Δεκ 29

Επενδύσεις στην Ενέργεια με το βλέμμα στο Περιβάλλον - άρθρο στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ

Η προστασία του  Περιβάλλοντος δεν αποτελεί για την κυβέρνηση μία ξεχωριστή πολιτική, αλλά ένα φίλτρο από το οποίο περνούν όλες οι δημόσιες πολιτικές. Οικονομία και επενδύσεις, ενέργεια και υποδομές, όλες οι δράσεις πλέον πρέπει να αφήνουν έντονο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και να απαντούν στις προκλήσεις της Κλιματικής Αλλαγής.

Η ανάγκη για μετάβαση σε ένα πράσινο ενεργειακό μοντέλο προϋποθέτει, άνοιγμα της αγοράς ενέργειας, αλλαγή του ενεργειακού μείγματος με αύξηση του ποσοστού της καθαρής ενέργειας, επενδύσεις στις ΑΠΕ και προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων στα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό τους. Προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Το όφελος από αυτή την πολιτική δεν θα είναι μόνο περιβαλλοντικό, αλλά και οικονομικό καθώς η στροφή σε ένα βιώσιμο ενεργειακό μοντέλο θα δώσει κίνητρα για επενδύσεις στην καθαρή ενέργεια, και θα δημιουργήσει χώρο για καινοτόμες επιχειρηματικές δράσεις από τις οποίες θα προκύψουν χιλιάδες νέες ποιοτικές θέσεις εργασίας.  Στο επίκεντρο της επενδυτικής δραστηριότητας αναμένεται να βρεθούν και οι τομείς της διαχείρισης των απορριμμάτων, της  ενεργειακής απόδοσης και οι δράσεις ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας. Το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που καταθέσαμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αποτελεί τον οδικό χάρτη για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, προβλέπει πράσινες ενεργειακές επενδύσεις 44 δις ευρώ μέχρι το 2030.

Στο ΥΠΕΝ από την πρώτη μέρα δείξαμε τις προθέσεις μας. Στην υπόθεση της ΔΕΗ, στόχος μας δεν ήταν μόνο να σώσουμε την εταιρεία, αλλά να περάσουμε από την χρεωκοπημένη ΔΕΗ, στην πράσινη ΔΕΗ. Εκτός από τα μέτρα ταμειακού χαρακτήρα του καλοκαιριού όπου καταφέραμε να κρατήσουμε την εταιρεία όρθια, προωθήσαμε και ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της και τη μετάβαση στη μετά λιγνίτη εποχή.  Απελευθερώσαμε την εταιρεία από τα δεσμά του Δημοσίου, μέσω μέτρων που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητά της όπως η κατάργηση της μονιμότητας για τους νεοεισερχόμενους υπαλλήλους και τα διευθυντικά στελέχη, η δυνατότητα της εταιρείας να κινείται ευέλικτα και ταχύτερα σε επίπεδο αποφάσεων για προσλήψεις και προμήθειες. Παράλληλα προχωράμε γρήγορα και αποφασιστικά στο κλείσιμο των εγκατεστημένων λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ μέχρι το 2023 στο πλαίσιο της πλήρους απολιγνιτοποίησης της χώρας (μόνο η «Πτολεμαίδα 5» θα λειτουργεί μέχρι το 2028). Στόχος μας είναι η μετάβαση  στη μετά λιγνίτη εποχή για τις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης να γίνει με τρόπο δίκαιο και ομαλό. Για αυτό προβλέφθηκε η σύσταση διυπουργικής επιτροπής που θα εκπονήσει και θα παρουσιάσει στα μέσα του 2020 ένα σχέδιο  που θα περιλαμβάνει επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα, αξιοποίηση των τοπικών φυσικών πόρων, στήριξη του αγροτικού και τουριστικού τομέα. 

Η αλλαγή του ενεργειακού μίγματος της χώρας και το άνοιγμα της αγοράς ενέργειας δημιουργεί ήδη, ένα μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρουν για τις ενεργειακές υποδομές και το κομμάτι των ΑΠΕ. Η απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων δημιουργεί χώρο για υπερδιπλασιασμό των ΑΠΕ για αυτό και αναθεωρήσαμε το στόχο στο 35% έως το 2030 από το 18% που είναι σήμερα. Για να το πετύχουμε αυτό αναμορφώνουμε συνολικά το αδειοδοτικό πλαίσιο και ξεμπλοκάρουμε μία σειρά επενδύσεις που λίμναζαν στα συρτάρια για χρόνια. Στον τομέα των δικτύων για να προσελκύσουμε στρατηγικού χαρακτήρα επενδυτές προχωράμε στην ιδιωτικοποίηση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ (με σημαντικά δικαιώματα μειοψηφίας), στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ μέσα στο 2020, ενώ ξεκίνησε ήδη η πλήρης αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ μέσω της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το 100% της εταιρείας ΔΕΠΑ Υποδομών.

Ξεχωριστό και πολύ σημαντικό κεφάλαιο είναι και οι επενδύσεις στον τομέα της διεθνούς ενεργειακής πολιτικής. Το πρόγραμμα εξόρυξης υδρογονανθράκων, η ολοκλήρωση των αγωγών φυσικού αερίου TAP και IGB, η συνεργασία με την Κύπρο και το Ισραήλ για τον αγωγό EastMed  καθως και οι νέες δρομολογημένες υποδομές εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) σε Καβάλα και Αλεξανδρούπολη (FSRU), μετατρέπουν την χώρα σε ενεργειακή πύλη της Ευρώπης, ενισχύοντας την γεωστρατηγική της θέση και το διπλωματικό της κεφάλαιο.

Δέκα χρόνια κρίσης ήταν πολλά για την πατρίδα μας. Οι πολίτες μας έδωσαν την εντολή να γυρίσουμε σελίδα και να περάσουμε από την Ελλάδα της διανομής, στην Ελλάδα της παραγωγής πλούτου και ευκαιριών για όλους. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επιδιώκει να είναι βασικός αρωγός στην προσπάθεια της κυβέρνησης για βιώσιμη ανάπτυξη. Μία προσπάθεια που θα αποσκοπεί στη δημιουργία πολλών και ποιοτικών νέων θέσεων εργασίας με σεβασμό στο περιβάλλον και την ποιότητα ζωής.

Δεκ 24

East Med, FSRU Αλεξανδρούπολης και ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ αλλάζουν τις γεωπολιτικές ισορροπίες στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο - Βασικά σημεία της συνέντευξης στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ 100,3

Ξεκάθαρο μήνυμα ότι η Ελλάδα χτίζει έναν «συνασπισμό νομιμότητας» με μοχλό τα ενεργειακά σχέδια, με επιδίωξη να μετατραπεί η Νοτιοανατολική Μεσόγειος σε ζώνη συνεργασίας έστειλε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του προς τον Ρ/Σ ΣΚΑΪ 100,3 και τους δημοσιογράφους Δ. Καμπουράκη και Γ. Ευγενίδη.

 

Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε σε όλο το πλέγμα των πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει η Ελλάδα και οι οποίες δεν στρέφονται εναντίον οιουδήποτε, αλλά δημιουργούν, όπως σημείωσε, «ένα συνασπισμό νομιμότητας και συνεργασίας στη ΝΑ Μεσόγειο». Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται όχι μόνο η υπογραφή της Διακυβερνητικής Συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ για τον αγωγό East Med στις 2 Ιανουαρίου στην Αθήνα, αλλά και η πρόοδος αναφορικά με τον τερματικό σταθμό LNG (FSRU) της Αλεξανδρούπολης (με τη ΔΕΠΑ να εισέρχεται στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που υλοποιεί το project) καθώς και η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ.

 

Όπως  εξήγησε ο υπουργός ΠΕΝ, «Και τα τρία αυτά project έχουν πολύ συγκεκριμένο περιεχόμενο, ενσωματώνουν συγκεκριμένα μηνύματα, δεν είναι θεωρίες. Τα έργα αυτά σε συνδυασμό με την έντονη διπλωματική δραστηριότητα που έχει αναπτύξει η Ελλάδα το τελευταίο διάστημα δείχνουν ότι η χώρα έχει πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική, έχει κύρος, έχει παρουσία. Δεν ισχυριζόμαστε ότι  έχουμε την Τουρκία στο τσεπάκι μας και μπορούμε να εξαλείψουμε τα προβλήματα με μαγικό τρόπο, Όμως αξιοποιούμε όλες τις δυνατότητες που έχουμε στη διάθεσή μας καθώς και το γεγονός ότι είμαστε μέλος διεθνών συμμαχιών προκειμένου να προχωρήσουμε μπροστά.  Και προς την Τουρκία στρεφόμαστε και λέμε ότι δεν αξίζουν στους λαούς μας πολιτικές που μας ωθούν προς τα πίσω ενώ μπορούμε να ζήσουμε σε μια περίοδο ειρήνης και συνεργασίας».

 

«Θέλουμε να μετατραπεί η νοτιοανατολική Μεσόγειος σε μία ζώνη συνεργασίας, οικονομικής πρωτίστως, προς όφελος όλων των λαών», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, κάνοντας ειδική μνεία στην διεξαγωγή του East Med Gas Forum στο Κάιρο στις 15-16 Ιανουαρίου. «Πρόκειται για το φόρουμ για το φυσικό αέριο της νοτιοανατολικής Μεσογείου που τείνει να μετατραπεί σε έναν οργανισμό συνεργασίας σε μόνιμη βάση.  Σε αυτό συμμετέχουν εκτός από την Αίγυπτο η Ελλάδα, η Κύπρος, το Ισραήλ, η Ιορδανία και η Παλαιστινιακή Αρχή. Συμμετέχουν δηλαδή ταυτοχρόνως κράτη τα οποία είχαν -και εξακολουθούν να έχουν- διαφορές μεταξύ τους, στέλνοντας ένα μήνυμα ότι πρέπει σιγά σιγά να βάλουμε τις διαφορές στην άκρη και να προχωρήσουμε μπροστά. Αυτό ακριβώς είναι το μήνυμα που απευθύνουμε και στην Τουρκία, διότι υπενθυμίζω ότι  ο κ. Ερντογάν πριν από περίπου 15 ημέρες είπε ότι αυτός ο αγωγός (σ.σ. ο East Med)  δεν μπορεί να προχωρήσει διότι θα τον εμποδίσει».

Με την υπογραφή της συμφωνίας για τον East Med σε λίγες μέρες «στέλνουμε ένα μήνυμα δεν θα έλεγα εναντίον της Τουρκίας  . Και νομίζω ότι κι η Τουρκία πρέπει να το αντιληφθεί αυτό». 

Ερωτώμενος για τη θέση της Ιταλίας ο κ. Χατζηδάκης είπε ότι, με βάση την πληροφόρηση που υπάρχει η Ρώμη «είναι ανοιχτή για να ακολουθήσει αμέσως μετά την υπογραφή της συμφωνίας από Ελλάδα, Κύπρο και Ισραήλ, καθώς είναι θετική επί της αρχής, αλλά έχει κάποια ζητήματα εσωτερικής και περιβαλλοντικής πολιτικής. Έχει άλλωστε συμφωνήσει στην χρηματοδότηση στο πλαίσιο της ΕΕ προκαταρκτικών μελετών για τον East Med”.

 

Σε σχέση με το πώς τοποθετούνται οι ΗΠΑ απέναντι στο project παρέπεμψε στην παρουσία του αναπληρωτή Υπουργού Εξωτερικών Φράνσις Φάνον στην τριμερή συνάντηση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ για ενεργειακά θέματα που πραγματοποιήθηκε στις αρχές Αυγούστου στην Αθήνα. «Βεβαίως το σχέδιο του EastMed, για να προχωρήσει, πρέπει να είναι οικονομικά βιώσιμο και εργαζόμαστε μαζί με το Ισραήλ και την Κύπρο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που στηρίζει το σχέδιο, προς την κατεύθυνση αυτή. Το γεγονός ότι και η Κύπρος και το Ισραήλ έχουν φυσικό αέριο προς εξαγωγή στην παρούσα φάση  και το ότι υπάρχουν εταιρίες που στηρίζουν το project είναι ένα πρώτο σημαντικό βήμα ώστε  αυτό να προχωρήσει», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Δεκ 24

Απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης η δίκαιη μετάβαση Δυτικής Μακεδονίας-Μεγαλόπολης στη μεταλιγνιτική εποχή

Εγκρίθηκε σήμερα η Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ) που προβλέπει τη σύσταση, συγκρότηση και λειτουργία Κυβερνητικής Επιτροπής υπό την προεδρία του υπουργού ΠΕΝ, κ. Κωστή Χατζηδάκη, για τη εκπόνηση του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασηςτης Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και του Δήμου Μεγαλόπολης στη μεταλιγνιτική εποχή.

Στην Κυβερνητική Επιτροπή εκτός από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα συμμετέχουν οι Υπουργοί Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας , Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης, Εσωτερικών κ. Τάκης Θεοδωρικάκος, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Μάκης Βορίδης, ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αρμόδιος για θέματα Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών κ. Γεράσιμος Θωμάς και ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων αρμόδιος για τις Δημόσιες Επενδύσεις και το ΕΣΠΑ κ. Γιάννης Τσακίρης. Στις συνεδριάσεις μπορούν να καλούνται κατά περίπτωση οι συναρμόδιοι Υπουργοί.

Έργο της Επιτροπής είναι η έγκριση και παρακολούθηση της υλοποίησης του Σχεδίου Μετάβασης, ο συντονισμός της διενέργειας της δημόσιας διαβούλευσης για το Σχέδιο καθώς και ο συντονισμός της αξιοποίησης των διαθέσιμων πηγών χρηματοδότησης, εθνικών (Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων, Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, Πράσινο Ταμείο κλπ.), ευρωπαϊκών (JustTransitionFund, Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, κλπ.) ή ιδιωτικών.

Αποφασίστηκε επίσης η ανάθεση της εκπόνησης και υλοποίησης του Σχεδίου σε Συντονιστική Επιτροπή (SteeringCommittee), στην οποία θα προεδρεύει προσωπικότητα εγνωσμένου κύρους που θα επιλεγεί από την ανωτέρω Κυβερνητική Επιτροπή και θα συμμετέχει στις συνεδριάσεις της. 

Στη Συντονιστική Επιτροπή θα συμμετέχουν επίσης οι Γενικοί Γραμματείς Οικονομικής Πολιτικής, Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αγροτικής Πολιτικής, οι Περιφερειάρχες Δυτικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου καθώς και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ.Στις συνεδριάσεις της θα μπορούν να καλούνται εκπρόσωποι των συναρμόδιων Υπουργείων, δημοσίων φορέων και οργανισμών, εκπρόσωποι ΟΤΑ, συνδικαλιστικών φορέων των εργαζομένων, υπηρεσιακά στελέχη, εξωτερικοί εμπειρογνώμονες και κάθε άλλο πρόσωπο που κρίνεται ότι μπορεί να συνδράμει κατά περίπτωση στις συνεδριάσεις και το έργο της Επιτροπής.

Όπως ανέφερε στην εισήγησή του προς το υπουργικό συμβούλιο ο κ. Χατζηδάκης, «Η απεξάρτηση της οικονομίας από το ρυπογόνο καύσιμο του λιγνίτη αποτελεί βασική προτεραιότητα της ενεργειακής πολιτικής. Ωστόσο, η απόσυρση όλων των λιγνιτικών μονάδων μέχρι το 2028 πρέπει να γίνει συντεταγμένα και υπεύθυνα. Απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή να γίνει με τρόπο δίκαιο για τη Δυτική Μακεδονία και τηΜεγαλόπολη και με διεκδίκηση όλων των αναγκαίων πόρων από τις Βρυξέλλες. Για το λόγο αυτό, υπό την αιγίδα της υπό σύσταση Επιτροπής,  θα παρουσιαστεί στα μέσα του 2020 ένα ολοκληρωμένο, πολυδιάστατο και εμπροσθοβαρές  Σχέδιο που θα αποτελεί τον αναπτυξιακό οδικό χάρτη των περιοχών αυτών στη μετά το λιγνίτη εποχή. Δεν πρέπει να προχωρήσει μόνο η απολιγνιτοποίηση, αλλά και να υιοθετηθούν όλα τα αντισταθμιστικά μέτρα για την βιώσιμη ανάπτυξη των εν λόγω περιοχών».

Δεκ 24

Στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά της κλιματικής αλλαγής - άρθρο στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Το 2019 ολόκληρος ο πλανήτης- με πρώτους τους νέους- έστρεψε την προσοχή του στο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Το ίδιο συνέβη και στην Ελλάδα. Η ελληνική κυβέρνηση δεν έμεινε απαθής. Είναι άλλωστε ένα ζήτημα που έχουμε κοντά στη καρδιά μας τόσο ο πρωθυπουργός, όσο και εγώ προσωπικά. Για αυτό εκπονήσαμε ένα σχέδιο το οποίο τοποθετεί την πράσινη ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος γενικότερα στην κορυφή της ατζέντας μας. Αναφέρομαι στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. Το οποίο ανταποκρίνεται στο κάλεσμα της Πράσινης Συμφωνίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη το 2050.

Πρωτεύων στόχος μας είναι η πλήρης απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028: Οι λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ- εκτός από μία που θα λειτουργεί έως το 2028- θα κλείσουν έως το 2023! Αυτό θα συμβεί φυσικά με ένα παράλληλο σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης για τις περιοχές της χώρας που βασίζονται στο λιγνίτη.

Στην καθαρή ενέργεια στόχος μας είναι η αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας σε ποσοστό 35% από 17% σήμερα. Για να πετύχουμε αυτή τη μεγάλη άνοδο, δρομολογούμε στις αρχές του 2020 την απλοποίηση και την επιτάχυνση της αδειοδότησης έργων ΑΠΕ.

Στην εξοικονόμηση ενέργειας σχεδιάζουμε, όχι απλά τον τρίτο κύκλο του Εξοικονόμηση Κατ’ Οίκον, αλλά να δίνουμε 3,5 φορές παραπάνω κονδύλια για ενεργειακές αναβαθμίσεις σε σχέση με σήμερα! Είναι μια πολιτική περιβαλλοντική. Αλλά και μια πολιτική λαϊκή. Που αυξάνει την αξία του ακινήτου της ελληνικής οικογένειας.

Προωθούμε παράλληλα τη μετάβαση σε ένα μοντέλο κυκλικής οικονομίας. Στο οποίο κεντρική θέση έχουν η ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων και η ανακύκλωση. Για αυτό επικαιροποιούμε μέσα στο 2020 τον Εθνικό Σχεδιασμό για τη Διαχείριση Αποβλήτων. Και επιδιώκουμε να είμαστε από τις πρώτες χώρες της ΕΕ που θα αποσύρει τα πλαστικά μιας χρήσης, ενσωματώνοντας τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία στο 1ο εξαμήνου του 2020.

Ολοκληρώνουμε τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις της Κρήτης το 2020 και το 2023, των Κυκλάδων μέχρι το 2024 και όλων σχεδόν των υπόλοιπων νησιών μας μέχρι το 2030. Είναι ένα ζήτημα οικονομικό, πρωτίστως ωστόσο περιβαλλοντικό: Δεν έχουν θέση οι μονάδες μαζούτ σε νησιά απαράμιλλου κάλλους!

Φέρνουμε στις αρχές του 2020 νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών. Νομοσχέδιο που θα βασίζεται στις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές. Ώστε η ηλεκτροκίνηση να γίνει μοχλός ανάπτυξης. Πάνω από όλα όμως για βελτιώσουμε την καθημερινότητά μας και την ποιότητα ζωής μας.

Τέλος, αντιμετωπίζουμε με νομοσχέδιό μας στις αρχές του νέου έτους την προβληματική λειτουργία των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών. Έτσι ώστε να καταστήσουμε τις περιοχές αυτές πρότυπα βιώσιμης ανάπτυξης. Και παράλληλα να προστατεύσουμε αποτελεσματικά τη μοναδική βιοποικιλότητα της πατρίδας μας!

Στην προστασία του περιβάλλοντος δεν έχουμε επιλογή. Πρέπει να προχωρήσουμε με ταχύτητα. Θεωρώ ωστόσο ότι θα πετύχουμε. Διότι, στο θέμα της διασφάλισης ενός καλύτερου κόσμου για τα παιδιά μας, βρισκόμαστε πιστεύω όλοι οι Έλληνες στην ίδια πλευρά!

Δεκ 20

2020: Χρονιά σταθμός για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη - άρθρο στην εφημερίδα ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Με τις κινητοποιήσεις τους για το κλίμα, οι νέοι μας έδειξαν το δρόμο: Δεν μπορεί να υπάρξει μέλλον χωρίς βιώσιμη ανάπτυξη. Εμείς, ανταποκρινόμενοι στις ανησυχίες τους, δείξαμε και τις δικές μας ευαισθησίες στο νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. Το οποίο πάει χέρι-χέρι με το Green Deal της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και συμφιλιώνει την οικονομική ανάπτυξη με την προστασία του περιβάλλοντος προβλέποντας πράσινες επενδύσεις της τάξης των 44 δισ. ευρώ!

Πρώτος άξονας της ατζέντας μας για τη βιώσιμη ανάπτυξη είναι η πλήρης απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028. Και μάλιστα εμπροσθοβαρώς: Μόνο μία λιγνιτική μονάδα της ΔΕΗ θα λειτουργεί έως το 2028. Οι υπόλοιπες θα έχουν κλείσει έως το 2023! Υπογραμμίζω ωστόσο ότι αυτό θα συμβεί με ένα Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης για τους εργαζόμενους και τις περιοχές της χώρας που επηρεάζονται.

Με την απολιγνιτοποίηση συνδέεται και ο στόχος μας για την αισθητά μεγαλύτερη διείσδυση των ΑΠΕ: σε ποσοστό 35% μέχρι το 2030 από μόλις 17% σήμερα. Θα απαιτηθούν επομένως πάνω από 8.000 επιπλέον MW ΑΠΕ σε μια δεκαετία! Αυτό σημαίνει περισσότερες πράσινες επενδύσεις και θέσεις εργασίας.

Στην εξοικονόμηση ενέργειας αυξάνουμε 3,5 φορές πάνω τα κονδύλια που δίνονται για ενεργειακές αναβαθμίσεις! Με απευθείας ενισχύσεις, τραπεζικά δάνεια και φορολογικές εκπτώσεις. Αυτό είναι ένα καλό νέο για το περιβάλλον, για την οικοδομή, αλλά και για τους ιδιοκτήτες που θα δουν την αξία των ακινήτων τους να αυξάνεται!

Υιοθετούμε παράλληλα ένα μοντέλο κυκλικής οικονομίας με έμφαση στην ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση: Επικαιροποιούμε μέσα στο 2020 τον Εθνικό Σχεδιασμό για τη Διαχείριση Αποβλήτων, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2020 ενσωματώνουμε την ευρωπαϊκή οδηγία για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης.

Προχωράμε δυναμικά και με τις νησιωτικές ηλεκτρικές διασυνδέσεις. Θέλουμε η ηλεκτροδότηση των όμορφων νησιών μας να μην βασίζεται στο κοστοβόρο και ρυπογόνο μαζούτ. Στόχος μας είναι να έχουν διασυνδεθεί σχεδόν όλα τα νησιά μέχρι το 2030. Με τις διασυνδέσεις της Κρήτης να ολοκληρώνονται το 2020 και το 2023 και αυτές των Κυκλάδων μέχρι το 2024.

Στην ηλεκτροκίνηση φέρνουμε τους επόμενους μήνες τα 3 συναρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος) νομοσχέδιο που θα βασίζεται στις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές. Η ηλεκτροκίνηση θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής μας, αλλά θα γίνει και καταλύτης για την ανάπτυξη. Στόχος μας για το 2030 είναι, 1 στα 3 καινούρια αυτοκίνητα να είναι ηλεκτροκίνητο.

Κλείνοντας, κεντρική θέση στην πολιτική μας κατέχει η προστασία της βιοποικιλότητας. Στις αρχές του 2020 θα παρουσιάσουμε τη νέα “αρχιτεκτονική” του συστήματος διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών της χώρας. Μια αρχιτεκτονική που θα ενισχύει την προστασία αυτών των περιοχών και θα τους δίνει παράλληλα τη δυνατότητα βιώσιμης ανάπτυξης.

Αποδεικνύουμε ότι ήμασταν έτοιμοι και στην πολιτική μας για το περιβάλλον. Στόχος μας για το 2020 είναι να γίνει η Ελλάδα παράδειγμα προς μίμηση ενός πράσινου αναπτυξιακού μοντέλου. Το χρωστάμε πάνω από όλα στα παιδιά μας!