Οκτ 11

Ομιλία στο συνέδριο Athens Investment Forum: Οι προτεραιότητες της ενεργειακής πολιτικής

Τις προτεραιότητες της ενεργειακής πολιτικής της κυβέρνησης περιέγραψε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης κατά την σημερινή ομιλία του στο συνέδριο Athens Investment Forum.

Ξεκινώντας την τοποθέτησή του με το θέμα της ΔΕΗ, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι μετά την αντιμετώπιση του προβλήματος της ρευστότητας χάρη στα μέτρα που ελήφθησαν γρήγορα και ήταν χωρίς αμφιβολία αποτελεσματικά, ακολουθεί η ανηφόρα των διαρθρωτικών μέτρων. Αυτά περιλαμβάνουν την απολιγνιτοποίηση, την μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, την απελευθέρωση της επιχείρησης από τους περιορισμούς της νομοθεσίας για τις ΔΕΚΟ και το θαρραλέο άνοιγμα στην αγορά των ΑΠΕ.

Ως δεύτερη προτεραιότητα έθεσε την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, που θα αφορά τόσο τα δίκτυα όσο και την εμπορία και μπορεί να φτάσει έως το 100% της συμμετοχής του Δημοσίου. Το σχετικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί εντός του Οκτωβρίου, μαζί με τις ρυθμίσεις για τη ΔΕΗ και το ευρύτερο πλαίσιο της απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας. Όπως είπε, «στόχος είναι να πάμε στο target model και σε μια πραγματικά ανταγωνιστική αγορά».

Όσον αφορά στον περιορισμό του μεριδίου του κράτους στα ΕΛΠΕ, ο υπουργός ΠΕΝ σημείωσε ότι συνεχίζεται η πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης στη βάση των δεσμεύσεων που είχε αναλάβει και διερευνώνται όλες οι επιλογές.

Συνέχεια των πολιτικών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί άλλωστε και η κύρωση των συμβάσεων για τους υδρογονάνθρακες, με τον υπουργό να σημειώνει ότι ενώ οι τελευταίες συμβάσεις υπεγράφησαν από την τότε κυβέρνηση στις 27 Ιουνίου, ο ΣΥΡΙΖΑ –ως αξιωματική αντιπολίτευση- βρέθηκε σχεδόν απέναντι, καθώς στην ψηφοφορία στη Βουλή οι περισσότεροι βουλευτές του ψήφισαν «παρών».

Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στο ταξίδι του στη Σόφια για την υπογραφή της Διακυβερνητικής Συμφωνίας για τον αγωγό IGB, επισημαίνοντας ότι ένα τόσο σημαντικό project,που ξεκίνησε από τον ίδιο πριν δέκα χρόνια, χρειάστηκε τόσο καιρό για να αρχίσει να υλοποιείται. Τόνισε επίσης ότι στο πλαίσιο της ενίσχυσης της γεωστρατηγικής θέσης της χώρας εντάσσεται και η στήριξη μιας σειράς άλλων μεγάλων έργων, όπως ο σταθμός αποθήκευσης LNG (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη και ο αγωγός φυσικού αερίου East Med μεταξύ Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας-Ιταλίας.

Εκτενή αναφορά έκανε ο υπουργός ΠΕΝ στην ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ, για την οποία τόνισε ότι καταβλήθηκε πολύ μεγάλη προσπάθεια από το καλοκαίρι και μετά για να υλοποιηθεί ως ενιαίο project. Ειδικά το Σεπτέμβριο, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι με πρωτοβουλία του υφυπουργού Ενέργειας κ. Γεράσιμου Θωμά έγιναν συζητήσεις με συμμετοχή του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς του Βελγίου, του Euroasia Interconnector και του ΑΔΜΗΕ. Όμως, οι προτάσεις που κατατέθηκαν προς τον ΑΔΜΗΕ δεν ήταν ώριμες και δεν μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές από την ελληνική πλευρά γιατί θα οδηγείτο το έργο σε καθυστερήσεις και θα έμενε στον αέρα το θέμα της υποθαλάσσιας διασύνδεσης της Κρήτης που είναι μεγάλης εθνικής σημασίας. «Η άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου αποτελεί προτεραιότητα για τον πρωθυπουργό και για εμένα προσωπικά. Είμαστε έτοιμοι από αύριο κιόλας να ξεκινήσουμε εντατικές και παραγωγικές διαπραγματεύσεις, ώστε να προχωρήσει η διασύνδεση της Κρήτης με την Κύπρο και στη συνέχεια με το Ισραήλ. Πιστεύουμε ότι διασφαλίζονται όλες οι προϋποθέσεις της διαλειτουργικότητας», κατέληξε.

Στη συνέχεια της ομιλίας του, ανέπτυξε τους βασικούς άξονες του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), με έμφαση στην αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ κατά 35% το 2030 και τον εξίσου φιλόδοξο στόχο που έχει τεθεί για τη διείσδυση των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή. «Είμαστε σε επαφή και με τη ΡΑΕ για να φέρουμε όλες τις νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις που απαιτούνται για την επιτάχυνση και απλοποίηση των αδειοδοτικών διαδικασιών για τις ΑΠΕ».

Ειδική μνεία έκανε ο υπουργός ΠΕΝ και στο πλέγμα δράσεων για την εξοικονόμηση ενέργειας, από το «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον» του οποίου προανήγγειλε την τρίτη φάση -που θα ανεβάσει το ύψος του συνολικού προϋπολογισμού του προγράμματος στο 1 δις. ευρώ-, έως το τροποποιημένο πρόγραμμα ΗΛΕΚΤΡΑ για την ενεργειακή αναβάθμιση των δημοσίων κτιρίων και την εκπόνηση ολοκληρωμένου σχεδίου για την ηλεκτροκίνηση από την Διυπουργική Επιτροπή των Υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος.

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, o κ. Χατζηδάκης προανήγγειλε παρεμβάσεις ευρείας κλίμακας από το ΥΠΕΝ αφενός για τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις (πέραν όσων προβλέπονται στο διυπουργικό νομοσχέδιο που θα έρθει σύντομα στη Βουλή) αφετέρου για τις χρήσεις γης και τα χωρικά σχέδια. Όπως είπε, «θα προχωρήσουμε τις ενεργειακές επενδύσεις με θάρρος, σεβασμό στο Σύνταγμα, την κοινή λογική και τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές. Λέμε «ναι» στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά δεν θα γίνουμε δέσμιοι προκαταλήψεων που εμποδίζουν τη χώρα να ακολουθήσει το δρόμο πιο προηγμένων ευρωπαϊκών κρατών».

Οκτ 11

Αναβάθμιση των Φορέων Διαχείρισης των Προστατευόμενων Περιοχών ακολουθώντας τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές.

Πραγματοποιήθηκε σήμερα με πολύ μεγάλη συμμετοχή η ημερίδα- διαβούλευση για τους Φορείς Διαχείρισης των Προστατευόμενων Περιοχών (ΦΔΠΠ), που διοργάνωσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

 

Παρόντες στην ημερίδα-διαβούλευση ήταν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Δημήτρης Οικονόμου, ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, κ. Κωνσταντίνος Αραβώσης, και ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης

 

Επιπλέον στην ημερίδα μεταξύ των άλλων συμμετείχαν: Ο περιφερειάρχης Αττικής, κ. Γιώργος Πατούλης, ο περιφερειάρχης Ηπείρου, κ. Αλέκος Καχριμάνης, εκπρόσωποι των υπόλοιπων περιφερειών, δήμαρχοι και άλλοι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι πρόεδροι και συντονιστές των 36 ΦΔΠΠ. Εκπρόσωποι των εργαζομένων στους ΦΔΠΠ. Εκπρόσωποι της επιστημονικής κοινότητας. Εκπρόσωποι των 20 ΜΚΟ, που εμπλέκονται στους ΦΔΠΠ. Εκπρόσωποι επαγγελματικών φορέων. Αρμόδιες και συναρμόδιες για τους ΦΔΠΠ υπηρεσίες του ΥΠΕΝ.

 

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, στην εισαγωγική ομιλία του, μεταξύ άλλων, είπε τα ακόλουθα:

 

  1. Το περιβάλλον βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας όχι μόνο του δικού μας υπουργείου, αλλά και του πρωθυπουργού προσωπικά. Δεν είναι τυχαίο ότι διάλεξε το βήμα των Ηνωμένων Εθνών, ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης για να μιλήσει για την πολιτική απολιγνιτοποίησης της χώρας, για την οποία θέλω να υπογραμμίσω ότι εμείς είμαστε η πρώτη κυβέρνηση η οποία όχι μόνο μιλάει, αλλά ξεκινάει να την κάνει πράξη.

  2. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι ανοιχτό στο διάλογο γιατί θεωρούμε ότι δεν έχουμε την «εξ’ αποκαλύψεως» αλήθεια. Ο διάλογος αυτός γίνεται χωρίς προειλημμένες αποφάσεις.

  3. Τα σημαντικότερα 7 προβλήματα των Φορέων Διαχείρισης που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε είναι:

  • Η παραπομπή της Ελλάδας στο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για θέματα βιοποικιλότητας.

  • Υπάρχουν 36 Φορείς σε όλη τη χώρα. Πολλοί από τους Φορείς αυτούς, παρά τις προσπάθειες των ανθρώπων που είναι στα διοικητικά συμβούλια, υπολειτουργούν και αρκετοί στην ουσία δεν λειτουργούν καθόλου (και αναφέρομαι στους 8 Φορείς που ιδρύθηκαν το 2018). Αυτοί ουσιαστικά υπάρχουν μόνο στα χαρτιά.

  • Υπάρχουν Διοικητικά Συμβούλια που αδυνατούν να σχηματίσουν καν απαρτία.

  • Οι Φορείς διαθέτουν περιορισμένα μέσα και ασαφείς αρμοδιότητες.

  • Υπάρχουν μεγάλα προβλήματα συντονισμού με το κεντρικό κράτος και την τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς και ζητήματα στην εποπτεία.

  • Πολλοί Φορείς δεν έχουν διαχειριστική επάρκεια και αδυνατούν να απορροφήσουν πόρους από το πρόγραμμα του Υπουργείου, το ΥΜΕΠΕΡΑΑ για να υλοποιήσουν τις απαραίτητες δράσεις για τις περιοχές ευθύνης τους.

  • Δεν υπάρχει η δυνατότητα για τους Φορείς να εξασφαλίζουν έσοδα από κάποιες ήπιες παραγωγικές δραστηριότητες, όπως γίνεται έχω δει σε άλλες χώρες.

  1. Θέλουμε να προχωρήσουμε σε αναβάθμιση των φορέων, εξασφαλίζοντας ένα καλύτερο διοικητικό μοντέλο. Σ’ αυτό το πλαίσιο πρέπει να δούμε το ρόλο των Περιφερειών και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Επιπλέον πρέπει να δούμε το θέμα μιας πιο ουσιαστικής χρηματοδότησης των φορέων.

  2. Πρέπει να δούμε τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές. Ας δούμε τι κάνει η Ιταλία, ας δούμε τι κάνει η Ισπανία, ας δούμε τι κάνει η Αυστρία, ας δούμε τι γίνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη. Και ας το προσαρμόσουμε στα δικά μας δεδομένα. Και αν κάνουμε κάτι διαφορετικό από αυτό που κάνουν όλοι αυτοί, δεν νομίζω ότι όλοι αυτοί μαζί κάνουν λάθος και εμείς κάνουμε το σωστό, γιατί διαφορετικά θα είχαν παραπεμφθεί αυτοί στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι εμείς. Διότι εμείς έχουμε παραπεμφθεί.

  3. Θέλω να ταυτιστώ με ένα συγκεκριμένο και μετρήσιμο έργο για το περιβάλλον. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση θέλω να ταυτιστώ με μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πολιτική πραγματικής και όχι θεωρητικής προστασίας του πλούτου της χώρας μας, που είναι οι περιοχές Natura, που είναι οι προστατευόμενες περιοχές.

 

 

 

Οκτ 11

Με τον ΣΥΡΙΖΑ σηκώνω τα χέρια ψηλά... - συνέντευξη στην εφημερίδα ΤΟ ΕΘΝΟΣ

Τα βήματα για την σωτήρια της ΔΕΗ περιγράφει στο “Έθνος της Κυριακής ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας και επισημαίνει ότι “η πιθανότητα ιδιωτικοποίησης της δεν μας απασχολεί αυτήν τη στιγμή καθώς δεν υπάρχει κανείς ενδιαφερόμενος”. Ο Κωστής Χατζηδάκης μιλά για υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με τα ΕΛΠΕ και απαντά στις κατηγορίες της αξιωματικής αντιπολίτευσης για ακροδεξιά στροφή της ΝΔ στο Μεταναστευτικό.

  1. Με ποιον τρόπο μπορεί να υποχρεωθεί η Τουρκία να εφαρμόσει τη συμφωνία της με την ΕΕ, όταν οι πιέσεις, που της ασκήθηκαν στο παρελθόν απέβησαν άκαρπες; Και πως θα καταστεί εφικτή μία δικαιότερη κατανομή μεταξύ των κρατών–μελών της ΕΕ;

 

Ο κ. Τσίπρας μιλούσε για ανοιχτά σύνορα. Ενώ εμείς αντιμετωπίζουμε το μεταναστευτικό ζήτημα με σχέδιο και υπευθυνότητα. Η Ελλάδα ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της- στη βάση της συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας- και προχωρά στην αλλαγή του πλαισίου για το άσυλο, ώστε να παίρνονται ταχύτερες αποφάσεις και με στόχο την επαναπροώθηση όσων δεν το δικαιούνται. Οφείλει όμως και η Τουρκία να εκπληρώσει το δικό της μερίδιο υποχρεώσεων. Για αυτό ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε μια αρχική συζήτηση με τον κ. Ερντογάν στα πλαίσια του ΟΗΕ. Μένει να φανεί κατά πόσο θέλει η Τουρκία έναν ειλικρινή διάλογο. Πέραν αυτών, οι προσπάθειες διεθνοποίησης του ζητήματος θα συνεχιστούν σε όλα τα επίπεδα. Περιλαμβανομένης της ΕΕ, η οποία οφείλει να επιδείξει αλληλεγγύη στην Ελλάδα και τις άλλες χώρες του Νότου που αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο βάρος. Για αυτό: Ζητάμε ενισχυμένη παρουσία της Frontex και του ΝΑΤΟ. Αναπτύσσουμε πρωτοβουλία από κοινού με την Κύπρο και τη Βουλγαρία στο συμβούλιο ευρωπαίων υπουργών Δικαιοσύνης και Εσωτερικών στις 7-8 Οκτωβρίου. Προετοιμάζουμε πρωτοβουλία για τη συμπερίληψη του θέματος στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 17-18 Οκτωβρίου.

 

  1. Η αξιωματική αντιπολίτευση κάνει λόγο για ακροδεξιά στροφή της κυβέρνησης στο Μεταναστευτικό. Τι απαντάτε;

 

Σε αντίθεση με το ΣΥΡΙΖΑ, δεν πιστεύουμε ότι μπορεί να μπαίνει στη χώρα όποιος θέλει χωρίς έλεγχο. Ήταν άλλωστε τέτοιες λογικές που οδήγησαν στη Μόρια, που χαρακτηρίστηκε από το BBC πέρυσι το καλοκαίρι το χειρότερο στρατόπεδο προσφύγων στη Γη. Το δικό μας σχέδιο για το μεταναστευτικό περιλαμβάνει μέτρα κοινής λογικής. Κινούμαστε μακριά από ακρότητες. Κινούμαστε σύμφωνα με τις καλύτερες διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές σε σχέση με τα ασυνόδευτα παιδιά και τους πρόσφυγες που πραγματικά δικαιούνται άσυλο. Παράλληλα, δίνουμε έμφαση στην αποτροπή και ανάσχεση των μεταναστευτικών ροών. Επαναπροωθούμε όσους κάνουν κατάχρηση του δικαιώματος του ασύλου. Αποσυμφορούμε τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου με τη μεταφορά μεταναστών στην ενδοχώρα και ισότιμη κατανομή, ώστε καμία περιφέρεια να μην επιβαρυνθεί δυσανάλογα. Πιστεύω ότι μπορούμε να εφαρμόσουμε τις διεθνείς συνθήκες, όσα λέει η ΕΕ και όσα επιτάσσει η ελληνική ανθρωπιά, χωρίς η Ελλάδα να γίνει ξέφραγο αμπέλι.

 

 

  1. Μολονότι ο πρωθυπουργός διεμήνυσε πως δεν θα μετατρέψει τη Βουλή σε βιομηχανία εξεταστικών, η ΝΔ προχωρά σε προανακριτική για το ρόλο του Δημήτρη Παπαγγελόπουλου στην υπόθεση της Novartis. Εκτιμάτε ότι συναίνεση και προανακριτική συμβαδίζουν και τι απαντάτε στον ΣΥΡΙΖΑ, που κάνει λόγο για πολιτική δίωξη;

 

Η πλειοψηφία της Νέας Δημοκρατίας στη Βουλή επιχειρεί να αποφύγει δύο λάθη. Το ένα λάθος θα ήταν το κουκούλωμα της υπόθεσης, που πιστεύω δεν το θέλει κανείς. Το άλλο θα ήταν αυτό που λέτε, η δίωξη των πολιτικών μας αντιπάλων. Για αυτό το λόγο είπαμε ότι στην περίπτωση πρώην πρωθυπουργών θα πρέπει να υπάρχουν ατράνταχτα στοιχεία και ξεχωρίσαμε την περίπτωση του κ. Τσίπρα από αυτήν του κ. Παπαγγελόπουλου. Και η δική μας προσοχή άλλωστε βρίσκεται στα θέματα της οικονομίας και ανάταξης της χώρας και δεν θέλουμε να δηλητηριαστεί το πολιτικό κλίμα στη χώρα. Θα κινηθούμε θεσμικά και σοβαρά. Ξεκαθαρίζουμε όμως ότι ουδείς είναι υπεράνω των νόμων.

 

  1. Ποια είναι τα επόμενα βήματα για τη σωτηρία της ΔΕΗ; Υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την πιθανότητα μερικής ιδιωτικοποίησης της;

 

Ο άμεσος κίνδυνος κατάρρευσης της ΔΕΗ αποφεύχθηκε. Ο ορκωτός ελεγκτής της επιχείρησης, η Ernst & Young, στην έκθεση που εξέδωσε στο τέλος Σεπτεμβρίου, ήρε τις αμφιβολίες που είχε εκφράσει τον περασμένο Απρίλιο σχετικά με τη βιωσιμότητα της επιχείρησης. Ο λόγος ήταν τα μέτρα που πήραμε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, που έδωσαν προοπτική στη ΔΕΗ. Βεβαίως η κατάσταση της εταιρείας δεν έγινε παραδεισένια. Για αυτό το λόγο, προωθούμε μια σειρά από διαρθρωτικά μέτρα. Το πρώτο είναι η σταδιακή απόσυρση λιγνιτικών μονάδων με τελικό όριο, όπως είπε ο πρωθυπουργός, το 2028. Είναι ένα φιλόδοξο σχέδιο που συνδυάζει τις οικονομικές ανάγκες της ΔΕΗ- καθώς ο λιγνίτης γίνεται ασύμφορος- με την προστασία του περιβάλλοντος. Δεύτερον, καταθέσαμε ρύθμιση που καταργεί τις ΝΟΜΕ, το μέτρο του ΣΥΡΙΖΑ που ζημίωσε τη ΔΕΗ 600 εκατ. προς όφελος των ιδιωτικών συμφερόντων. Τρίτον, θα την απελευθερώσουμε με σχετικό νόμο από το ζουρλομανδύα του νόμου περί ΔΕΚΟ. Τέταρτον, προωθούμε τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, προκειμένου να ενισχυθεί ταμειακά η ΔΕΗ. Τέλος, την ενθαρρύνουμε να κάνει άνοιγμα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Τα μέτρα αυτά είναι μέρος των συζητήσεων με τις Βρυξέλλες για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας για να εξυπηρετούνται καλύτερα επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Το αποτέλεσμα των συζητήσεων θα γίνει γνωστό περί τα μέσα Νοεμβρίου. Η πιθανότητα ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ δεν μας απασχολεί αυτή τη στιγμή, καθώς δεν υπάρχει κανείς ενδιαφερόμενος. Η ΔΕΗ, ναι μεν έβγαλε με τις ενέργειές μας τη μύτη έξω από το νερό, εξακολουθεί όμως να έχει πολλά προβλήματα. Συνολικά, πιστεύω ότι το ξεκάθαρα ευρωπαϊκό σχέδιό μας για την ενέργεια δεν μπορεί παρά να αντιμετωπιστεί θετικά από τις Βρυξέλλες.

  1. Η αντιπολίτευση υιοθετεί υψηλούς τόνους σε σχέση τα ΕΛΠΕ κατηγορώντας σας ότι είστε διατεθειμένοι να “παραδώσετε την περιουσία και τα συμφέροντα του δημοσίου, προασπίζοντας μόνο τα συμφέροντα του ιδιώτη”. Τι απαντάτε;

 

Τώρα που συμφωνώ με τον κ. Τσίπρα, εκείνος διαφωνεί με τον εαυτό του! Διότι για τα ΕΛΠΕ συνεχίζουμε την πολιτική του. Ο ίδιος είχε συμφωνήσει με τους Θεσμούς μόλις τον περασμένο Ιούνιο να διερευνήσει το ΤΑΙΠΕΔ όλες τις δυνατότητες για περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ. Αυτό ακριβώς είναι που κάνει τώρα το ΤΑΙΠΕΔ. Η υποκρισία αυτή μου θυμίζει βέβαια και όσα έζησα τις προηγούμενες μέρες στη Βουλή, όπου ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε τις συμβάσεις εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων σε Κρήτη και Ιόνιο. Τις ίδιες συμβάσεις για τις οποίες πανηγύριζε μόλις τον περασμένο Ιούνιο! Και ως δικαιολογία χρησιμοποιεί την πιθανότητα μερικής περαιτέρω ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ. Που όπως σας είπα δρομολογήθηκε και αυτή από τον ΣΥΡΙΖΑ! Σηκώνω τα χέρια ψηλά. Πιστεύω πλέον ότι πρέπει πρώτα να τα βρουν με τους εαυτούς τους.

Οκτ 11

Οι βασικές προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης για την κλιματική αλλαγή

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης συμμετείχε σήμερα στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης που πραγματοποιήθηκε στο Λουξεμβούργο και είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει στους ομολόγους του τις βασικές προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης για την κλιματική αλλαγή.

Τα βασικά σημεία της παρέμβασης του κ. Χατζηδάκη στο Συμβούλιο ήταν τα ακόλουθα:

  • Στην Ελλάδα η κυβέρνηση μας πήρε πρόσφατα απόφαση για πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028 που ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη Σύνοδο του ΟΗΕ πριν λίγες μέρες. Καμία ελληνική κυβέρνηση στο παρελθόν δεν είχε μιλήσει καν για αυτό το ζήτημα, όμως εμείς το έχουμε τοποθετήσει στην κορυφή της ατζέντας μας. Διότι θέλουμε η Ελλάδα να βρεθεί στην πρώτη γραμμή της μάχης για την καταπολέμηση της Κλιματικής Αλλαγής.

  • Στο πλαίσιο της αναθεώρησης της «Εθνικής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Κλίμα» αυξάνουμε τους στόχους για τη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (από το 31% στο 35%), ενώ προωθούμε σημαντικά κίνητρα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και γενικότερα της εξοικονόμησης ενέργειας, αλλά και της κυκλικής οικονομίας.

  • Η μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη μέχρι το 2050 πρέπει να διασφαλίσει μια δίκαιη και κοινωνικά αποδεκτή πορεία για όλους. Σε αυτό το πλαίσιο, οφείλουμε να σχεδιάσουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο πρωτοβουλίες και να καθορίσουμε τα οικονομικά εργαλεία που θα εξασφαλίσουν τη Δίκαιη Μετάβαση (Just Transition) στη νέα εποχή μέσω, μεταξύ άλλων, ειδικών αναπτυξιακών προγραμμάτων για τις περιοχές που πλήττονται περισσότερο από την αλλαγή.

Επιπλέον ο κ. Κωστής Χατζηδάκης, στο πλαίσιο της παρέμβασής του ενημέρωσε τους ομολόγους του σχετικά με την πρωτοβουλία της Ελλάδας για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στη φυσική και πολιτιστική κληρονομία, που παρουσίασε πριν λίγες μέρες στη Σύνοδο Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Στο πλαίσιο αυτό θα διοργανωθεί Σύνοδος Κορυφής στην Αθήνα το 2020. Η ελληνική πρόταση έχει ήδη υποστηριχθεί από την UNESCO, το ICOMOS και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό καθώς και από περισσότερες από 40 χώρες μέλη των Ηνωμένων Εθνών.

Πέραν αυτών, στο περιθώριο του Συμβουλίου, ο υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης πραγματοποίησε διμερείς συναντήσεις με τον Ιταλό Υπουργό Περιβάλλοντος κ. Sergio Costa και τον Γερμανό Υφυπουργό Περιβάλλοντος, κ. Jochen Flasbarth.

Επίσης είχε την ευκαιρία να συζητήσει κατ’ ιδίαν με τον Πρόεδρο της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κ. Pascal Canfin, τον Γενικό Διευθυντή της Διεύθυνσης για το Περιβάλλον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Daniel Calleja και τον Γενικό Διευθυντή της Διεύθυνσης για το Κλίμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Mauro Petriccione.

Τέλος, ο κ. Χατζηδάκης επισκέφθηκε το Ινστιτούτο Έρευνας και Τεχνολογίας του Λουξεμβούργου (Luxembourg Institute of Science and Technology -LIST), το μεγαλύτερο Οργανισμό έρευνας και τεχνολογίας της χώρας, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ανώτερης Εκπαίδευσης και Έρευνας, που δραστηριοποιείται στους τομείς του περιβάλλοντος, των υλικών και των νέων τεχνολογιών. Σημειώνεται ότι στο εν λόγω Ινστιτούτο εργάζονται και Έλληνες ερευνητές.

Εκεί ο Υπουργός είχε τη δυνατότητα να συζητήσει με ερευνητές και στελέχη του Ινστιτούτου και να ενημερωθεί για τις ερευνητικές δραστηριότητες και καινοτόμα προγράμματα του Ινστιτούτου, όπως «έξυπνες πόλεις και αειφορία», «βιομηχανική» και «βιώσιμα ενεργειακά συστήματα». Στη συνέχεια ο Υπουργός ξεναγήθηκε σε Εργαστήρια του Ινστιτούτου όπου αναπτύσσονται τεχνολογίες αιχμής σε θέματα περιβάλλοντος και κανοτομίας.

Σεπ 29

Να παραδώσουμε τα δάση στις επόμενες γενιές σε καλύτερη κατάσταση απ’ ότι τα παραλάβαμε - ομιλία στο 19ο Δασολογικό Συνέδριο στο Λιτόχωρο Πιερίας

Οι 4 βασικές προτεραιότητες της δασικής πολιτικής της κυβέρνησης

Σημεία ομιλίας Κωστή Χατζηδάκη στο 19ο Δασολογικό Συνέδριο

 

  • Τα δάση μας οφείλουμε να τα φυλάμε σαν κόρη οφθαλμού. Και αυτό απαιτεί πρώτα από όλα την αποδοτική συνεργασία μεταξύ κεντρικής διοίκησης, τοπικής αυτοδιοίκησης και δασικών υπηρεσιών. Μόνο έτσι θα πετύχουμε τη σύγχρονη, παραγωγική διαχείριση των δασών, με βάση τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης. Και αυτό δεν είναι μόνο προσωπικές μου θέσεις. Είναι θέσεις του πρωθυπουργού της χώρας Κυριάκου Μητσοτάκη.

 

  • Στόχος του υπουργείου μας είναι να υιοθετήσουμε μια ολιστική αντιμετώπιση όλων των θεμάτων που άπτονται του δασικού τομέα. Θα σταθώ σε συγκεκριμένους άξονες του στρατηγικού μας σχεδιασμού:

 

  1. Ο πρώτος άξονας είναι η ολοκλήρωση του μεγάλου έργου των Δασικών Χαρτών:

 

    • Έως σήμερα έχουν θεωρηθεί δασικοί χάρτες που καλύπτουν το 55% της χώρας, εκ των οποίων έχει αναρτηθεί το 52% και κυρωθεί το 44,25%.

 

    • Στρατηγικός μας στόχος είναι οι υπό κατάρτιση σήμερα δασικοί χάρτες να θεωρηθούν και να αναρτηθούν εντός του Ιανουαρίου 2020, ώστε να υπάρχουν μερικώς κυρωμένοι δασικοί χάρτες, για όλες τις περιοχές της χώρας, στο τέλος του 2020.

    • Και θα ήθελα να προσθέσω πως γνωρίζω καλά ότι η ολοκλήρωση των δασικών χαρτών είναι σημαντική για έναν ακόμα λόγο: Για να απεμπλακεί η Δασική Υπηρεσία από γραφειοκρατικά ζητήματα στην καθημερινότητά της. Τους δασικούς μας τους χρειαζόμαστε στο πεδίο, όχι κλεισμένους σε γραφεία!

 

  1. Ο δεύτερος άξονάς μας είναι ο αντιπυρικός σχεδιασμός, με έμφαση στην πρόληψη των δασικών πυρκαγιών και στην αποκατάσταση των καμένων εκτάσεων.

 

    • Οφείλουμε να διασφαλίσουμε μια ευέλικτη και αποτελεσματική στρατηγική διαχείρισης δασικών πυρκαγιών. Ώστε με συγκεκριμένο σχέδιο όχι μόνο να προλαμβάνεται, αλλά και να αποτρέπεται άμεσα η επέκταση οποιοδήποτε καταστροφικού φαινομένου.

 

    • Σκοπεύουμε να επικαιροποιήσουμε τον χάρτη επικινδυνότητας δασικών πυρκαγιών σε επίπεδο Δασικής Υπηρεσίας. Ο υφιστάμενος χάρτης έχει μείνει ίδιος από το 1980!

 

    • Επιπλέον, βάζουμε μπροστά όλες τις διαδικασίες για να ξεκινήσουν τα Εθνικά Προγράμματα Αναδασώσεων. Γνωρίζουμε ότι όσον αφορά στις αναδασώσεις η Ελλάδα είναι πολύ πίσω όχι μόνο από άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά και από χώρες όπως η Τουρκία. Οφείλουμε να ασχοληθούμε σοβαρά με την αναδάσωση, ακολουθώντας καλές ευρωπαϊκές πρακτικές άλλων μεσογειακών χωρών όπως η Ισπανία. Ειδική έμφαση πρέπει να δοθεί στις περιοχές όπου η φυσική αναγέννηση δεν μπορεί να λειτουργήσει.

 

 

 

 

 

  1. Όσον αφορά στα έργα, προχωράμε στην άμεση υλοποίηση όλων των απαιτούμενων διαδικασιών για τα δασικά μέτρα της προγραμματικής περιόδου 2014 - 2020 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης. Πρόκειται για συνολικό προϋπολογισμό 245 εκατομμυρίων ευρώ περίπου. Και με λύπη οφείλω να σημειώσω ότι από αυτά τα 245 εκατομμύρια δεν έχει απορροφηθεί τίποτα. Μηδέν!

 

  • Υπενθυμίζω ότι στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται δράσεις που αφορούν τη δάσωση γεωργικών γαιών, τα αγροδασικά συστήματα, την πρόληψη και την αποκατάσταση από φυσικές καταστροφές, τις επενδύσεις και τις προστατευόμενες περιοχές. Είναι κρίμα τα χρήματα αυτά να χαθούν!

 

  • Χρειαζόμαστε επίσης μια σειρά από πρωτοβουλίες για καλλιεργητικές υλοτομίες, υπό την επίβλεψη των δασικών αρχών φυσικά για να θωρακίσουμε τα δάση μας, αλλά και για να τα κάνουμε πιο παραγωγικά.

 

  1. Κλείνω με το ζήτημα της Δασικής Διοίκησης:

 

    • Αναφέρθηκα και πριν στην ανάγκη βελτίωσης του συντονισμού. Είναι σημαντικό να συζητηθεί, τόσο σε κυβερνητικό επίπεδο, όσο και μεταξύ κυβέρνησης και όλων των αρμόδιων δασικών υπηρεσιών, η βελτίωση του σημερινού μοντέλου για την άσκηση της δασικής πολιτικής: Τι κάνει το ΥΠΕΝ. Τι κάνουν οι αποκεντρωμένες διοικήσεις. Τι κάνουν τα δασαρχεία. Πώς δημιουργείται προστιθέμενη αξία με συνεργασίες. Δεν γίνεται το σύστημα να βασίζεται σε προσωπικές σχέσεις βασισμένες σε αναμνήσεις περασμένων ετών. Πρέπει να υπάρχει μια σαφής διοικητική δομή!

 

    • Παράλληλα, είναι δεδομένο ότι απαιτείται αναβάθμιση της Δασικής Υπηρεσίας με σύγχρονα μέσα και υποδομές, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί με επιτυχία στο ρόλο της. Σήμερα γνωρίζουμε ότι η δασική υπηρεσία δεν έχει καν στολές! Δεν γίνεται να προχωρήσουμε αν δεν κάνουμε ούτε τα βασικά που γίνονται σε άλλες χώρες!

 

    • Στόχος μας είναι επίσης να ολοκληρωθεί άμεσα η επικαιροποίηση του έργου «Κωδικοποίηση Δασικής Νομοθεσίας», ώστε το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να κατατεθεί στη Βουλή των Ελλήνων ο νέος Δασικός Κώδικας. όπου απαιτούνται τροποποιήσεις αυτές θα πραγματοποιηθούν.

 

    • Επιπλέον, θα μιλήσουμε με τις δασικές υπηρεσίες και τους δασικούς συνεταιρισμούς για να αλλάξει το πλαίσιο λειτουργίας των δασικών συνεταιρισμών και να αντιστοιχεί, πλέον, στη σύγχρονη ελληνική και ευρωπαϊκή πραγματικότητα.

 

    • Το ίδιο ισχύει και για τους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών. Είδαμε ότι ιδρύθηκαν 8 νέοι Φορείς το 2018 οι οποίοι προστέθηκαν στους ήδη 28 που λειτουργούσαν, φτάνοντας στο σύνολο τους 36. Δεν είναι μόνο ότι 1,5 χρόνο μετά οι 8 νέοι επί της ουσίας δεν λειτουργούν καθόλου. Είναι επίσης η έλλειψη μέσων, αλλά και η απόσταση που αντικειμενικά τους χωρίζει από το Υπουργείο. Κάτι πάει λάθος! Για αυτό έχουμε ανακοινώσει ότι στις 8 Οκτωβρίου ξεκινάμε ανοιχτή διαβούλευση με στόχο να βελτιωθεί το προβληματικό πλαίσιο των Φορέων Διαχείρισης.