Δεκ 16

Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να μένει στο απυρόβλητο - συνέντευξη στην ιστοσελίδα iEidiseis.gr

Η κυβέρνηση διαθέτει πολιτική νομιμοποίηση να συνεχίσει στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων, δηλώνει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας. «Οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας έχουν ξεκαθαρίσει ήδη ότι δεν προτίθενται να κάνουν αυξήσεις στο ρεύμα», επισημαίνει.

«Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να μένει στο απυρόβλητο, ιδιαίτερα όταν η αντιπολίτευσή του δεν έχει πραγματικά κανένα μέτρο και κανένα όριο», διαμηνύει ο Κωστής Χατζηδάκης, με συνέντευξή του στο iEidiseis.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας απορρίπτει τα σενάρια περί πρόωρων εκλογών, επισημαίνοντας πως «η κυβέρνηση διαθέτει πολιτική νομιμοποίηση να συνεχίσει στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων».

Ο Κωστής Χατζηδάκης απαντά επίσης για το εάν θα υπάρξει αύξηση στο ηλεκτρικό ρεύμα, για τα εάν το πολιτικό σύστημα κινδυνεύει, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον εμφανίζει η απάντησή του για το ρόλο του κράτους μετά την αντιμετώπιση της πανδημίας. «Όταν η κρίση περάσει, ο ιδιωτικός τομέας θα είναι πάλι αυτός ο οποίος θα βάλει μπροστά τη μηχανή της οικονομίας και θα παράγει εισόδημα», αναφέρει χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως ο σημερινός αναβαθμισμένος ρόλος του κράτους «δεν είναι άλλοθι για επιστροφή στον κρατισμό».

Σε λίγες ημέρες ολοκληρώνεται μια πολύ δύσκολη χρονιά. Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αφήνει παρακαταθήκη για τη χώρα και την κυβέρνηση;

To 2020 ήταν η πιο δύσκολη χρονιά των τελευταίων ετών. Είχαμε 4 διαφορετικά μέτωπα: το μεταναστευτικό, την όξυνση των προβλημάτων με την Τουρκία, τη μάστιγα του κορωνοϊού και την ύφεση που προκάλεσε παντού αυτή η μεγάλη κρίση για τη δημόσια υγεία. Μ’ αυτά τα προβλήματα θα συνεχίσουμε να παλεύουμε και την καινούργια χρονιά. Από καλύτερες όμως βάσεις. Στο μεταναστευτικό είμαστε πιο οργανωμένοι, με καλύτερες υποδομές και περισσότερους ελέγχους. Σε σχέση με την Τουρκία έχουμε δείξει την αποφασιστικότητά μας τόσο με τον αγωγό East Med, με την αντίδρασή μας στον Έβρο, με την αντίδραση του ναυτικού μας τους τελευταίους μήνες στο Αιγαίο και στην ΝΑ Μεσόγειο. Έχουμε και τις συμφωνίες όμως με την Αίγυπτο, την Ιταλία και την Αλβανία, οι οποίες απομονώνουν περισσότερο την Τουρκία. Έχουμε ξεκινήσει να χτίζουμε ισχυρές συμμαχίες στην ευρύτερη περιοχή: με το Ισραήλ, με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με την Αίγυπτο. Έχουμε ισχυρά στηρίγματα και στο Δυτικό κόσμο. Στην οικονομία παλεύουμε χωρίς το στενό κορσέ των πρωτογενών ελλειμμάτων που υπήρχε μέχρι πέρυσι, με το Ταμείο Ανάκαμψης καινούργιο σύμμαχο στην προσπάθειά μας, με την ψηφιοποίηση του κράτους να έχει προχωρήσει, αλλά και με μια σειρά μεταρρυθμίσεων που έχουν προχωρήσει την περίοδο του κορωνοϊού, έτσι ώστε η χώρα να είναι έτοιμη την επόμενη μέρα. Στο δικό μας Υπουργείο ο εκσυγχρονισμός και η απελευθέρωση της ενέργειας, ο νέος περιβαλλοντικός νόμος που απλοποιεί τις αδειοδοτήσεις και ο πρόσφατα ψηφισμένος νόμος για την χωροταξία που βάζει μια τάξη, αλλά ταυτόχρονα κάνει ευκολότερη τη ζωή των ιδιωτών και των επενδυτών, είμαι σίγουρος ότι θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην προσέλκυση επενδύσεων και στην επίτευξη των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης.

Αν πάρουμε αφορμή και τη σύγκρουση για το σπίτι που νοίκιαζε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, πάντως, δεν φαίνεται η κυβέρνηση να επιδιώκει συναίνεση και συνεννόηση στα μείζονα τουλάχιστον θέματα…

Η κυβέρνηση προσπαθεί συστηματικά να καλλιεργήσει τον πολιτικό διάλογο και να μειώσει τις εντάσεις. Φάνηκε αυτό σε μία σειρά σημαντικών πρωτοβουλιών τους τελευταίους 17 μήνες (στην συναίνεση γύρω από εβληματικά νομοσχέδια όπως η ψήφος των αποδήμων, στην επιλογή της Προέδρου της Δημοκρατίας, στη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης, κλπ.). Η απόδειξη για αυτό είναι ότι το πολιτικό κλίμα τους τελευταίους 17 μήνες δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το κλίμα που επικρατούσε τα προηγούμενα χρόνια. Από κει και πέρα αντιλαμβάνεστε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να μένει στο απυρόβλητο ιδιαίτερα όταν η αντιπολίτευσή του δεν έχει πραγματικά κανένα μέτρο και κανένα όριο. Στο θέμα που θέτετε, ο κ. Τσίπρας, αν νομίζει ότι κατηγορήθηκε άδικα θα μπορούσε να ελπίζει και στα αντίστοιχα πολιτικά κέρδη για την αδικία που υπέστη. Δεν νομίζω όμως ότι είναι αυτή η περίπτωση!

 

Το επόμενο εξάμηνο τουλάχιστον από κοινωνικής απόψεως θεωρείται ένα από τα πλέον δύσκολα στη μεταπολιτευτική ιστορία της χώρας. Παράλληλα, η πανδημία και το Ταμείο Ανάκαμψης, σε μεγάλο βαθμό θα αναδιατάξουν το σημερινό οικονομικό και επιχειρηματικό τοπίο της χώρας. Δεν είναι λίγοι αυτοί που επιμένουν ότι ο πρωθυπουργός θα επιλέξει με το τέλος της πανδημίας την προσφυγή στις κάλπες. Ήθελα το σχόλιό σας…

Η κυβέρνηση διαθέτει πολιτική νομιμοποίηση να συνεχίσει στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων. Φαίνεται αυτό άλλωστε από την ισχυρή στήριξη που απολαμβάνουν στις μετρήσεις τόσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και η Νέα Δημοκρατία και η κυβέρνηση. Αυτό δεν συμβαίνει επειδή οι Έλληνες αποφάσισαν να μας δώσουν λευκή επιταγή. Αλλά γιατί αποδείξαμε επανειλημμένα την τελευταία χρονιά ότι μπορούμε να αρθούμε στο ύψος των περιστάσεων κάθε φορά που αυτό απαιτείται. Αλλά και γιατί έχουμε βάλει σε εφαρμογή το συνεκτικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων για το οποίο σας μίλησα. Ένα πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων που θα βοηθήσει την Ελλάδα να σταθεί και πάλι στα πόδια της. Η κυβέρνηση αυτή άλλωστε εκλέχτηκε για να οδηγήσει τη χώρα με αποφασιστικότητα παρά τις δυσκολίες και υπερβαίνοντας τις προκλήσεις. Αυτό έχουμε λοιπόν σκοπό να κάνουμε.

Ανησυχείτε μήπως η κρίση πανδημίας και οικονομίας μετατραπεί και σε κρίση θεσμών και δημοκρατίας;

Οι Θεσμοί και η Δημοκρατία άντεξαν στην επίθεση που δέχθηκαν την προηγούμενη δεκαετία, θα αντέξουν και τώρα. Όσο πιο γρήγορα η χώρα επιστρέψει στην κανονικότητα, όσο πιο γρήγορα καλύψουμε το χαμένο έδαφος, όσο πιο πειστική είναι η απάντησή μας στις φωνές της αντισυστημικότητας και της συνωμοσιολογίας στο θέμα της αντιμετώπισης της πανδημίας, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το δίχτυ ασφάλειας γύρω από τους Θεσμούς και τη Δημοκρατία. Εμείς ιδιαίτερα ως κυβέρνηση, έχουμε υποχρέωση να εργαστούμε με ταχύτητα, με σύστημα, με μετριοπάθεια αλλά και με αποφασιστικότητα, έτσι ώστε η πατρίδα μας να ξεπεράσει με τη μικρότερη δυνατή ζημιά αυτή την πολυεπίπεδη κρίση και να θέσει τις βάσεις για ένα πιο φωτεινό αύριο.

 

Με δεδομένο ότι η ύφεση θα είναι μεγαλύτερη από τον πρώτο χρόνο των μνημονίων, εκτιμάτε ότι μπορεί να αμφισβητηθεί το πολιτικό σύστημα; Και προς ποιο φάσμα του πολιτικού συστήματος, κατά τη γνώμη σας, θα υπάρχουν πιέσεις;

Όπως σημείωσα, οι Έλληνες έχουν από πρώτο χέρι την εμπειρία των κινημάτων αμφισβήτησης της περιόδου της κρίσης. Έχουν ζήσει τι σημαίνουν ο λαϊκισμός και οι ακρότητες. Έχουν ακούσει με τα αυτιά τους τον ΣΥΡΙΖΑ να υπόσχεται τα πάντα, μόνο και μόνο για να τα πάρει πίσω μετά τις εκλογές. Και έχουν και την εμπειρία της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη που μιλήσαμε προεκλογικά στη βάση ενός πραγματιστικού προγράμματος μεταρρυθμίσεων που ξεκινήσαμε να εφαρμόζουμε αμέσως μετά τις εκλογές, σεβόμενοι την εντολή που μας έδωσε ο ελληνικός λαός. Το ποια από τις δύο κατευθύνσεις προτιμά η μεγάλη πλειονότητα των Ελλήνων σήμερα φαίνεται και από τις δημοσκοπήσεις όπως προανέφερα. Υποχρέωση δική μας είναι να συνεχίσουμε στο δρόμο της σοβαρότητας και της αποτελεσματικότητας. Είναι ο ασφαλέστερος δρόμος για την επιστροφή στην κανονικότητα.

Είδαμε κ. υπουργέ το ΔΝΤ να υιοθετεί τον … Κέινς. Εκτιμάτε ότι η πανδημία έδειξε τα όρια του φιλελευθερισμού; Ή το δημόσιο θα περιοριστεί και πάλι, όταν  επανέλθει η κανονικότητα;

Δεν έχουμε αρνηθεί ποτέ στη Νέα Δημοκρατία το ρόλο του κράτους. Ούτε στις περιόδους της κανονικότητας που πρέπει να είναι παρόν σε τομείς όπως είναι η υγεία και η παιδεία και πρέπει να διασφαλίζει ίσες ευκαιρίες. Πολύ περισσότερο το κράτος πρέπει να είναι παρόν σε κρίσεις σαν και αυτή που ζούμε εδώ και αρκετούς μήνες σε όλο τον κόσμο με αναστολή ουσιαστικά της οικονομικής δραστηριότητας σε πολλούς τομείς. Αυτό όμως δεν είναι άλλοθι για επιστροφή στον κρατισμό. Όταν η κρίση περάσει, ο ιδιωτικός τομέας θα είναι πάλι αυτός ο οποίος θα βάλει μπροστά τη μηχανή της οικονομίας και θα παράγει εισόδημα. Και ο ιδιωτικός τομέας που θα λειτουργεί σωστά θα είναι η προϋπόθεση για να συλλέγονται φόροι με τους οποίους θα ασκείται κοινωνική πολιτική.

Τελευταία πληθαίνουν τα δημοσιεύματα για αυξήσεις στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος. Μπορείτε να διαβεβαιώσετε ότι δεν θα υπάρξει αύξηση εν μέσω πανδημίας;

Τα δημοσιεύματα αυτών προέκυψαν λόγω αναταράξεων που παρατηρήθηκαν στην χονδρεμπορική αγορά. Είναι οι «παιδικές ασθένειες» του μόλις εισαχθέντος target model, «παιδικές ασθένειες» που παρατηρήθηκαν και όλες τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς η Ελλάδα είναι η τελευταία χώρα που εφαρμόζει αυτό το μοντέλο. Παντού αλλού το μοντέλο αυτό οδήγησε τελικά σε μείωση των τιμών πράγμα το οποίο πιστεύω ότι θα συμβεί σταδιακά και στην Ελλάδα. Παρακολουθούμε καθημερινά τις εξελίξεις. Θα είμαστε αυστηροί όσο χρειαστεί. Δεν θα χαριστούμε σε κανέναν. Όχι μόνο γιατί δεν θέλουμε να υπονομευθεί η αλλαγή του target model, αλλα και γιατί προφανώς μας ενδιαφέρει η προστασία της αγοράς και του λαϊκού εισοδήματος. Οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας έχουν άλλωστε ξεκαθαρίσει ήδη ότι δεν προτίθενται να κάνουν αυξήσεις.

 Με βάση και τα πρώτα αποτελέσματα από την εφαρμογή του πόσοι προμηθευτές βλέπετε να δραστηριοποιούνται στο εγγύς μέλλον από  αυτούς που δεν είναι καθετοποιημένοι, διαθέτοντας και παραγωγική μονάδα;

Η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας ήταν εν μέρει απελευθερωμένη. Αυτό που επιδιώκουμε να κάνουμε και στην Ελλάδα είναι η υιοθέτηση ενός μοντέλου που, όπως σημείωσα, ισχύει σε όλες τις άλλες 26 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην ελεύθερη αγορά υπάρχουν πάντα ανακατατάξεις. Αλλά το ουσιώδες για τον καταναλωτή είτε είναι επιχείρηση είτε νοικοκυριό είναι τελικά η ίδια η τιμή του ρεύματος. Και ο ανταγωνισμός εάν δεν είναι νοθευμένος οδηγεί τελικά προς αυτή την κατεύθυνση. Τόσο το Υπουργείο όσο και η ΡΑΕ παρακολουθούμε καθημερινά τις εξελίξεις και σε καμία περίπτωση δεν θα ανεχθούμε αθέμιτες πρακτικές που, όχι μόνο υπονομεύουν την ομαλή λειτουργία της αγοράς, αλλά και την ίδια τη δουλειά μας.

Δεκ 16

Με επιδότηση έως 85% για περισσότερους στο "Εξοικονομώ-Αυτονομώ" - συνέντευξη στην εφημερίδα ΒΡΑΔΥΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Για τα σημαντικά οφέλη που φέρνει σε νοικοκυριά και τον κατασκευαστικό κλάδο το νέο "Εξοικονομώ-Αυτονομώ", μιλάει στη "Βραδυνή της Κυριακής" ο Κωστής Χατζηδάκης, που στέκεται στο οικολογικό και αναπτυξιακό αποτύπωμα του νέου προγράμματος.

Κύριε υπουργέ τι περιλαμβάνει ο νόμος για τον Εκσυγχρονισμό της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας που ψηφίστηκε από τη Βουλή;

Είναι ένας νόμος-τομή με τον οποίο φέραμε μεγάλες αλλαγές: Η βασική μεταρρύθμιση ήταν ο περιορισμός της άναρχης εκτός σχεδίου δόμησης για να μπει τάξη στο πολεοδομικό χάος. Άλλη μεγάλη τομή είναι η μεταφορά συντελεστή δόμησης, ώστε οι ιδιοκτήτες διατηρητέων να μπορέσουν να αξιοποιήσουν τις περιουσίες τους μέσω αποζημιώσεων, ενισχύοντας την πολιτιστική μας κληρονομιά. Επίσης, εξορθολογίζουμε τις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις απελευθερώνοντας πολλούς συμπολίτες μας από την ομηρία. Προωθούμε τη χωροθέτηση επιχειρηματικών και βιομηχανικών δραστηριοτήτων με σεβασμό στο περιβάλλον. Διευκολύνουμε τους ιδιοκτήτες και τους επενδυτές απλοποιώντας τις χρήσεις γης. Δημιουργούμε την Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης για να σταματήσουν οι καθυστερήσεις στις πολεοδομίες. Ψηφιοποιούμε την έκδοση των οικοδομικών αδειών για τον ίδιο λόγο. Δίνουμε επιπλέον συντελεστή δόμησης σε όσους κατασκευάζουν βιοκλιματικά κτίρια. Φέραμε ρυθμίσεις για την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία, ένα συλλογικό μας χρέος. Η μεταρρύθμιση αυτή εισάγει την Ελλάδα στην εποχή της βιώσιμης ανάπτυξης στην χωροταξία και την πολεοδομία!

Τι αλλάζει για τις εκτός σχεδίου ιδιοκτησίες;

Βασικά μιλάμε πλέον για πολεοδομική ανάπτυξη με κανόνες. Αυτό σημαίνει: Για τις μεν εκτός σχεδίου ιδιοκτησίες άνω των 4 στρεμμάτων, ότι θα συνεχίσουν να ισχύουν όσα προβλέπει η νομοθεσία μέχρι την έκδοση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων και τη λήξη των εκκρεμοτήτων με τους δρόμους. Για τις δε εκτός σχεδίου ιδιοκτησίες κάτω των 4 στρεμμάτων, ότι όσοι βιάζονται να χτίσουν θα έχουν μεταβατική περίοδο 2 ετών, στην οποία δεν προσμετρώνται οι όποιες καθυστερήσεις προκύψουν στα Δασαρχεία και τις Αρχαιολογικές Υπηρεσίες (άρα μπορεί να έχουν και παραπάνω χρόνο) κατά τη διάρκεια της οποίας μπορούν να εκδώσουν οικοδομική άδεια. Εφόσον το κάνουν θα έχουν άλλα 4 χρόνια (τη διάρκεια ισχύος της οικοδομικής άδειας). Άρα, τουλάχιστον 6 χρόνια συνολικά! Όσοι πάλι δεν βιάζονται θα υπαχθούν στη διαδικασία με τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια τα οποία ήδη ισχύουν στο 20% της χώρας.

Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας με τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια;

Θα τα εκπονήσουμε γρήγορα και μαζικά (ξεκινώντας από τις νησιωτικές και τουριστικές περιοχές) ούτως ώστε από το 20% σήμερα να πάμε στο 100% κάλυψης της επικράτειας σε μία οκταετία! Θα συμβεί δηλαδή ό,τι συμβαίνει σε πολλές περιοχές της Ελλάδας: στη Σίφνο, στη Σέριφο, στην Πάρο. Και στο Λασίθι, όπου υπάρχουν τα λεγόμενα ΣΧΟΟΑΠ. Δεν έχουν πάθει κάτι οι εκεί ιδιοκτήτες από την ύπαρξη των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων. Ίσα-ίσα, έχουν σε αυτές τις περιοχές δημιουργηθεί συνθήκες που ευνοούν την αύξηση της αξίας της περιουσίας και την προστασία του περιβάλλοντος! Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι το πολεοδομικό μπάχαλο πλήττει πρώτα από όλα την ίδια την ιδιοκτησία. Και η Νέα Δημοκρατία είναι κόμμα υπέρ της ιδιοκτησίας. Με το νόμο λοιπόν για τη χωροταξία και την πολεοδομία η Ελλάδα ακολουθεί τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε μείνει πίσω ακόμη και από την Αλβανία!

 

Θα υπάρξει χρονική περίοδος για να μην μπουν πρόστιμα σε όσους θέλουν να νομιμοποιήσουν αυθαίρετες κατασκευές;

Έχουμε εδώ και ένα χρόνο φέρει ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων των πρώτων 4 κατηγοριών να τα τακτοποιήσουν μέχρι και το 2025. Υπάρχει λοιπόν χρόνος. Βέβαια όσο καθυστερούν, θα πληρώνουν παραπάνω. Θα τους συμβούλευα επομένως να τα τακτοποιήσουν σύντομα. Τώρα, για τα αυθαίρετα της κατηγορίας 5 (βαριές αυθαιρεσίες) η προθεσμία έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου. Κατά τη διάρκεια όμως της συζήτησης του νομοσχεδίου ανέκυψαν εύλογες παρατηρήσεις για ορισμένα θέματα στις οποίες ανταποκριθήκαμε. Έτσι λοιπόν. όποιος κληρονόμησε ακίνητο, για το οποίο δεν γνώριζε ότι είναι αυθαίρετο της κατηγορίας 5, μπορεί να το τακτοποιήσει. Τη δυνατότητα τακτοποίησης αυθαιρέτων κατηγορίας 5 δώσαμε και στους κατοίκους των περιοχών που επλήγησαν από τον «Ιανό», επειδή συνέπεσε με την λήξη της σχετικής προθεσμίας. Επίσης, όποιος είχε καταλάβει ένα πολύ μικρό κομμάτι δημόσιου χώρου και είχε μπει στην κατηγορία 5 θα μεταπίπτει στην κατηγορία 4. Είναι μια σειρά ρυθμίσεων που κάνουν τη ζωή του κόσμου ευκολότερη!

Θα απλουστευθεί η διαδικασία έκδοσης οικοδομικής άδειας;

Ναι. Για τις οικοδομικές άδειες κατηγορίας 1 και 2, θεσμοθετείται απλοποιημένη διαδικασία προέγκρισης, κατά την οποία η υπηρεσία ελέγχει κάποια βασικά στοιχεία της άδειας και στη συνέχεια η άδεια εκδίδεται –με ευθύνη φυσικά του μηχανικού- με το πάτημα ενός κουμπιού! Με απλά λόγια, γίνεται πιο εύκολη η ζωή πολιτών και μηχανικών, καθώς η έκδοση των οικοδομικών αδειών θα γίνεται αυτόματα μετά την ηλεκτρονική υποβολή του φακέλου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τις αναγκαίες εγκρίσεις.

 

Ποια είναι η διαφορά του νέου προγράμματος «εξοικονομώ» σε σύγκριση με τα προηγούμενα και ποιους ωφελεί περισσότερο;

Το νέο «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» είναι το μεγαλύτερο ως τώρα πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης. Βασική διαφορά είναι ότι διευρύναμε τα εισοδηματικά κριτήρια έτσι ώστε οι ωφελούμενοι να είναι πολύ περισσότεροι! Επίσης, είναι πολύ μεγαλύτερο το ποσοστό επιδοτήσεων που φτάνει ακόμα και το 85% (και το 95% στη Δυτ. Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη, τις περιοχές της απολιγνιτοποίησης). Τέλος, είναι ένα πρόγραμμα που καλύπτει καινοτόμες δράσεις όπως η εγκατάσταση συστημάτων παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας (π.χ. φωτοβολταϊκά στις στέγες). Το νέο «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» είναι μια πράσινη πολιτική με σημαντικά οφέλη για τα νοικοκυριά και τον κατασκευαστικό κλάδο και ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία.

 

Κύριε υπουργέ κατά τη γνώμη σας έγιναν λάθη στο χειρισμό της αντιμετώπισης της πανδημίας από την κυβέρνηση και τι θα έπρεπε ενδεχομένως να είχε αποφευχθεί για να μην υπάρχουν αρρυθμίες στη διαχείριση του θέματος;

Τοποθετήθηκε με σαφήνεια και ειλικρίνεια ο Πρωθυπουργός για την περίπτωση της Θεσσαλονίκης, όπου υπήρχε διασπορά που τα στοιχεία δεν εντόπισαν έγκαιρα. Αξίζει όμως να σημειώσουμε ότι τις αποφάσεις η κυβέρνηση τις παίρνει με βάση τα στοιχεία που έχει τη δεδομένη χρονική στιγμή και τις εισηγήσεις των ειδικών. Η κυβέρνηση από την αρχή της πανδημίας, από το πρώτο κύμα, δεν δίστασε να πάρει δύσκολα μέτρα για να προασπίσει την ανθρώπινη ζωή. Έτσι πορεύεται καθόλη τη διάρκεια της πανδημίας: Στηρίξαμε το ΕΣΥ, υπερδιπλασιάσαμε τις ΜΕΘ, προσλάβαμε πάνω από 7 χιλιάδες ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, ενισχύσαμε την τηλεεργασία και την τηλεκπαίδευση, στηρίξαμε- και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε- την πραγματική οικονομία. Έστω και μια απώλεια ανθρώπινης ζωής είναι κάτι δραματικό. Ωστόσο, σύμφωνα με όλα τα επίσημα στοιχεία από την αρχή της πανδημίας, η Ελλάδα βρίσκεται μεταξύ των χωρών εκείνων που έχουν αντιμετωπίσει το όλο θέμα με λιγότερες συγκριτικά αρνητικές συνέπειες. Ρίξτε μια ματιά τι γίνεται στις άλλες χώρες και θα το δείτε.

 

Το εμβόλιο είναι το μέσο που θα δώσει τη λύση, ή θα έχουμε συνέχιση του εφιάλτη που ζούμε;

Το εμβόλιο είναι η μόνη οριστική λύση μην έχετε καμία αμφιβολία. Και είναι χρέος μας να ενημερώσουμε την κοινωνία. Να μιλήσουμε ανοιχτά και με καλή πρόθεση σε όλους. Και να πείσουμε και αυτούς τους συμπολίτες μας που λόγω ελλιπούς πληροφόρησης δυσπιστούν. Πρέπει να εμβολιασθούμε όλοι. Μόνο έτσι θα πάρουμε τις ζωές μας πίσω. Όσοι έχουμε δημόσιο λόγο έχουμε μεγάλη ευθύνη. Και χαίρομαι πραγματικά που η συντριπτική πλειονότητα του πολιτικού κόσμου της χώρας συντάσσεται στο εθνικό μέτωπο υπέρ του εμβολίου.

 

Πιστεύετε ότι θα μπορούσε να γίνει ένα πολιτικό «restart» μόλις εμβολιαστούν οι συμπολίτες μας ώστε η χώρα διαθέτοντας νωπή λαϊκή εντολή να προχωρήσει μπροστά ανεπηρέαστη από πολιτικές αντιπαραθέσεις, πόλωση και διχασμό;

Η κυβέρνηση έχει ισχυρή λαϊκή εντολή να αλλάξει τη χώρα. Και μέσα στην πανδημία δεν «κατέβασε τα μολύβια». Νομοσχέδια ψηφίστηκαν, μεταρρυθμίσεις προωθήθηκαν. Στο Υπουργείο μας για παράδειγμα μέσα στη πανδημία φέραμε τον περιβαλλοντικό νόμο, το νόμο για την ηλεκτροκίνηση, το νόμο απόσυρσης των πλαστικών μιας χρήσης, τον χωροταξικό νόμο. Και συνεχίζουμε με την άρση των αγκυλώσεων και των στρεβλώσεων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, τις ιδιωτικοποιήσεις και τη μεγάλη πρόκληση του Ταμείου Ανάκαμψης καθώς πάνω από το 37% των πόρων του θα πάνε σε πράσινες δράσεις: την εξοικονόμηση ενέργειας, τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις, τις δράσεις προστασίας της φύσης, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων, τη διαχείριση των απορριμμάτων. Έχουμε μπροστά μας πολύ δουλειά ακόμα μέχρι τις επόμενες εκλογές.

 

Θα μπορούσε ενδεχομένως η κυβέρνηση να είχε δράσει πιο δυναμικά «κόβοντας» το βήχα στην Τουρκία;

Η πατρίδα μας έδειξε επανειλημμένα ότι δεν είναι διατεθειμένη να αφήσει αναπάντητες τις προκλήσεις της Τουρκίας: Με τον αγωγό φυσικού αερίου East Med. Στον Έβρο και την καθοδηγούμενη εισβολή μεταναστών. Με το ναυτικό μας στο Αιγαίο το καλοκαίρι. Με τις συμφωνίες με την Ιταλία και την Αίγυπτο για την υφαλοκρηπίδα και τις θαλάσσιες ζώνες. Και πρόσφατα με την επί της αρχής συμφωνία με την Αλβανία για προσφυγή στη Χάγη. Στείλαμε το μήνυμα ότι είμαστε χώρα με αυτοπεποίθηση, ισχυρούς συμμάχους και αποτρεπτική ισχύ. Ήταν ένα μήνυμα που πήγε παντού και το πήραν όλοι. Και στην ίδια κατεύθυνση είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε!

Δεκ 16

Θεμέλια για μια ανάπτυξη με… πράσινες αποχρώσεις - άρθρο στην ιστοσελίδα imerisia.gr

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είχε ξεκινήσει όχι μόνο με εντολή, αλλά και με συγκεκριμένο σχέδιο για την ανάταξη της οικονομίας. Στο δρόμο προέκυψαν μια σειρά από εξωγενείς προκλήσεις με σημαντικότερες την περαιτέρω ένταση με την Τουρκία, αλλά και την άνευ προηγουμένου κρίση που έχει προκαλέσει στη ζωή μας, αλλά και στην ίδια την οικονομία, ο κορωνοϊός.

Κάναμε φυσικά μία συστηματική προσπάθεια για την αντιμετώπιση της κρίσης. Στο επίπεδο της δημόσιας υγείας, τόσο στο πρώτο όσο και στο δεύτερο κύμα της πανδημίας, τα πήγαμε συγκριτικά καλύτερα από άλλες χώρες της Ευρώπης με παρόμοια χαρακτηριστικά (ακόμη και τις πιο ανεπτυγμένες). Στο οικονομικό επίπεδο παρείχαμε μία άνευ προηγουμένου οικονομική στήριξη στους πληττόμενους: Τόσο στις επιχειρήσεις, με ρυθμίσεις όπως η επιστρεπτέα προκαταβολή κλπ., όσο και στους εργαζομένους και τους ευάλωτους κοινωνικά με τα αντίστοιχα επιδόματα. Και θα συνεχίσουμε και μέσα στο 2021.

Η κυβέρνηση όμως προχωράει παράλληλα και με βάση το σχέδιο μεταρρυθμίσεων οι οποίες έχουν- και θα έχουν ακόμα περισσότερο μετά την κρίση του κορωνοϊού- θετική αντανάκλαση στην οικονομία, όπως:

  • Οι φορολογικές μειώσεις που έχουμε ήδη προωθήσει (πχ. μείωση του φόρου των επιχειρήσεων στο 24%). Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών μαζί με την αναστολή της εισφοράς αλληλεγγύης για το 2021. Αλλά και η μείωση φόρου κατά 50% για 7 χρόνια για όσους μεταφέρουν τη φορολογική τους έδρα στην Ελλάδα.
  • Η απλοποίηση των διαδικασιών για τις επιχειρήσεις με το νόμο «Επενδύω στην Ελλάδα» του 2019 και η απλούστευση των αδειοδοτήσεων για τις επιχειρήσεις που προωθεί με πρόσφατο νομοσχέδιο που ανακοίνωσε το Υπουργείο Ανάπτυξης.
  • Η μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης με πρωτοβουλίες όπως το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την επαγγελματική εκπαίδευση που στοχεύει, μεταξύ άλλων, στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας
  • Η προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων και η διαχείριση της κληρονομιάς μιας σειράς προβληματικών επιχειρήσεων (ναυτιλία, ΕΛΒΟ, κλπ).
  • Η ψηφιοποίηση του κράτους με το νόμο για την ψηφιακή διακυβέρνηση και τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες (πχ. δίκτυο 5G).

Είναι μία προσπάθεια η οποία ήδη αποτιμάται θετικά σε μία σειρά από δείκτες:

  • Στις εκθέσεις παρακολούθησης της ελληνικής οικονομίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την πιο πρόσφατη να επισημαίνει ότι η Ελλάδα πετυχαίνει στις προγραμματισμένες της δεσμεύσεις.
  • Στις αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης (με πιο πρόσφατη αυτή της Moody’s).
  • Στα επιτόκια δανεισμού της Ελλάδας τα οποία σπάνε το ένα θετικό ρεκόρ μετά το άλλο, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να δανειστεί για 15 έτη από τις αγορές με επιτόκιο 1,152% στα τέλη Οκτωβρίου.
  • Στο έντονο ενδιαφέρον για ξένες επενδύσεις στη χώρα μας (πχ. το data-center της Microsoft, η επένδυση της Pfizer στη Θεσσαλονίκη, το πρότζεκτ της Volkswagen για την ηλεκτροκίνηση στην Αστυπάλαια, το σχέδιο του Πανεπιστημίου Columbia για Global Center στην Ελλάδα).

Προφανώς, όταν θα κλείσει ο κύκλος της κρίσης μετά το εμβόλιο του κορωνοϊού, η εμπροσθοβαρής αυτή προσπάθεια της κυβέρνησης θα έχει συντελέσει ούτως ώστε η χώρα να γίνει πόλος έλξης για ακόμη περισσότερες επενδύσεις. Επενδύσεις που θα γίνουν το εφαλτήριο για να κλείσουν οι πληγές της προηγούμενης δεκαετίας. Το εφαλτήριο για την ανάπτυξη.

Σε αυτή την προσπάθεια έχουμε καθοριστική συμβολή και εμείς στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με σειρά πρωτοβουλιών όπως:

  • Ο περιβαλλοντικός νόμος 4685/2020 ο οποίος πέρα από πράσινες διατάξεις περιείχε και διατάξεις για τη ριζική απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειών έτσι ώστε αυτές να μην απαιτούν πλέον 6-8 χρόνια για να εκδοθούν, αλλά μόλις 100-150 ημέρες, όπως και διατάξεις επιτάχυνσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αλλά και πιο πρόσφατα οι ρυθμίσεις που φέραμε για το outsourcing της σύνδεσης σταθμών ΑΠΕ στο δίκτυο ηλεκτρισμού.
  • Ο χωροταξικός νόμος, που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα από τη Βουλή, και ο οποίος πέρα από τις περιβαλλοντικές προβλέψεις όπως ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης, περιέχει σημαντικά μέτρα που ενισχύουν την εθνική προσπάθεια για ανάπτυξη και επενδύσεις: Η επιτάχυνση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων έτσι ώστε η τάξη και ο πολεοδομικός σχεδιασμός να επεκταθούν σε όλη την Ελλάδα. Ο εκσυγχρονισμός με παράλληλη απλοποίηση του καθεστώτος των χρήσεων γης έτσι ώστε να διευκολύνονται οι ιδιοκτήτες και οι επενδυτές.
  • Η προσπάθεια για άρση των αγκυλώσεων και των στρεβλώσεων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας την οποία συνεχίζουμε αντιμετωπίζοντας παράλληλα τις όποιες «παιδικές ασθένειες» του νέου συστήματος, αλλά και τις αντίστοιχες αντιδεοντολογικές συμπεριφορές που παρατηρήθηκαν από ορισμένους παίκτες.
  • Οι ιδιωτικοποιήσεις που προωθούμε για τις οποίες υπάρχει αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον παρά τις αντιξοότητες που δημιουργεί η πανδημία του κορωνοϊού. Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ασχολούμαστε με 7 μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις. Πέρα από τη ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας της οποίας ο διαγωνισμός είναι σε προχωρημένη φάση, ιδιαίτερα επίκαιρες αυτή την περίοδο είναι η ΛΑΡΚΟ όπου μόλις ξεκίνησαν οι σχετικές διαδικασίες και ο ΔΕΔΔΗΕ όπου ο διαγωνισμός ξεκινά τις επόμενες μέρες.
  • Στήριξη σε αυτή την προσπάθεια μας δίνει το Ταμείο Ανάκαμψης το οποίο συνδυάζει τις δράσεις ανάταξης της οικονομίας με την προώθηση μιας πράσινης πολιτικής. Πάνω από το 37% των πόρων του θα πάνε σε πράσινες δράσεις όπως: η εξοικονόμηση ενέργειας, η ηλεκτροκίνηση, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις, οι δράσεις προστασίας της φύσης, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων, η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων. Όλες αυτές είναι δράσεις που φυσικά προστατεύουν το περιβάλλον, αλλά την ίδια στιγμή δημιουργούν και νέες θέσεις εργασίας, η καθεμιά στο δικό της πεδίο εφαρμογής.

Τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι η κυβέρνηση κάνει μία συστηματική προσπάθεια ώστε η χώρα να βγει μία ώρα αρχύτερα στο ξέφωτο μετά την κρίση του κορωνοϊού και να διεκδικήσει το αναπτυξιακό μερίδιο που της αξίζει. Ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αφήνουμε το δικό μας αποτύπωμα σε αυτή την προσπάθεια. Ώστε η ανάπτυξη αυτή να γίνει με τρόπο που σέβεται το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής. Ώστε να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο πράσινη!

Δεκ 16

Περί τα 9.500 τα ετοιμόρροπα κτίρια στη χώρα – Άμεσες θεσμικές παρεμβάσεις του ΥΠΕΝ - Αυτοψία σε ετοιμόρροπο ακίνητο στο Μαρούσι

Αυτοψία πραγματοποίησε σήμερα το πρωί ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σε ετοιμόρροπο ακίνητο στο Μαρούσι, στο πλαίσιο προγράμματος αυτοψιών που υλοποιείται από το Υπουργείο σε συνεργασία με το ΤΕΕ, με στόχο τη συνολική -σε εθνικό επίπεδο- αντιμετώπιση των κτιρίων που είναι  ετοιμόρροπα, επικίνδυνα, είτε χρήζουν παρεμβάσεων.

Το εν λόγω ακίνητο στο Μαρούσι είναι ένα παλιό, επικίνδυνο και ετοιμόρροπο  εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο, αγνώστου πλέον ιδιοκτήτη,το οποίο κατά το ήμισυ βρίσκεται μέσα σε ρέμα καιπρέπει να κατεδαφιστεί. Παρόντες στην αυτοψία ήταν και ο γγ Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιος Μπακογιάννης, ο δήμαρχος Αμαρουσίου, Θεόδωρος Αμπατζόγλου, εκπρόσωπος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, όπως και αρμόδιοι αντιδήμαρχοι.

Από το σημείο της αυτοψίας ο Κωστής Χατζηδάκης περιέγραψε τη σημερινή εικόνα με τα ετοιμόρροπα και επικινδύνως ετοιμόρροπα κτίρια σε όλη τη χώρα. Σύμφωνα με την καταγραφή των δήμων -όπως τους είχε ζητηθεί από το υπουργείο- αυτή τη στιγμή υπάρχουν περί τα 9.500 ετοιμόρροπα ή επικινδύνως ετοιμόρροπα κτίρια.

Ο κ. Χατζηδάκης προανήγγειλε ότι οι  θεσμικές παρεμβάσεις -που βρίσκονται σε επεξεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, τον τεχνικό κόσμο καθώς και την Αυτοδιοίκηση- αναμένεται έρθουν στη Βουλή στις αρχές του επόμενου έτους, καθώς το υφιστάμενο πλαίσιο είναι πεπαλαιωμένο, ενώ οι διαδικασίες πρέπει να τρέξουν γρήγορα, καθώς το ζήτημα είναι και  δημόσιας ασφάλειας και περιβαλλοντικής προστασίας. Σημείωσε  δε ότι θα ακολουθήσουν και τα απαραίτητα χρηματοδοτικά εργαλεία τόσο για τις απαιτούμενες παρεμβάσεις σε διατηρητέα ή μη, όσο και για τις αναγκαίες κατεδαφίσεις.

Ειδικότερα ο κ. Χατζηδάκης, για την αντιμετώπιση όλου του θέματος υπογράμμισε 5 βασικά στοιχεία του θέματος:

«Πρώτον:Έχουμε δηλώσεις από τους δήμους όλης της χώρας για 9.500 ετοιμόρροπα κτίρια, αρκετά εκ των οποίων είναι επικινδύνως ετοιμόρροπα.

Δεύτερον:σε συνεργασία με το ΤΕΕ έχουν ξεκινήσει αυτοψίες για να υπάρξει πλήρης καταγραφή και  διαχωρισμός με επιστημονικά κριτήρια σε σχέση με το ποια είναι επικινδύνως ετοιμόρροπα και για ποια υπάρχει προτεραιότητα άμεσης παρέμβασης.

Τρίτον:σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το Υπουργείο Πολιτισμού ετοιμάζουμε νομοθετική παρέμβαση, η οποία χωρίς να θίγει τα δικαιώματα της ιδιοκτησίας θα διευκολύνει τους δήμους ως προς την επιτάχυνση των κατεδαφίσεων όπου χρειάζεται.

Τέταρτον: θα ληφθεί ειδική μέριμνα για τα διατηρητέα,διότι προφανώς μας ενδιαφέρει να μην υπάρξει κάποια απερίσκεπτη απόφαση σε σχέση με κτίρια τα οποία έχουν μια ιδιαίτερη αρχιτεκτονική αξία.

Πέμπτον: Ετοιμάζουμε μηχανισμούς χρηματοδότησης και για τους ιδιοκτήτες διατηρητέων -το πρόγραμμα «Διατηρώ» για παράδειγμα που σχεδιάζουμε στο πλαίσιο του Ταμείο Ανάκαμψης είναι μια τέτοια περίπτωση- αλλά και γενικότερα για την διευκόλυνση των δήμων ως προς τις κατεδαφίσεις. Ήδη το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει εγκρίνει ένα σχετικό πρόγραμμα, το οποίο αφορά στη Σάμο από όπου και η όλη προσπάθεια ξεκινά».

Ο Θεόδωρος Αμπατζόγλου κατά τη σημερινή αυτοψία στο Μαρούσι δήλωσε:

«Η ρύθμιση που ετοιμάζει ο Υπουργός  συνολικά όλο το πρόγραμμα αντιμετώπισης είναι πραγματικά εξαιρετικά για τον λόγο ότι θα μας δώσει τη δυνατότητα να προφυλάξουμε ανθρώπινες ζωές. Πραγματικά θεωρώ ότι αν εδώ μέσα κυκλοφορήσουν παιδιά ή οποιοσδήποτε θα κινδυνεύσουν. Επίσης, αν όλος αυτός ο όγκος κτίσματος πέσει μέσα στο ρέμα θα το μπουκώσει με αποτέλεσμα να έχουμε πλημμύρες.

Συνεπώς ζητάμε από την πολιτεία να μας απελευθερώσει τα χέρια για να μπορέσουμε αυτά τα κτίσματα να τα περάσουμε σε δημόσια χρήση και να κάνουμε εδώ πέρα έναν χώρο ο οποίος θα είναι υπέρ της γειτονιάς».

Δεκ 14

Σύσταση Επιτροπής για τη χάραξη Εθνικής Στρατηγικής για το υδρογόνο

Το πρώτο βήμα για τη χάραξη της Εθνικής Στρατηγικής για το υδρογόνο –καθώς η ανάπτυξη νέων πηγών  και τεχνολογιών καθαρής ενέργειας αποτελεί προτεραιότητα της εθνικής κλιματικής και ενεργειακής στρατηγικής- αποτελεί η σύσταση ειδικής Επιτροπής, με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη.

Η Επιτροπή –στην οποία συμμετέχουν εξειδικευμένοι επιστήμονες, προερχόμενοι είτε από την ακαδημαϊκή κοινότητα είτε από την αγορά- θα εργαστεί αμισθί. Αντικείμενό της είναι η κατάρτιση εντός του 2021 Σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για την προώθηση τεχνολογιών και εφαρμογών υδρογόνου και άλλων αερίων από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Πρόεδρος θα είναι ο Καθηγητής Ενεργειακής Οικονομίας της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ (και πρώην πρόεδρος της ΡΑΕ) Παντελής Κάπρος και Μέλη οι:

1.Κωνσταντίνος Παπαλουκάς, ειδικός Εμπειρογνώμων, Συντονιστής

2.Δημήτριος Τσαλέμης, Γενικός Διευθυντής Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας

3.Κωνσταντίνος Κωτούλας, Πολιτικός Μηχανικός – Συγκοινωνιολόγος, Εμπειρογνώμων, εκπρόσωπος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών

4.Δρ. Σπυρίδων Οικονόμου, ΜεταλλουργόςΜηχανικός ΕΜΠ, Πρόεδρος του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας, εκπρόσωπος του ΚΑΠΕ

5.Παναγιώτης Πανούσος, Χημικός Μηχανικός, Διευθυντής Ενεργειακής Μετάβασης, εκπρόσωπος του ΔΕΣΦΑ

6.Μαρία Σχοινά, Χημικός Μηχανικός, Διευθύντρια Στρατηγικής και Ρυθμιστικών Θεμάτων, εκπρόσωπος της ΔΕΠΑ Υποδομών

7.Γιώργος Ξηρογιάννης, Μαθηματικός, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής, εκπρόσωπος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ)

8.Θεόδωρος Τσακίρης, Αναπληρωτής Καθηγητής Ενεργειακής Πολιτικής και Γεωπολιτικής Πανεπιστημίου Λευκωσίας

9.Κωνσταντίνος Σφετσιώρης, τεχνικός εμπειρογνώμων

10.Ιωάννης Βουγιουκλάκης, Μηχανολόγος Μηχανικός, Ειδικός Εμπειρογνώμων

11.Γεώργιος Αυγουρόπουλος, εξωτερικός Σύμβουλος – εμπειρογνώμων

  1. Αθανάσιος Στούμπος, εξωτερικός Σύμβουλος – εμπειρογνώμων

13.Πάρης Βουτεκάκης, εξωτερικός Σύμβουλος – εμπειρογνώμων

14.Εμμανουήλ Σταματάκης, εξωτερικός Σύμβουλος – εμπειρογνώμων

  1. Θεόδωρος Ξανθόπουλος, εξωτερικός Σύμβουλος – εμπειρογνώμων

Η συγκρότηση της Επιτροπής συμπίπτει με την υιοθέτηση από το Ευρωπαϊκό  Συμβούλιο του πρώτου Κανονισμού για μια Ευρωπαϊκή Στρατηγική Υδρογόνου που θα αποτελέσει -μαζί με την επέκταση της ηλεκτροκίνησης- την πλέον φιλόδοξη πτυχή της Ευρωπαϊκής στρατηγικής για την απανθρακοποίηση του ενεργειακού μείγματος.

Η Επιτροπή θα αξιολογήσει τα ρίσκα και θα εκτιμήσει το κόστος των διαφόρων τεχνολογικών εφαρμογών για την παραγωγή και χρήση υδρογόνου δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο των δικτύων και υποδομών μεταφοράς/αποθήκευσης υδρογόνου σε συνάρτηση με το υφιστάμενο δίκτυο φυσικού αερίου και τις απόψεις της εγχώριας ενεργειακής βιομηχανίας.

Σε πρώτη φάση, θα καταγράψει το εγχώριο δυναμικό ανάπτυξης εφαρμογών και τεχνολογιών υδρογόνου σε επιμέρους ενεργειακούς τομείς (ηλεκτροπαραγωγή, δίκτυο φυσικού αερίου, μεταφορές, βιομηχανία) καθώς τις απαραίτητες τεχνικές και οικονομικές απαιτήσεις. Ακολούθως θα υποβάλει προτάσεις για τη διαμόρφωση του αδειοδοτικού και ρυθμιστικού πλαισίου (όπου απαιτείται) και για τα μέτρα πολιτικής που απαιτούνται για την προώθησή των εν λόγω εφαρμογών.

Κατά τη διάρκεια των εργασιών της, η Επιτροπή θα προβεί σε συγκριτική αξιολόγηση των στρατηγικών άλλων κρατών για την προώθηση του υδρογόνο. Θα εξετάσει επίσης τη συμβατότητα των προτεινόμενων εθνικών μέτρων και πολιτικών με τις Ευρωπαϊκές Στρατηγικές και το δίκαιο των κρατικών ενισχύσεων, διερευνώντας παράλληλα τη δυνατότητα αξιοποίησης των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών μηχανισμών.

Το Σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για το υδρογόνο –που θα ολοκληρωθεί έως το Σεπτέμβριο του 2021- θα περιέχει τους ακόλουθους άξονες:

-Τον Οδικό Χάρτη για την ανάπτυξη και αξιοποίηση τεχνολογιών και εφαρμογών υδρογόνου και άλλων αερίων από ΑΠΕ σε επιμέρους ενεργειακούς τομείς

-Τα προτεινόμενα μέτρα πολιτικής ανά ενεργειακό τομέα και χρήση

-Τα τεχνικο-οικονομικά στοιχεία για το κόστος ανάπτυξης και λειτουργίας εφαρμογών υδρογόνου και άλλων αερίων ΑΠΕ, σε συνδυασμό με τα αντίστοιχα προτεινόμενα μέτρα για τους εγχώριους τομείς ενδιαφέροντος.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά: «Η σύσταση Επιτροπής για το υδρογόνο με τη συμμετοχή επιστημόνων και εκπροσώπων της αγοράς υπογραμμίζει τη βούληση της κυβέρνησης να παρακολουθήσουμε τις εξαιρετικά ενδιαφέρουσες τεχνολογικές εξελίξεις για το συγκεκριμένο ζήτημα. Υπογραμμίζει επίσης τη βούλησή μας να πετύχουμε τους στόχους που έχουμε θέσει στο Εθνικό μας Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα για την περαιτέρω διείσδυση των καθαρών πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μας μείγμα. Στόχος μας είναι να χαράξουμε την κατάλληλη για τη χώρα Εθνική Στρατηγική, ενσωματώνοντας βέλτιστες διεθνείς πρακτικές».