Φεβ 22

Πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για το δεύτερο πυλώνα του ασφαλιστικού συστήματος προανήγγειλε ο Κωστής Χατζηδάκης - Βασικά σημεία ομιλίας στο 3ο Συνέδριο Επαγγελματικής Ασφάλισης

Πρωτοβουλίες για την αναθεώρηση του πλαισίου λειτουργίας της επαγγελματικής ασφάλισης και των επαγγελματικών ταμείων –που συνιστούν τον δεύτερο πυλώνα του ασφαλιστικού συστήματος-  προανήγγειλε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης από το βήμα του 3ου Συνεδρίου Επαγγελματικής Ασφάλισης.

Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι το Υπουργείο Εργασίας σύντομα θα ξεκινήσει διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, αξιοποιώντας και τα πορίσματα της πρόσφατης μελέτης του ΙΟΒΕ για τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ). «Αναμένουμε ότι μέσα στη χρονιά θα γίνουν συγκεκριμένα και σημαντικά βήματα για την ενοποίηση και ενίσχυση των φορέων εποπτείας», είπε μεταξύ άλλων, προσθέτοντας ότι το Υπουργείο αντιμετωπίζει θετικά και τη δυνατότητα δημιουργίας πολυ-εργοδοτικών Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης.

Αναφορικά με το ζήτημα του φορολογικού καθεστώτος των ΤΕΑ, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι «η κυβέρνηση είναι εναντίον της μεγάλης φορολογίας γιατί είναι  αντικίνητρο για την ανάπτυξη της οικονομίας. Γι’ αυτό και έχει προχωρήσει στη μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων, αλλά και στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Ταυτόχρονα, είμαστε υπέρ ενός πλαισίου που θα αποδειχθεί ανθεκτικό σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Στόχος  μας είναι μετά από διάλογο με όλους τους ενδιαφερόμενους να οδηγηθούμε σε ένα σύστημα που θα δίνει κίνητρα για αποταμίευση, με δικαιοσύνη και ισορροπία μεταξύ όλων των πυλώνων που απαρτίζουν το ασφαλιστικό σύστημα».

«Με τη μεταρρύθμιση της επικουρικής ασφάλισης -με την εισαγωγή των «ατομικών κουμπαράδων» για τους νέους ασφαλισμένους και τη δημιουργία του ΤΕΚΑ-,  με τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και τον περιορισμό του μη μισθολογικού κόστους, διευκολύνουμε την αποταμίευση. Και μετασχηματίζουμε έτσι το συνταξιοδοτικό σύστημα σε εργαλείο ευημερίας για τους ασφαλισμένους –εργαζομένους και συνταξιούχους- αλλά και σε μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας»., συνέχισε ο κ. Χατζηδάκης. Και τούτο διότι, όπως εξήγησε, «Αν κάτι έγινε κατανοητό από όλους στα χρόνια των μνημονίων, είναι ότι το ασφαλιστικό σύστημα ήταν η τρύπια τσέπη του προϋπολογισμού μας. Κι ενώ εδώ και δεκαετίες η σχέση εργαζομένων/συνταξιούχων επιδεινώνεται και το δημογραφικό μας πρόβλημα οξύνεται, πολλοί ξόρκιζαν ως νεοφιλελεύθερη την συνταξιοδοτική αποταμίευση. Μετά το  2015 όμως, κατανοήσαμε συνολικά ως κοινωνία πόσο εφήμερη είναι η ευημερία που χτίζεται με δανεικά και πόσο χρήσιμη είναι η εθνική αποταμίευση που χρηματοδοτεί παραγωγικές επενδύσεις και αναπτυξιακές δράσεις. Πόσο χρήσιμη είναι τελικά η προσωπική αποταμίευση και η συνταξιοδοτική αποταμίευση που συμπληρώνει το εισόδημα της τρίτης ηλικίας και υποστηρίζει τη διατήρηση ενός υψηλού επιπέδου ζωής μετά το τέλος του εργασιακού βίου»

«Ο πρώτος πυλώνας του ασφαλιστικού συστήματος βασανίστηκε και μας βασάνισε ως πολιτικό σύστημα για μια δεκαετία για αυτό και οδηγηθήκαμε σε περικοπές συντάξεων», επισήμανε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σημειώνοντας ωστόσο ότι ο πρώτος πυλώνας λαμβάνει μεγάλη στήριξη από τον κρατικό προϋπολογισμό, με το ποσοστό του ΑΕΠ που κατευθύνεται στις συντάξεις να είναι από τα μεγαλύτερα στην ΕΕ. «Γι’ αυτό και κοιτάζουμε να δούμε πώς θα αναπτυχθούν παράλληλα οι άλλοι δυο πυλώνες. Είμαστε ουραγοί μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών σε ποσοστά αποταμίευσης στο ΑΕΠ, ουραγοί και στην ανάπτυξη του 2ου πυλώνα. Όμως τα τελευταία χρόνια υπάρχει μεγάλη κινητικότητα, ιδρύονται πολλά νέα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης, ο κλάδος ανεβάζει ταχύτητες.  Δεν είναι κάτι τυχαίο, αλλά μια αντανάκλαση της επιτάχυνσης των ρυθμών ανάπτυξης και των επενδύσεων, καθώς η  κυβέρνησή μας έχει κερδίσει το στοίχημα της εμπιστοσύνης και της ασφάλειας. Μέσα από την ίδια την ανάπτυξη της οικονομίας μπορεί να στηριχθεί με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας και να αυξηθεί η δυνατότητα των ανθρώπων να αποταμιεύσουν και στον δεύτερο και στον τρίτο πυλώνα», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Φεβ 22

Καταρρέουν οι μύθοι του ΣΥΡΙΖΑ και ενοχλούνται!

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Κωστής Χατζηδάκης, απαντώντας σε δηλώσεις του κ. Νάσου Ηλιόπουλου και της κ. Μαριλίζας Ξενογιαννακοπουλου, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Το επαναλαμβάνω: Αυτό που υιοθετήθηκε με το νόμο για την τετραήμερη εργασία (μετά από αίτημα του εργαζομένου και συμφωνία με τον εργοδότη του) είναι ακριβώς αυτό που υιοθετήθηκε και στο Βέλγιο! Ακριβώς! Με τη διαφορά ότι στο Βέλγιο αρέσει στον ΣΥΡΙΖΑ και σε φιλικά προς αυτόν μέσα ενημέρωσης, ενώ στην Ελλάδα θεωρείται «αντεργατικό».

Οι αλλεπάλληλες ανακοινώσεις τους υπογραμμίζουν απλώς την απόγνωσή τους για την κατάρρευση του μύθου που προσπάθησαν να δημιουργήσουν. Μέχρι και δηλώσεις μου για την ενέργεια πολύ πριν ξεσπάσει η διεθνής ενεργειακή κρίση επιστράτευσαν για να κρυφτούν πολιτικά. Όσο για το ύφος; Είναι το γνωστό «κεντρώο» ύφος ΣΥΡΙΖΑ.

Τους προειδοποιούμε όμως:

Τους περιμένουν τρεις ακόμα δυσάρεστες εκπλήξεις:
– Η περαιτέρω μείωση της ανεργίας, η οποία έχει ήδη μειωθεί από 17,2% το καλοκαίρι του 2019 σε 12,8% το Δεκέμβριο του 2021.
– Η εγκατάσταση της ψηφιακής κάρτας εργασίας τους επόμενους μήνες, πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ
– Και η σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού από την 1η Μαΐου.

Λυπούμαστε που γκρεμίζουμε τους μύθους τους. Αλλά τα ψέματα έχουν κοντά ποδάρια».

Φεβ 22

Από τη διανομή της φτώχειας στην ανάπτυξη και τις νέες δουλειές – Η πολιτική της κυβέρνησης για την εργασία - Βασικά σημεία ομιλίας στο Συνέδριο «Το Μέλλον της Ευρώπης» στη Λευκωσία

«Η ελληνική κυβέρνηση έχει περάσει από τη λογική της διανομής της φτώχειας, στη λογική της αύξησης του εθνικού εισοδήματος, της ανάπτυξης και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας και αυτό είναι κέρδος για όλους. Έχουμε ήδη πολύ σημαντική μείωση της ανεργίας σε σχέση με αυτή που παραλάβαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση, παρά τις επιπτώσεις του κορωνοϊού στην αγορά», υπογράμμισε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, κατά την ομιλία του το Σάββατο σε συνέδριο στη Λευκωσία για το «Μέλλον της Ευρώπης», που διοργάνωσε το Ινστιτούτο «Γλαύκος Κληρίδης».

Κατά την τοποθέτησή του στην ενότητα για τα κοινωνικά θέματα, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι «ακολουθώντας καλές ευρωπαϊκές πρακτικές, η Ελλάδα έχει να επιδείξει απτά αποτελέσματα για την αντιμετώπιση της ανεργίας και τη στήριξη του εισοδήματος των εργαζομένων. Μειώσαμε τη φορολογία των επιχειρήσεων από το 29% στο 22% για να γίνουμε ελκυστικοί σε επενδύσεις, ακολουθώντας όσο ήταν δυνατό δημοσιονομικά και το παράδειγμα της Κύπρου. Μειώσαμε τις ασφαλιστικές εισφορές για εργοδότες και εργαζομένους. Απλουστεύσαμε δραστικά την αδειοδότηση των επιχειρήσεων. Θεσπίσαμε το νόμο για την Προστασία της Εργασίας που ισορροπεί ανάμεσα στο στόχο για ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και στο στόχο για προστασία των εργαζομένων. Και υιοθετήσαμε μέτρα για την προστασία εργαζομένων και ανέργων που ήδη ξεπερνούν τα 9 δισ. ευρώ. Πρόκειται για το μαζικότερο πρόγραμμα στήριξης που έχει υιοθετηθεί τα τελευταία χρόνια. Όλες αυτές οι παρεμβάσεις έπιασαν τόπο καθώς όχι μόνο δεν αυξήθηκε η ανεργία -όπως πολλοί προεξοφλούσαν- αλλά αντιθέτως, η Ελλάδα πέτυχε το 2021 το μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης της ανεργίας στην ΕΕ. Από το 17,2% το 2019 στο 12,8% τώρα!».

«Καθώς βγαίνουμε από την πανδημία, επικεντρωνόμαστε στη δημιουργία ολοένα και περισσότερων νέων και ποιοτικών θέσεων εργασίας», συνέχισε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, περιγράφοντας τον σχεδιασμό της επόμενης ημέρας και τα προωθούμενα μέτρα που, όπως εξήγησε, εντάσσονται σε τρεις πυλώνες:

Πρώτον, παροχή κινήτρων για προσλήψεις στον ιδιωτικό τομέα. «Μόνο μέσα στο 2022 αναμένεται να δημιουργηθούν μέσω των ειδικών προγραμμάτων του ΟΑΕΔ περίπου 86.000 νέες θέσεις εργασίας».

Δεύτερον, παροχή ευκαιριών αναβάθμισης δεξιοτήτων και επανειδίκευσης του εργατικού δυναμικού της χώρας. «Μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης θα δαπανηθεί τα επόμενα χρόνια πάνω από 1 δισ. ευρώ για την κατάρτιση 500.000 συμπολιτών μας σε ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες. Παράλληλα, προωθούμε και μια σημαντική θεσμική μεταρρύθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα των παρεχόμενων προγραμμάτων και τα χρήματα «να πιάνουν τόπο».

Τρίτον, ενισχυμένη στήριξη από τις υπηρεσίες απασχόλησης προς τα άτομα που αναζητούν εργασία. «Προχωρούμε με γοργούς ρυθμούς στον εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΔ. Με αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού αλλά και των ψηφιακών και κτιριακών υποδομών του».

«Επιπλέον», συνέχισε ο κ. Χατζηδάκης, «η κυβέρνηση έχει απλώσει δίχτυ προστασίας για τους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας. Ο προϋπολογισμός των προνοιακών και κοινωνικών επιδομάτων που χορηγούνται αυξάνεται σε ετήσια βάση. Μέσω του ΕΣΠΑ σχεδιάζεται να δαπανηθούν κατά τη επόμενη προγραμματική περίοδο κονδύλια της τάξης των 2 δισ. ευρώ για έργα κοινωνικής ένταξης. Ενώ από το Ταμείο Ανάκαμψης προωθούνται σύγχρονα εργαλεία κοινωνικής προστασίας, όπως η Κάρτα Αναπηρίας, ο προσωπικός βοηθός για ΑμεΑ, η δημιουργία 50.000 θέσεων σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, η προώθηση της αποϊδρυματοποίησης ευάλωτων εφήβων και η δημιουργία ολοκληρωμένου πλαισίου πρώιμης παρέμβασης για παιδιά με αναπηρίες και αναπτυξιακές διαταραχές».

«Το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Μοντέλο αποτελεί την πυξίδα μας, δείχνοντας ότι ανάπτυξη και κοινωνική δικαιοσύνη είναι συμπληρωματικοί και όχι αντικρουόμενοι στόχοι», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, τοποθετώντας τις πολιτικές της ελληνικής κυβέρνησης στο κάδρο της ΕΕ. Πρόσθεσε δε ότι ο στόχος για μια δίκαιη κοινωνία, χωρίς αποκλεισμούς, τίθεται ακόμα πιο επιτακτικά υπό το φως των μεγάλων προκλήσεων που αντιμετωπίζει το ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο, όπως είναι οι πιέσεις «εξ’ ανατολών» που δέχεται η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας λόγω της παγκοσμιοποίησης, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η προσαρμογή σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία, η γήρανση του πληθυσμού και φυσικά η πανδημία του κορωνοϊού, που ήρθε να προστεθεί την τελευταία διετία στις δομικές προκλήσεις που προαναφέρθηκαν.

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων υπογράμμισε ότι: «Η κοινωνική Ευρώπη δεν είναι αφηρημένη ιδέα, αλλά στόχος που απαιτεί συγκεκριμένες πολιτικές και δράσεις. Η ελληνική κυβέρνηση έχει περάσει από τη λογική της διανομής της φτώχειας στη λογική της αύξησης του εθνικού εισοδήματος και αυτό είναι το κέρδος για όλους: Για τις επιχειρήσεις, για τους εργαζόμενους, για τους αδυνάτους».

Σημειώνεται τέλος ότι στο περιθώριο του συνεδρίου στο οποίο συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας και ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς, ο κ. Χατζηδάκης είχε συνάντηση με την Υπουργό Εργασίας της Κυπριακής Δημοκρατίας Ζέτα Αιμιλιανίδου, με την οποία συζήτησαν θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος.

Φεβ 14

Κ. Χατζηδάκης: Τα τεράστια προβλήματα του ΕΦΚΑ θα λυθούν με ριζοσπαστικές λύσεις - συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Το κοινωνικό πρόσωπο του ΕΦΚΑ πρέπει να αποδεικνύεται στην πράξη. Αυτό επιχειρούμε με τις ριζοσπαστικές αλλαγές που κάνουμε» δηλώνει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, με αφορμή την κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ).

Αναλύοντας τους λόγους για τους οποίους κρίνονται αναγκαίες οι ρυθμίσεις που προωθούνται με το νομοσχέδιο και απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης, ο κ. Χατζηδάκης επισημαίνει ότι στόχος είναι να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για έναν ΕΦΚΑ που θα εξυπηρετεί πραγματικά τους πολίτες και δεν θα τους βασανίζει. «Αντίθετα, η υπεράσπιση από τον ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης της σημερινής κατάστασης μπορεί να ικανοποιεί ορισμένες μειοψηφίες μέσα στον ΕΦΚΑ, αλλά προφανώς έρχεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα και τις επιθυμίες των ασφαλισμένων. Άλλωστε, μιλάνε για κοινωνικό πρόσωπο, ενώ έκαναν τη φύρδην-μίγδην συγχώνευση το 2016 και ενώ η κυβέρνηση Μητσοτάκη παρέλαβε από τον ΣΥΡΙΖΑ 1.059.000 ασφαλιστικές εκκρεμότητες!» αναφέρει χαρακτηριστικά ο υπουργός Εργασίας.

Τονίζει δε ότι η βασική αλλαγή, που εισάγεται, είναι ένα πλέγμα κινήτρων και ελέγχων. «Εισάγουμε κίνητρα, για να προσελκύσουμε ικανά στελέχη, αλλά και για να επιβραβεύσουμε τους καλύτερους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ, όταν βγάζουν περισσότερες συντάξεις ή όταν εξυπηρετούν περισσότερους πολίτες, αλλά εισάγουμε και ελέγχους, για να μην υπάρχει καθεστώς ατιμωρησίας» υπογραμμίζει.

Με τη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Χατζηδάκης προαναγγέλλει επίσης ότι θα κατατεθεί σχετική τροπολογία στο πλαίσιο του νομοσχεδίου η οποία θα κάνει πράξη τη δέσμευση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη απέναντι στους ομογενείς. «Με την προτεινόμενη διάταξη, αλλάζουμε τα 40 έτη διαμονής σε 30 για τους Έλληνες Βορειοηπειρώτες και στους Έλληνες Πόντιους που προέρχονται από τη Σοβιετική Ένωση, διότι για αντικειμενικούς λόγους δεν είχαν τη δυνατότητα να παλλινοστήσουν στην Ελλάδα πριν από το 1990. Διευκολύνουμε, έτσι, την απονομή από 01/01/2022 πλήρους εθνικής σύνταξης στους ανθρώπους αυτούς. Ταυτόχρονα, αυξάνουμε σε πραγματικούς όρους την εθνική σύνταξη που λαμβάνουν. Με τη μείωση του ορίου για την πλήρη εθνική σύνταξη στα 30 χρόνια, πλέον, κάθε ένας από τους ομογενείς αυτούς θα δει αντίστοιχη αύξηση στη σύνταξή του. Η πλήρης σύνταξη θα δίνεται πλέον στα 30 χρόνια παραμονής, ενώ αντίστοιχη θετική επίδραση θα υπάρχει και για όσους έχουν διαμονή μικρότερη των 30 ετών. Πρόκειται για μια έμπρακτη αναγνώριση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων που η Πολιτεία χρωστούσε στους ομογενείς μας!» σημειώνει ο υπουργός Εργασίας.

Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης προσθέτει ότι στις τροπολογίες, που θα κατατεθούν στο νομοσχέδιο, περιλαμβάνεται ρύθμιση για την παράταση χωρίς προϋποθέσεις για έναν χρόνο της ασφαλιστικής ικανότητας των ασφαλισμένων και των μελών των οικογενειών τους, για τους οποίους η ασφαλιστική ικανότητα ανανεωνόταν με ειδικές διατάξεις μέχρι και το 2020. Όπως διευκρινίζει, «σε αυτούς περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι μακροχρόνια άνεργοι ηλικίας 29-55 και οι ανασφάλιστοι υπερήλικες. Επιπλέον, παρατείνεται με την ίδια διάταξη η ασφαλιστική κάλυψη εργαζομένων οι οποίοι κατά το προηγούμενο έτος συνέχισαν να υφίστανται τις επιπτώσεις της πανδημίας και έλαβαν αποζημίωση ειδικού σκοπού από το υπουργείο Εργασίας για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 2 μηνών».

Μεταξύ άλλων, ο υπουργός Εργασίας αναφέρει ότι θα ξεμπλοκάρει το επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης για 7.500 χιλιάδες ανασφάλιστους υπερήλικες. Συγκεκριμένα, αποσαφηνίζει ότι η ρύθμιση, «που φέρνουμε, πλέον προβλέπει ότι δεν χρειάζεται να ερευνάται, εάν ο υπερήλικας έχει θεμελιώσει δικαίωμα για σύνταξη, αλλά μόνο εάν λαμβάνει σύνταξη, οριστική ή προσωρινή ή προκαταβολή σύνταξης, ίση ή ανώτερη από το επίδομα και περιγράφει τον μηχανισμό για τον σχετικό έλεγχο. Αυτό είναι πολύ πιο απλό και θα γίνεται σχεδόν αυτόματα από τον ΕΦΚΑ. Έτσι, πολλές εκκρεμείς αιτήσεις θα απαντηθούν αμέσως και πολλοί υπερήλικες δεν θα χρειάζεται πια να περιμένουν, για να λάβουν ένα επίδομα που αποτελεί ουσιαστικά τον μοναδικό πόρο για τον βιοπορισμό τους!» εξηγεί ο κ. Χατζηδάκης.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη, στη δημοσιογράφο Γεωργία Μπάρλα, για το Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων

Ερ: Κύριε Χατζηδάκη, κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), για το οποίο έχετε αναφέρει ότι στοχεύει στην καλύτερη και αποδοτικότερη λειτουργία του φορέα. Γιατί θεωρείτε ότι ο ΕΦΚΑ είναι ένας οργανισμός για τον οποίο χρειάζεται μiα ειδική παρέμβαση, ξεχωριστά από την υπόλοιπη Δημόσια Διοίκηση;

Απ: Μα ο ΕΦΚΑ είναι ο πιο προβληματικός Οργανισμός του Δημοσίου! Μόνος του έχει το 48% των παραπόνων του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα στον Συνήγορο του Πολίτη. Με δεύτερη την ΑΑΔΕ με 11%.

Το γνωρίζουν αυτό 6,5 εκατομμύρια ασφαλισμένοι που συναλλάσσονται μαζί του. Οι ιστορίες καθημερινής τρέλας και ταλαιπωρίας που παρατηρούνται στον ΕΦΚΑ είναι γνωστές στους περισσότερους Έλληνες. Εδώ και χρόνια, συζητούνται τα προβλήματα με τις μεγάλες καθυστερήσεις στις συντάξεις, τις ξεχασμένες στοίβες εκκρεμών συντάξεων στις αποθήκες, τα «κατεβασμένα» τηλέφωνα στα υποκαταστήματα, τα μπερδεμένα λογισμικά.

Χρειάζεται επομένως μία ειδική παρέμβαση. Αν αντιμετωπίσουμε αυτό τον Οργανισμό σαν μία συνηθισμένη περίπτωση, θα αποτύχουμε, εκνευρίζοντας ακόμα περισσότερο τους πολίτες! Ακούμε, λοιπόν, τις διαμαρτυρίες της κοινωνίας και πάμε να βρούμε - πέρα από την πρόοδο που επιτύχαμε με την επιτάχυνση στην απονομή των συντάξεων και με τον ενιαίο αριθμό 1555, τα οποία είναι σημαντικά, αλλά δεν μας αρκούν - στέρεες και αποτελεσματικές λύσεις! Για έναν ΕΦΚΑ πιο φιλικό στους ασφαλισμένους!

Ερ: Ο ΣΥΡΙΖΑ καταγγέλλει ότι το νομοσχέδιο για τον ΕΦΚΑ «πλήττει τον σκληρό πυρήνα του κοινωνικού κράτους». Τι απαντάτε;

Απ: Αναρωτιέμαι πραγματικά για ποιο κοινωνικό κράτος μιλά ο ΣΥΡΙΖΑ, όταν έχουμε έναν ΕΦΚΑ που ταλαιπωρεί τους πολίτες! Το κοινωνικό πρόσωπο του ΕΦΚΑ πρέπει να αποδεικνύεται στην πράξη. Αυτό επιχειρούμε με τις ριζοσπαστικές αλλαγές που κάνουμε: Να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για έναν ΕΦΚΑ που θα εξυπηρετεί πραγματικά τους πολίτες και δεν θα τους βασανίζει.

Αντίθετα, η υπεράσπιση από το ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης της σημερινής κατάστασης μπορεί να ικανοποιεί ορισμένες μειοψηφίες μέσα στον ΕΦΚΑ, αλλά προφανώς έρχεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα και τις επιθυμίες των ασφαλισμένων. Και των ίδιων των ψηφοφόρων τους. Άλλωστε, μιλάνε για κοινωνικό πρόσωπο, ενώ έκαναν τη φύρδην-μίγδην συγχώνευση το 2016 και ενώ η κυβέρνηση Μητσοτάκη παρέλαβε από τον ΣΥΡΙΖΑ 1.059.000 ασφαλιστικές εκκρεμότητες! Και σήμερα η μόνη πρότασή τους είναι οι προσλήψεις.

Προφανώς και θα κάνουμε προσλήψεις. Ιδιαίτερα οικονομολόγων και μηχανικών πληροφορικής (ήδη την Παρασκευή έγιναν οι πρώτες προσλήψεις συμβασιούχων που θα βοηθήσουν στις συντάξεις). Αλλά, αν ήταν οι προσλήψεις να λύνουν μόνες τους τα προβλήματα, η Δημόσια Διοίκηση θα «πέταγε» εδώ και χρόνια!

Ερ: Ωστόσο, έχουν εκφραστεί ήδη έντονες αντιδράσεις τόσο από την αντιπολίτευση όσο και από εκπροσώπους των εργαζομένων στον e-ΕΦΚΑ για τη ρύθμιση του νομοσχεδίου που προβλέπει τη δυνατότητα πρόσληψης Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών - με τριετή θητεία και δυνατότητα ανανέωσης άπαξ - και από τον ιδιωτικό τομέα. Ενδεικτικά, η ΠΟΣΕ-ΕΦΚΑ υποστηρίζει μεταξύ άλλων ότι επέρχεται βίαιη ανατροπή ως προς το καθεστώς της εργασιακής σχέσης που θα διέπει στο εξής τους Γενικούς Διευθυντές και τους Διευθυντές, αφού πλέον θα καταστούν «μετακλητοί υπάλληλοι» και ότι στην ουσία εισάγεται η εμπλοκή ιδιωτών στην ίδια τη διοικητική ιεραρχία του φορέα. Τι απαντάτε σε αυτές τις αιτιάσεις;

Απ: Τα τεράστια προβλήματα του ΕΦΚΑ δεν θα λυθούν με προσευχές και ματζούνια! Χρειάζονται ριζοσπαστικές λύσεις σαν και αυτές που προωθούμε. Οι πολίτες ζητούν μια πολιτική με αποτέλεσμα και αυτό κάνουμε. Η ακινησία μπορεί να βολεύει την αντιπολίτευση, για να χρεώσει τυχόν αποτυχία στην κυβέρνηση, αλλά δεν εξυπηρετεί τους ταλαιπωρημένους πολίτες.

Αυτό για το οποίο μας κατηγορούν (στελέχη δηλαδή και από τον ιδιωτικό τομέα) το έχει εφαρμόσει πρώτος ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ στο Κτηματολόγιο! Ο νόμος 4512/2018 του κ. Τσίπρα προέβλεψε αυτή τη δυνατότητα. Ας σταματήσει λοιπόν η υποκρισία!

Η βασική αλλαγή, που εισάγουμε, είναι ένα πλέγμα κινήτρων και ελέγχων. Εισάγουμε κίνητρα, για να προσελκύσουμε ικανά στελέχη, αλλά και για να επιβραβεύσουμε τους καλύτερους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ, όταν βγάζουν περισσότερες συντάξεις ή όταν εξυπηρετούν περισσότερους πολίτες, αλλά εισάγουμε και ελέγχους, για να μην υπάρχει καθεστώς ατιμωρησίας. Σήμερα, υπάρχουν πάνω από 1.100 καταγγελίες στο συρτάρι! Είναι, άραγε, νοητό να συνεχίσουμε με αυτή την κατάσταση; Αποδοτικοί και μη αποδοτικοί υπάλληλοι στον ίδιο παρονομαστή; Και μετά να περιμένουμε αποτελέσματα;

Ερ: Μήπως όμως παραείναι ριζοσπαστικές αυτές οι ρυθμίσεις για τον ΕΦΚΑ;

Απ: Γνωρίζω ότι οι λέξεις μάνατζμεντ και μέθοδος είναι ξένες για μεγάλο μέρος της αντιπολίτευσης. Ωστόσο, αν ρωτήσουν στην αγορά, θα μάθουν ότι κανένας ικανός και έμπειρος επαγγελματίας δεν θα άφηνε την καριέρα του και τον υψηλό του μισθό στον ιδιωτικό τομέα, για να έρθει στον πλέον προβληματικό δημόσιο φορέα, χωρίς αυτό να συνοδεύεται έστω από καλές απολαβές. Και, μάλιστα, όταν η απασχόληση στον ΕΦΚΑ θα είναι για ορισμένη θητεία 3 ετών (με δυνατότητα μίας μόνο ανανέωσης) και με αυστηρή στοχοθεσία!

Δεν μου κάνει βέβαια καμία εντύπωση ότι στην προσπάθεια να διαστρεβλωθεί ο νόμος αποσιωπούνται και οι προϋποθέσεις που θέσαμε (η προηγούμενη προϋπηρεσία, τα τριετή συμβόλαια, η εκπλήρωση προηγούμενων στόχων, για να λάβεις τις επιπλέον απολαβές σου, κ.λπ.).

Το ίδιο κάνουν με τους μισθούς, καθώς αναφέρονται σε μικτές απολαβές, ενώ η πραγματικότητα είναι ότι οι καθαρές απολαβές θα κινούνται στο 50%-60% των μικτών και τα υπόλοιπα θα επιστρέφουν στο κράτος.

Εν πάση περιπτώσει, ας το κατανοήσουμε όλοι: Χωρίς προσέλκυση πραγματικά ικανών στελεχών από τον ιδιωτικό και από τον δημόσιο τομέα, χωρίς ενθάρρυνση και επιβράβευση των αποδοτικών υπαλλήλων του ΕΦΚΑ, αλλά και χωρίς έλεγχο όλων αυτών που αδιαφορούν για την εξυπηρέτηση των πολιτών, δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα ουσιαστικό στον ΕΦΚΑ. Αδιαφορώ λοιπόν για τους δημαγωγούς. Πιστεύω πάντοτε σε μία πολιτική με αποτέλεσμα!

Ερ: Και γιατί προχωρείτε με αυτές τις ειδικές διαδικασίες στις προμήθειες;

Απ: Επιδιώκουμε και εδώ να επιταχύνουμε τις διαδικασίες και να αντιμετωπίσουμε αδικαιολόγητες καθυστερήσεις. Σε σχέση με τις προμήθειες, ο ΕΦΚΑ χρειάζεται σήμερα 6-8 μήνες για την προμήθεια ενός εκτυπωτή! Και 4-6 μήνες για ένα ανταλλακτικό κλιματιστικού! Πολλές φορές, αναγκάζονται οι ίδιοι οι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ να βάλουν το χέρι στην τσέπη, για να κάνουν τη δουλειά τους. Ενώ, για πολλές κατηγορίες προμηθειών που αφορούν λειτουργικές ανάγκες, απαιτείται η υπογραφή του υπουργού, για να προχωρήσουν.

Είναι μία αλλαγή θετική πρωτίστως για τους ίδιους τους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ. Απλοποιούμε λοιπόν και επιταχύνουμε τις διαδικασίες, για να τελειώνουμε με αυτές τις τραγελαφικές καταστάσεις, σεβόμενοι πάντοτε τη νομοθεσία της ΕΕ.

Ερ: Σας κατηγορούν όμως ότι στοχοποιείτε τους υπαλλήλους με τα πειθαρχικά...

Απ: Σήμερα, έχουμε πάνω από 1.100 εκκρεμείς καταγγελίες, με μεγάλες καθυστερήσεις και στα πειθαρχικά. Ο μέσος χρόνος ολοκλήρωσης φτάνει τα 2 έτη! Αυτό πλέον αλλάζει.

Η άσκηση της πειθαρχικής δίωξης θα γίνεται σε έναν μήνα (αντί 3 μηνών) και θα ολοκληρώνεται σε 1 μήνα από την κλήση σε απολογία (αντί 2 μηνών). Ενώ για την ενίσχυση της αμεροληψίας, οι ΕΔΕ θα διενεργούνται υποχρεωτικά από υπάλληλο άλλου υπουργείου και το Πειθαρχικό Συμβούλιο του ΕΦΚΑ θα συγκροτείται χωρίς συμμετοχή των συνδικαλιστών του ΕΦΚΑ. Οι συνδικαλιστές δεν έχουν καμία δουλειά στα πειθαρχικά!

Συστήνουμε παράλληλα Μονάδα Εσωτερικών Ερευνών για την πιο συστηματική αντιμετώπιση των καταγγελιών που αφορούν στον ΕΦΚΑ - με επικεφαλής πρώην Εισαγγελέα ή Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Θα ξεμπλοκάρει έτσι η εξέταση των εκατοντάδων καταγγελιών πολιτών εις βάρος υπαλλήλων. Καταγγελίες που, μέχρι και σήμερα, δεν έχουν εξεταστεί, με αποτέλεσμα να επικρατεί ατιμωρησία. Πρόκειται για ρυθμίσεις με τις οποίες διασφαλίζουμε, ότι, μαζί με την επιβράβευση για την επίτευξη στόχων, οι υπάλληλοι θα ελέγχονται για την εκτέλεση του έργου τους!

Ερ: Με το νομοσχέδιο επέρχονται αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο θα αξιοποιείται η ακίνητη περιουσία του e-ΕΦΚΑ, μέσω σύστασης Εταιρείας Ειδικού Σκοπού. Πού αποσκοπεί αυτή η ρύθμιση;

Απ: Είμαστε και σε αυτό το επίπεδο αντιμέτωποι με έναν παραλογισμό που δείχνει το μέγεθος του προβλήματος. Ο ΕΦΚΑ διαθέτει πολύ σημαντική ακίνητη περιουσία. Ωστόσο, τουλάχιστον το 20% των ακινήτων του - και μάλιστα τα ακίνητα της πιο μεγάλης αξίας - μένει παντελώς αναξιοποίητο, ενώ, την ίδια στιγμή, ο Οργανισμός αναγκάζεται να πληρώνει ενοίκιο σε δεκάδες ακίνητα, για να στεγάσει τις ανάγκες του σε όλη τη χώρα! Υπάρχει, διερωτώμαι, λογικός άνθρωπος που να το θεωρεί φυσιολογικό όλο αυτό;

Γι’ αυτόν τον λόγο, προωθούμε την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του, μέσω σύστασης Εταιρείας Ειδικού Σκοπού. Με εξειδικευμένους μάνατζερς που θα γνωρίζουν το αντικείμενο και θα αξιοποιήσουν τα ακίνητα του ΕΦΚΑ προς όφελος του οργανισμού και των ίδιων των ασφαλισμένων! Είναι μία κίνηση απλής λογικής.

Ερ: Στις υπόλοιπες διατάξεις έχετε συμπεριλάβει μία διάταξη με την οποία το όριο για την έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας ανεβαίνει από τα 0 στα 100 ευρώ. Πόσο επηρεάζει αυτό το μέτρο;

Απ: Τα στοιχεία βεβαίως θα αλλάζουν κάθε μέρα. Ωστόσο, αυτή την περίοδο, ο ΕΦΚΑ υπολογίζει ότι το μέτρο αυτό μπορεί να αφορά περίπου 130.000 πολίτες που το σύστημα δεν θα τους επέτρεπε να εκδώσουν ασφαλιστική ενημερότητα για μικροοφειλές κάτω των 100 ευρώ. Κάτι που δεν είναι λογικό. Να μην μπορείς δηλαδή να πάρεις ενημερότητα, όχι διότι χρωστάς πραγματικά, αλλά λόγω κάποιας μικροοφειλής ή διότι το λογισμικό του ΕΦΚΑ «τοκίζει» ακόμα και μερικά λεπτά του ευρώ, που για κάποιο λόγο εμφανίζονται ως χρέος!

Ξεχωρίζω όμως και άλλη μία διάταξη στο νομοσχέδιο: Την παροχή άδειας 10 επιπλέον ημερών μετ’ αποδοχών σε γονείς παιδιών με σπάνια νοσήματα. Μιλάμε για ειδικά νοσήματα, τα οποία, σύμφωνα με τις ιατρικές στατιστικές, προσβάλλουν 5 στα 10.000 άτομα στην κοινότητα και στην πλειονότητά τους είναι γενετικής φύσης (αυτοάνοσα νοσήματα, συγγενείς δυσπλασίες, κ.λπ.). Οι γονείς αυτών των παιδιών καταβάλλουν μία ηρωική προσπάθεια και η Πολιτεία οφείλει να τους το αναγνωρίσει εμπράκτως. Είμαι πραγματικά πολύ ικανοποιημένος γι' αυτή τη ρύθμιση!

Ερ: Ωστόσο, εκτός από αυτά, εκκρεμεί η δέσμευση του πρωθυπουργού για τις συντάξεις των ομογενών...

Απ: Είναι αλήθεια ότι υφίσταται μια αδικία για τις εθνικές συντάξεις των Ελλήνων Ομογενών: των Βορειοηπειρωτών, αλλά και των Ελλήνων Ποντίων που έχουν έρθει από την πρώην Σοβιετική Ένωση. Η αδικία αυτή προέκυψε με την εφαρμογή του «νόμου Κατρούγκαλου» για το ασφαλιστικό, ο οποίος θέτει ως προϋπόθεση για τη χορήγηση της πλήρους εθνικής σύνταξης στους ομογενείς τη διαμονή επί 40 χρόνια στην Ελλάδα (από την ηλικία των 15 ετών). Προϋπόθεση την οποία ήταν αδύνατο να εκπληρώσουν, δεδομένου ότι τα σύνορα άνοιξαν το 1990. Αποκλείονταν έτσι ουσιαστικά οι ομογενείς από τη λήψη πλήρους ποσού εθνικής σύνταξης.

Σας λέω λοιπόν σήμερα ότι θα καταθέσουμε σχετική τροπολογία στο πλαίσιο του νομοσχεδίου, η οποία θα κάνει πράξη τη δέσμευση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, απέναντι στους Ομογενείς. Με την προτεινόμενη διάταξη, αλλάζουμε τα 40 έτη διαμονής σε 30 για τους Έλληνες Βορειοηπειρώτες και στους Έλληνες Πόντιους που προέρχονται από τη Σοβιετική Ένωση, διότι για αντικειμενικούς λόγους δεν είχαν τη δυνατότητα να παλλινοστήσουν στην Ελλάδα πριν το 1990. Διευκολύνουμε, έτσι, την απονομή από 01/01/2022 πλήρους εθνικής σύνταξης στους ανθρώπους αυτούς.

Ταυτόχρονα, αυξάνουμε σε πραγματικούς όρους την εθνική σύνταξη που λαμβάνουν, διότι, μέχρι τώρα αυτή υπολογιζόταν σε σχέση με το πόσο υπολείπονται τα χρόνια της διαμονής τους από τα 40 χρόνια (π.χ. πλήρης εθνική σύνταξη στα 40 χρόνια, 50% της εθνικής σύνταξης στα 20 χρόνια διαμονής κοκ, μέχρι το ελάχιστο των 15 ετών). Με τη μείωση του ορίου για την πλήρη εθνική σύνταξη στα 30 χρόνια, πλέον, κάθε ένας από τους ομογενείς αυτούς θα δει αντίστοιχη αύξηση στη σύνταξή του. Η πλήρης σύνταξη θα δίνεται πλέον στα 30 χρόνια παραμονής, ενώ αντίστοιχη θετική επίδραση θα υπάρχει και για όσους έχουν διαμονή μικρότερη των 30 ετών. Πρόκειται για μία έμπρακτη αναγνώριση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων που η Πολιτεία χρωστούσε στους ομογενείς μας!

Ερ: Ωστόσο, αυτή την περίοδο ανανεώνεται και η ασφαλιστική ικανότητα των ασφαλισμένων. Θα δοθεί σχετική παράταση του δικαιώματος σε κάποιες κατηγορίες άνευ προϋποθέσεων και, αν ναι, σε ποιες;

Απ: Ναι, θα δοθεί και αυτό είναι ένα ακόμα σοβαρό μέτρο κοινωνικού χαρακτήρα, που αφορά πρωτίστως στην ιατροφαρμακευτική κάλυψη ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων και λαμβάνεται και λόγω της πανδημίας.

Πράγματι, την 1η Μαρτίου, ανανεώνεται η ασφαλιστική ικανότητα, δηλαδή η πρόσβαση σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, όσων κατά το προηγούμενο έτος είχαν πραγματοποιήσει τουλάχιστον 50 ημέρες (ή δύο μήνες) ασφάλισης.

Στις τροπολογίες, που θα καταθέσουμε στο νομοσχέδιο αυτό, ωστόσο, περιλαμβάνεται ρύθμιση για την παράταση χωρίς προϋποθέσεις για έναν χρόνο της ασφαλιστικής ικανότητας των ασφαλισμένων και των μελών των οικογενειών τους για τους οποίους η ασφαλιστική ικανότητα ανανεωνόταν με ειδικές διατάξεις μέχρι και το 2020. Σε αυτούς περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι μακροχρόνια άνεργοι ηλικίας 29-55 και οι ανασφάλιστοι υπερήλικες.

Επιπλέον, παρατείνεται με την ίδια διάταξη η ασφαλιστική κάλυψη εργαζομένων οι οποίοι κατά το προηγούμενο έτος συνέχισαν να υφίστανται τις επιπτώσεις της πανδημίας και έλαβαν αποζημίωση ειδικού σκοπού από το υπουργείο Εργασίας για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 2 μηνών.

Πιστεύω ότι το μέτρο αυτό ανακουφίζει αρκετούς συμπολίτες μας!

Ερ: Υπάρχει και κάποια άλλη σημαντική διάταξη μέσα στις τροπολογίες που θα καταθέσετε;

Απ: Θα ξεχώριζα αυτήν που έχει να κάνει με το ότι ξεμπλοκάρουμε το επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης για 7.500 χιλιάδες ανασφάλιστους υπερήλικες. Μέχρι σήμερα, για κάθε υπερήλικα που ζητούσε να λάβει το επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ο νόμος αξίωνε να ερευνηθεί στον ΕΦΚΑ, όχι μόνο εάν ο υπερήλικας λαμβάνει ήδη σύνταξη, αλλά και εάν τυχόν θεμελιώνει δικαίωμα σύνταξης, ώστε να λάβει στο μέλλον σύνταξη αντί για επίδομα. Έτσι, ο ΕΦΚΑ αναλωνόταν σε μία γραφειοκρατική διαδικασία: Ερευνούσε το πλήρες ιστορικό του υπερήλικα, σε ποια ταμεία έχει ασφαλιστεί, εάν τυχόν χρωστά, κ.λπ. Δηλαδή, μιλάμε για αλληλογραφία επί αλληλογραφίας με τα παλιά ταμεία και σώρευση εκκρεμοτήτων, για να ληφθεί μία πληροφορία που, τελικά, δεν έχει δημοσιονομικά κάποια επίπτωση: το επίδομα του ανασφάλιστου υπερήλικα είναι περίπου αντίστοιχο με την εθνική σύνταξη (για την ακρίβεια, λίγο κατώτερο) και, εάν η σύνταξη είναι μικρότερη από το επίδομα (λ.χ. επειδή είναι σύνταξη χηρείας), ο υπερήλικας δικαιούται να λάβει και τη διαφορά, μέχρι του ποσού του επιδόματος.

Η ρύθμιση, που φέρνουμε, πλέον προβλέπει ότι δεν χρειάζεται να ερευνάται, εάν ο υπερήλικας έχει θεμελιώσει δικαίωμα για σύνταξη, αλλά μόνο εάν λαμβάνει σύνταξη, οριστική ή προσωρινή ή προκαταβολή σύνταξης, ίση ή ανώτερη από το επίδομα και περιγράφει τον μηχανισμό για τον σχετικό έλεγχο. Αυτό είναι πολύ πιο απλό και θα γίνεται σχεδόν αυτόματα από τον ΕΦΚΑ. Έτσι, πολλές εκκρεμείς αιτήσεις θα απαντηθούν αμέσως και πολλοί υπερήλικες δεν θα χρειάζεται πια να περιμένουν, για να λάβουν ένα επίδομα που αποτελεί ουσιαστικά τον μοναδικό πόρο για τον βιοπορισμό τους! Δεν είναι παρά μία απλή λύση, που όμως θα αλλάξει ουσιαστικά τις ζωές πολλών ανασφάλιστων υπερηλίκων!

Ερ: Πώς προχωρούν οι πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την αντιμετώπιση του σοβαρού ζητήματος των εκκρεμών συντάξεων. Θεωρείτε ότι το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί για πλήρη εκκαθάρισή τους έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2022 είναι ένας εφικτός στόχος;

Απ: Το 2021 πετύχαμε ρεκόρ όλων των εποχών και με όλες τις κυβερνήσεις στην απονομή των συντάξεων, με 225.000 απονομές (έναντι 123.000 απονομών το 2019 και 161.000 το 2020). Πρόκειται για αύξηση των απονομών κατά 83% σε σχέση με το 2019.

Είναι χαρακτηριστικό πως το 2021 εκκαθαρίστηκαν περισσότερες από 57.000 υποθέσεις κύριων συντάξεων του τ. ΟΓΑ, αριθμός ρεκόρ σε όλη την ιστορία του ΕΦΚΑ.

Αυτό δεν έγινε τυχαία. Είναι το αποτέλεσμα της συντονισμένης προσπάθειας που κάναμε από τον Ιανουάριο του 2021 μέχρι σήμερα: Με την απλοποίηση της απονομής συντάξεων με το ν. 4798/2021. Με την ειδική ομάδα για τις διαδοχικές συντάξεις. Τους 3.000 καινούργιους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Τον ηλεκτρονικό «Πύργο Ελέγχου» στον ΕΦΚΑ και, τώρα, τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές.

Σε αυτή την κατεύθυνση συνεχίζουμε και είμαι αισιόδοξος ότι η πλήρης εκκαθάριση των κύριων εκκρεμών συντάξεων, μέχρι το τέλος Ιουνίου, είναι ένας εφικτός στόχος!

Ερ: Έκλεισε έξι μήνες λειτουργίας ο ενιαίος αριθμός 1555 για την εξυπηρέτηση των πολιτών από τους φορείς του υπουργείου Εργασίας. Ποια πρόοδος έχει συντελεστεί;

Απ: Έχουμε ουσιαστικά αφήσει πίσω μας το πρόβλημα των κατεβασμένων τηλεφώνων! Στους 6 και κάτι μήνες λειτουργίας του, το 1555 έχει εξυπηρετήσει πάνω από 1 εκατομμύριο κλήσεις πολιτών. Και αυτό το κάνει δωρεάν, 24 ώρες το 24ωρο, 7 μέρες την εβδομάδα και με έμπρακτα αποτελέσματα, καθώς το 97,5% των ερωτημάτων απαντήθηκαν είτε άμεσα την ώρα της κλήσης είτε έπειτα από λίγες ημέρες, ενώ το υπόλοιπο 2,5% απαντάται κατά προτεραιότητα το αμέσως επόμενο διάστημα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της πρόσφατης έρευνας ικανοποίησης πολιτών για το 1555, που πραγματοποιήθηκε πανελλαδικά τον Δεκέμβριο του 2021, σχεδόν 8 στους 10 πολίτες που εξυπηρετήθηκαν από τον Ενιαίο Αριθμό Εξυπηρέτησης 1555 για θέματα του ΕΦΚΑ, του ΟΑΕΔ και του ΟΠΕΚΑ, δηλώνουν απόλυτα ή πολύ ικανοποιημένοι!

Βελτίωση όμως παρατηρείται και για τους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ, καθώς μειώνεται έτσι ο φόρτος της εργασίας τους.

Δεν μένουμε όμως σε αυτά. Ήδη, εργαζόμαστε πάνω σε νέες ψηφιακές δυνατότητες για την εξυπηρέτηση του πολίτη, όπως η νέα ιστοσελίδα του 1555, που πρόκειται σύντομα να τεθεί σε πλήρη λειτουργία. Μέσα από αυτή, οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλουν ερωτήματα και να βρίσκουν άμεσα απαντήσεις.

Εστιάζουμε παράλληλα στη μείωση του χρόνου αναμονής σε ώρες αιχμής, αλλά και στην καλύτερη διαχείριση των πιο περίπλοκων υποθέσεων, ώστε οι πολίτες να λαμβάνουν πιο σύντομα τις απαντήσεις που περιμένουν. Η βελτίωση της καθημερινότητας των υπαλλήλων και η εξυπηρέτηση των πολιτών είναι και αυτή μία πτυχή της κοινωνικής πολιτικής!

Φεβ 7

Τέλος Ιουνίου η εκκαθάριση του συνόλου των κύριων εκκρεμών συντάξεων - συνέντευξη στην ιστοσελίδα reader.gr

Τα τέλη Ιουνίου του 2022 θέτει ως ορόσημο για την εκκαθάριση του συνόλου των κύριων εκκρεμών συντάξεων, μιλώντας στο Reader, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, σημειώνοντας πως οι εκκρεμότητες ανέρχονται πλέον στις 80.000, μειωμένες κατά 83% από το 2019 στο 2021. Σύμφωνα με τον ίδιο, όσοι υπέβαλλαν αίτηση το 2019 και τους πρώτους μήνες του 2022 θα λάβουν τη σύνταξή τους μέχρι το τέλος Ιουνίου, ενώ στη συνέχεια προσδοκάται οι συντάξεις να απονέμονται εντός 3 μηνών από την αίτηση.

Αναφορικά με τη δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού τον Μάιο, ο υπουργός Εργασίας, κάνει λόγο για «σημαντική» αύξηση, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα είναι πολύ μεγαλύτερη του υφιστάμενου 2%. «Οι εργαζόμενοι είναι στο επίκεντρο της πολιτικής μας», διαβεβαιώνει. Σκιαγραφεί επίσης τις καινοτομίες της αναδιοργάνωσης του ΕΦΚΑ, με στόχο έναν πιο σύγχρονο και φιλικό οργανισμό για τους πολίτες και δηλώνει ότι το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή την επόμενη εβδομάδα. Περιγράφει παράλληλα τα 10 προγράμματα του ΟΑΕΔ για την καταπολέμηση της ανεργίας και εμφανίζεται βέβαιος πως η ανεργία θα μειωθεί περαιτέρω τους επόμενους μήνες. «Στα κούφια λόγια του ΣΥΡΙΖΑ απαντάμε με κοινωνική πολιτική στην πράξη», τονίζει.

Ο κ. Χατζηδάκης χαρακτηρίζει τα επεισόδια με τον Παύλο Πολάκη στη Βουλή «πολιτικό χουλιγκανισμό», βλέπει προσπάθεια ακραίας πόλωσης από τον ΣΥΡΙΖΑ, στρατηγική που αποδίδει στο φόβο να χάσει το ρόλο του βασικού πόλου του πολιτικού συστήματος και διαμηνύει την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να μην επιτρέψει τον αποπροσανατολισμό. Όσο για το ΚΙΝΑΛ και τον Νίκο Ανδρουλάκη, ο υπουργός Εργασίας, υπογραμμίζει πως όλοι κρίνονται στην πράξη, παρατηρώντας όμως προς ώρας «αοριστία» στις τοποθετήσεις τους και τακτική ίσων αποστάσεων.

Πόσο υψηλότερη του υφιστάμενου 2% μπορεί να είναι η δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού το Μάιο του 2022 και από τι θα εξαρτηθεί; Ο ΣΥΡΙΖΑ λέει ότι o κατώτατος μισθός πρέπει να φτάσει στα 800 ευρώ.

Με το ΣΥΡΙΖΑ ένα μόνο είναι σίγουρο. Ότι, όποιο και να είναι το ποσοστό της αύξησης, αυτοί θα προτείνουν μεγαλύτερη! Η ουσία, όμως, είναι ότι εμείς δώσαμε πέρυσι αυτή τη συμβολική, όπως είχε πει και ο Πρωθυπουργός, αύξηση του 2%, μέσα σε ένα σκηνικό ύφεσης για την οικονομία. Σκηνικό που ώθησε όλους τους εργοδότες- μικρούς και μεσαίους- αλλά και την Τράπεζα της Ελλάδος να μας ζητήσουν να παγώσουμε τον κατώτατο μισθό. Εμείς όμως θέλαμε να περάσουμε το μήνυμα ότι οι εργαζόμενοι είναι στο επίκεντρο της πολιτικής μας και γι’ αυτό αποφασίσαμε την αύξηση. Τώρα που η οικονομία προχωρά με ισχυρή ανάπτυξη, θα έχουμε αντίστοιχα, μία σημαντική δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού από 1ης Μαΐου. Δεν μπορώ να σας πω το ποσοστό, διότι πρέπει να περιμένουμε τόσο τα τελικά στοιχεία για το πώς πήγε οικονομικά το 2021, όσο και την ολοκλήρωση της διαβούλευσης που προβλέπει ο νόμος για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού. Εν πάση περιπτώσει, η αύξηση θα είναι σημαντική, ακριβώς διότι η κυβέρνηση αυτή θέτει τις βάσεις της ισχυρής ανάπτυξης!

Σε τι στάδιο βρίσκεται η εκκαθάριση των εκκρεμών συντάξεων και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα πλήρους εκκαθάρισης τους;

Από τις 133.000 εκκρεμείς συντάξεις στις αρχές του 2021, έχουμε πέσει τώρα στις 80.000 περίπου. Μιλάμε δηλαδή για μείωση εκκρεμοτήτων πάνω από 50.000! Αυτό συνέβη διότι έχουμε αυξήσει τους ρυθμούς μας συνολικά στις απονομές συντάξεων. Το 2019 έγιναν 123.000 απονομές. Το 2020 πήγαμε στις 161.000. Και το 2021 φτάσαμε τις 225.000. Αύξηση, δηλαδή, από το 2019 στο 2021 που φτάνει το 83%! Πρόκειται για ρεκόρ όλων των εποχών και με όλες τις κυβερνήσεις! Στις συντάξεις του ΟΓΑ για παράδειγμα, εκκαθαρίστηκαν το 2021 περισσότερες από 57.000 υποθέσεις. Αριθμός ρεκόρ σε όλη την ιστορία του ΕΦΚΑ. Αυτά τα αποτελέσματα δεν είναι τυχαία. Επιτεύχθηκαν διότι χρησιμοποιήσαμε μία σειρά από εργαλεία: Την απλοποίηση της απονομής συντάξεων με το ν. 4798/2021. Την ειδική ομάδα για τις διαδοχικές συντάξεις. Τους 3.000 καινούργιους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Τον ηλεκτρονικό «Πύργο Ελέγχου» στον ΕΦΚΑ, ένα σύγχρονο ψηφιακό σύστημα που καταγράφει σε πραγματικό χρόνο τις εκκρεμότητες αλλά και τις απονομές. Τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές. Γι’ αυτό και θα μπορέσουμε να τελειώνουμε με τις εκκρεμότητες στις κύριες συντάξεις μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2022!

Ο ρυθμός απονομής των νέων συντάξεων πόσο έχει επιταχυνθεί;

Η μεγάλη επιτάχυνση στους ρυθμούς απονομής συνολικά για την οποία σας μίλησα, οδηγεί και σε μικρότερους χρόνους αναμονής για τις νέες αιτήσεις συνταξιοδότησης. Τώρα, τέλη Ιανουαρίου, έκλεισε ο ΕΦΚΑ με τις όλες σχεδόν τις εκκρεμότητες μέχρι και το 2018 σε κύριες συντάξεις, εκτός φοβερά περίπλοκων περιπτώσεων. Τέλη Φεβρουαρίου θα έχουν κλείσει όλες σχεδόν οι εκκρεμείς υποθέσεις του 2019. Θα απομείνουν μόνο κάποιες πιο συνθέτες περιπτώσεις με ελλιπή στοιχεία, ασφαλιστικές οφειλές κλπ. Από κει και πέρα, όμως, η προσπάθεια επικεντρώνεται στις εκκρεμότητες του 2020 και του 2021. Αυτό σημαίνει ότι, καθώς θα εκκαθαρίζονται οι παλιές αιτήσεις, θα εξυπηρετούνται πολύ γρηγορότερα οι νέες! Συνεπώς, και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που σας έδωσα, ο πολίτης που έκανε αίτηση συνταξιοδότησης το 2021 και μέχρι και τους πρώτους μήνες του 2022, θα μπορεί να περιμένει να πάρει τη σύνταξή του μέχρι το τέλος Ιουνίου. Ενώ από εκείνο το σημείο και πέρα, φιλοδοξούμε να μην υπάρχουν καθόλου υπερημερίες στις κύριες συντάξεις. Να απονέμεται, δηλαδή, η κύρια σύνταξη εντός 3 μηνών από την αίτηση συνταξιοδότησης!

Πότε θα κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση του ΕΦΚΑ και ποιες είναι οι κύριες αλλαγές για τη βελτίωση των υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους;

Όλες οι δράσεις για τις οποίες σας μίλησα, δεν αρκούν για τον ΕΦΚΑ. Δεν αρκεί ούτε η μεγάλη επιτάχυνση στις συντάξεις ούτε η σημαντική βελτίωση στην εξυπηρέτηση του πολίτη με τον ενιαίο αριθμό 1555. Στον οποίο σημειώστε ότι οι απαντημένες κλήσεις ξεπέρασαν πρόσφατα το 1 εκατομμύριο. Με 3 στις 4 κλήσεις να αφορούν στον ΕΦΚΑ! Κάτι που συνδέεται φυσικά με το γεγονός ότι ο ΕΦΚΑ είναι ο πιο προβληματικός δημόσιος οργανισμός, καθώς μόνος του συγκεντρώνει το 48% των παραπόνων των πολιτών στη Δημόσια Διοίκηση! Χρειάζεται λοιπόν μια ακόμα πιο ουσιαστική παρέμβαση, σε μονιμότερη βάση. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε με το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί νομίζω την επόμενη εβδομάδα στη Βουλή: Με πιο γρήγορες προμήθειες. Με αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ. Με διευθυντικά στελέχη υψηλού επιπέδου τόσο από το δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα, που θα συντελέσουν στην πιο γρήγορη αναδιοργάνωση του Ασφαλιστικού Φορέα προς όφελος των πολιτών. Με επιβράβευση της απόδοσης για τους καλούς υπαλλήλους και με έλεγχο για όσους δεν κάνουν τη δουλειά τους. Στόχος μου είναι να γίνουν όλες οι οργανωτικές τομές που απαιτούνται, προκειμένου ο ΕΦΚΑ να γίνει ένα καλύτερο μέρος δουλειάς για τους εργαζομένους του, και ένας σύγχρονος και πιο φιλικός οργανισμός για τους ασφαλισμένους.

Ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγορεί ότι τα στοιχεία που παρουσιάζετε για την ανεργία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Τι απαντάτε;

Στο ΣΥΡΙΖΑ έχουν φτιάξει ένα αφήγημα σύμφωνα με το οποίο εμείς είμαστε οι κακοί που θέλουμε να καταστρέψουμε τον κόσμο και εκείνοι είναι οι καλοί που θέλουν να τον σώσουν. Έρχεται όμως η ίδια η πραγματικότητα και τους διαψεύδει. Διότι τα στοιχεία που χρησιμοποιούμε εμείς δεν είναι δικά μας στοιχεία, αλλά είναι τα επίσημα στοιχεία της Eurostat. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, η ανεργία το καλοκαίρι του 2019 ήταν 17,2%. Και μετά από 2,5 χρόνια- και παρότι μεσολάβησε η κρίση του κορωνοϊού με τις δυσμενείς της επιπτώσεις στην αγορά εργασίας και έληξαν παράλληλα τα μέτρα στήριξης για την πανδημία- αυτό το 17,2% στην ανεργία έγινε τον Δεκέμβριο που μας πέρασε 12,7%. Έχουμε δηλαδή πτώση της ανεργίας κατά 4,5 μονάδες. Πτώση της ανεργίας έχουμε τόσο στους άνδρες και στις γυναίκες όσο και στους νέους. Για την ανεργία των νέων μάλιστα ο ΣΥΡΙΖΑ είχε βγάλει ανακοίνωση πριν από έναν μήνα ότι είχε αυξηθεί. Αυτό όμως που βλέπουμε από τα στοιχεία της Eurostat είναι ότι η ανεργία των νέων- που πράγματι είναι υψηλή- από το 37% που ήταν το 2019 έχει πάει στο 30%. Άρα έχουμε βελτίωση σε όλους τους δείκτες. Και προειδοποιώ, θα έχουμε περαιτέρω βελτίωση τους επόμενους μήνες. Διότι έχουμε ανάπτυξη στην οικονομία. Και αυτό θα έχει αντανάκλαση προφανώς και στις θέσεις εργασίας!

Πώς έγινε αυτή η μείωση για την οποία μας μιλάτε; Και ποια είναι τα νέα προγράμματα που πρέπει να περιμένουν οι άνεργοι και πότε;

Η μείωση της ανεργίας για την οποία σας μιλώ δεν έτυχε. Πέτυχε! Είναι αποτέλεσμα της συνολικής οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης. Της φορολογικής, της δημοσιονομικής, της αδειοδοτικής, της εργασιακής και της ασφαλιστικής της πολιτικής. Είναι αποτέλεσμα επίσης των προγραμμάτων που έβαλε σε εφαρμογή ο ΟΑΕΔ. Στη διάρκεια της πανδημίας δημιουργήσαμε μέσω του ΟΑΕΔ 50.000 νέες θέσεις εργασίας. Σε ετήσια βάση δηλαδή μιλάμε για υπερτριπλασιασμό των θέσεων εργασίας για ανέργους μέσω του ΟΑΕΔ επί Νέας Δημοκρατίας σε σχέση με τη περίοδο ΣΥΡΙΖΑ. Κάνουμε όμως ακόμη περισσότερα: Το «Πρώτο Ένσημο» για την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας από 35.000 νέους που ήδη ξεκίνησε. Το πρόγραμμα κάλυψης των ασφαλιστικών εισφορών για 50.000 προσλήψεις στον ιδιωτικό τομέα που επίσης τρέχει. Τις 86.000 νέες θέσεις εργασίας που πρόκειται να ανοίξουν μέσα στο 2022 σε προγράμματα του ΟΑΕΔ, με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ. Είναι προγράμματα για τους μακροχρόνια ανέργους, προγράμματα με έμφαση στις γυναίκες, στους νέους, στην ψηφιακή και στην πράσινη οικονομία, προγράμματα για τις περιφέρειες που επηρεάζονται από την απολιγνιτοποίηση (Δυτ. Μακεδονία και Πελοπόννησος). Πρόκειται για πάνω από 10 προγράμματα και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν όλες τις σχετικές πληροφορίες (ημερομηνίες αιτήσεων κλπ.) στην ιστοσελίδα του ΟΑΕΔ. Είναι σαφές λοιπόν ότι στα κούφια λόγια του ΣΥΡΙΖΑ απαντάμε με κοινωνική πολιτική στην πράξη!

Ποιο είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα του Υπουργείου σας για το 2022;

Είναι το νέο νομοσχέδιο που φέρνουμε για τον ΟΑΕΔ και τις δεξιότητες του εργατικού δυναμικού στην Ελλάδα. Θα επιχειρήσουμε με αυτό το νομοσχέδιο να αντιμετωπίσουμε μία δομική αδυναμία της ελληνικής οικονομίας, η οποία συμβάλλει στα υψηλά ποσοστά ανεργίας. Δηλαδή, την απόσταση που υπάρχει ανάμεσα στις δεξιότητες που διαθέτει το εργατικό δυναμικό και στις δεξιότητες που ζητά η αγορά εργασίας. Η χώρα μας, παρά τα χρήματα που έχουν δοθεί στην κατάρτιση διαχρονικά, παραμένει τελευταία ως προς τις δεξιότητες σε όλη την ΕΕ. Και σε αυτό είναι που θα έπρεπε να επικεντρωθεί η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ, αν είναι τόσο φιλεργατικοί όσο διατείνονται ότι είναι. Διότι εκεί διαχρονικά και με όλες τις κυβερνήσεις υπάρχει πρόβλημα. Υψώνουμε λοιπόν τον πήχη στην κατάρτιση, τόσο για τους παρόχους της κατάρτισης όσο και για τους καταρτιζομένους, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται κανένας. Και αυτό διότι εκτός των άλλων πρόκειται να έχουμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα κατάρτισης και επανακατάρτισης εργαζομένων και ανέργων που έγινε ποτέ στην Ελλάδα, το οποίο θα ξεκινήσει σύντομα. Θα δίνει έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες και θα στηρίζεται στις αρχές της ποιότητας, της αξιολόγησης και της πιστοποίησης τόσο των παρόχων όσο και των καταρτιζόμενων, ώστε να πιάνουν τόπο τα χρήματα για την κατάρτιση. Στόχος μας είναι η κατάρτιση, από ένα απλό χαρτί που είναι σήμερα, να γίνει “όπλο” των εργαζόμενων και των ανέργων για το μέλλον. Ιδιαίτερα των νέων!

Εκτιμάτε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να δημιουργήσει ένα διαρκές κλίμα ακραίας πολιτικής πόλωσης; Και πως σκοπεύει να αντιδράσει σε αυτό η κυβέρνηση;

Δεν το αποκλείω. Πώς θα μπορούσα να το αποκλείσω άλλωστε, μετά και τα γεγονότα των τελευταίων ημερών στη Βουλή. Είναι προφανές ότι ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται σε πίεση. Διότι, παρά την καταστροφολογία τους τα τελευταία 2,5 χρόνια, αντί να κερδίζουν σε απήχηση, σε όλες ανεξαιρέτως τις δημοσκοπήσεις που δημοσιεύονται, πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο. Εξέλιξη που μπορεί να αμφισβητήσει τελικά τον ρόλο τους ως βασικού πόλου του πολιτικού συστήματος. Δείτε το “επεισόδιο Πολάκη” στη Βουλή. Αν αυτό δεν δείχνει έναν πολιτικό χουλιγκανισμό, τι άλλο δείχνει; Δείτε, επίσης, την καταψήφιση ορισμένων αυτονόητων ρυθμίσεων, όπως είναι τα μέτρα αποκατάστασης στο Μάτι. Τα καταψήφισαν ακόμα και αυτά! Εμείς, όμως, είμαστε αποφασισμένοι να μην τους αφήσουμε να μας αποπροσανατολίσουν. Η κυβέρνηση και η χώρα αντιμετώπισαν τελευταία- και εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν- μία σειρά από προβλήματα: την κλιματική κρίση, το μεταναστευτικό, την όξυνση με την Τουρκία, την πανδημία, την οικονομική κρίση που αυτή προκάλεσε. Είναι απέναντι σε αυτό τον πρωτόγνωρο συνδυασμό προκλήσεων που η κυβέρνηση, παρά τα όποια λάθη της, παράγει μετρήσιμο έργο. Και έτσι θα συνεχίσουμε. Στο δρόμο της σοβαρότητας, της σταθερότητας και της προοπτικής!

Πώς κρίνετε μέχρι στιγμής το ΚΙΝΑΛ με τη νέα ηγεσία του Νίκου Ανδρουλάκη;

Οι πολιτικοί και τα κόμματα κρίνονται τελικά στην πράξη. Εκεί θα κριθεί και το ΚΙΝΑΛ και η νέα ηγεσία του. Και παρότι, είναι ίσως ακόμη κάπως νωρίς για να βγάλει κανείς τελικά συμπεράσματα, παρατηρείται μία αοριστία στις τοποθετήσεις τους. Τα πρώτα, επίσης, δείγματα γραφής κατά τη διάρκεια της συζήτησης της πρότασης δυσπιστίας στη Βουλή- με τις ίσες αποστάσεις που επέλεξε να κρατήσει το ΚΙΝΑΛ σε σχέση με το «επεισόδιο Πολάκη» στη Βουλή- δεν ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.

Ποια είναι για σας τα διδάγματα από την κακοκαιρία Ελπίς;

Ότι χρειάζεται ακόμη περισσότερη δουλειά, έτσι ώστε αντίστοιχα φαινόμενα να αντιμετωπιστούν καλύτερα στο μέλλον. Διότι, υπάρχει μεν βελτίωση στα θέματα της πολιτικής προστασίας σε σχέση με το παρελθόν- ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι το ίδιο αυτό κράτος και η ίδια αυτή πολιτική προστασία συνέβαλαν στην επιτυχή αντιμετώπιση άλλων προκλήσεων, όπως η υβριδική εισβολή στα σύνορά μας στον Έβρο από την Τουρκία, αλλά και η οργάνωση του προγράμματος των εμβολιασμών- αλλά έχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε. Ιδίως στα θέματα των φυσικών καταστροφών. Στην περίπτωση της κακοκαιρίας “Ελπίς”, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός αναγνώρισε αδυναμίες, ιδίως στο συντονισμό. Και ζήτησε συγγνώμη για αυτές. Δεν χρησιμοποίησε, ούτε τις ευθύνες της εταιρείας για την Αττική Οδό ούτε την ένταση του καιρικού φαινομένου, ως άλλοθι. Αλλά δεσμεύτηκε ότι θα διερευνηθούν οι ευθύνες, αλλά και ότι θα γίνουν οι αναγκαίες αλλαγές, ώστε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα στο μέλλον.