Νοε 28

Το πράσινο ΕΣΕΚ

Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που εγκρίθηκε σήμερα από το υπουργικό συμβούλιο, τίθεται σε δημόσια διαβούλευση και θα υποβληθεί μέχρι το τέλος του έτους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είναι ένα κείμενο το οποίο εκφράζει συνολικά τη φιλοσοφία της κυβέρνησης, όχι μόνο για την ενέργεια, αλλά και για το μείζον ζήτημα της κλιματικής αλλαγής. 

Είναι ένα κείμενο στο οποίο αποτυπώνεται σε μεγάλο βαθμό η πράσινη ατζέντα της κυβέρνησης. Ένα κείμενο στο οποίο γίνεται ξεκάθαρη η δέσμευση της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα, έτσι ώστε η Ελλάδα όχι μόνο να μην υστερεί στις πολιτικές για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής και την προστασία του μέλλοντος των παιδιών μας, αλλά να βρεθεί στην πρωτοπορία αυτής της πολιτικής.

Το ΕΣΕΚ που σήμερα σας παρουσιάζουμε είναι ένα πράσινο ΕΣΕΚ.

Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ και τη βιώνουμε στην καθημερινότητά μας. Έχουμε χρέος απέναντι στη δική μας και στις επόμενες γενιές να αλλάξουμε τον τρόπο που παράγουμε και καταναλώνουμε, ώστε να αποφύγουμε τα χειρότερα. Και πιστεύουμε ότι το νέο ΕΣΕΚ απηχεί την αγωνία και τους προβληματισμούς των νέων Ελλήνων και Ελληνίδων που έχουν, δικαίως, μεγάλη ευαισθησία για αυτά τα ζητήματα.

Το κείμενο του ΕΣΕΚ έχει ως στόχο να ενσωματώσει στον εθνικό σχεδιασμό τον στόχο της Συμφωνίας των Παρισίων για περιορισμό της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας του πλανήτη στον 1,5 βαθμό κελσίου (σε σχέση με την προβιομηχανική εποχή). Προς αυτή την κατεύθυνση, κινούμαστε με γνώμονα τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ (SDGs) Και, παράλληλα, υιοθετούμε το μακροπρόθεσμο στρατηγικό όραμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία μέχρι το έτος 2050.

Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) καθορίζει πιο φιλόδοξους εθνικούς στόχους σε σχέση με το αρχικό σχέδιο ΕΣΕΚ του Ιανουαρίου που είχε σταλεί για αξιολόγηση προς τις υπηρεσίες της ΕΕ. Αλλά και σε σχέση με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε πολλές περιπτώσεις θέτουμε τον πήχη πιο ψηλά.

Δεν θα πω τίποτα σχετικά με τα θέματα που αφορούν την ενέργεια με τη στενή έννοια, για τα οποία θα μιλήσει ο κ. Θωμάς. Μόνο μια εξαίρεση θα κάνω, αναφερόμενος στην εμβληματική δέσμευση για πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028, που ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη Σύνοδο Κορυφής του ΟΗΕ. Η δέσμευση αυτή έβαλε απευθείας την Ελλάδα στην πρώτη ταχύτητα όσον αφορά στη μετάβαση στη νέα εποχή της ενέργειας και της περιβαλλοντικής προστασίας.

Η μετάβαση αυτή, όμως, οφείλει να είναι Δίκαιη για τις περιοχές που επηρεάζονται. Για αυτό και στα μέσα του 2020 στοχεύουμε να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης (Master Plan) που θα αποτελεί τον αναπτυξιακό οδικό χάρτη στη μετά-λιγνίτη εποχή. Αυτό θα περιλαμβάνει ένα πλέγμα μέτρων και προβλέψεων που θα αφορούν, μεταξύ άλλων: επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα, νέες υποδομές, αξιοποίηση των τοπικών φυσικών πόρων, τη στήριξη της αγροτικής παραγωγής και του τουρισμού, τη μετεκπαίδευση των εργαζομένων, την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας και την δημιουργία νέων μέσω ενός ευέλικτου αναπτυξιακού μετασχηματισμού και της ανάπτυξης όλων των τομέων της παραγωγής. Θα συσταθεί διυπουργική επιτροπή και θα οριστεί ένας συντονιστής υψηλού επιπέδου, ο οποίος θα συντονίζει τις δράσεις.

Έχοντας, λοιπόν μιλήσει μόνο για την απολιγνιτοποίηση, θα κλείσω την τοποθέτησή μου με κάποιες παρεμβάσεις που αφορούν στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής εκτός του στενού πεδίου της ενέργειας:

  1. Βεβαίως, ο δεύτερος πυλώνας κλιματικής πολιτικής –μετά τον μετριασμό εκπομπών- είναι η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Τα απαιτούμενα μέτρα προσαρμογής περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα παρεμβάσεων. Μιλάω, ενδεικτικά, για παρεμβάσεις που στοχεύουν στη διατήρηση της βιοποικιλότητας, τη διαχείριση δασών και υδάτων, την προσαρμογή των προδιαγραφών κατασκευής κτιρίων και υποδομών σε πιθανές μελλοντικές κλιματικές συνθήκες και την προστασία παράκτιων πόλεων από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας. Στόχος μας είναι, ιδιαίτερα με την αξιοποίηση του ευρωπαϊκού έργου «LIFE-IP AdaptInGR - Boosting the implementation of adaptation policy across Greece», να εφαρμόσουμε μια ολοκληρωμένη πολιτική προσαρμογής, η οποία θα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιφέρειας.
  2. Επιπλέον, στο σχέδιό μας ενσωματώνουμε τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας, για να μειώσουμε τις εκπομπές ρύπων και να συμβάλλουμε στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, ιδιαίτερα στις πόλεις. Θέλουμε να βοηθήσουμε τις αστικές περιοχές να περάσουν σε νέα εποχή, με σύγχρονα κοινόχρηστα μεταφορικά μέσα, με άνετο περπάτημα και εκτεταμένη χρήση ποδηλάτου.
  3. Ο τομέας της διαχείρισης αποβλήτων, πέρα από τη σημασία του για την καθημερινότητα των πολιτών, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του εθνικού σχεδιασμού για την ενέργεια και το κλίμα. Το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) και τα αντίστοιχα Περιφερειακά Σχέδια Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) είναι υπό αναθεώρηση, με στόχο να μπει τέλος στις εικόνες ντροπής και να καλύψουμε το χαμένο έδαφος σε τομείς όπως η ανακύκλωση.
  4. Αυτό συνδέεται, φυσικά και με τη μετάβαση σε πιο βιώσιμα πρότυπα παραγωγής και κατανάλωσης. Η ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας –με την επαναχρησιμοποίηση υλικών- και η καταπολέμηση της πλαστικής ρύπανσης είναι προτεραιότητες για μας, όπως καθίσταται σαφές στο κείμενο του ΕΣΕΚ. Για αυτό προχωράμε στην άμεση εφαρμογή της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας για απαγόρευση πλαστικών μιας χρήσης με μια ειδική ομάδα έργου που έχουμε δημιουργήσει στο υπουργείο. Η επιμήκυνση του κύκλου ζωής των προϊόντων θα συμβάλλει ουσιαστικά στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της παραγωγής και της κατανάλωσης, και θα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας.

Αυτή είναι άλλωστε η συνολική φιλοσοφία του νέου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα που παρουσιάζουμε σήμερα. Η προστασία του περιβάλλοντος μπορεί και θέλουμε να γίνει καταλύτης ανάπτυξης για τον τομέα της ενέργειας και συνολικά για την ελληνική οικονομία. Αυτό δεν αποτελεί δικιά μας πατέντα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση στρέφεται αποφασιστικά προς την κατεύθυνση της πράσινης ανάπτυξης. Και στόχος μας είναι η Ελλάδα να κάνει τα άλματα που χρειάζεται για να βρεθεί στην πρώτη ταχύτητα αυτής της νέας πραγματικότητας.

Νοε 27

Διεθνούς φήμης Έλληνες Ακαδημαϊκοί στη μάχη για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής

Με βάση τις προβλέψεις του Ν.4638/2019,ο οποίος πρόσφατα ψηφίστηκε,με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστή Χατζηδάκη, δύο διεθνούς φήμης Έλληνες Ακαδημαϊκοί ο κ. Χρήστος Ζερεφός και ο κ. Κωνσταντίνος Συνολάκης, αναλαμβάνουν κρίσιμους ρόλους στην προσπάθεια της Ελλάδας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

 

Συγκεκριμένα:

 

1.   Ο Ακαδημαϊκός κ. Χρήστος Ζερεφός αναλαμβάνει Εκπρόσωπος της χώρας μας για θέματα κλιματικής αλλαγής και θα εκπροσωπεί διεθνώς την Ελλάδα στο θέμα αυτό.

 

2.   Ο Ακαδημαϊκός κ. Κωνσταντίνος Συνολάκης ορίζεται πρόεδρος της Ειδικής Επιτροπής για την Αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής που συστήνεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η Επιτροπή αυτή θα αποτελείται από επιστήμονες εγνωσμένου κύρους στο πεδίο της κλιματικής αλλαγής και της προστασίας του περιβάλλοντος και, μεταξύ άλλων, θα εισηγείται πολιτικές για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και μέτρα προσαρμογής.

 

Διευκρινίζεται ότι και οι 2 θέσεις είναι άμισθες.

 

Επιπλέον, σύμφωνα με τις προβλέψεις του ίδιου νόμου, η Επιτροπή υποστηρίζεται από Συντονιστή Έργου, την Δρ ΜάνιαΜοσχότη, στέλεχος του ερευνητικού κέντρου «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ».Η κα. Μοσχότη είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών σε θέματα δημόσιας διοίκησης.

 

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Χατζηδάκης για το θέμα αυτό έκανε την ακόλουθη δήλωση:

 

«Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους διεθνούς φήμης Έλληνες Ακαδημαϊκούς, τον κ. Χρήστο Ζερεφό και τον κ. Κωνσταντίνο Συνολάκη, που αποδέχθηκαν την πρότασή μου να αναλάβουν κρίσιμους ρόλους στην προσπάθεια της Ελλάδας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

 

Ως κυβέρνηση έχουμε θέσει σε πρώτη προτεραιότητα τη μάχη για την κλιματική αλλαγή και προχωρούμε ήδη με συγκεκριμένες πράξεις: Με τη διεθνή πρωτοβουλία του Κυριάκου Μητσοτάκη στο πλαίσιο του ΟΗΕ για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομίας από την κλιματική αλλαγή. Με την εφαρμογή ενός φιλόδοξου προγράμματος απολιγνιτοποίησης που για πρώτη φορά εφαρμόζεται από ελληνική κυβέρνηση.

 

Πιστεύω ότι με τη συμμετοχή του κ. Χρήστου Ζερεφού και του κ. Κωνσταντίνου Συνολάκη η εθνική προσπάθεια για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής θα διευρυνθεί, θα εμπλουτιστεί και θα γίνει περισσότερο αποτελεσματική.

 

Ειλικρινά αισθάνομαι μεγάλη τιμή που θα συνεργαστώ μαζί τους».

 

Λίγα λόγια για τους 2 διεθνούς φήμης Έλληνες ακαδημαϊκούς:  

 

Ο κ. Χρήστος Ζερεφόςείναι μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και αιρετός πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας, Επόπτης του Κέντρου Έρευνας Φυσικής της Ατμοσφαίρας και Κλιματολογίας της Ακαδημίας Αθηνών.

 

Ο κ. Ζερεφός αποτελεί μέλος της AcademiaEuropaea, της Νορβηγικής Ακαδημίας, της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Επιστημών, της Ρωσικής Ακαδημίας της Φύσης και πολλών άλλων ακαδημιών και επιστημονικών ιδρυμάτων. Επίσης, έχει διατελέσει πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής Όζοντος. 

 

Επιπλέον, είναι ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών και επίτιμος καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει διατελέσει επισκέπτης καθηγητής στα Πανεπιστήμια Βοστώνης, Μινεσότα και Όσλο.

 

Είναι πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής της Διεθνούς Ενώσεως Γεωδαισίας και Γεωφυσικής (IUGG) από το 2008 και μέλος του HighLevelWorkingGroup του GrouponEarthObservations (GEO) καθώς και συντονιστής του Ελληνικού Γραφείου GEO.

​ 

Τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών είναι επίσης από το 2016 οκ. Κωνσταντίνος Συνολάκης.Ο κ. Συνολάκης είναι καθηγητής παράκτιας μηχανικής στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας από το 1997 και καθηγητής φυσικών καταστροφών στη σχολή μηχανικών περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης από το 2004. Επιπλέον, είναι Επισκέπτης Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Berkeley, στην Καλιφόρνια.

Έχει διατελέσει Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών και Πρόεδρος του ReviewBoardonthePacificTsunamiWarningCenter της Διακυβερνητικής Ωκεανογραφικής Επιτροπής της UNESCO.

Νοε 15

Στον ΧΥΤΑ Φυλής πληρώνουμε το κόστος του λαϊκισμού

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή για τον ΧΥΤΑ Φυλής επισήμανε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

  • «Έχουμε την εικόνα που είδε ο ίδιος ο πρωθυπουργός τον Απρίλιο επισκεπτόμενος τον ΧΥΤΑ Φυλής και είπε πως ολόκληρη η Αττική κάθεται πάνω σε μία ωρολογιακή βόμβα από σκουπίδια. Αυτή την εικόνα είδα κι εγώ στις 21 Αυγούστου που επισκέφτηκα τον ίδιο χώρο. Και σημείωσα ότι μπορεί να δοθούν μόνο κάποιες προσωρινές, λύσεις στην προσπάθεια εντωμεταξύ να βρεθεί μία πιο μόνιμη λύση για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής».

  • «Υπήρχε ένας σχεδιασμός από το 2014 από τον τότε περιφερειάρχη, κ. Σγουρό, για μια ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων με μονάδες ολοκληρωμένης επεξεργασίας των απορριμμάτων στην Αττική, με βάση τον περιφερειακό σχεδιασμό, με βάση χωροθετήσεις οι οποίες είχαν γίνει. Όλα αυτά εγκαταλείφθηκαν στη συνέχεια από την προηγούμενη περιφερειάρχη, κ. Δούρου, στο όνομα ενός υπερφιλόδοξου σχεδιασμού, που δεν εφαρμόστηκε ποτέ».

 

  • «Το 2012-2014, όταν ήμουν υπουργός Ανάπτυξης, αρμόδιος για τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, τις συμβάσεις ΣΔΙΤ. Τότε με τις συμβάσεις αυτές που είχαμε κάνει για τις Σέρρες και για την Ήπειρο μπήκαν στις ράγες μονάδες ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων και το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων σήμερα τόσο στην Ήπειρο όσο και στις Σέρρες έχει λυθεί χάρη στις δικές μας πολιτικές. Αντίστοιχες συμβάσεις όμως που υπεγράφησαν στην Αττική και στην Κέρκυρα ακυρώθηκαν κατόπιν από την Περιφερειάρχη του ΣΥΡΙΖΑ στην Αττική και από τον Δήμαρχο του ΣΥΡΙΖΑ στην Κέρκυρα. Ακυρώθηκαν και το αποτέλεσμα είναι αυτό που ξέρει όλη η Ελλάδα με τα σκουπίδια στην Κέρκυρα. Να το κόστος του λαϊκισμού, να πόσο πληρώνουμε όλοι μαζί το ότι φεύγουμε από πρακτικές οι οποίες υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη».

  • «Έχουμε ζητήσει από την Περιφέρεια Αττικής να υποβάλει το σχέδιο για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική στο πλαίσιο και του νέου περιφερειακού σχεδιασμού για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Τους επόμενους μήνες, ο κ. Πατούλης, ο νέος περιφερειάρχης και το περιφερειακό συμβούλιο Αττικής θα υποβάλουν τις προτάσεις τους και με βάση αυτές τις προτάσεις θα κινηθούμε».

 

  • «Ανακύκλωση διαλογής στην πηγή είναι και δικές μας πολιτικές, όπως δική μας πολιτική είναι και η εισαγωγή ουσιαστικά του καφέ κάδου για τα οργανικά, για τα τρόφιμα δηλαδή σε μεγάλο βαθμό που προφανώς αυτές οι πολιτικές θα απαλύνουν το πρόβλημα. Μόνο που όλα αυτά απαιτούν κάποιον χρόνο. Το πρόβλημα, όμως, της Φυλής, το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική είναι άμεσο, είναι των επόμενων μηνών. Αυτό πρέπει να το αντιληφθούμε όλοι».

 

  • «Πρέπει να είμαστε όλοι πρακτικοί και υπεύθυνοι. Δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό, τι γίνεται στη Γερμανία, στη Σουηδία, στην Αυστρία, στην Ιταλία. Ας το κάνουμε επιτέλους και στην Ελλάδα, να σταματήσουμε να είμαστε οι τελευταίοι των τελευταίων στη διαχείριση των απορριμμάτων».

Νοε 15

Στην πρωτοπορία της απολιγνιτοποίησης χωρίς επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή για την απολιγνιτοποίηση της Μεγαλόπολης, επισήμανε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

  • «Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αποφάσισε να προχωρήσει στην απολιγνιτοποίηση, τόσο για λόγους περιβαλλοντικούς- διότι δεν γίνεται να δεσμευόμαστε διεθνώς και να αγνοούμε τις δεσμεύσεις μας- αλλά και για λόγους οικονομικούς. Διότι ο λιγνίτης είναι επιβάρυνση για τη ΔΕΗ, μία ήδη βεβαρημένη επιχείρηση».
 
  • ​«Ο λιγνίτης, εκεί που κάποια στιγμή θεωρείτο διαμάντι και πετράδι της ΔΕΗ, έγινε βαρίδι λόγω των αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε σχέση με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η ΔΕΗ, μόνο το 2018 και μόνο από τον λιγνίτη, έχασε 200 εκατ. ευρώ. Το 2019, λόγω της αύξησης των επιβαρύνσεων για το διοξείδιο του άνθρακα, θα χάσει 300 εκατ. ευρώ. Κατά πάσα πιθανότητα, το πράγμα θα εξελιχθεί επιδεινούμενο κάθε χρόνο που θα ακολουθεί».

 

  • «Επειδή το θέμα ξεπερνά το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, θα δημιουργηθεί μία διυπουργική Επιτροπή με όλους τους συναρμόδιους Υπουργούς για τον συντονισμό των δράσεων της κυβέρνησης. Αυτή η Επιτροπή θα έχει την επίβλεψη για το συνολικό σφαιρικό σχέδιο για την απολιγνιτοποίηση και τις συνέπειες τις απολιγνιτοποίησης, ενώ ταυτόχρονα, θα τοποθετηθεί και ένας ειδικός συντονιστής με πείρα για τη διαχείριση τέτοιων διυπουργικών σχεδίων, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα όσο καλύτερα και όσο ταχύτερα γίνεται».

 

  • «Μελετούμε πώς θα αξιοποιήσουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό τους πόρους του νέου ΕΣΠΑ. Είναι θετικό ότι το ¼ των πόρων του νέου ΕΣΠΑ είμαστε έτσι κι αλλιώς υποχρεωμένοι να το δώσουμε σε δράσεις για την κλιματική αλλαγή. Επομένως, ήδη είναι κάτι πολύ θετικό».

 

  • «Δεδομένου ότι αποτελεί βασική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης η απολιγνιτοποίηση, θα διεκδικήσουμε αυξημένα κεφάλαια κι από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιας Μετάβασης, όπως λέγεται, το Just Transition Fund, έτσι ώστε η Ελλάδα, που θα βρεθεί στην πρωτοπορία της απολιγνιτοποίησης, να τύχει και της αντίστοιχης αντιμετώπισης από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης». 

 

  • «Θα επιταχύνουμε τις διαδικασίες για να κινητοποιήσουμε τα 130 εκατ. ευρώ από το τέλος της ΔΕΗ, που θα έπρεπε να είχαν αποδοθεί στις περιφέρειες και στους δήμους από το 2014 και έπειτα και τα οποία δεν έχουν αποδοθεί». 

 

  • «Επιδιώκουμε μια σφαιρική προσέγγιση στο ζήτημα, θα παραμείνουμε σε επαφή με την τοπική αυτοδιοίκηση, με την περιφέρεια, με τους βουλευτές, με τους φορείς, με τους εργαζομένους, έτσι ώστε αυτό το πραγματικά μεγάλο πρόγραμμα της απολιγνιτοποίησης, που έχουμε μπροστά μας, να εξελιχθεί ομαλά, χωρίς να αφήσει σημάδια στις περιοχές. Συνολικά θα ωφελήσει. Θα  ωφελήσει περιβαλλοντικά, θα ωφελήσει τη ΔΕΗ και γι’ αυτό το κάνουμε, αλλά προφανώς θα προσέξουμε πάρα πολύ για τις συνέπειες που μπορεί να υπάρξουν στις περιοχές αυτές,  οι οποίες δικαιούνται ένα μέλλον και χωρίς τον λιγνίτη». 
Νοε 15

Η ΛΑΡΚΟ είναι εκτός ελέγχου!

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, απαν​τώντας σε ερώτηση στη Βουλή για το πρόσφατο δυστύχημα στη ΛΑΡΚΟ επισήμανε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

·         «Για το τραγικό δυστύχημα στη ΛΑΡΚΟ από την πρώτη στιγμή ζήτησα να καταλογιστούν ευθύνες. Υπάρχουν όλες οι σχετικές έρευνες αυτήν την ώρα σε εξέλιξη».

·         «Η επιχείρηση αυτή είναι μία επιχείρηση που πάσχει ποικιλοτρόπως. Δηλαδή προσπαθώ να βρω ένα σημείο το οποίο να το αναδείξω ως παράδειγμα επιτυχούς λειτουργίας αυτής της επιχείρησης και δεν μπορώ να βρω. Και επομένως, δυστυχώς, οφείλω να πω ότι και τα ατυχήματα που έχουν γίνει παρά τους ελέγχους οφείλονται και αυτά σε έναν βαθμό στην απαξίωση της εταιρείας, στην αδυναμία της να προχωρήσει μπροστά και να συντονιστεί με τους ρυθμούς της εποχής. Και θύματα τελικά, κυριολεκτικώς όμως θύματα, δυστυχώς, είναι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι».

·         «Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να βρει ριζικές λύσεις για το συγκεκριμένο θέμα προς όφελος της τοπικής κοινωνίας και των εργαζομένων, με ρεαλισμό όμως και στηριγμένη η κυβέρνηση στα πραγματικά στοιχεία».

·         «Αυτή η εταιρεία είναι αυτή την ώρα ο πρώτος οφειλέτης της ΔΕΗ σε ολόκληρη τη χώρα. Χρωστάει 330 εκατ. στη ΔΕΗ σήμερα που μιλάμε κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Της έχει επιδικαστεί από το Δικαστήριο  της  Ευρωπαϊκής Ένωσης αμετάκλητα να δώσει πίσω στο Δημόσιο 165 εκατ. ευρώ από παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Αυτή η εταιρεία είναι μία εταιρεία για την οποία υπάρχουν πολλές καταγγελίες ότι ρυπαίνει τη δική σας περιοχή, τον Ευβοϊκό κόλπο, καταστρέφοντας το φυσικό περιβάλλον.

 

Πού θα πάει αυτό το πράγμα; Από τη μια πλευρά, δυστυχήματα, διότι η κατάσταση είναι εκτός ελέγχου, χρέη στη ΔΕΗ, πρωταθλήτρια η ΛΑΡΚΟ των χρεών στη ΔΕΗ, παράνομες κρατικές ενισχύσεις που πρέπει να επιστρέψει στο κράτος και δεν μπορεί, καταγγελίες για περιβαλλοντική επιβάρυνση. Δε νομίζετε και εσείς, όλοι οι βουλευτές της περιοχής ότι πρέπει να δούμε το θέμα όπως το αντιμετωπίζουμε παντού, για όλες τις άλλες επιχειρήσεις του δημόσιου ή του ιδιωτικού τομέα;».

·         «Θα αγωνιστούμε για να προχωρήσουμε σε μια λύση η οποία θα είναι νομικώς βάσιμη, στέρεα, για να μην αμφισβητηθεί για πολλούς και διαφορετικούς λόγους στην Ελλάδα και στις Βρυξέλλες και από την άλλη πλευρά, μια λύση η οποία θα είναι ελκυστική για επενδυτές».