Ιουν 16

Απελευθερώσαμε από την ομηρία χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων - συνέντευξη στη Βραδυνή της Κυριακής

Την προσέγγιση της κυβέρνησης να στηρίξει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις στο μέγιστο δυνατό βαθμό σήμερα, κρατώντας παράλληλα δυνάμεις για το δεύτερο κύμα του κορωνοΐού αναλύει στη συνέντευξη του στη «Βραδυνή της Κυριακής» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης. «Αυτή είναι η μόνη υπεύθυνη και ρεαλιστική πολιτική επιλογή που δεν θα οδηγήσει σε Μνημόνιο» τονίζει. Ο βουλευτής του Βορείου Τομέα της Β’ Αθήνας παραδέχεται ότι η ύφεση θα είναι σημαντική. Ωστόσο, συμμερίζεται την άποψη των οικονομολόγων ότι τη μεγάλη ύφεση του 2020 θα ακολουθήσει μία εξίσου έντονη αναπτυξιακή αντίδραση μέσα στο 2021. «Δική μας δουλειά είναι να πριμοδοτήσουμε αυτή την αναπτυξιακή αντίδραση όσο το δυνατόν περισσότερο» συμπληρώνει. Όσον αφορά το νέο περιβαλλοντικό νομοσχέδιο για το οποίο δέχτηκε επικρίσεις από την αξιωματική αντιπολίτευση απαντά: «Το Περιβάλλον είναι ο εθνικός μας πλούτος και δεν θα ανεχτώ κανείς να πει ότι έχει μεγαλύτερη ευαισθησία για το μέλλον του πλανήτη και το μέλλον του παιδιού μου από ό,τι έχω εγώ ο ίδιος». Σχετικά με την επιτάχυνση των περιβαλλοντικών επενδύσεων επισημαίνει ότι η διευκόλυνση των επενδύσεων μπορεί να συμβαδίσει με την ενισχυμένη προστασία του Περιβάλλοντος.

To πρώτο κύμα του κορωνοϊού η χώρα το πέρασε με επιτυχία. Τι μας περιμένει από εδώ και στο εξής όχι μόνο σε υγειονομικό και οικονομικό επίπεδο;

 

Η Ελλάδα έγινε παγκόσμιο παράδειγμα αντιμετώπισης του κορωνοϊού. Και ενώ έχουμε αντιμετωπίσει μέχρι τώρα την υγειονομική πρόκληση με επιτυχία, ακολουθεί μία δύσκολη περίοδος για δύο λόγους: Πρώτον, όπως λένε οι ειδικοί, θα έχουμε ένα δεύτερο κύμα του κορωνοϊού το φθινόπωρο, για το οποίο πρέπει να προετοιμαστούμε και, δεύτερον, θα υπάρξουν σημαντικές επιπτώσεις στην οικονομία. Στόχος μας είναι να διαχειριστούμε αυτές τις δύο επερχόμενες προκλήσεις με την ίδια αποτελεσματικότητα και αποφασιστικότητα με την οποία διαχειριστήκαμε το πρώτο κύμα της υγειονομικής κρίσης.

 

Η αξιωματική αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι θα φέρετε νέο μνημόνιο. Τι απαντάτε;

 

Οι κραυγές περί μνημονίου του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι άλλο παρά ευσεβής πόθος. Η μόνη περίπτωση να οδηγηθούμε σε μνημόνιο είναι αν μπούμε στη λογική των “λεφτόδεντρων” και του “δώστα όλα”, όπως προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ. Αντίθετα, η δική μας προσέγγιση λέει να στηρίξουμε τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις στο μέγιστο δυνατό βαθμό σήμερα, κρατώντας παράλληλα δυνάμεις για το δεύτερο κύμα του κορωνοϊού. Αυτή είναι η μόνη υπεύθυνη και ρεαλιστική πολιτική επιλογή που δεν θα οδηγήσει σε μνημόνιο.

Όλοι περιμένουν μεγάλη ύφεση στην οικονομία λόγω της πανδημίας. Η ΝΔ και ο Κυριάκος Μητσοτάκης κέρδισαν με ένα πρόγραμμα για μεγαλύτερα ποσοστά ανάπτυξης και περισσότερες θέσεις εργασίας, που από ότι φαίνεται θα αναθεωρηθεί. Μήπως λοιπόν χρειάζεται να πάρει μια νέα εντολή με νέες κάλπες;

 

Η νίκη μας στις εκλογές είναι πρόσφατη και η στήριξη του κόσμου στην κυβέρνηση, όπως φαίνεται από τις δημοσκοπήσεις, έχει διευρυνθεί ακόμη περισσότερο. Η Νέα Δημοκρατία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης διαθέτουν λοιπόν την απαιτούμενη νομιμοποίηση και στη Βουλή και στο λαό για εφαρμόσουν το σχέδιο αντιμετώπισης των συνεπειών του κορωνοϊού. Άλλωστε, οι Έλληνες δεν μας εξέλεξαν για να κάνουμε πολιτικά τεχνάσματα, αλλά για να κυβερνήσουμε τόσο στις εύκολες όσο και στις δύσκολες στιγμές. Και αυτό θα κάνουμε. Σε ό,τι αφορά την ύφεση, κανείς δεν διαφωνεί ότι θα είναι σημαντική. Ωστόσο το ίδιο ισχύει και στην Ευρώπη και παγκοσμίως. Και είναι ισχυρή η άποψη μεταξύ των οικονομολόγων ότι την μεγάλη ύφεση του 2020 θα ακολουθήσει μία εξίσου έντονη αναπτυξιακή αντίδραση μέσα στο 2021. Δική μας δουλειά είναι πριμοδοτήσουμε αυτή την αναπτυξιακή αντίδραση όσο το δυνατόν περισσότερο.

Η επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου κύρωσε τη διακυβερνητική συμφωνία Ελλάδος-Κύπρου-Ισραήλ για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου EastMed. Ωστόσο η Ιταλία δεν υπέγραψε. Τι πιστεύετε ότι άλλαξε στη στάση της; Μπορεί να έχει σχέση με την τουρκολυβική συμφωνία;

 

Η Ιταλία διαπραγματεύτηκε μαζί μας για αυτή τη σύμβαση επί μακρό χρονικό διάστημα και κράτησε το δικαίωμα να αποφασίσει για τον εαυτό της αργότερα. Η σύμβαση επομένως είναι ανοιχτή για την Ιταλία και μπορεί να υπογράψει όταν θα είναι έτοιμη, χωρίς να χρειαστεί επαναδιαπραγμάτευση. Σημειώνω βέβαια ότι πάντοτε υπάρχει η δυνατότητα όδευσης του έργου προς άλλες χώρες της κεντρικής Ευρώπης. Θεωρώ όμως ότι το ζήτημα θα λήξει θετικά.

Είναι εφικτό τελικά να κατασκευαστεί ο αγωγός και ποια τα οφέλη της Ελλάδας;

 

Κοιτάξτε, η άποψη ότι η σημερινή πετρελαϊκή κρίση καθιστά το έργο μη βιώσιμο, αγνοεί ορισμένα δεδομένα. Πρώτον, η πτώση των τιμών του πετρελαίου είναι συνδεδεμένη με τον κορωνοϊό, άρα είναι συγκυριακή. Δεύτερον, η σύμβαση για τον αγωγό East Med είναι σε απόλυτη αρμονία με τον σχεδιασμό της ΕΕ για πολλαπλές πηγές και οδεύσεις υδρογονανθράκων και έχει ενταχθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τρίτον, έχουν ξεκινήσει ήδη οι κινήσεις και έχουν δεσμευτεί τα χρήματα για τις μελέτες σκοπιμότητας. Και, τέλος, υπάρχουν τόσο κοιτάσματα του Ισραήλ (Λεβιάθαν και Καρίς) όσο και κοιτάσματα της Κύπρου (Αφροδίτη και Γλαύκος) που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον East Med και οι χώρες αυτές έχουν εκφράσει σχετικό ενδιαφέρον. Δεν μιλάμε λοιπόν για σχέδια επί χάρτου, αλλά για ένα πραγματικό έργο που βρίσκεται εν εξελίξει. Τα οφέλη είναι προφανή: Ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ελλάδας, ενίσχυση των σχέσεών μας με το Ισραήλ, επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή του αγωγού, ενίσχυση του ανταγωνισμού για το φυσικό αέριο με όφελος για τους καταναλωτές.

Δεχτήκατε πολλές επικρίσεις από την αξιωματική αντιπολίτευση ότι ο νέος περιβαλλοντικός νόμος δεν προστατεύει το περιβάλλον. Από την άλλη εσείς λέτε ότι είναι τομή στην περιβαλλοντική νομοθεσία. Τι απαντάτε στις επικρίσεις;

 

Ακούστε, πώς ο νόμος αυτός καταστρέφει το περιβάλλον: Βάζουμε τέλος στα παιχνίδια με το πάχος της πλαστικής σακούλας. Απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας όταν δεν ρυθμίζονται σύννομα τα μπάζα. Θεσπίζουμε ένα σύγχρονο και ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις περιοχές Natura που βάζει τέρμα στην αυθαιρεσία και σέβεται το Σύνταγμα και την κοινή λογική. Επιδοτούμε τη σύνδεση των νοικοκυριών με τα κεντρικά δίκτυα αποχέτευσης. Λύνουμε το οξύ πρόβλημα με τα σκουπίδια στο Ιόνιο και στο Νότιο Αιγαίο. Επιταχύνουμε τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και την πράσινη ενέργεια. Και, τέλος, δίνουμε λύση στο πρόβλημα των δασικών χαρτών και των οικιστικών πυκνώσεων, απελευθερώνοντας από την ομηρία χιλιάδες ιδιοκτήτες. Αντίθετα ο ΣΥΡΙΖΑ στερείται αξιοπιστίας όταν μιλάει για το περιβάλλον. Μάρτυρας είναι το έργο του: Τα βουνά των σκουπιδιών που μας άφησε η κ. Δούρου στην Αττική, αλλά και η τραγική κατάσταση με τα απορρίμματα σε πολλά νησιά μας. Η απαράδεκτη διαχείριση του ναυαγίου της Αγίας Ζώνης που οδήγησε στη ρύπανση του Αργοσαρωνικού. Η ακύρωση του νόμου του ΣΥΡΙΖΑ για τις οικιστικές πυκνώσεις ως αντισυνταγματικού από το ΣτΕ. Οι πέντε καταδίκες της Ελλάδας από το Δικαστήριο της ΕΕ για περιβαλλοντικά θέματα και οι έξι ανοιχτές υποθέσεις, μεταξύ αυτών και μία για τις περιοχές Natura! Ο ΣΥΡΙΖΑ λοιπόν που μας κληροδότησε όλα αυτά, υποδύεται σήμερα τον εισαγγελέα. Στην πολιτική όμως μιλάμε κυρίως με το έργο μας και θεωρώ πως οι συγκρίσεις με το ΣΥΡΙΖΑ οδηγούν σε ξεκάθαρα συμπεράσματα.

Η επιτάχυνση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων από τη μια θα ανοίξει το δρόμο για πιο γρήγορες επενδύσεις και από την άλλη δημιουργείται κίνδυνος για το περιβάλλον. Από τη μια το κέρδος και από την άλλη το περιβάλλον. Ο νόμος σας έχει βρει την κοινή συνισταμένη μεταξύ των δύο;

 

Όλα αυτά είναι μύθοι. Κατ’ αρχάς, το περιβάλλον είναι ο εθνικός μας πλούτος και δεν θα ανεχτώ κανείς να πει ότι έχει μεγαλύτερη ευαισθησία για το μέλλον του πλανήτη και το μέλλον του παιδιού μου από ό,τι έχω εγώ ο ίδιος. Δεύτερον, με τις ρυθμίσεις που φέρνουμε ακολουθούμε το παράδειγμα των προηγμένων κρατών της Ευρώπης. Η μείωση της διάρκειας της περιβαλλοντικής αδειοδότησης από τα 6-8 χρόνια στις 100-150 ημέρες γίνεται στη βάση τα όσα συμβαίνουν στην Ιταλία, στην Ολλανδία, στην Γερμανία. Ας μας πουν από το ΣΥΡΙΖΑ, αν πιστεύουν ότι οι χώρες αυτές υποβαθμίζουν το περιβάλλον τους με αυτές τις διαδικασίες. Τους προκάλεσα στη Βουλή να φέρουν στοιχεία, αλλά δεν το έκαναν! Διότι πολύ απλά η πραγματικότητα είναι ότι, όπως συμβαίνει σε ολόκληρη την ΕΕ, η διευκόλυνση των επενδύσεων μπορεί να συμβαδίσει με την ενισχυμένη προστασία του περιβάλλοντος. Αυτό το δρόμο είμαστε αποφασισμένοι να ακολουθήσουμε. Διότι νοιαζόμαστε για το περιβάλλον, αλλά και διότι νοιαζόμαστε για την ανάπτυξη που θα φέρει δουλειές στα παιδιά μας.

 

Στον περιβαλλοντικό νόμο υπάρχει διάταξη που ανοίγει τον δρόμο για μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στον ΑΔΜΗΕ κάτω από το 51%. Για ποιο λόγο έγινε και πότε θα προχωρήσετε σε αυτό; Υπάρχει μέχρι τώρα εκδήλωση ενδιαφέροντος;

 

Η περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ ήταν προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη. Την προωθούμε διότι με αυτό τον τρόπο θα προσελκύσουμε περισσότερα κεφάλαια με όφελος για το επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ και, εν τέλει, όφελος για την ίδια τη χώρα. Ο κ. Τσίπρας, ο οποίος μας επιτίθεται, ξεχνάει ότι, πρώτον, πούλησε το 24% του ΑΔΜΗΕ στους Κινέζους, με έναν εξαιρετικά παράξενο τρόπο με τον οποίο τους έδωσε το δικαίωμα να μπλοκάρουν τις στρατηγικές αποφάσεις. Και, δεύτερον ότι στον ΔΕΣΦΑ που είναι το αδελφάκι του ΑΔΜΗΕ- είναι δηλαδή διαχειριστής μεταφοράς δικτύων στο φυσικό αέριο- ο κ. Τσίπρας αποκρατικοποίησε το 66%, αλλά κάνει σήμερα κριτική σε εμάς επειδή θέλουμε να κάνουμε κάτι παρόμοιο στον ΑΔΜΗΕ. Η λογική πήγε περίπατο! Μπορώ να σας πω ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον ΑΔΜΗΕ είναι ισχυρό. Δεδομένης όμως της διεθνούς συγκυρίας, θα κινηθούμε μόλις δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες.

Ποιοι θα είναι οι όροι του διεθνούς διαγωνισμού για την πώληση ποσοστού τουλάχιστον 49% του ΔΕΔΔΗΕ; Τι προσδοκάτε από αυτό;

 

Οι όροι του διεθνούς διαγωνισμού προετοιμάζονται από τη ΔΕΗ και τους συμβούλους της με στόχο την πώληση τουλάχιστον 49% του ΔΕΔΔΗΕ, με ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας. Ο διαγωνισμός είναι προγραμματισμένος να ξεκινήσει εντός του τρίτου τριμήνου του έτους. Η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα συμβάλλει στην ενίσχυση της ρευστότητας της ΔΕΗ, προσελκύοντας παράλληλα κεφάλαια που θα επιτρέψουν τον απαραίτητο εκσυγχρονισμό του Δικτύου Διανομής.

Ιουν 16

Ο περιβαλλοντικός νόμος της κυβέρνησης - άρθρο στην εφημερίδα Karfitsa

Δεν θα γράψω σε αυτό το άρθρο γενικόλογες θεωρίες για το πόσο αγαπάμε το περιβάλλον. Θα μιλήσω αντίθετα με συγκεκριμένα παραδείγματα πράσινων και ευρωπαϊκών πολιτικών οι οποίες περιέχονται στο περιβαλλοντικό νόμο που πρόσφατα ψηφίσαμε:

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Οι ΑΠΕ είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της μετάβασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο μοντέλο μιας οικονομίας με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέχρι το 2050. Για αυτό και με τον περιβαλλοντικό νόμο εισαγάγαμε ρυθμίσεις με στόχο να περιορίσουμε το χρόνο που απαιτείται για όλα τα στάδια της αδειοδότησης έργων ΑΠΕ. Στόχος μας είναι με τις ρυθμίσεις αυτές, οι περιπτώσεις έργων ΑΠΕ που έπαιρναν μέχρι και 10-15 χρόνια να ολοκληρωθούν, να γίνουν παρελθόν!

Απορρίμματα, Αποχετεύσεις και Χωματερές

Αν θέλουμε να λεγόμαστε σύγχρονη και ευρωπαϊκή χώρα πρέπει να τελειώνουμε με τους βόθρους, τα μπάζα και τις χωματερές! Για αυτό και με τις προβλέψεις του νόμου αυτού:  Συνδέουμε χιλιάδες σπίτια με το αποχετευτικό δίκτυο με λεφτά του ΕΣΠΑ. Βάλαμε τις βάσεις για αποτελεσματική διαχείριση των σκουπιδιών, ιδιαίτερα στα νησιά του Ιονίου και Νότιου Αιγαίου, όπου υπάρχει μια σειρά από ανοιχτές υποθέσεις. Επιβάλλαμε ενιαίο τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες, έτσι ώστε να σταματήσουν τα παιχνίδια με το πάχος της πλαστικής σακούλας. Απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας για τους ιδιοκτήτες εκείνους που δεν φροντίζουν για τη σύννομη διάθεση των μπάζων της οικοδομής τους.

Προστατευόμενες περιοχές Natura

Γνωρίζω ότι ο καθένας έχει πει το μακρύ του και το κοντό του για τις ρυθμίσεις μας για τις περιοχές Natura. Η αλήθεια όμως είναι μία: Ότι φέραμε σύγχρονες ρυθμίσεις πραγματικής προστασίας τους: Με ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, με διαχειριστικά σχέδια, με Προεδρικά Διατάγματα που θα έχουν τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αλλά και με πολύ περισσότερους πόρους! Ένα πλαίσιο προστασίας το οποίο ξεπερνά ακόμη και αυτό που έχουν πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και αυτό αφορά και τις εξορύξεις. Καθώς, για πρώτη φορά, απαγορεύονται ρητά οι εξορύξεις στις δύο από τις τέσσερις ζώνες προστασίας που θεσμοθετούμε! Πρώτη φορά συμβαίνει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα. Και όποιος δεν το βλέπει, εθελοτυφλεί!

Δασικοί χάρτες

Στο ζήτημα των δασικών χαρτών η Ελληνική Πολιτεία συμπεριφερόταν στους πολίτες ως Ιανός. Το ένα πρόσωπό της έδινε χωράφια στους αγρότες για καλλιέργεια με αναδασμούς- χωράφια για τα οποία οι αγρότες αυτοί πήραν ευρωπαϊκές επιδοτήσεις!- και το άλλο πρόσωπο ήρθε δεκαετίες αργότερα να τα τους τα πάρει! Λέγοντας ότι τα στάρια και τα κριθάρια είναι δάση! Εμείς λοιπόν βάλαμε τέλος σε αυτόν τον παραλογισμό με σεβασμό στο Σύνταγμα και στην κοινή λογική. Και απελευθερώσαμε από την ομηρία χιλιάδες Έλληνες πολίτες!

 

Περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις

Με αυτό το νόμο φέραμε τέλος ρυθμίσεις που επιταχύνουν σημαντικά τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις. Όσο και αν φώναξαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή, η πραγματικότητα είναι ότι οι ρυθμίσεις αυτές ούτε παγκόσμια πρωτοτυπία αποτελούν, ούτε τις κατεβάσαμε από την κούτρα μας! Τι κάνουμε; Μειώνουμε τη διάρκεια της διαδικασίας των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων από τα 6-8 χρόνια που διαρκούσε μέχρι σήμερα, σε μόλις 100-150 μέρες. Κάνουμε δηλαδή αυτό που συμβαίνει στην Ιταλία, στη Γερμανία, στην Ολλανδία. Και δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε επενδύσεις- που σέβονται πραγματικά το περιβάλλον- να έρθουν στην χώρα μας και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας για τα παιδιά μας χωρίς να αποθαρρύνονται από τα γρανάζια της γραφειοκρατίας.

Με αυτά τα πέντε παραδείγματα περιέγραψα πιστεύω, πώς ο περιβαλλοντικός νόμος που φέραμε είναι ένας νόμος σύγχρονος. Ένας νόμος κοινής λογικής που ευθυγραμμίζει την Ελλάδα με τα όσα συμβαίνουν στις προηγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ένας νόμος που δείχνει ξεκάθαρα ότι για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη, η ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής μας μπορεί να συμβαδίσει αρμονικά με την υπεύθυνη οικονομική ανάπτυξη. Όπως συμβαίνει σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σε αυτή την κατεύθυνση βαδίσαμε μέχρι τώρα. Και σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίζουμε να βαδίζουμε!

Ιουν 16

Περιβάλλον: με την Ευρώπη ή μόνοι μας; - άρθρο στην ιστοσελίδα reformer.gr

Εδώ και μερικές μέρες η Ελλάδα διαθέτει ένα νέο περιβαλλοντικό νόμο. Ένα νόμο-τομή που εκσυγχρονίζει ουσιαστικά την ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία στη βάση των καλών ευρωπαϊκών πρακτικών.

Με το νόμο αυτό, μεταξύ άλλων: Μειώνουμε το χρόνο των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων από 6-8 χρόνια στις 100-150 μέρες, όπως συμβαίνει στην Ιταλία, στην Ολλανδία, στη Γερμανία. Κατορθώνουμε μια σημαντική επιτάχυνση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Αντιμετωπίζουμε την προχειρότητα στην εκπόνηση των δασικών χαρτών με σεβασμό στο Σύνταγμα και την κοινή λογική. Επιβάλουμε ενιαίο περιβαλλοντικό τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες ανεξαρτήτως πάχους. Θέτουμε τις βάσεις για λύση στο οξύ πρόβλημα με τα σκουπίδια στο Ιόνιο και στο Νότιο Αιγαίο. Απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας όταν τα μπάζα δεν έχουν ρυθμιστεί σύννομα. Επιδοτούμε τη σύνδεση των νοικοκυριών με τα κεντρικά δίκτυα αποχέτευσης. Και, τέλος, φέρνουμε σύγχρονες και ευρωπαϊκές ρυθμίσεις για τις περιοχές Natura.

Εδώ θέλω να κάνω μία διευκρίνιση: Στις Natura θεσμοθετούμε ένα σύγχρονο και σαφές πλαίσιο προστασίας, με περισσότερες δικλείδες ασφαλείας ακόμη και από αυτές που μας υποχρεώνει η ΕΕ να διαθέτουμε. Με ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, με διαχειριστικά σχέδια και τέλος με Προεδρικά Διατάγματα με τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας! Ξέρω ότι γίνεται ένας θόρυβος για τις εξορύξεις. Η πραγματικότητα είναι ότι για πρώτη φορά απαγορεύονται στις δύο από τις τέσσερις ζώνες προστασίας με το δικό μας νόμο! Και όσοι κάνουν κριτική για αυτό, ξεχνούν δύο πράγματα: Πρώτον, ότι μέχρι τώρα επιτρεπόντουσαν με χωρίς κανόνες με όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις, και φυσικά επί ΣΥΡΙΖΑ. Και, δεύτερον, ότι επιτρέπονται σε όλες τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με προϋποθέσεις καμιά φορά λιγότερο αυστηρές και από αυτές που εμείς θεσμοθετήσαμε!

Θα περίμενε κανείς ότι τέτοιες ευρωπαϊκού περιεχομένου ρυθμίσεις θα έβρισκαν τη στήριξη όσων διατείνονται ότι ενδιαφέρονται για το περιβάλλον. Όμως, γίναμε μάρτυρες στη Βουλή, μιας αντίληψης που θέλει να κρατήσει τη χώρα κολλημένη στο χθες: Η οποία υποστηρίζει πάνω-κάτω ότι όλα είναι καλά με την ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία και το περιβάλλον προστατεύεται επαρκώς. Ότι δεν υπάρχει κάτι που μπορούμε να μάθουμε από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες!

Δεν προκαλεί καμία έκπληξη ότι τα επιχειρήματα αυτά εκστομίστηκαν κατά κύριο λόγο από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ. Επί των ημερών του οποίου είχαμε μία σειρά περιβαλλοντικών «επιτευγμάτων»: Τα βουνά των σκουπιδιών στην Αττική επί των ημερών της κ. Δούρου (αλλά και σε πολλά νησιά μας). Τη διαχείριση του ναυαγίου της Αγίας Ζώνης με τις τραγικές επιπτώσεις στον Αργοσαρωνικό. Την ακύρωση του νόμου για τις οικιστικές πυκνώσεις ως αντισυνταγματικού από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Πέντε καταδίκες της Ελλάδας από το Δικαστήριο της ΕΕ για περιβαλλοντικά θέματα. Και έξι ακόμα ανοιχτές υποθέσεις, μεταξύ των οποίων και μία για τις περιοχές Natura. Αυτός λοιπόν ο ΣΥΡΙΖΑ μας είπε ότι η ελληνική περιβαλλοντική πραγματικότητα «καλώς έχει»!

Εμείς διαφωνούμε. Για αυτό ψηφίσαμε αυτό το νόμο-τομή που αντικαθιστά το προηγούμενο αναποτελεσματικό πλαίσιο, με ένα πλαίσιο σύγχρονων, ευρωπαϊκών ρυθμίσεων περιβαλλοντικής προστασίας. Για εμάς η επιλογή μεταξύ των δύο δρόμων ήταν εύκολη. Και έχω την εμπιστοσύνη ότι το ίδιο ισχύει και για τους πολίτες που θέλουν να δουν τη χώρα μας να προχωράει στο δρόμο των προηγμένων ευρωπαϊκών κρατών.

Ιουν 16

Συγκεκριμένα μέτρα για την Ενέργεια και το Περιβάλλον - άρθρο στο ειδικό ένθετο των Νέων Σαββατοκύριακο για την επόμενη μέρα για ενέργεια και περιβάλλον στην μετά-κορωνοϊό εποχή

Η Ελλάδα εξέπληξε ευχάριστα με τη διαχείριση της κρίσης του κορωνοϊού στο υγειονομικό επίπεδο. Έχουμε ξεκινήσει να αντιμετωπίζουμε τις συνέπειες σε οικονομικό επίπεδο και το βουνό που έχουμε να ανέβουμε από εδώ και πέρα σχετίζεται βασικά με την οικονομία. Πώς δηλαδη κλείσουν οι πληγές που άφησε και συνεχίζει να αφήνει ο κορωνοϊός.

Στην ενέργεια, πρώτη μας προτεραιότητα ήταν φυσικά να μειώσουμε τον αντίκτυπο της κρίσης σε νοικοκυριά, βιομηχανία και επιχειρήσεις, ενεργειακές και μη. Οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ανακοίνωσαν εκπτωτικά πακέτα και διευκολύνσεις στα πλαίσια των αντοχών τους. Από την άλλη πλευρά, με τις πρόσφατες ΠΝΠ της κυβέρνησης παρασχέθηκε στήριξη στις ενεργειακές επιχειρήσεις και στους διαχειριστές, ενώ βρισκόμαστε σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την EBRD για δανειακή στήριξη στους φορείς εκείνους που το καταστατικό τους το επιτρέπει. Παράλληλα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέληξε σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη λεγόμενη διακοψιμότητα, όπως επίσης και για τον μεταβατικό μηχανισμό αποζημίωσης ευελιξίας (TFRM). Οι συμφωνίες αυτές είναι σημαντικές τόσο για την ενεργοβόρο βιομηχανία, όσο και για τους παραγωγούς ηλεκτρικού ρεύματος. Είναι δύο ανάσες για ένα σημαντικό κομματι της βιομηχανίας μας. Εργαλείο που θα λειτουργήσει άλλωστε επ’ ωφελεία όχι μόνο της αγοράς ενέργειας αλλά και της βιομηχανίας είναι και το λεγόμενο target model. Όμως οι προσπάθειες του υπουργείου μας για τη βιομηχανία δεν σταματούν σε αυτά. Στο πλαίσιο της εκπόνησης μέτρων για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κορωνοϊού, μελετάμε: Τη θέσπιση νέων χαμηλότερων συντελεστών για τις χρεώσεις χρήσης συστήματος της ενεργοβόρου βιομηχανίας. Τη δημιουργία μηχανισμού αντιστάθμισης όπου θα καταλήγει έως και το 20% των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων ρύπων. Και τη σύσταση ενός νέου μηχανισμού ΥΚΩ που θα λαμβάνει υπόψη του ιδιαίτερα τις ανάγκες της μέσης τάσης. Υπάρχουν και μέτρα πέραν αυτών που θα συζητηθούν με το Υπουργείο Οικονομικών.

Πέραν την λήψης των έκτακτων μέτρων, συνεχίζουμε να προωθούμε δυναμικά τις ΑΠΕ και την ενεργειακή εξοικονόμηση, που συμφιλιώνουν την στήριξη της ανάπτυξης με την περιβαλλοντική προστασία. Άλλωστε, παρά την συγκυριακή πτώση στις τιμές του πετρελαίου λόγω του κορωνοϊού, ο στόχος της κλιματικής μετάβασης της Ευρώπης μένει σταθερός. Στην επίτευξη του στόχου αυτού συντελούν οι προβλέψεις του περιβαλλοντικού νόμου που ψήφισε η Βουλή, με τις οποίες θα πετύχουμε σημαντική επιτάχυνση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Μία επιτάχυνση που είναι στενά συνδεδεμένη με την πολιτική μας για την πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2023 (με εξαίρεση την Πτολεμαΐδα V που θα λειτουργεί μέχρι το 2028). Ενώ στην ίδια κατεύθυνση κινείται και το νομοσχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης με το οποίο θα θέσουμε τις βασεις ούτως ώστε το 30% των νέων ταξινομήσεων το 2030 να αφορά ηλεκτροκίνητα ή plug-in υβριδικά.

Στις ιδιωτικοποιήσεις ο κορωνοϊός επηρεάζει φυσικά το σκηνικό. Θέλω ωστόσο να σημειώσω ότι μέσα στην κρίση του κορωνοϊού εκδηλώθηκε ισχυρό ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ. Έχουμε μπροστά μας επίσης τον ΑΔΜΗΕ, τον ΔΕΔΔΗΕ, τα ΕΛΠΕ, την υποθαλάσσια δεξαμενη της Καβάλας και τη ΛΑΡΚΟ. Θα εξετάσουμε αυτές τις περιπτώσεις μία-μία και θα προχωρήσουμε ανάλογα με τις γενικότερες οικονομικές εξελίξεις, αλλά και τις ιδιαιτερότητες των επιμέρους αγορών. 

Στο τομέα του περιβάλλοντος, κυρίαρχη θέση κατέχει ο περιβαλλοντικός νόμος, ο οποίος ευθυγραμμίζει την Ελλάδα με τα κρατούντα στην Ευρώπη. Είναι ένας νόμος με ωφέλιμες για το περιβάλλον πολιτικές (ενιαίο τέλος πλαστικής σακούλας, άρνηση έκδοσης οικοδομικής άδειας σε περίπτωση που δεν ρυθμίζονται σύννομα τα μπάζα, σύγχρονο και ευρωπαϊκό καθεστώς διαχείρισης των περιοχών Natura, αποδοτικότερο μοντέλο διαχείρισης των απορριμμάτων στο Ιόνιο και στο Νότιο Αιγαίο κλπ.). Ένας νόμος όμως παράλληλα με ρυθμίσεις για τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος με κυριότερη τη μεγάλη επιτάχυνση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα (μείωση του χρόνου της αδειοδότησης από τα 6-8 χρόνια στις 100-150 ημέρες, εισαγωγή του θεσμού των πιστοποιημένων ιδιωτών αξιολογητών κλπ.). Αυτή η ουσιαστική μεταρρύθμιση θα βοηθήσει την Ελλάδα να πετύχει του στόχους του Green Deal.

Και συνεχίζουμε: Ολοκληρώνουμε μέσα στους επόμενους μήνες τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων, ούτως ώστε να διαθέτει στόχους εφικτούς και μετρήσιμους. Επεκτείνουμε τη χρήση του καφέ κάδου για τα οργανικά απόβλητα, όπως είναι τα υπολείμματα τροφών (ήδη στον περιβαλλοντικό νόμο υπήρχε διάταξη που επιβάλλει στα καταστήματα να έχουν κάδο για τα οργανικά απόβλητα, ενώ ο κ. Πατούλης με τη στήριξή μας ξεκινάει στην Αττική νέο πρόγραμμα ανακύκλωσης με βάση τον καφέ κάδο). Δρομολογούμε τη δημοπράτηση 17 Μονάδων Ολοκληρωμένης Επεξεργασίας Αποβλήτων μέσα στο 2020 και κινούμαστε με ταχύτητα για να αξιοποιήσουμε τα 940 εκατ. του ΕΣΠΑ. Η πολιτική για τη διαχείριση των απορριμμάτων δεν έχει άλλωστε μόνο περιβαλλοντικό πρόσημο. Δημιουργεί και πολλές θέσεις εργασίας.

Στην ίδια κατεύθυνση, της ενίσχυσης της επενδυτικής δραστηριότητας με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος, κινούμαστε και με το πολεοδομικό νομοσχέδιο που επεξεργαζόμαστε. Στόχος μας είναι, μεταξύ άλλων: Να επιταχύνουμε τον χωροταξικό σχεδιασμό. Να αποσαφηνίσουμε το πλαίσιο για την εκτός σχεδίου δόμηση. Να εισάγουμε τη μεταφορά συντελεστή δόμησης μέσω του θεσμού της Ψηφιακής Τράπεζας Γης. Με τις παρεμβάσεις του πολεοδομικού νομοσχεδίου φιλοδοξούμε να δώσουμε ώθηση στον κατασκευαστικό κλάδο και τον κλάδο των ακινήτων, διαμορφώνοντας παράλληλα ένα σαφές και σύγχρονο πολεοδομικό περιβάλλον.

Μέσα στην υγειονομική κρίση οι Έλληνες μάθαμε ότι τελικά διαθέτουμε τις δεξιότητες του έγκαιρου προγραμματισμού και του σωστού σχεδιασμού. Αυτά τα εργαλεία χρησιμοποιούμε και τώρα που βάζουμε σε εφαρμογή το σχέδιό μας για την μετά-κορωνοϊό εποχή. Και έτσι θα τα καταφέρουμε!

Ιουν 16

Στο Μάτι θα μπει μια τάξη - Ό,τι είπαμε το κάναμε - Παρουσίαση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για το Μάτι

Το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για το Μάτι παρουσίασε σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μαζί με τον υφυπουργό Δημήτρη Οικονόμου, τους γενικούς γραμματείς Ευθύμη Μπακογιάννη και Κωνσταντίνο Αραβώση και τον πρόεδρο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελάδας (ΤΕΕ), Γιώργο Στασινό.

Στην ομιλία του ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης επισήμανε τα εξής:

«Μιλώντας στη Βουλή πέρυσι τον Οκτώβριο είχα σημειώσει ότι στόχος μας ήταν μέχρι τον Ιούλιο του 2020, όπως είχε δεσμευτεί ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την εκπόνηση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για το Μάτι. Οι δηλώσεις αυτές είχαν αμφισβητηθεί από την αντιπολίτευση τότε.

 

Σήμερα, νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα το οποίο είχαμε θέσει, παρουσιάζουμε προς διαβούλευση το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για το Μάτι.

 Το είπαμε, το κάναμε.

 Το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο εκπονήθηκε υπό την επίβλεψη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου και με τη συμμετοχή μιας σειράς μεγάλων τεχνικών γραφείων.

 Το σχέδιο που σήμερα παρουσιάζουμε θα δώσει νέα ζωή στο Μάτι.

 Σε μια περιοχή που έχει συνδυαστεί με δυσάρεστες αναμνήσεις για όλους τους Έλληνες, αλλά πιο πολύ βεβαίως για τους κατοίκους και τις οικογένειες των θυμάτων της μεγάλης πυρκαγιάς του Ιουλίου του 2018.

 

Σήμερα, θέτουμε τις βάσεις για την επούλωση των πληγών με ένα βιώσιμο τρόπο. Όπως θα δείτε από το ίδιο το σχέδιο, ούτε ισοπεδώνουμε το Μάτι, το Κόκκινο Λιμανάκι, τον Προβάλινθο, την Αμπελούπολη, αλλά ούτε και ανεχόμαστε μία σειρά από απαράδεκτες καταστάσεις οι οποίες συνέτειναν στο να πάρει η καταστροφή που ζήσαμε πριν από δύο χρόνια τις διαστάσεις που τελικά πήρε.

 

Στο Μάτι θα μπει μια τάξη. Όχι μόνο διότι η Ελλάδα πρέπει να γίνει μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα, αλλά διότι αυτό είναι προς όφελος των ίδιων των κατοίκων του. Θα αντιμετωπιστούν τα σφάλματα του παρελθόντος. Θα διανοιχθούν δίοδοι προς την παραλία. Η ίδια η παραλία θα αποκτήσει ένα τελείως διαφορετικό χρώμα.

 

Το Μάτι θα αλλάξει εικόνα, αλλά ταυτόχρονα θα διασφαλιστούν οι προϋποθέσεις για την προστασία της περιοχής, τόσο από πυρκαγιές όσο και από πλημμύρες λόγω της ανεξέλεγκτης κατάστασης στα ρέματα τα οποία βρίσκονται την περιοχή.

 

Η δουλειά που έγινε τους προηγούμενους μήνες ήταν εξαιρετικά δύσκολη. Έπρεπε να υπερπηδηθούν μια σειρά από νομικά και γραφειοκρατικά εμπόδια. Με αλλεπάλληλες νομοθετικές πρωτοβουλίες, αλλά και με  συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, την Περιφέρεια, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και τους Δήμους  καταφέραμε και τα ξεπεράσαμε τα εμπόδια αυτά, παρουσιάζοντας το σχέδιο αυτό νωρίτερα από τις αρχικές προβλέψεις.

 

Θέλω να ευχαριστήσω, πέρα από τους άμεσους συνεργάτες μου στο Υπουργείο, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος και τον Πρόεδρό του Γιώργο Στασινό για την άψογη συνεργασία και τις μεγάλες ταχύτητες για την εκπόνηση αυτού του σχεδίου. Θέλω επίσης να καλέσω τους κατοίκους να δουν το σχέδιο αυτό με κατανόηση. Είμαστε ανοιχτοί για παρατηρήσεις, για προτάσεις, για διορθώσεις.

 

Σε καμιά όμως περίπτωση δεν πρέπει να δεχθεί κανένας από μας και πρώτα από όλα οι ίδιοι οι κάτοικοι του Ματιού, δύο χρόνια μετά τη μεγάλη καταστροφή, να προχωρήσουμε όπως προχωρούσαμε στο παρελθόν, χωρίς να έχουμε διδαχθεί από αυτή την τραγωδία.

 

Το Μάτι αξίζει ένα καλύτερο μέλλον. Το Μάτι αξίζει να γίνει μια βιώσιμη περιοχή για τους κατοίκους και τους παραθεριστές. Το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο που σήμερα παρουσιάζουμε είναι μια πολύ καλή βάση για αυτή την προσπάθεια».

 

Γ. Στασινός: Το ΤΕΕ κλήθηκε να υλοποιήσει αυτόν τον εξαιρετικά φιλόδοξο στόχο

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), Γιώργος Στασινός αναφέρθηκε στο ρόλο του ΤΕΕ στην εκπόνηση ενός προτύπου Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για την περιοχή του Ματιού.

Μεταξύ άλλων, ανέφερε:

«Η καταστροφή στο Μάτι οδήγησε την Πολιτεία στην απόφαση να σχεδιάσει εξαρχής τη συγκεκριμένη περιοχή. Μια περιοχή που επιστημονικά συγκεντρώνει πολλές δυσκολίες, σχεδόν όλα τα ειδικά καθεστώτα προστασίας, αλλά και ιδιοκτησιακά θέματα. Μία περιοχή με υλοποιημένη δόμηση που πρέπει να επανασχεδιασθεί, που παράλληλα φέρει βαρύ κοινωνικό και πολιτικό φορτίο τόσο για την ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης (προϋπόθεση οποιουδήποτε σχεδιασμού) όσο και για τις προτεινόμενες αλλαγές.

Η παρούσα κυβέρνηση, ως χρέος απέναντι στα θύματα της καταστροφής –τόσο σε όσους έφυγαν όσο και σε όσους συνεχίζουν– αποφάσισε ο νέος σχεδιασμός να προχωρήσει άμεσα, να είναι πρότυπος και να ολοκληρωθεί σε ένα έτος.

 

Ο Πρωθυπουργός της χώρας αποφάσισε να αναθέσει στο ΤΕΕ την εκπόνηση ενός προτύπου Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για την περιοχή της κατασκευής.

Το ΤΕΕ κλήθηκε να υλοποιήσει αυτόν τον εξαιρετικά φιλόδοξο στόχο. Όχι για να αντικαταστήσει τους μελετητές, αφού Έλληνες μελετητές επιλέχθηκαν στην ομάδα εργασίας, αλλά για να διασφαλίσει ταχύτητα, συνεννόηση, συντονισμό και αποτελεσματικότητα πρωτόγνωρα για διαδικασίες πολεοδομικού σχεδιασμού.

Σημειώνω ότι με βάση τις διατάξεις της περιόδου 2015-2019, στόχος είναι οι μελέτες αυτού του επιπέδου σχεδιασμού να ολοκληρώνονται σε 3-5 χρόνια. Δεν έχουμε ακόμη καμία τέτοια μελέτη ολοκληρωμένη για να ξέρουμε αν είναι εφικτό το χρονοδιάγραμμα αυτό. Και δεν υπολογίζω τις τελευταίες αλλαγές στη νομοθεσία. Πρακτικά, ένα σχέδιο πόλης, διότι περί αυτού πρόκειται, χρειάζεται μέχρι σήμερα 8-10 χρόνια, κατά μέσο όρο. Αν δείτε τις τελευταίες εγκρίσεις τροποποίησης ΓΠΣ που έχει δημοσιεύσει τους τελευταίους μήνες το ΥΠΕΝ, όλες κυμαίνονται πάνω από 10ετία. Επίσης σημειώνω ότι έχουμε και περιπτώσεις που για διάφορους λόγους η έγκριση ενός σχεδίου χρειάζεται πάνω από 20 χρόνια (ενδεικτικά αναφέρω την επέκταση του σχεδίου πόλης του Άργους πριν λίγα χρόνια που χρειάστηκαν 21 χρόνια).

 

Το ΤΕΕ, ως επίσημος και θεσμοθετημένος τεχνικός σύμβουλος της κυβέρνησης ανέλαβε να φτιάξει ένα πρότυπο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο μέσα σε μόλις ένα χρόνο.

 

Σκοπός ήταν μέσα από καινοφανείς και πρωτότυπες διαδικασίες να εξαλειφθούν άμεσα τα χρονικά και διαδικαστικά εμπόδια άλλων περιπτώσεων. Στόχος είναι τα διδάγματα από τις διαδικασίες, τα προβλήματα και τα επιστημονικά δεδομένα να αποτελέσουν παρακαταθήκη για την Ελληνική Πολιτεία και να τύχουν χρήσης σε επόμενες προσπάθειες τοπικού ή σημειακού χωροταξικού σχεδιασμού και πολεοδόμησης.

 

Στόχος μας είναι, με την πολύτιμη υποστήριξη όχι μόνο των μελετητών αλλά και του ΕΜΠ που συνεργάζεται με το ΤΕΕ στην επιστημονική υποστήριξη, να βγάλουμε συμπεράσματα ή αξιολογήσεις ή οδηγίες αν μπορούμε να το πούμε έτσι, ώστε τα επόμενα σχέδια να γίνονται πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά. Και οι επόμενες μελέτες είναι πολλές, όλη σχεδόν η χώρα. Με τα ΤΧΣ ή ΤΠΣ όπως πλέον ονομάζονται, που πρέπει να ολοκληρωθούν τα επόμενα χρόνια ώστε να ολοκληρωθεί ο Πολεοδομικός και Χωροταξικός σχεδιασμός. Οι επιλογές, οι διαδικασίες, οι παραδοχές, η τεκμηρίωση και συνολικά η δουλειά που γίνεται, θα μας οδηγήσει σε καλύτερο και πιο γρήγορο σχεδιασμό.

 

Με λίγα λόγια, τι κάναμε για το Μάτι:

 

Δημιουργείται μία βιώσιμη περιοχή κατοικίας, με ενσωμάτωση βέλτιστων και σύγχρονων επιλογών για τους οικισμούς.

 

Συζητήσαμε και δεν αποκλείσαμε τους κατοίκους, βάζοντας τα προβλήματα τους κάτω από επιστημονική και τεχνική επεξεργασία. Όλοι οι τοπικοί φορείς ενεπλάκησαν στον διάλογο, προσέξτε, στη φάση του σχεδιασμού, όχι στη διαβούλευση όταν τελειώσει η μελέτη. Και εμπλέξαμε και ακαδημαϊκά ιδρύματα, κυρίως το ΕΜΠ, το εργαστήριο του κ. Σερράου, που έκανε τη βασική επιστημονική ανάλυση, αλλά θα συμμετέχει και στην αξιολόγηση της εργασίας όλης. Ακούσαμε ακόμη και το αμερικάνικο πανεπιστήμιο Notre Dame που ήρθε, μελέτησε και έκανε τις προτάσεις του, στο πλαίσιο ομαδικής φοιτητικής εργασίας.

 

Επιλέξαμε την ουσία και την αποτελεσματικότητα, εστιάζοντας στο χρονοδιάγραμμα και στην έγκαιρη επίλυση προβλημάτων. Τεκμηριώσαμε και κάναμε προτάσεις που ακολούθως επιλύθηκαν με νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης σοβαρά προβλήματα της δασικής νομοθεσίας στην περιοχή. Τεκμηριώσαμε την αναγκαιότητα και τις προτάσεις, ώστε να αντιμετωπισθούν χωροταξικά και πολεοδομικά κάποια σύνθετα ιδιοκτησιακά προβλήματα.

 

Δίνονται όλες οι αναγκαίες κατευθύνσεις για την Πολεοδομική Μελέτη Εφαρμογής που θα ακολουθήσει σε επίπεδο κάθε τετράγωνο –ιδιοκτησία– χώρου κ.λπ., με κανόνες που όλοι αντιλαμβάνονται, ώστε να μπορούν εντός ενός έτους περίπου να εκδίδουν οικοδομικές άδειες οι κάτοικοι σε μια πολεοδομημένη πλέον περιοχή.

 

Τεκμηριώνεται επιστημονικά, τεχνικά και νομικά το Προεδρικό Διάταγμα Έγκρισης του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου. Προετοιμάζονται οι διαδικασίες για όλα τα έργα δημοσίου συμφέροντος (απαλλοτριώσεις, έργα διευθέτηση ρεμάτων, κοινόχρηστοι χώροι, πλατείες, οδοποιία κλπ), ώστε να είναι εφικτό να πραγματοποιηθούν εντός 3-4 ετών».

Δ. Οικονόμου: Η περιοχή θα γίνει λειτουργική και ασφαλής με το ελάχιστο κοινωνικό κόστος

 

Στη συνέχεια, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Δημήτρης Οικονόμου, παρουσίασε τα βασικότερα σημεία του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) για το Μάτι.

Τα βασικά σημεία της ομιλίας του κ. Οικονόμου είναι τα ακόλουθα:

«Όλοι θυμόμαστε, αυτή τη στιγμή, τους 102 νεκρούς, και ο πρώτος στόχος του σχεδίου είναι να αποφύγουμε μια νέα τραγωδία στην περιοχή καθιστώντας ανθεκτική, στη φωτιά αλλά και σε άλλες φυσικές καταστροφές.

 

Τα επόμενα βήματα είναι η ανάρτηση για δημόσια διαβούλευση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του ΕΠΣ, στις 25 Ιουνίου. Στη διάρκεια της διαβούλευσης θα γίνει συστηματική ενημέρωση όλων των ενδιαφερόμενων, που ούτως ή άλλως ενημερώνονταν συνεχώς και καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπόνησης των μελετών, με πρώτο βήμα την παρουσίαση του σχεδίου στους δήμους και τις οργανώσεις των κατοίκων. Η διαβούλευση θα επιτρέψει περαιτέρω βελτιώσεις και μικρο-ρυθμίσεις του ΕΠΣ, με γνώμονα πάντα την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη.

Εκτιμούμε ότι το Προεδρικό Διάταγμα, με το οποίο θα εγκριθούν το ΕΠΣ και οι λοιπές υποστηρικτικές του μελέτες, μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευση θα σταλεί για επεξεργασία στο ΣτΕ πριν από το τέλος Αυγούστου.

 

Για τη σύνταξη του ΕΠΣ απαιτήθηκαν, πέραν της κύριας πολεοδομικής μελέτης, οκτώ άλλες υποστηρικτικές μελέτες. Η εκπόνησή τους ξεκίνησε στις αρχές του 2020, οι περισσότερες έχουν ήδη ολοκληρωθεί, και οι υπόλοιπες μέσα στις επόμενες 10 ημέρες. Οι μελέτες αυτές είναι οι εξής:

-          Κύρια (Πολεοδομική) Μελέτη,

-          Μελέτη Τοπογραφίας,

-          Μελέτη Οριοθέτησης Ρεμάτων,

-          Συγκοινωνιακή Μελέτη,

-          Μελέτη Κατάρτισης Δασικού Χάρτη,

-          Μελέτη μείωσης της πλημμυρικής διακινδύνευσης,

-          Μελέτη Γεωλογικής Καταλληλότητας,

-          Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων,

-          Νομική υποστήριξη.

Βασικός στόχος του ΕΠΣ είναι η δημιουργία στην περιοχή που κάηκε βιώσιμων συνθηκών, λαμβανομένων υπόψη των πραγματικών και θεσμικών δεσμεύσεων της κατάστασης στο Μάτι και της ανάγκης της ταχύτερης δυνατής δράσης της Πολιτείας. Τα βασικά προβλήματα που προϋπήρχαν στην περιοχή, και ανεξάρτητα από τη συμβολή τους στο ίδιο το καταστροφικό φαινόμενο πρέπει να επιλυθούν, είναι συνοπτικά τα εξής:

-          κρίσιμες ελλείψεις προσπελασιμότητας και ελλιπείς προσβάσεις/ διέξοδοι προς την παραλία, λόγω ανθρωπογενών παρεμβάσεων (περιφράξεις, κτίρια, άλλες κατασκευές), αλλά λόγω της γεωμορφολογίας,

-          ανεπαρκές κυκλοφοριακό δίκτυο και ανορθολογική οργάνωση οδικού χώρου,

-          έλλειψη κοινόχρηστων χώρων,

-          εκτός σχεδίου αυθαίρετη δόμηση και άναρχο διασπορά κτισμάτων

-          αυθαίρετη κατάληψη και δόμηση σε ρέματα και αιγιαλό,

-          μικρό μέγεθος γεωτεμαχίων και κατακερματισμένη ιδιωτική ιδιοκτησία

-          μεγάλης κλίμακας εκτάσεις ενιαίου ιδιοκτησιακού καθεστώτος φορέων του Δημοσίου και ευρύτερου,

-          ιδιότυπο πολεοδομικό καθεστώς με αποσπασματικές εντάξεις στο σχέδιο και επιμέρους ρυθμίσεις, διαδοχικούς σχεδιασμούς που δεν έχουν θεσμοθετηθεί και πρακτικές χωρικής ανάπτυξης δεκαετιών που σχετίζονται με σειρά οικιστικές και πολεοδομικές στρεβλώσεις,

-          αναπτυξιακές πιέσεις μεταξύ ορεινού όγκου Πεντέλης και θάλασσας για κατοικία και αναψυχή.

Στο πλαίσιο αυτό, το ΕΠΣ αποβλέπει στην ανασυγκρότηση και ανάταξη του ανθρωπογενούς και φυσικού περιβάλλοντος, με τη δημιουργία μιας περιοχής βιώσιμης οικιστικά και περιβαλλοντικά, εξοπλισμένης με επαρκείς υποδομές, και ανθεκτικής έναντι μελλοντικών κινδύνων.

 

Μια παράλληλη επιδίωξη είναι η ελαχιστοποίηση των κατεδαφίσεων κτισμάτων και βοηθητικών εγκαταστάσεων που είναι αναγκαίες για την εφαρμογή ενός πολεοδομικού σχεδίου που θα διαθέτει τα προηγούμενα χαρακτηριστικά. Τα κτίσματα που εμπίπτουν σε ζώνες απομάκρυνσης είναι 141 με χρήσεις Α ή Β κατοικίας, εστίασης και τουρισμού, ενώ σε 339 οι ιδιοκτησίες κατεδαφίζονται μαντρότοιχοι.

 

Συνολικά, υιοθετείται μια ισορροπημένη και δίκαιη προσέγγιση, χωρίς ακρότητες: δεν κατεδαφίζονται τα πάντααλλά εξασφαλίζεται ότι η περιοχή θα γίνει λειτουργική και ασφαλής με το ελάχιστο κοινωνικό κόστος. Κατεδαφίσεις γίνονται, όταν είναι αναγκαίο για τη λειτουργικότητα και ασφάλεια της περιοχής (κύρια κτίσματα κυρίως σε κοίτες ρεμάτων, τα οποία οριοθετούνται μέσω τεχνικών έργων διευθέτησης).

 

Με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο οργανώνεται χωρικά μια περιοχή 8.000, περίπου, στρεμμάτων, από τα οποία τα 2.600 πολεοδομούνται για πρώτη φορά. Οι περιοχές που προστατεύονται με τη δασική νομοθεσία ή άλλες διατάξεις, φθάνουν τα, περίπου, 4.250 στρέμματα. Το υπόλοιπο της συνολικής έκτασης περιλαμβάνει τις ήδη εντός σχεδίου περιοχές που αναπλάθονται (6%), αιγιαλό και παραλία (2%), κατασκηνώσεις (2%), και διάφορες άλλες περιπτώσεις (4%).

Ειδικότερα στα περίπου 2.600 στρέμματα που πολεοδομούνται, θα οικοδομηθούν 710 στρ., 1.060 στρ. θα είναι ιδιωτικοί χώροι πρασίνου (ακάλυπτοι), και 830 στρ. αποτελούν την εισφορά σε γη, αυξάνοντας τους κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους στην περιοχή.

Το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο αποτελεί ένα ευέλικτο εργαλείο σχεδιασμού, που μπορεί να εστιάσει σε περιοχές που οριοθετούνται με λειτουργικά (σε αντιδιαστολή προς τυπικά-διοικητικά) κριτήρια και προσδιορίζει χρήσεις γης, όρους δόμησης, περιοχές προς πολεοδόμηση, περιοχές παραγωγικών δραστηριοτήτων, περιοχές προστασίας, βασικές μεταφορικές, περιβαλλοντικές και τεχνικές υποδομές και σημαντικές χωροθετήσεις δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων. Είναι ένα εργαλείο συμπληρωματικό προς τα  Τοπικά Πολεοδομικά  Σχέδια, που εφαρμόζεται όταν οι συνθήκες επιβάλλουν γρήγορα αντανακλαστικά για την επίλυση χωρικών προβλημάτων ή/και την αξιοποίηση ευκαιριών.

 

Η μέθοδος που χρησιμοποιείται στο Μάτι, τόσο από άποψη θεματολογίας όσο και ταχύτητας του σχεδιασμού, με εργαλεία κατά περίπτωση το Ειδικό ή το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο, θα λειτουργήσει και ως υπόδειγμα για την χωρική ανάταξη και άλλων περιοχών στη χώρα με μεγάλες συγκεντρώσεις κτισμάτων, αυθαιρέτων ή μη, σε περιοχές χωρίς σχεδιασμό, σε συνάρτηση ασφαλώς με τις ιδιομορφίες κάθε συγκεκριμένης περιοχής».

 

 

Κ. Αραβώσης: Στόχος η άμεση αναμόρφωση του δασικού χάρτη της περιοχής

 

Αναφερόμενος στα δασικά ζητήματα στην περιοχή του Ματιού, ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΝ, Κωνσταντίνος Αραβώσης, σημείωσε τα εξής:

«Οι νέες διατάξεις του ν.4685/2020 που επιλύουν προβλήματα με τις δασικού χαρακτήρα εκτάσεις, στην περιοχή εφαρμογής του ΕΠΣ είναι:

·         Πλήρης εξαίρεση των περιοχών Μάτι και Κόκκινο Λιμανάκι (αγροκτήματα εκούσιας διανομής) από τη δασική νομοθεσία, με βάση την ειδική διάταξη στο άρθρο 102 παράγραφο 6. Για τις εκτάσεις αυτές ανακαλούνται και κάθε είδους διοικητικές πράξεις (αναδασωτέες, πρόστιμα, διοικητικές αποβολές, κατεδαφίσεις) που εκδόθηκαν με βάση τη δασική νομοθεσία.

·         Αναμόρφωση δασικών χαρτών, λαμβάνοντας υπόψη διοικητικές πράξεις που δεν είχαν ενσωματωθεί στην αρχική κατάρτιση. Σημαντική προσθήκη του νέου νόμου είναι ότι στις διοικητικές πράξεις συμπεριλαμβάνονται πλέον και οικοδομικές άδειες που δεν έχουν υλοποιηθεί (δεν έχουν οικοδομήσει οι δικαιούχοι), οπότε εξαιρούνται πλέον και αυτές οι εκτάσεις.

Στις περιοχές που δεν εξαιρούνται της δασικής νομοθεσίας (Προβάλινθος, Αμπελούπολη κ.λπ.), ακόμα και μετά τις παραπάνω ρυθμίσεις, παρέχεται η δυνατότητα:

·         Εκ νέου υποβολή αντιρρήσεων κατά του δασικού χάρτη, με νέες προθεσμίες, αφού αναρτηθεί ο αναμορφωμένος δασικός χάρτης

·         Υποβολή αιτήματος υπαγωγής στις ευνοϊκές διατάξεις του κεφαλαίου ΣΤ’ του ν.4685/2020 περί οικιστικών πυκνώσεων.

Με στόχο την άμεση αναμόρφωση του δασικού χάρτη της περιοχής που αφορά το ΕΠΣ, συντάσσεται απόφαση/εγκύκλιος για την επίσπευση της διεκπεραίωσης των διαδικασιών που προβλέπονται από τον 4685/2020 περί αναμόρφωσης των δασικών χαρτών, κατά προτεραιότητα για την περιοχή του ΕΠΣ στο Μάτι (συμπεριλαμβανομένων και των υπόλοιπων περιοχών, όπως το Κόκκινο Λιμανάκι, Προβάλινθο, Αμπελούπολη κ.λπ.). Η απόφαση προβλέπει κυρίως:

·         Τη σύσταση ομάδας εργασίας που θα παρακολουθεί την εξέλιξη των εργασιών

·         Της διαδικασίες συλλογής των διοικητικών πράξεων που θα ενσωματωθούν στο δασικό χάρτη (δημόσιοι φορείς που θα πρέπει να αποστείλουν πράξεις, προθεσμίες υποβολής, φορέας που θα παραλαμβάνει)

·         Τους ελέγχους εγκυρότητας των πράξεων που θα εφαρμοστούν

·         Την παροχή πιστώσεων για τεχνική βοήθεια προς τις δασικές υπηρεσίες της αποκεντρωμένης διοίκησης για την υποβοήθηση της αναμόρφωσης του δασικού χάρτη (παραλαβή διοικητικών πράξεων, επεξεργασία/ομογενοποίηση, ενσωμάτωση στο δασικό χάρτη)

Ειδικότερα στον Προβάλινθο θα εφαρμοστούν οικοδομικές άδειες, ως διοικητικές πράξεις, για την αναμόρφωση του δασικού χάρτη, καθώς όπως αναφέρθηκε στην τελευταία τηλεδιάσκεψη, η περιοχή είναι κυρίως δασικού χαρακτήρα, δεν θα πολεοδομηθεί στο σύνολό της, τα δασικού χαρακτήρα τμήματα θα ενσωματωθούν στο ΕΠΣ ως χώροι πρασίνου».

 

 

Ευθ. Μπακογιάννης: Εξασφαλίζεται ένας μεγάλος δημόσιος περίπατος κατά μήκος της ακτής, χωρίς εμπόδια

 

Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΝ, Ευθύμης Μπακογιάννης, υπογράμμισε κατά την ομιλία του ακόλουθα:

 

«Με την πολεοδόμηση σε μεγάλο τμήμα της περιοχής αποκτούνται δικαιώματα δόμησης και από αυτούς που μέχρι σήμερα δεν μπορούσαν να κτίσουν νόμιμα και δεν επέλεξαν να το κάνουν. Τακτοποιείται ένα μεγάλο τμήμα ιδιοκτησιών με καθεστώς ασαφές ή θεωρούμενο από διάφορες πλευρές ως δασικό, με την αναγνώριση των παλαιών διανομών.

 

Στις περιοχές που δεν εξαιρούνται από το δασικό χαρακτήρα, διατηρούνται όσα κτίσματα έχουν οικοδομήσει με νόμιμη άδεια, ενώ για τα υπόλοιπα δίνονται εναλλακτικές δυνατότητες για τακτοποίηση κτισμάτων (υπό προϋποθέσεις) ή για χαρακτηρισμό των γηπέδων ως μη δασικών (υπό προϋποθέσεις).

 

Σε όλη την περιοχή, πολεοδομούμενη ή μη, δημιουργείται ένα δίκτυο βιώσιμης κινητικότητας-οχημάτων (ιδιωτικών και άλλων όπως πχ. τα πυροσβεστικά ή τα νοσοκομειακά), ποδηλάτων και πεζών, με πολύ βελτιωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά, που επιτρέπει και την ασφαλή εκκένωσης της περιοχής σε περίπτωση ανάγκης.

 

Διανοίγονται όλα τα ρέματα (οκτώ), με τρόπο που ελαχιστοποιεί τις κατεδαφίσεις αλλά μέσω τεχνικά μελετημένων διευθετήσεων εξασφαλίζει την ευρύτερη περιοχή από τους αυξανόμενους κινδύνους πλημμύρας (βλ. Μάνδρα, υψηλή προτεραιότητα). Υλοποιείται σύγχρονος αντιπλημμυρικός σχεδιασμός. Εξασφαλίζεται ένας μεγάλος δημόσιος περίπατος κατά μήκος της ακτής, χωρίς εμπόδια, με ελεύθερο πλάτος 35 μ.

 

Δημιουργούνται «Τόπος Μνήμης», «Αρχιτεκτονικός Περίπατος Μνήμης», και Κέντρο Εκπαίδευσης-Ευαισθητοποίησης για την Προστασία από Φυσικές Καταστροφές. Ανεβαίνουν οι αξίες γης των ιδιοκτησιών σε όλη την περιοχή.

 

 

Η εκπόνηση του Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής (ΡΣΕ) στις προς πολεοδόμηση περιοχές που καθορίζει το ΕΠΣ θα αρχίσει πολύ γρήγορα, εντός του καλοκαιριού.

 

Eν κατακλείδι:

-          Σχετικά με το φυσικό περιβάλλον περιλαμβάνει:

·         προώθηση αντιπυρικής–αντιπλημμυρικής προστασίας για ανθεκτικότητα,

·         αντιμετώπιση δευτερογενών επιπτώσεων των κατολισθήσεων και προστασία από διάβρωση στο παράκτιο μέτωπο,

·         αποκατάσταση του ιδιαίτερου χαρακτήρα της περιοχής που ήταν δενδρώδης–θαμνώδης βλάστηση.

 

-          Σχετικά με τις χρήσεις γης–σύνδεση οικιστικών περιοχών και ελεύθερων χώρων:

·         Ρύθμιση χρήσεων σύμφωνα με το χαρακτήρα της περιοχής παραθερισμού- κατοικίας- τουρισμού- αναψυχής και την εξασφάλιση αναγκαίας κοινωνικής υποδομής,

·          Έμφαση στο ρέμα Παππά ως σημαντικό φυσικό περιβαλλοντικό στοιχείο κ στοιχείο σύνδεσης στο Μάτι και στο Κόκκινο Λιμανάκι.

 

-          Σχετικά με το οδικό δίκτυο και την κυκλοφορία με έμφαση στη βιώσιμη κινητικότητα:

·         Ιεράρχηση του Οδικού Δικτύου και ορθολογική αναδιάρθρωσή του,

·         Προγραμματισμός αναγκαίας κυκλοφοριακής υποδομής και ρύθμιση της κυκλοφορίας οχημάτων,

·         Δημιουργία δικτύου κίνησης πεζών και ποδηλάτων μέσω της σύνδεσης περιοχών κατοικίας με πόλους έλξης, ελεύθερους χώρους πρασίνου, Πεντέλη, Θαλάσσιο μέτωπο κλπ.

 

-          Σχετικά με το θαλάσσιο μέτωπο

·         Διεύρυνση και ενίσχυση του κοινόχρηστου-δημοσίου χαρακτήρα παραλιακής ζώνης.

·         Αποσυμφόρηση από εκτεταμένες–εντατικές ή και αποκλειστικές δραστηριότητες και εκμεταλλεύσεις και απομάκρυνση ασυμβίβαστων χρήσεων και δραστηριοτήτων.

·         Αύξηση προσπελασιμότητας με διευκόλυνση πρόσβασης πεζών ποδηλάτων σε όλο το μήκος της Παρ. Ζώνης με κάθετους πεζόδρομους ικανού πλάτους σύνδεσης του οδικού με το παράκτιο.

·         Ενιαίο παραλιακό περίπατο.