Ιουν 19

Συζήτηση με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, συζήτησε σήμερα -μέσω τηλεδιάσκεψης- με εκπροσώπους περιβαλλοντικών οργανώσεων, στο πλαίσιο των τακτικών διμηνιαίων συναντήσεων που έχει καθιερώσει.

Στην τηλεδιάσκεψη συζητήθηκαν τα δύο υπό επεξεργασία νομοσχέδια του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συγκεκριμένα:

α) το πολεοδομικό – χωροταξικό νομοσχέδιο, καθώς και το

β) νομοσχέδιο για την απόσυρση των Πλαστικών Μίας Χρήσης.

Συμφωνήθηκε δε η περαιτέρω ενίσχυση του διαλόγου με τη δυνατότητα οι περιβαλλοντικές οργανώσεις να «ανοίγουν» θέματα προς συζήτηση με την κατάθεση των προτάσεων τους στον Υπουργό.

Ιουν 19

Οι προτάσεις της Ειδικής Επιστημονικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή για τον Ευρωπαϊκό Κλιματικό Νόμο

Η Ειδική Επιστημονική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή παρουσίασε σήμερα στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκητην πρότασή της ως προς τη θέση της Ελλάδας για τον Ευρωπαϊκό Κλιματικό Νόμο.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής καθηγητής Κωνσταντίνος Συνολάκης και τα μέλη της Επιτροπήςχαιρέτισαν το κείμενο της πρότασης του Κλιματικού Νόμου και τόνισαν ότι πρόκειται για ένα κείμενο που θα καταστήσει την Ευρώπη την πρώτη ήπειρο στον κόσμο που υιοθετεί τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας ως το 2050, τον οποίο η χώρα μας υποστηρίζει ένθερμα.

Επίσης, σχετικά με τις συνέπειες του κορωνοϊού, η Επιτροπή σημείωσε ότι ο δρόμος για την οικονομική ανάκαμψη της Ευρώπης περνά μέσα από μία φιλόδοξη και ενισχυμένη Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, που θα εξασφαλίσει τη μετάβαση της Ευρώπης σε μία κλιματικά ουδέτερη και κοινωνικά δίκαιη οικονομία.

Η Επιτροπή στη Γνωμοδότησή της υπογράμμισε παράλληλα και τις ελλείψεις που θεωρεί ότι περιέχει η πρόταση του Κλιματικού Νόμου, παρουσιάζοντας συγκεκριμένες προτάσεις, όπως:

  • Η σαφής σύνδεση του στόχου της κλιματικής ουδετερότητας με τον περιορισμό της ανόδου της παγκόσμιας θερμοκρασίας στον 1,5 οC.
  • Η συνεξέταση του στόχου μείωσης των εκπομπών κατά 65% έως το 2030, σύμφωνα με τις επιταγές της επιστήμης, στην υπό εκπόνηση μελέτη επιπτώσεων των στόχων μείωσης 50% και 55% από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
  • Η θέσπιση Επιστημονικής Επιτροπής με ενισχυμένο ρόλο που θα συμβουλεύει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τον καθορισμό της πορείας ως το 2050
  • Η ανάδειξη της επιστήμης ως της βασικότερης παραμέτρου για τον καθορισμό της πορείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς την κλιματική ουδετερότητα.
  • Η σαφής χρονική σύνδεση μεταξύ της αξιολόγησης της πορείας επίτευξης των στόχων και της εφαρμογής των σχετικών αποφάσεων και διορθωτικών κινήσεων.
  • Η διεξαγωγή διαβουλεύσεων τόσο σε διασυνοριακό όσο και εντός της Ευρωπαϊκής ανάμεσα σε ενδιαφερόμενους φορείς, συμπεριλαμβανομένων των Περιφερειών, τοπικών αρχών, της κοινωνίας των πολιτών, των σχολείων κλπ, που θα διεξάγονται στο πλαίσιο της αξιολόγησης της πορείας της επίτευξης του στόχου της κλιματικής ουδετερότητας.
  • Η ανάδειξη της σημασίας της διατήρησης της βιοποικιλότητας τόσο στον μετριασμό όσο και στην προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή αλλά και σύνδεση μεταξύ μιας ορθής στρατηγικής για την κλιματική αλλαγή με την προστασία της δημόσιας υγείας, την επισιτιστική ασφάλεια και τη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας.

Ο κ. Χατζηδάκης συνεχάρη την Επιτροπή για την σύνταξη της Γνωμοδότησης και σημείωσε ότι η Ελλάδα με σύμμαχο την επιστημονική τεκμηρίωση θα είναι σε θέση να διεκδικήσει ακόμα περισσότερα ώστε να ισχυροποιήσει τη θέση της στο πλαίσιο της διαμόρφωσης του Ευρωπαϊκού Νόμου για το Κλίμα. Ο Υπουργός δήλωσε χαρακτηριστικά:

 

«Η Ελλάδα παύει να είναι φτωχός συγγενής στα θέματα του Περιβάλλοντος σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Στη συζήτηση που θα γίνει για τον Ευρωπαϊκό Κλιματικό Νόμο, η Κυβέρνηση θα διαπραγματευθεί στηριγμένη σε στοιχεία και προτάσεις που προέρχονται από τους διακεκριμένους επιστήμονες που συμμετέχουν στην Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή.

Ο Ευρωπαϊκός Κλιματικός Νόμος αλλά και το Ταμείο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συνδέεται μαζί του είναι από τα πιο σημαντικά θέματα της ευρωπαϊκής ατζέντας αυτήν την περίοδο. Και γι’ αυτόν τον λόγο η ελληνική Κυβέρνηση θα συμμετάσχει ενεργά στις συζητήσεις, προκειμένου να βρεθεί η πατρίδα μας στην πρωτοπορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Στη συνεδρίαση συμμετείχαν επίσης ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Καθηγητής κ. ΚωνσταντίνοςΑραβώσης και ο Εκπρόσωπος της χώρας μας για θέματα Κλιματικής Αλλαγής, Ακαδημαϊκός κ. Χρήστος Ζερεφός.

Ιουν 16

Κοινή Διακήρυξη για στενότερη ενεργειακή συνεργασία Ελλάδας-Ισραήλ

Κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Ισραήλ, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης και ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ κ. Yuval Steinitz υπέγραψαν σήμερα στην Ιερουσαλήμ Κοινή Διακήρυξη για θέματα ενεργειακής συνεργασίας, στο πλαίσιο της προώθησης κοινών projects που ενισχύουν την ενεργειακή ασφάλεια των δυο χωρών.

Οι κ.κ. Χατζηδάκης και Steinitz επιβεβαίωσαν την ισχυρή στήριξη Ελλάδας και Ισραήλ για την υλοποίηση του αγωγού φυσικού αερίου East Med, που αποτελεί βιώσιμη και στρατηγική επιλογή κοινού ενδιαφέροντος όχι μόνο για τις δυο χώρες, αλλά και για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ισραηλινή πλευρά έχει ξεκινήσει την διαδικασία κύρωσης της Διακυβερνητικής Συμφωνίας Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ που υπεγράφη στις 2 Ιανουαρίου. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα κύρωσε τη Συμφωνία στις 14 Μαΐου.

Οι δυο υπουργοί ανέδειξαν τη σημασία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας (Κρήτη)-Κύπρου-Ισραήλ που υλοποιείται ως Εργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) από τον EuroAsia Interconnector, που υπέβαλε στις 27 Μαϊου αίτηση για χρηματοδότηση του έργου από το ευρωπαϊκό ταμείο  Connect Europe Facility.

Στην ατζέντα βρέθηκε επίσης η εμβάθυνση της τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ μέσα από την πρωτοβουλία 3+1 (που περιλαμβάνει και τις ΗΠΑ), καθώς και μέσα από το East Med Gas Forum, για το οποίο συζητήθηκε το ενδεχόμενο διεύρυνσής του σε έναν μόνιμο οργανισμό ενεργειακής συνεργασίας στην Ανατολική Μεσόγειο.

Στην Κοινή Διακήρυξη γίνεται επίσης αναφορά στην προοπτική επενδύσεων και ανταλλαγής τεχνογνωσίας στις ΑΠΕ, την ηλεκτροκίνηση, τις λύσεις αποθήκευσης ενέργειας και βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, τα εναλλακτικά καύσιμα. 

O κ. Χατζηδάκης συναντήθηκε με τη νέα υπουργό Περιβάλλοντος του Ισραήλ κ. Gita Gamliel, με την οποία έθεσε τις βάσεις για σχέδια συνεργασίας στο χώρο της πράσινης καινοτομίας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Είχε επίσης συνάντηση και με τον υπουργό Ανώτερης Εκπαίδευσης και Υδάτων κ. Ze’ev Elkin, με τον οποίο συζήτησε συμπράξεις σε τομείς όπως η αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης και η αφαλάτωση των υδάτων.

Μετά το πέρας των συναντήσεων, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας δήλωσε: «Πιστεύω ότι η Κοινή Διακήρυξη Ελλάδας και Ισραήλ για την ενέργεια είναι αρκετά εύγλωττη. Οι σχέσεις των δυο χωρών συνολικά, αλλά και ειδικά στον ενεργειακό τομέα, ποτέ δεν ήταν σε καλύτερο επίπεδο. Προχωρούμε αποφασιστικά για την υλοποίηση του αγωγού φυσικού αερίου East Med. Με την ίδια βούληση θα προχωρήσουμε μαζί με τη Κύπρο για τη κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης, Κύπρου και Ισραήλ. Οι ΑΠΕ και οι νέες τεχνολογίες όπως το υδρογόνο ανοίγουν νέα πεδία συνεργασίας μεταξύ των χωρών μας. Το ίδιο ισχύει και για την περιβαλλοντική πολιτική, με έμφαση στη συνεργασία σε θέματα θαλάσσιας ρύπανσης και αφαλάτωσης».

Ιουν 16

H Ελλάδα δεν θα είναι πια η «χωματερή» της Ευρώπης - συνέντευξη στο newsauto.gr

Η πρόταση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ηλεκτροκίνηση βασίζεται στα σημερινά πραγματικά δεδομένα του κλάδου των μετακινήσεων στην Ελλάδα, αλλά και τις δυνατότητες του Δημοσίου εκτίμησε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο Newsauto.gr, ενώ παράλληλα αποκάλυψε για ποιο λόγο θα αυξηθούν οι διαθέσιμοι πόροι για την ηλεκτροκίνηση!

Eπίσης ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι στο νομοσχέδιο το Υπουργείο θα εισάγει ρυθμίσεις για την εγκατάσταση φορτιστών στα καινούργια κτίρια, ενώ απλοποιεί και τις διαδικασίες για την τοποθέτηση σημείων φόρτισης σε υφιστάμενα κτίρια χωρίς να απαιτείται για αυτό η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας!

Όσον αφορά στην Ευρώπη ο Υπουργός επισήμανε πως το Ταμείο Ανάκαμψης από τον κορωνοϊό προβλέπει την εγκατάσταση ενός εκατομμυρίου φορτιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη…

Για το Περιβαλλοντικό Τέλος στα παμπάλαια εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε ότι επιδιώκουν να ωθήσουν τους πολίτες είτε σε πιο καινούρια μεταχειρισμένα είτε σε μη εισαγόμενα μεταχειρισμένα, καταπολεμώντας το αδιαφανές πλαίσιο αγοράς που επικρατούσε στην αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων.

 

Κύριε υπουργέ, μπορείτε να μας περιγράψετε εν συντομία τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου που προωθεί η κυβέρνηση για την ηλεκτροκίνηση;

Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση σηματοδοτεί το πέρασμα σε μια νέα εποχή. Σε αυτή των οικολογικών μετακινήσεων. Που είναι μία ακόμα πτυχή της πράσινης πολιτικής της κυβέρνησης. Μαζί με την απολιγνιτοποίηση, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων, την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση, τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών. Τρία είναι τα βασικά στοιχεία της πολιτικής μας στην ηλεκτροκίνηση: Πρώτον, μια οικολογική επιδότηση που θα αφορά την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ (η οποία μαζί με τα φορολογικά κίνητρα οδηγεί σε έκπτωση στην τιμή της τάξης του 25%), αλλά και μέτρα για την αγορά ταξί, ηλεκτρικών σκούτερ και ηλεκτρικών ποδηλάτων. Δεύτερον, η γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών σε κεντρικά σημεία εξυπηρέτησης. Και, τρίτον, τα κίνητρα εγκατάστασης στην Ελλάδα (ιδιαίτερα στις λιγνιτικές περιοχές) μονάδων παραγωγής μπαταριών και φορτιστών.

Τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση είναι πραγματικά γενναία και σίγουρα θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη αυτής της νέας μορφής μετακίνησης. Πιστεύετε ότι τα 100 εκατ. ευρώ θα φθάσουν για να επιδοτηθούν τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα έως το τέλος του 2021 ή θα εξαντληθούν πολύ πιο σύντομα;

Τα 100 εκατομμύρια που δίνουμε είναι μόνο η αρχή! Είναι ένα ποσό που βασίζεται στις ανάγκες και τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς τα οποία μελετήσαμε. Ωστόσο, εδώ είμαστε ακόμη και αν υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση. Από εκεί και πέρα, θα ακολουθήσουν αντίστοιχα πακέτα και τα επόμενα χρόνια. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις πρόσφατες ανακοινώσεις που έκανε για το Ταμείο Ανάκαμψης μετά τον κορωνοϊό, βάζει την ηλεκτροκίνηση στην πρώτη γραμμή. Προβλέπει, για παράδειγμα, την εγκατάσταση ενός εκατομμυρίου φορτιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη! Επομένως, μπορούμε να έχουμε βάσιμες προσδοκίες ότι οι διαθέσιμοι πόροι για την ηλεκτροκίνηση μπορούν στο μέλλον μόνο να αυξηθούν!

Στα Ταξί και στα εταιρικά οχήματα επιδοτούνται επίσης και τα plug-in υβριδικά μοντέλα. Γιατί αυτή η επιλογή δεν υπάρχει και στους ιδιώτες καταναλωτές;

Η προτεραιότητά μας αυτή τη στιγμή ήταν τα οχήματα που οδηγούν σε μηδενική επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Πέραν αυτού, όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη Ευρώπη, οι τιμές των υβριδικών οχημάτων είναι λιγότερο υψηλές σε σχέση με αυτές των ηλεκτρικών. Για αυτό δίνουμε έμφαση στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα για τους ιδιώτες. Για τα Ταξί και για τα εταιρικά οχήματα επιδοτούμε πράγματι τα plug-in υβριδικά, διότι θέλουμε να δημιουργήσουμε εμμέσως μια «κρίσιμη μάζα» στην αγορά πιο καθαρών αυτοκινήτων, δεδομένου μάλιστα ότι στους δύο αυτούς τομείς αναμένουμε περισσότερες πωλήσεις.

Σε άλλα κράτη-μέλη επιδοτούνται εκτός από τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά και άλλα οχήματα όπως τα υβριδικά ή εκείνα που κινούνται και με φυσικό αέριο ή υγραέριο εξαιτίας των χαμηλών εκπομπών CO2. Υπάρχει κανένα πλάνο ώστε να επιδοτηθούν και τα παραπάνω οχήματα;

Η πρόταση μας για την ηλεκτροκίνηση βασίζεται στα σημερινά πραγματικά δεδομένα του κλάδου των μετακινήσεων στην Ελλάδα, αλλά και τις δυνατότητες του Δημοσίου. Είναι μάλιστα θεωρώ ένα γενναίο πακέτο, λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές δυσχέρειες που προκαλεί η κρίση του κορωνοϊού. Πακέτο που δείχνει ότι η κυβέρνηση, πέρα από την επιτυχημένη αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, έχει επίσης στο μυαλό της την επόμενη μέρα. Το πώς δηλαδή θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των Ελλήνων συνολικά. Δεδομένων λοιπόν των δημοσιονομικών περιορισμών, οφείλουμε να κατευθύνουμε τους πόρους που μπορούμε να διαθέσουμε προς μια τεχνολογία όχι αρκετά ώριμη (αυτή δηλαδή των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων) ώστε να την «βάλουμε μπροστά» και να συνεισφέρει και αυτή με τη σειρά της στη μείωση των επιπέδων μόλυνσης και θορύβου στις πόλεις μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείουμε άλλες επιλογές. Η ΔΕΠΑ για παράδειγμα έχει τη δική της πολιτική για τα πρατήρια φυσικού αερίου.

Kύριε υπουργέ, ένα από τα εμπόδια στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι η έλλειψη δικτύου φορτιστών. Μας είπατε στην αρχή της συνέντευξης ότι η γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών θα είναι προτεραιότητα. Μπορούν όμως να εγκατασταθούν φορτιστές σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα;

Το ζήτημα αυτό το γνωρίζουμε και ήδη κινούμαστε γρήγορα για την αντιμετώπισή του. Ξεκινάμε την ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών σε κεντρικά σημείο όπως τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τις μεγάλες πλατείες. Προχωρήσαμε παράλληλα σε συνεννόηση με τους παραχωρησιούχους για την ολοκλήρωση του δικτύου στις εθνικές οδούς μέχρι το τέλος  του 2021. Συμφωνήσαμε επίσης με τους Δήμους να έχουν χωροθετήσει τα βασικά σημεία για τους φορτιστές μέχρι το Μάρτιο του 2021 ξεκινώντας από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Ενώ και οι εισαγωγείς αυτοκινήτων δεσμεύτηκαν να εγκαταστήσουν 1.200 φορτιστές σε όλη τη χώρα. Τέλος, στο νομοσχέδιο εισάγουμε ρυθμίσεις για την εγκατάσταση φορτιστών στα καινούργια κτίρια, ενώ απλοποιούμε και τις διαδικασίες για την τοποθέτηση σημείων φόρτισης σε υφιστάμενα κτίρια: δεν θα απαιτείται για αυτό η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας. Είναι νομίζω καθαρό ότι αντιμετωπίζουμε και αυτό το ζήτημα με ταχύτητα!

Ο Δακτύλιος ήδη αποτελεί ένα μέτρο που σύμφωνα με τους ειδικούς είναι «απαρχαιωμένο» και η έλλειψη αστυνομικών ελέγχων ουσιαστικά τον έχει ακυρώσει. Ποια μέτρα εξετάζετε ώστε να μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση στις μεγαλουπόλεις με έμφαση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη τη στιγμή που πολλές ευρωπαϊκές πόλεις απαγορεύουν ή θέτουν περιορισμούς στην κυκλοφορία των παλαιών και ρυπογόνων Euro 5 diesel ή παλαιότερων βενζινοκίνητων οχημάτων;

Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση είναι μια από τις απαντήσεις που δίνουμε στο πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Όπως σημείωσα, περιλαμβάνει φυσικά τα ΙΧ, περιλαμβάνει όμως και τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ποδήλατα. Διότι θέλουμε να κάνουμε και ένα άνοιγμα στους νέους οι οποίοι αγκαλιάζουν ιδιαίτερα τους εναλλακτικούς τρόπους μετακινήσεων. Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα τα ηλεκτρικά οχήματα να κυκλοφορούν ελεύθερα στους δρόμους στους οποίους περιορίζεται η διέλευση σε όλες ή ορισμένες κατηγορίες οχημάτων. Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά, αλλά βέβαια δεν αρκούν. Διότι το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι πολυσύνθετο. Φανταστείτε ότι και με την καραντίνα λόγω κορωνοϊού, στο σταθμό μέτρησης της Αριστοτέλους, στην Αθήνα, τα διοξείδια του αζώτου παρέμειναν ορισμένες μέρες οριακά πάνω από το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο που προβλέπει η ΕΕ! Για το λόγο αυτό έχουμε αναλάβει πρόσθετες πρωτοβουλίες ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταξύ αυτών είναι και η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο για την οποία βρισκόμαστε σε τελικό στάδιο επεξεργασίας. Αυτο περιλαμβάνει τη δημιουργία δύο νέων ποδηλατοδρόμων στη Αθήνα με πόρους από το Πράσινο Ταμείο, αλλά και πρωτοβουλίες για τη Θεσσαλονίκη τις οποίες συζήτησα σε πρόσφατη συνάντησή μου με τον Δήμαρχο της πόλης.

Ανακοινώσατε ήδη ότι εξετάζετε την απαγόρευση εισαγωγής των παλαιών αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro3 και προγενέστερες και θα επιβληθεί Περιβαλλοντικό Τέλος ύψους 4.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα...

Αυτή είναι η πρόθεσή μας. Να σταματήσουν οι εισαγωγές των παμπάλαιων αυτοκινήτων των κατηγοριών Euro1, Euro2 και Euro3. Μιλάμε για αυτοκίνητα ηλικίας δεκαπενταετίας και άνω, τα οποία συντελούν σε μια απίστευτη επιβάρυνση του περιβάλλοντος! Σε ό,τι αφορά το περιβαλλοντικό τέλος των 4.000 ευρώ αυτό θα επιβληθεί μόνο στα αυτοκίνητα κατηγορίας Euro4. Τα αυτοκίνητα δηλαδή 12ετίας και πάνω. Προσέξτε όμως! Το τέλος θα αφορά μόνο την αγορά τέτοιου είδους αυτοκινήτων στο εξωτερικό. Όχι την αγορά/μεταβίβασή τους μέσα στην Ελλάδα! Τι θέλουμε να καταφέρουμε με αυτές τις ρυθμίσεις; Από τη μια πλευρά, να ωθήσουμε τους πολίτες είτε σε πιο καινούρια μεταχειρισμένα είτε σε μη εισαγόμενα μεταχειρισμένα καταπολεμώντας το αδιαφανές πλαίσιο αγοράς που επικρατούσε στην αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων. Και από την άλλη πλευρά να πάψει η Ελλάδα να είναι η χωματερή παλαιών αυτοκινήτων της Ευρώπης με απίστευτα αρνητικές συνέπειες για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής μας.

 Η απαγόρευση της εισαγωγής των παλαιών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και η επιβολή του Περιβαλλοντικού Τέλους θα ισχύει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ή για πάντα;

Αφ’ ης στιγμής επιβληθούν τέτοια μέτρα, προφανώς δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα γυρίσουμε πίσω.

Τα Τέλη Κυκλοφορίας «παραδοσιακά» αλλάζουν σχεδόν κάθε χρόνο και πάρα πολλά αυτοκίνητα οδηγούνται σε φορολογική ακινησία. Το 2021 έχει ήδη εξαγγελθεί ότι θα αλλάξουν και πάλι εξαιτίας της εφαρμογής του νέου προτύπου μέτρησης εκπομπών CO2 που ονομάζεται WLTP. Πως πιστεύετε ότι πρέπει να υπολογίζονται τα Τέλη Κυκλοφορίας στα παλαιά αλλά και στα καινούργια αυτοκίνητα;

Δεν έχω να σας πω τώρα κάτι για τα Τέλη Κυκλοφορίας. Υπάρχει άλλωστε συναρμοδιότητα όπως ξέρετε με τα Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών. Αυτό που τονίζω είναι ότι με το πακέτο αυτό για την ηλεκτροκίνηση κάνουμε ένα βήμα μπροστά προς μια πράσινη πολιτική.

Ιουν 16

Η Κρήτη αλλάζει σελίδα και μπαίνει στην εποχή της ενεργειακής ασφάλειας - συνέντευξη στο newshub.gr

Λίγες μέρες μετά την εκδήλωση στο Ηράκλειο, στη διάρκεια της οποίας «έπεσαν» οι υπογραφές για το έργο εθνικής σημασίας, την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστης Χατζηδάκης, παραχώρησε την πρώτη του μεγάλη συνέντευξη στο newshub.gr.
Ο κ. Χατζηδάκης αναπτύσσει τις σκέψεις του τόσο για το συγκεκριμένο εμβληματικό έργο, όσο και για άλλα ζητήματα που αφορούν την Κρήτη, όπως οι περιοχές Νατούρα, με χαρακτηριστικότερη αυτή της νήσου Χρυσής. Δεν παραλείπει επίσης να αναφερθεί και στην «καυτή πατάτα» των δασικών χαρτών, τονίζοντας ότι με τις αποφάσεις που ελήφθησαν, δίνεται ουσιαστικά τέλος σε ένα ζήτημα που είχε ταλαιπωρήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα 170.000 συμπολίτες μας, κατά κύριο λόγο αγρότες.

 

Το εμβληματικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική μπαίνει στην τελική του ευθεία, μετά και την υπογραφή των συμβάσεων. Ένα τέτοιο έργο εθνικής σημασίας, τι αλλαγές θα φέρει στο νησί; Τι θα βιώσουν οι τοπικες κοινωνίες στο μέλλον;

Η υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια στην χώρα συνολικά! Και έχει τρεις αξιοσημείωτες πλευρές: Την περιβαλλοντική, καθώς όταν ολοκληρωθεί θα κλείσουν οι ρυπογόνες μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού στα Λινοπεράματα, τον Αθερινόλακκο και τα Χανιά (από τις οποίες, σημειώνω, προέρχεται πάνω από το 50% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Κρήτη). Την αναπτυξιακή, καθώς εξασφαλίζει την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης, ιδιαίτερα τα καλοκαίρια, και αυτό είναι καλό νέο για τον τουρισμό μεσομακροπρόθεσμα. Και, τέλος, την πλευρά της σημαντικής εξοικονόμησης πόρων για όλους τους Έλληνες: Θα εξοικονομηθούν 400 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος των καταναλωτών! Με την ολοκλήρωση αυτού του έργου, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση και της μικρής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου μέσα στο 2020, η Κρήτη αλλάζει σελίδα και μπαίνει στην εποχή της ενεργειακής ασφάλειας και βεβαιότητας.

Εχει ειπωθεί πως με το έργο αυτό θα απαλλαγεί η Κρήτη από την ενεργειακή απομόνωση και το φόβο των μπλακάουτ. Θεωρείτε ότι αυτή η νέα σελίδα με την ενεργειακή επάρκεια του νησιού, θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του νησιού και την περαιτέρω προσέλκυση επενδύσεων τα επόμενα χρόνια;

Χωρίς καμία αμφιβολία! Με την ολοκλήρωση του έργου η Κρήτη θα μπει στην εποχή όπου τα μπλακ-άουτ θα αποτελούν παρελθόν. Αυτό θα έχει φυσικά πολύ θετική επίδραση στην οικονομική δραστηριότητα. Η ανασφάλεια, όπου κάθε καλοκαίρι ψάχνουμε γεννήτριες για να καλύψουμε τις ανάγκες του νησιού και περνάμε μερόνυχτα αγωνιώντας αν το σύστημα θα αντέξει, θα τελειώσει μόλις ολοκληρωθούν οι διασυνδέσεις!

Η επίσκεψη σας στην Κρήτη περιελάμβανε την επίσκεψη σας στο νησί Χρυσή. Μια περιοχή Νατούρα για την οποία επισημάνατε πως θα υπάρξει μέριμνα για την αξιοποίηση - προστασία της. Ποιο είναι το σχέδιο για αυτόν τον προορισμό;

Η Χρυσή είναι ένα νησί μεγάλης περιβαλλοντικής αξίας, το οποίο όμως είχε αφεθεί στην τύχη του εδώ και αρκετά χρόνια. Από το 2012 υπήρχε έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη που έλεγε ότι υπήρχαν βλαπτικές δραστηριότητες για το περιβάλλον στο νησί. Το 2015 το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Κρήτης συνέταξε μελέτη η οποία πρότεινε συγκεκριμένες λύσεις. Ξέρετε τι έγινε αυτή η έκθεση; Έμεινε στα αρχεία του υπουργείου τα 4,5 χρόνια που ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν κυβέρνηση! Ερχόμαστε λοιπόν σήμερα εμείς να κάνουμε όσα έπρεπε να γίνουν. Έχουμε προετοιμάσει το Σχέδιο Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό των όρων και περιορισμών για την προστασία, διατήρηση και διαχείριση της χερσαίας και θαλάσσιας περιοχής της νήσου. Έχουμε επίσης εξασφαλίσει την απαραίτητη χρηματοδότηση και εκπονήσει το πρόγραμμα εφαρμογής του Σχεδίου Διαχείρισης του νησιού. Ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να ψεύδεται ασύστολα για τις περιοχές Natura. Εμείς από την άλλη προτιμούμε να κάνουμε συγκεκριμένα έργα για να τις προστατέψουμε. Και το παράδειγμα της Χρυσής αυτό ακριβώς δείχνει!

 

«Το περιβάλλον είναι ο πλούτος μας. Για αυτό το λόγο έχουμε τουρισμό», έχετε δηλώσει στο παρελθόν. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας και το πλάνο για τις υπόλοιπες περιοχές Νατούρα, με βάση και με τον νέο περιβαλλοντικό νόμο;

Όπως προχωρούμε στο ζήτημα της Χρυσής, με τον ίδιο τρόπο θα προχωρήσουμε και για τις περιοχές Natura στην υπόλοιπη Κρήτη και σε ολόκληρη την Ελλάδα. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, Ειδικά Διαχειριστικά Σχέδια και Προεδρικά Διατάγματα που θα έχουν τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Άρα, και τη δυνατότητα να αξιοποιείται η εκάστοτε περιοχή Natura με δραστηριότητες οι οποίες προσιδιάζουν στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και δραστηριότητες όπως ο οικοτουρισμός φυσικά. Κοιτάξτε, αυτό που έκανε η κυβέρνηση με τον περιβαλλοντικό νόμο και τη ρύθμιση για τις Natura, δεν ήταν παρά αυτό που γίνεται σε ολόκληρη την Ευρώπη και στις προηγμένες χώρες του κόσμου. Ο συνδυασμός δηλαδή της αποτελεσματικής προστασίας του περιβάλλοντος με τη στήριξη της ανάπτυξης. Αυτή είναι η μόνη ρεαλιστική πολιτική διαχείρισης των Natura.

 

Βρισκόμαστε σε μια περίοδο - τα τελευταία ειδικά χρόνια - όπου γίνεται ολοένα και μεγαλύτερος λόγος για αλλαγή στον τρόπο που κινείται ενεργειακά η Ελλάδα. Για μετάβαση σε νέες μορφές ενέργειας. Ποια είναι η θέση σας και της κυβέρνησης σε αυτή τη συζήτηση;

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας έχει δώσει ξεκάθαρη απάντηση σε αυτό το ζήτημα. Στόχος μας είναι η μετάβαση της Ελλάδας σε ένα μοντέλο πράσινης ανάπτυξης. Για αυτό το λόγο άλλωστε αναθεωρήσαμε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα με στόχους ισότιμους ή και πιο φιλόδοξους ακόμα από τους στόχους της ίδιας της Πράσινης Συμφωνίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η οποία δρομολογεί τη μετάβαση της Ευρώπης σε μια οικονομία με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέχρι το 2050. Πέραν αυτού, απτές αποδείξεις αυτής της δέσμευσης της κυβέρνησής μας στην κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης είναι οι πολιτικές που ήδη εφαρμόζουμε: η απολιγνιτοποίηση, η στροφή στην πράσινη ενέργεια, η ενεργειακή εξοικονόμηση, η ηλεκτροκίνηση, η απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και η ανακύκλωση, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Με όλες αυτές τις πρωτοβουλίες, είναι νομίζω καθαρό πως δεν έχει υπάρξει πιο πράσινη κυβέρνηση στη χώρα!

 

Και μια ερώτηση για τους δασικούς χάρτες. Ένα «αγκάθι» που «καίει» και την Κρήτη. Σε ποια φάση βρισκόμαστε;

Με τις ρυθμίσεις που φέραμε για τους δασικούς χάρτες με τον περιβαλλοντικό νόμο δίνουμε ουσιαστικά τέλος σε ένα ζήτημα που είχε ταλαιπωρήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα 170.000 συμπολίτες μας, κυρίως αγρότες. Στους οποίους το κράτος είχε δώσει χωράφια για καλλιέργεια μέσω αναδασμών από την εποχή ήδη του Ελευθέριου Βενιζέλου και του Κωνσταντίνου Καραμανλή και ήρθε μετά από δεκαετίες ολόκληρες να τα διεκδικήσει.  Η ρύθμιση που φέραμε αποσαφηνίζει ότι τέτοιου είδους εκτάσεις δεν θεωρούνται δασικές. Μετά τη δημοσίευση του νόμου όλοι οι δασικοί χάρτες, σε όποιο στάδιο και αν βρίσκονται αναμορφώνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου. Μιλάμε ουσιαστικά για μια ρύθμιση κοινής λογικής που αποκαθιστά τη σχέση εμπιστοσύνης πολιτών-Πολιτείας.