Ιουν 16

Για την περιβαλλοντική προστασία της Σαντορίνης μιλάμε με έργα!

Στο πλαίσιο της επίσκεψης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Σαντορίνη, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης παρουσίασε τρεις πολιτικές για την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού που θα αλλάξουν την εικόνα του. Συγκεκριμένα:

 

1.Το ΥΠΕΝ θα εκπονήσει Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για τη Σαντορίνη  σε συνεργασία με τον Δήμο Θήρας, καθώς ο σημερινός πολεοδομικός σχεδιασμός είναι παρωχημένος. Εχει ήδη εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο και ετοιμάζεται ο φάκελος προκήρυξης των σχετικών μελετών. Το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για τη Σαντορίνη –που αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 15 περίπου μήνες- θα περιλαμβάνει εκτός από τις χρήσεις γης και μια σειρά από άλλες παραμέτρους, όπως σχέδιο προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή, σχέδιο αντιμετώπισης των καταστροφών και σχέδιο χαρακτηρισμού του συνολικού τοπικού οδικού δικτύου.

 

2.Παρουσιάστηκαν οι βασικοί άξονες του νέου μοντέλου διαχείρισης απορριμμάτων για τη Σαντορίνη: Ο σχεδιασμός του υπουργείου προβλέπει την κατασκευή μονάδας Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) και Μονάδας Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ), μαζί με τον απαραίτητο ΧΥΤΥ, έργο που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ και θα δώσει οριστική και μόνιμη λύση στο πρόβλημα των σκουπιδιών στο νησί. Στο μεσοδιάστημα, το υπουργείο εξετάζει εναλλακτικές λύσεις για τη μεταφορά των απορριμμάτων από το νέο έτος, καθώς ο υφιστάμενος ΧΑΔΑ έχει φτάσει στα όρια του κορεσμού. Επιπροσθέτως, το ΥΠΕΝ, σε συνεργασία με το Δήμο Θήρας και την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ) ετοιμάζει πιλοτικό πρόγραμμα, με σκοπό την ανάδειξη της Σαντορίνης σε πρότυπο ανακύκλωσης και νησί χωρίς πλαστικά απορρίμματα. Δρομολογείται επίσης η διεύρυνση των υποδομών για συλλογή ανακυκλώσιμων υλικών και η δημιουργία χωριστού ρεύματος για τη συλλογή πλαστικών φιαλών μιας χρήσης από κρουαζιερόπλοια, εστιατόρια, ξενοδοχεία κ.α.

 

  1. Αναλύθηκε το χρονοδιάγραμμα τηςηλεκτρικής διασύνδεσης της Σαντορίνης (μέσω Νάξου) με το ηπειρωτικό Σύστημα. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 117 εκατ. ευρώ που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΑΔΜΗΕ που υλοποιεί το ευρύτερο έργο της Δ’ Φάσης Διασύνδεσης των Κυκλάδων. Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων κατατέθηκε στο ΥΠΕΝ τον περασμένο μήνα, ενώ σε τελικό στάδιο βρίσκεται η μελέτη για τη χρηματοδότηση του έργου που αναμένεται να ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027. Ο διαγωνισμός για τη διασύνδεση Σαντορίνης-Νάξου και την κατασκευή του νέου Υποσταθμού της Σαντορίνης θα προκηρυχθεί από τον ΑΔΜΗΕ έως το τέλος του έτους.

 

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά: «Η Σαντορίνη είναι ένα από τα ομορφότερα μέρη της Ελλάδας και κορυφαίος τουριστικός προορισμός. Αποτελεί προτεραιότητά μας η προστασία της και η αναβάθμισή της με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Με Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για βιώσιμη και ελεγχόμενη ανάπτυξη, με σύγχρονες μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων που θα αντικαταστήσουν την σημερινή απαράδεκτη χωματερή, αλλά και με ασφαλή, φθηνότερη και φιλική προς το περιβάλλον ηλεκτροδότηση που θα διασφαλιστεί από την υποθαλάσσια διασύνδεση του νησιού με το ηπειρωτικό σύστημα. Και για την περιβαλλοντική προστασία της Σαντορίνης, μιλάμε με έργα !»

Ιουν 11

Ξεκινά η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής - K. Χατζηδάκης: Ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο ενεργειακής βεβαιότητας για την Κρήτη

Σε  τροχιά υλοποίησης εισέρχεται η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική μετά την υπογραφή των συμβάσεων ανάμεσα στη θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection», που υλοποιεί το έργο και τις εταιρείες-αναδόχους, σε ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Ηράκλειο.

Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής είναι έργο εθνικής σημασίας, με πολλαπλά περιβαλλοντικά και κοινωνικοοικονομικά οφέλη. Πρόκειται για επένδυση ύψους 1 δισ. ευρώ, με έντονο αναπτυξιακό πρόσημο για την Κρήτη, καθώς η ολοκλήρωσή της εντός του 2023 θα άρει οριστικά τον ενεργειακό αποκλεισμό του νησιού και θα καταστήσει την ηλεκτροδότηση της Κρήτης φθηνή, πράσινη και αξιόπιστη.  Και τούτο διότι θα μπει τέλος στην εξάρτηση της Κρήτης από τους αυτόνομους ρυπογόνους σταθμούς παραγωγής που θα κλείσουν.

Σύμφωνα με μελέτη της Περιφέρειας Κρήτης, με την ηλέκτριση της διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου έως το τέλος του έτους και τη λειτουργία της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, οι ρύποι CO2 της Κρήτης θα περιοριστούν κατά 60% σε σχέση με τα τρέχοντα επίπεδα.

Την ίδια στιγμή, το έργο θα οδηγήσει σε μείωση κατά 400 εκατ. ευρώ ετησίως των χρεώσεων ΥΚΩ, πράγμα που σημαίνει ότι θα αποσβεστεί σε περίοδο 2,5 ετών. Θα επιτρέψει παράλληλα την αξιοποίηση του μεγάλου δυναμικού ΑΠΕ της Κρήτης, με την εγκατάσταση αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών συνολικής ισχύος 2.500 MW.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά: «Η υποθαλάσσια ηλεκτρική ζεύξη Κρήτης-Αττικής είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια στην χώρα συνολικά. Είναι επίσης ένα έργο αναπτυξιακό, ιδιαίτερα για την Κρήτη, για την οποία ξεκινά ένα νέο κεφάλαιο ενεργειακής ασφαλείας και βεβαιότητας. Χάρη στο έργο αυτό, θα εξοικονομηθούν 400 εκατ. ετησίως από τους λογαριασμούς των καταναλωτών.  Το έργο έχει όμως και περιβαλλοντικό πρόσημο, καθώς όταν ολοκληρωθεί θα κλείσουν οι μονάδες στα Λινοπεράματα, τον Αθερινόλακκο και στα Χανιά.  Άμεση θετική επίδραση θα υπάρχει ειδικά στο Δήμο Μαλεβιζίου  χάρη και στα αντισταθμιστικά οφέλη από τον ΑΔΜΗΕ και από το Πράσινο Ταμείο, προϋπολογισμού 9 – 9,5 εκ ευρώ. Στην ενεργειακή μας πολιτική, προχωράμε μπροστά σε έναν δρόμο πράσινο και ευρωπαϊκό και το σημερινό έργο κινείται ακριβώς προς αυτή την κατεύθυνση».

Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς είπε: «Ο ΑΔΜΗΕ πρωτοπορεί στον ενεργειακό εκσυγχρονισμό της χώρας, καθώς υλοποιεί τις  περισσότερες επενδύσεις για τον εξηλεκτρισμό της. Αυτή τη στιγμή ο Διαχειριστής προχωρά δυναμικά με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της διασύνδεσης της Κρήτης, τις υπόλοιπες διασυνδέσεις των Κυκλάδων και ετοιμάζει συστηματικά τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων και του Βορείου Αιγαίου. Είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής και ελπίζουμε κάποιοι άλλοι να τον ξεπεράσουν».

Ο Πρόεδρος της Αριάδνη Interconnection και Πρόεδρος και CEO του μητρικού ομίλου ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, υπογράμμισε: «Η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που δρομολογούνται σήμερα στην Ελλάδα. Ο ΑΔΜΗΕ, μέσω της “Αριάδνη Interconnection” κατόρθωσε να συμβασιοποιήσει σε χρόνο-ρεκόρ –μόλις ένα έτος– όλα τα μέρη του ιστορικού έργου. Το 2023, το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης θα προσφέρει ασφαλή, οικονομική και πράσινη ηλεκτροδότηση στο νησί προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών του. Με αυτό το έργο-σταθμό για την ιστορία του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς, ο ΑΔΜΗΕ απέδειξε ότι μπορεί να προχωρήσει στην υλοποίηση ενός από τα πλέον απαιτητικά έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης, παγκοσμίως, με ταχύ, διαφανή και αποδοτικό τρόπο, μεγιστοποιώντας τα οφέλη για όλους τους Έλληνες καταναλωτές».

 

Υπογραφή συμβάσεων

Σήμερα συμβασιοποιήθηκαν τα δύο σκέλη της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, ήτοι τα καλωδιακά τμήματα ύψους 615 εκατ. ευρώ και οι σταθμοί μετατροπής ύψους 370 εκατ. ευρώ. Η διασύνδεση περιλαμβάνει δύο καλώδια υπερυψηλής τάσης 500 kV τα οποία, όταν ηλεκτριστούν το 2023, θα ενισχύσουν τη μεταφορική ικανότητα του Συστήματος της Κρήτης στα 1.000 MW, αίροντας οριστικά τον ενεργειακό αποκλεισμό του νησιού.

Συγκεκριμένα, υπεγράφησαν οι συμβάσεις με τους αναδόχους από πέντε χώρες:

  1. Prysmian (Ιταλία), για το πρώτο τμήμα του έργου το οποίο αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση του ενός από τα δυο υποβρύχια καλώδια που θα συνδέουν την Κρήτη με την Αττική και των σταθμών ηλεκτροδίων σε Κρήτη και Αττική.
  2. Nexans (Νορβηγία), για το δεύτερο τμήμα το οποίο αφορά το δεύτερο υποβρύχιο καλώδιο.
  3. Ένωση εταιρειών Ελληνικά Καλώδια - ΝΚΤ (Σουηδία) για το τρίτο τμήμα το οποίο αφορά στα υπόγεια καλωδιακά τμήματα που θα συνδέσουν τους Σταθμούς Μετατροπής σε Κρήτη και Αττική με τα υποβρύχια καλωδιακά τμήματα.
  4. Prysmian, για το τέταρτο τμήμα το οποίο αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση οπτικών ινών.
  1. Siemens (Γερμανία) - ΤΕΡΝΑ (μέλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) για τη μελέτη, την προμήθεια και την εγκατάσταση δύο Σταθμών Μετατροπής και ενός Υποσταθμού.

Την εκδήλωση χαιρέτισε ο Περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σταύρος Αρναουτάκης. Χαιρετισμό απηύθυναν –μέσω διαδικτυακής σύνδεσης-  η κ. Beatrix Natter, Διευθύνουσα Σύμβουλος, Siemens Gas and Power, ο κ. Hakan Osmen, Eκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Prysmian και η Εκτελεστική Αντιπρόεδρος της Nexans  κ. Ragnhild Katteland.

Ιουν 9

Κ. Χατζηδάκης από τη Χρυσή: Αυτοί που «κλαίνε» για τις Natura τις είχαν εγκαταλείψει!

Τη Νήσο Χρυσή επισκέφθηκε σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, συνοδευόμενος από τον περιφερειάρχη Κρήτης, κ. Σταύρο Αρναουτάκη, τη Συντονίστρια Αποκεντρωμένης Διοίκησης, κα Μαρία Κοζυράκη και τον δήμαρχο Ιεράπετρας, κ. Θεοδόση Καλαντζάκη.

Ο κ. Χατζηδάκης προγραμμάτισε αυτή την επίσκεψη για να έχει ιδία άποψη για τα περιβαλλοντικά ζητήματα στο μοναδικής ομορφιάς νησί που αποτελεί και περιοχή Natura.

Η εικόνα της νήσου Χρυσής (Γαϊδουρονήσι) σε αρκετά σημεία ήταν αντίθετη από αυτή που θα άρμοζε σε μια περιοχή Natura. Αυτοσχέδια παραπήγματα και άναρχες τουριστικές δραστηριότητες «κοσμούν» τη Χρυσή, καταμαρτυρώντας την εγκατάλειψή της εδώ και χρόνια και τη συνεχιζόμενη περιβαλλοντικής της υποβάθμιση.

Ο υπουργός μετά την περιήγησή του στη Χρυσή δήλωσε χαρακτηριστικά:

«Γαϊδουρονήσι, Χρυσή, θεωρητικά περιοχή Natura. Πολλοί έχουν «κλάψει» για τις Natura σε αυτό τον τόπο. Είναι οι ίδιοι περίπου που έχουν διαδώσει και fake news όλο το τελευταίο διάστημα ότι δήθεν εμείς, η δική μας κυβέρνηση με τον πρόσφατο περιβαλλοντικό νόμο, πάμε να καταστρέψουμε τις Natura. Εμείς όμως είμαστε που θα τις προστατεύσουμε! Ξεκινάμε από εδώ από τη Χρυσή με ειδικό διαχειριστικό σχέδιο στη βάση των προβλέψεων αυτού ακριβώς του νόμου. Αυτοί που έκλαιγαν τόσο καιρό και τώρα παριστάνουν τους εισαγγελείς δεν έχουν κάνει τίποτα. Από το 2015 υπάρχει μελέτη του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας της Κρήτης στα συρτάρια της Κεντρικής Διοίκησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε κάνει τίποτε!

 Προχωρούμε λοιπόν σε όλη την Ελλάδα με βάση τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές, με ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες για τις Natura, με ειδικά διαχειριστικά σχέδια και με προεδρικά διατάγματα με τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας.

 Αυτή είναι η πραγματική πολιτική για την προστασία των Natura, τα υπόλοιπα είναι παραμύθια ανθρώπων που είτε δεν ξέρουν το θέμα είτε έχουν τυφλό κομματικό πάθος. Προχωράμε μπροστά με έργα όχι με λόγια για την προστασία του περιβάλλοντος!

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει ήδη προετοιμάσει Σχέδιο Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό των όρων και περιορισμών για την προστασία, διατήρηση και διαχείριση της χερσαίας και θαλάσσιας περιοχής της νήσου Χρυσής. Έχει επίσης εξασφαλίσει την απαραίτητη χρηματοδότηση και έχει εκπονήσει το πρόγραμμα εφαρμογής του Σχεδίου Διαχείρισης του νησιού.

Άμεσες πρωτοβουλίες μέσα στο καλοκαίρι

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας λαμβάνει άμεσες πρωτοβουλίες το φετινό καλοκαίρι:

- απομάκρυνση παράνομων κατασκευών,

- φύλαξη της Χρυσής με ανθρώπινο δυναμικό,

- καθαρισμός της νήσου από μπάζα και απορρίμματα.

Αύριο Τετάρτη, ο κ. Χατζηδάκης κατά τη δεύτερη ημέρα της επίσκεψής του στην Κρήτη θα παραστεί σε σύσκεψη στο κεντρικό κτίριο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, στο Ηράκλειο, με θέμα το 3ετές Σχέδιο Διαχείρισης για τη νήσο Χρυσή. Ο υπουργός θα συζητήσει εκτενώς για το χρονοδιάγραμμα και τη χρηματοδότηση των απαραίτητων έργων και δράσεων για τη διάσωση του νησιού. Στόχος η κοινή δέσμευση και συμφωνία όλων των συναρμόδιων φορέων και οργανισμών για τη Χρυσή, που θα αποτελεί και το περιεχόμενο της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης, η οποία θα ακολουθήσει αυτής της σύσκεψης–διαβούλευσης.

Στη σύσκεψη θα μετέχουν και οι εκπρόσωποι της Περιφέρειας Κρήτης, του Δήμου Ιεράπετρας, του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης, της  Κτηματικής Υπηρεσίας, της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λασιθίου και του Λιμεναρχείου Ιεράπετρας.

Ιουν 9

Πράσινες πολιτικές για την Κρήτη - Υποθαλάσσια ηλεκτρική ζεύξη Κρήτης-Αττικής - Μέτρα περιβαλλοντικής αναβάθμισης της νήσου Χρυσής

Το στίγμα της διήμερης επίσκεψής του στην Κρήτη έδωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, με δηλώσεις του κατά την άφιξή του στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «αυτή μου η επίσκεψη στην Κρήτη έχει πράσινο χρώμα», καθώς αφενός η ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης και αφετέρου τα μέτρα για την περιβαλλοντική αναβάθμιση της νήσου Χρυσής «θα έχουν θετική περιβαλλοντική επίδραση στο νησί».

Συγκεκριμένα, ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε: «Αυτή μου η επίσκεψη στην Κρήτη έχει πράσινο χρώμα. Οι αποφάσεις που θα πάρουμε για την Χρυσή, για το Γαϊδουρονήσι, μια περιοχή Natura, επιδιώκουν να βάλουν μία τάξη σε αυτό το μικρό νησί, να το προστατέψουν από ανεξέλεγκτες και επιβλαβείς για τη φύση δραστηριότητες. Από την άλλη πλευρά, η υπογραφή των συμβάσεων για την ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης είναι αποφάσεις οι οποίες θα έχουν σίγουρα θετική περιβαλλοντική επίδραση στο νησί. Ειδικά, μιλώντας για αυτό το δεύτερο έργο, θέλω να σημειώσω ότι πέρα από το περιβαλλοντικό μήνυμα υπάρχει ταυτοχρόνως και μία αναπτυξιακή διάσταση, διότι με την υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης τερματίζεται η ενεργειακή ανασφάλεια που υπήρχε για δεκαετίες στο νησί. Το θυμάμαι το ζήτημα αυτό από τότε που ήμουν μαθητής. Η Κρήτη περνάει σε μία καινούρια σελίδα βιώσιμης ανάπτυξης».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ερωτηθείς για το νέο μοντέλο διαχείρισης των περιοχών Natura, σημείωσε πως αυτό φέρνει «μόνο θετικές αλλαγές, διότι μέχρι τώρα υπήρχε μια τύποις προστασία αυτών των περιοχών. Για όλες αυτές τις περιοχές που καλύπτουν πάνω από το 30% της χώρας υπήρχαν μόνο 8 εκατ. ετησίως. Αστείο ποσό. Τώρα θα υπάρχει κεντρικός συντονισμός, ουσιαστική προστασία και ουσιαστική χρηματοδότηση για αυτές τις περιοχές. Άλλωστε, η επίσκεψή μου στο Γαϊδουρονήσι το μαρτυρεί.

 

Υπήρχε πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη από το 2012, εδώ και 8 χρόνια. Υπήρχε μελέτη του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας της Κρήτης από το 2015, εδώ και 5 χρόνια. Παρά ταύτα, τίποτα δεν έχει γίνει. Τώρα με την καινούρια κυβέρνηση και με τον καινούριο νόμο, θα γίνει. Και θα γίνει, διότι για το περιβάλλον μιλάμε με έργα. Δεν μιλάμε με συνθήματα, όπως μιλούσαν και εξακολουθούν να μιλάνε άλλοι. Εμείς στο Γαϊδουρονήσι θα βάλουμε μια τάξη. Εννοούμε να προστατεύσουμε τη φύση, εννοούμε να τελειώσει το απαράδεκτο καθεστώς, το οποίο υπάρχει εδώ και χρόνια πάνω στο νησί. Και αυτή είναι η πολιτική μας για όλη την Ελλάδα. Έχουμε συγκεκριμένη πολιτική για το περιβάλλον που είναι η πολιτική για την απολιγνιτοποίηση, η πολιτική για τις υποθαλάσσιες διασυνδέσεις των νησιών, η πολιτική για την ενεργειακή εξοικονόμηση, η πολιτική που θα προχωρήσει με ένα εθνικό σχέδιο αναδασώσεων, η πολιτική για την απόσυρση των πλαστικών μίας χρήσης, πολιτική πράσινη, πολιτική περιβαλλοντική».

Επίσης, αναφορικά με τις αντιδράσεις που υπάρχουν σχετικά με την εγκατάσταση ανεμογεννητριών σε ορεινές περιοχές του νησιού, ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε πως «η Ελλάδα προχωρεί προς την κατεύθυνση της καθαρής ενέργειας και γι’ αυτό το λόγο το πρόγραμμα για την απολιγνιτοποίηση, που περιλαμβάνει και το κλείσιμο των ρυπογόνων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής στην Κρήτης και ξεκίνησε με πρωτοβουλία αυτής της κυβέρνησης, προχωρεί με μεγάλες ταχύτητες. Η εναλλακτική είναι οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, δηλαδή η αιολική και η ηλιακή ενέργεια. Δεν υπάρχει κάτι άλλο. Το άλλο που θα μπορούσε να βρεθεί είναι να ξαναγυρίσουμε στα κεριά. Νομίζω ότι δεν το θέλει κανένας. Ας είμαστε ρεαλιστές. Θα στηριχτούμε στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, μόνο που, βεβαίως, αυτό θα πρέπει να γίνεται με συγκεκριμένους κανόνες, δηλαδή το Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο που -δεν εγκρίθηκε από εμάς, έχει εγκριθεί από προηγούμενες κυβερνήσεις- ισχύει και είναι νόμος του κράτους. Το σχέδιο αυτό βεβαίως αναθεωρείται, πάλι είναι υπό αναθεώρηση, αλλά εν τω μεταξύ εφαρμόζεται. Επομένως αυτό εφαρμόζουμε και σίγουρα αυτό το οποίο γίνεται αυτή την ώρα στην Κρήτη είναι προς την θετική κατεύθυνση. Διότι σύμφωνα με μετρήσεις της Περιφέρειας Κρήτης οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μόνο με το κλείσιμο των τριών εργοστασίων της ΔΕΗ στο Ηράκλειο, στα Χανιά και στο Λασίθι περιορίζονται κατά 50% και πλέον. Επομένως, την ώρα που γίνονται όλα αυτά τα βήματα μπροστά, πραγματικά δεν μπορώ να κατανοήσω αυτές τις αντιδράσεις. Διότι γενικά η πολιτική της κυβέρνησης είναι συντονισμένη με την ευρωπαϊκή πολιτική προς την κατεύθυνση μιας πράσινης, φιλικής προς το περιβάλλον ενέργειας».

Τέλος, ερωτηθείς για τις έρευνες της Τουρκίας νοτίως της Κρήτης, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως «όσα ισχυρίζεται η τουρκική πλευρά για το Αιγαίο είναι αστειότητες. Αντίκεινται στο διεθνές δίκαιο. Η Ελλάδα προφανώς θα υποστηρίξει τα δικαιώματά της. Αυτά δεν είναι θεωρίες. Η κυβέρνηση αυτή το έχει δείξει τους τελευταίους μήνες τουλάχιστον δύο φορές. Μία φορά με την υπογραφή του αγωγού East Med. O Ερντογάν αμφισβήτησε το δικαίωμα της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Κύπρου να υπογράψουν αυτή τη συμφωνία στις αρχές Δεκεμβρίου. Στις 2 Ιανουαρίου η συμφωνία αυτή υπεγράφη και ήμουν ένας από τους τρεις υπογράφοντες υπουργούς. Ίδια δείγματα γραφής, αποφασιστικότητας, έχουμε δείξει και στην περίπτωση του Έβρου με την καθοδηγούμενη από την Τουρκία, ουσιαστικά, εισβολή μεταναστών. Απάντησε η ελληνική κυβέρνηση, απάντησε η Ελλάδα με αποφασιστικό τρόπο και νομίζω ότι κανένας αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει».

Ιουν 9

Τα 100 εκατ. ευρώ που δίνουμε για την ηλεκτροκίνηση είναι μόνο η αρχή- Θα υπάρξει συνέχεια, και με ευρωπαϊκούς πόρους

Τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση (που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τις επόμενες ημέρες και θα κατατεθεί στη Βουλή τον Ιούλιο) παρουσίασαν σήμερα οι υπουργοί Περιβάλλοντος και Ενέργειας και  Μεταφορών, κ. κ. Κωστής Χατζηδάκης και Κώστας Αχ. Καραμανλής σε συνέντευξη τύπου.

Παρουσιάστηκε το πλαίσιο επιδοτήσεων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα (για τις οποίες έχει προβλεφθεί κονδύλι 100 εκατ. ευρώ έως το 2021), των φορολογικών κινήτρων για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων (με έμφαση στα ταξί και τους εταιρικούς στόλους), καθώς τα αναπτυξιακά κίνητρα για προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων στην «αλυσίδα της ηλεκτροκίνησης» (κατασκευή μπαταριών, φορτιστών κλπ.) στις λιγνιτικές περιοχές της Μεγαλόπολης και της Δυτικής Μακεδονίας.

Η συνέντευξη τύπου ακολούθησε την παρουσίαση από τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη του Σχεδίου Μετάβασης στην Ηλεκτροκίνηση το πρωί στην Τεχνόπολη και την υπογραφή της Πράσινης Συμφωνίας για την Ηλεκτροκίνηση από την κυβέρνηση και 18 ακόμα εμπλεκομένους φορείς.

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε συνοπτικά –με αφορμή και τον σημερινό εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος- στις πρωτοβουλίες που έχει προωθήσει το ΥΠΕΝ το τελευταίο δεκάμηνο:

  • Ηλεκτροκίνηση
  • Απλούστευση των αδειοδοτήσεων γενικά, με έμφαση στις ΑΠΕ
  • Δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης με τον δεύτερο κύκλο του «Εξοικονομώ» και αυτόν που θα ακολουθήσει
  • Προώθηση των υποθαλάσσιων διασυνδέσεων των νησιών για να καταπολεμηθεί η ρύπανση
  • Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων
  • Ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων, με δημοπράτηση 17 μονάδων
  • Απόσυρση των πλαστικών μίας χρήσης
  • Νέος ευρωπαϊκός νόμος για τις περιοχές Natura με ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, διαχειριστικά σχέδια και προεδρικά διατάγματα με τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας
  • Κατεδαφίσεις αυθαιρέτων
  • Σχέδια για αστικές αναπλάσεις στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη
  • Μείωση του ύψους των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη

Περνώντας στην ηλεκτροκίνηση, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόνισε ότι «για εμάς δεν είναι απλά ένα πακέτο απόσυρσης παλαιών οχημάτων, αλλά ένας νέος τρόπος μετακινήσεων, για τον οποίο θα υπάρχει οικολογικό μπόνους, ένα «πακέτο» 100 εκατ. ευρώ  για την περίοδο 2020-2021 που δίνεται μέσω του Ταμείου Ρύπων. Αυτό είναι μόνο η αρχή . Θα ακολουθήσουν αντίστοιχα τέτοια πακέτα και τα επόμενα χρόνια. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις πρόσφατες ανακοινώσεις της για το Ταμείο Ανάκαμψης αγκαλιάζει την ηλεκτροκίνηση και προβλέπει τη χρηματοδότηση 1 εκατ. φορτιστών σε ολόκληρη την  Ευρώπη. Επομένως προσδοκούμε βασίμως χρηματοδότηση και από ευρωπαϊκούς πόρους για την συνέχιση αυτής της προσπάθειας».

Όσον αφορά στις επιδοτήσεις, ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε κίνητρα για ΙΧ, ταξί, δίκυκλα και ηλεκτρικά ποδήλατα, αναδεικνύοντας την οριζόντια προσέγγιση της κυβέρνησης για το θέμα της ηλεκτροκίνησης. Συγκεκριμένα, όπως είπε, «Τα κίνητρα για τα Ι.Χ. είναι ένα ποσό που θα φτάνει μέχρι τις 5.500 ευρώ και θα είναι περίπου στο 15% της λιανικής τιμής του αυτοκινήτου προ φόρων. Προβλέπεται  χωριστή ενίσχυση έως 400 ευρώ  εάν κάποιος θέλει να αγοράσει φορτιστή, άρα 6.000 ευρώ αθροιστικά»

Για τα σκούτερ (δίκυκλα) η ενίσχυση θα φτάνει στο 20%  της λιανικής τιμής προ φόρων, με «πλαφόν» τα 800 ευρώ. Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα η ενίσχυση είναι σημαντικότερη σηματοδοτώντας το ουσιαστικό άνοιγμα στους ποδηλάτες και τους ποδηλατοδρόμους. Θα φτάνει το 40%, με «οροφή» πάλι τα 800 ευρώ, μια σημαντική  στήριξη εάν ληφθεί υπόψη ότι ένα ηλεκτρικό ποδήλατο σήμερα κάνει 1.700-1.800 ευρώ. Προβλέπεται επίσης μπόνους απόσυρσης 1.000 ευρώ για την απόσυρση παλαιού συμβατικού αυτοκινήτου και 400 ευρώ για την απόσυρση δικύκλου.  

Για το θέμα των φορολογικών κινήτρων, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επεσήμανε ότι ήδη στο φορολογικό νόμο του υπουργείου του 2019 υπάρχει μια πρώτη δέσμη κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση, που προφανώς εξακολουθούν να ισχύουν και εμπλουτίζονται με καινούρια, με έμφαση κυρίως στις εταιρείες, για να αγοράσουν αυτοκίνητα για τους υπαλλήλους τους. «Εκεί έχεις  μια κρίσιμη μάζα, καθώς όταν απευθύνεσαι σε εταιρίες οι οποίες θα πάρουν 10-20 εταιρικά αυτοκίνητα αμέσως δημιουργείς αγορά». Τόνισε επίσης ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν θα προστίθεται στα τεκμήρια του ιδιώτη και ότι «Με τον συνδυασμό του οικολογικού μπόνους και των φορολογικών κινήτρων θα έχουμε μια έκπτωση στην τιμή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου της τάξεως του 25%.

 

Φορτιστές έως το τέλος του 2021 στις Εθνικές Οδούς

Πέραν των οικονομικών – φορολογικών κινήτρων ο υπουργός αναφέρθηκε στις προβλέψεις του νομοσχεδίου για την εγκατάσταση φορτιστών, δίνοντας το σχετικό χρονοδιάγραμμα τόσο για το Εθνικό οδικό δίκτυο, όσο και για τους Δήμους, ενώ αποσαφήνισε και τι θα ισχύει για τους «οικιακούς» φορτιστές σε νέες και παλαιές  κατοικίες.

«Δίνουμε προτεραιότητα στα κεντρικά σημεία, δηλαδή πλατείες, λιμάνια, αεροδρόμια. Μέχρι το τέλος του 2021 οι εθνικές οδοί, οι βασικοί οδικοί άξονες της χώρας θα έχουν καλυφθεί πλήρως από φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Μέχρι τον Μάρτιο του 2021 οι δήμοι υποχρεούνται να χωροθετήσουν εντός των ορίων της ευθύνης τους τα σημεία για τους φορτιστές. Οι εταιρίες εισαγωγής αυτοκίνητων δεσμεύονται να λειτουργήσουν άμεσα 1200 σημεία εξυπηρέτησης, δηλαδή φορτιστές. Και παράλληλα δεσμεύονται έως το τέλος του έτους να έχουν εκπαιδεύσει το προσωπικό τους στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία από αυτές, έτσι ώστε το 70% των εξουσιοδοτημένων συνεργείων των εταιριών να έχει κάλυψη για αυτούς που θέλουν να πάνε το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο.

 

Παράλληλα, προβλέπουμε ότι στα νέα κτίρια τα οποία θα κατασκευάζονται θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για να εγκατασταθούν φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Για τα παλιά σπίτια θα ισχύσουν οι ρυθμίσεις που ισχύουν για το φυσικό αέριο, δηλαδή δεν θα χρειάζεται απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της πολυκατοικίας».

 

Αναπτυξιακά κίνητρα αποκλειστικά για τις λιγνιτικές περιοχές

Με στόχο την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας και δη στις περιοχές που θα απεξαρτηθούν από τον ρυπογόνο λιγνίτη, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στα αναπτυξιακά κίνητρα μέσω εκπτώσεων φόρου, επιδοτήσεων και μείωσης εργοδοτικών εισφορών για τις επιχειρήσεις που θα παράγουν φορτιστές και μπαταρίες για τα ηλεκτρικά οχήματα.

«Οι επιδοτήσεις αυτές, οι εκπτώσεις αυτές, τα κίνητρα που δίνουμε, για την εγκατάσταση τέτοιων εταιριών θα αφορούν αποκλειστικά τις λιγνιτικές περιοχές, δηλαδή τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Θα υπάρχει μειωμένος φορολογικός συντελεστής κατά 5% και για 5 κερδοφόρες χρήσεις, δηλαδή αντί για 24%, 19%. Θα υπάρχουν επίσης αυξημένοι συντελεστές απόσβεσης παγίων, δίνοντας τη δυνατότητα της απόσβεσης σε μόλις 3 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας της μονάδας. Θα μειωθούν οι  εργοδοτικές εισφορές που θα καταβάλλονται για κάθε νέα θέση εργασίας που θα δημιουργείται.

Επιπλέον θα προβλέπεται και φορολογική απόσβεση δαπάνης κεφαλαίου επένδυσης, που σημαίνει ότι η κεφαλαιουχική δαπάνη και τα πάγια στοιχεία ενεργητικού της παραγωγικής μονάδας αφαιρείται από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης προσαυξημένη κατά 15%. Και έχουμε μείωση παράλληλα του φορολογητέου εισοδήματος με αυτό τον τρόπο. Και επίσης παρέχεται προτεραιότητα διεκπεραίωσης των διαδικασιών για την έκδοση των απαιτούμενων αδειών για τη λειτουργία της μονάδας, επιταχύνοντας έτσι την έναρξη της παραγωγικής διαδικασίας. Άρα, έχουμε προστιθέμενη αξία και στην ελληνική οικονομία».

 

Απαγόρευση εισαγωγής για τα οχήματα Euro 1,2,3

Περιβαλλοντικό Τέλος για τα Euro 4

 

Ο κ. Χατζηδάκης απέρριψε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο αυξηθούν τα τέλη κυκλοφορίας στα πάρα πολύ παλαιά αυτοκίνητα και προανήγγειλε παράλληλα  την απαγόρευση εισαγωγής των πολύ παλαιών – και πολύ ρυπογόνων – μεταχειρισμένων οχημάτων.

«Η απαγόρευση θα είναι για την εισαγωγή στη χώρα των Euro 1, Euro 2 και Euro 3 αυτοκινήτων, δηλαδή για τα παμπάλαια αυτοκίνητα.  Η Ελλάδα δεν μπορεί να είναι νεκροταφείο αυτοκινήτων της Ευρώπης. Δεύτερον, θα επιβληθεί ένα περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα Euro 4, δηλαδή στα αυτοκίνητα που είναι δεκαετίας-δωδεκαετίας και πάνω της κλίμακας των 4.000 ευρώ. Για να ωθήσουμε τους πολίτες είτε σε πιο καινούρια μεταχειρισμένα είτε σε μη εισαγόμενα μεταχειρισμένα, τα οποία λόγω του αθέμιτου τρόπου με τον οποίο λειτουργούσε η αγορά «σκοτώνονταν» μέχρι σήμερα στις τιμές, με αποτέλεσμα και ο κάτοχος μέχρι σήμερα ενός σχετικά νέου μεταχειρισμένου να έχει απίστευτα χαμηλή πώλησης. Όλα αυτά τα μέτρα και για την απαγόρευση της εισαγωγής Euro 1, Euro 2, Euro 3 και για το περιβαλλοντικό τέλος για τα παλιά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα προφανώς έχουν ένα περιβαλλοντικό πρόσημο. Θέλουμε να έχουμε καλύτερη ποιότητα ζωής και προστασία του περιβάλλοντος».

Προς επίρρωσιν της ανάγκης απαγόρευσης εισαγωγής των πολύ παλαιών οχημάτων, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στα στοιχεία ρύπανσης της ατμόσφαιρας πριν και μετά την καραντίνα λόγω κορωνοϊού. Είπε  χαρακτηριστικά ότι και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη τα στοιχεία για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και τα μικροσωματίδια, «έδειξαν» ότι με το lockdown ίσα που έφθασαν οι δύο μεγαλουπόλεις τα κοινοτικά όρια.

 «Χωρίς το lockdown είμαστε πάνω 100%, είμαστε στο διπλάσιο και ακόμα παραπάνω. Επομένως, αντιλαμβάνεστε ότι ως Υπουργείο Περιβάλλοντος δεν μπορούμε να μείνουμε απαθείς απέναντι σε αυτό το φαινόμενο», κατέληξε.