Σεπ 2

Συνέντευξη στο ραδιοφωνικό σταθμό Real και τον Ν. Χατζηνικολάου

Ν.Χ.: Πάμε τώρα στην πρώτη συνέντευξη της ημέρας. Πάμε να καλημερίσουμε και τη πρώτη συνέντευξη της νέας ραδιοφωνικής σεζόν. Πάμε να καλημερίσουμε τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κι Αντιπρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, τον κ. Κωστή Χατζηδάκη. Κύριε υπουργέ, καλημέρα σας.

 

Κ.Χ.: Καλημέρα και καλή αρχή κ. Χατζηνικολάου. Καλή επιστροφή στους αδειούχους του Αυγούστου και όλα καλά στην καινούργια περίοδο.

 

Ν.Χ.: Να είναι όλα καλά. Ευχές και από εμάς στις δικές σας προσπάθειες. Έχετε μπροστά σας δύο καυτά μέτωπα ανοιχτά. Το ένα μέτωπο είναι αυτό της ΔΕΗ, το άλλο μέτωπο είναι αυτό των σκουπιδιών επίσης ένα πολύ δύσκολο ζήτημα. Θέλω να ξεκινήσω λοιπόν τη συζήτησή μας με τη ΔΕΗ. Θέλω να σας ρωτήσω τι υπάρχει από εδώ και πέρα στην ατζέντα σας για τη ΔΕΗ. Πώς θα αντιμετωπίσετε τα προβλήματα; Και σε ποιο βαθμό η αντιμετώπισή τους θα επιβαρύνει τους καταναλωτές; Διότι ήδη ασκείται κριτική από τον ΣΥΡΙΖΑ ότι φορτώνεται η πλάτη των καταναλωτών με τα προβλήματα της ΔΕΗ. 

Κ.Χ.: Στη ΔΕΗ ανακοινώσαμε τι θέλουμε να κάνουμε. Είναι τελείως ξεκάθαρο, όχι μόνο στο μυαλό μας, αλλά πιστεύω και σε όλους τους ασχολούμενος με το θέμα. Έχουμε δύο άξονες στην πολιτική μας. Το ένα είναι να στηρίξουμε τη ΔΕΗ, να μην πέσει κάτω, με τα μέτρα ρευστότητας τα οποία έχουμε παρουσιάσει και από την άλλη πλευρά υπαρχουν τα μέτρα εξυγίανσης της ΔΕΗ έτσι ώστε να έχει προοπτική στο μέλλον. Τα μέτρα αυτά δεν είναι πάντοτε ευχάριστα, είναι όμως αποτέλεσμα μιας πολύ άσχημης κατάστασης που κληροδοτήθηκε σε αυτή την κυβέρνηση από την προηγούμενη κυβέρνηση. Έχω πει κ. Χατζηνικολάου στη Βουλή- δεν διστάζω να το επαναλάβω και τώρα- ότι η προηγούμενη κυβέρνηση σε τομείς δράσης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που εγώ ανέλαβα, όπως είναι το Κτηματολόγιο ή οι Δασικοί Χάρτες, είχε κάνει δουλειά. Είναι ασύνηθες ένας υπουργός να λέει για προηγούμενους δημόσια ότι έχουν κάνει δουλειά. Εγώ το λέω διότι είμαι αυτής της σχολής. Δεν θέλω να κρύβομαι πίσω από το δάχτυλό μου και να είμαι μικρόψυχος. Αλλά στη ΔΕΗ έκαναν ό,τι μπορούσαν για να τη φέρουν στο χείλος του γκρεμού. Πραγματικά απορώ. Και, εν πάση περιπτώσει, δεν είναι θέμα κομματικού φανατισμού, όταν ο ορκωτός ελεγκτής, η Ernst & Young, που είχε τοποθετηθεί από την προηγούμενη διοίκηση, έρχεται και λέει τον περασμένο Απρίλιο ότι η επιχείρηση θα αντιμετωπίσει πρόβλημα βιωσιμότητας τους επόμενους μήνες και το λέει ξεκάθαρα πρόβλημα βιωσιμότητας, τι άλλο να πω εγώ; Είναι νομίζω πέραν της πολιτικής συζητήσεως ότι έχει κληροδοτηθεί σε αυτή την κυβέρνηση ένα τεράστιο, άνευ προηγουμένου πρόβλημα. Φαίνεται και στην πορεία της μετοχής της ΔΕΗ επί ΣΥΡΙΖΑ, που έχασε το 83% της αξίας της.

Ν.Χ.: Κύριε υπουργέ διαβάζω στην Εφημερίδα των Συντακτών σήμερα κεντρικό τίτλο «Κρυφές αυξήσεις από τη ΔΕΗ, σε επαγγελματίες 23%, σε αγρότες 8,3%, αυξήσεις στα οικιακά τιμολόγια μέχρι και 16,9%, αύξηση και στο νυχτερινό τιμολόγιο που αγγίζει το 19,5%». 

Κ.Χ.: Κάνει δικούς της υπολογισμούς η εφημερίδα, μη βλέποντας τη συνολική εικόνα. Δείτε, εάν δεν είχαμε τη μείωση του ΦΠΑ, που έγινε από την προηγούμενη κυβέρνηση λίγο πριν πέσει, στην ενέργεια από το 13% στο 6% και αν δεν είχαμε τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ που κάναμε εμείς γιατί βρήκαμε ένα μαξιλάρι σχεδόν 200 εκατ. σε αυτό το λογαριασμό, που είναι αυτά που πληρώνουμε για τις ΑΠΕ στους λογαριασμούς της ΔΕΗ, εάν δεν είχαμε αυτά τα δύο μαξιλάρια προφανώς θα μιλούσαμε για τέτοιες αυξήσεις που μιλάει η εφημερίδα. Αλλά εμείς εξισορροπούμε τις αυξήσεις που έγιναν για το ταμείο της ΔΕΗ με αυτές τις δύο μειώσεις, έτσι ώστε για τον καταναλωτή να είναι ίσα βάρκα ίσα νερά. Είπα μάλιστα ότι στην πορεία, καθώς περνούσαν οι μέρες από την ανάληψη των καθηκόντων μου εδώ, διαπίστωσα ότι το πρόβλημα είναι χειρότερο. Διαπίστωσα ότι αντί να λείπουν 750 εκατ. από το ταμείο της ΔΕΗ για να είναι βιώσιμη η επιχείρηση, λείπουν πάνω από 900 εκατ., σχεδόν 950 εκατ. ευρώ. Και γι’ αυτό το λόγο επειδή δεν μπορούσαμε να το δούμε διαφορετικά το θέμα, είδαμε και το ζήτημα της έκπτωσης συνέπειας- την οποία δεν την καταργήσαμε φυσικά, την περιορίσαμε από το 10% στο 5%- και γι’ αυτό η μέση επιβάρυνση για τους καταναλωτές θα είναι 2,5 ευρώ το μήνα, ακριβώς επειδή συνέβησαν όλα αυτά τα οποία σας περιέγραψα. Αυτή είναι η κατάσταση. Και θέλω να πω κ. Χατζηνικολάου το εξής: εμένα δεν είναι το χόμπι μου να αυξάνω τιμολόγια.    

Ν.Χ.: Επομένως λέτε ότι δεν υπάρχουν κρυφές αυξήσεις. Είναι καθαρή η εικόνα. Γιατί μιλούν για αυξήσεις στα πάγια όλων των κατηγοριών.

Κ.Χ.: Στα πάγια δεν αυξήσαμε τίποτα. Η ΔΕΗ στα πάγια είναι πάρα πολύ κάτω.

Ν.Χ.: Διαβάζω από την εφημερίδα, λέει «Γίνεται αναπροσαρμογή στα πάγια όλων των κατηγοριών που στους επαγγελματίες φτάνει το 23% και στους αγρότες το 13,3%».

Κ.Χ.: Δεν έχουμε αυξήσεις στα πάγια. Καμία αύξηση στα πάγια. Έχουμε αυτά που σας είπα, έχουμε κάποιες καταργήσεις εκπτώσεων στη μέση τάση, έχουμε για το προνομιακό τιμολόγιο των υπαλλήλων περιορισμό από το 75% της έκπτωσης, που ήταν από το 1990 και μετά μέχρι σήμερα, στο 30%.  Κι εδώ πηγαίνουμε στα standards, στο επίπεδο των ανταγωνιστών της ΔΕΗ. 30% έκπτωση περίπου δίνουν οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ στους υπαλλήλους τους. Αυτό λέμε κι εμείς να δώσουμε στους υπαλλήλους της ΔΕΗ και θα φέρουμε νομοθετική ρύθμιση, διότι προσπαθήσαμε αυτό το πακέτο για τη διάσωση της ΔΕΗ να έχει μια ισορροπία, κ. Χατζηνικολάου. Δηλαδή πληρώνουν το λιγότερο οι καταναλωτές, πληρώνουν οι υπάλληλοι, διότι χωρίς την επιχείρησή τους δεν θα υπάρχουν ούτε οι ίδιοι. Πρέπει κι αυτοί να συμβάλουν. Δυσαρεστούνται, αντιλαμβάνομαι, λίγο οι παραγωγοί των ΑΠΕ, λόγω των παρεμβάσεων που κάναμε στο ΕΤΜΕΑΡ. Και βεβαίως, προτιθέμεθα να καταργήσουμε και τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, από τις οποίες κερδίζουν οι ανταγωνιστές. Κέρδισαν 600 εκατ. επί ΣΥΡΙΖΑ από το 2015 μέχρι σήμερα. Αλλά το κάνουμε διότι αν δεν υπάρχει ΔΕΗ, δεν θα υπάρχει ενεργειακό σύστημα της χώρας. Προσπαθούμε, λοιπόν, να βρούμε μια λύση, στην οποία όλοι βάζουν πλάτη και η κυβέρνηση, αν θέλετε, που πληρώνει κι εκείνη το δικό της κόστος. Αλλά εάν δεν πάρουμε αυτά τα μέτρα, έχουμε μπροστά μας το νέο σταθμό της 24ης Σεπτεμβρίου που θα βγει η νέα έκθεση της Ernst & Young. Εκεί πια επειδή θα είναι δεύτερη έκθεση, με βάση τους κανόνες της κεφαλαιαγοράς, θα βγει η Ernst & Young, αν διαπιστώσει ότι συνεχίζεται το ίδιο πρόβλημα και θα ζητήσει βίαια μέτρα για τη ΔΕΗ, τα οποία θα ξεκινάνε από την αναστολή της διαπραγμάτευσης της μετοχής στο χρηματιστήριο, θα περνούσαν βεβαίως οι αυξήσεις τιμολογίων τότε, και μεγαλύτερες, και θα καταλήγαμε μέχρι σε προβλήματα με τον τραπεζικό δανεισμό, με το κοκκίνισμα των δανείων της ΔΕΗ, επιπτώσεις στις τράπεζες και συνολικά στην οικονομία της χώρας. Εγώ, επομένως, εάν παρατηρούσα απαθής το θέμα και έλεγα «δεν θέλω να με κατηγορήσει η τάδε εφημερίδα ή ο δείνα σχολιαστής ή ο ΣΥΡΙΖΑ», θα ήμουν υπουργός ενός Τιτανικού. Θα απολάμβανα τη θέση μου για 24 μέρες ακόμα και μετά θα δεχόμουν επιθέσεις, πρωτίστως από αυτούς που τώρα μιλάνε για την αύξηση των τιμολογίων. Λοιπόν, κάνω αυτό που λέει η συνείδησή μου.

Ν.Χ.: Τώρα, μια πολύ σύντομη τοποθέτηση για το θέμα των σκουπιδιών θέλω από εσάς, κ. υπουργέ. Πώς σκοπεύετε να το αντιμετωπίσετε; Ποια είναι η ατζέντα του θέματος αυτού για το επόμενο διάστημα;

Κ.Χ.: Το εντυπωσιακό, κ. Χατζηνικολάου, είναι ότι υπάρχουν περιοχές της Ελλάδας που το ζήτημα έχει αντιμετωπιστεί, λίγες δυστυχώς. Αλλά αυτό δεν έχει παραδειγματίσει τις υπόλοιπες περιοχές και δεν μας έχει παραδειγματίσει ως χώρα συνολικά και ως κοινωνία. Δηλαδή στην Ήπειρο, για παράδειγμα, το 2014 που ήμουν υπουργός Ανάπτυξης είχαμε εγκρίνει τότε μια μονάδα ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων, με μέθοδο ΣΔΙΤ, δηλαδή Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Το εργοστάσιο αυτό, λοιπόν, ολοκληρώνεται. Τώρα θα προχωρήσουν και οι σταθμοί μεταφόρτωσης. Το εργοστάσιο ολοκληρώθηκε και λειτουργεί. Το ίδιο γίνεται και στις Σέρρες, που ολοκληρώνεται αυτή τη περίοδο. Στην Ηλεία, που όπου να ‘ναι ολοκληρώνεται κι ήδη λειτουργεί όλο το σύστημα στους τέσσερις νομούς της Δυτικής Μακεδονίας. Στην Αττική ενώ είχαμε αδειοδοτήσει κι εγκρίνει μια τέτοια μονάδα, περισσότερες μονάδες, η απελθούσα περιφερειάρχης, η κα Δούρου, ακύρωσε το σχεδιασμό και αυτή την ώρα είμαστε αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο να έχουμε λόφους σκουπιδιών. Δόθηκε μια προσωρινή λύση κάποιων μηνών με μια πρόσφατη απόφαση να χρησιμοποιηθεί ένα κομμάτι ακόμα στη Φυλή, αλλά εκεί τα περιθώρια αρχίζουν να στενεύουν δραματικά και επανέρχεται το ζήτημα της μόνιμης αντιμετώπισης του προβλήματος στην Αττική, που δεν γίνεται παρά να έχει ολοκληρωμένες μονάδες διαχείρισης αποβλήτων. Δεν γίνεται να ακολουθήσουμε στην Αττική διαφορετική μέθοδο από αυτή που έχουμε ακολουθήσει στις περιφέρειες που προανέφερα και λύθηκε το θέμα. Εδώ θα συνεργαστούμε στενά με όλα τα συναρμόδια υπουργεία, με το υπουργείο Εσωτερικών φυσικά, το υπουργείο Ανάπτυξης που έχει τα κονδύλια και την περιφέρεια Αττικής, διότι οι προσωρινές παρατάσεις στη Φυλή το πολύ να μας πάνε για ένα χρόνο ακόμα. Πρέπει, λοιπόν, να βρούμε μια σφαιρική λύση και να αντιληφθούμε ότι δεν είναι δυνατόν- και για λόγους περιβαλλοντικής προστασίας και για λόγους ποιότητας ζωής- αλλά και για λόγους αξιοπρέπειας αν θέλετε αυτής της χώρας, να συνεχίζουμε στο όνομα ιδεοληψιών να δημιουργούμε τέτοιου είδους ζητήματα στους εαυτούς μας. Κάνουμε δηλαδή διάφορους φιλόδοξους, δογματικούς σχεδιασμούς για να προστατεύσουμε υποτίθεται το περιβάλλον και βρισκόμαστε τελικά αντιμέτωποι με αυτά τα μεγάλα προβλήματα. Ενώ αλλού που είναι λιγότερο «φιλόδοξοι» οι άνθρωποι, στη Δυτική Μακεδονία, την Ήπειρο έχουν λύσεις. Αυτό λέω.

Ν.Χ.: Έχουμε ερωτήματα από ακροατές. Εδώ ο κ. Δ. λέει «Να μας ενημερώσει ο κ. υπουργός αν θα υπάρξουν αυξήσεις και στους εναλλακτικούς παρόχους ηλεκτρικού ρεύματος, ή αποκτούν προβάδισμα απέναντι στη ΔΕΗ με τις αυξήσεις που εκείνη θα κάνει τώρα».

Κ.Χ.: Οι εναλλακτικοί πάροχοι αποφασίζουν μόνοι τους την πολιτική τους, με βάση το κόστος τους. Μέχρι τώρα είχαν χαμηλότερο κόστος λόγω του ότι η ΔΕΗ τους έδινε ρεύμα κάτω του δικού της κόστους. Αυτό συνέβαινε με τις δημοπρασίες των ΝΟΜΕ. Εμείς την τελευταία δημοπρασία ΝΟΜΕ, που έχει προγραμματιστεί για τον Οκτώβριο, δεν θα την κάνουμε και θα σταματήσουμε τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, γιατί θέλουμε να υπάρχει ανταγωνισμός επί ίσοις όροις. Και βεβαίως στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στη «μετά-ΝΟΜΕ» εποχή, με μια υγιή απελευθέρωση στην αγορά ενέργειας, όπου θέλουμε να υπάρχουν πολλοί εναλλακτικοί πάροχοι, και η ΔΕΗ και οι ανταγωνιστές της και οι καλύτερες δυνατές τιμές για τους καταναλωτές. Αυτό θα γίνει μόνο μέσα από μια υγιή απελευθέρωση της ενέργειας, όπως έχει γίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και όχι με τα δικά μας περίεργα σχήματα, αυτά που υιοθέτησε ο ΣΥΡΙΖΑ, σαν τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, που οδήγησαν τη ΔΕΗ εδώ που την οδήγησαν.

Ν.Χ.: Ρωτούν αρκετοί αν η ΔΕΗ θα κινηθεί για την είσπραξη μεγάλων οφειλών, επιχειρήσεων, οργανισμών, αλλά και του ίδιου του Δημοσίου.

Κ.Χ.: Φυσικά. Κοιτάξτε, το Δημόσιο δεν οφείλει τόσα πολλά. Και θέλω να πω ότι δεν οφείλει τόσο πολλά και η Νέα Δημοκρατία, που έχει ρυθμίσει τις οφειλές της προς τη ΔΕΗ και έχει ακόμα δύο δόσεις να πληρώσει, των 6.000 ευρώ η καθεμία, μία το Σεπτέμβριο, μία τον Οκτώβριο και κλείνει. Ούτε το Δημόσιο οφείλει πάρα πολλά, βασικά οφείλουν οι Περιφέρειες μέσω των λεγόμενων ΤΟΕΒ και οι Δήμοι μέσω των λεγόμενων ΔΕΥΑ που είναι για την άρδευση και την ύδρευση. Και εκεί είμαστε σε επαφή και με την ΚΕΔΕ και με την ΕΝΠΕ, την αντίστοιχη Ομοσπονδία των Περιφερειών, έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί το ζήτημα το ταχύτερο δυνατόν. Θέλω να πω όμως ότι τα μισά από τα οφειλόμενα στη ΔΕΗ τα χρωστούν 60.000 άνθρωποι ή φορείς και εκεί θα δοθεί η έμφαση. Το τελευταίο δίμηνα δόθηκαν εντολές για 30.000 αποκοπές ρεύματος. Και είπα, κ. Χατζηνικολάου, και το εξής στη Βουλή: ότι θα συνεννοηθούμε με τη ΡΑΕ για να τελειώσει και το φαινόμενο του «ενεργειακού τουρισμού». Τι θέλω να πω; Ότι κάποιος φεσώνει τη ΔΕΗ και μετά πηγαίνει και φεσώνει έναν εναλλακτικό πάροχο και μετά πηγαίνει στον επόμενο κλπ. Αυτό πρέπει να τελειώσει όπως τελείωσε και στην τηλεφωνία. Δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένας που να είναι αντίθετος και θα το κάνουμε.

Ν.Χ.: Όταν η ΔΕΗ μειώνει την έκπτωση των συνεπών καταναλωτών, δεν είναι σαν να τους στέλνει στους ανταγωνιστές της;

Κ.Χ.: Μα καταργεί και τα ΝΟΜΕ, όπως είπα προηγουμένως. Καταργουμένων των ΝΟΜΕ το παιχνίδι παίζεται διαφορετικά σε σχέση με τους ανταγωνιστές. Η ενέργεια είναι ένας πολύ τεχνικός χώρος και πίσω από ορολογίες ΝΟΜΕ, ΕΤΜΕΑΡ, ΕΛΑΠΕ κτλ. κρύβονται πολλές πολιτικές που έχουν τεράστια σημασία για τους καταναλωτές. Λοιπόν, πηγαίνουμε σε ένα άλλο τοπίο συνολικά. Το βασικό είναι η ΔΕΗ να ξεπεράσει τον κάβο της 24ης Σεπτεμβρίου και μετά έχουμε άλλον έναν κάβο, στις 31 Οκτωβρίου, έχουμε τις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τόσο για τη ΔΕΗ όσο και για την αγορά ενέργειας ευρύτερα. Εμείς πιστεύουμε ότι αυτά που έχουμε παρουσιάσει είναι σοβαρά, είναι μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πολιτική που εκσυγχρονίζει συνολικά το τοπίο της ενέργειας στη χώρα και πιστεύουμε ότι βάζουμε τις βάσεις με τα μέτρα ρευστότητας να σταθεί στα πόδια της η ΔΕΗ και  με τα διαρθρωτικά μέτρα, δηλαδή τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, τη σταδιακή απόσυρση λιγνιτικών μονάδων, το άνοιγμα στη ΔΕΗ μέσω συνεργασιών στις ΑΠΕ, έναν νόμο που θα φέρουμε που θα δημιουργήσει συνθήκες ευελιξίας στη ΔΕΗ για την ταχύτητα συνάψεως των συμβάσεων, των προσλήψεων κλπ. Δημιουργούμε τις προϋποθέσεις, έτσι ώστε η ΔΕΗ να προχωρήσει στο μέλλον με μια σειρά από παραμέτρους. Γιατί δεν υπάρχει μια απάντηση για το πρόβλημα της ΔΕΗ. Μου λένε διάφοροι «Γιατί δεν την ιδιωτικοποιείς τη ΔΕΗ;» Να την ιδιωτικοποιήσω κ. Χατζηνικολάου. Ποιος θα την πάρει; Δεν υπάρχει αγοραστής. Ή μου λέει άλλος, πιο μετριοπαθής: «Γιατί δεν κάνεις το σχέδιο Σαμαρά για «μικρή ΔΕΗ»; Γιατί κάηκε το σχέδιο για τη «μικρή ΔΕΗ». Γιατί τότε η ΔΕΗ είχε κέρδη 90 εκατ. ενώ τώρα έχει ζημίες 900 εκατ. Ποιος θα έρθει να πάρει το ένα τρίτο της ΔΕΗ και να πάρει στην πλάτη του 300 εκατ. των ζημιών και το ένα τρίτο των δανείων της ΔΕΗ; Προσπαθούμε, λοιπόν, σε συνεργασία με όλους τους ανθρώπους και τους συμβούλους και τους ειδικούς στα θέματα της ενέργειας να βρούμε ένα μοντέλο. Πιστεύω ότι το έχουμε βρει, το έχουμε παρουσιάσει, πιστεύω ότι θα περάσουμε και τα δυο τεστ που σας είπα, της 24ης Σεπτεμβρίου και της 31ης Οκτωβρίου και η ΔΕΗ θα βρει την περπατησιά της.

Ν.Χ.: Ευχαριστώ θερμά τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τον κ. Κωστή Χατζηδάκη. Κύριε υπουργέ καλημέρα.

Κ.Χ.: Να είστε καλά κ. Χατζηνικολάου, καλημέρα.

 

Σεπ 1

Θέλουμε τη ΔΕΗ ελκυστική στους ιδιώτες - συνέντευξη στην εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Μεγαλύτερη ανεξαρτησία από το Δημόσιο και πιο ενεργό εμπλοκή ιδιωτών θα χαρακτηρίζουν την επόμενη ημέρα της ΔΕΗ. Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, με συνέντευξη που παραχώρησε στην "Κ" λίγα μόλις 24ωρα μετά την έγκριση του πρώτου "πακέτου διάσωσης" της ΔΕΗ, προαναγγέλλει την κατάθεση νομοσχεδίου μέσα στον Οκτώβριο, το οποίο θα απαλλάξει τη ΔΕΗ από τις δουλείες και τους περιορισμούς που έχουν οι ΔΕΚΟ (προμήθειες ταχύτητα προσλήψεων κ.λπ) για να μπορεί να λειτουργεί ως εισηγμένη εταιρεία και εκτεθειμένη στον ανταγωνισμό. "Η ΔΕΗ είναι η μόνη δημόσια επιχείρηση που είναι εισηνμένη στο Χρηματιστήριο και ταυτόχρονα ανοικτή στον ανταγωνισμό. Δεν μπορεί να λειτουργεί διοικητικά και ρυθμιστικά όπως λειτουργούν πχ οι αστικές συγκοινωνίες. Είναι αρνητικό για την ίδια και τους εργαζομένους" αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ Χατζηδάκης. Προαναγγέλλει, επίσης, την είσοδο, μεσοπρόθεσμα, ιδιωτών επενδυτών στη ΔΕΗ, αλλά και τη συνεργασία της με τρίτους για την επέκταση στις ΑΠΕ. "Βεβαίως και με τα μέτρα διάσωσης και εξυγίανσης που παρουσιάσαμε για τη ΔΕΗ, επιδιώκουμε, πέρα από το να την κρατήσουμε όρθια να την καταστήσουμε ελκυστική σε υποψήφιους επενδυτές", τονίζει, ενώ, σε ό,τι αφορά τη μετάβαση της ΔΕΗ στη μεταλιγνιτική εποχή, σημειώνει ότι η υιοθέτηση του προγράμματος εξυγίανσης και η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα τις διασφαλίσουν τα αναγκαία κεφάλαια τα οποία θα τις επιτρέψουν "είτε μόνη της είτε βασικά σε συνεργασία με άλλους ενεργειακούς παίκτες να μπει δυναμικά στις ΑΠΕ".

Ο υπουργός αποκαλύπτει επιπλέον στην "Κ" ότι η προσπάθεια απολιγνιτοποίησης θα ξεκινήσει με τις μονάδες Αμύνταιο I και Αμύνταιο II, συνολικής ισχύος 600 MW, και τη μονάδα Μεγαλόπολη III ισχύος 300 MW. Η απόσυρση θα προχωρήσει πριν από το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2020 και αφού έχουν επιλυθεί τα ζητήματα τηλεθέρμανσης των περιοχών Τα ΝΟΜΕ θα καταργηθούν με τον νόμο που θα κατατεθεί στη Βουλή τον Οκτώβριο, ενώ η αντιπρόταση προς την Κομισιόν θα προβλέπει ευρωπαϊκό πακέτο απελευθέρωσης και εκσυγχρονισμού της αγοράς ενέργειας "όπου η ΔΕΗ και οι ανταγωνιστές της θα λειτουργούν επί ίσοις όροις". Με νέο νόμο, που θα έρθει στη Βουλή το επόμενο δίμηνο, θα προχωρήσει και n αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ. Θα προβλέπει τη συνολική ιδιωτικοποίηση του δικτύου λιανικής στο φυσικό αέριο, έναντι του 14 που δρομολόγησε η προηγούμενη κυβέρνηση, και ξεχωριστή πώληση της εμπορίας και της ΕΠΑ Αττικής. Εκτός της ΔΕΗ o κ Χατζηδάκης είναι υποχρεωμένος να καταπιαστεί και με την προβληματική Λάρκο, την αρμοδιότητα της οποίας ανέλαβε πριν από λίγες ημέρες. Στη συνέντευξή του προδιαγράφει λύση σε συνεννόηση με την Κομισιόν "και ελκυστική για τους επενδυτές που θα ήθελαν να αγοράσουν περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας...".

Αναλαμβάνοντας το χαρτοφυλάκιο της ενέργειας γνωρίζατε ότι παραλαμβάνετε μια βόμβα έτοιμη να εκραγεί, τη ΔΕΗ. Πρώτος σας στόχος, να κρατηθεί όρθια η εταιρεία. Καταφέρατε να διασφαλίσετε έσοδα 490 εκατ. ευρώ χωρίς να επιβαρυνθούν οι καταναλωτές. Εκτιμάτε ότι οι αλλαγές στα τιμολόγια που ενέκρινε το ΔΣ της ΔΕΗ είναι επαρκείς για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα ρευστότητας της εταιρείας;

 Η ΔΕΗ είναι, όντως, μία ωρολογιακή βόμβα που μας κληρονόμησε ο ΣΥΡΙΖΑ. Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το μυαλό μου είναι στην 24η Σεπτεμβρίου. Την ημέρα έκδοσης της νέας έκθεσης του ορκωτού ελεγκτή της ΔΕΗ, της Ernst & Young. H προηγούμενη έκθεση μιλούσε για πρόβλημα βιωσιμότητας της επιχείρησης. Αν αυτό επαναληφθεί την 24η Σεπτεμβρίου, θα έχουμε άμεσα ανεξέλεγκτες εξελίξεις: από την αναστολή διαπραγμάτευσης της μετοχής της ΔΕΗ στο χρηματιστήριο, μέχρι και εξαιρετικά αρνητικές επιπτώσεις στο τραπεζικό σύστημα. Θα ήμουν υπουργός λοιπόν ενός Τιτανικού, εάν δεν παίρναμε μέτρα σε αυτή τη φάση. Η νέα τιμολογιακή πολιτική της επιχείρησης είναι επαρκής για να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά της και είναι δίκαια κατανεμημένη στην κοινωνία. Σηκώνουν βάρος: Οι ανταγωνιστές της μέσω της κατάργησης των δημοπρασιών ΝΟΜΕ. Οι παραγωγοί ΑΠΕ με τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ. Και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι με τη μείωση των προνομιακών εκπτώσεων που είχαν στη ΔΕΗ. Τα λιγότερα θα τα συνεισφέρουν οι καταναλωτές, με μία επίπτωση μόλις 2,5 ευρώ το μήνα. Σημειώστε επίσης, ότι ξεκίνησε μια πολύ αυστηρή πολιτική για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Μόνο το τελευταίο δίμηνο έχουν ζητηθεί 30.000 αποκοπές.

 Η καθιέρωση ρήτρας CO2 πάντως σε συνδυασμό με το μείγμα παραγωγής της ΔΕΗ μάλλον ανοίγει το δρόμο για υψηλές τιμές ρεύματος …

 Η ρήτρα CO2 είναι μία αυτονόητη πρόβλεψη που ισχύει στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και αφορά δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα μας για την κλιματική αλλαγή. Σημειώνω ότι η εισαγωγή της ρήτρας CO2 γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε αυτή τη στιγμή να μην έχουμε επιβάρυνση στο ρεύμα και ότι τέτοια ρήτρα υπάρχει ήδη στα τιμολόγια των ανταγωνιστών της ΔΕΗ. Θα ήταν παράλογο να επιβαρύνεται η ΔΕΗ από αυτή την διεθνή πολιτική για τους ρύπους, χωρίς να μπορεί να μετακυλύει το όποιο κόστος όταν αυτό προκύπτει. Προσθέτω όμως ακόμα 2 στοιχεία. Η εισαγωγή αυτή της ρήτρας δεν σημαίνει ότι σταματάει να λειτουργεί στην αγορά η λεγόμενη οριακή τιμή συστήματος (ΟΤΣ). Όταν η ΟΤΣ πέφτει, τότε θα πέφτουν και τα τιμολόγια. Δεύτερον, τα ποσά που θα πληρώνει η ΔΕΗ για τη ρήτρα CO2, εξαρτώνται και από το ενεργειακό της μείγμα. Για να μειωθεί λοιπόν το κόστος, έχουμε βάλει στο επίκεντρο την σταδιακή απολιγνιτοποίηση.

 Πέρα από την αντιμετώπιση του προβλήματος ρευστότητας ποια είναι η στρατηγική σας για τη ΔΕΗ;

 Το σχέδιο που παρουσίασα πριν λίγες μέρες στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής περιλαμβάνει και μια σειρά διαρθρωτικών μέτρων τα οποία θα δώσουν προοπτική στην επιχείρηση μεσο-μακροπρόθεσμα: Δρομολογείται η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, εξέλιξη που θα φέρει ξεκάθαρο ταμειακό όφελος στη ΔΕΗ. Καταργούνται οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ, που δούλευαν υπέρ των ανταγωνιστών της. Εκπονείται ένα καινούριο business plan από τη νέα διοίκηση, που θα εξασφαλίσει μεγαλύτερη ευελιξία. Αποσύρονται βαθμιαία ορισμένες λιγνιτικές μονάδες σε διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες. Και προωθούνται στοχευμένες εθελούσιες έξοδοι για να μειωθεί το κόστος της επιχείρησης.

 Το “η ΔΕΗ δεν τεμαχίζεται” σημαίνει ότι θα πουληθεί ένα ποσοστό μετοχών; Θα δοθεί το μάνατζμεντ σε ιδιώτη μέτοχο;

 Βεβαίως και με τα μέτρα διάσωσης και εξυγίανσης που παρουσιάσαμε για τη ΔΕΗ, επιδιώκουμε, πέρα από το να την κρατήσουμε όρθια, να την καταστήσουμε ελκυστική σε υποψήφιους επενδυτές. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή επενδυτές για μία τόσο ζημιογόνο επιχείρηση δεν υπάρχουν. Λέω λοιπόν σε αυτούς που άγχονται για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ, να μην άγχονται. Δεν υπάρχουν τρελοί να βάλουν τα λεφτά τους σε μία επιχείρηση που χρωστάει 5 δισ. και έχει ετήσιες ζημιές πάνω από 900 εκατ.!

 Εχετε μιλήσει για κατάργηση των ΝΟΜΕ, τα οποία πράγματι προκαλούν οικονομική αιμορραγία για τη ΔΕΗ. Με ποιο τρόπο όμως θα ικανοποιηθεί η δέσμευση προς τους πιστωτές για μείωση των μεριδίων της ΔΕΗ στη λιανική αγορά; Επίσης, υπάρχει πρόβλεψη για το πότε θα τεθεί σε λειτουργία το target model;

 Υπενθυμίζω, ότι το θέμα με τα ΝΟΜΕ ξεκίνησε με τη συμφωνία του ΣΥΡΙΖΑ το 2015 με την Κομισιόν, να πέσει το μερίδιο της ΔΕΗ στην αγορά από το 90% στο 50%. Και μάλιστα έναντι μηδενικού οικονομικού ανταλλάγματος! Πρόκειται για την πρώτη δωρεάν ιδιωτικοποίηση στα παγκόσμια χρονικά! Για να μειωθεί το μερίδιο της ΔΕΗ υιοθετήθηκαν τα περίφημα ΝΟΜΕ, στα οποία η ΔΕΗ ξεκίνησε να πουλάει ρεύμα κάτω του κόστους στους ανταγωνιστές της. Με αποτέλεσμα να έχει χάσει αθροιστικά πάνω από 600 εκατ.! Θα καταργήσουμε λοιπόν τα ΝΟΜΕ. Γνωρίζω ότι αυτό δεν θα αρέσει στις Βρυξέλλες, αλλά δεν μου επιτρέπει η συνείδησή μου να καταστρέφεται η ΔΕΗ με ένα τέτοιο μέτρο! Η συμφωνία Βρυξελλών-ΣΥΡΙΖΑ ήταν μία λανθασμένη συμφωνία. Και η ΔΕΗ και η χώρα πληρώνουν σήμερα τις συνέπειές της. Προσθέτω φυσικά, ότι δεν είμαστε Κυβέρνηση του Βουνού. Είμαστε μία σύγχρονη, φιλελεύθερη, ευρωπαϊκή κυβέρνηση. Και θα προτείνουμε στην Κομισιόν, ένα πραγματικά ευρωπαϊκό πακέτο απελευθέρωσης και εκσυγχρονισμού της αγοράς ενέργειας, ώστε να πάμε το γρηγορότερο στο λεγόμενο «target model». Ένα ενεργειακό τοπίο, όπου και η ΔΕΗ και οι ανταγωνιστές της θα λειτουργούν, και το υπογραμμίζω, επί ίσοις όροις. Διότι για εμάς, όλοι οι παίκτες της αγοράς είναι εταιρείες που εξασφαλίζουν θέσεις εργασίας και συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη. Η κυβέρνηση κινείται με απόλυτη ουδετερότητα. Δεν μπορεί όμως να δεχθεί την καταστροφή της ΔΕΗ, που θα οδηγήσει σε καταστροφή συνολικά του ενεργειακού κλάδου. Και επειδή επίκεινται συζητήσεις με την Κομισιόν, στόχος μας είναι να έχουμε καταλήξει μέχρι την 31η Οκτωβρίου.

 Εχετε δηλώσει ότι ορισμένες λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ θα κόστιζαν λιγότερο αν ήταν κλειστές και πληρώνονταν οι εργαζόμενοι κανονικά. Ποιες είναι αυτές οι μονάδες και πότε θα ξεκινήσει η απόσυρσή τους και τα προγράμματα εθελουσίας εξόδου; Επίσης, πόσο πιθανό θεωρείτε το ενδεχόμενο η Κομισιόν να θέσει εκ νέου θέμα πώλησης υδροηλεκτρικών;

 Η προσπάθεια θα ξεκινήσει από τις μονάδες Αμύνταιο Ι και ΙΙ, συνολικής ισχύος 600MW και τη μονάδα Μεγαλόπολη ΙΙΙ, ισχύος 300MW. Από τη διοίκηση πληροφορούμαι ότι αφού αντιμετωπιστούν, όπως πιστεύεται, τα προβλήματα της τηλεθέρμανσης των περιοχών, η απόσυρση θα μπορέσει να προχωρήσει πριν το τελος του πρώτου εξαμήνου του 2020.

 Η μετάβαση στην μεταλιγνιτική εποχή έχει καθυστερήσει σημαντικά. Η ΔΕΗ θα πρέπει να κάνει άλματα στον τομέα των ΑΠΕ. Πού θα βρει κεφάλαια για τις αναγκαίες επενδύσεις; Θα πρέπει να προχωρήσει με τρίτους;

 Είναι αδιανόητο ότι η ΔΕΗ, η μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρισμού της χώρας, έχει μόνο το 3% της αγοράς ΑΠΕ. Είμαι βέβαιος ότι η νέα διοίκηση της επιχείρησης θα θέσει την ενίσχυση της θέσης της στην αγορά αυτή ως προτεραιότητα. Άλλωστε, ο ίδιος ο κ. Στάσσης προέρχεται από το χώρο των ΑΠΕ. Σωστά επισημαίνετε ότι απαιτούνται κεφάλαια. Η υιοθέτηση του προγράμματος εξυγίανσης της ΔΕΗ αλλά και η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ στοχεύουν ακριβώς σε αυτό, δηλαδή στην εξεύρεση κεφαλαίων που –μεταξύ των άλλων- θα επιτρέψουν στη ΔΕΗ, είτε μόνη της, είτε βασικά σε συνεργασία με άλλους ενεργειακούς παίκτες να μπει δυναμικά στις ΑΠΕ.

 Πολλές πληγές της σημερινής ΔΕΗ είναι αποτέλεσμα και του σφιχτού εναγκαλισμού της με την εκάστοτε κυβέρνηση. Ποια μέτρα θα πάρετε ώστε να λειτουργήσει ως επιχείρηση εκτεθειμένη στον ανταγωνισμό;

 Οπωσδήποτε πριν από το τέλος Οκτωβρίου θα φέρουμε στη Βουλή ένα νόμο για τη ΔΕΗ και την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Ο νόμος αυτός θα καταργεί τα ΝΟΜΕ, θα θέτει τις βάσεις για τη μετάβαση στη «μετα-ΝΟΜΕ» εποχή και την πλήρη συμμόρφωση της Ελλάδας στις ευρωπαϊκές της δεσμεύσεις για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας. Πιστεύουμε άλλωστε στον υγιή ανταγωνισμό, ο οποίος είναι προς όφελος και της βιομηχανίας και των καταναλωτών. Και δε χρειαζόμαστε γι’ αυτό κανένα μάθημα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στο ίδιο νομοσχέδιο θα φέρουμε ρυθμίσεις που θα απελευθερώνουν τη ΔΕΗ (προμήθειες, ταχύτητα προσλήψεων, κλπ) από το ζουρλομανδύα της αδυναμίας να κινηθεί γρήγορα όπως οι ανταγωνιστές της. Η ΔΕΗ είναι η μόνη Δημόσια Επιχείρηση που είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο και ταυτόχρονα ανοιχτή στον ανταγωνισμό. Δεν μπορεί να λειτουργεί διοικητικά και ρυθμιστικά όπως λειτουργούν π.χ. οι αστικές συγκοινωνίες. Είναι αρνητικό για την ίδια και τους εργαζομένους.

 Προσδοκίες για μείωση του ενεργειακού κόστους είχε και η βιομηχανία. Αντ’ αυτού, επιβαρύνεται.

 Με τη μείωση του ΦΠΑ και του ΕΤΜΕΑΡ επιχειρήσαμε να εξισορροπήσουμε για όλους την αναγκαία αναπροσαρμογή των τιμολογίων της ΔΕΗ. Αυτό ισχύει και για τη βιομηχανία. Ειδικά για την ενεργοβόρο βιομηχανία, επιδιώξαμε να συνεχιστεί η ειδική μεταχείριση, προκειμένου να μην πληγεί σε μια κρίσιμη περίοδο ανάκαμψης της οικονομίας. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι δεν είμαστε ταχυδακτυλουργοί. Αν είχε αποφευχθεί η προηγούμενη τετραετία οπισθοδρόμησης, δεν θα βρισκόμασταν μπροστά σε αυτή την κατάσταση. Η διάσωση της ΔΕΗ θα είναι στήριγμα για την ελληνική βιομηχανία.

 Για την άλλη προβληματική εταιρεία τη ΛΑΡΚΟ υπάρχει σχέδιο διάσωσης;

 Ανέλαβα την αρμοδιότητα της ΛΑΡΚΟ πριν λίγες μέρες, επομένως μόλις ξεκίνησα τις πρώτες επαφές. Φαίνεται ότι πρόκειται για μια κατάσταση χωρίς προηγούμενο. Μόνο στη ΔΕΗ, η ΛΑΡΚΟ χρωστά πάνω από 300 εκατ., ενώ έχουν επιδικαστεί από το Δικαστήριο της ΕΕ παράνομες κρατικές ενισχύσεις της τάξεως των 165 εκατ. ευρώ μαζί με τους τόκους. Η κατάσταση με ευθύνες πολλών έχει φτάσει στο μη περαιτέρω. Πρώτη μου έγνοια είναι ο διορισμός μιας σοβαρής διοίκησης στην επιχείρηση τις αμέσως επόμενες ημέρες κι αμέσως μετά η συμφωνία με την Κομισιόν για μια λύση που θα είναι ταυτόχρονα νομικά αποδεκτή, αλλά και ελκυστική για όσους επενδυτές θα ήθελαν να αγοράσουν περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας, στο πλαίσιο της διαδικασίας που θα αποφασιστεί.

 Πότε και με ποια μορφή θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ;

 Το ταχύτερο δυνατό –το πολύ μέσα στο επόμενο δίμηνο- θα φέρουμε στη Βουλή νόμο για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ. Ο αρμόδιος υφυπουργός κ. Γεράσιμος Θωμάς εργάζεται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση. Για τη ΔΕΠΑ μιλάμε για δυο διαφορετικές διαδικασίες: Για τη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης των δικτύων λιανικής, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε θέσει ως όριο την πώληση του 14%. Με ποια λογική ιδιωτικοποιεί κάποιος το 66% του εθνικού δικτύου (σ.σ. ΔΕΣΦΑ), αλλά επιδιώκει να βρει αγοραστή για το 14% του δικτύου λιανικής, κάποιος πρέπει να μας το εξηγήσει. Εμείς είμαστε υπέρ της συνολικής ιδιωτικοποίησης του δικτύου λιανικής στο φυσικό αέριο. Παράλληλα, θα προχωρήσει η διαδικασία για την εμπορία αλλά και για την Επιχείρηση Αερίου Αττικής. Είναι ένα ακόμα μήνυμα προς τις Βρυξέλλες και προς την αγορά ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι μια σύγχρονη ευρωπαϊκή κυβέρνηση.

Στην περίπτωση των ΕΛΠΕ θα δοκιμάσετε και πάλι το μοντέλο κοινής πώλησης με τον Ομιλο Λάτση; Εκτιμάται ότι μπορεί να έχει τύχη μια νέα απόπειρα με το ίδιο μοντέλο ή θα πρέπει να δοκιμαστεί κάτι νέο; Ενα απλό placement στο Χρηματιστήριο θεωρείτε ότι είναι μια καλή επιλογή για τον Ομιλο αλλά και τα δημόσια έσοδα;

Είμαστε σε συνεννόηση τόσο με το ΤΑΙΠΕΔ όσο και με τον βασικό μέτοχο των ΕΛΠΕ για να βρεθεί η προσφορότερη λύση. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει μιλήσει στη Βουλή για τη βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσουμε γρήγορα, σεβόμενοι τις μνημονιακές δεσμεύσεις της χώρας, αλλά και εξετάζοντας χωρίς καθυστερήσεις το τοπίο στην συγκεκριμένη αγορά.

 

Σεπ 1

ΔΕΗ: Λύση δίκαιη και ισορροπημένη - άρθρο στο myportal.gr

Η ΔΕΗ έχει φθάσει σε οριακό σημείο. Τα προβλήματα της εταιρείας είναι τόσο μεγάλα που δεν μπορούν να κρυφτούν. Θα ήταν μεγάλο λάθος αν κλείναμε τα μάτια μπροστά στα αδιέξοδά της. Εξάλλου η πραγματικότητα είναι εδώ και εκδικείται όποιον την αγνοεί.

Η κυβέρνηση μιλά με στοιχεία. Το 2014 η ΔΕΗ είχε κέρδη 90 εκ ευρώ. Το 2018 κατέγραψε ζημιές 903 εκ ευρώ, με την μετοχή της την ίδια περίοδο να έχει χάσει το 83% της χρηματιστηριακής της αξίας. Το ταμειακό της έλλειμμα αναμένεται φέτος να ξεπεράσει τα 900 εκ. ευρώ έχοντας ήδη προκαλέσει στην εταιρεία μία μεγάλη κρίση ρευστότητας. Η τραγική κατάσταση της ΔΕΗ, αποτυπώθηκε τον Απρίλιο του 2019 στην έκθεση της Ernst & Young (ορκωτός ελεγκτής της ΔΕΗ), όπου τίθεται ανοικτά ζήτημα βιωσιμότητας της εταιρείας αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα.

Στο σημείο αυτό δεν φτάσαμε τυχαία. Μία σειρά ανερμάτιστων πολιτικών επιλογών της προηγούμενης κυβέρνησης οδήγησαν την εταιρεία στο σημείο μηδέν. Μεταξύ αυτών, η ακύρωση του σχεδίου της «μικρής ΔΕΗ» της κυβέρνησης Σαμαρά, που στέρησε από την ΔΕΗ έσοδα 1,5-2 δις ευρώ, η μείωση του μεριδίου αγοράς της εταιρείας από το 90% στο 50% έως το τέλος του 2019 ( σε συμφωνία με την Τρόικα), χωρίς κανένα οικονομικό αντάλλαγμα, η υποχρεωτική διάθεση μέρους της λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής της παραγωγής στους ανταγωνιστές της μέσω δημοπρασιών ηλεκτρικού ρεύματος (ΝΟΜΕ). Με τον τρόπο αυτό η ΔΕΗ κατέληξε να πουλά ρεύμα σε τιμές κάτω του κόστους προς όφελος των ανταγωνιστών της, με τις ζημιές της από τις ΝΟΜΕ να ξεπερνούν σήμερα τα 600 εκατ. ευρώ. Και τέλος η αδιαφορία των διοικήσεών της να αντιμετωπίσουν ουσιαστικά το πρόβλημα των στρατηγικών κακοπληρωτών. Έτσι από τα 1,4 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμα χρέη προς την εταιρεία το 2014, φτάσαμε στα 2,5 δισ. ευρώ στο τέλος του 2018.

Κύριος στόχος αυτή την στιγμή είναι να αντιμετωπιστεί το μείζον πρόβλημα ρευστότητας της εταιρείας, έτσι ώστε να παραμείνει η ΔΕΗ όρθια και να περάσει με επιτυχία τον κάβο της 24ης Σεπτεμβρίου, ημερομηνία κατά την οποία αναμένεται η νέα έκθεση βιωσιμότητας της Ernst & Young. Για τον σκοπό αυτό αναπροσαρμόζουμε το ανταγωνιστικό σκέλος των τιμολογίων, τα οποία σε συνδυασμό με την μείωση του ΦΠΑ και του ΕΤΜΕΑΡ (ειδικού τέλους για τις ΑΠΕ) θα έχουν μηδενική επίπτωση στους λογαριασμούς 7 εκ. πελατών της ΔΕΗ. Προς την ίδια κατεύθυνση μειώνουμε την έκπτωση συνέπειας από το 10% στο 5% (με κόστος 2,2 ευρώ το μήνα για το μέσο νοικοκυριό) και περιορίζουμε τις προνομιακές εκπτώσεις στους λογαριασμούς των εργαζομένων της ΔΕΗ που φτάνουν κατά μέσο όρο το 75%. Επίσης προχωρούμε σε εντατικοποίηση των διαδικασιών είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών από τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Μόνο 60.000 καταναλωτές οφείλουν σήμερα 800 εκ. ευρώ.

Όσοι μας κουνούν το δάχτυλο για να νέα μέτρα δεν απαντούν στο τι θα γίνει αν παραμείνουμε αδρανείς. Η μη λήψη άμεσων μέτρων για την ενίσχυση της ρευστότητας της εταιρείας θα έχει άμεσες ανυπολόγιστες συνέπειες τόσο για την ΔΕΗ όσο και την ελληνική οικονομία. Τα αρνητικά οικονομικά στοιχεία θα καταγραφούν στην νέα έκθεση της Ernst & Young η οποία θα θέσει εκ νέου ζήτημα βιωσιμότητας της εταιρείας, πυροδοτώντας ένα ντόμινο αρνητικών εξελίξεων. Μεταξύ αυτών θα μπορούσε να είναι, η αναστολή διαπραγμάτευσης της μετοχής της ΔΕΗ, η καταγγελία των δανείων της που φέρουν την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου (ύψους 2 δις), ο αποκλεισμός της ΔΕΗ από τις αγορές, η παύση πληρωμών σε προμηθευτές και εργαζομένους, η καταγραφή ως κόκκινων των δανείων που έχουν χορηγήσει οι τράπεζες στην εταιρεία (ύψους 1,5 δις). Και στο τέλος της διαδρομής χρεοκοπία ή διάσωση της ΔΕΗ με ιδίους πόρους ύψους 4 –5 δις ευρώ.

Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Τα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας που παρουσιάσαμε είναι δίκαια και ισορροπημένα καθώς καλούνται όλοι να βάλουν πλάτη για την διάσωση της εταιρείας: οι ανταγωνιστές της μέσω της κατάργησης των ΝΟΜΕ, οι παραγωγοί ΑΠΕ μέσω της μείωσης του ΕΤΜΕΑΡ, οι καταναλωτές μέσω της μείωσης της έκπτωσης συνέπειας και τέλος οι εργαζόμενοι μέσω τους περιορισμού των προνομιακών τιμολογίων ρεύματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διάσωση της εταιρείας αφορά πρωτίστως τους εργαζόμενούς της καθώς δεν μπορεί να υπάρχουν εργαζόμενοι σε μια πτωχευμένη εταιρεία.

Παράλληλα με τα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας, παρουσιάσαμε και διαρθρωτικά μέτρα βραχυπρόθεσμου και μεσομακροπρόθεσμου ορίζοντα που αφορούν τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, την κατάργηση των ζημιογόνων ΝΟΜΕ, την εκπόνηση ενός νέου business plan για να λειτουργήσει η εταιρεία ευέλικτα και ανταγωνιστικά, τη σταδιακή απόσυρση λιγνιτικών μονάδων, τις στοχευμένες εθελούσιες εξόδους για να περιορισθεί το κόστος. Στόχος είναι η εξυγίανση της εταιρείας, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της και η αναζήτηση σε δεύτερο χρόνο στρατηγικού επενδυτή.

Η διάσωση της ΔΕΗ αποτελεί μέγιστη εθνική προτεραιότητα. Μία εταιρεία ενέργειας που πουλά κάτω του κόστους, συσσωρεύει ζημιές, έχει δίκτυο παλαιό, μονάδες παραγωγής ρυπογόνες και αντιοικονομικές είναι θέμα χρόνου να καταρρεύσει. Κατάρρευση της ΔΕΗ σημαίνει ελλείψεις ενέργειας, εκτόξευση των τιμών, οικονομική καταστροφή για χιλιάδες επιχειρήσεις και επαγγελματίες, διακινδύνευση της υγείας και ασφάλειας των πολιτών, ιδίως των ευπαθών ομάδων. Και μία τέτοια εξέλιξη δεν θα επιτρέψουμε να συμβεί.


Αυγ 28

Προχωράμε γρήγορα και συντονισμένα για να αποφύγουμε τα χειρότερα στην Εύβοια

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, συνοδευόμενος από το Γενικό Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, κ. Κωνσταντίνο Αραβώση, επισκέφθηκε σήμερα περιοχές της Εύβοιας, που επλήγησαν από τις πυρκαγιές στα μέσα Αυγούστου, κάνοντας στάσεις στα χωριά Μακρυμάλλη και Κοντοδεσπότι.

Κατά τη διάρκεια σύσκεψης στο Δημαρχείο Ψαχνών, ο κ. Χατζηδάκης ενημερώθηκε για την κατάσταση στις πληγείσες εκτάσεις από τον περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, κ. Φανή Σπανό, το δήμαρχο Διρφύων-Μεσσαπίων, κ. Γιώργο Ψαθά, τους βουλευτές Ευβοίας κ. Σίμο Κεδίκογλου, Θανάση Ζεμπίλη, Σπύρο Πνευματικό, τους αρμόδιους υπαλλήλους της Δασικής Υπηρεσίας και κατοίκους της περιοχής.

Μετά το πέρας της σύσκεψης ο υπουργός ΠΕΝ έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Δεν ήρθα εδώ για δημόσιες σχέσεις. Δεν προσφέρεται άλλωστε η εικόνα για δημόσιες σχέσεις. Ήρθα εδώ σε συνεννόηση με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, για να δούμε πώς θα αποφύγουμε τα χειρότερα. Προφανώς προχωρά η αποτύπωση της περιοχής μέσω του συστήματος Copernicus, οι ρυθμίσεις για την υλοτομία, οι διατάξεις για την απαγόρευση της θήρας, όλα τα αυτονόητα που γίνονται και στην Ελλάδα σε αυτές τις περιπτώσεις. Πρέπει όμως να προχωρήσουν και μέτρα που δεν είναι καμία φορά αυτονόητα όπως η αποζημίωση των ρητινοσυλλεκτών και κυρίως τα μέτρα για την αντιπλημμυρική προστασία.

 

Διαπίστωσα με λύπη ότι για την περσινή πυρκαγιά, στην ίδια περιοχή, προβλέπονταν 75.000 ευρώ για αντιπλημμυρικά έργα, τα οποία επί ένα χρόνο δεν έχουν εκταμιευθεί. Επομένως, ξεκινώντας από αυτά, πρέπει να προχωρήσουμε με ταχύτητα στα αντιπλημμυρικά έργα βρίσκοντας τους αναγκαίους κωδικούς- και υπάρχουν τέσσερις εναλλακτικές λύσεις ως προς αυτό- αλλά και εξασφαλίζοντας και τον αναγκαίο συντονισμό. Η Γενική Διευθύντρια Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Στερεάς Ελλάδας- Θεσσαλίας θα αναλάβει αυτό το συντονισμό για να μην υπάρχουν διάφοροι εμπλεκόμενοι που να δείχνουν ο ένας τον άλλο με το δάχτυλο. 

 

Επομένως, η μεγάλη πρόκληση για μας είναι να προχωρήσουμε με ταχύτητα, έτσι ώστε να έχουμε το γρηγορότερο δυνατό απτά αποτελέσματα. Δεν μπορούμε να ελέγξουμε τις δυνάμεις της φύσης, μπορούμε όμως να ελέγξουμε τη δράση μας, να κινηθούμε γρήγορα και συντονισμένα».        

Αυγ 20

Άμεση και καθαρή λύση για το Πάρκο Τρίτση

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης επισκέφθηκε σήμερα το πρωί το Μητροπολιτικό Πάρκο «Αντώνης Τρίτσης» συνοδευόμενος από τον Γενικό Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, κ. Κωνσταντίνο Αραβώση, προκειμένου να σχηματίσει ιδία άποψη για τα προβλήματα του Πάρκου.

Για όσα είδε και διαπίστωσε, ο υπουργός ΠΕΝ κ. Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε τα εξής:

«Το Μητροπολιτικό Πάρκο «Αντώνης Τρίτσης» που επισκέφθηκα σήμερα θα μπορούσε να είναι ένας πνεύμονας πρασίνου και αναψυχής για όλη τη Δυτική Αττική αλλά η κατάσταση δεν είναι καθόλου ανεκτή.

Οι εγκαταλελειμμένες λίμνες με τα ψόφια ψάρια, η δυσοσμία από τα κανάλια που έχουν στερέψει, οι σπασμένες λάμπες, η απουσία φύλαξης, οι «συλλογικότητες» που έχουν κάνει κατάληψη σε τμήμα του Πάρκου, συνθέτουν μια αρνητική εικόνα, όχι αντάξια όσων το οραματίστηκαν.

Καθόλου ανεκτό ασφαλώς δεν είναι ούτε το ισχύον μοντέλο διοίκησης, όπου άλλος ορίζει τον πρόεδρο και άλλος τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου. Οι δε διαδικασίες διαχείρισης του προϋπολογισμού είναι τέτοιες που δεν επιτρέπουν καν την απορρόφηση των κονδυλίων που διατέθηκαν τα τελευταία χρόνια για το Πάρκο.

Αυτή η κατάσταση θα τερματιστεί! Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα συναντηθώ με τον νέο περιφερειάρχη Αττικής, κ. Γιώργο Πατούλη, με τους δημάρχους της περιοχής και με όλους τους εμπλεκόμενους. Εντός του Σεπτεμβρίου θα έχει δοθεί μια άμεση και καθαρή λύση. Τελικός σκοπός είναι να υιοθετηθεί ένα απλό και αποτελεσματικό μοντέλο διαχείρισης του Πάρκου προκειμένου να φανεί η διαφορά στα μάτια των πολιτών χωρίς καθυστερήσεις».