Ιουλ 9

Συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών και Εξωτερικού Εμπορίου της Ουγγαρίας Peter Szijjaerto

Εκτενή συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών και Εξωτερικού Εμπορίου της Ουγγαρίας Peter Szijaerto είχε σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης.

Η συζήτηση επικεντρώθηκε σε θέματα περιφερειακής ενεργειακής ασφάλειας,  με έμφαση στους εναλλακτικούς διαδρόμους τροφοδοσίας φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και τον αναδυόμενο ρόλο της Ελλάδας ως μείζον διαμετακομιστικό ενεργειακό κέντρο.

Ο κ.Χατζηδάκης υπογράμμισε την αποφασιστικότητα της ελληνικής  κυβέρνησης να συνδράμει την Ουγγαρία στην επίτευξη του στρατηγικού της στόχου για αύξηση της διαφοροποίησης των πηγών και οδεύσεων εισαγωγής φυσικού αερίου μέσω του δικτύου αγωγών TAP/IGB , έργα που  θα ολοκληρωθούν με βάση το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα .

Ιουλ 9

Πρέπει να τρέξουμε γρήγορα για να μην γίνουν τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης…«δώρον άδωρον» για την Ελλάδα - Βασικά σημεία παρέμβασης στο συνέδριο «Ενέργεια και Οικονομία-Ξεπερνώντας την πανδημία»

Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ συνιστούν μια μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία για την Ελλάδα. Η χώρα όμως θα πρέπει να κινηθεί με πολύ μεγάλες , αλλιώς ένα μεγάλο δώρο κινδυνεύει να καταστεί….δώρον άδωρον. Αυτό ήταν το βασικό μήνυμα που έστειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος  και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης κατά την διαδικτυακή του παρέμβαση στο συνέδριο «Ενέργεια και Οικονομία-Ξεπερνώντας την Πανδημία». Ο ίδιος περιέγραψε τους βασικούς άξονες του τρίτου κύκλου του «Εξοικονομώ» που έρχεται το φθινόπωρο, ενώ προανήγγειλε σύντομα τελική λύση στις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση για την διακοψιμότητα και τον προσωρινό μηχανισμό αποζημίωσης ευελιξίας (TFRM),  με θετικές επιπτώσεις για το ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας.

Ακολουθούν οι βασικές τοποθετήσεις του κ. Χατζηδάκη στη συνέντευξη που παραχώρησε στο πλαίσιο του συνεδρίου:

 

Ταμείο Ανάκαμψης

«Οι αποφάσεις για το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ θα ληφθούν σύντομα, αν όχι στην επικείμενη Σύνοδο Κορυφής (17-18 Ιουλίου), πάντως το αμέσως επόμενο διάστημα. Υπάρχουν ενστάσεις από κάποιες χώρες, αλλά όχι από  τη Γαλλία και τη Γερμανία. Οι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης συνιστούν  μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα. Αλλά για να την εκμεταλλευτούμε θα πρέπει να πάμε με πολύ μεγάλες ταχύτητες. Με βάση την πρόταση της Επιτροπής το σχετικό πρόγραμμα θα διαρκεί 4 χρόνια, ενώ οι χώρες που ενίστανται προτείνουν να περιοριστεί ο χρονικός ορίζοντας μόνο στα 2 χρόνια. Σε κάθε περίπτωση, ενώ είναι ένα μεγάλο δώρο πρέπει να  τρέξουμε πάρα πολύ γρήγορα για να μη καταστεί «δώρον άδωρον» και να αποφύγουμε τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται διαχρονικά στην Ελλάδα στο σχεδιασμό και την εφαρμογή του ΕΣΠΑ. Πρέπει να έχουμε ταχεία προετοιμασία των σχετικών προγραμμάτων, μηχανισμό γρήγορης και αποτελεσματικής εφαρμογής και συντονισμό που θα δείξει ότι η Ελλάδα δεν τα καταφέρνει καλά μονό στην αντιμετώπιση του κορωνοϊού, αλλά και στη διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων, με τρόπο πιο αποτελεσματικό από αυτόν που μέχρι τώρα έχουμε συνηθίσει.  Οι δράσεις του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν στο επίκεντρο τους την πράσινη οικονομία και την πράσινη ανάπτυξη. Περιλαμβάνουν –μεταξύ άλλων- το λεγόμενο Renovation Wave, το  κύμα αναβάθμισης εκατομμυρίων κτιρίων σε όλη την Ευρώπη, την προώθηση  των πράσινων μεταφορών (συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτροκίνησης)  και τη στήριξη των ΑΠΕ, με έμφαση στις υβριδικές τεχνολογίες και στο υδρογόνο.  Υπάρχει φυσικά και το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης για την απολιγνιτοποίηση, του οποίου οι πόροι αυξάνονται εντυπωσιακά στην Ελλάδα. Όπως υπολογίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή,  μαζί με τους εθνικούς πόρους και τη στήριξη από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μπορεί να φτάσουν στα 6,2 δισ. ευρώ»

 

«Εξοικονομώ ΙΙΙ» το φθινόπωρο- Νέα προγράμματα από το 2021

«Στο καινούριο «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον», στόχος του Υπουργείου είναι βγει στον αέρα τον Σεπτέμβριο ή το αργότερο τον Οκτώβριο, για τον προϋπολογισμό είμαστε σε διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Ανάπτυξης.  Τους επόμενους μήνες θα προχωρήσει και το πρόγραμμα «Ηλέκτρα» για τα δημόσια κτίρια.

Το «Εξοικονομώ» όπως το ξέρουμε μέχρι σήμερα θα είναι πολύ μικρό σε σχέση με τα προγράμματα που θα εφαρμοστούν στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και στην Ελλάδα από το 2021 και μετά. Διότι θα πρόκειται για προγράμματα- μαμούθ ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων.  Μας ενδιαφέρει οι όποιοι ευρωπαϊκοί πόροι να συνδυάζονται με φορολογικά κίνητρα και με τραπεζικά δάνεια, όπου απαιτείται.

Επιδιώκουμε επίσης και την ενεργοποίηση των λεγόμενων ESCOs (σ.σ. εταιρειών παροχής ενεργειακών υπηρεσιών), διότι έτσι γίνεται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και με αυτόν τον τρόπο ανοίγονται πρόσθετες δυνατότητες για τους πολίτες.  Εκτός από τις κλασικές δράσεις αναβάθμισης (όπως την αλλαγή των κουφωμάτων)  μας ενδιαφέρει να προωθήσουμε  παρεμβάσεις ενεργειακής αυτονόμησης με χρήση ΑΠΕ που εκσυγχρονίζουν τα σπίτια και τα βάζουν σε μια νέα εποχή λόγω της ανάγκης να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής».

 

 «Στα απορρίμματα,  στον 19ο αιώνα»

«Για τα απορρίμματα, υπάρχει ήδη το ΕΣΠΑ και θα επιδιώξουμε  να υπάρχει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης για διάφορες δράσεις που δεν χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ ή δεν επαρκούν οι διαθέσιμοι πόροι.  Η χώρα στα απορρίμματα είναι στον 19ο αιώνα, δεν είναι καν στον εικοστό.  Θα χρειαστεί μια γιγαντιαία προσπάθεια γιατί έχουμε μείνει πάρα πολύ πίσω. Έχουμε μπροστά μας φέτος τη δημοπράτηση 17 Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων, ενώ από συστάσεως του ελληνικού κράτους λειτουργούν 6».

 

Ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας

«Παρά τις συνήθεις παρατηρήσεις ορισμένων γραφειοκρατών από τις Βρυξέλλες, θέλω να πιστεύω ότι είμαστε σε μία τελική φάση και η Ελλάδα θα ασκήσει όλη την πίεση για να κλείσει επιτέλους η συζήτηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και να έχουμε οριστικές λύσεις στα θέματα της διακοψιμότητας και του προσωρινού μηχανισμού αποζημίωσης ευελιξίας (TFRM) που ενδιαφέρουν μεγάλους και σημαντικούς κλάδους της βιομηχανίας στη χώρα και αντιμετωπίζουν σε κάποιο βαθμό το ζήτημα του ενεργειακού κόστους.

Παράλληλα προωθούμε το Target Model, την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας μέσω της οποίας θα μπορέσουν οι βιομηχανίες αλλά και τα νοικοκυριά να έχουν καλύτερες τιμές. Ταυτόχρονα, θα επιχειρήσουμε να εκμεταλλευτούμε τους πόρους του ΕΣΠΑ  και του Ταμείου Ανάκαμψης για να ενισχυθεί η βιομηχανία, οι εργαζόμενοί της, άρα η οικονομία για την προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα. Αναφέρομαι σε δράσεις που σχετίζονται με την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, την κυκλική οικονομία, την πράσινη επιχειρηματικότητα.  Ένα μικρό, αλλά σημαντικό παράδειγμα είναι οι δράσεις για την βιομηχανία πλαστικών που ως ένα βαθμό επηρεάζεται αρνητικά από τα αναγκαία μέτρα που φέρνουμε για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης.  Εκεί συζητάμε και με το Υπουργείο Ανάπτυξης ώστε να υπάρχει χωρίς καθυστέρηση στήριξη στη βιομηχανία πλαστικών –κατά πάσα πιθανότητα από το ΕΣΠΑ- για τη μετάβαση στη νέα εποχή».

 Ηλεκτροκίνηση

«Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόδα, αλλά είναι ανάγκη περιβαλλοντική και νέος οικολογικός τρόπος μετακινήσεων. Στη Νορβηγία σήμερα  το 50% των  αυτοκινήτων που κυκλοφορούν είναι ηλεκτροκίνητα. Αλλά και στην Ολλανδία, την Γερμανία, είναι το 8%-10%  του συνόλου  των ΙΧ είναι ηλεκτροκίνητα, ενώ στην χώρα μας είναι μερικές εκατοντάδες. Επειδή αυτή είναι η διεθνής τάση, η ευρωπαϊκή πολιτική, αλλά και περιβαλλοντική ανάγκη, παρουσιάσαμε το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση που συνοδεύεται από πακέτο μέτρων-κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση που αφορά όχι μόνο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και τα ηλεκτρικά δίκυκλα και ποδήλατα. Η τιμή των αυτοκινήτων με βάση το πακέτο που ανακοινώσαμε και τα φορολογικά κίνητρα που υιοθετούνται μειώνεται κατά 25% περίπου. Μπορεί να μην είναι απολύτως συγκρίσιμη με τις τιμές των συμβατικών αυτοκινήτων, αλλά θα πρέπει να ληφθεί υπόψη  και ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν πολύ μικρότερο κόστος λειτουργίας και συντήρησης, Την ίδια στιγμή θα προχωρήσουμε ένα πρόγραμμα γρήγορης εγκατάστασης φορτιστώ για να λειτουργήσει το όλο εγχείρημα. Θα δούμε το ζήτημα σφαιρικά στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πράσινης πολιτικής που προσπαθεί το Υπουργείο να ασκήσει». 

Ιουλ 7

Ένας χρόνος σκληρής δουλειάς και μεταρρυθμίσεων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Ο  Κωστής Χατζηδάκης ανέβασε στα socialmediaβίντεο για τον απολογισμό του έργου που έγινε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τον χρόνο που πέρασε.https://www.youtube.com/watch?v=zQeLUeJMSLQ

Στο βίντεο ο Κωστής Χατζηδάκης επισημαίνει τα ακόλουθα:

«Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συμπληρώνεται ένας χρόνος σκληρής δουλειάς και μεταρρυθμίσεων. Για ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον.

 - Κρατήσαμε όρθια τη ΔΕΗ. Την εκσυγχρονίζουμε και την κάνουμε πιο πράσινη.

- Αποκρατικοποιούμε τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας.

- Ξεκινήσαμε και προχωρούμε μέχρι το Σεπτέμβριο οριστική λύση για τη ΛΑΡΚΟ.

- Υπογράφηκε η υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική για καταπολέμηση της ρύπανσης από τα φουγάρα της ΔΕΗ.

- Ξεκίνησε η απολιγνιτοποίηση, ο ρυπογόνος λιγνίτης τέλος ως το 2023 (η Πτολεμαΐδα V μέχρι το 2028).

- Ψηφίστηκε νόμος-τομή για το Περιβάλλον. Για καλύτερη προστασία της φύσης και απλούστευση των αδειοδοτήσεων, ιδιαίτερα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

- Δημοπρατούμε 17 νέες Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων – Δώσαμε λύσεις σε επείγοντα προβλήματα, όπως σε Κέρκυρα, Αίγιο, Λευκάδα.

- Αποσύρουμε τα πλαστικά μιας χρήσης.

- Ξεκινήσαμε τις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων. Κάναμε την αρχή σε Μακρόνησο και Μάνδρα.

- Παρουσιάσαμε, όπως δεσμευτήκαμε, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπλασης για το Μάτι.

- Φέραμε νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση. Με κίνητρα για ηλεκτρικά ΙΧ, σκούτερ και ποδήλατα.

- Κρατήσαμε την Ακρόπολη στο ύψος της - Μειώσαμε το ύψος των κτιρίων γύρω της στα 21 μέτρα.

- Υπογράψαμε με την Κύπρο και το Ισραήλ τη συμφωνία για τον αγωγό EastMed.

Το είπαμε, το κάναμε! Η πράσινη ανάπτυξη χρειάζεται έργο. Και αυτό κάνουμε: συγκεκριμένο και μετρήσιμο έργο».

Ιουλ 6

Βάζουμε τέρμα στον παραλογισμό και στην ταλαιπωρία των πολιτών από τους δασικούς χάρτες - Υπουργική Απόφαση για τους δασικούς χάρτες σε εφαρμογή του νέου περιβαλλοντικού νόμου

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, υπέγραψε σήμερα την Υπουργική Απόφαση για την αναμόρφωση και εκ νέου ανάρτηση των δασικών χαρτών, θέτοντας σε ισχύ τις νέες θεσμικές προβλέψεις του περιβαλλοντικού νόμου 4685/2020.

Με την Υπουργική Απόφαση μεταξύ των άλλων: Καταγράφονται οι πράξεις της διοίκησης (διοικητικές πράξεις), με τις οποίες εκτάσεις απώλεσαν τον δασικό τους χαρακτήρα πριν το 1975 με τις σχετικές συνέπειες στους νέους δασικούς χάρτες. Προβλέπονται οι διαδικασίες για την αναμόρφωση των δασικών χαρτών που αναρτήθηκαν πριν την εφαρμογή του νέου περιβαλλοντικού νόμου (συμπεριλαμβανομένων των μερικώς ή ολικώς κυρωθέντων). Οι ίδιες διαδικασίες αφορούν και τους δασικούς χάρτες οι οποίοι ήταν υπό ανάρτηση και τώρα αναμορφώνονται και μέσα στο επόμενο δίμηνο (30/9) θα αναρτηθούν. Προβλέπονται επίσης οι διαδικασίες για τη γρήγορη εξέταση των πρόδηλων σφαλμάτων και των αντιρρήσεων.

Για το θέμα αυτό ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Με την απόφαση αυτή ολοκληρώνουμε το νέο θεσμικό πλαίσιο για τους δασικούς χάρτες που θεσπίστηκε με τον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020. Αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα και τις στρεβλώσεις που διαπιστώθηκαν μέχρι σήμερα στην κατάρτιση των δασικών χαρτών και βάζουμε τέρμα στον παραλογισμό του κράτους και την ταλαιπωρία των πολιτών.

 Βάζουμε τέρμα στο παραλογισμό του κράτους, που ενώ από την εποχή του Ελευθέριου Βενιζέλου ή του Κωνσταντίνου Καραμανλή έχει παραχωρήσει με επίσημες αποφάσεις εκτάσεις στους αγρότες, θεωρώντας ότι δεν είναι δασικές, με τους δασικούς χάρτες  αμφισβήτησε τις ίδιες της αποφάσεις του.

 Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι 170.000 οικογένειες υπέβαλλαν αντιρρήσεις για τους δασικούς χάρτες στο ήμισυ της επικράτειας. Με την Υπουργική Απόφαση τίθενται σαφείς κανόνες κατ’ εφαρμογή του νέου νόμου ώστε να δοθούν απλές και δίκαιες λύσεις  για το θέμα».

 Αναλυτικότερα, με την Υπουργική Απόφαση με θέμα «Καθορισμός των διοικητικών πράξεων, των λοιπών πρόσφορων στοιχείων, των τεχνικών προδιαγραφών και της διαδικασίας για την αυτεπάγγελτη αναμόρφωση, κατάρτιση και ανάρτηση των δασικών χαρτών κατά το άρθρο 48 του ν. 4685/2020 (ΦΕΚ Α 92)», μεταξύ άλλων:

  1. Καταγράφονται οι πράξεις της διοίκησης (διοικητικές πράξεις) που ενσωματώνονται πλέον στους νέους δασικούς χάρτες. Οι πράξεις αυτές γίνονται βασικό και αναπόσπαστο στοιχείο των δασικών χαρτών για τη σωστή απεικόνιση του χαρακτήρα των εκτάσεων.

Έτσι, αποτυπώνονται και οριοθετούνται για πρώτη φορά οι εκτάσεις που απώλεσαν το δασικό τους χαρακτήρα πριν το 1975, με νόμιμες πράξεις της διοίκησης και διατηρούν σήμερα τη χρήση που τους αποδόθηκε, με αποτέλεσμα να μη θεωρούνται ότι διέπονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.

Αυτές οι διοικητικές πράξεις είναι:

  • Αποφάσεις των Επιτροπών Απαλλοτριώσεων για το σύνολο των εκτάσεων που επελήφθησαν, οι οποίες απέδωσαν γεωργική, κτηνοτροφική ή μικτή (γεωργοκτηνοτροφική) χρήση.
  • Παραχωρητήρια αγροτικών κλήρων εκδοθέντα κατ’ εφαρμογή της αγροτικής νομοθεσίας.
  • Αποφάσεις κύρωσης διανομών και αναδασμών για το σύνολο των εκτάσεων που αναφέρονται στα σχετικά κτηματολογικά διαγράμματα, οι οποίες φέρουν διακριτό αριθμό τεμαχίου και τους αποδόθηκε χρήση γεωργική, κτηνοτροφική ή μικτή (γεωργοκτηνοτροφική) χρήση.
  • Αποφάσεις Υπουργού Γεωργίας ή Νομάρχη, δια των οποίων δόθηκαν άδειες για κατάτμηση - αγοραπωλησία αγροτικών εκτάσεων με γεωργική ή κτηνοτροφική ή μικτή (γεωργοκτηνοτροφική) χρήση.
  • Αποφάσεις Υπουργού Γεωργίας περί παραχώρησης γαιών σύμφωνα με τις διατάξεις του Αγροτικού Κώδικα.
  • Άδειες Υπουργού Γεωργίας προς σύναψη συμφωνιών εκούσιας μεταβίβασης καλλιεργήσιμων εκτάσεων προς ακτήμονες καλλιεργητές ή κύρωσης των ήδη συναφθεισών, σύμφωνα με τον Αγροτικό Κώδικα.
  • Αποφάσεις Επιτροπών Απαλλοτριώσεων περί παραχώρησης αγροτικών δημοσίων κτημάτων (Ιμλιακίων), μπασταινουχικών κτημάτων, εξαγορασθεισών εμφυτεύσεων και εμφυτευτικών γαιών Κρήτης.
  • Αποφάσεις διάθεσης εξαγορασθέντων από το Δημόσιο κτημάτων, δυνάμει ειδικών νόμων.
  • Ειδικά Αγροτικά Μητρώα (Αμπελουργικό και Ελαιουργικό μητρώο), στα οποία περιλαμβάνονται εκτάσεις οι οποίες καταλαμβάνονται από νόμιμες πράξεις της Διοίκησης.
  • Διοικητικές πράξεις που αναφέρονται σε απαλλοτριώσεις και μεταβιβάσεις εκτάσεων με σκοπό τη βιομηχανική ή τουριστική ανάπτυξη ή άδειες εγκατάστασης παραγωγικών βιομηχανικών μονάδων ή τουριστικών μονάδων και σχετικές άδειες λειτουργίας τους, ανεξαρτήτως του οργάνου από το οποίο εκδόθηκαν.
  • Επίσης, πράξεις της Διοίκησης (αποφάσεις Νομάρχη, Προεδρικά Διατάγματα) καθορισμού ορίων οικισμών, σύμφωνα με τις διατάξεις των προεδρικών διαταγμάτων 21.11/1.12.1979 (Δ΄ 693), 2.3/13.3.1981 (Δ΄ 138) ή 24.4/3.5.1985 (Δ΄ 181). Οι περιοχές για τις οποίες υφίστανται εγκεκριμένα σχέδια πόλεως ή καταλαμβάνονται υπό οικισμών, τα όρια των οποίων έχουν εγκριθεί με πράξεις της Διοίκησης, σύμφωνα με τις διατάξεις των προεδρικών διαταγμάτων 21.11/1.12.1979 (Δ΄ 693), 2.3/13.3.1981 (Δ΄ 138) ή 24.4/3.5.1985 (Δ΄ 181) ή βρίσκονται εντός ορίων εγκεκριμένων πολεοδομικών μελετών ή ρυμοτομικών σχεδίων και όπως τα όρια αυτά έχουν εφαρμοσθεί στο έδαφος ή πρόκειται περί οικοδομήσιμων εκτάσεων των οικιστικών περιοχών του ν. 947/1979 ή αποτελούν εκτάσεις Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων, που οργανώθηκαν, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4458/1965, όπως τροποποιήθηκε με το ν. 742/1977, καθώς και τις διατάξεις του ν. 2545/ 1997 και όπως ορίζονται στην παρ. 4 του άρθρου 41 του ν. 3982/2011 (Α΄ 143) για τις οποίες έχει εγκριθεί η οριοθέτηση ή το ρυμοτομικό τους σχέδιο ή είναι περιοχές βιομηχανικών βιοτεχνικών εγκαταστάσεων που περιλαμβάνονται σε ζώνες οικιστικού ελέγχου του άρθρου 29 του ν. 1337/1983 (Α’ 33), ως προς τα ακίνητα επί των οποίων έχουν εγκατασταθεί επιχειρήσεις, κατόπιν ισχυουσών αδειών ή άλλων διοικητικών πράξεων που καλύπτονται από το τεκμήριο νομιμότητας ή βεβαιώσεων ή άλλων εγγράφων πληροφοριακού χαρακτήρα του αρμοδίου Δασάρχη ή του Διευθυντή Δασών ότι δεν εμπίπτουν σε δάσος ή δασική έκταση.
  1. Προβλέπεται ότι, για τη συλλογή των σχετικών διοικητικών πράξεων μεριμνά η Γενική Διεύθυνση Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, θα συγκεντρωθούν από Υπουργεία και λοιπούς φορείς της Κεντρικής Κυβέρνησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το ψηφιακό αρχείο δεδομένων της ΑΓΡΟΓΗ Α.Ε., δια του Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε) και άλλα διαθέσιμα γεωχωρικά δεδομένα απεικόνισης διοικητικών πράξεων που οφείλονται να απεικονίζονται στους νέους δασικούς χάρτες.

Η ιεράρχηση των εν λόγω ψηφιακών δεδομένων καθορίζεται ως εξής:

  1. Στοιχεία από ψηφιακά αρχεία φορέων που εξέδωσαν τις πράξεις.
  2. Το ψηφιακό αρχείο δεδομένων της ΑΓΡΟΓΗ Α.Ε.
  3. Θέση επί των ενιαίων χαρτογραφικών υποβάθρων «Ελληνικού Κτηματολογίου».
  4. Στοιχεία «Ελληνικού Κτηματολογίου».
  5. Στοιχεία που προσκομίζονται από πολίτες.
  6. Μητρώα που περιλαμβάνουν τις διοικητικές πράξεις.
  1. Οι δασικοί χάρτες αναμορφώνονται, σε όποιο στάδιο της διαδικασίας κύρωσης κι αν βρίσκονται, προκειμένου να συμπεριλάβουν τις προβλεπόμενες διοικητικές πράξεις. Στο πλαίσιο αυτό, οι δασικοί χάρτες που αναρτήθηκαν πριν την ισχύ του νέου περιβαλλοντικού νόμου (συμπεριλαμβανομένων των μερικώς ή ολικώς κυρωθέντων), αφού αναμορφωθούν και διορθωθούν, θα αναρτηθούν εκ νέου στο σύνολο τους.
  2. Οι αιτήσεις για διόρθωση των πρόδηλων σφαλμάτων, επί των αναρτώμενων δασικών χαρτών, υποβάλλονται εφεξής αποκλειστικά ηλεκτρονικά, στον  διαδικτυακό τόπο του Ελληνικού Κτηματολογίου (παρ. 11 του άρθρου 13 ν. 3889/2010) μέσα σε 105 μέρες από την πρόσκληση που αναρτάται (παρ. 1 του άρθρου 15 ν. 3889/2010).
  3. Επίσης, σε συμμόρφωση με την πρόσφατη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι δεκάδες χιλιάδες αιτήσεις διόρθωσης προδήλων σφαλμάτων που είχαν υποβληθεί και απορριφθεί (είτε σιωπηρά, είτε διότι δεν θεωρήθηκαν ότι εμπίπτουν στην κατηγορία διόρθωσης προδήλων σφαλμάτων) παραπέμπονται, με επιμέλεια της Διοίκησης, ώστε να εξεταστούν ως εμπροθέσμως ασκηθείσες αντιρρήσεις από τις Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ) των δασικών χαρτών. Έτσι, οι θιγόμενοι πολίτες ανακτούν το δικαίωμα να προβάλουν και να εξεταστούν οι προβαλλόμενοι ισχυρισμοί τους. Οι  Διευθύνσεις Δασών θα προωθήσουν, με επιμέλεια τους, τις σχετικές αιτήσεις στις ΕΠΕΑ προς εξέταση, με ταυτόχρονη ενημέρωση του διοικουμένου. Η διαδικασία αυτή θα ακολουθείται και στις νέες αιτήσεις διόρθωσης προδήλων οι οποίες πλέον δεν θα απορρίπτονται, αλλά θα παραπέμπονται να εξεταστούν ως αντιρρήσεις.
  4. Προβλέπεται ότι, κατά των εκ νέου αναρτηθέντων χαρτών δύνανται να υποβάλλουν αντιρρήσεις – σε προθεσμία 105 ημερών - όσοι πολίτες δεν είχαν ασκήσει αντίρρηση ενώ, όσοι έχουν ασκήσει, δύνανται να υποβάλλουν πρόσθετους ισχυρισμούς που αφορούν στη σύννομη αλλαγή χρήσης, σύμφωνα με τις ευεργετικές διατάξεις του άρθρου 48 του ν. 4685/2020.
Ιουλ 6

Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αφήνουμε τα έργα μας να μιλήσουν για εμάς - άρθρο στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αφήνουμε τα έργα μας να μιλήσουν για εμάς:

Για το περιβάλλον κινηθήκαμε αμέσως. Ξεκινήσαμε την απολιγνιτοποίηση: Στόχος να κλείσουν όλες οι λιγνιτικές μονάδες μέχρι το 2023 (μόνο η Πτολεμαϊδα V θα συνεχίσει μέχρι το 2028). Βάλαμε προτεραιότητα την ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων: δώσαμε λύση σε Κέρκυρα, Αίγιο και Λευκάδα, δρομολογήσαμε τη δημοπράτηση 17 νέων Μονάδων και επιβάλλαμε ενιαίο τέλος στις πλαστικές σακούλες. Έχουμε έτοιμο το νομοσχέδιο για την απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης από τον Ιούλιο του 2021. Με τον περιβαλλοντικό νόμο φέραμε ευρωπαϊκές ρυθμίσεις για τις Natura, οι οποίες τώρα θα έχουν πολύ περισσότερους πόρους. Ενώ στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα αναδασώσεων πήγαμε από το “0” στα 100 εκατομμύρια προτάσεις. Ξεκινήσαμε τις κατεδαφίσεις των αυθαιρέτων: Βάζουμε τάξη στη Μάνδρα και το Μάτι, αλλά και σε όλη την Ελλάδα με 1.108 προγραμματισμένες κατεδαφίσεις. Επεξεργαζόμαστε τώρα το πολεοδομικό νομοσχέδιο που: Επιταχύνει τον χωροταξικό σχεδιασμό. Αποσαφηνίζει την εκτός σχεδίου δόμηση. Εισάγει το θεσμό της Ψηφιακής Τράπεζας Γης. Τέλος, μειώσαμε το ύψος των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη στα 21 μέτρα, έμπρακτα κρατώντας την στο ύψος της!

Και στην ενέργεια όμως δεν καθυστερήσαμε: πρώτη προτεραιότητα ήταν η διάσωση της ΔΕΗ. Το πετύχαμε με τα μέτρα του 2019. Συνεχίσαμε για την εξυγίανσή της και βρισκόμαστε σε καλό δρόμο σύμφωνα με τα πρώτα οικονομικά αποτελέσματα. Στηρίξαμε και συνεχίζουμε να στηρίζουμε τον ενεργειακό κλάδο κατά την πανδημία με σχετικές ρυθμίσεις. Ενώ παράλληλα προωθούμε αποφασιστικά τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις: Η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας προχωρούν με έντονο ενδιαφέρον, ενώ δρομολογούμε- με διαφορετικές ταχύτητες ανάλογα με την περίπτωση- τις σχετικές διαδικασίες στον ΑΔΜΗΕ, το ΔΕΔΔΗΕ, την υποθαλάσσια δεξαμενή της Καβάλας, τα ΕΛΠΕ και τη ΛΑΡΚΟ (για την οποία το θέμα θα επιλυθεί τους επόμενους μήνες). Ολοκληρώθηκε ο δεύτερος κύκλος του “Εξοικονομώ” και ήδη σχεδιάζουμε τον τρίτο. Κινηθήκαμε δυναμικά για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών: Υπογράφηκαν οι συμβάσεις για τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής με στόχο ολοκλήρωσης το 2023. Υπογράψαμε επίσης με το Ισραήλ και την Κύπρο τη συμφωνία για τον αγωγό East Med, η οποία ενισχύει τη γεωστρατηγική μας θέση και την ενεργειακή μας ασφάλεια. Τέλος, βάζουμε την Ελλάδα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης με το νομοσχέδιο κινήτρων που φέρνουμε για τα ηλεκτρικά ΙΧ, σκούτερ και ποδήλατα.