Δεκ 8

Ηλεκτροκίνηση: Οι Δήμοι ψηφίζουν «ΝΑΙ» - Εντυπωσιακή ανταπόκριση στην πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου για χωροθέτηση πάνω από 10.000 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων

Με το εντυπωσιακό ποσοστό 93,4%, οι Δήμοι όλης της χώρας είπαν «ΝΑΙ» στην ηλεκτροκίνηση, στέλνοντας το μήνυμα ότι αυτός ο νέος πράσινος τρόπος μετακίνησης έχειδυναμική και μέλλον.

Ειδικότερα, 252 Δήμοι -από τους συνολικά 270 που αφορούσε η πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου- έδωσαν το «παρών» υποβάλλοντας πρόταση  εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την  εκπόνηση Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) μέσα στο 2021.Με αυτές τις προτάσεις, οι μεγάλοι και μεσαίοι ηπειρωτικοί και νησιωτικοί Δήμοι, καθώς και οι πρωτεύουσες περιφερειακών ενοτήτων,διεκδικούν μέσα στο 2021 ποσό χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο που ανέρχεται συνολικά σε 11,5 εκατ. ευρώκαι αφορά στη δημιουργία 10.291 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη τη χώρα.

Μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2021 θα ακολουθήσει και νέα πρόσκληση, προκειμένου και οι μικρότεροι δήμοι -οι οποίοι με βάση τη σχετική Υπουργική Απόφαση έχουν υποχρέωση εκπόνησης ΣΦΗΟ μέσα στο 2022- να διεκδικήσουν το σχετικό χρηματοδοτικό εργαλείο.

Ενδεικτικά, αναφέρονται οι 10 μεγαλύτεροι Δήμοι που μπορούν να χωροθετήσουν αναλογικά και τους περισσότερους ΣΦΗΟ:

ΔΗΜΟΙ

ΣΗΜΕΙΑ ΦΟΡΤΙΣΗΣ

 

ΑΘΗΝΑΙΩΝ

664

 

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ   

325

 

ΠΑΤΡΕΩΝ

214

 

ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

174

 

ΠΕΙΡΑΙΩΣ

164

 

ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ

163

 

ΒΟΛΟΥ

144

 

ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ   

139

 

ΡΟ∆ΟΥ   

115

 

ΙΩΑΝΝΙΤΩΝ

112

 

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε:

«Είναι πολύ ενθαρρυντικό το καθολικό αίτημα των Δήμων να μπουν στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Μας δίνει αρχικά το μήνυμα ότι υπάρχει η θέληση να μπει η πράσινη μετακίνηση στη ζωή των πολιτών.

 Εμείς από την πλευρά μας, από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, υλοποιούμε μεθοδικά το σχέδιό μας για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Το πρώτο βήμα ήταν η κατάρτιση του απαραίτητου ρυθμιστικού πλαισίου με το νόμο περί Ηλεκτροκίνησης, το οποίο συνδυάστηκε με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά»  που επιδοτεί τη αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, ποδηλάτων και σκούτερ και έχει αγκαλιαστεί από τους πολίτες, ιδίως τους νέους. Το επόμενο βήμα είναι η ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης σε όλη τη χώρα, για την οποία έχουμε ζητήσει χρηματοδότηση 400 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με αυτήν την πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου στους μεσαίους και μεγάλους Δήμους για τη χωροθέτηση των σταθμών φόρτισης αλλά και με την επόμενη που θα ακολουθήσει για τους μικρότερους, κάνουμε ένα σημαντικό βήμα ώστε η ηλεκτροκίνηση να μπει στις γειτονιές, στην καθημερινότητα του πολίτη».

Ο πρόεδρος του Πράσινου Ταμείου, Στάθης Σταθόπουλος δήλωσε:

«Στο Πράσινο Ταμείο εκφράζουμε την ικανοποίησή μας για την εκπληκτική απήχηση που σημείωσε η πρόσκλησή μας προς τους Δήμους της χώρας για τα Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων.

Είμαστε ακόμα περισσότερο ικανοποιημένοι που, με βάση την κατεύθυνση που έδωσε ο υπουργός, Κωστής  Χατζηδάκης και σε συνεργασία με τις γενικές γραμματείες Ενέργειας, Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος,την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος και εκατοντάδες δημοτικές αρχές και τους συνεργάτες τους, επιτύχαμε να εξασφαλίσουμε ένα ακόμα πολύτιμο «πράσινο» χρηματοδοτικό εργαλείο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση».

Δεκ 6

Προστασία του περιβάλλοντος και ανάπτυξη πάνε μαζί για την κυβέρνηση – συνέντευξη στην εφημερίδα ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μιλά στο «b.s.» για την πολλαπλή παρέμβαση στον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό της χώρας - Τι δηλώνει για το χρηματιστήριο ενέργειας, την αναδιοργάνωση των Πολεοδομιών και την πορεία της διαπραγμάτευσης με την Ελληνικός Χρυσός

«Τελικά πρέπει να αντιληφθούμε ότι δεν υπάρχει περίπτωση σε μια περιοχή που είναι κατεστραμμένη πολεοδομικά να γίνουν ουσιαστικές επενδύσεις, ούτε υπάρχει περίπτωση σε αυτή την περιοχή η ιδιοκτησία να έχει αξία». Με την άποψη αυτή κάνει τον επίλογο της πολεοδομικής και χωροταξικής μεταρρύθμισης που ψηφίστηκε την Παρασκευή από τη Βουλή ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, υποστηρίζοντας ότι η στήριξη του περιβάλλοντος δεν πρέπει να γίνει εχθρός της ανάπτυξης για τη χώρα, και αυτό αποτελεί κεντρική πολιτική της κυβέρνησης. 

Το επόμενο μεγάλο στοίχημα για τον υπουργό Περιβάλλοντος είναι η υλοποίηση του γιγαντιαίου προγράμματος του πολεοδομικού σχεδιασμού της χώρας, αλλά και η προσπάθεια να μπει τάξη στην αταξία των Πολεοδομιών. Το ΥΠΕΝ στο τελευταίο πολεοδομικό νομοσχέδιο προέβλεψε με τροπολογία ότι η Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης του υπουργείου, εκτός από την έκδοση πολεοδομικών αδειών για μεγάλα έργα του ΕΣΠΑ και στρατηγικές επενδύσεις, θα επιλαμβάνεται και υποθέσεις πολιτών που ταλαιπωρούνται στα γρανάζια της Πολεοδομίας.

Σε ό,τι αφορά την επένδυση των Καναδών της Eldorado Gold, για την οποία γίνεται μια πολύμηνη διαπραγμάτευση για την επανεκκίνηση του έργου, αναφέρει ότι το νερό έχει κυλήσει στο αυλάκι, χωρίς ακόμη να έχει οριστικοποιηθεί η τελική συμφωνία.

- Η κυβέρνηση παρά τις αντιρρήσεις πολιτών και μηχανικών επέμεινε στο πολεοδομικό-χωροταξικό νομοσχέδιο χωρίς μεγάλες αποκλίσεις από τον αρχικό σχεδιασμό. Ποια είναι η φιλοσοφία του νομοθετήματος και ποιο το μήνυμα αυτής της πολιτικής;

Με το νομοσχέδιο αυτό προσπαθούμε να βάλουμε μια τάξη στο περιβάλλον γιατί σήμερα σε πολλές περιοχές της Ελλάδας έχεις ένα σπίτι, δίπλα ένα μαντρί και πιο πέρα ένα θερμοκήπιο και ένα ξενοδοχείο. Αυτό δεν μπορούμε να το αντέξουμε, ούτε από την περιβαλλοντική σκοπιά, ούτε από την πλευρά της ιδιοκτησίας. To χάος δεν μπορούμε να το εξαφανίσουμε γιατί είναι χάος δεκαετιών. Μπορούμε όμως να το αντιμετωπίσουμε και να κάνουμε αποφασιστικές παρεμβάσεις. Η κυβέρνηση έδειξε με το νομοσχέδιο αυτό ότι είναι μια μεταρρυθμιστική κυβέρνηση γιατί δεν υποχώρησε στις πιέσεις που έρχονταν από το παρελθόν για να συνεχιστεί το χάος. Ακούσαμε φυσικά τους φορείς και τους πολίτες, ωστόσο καταφέραμε να κάνουμε ένα βήμα μπροστά.

Θεωρούμε ότι είναι μια παρέμβαση σε πολλά επίπεδα που θα αφήσει τη σφραγίδα της και για την οποία είχε και προσωπική συμμετοχή και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ο οποίος θέλει να γίνουν βήματα στη χωροταξία με τη στήριξη του περιβάλλοντος, αλλά και τη διευκόλυνση και την ώθηση της ανάπτυξης. Τελικά πρέπει να αντιληφθούμε ότι δεν υπάρχει περίπτωση σε μια περιοχή που είναι κατεστραμμένη πολεοδομικά να γίνουν ουσιαστικές επενδύσεις, ούτε υπάρχει περίπτωση σε αυτή την περιοχή η ιδιοκτησία να έχει αξία.

- Ποιες θεωρείται ότι είναι οι μεγάλες αλλαγές που φέρνει στην ιδιοκτησία και τους πολίτες το νομοσχέδιο που ψηφίσατε την Παρασκευή στη Βουλή;

Αναμφίβολα, η βασική τομή της ρύθμισης ήταν για την εκτός σχεδίου δόμηση, η οποία ήταν μια ισορροπημένη παρέμβαση χωρίς να αιφνιδιάζουμε κανέναν. Μιλάμε στο εξής για τοπικά χωρικά σχέδια, που σημαίνει πολεοδομική ανάπτυξη με τάξη και κανόνες. Επίσης σημαντική παρέμβαση θεωρούμε ότι αποτελεί η μεταφορά συντελεστή δόμησης, που είναι ένα καλό νέο για τους ιδιοκτήτες των διατηρητέων κτιρίων. Επιπλέον, σημαντική διάταξη είναι η άρση της ομηρίας των ιδιοκτητών όταν δεν προχωρούν οι ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις, καθώς επίσης και οι αλλαγές στις χρήσεις γης που θα επιτρέψουν σε πολίτες και επενδυτές να κάνουν τις επενδύσεις πολύ πιο γρήγορα και δίχως εμπόδια και δυσκολίες. Μεταρρυθμιστική παρέμβαση είναι και η ρύθμιση για τις αποσύρσεις κτιρίων γιατί βοηθά στη διαμόρφωση πιο φιλικών γειτονιών με τα κίνητρα που χορηγούνται. Ήταν επίσης χρέος μας οι ρυθμίσεις για τους συνανθρώπους μας με αναπηρία ώστε να έχουν και αυτοί τα δικαιώματα που τους αξίζουν.

- Ολοκληρώνοντας το περιβαλλοντικό - χωροταξικό νομοσχέδιο, ποιες θα είναι οι επόμενες παρεμβάσεις σας στον τομέα του περιβάλλοντος; Υπάρχει, για παράδειγμα, κάποια πρόβλεψη για την τύχη των μεγάλων αυθαιρέτων της κατηγορίας 5, την οποία έχετε εξαιρέσει από τη διαδικασία τακτοποίησης;

Στον τομέα της χωροταξίας, η προτεραιότητα μας είναι τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια που αποτελούν τη μεγάλη μας παρέμβαση και θα ξεκινήσουν από τις Κυκλάδες και την Κρήτη, για να ακολουθήσουν τα Ιόνια νησιά και τα Δωδεκάνησα και όλες οι τουριστικές περιοχές. Η άσκηση είναι πολύ δύσκολη. Έχουμε βάλει τον πήχη πολύ ψηλά, αλλά είμαστε αποφασισμένοι να τον περάσουμε. Σε ό,τι αφορά την κατηγορία 5, δεν έχουμε πρόθεση να φέρουμε κάποια άλλη ρύθμιση, πιστεύουμε ότι οι πολίτες καλύπτονται από τις διατάξεις του πρόσφατου νομοσχεδίου.

Ο τελευταίος νόμος δημιουργεί πολλές υποχρεώσεις για το ΥΠΕΝ, και αυτό γιατί κάθε άρθρο του σημαίνει καινούριες δεσμεύσεις για το υπουργείο. Επιπλέον, μια σημαντική πρωτοβουλία μας είναι οι αστικές αναπλάσεις, για τις οποίες επεξεργαζόμαστε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο. Η ρύθμιση δεν αφορά μόνο την αναζωογόνηση ευρύτερων περιοχών, αλλά και παρεμβάσεις που θα έχουν οικονομικό και επενδυτικό χαρακτήρα, αντίστοιχες με τις παρεμβάσεις που έχει εξαγγείλει ο πρωθυπουργός όπως είναι το Τατόι, τα Λιπάσματα της Δραπετσώνας κ.ά.

-Από τη μια νομοθετούνται ρυθμίσεις για το περιβάλλον και την άναρχη δόμηση, από την άλλη οι πολίτες που ακολουθούν τη νομιμότητα ζουν τον δικό τους γολγοθά στα γρανάζια των υποστελεχωμένων και ανοχύρωτων πολεοδομιών...

Είναι ένα θέμα για το οποίο επίσης θέλουμε να παρέμβουμε, παρά το γεγονός ότι δεν είναι μόνο δική μας αρμοδιότητα, αλλά και του υπουργείου Εσωτερικών. Γιατί εκεί επικρατεί μπάχαλο, και δεν σας κρύβω ότι η κατάσταση με έχει εξοργίσει και προσωπικά. Έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες το προηγούμενο διάστημα, αλλά η εικόνα παραμένει προβληματική. Πρέπει να βάλουμε στο επίκεντρο τον πολίτη και νομίζω σωστά το υπουργείο Εσωτερικών αποφάσισε να προχωρήσουν οι περιφερειακές ΥΔΟΜ για να είναι πιο σωστά οργανωμένες και να μην πάμε με το συμφέρον των δημάρχων, αλλά με το συμφέρον του πολίτη. Γι’ αυτό και με τον πρόσφατο νόμο έχουμε προβλέψει την Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης που θα λειτουργεί για την επίλυση όλων των θεμάτων που για τον έναν ή τον άλλον λόγο εκκρεμούν στις υπηρεσίες. Αφορά προεγκρίσεις και οικοδομικές άδειες που σχετίζονται με έργα του ΕΣΠΑ, στρατηγικές επενδύσεις και κτίρια άνω των 3000 τ.μ. Αφορά επίσης και οικοδομικές άδειες για τις οποίες παρατηρείται καθυστέρηση άνω των τριών μηνών και για τις οποίες ο πολίτης θα προσφεύγει εφόσον υπάρχει αποδεδειγμένη καθυστέρηση.

-To Target Model, στο οποίο στηρίξατε τις ελπίδες σας για τον εξορθολογισμό του ενεργειακού κόστους, εμφανίζει μεγάλες στρεβλώσεις και βάζει σε κίνδυνο τα τιμολόγια ρεύματος αλλά και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Πώς σκοπεύετε να θεραπεύσετε τις δυσλειτουργίες της νέας αγοράς;

Είχαμε μιλήσει από την αρχή και πριν από τη εισαγωγή του νέου μοντέλου για τις παιδικές ασθένειες που έχει σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. όπου εφαρμόστηκε το Target Model. Η ΡΑΕ έχει κάνει όλες τις κινήσεις που απαιτούνται και έχει όλα τα εργαλεία από την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία που θα χρησιμοποιήσει και από εκεί και πέρα το υπουργείο δεν μένει απαθές. Πρέπει να δείξουν όλοι τη μέγιστη υπευθυνότητα ώστε το σύστημα να δουλέψει υπέρ της αγοράς και των καταναλωτών. Μίλησα ήδη με τους παραγωγούς και νομίζω ότι και οι ίδιοι αντιλαμβάνονται ότι πέρα από την όποια συμβατότητα έχουν όσα έχουν γίνει μέχρι σήμερα υπάρχει θέμα δεοντολογίας. Τέτοιοι κανονισμοί υπάρχουν σε όλες τις χώρες, αλλά το φαινόμενο που παρατηρείται στην χονδρική αγορά ενέργειας είναι ελληνικό. Πιστεύουμε από τις συζητήσεις που είχαμε ότι όλοι έχουν κατανοήσει την αντίδραση και θα πράξουν ανάλογα γιατί η κυβέρνηση δεν υπάρχει περίπτωση να καταπιεί το πρόβλημα.

-    Η ΔΕΗ δείχνει μια εντυπωσιακή ανάκαμψη χάρη και στα κυβερνητικά μέτρα στήριξης, αλλά και στις πρωτοβουλίες της διοίκησης. Πιστεύετε ότι αν συνεχιστεί αυτή η πορεία μπορεί να αναζητήσει σε επόμενο χρόνο στρατηγικό επενδυτή ή αυτό είναι κάτι που εκτιμάτε ότι δεν θα το χρειαστεί;

Έχουμε πει ότι η ΔΕΗ έχει πάρει τους τελευταίους μήνες πολύ βαθιές ανάσες, αλλά αυτό απέχει πολύ από το να είναι μια ανθούσα επιχείρηση. Αυτό το διάστημα μένουμε προσηλωμένοι στην αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή για τον ΔΕΔΔΗΕ, που λόγω και της ανοδικής πορείας της ΔΕΗ πιστεύουμε ότι θα είναι μια πολύ επιτυχημένη ιδιωτικοποίηση για την οποία θα υπάρξει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον.

-Ένα από τα θέματα που έχετε χειριστεί τους τελευταίους μήνες είναι και η επανεκκίνηση του επενδυτικού σχεδίου για την επένδυση των Καναδών στη Χαλκιδική. Πόσο κοντά βρίσκεστε στην υπογραφή της νέας συμφωνίας και με τι όρους;

Δεν έχει οριστικοποιηθεί το πλαίσιο, αλλά δεν θεωρώ ότι είμαστε πολύ μακριά από την όποια λύση. Οι συζητήσεις κρατούν 15 μήνες, κάτι που σημαίνει ότι ήταν δύσκολες και ότι η κυβέρνηση δεν ήταν έτοιμη να συμφωνήσει με τους Καναδούς από την πρώτη στιγμή, όπως πολλοί πίστεψαν στην αρχή. Είμαστε υπέρ της επένδυσης, έχουμε ξεκαθαρίσει ότι μας ενδιαφέρουν παραπάνω θέσεις εργασίας. Μας ενδιαφέρει ξεκάθαρα να υπάρχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, να αυξηθούν τα έσοδα πάσης μορφής για το Δημόσιο και επίσης μας ενδιαφέρει να υπάρξουν αντισταθμιστικά οφέλη στην περιοχή. Πιστεύω ότι είμαστε σε καλό δρόμο και μπορούμε να πετύχουμε και στα τέσσερα μέτωπα που ανέφερα.

-    Πιστεύετε ότι η διαπραγμάτευση μπορεί να κλείσει άμεσα και τι προβλέψεις υπάρχουν για το εργοστάσιο μεταλλουργίας;

Το ουσιώδες δεν είναι το εργοστάσιο μεταλλουργίας, αλλά οι θέσεις εργασίας. Αν θα είναι εδώ ή παραπέρα, είναι επουσιώδες, χωρίς να θέλουμε να το υποτιμήσουμε, αλλά να σκεφτούμε όλοι στο σωστό πλαίσιο: αυτό που προέχει είναι να αυξηθούν οι θέσεις απασχόλησης, γιατί αυτό είναι προς όφελος της κοινωνίας, και αυτό πιστεύουμε ότι μπορούμε να το διασφαλίσουμε.

Δεκ 4

Χωροταξικό: Ανάπτυξη με πράσινο χρώμα - άρθρο στην ιστοσελίδα liberal.gr

Συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή μία σημαντική μεταρρύθμιση για την προστασία του περιβάλλοντος, για τη στήριξη της ιδιοκτησίας, για την ανάπτυξη. Αναφέρομαι στο νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού της πολεοδομικής και χωροταξικής νομοθεσίας. Μία μεταρρύθμιση που βασίζεται στις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές.

Με το νομοσχέδιο αυτό, μεταξύ άλλων: Απλοποιούμε το καθεστώς των χρήσεων γης για να το κάνουμε φιλικότερο στις επενδύσεις. Ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας σε οργανωμένα επιχειρηματικά πάρκα, ούτως ώστε να προστατεύσουμε την ελληνική φύση από την ανεξέλεγκτη χωροθέτηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Ενεργοποιούμε τη Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης (στηριζόμενοι στη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας) και με τον τρόπο αυτό απαντάμε σε ένα χρόνιο αίτημα, ιδίως των ιδιοκτητών διατηρητέων. Επιταχύνουμε την έκδοση οικοδομικών αδειών κάνοντας τις σχετικές διαδικασίες πιο φιλικές για τους μηχανικούς και τους πολίτες. Απαλλάσσουμε από την ομηρία των «αιώνιων» ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων πολλούς ιδιοκτήτες σε όλη την Ελλάδα. Δίνουμε μεγαλύτερο συντελεστή δόμησης στα φιλικά προς το περιβάλλον κτίρια. Εκσυγχρονίζουμε όλες τις διατάξεις για την προσβασιμότητα των ανθρώπων με αναπηρία όπως συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες.

Θέλω ωστόσο να σταθώ στο θέμα που έχει κυριαρχήσει στη δημόσια συζήτηση: Τις ρυθμίσεις που εισάγουμε για τον περιορισμό της άναρχης εκτός σχεδίου δόμησης. Διακινήθηκε από διάφορους ένας μύθος τους τελευταίους μήνες ότι, δήθεν, οι ρυθμίσεις αυτές θα εμποδίσουν όσους διαθέτουν οικόπεδα σε εκτός σχεδίου περιοχές να χτίσουν. Η κατάσταση είναι διαφορετική. Βάζουμε τάξη, αλλά χωρίς να αιφνιδιάζουμε προσπαθώντας να συνδυάσουμε την περιβαλλοντική προστασία με τη στήριξη της ιδιοκτησίας.

Από τη μια μεριά, για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα άνω των 4 στρεμμάτων θα συνεχίσουν να ισχύουν όσα προβλέπει η τωρινή νομοθεσία μέχρι την έκδοση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, τα οποία θα εξηγήσω παρακάτω. Από την άλλη, όσοι έχουν εκτός σχεδίου οικόπεδα κάτω των 4 στρεμμάτων και βιάζονται να χτίσουν θα έχουν στη διάθεσή τους τουλάχιστον 6 χρόνια για να το κάνουν αυτό: 2 χρόνια για να βγάλουν οικοδομική άδεια (στα οποία δεν θα προσμετράται η όποια καθυστέρηση από τα δασαρχεία και τις αρχαιολογικές υπηρεσίες) και άλλα 4 χρόνια που είναι το διάστημα ισχύος της οικοδομικής άδειας. Όσοι όμως δεν βιάζονται, μπορούν να περιμένουν την έκδοση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων στη βάση των οποίων θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν την περιουσία τους, όπως συμβαίνει και στο 20% της χώρας όπου ήδη υπάρχουν τέτοια Σχέδια. Σε αυτές τις περιοχές σήμερα περιλαμβάνονται και νησιά πχ. Πάρος, Σέριφος, Σίφνος. Απλώς η αξιοποίηση της περιουσίας τότε θα γίνει με πολεοδομικούς κανόνες που θα επιτρέπουν μια βιώσιμη οικιστική ανάπτυξη και για αυτό το λόγο θα ενισχύουν τελικά και την αξία της περιουσίας. Περνάμε λοιπόν από το μπάχαλο σε μια ευρωπαϊκή πολιτική. Και γίνεται φανερό, ότι με τα τουλάχιστον 6 χρόνια που δίνουμε σε όσους θέλουν να χτίσουν, η κριτική περί δήμευσης της μικρής περιουσίας γκρεμίζεται όπως ένας πύργος από τραπουλόχαρτα!

Έρχομαι τώρα στα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Αποτελούν βασική μεταρρύθμιση αυτού του νομοσχεδίου τα οποία θα κάνουν την Ελλάδα Ευρώπη στα θέματα του χωροταξικού σχεδιασμού. Θα χρηματοδοτηθούν με πόρους που θα προέλθουν κατά κύριο λόγο από το Ταμείο Ανάκαμψης, ώστε από το 20% κάλυψης της χώρας από τέτοια Σχέδια σήμερα, να πάμε στο 32% το 2023 και στο 100% το 2028. Τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια θα διευκολύνουν την ανάπτυξη της οικοδομικής δραστηριότητας στη βάση κανόνων που σέβονται την κοινή λογική και το περιβάλλον. Στη βάση όσων ισχύουν στην υπόλοιπη ΕΕ! Η εφαρμογή τους θα ξεκινήσει από τα νησιά και από τις τουριστικές περιοχές όπου υπάρχει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για οικοδομική δραστηριότητα. Σε αυτές τις περιοχές υπολογίζουμε ότι θα τελειώσουν σε 2-3 χρόνια. Επομένως δεν θα υπάρξει κενό μεταξύ της μεταβατικής περιόδου που δίνουμε και της νέας πραγματικότητας που θα δημιουργηθεί.

Έτσι λοιπόν θα μπει τάξη στο χωροταξικό σχεδιασμό. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Διότι, η ιδιοκτησία και η ανάπτυξη πλήττονται τόσο από τη σημερινή κατάσταση πολεοδομικής και χωροταξικής αναρχίας όσο και από την υποβάθμιση του περιβάλλοντος που αυτή προκαλεί. Αντίθετα, η τάξη και οι κανόνες θα προστατεύσουν το περιβάλλον, το οποίο με τη σειρά του είναι ένα καλό νέο για την αύξηση της αξίας της περιουσίας των πολιτών και την οικονομική ανάπτυξη. Για αυτούς τους λόγους βασικά φέρνουμε αυτές τις ρυθμίσεις.

Τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί μία μεγάλη μεταρρύθμιση που βάζει τη χώρα στο κλαμπ των προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών στα θέματα της χωροταξίας και της πολεοδομίας. Είναι μια μεταρρύθμιση αποτέλεσμα σοβαρής δουλειάς και μακράς διαβούλευσης με την κοινωνία και τους αρμόδιους φορείς. Μια μεταρρύθμιση που δεν αιφνιδιάζει, αλλά αντίθετα δίνει μία σημαντική περίοδο προσαρμογής. Αλλά και μια μεταρρύθμιση που στοχεύει να βάλει τέλος σε μία σειρά κακοδαιμονιών που χαρακτηρίζουν την χωροταξία και πολεοδομία στη χώρα μας. Ώστε να περάσουμε από την αταξία και την αναρχία στην τάξη και τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Ώστε  η Ελλάδα να μπει στην εποχή της ισχυρής ανάπτυξης που σέβεται το περιβάλλον. Στην εποχή της πράσινης ανάπτυξης!

Δεκ 4

O θερμός χειμώνας της ενέργειας - άρθρο στην ιστοσελίδα worldenergynews.gr

Ιδιαίτερα…θερμός είναι ο φετινός χειμώνας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς η ενεργειακή «ατζέντα» είναι ζωτικής σημασίας για την επανεκκίνηση της οικονομίας την επόμενη ημέρα της πανδημίας του κορωνοϊού, αλλά και την μετάβαση σε ένα μοντέλο χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος.
Αυτά τα δυο πράγματα είναι αλληλένδετα. Γι’ αυτό το λόγο οι «πράσινες δράσεις» είναι στην «καρδιά» του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ και του ελληνικού σχεδίου για την αξιοποίηση των 32 δις. ευρώ που μας αναλογούν.

Με δεδομένο ότι η φθηνότερη (και φιλικότερη προς το περιβάλλον…) κιλοβατώρα είναι αυτή που δεν καταναλώθηκε ποτέ, η ενεργειακή εξοικονόμηση βρίσκεται στο επίκεντρο του σχεδιασμού μας. Η αυξημένη έμφαση στον τομέα αυτό αποτυπώνεται όχι μόνο στο νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», ύψους 900 εκατ. ευρώ που ξεκινά σε λίγες ημέρες από σήμερα, αλλά και στο ότι έχουμε ζητήσει για τις σχετικές δράσεις το μεγαλύτερο κονδύλι από το Ταμείο Ανάκαμψης, 3 δις. Ευρώ ! Και τούτο διότι τα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων -που θα επεκταθούν πέρα από τις κατοικίες σε δημόσια κτίρια, ξενοδοχεία, επιχειρήσεις- εκτός από την συνεισφορά τους στην επίτευξη των κλιματικών στόχων δίνουν και μεγάλη ώθηση σε πολλούς κλάδους της αγοράς, κάτι αυτονόητα σημαντικό στην παρούσα συγκυρία.


Νομοσχέδιο για την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης

Και δεν σταματάμε εδώ. Καταθέτουμε σε δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο για την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης που προβλέπει πλαίσιο μέτρων για να επιτευχθεί ο στόχος του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα για βελτίωση κατά 38% της ενεργειακής απόδοσης έως το 2030. Ένα από τα  καινούρια στοιχεία είναι η εισαγωγή ανταγωνιστικών διαδικασιών με σκοπό την χρηματοδότηση έργων και δράσεων για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, κατ’ αντιστοιχία με τις ανταγωνιστικές διαδικασίες για τα έργα ΑΠΕ.Μέσα από τις δημοπρασίες αυτές επιδιώκεται η μόχλευση κεφαλαίων από εμπλεκόμενους στην αγορά ενέργειας φορείς, η ενίσχυση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας καθώς και η δημιουργία κινήτρων για εξοικονόμηση ενέργειας. Κριτήριο για την παροχή της οικονομικής ενίσχυσης στη διαδικασία αυτή, αποτελεί η χαμηλότερη προσφορά ανά εξοικονομούμενη μονάδα ενέργειας.

Σημαντικά βήματα πραγματοποιήθηκαν το διάστημα αυτό και για την στήριξη των ΑΠΕ και την ενίσχυση του ρόλου τους στην «πράσινη» μετάβαση. Στο χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο που ψηφίζεται τις επόμενες ημέρες στη Βουλή, περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις που όχι μόνο λύνουν με πειστικό και ολοκληρωμένο τρόπο το θέμα της ταμειακής στήριξης του Ειδικού Λογαριασμού των ΑΠΕ σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, αλλά και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη λειτουργία της αγοράς ΑΠΕ με πιο ανταγωνιστικούς όρους στο νέο περιβάλλον του TargetModel.
Είναι ρυθμίσεις που προέκυψαν μετά από ουσιαστική διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και ακολουθούν το σκεπτικό της δίκαιης κατανομής των όποιων βαρών, χωρίς υπέρμετρη επιβάρυνση κανενός μέρους. Τα δε μέτρα διαρθρωτικού χαρακτήρα δίνουν από τώρα ορατότητα για το πλαίσιο που θα ισχύει για τα έργα ΑΠΕ τα επόμενα χρόνια, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των επενδυτών.

Τα μέτρα αυτά σε συνδυασμό με την σημαντική δουλειά που έχει ήδη γίνει στο σκέλος της επιτάχυνσης και απλοποίησης της αδειοδοτικής διαδικασίας (και συνεχίζεται με εξίσου εντατικούς ρυθμούς) και την προετοιμασία του ρυθμιστικού πλαισίου για τα υβριδικά έργα, τις μονάδες αποθήκευσης, τα υπεράκτια αιολικά πάρκα και το «πράσινο» υδρογόνο -που θα ανοίξουν τη «βεντάλια» των έργων ΑΠΕ που μπορούν να κατασκευαστούν στη χώρα-, στέλνουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα: Ότι η στήριξη των επενδύσεων σε ΑΠΕ με έργα είναι αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας.


Προτεραιότητα το Target Model

Όπως προτεραιότητά μας είναι και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, που επιτυγχάνεται μέσω του TargetModel.
To νέο μοντέλο οργάνωσης της χονδρεμπορικής αγοράς είναι πραγματικότητα από την 1η Νοεμβρίου και αποτελεί μια μεγάλη μεταρρύθμιση, κάτι που υπογράμμισε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην τελευταία της έκθεση.
Στον πρώτο μήνα λειτουργίας του TargetModel παρατηρείται προσαρμογή όλων των συμμετεχόντων στις νέες συνθήκες διαπραγμάτευσης και εκκαθάρισης των συναλλαγών, παράγοντας που προοιωνίζεται την επιτυχημένη πορεία των νέων αγορών.
Σημειώνω ότι παράλληλα με τη μετάβαση στις αγορές του Target Model, το Χρηματιστήριο Ενέργειας επέκτεινε το εύρος των διαθέσιμων συμβολαίων στην Αγορά Παραγώγων, παρέχοντας τη δυνατότητα διαπραγμάτευσης και αντιστάθμισης κινδύνου στους συμμετέχοντες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Οι αυξημένες τιμές που παρουσιάζονται το τελευταίο διάστημα στην αγορά εξισορρόπησης -που έχουν ήδη μπει στο μικροσκόπιο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας- δεν θα πρέπει να συσκοτίζουν τη μεγάλη εικόνα:
Και αυτή είναι ότι σε όλες τις χώρες της ΕΕ όπου εφαρμόστηκε, το TargetModel -μετά από την μεταβατική περίοδο κατά την οποία εμφανίστηκαν δυσλειτουργίες- είχε αδιαμφισβήτητα θετικά αποτελέσματα. Είμαστε βέβαιοι ότι αυτό θα συμβεί και στην δική μας περίπτωση!


O σχεδιασμός των ιδιωτικοποιήσεων

Η αναφορά στον θερμό ενεργειακό χειμώνα που διανύουμε δεν θα ήταν ολοκληρωμένη χωρίς να μιλήσω για τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις που προχωρούν: Το θέμα της ΛΑΡΚΟ έχει πλέον μπει στην τελική ευθεία, αφού την προηγούμενη εβδομάδα δημοσιεύθηκε η πρόσκληση ενδιαφέροντος από τον Ειδικό Διαχειριστή για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας. Άμεσα θα «βγει στον αέρα» και η πρόσκληση ενδιαφέροντος από το ΤΑΙΠΕΔ, που έχει εξουσιοδοτηθεί από τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Οικονομικών να τρέξει τον διαγωνισμό για την μίσθωση των περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς συνεργάζονται στενά ώστε να διεξαχθούν παράλληλα οι δυο διαγωνισμοί, να προχωρήσει γρήγορα η διαδικασία και οι δεσμευτικές προσφορές να έχουν υποβληθεί εντός του α’ εξαμήνου του 2021. Επιδιώκουμε να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με τη συνέχιση της μεταλλευτικής και μεταλλουργικής δραστηριότητας νικελίου της ΛΑΡΚΟ με βιώσιμους όρους και χωρίς τα βάρη του παρελθόντος, κατά τρόπο που θα δημιουργεί αξία για την ελληνική οικονομία.

Εξελίξεις αναμένονται τις επόμενες ημέρες και στο θέμα της ιδιωτικοποίησης του 49% του ΔΕΔΔΗΕ, αφού το markettest -που σηματοδοτεί ουσιαστικά την εκκίνηση της διαδικασίας- θα λάβει χώρα αμέσως μετά την Επενδυτική Ημερίδα της ΔΕΗ. Εκτιμούμε ότι ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του α’ εξαμήνου του 2021. Και θα δώσει αφενός ισχυρή ταμειακή ένεση στη ΔΕΗ -διευκολύνοντας τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της-, αφετέρου θα επιταχύνει την υλοποίηση των επενδύσεων που απαιτούνται για την ανάπτυξη και ψηφιοποίηση του Δικτύου Διανομής.

Όσον αφορά στους διαγωνισμούς για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας συνεχίζεται η προετοιμασία ενόψει της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών από τα σχήματα που έχουν προεπιλεγεί στην πρώτη φάση της διαδικασίας. Το ίδιο ισχύει και για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου της Καβάλας.

Τέλος, σε λίγες ημέρες παρουσιάζεται στο Υπουργικό Συμβούλιο και το masterplan της απολιγνιτοποίησης. Αυτό σημαίνει ότι είναι έτοιμος ο «καμβάς» πάνω στον οποίο θα σχεδιαστούν και θα υλοποιηθούν οι μεγάλες επενδύσεις που θα αλλάξουν το αναπτυξιακό μοντέλο στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Αυτές θα χρηματοδοτηθούν με ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους άνω των 5 δις. ευρώ και θα στηριχθούν -όπως έχουμε ήδη πει- με γενναία φορολογικά κίνητρα, για τα οποία βρισκόμαστε σε συζητήσεις με την Κομισιόν.

Δεν θα ήταν λοιπόν υπερβολή να πούμε ότι εργαζόμαστε σκληρά για να έρθει μετά τον θερμό ενεργειακό χειμώνα μια επενδυτική άνοιξη!

Δεκ 4

Χωροταξικό: Ανάπτυξη με σεβασμό στο Περιβάλλον - άρθρο στην ιστοσελίδα news247.gr

Υπάρχουν πολλοί που διερωτώνται εάν μπορεί να συμβαδίσει η προστασία του περιβάλλοντος με την οικονομική ανάπτυξη. Την απάντηση την έχουν ήδη δώσει όλες οι προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες: Η ανάπτυξη που σέβεται το περιβάλλον είναι μονόδρομος!

Υπάρχουν άλλωστε και στην Ελλάδα παραδείγματα που δείχνουν ότι η ανάπτυξη πλήττεται από την περιφρόνηση του περιβάλλοντος. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η κατάσταση πολεοδομικής αναρχίας που επικρατεί σε περιοχές της χώρας μας όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη. Για αυτό και οι ρυθμίσεις που φέραμε ως Υπουργείο Περιβάλλοντος για την αναστολή της κατασκευής νέων ξενοδοχειακών μονάδων εκτός οικισμών μέχρι να προχωρήσουν τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια για τα δύο αυτά νησιά ήταν καλοδεχούμενες. Οι τοπικές κοινωνίες έχουν δει το τέρας της πολεοδομικής αναρχίας με τα μάτια τους. Και καταλαβαίνουν ότι η πολεοδομική τάξη είναι ο μόνος δρόμος μπροστά. Ο δρόμος που προστατεύει το περιβάλλον, που αυξάνει την αξία της περιουσίας των πολιτών, που ευνοεί την ανάπτυξη.

Αυτή την προσπάθεια υπηρετεί και το νέο νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού της χωροταξίας και της πολεοδομίας που προωθούμε. Συγκεκριμένα:

  • Ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας σε οργανωμένα επιχειρηματικά πάρκα για να προστατεύσουμε την ελληνική φύση από την ανεξέλεγκτη χωροθέτηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
  • Ενεργοποιούμε τη Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης (στηριζόμενοι στη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας). Με τον τρόπο αυτό απαντάμε σε ένα χρόνιο αίτημα- ιδίως των ιδιοκτητών διατηρητέων- και προστατεύουμε την πολιτιστική κληρονομιά.
  • Δίνουμε μεγαλύτερο συντελεστή δόμησης στα φιλικά προς το περιβάλλον κτίρια.
  • Απλοποιούμε το καθεστώς των χρήσεων γης για να το κάνουμε φιλικότερο στις επενδύσεις.
  • Εκσυγχρονίζουμε το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό για να γίνουν οι διαδικασίες πιο φιλικές για τους μηχανικούς και τους πολίτες και να εξαλειφθούν φαινόμενα διαφθοράς.
  • Απαλλάσσουμε από την ομηρία των «αιώνιων» ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων πολλούς ιδιοκτήτες σε όλη την Ελλάδα.
  • Εκσυγχρονίζουμε όλες τις διατάξεις για την προσβασιμότητα των ανθρώπων με αναπηρία όπως συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες (με σχετικές ρυθμίσεις για τα ασανσέρ και τις σκάλες).

Η σημαντικότερη όμως ρύθμιση του νομοσχεδίου αφορά τον περιορισμό της άναρχης εκτός σχεδίου δόμησης και την επιτάχυνση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων. Ρυθμίσεις που ορισμένοι ισχυρίστηκαν ότι απειλούν τη μικρή ιδιοκτησία. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Αντίθετα, για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα άνω των 4 στρεμμάτων θα συνεχίσουν να ισχύουν όσα προβλέπει η νομοθεσία μέχρι την έκδοση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων και τη λήξη των σχετικών εκκρεμοτήτων με τους δρόμους. Ενώ για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα κάτω των 4 στρεμμάτων, δίνουμε μια μεταβατική περίοδο 2 ετών, στην οποία δεν προσμετρώνται οι τυχόν καθυστερήσεις που θα προκύψουν από τα Δασαρχεία και τις Αρχαιολογικές Υπηρεσίες (άρα μπορεί να έχει κανείς στη διάθεσή του και παραπάνω χρόνο) συν 4 χρόνια ακόμα που διαρκεί η οικοδομική άδεια. Αρα, όποιος βιάζεται να χτίσει έχει τουλάχιστον 6 χρόνια στη διάθεσή του!

Αν πάλι δεν βιάζεται, μπορεί να υπαχθεί στη διαδικασία η οποία έχει ήδη ισχύσει στο 20% της χώρας που έχει Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Αναφέρομαι σε περιοχές όπως η Πάρος, η Σίφνος και η Σέριφος. Αλλά και το Λασίθι, το οποίο σε 3 Δήμους έχει τα λεγόμενα ΣΧΟΟΑΠ. Σε όλες αυτές τις περιοχές, τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια όχι μόνο δεν έχουν προκαλέσει κανένα απολύτως πρόβλημα στους ιδιοκτήτες, αλλά έχουν δημιουργήσει συνθήκες που ευνοούν την αύξηση της αξίας της περιουσίας και την προστασία του περιβάλλοντος!

Συνεπώς, τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια θα είναι βασικό εργαλείο στην προσπάθειά μας. Και για αυτό θα τα εκπονήσουμε γρήγορα και μαζικά. Ώστε από το μόλις 20% κάλυψης της χώρας σήμερα, να πάμε στο 32% το 2023 και στο 100% το 2028. Για αυτό το λόγο τα εντάξαμε στο ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης. Και προβλέπουμε τον ορισμό ειδικού Συντονιστή που θα ασχολείται αποκλειστικά με αυτό το ζήτημα. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε μείνει σε αυτό το θέμα πίσω ακόμα και από τις γειτονικές μας βαλκανικές χώρες!

Τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια θα διευκολύνουν λοιπόν την ανάπτυξη της οικοδομικής δραστηριότητας στη βάση κανόνων που σέβονται την κοινή λογική και το περιβάλλον. Η εκπόνησή τους θα ξεκινήσει από τις περιοχές όπου υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για οικιστική ανάπτυξη, δηλαδή από τις Κυκλάδες, την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, τα Ιόνια Νησιά και τις τουριστικές περιοχές. Και ακριβώς επειδή η προσπάθεια θα είναι εντατική, δεν θα υπάρξει κανένα κενό  μεταξύ της μεταβατικής περιόδου των 6 ετών που δίνουμε και της νέας πολεοδομικής πραγματικότητας.

Αυτό είναι το νομοσχέδιο-τομή του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Είναι μια μεταρρύθμιση κοινής λογικής. Μια μεταρρύθμιση ευρωπαϊκού προσανατολισμού που είναι αποτέλεσμα μακράς διαβούλευσης. Η οποία αντιμετωπίζει μια σειρά χρονιζόντων προβλημάτων της ελληνικής χωροταξίας και πολεοδομίας και εισαγάγει την Ελλάδα σε μία νέα εποχή. Στην εποχή όπου η πολεοδομική τάξη θα λειτουργήσει ως ασπίδα προστασίας του περιβάλλοντος και ως μοχλός αύξησης της αξίας της περιουσίας των Ελλήνων πολιτών. Ως καταλύτης βιώσιμης ανάπτυξης!