Δεκ 2

Ένα σχέδιο πράσινης ανάπτυξης για την Ελλάδα - ομιλία στην ημερίδα «Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα - Στόχοι και Προκλήσεις για το 2030 και το 2050»

Θα ήθελα να σας καλωσορίσω στη σημερινή εκδήλωση και να εκφράσω τη χαρά μου που βλέπω ανθρώπους από διαφορετικούς φορείς, διαφορετικούς κλάδους, διαφορετικά επιστημονικά αντικείμενα. Είναι σημαντικό, γιατί το θέμα της εκδήλωσης αυτής δεν είναι η παρουσίαση ενός σχεδίου πολιτικής που θα ασκηθεί αυστηρά και μόνο από το ΥΠΕΝ. Απαιτεί μια ευρύτερη συμμαχία.

Το ΕΣΕΚ που παρουσιάζουμε σήμερα είναι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο πράσινης ανάπτυξης για την Ελλάδα, που θα δημιουργήσει πολλαπλασιαστικά οφέλη σε όλους τους τομείς της οικονομίας μας. Πρώτα από όλα, φυσικά, στην ενέργεια. Όμως, παράλληλα, στις μεταφορές, τον χρηματοπιστωτικό τομέα, τις κατασκευές, τον τουρισμό, τη ναυτιλία, τη γεωργία. Με νέες ευκαιρίες και νέες προοπτικές για όλους

Αυτή η προσέγγιση δεν είναι δικιά μας πατέντα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή –δια στόματος της νέας προέδρου της- τονίζει διαρκώς ότι η κλιματική αλλαγή –ή κλιματική κρίση όπως την αποκαλεί πλέον- είναι στην κορυφή της ατζέντας της. Και υπογραμμίζει ότι, κατ’ επέκταση, η νέα στρατηγική ανάπτυξης της Ευρώπης είναι το ευρωπαϊκό greendeal.

Η Ευρώπη, λοιπόν, κινείται προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Την κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης. Για να αντιμετωπίσουμε την κλιματική αλλαγή με ενίσχυση της καινοτομίας και της ανταγωνιστικότητας και τη μαζική δημιουργία θέσεων εργασίας.

Εμείς δεν θέλουμε απλά να ακολουθήσουμε την υπόλοιπη Ευρώπη. Θέλουμε να είμαστε στην πρώτη γραμμή αυτής της μετάβασης σε ένα νέο οικονομικό και κοινωνικό μοντέλο. Και η φιλοδοξία μας αυτή αποτυπώνεται ποικιλοτρόπως:

1.     Πρώτον με τους υψηλούς στόχους που θέτουμε. Οι στόχοι αυτοί είναι αισθητά πιο πάνω από αυτούς στο αρχικό ΕΣΕΚ που είχε σταλεί για αξιολόγηση προς τις υπηρεσίες της ΕΕ τον περασμένο Ιανουάριο. Αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις –όπως στη διείσδυση των ΑΠΕ και την εξοικονόμηση ενέργειας- είναι πιο πάνω και από τους ευρωπαϊκούς. Και αυτό γιατί θέλουμε να αλλάξουμε ριζικά τον τρόπο που καταναλώνουμε και παράγουμε ενέργεια. Για να προστατέψουμε το περιβάλλον, να προσελκύσουμε επενδύσεις και να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας.

 

2.     Ένας άλλος τομέας στον οποίο βρισκόμαστε στην πρώτη ταχύτητα της Ευρώπης είναι η απολιγνιτοποίηση. Αυτό είναι το μόνο αμιγώς ενεργειακό ζήτημα για το οποίο θα μιλήσω, καθώς ο αρμόδιος υφυπουργός κ. Θωμάς θα κάνει λεπτομερή παρουσίαση για αυτά τα ζητήματα. Η δέσμευση για πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028, που ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη Σύνοδο Κορυφής του ΟΗΕ, την υποδέχθηκαν με ενθουσιασμό εντός και εκτός συνόρων, καθώς είναι ένα ιστορικό βήμα για την προστασία του περιβάλλοντός μας. Η μετάβαση αυτή στη μετά λιγνίτη εποχή, όμως, θέλουμε να διασφαλίσουμε πως θα είναι μια Δίκαιη Μετάβαση για τις περιοχές που επηρεάζονται. Για αυτό τον σκοπό, στα μέσα του 2020 στοχεύουμε να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης (Master Plan), που θα αποτελεί τον αναπτυξιακό οδικό χάρτη στη μετά-λιγνίτη εποχή. Με ένα πλέγμα μέτρων και προβλέψεων που θα αφορούν, μεταξύ άλλων: επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα, νέες υποδομές, αξιοποίηση των τοπικών φυσικών πόρων, τη στήριξη της αγροτικής παραγωγής και του τουρισμού, τη μετεκπαίδευση των εργαζομένων, την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας και την δημιουργία νέων μέσω ενός ευέλικτου αναπτυξιακού μετασχηματισμού και της ανάπτυξης όλων των τομέων της παραγωγής. Προς αυτή την κατεύθυνση, θα συσταθεί διυπουργική επιτροπή και θα οριστεί ένας συντονιστής υψηλού επιπέδου, ο οποίος θα έχει στόχο τον συντονισμό και τη μέγιστη αποδοτικότητα αυτών των δράσεων.

 

3.     Φυσικά, όταν μιλάμε για επενδύσεις ξέρουμε ότι οι δημόσιοι πόροι δεν αρκούν. Για αυτό και δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στα κίνητρα που θα δοθούν στον χρηματοπιστωτικό τομέα, ώστε να στηρίξει πράσινες επενδύσεις με βιώσιμο χαρακτήρα, καθώς και την πράσινη καινοτομία, ακολουθώντας τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές του greenfinance.

 

4.     Παράλληλα, σημαντικό κομμάτι της πολιτικής μας αποτελεί η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, που αποτελεί τον δεύτερο πυλώνα της κλιματικής πολιτικής μετά τον περιορισμό των εκπομπών. Αναφέρομαι, μεταξύ άλλων, στην προσαρμογή κτηρίων και υποδομών σε πιθανές μελλοντικές κλιματικές συνθήκες, καθώς και σε δράσεις για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και την προστασία των δασών μας και των υδατικών μας πόρων. Φιλοδοξία μας είναι οι δράσεις προσαρμογής να αποτελέσουν, παράλληλα, αναπτυξιακές δράσεις για την κάθε περιφέρεια. Μάλιστα, στις 10 Δεκεμβρίου στη Μαδρίτη, στο πλαίσιο της διάσκεψης του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή, διοργανώνουμε ημερίδα για τη διεθνή πρωτοβουλία της χώρας μας με στόχο την ανάδειξη σύγχρονων λύσεων για την προστασία της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς από την κλιματική αλλαγή. Πρόκειται για ένα ζήτημα που φυσικά επηρεάζει ιδιαίτερα την Ελλάδα και θέλουμε να είμαστε πρωτοπόροι διεθνώς στην αντιμετώπισή του.

 

5.     Ένας άλλος τομέας παρέμβασης με ισχυρό περιβαλλοντικό, αλλά και αναπτυξιακό πρόσημο, είναι η ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων. Όπως δήλωσα πρόσφατα στη Βουλή, στοχεύω προσωπικά να προχωρήσουμε σε αυτόν τον τομέα με την ίδια αποφασιστικότητα που προχωρήσαμε και στη ΔΕΗ. Σκοπεύουμε να βάλουμε τέλος στις εικόνες που ντροπιάζουν τη χώρα μας παγκοσμίως και μας κοστίζουν πολλά εκατομμύρια σε πρόστιμα. Παράλληλα, δίνουμε προτεραιότητα στην ανακύκλωση, στην οποία η χώρα μας πρέπει να κάνει μια μικρή επανάσταση όχι μόνο όσον αφορά στις υποδομές, αλλά και την κουλτούρα.

 

6.     Η στροφή στην κυκλική οικονομία, δηλαδή την επαναχρησιμοποίηση των προϊόντων, αλλάζει όλη τη λογική της παραγωγής και της κατανάλωσης, περιορίζοντας σημαντικά την επιβάρυνση που δημιουργούμε στο περιβάλλον μας, και δημιουργώντας νέες ευκαιρίες για καινοτομία και επενδύσεις. Στέκομαι τέλος σε ένα θέμα το οποίο έχει θίξει συχνά ο πρωθυπουργός, στην πλαστική ρύπανση, που έχει ιδιαίτερες επιπτώσεις στις θάλασσές μας. Προχωρούμε άμεσα σε υιοθέτηση της οδηγίας για την απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης. Και με την ειδική ομάδα εργασίας που έχουμε σχηματίσει στο υπουργείο σχεδιάζουμε μια σειρά από δράσεις ευαισθητοποίησης του κοινού, αλλά και ενημέρωσης της αγοράς για τις νέες ευκαιρίες που διαμορφώνει αυτή η παρέμβαση.

Κυρίες και κύριοι, νομίζω ότι η φιλοδοξία του σχεδίου μας είναι ξεκάθαρη. Όμως, όπως είπα εξαρχής, η υλοποίησή του απαιτεί μια ευρεία συμμαχία, για να εκπληρώσει το ΕΣΕΚ την προοπτική που δημιουργεί για τη χώρα μας. Έχουμε μπροστά μας μια μοναδική ευκαιρία. Μια ευκαιρία να δημιουργήσουμε μια πράσινη επενδυτική έκρηξη στην Ελλάδα. Σο χέρι μας είναι να τα καταφέρουμε και να βάλουμε την πατρίδα μας σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης, με οφέλη για όλες τις Ελληνίδες και τους Έλληνες. Για αυτή τη γενιά και τις επόμενες.

Δεκ 1

Στον ΣΥΡΙΖΑ είναι πρωταθλητές στο πλεόνασμα θράσους! - συνέντευξη στην εφημερίδα Realnews

«Η Ελλάδα αναλαμβάνει το μερίδιο που της αναλογεί, αλλά ξέφραγο αμπέλι δεν θα γίνει», λέει στη Realnews ο Κωστής Χατζηδάκης για το μεταναστευτικό. Και προσθέτει πως για πρώτη φορά η Ελλάδα διαθέτει συγκεκριμένο σχεδιασμό για το μεταναστευτικό, ένα πολύπλοκο ζήτημα, το οποίο έχει φέρει σε αμηχανία την Ευρώπη, που βρίσκεται υπό την πίεση της προκλητικής συμπεριφοράς της Τουρκίας. Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ασκεί σκληρή κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ για τη ΔΕΗ. «Εκτός από πρωταθλητές στην παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων, στον ΣΥΡΙΖΑ είναι και πρωταθλητές στο πλεόνασμα θράσους! Παριστάνουν τους εισαγγελείς ενώ θα έπρεπε να απολογούνται στους πολίτες διότι έφεραν τη ΔΕΗ στο μη περαιτέρω», αναφέρει.

 

  1. Την Πέμπτη ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τη ΔΕΗ. Η αντιπολίτευση ανέβασε πολύ τους τόνους. Θα αναζητήσετε τυχόν ευθύνες;

 

Εκτός από πρωταθλητές στην παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων, στον ΣΥΡΙΖΑ είναι και πρωταθλητές στο πλεόνασμα θράσους! Παριστάνουν τους εισαγγελείς, ενώ θα έπρεπε να απολογούνται στους πολίτες διότι έφεραν τη ΔΕΗ στο μη περαιτέρω. Με τα επείγοντα μέτρα του καλοκαιριού η ΔΕΗ έχει βγάλει τη μύτη της έξω από το νερό. Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε την περασμένη Πέμπτη, είναι ένα νομοσχέδιο τομή για τη ΔΕΗ. Είναι ένα καλό νέο για τους φορολογούμενους και τους καταναλωτές οι οποίοι, με τον περιορισμό του κόστους της επιχείρησης μέσω των αυτοχρηματοδοτούμενων εθελούσιων εξόδων, της κατάργησης της μονιμότητας, των τριετιών για τα διευθυντικά στελέχη και λοιπά, θα δουν μια ΔΕΗ πιο σύγχρονη, λιγότερο κοστοβόρα και πιο φιλική. Δεν ξεχνάμε φυσικά τις ευθύνες του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν θα καλύψουμε κανέναν! Η Δικαιοσύνη είναι ελεύθερη να κάνει τη δουλειά της. Ωστόσο, το σημαντικό νέο για την επιχείρηση είναι το καινούριο business plan που θα ανακοινωθεί μέσα στο Δεκέμβρη και θα ανοίγει το δρόμο για μια ΔΕΗ πράσινη και κερδοφόρα. Αυτά που θα χαρακτηρίσουν την πορεία της ΔΕΗ από τον Δεκέμβρη και πέρα- μετά την ανακοίνωση του νέου business plan- θα είναι η απολιγνιτοποίηση, η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ- για την οποία υπάρχει πολύ μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον- και οι συνεργασίες με ιδιώτες στην πράσινη ενέργεια, ορισμένες εκ των οποίων θα ανακοινωθούν πολύ σύντομα και θα κάνουν εντύπωση.

 

  1. Ποιες αλλαγές προωθείτε με τη ρύθμιση για τα αυθαίρετα;

 

Όλοι περίμεναν να ακολουθήσουμε την πεπατημένη και δώσουμε μία ακόμα εξάμηνη παράταση για τα αυθαίρετα. Θεώρησα ωστόσο ότι θα ήταν καλύτερο να μην γίνω ο υπουργός των παρατάσεων! Και έτσι προχωρήσαμε σε μία σφαιρική ρύθμιση που δημιουργεί ένα σαφές, δίκαιο και κατανοητό σε όλους καθεστώς. Στο πρώτο στάδιο της ρύθμισης (μέχρι το τέλος Ιουνίου 2020), θα τακτοποιούνται όλα τα αυθαίρετα με βάση το ισχύον πλαίσιο. Με μία κρίσιμη διαφορά: αυτή είναι η τελευταία ευκαιρία που δίνεται σε ακίνητα με πολύ βαριές αυθαιρεσίες (κατηγορία 5) να τακτοποιηθούν. Στο δεύτερο στάδιο (Ιούλιος του 2020 και για μία πενταετία), θα είναι δυνατή η τακτοποίηση μόνο για αυθαίρετα των υπόλοιπων 4 κατηγοριών, και θα το διέπουν τρεις κανόνες: Πρώτον, η κόκκινη γραμμή του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα με την οποία μόνο όσα αυθαίρετα κτίστηκαν μέχρι το 2011 μπορούν να τακτοποιηθούν. Δεύτερον, η τακτοποίηση θα συνδέεται με την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας της ιδιοκτησίας- λύση που δέχτηκαν και το ΤΕΕ και η ΠΟΜΙΔΑ- που θα είναι δυνατή και για μεμονωμένο διαμέρισμα, ώστε να μην επιβαρύνεται ο ιδιοκτήτης διαμερίσματος με την τακτοποίηση ολόκληρου του κτιρίου. Και τρίτον, όποιος καθυστερήσει την τακτοποίηση μετά τον Ιούνιο του 2020, θα μπορεί να το κάνει πληρώνοντας 20% παραπάνω τον πρώτο χρόνο και επιπλέον 5% για κάθε επιπλέον χρόνο καθυστέρησης. Είναι μία ρύθμιση ανάγκης που δίνει λύση σε ένα πρόβλημα που έχει ταλαιπωρήσει την Ελλάδα και δίνει τέλος στην αβεβαιότητα. Αλλά και μία σφαιρική ρύθμιση για το θέμα. Μία ρύθμιση που πάνω από όλα καινοτομεί με την εισαγωγή της ηλεκτρονικής ταυτότητας που θα έπρεπε να είναι δεδομένη για μια ευρωπαϊκή χώρα.

 

  1. Με τα μέτρα που έχετε πάρει στο μεταναστευτικό θεωρείτε πως θα αντιμετωπιστεί η κατάσταση; Τι θα κάνετε αν συνεχιστούν οι ανεξέλεγκτες οι ροές;

 

Για πρώτη φορά η Ελλάδα διαθέτει συγκεκριμένο σχεδιασμό για το μεταναστευτικό, ένα πολύπλοκο ζήτημα, το οποίο έχει φέρει σε αμηχανία την Ευρώπη, που βρίσκεται υπό την πίεση της προκλητικής συμπεριφοράς της Τουρκίας. Ακολουθούμε, όπως είχαμε άλλωστε πει και προεκλογικά, μία ευρωπαϊκή πολιτική κοινής λογικής, μακριά από ακρότητες: Ψηφίσαμε νόμο για την επίσπευση και αυστηροποίηση των διαδικασιών ασύλου με στόχο τις άμεσες επιστροφές. Βελτιώνουμε τη φύλαξη των συνόρων με τον Ενιαίο Φορέα Επιτήρησης Συνόρων και δημιουργούμε κλειστές δομές. Αποσυμφορούμε τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και ενισχύουμε τις τοπικές κοινωνίες που υποδέχονται μετανάστες και πρόσφυγες. Επίσης, εφαρμόζουμε τις καλές διεθνείς πρακτικές για τα ασυνόδευτα παιδιά και τους πρόσφυγες που πραγματικά δικαιούνται άσυλο. Τέλος, διεθνοποιούμε το ζήτημα ώστε οι υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. να αναλάβουν το μερίδιο της ευθύνης που τους αναλογεί και η Τουρκία να πάψει να χρησιμοποιεί τις προσφυγικές ροές ως μέσο εκβιασμού. Αυτές οι πρωτοβουλίες δείχνουν την ξεκάθαρη πολιτική βούληση που υπάρχει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα με αποτελεσματικότητα και ανθρωπιά. Η Ελλάδα αναλαμβάνει το μερίδιο που της αναλογεί, αλλά ξέφραγο αμπέλι δεν θα γίνει.

 

 

  1. Ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγορεί για διορισμό ημετέρων στις διοικήσεις των νοσοκομείων ενώ ήδη υπάρχει μια παραίτηση μετά τον θόρυβο που σηκώθηκε. Τι λέτε;

 

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτό που συνέβη ήταν κάτι δυσάρεστο, που καλύτερο θα ήταν να μην είχε συμβεί. Αναγνωρίζουμε ότι δεν είμαστε αλάνθαστοι. Ήταν ένα χρήσιμο καμπανάκι έτσι ώστε, από εδώ και πέρα, να κινούμαστε με ακόμα μεγαλύτερη προσοχή.

 

  1. Τι σηματοδοτεί το 13ο Συνέδριο της ΝΔ; Ποια είναι τα διακυβεύματα;

 

Διανύουμε καιρούς που δημιουργούν ανασφάλεια στο μέσο άνθρωπο που νιώθει ότι δεν μπορεί να ακολουθήσει τις απότομες αλλαγές της νέας εποχής. Αυτό το αίσθημα ανασφάλειας εκμεταλλεύονται τα λαϊκιστικά και δημαγωγικά κινήματα που μας καλούν να θάψουμε το κεφάλι μας στην άμμο. Στην Ελλάδα όμως τον περασμένο Ιούλιο ο λαϊκισμός ηττήθηκε! Στη Νέα Δημοκρατία, επιλέγουμε την υπεύθυνη πορεία: Αναδεικνύουμε τα προβλήματα και δίνουμε ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες απαντήσεις στους φόβους και τις προσδοκίες των πολιτών. Στο 13ο Συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας θα συζητήσουμε για τα θέματα που πρέπει να απασχολούν την Ελλάδα του σήμερα: ένα βασισμένο σε γερές βάσεις παραγωγικό μοντέλο, την κλιματική αλλαγή, την πράσινη οικονομία, τις τεχνολογικές εξελίξεις, την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού με αποφασιστικότητα, κοινή λογική και ευαισθησία. Η Νέα Δημοκρατία έδωσε πάντα τις σωστές απαντήσεις όταν βρέθηκε μπροστά σε ιστορικά διλήμματα. Στόχο έχουμε να δώσουμε τις σωστές απαντήσεις και σε όλα τα μεγάλα διλήμματα του σήμερα και του αύριο.

Δεκ 1

Προχωράμε χωρίς φόβο να συγκρουστούμε με τις ιδεοληψίες και τα συμφέροντα - oμιλία στο 13ο Συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας

Σήμερα το μεσημέρι, στα Ύψαλα της Ανατολικής Θράκης, διοργανώθηκε από την Τουρκία μία εκδήλωση για τον TANAP, τον αγωγό φυσικού αερίου. Κατά την εκδήλωση ο κ. Ερντογάν ήταν ακόμα μια φορά προκλητικός σε σχέση με την Κύπρο και σε σχέση με την Ελλάδα.

Ο παριστάμενος υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Δημήτρης Οικονόμου, όπως ήταν αυτονόητο αποχώρησε από την εκδήλωση. Θέλω λοιπόν να δηλώσω ότι η Ελλάδα είναι βεβαίως διατεθειμένη να έχει μια ειρηνική συμβίωση με την Τουρκία- αυτός είναι ο στόχος μας. Δεν είναι όμως διατεθειμένη η Ελλάδα και η ελληνική κυβέρνηση να παραιτηθεί των κυριαρχικών της δικαιωμάτων και αυτό θέλουμε να είναι απολύτως σαφές.

Στις εκλογές στις 7 Ιουλίου ηττήθηκε ο λαϊκισμός.

Ηττήθηκαν τα ψέματα.

Ηττήθηκε ο διχασμός.

Η καινούρια κυβέρνηση ξεκίνησε να εφαρμόζει αμέσως το πρόγραμμά της, για το οποίο στη Γραμματεία Προγράμματος είχαμε κάνει πολλή και σημαντική δουλειά.

Αυτό κάνουμε και στο δικό μας υπουργείο, όπου έπρεπε από την πρώτη μέρα να ασχοληθούμε με τη ΔΕΗ, την οποία παραλάβαμε στα όρια της κατάρρευσης.

Παρά τις μεγάλες δυσκολίες όμως, προχωρήσαμε στη διάσωση της εταιρείας. Και αυτό φαίνεται τόσο από την έκθεση του ορκωτού λογιστή στο τέλος Σεπτεμβρίου όσο και από την πιστοληπτική αναβάθμιση της εταιρείας από την Standard and Poor’s. Η ωρολογιακή βόμβα εξουδετερώθηκε και οι κάθε λογής αμφισβητίες αναγκάστηκαν να σιωπήσουν.

Και αυτή την εβδομάδα περάσαμε στη Βουλή τον νόμο με τον οποίο:

    • Καταργήσαμε τη μονιμότητα για τους νεοεισερχόμενους

    • Προχωρήσαμε σε (αυτοχρηματοδοτούμενες) εθελούσιες εξόδους για να μειώσουμε το κόστος της ΔΕΗ

    • Καταργήσαμε τη μονιμότητα και για τα διευθυντικά στελέχη που θα μπορούν να προσλαμβάνονται και από την αγορά με τριετείς θητείες.

    • Δώσαμε τη δυνατότητα στη ΔΕΗ να έχει ταχύτητα στις συμβάσεις και τις προμήθειες. Διότι δεν μπορεί να συνεχίσει η ΔΕΗ να πηγαίνει με τον αραμπά σε ένα σύγχρονο περιβάλλον ανταγωνισμού. Είμαστε στο 2019, όχι στη δεκαετία του ‘70

    • Και πήραμε μια απόφαση για την οποία υπήρχε δημόσια συζήτηση εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Καταργήσαμε το εξαιρετικά προνομιακό τιμολόγιο των εργαζομένων. Γιατί δεν θέλουμε να είμαστε κυβέρνηση των λίγων, αλλά κυβέρνηση των πολλών. Κυβέρνηση που λαμβάνει υπόψη της τους καταναλωτές και τους φορολογούμενους.

Είδαμε πού έφτασε η χώρα με τις ιδεοληψίες του χθες! Για αυτό λέμε «ως εδώ»!

Και προχωράμε με αποφασιστικότητα.

    • Στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ.

    • Στα χωροταξικά σχέδια.

    • Στην απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότητησης, για να στηρίξουμε τις επενδύσεις.

Αλλά φυσικά -κι εδώ θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στο θέμα του συνεδρίου- εμείς έχουμε μια φιλόδοξη, πράσινη ατζέντα.

Η οποία φιλόδοξη πράσινη ατζέντα σχετίζεται και με την ενέργεια και με το περιβάλλον.

Κυρίως, όμως, σχετίζεται με τις ανησυχίες των πολιτών και ιδιαίτερα των νέων για το πού πάμε σε σχέση με την κλιματική αλλαγή. Ποιο είναι το αύριο που θα κληροδοτήσουμε στα παιδιά μας!

Και δεν μιλάμε στο επίπεδο της θεωρίας. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός στη Σύνοδο Κορυφής του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη ανακοίνωσε την εμβληματική δέσμευση για απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028. Το κάνουμε, φυσικά, τόσο για λόγους οικονομικούς (μείωση του κόστους της ΔΕΗ), και για λόγους περιβαλλοντικούς. Θέλουμε η Ελλάδα να βρεθεί στην πρωτοπορία για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής.

Και προχωρούμε

    • στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυξάνουμε τον στόχο της διείσδυσης πράσινης ενέργειας στο 35% για το 2035, από 18% σήμερα. Είναι ένας στόχος πιο φιλόδοξος και από αυτόν της Ευρωπαϊκής Ένωσης!

    • Στην ηλεκτροκίνηση. Διαμορφώνουμε τα κατάλληλα κίνητρα ώστε το 2030 1 στα 3 νέα ΙΧ να είναι ηλεκτρικά!

    • Στην εξοικονόμηση ενέργειας. Ενώ μέχρι σήμερα παρέχεται 1 δις. ευρώ για δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης στην επταετία, σχεδιάζουμε από εδώ και στο εξής να δίνονται 500 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, δηλαδή 3,5 φορές περισσότερα κονδύλια. Προστατεύουμε έτσι το περιβάλλον, κινητοποιούμε την οικονομία και βοηθάμε τα νοικοκυριά να εξοικονομήσουν χρήματα.

    • Στην ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών μας. Ολοκληρώνουμε μέχρι το 2024 τις βασικές διασυνδέσεις με τις Κυκλάδες και την Κρήτη. Δεν είναι δυνατόν να πληρώνουμε 800 εκατομμύρια τον χρόνο σε ΥΚΩ για να καίνε τα νησιά μαζούτ!

    • Στην ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων, στην ανακύκλωση και την καταπολέμηση της πλαστικής ρύπανσης. Βάζουμε τέλος στις εικόνες ντροπής με τα σκουπίδια που κάνουν τον γύρο του κόσμου. Δεν αξίζουν αυτές οι εικόνες στον πολιτισμό μας!

    • Και εστιάζουμε, φυσικά, στην προστασία του φυσικού μας πλούτου. Των δασών και των θαλασσών μας, που είναι ό, τι πιο πολύτιμο θα αφήσουμε στις επόμενες γενιές Ελλήνων και Ελληνίδων.

Έτσι θα προχωρήσουμε στο αύριο. Στο υπουργείο μας και συνολικά στην κυβέρνηση.

Με πραγματικά προοδευτικές πολιτικές που φέρνουν την Ελλάδα στην πρώτη ταχύτητα της Ευρώπης!

Με μια πλατιά συμμαχία όλων όσων θέλουν να δουν την πατρίδα μας να πηγαίνει μπροστά. Βλέπουμε άλλωστε ότι οι πρωτοβουλίες μας έχουν ευρεία αποδοχή στον ελληνικό λαό.

Παράλληλα, όμως, προχωράμε χωρίς τον φόβο να συγκρουστούμε. Με τα συμφέροντα. Με τις ιδεοληψίες. Με όλους όσους θέλουν να μην αλλάξει τίποτα γιατί τους βολεύει να μείνουν όλα ίδια. Ακόμα και αν αυτό βλάπτει τους πολλούς.

Δεκ 1

Μία συνολική και σύγχρονη ρύθμιση για τα αυθαίρετα

Μετά τους δύο νόμους- τον 4178 του 2013 και τον 4495 του 2017- για τα αυθαίρετα, τα Μέσα Ενημέρωσης περίμεναν να σεβαστώ το έθιμο και να δώσω ακόμη μια εξάμηνη παράταση στην τακτοποίηση αυθαιρέτων. Θεώρησα ωστόσο ότι δεν θα έπρεπε να είμαι ο υπουργός των παρατάσεων! Και για αυτό το λόγο αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε μια πιο σφαιρική και ολοκληρωμένη ρύθμιση στα αυθαίρετα, λαμβάνοντας υπόψη φυσικά τις προβλέψεις αυτών των δύο νόμων και τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, αλλά επιχειρώντας παράλληλα να δημιουργήσουμε ένα σαφές, κατανοητό και δίκαιο για όλους καθεστώς.

 

Η ρύθμιση έχει τα εξής χαρακτηριστικά: Δεν είναι εξάμηνης, αλλά πενταετούς διάρκειας. Δεν βάζει όλους στο ίδιο τσουβάλι. Όσοι έχουν αυθαίρετα με βαριές αυθαιρεσίες, δεν θα έχουν 5 χρόνια στη διάθεσή τους, αλλά μόνο 7 μήνες για να τα τακτοποιήσουν. Όσοι καθυστερούν να τακτοποιήσουν τα αυθαίρετά τους, θα πληρώνουν περισσότερα. Και ταυτόχρονα η ρύθμιση των αυθαιρέτων θα συνδυάζεται με την εισαγωγή της ηλεκτρονικής ταυτότητας που βοηθάει τόσο το κράτος όσο και τους ιδιοκτήτες να βάλουν μια τάξη στα ακίνητα, κάτι που ειδικά για τους ιδιοκτήτες σημαίνει και μια αύξηση της αξίας της ιδιοκτησίας τους.

 

Η συνολική αυτή ρύθμιση για τα αυθαίρετα έχει δύο χρονικά στάδια. Πιο συγκεκριμένα:

 

Το πρώτο στάδιο εκτείνεται μέχρι το τέλος του Ιουνίου του 2020. Τι μπορεί να συμβεί σε αυτό το χρονικό διάστημα; Μπορούν να τακτοποιούνται τα αυθαίρετα με βάση τα οριζόμενα από τους νόμους που προανέφερα του 2013 και του 2017. Με μια διαφορά: η ρύθμιση για τις βαριές αυθαιρεσίες (κατηγορίας 5) θα είναι η τελευταία. Δεν θα υπάρξει δυνατότητα για ανάλογη ρύθμιση για αυτά τα αυθαίρετα από τον Ιούλιο του 2020 και μετά.

 

Δεύτερο στάδιο: Η ρύθμιση για τις υπόλοιπες 4 κατηγορίες (πιο ελαφριές παραβάσεις) από τον Ιούνιο του 2020 και μετά, θα είναι πενταετίας και θα διέπεται από τρεις συγκεκριμένους κανόνες.

 

Κανόνας πρώτος: Κρατάμε σταθερή την κόκκινη γραμμή του 2011. Αυτό σημαίνει ότι μόνο όσα αυθαίρετα χτίστηκαν μέχρι το 2011 θα έχουν τη δυνατότητα να νομιμοποιηθούν. Αυτές είναι άλλωστε και οι προβλέψεις των ισχυόντων νόμων, όπως και του Συμβουλίου της Επικρατείας, τις οποίες σεβόμαστε απόλυτα.

 

Κανόνας δεύτερος: Συνδέεται από εδώ και πέρα η τακτοποίηση των αυθαιρέτων με την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου ή της ιδιοκτησίας. Η ηλεκτρονική ταυτότητα θα είναι ουσιαστικά μία ηλεκτρονική δήλωση που θα περιέχει τα στοιχεία που αφορούν ένα ακίνητο. Θα γνωρίζουν με αυτόν τον τρόπο όλοι οι ενδιαφερόμενοι- οι ιδιοκτήτες, οι μελλοντικοί αγοραστές, αλλά και το κράτος- όλα όσα αφορούν την ιδιοκτησία την οποία μεταβιβάζουν, κληρονομούν ή για την οποία γίνεται μια δικαιοπραξία. Ενεργοποιώντας την ηλεκτρονική ταυτότητα- ένα μηχανισμό που είχε προβλεφθεί εδώ και χρόνια αλλά παρέμενε ανενεργός- αυξάνουμε τη διαφάνεια και μειώνουμε τη γραφειοκρατία. Προσοχή όμως: Εδώ, η μέχρι σήμερα ισχύουσα νομοθεσία τροποποιείται και πλέον μιλάμε και για διηρημένη οριζόντια ιδιοκτησία. Δηλαδή, με απλά λόγια, θα μπορεί να εκδίδεται και ηλεκτρονική ταυτότητα διαμερίσματος. Για να μην επιβαρύνεται ο όποιος μεμονωμένος ιδιοκτήτης με την τακτοποίηση ολόκληρης της πολυκατοικίας. Είναι μια λύση την οποία αποδέχτηκαν τόσο το ΤΕΕ, όσο και η ΠΟΜΙΔΑ. Ενώ η λύση για τους κοινόχρηστους χώρους παραπέμπεται σε υπουργική απόφαση.

 

Κανόνας τρίτος: Όποιος καθυστερήσει να τακτοποιήσει την αυθαίρετη ιδιοκτησία του και μετά τη νέα παράταση που δίνουμε μέχρι τον Ιούνιο του 2020, θα πληρώσει περισσότερα χρήματα. Συγκεκριμένα, όποιος προβεί σε τακτοποίηση μετά τον Ιούνιο του 2020, θα καταβάλει 20% περισσότερα χρήματα για την τακτοποίησή του. Ενώ για κάθε χρόνο περαιτέρω καθυστερήσεων θα καταβάλλει ένα επιπλέον 5%.

 

Αναγνωρίζω ότι οι ρυθμίσεις αυτές είναι σε μεγάλο βαθμό ρυθμίσεις ανάγκης. Ρυθμίσεις που ακολουθώντας το πνεύμα των νόμων του 2013 και του 2017 αναγνωρίζουν την όχι ιδιαίτερα ευχάριστη πολεοδομική ιδιαιτερότητα της χώρας και επιχειρούν να βρουν λύσεις για το ζήτημα των αυθαιρέτων μέσα στο πλαίσιο του Συντάγματος. Είναι όμως και ρυθμίσεις οι οποίες επιδιώκουν να βάλουν πράγματι ένα τέλος στο καθεστώς των συνεχών παρατάσεων και της συνεχούς αβεβαιότητας. Άμεσο τέλος με τα βαριά αυθαίρετα μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2020. Οριστικό τέλος και για όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες με χρηματικά αντικίνητρα μάλιστα για όσους καθυστερούν να τακτοποιήσουν το ακίνητό τους. Η ρύθμιση όμως αυτή έχει και ένα έντονο χρώμα εκσυγχρονισμού με την εισαγωγή της ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου έτσι ώστε- και από αυτή την άποψη- να μπει μια κάποια τάξη σε ένα μεγάλο πρόβλημα που ταλαιπωρεί την ελληνική κοινωνία εδώ και πολλές δεκαετίες.

Δεκ 1

Όπως προχώρησα με τη ΔΕΗ έτσι θα προχωρήσω με τη διαχείριση των απορριμμάτων

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση για τη διαχείριση αποβλήτων και την ανακύκλωση επεσήμανε, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

  1. Η Ελλάδα με μεγάλη ευθύνη και του ΣΥΡΙΖΑ είναι ουραγός στην ανακύκλωση με ποσοστό κάτω του 20%, ενώ συνεχίζει να οδηγεί σε ταφή το 80% περίπου των απορριμμάτων της.
  2. Κάποια στιγμή στη χώρα μας πρέπει όλοι να αντιληφθούμε, και οι τοπικές κοινωνίες, και η Αυτοδιοίκηση, ότι δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό και ότι όλοι αυτοί οι δογματισμοί και οι προκαταλήψεις βλάπτουν τη δημόσια υγεία, την οικονομία, τη χώρα, το μέλλον μας.
  3. Από τον χαρακτήρα μου δεν μπορώ να κάθομαι ήσυχος και θα προχωρήσω μπροστά, όπως προχώρησα και με τη ΔΕΗ. Μου καταλογίζετε ό,τι μου καταλογίζετε για τη ΔΕΗ, αλλά προχώρησα πάντως στην εφαρμογή μιας πολιτικής. Το ίδιο θα προχωρήσω και στα απορρίμματα. Και το λέω και σ’ εσάς, το λέω και στην Αυτοδιοίκηση, το λέω και στην κοινωνία. Και δεν έχω καμία δική μου πατέντα. Παίρνω τι γίνεται στις πιο προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες και προσπαθώ να το εφαρμόσω και εδώ και νομίζω ότι ειδικά στο θέμα που συζητάμε της ανακύκλωσης, υπάρχουν πια στην πατρίδα μας κοινοί τόποι. Ελπίζω!
  4. Μπορούμε να τα κάνουμε αύριο το πρωί όλα; Αυτό γίνεται μόνο στα κινούμενα σχέδια. Δεν αλλάζει, ειδικά σ’ αυτό το θέμα, η Ελλάδα. Δεν είναι θεσμικό το ζήτημα, είναι ζήτημα κατασκευής νέων μονάδων, τοποθέτησης κάδων, αλλαγής νοοτροπίας, αλλαγής μιας ολόκληρης φιλοσοφίας. Αυτό δεν μπορεί να γίνει αύριο το πρωί.
  5. Έχουμε προόδους όλο αυτό το διάστημα; Έχουμε.

-      Αντιμετωπίστηκε το ζήτημα του Αιγίου. Αποφεύχθηκαν τουλάχιστον οι κίνδυνοι της δημόσιας υγείας. Αποφασίστηκε να πάνε τα σκουπίδια απέναντι στη Φωκίδα, με συμφωνία όλων.

-      Αντιμετωπίστηκε το ζήτημα της Κέρκυρας. Όχι οριστικά, αλλά αντιμετωπίστηκε με μεταφορά των απορριμμάτων στην Κοζάνη, πράγμα που το ήθελε και η ΔΙΑΔΥΜΑ και η σχετική μονάδα που είναι εκεί στη Δυτική Μακεδονία, η οποία έτσι θα καταστεί και περισσότερο βιώσιμη, αλλά προχωρεί και ο γενικότερος σχεδιασμός για την Κέρκυρα.

-      Τέθηκαν οι βάσεις –δεν αντιμετωπίστηκε ακόμη- για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της Θεσσαλονίκης με τις δύο μονάδες για τις οποίες υπάρχει ένας αρχικός σχεδιασμός από τον φορέα και αυτό είναι ένα μεγάλο βήμα, όπως και άλλες τέτοιες σχετικές πρωτοβουλίες.

  1. Στο ζήτημα της Αττικής που έχουμε συνεργαστεί κατ’ επανάληψη με τον κ. Πατούλη για τον οποίο είναι προτεραιότητα το θέμα αυτό και ο οποίος έχει υποσχεθεί ότι τους επόμενους μήνες, σε συνεργασία φυσικά και με εισήγηση του Περιφερειακού Συμβουλίου, θα φέρει τον νέο περιφερειακό σχεδιασμό. Διότι με ευθύνες της Περιφερειάρχου του ΣΥΡΙΖΑ, της κ. Δούρου, η Αττική είναι η μεγαλύτερη μαύρη τρύπα στη διαχείριση των απορριμμάτων λόγω των δογματισμών! Όπως και με ευθύνες τότε άλλων του ΣΥΡΙΖΑ στην Κέρκυρα που το περασμένο καλοκαίρι είχε γίνει θέμα σε όλο τον κόσμο.
  2. Είναι προτεραιότητά μας- και στέλνουμε και ένα μήνυμα σε όλη την κοινωνία- ότι δεν μπορούμε να καθυστερούμε άλλο με την ανακύκλωση, με τον καφέ κάδο για τα οργανικά, με την τιμολόγηση της ανακύκλωσης, με τα κίνητρα που πρέπει να υπάρχουν για τους πολίτες. Έχουμε μιλήσει για την εισαγωγή κάποια στιγμή μιας πράσινης κάρτας γι’ αυτούς που κάνουν ανακύκλωση, όπως γίνεται σε πολλές χώρες του εξωτερικού, για να έχουν κι ένα κίνητρο να το κάνουν, όταν πηγαίνουν και ψωνίζουν σε μαγαζιά, σε σούπερ μάρκετ κ.ο.κ. Προς αυτή την κατεύθυνση θα προχωρήσουμε και είμαι βέβαιος ότι, καθώς περνάνε οι μέρες και οι μήνες, θα έχουμε να δείχνουμε όλοι, και η κεντρική Κυβέρνηση και η Αυτοδιοίκηση, ολοένα και πιο συγκεκριμένα δείγματα γραφής.