Μαϊ 24

To νομοσχέδιο Προστασίας της Εργασίας είναι μια καινοτόμα παρέμβαση, που δίνει στον εργαζόμενο νέα δικαιώματα, νέες ευκαιρίες και νέες επιλογές - συνέντευξη στην εφημερίδα REALNEWS

Ολο το σχέδιο για το νέο εργασιακό περιγράφει βήμα-βήμα στη Realnews ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης. «Το νομοσχέδιο Προστασίας της Εργασίας είναι μια καινοτόμα παρέμβαση, που δίνει στον εργαζόμενο νέα δικαιώματα, νέες ευκαιρίες και νέες επιλογές», υποστηρίζει ο Κ. Χατζηδάκης και τονίζει πως το 8ωρο δεν καταργείται. «Προσθέσαμε και νέα ρύθμιση που κατοχυρώνει το 8ωρο, παρότι δεν είναι αναγκαίο νομικά», αναφέρει χαρακτηριστικά.

 Το νομοσχέδιο για το εργασιακό πράγματι δίνει δύναμη στον εργαζόμενο όπως υποστηρίζετε;

Το νομοσχέδιο Προστασίας της Εργασίας είναι μια καινοτόμα παρέμβαση που δίνει στον εργαζόμενο νέα δικαιώματα, νέες ευκαιρίες και νέες επιλογές: Εισάγουμε την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας που θα είναι βασικό εργαλείο πάταξης της «μαύρης» εργασίας και της εισφοροδιαφυγής. Αναβαθμίζουμε την Επιθεώρηση Εργασίας σε Ανεξάρτητη Αρχή. Θεσπίζουμε κανόνες για την τηλεργασία και το «δικαίωμα αποσύνδεσης». Ενισχύουμε την ισορροπία επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, με ρυθμίσεις όπως η άδεια πατρότητας 14 ημερών και η πληρωμή της γονικής άδειας για 2 μήνες από τον ΟΑΕΔ και για τους δύο γονείς. Εισάγουμε μέτρα κατά της βίας και της παρενόχλησης.  Βελτιώνουμε τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων σε delivery και κούριερ και τερματίζουμε τις διακρίσεις στις αποζημιώσεις των εργατοτεχνιτών. Αλλά, θεσπίζουμε και την ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία σε κλάδους κοινής ωφέλειας (33%) κατά τη διάρκεια απεργιών, διότι πρέπει οι απεργίες να στρέφονται εναντίον της κυβέρνησης και της εργοδοσίας και όχι εναντίον της κοινωνίας!

 Δεν καταργείται το 8ωρο;

Όσο ο ήλιος βγαίνει από τη Δύση! Είναι αδύνατον αυτά να συμβούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Παρόλα αυτά, προσθέσαμε ρύθμιση που κατοχυρώνει εκ νέου το 8ωρο. Παρότι δεν είναι νομικά αναγκαίο. Ώστε η συζήτηση να επιστρέψει επιτέλους στην πραγματικότητα. Ποια είναι αυτή; Ότι θα εξακολουθήσει να ισχύει στην Ελλάδα ό,τι ισχύει δεκαετίες τώρα. Ότι με βάση πάντα το 8ωρο οι εργαζόμενοι έχουν δύο επιλογές. Η μία είναι οι υπερωρίες. Τις οποίες φέρνουμε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ακριβώς γιατί αναγνωρίζουμε ότι ενισχύουν το εισόδημα πολλών εργαζομένων. Η άλλη επιλογή είναι η διευθέτηση του χρόνου εργασίας. Η οποία ισχύει σε όλη την ΕΕ και ισχύει στην Ελλάδα από το 1990. Και επί ΣΥΡΙΖΑ εφαρμόστηκε στον ΟΤΕ, στην Alpha Bank, στον Παπαστράτο, στην ΗΒΗ και στον τουρισμό. Επιλογή που δίνει τη δυνατότητα στους εργαζόμενους που το θέλουν να δουλεύουν λίγο παραπάνω για κάποιες μέρες και να παίρνουν ως αντάλλαγμα ελεύθερες τις Παρασκευές ή περισσότερα ρεπό ή μεγαλύτερη άδεια. Επιλογή που με την κοινοτική Οδηγία 1158 που στήριξε ο ΣΥΡΙΖΑ τον Ιούνιο του 2019 μπορεί να προχωρήσει με ατομικές συμβάσεις στις περιπτώσεις των εργαζόμενων γονέων και των φροντιστών. Ε, λοιπόν, εμείς το μόνο που προσθέτουμε σε όλο αυτό, είναι ότι δίνουμε την επιλογή αυτή και σε άλλες κατηγορίες εργαζομένων- μόνο μετά από αίτημά τους- όπως οι φοιτητές. Πού είναι το κακό; Είναι, άραγε, φιλεργατική πολιτική να λες σε έναν εργαζόμενο να μην «συμφιλιώσει» την επαγγελματική με την προσωπική του ζωή; Ή να δουλεύει οπωσδήποτε τις Παρασκευές και να μην βλέπει τα παιδιά του λίγο περισσότερο;

Ο εργαζόμενος όμως απέναντι στον εργοδότη θα έχει τη δυνατότητα να αντισταθεί, εάν τον υποχρεώσει σε ευέλικτη εργασία;

Μα ποιος σας είπε ότι το θέλουν όλοι οι εργοδότες; Οι εταιρείες πληροφορικής, χαλυβουργίας, μεταλλουργίας, δεν το θέλουν! Δεν τους εξυπηρετεί! Δεύτερον, ποιος σας είπε ότι δεν το θέλουν οι εργαζόμενοι; Στον Παπαστράτο έγινε μυστική ψηφοφορία και το 95% των εργαζομένων αποδέχτηκαν τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας! Το ζητούμενο είναι να δώσουμε επιλογές, ευκαιρίες και δύναμη στον ίδιο τον εργαζόμενο. Και, προσέξτε: τα συνδικάτα υπάρχουν για να υπηρετούν τους εργαζόμενους. Δεν υπάρχουν οι εργαζόμενοι για να υπηρετούν τα συνδικάτα! Βεβαίως, αν ένας εργοδότης πάει να εκμεταλλευτεί είτε αυτή τη ρύθμιση ή άλλες ρυθμίσεις που ήδη υφίστανται ή εισάγονται για πρώτη φορά για να εκβιάσει κάτι από τον εργαζόμενο και στο τέλος να τον απειλήσει με απόλυση, οι απολύσεις αυτές κηρύσσονται άκυρες. Το νομοσχέδιο είναι σαφές. Εγγύηση επίσης θα αποτελεί η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αλλά και η νέα ανεξάρτητη Επιθεώρηση Εργασίας. Αλλά, επιτέλους, ας αντιληφθούμε ότι το μέτρο της διευθέτησης παρέχεται από το 54% των επιχειρήσεων στην Ευρώπη. Θέλουμε, η Ελλάδα να είναι Ευρώπη; Ή θέλουμε, λόγω διαφόρων αραχνιασμένων δογμάτων να είμαστε εκτός ευρωπαϊκής πραγματικότητας και τελικά να ζημιώσουμε τον ίδιο τον εργαζόμενο, καθώς δεν θα είμαστε προσαρμοσμένοι στις ίδιες τις ανάγκες του;

Θεωρείτε ότι μπορεί πράγματι η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας να λύσει τα προβλήματα της αγοράς εργασίας;

Όχι μόνο θα λύσει προβλήματα, αλλά θα είναι και μια επανάσταση στην αγορά εργασίας! Πρόκειται για ένα πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ που πραγματοποιούμε. Ένα εργαλείο πάταξης της «μαύρης» εργασίας και της εισφοροδιαφυγής. Η Ψηφιακή Κάρτα θα είναι είτε εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο, ή η υφιστάμενη κάρτα εργασίας που ήδη χρησιμοποιούν πολλές επιχειρήσεις. Θα την «χτυπάει» ο εργαζόμενος κατά την είσοδο και έξοδό του από τις εγκαταστάσεις της επιχείρησης, ώστε να καταγράφεται ο χρόνος εργασίας, ο χρόνος υπερωριών κλπ. Θα είναι συνδεδεμένη με το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ του Υπουργείου, ώστε να ελέγχεται η διαδικασία σε πραγματικό χρόνο. Θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα εφαρμοστεί το συντομότερο, ξεκινώντας από τις μεγάλες επιχειρήσεις (τράπεζες-βιομηχανίες), πριν επεκταθεί στην υπόλοιπη αγορά.

Γιατί μετατρέπετε το ΣΕΠΕ σε ανεξάρτητη Αρχή; Ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγορεί ότι έτσι δεν θα γίνονται έλεγχοι. Τι απαντάτε;

Στο ΣΥΡΙΖΑ αξίζει Όσκαρ υποκρισίας! Αυτοί είναι που διατείνονται ότι το ΣΕΠΕ επηρεάζεται από την κυβέρνηση. Ε λοιπόν, ανταποκρινόμαστε και παίρνουμε το επιτυχημένο παράδειγμα της ΑΑΔΕ στα φορολογικά (πολιτική ΣΥΡΙΖΑ) και, κατ’ αναλογία, αναβαθμίζουμε το ΣΕΠΕ σε Ανεξάρτητη Αρχή. Έτσι ώστε να πάψει να επηρεάζεται από κυβερνήσεις και να εφαρμόζει χωρίς περίσπαση την εργατική νομοθεσία. Από τη μια με κατηγορούν ότι φέρνω «νεοφιλελεύθερους οδοστρωτήρες» και «γαλέρες» και από την άλλη εμπιστεύονται εμένα με τους οδοστρωτήρες, περισσότερο από μια ανεξάρτητη αρχή, όπως είναι π.χ. σήμερα η ΑΑΔΕ. Είναι προφανές ότι κάτι δεν πάει καλά στο ΣΥΡΙΖΑ!

 Γιατί σε κάποιες περιπτώσεις με το νέο σχέδιο δεν επιτρέπεται η επαναπρόσληψη του εργαζομένου, αν δικαιωθεί στα δικαστήρια;

Μα, το νομοσχέδιο ενισχύει την προστασία από απολύσεις! Παίρνει τον υπάρχοντα κατάλογο των λόγων προστασίας από απόλυση και προσθέτει: Πρώτον, τους πατεράδες για 6 μήνες από τη γέννηση του κάθε παιδιού τους. Δεύτερον, τους τηλε-εργαζόμενους που ασκούν το δικαίωμα της αποσύνδεσης. Τρίτον, τους εργαζόμενους που αρνούνται τη διευθέτηση. Και, τέταρτον, την λεγόμενη «ενάσκηση δικαιώματος» του εργαζομένου, τη οποία μεταφέρουμε στην απόλυτη προστασία. Ενώ, αντιστρέφουμε και το βάρος της απόδειξης: Θα είναι, δηλαδή, ο εργοδότης πλέον που θα καλείται να αποδείξει ότι έχει δίκιο και όχι ο εργαζόμενος. Τέλος, στις βασικά 2 άλλες περιπτώσεις που απομένουν- όταν δηλαδή υπάρχει ένταση στις σχέσεις εργαζόμενου-εργοδότη ή όταν η επιχείρηση έχει οικονομικά προβλήματα- παίρνουμε τα ισπανικό και το γαλλικό δίκαιο. Αν, δηλαδή, ο εργαζόμενος καταφύγει σε δικαστήριο μετά από απόλυση, τα δύο μέρη επιμείνουν στις απόψεις τους, και υπάρξει απόφαση υπέρ του εργαζομένου, τότε εκείνος μπορεί να πάρει, εκτός από την κανονική, μέχρι και 24 μήνες επιπλέον αποζημίωση. Που μπορεί να φτάσει μέχρι και 3 φορές το ύψος της κανονικής! Και διερωτώμαι, εάν δύο άνθρωποι έχουν τσακωθεί, πώς θα τους βάλεις στον ίδιο χώρο να συνυπάρξουν; Είναι μήπως τρελοί οι Γάλλοι και οι Ισπανοί που νομοθέτησαν κάτι τέτοιο;

Μαϊ 20

Ξεκινούν τα προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού ΟΑΕΔ-ΟΠΕΚΑ για την περίοδο 2021-2022 - Κ. Χατζηδάκης: Δίνουν ώθηση στον τουρισμό και στηρίζουν χιλιάδες οικογένειες

Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ανακοινώνει τα νέα προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού για την περίοδο 2021-2022, δηλαδή το ευρύ πρόγραμμα που υλοποιεί ο ΟΑΕΔ και την ειδική δράση για τους αγρότες που υλοποιεί ο ΟΠΕΚΑ. Τα προγράμματα αυτά θα δώσουν επιπλέον ώθηση στον ελληνικό τουρισμό, σε συνδυασμό με την νέα δέσμη στήριξης του κλάδου που ανακοινώθηκε προχθές.

Ειδικότερα, το πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΑΕΔ που θα «τρέξει» κατά την περίοδο 1η Αυγούστου 2021 – 31 Ιουλίου 2022 έχει προϋπολογισμό ύψους 30 εκατ. ευρώ, ποσό που καλύπτει 300.000 επιταγές. Με δεδομένο ότι μέχρι τις 31 Ιουλίου 2021 μπορούν να ενεργοποιήσουν τις επιταγές τους και οι περίπου 300.000 δικαιούχοι του περσινού προγράμματος, που δεν το έπραξαν νωρίτερα λόγω περιοριστικών μέτρων και lockdown, το πολλαπλασιαστικό όφελος για τον τουρισμό αναμένεται να είναι πολύ μεγαλύτερο.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ιδιαίτερα ελκυστικό, καθώς χαρακτηρίζεται από αυξημένες επιδοτήσεις στους δικαιούχους (έως και το 100% σε ορισμένες περιπτώσεις) και μειωμένη έως μηδενική ιδιωτική συμμετοχή στο κόστος της διανυκτέρευσης στα τουριστικά καταλύματα που λαμβάνουν μέρος. Μάλιστα, ειδικά για τον Αύγουστο, το ποσοστό της επιδότησης του ΟΑΕΔ θα αυξηθεί κατά 20%, ώστε να υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη στήριξη του τουριστικού κλάδου και συμμετοχή των επιχειρήσεων κατά την «αιχμή» της περιόδου.

Οι δικαιούχοι και ωφελούμενοι μπορούν να πραγματοποιήσουν έως 6 διανυκτερεύσεις σε τουριστικό κατάλυμα που επιλέγουν από το «Μητρώο Παρόχων» του ΟΑΕΔ, κατόπιν συνεννόησης τους με τον πάροχο.

Ειδικά για καταλύματα σε Λέρο, Λέσβο, Σάμο, Χίο, Κω και στο νομό Έβρου μπορούν να πραγματοποιηθούν έως και 10 διανυκτερεύσεις με μηδενική ιδιωτική συμμετοχή.

Εκτός από την διαμονή σε τουριστικά καταλύματα επιδοτούνται και ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Για άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ), τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια διατίθενται δωρεάν.

Όσον αφορά στο πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΠΕΚΑ –που αφορά σε διακοπές 6 ημερών για 50.000 δικαιούχους για την περίοδο 5 Ιουλίου 2021 – 30 Μαΐου 2022, με προϋπολογισμό της τάξης των 6 εκατ. ευρώ, οι αιτήσεις συμμετοχής θα υποβάλλονται από τη Δευτέρα 24 Μαΐου έως και την Τρίτη 15 Ιουνίου, στα ΚΕΠ όλης της χώρας.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Τα φετινά Προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΑΕΔ και του ΟΠΕΚΑ -από τα οποία θα επωφεληθούν 350.000 άτομα και οι οικογένειές τους- θα έχουν ουσιαστική συμβολή στην επανεκκίνηση του τουρισμού μετά το δεύτερο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού καθώς βοηθούν –μεταξύ άλλων- και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Αν μάλιστα σκεφτούμε ότι μέχρι τις 31 Ιουλίου μπορούν να ενεργοποιήσουν τις επιταγές τους και οι δικαιούχοι του περσινού προγράμματος, μιλάμε για μια πολύ σημαντική στήριξη. Όχι μόνο για πολλές επιχειρήσεις του τουρισμού σε όλη την Ελλάδα –με ειδική μέριμνα για ακριτικές περιοχές όπως είναι ο Έβρος και τα νησιά που σηκώνουν το βάρος της διαχείρισης του μεταναστευτικού προβλήματος- αλλά και για χιλιάδες νοικοκυριά που πιθανότατα χωρίς τα προγράμματα αυτά να μην είχαν τη δυνατότητα να κάνουν διακοπές. Αποτελούν μια ακόμη απόδειξη ότι η κυβέρνηση μιλάει με έργα και για τον τουρισμό, σε συνέχεια των νέων μέτρων στήριξης των εργαζομένων και των επιχειρήσεων του κλάδου που ανακοινώθηκαν στην αρχή της εβδομάδας».

Ο διοικητής του ΟΑΕΔ, Σπύρος Πρωτοψάλτης, δήλωσε: «Με οδηγό το περσινό ενισχυμένο και βελτιωμένο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού που κατέγραψε ρεκόρ αιτήσεων και συμμετοχής των πολιτών και των καταλυμάτων, το φετινό πρόγραμμα είναι ακόμα πιο ελκυστικό με την αύξηση της επιδότησης κατά 20% τον Αύγουστο που η ζήτηση είναι πολύ μεγαλύτερη. Το πρόγραμμα αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο κοινωνικής, αλλά και οικονομικής πολιτικής, που στηρίζει αφενός τους εργαζόμενους και τους ανέργους και αφετέρου τις επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου που έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την πανδημία».

Η διοικητής του ΟΠΕΚΑ, Ξένια Παπασταύρου, δήλωσε: «Υπό τις παρούσες δύσκολες συνθήκες του κορωνοϊού, Ο ΟΠΕΚΑ, μέσω του Λογαριασμού της Αγροτικής Εστίας, ενισχύει τον αγροτικό πληθυσμό της χώρας και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Φέτος ο συνολικός προϋπολογισμός αγγίζει τα 15 εκατ. ευρώ και θα πραγματοποιηθούν προγράμματα: Κοινωνικού, Εκδρομικού και Ιαματικού Τουρισμού, Πρόγραμμα Παιδικών Κατασκηνώσεων για παιδιά από 6 έως 16 ετών, και Πρόγραμμα Δωρεάν Παροχής Βιβλίων και Εισιτηρίων Θεάτρου, ενώ θα δοθούν χρηματικά βοηθήματα σε τρίτεκνες και πολύτεκνες αγρότισσες μητέρες.
Τα προγράμματα θα αγκαλιάσουν 230.000 δικαιούχους, ασφαλισμένους του e- ΕΦΚΑ (ΟΓΑ), συνταξιούχους του e-ΕΦΚΑ (ΟΓΑ) και τα μέλη των οικογενειών τους».

Πληροφορίες για το Πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΑΕΔ

Ποιοι είναι δικαιούχοι

Το σύστημα επιλογής των δικαιούχων για το πρόγραμμα Κοινωνικού βασίζεται στη μοριοδότηση συγκεκριμένων οικονομικών, οικογενειακών και ασφαλιστικών κριτηρίων.

Δικαιούχοι είναι εργαζόμενοι και άνεργοι που κατά το 2020:

  • πραγματοποίησαν 50 ημέρες εργασίας στην ασφάλιση του e – ΕΦΚΑ (τ. ΙΚΑ – ΕΤΑΜ) με εισφορές υπέρ Εργατικής Εστίας ή
  • έλαβαν 50 ημέρες ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας ή
  • έλαβαν επιδότηση ανεργίας τουλάχιστον 2 μηνών ή
  • συγκέντρωσαν 50 ημέρες αθροιστικά από τα παραπάνω ή
  • είναι εγγεγραμμένοι στο Ειδικό Μητρώο Ανέργων ΑμεΑ του ΟΑΕΔ

Επιπλέον, για να είναι κάποιος δικαιούχος:

  • δεν πρέπει να έχει λάβει voucher κατά το αμέσως προηγούμενο πρόγραμμα
  • δεν πρέπει να έχει λάβει συναφή παροχή από οποιονδήποτε άλλο φορέα για την ίδια χρονική περίοδο.

Μόνο οι δικαιούχοι ΑμεΑ ή οι δικαιούχοι που έχουν δηλώσει ωφελούμενο μέλος ΑμεΑ στην αίτησή τους μπορούν να λαμβάνουν Επιταγή Κοινωνικού Τουρισμού σε συνεχόμενα προγράμματα.

Ο χάρτης των επιδοτήσεων σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε τουριστικά καταλύματα για την περίοδο 2021-2022

ΑΚΤΟΠΛΟΙΚΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ

(ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ)

 

  ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΠΑΙΔΙΑ 5-10 ΕΤΩΝ ΠΑΙΔΙΑ ΕΩΣ 5 ΕΤΩΝ ΑΜΕΑ ΕΚΠΤΩΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ 33% 50% 100% 50% ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ 33% 25% 0 0 ΟΑΕΔ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ 33% 25% 0 50%

 

 

ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΑΕΔ & ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ (ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2021)

(ΑΝΑ ΑΤΟΜΟ, ΑΝΑ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΜΕ ΠΡΩΙΝΟ)

 

ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΑΕΔ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΥΝΟΛΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ 5 ΑΣΤΕΡΙΑ 33€ 11,5€ 44,5 € 74% 4 ΑΣΤΕΡΙΑ 32€ 8,5€ 40,5 € 79% 3 ΑΣΤΕΡΙΑ 30€ 4 € 34 € 88% 2 ΑΣΤΕΡΙΑ 26€ 3 € 29 € 90% 1 ΑΣΤΕΡΙ 24€ 1 € 25 € 96%

 

 

ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΑΕΔ & ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ (ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2021 – ΙΟΥΛΙΟΣ 2022)

(ΑΝΑ ΑΤΟΜΟ, ΑΝΑ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΜΕ ΠΡΩΙΝΟ)

 

ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΑΕΔ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΥΝΟΛΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ 5 ΑΣΤΕΡΙΑ 27,5€ 11,5€ 39€ 71% 4 ΑΣΤΕΡΙΑ 26,5€ 8,5€ 35€ 76% 3 ΑΣΤΕΡΙΑ 25€ 4€ 29€ 86% 2 ΑΣΤΕΡΙΑ 22€ 3€ 25€ 88% 1 ΑΣΤΕΡΙ 20€ 1€ 21€ 95%

 

ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΑΕΔ & ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ (ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2021 – ΙΟΥΛΙΟΣ 2022)

ΛΕΣΒΟΣ, ΛΕΡΟΣ, ΣΑΜΟΣ, ΧΙΟΣ, ΚΩΣ & ΝΟΜΟΣ ΕΒΡΟΥ

(ΑΝΑ ΑΤΟΜΟ, ΑΝΑ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΜΕ ΠΡΩΙΝΟ)

 

ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΑΕΔ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΥΝΟΛΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ 5 ΑΣΤΕΡΙΑ 39€ 0€ 39€ 100% 4 ΑΣΤΕΡΙΑ 35€ 0€ 35€ 100% 3 ΑΣΤΕΡΙΑ 29€ 0€ 29€ 100% 2 ΑΣΤΕΡΙΑ 25€ 0€ 25€ 100% 1 ΑΣΤΕΡΙ 21€ 0€ 21€ 100%

 

Παράδειγμα

Οικογένεια με 2 παιδιά (5 και 10 ετών) που έχει δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΑΕΔ και επιλέγει 6 διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχείο 3 αστέρων με πρωινό σε νησί τον Αύγουστο:

Για τη διαμονή το κόστος επιμερίζεται ως εξής:

Επιδότηση ΟΑΕΔ: 720 € (2 δίκλινα Χ 60 € /ημέρα Χ 6 διανυκτερεύσεις)

Ιδιωτική Συμμετοχή: 96 € (2 δίκλινα Χ 8€/ημέρα Χ 6 διανυκτερεύσεις)

Για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια (μετ’ επιστροφής) το κόστος επιμερίζεται ως εξής:

Επιδότηση ΟΑΕΔ: 55 € (2 ενήλικες Χ 20 €, 1 παιδί 15 € +1 παιδί δωρεάν)

Ιδιωτική συμμετοχή: 55 € (2 ενήλικες Χ 20 €, 1 παιδί 15 € +1 παιδί δωρεάν)

Συνολική επιδότηση ΟΑΕΔ: 775 € (84%)

Ιδιωτική συμμετοχή: 151 € (16%)

Πληροφορίες για το Πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΠΕΚΑ

Ποιοι έχουν δικαίωμα συμμετοχής

α) οι συνταξιούχοι του ΕΦΚΑ (ΟΓΑ) και οι συνταξιούχοι του Λογαριασμού Ανασφάλιστων Υπερηλίκων του άρθρου 1 του Ν.1296/1982.

β) οι ασφαλισμένοι του ΕΦΚΑ (ΟΓΑ) που είναι ασφαλιστικά ενήμεροι κατά την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους (2020) της υποβολής της αίτησης συμμετοχής.

Τα μέλη των οικογενειών των παραπάνω προσώπων με δικαίωμα περίθαλψης απορρέον από δικαιούχο παροχών του ΛΑΕ/ΟΠΕΚΑ

Πώς και πότε υποβάλλονται οι δηλώσεις

Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα μπορούν να υποβάλλουν αίτηση έως την Κυριακή 6 Ιουνίου 2021 στην ηλεκτρονική εφαρμογή www.opeka.gr/agrotiki-estia/ilektronikes-ypiresies/ στην ενότητα Εφαρμογές Αιτήσεων για επιχειρηματίες – παρόχους ΛΑΕ/ΟΠΕΚΑ 2021

Οι δικαιούχοι θα μπορούν να υποβάλουν τις σχετικές αιτήσεις συμμετοχής στα ΚΕΠ όλης της χώρας από τη Δευτέρα 24η Μαΐου 2021 και μέχρι και την Τρίτη 15η  Ιουνίου 2021. Για την υποβολή της αίτησης συμμετοχής στα ΚΕΠ, θα πρέπει να προσκομίσουν:

  1. Οποιοδήποτε έγγραφο από το οποίο να προκύπτει o Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ), καθώς και των προστατευόμενων μελών τους (πχ. βιβλιάριο υγείας ή βεβαίωση ΑΜΚΑ) ή οποιοδήποτε έγγραφο από το οποίο να προκύπτει ο Αριθμός Μητρώου (ΑΜ) ΟΓΑ
  2. Δελτίο αστυνομικής ταυτότητας
  3. Στην περίπτωση συνταξιούχων του ΟΓΑ που έχουν υπαχθεί στον ΕΦΚΑ και πάσχουν από νοητική αναπηρία, σύνδρομο DOWN ή εγκεφαλική παράλυση απαιτείται επιπλέον η γνωστοποίηση αποτελέσματος πιστοποίησης αναπηρίας ή η απόφασή της.

Πώς διαμορφώνονται οι επιδοτήσεις

(5/7/2021 έως 30/5/2022)

ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΟΠΕΚΑ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ* ΣΥΝΟΛΟ 5 ΑΣΤΕΡΙΑ 23€ 12€ 35€ 4 ΑΣΤΕΡΙΑ 22€ 10€ 32€ 3 ΑΣΤΕΡΙΑ 21€ 6€ 27€ 2 ΑΣΤΕΡΙΑ 20€ 4€ 24€ 1 ΑΣΤΕΡΙ 19€ 2€ 21€

 

*Ανώτατο ποσό συμμετοχής δικαιούχου/διανυκτέρευση, χωρίς πρωϊνό

 

Ο ΟΠΕΚΑ επιδοτεί τις επιχειρήσεις καταλυμάτων των νησιών που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή διαχείρισης των προσφυγικών ροών (Λέσβο, Λήμνο, Άγιο Ευστράτιο, Σάμο, Ικαρία, Φούρνοι, Χίο, Οινούσσες, Ψαρά, Κω, Πάτμο, Ρόδο, Κάρπαθο, Κάσο, Λέρο, Κάλυμνο, Αστυπάλαια, Νίσυρο, Σύμη, Τήλο, Χάλκη, Λειψοί, Αγαθονήσι, Καστελόριζο), με ποσό ίσο με το άθροισμα της αντίστοιχης επιδότησης και της οικονομικής συμμετοχής των δικαιούχων ανά κατηγορία καταλύματος στους άλλους προορισμούς. Ως εκ τούτου, οι δικαιούχοι που θα επιλέξουν προορισμούς στα προαναφερόμενα νησιά –χωρίς παροχή πρωινού- θα πραγματοποιήσουν τις διακοπές τους χωρίς καμία πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση διαμονής.

Για τις λεπτομέρειες των προγραμμάτων θα ακολουθήσει νεότερη ενημέρωση τόσο από τον ΟΑΕΔ όσο και από τον ΟΠΕΚΑ.

Μαϊ 20

Nέα μέτρα στήριξης για τους εργαζόμενους στον τουρισμό - Κ. Χατζηδάκης: Η κυβέρνηση μιλά με έργα για τον τουρισμό

Νέα ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων για τους εργαζομένους στον τουρισμό προωθείται μετά από συνεννόηση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη και τον υπουργό Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη αλλά και σχετική συζήτηση με το Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Αποφασίστηκαν ειδικότερα τα ακόλουθα μέτρα στο πλαίσιο της στήριξης της απασχόλησης στον τουρισμό:

1. Για τους εποχικά εργαζόμενους υποχρεωτικής επαναπρόσληψης σε τουριστικά καταλύματα και τουριστικά λεωφορεία που θα επαναπροσληφθούν, δίνεται δικαίωμα υπαγωγής στο μέτρο της αναστολής σύμβασης εργασίας, με αποζημίωση ειδικού σκοπού, για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο 2021.

2. Για τους εποχικά εργαζόμενους υποχρεωτικής επαναπρόσληψης σε τουριστικά καταλύματα και τουριστικά λεωφορεία που δεν θα επαναπροσληφθούν κατά τους μήνες Μάιο και Ιούνιο 2021, δίνεται δικαίωμα υπαγωγής στο μέτρο της αναστολής σύμβασης εργασίας με αποζημίωση ειδικού σκοπού, με μονομερείς δηλώσεις τους, στο σύστημα ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, που τηρείται στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων .

3. Επιπλέον, οι εποχικά εργαζόμενοι υποχρεωτικής επαναπρόσληψης σε τουριστικά καταλύματα και τουριστικά λεωφορεία, θα μπορούν να ενταχθούν από τον μήνα Ιούλιο και έως τον Σεπτέμβριο 2021 στο πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», με πλήρη κάλυψη των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών και για τον χρόνο που εργάζονται (όπως ισχύει για τις επιχειρήσεις του κλάδου των αερομεταφορών και την ακτοπλοΐα). Για τις ανωτέρω επιχειρήσεις που θα κάνουν χρήση του μέτρου δεν θα ισχύει η 31η Ιανουαρίου 2021 ως ημερομηνία επιμέτρησης του προσωπικού τους.

4. Οι λοιποί εποχικά εργαζόμενοι μη υποχρεωτικής επαναπρόσληψης, θα μπορούν να ενταχθούν, από 1η Ιουνίου και έως 6 μήνες από την πρόσληψή τους, στο πρόγραμμα των 100.000 θέσεων εργασίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Με την ένταξη της πρόσληψής τους στο πρόγραμμα αυτό θα καλύπτεται το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών και ο καθαρός μισθός τους θα επιδοτείται με 200 ευρώ.

5. Οι ξεναγοί και οι τουριστικοί συνοδοί θα λάβουν αποζημίωση ειδικού σκοπού για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο 2021 με μονομερή δήλωσή τους στο σύστημα ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, που τηρείται στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Για όλα τα μέτρα που προαναφέρθηκαν προωθείται νομοθετική ρύθμιση εντός των επόμενων ημερών.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Η κυβέρνηση μιλά για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους στον τουρισμό με έργα. Είναι γνωστό το πλήγμα που έχει δεχθεί αυτός ο πολύ σημαντικός για την οικονομία μας κλάδος. Εξίσου γνωστή όμως είναι και η αποφασιστική αντίδραση της κυβέρνησης με μια σειρά μέτρων στήριξης μέχρι τώρα. Η στήριξη αυτή -μετά από συνεργασία των υπουργείων Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Οικονομικών και Τουρισμού- συνεχίζεται και τους επόμενους κρίσιμους μήνες. Μάλιστα, τα μέτρα αυτή τη φορά προαναγγέλλονται για να υπάρχουν συνθήκες βεβαιότητας για τις προθέσεις της Πολιτείας, τόσο για τους εργοδότες όσο και για τους εργαζόμενους. Είμαστε βέβαιοι ότι και οι δυο αυτές πλευρές θα κατανοήσουν ότι η στήριξη του τουρισμού αποτελεί προτεραιότητα στην κυβερνητική πολιτική».

Μαϊ 17

Αυτές είναι οι σημαντικές αλλαγές για την εργασία - δήλωση στην ιστοσελίδα newmoney.gr

Δύναμη στον εργαζόμενο, αντιμετώπιση της «μαύρης» και υποδηλωμένης εργασίας, επιτάχυνση της ανάπτυξης και δημιουργία θέσεων εργασίας φέρνει, σύμφωνα με τον Κωστή Χατζηδάκη, το εργασιακό νομοσχέδιο που προκαλεί σφοδρές αντιπαραθέσεις μεταξύ της κυβέρνησης και των κομμάτων της αντιπολίτευσης.

Ο υπουργός Εργασίας και αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας -με δήλωσή του στο newmoney.gr-περιγράφει το «στοίχημα» προσαρμογής στις ευρωπαϊκές, τεχνολογικές, οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις γύρω από το πεδίο της εργασίας, υπογραμμίζει τις σημαντικές αλλαγές που προβλέπει το νομοσχέδιο «Προστασίας της Εργασίας» και καλεί τον ΣΥΡΙΖΑ να καταθέσει προτάσεις για την βελτίωσή του, αλλά και να «σταματήσει να κάνει αντιπολίτευση με «ανεμόμυλους» και φαντασιώσεις».

Ο κ. Χατζηδάκης δίνει χρόνο στη δημόσια διαβούλευση, καθώς ο προγραμματισμός του Μεγάρου Μαξίμου και του υπουργείου Εργασίας παραπέμπει στο πρώτο δεκαήμερο του Ιούνη για τη συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου από τη Βουλή.

Μέχρι τότε επιδιώκει την ουσιαστική ενημέρωση των πολιτών στην πράξη.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά με τη δήλωσή του στο newmoney.gr:

”Το νομοσχέδιο Προστασίας της Εργασίας είναι μια καινοτόμα παρέμβαση στην αγορά εργασίας. Με νέα δικαιώματα, νέες ευκαιρίες και νέες επιλογές για τους εργαζομένους. Με έμφαση στο πιο μεγάλο πρόβλημα που είναι η «μαύρη» και η υποδηλωμένη εργασία και με συνδυασμό μέτρων για την επιτάχυνση της ανάπτυξης και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Με ρυθμίσεις για την ουσιαστική κάλυψη των εργαζομένων, ιδιαίτερα στις νέες μορφές εργασίας.

 Γι’ αυτό: Εισάγουμε την ς που θα είναι το βασικό εργαλείο για την πάταξη της «μαύρης» εργασίας και της εισφοροδιαφυγής. . Θεσπίζουμε κανόνες για την Ενισχύουμε την ισορροπία επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, με ρυθμίσεις όπως . Εισάγουμε Θεσπίζουμε την  (π.χ. μετρό) κατά τη διάρκεια των απεργιών, διότι στόχος των απεργιών αυτών πρέπει να είναι οι κυβερνήσεις και η εργοδοσία και όχι η κοινωνία στο σύνολό της. Βελτιώνουμε τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων  και τερματίζουμε τις διακρίσεις στις αποζημιώσεις των .  και εναρμονίζουμε τη νομοθεσία στο θέμα αυτό με όσα ισχύουν σε μια σειρά από προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες. Έχουμε λοιπόν ένα σύγχρονο, ευρωπαϊκό νομοσχέδιο προσαρμογής στις τεχνολογικές, οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις της εποχής. ».

Με τη σημερινή παρέμβασή του, ο Κ. Χατζηδάκης απευθύνεται ευθέως στην ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ, στα άλλα κόμματα τη αντιπολίτευσης και τους αρμόδιους συνδικαλιστικούς και κοινωνικούς φορείς αφενός για απαντήσει στις καταγγελίες και τις σφοδρές επιθέσεις και αφετέρου για να στείλει μήνυμα – κάλεσμα σε αναλυτικό δημόσιο διάλογο, εντός και εκτός της βουλής: ”Ο ΣΥΡΙΖΑ, απέναντι σε όσα παρέθεσα προηγουμένως, έχει ανασύρει τα γνωστά τσιτάτα για «εργασιακούς μεσαίωνες» και «οδοστρωτήρες». Εκτίθενται ολοένα και περισσότερο όταν κάνουν αυτή την εκτός τόπου και χρόνου αντιπολίτευση. Όποιος έχει προτάσεις για τη βελτίωση του νομοσχεδίου, είμαστε εδώ για να τις ακούσουμε. Ας σταματήσει όμως να γίνεται αντιπολίτευση με «ανεμόμυλους» και φαντασιώσεις!”.

Μαϊ 17

Το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας δίνει δύναμη στον εργαζόμενο - συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας δίνει δύναμη στον εργαζόμενο» δηλώνει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Αναλύοντας τις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου, ο υπουργός Εργασίας αναφέρει ότι πρόκειται για μια μεγάλη παρέμβαση που επικαιροποιεί την εργατική νομοθεσία, η οποία σε μεγάλο βαθμό δεν έχει αλλάξει από το 1982, ενώ, την ίδια στιγμή, επιχειρεί να αντιμετωπίσει «γνωστά προβλήματα της αγοράς εργασίας: τη "μαύρη" εργασία, τις απλήρωτες υπερωρίες, τις ενστάσεις περί αδιαφάνειας στο συνδικαλισμό, τα φαινόμενα βίας και παρενόχλησης στην εργασία».

Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Χατζηδάκης επισημαίνει ότι, με το νομοσχέδιο, εισάγεται η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας για τον έλεγχο και την πάταξη της «μαύρης» εργασίας και της εισφοροδιαφυγής, αναβαθμίζεται η Επιθεώρηση Εργασίας σε Ανεξάρτητη Αρχή, θεσπίζονται κανόνες για την τηλεργασία και το «δικαίωμα αποσύνδεσης», εισάγονται μέτρα κατά της βίας και της παρενόχλησης. «Επίσης, ενισχύεται η ισορροπία επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, με ρυθμίσεις όπως η διευθέτηση εργασίας, η άδεια πατρότητας 14 ημερών και η γονική άδεια 4 μηνών για κάθε γονέα (με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ για 2 μήνες). Θεσπίζεται επίσης η ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία (33%) σε κλάδους κοινής ωφέλειας (π.χ. μετρό) κατά τη διάρκεια των απεργιών. Βελτιώνονται οι συνθήκες εργασίας των εργαζομένων σε delivery και κούριερ. Τερματίζεται το καθεστώς διακρίσεων στις αποζημιώσεις μεταξύ εργατοτεχνιτών και υπαλλήλων. Διευρύνεται η λίστα των περιπτώσεων άκυρης απόλυσης».

Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης χαρακτηρίζει το νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας ως ένα σύγχρονο, ευρωπαϊκό νομοσχέδιο προσαρμογής της νομοθεσίας στις τεχνολογικές, οικονομικές εξελίξεις και κοινωνικές απαιτήσεις της εποχής μας, με βάση όσα συμβαίνουν στις πιο προηγμένες χώρες της ΕΕ. «Ένα νομοσχέδιο που συνδυάζει την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων με την εξίσου σημαντική διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής. Ένα νομοσχέδιο που δημιουργεί τις προϋποθέσεις μιας παραγωγικής Ελλάδας με νέες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Ένα νομοσχέδιο που δίνει δύναμη στον εργαζόμενο!» υπογραμμίζει ο υπουργός Εργασίας.

Κύριε υπουργέ, σύντομα αναμένεται η κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου για τα εργασιακά, ενός νομοσχεδίου που έχει δεχτεί έντονη κριτική από την αξιωματική αντιπολίτευση. Ποια είναι η φιλοσοφία του νομοσχεδίου και πώς απαντάτε στις αιτιάσεις περί εργασιακού οδοστρωτήρα;

Το νομοσχέδιο Προστασίας της Εργασίας είναι πρώτα από όλα μια μεγάλη παρέμβαση που επικαιροποιεί την εργατική νομοθεσία, η οποία σε μεγάλο βαθμό δεν έχει αλλάξει από το 1982, όταν δεν υπήρχαν το ίντερνετ, η τηλεργασία και η δομή της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας ήταν πολύ διαφορετική. Είναι επίσης μια προσπάθεια να αντιμετωπιστούν γνωστά προβλήματα της αγοράς εργασίας: η «μαύρη» εργασία, οι απλήρωτες υπερωρίες, οι ενστάσεις περί αδιαφάνειας στο συνδικαλισμό, τα φαινόμενα βίας και παρενόχλησης στην εργασία.

Γι' αυτό: εισάγουμε την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας για τον έλεγχο και την πάταξη της «μαύρης» εργασίας και της εισφοροδιαφυγής, αναβαθμίζουμε την Επιθεώρηση Εργασίας σε Ανεξάρτητη Αρχή, θεσπίζουμε κανόνες για την τηλεργασία και το «δικαίωμα αποσύνδεσης», εισάγουμε μέτρα κατά της βίας και της παρενόχλησης. Επίσης, ενισχύουμε την ισορροπία επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, με ρυθμίσεις όπως η διευθέτηση εργασίας, η άδεια πατρότητας 14 ημερών και η γονική άδεια 4 μηνών για κάθε γονέα (με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ για 2 μήνες). Θεσπίζουμε την ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία (33%) σε κλάδους κοινής ωφέλειας (π.χ. μετρό) κατά τη διάρκεια των απεργιών. Βελτιώνουμε τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων σε delivery και κούριερ. Τερματίζουμε το καθεστώς διακρίσεων στις αποζημιώσεις μεταξύ εργατοτεχνιτών και υπαλλήλων. Διευρύνουμε τη λίστα των περιπτώσεων άκυρης απόλυσης.

Διερωτώμαι πού βλέπει κανείς τους «οδοστρωτήρες» και τις «εργασιακές γαλέρες» του ΣΥΡΙΖΑ; Αυτό που μάλλον συμβαίνει είναι ότι, κατά την πάγια τακτική τους, άνοιξαν το ντουλάπι με τα τσιτάτα, καθώς δεν μπορούν να κάνουν συζήτηση επί τη βάσει επιχειρημάτων. Διότι, εδώ έχουμε ένα σύγχρονο, ευρωπαϊκό νομοσχέδιο προσαρμογής της νομοθεσίας στις τεχνολογικές, οικονομικές εξελίξεις και κοινωνικές απαιτήσεις της εποχής μας, με βάση όσα συμβαίνουν στις πιο προηγμένες χώρες της ΕΕ. Ένα νομοσχέδιο που συνδυάζει την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων με την εξίσου σημαντική διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής. Ένα νομοσχέδιο που δημιουργεί τις προϋποθέσεις μιας παραγωγικής Ελλάδας με νέες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Ένα νομοσχέδιο που δίνει δύναμη στον εργαζόμενο!

Μιλήσατε για ελευθερία για τους εργαζόμενους να προσαρμόσουν το ωράριό τους στις ανάγκες τους. Πώς θα εφαρμοστεί το μέτρο της διευθέτησης του χρόνου εργασίας; Ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγορεί για κατάργηση του οκταώρου και απλήρωτη υπερωριακή εργασία και μάλιστα με ατομικές συμβάσεις εργασίας.

Κατ' αρχάς, και να θέλαμε να καταργήσουμε το οκτάωρο, δεν θα γινόταν. Ανήκουμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είμαστε μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη. Αυτές οι συζητήσεις είναι εκτός τόπου και χρόνου! Παρόλα αυτά και παρότι δεν είναι νομικά αναγκαίο, θα υπάρχει συγκεκριμένο άρθρο στο νομοσχέδιο, το οποίο κατοχυρώνει και πάλι το 8ωρο, το πενθήμερο και τις 40 ώρες εργασίας την εβδομάδα. Το προσθέτουμε, για να τελειώνει επιτέλους αυτή η ανόητη συζήτηση περί κατάργησης του οκταώρου! Αλλά ας φύγουμε τώρα από τον κόσμο του ΣΥΡΙΖΑ και ας επιστρέψουμε στην πραγματικότητα.

Υπάρχει στην Ελλάδα το οκτάωρο. Με βάση το οκτάωρο υπάρχουν και εφαρμόζονται δύο δυνατότητες για τον εργαζόμενο: Η μία είναι οι υπερωρίες, με αντάλλαγμα για τον εργαζόμενο την προσαύξηση της αμοιβής. Και αυτό δεν το αλλάζουμε με το νομοσχέδιο. 'Αρα οι υπερωρίες, για όποιον τις διαλέγει, θα συνεχίσουν να πληρώνονται κανονικά ως υπερωρίες (εμείς μάλιστα τις ενισχύουμε, καθώς πάμε στις 150 ώρες σε όλους τους κλάδους, δηλαδή στον ευρωπαϊκό μέσο όρο).

Η άλλη δυνατότητα, πάλι με βάση το οκτάωρο - και η οποία υπάρχει στην Ελλάδα 30 χρόνια τώρα, δεν την εφηύρα εγώ - είναι η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, με αντάλλαγμα για τον εργαζόμενο περισσότερο ελεύθερο χρόνο, έτσι ώστε αντί π.χ. να δουλεύει 8 ώρες για 5 μέρες την εβδομάδα, να δουλεύει 10 ώρες για 4 μέρες την εβδομάδα και να κάθεται τις Παρασκευές. Ή να παίρνει παραπάνω άδειες το χρόνο, περισσότερα ρεπό, κλπ. Οι ρυθμίσεις έχουν εφαρμοστεί στην Ελλάδα με όλες τις κυβερνήσεις. Και με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όταν και έγιναν συμφωνίες στον ΟΤΕ, στην Alpha Bank, στο Παπαστράτο, στην ΗΒΗ. Αλλά και στον ξενοδοχειακό κλάδο, για τον οποίο μάλιστα ο ΣΥΡΙΖΑ μας κάλεσε την περασμένη εβδομάδα να κηρύξουμε υποχρεωτική τη σχετική συλλογική σύμβαση, που προβλέπει διευθέτηση του χρόνου εργασίας! Για τέτοια υποκρισία μιλάμε!

Το αφήνω αυτό, για να επικεντρωθώ στο τι αλλάζει με το νομοσχέδιο: Αυτό που αλλάζει είναι ότι η διευθέτηση του χρόνου εργασίας θα μπορεί να εφαρμόζεται και με αίτημα του ίδιου του εργαζομένου, όταν αυτό τον βολεύει για προσωπικούς ή οικογενειακούς λόγους. Και αυτό μπορεί να γίνεται και σε επιχειρήσεις όπου σήμερα απαγορεύεται. Δίνουμε λοιπόν περισσότερη ελευθερία στον εργαζόμενο, ενώ, κατά τα άλλα, δεν αλλάζουμε κάτι στη νομοθεσία για τη διευθέτηση.

Είναι τόσο παράλογο αυτό; Πρέπει δηλαδή, αν ένας εργαζόμενος θέλει να δουλέψει 4 μέρες την εβδομάδα και να κάθεται την Παρασκευή, να συστήσει σωματείο εργαζομένων ή να ρωτήσει τον ΣΥΡΙΖΑ; Πρέπει ο ΣΥΡΙΖΑ, εσείς ή εγώ να κάνουμε κουμάντο στη ζωή του κόσμου;

Ωστόσο, κάποιος μπορεί να ρωτήσει, γιατί ανοίγετε το δρόμο για τις ατομικές συμβάσεις εργασίας και δεν μένετε στις συλλογικές σε ό,τι αφορά τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας;

Μα, δεν ανοίγουμε εμείς το δρόμο! Ο δρόμος έχει ήδη ανοίξει από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τον Ιούνιο του 2019. Όταν, λίγες μέρες πριν από τις εκλογές, υπέγραψαν την ευρωπαϊκή Οδηγία 2019/1158, η οποία προωθεί ευέλικτες μορφές απασχόλησης με ατομικές συμβάσεις για εργαζόμενους με παιδιά έως 8 ετών και φροντιστές. Οδηγία που εμείς απλά ενσωματώνουμε στο εθνικό Δίκαιο - όπως έχουμε υποχρέωση - με αυτό το νομοσχέδιο. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι καταρρέει και το τελευταίο ανάχωμα που πήγε κακότεχνα να στήσει ο ΣΥΡΙΖΑ: Πρώτα είπαν ότι είναι κατά της διευθέτησης εργασίας, γιατί καταργεί το 8ωρο. Τους αποδείξαμε ότι και αυτοί εφάρμοσαν τη διευθέτηση. Μετά είπαν ότι στηρίζουν τη διευθέτηση μόνο με συλλογικές συμβάσεις και όχι με ατομικές. Σας δείχνω, πώς με τις προβλέψεις της Οδηγίας, την οποία στήριξαν, ήταν αυτοί που άνοιξαν το δρόμο για τις ατομικές συμβάσεις.

Πάμε τώρα στο τι κάνουμε εμείς: Εμείς λοιπόν, προσθέτουμε στις κατηγορίες εργαζομένων που προβλέπει η Οδηγία και άλλους, όπως π.χ. τους φοιτητές. Και ρωτάω: Πού είναι το κακό; Αν μια μητέρα θέλει τη διευθέτηση, ώστε να περνάει τις Παρασκευές με τα παιδιά της, να μπορεί να το κάνει με την Οδηγία που στήριξε ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά να μην μπορεί να το κάνει ο φοιτητής που θέλει να πάρει περισσότερη πληρωμένη άδεια; Ή να μην μπορούν να το κάνουν άλλες κατηγορίες εργαζομένων; Πρέπει δηλαδή όλοι να δουλεύουν 5 μέρες ακατέβατα, επειδή έτσι θέλει ο ΣΥΡΙΖΑ;

Αυτό όμως που ανησυχεί πολλούς εργαζόμενους είναι η περίπτωση που ο εργοδότης τους πιέσει να δεχτούν τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας χωρίς αυτοί να το θέλουν. Υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες για τον εργαζόμενο, έτσι ώστε να αποκλειστεί αυτό το ενδεχόμενο;

Το νομοσχέδιο έχει τέτοιες ασφαλιστικές δικλείδες. Κατ' αρχάς, ας σημειωθεί ότι υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις (οι χαλυβουργίες, οι μεταλλουργίες, οι εταιρείες πληροφορικής, κλπ) που η διευθέτηση του χρόνου εργασίας δεν τις βολεύει, διότι είναι τέτοια η φύση της δουλειάς τους.

Για να προχωρήσει η διευθέτηση, πρέπει να συμπίπτουν οι βουλήσεις των δύο πλευρών. Εμείς προβλέπουμε: Πρώτον, ότι η διευθέτηση του χρόνου εργασίας μπορεί να γίνει μόνο με αίτημα του ίδιου του εργαζομένου. Δεύτερον, ότι, αν ο εργοδότης πιέσει τον εργαζόμενο για διευθέτηση και εκείνος αρνηθεί και ο εργοδότης πάει να τον απολύσει, αυτόματα η απόλυση του θεωρείται άκυρη! Ενώ, παράλληλα, ο μηχανισμός της διευθέτησης θα ελέγχεται από την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, η οποία είναι η σημαντικότερη ρύθμιση του νομοσχεδίου. Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας είναι μία επανάσταση, καθώς αποτελεί έμπρακτη εγγύηση των δικαιωμάτων του εργαζομένου για το ωράριό του, για τις υπερωρίες του και για την αποφυγή εκμετάλλευσής του...

Πείτε μας λοιπόν για την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας. Πώς θα λειτουργήσει αυτός ο μηχανισμός; Σε ποιους κλάδους θα εφαρμοστεί αρχικά και πότε αναμένεται η καθολική εφαρμογή;

Πρόκειται για ένα πάγιο αίτημα των εργαζομένων, των συνδικάτων, της ΓΣΕΕ που η κυβέρνηση κάνει πραγματικότητα. Διότι, είναι αλήθεια, σε πολλές περιπτώσεις έχουμε μαύρη και υποδηλωμένη εργασία που πλήττει τους εργαζόμενους.

Η Ψηφιακή Κάρτα θα είναι είτε εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο ή η υφιστάμενη κάρτα εργασίας που ήδη χρησιμοποιούν πολλές επιχειρήσεις. Θα την «χτυπάει» ο εργαζόμενος κατά την είσοδο και έξοδό του από τις εγκαταστάσεις της επιχείρησης, ώστε να καταγράφεται ο χρόνος εργασίας, ο χρόνος υπερωριών, υπερεργασίας, κλπ. Θα είναι συνδεδεμένη με το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ του Υπουργείου Εργασίας, το οποίο θα ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο, ενώ με τη χρήση τεχνολογίας γεωεντοπισμού δεν θα υπάρχει δυνατότητα για κάποιους «πονηρούληδες» να εξαπατήσουν το σύστημα.

Με αυτό τον τρόπο, αν εντοπιστεί να εργάζεται στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης εργαζόμενος που δεν είναι δηλωμένος, θα «πέφτει» πρόστιμο στην επιχείρηση 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο! Θα εφαρμόσουμε λοιπόν την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας το συντομότερο δυνατόν, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και ξεκινώντας από τις μεγάλες επιχειρήσεις (τράπεζες-βιομηχανίες). Θα είναι μια ισχυρή «ασπίδα προστασίας» των εργαζομένων από την εκμετάλλευση εργοδοτών, αλλά και όπλο για τους τίμιους εργοδότες που αντιμετωπίζουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό όσων ασκούν καταχρηστικές πρακτικές.

Στην καταπολέμηση τέτοιων πρακτικών θα μας βοηθήσει και η αναβάθμιση του ΣΕΠΕ σε ανεξάρτητη αρχή Επιθεώρησης Εργασίας κατά τα πρότυπα της ΑΑΔΕ και της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, δύο επιτυχημένων παραδειγμάτων Ανεξάρτητων Αρχών.

Σε σχέση με αυτό, κατηγορείστε ότι ουσιαστικά δεν αναβαθμίζετε το ΣΕΠΕ, αλλά ότι το υποβαθμίζετε.

Η διαστρέβλωση της πραγματικότητας έχει και κάποια όρια! Ακούστε, όλα αυτά τα χρόνια οι διάφορες κυβερνήσεις που έχουν περάσει από τη χώρα κατηγορούνται ότι αδικούν ή ευνοούν, κατά περίπτωση, εργοδότες και εργαζόμενους, ανάλογα με πολιτικά τους φρονήματα, με τις διασυνδέσεις τους, κλπ. Εμείς λοιπόν απαντούμε σε αυτά τα παράπονα δεκαετιών με μία ρύθμιση κοινής λογικής και διαφάνειας, με μία ρύθμιση υπέρ του εργαζομένου.

Σε γενικές γραμμές, το μοντέλο θα βασίζεται στο μοντέλο της ΑΑΔΕ, που ήταν επιτυχημένο. Και ενώ ερχόμαστε και κάνουμε αυτή την κίνηση, θέλοντας να δείξουμε ότι δεν θέλουμε να ευνοούμε και να αδικούμε, έρχονται ορισμένοι και λένε: κρατήστε ουσιαστικά το σημερινό σύστημα! Ενώ, από τη μια μας κατηγορούν για «νεοφιλελεύθερους οδοστρωτήρες», από την άλλη θέλουν να είμαι εγώ αυτός που θα εφαρμόζει τους ελέγχους στην επιθεώρηση εργασίας από το Υπουργείο Εργασίας. Δηλαδή, δεν βγάζεις άκρη!

Εγώ δεν λέω ότι το νομοσχέδιο δεν επιδέχεται βελτιώσεων. Εδώ είμαστε να συζητήσουμε όλες τις ρυθμίσεις και να δούμε εκείνες που χρήζουν βελτίωσης. Αλλά δεν είναι δυνατόν εμείς να καταθέτουμε συγκεκριμένες προτάσεις και το μόνο που ακούμε να είναι «όχι σε όλα». Θέλουμε να ακούσουμε και συγκεκριμένες προτάσεις. Και αν κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, να τις υιοθετήσουμε! Εμείς είμαστε που φέρνουμε την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, εμείς αναβαθμίζουμε το ΣΕΠΕ σε ανεξάρτητη αρχή Επιθεώρησης Εργασίας, εμείς κάνουμε όλα όσα σας ανέφερα μέχρι τώρα. Είναι ευκαιρία, όποιος θέλει να έρθει να μας πει: Δεν μας φτάνουν αυτά που κάνει η κυβέρνηση, θέλουμε περισσότερα. Να τα κάνουμε και αυτά τα περισσότερα. Αλλά να μας τα πουν! Και η συζήτηση να μην γίνει επί των φαντασιώσεων π.χ. του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά επί πραγματικών δεδομένων!

Απελευθερώνονται οι μαζικές απολύσεις, όπως ισχυρίζονται κόμματα της αντιπολίτευσης;

Η τελευταία ρύθμιση για το θέμα των μαζικών απολύσεων ήταν με το νόμο 4472 του 2017 του ΣΥΡΙΖΑ. Στο νομοσχέδιο που φέρνουμε εμείς, δεν υπάρχουν προβλέψεις για το συγκεκριμένο θέμα. Αντίθετα, ο κατάλογος με του λόγους προστασίας από απολύσεις διευρύνεται! Καθώς, σε όσους υπήρχαν και με προηγούμενες κυβερνήσεις και οι οποίοι συστηματοποιούνται με αυτό το νομοσχέδιο, (όπως η προστασία για λόγους καταγωγής, φύλου, θρησκείας, αναπηρίας, συνδικαλιστικής δραστηριότητας, σεξουαλικού προσανατολισμού, κ.α.) προσθέτουμε και επιπλέον λόγους:

Πρώτον, τους πατεράδες για 6 μήνες από τη γέννηση του κάθε παιδιού τους. Δεύτερον, τους τηλεργαζόμενους που ασκούν το δικαίωμα της αποσύνδεσης. Τρίτον, την περίπτωση που ένας εργαζόμενος ασκεί κάποιο νόμιμο δικαίωμά του και ο εργοδότης πάει να τον απολύσει. Είναι μάλιστα μια περίπτωση την οποία μεταφέρουμε από τη μεσαία κατηγορία προστασίας στην απόλυτη προστασία! Ενώ, τέλος, αντιστρέφουμε το βάρος της απόδειξης στην απόλυση εργαζομένου: Θεωρείται δηλαδή ότι κατ' αρχήν, ο εργαζόμενος έχει δίκιο και είναι ο εργοδότης που πρέπει να αποδείξει το αντίθετο. Ενώ σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, (όταν π.χ. υπάρχει ένταση στις σχέσεις του εργαζόμενου με τον εργοδότη ή όταν η επιχείρηση έχει οικονομικά προβλήματα), παίρνουμε το γαλλικό και το ισπανικό δίκαιο και λέμε ότι, εάν ο εργαζόμενος προσφύγει στο δικαστήριο, μετά από απόλυση, τα δύο μέρη επιμείνουν στις απόψεις τους, και τελικά υπάρχει απόφαση υπέρ του εργαζομένου, τότε εκείνος μπορεί να πάρει, εκτός από την κανονική, μέχρι και 24 μήνες επιπλέον αποζημίωση, που μπορεί να φτάσει μέχρι και 3 φορές το ύψος της κανονικής!

Προκαλώ τον ΣΥΡΙΖΑ να διαψεύσει ότι τα κάνουμε αυτά! Αλλά επίσης διερωτώμαι, πώς είναι δυνατόν π.χ. να συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο δια της επιβολής δύο άνθρωποι οι οποίοι έχουν κακές σχέσεις. Οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες που έχουν θεσπίσει αυτή τη διάταξη είναι παράλογες;

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει διατάξεις για τη ρύθμιση της τηλεργασίας στον ιδιωτικό τομέα, η οποία αυξήθηκε εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού. Πώς θα διασφαλίζεται η τήρηση του ωραρίου των εργαζομένων;

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η τηλεργασία ήταν για χιλιάδες εργαζόμενους η μοναδική ασφαλής επιλογή απασχόλησης. Πολλοί από αυτούς όμως αντιμετώπισαν και σημαντικά προβλήματα που δημιουργήθηκαν, ιδίως ως προς την προστασία του ελεύθερου χρόνου και της τήρησης του συμφωνημένου ωραρίου.

Γι' αυτό: Θεσμοθετούμε το «δικαίωμα της αποσύνδεσης», το δικαίωμα δηλαδή κάθε τηλε-εργαζόμενου να απέχει πλήρως από την παροχή εργασίας και τη διεκπεραίωση εργασιών με τηλεφωνικό ή ηλεκτρονικό τρόπο, εκτός του συμφωνημένου ωραρίου εργασίας και κατά τη διάρκεια των αδειών του. Προστατεύουμε έτσι έμπρακτα το 8ωρο, αλλά και την πενθήμερη εργασία και δίνουμε έμφαση στην ισορροπία προσωπικής-επαγγελματικής ζωής.

Είναι μια πρόβλεψη που φέρνει την Ελλάδα μεταξύ των πρώτων χωρών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, μετά τη Γαλλία και την Ιταλία, που παίρνει μέτρα για το δικαίωμα της αποσύνδεσης. Αυτό θα μπορούσε να διασφαλιστεί, για παράδειγμα, με ρυθμίσεις στους servers της επιχείρησης, ώστε να μην προωθούνται επαγγελματικά emails σε υπαλλήλους, μετά τη συμπλήρωση του ημερήσιου ωραρίου.

Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας έρχεται να βοηθήσει από την πλευρά της στο σεβασμό αυτού του μέτρου. Είναι μια πολιτική από τις πιο προοδευτικές στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που διασφαλίζει στην πράξη τα δικαιώματα των εργαζομένων!

Το νομοσχέδιο εισάγει μία σειρά ρυθμίσεων για τους εργαζόμενους, κάποιες από τις οποίες, όπως έχετε πει, προωθούν την ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής. Ποιες είναι οι σημαντικότερες από αυτές;

Το νομοσχέδιο κατοχυρώνει δικαιώματα για τους εργαζόμενους πατέρες: Θεσπίζουμε την άδεια πατρότητας 14 ημερών μετ' αποδοχών και ανεβαίνουμε έτσι στην 5η θέση μεταξύ των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ όσον αφορά στη διάρκεια της άδειας πατρότητας. Θεσπίζεται, επίσης, για πρώτη φορά γονική άδεια δύο μηνών και για τους δύο γονείς, πληρωμένη από τον ΟΑΕΔ, η οποία μπορεί να χορηγηθεί μέχρι το παιδί να γίνει 8 χρονών. Έτσι θα έχουν κίνητρο να την παίρνουν και οι δύο γονείς - και όχι μόνο οι μητέρες, όπως γίνεται μέχρι σήμερα - και με αυτό τον τρόπο διευκολύνουμε την πρόσληψη των γυναικών στην εργασία. Προστατεύουμε το νέο πατέρα κατά της απόλυσης για 6 μήνες από τη γέννηση του κάθε τέκνου του.

Παρέχουμε, όπως σημείωσα και πριν, το δικαίωμα ειδικών ρυθμίσεων εργασίας για γονείς παιδιών ηλικίας έως και 12 ετών. Θεσπίζουμε την άδεια φροντιστή για συγγενείς ή πρόσωπα που κατοικούν στο ίδιο νοικοκυριό με τον εργαζόμενο και έχουν ανάγκη σημαντικής φροντίδας. Επεκτείνουμε την άδεια υποβοηθούμενης αναπαραγωγής και στον ιδιωτικό τομέα. Προβλέπουμε το δικαίωμα απουσίας, λόγω ανωτέρας βίας, για επείγοντα οικογενειακά ζητήματα. Επεκτείνουμε και για τις υιοθεσίες την άδεια λοχείας 9 εβδομάδων μετά τη γέννα και την ειδική άδεια προστασίας της μητρότητας 6 μηνών με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ.

Πρόκειται για ρυθμίσεις που συμβάλλουν στην ίση μεταχείριση ανδρών και γυναικών, αίρουν ή τουλάχιστον αδυνατίζουν τα αντικίνητρα για προσλήψεις γυναικών, συμβάλλουν στη συμφιλίωση προσωπικής-οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής. Περιμένω να δω τι θα κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ, όταν οι ρυθμίσεις αυτές έρθουν στη Βουλή και αν θα τις στηρίξει ή όχι!

Ποιος είναι ο στόχος των παρεμβάσεων που προωθούνται στη λειτουργία των συνδικαλιστικών οργανώσεων;

Όλοι θυμόμαστε τα επεισόδια των ξυλοδαρμών στο συνέδριο της ΓΣΕΕ. Θυμόμαστε επίσης καταγγελίες ότι ορισμένες αποφάσεις σε συνδικαλιστικό επίπεδο λαμβάνονται από οργανώσεις-σφραγίδες. Όλα αυτά προκαλούνται ακριβώς, λόγω της έλλειψης αντιπροσωπευτικότητας και διαφάνειας στη λειτουργία των συνδικαλιστικών οργανώσεων.

Προχωράμε λοιπόν με ρυθμίσεις διαφάνειας, ενισχύουμε την αξιοπιστία και την αντιπροσωπευτικότητα των συνδικαλιστικών οργανώσεων και διευκολύνουμε τη συμμετοχή των εργαζομένων: Θεσπίζουμε την υποχρεωτική εγγραφή συνδικαλιστικών και εργοδοτικών οργανώσεων σε ηλεκτρονικό μητρώο και την υποχρέωση να παρέχεται δυνατότητα για εξ αποστάσεως ψήφο στα συνδικάτα, με όλες τις δικλείδες διαφάνειας και μυστικότητας στις συνεδριάσεις και τις ψηφοφορίες, ενώ απαγορεύουμε την ενίσχυσή τους από εργοδότες και κόμματα.

Η προστασία των συνδικαλιστικών στελεχών εξομοιώνεται με εκείνη που ισχύει για τις εγκύους, ενώ προϋπόθεση για την κήρυξη απεργίας και την εκλογή Διοικητικού Συμβουλίου είναι να υπάρχει διαθέσιμο σύστημα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, διαθέσιμο σε όποιο μέλος επιθυμεί να το χρησιμοποιήσει, με όρους μυστικότητας.

Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι στόχος μας είναι να θεσπιστούν κανόνες διαφάνειας στη λειτουργία των συνδικαλιστικών οργανώσεων, κάτι που είναι σε μεγάλο βαθμό αίτημα και των ίδιων των συνδικαλιστικών οργανώσεων.

Περιορίζεται με το νομοσχέδιο το δικαίωμα στην απεργία;

Το δικαίωμα στην απεργία είναι κατοχυρωμένο σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι κατοχυρωμένο στο Σύνταγμά μας και είναι αυτονόητα κατοχυρωμένο και στο νέο νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας.

Αυτό που πολύ απλά κάνουμε είναι ότι εισάγουμε ρυθμίσεις που θα διασφαλίζουν ότι η πίεση των απεργιών θα στρέφεται εναντίον των εργοδοτών και της κυβέρνησης και όχι εναντίον της κοινωνίας. Γι' αυτό, θεσπίζουμε την ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία (33%) π.χ. σε κλάδους κοινής ωφέλειας (στο μετρό για παράδειγμα) κατά τη διάρκεια της απεργίας, έτσι ώστε κλάδοι που έχουν ζωτική σημασία για την εξυπηρέτηση των αναγκών του κοινωνικού συνόλου να λειτουργούν.

Και σημειώνω ότι δεν αλλάζει κάτι ως προς τη νομοθεσία που αφορά το προσωπικό ασφαλείας, καθώς οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αφορούν μόνο στο επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών και όχι στον αριθμό που προσωπικού ασφαλείας. Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν ουσιαστικά την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών, με την εφαρμογή μέτρων ανάλογων αυτών που ισχύουν σε άλλες προηγμένες χώρες, όπως η Γαλλία, το Βέλγιο, ο Καναδάς, η Αυστραλία!