα χρόνο παρασχέθηκε από την κυβέρνηση μία άνευ προηγουμένου στήριξη της οικονομίας και της κοινωνίας. Έχουμε ήδη δώσει 35 δις και σύντομα φτάνουμε τα 37. Παρόλα αυτά, καθώς μαζί με τις υγιείς επιχειρήσεις που στηρίχθηκαν, στηρίχθηκαν και άλλες που υπό κανονικές συνθήκες ίσως δεν θα τα κατάφερναν, είναι λογικό την επόμενη μέρα να υπάρξουν κάποιοι κραδασμοί. Ορισμένοι κλάδοι και επιχειρήσεις θα ανακάμψουν γρήγορα ωφελούμενοι από την άνοδο της οικονομίας και της ζήτησης. Άλλοι όμως κλάδοι και επιχειρήσεις ίσως βρεθούν μπροστά σε ένα δύσκολο περιβάλλον. Η προσοχή μας θα στραφεί κυρίως σε αυτούς τους τελευταίους, αλλά και σε κλάδους όπως ο τουρισμός, η εστίαση, το λιανεμπόριο. Αυτό θα γίνει στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας η οποία περιλαμβάνει: Τις πολιτικές επιδοτούμενης απασχόλησης σε συνάρτηση και με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις. Τις πολιτικές κατάρτισης και επανακατάρτισης- με έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες- οι οποίες θα παίξουν κομβικό ρόλο στη μετάβαση από τα μέτρα στήριξης στη νέα εποχή. Και τον ανασχεδιασμό των πολιτικών απασχόλησης έτσι ώστε αυτές να απαντούν στις ανάγκες της νέας εποχής!

 

Πότε θα θεσπιστεί και θα γίνει πράξη ο ατομικός συνταξιοδοτικός «κουμπαράς» για τις επικουρικές;

Προγραμματίζουμε την παρουσίαση του νομοσχεδίου μέσα στο 1ο εξάμηνο του έτους και την εφαρμογή του από 01.01.2022. Θα αφορά όλους τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας και (εθελοντικά) τους νέους ασφαλισμένους μέχρι 35 ετών. Πρόκειται για μία μεταρρύθμιση ευρωπαϊκού πνεύματος που φιλοδοξεί να δώσει στους νέους ασφαλισμένους περισσότερη ελευθερία αλλά και μεγαλύτερο έλεγχο εν τέλει στη διαμόρφωση του τελικού ύψους της σύνταξής τους!

 

 

Μαρ 21

Έκδοση συντάξεων και από ιδιώτες - συνέντευξη στην εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Πιστοποιημένοι ιδιώτες, δικηγόροι και λογιστές θα κληθούν να συνδράμουν τη μάχη για την έκδοση των συντάξεων, παλαιών και νέων, όπως αποκαλύπτει με συνέντευξη του στην «Κ» ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης. Έχοντας επενδύσει προσωπικά στην επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων, ο κ. Χατζηδάκης επισημαίνει ότι απαιτούνται γρήγορες και αποτελεσματικές λύσεις και ξεκαθαρίζει ότι ο ιδιωτικός τομέας θα συνδράμει με τις δυνάμεις και τις ιδέες του. Περιγράφει πώς θα λειτουργεί το νέο σώμα πιστοποιημένων ιδιωτών, αλλά και τα επόμενα μέτρα που αφορούν κατά κύριο λόγο την απλούστευση των διαδικασιών στις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης. Ο υπουργός Εργασίας ανοίγει τα χαρτιά του και για το εργασιακό νομοσχέδιο, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή, εφόσον έχει αρχίσει να ανοίγει και η αγορά. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, το ευέλικτο 8ωρο θα εφαρμόζεται έπειτα από ατομική συμφωνία εργαζομένου και εργοδότη. Όσο για την επόμενη μέρα και την «αποσωλήνωση» της αγοράς εργασίας ο υπουργός προαναγγέλλει μέτρα, στη βάση των προτάσεων ειδικής ομάδας που έχει δημιουργηθεί στο υπουργείο Εργασίας.

Πότε θα δοθούν οι πρώτες προκαταβολές συντάξεων; Σας φοβίζει η πιθανότητα να λάβουν σύνταξη και κάποιοι που τελικά θα διαπιστωθεί πως δεν το δικαιούνται, όπως επισημαίνουν οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου;

Μέχρι στιγμής τα πράγματα εξελίσσονται με βάση το χρονοδιάγραμμα της Διοίκησης του ΕΦΚΑ. Με είχαν διαβεβαιώσει ότι η πλατφόρμα για αυτό το σημαντικό μέτρο ανακούφισης των συνταξιούχων θα έβγαινε στον αέρα στις 10 Μαρτίου και τηρήθηκε. Τώρα με διαβεβαιώνουν ότι οι συντάξεις αυτές θα δοθούν πριν από το Πάσχα. Και πράγματι, η διαδικασία προχωράει ομαλά. Έχουν κατατεθεί μέχρι τώρα πάνω από 30.000 αιτήσεις. Σε σχέση με τους δικαιούχους, στον τελευταίο νόμο αλλά και στη σχετική Υπουργική Απόφαση, υπάρχουν όλες οι εγγυήσεις για να υπάρχουν συμψηφισμοί για όσους τυχόν δεν δικαιούνται εθνική σύνταξη. Σήμερα γνωρίζουμε ότι αυτοί που δεν λαμβάνουν τελικά το ύψος της σύνταξης που προσδοκούν είναι ένα πολύ μικρό ποσοστό. Ωστόσο ακόμα και αυτοί παίρνουν τελικά κάποια σύνταξη ή ένα βοήθημα αργότερα. Πείτε μου, παρακαλώ, κ. Σαλούρου, είναι λόγος αυτός να μένουν σε ομηρία δεκάδες χιλιάδες άλλοι συνταξιούχοι την ίδια στιγμή; Αν κάναμε κάτι τέτοιο, θα ήταν πολιτικός και κοινωνικός σαδισμός. Και αυτό δεν πρόκειται να το ανεχθώ.

Τι απαντάτε σε όσους υποστηρίζουν ότι θέλετε να μπουν ιδιώτες στον e-ΕΦΚΑ δημιουργώντας παράκεντρα εξουσίας και τριβές με τους εργαζόμενους;

Πού ζουν αυτοί που τα λένε αυτά; Όσοι ξέρουν από ΕΦΚΑ, δεν έχουν δει ιδιωτικές εταιρίες να συνεργάζονται με τον ΕΦΚΑ τόσα χρόνια; Ε, λοιπόν σκοπός μας είναι ο ιδιωτικός τομέας να συνδράμει με τις δυνάμεις του και τις ιδέες του τη συνολική προσπάθεια για την επιτάχυνση της καταβολής των συντάξεων. Οι δε συνταξιούχοι δεν νοιάζονται καθόλου εάν η σύνταξή τους θα βγει μετά από συνδρομή του ιδιωτικού τομέα ή όχι. Τους ενδιαφέρει απλώς να την πάρουν.

Σε αυτό το πλαίσιο, ποια είναι τα επόμενα βήματα–μέτρα που θα λάβετε μετά και τις εισηγήσεις της αρμόδιας επιτροπής που έχει δημιουργηθεί με επικεφαλής τον κ. Κεφαλογιάννη;

Το Υπουργείο, η Ομάδα Έργου και η Διοίκηση του ΕΦΚΑ «χτίζουν» πάνω σε σημαντική προηγηθείσα προσπάθεια της Διοίκησης του ΕΦΚΑ. Οι συντάξεις που δόθηκαν το 2020 πχ. ήταν κατά 31% περισσότερες σε σχέση με το 2019. Με αυτή τη λογική προχωρούμε και σε περαιτέρω μέτρα. Τις αμέσως επόμενες μέρες θα καταθέσουμε στη Βουλή ρύθμιση περαιτέρω απλούστευσης. Φυσικά δεν θα λύσουμε όλα τα ζητήματα, αλλά θα επικεντρωθούμε σε μερικά «χοντρά». Ένα από αυτά θα είναι και η απλούστευση ορισμένων διαδικασιών για τις διαδοχικές συντάξεις, που παραμένουν ένα μεγάλο «αγκάθι». Η πιο μεγάλη τομή όμως θα είναι η συμμετοχή πιστοποιημένων επαγγελματιών, δικηγόρων ή λογιστών, στη διαδικασία έκδοσης της σύνταξης, είτε προσωρινής είτε οριστικής. Πάνω-κάτω πάμε να κάνουμε και στις συντάξεις αυτό που έχει γίνει ήδη για τους πολεοδομικούς ελέγχους με τους μηχανικούς και αυτό που θεσμοθέτησα πρόσφατα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος με τους ιδιώτες περιβαλλοντικούς ελεγκτές για την έκδοση των περιβαλλοντικών αδειών.

Πώς ακριβώς θα λειτουργούν;

Πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές θα μπορούν να διαπιστώνουν το χρόνο ασφάλισης και να εκδίδουν σχετική βεβαίωση, την ύπαρξη ή μη οφειλόμενων εισφορών του ασφαλισμένου, αλλά και να εκδίδουν απόφαση προσωρινής κύριας σύνταξης ή και οριστικής σύνταξης κύριας και επικουρικής. Εφόσον είναι πιστοποιημένοι, θα μπορούν να ασχοληθούν τόσο με τις εκκρεμείς αιτήσεις όσο και με τις νέες που θα υποβάλλονται εφεξής. Επενδύω προσωπικά πολύ σε αυτή την απόφαση, διότι ρίχνει και άλλες δυνάμεις στη μάχη και μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στην επιτάχυνση της απονομής συντάξεων. Το οφείλουμε στους συνταξιούχους. Πρέπει να δώσουμε γρήγορες και αποτελεσματικές λύσεις.

Πότε αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τις επικουρικές συντάξεις;

Στόχος είναι να παρουσιαστεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους. Τη φιλοσοφία, πάντως, τη γνωρίζετε. Μας ενδιαφέρει οι νέοι εργαζόμενοι και όσοι είναι μέχρι 35 ετών να μπορούν, χωρίς το κράτος να φροντίζει πριν από αυτούς για αυτούς, να δημιουργούν ένα ατομικό συνταξιοδοτικό «κουμπαρά», προσδιορίζοντας ως ένα βαθμό οι ίδιοι το ύψος της σύνταξής τους. Είναι σημαντικό να ενισχύεται η ελευθερία επιλογών των νέων ανθρώπων, αλλά και να μπορούν να ακολουθούν κάτι που γίνεται ήδη στην Ευρώπη, αντί να παραμένουμε δέσμιοι δογμάτων που έχουν καταρρεύσει στην πράξη. Πολύ περισσότερο καθώς έχουν αλλάξει πλήρως τα δημογραφικά δεδομένα σε σχέση με την περίοδο που στήθηκε το σημερινό ασφαλιστικό.

Και έπειτα από αυτή τη μεταρρύθμιση, το ασφαλιστικό θα έχει «λυθεί»; Γιατί πολλοί υποστηρίζουν ότι η συνταξιοδοτική δαπάνη παραμένει υψηλή και η πανδημία αναμένεται να επιδεινώσει το πρόβλημα…

Στο ασφαλιστικό σύστημα έχουν γίνει αλλεπάλληλες παρεμβάσεις την τελευταία δεκαετία. Η βασική παρέμβαση της επόμενης περιόδου είναι ακριβώς η παρέμβαση για τις επικουρικές συντάξεις. Παρακολουθούμε φυσικά την εξέλιξη όλων των δεικτών, αλλά το μυαλό μας είναι βασικά στην κατάθεση αυτού του νομοσχεδίου και στην επίλυση του θέματος με την καθυστέρηση της καταβολής συντάξεων, που δεν παίρνει αναβολή.

Κατά τη διαχείριση της πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης, η κυβέρνηση και δη το υπουργείο Εργασίας φαίνεται πως ανταπεξήλθε με ιδιαίτερη ικανότητα στην πρόκληση για προστασία των θέσεων εργασίας και των εισοδημάτων των εργαζόμενων. Τι θα γίνει όμως με την επόμενη μέρα;

Πράγματι, έχουμε τη 2η καλύτερη επίδοση στην Ευρώπη στη συγκράτηση της ανεργίας τον τελευταίο χρόνο χάρη στα μέτρα που υιοθετήθηκαν από την κυβέρνηση και ειδικά το Υπουργείο Εργασίας. Ωστόσο, η επόμενη μέρα δεν μας αφήνει καθόλου αδιάφορους. Έχει ήδη δημιουργηθεί στο Υπουργείο μας ομάδα εργασίας με επικεφαλής τον Υφυπουργό κ. Τσακλόγλου και στο τέλος Μαρτίου θα παραδώσει το πόρισμά της για να το συζητήσουμε με τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση.

Φοβάστε έκρηξη των απολύσεων; Ποιο είναι το σχέδιό σας για την «αποσωλήνωση» της αγοράς εργασίας; Ποιος ο ρόλος των ευρωπαϊκών πόρων;

Αυτή τη χρονιά, μαζί με τις υγιείς επιχειρήσεις που στηρίχθηκαν, στηρίχθηκαν και άλλες που υπό κανονικές συνθήκες ίσως δεν θα επιβίωναν. Είναι λογικό λοιπόν την επόμενη μέρα να υπάρξουν κραδασμοί. Θα υπάρξουν δύο αντίρροπες δυνάμεις: Η άνοδος της οικονομίας συνολικά λόγω και της ανόδου της ζήτησης· και ορισμένες επιχειρήσεις ή ίσως και κάποιοι κλάδοι που είναι σε μετάβαση οι οποίοι θα βρεθούν μπροστά σε ένα αρνητικό περιβάλλον. Η προσπάθειά μας θα εδράζεται σε πολιτικές επιδοτούμενης απασχόλησης, στον βαθμό που αυτές επιτρέπονται από το ενωσιακό δίκαιο. Αλλά και σε δυναμικές πολιτικές κατάρτισης με ουσιαστική αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων. Και σε έναν συνολικότερο επανασχεδιασμό των πολιτικών απασχόλησης, έτσι ώστε να απαντούν στις ανάγκες της συγκυρίας. Εννοείται ότι οι δράσεις μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ θα είναι εμπροσθοβαρείς και θα δοθεί μεγάλη έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες.

Πότε θα κατατεθεί στη Βουλή το εργασιακό νομοσχέδιο;

Το νομοσχέδιο είναι έτοιμο σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αν θέλαμε να το περάσουμε χωρίς εκτεταμένο διάλογο, γνωρίζετε ότι έχουμε την πλειοψηφία στη Βουλή, θα μπορούσε να έχει ήδη περάσει. Δίνουμε περισσότερο χρόνο διότι δεν θέλουμε να το καταθέσουμε μεσούσης της πανδημίας και των σχετικών μέτρων. Όμως, καθώς όλοι ελπίζουμε πως η οικονομία θα αρχίσει σταδιακά να ανοίγει, θα προχωρήσουμε σύντομα στην παρουσίασή του, έτσι ώστε να ακολουθήσει η σχετική διαβούλευση. Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του εργατικού δικαίου θα είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση με στόχο την προσαρμογή της αγοράς εργασίας στα σύγχρονα ευρωπαϊκά οικονομικά και τεχνολογικά δεδομένα. Επειδή γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχουν εργαζόμενοι χωρίς επιχειρήσεις, ούτε επιχειρήσεις με τους εργαζόμενους «στα κεραμίδια», θέλουμε να συνδυάσουμε όσο περισσότερο γίνεται την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας με την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων.

Ποιες είναι οι βασικές ρυθμίσεις του;

Θα υπάρχουν: Ρυθμίσεις για την αναβάθμιση του συστήματος «Εργάνη», με παράλληλη εισαγωγή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, που θα είναι βασικό όπλο προστασίας του εργαζομένου από καταχρήσεις της εργοδοτικής πλευράς, ιδιαίτερα για το ωράριο εργασίας και τις υπερωρίες. Ρυθμίσεις για την ισορροπία οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής, όπως η άδεια πατρότητας για πρώτη φορά στους πατεράδες. Μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας και της σεξουαλικής παρενόχλησης στους χώρους εργασίας. Ρυθμίσεις για μεγαλύτερη διαφάνεια στο συνδικαλισμό. Εκσυγχρονισμός του πλαισίου για τη διευθέτηση ατομικών και συλλογικών διαφορών μέσω του ΣΕΠΕ και του ΟΜΕΔ. Και, τέλος, μια σειρά από σημαντικές παρεμβάσεις στο ατομικό εργατικό δίκαιο, όπως η τηλεργασία, η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, η λήψη μέτρων για νέες μορφές απασχόλησης όπως οι λεγόμενες συνεργατικές πλατφόρμες (delivery, κ.λπ.).

Ήδη έχουν εκφραστεί αντιδράσεις για τις αλλαγές στη διευθέτηση εργασίας, το λεγόμενο ευέλικτο 8ωρο… Τι θα αλλάξει και γιατί δεν προχώρησε μέχρι σήμερα ο θεσμός; Μήπως η ελληνική αγορά εργασίας δεν έχει ανάγκη το συγκεκριμένο εργαλείο;

Η διευθέτηση του χρόνου εργασίας έχει προχωρήσει σχεδόν σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες με συμφωνίες εργαζομένων και εργοδοτών. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα σε κλάδους με αυξημένη εποχικότητα, άρα με αυξομείωση στη ζήτηση. Στις υπόλοιπες χώρες που τα συνδικάτα έχουν συμφωνήσει σε τέτοιους είδους ρυθμίσεις έχει ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα κλάδων της οικονομίας- προφανώς επί ζημία χωρών που δεν το έχουν κάνει όπως εμείς- χωρίς να επηρεαστεί ο χρόνος εργασίας των εργαζομένων, γιατί δεν επηρεάζονται συνολικά ρυθμίσεις όπως είναι το 8ωρο ή οι 40 ώρες εργασίας την εβδομάδα. Γίνονται απλώς διευθετήσεις βάσει της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας σε επίπεδο εξαμήνου. Μπορείς, δηλαδή, να δουλέψεις για κάποια περίοδο του χρόνου μέχρι 10 ώρες την ημέρα. Και για αντίστοιχη περίοδο του ίδιου έτους να δουλεύεις για 6 ώρες την ημέρα ή να παίρνεις ρεπό. Αυτό μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να είναι ακόμα και διευκόλυνση για κάποιους εργαζομένους, ανάλογα με το πώς έχουν δομήσει την προσωπική και οικογενειακή τους ζωή. Γι’ αυτό και προσανατολιζόμαστε να δώσουμε τη δυνατότητα στους εργαζομένους που το επιθυμούν να εκμεταλλευτούν τη δυνατότητα αυτή και να υπογράφουν, εφόσον θέλουν, ατομικές συμβάσεις εργασίας με τους εργοδότες τους πάνω σε αυτή τη βάση. Δεν έχω αντιληφθεί προσωπικά οι εργαζόμενοι που έχουν ενταχθεί σε τέτοια προγράμματα στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες να έχουν λιγότερα δικαιώματα από όσα έχουν οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα.

Τι προβλέπεται σχετικά με τις γονικές άδειες;

Φέρνουμε ρυθμίσεις που στηρίζουν την ισότητα των φύλων και συμφιλιώνουν την επαγγελματική με την οικογενειακή ζωή. Δίνουμε για πρώτη φορά άδεια πατρότητας 14 εργάσιμων ημερών με πλήρεις αποδοχές λόγω γέννησης τέκνου σε όλους τους πατεράδες. Παράλληλα, ενισχύουμε το θεσμό της γονικής άδειας για τους δύο γονείς, καθώς η μέχρι τώρα ισχύουσα άνευ αποδοχών γονική άδεια των 4 μηνών, θα επιδοτείται από τον ΟΑΕΔ για τους 2 πρώτους μήνες και για τους δύο γονείς και με αυτό τον τρόπο αίρουμε ένα αντικίνητρο για την πρόσληψη γυναικών.

Όσον αφορά τον συνδικαλιστικό νόμο, τι θα αλλάξει και κυρίως ποιες ανάγκες υπαγορεύουν τις αλλαγές αυτές;

Όλοι θυμόμαστε τις σκηνές από το πρόσφατο συνέδριο της ΓΣΕΕ. Οι ξυλοδαρμοί δεν ενισχύουν την αξιοπιστία του συνδικαλιστικού κινήματος. Θα φέρουμε λοιπόν μία σειρά ρυθμίσεων οι οποίες θα διασφαλίζουν τη διαφάνεια και την εγκυρότητα στον τρόπο λήψεως των αποφάσεων. Εάν ο συνδικαλισμός γίνεται ερήμην των πραγματικών εργαζομένων, τότε δεν μπορεί και να εξυπηρετεί τα συμφέροντα των εργαζομένων.