Οκτ 11

Οι βασικές προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης για την κλιματική αλλαγή

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης συμμετείχε σήμερα στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης που πραγματοποιήθηκε στο Λουξεμβούργο και είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει στους ομολόγους του τις βασικές προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης για την κλιματική αλλαγή.

Τα βασικά σημεία της παρέμβασης του κ. Χατζηδάκη στο Συμβούλιο ήταν τα ακόλουθα:

  • Στην Ελλάδα η κυβέρνηση μας πήρε πρόσφατα απόφαση για πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028 που ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη Σύνοδο του ΟΗΕ πριν λίγες μέρες. Καμία ελληνική κυβέρνηση στο παρελθόν δεν είχε μιλήσει καν για αυτό το ζήτημα, όμως εμείς το έχουμε τοποθετήσει στην κορυφή της ατζέντας μας. Διότι θέλουμε η Ελλάδα να βρεθεί στην πρώτη γραμμή της μάχης για την καταπολέμηση της Κλιματικής Αλλαγής.

  • Στο πλαίσιο της αναθεώρησης της «Εθνικής Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Κλίμα» αυξάνουμε τους στόχους για τη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (από το 31% στο 35%), ενώ προωθούμε σημαντικά κίνητρα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και γενικότερα της εξοικονόμησης ενέργειας, αλλά και της κυκλικής οικονομίας.

  • Η μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη μέχρι το 2050 πρέπει να διασφαλίσει μια δίκαιη και κοινωνικά αποδεκτή πορεία για όλους. Σε αυτό το πλαίσιο, οφείλουμε να σχεδιάσουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο πρωτοβουλίες και να καθορίσουμε τα οικονομικά εργαλεία που θα εξασφαλίσουν τη Δίκαιη Μετάβαση (Just Transition) στη νέα εποχή μέσω, μεταξύ άλλων, ειδικών αναπτυξιακών προγραμμάτων για τις περιοχές που πλήττονται περισσότερο από την αλλαγή.

Επιπλέον ο κ. Κωστής Χατζηδάκης, στο πλαίσιο της παρέμβασής του ενημέρωσε τους ομολόγους του σχετικά με την πρωτοβουλία της Ελλάδας για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στη φυσική και πολιτιστική κληρονομία, που παρουσίασε πριν λίγες μέρες στη Σύνοδο Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Στο πλαίσιο αυτό θα διοργανωθεί Σύνοδος Κορυφής στην Αθήνα το 2020. Η ελληνική πρόταση έχει ήδη υποστηριχθεί από την UNESCO, το ICOMOS και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό καθώς και από περισσότερες από 40 χώρες μέλη των Ηνωμένων Εθνών.

Πέραν αυτών, στο περιθώριο του Συμβουλίου, ο υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης πραγματοποίησε διμερείς συναντήσεις με τον Ιταλό Υπουργό Περιβάλλοντος κ. Sergio Costa και τον Γερμανό Υφυπουργό Περιβάλλοντος, κ. Jochen Flasbarth.

Επίσης είχε την ευκαιρία να συζητήσει κατ’ ιδίαν με τον Πρόεδρο της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κ. Pascal Canfin, τον Γενικό Διευθυντή της Διεύθυνσης για το Περιβάλλον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Daniel Calleja και τον Γενικό Διευθυντή της Διεύθυνσης για το Κλίμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Mauro Petriccione.

Τέλος, ο κ. Χατζηδάκης επισκέφθηκε το Ινστιτούτο Έρευνας και Τεχνολογίας του Λουξεμβούργου (Luxembourg Institute of Science and Technology -LIST), το μεγαλύτερο Οργανισμό έρευνας και τεχνολογίας της χώρας, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ανώτερης Εκπαίδευσης και Έρευνας, που δραστηριοποιείται στους τομείς του περιβάλλοντος, των υλικών και των νέων τεχνολογιών. Σημειώνεται ότι στο εν λόγω Ινστιτούτο εργάζονται και Έλληνες ερευνητές.

Εκεί ο Υπουργός είχε τη δυνατότητα να συζητήσει με ερευνητές και στελέχη του Ινστιτούτου και να ενημερωθεί για τις ερευνητικές δραστηριότητες και καινοτόμα προγράμματα του Ινστιτούτου, όπως «έξυπνες πόλεις και αειφορία», «βιομηχανική» και «βιώσιμα ενεργειακά συστήματα». Στη συνέχεια ο Υπουργός ξεναγήθηκε σε Εργαστήρια του Ινστιτούτου όπου αναπτύσσονται τεχνολογίες αιχμής σε θέματα περιβάλλοντος και κανοτομίας.

Σεπ 29

Να παραδώσουμε τα δάση στις επόμενες γενιές σε καλύτερη κατάσταση απ’ ότι τα παραλάβαμε - ομιλία στο 19ο Δασολογικό Συνέδριο στο Λιτόχωρο Πιερίας

Οι 4 βασικές προτεραιότητες της δασικής πολιτικής της κυβέρνησης

Σημεία ομιλίας Κωστή Χατζηδάκη στο 19ο Δασολογικό Συνέδριο

 

  • Τα δάση μας οφείλουμε να τα φυλάμε σαν κόρη οφθαλμού. Και αυτό απαιτεί πρώτα από όλα την αποδοτική συνεργασία μεταξύ κεντρικής διοίκησης, τοπικής αυτοδιοίκησης και δασικών υπηρεσιών. Μόνο έτσι θα πετύχουμε τη σύγχρονη, παραγωγική διαχείριση των δασών, με βάση τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης. Και αυτό δεν είναι μόνο προσωπικές μου θέσεις. Είναι θέσεις του πρωθυπουργού της χώρας Κυριάκου Μητσοτάκη.

 

  • Στόχος του υπουργείου μας είναι να υιοθετήσουμε μια ολιστική αντιμετώπιση όλων των θεμάτων που άπτονται του δασικού τομέα. Θα σταθώ σε συγκεκριμένους άξονες του στρατηγικού μας σχεδιασμού:

 

  1. Ο πρώτος άξονας είναι η ολοκλήρωση του μεγάλου έργου των Δασικών Χαρτών:

 

    • Έως σήμερα έχουν θεωρηθεί δασικοί χάρτες που καλύπτουν το 55% της χώρας, εκ των οποίων έχει αναρτηθεί το 52% και κυρωθεί το 44,25%.

 

    • Στρατηγικός μας στόχος είναι οι υπό κατάρτιση σήμερα δασικοί χάρτες να θεωρηθούν και να αναρτηθούν εντός του Ιανουαρίου 2020, ώστε να υπάρχουν μερικώς κυρωμένοι δασικοί χάρτες, για όλες τις περιοχές της χώρας, στο τέλος του 2020.

    • Και θα ήθελα να προσθέσω πως γνωρίζω καλά ότι η ολοκλήρωση των δασικών χαρτών είναι σημαντική για έναν ακόμα λόγο: Για να απεμπλακεί η Δασική Υπηρεσία από γραφειοκρατικά ζητήματα στην καθημερινότητά της. Τους δασικούς μας τους χρειαζόμαστε στο πεδίο, όχι κλεισμένους σε γραφεία!

 

  1. Ο δεύτερος άξονάς μας είναι ο αντιπυρικός σχεδιασμός, με έμφαση στην πρόληψη των δασικών πυρκαγιών και στην αποκατάσταση των καμένων εκτάσεων.

 

    • Οφείλουμε να διασφαλίσουμε μια ευέλικτη και αποτελεσματική στρατηγική διαχείρισης δασικών πυρκαγιών. Ώστε με συγκεκριμένο σχέδιο όχι μόνο να προλαμβάνεται, αλλά και να αποτρέπεται άμεσα η επέκταση οποιοδήποτε καταστροφικού φαινομένου.

 

    • Σκοπεύουμε να επικαιροποιήσουμε τον χάρτη επικινδυνότητας δασικών πυρκαγιών σε επίπεδο Δασικής Υπηρεσίας. Ο υφιστάμενος χάρτης έχει μείνει ίδιος από το 1980!

 

    • Επιπλέον, βάζουμε μπροστά όλες τις διαδικασίες για να ξεκινήσουν τα Εθνικά Προγράμματα Αναδασώσεων. Γνωρίζουμε ότι όσον αφορά στις αναδασώσεις η Ελλάδα είναι πολύ πίσω όχι μόνο από άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά και από χώρες όπως η Τουρκία. Οφείλουμε να ασχοληθούμε σοβαρά με την αναδάσωση, ακολουθώντας καλές ευρωπαϊκές πρακτικές άλλων μεσογειακών χωρών όπως η Ισπανία. Ειδική έμφαση πρέπει να δοθεί στις περιοχές όπου η φυσική αναγέννηση δεν μπορεί να λειτουργήσει.

 

 

 

 

 

  1. Όσον αφορά στα έργα, προχωράμε στην άμεση υλοποίηση όλων των απαιτούμενων διαδικασιών για τα δασικά μέτρα της προγραμματικής περιόδου 2014 - 2020 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης. Πρόκειται για συνολικό προϋπολογισμό 245 εκατομμυρίων ευρώ περίπου. Και με λύπη οφείλω να σημειώσω ότι από αυτά τα 245 εκατομμύρια δεν έχει απορροφηθεί τίποτα. Μηδέν!

 

  • Υπενθυμίζω ότι στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται δράσεις που αφορούν τη δάσωση γεωργικών γαιών, τα αγροδασικά συστήματα, την πρόληψη και την αποκατάσταση από φυσικές καταστροφές, τις επενδύσεις και τις προστατευόμενες περιοχές. Είναι κρίμα τα χρήματα αυτά να χαθούν!

 

  • Χρειαζόμαστε επίσης μια σειρά από πρωτοβουλίες για καλλιεργητικές υλοτομίες, υπό την επίβλεψη των δασικών αρχών φυσικά για να θωρακίσουμε τα δάση μας, αλλά και για να τα κάνουμε πιο παραγωγικά.

 

  1. Κλείνω με το ζήτημα της Δασικής Διοίκησης:

 

    • Αναφέρθηκα και πριν στην ανάγκη βελτίωσης του συντονισμού. Είναι σημαντικό να συζητηθεί, τόσο σε κυβερνητικό επίπεδο, όσο και μεταξύ κυβέρνησης και όλων των αρμόδιων δασικών υπηρεσιών, η βελτίωση του σημερινού μοντέλου για την άσκηση της δασικής πολιτικής: Τι κάνει το ΥΠΕΝ. Τι κάνουν οι αποκεντρωμένες διοικήσεις. Τι κάνουν τα δασαρχεία. Πώς δημιουργείται προστιθέμενη αξία με συνεργασίες. Δεν γίνεται το σύστημα να βασίζεται σε προσωπικές σχέσεις βασισμένες σε αναμνήσεις περασμένων ετών. Πρέπει να υπάρχει μια σαφής διοικητική δομή!

 

    • Παράλληλα, είναι δεδομένο ότι απαιτείται αναβάθμιση της Δασικής Υπηρεσίας με σύγχρονα μέσα και υποδομές, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί με επιτυχία στο ρόλο της. Σήμερα γνωρίζουμε ότι η δασική υπηρεσία δεν έχει καν στολές! Δεν γίνεται να προχωρήσουμε αν δεν κάνουμε ούτε τα βασικά που γίνονται σε άλλες χώρες!

 

    • Στόχος μας είναι επίσης να ολοκληρωθεί άμεσα η επικαιροποίηση του έργου «Κωδικοποίηση Δασικής Νομοθεσίας», ώστε το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να κατατεθεί στη Βουλή των Ελλήνων ο νέος Δασικός Κώδικας. όπου απαιτούνται τροποποιήσεις αυτές θα πραγματοποιηθούν.

 

    • Επιπλέον, θα μιλήσουμε με τις δασικές υπηρεσίες και τους δασικούς συνεταιρισμούς για να αλλάξει το πλαίσιο λειτουργίας των δασικών συνεταιρισμών και να αντιστοιχεί, πλέον, στη σύγχρονη ελληνική και ευρωπαϊκή πραγματικότητα.

 

    • Το ίδιο ισχύει και για τους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών. Είδαμε ότι ιδρύθηκαν 8 νέοι Φορείς το 2018 οι οποίοι προστέθηκαν στους ήδη 28 που λειτουργούσαν, φτάνοντας στο σύνολο τους 36. Δεν είναι μόνο ότι 1,5 χρόνο μετά οι 8 νέοι επί της ουσίας δεν λειτουργούν καθόλου. Είναι επίσης η έλλειψη μέσων, αλλά και η απόσταση που αντικειμενικά τους χωρίζει από το Υπουργείο. Κάτι πάει λάθος! Για αυτό έχουμε ανακοινώσει ότι στις 8 Οκτωβρίου ξεκινάμε ανοιχτή διαβούλευση με στόχο να βελτιωθεί το προβληματικό πλαίσιο των Φορέων Διαχείρισης.

Σεπ 29

Στον ΣΥΡΙΖΑ, αντί να απολογούνται για τη ΔΕΗ, παριστάνουν και τους εισαγγελείς - συνέντευξη στην εφημερίδα RealNews

Αντί να απολογούνται στον ΣΥΡΙΖΑ για την τραγική κατάσταση στην οποία παρέδωσαν τη ΔΕΗ, παριστάνουν και τους εισαγγελείς, λέει στη Realnews ο Κωστής Χατζηδάκης. Όσον αφορά τις κατηγορίες περί απαξίωσης της ΔΕΗ, τονίζει ότι “πρέπει να έχει πάρει διαζύγιο από την πραγματικότητα κάποιος που, ενώ έχει γκρεμοτσακίσει μια επιχείρηση, κατηγορεί αυτόν που έχει οδηγήσει τη μετοχή της 3 φορές πάνω σε αξία. Για την υπόθεση Novartis και την προκαταρκτική για τον Δημήτρη Παπαγγελόπουλο, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας τονίζει πως η πλειοψηφία της Ν.Δ στη Βουλή επιχειρεί να αποφύγει δύο λάθη: Το ένα λάθος θα ήταν το κουκούλωμα της υπόθεσης και το άλλο μια πολιτική αντεκδίκησης.

 

Μετά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της ΔΕΗ, ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγόρησε ότι τα μέτρα που πήρατε ήταν αχρείαστα καθώς η οικονομική κατάσταση της ΔΕΗ έβαινε βελτιούμενη ήδη από το 1ο εξάμηνο του 2019. Τι απαντάτε;

 

Αυτό είναι ένα τεράστιο και θρασύτατο ψέμα του ΣΥΡΙΖΑ! Αντί να απολογούνται για την τραγική κατάσταση στην οποία παρέδωσαν τη ΔΕΗ, παριστάνουν και τους εισαγγελείς. Δεν θα ανεχθώ το παιχνίδι τους να κρύβονται πίσω από λογιστικές αλχημείες με ζημιές που είχαν σχέση με συγκεκριμένες λιγνιτικές μονάδες και κάποιες έκτακτες αποζημιώσεις προσωπικού. Οι ουσιαστικές ζημιές της ΔΕΗ το 1ο εξάμηνο του 2019, ήταν διπλάσιες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Για αυτό το λόγο ο ορκωτός ελεγκτής της ΔΕΗ, η Ernst & Young, την άνοιξη του 2019- και όχι του 2018- μίλησε για ζήτημα βιωσιμότητας της επιχείρησης. O πρωθυπουργός και εγώ μόνο γνωρίζουμε την αγωνία που περάσαμε όλο το καλοκαίρι, μέχρι να βγάλει ο ορκωτός ελεγκτής την περασμένη Τρίτη αυτή τη θετική έκθεση, που αναίρεσε τα ίδια του τα συμπεράσματα του περασμένου Απριλίου. Η πρόσφατη αυτή έκθεση, όπως γνωρίζουν όσοι ασχολούνται με τα θέματα αυτά, μιλάει εξετάζοντας όλα τα θεμελιώδη μεγέθη της επιχείρησης, ώστε να εγγυηθεί για την πορεία της στο μέλλον. Έλαβε υπόψη της τα μέτρα που πήραμε και έφεραν στη ΔΕΗ 490 εκατ. ευρώ, που μαζί με την καταβολή των ΥΚΩ, τις τιτλοποιήσεις και λοιπά οδήγησαν τον ορκωτό ελεγκτή να πει ότι έχει αρθεί η ουσιώδης αβεβαιότητα που υφίστατο ως προς την βιωσιμότητα της επιχείρησης. Δεν υπάρχει πιο ξεκάθαρη απόδειξη της προόδου που έχει συντελεστεί σε σχέση με την τραγική κατάσταση που παρέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ.

 

Πάντως ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγορεί για προσπάθεια απαξίωσης της ΔΕΗ με στόχο την πώληση. Τι απαντάτε;

 

Πρέπει να έχει πάρει διαζύγιο από την πραγματικότητα κάποιος που, ενώ έχει γκρεμοτσακίσει μια επιχείρηση, κατηγορεί αυτόν που έχει οδηγήσει τη μετοχή της 3 φορές πάνω σε αξία, ότι την απαξιώνει! Διότι, όπως γνωρίζετε, η ΔΕΗ είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο. Και υπάρχουν οι τράπεζες, οι επενδυτές, ο ορκωτός ελεγκτής, η αγορά γενικότερα που κρίνουν και εμάς και τη ΔΕΗ. Και όλοι αυτοί αξιολόγησαν τη διαχείριση ΣΥΡΙΖΑ στη ΔΕΗ με τέτοιο τρόπο που στα 4 χρόνια διακυβέρνησής του η μετοχή της γκρεμίστηκε από τα 7 ευρώ, σχεδόν στο 1 ευρώ. Ενώ από τις ευρωεκλογές μέχρι σήμερα η μετοχή της επιχείρησης έχει σχεδόν τριπλασιαστεί σε αξία. Διερωτώμαι, είναι αυτό απαξίωση; Φυσικά και δεν έχει λύσει όλα της τα προβλήματα η ΔΕΗ. Η αγορά όμως αισθάνεται ότι υπάρχει μία σοβαρή κυβέρνηση, μία σοβαρή διοίκηση και ένα αξιόπιστο σχέδιο για την εταιρεία και αντιδρά με έναν τρόπο θετικό.

 

Η προκαταρκτική επιτροπή για το Δημήτρη Παπαγγελόπουλο στην υπόθεση Novartis που προτείνει η ΝΔ πρέπει να συνεχίσει τις εργασίες της ή να επιστρέψει η υπόθεση στη δικαιοσύνη;

 

Η πλειοψηφία της Νέας Δημοκρατίας στη Βουλή επιχειρεί να αποφύγει δύο λάθη: Το ένα λάθος θα ήταν το κουκούλωμα της υπόθεσης και το άλλο μια πολιτική αντεκδίκησης. Είπαμε ότι στην περίπτωση πρώην πρωθυπουργών θα πρέπει να υπάρχουν ατράνταχτα στοιχεία και δεν πρέπει να πολιτευθούμε όπως ο ΣΥΡΙΖΑ κρεμώντας στα μανταλάκια τους πολιτικούς μας αντιπάλους. Από την άλλη, δεν θέλουμε και το κουκούλωμα. Για αυτό το λόγο και για να μην δηλητηριάζεται η πολιτική ζωή του τόπου, ξεχωρίσαμε την περίπτωση του κ. Τσίπρα από αυτήν του κ. Παπαγγελόπουλου για τον οποίο υπάρχουν ενδείξεις που μένει βεβαίως να αποδειχθούν. Θα κινηθούμε θεσμικά και σοβαρά, ώστε να αποδοθεί δικαιοσύνη, μη χάνοντας την προσήλωσή μας στα θέματα της οικονομίας και της ανάπτυξης και της γενικότερης ανάταξης της χώρας.

 

Ο πρωθυπουργός στις ΗΠΑ συναντήθηκε με τον Ζόραν Ζάεφ όπου ξεκαθάρισε ότι η Ελλάδα θα σεβαστεί την Συμφωνία των Πρεσπών αν και επισήμανε οτι η ΝΔ ήταν απέναντι. Έχετε αλλάξει στάση στην Συμφωνία όπως υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ;

 

Καθόλου. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είπε στον κ. Ζάεφ ότι ο ίδιος δεν θα υπέγραφε τη Συμφωνία. Άλλωστε, ως αρχηγός τότε της αξιωματικής αντιπολίτευσης, έκανε ό,τι μπορούσε ώστε αυτό να μην συμβεί. Από εκεί και πέρα, μετά την κύρωσή της από τη Βουλή, η συμφωνία αποτελεί μέρος τους Διεθνούς Δικαίου και επομένως η Ελλάδα έπρεπε να τη σεβαστεί, όπως είχαμε πει άλλωστε και προεκλογικά.

 

Ο Ταγίπ Ερντογάν συνεχίζει από τη μια να απειλεί ότι θα ανοίξει τη στρόφιγγα των μεταναστευτικών ροών και απο την άλλη να ζητά μερίδιο στην Κυπριακή ΑΟΖ. Ποια πρέπει να είναι η αντίδραση της ελληνικής κυβέρνησης;

 

Σε ό,τι αφορά την Τουρκία θέλουμε να έχουμε ένα ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας, καθώς ο διάλογος είναι πάντα προτιμότερος από τους παράλληλους μονολόγους. Τέτοιες απειλές σίγουρα δεν λειτουργούν υποβοηθητικά. Γνωρίζει όμως πιστεύω ο κ. Ερντογάν ότι ούτε η Ευρώπη, ούτε η Ελλάδα θα διαπραγματευτούν με έναν τέτοιο τρόπο. Η συνάντηση των δύο πρωθυπουργών στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ και η συμφωνία για την ενεργοποίηση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας δείχνει ότι υπάρχει ακόμα περιθώριο για την επανέναρξη μιας ειλικρινούς συζήτησης.

 

Επενδύσεις σημαίνει για παράδειγμα ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ ή της ΔΕΠΑ;

 

Στα ΕΛΠΕ η διαδικασία που είχε ξεκινήσει ο ίδιος ο κ. Τσίπρας τον Ιούνιο πριν από τις εκλογές στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας, ήταν το ΤΑΙΠΕΔ να διερευνήσει όλες τις δυνατότητες για περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ. Αυτό μελετά το ΤΑΙΠΕΔ. Είναι επομένως κάπως οξύμωρο να μας κατηγορεί ο κ. Τσίπρας για αυτό, γιατί ουσιαστικά κατηγορεί τον εαυτό του! Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΠΑ, θα προχωρήσουμε στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ-Υποδομές και της ΔΕΠΑ-Εμπορίας, που είναι η χονδρική και το Φυσικό Αέριο Αττικής. Θα έρθει σύντομα ένας νόμος στη Βουλή που θα περιλαμβάνει αυτές τις προβλέψεις για τη ΔΕΠΑ. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θέλει να σηματοδοτήσει με όλες αυτές τις κινήσεις ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα φιλική στις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα. Διότι μόνο έτσι θα δημιουργηθούν περισσότερες και ποιοτικότερες θέσεις εργασίας, και περισσότερος πλούτος για όλους τους Έλληνες.

Σεπ 25

Κοινή λογική και μετρήσιμοι στόχοι τετραετίας στη διαχείριση των αποβλήτων

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, μαζί με το Γενικό Γραμματέα Διαχείρισης Αποβλήτων, κ. Μανώλη Γραφάκο, παρουσίασαν σήμερα σε συνέντευξη Τύπου τις προτεραιότητες του Υπουργείου στη διαχείριση των αποβλήτων.

Η αρχική τοποθέτηση του υπουργού ΠΕΝ, κ. Κωστή Χατζηδάκη, είναι η ακόλουθη:

«Σήμερα σας παρουσιάζουμε τη συνολική μας στρατηγική για τη διαχείριση των αποβλήτων στη χώρα.

 

Το πρόβλημα σήμερα

 

Πολύ συχνά όταν μιλάμε για στερεά απορρίμματα έχουμε στο μυαλό μας τα αστικά στερεά απόβλητα. Το ζήτημα όμως αφορά στα βιομηχανικά, τα γεωργοκτηνοτροφικά, τα νοσοκομειακά, τα απόβλητα κατασκευών και κατεδαφίσεων, που στο σύνολό τους είναι πολύ περισσότερα.

 

Η κατάσταση σήμερα στη χώρα είναι πραγματικά αποκαρδιωτική.

 

Ενδεικτικά αναφέρω:

  • ·Στην ανακύκλωση είμαστε στην 24η θέση στην ΕΕ-27 με 18,9%.
  • ·Δεύτεροι, δυστυχώς, στην ταφή απορριμμάτων στην ΕΕ-27 με 80%.
  • ·Οι παράνομες χωματερές ξεπερνούν τις 50, οι 22 από αυτές στα νησιά.
  • ·Πολύ χαμηλή απορροφητικότητα στο ΕΣΠΑ για έργα διαχείρισης στερεών απορριμμάτων. Έχουν συμβασιοποιηθεί μόλις 230 εκατ. ευρώ από τα 940 εκατ.
  • ·Δεν υπάρχει καμία ουσιαστική διαχείριση και σχεδιασμός για τα γεωργοκτηνοτροφικά απόβλητα (πλαστικά από φυτοφάρμακα και θερμοκήπια).
  • ·Έχουμε ανεπαρκείς δομές για τα βιομηχανικά απόβλητα.
  • ·Δεν υπάρχει ουσιαστική διαχείριση για τα λύματα και τα απόβλητα εκσκαφών κα κατεδαφίσεων.

    

Σε τοπικό επίπεδο

 

Η κατάσταση στα νησιά είναι απογοητευτική, το τουριστικό μας προϊόν υποβαθμίζεται!

 

Η Κέρκυρα πνίγεται στα σκουπίδια. Στη Σαντορίνη τα απορρίμματα καίγονται στην καλντέρα. Στη Λευκάδα δεν υπάρχει ΧΥΤΑ. Προβλήματα και σε άλλες μεγάλες πόλεις Αίγιο, Πάτρα.

 

Και τέλος το μεγάλο πρόβλημα της Αττικής. Η Περιφέρεια με το 40% του πληθυσμού, που παράγει τα περισσότερα αστικά απόβλητα, είναι στο σημείο μηδέν. Τα τέσσερα εργοστάσια επεξεργασίας απορριμμάτων ακυρώθηκαν από την πρώην Περιφερειάρχη κα. Δούρου, ο ΧΥΤΑ Φυλής έχει ζωή ένα χρόνο ακόμα.

 

Το πρόβλημα της είναι μεγάλο, διογκώθηκε επικίνδυνα τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Ο χρόνος δεν είναι σύμμαχός μας, πρέπει να κινηθούμε με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.

 

Στόχος μας είναι να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα σφαιρικά, μέσω της Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων, που λειτουργεί στο πλαίσιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που είναι και ο φυσικός της χώρος. Κι αυτό γιατί το ΥΠΕΝ είναι αρμόδιο για τα λύματα, την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας και για τα ζητήματα περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων και χωροταξίας.

 

Για παράδειγμα οι Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων που καλούμαστε να ενισχύσουμε, προϋποθέτουν αδειοδότηση και χωροθέτηση, που υπάγονται στο Υπουργείο μας. 

 

Επί πλέον η εποπτεία που έχει ο ΕΟΑΝ στα συστήματα ανακύκλωσης καθιστά την γραμματεία ακόμα πιο αποτελεσματική καθώς έχει όλα τα εργαλεία να κάνει τη δουλειά της.

 

Βασικές προτεραιότητες του σχεδιασμού μας:

 

  1. Επικαιροποίηση του Εθνικού Σχεδιασμού με στόχους εφικτούς, μετρήσιμους με προοπτική τετραετίας.
  2. Εφαρμογή του καφέ κάδου σε όλη την Ελλάδα μέχρι το τέλος της 4ετίας.
  3. Επέκταση των Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων και μέσω ΣΔΙΤ. Τα Γιάννενα, οι Σέρρες και η Δυτική Μακεδονία δείχνουν το δρόμο.
  4. Ενίσχυση της ανακύκλωσης από το 19% σήμερα στο 30% σε τέσσερα χρόνια.
  5. Ολοκληρωμένο σχέδιο για την επεξεργασία των γεωργοκτηνοτροφικών αποβλήτων και χημικών αποβλήτων για την προστασία της δημόσιας υγείας.
  6. Άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων στις τουριστικές περιοχές.
  7. Αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πόρων από το ΕΣΠΑ

 

Δεν διαθέτουμε κάποια μαγική συνταγή. Προσεγγίζουμε το πρόβλημα με κοινή λογική εφαρμόζοντας τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές.

 

Καμία στρατηγική και κανένα σχέδιο δεν μπορεί να πετύχει αν δεν έχει σύμμαχο την κοινωνία των πολιτών.  Θέλουμε να κινητοποιήσουμε την κοινωνία συνολικά. Θα υπάρξουν ενημερωτικές καμπάνιες, σε πολίτες και μαθητές, προγράμματα επιβράβευσης των πολιτών (πράσινη κάρτα), καθώς επίσης και στενή συνεργασία με τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης».   

Σεπ 25

Η ΔΕΗ απέφυγε τη χρεοκοπία, αλλά η προσπάθεια για την εξυγίανσή της συνεχίζεται

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, μετά την ανακοίνωση των οικονομικών καταστάσεων της ΔΕΗ για το πρώτο εξάμηνο του 2019 έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις:

«Από τις 7 Ιουλίου και μετά εργαστήκαμε συνεχώς για να αποφύγει η ΔΕΗ τη χρεοκοπία. Σήμερα η έκθεση του ορκωτού ελεγκτή αποδεικνύει ότι τα καταφέραμε. Η προσπάθεια τώρα συνεχίζεται για την εξυγίανση και την ανάπτυξη του ενεργειακού πυλώνα της χώρας, που λέγεται ΔΕΗ».

Δημ: Βγήκε η είδηση από τον ΟΗΕ ότι ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε σε απόλυτη απολιγνιτοποίηση μέχρι το 2028. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει καμία μονάδα, καμία λιγνιτική δραστηριότητα το 2028;

«Ισχύει απολύτως η δήλωση του κ. Μητσοτάκη. Όλα τα υπόλοιπα θα εξειδικευτούν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, αφενός στο επίπεδο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), αφετέρου στο επίπεδο της επιχείρησης, η οποία θα δουλέψει για όλα αυτά τα σενάρια. Θα είμαστε σε συνεχή επαφή με την κοινωνία στη Δυτική Μακεδονία και στη Μεγαλόπολη, έτσι ώστε ό,τι γίνει στο επίπεδο της απολιγνιτοποίησης να γίνει σοβαρά, υπεύθυνα, με γνώμονα την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Χωρίς να ξεχνάμε από την άλλη πλευρά τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας, στο επίπεδο το περιβαλλοντικό, την ανάγκη για προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και όλες τις οικονομικές και κοινωνικές παραμέτρους για τις περιοχές τις οποίες αφορά το θέμα. Σίγουρα όταν μιλάει κανείς για απολιγνιτοποίηση- όταν εμείς τουλάχιστον μιλάμε- δεν περιορίζουμε το θέμα μόνο στη ΔΕΗ και στην όποια μετεξέλιξη της ΔΕΗ, αλλά το θέμα αυτονόητα επεκτείνεται στις συνέπειες, που θα έχει στις περιφέρειες όπου έχουμε σήμερα λιγνιτικές μονάδες και στην ανάγκη να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο μέτρων, με χρηματοδότηση και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, για τη δίκαια μετάβαση σε αυτές τις περιοχές».

Δημ.: Μπορείτε να μας πείτε τα επόμενα μέτρα εξυγίανσης κ. υπουργέ;

«Το πρώτο είναι η απολιγνιτοποίηση. Θέλω να υπενθυμίσω ότι όπως έχει φτάσει το πράγμα πια σήμερα με τα λεφτά που πληρώνει η ΔΕΗ για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, οι παλιές λιγνιτικές μονάδες εάν έκλειναν και οι εργαζόμενοι συνέχιζαν να πληρώνονται με τα χρήματα που παίρνουν σήμερα, οι μονάδες αυτές θα στοίχιζαν φθηνότερα στη ΔΕΗ, απ’ ότι σήμερα που λειτουργούν. Άρα το ένα βήμα είναι η απολιγνιτοποίηση. Το δεύτερο βήμα είναι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, για την οποία έχουμε μιλήσει επανειλημμένως και αυτό θα προχωρήσει, θα εξειδικευτεί με βάση αυτά που θα πουν και οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι της επιχείρησης. Το τρίτο είναι μια νομοθετική παρέμβαση μέσα στον Οκτώβριο, έτσι ώστε η ΔΕΗ να απαλλαγεί από τον ζουρλομανδύα των περιορισμών που της επιβάλλει ο νόμος για τις ΔΕΚΟ, που δεν της επιτρέπουν να λειτουργήσει με τον τρόπο που λειτουργούν οι ανταγωνιστές της, οι οποίοι λαμβάνουν αποφάσεις σε δευτερόλεπτα, ενώ η ΔΕΗ πάει με τον αραμπά. Το τέταρτο θα είναι ένα καινούριο business plan για τη ΔΕΗ, προσαρμοσμένο στην απολιγνιτοποίηση και στις ανάγκες της νέας εποχής. Και το πέμπτο βασικό μέτρο είναι το άνοιγμα της ΔΕΗ στις ΑΠΕ. Φεύγουμε σταδιακά από το λιγνίτη και περνάμε στην Ελλάδα και σίγουρα στη ΔΕΗ στις ΑΠΕ. Αυτά είναι τα μέτρα που θα προωθηθούν και αυτή είναι η καινούρια περίοδος που ανοίγει πια μετά την αποφυγή της χρεοκοπίας για τη διοίκηση της ΔΕΗ, τους εργαζόμενους της ΔΕΗ και φυσικά για το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας».

Δημ.: Για την καινούρια μονάδα;

«Σας είπα θα τα εξειδικεύσουμε στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα».

Δημ.: Συγγνώμη, να ρωτήσω κάτι; Στον καταναλωτή που θα μας δει το βράδυ στο δελτίο και τώρα, τι θα θέλατε να του πείτε; Γιατί θα κοιτάξει τι θα γίνει με την τσέπη του, με τα τιμολόγια κτλ.

 

«Θέλω να πω, πρώτα από όλα, για τους Έλληνες πολίτες ότι αποφεύχθηκε μια πολύ σοβαρή, αρνητική εξέλιξη αν δεν έβγαινε σήμερα θετική η έκθεση του ορκωτού ελεγκτή. Θα μπορούσε από αύριο να σταματήσει η διαπραγμάτευση της μετοχής της ΔΕΗ στο Χρηματιστήριο, να κοκκινίσουν τα δάνεια της ΔΕΗ. Θα υπήρχαν αρνητικές συνέπειες στις τράπεζες και θα μπαίναμε σε σοβαρούς κλυδωνισμούς συνολικά για όλη την ελληνική οικονομία. Αυτό που έγινε σήμερα να μην το υποτιμούμε! Αφορά όλους τους Έλληνες πολίτες. Δεύτερον, θέλω να πω ότι η προσπάθεια για την ανάταξη της ΔΕΗ και την αντιμετώπιση των προβλημάτων της ρευστότητας γίνεται με ένα κοινωνικά δίκαιο τρόπο. Ένα σημαντικό βάρος καλούνται, υπενθυμίζω, να πληρώσουν οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ με την κατάργηση των δημοπρασιών ΝΟΜΕ. Οι εμπλεκόμενοι στις ΑΠΕ οι οποίοι έχουν εκφράσει ανησυχίες για τη μείωση που κάναμε στο ΕΤΜΕΑΡ, δηλαδή στο λογαριασμό που πληρώνουμε για τις ΑΠΕ. Και οι εργαζόμενοι οι οποίοι, όπως έχουμε ανακοινώσει, θα δουν το εκπτωτικό τιμολόγιο που έχουν να περιορίζεται η έκπτωση από το 75% στο 30%. Επομένως, κάναμε όλη αυτή την προσπάθεια, περάσαμε το κάβο, προχωρούμε μπροστά με περισσότερη αισιοδοξία αλλά και με μεγάλη σοβαρότητα. Οι καταναλωτές και κάθε Έλληνας πολίτης μπορεί να είναι σίγουρος ότι η κυβέρνηση κάνει μια πολύ σοβαρή προσπάθεια για τη ΔΕΗ, η οποία αναγνωρίζεται έτσι κι αλλιώς κι από την αγορά. Και είναι χαρακτηριστικό ότι παρά τις αλλεπάλληλες δηλώσεις της αντιπολίτευσης και διαφόρων αναλυτών ότι δήθεν η κυβέρνηση απαξιώνει τη ΔΕΗ, επί ΣΥΡΙΖΑ η μετοχή της ΔΕΗ από 7 ευρώ πήγε στο 1 περίπου ευρώ, ενώ εμάς από την ημέρα των ευρωεκλογών έως σήμερα η τιμή της μετοχής της ΔΕΗ έχει τριπλασιαστεί. Δεν σημαίνει ότι αυτό λέει τα πάντα για την επιχείρηση, αλλά πάντως λέει κάτι σοβαρό».

Δημ.: Πότε περίπου θα σταματήσει η ΔΕΗ να παράγει ζημιές;

«Η ΔΕΗ έχουμε στόχο να γυρίσει σε θετικό έδαφος πολύ σύντομα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι διαγράφονται τα χρέη της. Οι συσσωρευμένες ζημιές του παρελθόντος είναι δυστυχώς στην πλάτη της ΔΕΗ και για αυτό συνεχίζουμε την προσπάθεια για την εξυγίανση και τον εκσυγχρονισμό της επιχείρησης, η οποία είναι μια συνεχής προσπάθεια. Πάντως, ήδη ξεκινάμε πολύ θετικά μέσα σε δύο μόνο μήνες. Φεύγουμε από το φάσμα της χρεοκοπίας. Η ΔΕΗ γυρνά σε θετικό έδαφος και από εδώ και πέρα, νομίζω, με μια συνεργασία ανάμεσα στο Υπουργείο και τη διοίκηση της επιχείρησης θα προχωρήσουμε σε θαρραλέα αναπτυξιακά βήματα για την ίδια τη ΔΕΗ και τη στήριξη τελικά των ίδιων των εργαζομένων».