Ιουν 16

Δεν δέχομαι κανείς να μου λέει ότι ενδιαφέρεται για το μέλλον του παιδιού μου περισσότερο από ό,τι εγώ ο ίδιος! - συνέντευξη στην Athens Voice

Λέτε ότι η χώρα μας αποτελούσε μία θλιβερή εξαίρεση στα περιβαλλοντικά θέματα μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τι αλλάζει με τον περιβαλλοντικό νόμο του υπουργείου σας;

Έχουμε τις περισσότερες καταγγελίες στις Βρυξέλλες μετά την Ισπανία. Αυτή την κατάσταση κληρονομήσαμε από το ΣΥΡΙΖΑ. Και αυτό εργαζόμαστε να αλλάξουμε. Όχι με δικές μας πατέντες. Αλλά προχωρούμε με βάση αυτά που ισχύουν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στο κάτω-κάτω σας θυμίζω, ήμουν 13 χρόνια στις Βρυξέλλες και στο Στρασβούργο. Τι κάνει λοιπόν αυτό το περιβόητο νομοσχέδιο; Απλοποιεί τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις ακολουθώντας τις πρακτικές άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Βάζει κανόνες στις  περιοχές Natura, αντίστοιχες με αυτές που ισχύουν στα περισσότερα κράτη της ΕΕ. Δίνει τέλος στην ομηρία χιλιάδων αγροτών, που το Δημόσιο από τη μια τους αφήνει να δηλώνουν τα χωράφια τους στην ΕΕ για να παίρνουν επιδοτήσεις και από την άλλη τα ίδια χωράφια τα θεωρεί δάση. Προσπαθούμε να τελειώσουμε με τους βόθρους, με τα μπάζα και τις χωματερές. Συνδέουμε χιλιάδες σπίτια με το αποχετευτικό δίκτυο. Με λεφτά του ΕΣΠΑ. Δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για μια πιο αποτελεσματική διαχείριση των σκουπιδιών, ιδιαίτερα στο Ιόνιο και στο Νότιο Αιγαίο όπου έχουμε μια σειρά από ανοιχτές υποθέσεις. Απαγορεύουμε να εκδίδεται οικοδομική άδεια εάν ο άλλος δεν έχει κανονίσει για τη σύννομη διάθεση των μπάζων του. Ώστε να μην μολύνει τις παραλίες και τα δάση.

 

Τι απαντάτε στις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ ότι με τον νόμο καταργείτε την προστασία των περιοχών Natura 2000, τους εθνικούς δρυμούς δηλαδή, και προωθείτε ακόμα και μεταλλευτικές δραστηριότητες και εξορύσεις υδρογονανθράκων σε περιοχές προστασίας της φύσης;

Υπάρχει μια σημαντική παρανόηση εδώ. Έχει δημιουργηθεί η εντύπωση σε μεγάλο μέρος του κόσμου ότι οι περιοχές Natura είναι «νεκρές ζώνες» όπου δεν συμβαίνει τίποτα. Είναι πολύ μακριά από την πραγματικότητα αυτό. Στις περιοχές Natura- τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ολόκληρη την Ευρώπη- επιτρέπονται δραστηριότητες οι οποίες ταιριάζουν στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής. Για αυτό και εκπλήσσομαι ιδιαίτερα από την κριτική με αφορμή τις εξορύξεις. Από τη μια πλευρά εκπλήσσομαι με τον ΣΥΡΙΖΑ, επί των ημερών του οποίου δόθηκαν πολλές άδειες για εξορύξεις λιγνίτη, μαρμάρου και βωξίτη σε περιοχές Natura. Σήμερα όμως υποδύεται τον πολέμιό τους. Και από την άλλη πλευρά εκπλήσσομαι με τις αντιδράσεις ορισμένων περιβαλλοντικών οργανώσεων, οι οποίες δεν μπορεί να μην γνωρίζουν ότι γίνονται εξορύξεις- υπό προϋποθέσεις- σε όλες ανεξαιρέτως τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όπως γινόταν και στην Ελλάδα επί ΣΥΡΙΖΑ! Αυτό που κάνουμε εμείς είναι να βάλουμε τέρμα στο προηγούμενο καθεστώς αδιαφάνειας όπου οι άδειες δίνονταν με βάση το αν κάποιος είχε μέσο ή όχι. Και θεσμοθετούμε ένα διαφανές πλαίσιο κοινής λογικής που θα έχει την έγκριση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Για πρώτη δε φορά, στις 2 από τις 4 ζώνες, απαγορεύεται ρητώς η δυνατότητα εξορύξεων! Κάνουν λοιπόν κριτική αυτοί που τις επέτρεπαν, σε αυτούς που για πρώτη φορά τις απαγορεύουν σε 2 ζώνες! Όλη αυτή η κριτική είναι όχι μόνο άδικη, αλλά και υποκριτική. Διότι εμείς είμαστε η κυβέρνηση που προωθεί την απολιγνιτοποίηση, την ηλεκτροκίνηση, τη στήριξη της ανακύκλωσης, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Και δεν δέχομαι κανείς να μου λέει ότι ενδιαφέρεται για το μέλλον του παιδιού μου περισσότερο από ό,τι εγώ ο ίδιος!

 

Για ποιον λόγο καταργείτε την αυτοτέλεια των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών οι οποίοι γνωμοδοτούσαν για τα σχέδια διαχείρισής τους;

Και εδώ η κριτική προσπαθεί να αποπροσανατολίσει. Διότι η ουσία είναι ότι με το προηγούμενο πλαίσιο, οι προστατευόμενες περιοχές, δεν ήταν και τόσο προστατευμένες. Για όλες αυτές τις περιοχές- οι οποίες αποτελούν το ⅓ της χώρας- δίνονταν μέχρι τώρα περίπου 8 εκατ. ευρώ το χρόνο! Το διανοείστε; Ενώ στο νόμο που φέραμε, για πρώτη φορά προβλέπεται η ουσιαστική χρηματοδότηση έργων περιβαλλοντικής προστασίας στις περιοχές Natura μέσω του κεντρικού οργανισμού που δημιουργούμε για αυτό το λόγο, του ΟΦΥΠΕΚΑ. Η αυξημένη χρηματοδότηση θα προέρχεται από ένα περιβαλλοντικό τέλος στις δραστηριότητες που θα αναπτύσσονται στις προστατευόμενες περιοχές. Και να σημειώσω, ότι η δημιουργία του ενιαίου οργανισμού, ήταν πρόταση των ίδιων των φορέων και των περιβαλλοντικών οργανώσεων! Πρόταση που υλοποιούμε! Δεν καταλαβαίνω επομένως γιατί αυτή η εμπάθεια. Αν είναι αναληθές ότι εμείς δίνουμε περισσότερα χρήματα για τις προστατευόμενες περιοχές, ας βγει κάποιος να το πει! Ας είναι. Εμείς προχωρούμε με αυτό το σύγχρονο και ευρωπαϊκό σύστημα που ισχύει σε χώρες όπως η Φινλανδία, η Αυστρία, η Ιρλανδία. Διότι ενδιαφερόμαστε πραγματικά για το περιβάλλον και δεν θέλουμε η χώρα να μείνει κολλημένη στο χθες.

 

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσπευση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Πρακτικά σε πόσο διάστημα θα αποφαίνεται η αρμόδια επιτροπή από την ημέρα που θα υποβληθεί ένα αίτημα για επένδυση;

Είχαμε μέχρι τώρα την πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία η διαδικασία των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων να διαρκεί 6-8 χρόνια. Ενώ στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ η ίδια διαδικασία διαρκεί μερικούς μόνο μήνες! Φανταστείτε πόσες επενδύσεις και θέσεις εργασίας έχουν χαθεί κάθε φορά που ένας επενδυτής που ήθελε να επενδύσει στη χώρα μας, έμπλεκε στα γρανάζια της γραφειοκρατίας. Αυτό τώρα αλλάζει. Θα γίνεται ό,τι συμβαίνει στην Ιταλία, στην Ολλανδία, στη Γερμανία. Οι αρμόδιοι φορείς θα απαντούν μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα 100-150 ημερών για το αν μια επένδυση μπορεί να προχωρήσει. Προσέξτε. Δεν θα είναι υποχρεωμένες η αρχαιολογική ή η δασική υπηρεσία να απαντούν θετικά, όπως παραπλανητικά επιχειρηματολόγησε ο ΣΥΡΙΖΑ. Θα μπορούν- και πρέπει- να λένε όχι, εάν το σχέδιο της επένδυσης δεν πληροί τους περιβαλλοντικούς όρους. Θα το λένε όμως! Και έτσι δεν θα υπάρχουν πλέον δικαιολογίες για αυτή την κωλυσιεργία που έπαιρνε χρόνια ολόκληρα. Η οποία είχε κάνει την Ελλάδα τη χώρα του “ού μπλέξεις” ακόμα και για τους επενδυτές εκείνους που είχαν την πρόθεση να επενδύσουν στην Ελλάδα και- σεβόμενοι το περιβάλλον- να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας.

 

Από 1/1/2021 επεκτείνεται το τέλος στις πλαστικές σακούλες και θα ισχύει η ίδια επιβάρυνση για όλες ανεξαρτήτως πάχους. Γιατί προχωρήσατε σε αυτή την ρύθμιση;

 Διότι σε αυτό το ζήτημα είχαμε πλέον φτάσει στο σημείο να κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας. Αναγνωρίζω ότι ήταν μία ρύθμιση που έφερε η προηγούμενη κυβέρνηση η οποία κινούνταν στη σωστή κατεύθυνση. Ο τρόπος όμως με τον οποίο εφαρμόστηκε είχε σαν αποτέλεσμα να ακυρώνεται στην πράξη. Από τη μία πλευρά, χαιρόμασταν μεταξύ μας για τη μείωση στη χρήση της μικρής πλαστικής σακούλας. Από την άλλη πλευρά όμως σημειώθηκε μία κατακόρυφη αύξηση της χρήσης της μεγαλύτερης, χοντρής πλαστικής σακούλας στα σούπερ μάρκετ, για την οποία δεν πληρωνόταν περιβαλλοντικό τέλος. Βάζουμε λοιπόν τέρμα σε αυτή την κατάσταση. Επεκτείνουμε το τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες ανεξαρτήτως πάχους με διπλό στόχο: Από τη μια πλευρά να μειωθεί η χρήση της πλαστικής σακούλας γενικώς. Και από την άλλη πλευρά να πληρώνεται και να αποδίδεται το περιβαλλοντικό τέλος για όλες τις πλαστικές σακούλες οι οποίες εν τέλει αγοράζονται. Είναι μια ρύθμιση με όφελος τόσο για τους πολίτες, όσο και για το περιβάλλον.

 

Τι απαντάτε σε όσους σας κατηγορούν ότι με το νομοσχέδιο νομιμοποιείτε αυθαίρετα εντός δασικών εκτάσεων και κατά περίπτωση εντός υγροτόπων και ρεμάτων;

 Ότι πολύ απλά δεν έχουν διαβάσει τη σχετική διάταξη του νόμου. Διότι αν την είχαν διαβάσει θα γνώριζαν ότι σέβεται το σκεπτικό που οδήγησε το Συμβούλιο της Επικρατείας να κρίνει αντισυνταγματικό το νόμο του ΣΥΡΙΖΑ για τις λεγόμενες οικιστικές πυκνώσεις. Είναι μια διάταξη που λαμβάνει υπόψη αυτή την απόφαση του ΣτΕ και παραπέμπει για τις περαιτέρω παραμέτρους σε νέο Προεδρικό Διάταγμα που θα έχει την έγκριση του ίδιου του ΣτΕ.

 

Κύριε υπουργέ, σε πρόσφατη τηλεδιάσκεψη που είχαμε με νέους με θέμα την πράσινη ατζέντα της κυβέρνησης, μιλήσατε για κίνητρα τα οποία θα φέρει η κυβέρνηση για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Ποια θα είναι αυτά;

 Έχουμε ξεκινήσει τη συνεργασία με τα Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών για αυτό το ζήτημα ήδη από το περασμένο φθινόπωρο. Έχουμε μιλήσει με τους παράγοντες της αγοράς, αλλά και με άλλες χώρες- εγώ ο ίδιος είχα επισκεφθεί την Ολλανδία για αυτό το θέμα καθώς είναι μια χώρα που βρίσκεται πολύ μπροστά στα θέματα της ηλεκτροκίνησης- και υπολογίζω ότι σε ένα περίπου μήνα θα είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε το σχετικό νομοσχέδιο. Είναι μια πολυεπίπεδη παρέμβαση. Ξεκινά από τις υποδομές φόρτισης- τα ηλεκτρικά βενζινάδικα όπως λέω αστειευόμενος- και φτάνει μέχρι το ειδικό πρόγραμμα κρατικής ενίσχυσης που έχουμε σχεδιάσει. Αυτό θα δώσει κίνητρα όσους θέλουν να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σκούτερ και ποδήλατα, με πόρους που θα προέλθουν από το Ταμείο Ρύπων και οι οποίοι είναι σημαντικοί. Η επιδότηση των ΙΧ θα είναι η ίδια για όλους τους τύπους των αυτοκινήτων, ανεξαρτήτως κόστους, διότι θέλουμε να ενισχύσουμε αναλογικά περισσότερο αυτούς που δεν έχουν πολλά χρήματα. Τα κίνητρα θα είναι ισχυρότερα για τα σκούτερ και τα ποδήλατα, όχι μόνο λόγω χαμηλότερης τιμής, αλλά και διότι θέλουμε να κάνουμε ένα άνοιγμα στους νέους. Θέλουμε οι νέοι να πρωταγωνιστήσουν σε αυτή τη μετάβαση στη νέα εποχή στην οποία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα σκούτερ και τα ποδήλατα δεν θα θεωρούνται πλέον πολυτέλεια.

 

Στην ίδια συζήτηση αναφέρατε επίσης το στόχο σας να προχωρήσετε τις αναδασώσεις στην Ελλάδα. Ποιος είναι ο σχεδιασμός;

 Να προχωρήσουμε πολύ γρήγορα, διότι είμαστε εξαιρετικά πίσω! Είμαστε πίσω σε σχέση όχι μόνο με χώρες όπως η Πορτογαλία, αλλά και με χώρες όπως η Τουρκία. Και αυτό διότι στις αναδασώσεις παραλάβαμε από το ΣΥΡΙΖΑ ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα 245 εκατ. ευρώ με μηδενική απορρόφηση και συμβασιοποίηση! Ενώ εμείς, στο πλαίσιο της πραγματικής, και όχι στα λόγια, προστασίας των δασών, έχουμε καταφέρει να υποβληθούν προτάσεις πάνω από 100 εκατ. ευρώ για αντιπυρική προστασία και αναδασώσεις. Και παράλληλα καταρτίζουμε ένα Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων το οποίο θα συζητήσουμε με τον Πρωθυπουργό το επόμενο χρονικό διάστημα, προτού απευθυνθούμε σε κάποιο κοινωφελές ίδρυμα για να το χρηματοδοτήσει ή συγχρηματοδοτήσει σε βάθος ορισμένων ετών. Είναι ένα μεγάλο και φιλόδοξο πρόγραμμα αναδασώσεων που θέλουμε να στηριχθεί και να αγκαλιαστεί από όλους τους Έλληνες πολίτες και κυρίως από τους νέους. Διότι οι νέοι μας αντιλαμβάνονται πολύ καλά τη σημασία των δασών στην προσπάθεια καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής και διατήρησης της βιοποικιλότητας.

 

Τι άλλαξε στη δική σας ζωή με τα μέτρα για τον κορωνοϊό;

 Ίσως δεν άλλαξαν τόσα πολλά για μένα, όσο για τους ανθρώπους που αναγκάστηκαν να μείνουν στο σπίτι. Διότι ακόμα και την περίοδο της καραντίνας ήμουν υποχρεωμένος να πηγαίνω κάθε μέρα στο υπουργείο. Άλλαξε φυσικά ο τρόπος με τον οποίο εργαζόμουν. Καθώς η είσοδος του κοινού απαγορεύτηκε, τα ραντεβού μειώθηκαν, οι τηλεδιασκέψεις έγιναν μέρος της καθημερινής εργασιακής ρουτίνας, ενώ πολλοί εργαζόμενοι του υπουργείου και συνεργάτες μου χρησιμοποίησαν την τηλεργασία. Η άλλη σημαντική αλλαγή στην καθημερινότητά μου ήταν ότι λόγω του περιορισμού των εκδηλώσεων και των συναντήσεων μου δόθηκε περισσότερος ελεύθερος χρόνος που είχα την ευκαιρία να τον περάσω με την Πόπη και το γιο μας τον Γιάννη.

 

Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα θέλατε να κάνετε όταν όλα αυτά τα πρωτόγνωρα που ζούμε (κορωνοϊός) τελειώσουν;

Να πηγαίναμε και οι τρεις μας οικογενειακώς στην Κρήτη, που μου έχει λείψει πολύ.

Ιουν 16

Απελευθερώσαμε από την ομηρία χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων - συνέντευξη στη Βραδυνή της Κυριακής

Την προσέγγιση της κυβέρνησης να στηρίξει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις στο μέγιστο δυνατό βαθμό σήμερα, κρατώντας παράλληλα δυνάμεις για το δεύτερο κύμα του κορωνοΐού αναλύει στη συνέντευξη του στη «Βραδυνή της Κυριακής» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης. «Αυτή είναι η μόνη υπεύθυνη και ρεαλιστική πολιτική επιλογή που δεν θα οδηγήσει σε Μνημόνιο» τονίζει. Ο βουλευτής του Βορείου Τομέα της Β’ Αθήνας παραδέχεται ότι η ύφεση θα είναι σημαντική. Ωστόσο, συμμερίζεται την άποψη των οικονομολόγων ότι τη μεγάλη ύφεση του 2020 θα ακολουθήσει μία εξίσου έντονη αναπτυξιακή αντίδραση μέσα στο 2021. «Δική μας δουλειά είναι να πριμοδοτήσουμε αυτή την αναπτυξιακή αντίδραση όσο το δυνατόν περισσότερο» συμπληρώνει. Όσον αφορά το νέο περιβαλλοντικό νομοσχέδιο για το οποίο δέχτηκε επικρίσεις από την αξιωματική αντιπολίτευση απαντά: «Το Περιβάλλον είναι ο εθνικός μας πλούτος και δεν θα ανεχτώ κανείς να πει ότι έχει μεγαλύτερη ευαισθησία για το μέλλον του πλανήτη και το μέλλον του παιδιού μου από ό,τι έχω εγώ ο ίδιος». Σχετικά με την επιτάχυνση των περιβαλλοντικών επενδύσεων επισημαίνει ότι η διευκόλυνση των επενδύσεων μπορεί να συμβαδίσει με την ενισχυμένη προστασία του Περιβάλλοντος.

To πρώτο κύμα του κορωνοϊού η χώρα το πέρασε με επιτυχία. Τι μας περιμένει από εδώ και στο εξής όχι μόνο σε υγειονομικό και οικονομικό επίπεδο;

 

Η Ελλάδα έγινε παγκόσμιο παράδειγμα αντιμετώπισης του κορωνοϊού. Και ενώ έχουμε αντιμετωπίσει μέχρι τώρα την υγειονομική πρόκληση με επιτυχία, ακολουθεί μία δύσκολη περίοδος για δύο λόγους: Πρώτον, όπως λένε οι ειδικοί, θα έχουμε ένα δεύτερο κύμα του κορωνοϊού το φθινόπωρο, για το οποίο πρέπει να προετοιμαστούμε και, δεύτερον, θα υπάρξουν σημαντικές επιπτώσεις στην οικονομία. Στόχος μας είναι να διαχειριστούμε αυτές τις δύο επερχόμενες προκλήσεις με την ίδια αποτελεσματικότητα και αποφασιστικότητα με την οποία διαχειριστήκαμε το πρώτο κύμα της υγειονομικής κρίσης.

 

Η αξιωματική αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι θα φέρετε νέο μνημόνιο. Τι απαντάτε;

 

Οι κραυγές περί μνημονίου του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι άλλο παρά ευσεβής πόθος. Η μόνη περίπτωση να οδηγηθούμε σε μνημόνιο είναι αν μπούμε στη λογική των “λεφτόδεντρων” και του “δώστα όλα”, όπως προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ. Αντίθετα, η δική μας προσέγγιση λέει να στηρίξουμε τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις στο μέγιστο δυνατό βαθμό σήμερα, κρατώντας παράλληλα δυνάμεις για το δεύτερο κύμα του κορωνοϊού. Αυτή είναι η μόνη υπεύθυνη και ρεαλιστική πολιτική επιλογή που δεν θα οδηγήσει σε μνημόνιο.

Όλοι περιμένουν μεγάλη ύφεση στην οικονομία λόγω της πανδημίας. Η ΝΔ και ο Κυριάκος Μητσοτάκης κέρδισαν με ένα πρόγραμμα για μεγαλύτερα ποσοστά ανάπτυξης και περισσότερες θέσεις εργασίας, που από ότι φαίνεται θα αναθεωρηθεί. Μήπως λοιπόν χρειάζεται να πάρει μια νέα εντολή με νέες κάλπες;

 

Η νίκη μας στις εκλογές είναι πρόσφατη και η στήριξη του κόσμου στην κυβέρνηση, όπως φαίνεται από τις δημοσκοπήσεις, έχει διευρυνθεί ακόμη περισσότερο. Η Νέα Δημοκρατία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης διαθέτουν λοιπόν την απαιτούμενη νομιμοποίηση και στη Βουλή και στο λαό για εφαρμόσουν το σχέδιο αντιμετώπισης των συνεπειών του κορωνοϊού. Άλλωστε, οι Έλληνες δεν μας εξέλεξαν για να κάνουμε πολιτικά τεχνάσματα, αλλά για να κυβερνήσουμε τόσο στις εύκολες όσο και στις δύσκολες στιγμές. Και αυτό θα κάνουμε. Σε ό,τι αφορά την ύφεση, κανείς δεν διαφωνεί ότι θα είναι σημαντική. Ωστόσο το ίδιο ισχύει και στην Ευρώπη και παγκοσμίως. Και είναι ισχυρή η άποψη μεταξύ των οικονομολόγων ότι την μεγάλη ύφεση του 2020 θα ακολουθήσει μία εξίσου έντονη αναπτυξιακή αντίδραση μέσα στο 2021. Δική μας δουλειά είναι πριμοδοτήσουμε αυτή την αναπτυξιακή αντίδραση όσο το δυνατόν περισσότερο.

Η επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου κύρωσε τη διακυβερνητική συμφωνία Ελλάδος-Κύπρου-Ισραήλ για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου EastMed. Ωστόσο η Ιταλία δεν υπέγραψε. Τι πιστεύετε ότι άλλαξε στη στάση της; Μπορεί να έχει σχέση με την τουρκολυβική συμφωνία;

 

Η Ιταλία διαπραγματεύτηκε μαζί μας για αυτή τη σύμβαση επί μακρό χρονικό διάστημα και κράτησε το δικαίωμα να αποφασίσει για τον εαυτό της αργότερα. Η σύμβαση επομένως είναι ανοιχτή για την Ιταλία και μπορεί να υπογράψει όταν θα είναι έτοιμη, χωρίς να χρειαστεί επαναδιαπραγμάτευση. Σημειώνω βέβαια ότι πάντοτε υπάρχει η δυνατότητα όδευσης του έργου προς άλλες χώρες της κεντρικής Ευρώπης. Θεωρώ όμως ότι το ζήτημα θα λήξει θετικά.

Είναι εφικτό τελικά να κατασκευαστεί ο αγωγός και ποια τα οφέλη της Ελλάδας;

 

Κοιτάξτε, η άποψη ότι η σημερινή πετρελαϊκή κρίση καθιστά το έργο μη βιώσιμο, αγνοεί ορισμένα δεδομένα. Πρώτον, η πτώση των τιμών του πετρελαίου είναι συνδεδεμένη με τον κορωνοϊό, άρα είναι συγκυριακή. Δεύτερον, η σύμβαση για τον αγωγό East Med είναι σε απόλυτη αρμονία με τον σχεδιασμό της ΕΕ για πολλαπλές πηγές και οδεύσεις υδρογονανθράκων και έχει ενταχθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τρίτον, έχουν ξεκινήσει ήδη οι κινήσεις και έχουν δεσμευτεί τα χρήματα για τις μελέτες σκοπιμότητας. Και, τέλος, υπάρχουν τόσο κοιτάσματα του Ισραήλ (Λεβιάθαν και Καρίς) όσο και κοιτάσματα της Κύπρου (Αφροδίτη και Γλαύκος) που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον East Med και οι χώρες αυτές έχουν εκφράσει σχετικό ενδιαφέρον. Δεν μιλάμε λοιπόν για σχέδια επί χάρτου, αλλά για ένα πραγματικό έργο που βρίσκεται εν εξελίξει. Τα οφέλη είναι προφανή: Ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ελλάδας, ενίσχυση των σχέσεών μας με το Ισραήλ, επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή του αγωγού, ενίσχυση του ανταγωνισμού για το φυσικό αέριο με όφελος για τους καταναλωτές.

Δεχτήκατε πολλές επικρίσεις από την αξιωματική αντιπολίτευση ότι ο νέος περιβαλλοντικός νόμος δεν προστατεύει το περιβάλλον. Από την άλλη εσείς λέτε ότι είναι τομή στην περιβαλλοντική νομοθεσία. Τι απαντάτε στις επικρίσεις;

 

Ακούστε, πώς ο νόμος αυτός καταστρέφει το περιβάλλον: Βάζουμε τέλος στα παιχνίδια με το πάχος της πλαστικής σακούλας. Απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας όταν δεν ρυθμίζονται σύννομα τα μπάζα. Θεσπίζουμε ένα σύγχρονο και ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις περιοχές Natura που βάζει τέρμα στην αυθαιρεσία και σέβεται το Σύνταγμα και την κοινή λογική. Επιδοτούμε τη σύνδεση των νοικοκυριών με τα κεντρικά δίκτυα αποχέτευσης. Λύνουμε το οξύ πρόβλημα με τα σκουπίδια στο Ιόνιο και στο Νότιο Αιγαίο. Επιταχύνουμε τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και την πράσινη ενέργεια. Και, τέλος, δίνουμε λύση στο πρόβλημα των δασικών χαρτών και των οικιστικών πυκνώσεων, απελευθερώνοντας από την ομηρία χιλιάδες ιδιοκτήτες. Αντίθετα ο ΣΥΡΙΖΑ στερείται αξιοπιστίας όταν μιλάει για το περιβάλλον. Μάρτυρας είναι το έργο του: Τα βουνά των σκουπιδιών που μας άφησε η κ. Δούρου στην Αττική, αλλά και η τραγική κατάσταση με τα απορρίμματα σε πολλά νησιά μας. Η απαράδεκτη διαχείριση του ναυαγίου της Αγίας Ζώνης που οδήγησε στη ρύπανση του Αργοσαρωνικού. Η ακύρωση του νόμου του ΣΥΡΙΖΑ για τις οικιστικές πυκνώσεις ως αντισυνταγματικού από το ΣτΕ. Οι πέντε καταδίκες της Ελλάδας από το Δικαστήριο της ΕΕ για περιβαλλοντικά θέματα και οι έξι ανοιχτές υποθέσεις, μεταξύ αυτών και μία για τις περιοχές Natura! Ο ΣΥΡΙΖΑ λοιπόν που μας κληροδότησε όλα αυτά, υποδύεται σήμερα τον εισαγγελέα. Στην πολιτική όμως μιλάμε κυρίως με το έργο μας και θεωρώ πως οι συγκρίσεις με το ΣΥΡΙΖΑ οδηγούν σε ξεκάθαρα συμπεράσματα.

Η επιτάχυνση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων από τη μια θα ανοίξει το δρόμο για πιο γρήγορες επενδύσεις και από την άλλη δημιουργείται κίνδυνος για το περιβάλλον. Από τη μια το κέρδος και από την άλλη το περιβάλλον. Ο νόμος σας έχει βρει την κοινή συνισταμένη μεταξύ των δύο;

 

Όλα αυτά είναι μύθοι. Κατ’ αρχάς, το περιβάλλον είναι ο εθνικός μας πλούτος και δεν θα ανεχτώ κανείς να πει ότι έχει μεγαλύτερη ευαισθησία για το μέλλον του πλανήτη και το μέλλον του παιδιού μου από ό,τι έχω εγώ ο ίδιος. Δεύτερον, με τις ρυθμίσεις που φέρνουμε ακολουθούμε το παράδειγμα των προηγμένων κρατών της Ευρώπης. Η μείωση της διάρκειας της περιβαλλοντικής αδειοδότησης από τα 6-8 χρόνια στις 100-150 ημέρες γίνεται στη βάση τα όσα συμβαίνουν στην Ιταλία, στην Ολλανδία, στην Γερμανία. Ας μας πουν από το ΣΥΡΙΖΑ, αν πιστεύουν ότι οι χώρες αυτές υποβαθμίζουν το περιβάλλον τους με αυτές τις διαδικασίες. Τους προκάλεσα στη Βουλή να φέρουν στοιχεία, αλλά δεν το έκαναν! Διότι πολύ απλά η πραγματικότητα είναι ότι, όπως συμβαίνει σε ολόκληρη την ΕΕ, η διευκόλυνση των επενδύσεων μπορεί να συμβαδίσει με την ενισχυμένη προστασία του περιβάλλοντος. Αυτό το δρόμο είμαστε αποφασισμένοι να ακολουθήσουμε. Διότι νοιαζόμαστε για το περιβάλλον, αλλά και διότι νοιαζόμαστε για την ανάπτυξη που θα φέρει δουλειές στα παιδιά μας.

 

Στον περιβαλλοντικό νόμο υπάρχει διάταξη που ανοίγει τον δρόμο για μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στον ΑΔΜΗΕ κάτω από το 51%. Για ποιο λόγο έγινε και πότε θα προχωρήσετε σε αυτό; Υπάρχει μέχρι τώρα εκδήλωση ενδιαφέροντος;

 

Η περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ ήταν προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη. Την προωθούμε διότι με αυτό τον τρόπο θα προσελκύσουμε περισσότερα κεφάλαια με όφελος για το επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ και, εν τέλει, όφελος για την ίδια τη χώρα. Ο κ. Τσίπρας, ο οποίος μας επιτίθεται, ξεχνάει ότι, πρώτον, πούλησε το 24% του ΑΔΜΗΕ στους Κινέζους, με έναν εξαιρετικά παράξενο τρόπο με τον οποίο τους έδωσε το δικαίωμα να μπλοκάρουν τις στρατηγικές αποφάσεις. Και, δεύτερον ότι στον ΔΕΣΦΑ που είναι το αδελφάκι του ΑΔΜΗΕ- είναι δηλαδή διαχειριστής μεταφοράς δικτύων στο φυσικό αέριο- ο κ. Τσίπρας αποκρατικοποίησε το 66%, αλλά κάνει σήμερα κριτική σε εμάς επειδή θέλουμε να κάνουμε κάτι παρόμοιο στον ΑΔΜΗΕ. Η λογική πήγε περίπατο! Μπορώ να σας πω ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον ΑΔΜΗΕ είναι ισχυρό. Δεδομένης όμως της διεθνούς συγκυρίας, θα κινηθούμε μόλις δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες.

Ποιοι θα είναι οι όροι του διεθνούς διαγωνισμού για την πώληση ποσοστού τουλάχιστον 49% του ΔΕΔΔΗΕ; Τι προσδοκάτε από αυτό;

 

Οι όροι του διεθνούς διαγωνισμού προετοιμάζονται από τη ΔΕΗ και τους συμβούλους της με στόχο την πώληση τουλάχιστον 49% του ΔΕΔΔΗΕ, με ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας. Ο διαγωνισμός είναι προγραμματισμένος να ξεκινήσει εντός του τρίτου τριμήνου του έτους. Η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα συμβάλλει στην ενίσχυση της ρευστότητας της ΔΕΗ, προσελκύοντας παράλληλα κεφάλαια που θα επιτρέψουν τον απαραίτητο εκσυγχρονισμό του Δικτύου Διανομής.

Ιουν 16

Ο περιβαλλοντικός νόμος της κυβέρνησης - άρθρο στην εφημερίδα Karfitsa

Δεν θα γράψω σε αυτό το άρθρο γενικόλογες θεωρίες για το πόσο αγαπάμε το περιβάλλον. Θα μιλήσω αντίθετα με συγκεκριμένα παραδείγματα πράσινων και ευρωπαϊκών πολιτικών οι οποίες περιέχονται στο περιβαλλοντικό νόμο που πρόσφατα ψηφίσαμε:

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Οι ΑΠΕ είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της μετάβασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο μοντέλο μιας οικονομίας με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέχρι το 2050. Για αυτό και με τον περιβαλλοντικό νόμο εισαγάγαμε ρυθμίσεις με στόχο να περιορίσουμε το χρόνο που απαιτείται για όλα τα στάδια της αδειοδότησης έργων ΑΠΕ. Στόχος μας είναι με τις ρυθμίσεις αυτές, οι περιπτώσεις έργων ΑΠΕ που έπαιρναν μέχρι και 10-15 χρόνια να ολοκληρωθούν, να γίνουν παρελθόν!

Απορρίμματα, Αποχετεύσεις και Χωματερές

Αν θέλουμε να λεγόμαστε σύγχρονη και ευρωπαϊκή χώρα πρέπει να τελειώνουμε με τους βόθρους, τα μπάζα και τις χωματερές! Για αυτό και με τις προβλέψεις του νόμου αυτού:  Συνδέουμε χιλιάδες σπίτια με το αποχετευτικό δίκτυο με λεφτά του ΕΣΠΑ. Βάλαμε τις βάσεις για αποτελεσματική διαχείριση των σκουπιδιών, ιδιαίτερα στα νησιά του Ιονίου και Νότιου Αιγαίου, όπου υπάρχει μια σειρά από ανοιχτές υποθέσεις. Επιβάλλαμε ενιαίο τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες, έτσι ώστε να σταματήσουν τα παιχνίδια με το πάχος της πλαστικής σακούλας. Απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας για τους ιδιοκτήτες εκείνους που δεν φροντίζουν για τη σύννομη διάθεση των μπάζων της οικοδομής τους.

Προστατευόμενες περιοχές Natura

Γνωρίζω ότι ο καθένας έχει πει το μακρύ του και το κοντό του για τις ρυθμίσεις μας για τις περιοχές Natura. Η αλήθεια όμως είναι μία: Ότι φέραμε σύγχρονες ρυθμίσεις πραγματικής προστασίας τους: Με ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, με διαχειριστικά σχέδια, με Προεδρικά Διατάγματα που θα έχουν τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αλλά και με πολύ περισσότερους πόρους! Ένα πλαίσιο προστασίας το οποίο ξεπερνά ακόμη και αυτό που έχουν πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και αυτό αφορά και τις εξορύξεις. Καθώς, για πρώτη φορά, απαγορεύονται ρητά οι εξορύξεις στις δύο από τις τέσσερις ζώνες προστασίας που θεσμοθετούμε! Πρώτη φορά συμβαίνει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα. Και όποιος δεν το βλέπει, εθελοτυφλεί!

Δασικοί χάρτες

Στο ζήτημα των δασικών χαρτών η Ελληνική Πολιτεία συμπεριφερόταν στους πολίτες ως Ιανός. Το ένα πρόσωπό της έδινε χωράφια στους αγρότες για καλλιέργεια με αναδασμούς- χωράφια για τα οποία οι αγρότες αυτοί πήραν ευρωπαϊκές επιδοτήσεις!- και το άλλο πρόσωπο ήρθε δεκαετίες αργότερα να τα τους τα πάρει! Λέγοντας ότι τα στάρια και τα κριθάρια είναι δάση! Εμείς λοιπόν βάλαμε τέλος σε αυτόν τον παραλογισμό με σεβασμό στο Σύνταγμα και στην κοινή λογική. Και απελευθερώσαμε από την ομηρία χιλιάδες Έλληνες πολίτες!

 

Περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις

Με αυτό το νόμο φέραμε τέλος ρυθμίσεις που επιταχύνουν σημαντικά τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις. Όσο και αν φώναξαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή, η πραγματικότητα είναι ότι οι ρυθμίσεις αυτές ούτε παγκόσμια πρωτοτυπία αποτελούν, ούτε τις κατεβάσαμε από την κούτρα μας! Τι κάνουμε; Μειώνουμε τη διάρκεια της διαδικασίας των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων από τα 6-8 χρόνια που διαρκούσε μέχρι σήμερα, σε μόλις 100-150 μέρες. Κάνουμε δηλαδή αυτό που συμβαίνει στην Ιταλία, στη Γερμανία, στην Ολλανδία. Και δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε επενδύσεις- που σέβονται πραγματικά το περιβάλλον- να έρθουν στην χώρα μας και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας για τα παιδιά μας χωρίς να αποθαρρύνονται από τα γρανάζια της γραφειοκρατίας.

Με αυτά τα πέντε παραδείγματα περιέγραψα πιστεύω, πώς ο περιβαλλοντικός νόμος που φέραμε είναι ένας νόμος σύγχρονος. Ένας νόμος κοινής λογικής που ευθυγραμμίζει την Ελλάδα με τα όσα συμβαίνουν στις προηγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ένας νόμος που δείχνει ξεκάθαρα ότι για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη, η ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής μας μπορεί να συμβαδίσει αρμονικά με την υπεύθυνη οικονομική ανάπτυξη. Όπως συμβαίνει σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σε αυτή την κατεύθυνση βαδίσαμε μέχρι τώρα. Και σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίζουμε να βαδίζουμε!

Ιουν 16

Περιβάλλον: με την Ευρώπη ή μόνοι μας; - άρθρο στην ιστοσελίδα reformer.gr

Εδώ και μερικές μέρες η Ελλάδα διαθέτει ένα νέο περιβαλλοντικό νόμο. Ένα νόμο-τομή που εκσυγχρονίζει ουσιαστικά την ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία στη βάση των καλών ευρωπαϊκών πρακτικών.

Με το νόμο αυτό, μεταξύ άλλων: Μειώνουμε το χρόνο των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων από 6-8 χρόνια στις 100-150 μέρες, όπως συμβαίνει στην Ιταλία, στην Ολλανδία, στη Γερμανία. Κατορθώνουμε μια σημαντική επιτάχυνση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Αντιμετωπίζουμε την προχειρότητα στην εκπόνηση των δασικών χαρτών με σεβασμό στο Σύνταγμα και την κοινή λογική. Επιβάλουμε ενιαίο περιβαλλοντικό τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες ανεξαρτήτως πάχους. Θέτουμε τις βάσεις για λύση στο οξύ πρόβλημα με τα σκουπίδια στο Ιόνιο και στο Νότιο Αιγαίο. Απαγορεύουμε την έκδοση οικοδομικής άδειας όταν τα μπάζα δεν έχουν ρυθμιστεί σύννομα. Επιδοτούμε τη σύνδεση των νοικοκυριών με τα κεντρικά δίκτυα αποχέτευσης. Και, τέλος, φέρνουμε σύγχρονες και ευρωπαϊκές ρυθμίσεις για τις περιοχές Natura.

Εδώ θέλω να κάνω μία διευκρίνιση: Στις Natura θεσμοθετούμε ένα σύγχρονο και σαφές πλαίσιο προστασίας, με περισσότερες δικλείδες ασφαλείας ακόμη και από αυτές που μας υποχρεώνει η ΕΕ να διαθέτουμε. Με ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, με διαχειριστικά σχέδια και τέλος με Προεδρικά Διατάγματα με τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας! Ξέρω ότι γίνεται ένας θόρυβος για τις εξορύξεις. Η πραγματικότητα είναι ότι για πρώτη φορά απαγορεύονται στις δύο από τις τέσσερις ζώνες προστασίας με το δικό μας νόμο! Και όσοι κάνουν κριτική για αυτό, ξεχνούν δύο πράγματα: Πρώτον, ότι μέχρι τώρα επιτρεπόντουσαν με χωρίς κανόνες με όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις, και φυσικά επί ΣΥΡΙΖΑ. Και, δεύτερον, ότι επιτρέπονται σε όλες τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με προϋποθέσεις καμιά φορά λιγότερο αυστηρές και από αυτές που εμείς θεσμοθετήσαμε!

Θα περίμενε κανείς ότι τέτοιες ευρωπαϊκού περιεχομένου ρυθμίσεις θα έβρισκαν τη στήριξη όσων διατείνονται ότι ενδιαφέρονται για το περιβάλλον. Όμως, γίναμε μάρτυρες στη Βουλή, μιας αντίληψης που θέλει να κρατήσει τη χώρα κολλημένη στο χθες: Η οποία υποστηρίζει πάνω-κάτω ότι όλα είναι καλά με την ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία και το περιβάλλον προστατεύεται επαρκώς. Ότι δεν υπάρχει κάτι που μπορούμε να μάθουμε από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες!

Δεν προκαλεί καμία έκπληξη ότι τα επιχειρήματα αυτά εκστομίστηκαν κατά κύριο λόγο από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ. Επί των ημερών του οποίου είχαμε μία σειρά περιβαλλοντικών «επιτευγμάτων»: Τα βουνά των σκουπιδιών στην Αττική επί των ημερών της κ. Δούρου (αλλά και σε πολλά νησιά μας). Τη διαχείριση του ναυαγίου της Αγίας Ζώνης με τις τραγικές επιπτώσεις στον Αργοσαρωνικό. Την ακύρωση του νόμου για τις οικιστικές πυκνώσεις ως αντισυνταγματικού από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Πέντε καταδίκες της Ελλάδας από το Δικαστήριο της ΕΕ για περιβαλλοντικά θέματα. Και έξι ακόμα ανοιχτές υποθέσεις, μεταξύ των οποίων και μία για τις περιοχές Natura. Αυτός λοιπόν ο ΣΥΡΙΖΑ μας είπε ότι η ελληνική περιβαλλοντική πραγματικότητα «καλώς έχει»!

Εμείς διαφωνούμε. Για αυτό ψηφίσαμε αυτό το νόμο-τομή που αντικαθιστά το προηγούμενο αναποτελεσματικό πλαίσιο, με ένα πλαίσιο σύγχρονων, ευρωπαϊκών ρυθμίσεων περιβαλλοντικής προστασίας. Για εμάς η επιλογή μεταξύ των δύο δρόμων ήταν εύκολη. Και έχω την εμπιστοσύνη ότι το ίδιο ισχύει και για τους πολίτες που θέλουν να δουν τη χώρα μας να προχωράει στο δρόμο των προηγμένων ευρωπαϊκών κρατών.

Ιουν 16

Συγκεκριμένα μέτρα για την Ενέργεια και το Περιβάλλον - άρθρο στο ειδικό ένθετο των Νέων Σαββατοκύριακο για την επόμενη μέρα για ενέργεια και περιβάλλον στην μετά-κορωνοϊό εποχή

Η Ελλάδα εξέπληξε ευχάριστα με τη διαχείριση της κρίσης του κορωνοϊού στο υγειονομικό επίπεδο. Έχουμε ξεκινήσει να αντιμετωπίζουμε τις συνέπειες σε οικονομικό επίπεδο και το βουνό που έχουμε να ανέβουμε από εδώ και πέρα σχετίζεται βασικά με την οικονομία. Πώς δηλαδη κλείσουν οι πληγές που άφησε και συνεχίζει να αφήνει ο κορωνοϊός.

Στην ενέργεια, πρώτη μας προτεραιότητα ήταν φυσικά να μειώσουμε τον αντίκτυπο της κρίσης σε νοικοκυριά, βιομηχανία και επιχειρήσεις, ενεργειακές και μη. Οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ανακοίνωσαν εκπτωτικά πακέτα και διευκολύνσεις στα πλαίσια των αντοχών τους. Από την άλλη πλευρά, με τις πρόσφατες ΠΝΠ της κυβέρνησης παρασχέθηκε στήριξη στις ενεργειακές επιχειρήσεις και στους διαχειριστές, ενώ βρισκόμαστε σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την EBRD για δανειακή στήριξη στους φορείς εκείνους που το καταστατικό τους το επιτρέπει. Παράλληλα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέληξε σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη λεγόμενη διακοψιμότητα, όπως επίσης και για τον μεταβατικό μηχανισμό αποζημίωσης ευελιξίας (TFRM). Οι συμφωνίες αυτές είναι σημαντικές τόσο για την ενεργοβόρο βιομηχανία, όσο και για τους παραγωγούς ηλεκτρικού ρεύματος. Είναι δύο ανάσες για ένα σημαντικό κομματι της βιομηχανίας μας. Εργαλείο που θα λειτουργήσει άλλωστε επ’ ωφελεία όχι μόνο της αγοράς ενέργειας αλλά και της βιομηχανίας είναι και το λεγόμενο target model. Όμως οι προσπάθειες του υπουργείου μας για τη βιομηχανία δεν σταματούν σε αυτά. Στο πλαίσιο της εκπόνησης μέτρων για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κορωνοϊού, μελετάμε: Τη θέσπιση νέων χαμηλότερων συντελεστών για τις χρεώσεις χρήσης συστήματος της ενεργοβόρου βιομηχανίας. Τη δημιουργία μηχανισμού αντιστάθμισης όπου θα καταλήγει έως και το 20% των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων ρύπων. Και τη σύσταση ενός νέου μηχανισμού ΥΚΩ που θα λαμβάνει υπόψη του ιδιαίτερα τις ανάγκες της μέσης τάσης. Υπάρχουν και μέτρα πέραν αυτών που θα συζητηθούν με το Υπουργείο Οικονομικών.

Πέραν την λήψης των έκτακτων μέτρων, συνεχίζουμε να προωθούμε δυναμικά τις ΑΠΕ και την ενεργειακή εξοικονόμηση, που συμφιλιώνουν την στήριξη της ανάπτυξης με την περιβαλλοντική προστασία. Άλλωστε, παρά την συγκυριακή πτώση στις τιμές του πετρελαίου λόγω του κορωνοϊού, ο στόχος της κλιματικής μετάβασης της Ευρώπης μένει σταθερός. Στην επίτευξη του στόχου αυτού συντελούν οι προβλέψεις του περιβαλλοντικού νόμου που ψήφισε η Βουλή, με τις οποίες θα πετύχουμε σημαντική επιτάχυνση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Μία επιτάχυνση που είναι στενά συνδεδεμένη με την πολιτική μας για την πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2023 (με εξαίρεση την Πτολεμαΐδα V που θα λειτουργεί μέχρι το 2028). Ενώ στην ίδια κατεύθυνση κινείται και το νομοσχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης με το οποίο θα θέσουμε τις βασεις ούτως ώστε το 30% των νέων ταξινομήσεων το 2030 να αφορά ηλεκτροκίνητα ή plug-in υβριδικά.

Στις ιδιωτικοποιήσεις ο κορωνοϊός επηρεάζει φυσικά το σκηνικό. Θέλω ωστόσο να σημειώσω ότι μέσα στην κρίση του κορωνοϊού εκδηλώθηκε ισχυρό ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ. Έχουμε μπροστά μας επίσης τον ΑΔΜΗΕ, τον ΔΕΔΔΗΕ, τα ΕΛΠΕ, την υποθαλάσσια δεξαμενη της Καβάλας και τη ΛΑΡΚΟ. Θα εξετάσουμε αυτές τις περιπτώσεις μία-μία και θα προχωρήσουμε ανάλογα με τις γενικότερες οικονομικές εξελίξεις, αλλά και τις ιδιαιτερότητες των επιμέρους αγορών. 

Στο τομέα του περιβάλλοντος, κυρίαρχη θέση κατέχει ο περιβαλλοντικός νόμος, ο οποίος ευθυγραμμίζει την Ελλάδα με τα κρατούντα στην Ευρώπη. Είναι ένας νόμος με ωφέλιμες για το περιβάλλον πολιτικές (ενιαίο τέλος πλαστικής σακούλας, άρνηση έκδοσης οικοδομικής άδειας σε περίπτωση που δεν ρυθμίζονται σύννομα τα μπάζα, σύγχρονο και ευρωπαϊκό καθεστώς διαχείρισης των περιοχών Natura, αποδοτικότερο μοντέλο διαχείρισης των απορριμμάτων στο Ιόνιο και στο Νότιο Αιγαίο κλπ.). Ένας νόμος όμως παράλληλα με ρυθμίσεις για τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος με κυριότερη τη μεγάλη επιτάχυνση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα (μείωση του χρόνου της αδειοδότησης από τα 6-8 χρόνια στις 100-150 ημέρες, εισαγωγή του θεσμού των πιστοποιημένων ιδιωτών αξιολογητών κλπ.). Αυτή η ουσιαστική μεταρρύθμιση θα βοηθήσει την Ελλάδα να πετύχει του στόχους του Green Deal.

Και συνεχίζουμε: Ολοκληρώνουμε μέσα στους επόμενους μήνες τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων, ούτως ώστε να διαθέτει στόχους εφικτούς και μετρήσιμους. Επεκτείνουμε τη χρήση του καφέ κάδου για τα οργανικά απόβλητα, όπως είναι τα υπολείμματα τροφών (ήδη στον περιβαλλοντικό νόμο υπήρχε διάταξη που επιβάλλει στα καταστήματα να έχουν κάδο για τα οργανικά απόβλητα, ενώ ο κ. Πατούλης με τη στήριξή μας ξεκινάει στην Αττική νέο πρόγραμμα ανακύκλωσης με βάση τον καφέ κάδο). Δρομολογούμε τη δημοπράτηση 17 Μονάδων Ολοκληρωμένης Επεξεργασίας Αποβλήτων μέσα στο 2020 και κινούμαστε με ταχύτητα για να αξιοποιήσουμε τα 940 εκατ. του ΕΣΠΑ. Η πολιτική για τη διαχείριση των απορριμμάτων δεν έχει άλλωστε μόνο περιβαλλοντικό πρόσημο. Δημιουργεί και πολλές θέσεις εργασίας.

Στην ίδια κατεύθυνση, της ενίσχυσης της επενδυτικής δραστηριότητας με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος, κινούμαστε και με το πολεοδομικό νομοσχέδιο που επεξεργαζόμαστε. Στόχος μας είναι, μεταξύ άλλων: Να επιταχύνουμε τον χωροταξικό σχεδιασμό. Να αποσαφηνίσουμε το πλαίσιο για την εκτός σχεδίου δόμηση. Να εισάγουμε τη μεταφορά συντελεστή δόμησης μέσω του θεσμού της Ψηφιακής Τράπεζας Γης. Με τις παρεμβάσεις του πολεοδομικού νομοσχεδίου φιλοδοξούμε να δώσουμε ώθηση στον κατασκευαστικό κλάδο και τον κλάδο των ακινήτων, διαμορφώνοντας παράλληλα ένα σαφές και σύγχρονο πολεοδομικό περιβάλλον.

Μέσα στην υγειονομική κρίση οι Έλληνες μάθαμε ότι τελικά διαθέτουμε τις δεξιότητες του έγκαιρου προγραμματισμού και του σωστού σχεδιασμού. Αυτά τα εργαλεία χρησιμοποιούμε και τώρα που βάζουμε σε εφαρμογή το σχέδιό μας για την μετά-κορωνοϊό εποχή. Και έτσι θα τα καταφέρουμε!