Ιουν 6

Άλλο η απεργία και άλλο η παρανομία - συνέντευξη στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

«Άλλο η απεργία και άλλο η παρανομία» ξεκαθαρίζει μέσω του «Βήματος της Κυριακής» ο υπουργός Εργασίας κ. Κωστής Χατζηδάκης, προαναγγέλλοντας ότι οι απεργίες που κηρύσσονται παράνομες από το δικαστήριο δεν θα μπορούν να επαναποφασίζονται από υπέρτερη -δευτεροβάθμια ή τριτοβάθμια-συνδικαλιστική οργάνωση. «Οι συνδικαλιστές που παρανομούν κατά τη διάρκεια της απεργίας θα υπόκεινται σε αστικές ευθύνες» προσθέτει.

Λάβρος κατά πάντων -αντιπολίτευσης και συνδικαλιστών- ο υπουργός Εργασίας, λίγες ημέρες πριν από τη συζήτηση του εργασιακού νομοσχεδίου στη Βουλή και της εκδήλωσης της 24ωρης γενικής απεργίας, απαντά στο σύνολο των επικρίσεων και των αντιδράσεων που δέχεται για τις νέες ρυθμίσεις που εισάγει το νομοσχέδιο του. «Ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει μια ακόμη πολιτική θεατρική παράσταση, μιλάει με τσιτάτα, ενώ εμείς παρακολουθούμε τις εξελίξεις και αναζητούμε δίκαιες και ισορροπημένες λύσεις» λέει χαρακτηριστικά. Και προσθέτει: «Οι συνδικαλιστές ενοχλούνται από τα ηλεκτρονικά μητρώα και την ηλεκτρονική ψηφοφορία που εισάγουμε, όπως και από την κατάργηση της χρηματοδότησης των οργανώσεων από εργοδότες και κόμματα. Αυτό είναι το πρόβλημά τους».

 

Κύριε υπουργέ, η διευθέτηση του χρόνου εργασίας και το ωράριο είναι οι διατάξεις του νομοσχεδίου σας που έχουν δεχθεί τις εντονότερες κριτικές. Τελικώς αλλάζετε το 8ωρο, με τον τρόπο που εφαρμόζετε την αυξομείωση των ωρών εργασίας ανά περιόδους;

Όσα ισχυρίζεται η αντιπολίτευση για την διευθέτηση του χρόνου εργασίας, λυπάμαι που το λέω, είναι κωμικοτραγικά. Ποιος μπορεί, άραγε, να πιστέψει ότι θα ήταν δυνατόν να καταργηθεί το 8ωρο σε μία χώρα της ΕΕ; Υπάρχουν σαφείς προβλέψεις στον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη. Ακόμα σαφέστερες στο ίδιο το νομοσχέδιο (άρθρο 55). Ποιος, επίσης, σοβαρός άνθρωπος θα μπορούσε να ισχυρισθεί ότι εισάγεται για πρώτη φορά η διευθέτηση όταν ισχύει 30 χρόνια τώρα στην Ελλάδα και έχει εφαρμοστεί συγκεκριμένα στον ΟΤΕ, στην Alpha Bank, στον Παπαστράτο, στην ΗΒΗ και στον ξενοδοχειακό κλάδο; Είναι μια επιλογή, εναλλακτική των υπερωριών, η οποία ισχύει σε όλη την Ευρώπη, προσφέρεται από το 54% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και εφαρμοζόταν στην Ελλάδα και επί ΣΥΡΙΖΑ. Εμείς δίνουμε απλώς την δυνατότητα στον εργαζόμενο, αν τον εξυπηρετεί, να το ζητήσει και μόνος του, είτε σε επιχειρήσεις που δεν υπάρχουν σωματεία, είτε εν πάση περιπτώσει για λόγους συμφιλίωσης της επαγγελματικής και προσωπικής του ζωής. Να δουλεύει δηλαδή λίγο παραπάνω από Δευτέρα έως Πέμπτη και να πληρώνεται για να κάθεται τις Παρασκευές. Είναι, άραγε, φιλεργατικό να του αρνηθούμε να βλέπει λίγο παραπάνω την οικογένειά του;

 

Ναι, αλλά η ατομική συμφωνία μεταξύ εργοδότη και εργαζομένου, δημιουργεί μια νέα πραγματικότητα και ανατρέπει τις υφιστάμενες εργασιακές ισορροπίες.

Μα, στις 20 Ιουνίου του 2019, όλα τα κράτη της ΕΕ, προσυπέγραψαν την Οδηγία 1158 η οποία εισάγει τη λογική των ατομικών συμβάσεων με πρωτοβουλία του εργαζομένου για λόγους συμφιλίωσης της επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.  Οδηγία που προσυπέγραψε ο ΣΥΡΙΖΑ και εμείς απλώς ενσωματώνουμε στο εθνικό δίκαιο. Θα καταψηφίσει ο ΣΥΡΙΖΑ αυτό που υπέγραψε; Ή, μήπως, τους ενοχλεί ότι εμείς δεν περιοριζόμαστε, όπως λέει η Οδηγία, στους παντρεμένους με παιδιά κάτω των 8 ετών, αλλά δίνουμε αυτή την δυνατότητα σε όλους τους εργαζομένους που το θέλουν; Τους πειράζει δηλαδή να ζητάνε αντίστοιχες ρυθμίσεις για τον εαυτό τους οι παντρεμένοι χωρίς παιδιά, οι φοιτητές κλπ; Αν αυτό είναι το πρόβλημα, ας ψηφίσουν τουλάχιστον την Οδηγία που οι ίδιοι προσυπέγραψαν!

Κριτική διατυπώνεται και για το θέμα των υπερωριών όπου πολλοί διαπιστώνουν ότι θα επέλθει μείωση στην αμοιβή της επιπλέον εργασίας σε σχέση με σήμερα. Τι τους απαντάτε;

Διερωτώμαι, πώς είναι δυνατό να επέλθει μείωση του εισοδήματος από υπερωρίες ενός εργαζομένου, ο οποίος είχε μέχρι τώρα ανώτατο όριο υπερωριών τις 96 ώρες το χρόνο (στη βιομηχανία), ενώ τώρα μπορεί να δουλεύει μέχρι 150 ώρες το χρόνο; Ρωτώ κάθε καλόπιστο αναγνώστη, είναι αυτό μείωση ή αύξηση; Είναι μεγαλύτερος αριθμός το 96 ή το 150; Τώρα, αν αναφέρονται στην υπερωριακή απασχόληση πλέον των 96 ωρών στη βιομηχανία ή των 120 ωρών στις υπηρεσίες, προφανώς ξεχνάνε να σημειώσουν ότι αυτή ήταν αδήλωτη, μαύρη εργασία. Αυτήν την εργασία υποστηρίζουν; Για να πληρωθεί ο εργαζόμενος σε αυτές τις περιπτώσεις έπρεπε, ή να την καταγγείλει, ή να επέμβει το ΣΕΠΕ! Στη δική μας περίπτωση, πέραν της αύξησης του ορίου των υπερωριών, δηλαδή των χρημάτων που τελικά βάζει στην τσέπη ο εργαζόμενος, προβλέπεται ότι αυτές ακριβώς οι μη-δηλωμένες υπερωρίες, δεν θα πληρώνονται με 80% προσαύξηση, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα, αλλά με 120%!

Εφόσον δεν υπάρχουν αρνητικές για τους εργαζόμενους αλλαγές, προς τι η δριμεία αντίδραση του συνόλου – σχεδόν – της αντιπολίτευσης, αλλά και των συνδικαλιστικών οργανώσεων;

Μην ξεχνάτε, ποιο είναι το πολιτικό εμπόρευμα, ορισμένων τουλάχιστον κομμάτων της αντιπολίτευσης. Είναι η συνεχής επανάληψη της «μονοπωλιακής» ευαισθησίας τους απέναντι στους εργαζομένους και η εξίσου αδιάλειπτη επίθεση σε εμάς για «οδοστρωτήρες» και «γαλέρες». Εκείνοι μιλάνε με τσιτάτα, ενώ εμείς παρακολουθούμε τις εξελίξεις και προσπαθούμε να βρούμε δίκαιες και ισορροπημένες λύσεις που να συνδυάζουν την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα με την προστασία των εργαζομένων. Ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει μία ακόμα πολιτική-θεατρική παράσταση. Το πολιτικό θέατρο όμως θα ξεχαστεί και θα μείνουν όλες αυτές οι αλλαγές που δίνουν περισσότερες ευκαιρίες τόσο στην οικονομία, όσο και στον εργαζόμενο.

 

Δεν μου απαντήσατε όμως για τις συνδικαλιστικές οργανώσεις.

Δεν έχουμε δικές μας πατέντες. Φέρνουμε ρυθμίσεις οι οποίες ισχύουν σε όλη σχεδόν την ΕΕ. Μπορεί ορισμένοι συνδικαλιστές να ενοχλούνται γιατί εισάγουμε ηλεκτρονικά μητρώα, ηλεκτρονικές ψηφοφορίες και γενικότερα μέτρα διαφάνειας στον συνδικαλισμό. Επιπλέον, ορίζουμε ότι η συνδικαλιστική προστασία θα είναι στο επίπεδο αυτής των εγκύων, διότι σήμερα είναι ακόμα ισχυρότερη. Ενώ, επίσης, καταργούμε την χρηματοδότηση των συνδικαλιστικών οργανώσεων από εργοδότες (ιδιώτες ή Δημόσιο) και από κόμματα. Αν αυτό είναι το πρόβλημά τους, θα ήταν εντιμότερο να το πουν, από το να κάνουν μία έωλη κριτική που δεν έχει καμία σχέση με το νομοσχέδιο.

 

Η ΓΣΕΕ σε υπόμνημά της αναφέρεται, μεταξύ των άλλων, στις αλλαγές που επέρχονται στον τρόπο λήψης της απόφασης για απεργία και στη διαδικασία νομιμοποίησής της, μιλώντας για «παρεμπόδιση και εξουδετέρωση του δικαιώματος της απεργίας» και  «παραβίαση της μυστικότητας της ψηφοφορίας».  Ποια είναι η δική σας άποψη;

Θυμόμαστε όλοι τους ξυλοδαρμούς στο πρόσφατο συνέδριο της ΓΣΕΕ, αλλά και τις καταγγελίες των ίδιων των συνδικαλιστών για έλλειψη διαφάνειας. Οι ρυθμίσεις που ανέφερα σε αυτό αποσκοπούν: Διαφάνεια, καθαροί κανόνες, ενίσχυση της αξιοπιστίας του συνδικαλισμού. Όσο για τη ρύθμιση για τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας (μετρό, ακτοπλοΐα, απορρίμματα κ.λπ.) να παρέχεται το 1/3 της υπηρεσίας στις απεργίες, δεν φέρνουμε παρά μια ρύθμιση που ισχύει στη Γαλλία, στο Βέλγιο, στην Αυστραλία, στον Καναδά κ.λπ. Οι απεργίες γίνονται εναντίον των κυβερνήσεων και της εργοδοσίας. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι ένας συνδικαλιστής θα ήθελε να στραφεί εναντίον π.χ. ενός ηλικιωμένου, ο οποίος θα μένει αποκλεισμένος στο σπίτι του, λόγω μιας αντίληψης για την απεργία, που είμαι βέβαιος ότι δεν συνάδει με την ευαισθησία που έχουν απέναντι στην κοινωνία οι ίδιοι οι απλοί απεργοί.

 

Με μια τροποποίηση που φέρατε τώρα στη Βουλή προβλέπεται για πρώτη φορά ότι δεν μπορεί το Εργατικό Κέντρο ή η ΓΣΕΕ να επαναπροκηρύξει μια απεργία που έχει κηρυχθεί καταχρηστική από ένα δικαστήριο. Δεν θεωρείτε ότι με αυτόν τον τρόπο περιορίζεται το δικαίωμα της απεργίας;

Θυμηθείτε απλώς τι έγινε πρόσφατα στο μετρό. Ένα από τα πολλά σωματεία προκήρυξε απεργία, στην οποία συμμετείχαν μερικές δεκάδες υπαλλήλων. Σταμάτησε το μετρό της Αθήνας και εκατοντάδες χιλιάδες Αθηναίοι ταλαιπωρήθηκαν. Το ίδιο έγινε την περασμένη Πέμπτη στο λιμάνι του Πειραιά. Είναι, άραγε, σεβασμός απέναντι στην δικαιοσύνη και στο κοινωνικό σύνολο, μια απεργία που κηρύσσεται παράνομη και καταχρηστική από ένα δικαστήριο, να επαναπροκηρύσσεται αμέσως από ένα δευτεροβάθμιο ή τριτοβάθμιο όργανο; Αφού έχει κηρυχθεί παράνομη, ας επαναπροκηρυχθεί από τους ίδιους. Αλλά τηρώντας τους κανόνες που προβλέπονται από τους νόμους. Που είναι νόμοι  κράτους-μέλους της ΕΕ. Για τον ίδιο λόγο προβλέπουμε και αστική ευθύνη όσων συνδικαλιστών προβαίνουν σε παράνομες πράξεις κατά τη διάρκεια μιας απεργίας. Όχι φυσικά όλων των συνδικαλιστών της οργάνωσης, αλλά αυτών που παρανομούν. Διότι άλλο απεργία και άλλο παρανομία. Αυτή η πρακτική, της παράκαμψης ουσιαστικά των νόμων και της δικαιοσύνης, θεωρώ ότι είναι μια πρακτική προσβλητική τελικά απέναντι στην ίδια την κοινωνία και τους θεσμούς.

 

Η ψηφιακή κάρτα εργασίας, που αποτελεί τη διάταξη με την υψηλότερη αποδοχή, είναι ικανή να ελέγξει μια αγορά εργασίας που βρίθει παραβάσεων;

Αυτό είναι το βασικό θέμα κ. Παπαδή. Και εδώ θα περίμενα δημιουργικές προτάσεις. Όσοι διαβάζουν τη συνέντευξη γνωρίζουν, ότι βασικό πρόβλημα στην ελληνική αγορά εργασίας είναι η εφαρμογή της όποιας νομοθεσίας! Υιοθετούμε λοιπόν την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας που είναι εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου του εργαζομένου, αλλά και εγγύηση για την αποφυγή αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων. Είναι ένας σύγχρονος ψηφιακός μηχανισμός, ο οποίος θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και θα προωθηθεί το ταχύτερο σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Θα εφαρμοστεί δε ανάλογα με την ιδιαιτερότητα της κάθε δουλειάς. Αλλά πάντως θα εφαρμοστεί! Αντί λοιπόν να συζητάμε για αυτά, το μόνο που ακούγεται από την αντιπολίτευση είναι μουχλιασμένα συνθήματα!

 

Αντιδράσεις – τουλάχιστον από την πλευρά των εργαζομένων - συγκεντρώνει και η διάταξη για την μετατροπή της Επιθεώρησης Εργασίας σε ανεξάρτητη αρχή. Πως απαντάται στην κριτική που σας ασκείτε ότι αντί να αναβαθμίσετε, εμπλουτίσετε και θωρακίσετε τον ΣΕΠΕ «απεκδύεστε την ευθύνη του ελέγχου».

Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον ότι εγώ, με τους «οδοστρωτήρες» και τις «γαλέρες» μου, θεωρούμαι τόσο πολύ αξιόπιστος από ορισμένα κόμματα και από ορισμένες συνδικαλιστικές οργανώσεις, ειδικά για το θέμα της Επιθεώρησης Εργασίας! Για όλα τα άλλα, είμαι χάλια! Ειδικά για αυτό, όμως, δεν υπάρχει καλύτερος! Όλα αυτά ακριβώς δείχνουν ότι είμαστε μπροστά σε μια ζαλισμένη και προκατασκευασμένη αντιπολίτευση που δεν έχει καμιά σχέση με αυτό καθαυτό το νομοσχέδιο. Εδώ μιλάμε για μια μεγάλη αλλαγή. Είμαστε η πρώτη κυβέρνηση που δημιουργεί Ανεξάρτητη Αρχή για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας με Διοικητή που θα επιλέγεται με συμμετοχή του ΑΣΕΠ. Ενώ, λοιπόν, εμείς ψηφίσαμε την αντίστοιχη ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ στην ΑΑΔΕ, ο ΣΥΡΙΖΑ ετοιμάζεται να καταψηφίσει αυτήν την αλλαγή. Μετά ψάχνουν γιατί είναι τόσο χαμηλά στις δημοσκοπήσεις!

Προβληματισμός υπάρχει και για την διάταξη που προβλέπει έξτρα αποζημίωση, αντί της επαναπρόσληψης στις περιπτώσεις άκυρης απόλυσης που κρίνεται στο δικαστήριο.

Ο ήδη υφιστάμενος, μακρύς κατάλογος για την προστασία από απολύσεις διευρύνεται. Προστίθεται π.χ. η προστασία από απόλυση του πατέρα 6 μήνες μετά τη γέννηση κάθε παιδιού του. Ο τηλε-εργαζόμενος που ασκεί το «δικαίωμα αποσύνδεσης». Τώρα, αυτό που αναφέρετε, ισχύει σε 2 βασικά περιπτώσεις. Στην περίπτωση που υπάρχει ένταση στη σχέση εργοδότη-εργαζόμενου, ή στην περίπτωση που η εταιρεία έχει σοβαρό οικονομικό πρόβλημα. Εμείς εδώ εφαρμόζουμε το σύστημα που ισχύει στη Γαλλία και την Ισπανία. Και, ρωτώ ειλικρινά, είναι λογικό να βάζουμε να συμβιώνουν στον ίδιο χώρο δύο άνθρωποι που δεν θέλει να βλέπει ο ένας τον άλλον; Και, επίσης, είναι τρελοί οι Γάλλοι και οι Ισπανοί που έχουν μια αντίστοιχη ρύθμιση;

Τελικώς, πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που περιλαμβάνει μόνο διατάξεις που προκαλούν αντιδράσεις ή έχει και ρυθμίσεις κοινά αποδεκτές; 

Πρόκειται για ένα τρισάθλιο νομοσχέδιο! (γελάει) Τόσο τρισάθλιο που εισάγει άδεια πατρότητας 14 ημερών. Που προβλέπει γονικές άδειες πληρωμένες από τον ΟΑΕΔ για 2 μήνες και για τους δύο γονείς. Ρυθμίζει θέματα για την υγεία και την ασφάλεια των αυτοαπασχολούμενων σε delivery και courier. Εξισώνει τις αποζημιώσεις απόλυσης των εργατοτεχνιτών με τους υπαλλήλους. Ρυθμίζει με ένα σύγχρονο τρόπο τα ζητήματα της τηλεργασίας. Εισάγει μέτρα καταπολέμησης της βίας και παρενόχλησης.

 

 

Ιουν 4

Συνάντηση Κ. Χατζηδάκη-Μ. Συρεγγέλα με εργαζόμενες και άνεργες γυναίκες

Η θέση των γυναικών στην αγορά εργασίας και οι προκλήσεις που αυτές αντιμετωπίζουν ήταν το αντικείμενο συνάντησης που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Πέμπτης, 3 Ιουνίου, στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και στην οποία συμμετείχαν γυναίκες διαφόρων ηλικιών και επαγγελματικών κλάδων.

Λίγο πριν από την κατάθεση του νέου εργασιακού νομοσχεδίου, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδια για τη Δημογραφική Πολιτική και την Οικογένεια, Μαρία Συρεγγέλα, και η Γενική Γραμματέας Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων Γιάννα Χορμόβα  είχαν την ευκαιρία να ακούσουν τους προβληματισμούς, αλλά και τις προτάσεις γυναικών γύρω από τα θέματα των ανισοτήτων στις αμοιβές, τις δυσκολίες στην επανένταξή τους μετά την απόκτηση παιδιών, καθώς και τα φαινόμενα σεξουαλικής παρενόχλησης και κακοποίησης.

Όπως τόνισε ο υπουργός κ. Χατζηδάκης«Μετά τις συναντήσεις με παιδιά που δουλεύουν σε delivery και με νέες και νέους εργαζόμενους, είχα σήμερα ακόμα μια ευκαιρία, μαζί με τη Μαρία Συρεγγέλα και τη Γιάννα Χορμόβα, να συζητήσω με νέες εργαζόμενες και άνεργες γυναίκες. Να μιλήσουμε για τα πραγματικά προβλήματα των πραγματικών ανθρώπων στην αγορά εργασίας. Μακριά από τον ξύλινο πολιτικό και συνδικαλιστικό λόγο.

Μιλήσαμε για τα μέτρα του νομοσχεδίου για την προστασία της εργασίας, όπως οι γονικές άδειες, το δικαίωμα αποσύνδεσης για τους τηλεργαζόμενους, τις ρυθμίσεις για τη βία και την παρενόχληση στους χώρους εργασίας.

Ανάμεσα στα άλλα επιβεβαιώθηκε πως το πιο σημαντικό μέτρο του νομοσχεδίου είναι αυτό που έχω ήδη  επισημάνει πολλές φορές: Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας! Όλες οι νέες κοπέλες με τις οποίες συναντήθηκα σήμερα μου είπαν ότι πέρα από τις προβλέψεις της νομοθεσίας, ακόμα πιο σημαντική είναι η εφαρμογή της. Και η Ψηφιακή Κάρτα είναι κάτι που αναγνωρίστηκε και από  τις ίδιες ως μια εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου και όλων των άλλων προβλέψεων που σχετίζονται με τη σύμβαση εργασίας ενός εργαζομένου.»

Από την πλευρά της η υφυπουργός κα Συρεγγέλα υπογράμμισε ότι «η ενίσχυση της θέσης των γυναικών στην αγορά εργασίας και η προστασία των δικαιωμάτων τους διαπερνά τη φιλοσοφία, αλλά κυρίως τις δράσεις και τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση. Προς αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται άλλωστε και το νέο εργασιακό νομοσχέδιο, μέσα από τις διατάξεις του οποίου προωθούνται ρυθμίσεις για την εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής και τη στήριξη της οικογένειας».

Με τα μέτρα για τη ρύθμιση του χρόνου εργασίας, οι γονείς μπορούν να ανταποκρίνονται καλύτερα στις οικογενειακές τους υποχρεώσεις, ενώ με τη θέσπιση της άδειας πατρότητας και της γονικής άδειας για κάθε γονέα, στηρίζουμε ουσιαστικά τη γυναικεία απασχόληση» ανέφερε η κα Συρεγγέλα, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προστασία των θέσεων εργασίας, καθώς το εργασιακό νομοσχέδιο προβλέπει απαγόρευση της απόλυσης των εργαζομένων για όσο χρόνο κάνουν χρήση των αδειών και διευκολύνσεων για τη συμφιλίωση προσωπικής και επαγγελματικής ζωής».

Παράλληλα η κα Συρεγγέλα αναφέρθηκε στην κύρωση της Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την εξάλειψη της βίας και της παρενόχλησης στον κόσμο της εργασίας. «Δημιουργούμε ένα αδιαπέραστο τείχος προστασίας απέναντι σε κάθε μορφή βίας στους χώρους εργασίας και προστατεύουμε τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες από μη αποδεκτές συμπεριφορές, πρακτικές και απειλές», κατέληξε.

Τέλος, η κ. Χορμόβα δήλωσε ότι: «Η ενδυνάμωση των γυναικών στην εργασία είναι πρωταρχικός μας στόχος, τον οποίο επιδιώκουμε μέσα από την υλοποίηση προγραμμάτων, από το Δίκτυο Δομών για την αντιμετώπιση της βίας κατά των γυναικών, αλλά και από την προώθηση νομοθετικών πρωτοβουλιών. Οι γυναίκες αποτελούν το μισό του πληθυσμού και η πλήρης ενεργοποίησή τους στην αγορά εργασίας δεν μπορεί παρά να μετουσιωθεί σε μεγαλύτερη ανάπτυξη. Ενισχύοντας τις γυναίκες δεν βελτιώνουμε μόνο τις ζωές τους, στηρίζουμε ταυτόχρονα και την Οικονομία και την Κοινωνία στο σύνολό της».

Ιουν 4

Συνάντηση Κωστή Χατζηδάκη με τον Εκτελεστικό Διευθυντή της Ευρωπαϊκής Αρχής Εργασίας, Cosmin Boiangiu

Οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου για την προστασία της εργασίας βρέθηκαν στο επίκεντρο της σημερινής συνάντησης του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, με τον Εκτελεστικό Διευθυντή της Ευρωπαϊκής Αρχής Εργασίας, Cosmin Boiangiu.

H Ευρωπαϊκή Αρχή Εργασίας (European LabourAuthority) είναι ένας νέος οργανισμός της ΕΕ (συστάθηκε τον Οκτώβριο του 2019), με αντικείμενο την παρακολούθηση της εφαρμογής της κοινοτικής νομοθεσίας για την κινητικότητα των εργαζομένων εντός της ΕΕ, τον συντονισμό των σχετικών πολιτικών μεταξύ των χωρών-μελών και την παροχή ενημέρωσης.

Όπως τόνισε στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο κ. Χατζηδάκης, η Ελλάδα στήριξε εξαρχής την σύσταση της ELA, καθώς θεωρεί ότι ενισχύει τον πυλώνα της ΕΕ για τα κοινωνικά δικαιώματα. Στη συνέχεια, παρουσίασε συνοπτικά τις διατάξεις του νομοσχεδίου για την προστασία της εργασίας, δίνοντας έμφαση σε δύο θέματα που σχετίζονται με το πεδίο δράσης της Ευρωπαϊκής Αρχής Εργασίας και προωθούν την καταπολέμηση της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας, την εισαγωγή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας και την αναβάθμιση του ΣΕΠΕ σε Ανεξάρτητη Αρχή (Επιθεώρηση Εργασίας).

Από την πλευρά του, ο κ. Boiangiu παρουσίασε τις βασικές δράσεις της ELΑ και ανέλυσε τις δυνατότητες συνεργασίας και ανταλλαγής καλών πρακτικών μεταξύ των χωρών-μελών της ΕΕ, ιδιαίτερα όσον αφορά στους εποχικούς εργαζόμενους σε κλάδους, όπως τον αγροτικό τομέα και τον τουρισμό, που έχουν πληγεί έντονα από την πανδημία του κορωνοϊού.

Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνος Τσακλόγλου, η γενική γραμματέας Εργασίας Άννα Στρατινάκη, ο διοικητής του ΟΑΕΔ Σπύρος Πρωτοψάλτης, ο α’ υποδιοικητής του e–ΕΦΚΑ Αλέξανδρος Βαρβέρης και ο γενικός επιθεωρητής του ΣΕΠΕ Χαράλαμπος Βούρτσης.

Μαϊ 28

Βαριά βιομηχανία ψεμάτων ο ΣΥΡΙΖΑ - συνέντευξη στην ιστοσελίδα newpost.gr

«Η ουρά της πανδημίας είναι ακόμα εδώ. Απαιτείται σοβαρότητα, υπευθυνότητα και προσοχή από όλους μας, ακόμα περισσότερο τώρα που σταδιακά ανοίγουμε την οικονομία και τον τουρισμό και επιστρέφουμε στην κανονικότητα», προειδοποιεί ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στο newpost.gr. «Κατηγορούμαστε από τη βαριά βιομηχανία παραγωγής ψεμάτων, που λέγεται ΣΥΡΙΖΑ. Στην αρχή είπαν ότι με τη ρύθμιση για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας καταργείται το 8ωρο. Απαντήσαμε ότι, και να θέλαμε να το κάνουμε, δεν θα μπορούσαμε, δεδομένου ότι η χώρα είναι κράτος-μέλος της ΕΕ και αυτά απαγορεύονται στην Ενωμένη Ευρώπη», υπογραμμίζει και τοποθετείται αναλυτικά επί των όσων προβλέπει το νέο εργασιακό νομοσχέδιο που προκαλεί τις αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης. 

Εξηγεί τι θα είναι η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας που θα δρομολογηθεί μέσω της αναβαθμισμένης ΕΡΓΑΝΗΣ και θα προβλέπει την ηλεκτρονική καταγραφή μέσω υπολογιστή, τάμπλετ ή κινητού των ωρών εργασίας, υπερωριών, ρεπό και αδειών των εργαζομένων. Αναφέρεται στο «σχέδιό για την αγορά εργασίας» και στα  πρώτα 300 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης που «έρχονται» το Φθινόπωρο για τα σχετικά προγράμματα.

«Αυτή η συζήτηση καλό είναι να κλείσει για όλους και να ασχοληθούμε με τα πραγματικά προβλήματα που έχει ο καθένας από εμάς μπροστά του» σημειώνει με νόημα σχετικά με τα σενάρια για πρόωρες εκλογές. 

Η χαλάρωση των μέτρων για την πανδημία και το άνοιγμα των δραστηριοτήτων σας ανησυχεί; 

Η ουρά της πανδημίας είναι ακόμα εδώ. Απαιτείται σοβαρότητα, υπευθυνότητα και προσοχή από όλους μας, ακόμα περισσότερο τώρα που σταδιακά ανοίγουμε την οικονομία και τον τουρισμό και επιστρέφουμε στην κανονικότητα. Από την αρχή της πανδημίας η κυβέρνηση κινήθηκε με βάση τις εισηγήσεις των ειδικών. Αυτό κάνουμε και τώρα. Με όπλο τον εμβολιασμό που προχωρά με όλο και γρηγορότερους ρυθμούς και την πιστή εφαρμογή των μέτρων προφύλαξης θα διανύσουμε την τελευταία περίοδο αυτής της δύσκολης διαδρομής.      

Η πανδημία εκτός από τις υγειονομικές επιπτώσεις προκάλεσε και ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις. Σας ανησυχεί ενδεχόμενο έκρηξης της ανεργίας; Πως θα ρυθμίσετε αυτές τις ανάγκες; 

Σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας μέσω προγραμμάτων του Υπουργείου μας έχουν δοθεί 7,5 δις ευρώ προς 3 εκ συμπολίτες μας, από τα 40 δις του συνολικού πακέτου της κυβερνητικής στήριξης. Με αυτές τις δράσεις έχουμε καταφέρει να έχουμε σήμερα τη δεύτερη καλύτερη επίδοση στην ΕΕ στη συγκράτηση της ανεργίας μετά την Ιταλία. Προφανώς και το μεγάλο στοίχημα για όλους μας είναι η επόμενη μέρα, για την οποία έχουμε ξεκινήσει εδώ και μήνες να προετοιμαζόμαστε. Το σχέδιό μας για την αγορά εργασίας στηρίζεται σε δύο βασικούς άξονες: Πρώτον, τις πολιτικές επιδοτούμενης απασχόλησης, στο βαθμό που επιτρέπονται από το ενωσιακό δίκαιο, ιδιαίτερα για τους κλάδους που έχουν πληγεί περισσότερο. Ήδη ανακοινώσαμε την περασμένη εβδομάδα ένα σημαντικό πακέτο μέτρων για τον τουρισμό! Δεύτερον, τις δυναμικές πολιτικές κατάρτισης με έμφαση στην επανακατάρτιση και την αναβάθμιση δεξιοτήτων των εργαζομένων και των ανέργων. Είναι μια προσπάθεια στην οποία θα παίξουν σημαντικό ρόλο οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ, οι οποίοι θα αξιοποιηθούν αποτελεσματικά και εμπροσθοβαρώς. Στον τομέα της κατάρτισης συγκεκριμένα, προωθούμε μία μεγάλη μεταρρύθμιση που θα στηρίζεται στην πιστοποίηση παρόχων και καταρτιζομένων, στην αξιολόγηση των προγραμμάτων και στην  αποτελεσματικότερη διαχείριση των πόρων. Το φθινόπωρο θα δώσουμε τα πρώτα 300 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για τα σχετικά προγράμματα. Έχουμε λοιπόν σχέδιο για την επόμενη ημέρα. Σχέδιο με προστιθέμενη αξία για εργαζόμενους και ανέργους! 

Το νομοσχέδιο για τα εργασιακά έχει δεχτεί έντονη κριτική από το σύνολο της αντιπολίτευσης. Πώς απαντάτε στις αιτιάσεις περί εργασιακού μεσαίωνα  και οδοστρωτήρα;

Το νομοσχέδιο Προστασίας της Εργασίας είναι πρώτα και πάνω από όλα επιταγή των καιρών, καθώς επικαιροποιεί την εργατική νομοθεσία, η  οποία σε μεγάλο βαθμό δεν έχει αλλάξει, όχι μόνο από το 1982, αλλά σε ορισμένα θέματα από το 1966 ή από το 1920! Όταν δεν υπήρχαν, όχι μόνο το ίντερνετ και η τηλεργασία, αλλά και όταν συνολικά η δομή της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας ήταν πολύ διαφορετική. Με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρούμε να απαντήσουμε στα πραγματικά προβλήματα των εργαζομένων όπως αυτά έχουν προκύψει εδώ και πολλές δεκαετίες και που δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το υφιστάμενο πλαίσιο. Το πιο βασικό μέτρο είναι η εισαγωγή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας για τον έλεγχο και την πάταξη της «μαύρης» εργασίας και της εισφοροδιαφυγής. Αναβαθμίζουμε παράλληλα την Επιθεώρηση Εργασίας σε Ανεξάρτητη Αρχή έτσι ώστε να μην κατηγορείται πως επηρεάζεται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις. Είναι αυτό άραγε οδοστρωτήρας; Είναι οδοστρωτήρας ότι δεχόμαστε το αίτημα της ΓΣΕΕ για την Ψηφιακή Κάρτα που είναι εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου του εργαζόμενου και των υπερωριών του; Είναι άραγε εργασιακός μεσαίωνας ότι ερχόμαστε παράλληλα και δίνουμε πληρωμένη άδεια πατρότητος 14 ημερών σε κάθε πατέρα, όταν γεννιέται το παιδί του; Είναι εργασιακός μεσαίωνας, ότι ο ΟΑΕΔ θα πληρώνει τους 2 από τους 4 μήνες της γονικής άδειας και των 2 γονέων; Είναι εργασιακός μεσαίωνας ότι ερχόμαστε, 3η χώρα μετά τη Γαλλία και την Ιταλία, και ρυθμίζουμε το δικαίωμα αποσύνδεσης των εργαζομένων για την τηλεργασία; Είναι άραγε εργασιακός μεσαίωνας ότι παίρνουμε μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια των αυτοαπασχολούμενων εργαζομένων σε delivery και κούριερ; Ή είναι μήπως οδοστρωτήρας ότι δίνουμε, βάσει της ευρωπαϊκής Οδηγίας 1158, την οποία υπέγραψε και ο ΣΥΡΙΖΑ, όταν ήταν στην κυβέρνηση, το δικαίωμα σε έναν εργαζόμενο, με αίτημά του, να «συμφιλιώσει» την επαγγελματική και οικογενειακή του ζωή με κατάλληλη διευθέτηση του χρόνου εργασίας; 

Σας κατηγορούν ότι λέτε ψέματα σχετικά με τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας γιατί ανοίγετε το δρόμο για τις ατομικές συμβάσεις εργασίας και δεν μένετε στις συλλογικές. Τι απαντάτε;  

Κατηγορούμαστε από τη βαριά βιομηχανία παραγωγής ψεμάτων, που λέγεται ΣΥΡΙΖΑ. Στην αρχή είπαν ότι με τη ρύθμιση για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας καταργείται το 8ωρο. Απαντήσαμε ότι, και να θέλαμε να το κάνουμε, δεν θα μπορούσαμε, δεδομένου ότι η χώρα είναι κράτος-μέλος της ΕΕ και αυτά απαγορεύονται στην Ενωμένη Ευρώπη. Τους είπαμε μάλιστα ότι οι ρυθμίσεις για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, να δουλεύει κάποιος εργαζόμενος δηλαδή λίγο περισσότερο ορισμένες μέρες προκειμένου να κάθεται την Παρασκευή ή να παίρνει ρεπό ή μεγαλύτερες άδειες, ισχύουν εδώ και 3 δεκαετίες. Και προσθέσαμε ότι με κυβέρνηση το ΣΥΡΙΖΑ, έγιναν τέτοιες συμφωνίες στον ΟΤΕ, στην Alpha Bank, στο Παπαστράτο, στην ΗΒΗ, κλπ. Αλλά και στον ξενοδοχειακό κλάδο, για τον οποίο μάλιστα ο ΣΥΡΙΖΑ μας κάλεσε να κηρύξουμε υποχρεωτική τη σχετική συλλογική σύμβαση, που περιέχει πρόβλεψη για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας! Τότε ο ΣΥΡΙΖΑ προέταξε το επιχείρημα «ναι, αλλά εμείς μιλάμε για συλλογικές συμβάσεις, ενώ εσείς φέρνετε ρύθμιση για ατομικές συμβάσεις». Ξεχνούν στο ΣΥΡΙΖΑ, που όπως σημείωσα ήδη, ότι στήριξαν την ευρωπαϊκή Οδηγία 1158, σύμφωνα με την οποία, η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, μπορεί προχωρήσει με ατομικές συμβάσεις στις περιπτώσεις των εργαζόμενων γονέων και των φροντιστών. Άρα, στήριξαν τη διευθέτηση. Ποια είναι η ένστασή τους τώρα λοιπόν; Ότι θέλουν τη διευθέτηση μόνο για τους παντρεμένους, αλλά δεν την θέλουν για τους φοιτητές; Για αυτό το θέμα κάνουν όλο αυτό το θόρυβο; Εν πάση περιπτώσει, δεν είναι φιλεργατική πολιτική να υποχρεώνουμε έναν εργαζόμενο, που θέλει να λείψει από τη δουλειά του μια Παρασκευή ή να πάρει μερικές μέρες παραπάνω άδεια, να μην μπορέσει να το κάνει, επειδή στη δουλειά του δεν υπάρχει συνδικάτο!

Αυτό που ανησυχεί τους εργαζόμενους είναι η περίπτωση που ο εργοδότης τους πιέσει να δεχτούν τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας χωρίς αυτοί να το θέλουν. Υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες για τον εργαζόμενο; 

Πρώτα από όλα, ας ξεκαθαρίσουμε ότι αυτό το υποτιθέμενο «δώρο» για τις επιχειρήσεις, δεν ενδιαφέρει πάρα πολλές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν πρόκειται να εφαρμόσουν αυτή τη ρύθμιση. Μιλήστε με τις χαλυβουργίες, τις μεταλλουργίες, τις εταιρείες πληροφορικής, να δείτε πως θα σας πουν, ότι δεν τις βολεύει. Ρωτήστε επίσης, στον Παπαστράτο. Εκεί έγινε μυστική ψηφοφορία και το 95% των εργαζομένων αποδέχτηκαν τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας! Στην Ευρώπη η διευθέτηση υπάρχει ως δυνατότητα στο 54% των επιχειρήσεων! Το ζητούμενο είναι να δώσουμε επιλογές, ευκαιρίες και δύναμη στον ίδιο τον εργαζόμενο. Βεβαίως, αν ένας εργοδότης πάει να εκμεταλλευτεί είτε αυτή τη ρύθμιση ή άλλες ρυθμίσεις που ήδη υφίστανται ή εισάγονται για πρώτη φορά, υπάρχουν και οι σχετικές ασφαλιστικές δικλείδες: πρώτον, η διευθέτηση του χρόνου εργασίας μπορεί να γίνει μόνο με αίτημα του ίδιου του εργαζομένου. Δεύτερον, αν ο εργοδότης πιέσει τον εργαζόμενο για διευθέτηση και εκείνος αρνηθεί και ο εργοδότης πάει να τον απολύσει, αυτόματα η απόλυση του θεωρείται άκυρη! Εγγύηση επίσης θα αποτελεί η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αλλά και η νέα ανεξάρτητη Επιθεώρηση Εργασίας. 

Από πότε και πώς θα λειτουργήσει η ψηφιακή Κάρτα Εργασίας; Σε ποιους κλάδους θα εφαρμοστεί αρχικά; 

Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας είναι ένα πάγιο αίτημα των εργαζομένων, των συνδικάτων, της ΓΣΕΕ που η κυβέρνηση κάνει πραγματικότητα. Ένα εργαλείο πάταξης της «μαύρης» εργασίας και της εισφοροδιαφυγής. Ήδη εφαρμόζεται στη μικροκλίμακα ορισμένων επιχειρήσεων, αλλά το σύστημα αυτό θα διευρυνθεί. Θα την «χτυπάει» ο εργαζόμενος όταν ξεκινάει και όταν φεύγει από τη δουλειά του ή όταν κάνει υπερωρίες και, ανάλογα με τη φύση της δουλειάς, μπορεί να γίνεται με μια κάρτα, όπως σήμερα π.χ. στις τράπεζες, ή με ένα τάμπλετ, ή με ένα κινητό. Όταν μιλάμε π.χ. για εργαζόμενους που εργάζονται σε δημόσια έργα, δεν υπάρχει άλλος τρόπος να γίνει αυτό εκτός από το κινητό. Η κάρτα, με όλες της τις μορφές, θα είναι συνδεδεμένη με το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ του Υπουργείου, ώστε να ελέγχεται η διαδικασία σε πραγματικό χρόνο. Θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα εφαρμοστεί το  συντομότερο, ξεκινώντας από τις μεγάλες επιχειρήσεις (τράπεζες-βιομηχανίες), πριν επεκταθεί στην υπόλοιπη αγορά. 

Σε σχέση με το ΣΕΠΕ, σας κατηγορούν ότι με την μετατροπή του σε ανεξάρτητη αρχή στην ουσία το υποβαθμίζεται.  

Με την αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ πραγματικά δεν βγάζεις άκρη. Από τη μία μας κατηγορούν ότι παρεμβαίνουμε στο έργο του ΣΕΠΕ και από την άλλη μας κατηγορούν ότι με την μετατροπή του σε ανεξάρτητη αρχή- που διασφαλίζει την ανεξαρτησία του- υποβαθμίζουμε τον ρόλο του! Αυτό που κάνουμε είναι ότι ακολουθούμε το επιτυχημένο παράδειγμα της ΑΑΔΕ στα φορολογικά (πολιτική ΣΥΡΙΖΑ) και της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Ακολουθούμε ένα δρόμο κοινής λογικής και διαφάνειας προς όφελος των εργαζομένων. Δεν μπορεί σε κάθε πρότασή μας η απάντηση να είναι ένα «όχι σε όλα». Εμείς ως αντιπολίτευση ψηφίσαμε τη ρύθμιση για την ΑΑΔΕ, που έφερε τότε ο ΣΥΡΙΖΑ. Ο ΣΥΡΙΖΑ ωστόσο, δεν ψηφίζει την αντίστοιχη δική μας ρύθμιση για την Επιθεώρηση Εργασίας. Λέει συνεχώς το αντίθετο από αυτό που λέμε εμείς! 

Απελευθερώνονται οι μαζικές απολύσεις, όπως ισχυρίζονται κόμματα της αντιπολίτευσης;

Ισχύει η ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ με τον νόμο 4472 του 2017. Εμείς, αντίθετα, διευρύνουμε τη λίστα λόγων προστασίας από απόλυση. Καθώς,  σε όσους λόγους προστασίας υπήρχαν και με προηγούμενες κυβερνήσεις (π.χ. για λόγους καταγωγής, φύλου, αναπηρίας, συνδικαλιστικής δραστηριότητας, κλπ.) προσθέτουμε και επιπλέον λόγους: Πρώτον, τους πατεράδες για 6 μήνες από τη γέννηση του κάθε παιδιού τους. Δεύτερον, τους τηλεργαζόμενους που ασκούν το δικαίωμα της αποσύνδεσης. Τρίτον, τους εργαζόμενους που αρνούνται τη διευθέτηση. Τέταρτον, την περίπτωση που ένας εργαζόμενος ασκεί κάποιο νόμιμο δικαίωμά του και ο εργοδότης πάει να τον απολύσει. Ενώ σε όλες τις άλλες περιπτώσεις (όταν π.χ. υπάρχει ένταση στις σχέσεις του εργαζόμενου με τον εργοδότη ή όταν η επιχείρηση έχει οικονομικά προβλήματα) παίρνουμε το γαλλικό και το ισπανικό δίκαιο και λέμε ότι, εάν ο εργαζόμενος προσφύγει στο δικαστήριο μετά από απόλυση, τα δύο μέρη επιμείνουν στις απόψεις τους, και τελικά υπάρχει απόφαση υπέρ του εργαζομένου, τότε εκείνος μπορεί να πάρει, εκτός από την κανονική, μέχρι και 24 μήνες επιπλέον αποζημίωση. Που μπορεί να φτάσει μέχρι και 3 φορές το ύψος της κανονικής! Και ρωτώ: Πώς μπορεί να βάλει κανείς δύο ανθρώπους να συνεργαστούν με το ζόρι, όταν αυτοί δεν το θέλουν; Είναι, άραγε, παράλογοι στη Γαλλία και στην Ισπανία που έχουν αυτοί τη ρύθμιση; 

Περιορίζεται με το νομοσχέδιο το δικαίωμα στην απεργία;

Φέρνουμε ρυθμίσεις για διαφάνεια και εκσυγχρονισμό στον συνδικαλισμό: Καταργούμε τη δυνατότητα χρηματοδότησης των συνδικαλιστικών οργανώσεων από την εργοδοσία, είτε είναι ιδιώτες, είτε είναι ΔΕΚΟ. Βάζουμε τάξη στα μητρώα των εργοδοτικών και των συνδικαλιστικών οργανώσεων, για να μην υπάρχουν οργανώσεις-σφραγίδες. Προβλέπουμε ότι για την κήρυξη απεργιών, αλλά και για την εκλογή διοικητικών συμβουλίων στις συνδικαλιστικές οργανώσεις πρέπει να υπάρχει οπωσδήποτε και σύστημα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας. Για να υπάρχουν όλα τα εχέγγυα αξιοπιστίας. Προβλέπουμε ότι όταν υπάρχει παρεμπόδιση των εργαζομένων να προσέλθουν στη δουλειά τους, τότε η απεργία μπορεί να κηρυχθεί παράνομη από το δικαστήριο. Διότι, όπως είναι κατοχυρωμένο το δικαίωμα στην απεργία, είναι και το δικαίωμα στην εργασία. Αυτό που προβλέπουμε επίσης είναι η ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία (33%) σε κλάδους κοινής ωφέλειας (στο μετρό για παράδειγμα) κατά την διάρκεια της απεργίας. Έτσι ώστε κλάδοι που έχουν ζωτική σημασία για την εξυπηρέτηση των αναγκών του κοινωνικού συνόλου να λειτουργούν μέχρις ενός βαθμού. Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν ουσιαστικά την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών και ανάλογα μέτρα ισχύουν σε άλλες προηγμένες χώρες όπως η Γαλλία, το Βέλγιο, ο Καναδάς, η Αυστραλία!  

Επανέρχονται τα σενάρια περί πρόωρων εκλογών. Πιστεύετε ότι σύμφωνα και με τις δημοσκοπήσεις ότι είναι ο κατάλληλος πολιτικός χρόνος το φθινόπωρο ο Πρωθυπουργός να προσφύγει σε πρόωρες εκλογές για να «κάψει» την απλή αναλογική;

Έχει απαντήσει πολλές φορές ο Πρωθυπουργός στα σενάρια πρόωρων εκλογών, διαψεύδοντάς τα κατηγορηματικά. Δεν έχω να προσθέσω τίποτα παραπάνω. Βγαίνουμε από μία μεγάλη παγκόσμια πανδημία με τις λιγότερες δυνατές απώλειες και η δουλειά μας είναι να ανατάξουμε τον παραγωγικό ιστό και την οικονομία της χώρας. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα, αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση για την κυβέρνηση. Αυτή η συζήτηση καλό είναι να κλείσει για όλους και να ασχοληθούμε με τα πραγματικά προβλήματα που έχει ο καθένας από εμάς μπροστά του. 

Μαϊ 28

Μετακίνηση του Χρήστου Χάλαρη – Νέος διοικητής στον e-ΕΦΚΑ ο Παναγιώτης Δουφεξής

Μετά από δύο χρόνια ως επικεφαλής του e-ΕΦΚΑ -και άλλα δύο παλαιότερα στην ΗΔΙΚΑ-  ο διοικητής Χρήστος Χάλαρης αποφάσισε, θεωρώντας ότι έχει ολοκληρωθεί ένας κύκλος, να διεκδικήσει άλλες σοβαρές θέσεις ευθύνης του Δημόσιου Τομέα.

Στη θέση του κ. Χάλαρη που αποχωρεί τοποθετείται ο οικονομολόγος Παναγιώτης Δουφεξής. Ο κ. Δουφεξής έχει εργαστεί για πολλά χρόνια σε εταιρείες του χρηματοπιστωτικού κλάδου, ασφαλιστικές εταιρείες και εταιρείες διαχείρισης κεφαλαίων. Με την κοινωνική ασφάλιση ασχολείται από το 2007 και είχε συμμετοχή σε διάφορες θεσμικές παρεμβάσεις για το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας. Μέχρι σήμερα ήταν μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του e-ΕΦΚΑ. Έχει διατελέσει, επίσης, διευθυντής των γραφείων των κ.κ. Γιάννη Βρούτση και Κωστή Χατζηδάκη.

Στην κενή θέση του Α’ Υποδιοικητή του e-ΕΦΚΑ, τοποθετείται ο Αλέξανδρος Βαρβέρης, ο οποίος είναι Αναπληρωτής Διευθυντής του Εργαστηρίου Νομικής Πληροφορικής στη Νομική Σχολή του ΕΚΠΑ και μέλος της Ομάδας Έργου για την επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων. Ο κ. Βαρβέρης αναλαμβάνει υπεύθυνος για τον ψηφιακό και οργανωτικό μετασχηματισμό του e-ΕΦΚΑ.

Η Ομάδα Έργου για την επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων, υπό τον κ. Μιχάλη Κεφαλογιάννη, θα συνεχίσει να προσφέρει κανονικά τις υπηρεσίες της σε συνεργασία με τη Διοίκηση του e-ΕΦΚΑ.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά: «Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον κ. Χρήστο Χάλαρη για το σημαντικό έργο του ως Διοικητής του e-ΕΦΚΑ. Επί των ημερών του, ο Οργανισμός προχώρησε στον ψηφιακό μετασχηματισμό του, ξεκίνησε η ψηφιακή απονομή συντάξεων, πολλαπλασιάστηκαν θεαματικά οι ηλεκτρονικές συναλλαγές προς όφελος των πολιτών και επιχειρήσεων, αυξήθηκε ο ρυθμός απονομής συντάξεων και αντιμετωπίστηκαν πολλές από τις χρόνιες παθογένειες του Οργανισμού.  

Ο ίδιος ο κ. Χάλαρης επέλεξε να διεκδικήσει άλλες κρίσιμες θέσεις ευθύνης και είμαι βέβαιος ότι και στα νέα του καθήκοντα θα είναι εξίσου παραγωγικός.

Έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στις γνώσεις, την αποφασιστικότητα και τις διοικητικές ικανότητες του νέου Διοικητή Παναγιώτη Δουφεξή, αλλά και στην επιστημονική και τεχνική κατάρτιση του νέου Α’ Υποδιοικητή Αλέξανδρου Βαρβέρη, οι οποίοι σε συνεργασία με τους άλλους Υποδιοικητές (Λ. Κρητικό, Ν. Ατσαβέ και Ν. Παγώνη) θα συμβάλουν στην τεράστια προσπάθεια του e-ΕΦΚΑ να εκσυγχρονιστεί και να γίνει περισσότερο φιλικός στους ασφαλισμένους».

Ο απερχόμενος Διοικητής του e-ΕΦΚΑ κ. Χρήστος Χάλαρης δήλωσε: «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του e-ΕΦΚΑ οδεύει προς την ολοκλήρωσή του και, μεταξύ άλλων, έχουν αναπτυχθεί νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες που ξεπερνούν τις 600.000 μηνιαίες συναλλαγές με ασφαλισμένους, έχουν εκδοθεί ψηφιακά 30.500 συντάξεις του συστήματος «ΑΤΛΑΣ», και υποβάλλεται κάθε μήνα ηλεκτρονικά η Αναλυτική Περιοδική Δήλωση του Δημοσίου για 423.000 δημόσιους υπαλλήλους.

Ταυτόχρονα, στο κρίσιμο πεδίο της οργανωτικής ενοποίησης των τέως φορέων κοινωνικής ασφάλισης ξεκινήσαμε από το μηδέν και παρά τις τεράστιες λειτουργικές δυσκολίες, λόγω και της πανδημίας του COVID-19, έχει ήδη ολοκληρωθεί η πλήρης συγχώνευση φορέων στο τέως ΙΚΑ (ΟΓΑ, ΤΑΥΤΕΚΩ κ.λπ.) διευρύνοντας πανελλαδικά το δίκτυο εξυπηρέτησης των αντίστοιχων ασφαλισμένων και ολοκληρώνεται με ταχείς ρυθμούς η σύσταση των τοπικών διευθύνσεων, ώστε στην αρχή του επόμενου έτους να υπάρχει για πρώτη φορά ένα σημείο εξυπηρέτησης για όλους τους ασφαλισμένους στον τόπο κατοικίας τους.

Καθώς σήμερα μεγάλα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού του κράτους βρίσκονται στην εκκίνηση τους, επέλεξα αυτή τη χρονική στιγμή να ολοκληρώσω τη θητεία μου στον e-ΕΦΚΑ, ώστε να συμμετάσχω στην εξελισσόμενη διαδικασία ανάδειξης της διοίκησης σε έναν από τους φορείς που θα ξεκινήσει άμεσα την υλοποίηση ενός εκ των μεγάλων αυτών έργων.

Eυχαριστώ θερμά τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη για την εμπιστοσύνη του και τους Υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Γιάννη Βρούτση και κ. Κωστή Χατζηδάκη για την στήριξη τους, καθώς επίσης τους Υποδιοικητές, τα στελέχη και τους εργαζόμενους του e-ΕΦΚΑ για την άριστη συνεργασία μας και την καθοριστική συμβολή τους, παρά τις αντίξοες συνθήκες της πανδημίας, στην επίτευξη των στόχων που θέσαμε στο διάστημα της θητείας μου, μειώνοντας δραστικά τη γραφειοκρατία για πολίτες και επιχειρήσεις».