Ιουν 9

Πράσινες πολιτικές για την Κρήτη - Υποθαλάσσια ηλεκτρική ζεύξη Κρήτης-Αττικής - Μέτρα περιβαλλοντικής αναβάθμισης της νήσου Χρυσής

Το στίγμα της διήμερης επίσκεψής του στην Κρήτη έδωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, με δηλώσεις του κατά την άφιξή του στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «αυτή μου η επίσκεψη στην Κρήτη έχει πράσινο χρώμα», καθώς αφενός η ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης και αφετέρου τα μέτρα για την περιβαλλοντική αναβάθμιση της νήσου Χρυσής «θα έχουν θετική περιβαλλοντική επίδραση στο νησί».

Συγκεκριμένα, ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε: «Αυτή μου η επίσκεψη στην Κρήτη έχει πράσινο χρώμα. Οι αποφάσεις που θα πάρουμε για την Χρυσή, για το Γαϊδουρονήσι, μια περιοχή Natura, επιδιώκουν να βάλουν μία τάξη σε αυτό το μικρό νησί, να το προστατέψουν από ανεξέλεγκτες και επιβλαβείς για τη φύση δραστηριότητες. Από την άλλη πλευρά, η υπογραφή των συμβάσεων για την ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης είναι αποφάσεις οι οποίες θα έχουν σίγουρα θετική περιβαλλοντική επίδραση στο νησί. Ειδικά, μιλώντας για αυτό το δεύτερο έργο, θέλω να σημειώσω ότι πέρα από το περιβαλλοντικό μήνυμα υπάρχει ταυτοχρόνως και μία αναπτυξιακή διάσταση, διότι με την υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης τερματίζεται η ενεργειακή ανασφάλεια που υπήρχε για δεκαετίες στο νησί. Το θυμάμαι το ζήτημα αυτό από τότε που ήμουν μαθητής. Η Κρήτη περνάει σε μία καινούρια σελίδα βιώσιμης ανάπτυξης».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ερωτηθείς για το νέο μοντέλο διαχείρισης των περιοχών Natura, σημείωσε πως αυτό φέρνει «μόνο θετικές αλλαγές, διότι μέχρι τώρα υπήρχε μια τύποις προστασία αυτών των περιοχών. Για όλες αυτές τις περιοχές που καλύπτουν πάνω από το 30% της χώρας υπήρχαν μόνο 8 εκατ. ετησίως. Αστείο ποσό. Τώρα θα υπάρχει κεντρικός συντονισμός, ουσιαστική προστασία και ουσιαστική χρηματοδότηση για αυτές τις περιοχές. Άλλωστε, η επίσκεψή μου στο Γαϊδουρονήσι το μαρτυρεί.

 

Υπήρχε πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη από το 2012, εδώ και 8 χρόνια. Υπήρχε μελέτη του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας της Κρήτης από το 2015, εδώ και 5 χρόνια. Παρά ταύτα, τίποτα δεν έχει γίνει. Τώρα με την καινούρια κυβέρνηση και με τον καινούριο νόμο, θα γίνει. Και θα γίνει, διότι για το περιβάλλον μιλάμε με έργα. Δεν μιλάμε με συνθήματα, όπως μιλούσαν και εξακολουθούν να μιλάνε άλλοι. Εμείς στο Γαϊδουρονήσι θα βάλουμε μια τάξη. Εννοούμε να προστατεύσουμε τη φύση, εννοούμε να τελειώσει το απαράδεκτο καθεστώς, το οποίο υπάρχει εδώ και χρόνια πάνω στο νησί. Και αυτή είναι η πολιτική μας για όλη την Ελλάδα. Έχουμε συγκεκριμένη πολιτική για το περιβάλλον που είναι η πολιτική για την απολιγνιτοποίηση, η πολιτική για τις υποθαλάσσιες διασυνδέσεις των νησιών, η πολιτική για την ενεργειακή εξοικονόμηση, η πολιτική που θα προχωρήσει με ένα εθνικό σχέδιο αναδασώσεων, η πολιτική για την απόσυρση των πλαστικών μίας χρήσης, πολιτική πράσινη, πολιτική περιβαλλοντική».

Επίσης, αναφορικά με τις αντιδράσεις που υπάρχουν σχετικά με την εγκατάσταση ανεμογεννητριών σε ορεινές περιοχές του νησιού, ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε πως «η Ελλάδα προχωρεί προς την κατεύθυνση της καθαρής ενέργειας και γι’ αυτό το λόγο το πρόγραμμα για την απολιγνιτοποίηση, που περιλαμβάνει και το κλείσιμο των ρυπογόνων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής στην Κρήτης και ξεκίνησε με πρωτοβουλία αυτής της κυβέρνησης, προχωρεί με μεγάλες ταχύτητες. Η εναλλακτική είναι οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, δηλαδή η αιολική και η ηλιακή ενέργεια. Δεν υπάρχει κάτι άλλο. Το άλλο που θα μπορούσε να βρεθεί είναι να ξαναγυρίσουμε στα κεριά. Νομίζω ότι δεν το θέλει κανένας. Ας είμαστε ρεαλιστές. Θα στηριχτούμε στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, μόνο που, βεβαίως, αυτό θα πρέπει να γίνεται με συγκεκριμένους κανόνες, δηλαδή το Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο που -δεν εγκρίθηκε από εμάς, έχει εγκριθεί από προηγούμενες κυβερνήσεις- ισχύει και είναι νόμος του κράτους. Το σχέδιο αυτό βεβαίως αναθεωρείται, πάλι είναι υπό αναθεώρηση, αλλά εν τω μεταξύ εφαρμόζεται. Επομένως αυτό εφαρμόζουμε και σίγουρα αυτό το οποίο γίνεται αυτή την ώρα στην Κρήτη είναι προς την θετική κατεύθυνση. Διότι σύμφωνα με μετρήσεις της Περιφέρειας Κρήτης οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μόνο με το κλείσιμο των τριών εργοστασίων της ΔΕΗ στο Ηράκλειο, στα Χανιά και στο Λασίθι περιορίζονται κατά 50% και πλέον. Επομένως, την ώρα που γίνονται όλα αυτά τα βήματα μπροστά, πραγματικά δεν μπορώ να κατανοήσω αυτές τις αντιδράσεις. Διότι γενικά η πολιτική της κυβέρνησης είναι συντονισμένη με την ευρωπαϊκή πολιτική προς την κατεύθυνση μιας πράσινης, φιλικής προς το περιβάλλον ενέργειας».

Τέλος, ερωτηθείς για τις έρευνες της Τουρκίας νοτίως της Κρήτης, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως «όσα ισχυρίζεται η τουρκική πλευρά για το Αιγαίο είναι αστειότητες. Αντίκεινται στο διεθνές δίκαιο. Η Ελλάδα προφανώς θα υποστηρίξει τα δικαιώματά της. Αυτά δεν είναι θεωρίες. Η κυβέρνηση αυτή το έχει δείξει τους τελευταίους μήνες τουλάχιστον δύο φορές. Μία φορά με την υπογραφή του αγωγού East Med. O Ερντογάν αμφισβήτησε το δικαίωμα της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Κύπρου να υπογράψουν αυτή τη συμφωνία στις αρχές Δεκεμβρίου. Στις 2 Ιανουαρίου η συμφωνία αυτή υπεγράφη και ήμουν ένας από τους τρεις υπογράφοντες υπουργούς. Ίδια δείγματα γραφής, αποφασιστικότητας, έχουμε δείξει και στην περίπτωση του Έβρου με την καθοδηγούμενη από την Τουρκία, ουσιαστικά, εισβολή μεταναστών. Απάντησε η ελληνική κυβέρνηση, απάντησε η Ελλάδα με αποφασιστικό τρόπο και νομίζω ότι κανένας αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει».

Ιουν 9

Τα 100 εκατ. ευρώ που δίνουμε για την ηλεκτροκίνηση είναι μόνο η αρχή- Θα υπάρξει συνέχεια, και με ευρωπαϊκούς πόρους

Τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση (που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τις επόμενες ημέρες και θα κατατεθεί στη Βουλή τον Ιούλιο) παρουσίασαν σήμερα οι υπουργοί Περιβάλλοντος και Ενέργειας και  Μεταφορών, κ. κ. Κωστής Χατζηδάκης και Κώστας Αχ. Καραμανλής σε συνέντευξη τύπου.

Παρουσιάστηκε το πλαίσιο επιδοτήσεων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα (για τις οποίες έχει προβλεφθεί κονδύλι 100 εκατ. ευρώ έως το 2021), των φορολογικών κινήτρων για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων (με έμφαση στα ταξί και τους εταιρικούς στόλους), καθώς τα αναπτυξιακά κίνητρα για προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων στην «αλυσίδα της ηλεκτροκίνησης» (κατασκευή μπαταριών, φορτιστών κλπ.) στις λιγνιτικές περιοχές της Μεγαλόπολης και της Δυτικής Μακεδονίας.

Η συνέντευξη τύπου ακολούθησε την παρουσίαση από τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη του Σχεδίου Μετάβασης στην Ηλεκτροκίνηση το πρωί στην Τεχνόπολη και την υπογραφή της Πράσινης Συμφωνίας για την Ηλεκτροκίνηση από την κυβέρνηση και 18 ακόμα εμπλεκομένους φορείς.

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε συνοπτικά –με αφορμή και τον σημερινό εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος- στις πρωτοβουλίες που έχει προωθήσει το ΥΠΕΝ το τελευταίο δεκάμηνο:

  • Ηλεκτροκίνηση
  • Απλούστευση των αδειοδοτήσεων γενικά, με έμφαση στις ΑΠΕ
  • Δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης με τον δεύτερο κύκλο του «Εξοικονομώ» και αυτόν που θα ακολουθήσει
  • Προώθηση των υποθαλάσσιων διασυνδέσεων των νησιών για να καταπολεμηθεί η ρύπανση
  • Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων
  • Ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων, με δημοπράτηση 17 μονάδων
  • Απόσυρση των πλαστικών μίας χρήσης
  • Νέος ευρωπαϊκός νόμος για τις περιοχές Natura με ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, διαχειριστικά σχέδια και προεδρικά διατάγματα με τη σφραγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας
  • Κατεδαφίσεις αυθαιρέτων
  • Σχέδια για αστικές αναπλάσεις στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη
  • Μείωση του ύψους των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη

Περνώντας στην ηλεκτροκίνηση, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόνισε ότι «για εμάς δεν είναι απλά ένα πακέτο απόσυρσης παλαιών οχημάτων, αλλά ένας νέος τρόπος μετακινήσεων, για τον οποίο θα υπάρχει οικολογικό μπόνους, ένα «πακέτο» 100 εκατ. ευρώ  για την περίοδο 2020-2021 που δίνεται μέσω του Ταμείου Ρύπων. Αυτό είναι μόνο η αρχή . Θα ακολουθήσουν αντίστοιχα τέτοια πακέτα και τα επόμενα χρόνια. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις πρόσφατες ανακοινώσεις της για το Ταμείο Ανάκαμψης αγκαλιάζει την ηλεκτροκίνηση και προβλέπει τη χρηματοδότηση 1 εκατ. φορτιστών σε ολόκληρη την  Ευρώπη. Επομένως προσδοκούμε βασίμως χρηματοδότηση και από ευρωπαϊκούς πόρους για την συνέχιση αυτής της προσπάθειας».

Όσον αφορά στις επιδοτήσεις, ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε κίνητρα για ΙΧ, ταξί, δίκυκλα και ηλεκτρικά ποδήλατα, αναδεικνύοντας την οριζόντια προσέγγιση της κυβέρνησης για το θέμα της ηλεκτροκίνησης. Συγκεκριμένα, όπως είπε, «Τα κίνητρα για τα Ι.Χ. είναι ένα ποσό που θα φτάνει μέχρι τις 5.500 ευρώ και θα είναι περίπου στο 15% της λιανικής τιμής του αυτοκινήτου προ φόρων. Προβλέπεται  χωριστή ενίσχυση έως 400 ευρώ  εάν κάποιος θέλει να αγοράσει φορτιστή, άρα 6.000 ευρώ αθροιστικά»

Για τα σκούτερ (δίκυκλα) η ενίσχυση θα φτάνει στο 20%  της λιανικής τιμής προ φόρων, με «πλαφόν» τα 800 ευρώ. Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα η ενίσχυση είναι σημαντικότερη σηματοδοτώντας το ουσιαστικό άνοιγμα στους ποδηλάτες και τους ποδηλατοδρόμους. Θα φτάνει το 40%, με «οροφή» πάλι τα 800 ευρώ, μια σημαντική  στήριξη εάν ληφθεί υπόψη ότι ένα ηλεκτρικό ποδήλατο σήμερα κάνει 1.700-1.800 ευρώ. Προβλέπεται επίσης μπόνους απόσυρσης 1.000 ευρώ για την απόσυρση παλαιού συμβατικού αυτοκινήτου και 400 ευρώ για την απόσυρση δικύκλου.  

Για το θέμα των φορολογικών κινήτρων, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επεσήμανε ότι ήδη στο φορολογικό νόμο του υπουργείου του 2019 υπάρχει μια πρώτη δέσμη κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση, που προφανώς εξακολουθούν να ισχύουν και εμπλουτίζονται με καινούρια, με έμφαση κυρίως στις εταιρείες, για να αγοράσουν αυτοκίνητα για τους υπαλλήλους τους. «Εκεί έχεις  μια κρίσιμη μάζα, καθώς όταν απευθύνεσαι σε εταιρίες οι οποίες θα πάρουν 10-20 εταιρικά αυτοκίνητα αμέσως δημιουργείς αγορά». Τόνισε επίσης ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν θα προστίθεται στα τεκμήρια του ιδιώτη και ότι «Με τον συνδυασμό του οικολογικού μπόνους και των φορολογικών κινήτρων θα έχουμε μια έκπτωση στην τιμή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου της τάξεως του 25%.

 

Φορτιστές έως το τέλος του 2021 στις Εθνικές Οδούς

Πέραν των οικονομικών – φορολογικών κινήτρων ο υπουργός αναφέρθηκε στις προβλέψεις του νομοσχεδίου για την εγκατάσταση φορτιστών, δίνοντας το σχετικό χρονοδιάγραμμα τόσο για το Εθνικό οδικό δίκτυο, όσο και για τους Δήμους, ενώ αποσαφήνισε και τι θα ισχύει για τους «οικιακούς» φορτιστές σε νέες και παλαιές  κατοικίες.

«Δίνουμε προτεραιότητα στα κεντρικά σημεία, δηλαδή πλατείες, λιμάνια, αεροδρόμια. Μέχρι το τέλος του 2021 οι εθνικές οδοί, οι βασικοί οδικοί άξονες της χώρας θα έχουν καλυφθεί πλήρως από φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Μέχρι τον Μάρτιο του 2021 οι δήμοι υποχρεούνται να χωροθετήσουν εντός των ορίων της ευθύνης τους τα σημεία για τους φορτιστές. Οι εταιρίες εισαγωγής αυτοκίνητων δεσμεύονται να λειτουργήσουν άμεσα 1200 σημεία εξυπηρέτησης, δηλαδή φορτιστές. Και παράλληλα δεσμεύονται έως το τέλος του έτους να έχουν εκπαιδεύσει το προσωπικό τους στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία από αυτές, έτσι ώστε το 70% των εξουσιοδοτημένων συνεργείων των εταιριών να έχει κάλυψη για αυτούς που θέλουν να πάνε το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο.

 

Παράλληλα, προβλέπουμε ότι στα νέα κτίρια τα οποία θα κατασκευάζονται θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για να εγκατασταθούν φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Για τα παλιά σπίτια θα ισχύσουν οι ρυθμίσεις που ισχύουν για το φυσικό αέριο, δηλαδή δεν θα χρειάζεται απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της πολυκατοικίας».

 

Αναπτυξιακά κίνητρα αποκλειστικά για τις λιγνιτικές περιοχές

Με στόχο την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας και δη στις περιοχές που θα απεξαρτηθούν από τον ρυπογόνο λιγνίτη, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στα αναπτυξιακά κίνητρα μέσω εκπτώσεων φόρου, επιδοτήσεων και μείωσης εργοδοτικών εισφορών για τις επιχειρήσεις που θα παράγουν φορτιστές και μπαταρίες για τα ηλεκτρικά οχήματα.

«Οι επιδοτήσεις αυτές, οι εκπτώσεις αυτές, τα κίνητρα που δίνουμε, για την εγκατάσταση τέτοιων εταιριών θα αφορούν αποκλειστικά τις λιγνιτικές περιοχές, δηλαδή τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Θα υπάρχει μειωμένος φορολογικός συντελεστής κατά 5% και για 5 κερδοφόρες χρήσεις, δηλαδή αντί για 24%, 19%. Θα υπάρχουν επίσης αυξημένοι συντελεστές απόσβεσης παγίων, δίνοντας τη δυνατότητα της απόσβεσης σε μόλις 3 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας της μονάδας. Θα μειωθούν οι  εργοδοτικές εισφορές που θα καταβάλλονται για κάθε νέα θέση εργασίας που θα δημιουργείται.

Επιπλέον θα προβλέπεται και φορολογική απόσβεση δαπάνης κεφαλαίου επένδυσης, που σημαίνει ότι η κεφαλαιουχική δαπάνη και τα πάγια στοιχεία ενεργητικού της παραγωγικής μονάδας αφαιρείται από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης προσαυξημένη κατά 15%. Και έχουμε μείωση παράλληλα του φορολογητέου εισοδήματος με αυτό τον τρόπο. Και επίσης παρέχεται προτεραιότητα διεκπεραίωσης των διαδικασιών για την έκδοση των απαιτούμενων αδειών για τη λειτουργία της μονάδας, επιταχύνοντας έτσι την έναρξη της παραγωγικής διαδικασίας. Άρα, έχουμε προστιθέμενη αξία και στην ελληνική οικονομία».

 

Απαγόρευση εισαγωγής για τα οχήματα Euro 1,2,3

Περιβαλλοντικό Τέλος για τα Euro 4

 

Ο κ. Χατζηδάκης απέρριψε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο αυξηθούν τα τέλη κυκλοφορίας στα πάρα πολύ παλαιά αυτοκίνητα και προανήγγειλε παράλληλα  την απαγόρευση εισαγωγής των πολύ παλαιών – και πολύ ρυπογόνων – μεταχειρισμένων οχημάτων.

«Η απαγόρευση θα είναι για την εισαγωγή στη χώρα των Euro 1, Euro 2 και Euro 3 αυτοκινήτων, δηλαδή για τα παμπάλαια αυτοκίνητα.  Η Ελλάδα δεν μπορεί να είναι νεκροταφείο αυτοκινήτων της Ευρώπης. Δεύτερον, θα επιβληθεί ένα περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα Euro 4, δηλαδή στα αυτοκίνητα που είναι δεκαετίας-δωδεκαετίας και πάνω της κλίμακας των 4.000 ευρώ. Για να ωθήσουμε τους πολίτες είτε σε πιο καινούρια μεταχειρισμένα είτε σε μη εισαγόμενα μεταχειρισμένα, τα οποία λόγω του αθέμιτου τρόπου με τον οποίο λειτουργούσε η αγορά «σκοτώνονταν» μέχρι σήμερα στις τιμές, με αποτέλεσμα και ο κάτοχος μέχρι σήμερα ενός σχετικά νέου μεταχειρισμένου να έχει απίστευτα χαμηλή πώλησης. Όλα αυτά τα μέτρα και για την απαγόρευση της εισαγωγής Euro 1, Euro 2, Euro 3 και για το περιβαλλοντικό τέλος για τα παλιά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα προφανώς έχουν ένα περιβαλλοντικό πρόσημο. Θέλουμε να έχουμε καλύτερη ποιότητα ζωής και προστασία του περιβάλλοντος».

Προς επίρρωσιν της ανάγκης απαγόρευσης εισαγωγής των πολύ παλαιών οχημάτων, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στα στοιχεία ρύπανσης της ατμόσφαιρας πριν και μετά την καραντίνα λόγω κορωνοϊού. Είπε  χαρακτηριστικά ότι και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη τα στοιχεία για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και τα μικροσωματίδια, «έδειξαν» ότι με το lockdown ίσα που έφθασαν οι δύο μεγαλουπόλεις τα κοινοτικά όρια.

 «Χωρίς το lockdown είμαστε πάνω 100%, είμαστε στο διπλάσιο και ακόμα παραπάνω. Επομένως, αντιλαμβάνεστε ότι ως Υπουργείο Περιβάλλοντος δεν μπορούμε να μείνουμε απαθείς απέναντι σε αυτό το φαινόμενο», κατέληξε.

Ιουν 4

Δίκτυο καφέ κάδων και 17 νέες μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων για να βελτιώσουμε αισθητά την ανακύκλωση

«Η ανάπτυξη δικτύου καφέ κάδων σε όλη την Ελλάδα παράλληλα με την κατασκευή νέων μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων και βιοαποβλήτων σε κάθε περιφέρεια είναι οι προϋποθέσεις για να βελτιωθεί αισθητά η ανακύκλωση

Ο Κωστής Χατζηδάκης επισήμανε ότι «για το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι προτεραιότητα η ανάπτυξη του δικτύου των καφέ κάδων να καλύψει το 100% της Ελλάδας μέσα στο 2023. Παράλληλα έχουμε δρομολογήσει μέσα στο 2020 τη δημοπράτηση 17 μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων και βιοαποβλήτων ενώ μέχρι σήμερα λειτουργούν μόλις 5».

Τα σημαντικότερα σημεία της παρέμβασης του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας:

1.   Δεν γίνεται για κάθε 100 κιλά ανακυκλώσιμων αποβλήτων που παράγουμε να θάβουμε τα 80 και να ανακυκλώνουμε τα 20, την ίδια στιγμή που σε χώρες, όπως η Γερμανία, οδηγούνται προς ανακύκλωση περίπου τα 70 και προς ταφή λιγότερα από 1 στα 100 κιλά (ενώ τα υπόλοιπα οδηγούνται προς ενεργειακή αξιοποίηση).

2.   Προωθούμε ένα μεγάλο πρόγραμμα κατασκευής μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ) και μονάδων επεξεργασίας βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ) σε όλες τις περιφέρειες. Έτσι εντός του 2020 έχουμε δρομολογήσει τη δημοπράτηση 17 νέων μονάδων, ενώ μέχρι σήμερα λειτουργούν μόλις 5!

3.   Αναπτύσσουμε ολοκληρωμένο δίκτυο συλλογής οργανικών αποβλήτων, του καφέ κάδου δηλαδή, που ουσιαστικά σήμερα είναι ανύπαρκτο, αλλά το οποίο θα προσμετράται πλέον ως ανακύκλωση. Στο πλαίσιο λοιπόν της Κυκλικής Οικονομίας και με τα χρήματα που εξασφαλίζουμε από το ΕΣΠΑ για τους ΟΤΑ, σκοπεύουμε την ανάπτυξη του δικτύου των καφέ κάδων, ώστε να πετύχουμε 100% κάλυψη σε όλη την Ελλάδα, μέχρι το 2023. Με τον καφέ κάδο, στοχεύουμε στο να σημειώσουμε σημαντική ανάκτηση πολύτιμων υλικών, που σήμερα οδηγούνται προς ταφή.

4.   Η προσπάθεια για την ολοκληρωμένη διαχείριση των βιοαποβλήτων,  θα λειτουργήσει θετικά σε τρία επίπεδα:

-      θα εκτρέψει της ταφής ένα σημαντικό όγκο βιοαποβλήτων, ο οποίος σήμερα καταλήγει στους ΧΥΤΑ, ενώ αποτελεί έναν πολύτιμο πόρο,

-      θα δημιουργήσει δευτερογενή υλικά από την επεξεργασία των βιοαποβλήτων, όπως πιστοποιημένο εδαφοβελτιωτικό (compost) και

-      θα ανατρέψει τη σημερινή αρνητική εικόνα της χώρας μας αναφορικά με τα υψηλά ποσοστά ταφής (80%) και τα αντίστοιχα χαμηλά της ανακύκλωσης.

Μόνο μέσα από την προώθηση της Κυκλικής Οικονομίας λοιπόν και μέσα από συγκεκριμένα μέτρα, όπως η εφαρμογή του δικτύου των καφέ κάδων, θα καταφέρουμε να βελτιώσουμε αισθητά τα ποσοστά ανακύκλωσης, αλλά και ταφής των αποβλήτων στη χώρα.

Ιουν 4

Επιλύουμε το ζήτημα της λίμνης Κορώνειας με ένα πιο απλό και αποτελεσματικό μοντέλο διαχείρισης

 

Ένα πιο απλό και πιο αποτελεσματικό μοντέλο για την εξυγίανση της λίμνης Κορώνειας, ενός χρονίζοντος προβλήματος, φέρνει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με την τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο «Ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα». Μιλώντας σήμερα στη Βουλή, στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, υπογράμμισε πως όλες οι αρμοδιότητες που αφορούν στη λίμνη Κορώνεια εκχωρούνται στο ΥΠΕΝ, προκειμένου να προχωρήσουν γρήγορα οι διαδικασίες και τα έργα, ενώ θα οριστεί και ένας ειδικός συντονιστής.

 Όπως εξήγησε ο κ. Χατζηδάκης, «η Κορώνεια είναι ένα μεγάλο πρόβλημα εδώ και πάρα πολλά χρόνια, ουσιαστικά από το 1995 και μετά. Υπάρχει περιβαλλοντική επιβάρυνση, υπάρχει θέμα με τα απόβλητα, με το τοπίο, με την προοπτική της λίμνης και δυστυχώς έχουμε επί πολλά έτη επιπλοκές με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχουμε καταδίκη το 2011 και παρά τις προσπάθειες να αντιμετωπιστεί το θέμα από διαφορετικές κυβερνήσεις, παραμένει ανοιχτό μέχρι και σήμερα».

 Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε πως με το ζήτημα αυτό ασχολούνται περίπου 30 φορείς με αποτέλεσμα να 

«υπάρχει ένας κυκεώνας και να μην μπορεί να υπάρξει συντονισμός. Ο ένας τελικά -άθελά του, γιατί όλοι θέλουν να λυθεί το θέμα- εμποδίζει τον άλλον. Δεν υπάρχει κεντρική κατεύθυνση και πρέπει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα στην ολότητα του».

 «Για να μην έχουμε ένα σισύφειο έργο και για να σταματήσει και ο κατακερματισμός που υπάρχει τόσα χρόνια, κάνουμε κάτι απλό, αλλά αναγκαίο. Ορίζεται πια ένας φορέας αρμόδιος και ο φορέας αυτός είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον πολύ απλό λόγο ότι είμαστε υπόλογοι εμείς στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Συμφωνήθηκε λοιπόν σε κυβερνητικό επίπεδο να εκχωρηθούν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος όλες οι αρμοδιότητες σε σχέση με τη διαχείριση της λίμνης Κορώνειας, να εξοπλιστεί το Υπουργείο, μέσα στο πλαίσιο του ενωσιακού και του εθνικού δικαίου, με όλα εκείνα τα εργαλεία προκειμένου να προχωρήσουν γρήγορα οι διαδικασίες και τα έργα. Και επίσης να οριστεί ένας ειδικός συντονιστής, ο οποίος, όπως λέγανε παλιά στο στρατό, θα χρεωθεί με 108 αυτή την υπόθεση, θα την έχει πρωί μεσημέρι βράδυ δεν θα κάνει τίποτα άλλο μια μικρή ομάδα προκειμένου να έχουμε ένα συγκεκριμένο έργο. Φτάνουν πια οι θεωρίες, φτάνουν πια οι περιπλανήσεις από γραφείο σε γραφείο. Θεωρούμε ότι πρέπει να πάμε σε ένα πιο απλό μοντέλο διαχείρισης με στόχο να έχουμε αποτέλεσμα. Γιατί χωρίς αποτέλεσμα οι προθέσεις δεν έχουν κανένα νόημα!», σημείωσε ο υπουργός.

 Παράλληλα, απαντώντας στις αιτιάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε: «Εάν κατάλαβα καλά ο κ. Φάμελλος υπαινίχθηκε ότι όλα πήγαιναν καλά και ότι ερχόμαστε εμείς στα καλά καθούμενα να προκαλέσουμε ένα πρόβλημα για τη Κορώνεια. Πάμε να επιλύσουμε ένα πρόβλημα για το οποίο είναι συνυπεύθυνες όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις. Ήμουν ξεκάθαρος ως προς αυτό. Είπα ότι έγιναν προσπάθειες από όλους – δεν μειώνω καμία προσπάθεια- αλλά το θέμα δεν έχει λυθεί. Και δεν είναι μυστικό ότι είναι ανοιχτό το ζήτημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αν πάω με τις σημερινές ταχύτητες, πολύ απλά θα σας δώσω το δικαίωμα σε μερικούς μήνες να έρθετε να μου πείτε ότι έκανα τα ίδια και χειρότερα με εσάς. Δεν θέλω να σας το δώσω αυτό το δικαίωμα κύριε Φάμελλε, λυπάμαι πάρα πολύ. Προχωρούμε στον δρόμο της κοινής λογικής».

Ιουν 4

Δύο νέοι μεγάλοι Ποδηλατόδρομοι στην Αθήνα

Ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Ποδηλάτου, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, ανακοίνωσε την κατασκευήδύο μεγάλωνποδηλατοδρόμων στην Αθήνα. Τον ποδηλατόδρομο Γκάζι-Κηφισιά (τμήμα του μεγαλύτερου ποδηλατόδρομου Φάληρο-Κηφισιά) και τον ποδηλατόδρομο Κατεχάκη-Ευαγγελισμός μέσω της Πανεπιστημιούπολης και της Πολυτεχνειούπολης. 

Την κατασκευή2 ποδηλατόδρομων ανακοίνωσε ο κ. Χατζηδάκης, κατά την εκδήλωση ποδηλατικής βόλταςπου διοργάνωσε η Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας στην πλατεία Κοτζιά,  μαζί με τον Πρόεδρο της ΚΕΔΕ Δημήτρη Παπαστεργίου, τον δήμαρχο Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη, τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα, τον δήμαρχο Πειραιά Γιάννη Μώραλη και πλήθος αιρετών.

Ο Υπουργός υπογραμμίζοντας τη σπουδαιότητα των «πράσινων» μετακινήσεων για την Κυβέρνηση, υπενθύμισε ότι την ερχόμενη Παρασκευή, στις 5 Ιουνίου -που είναι η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος- ο Πρωθυπουργός, θα παρουσιάσει το κυβερνητικό σχέδιο της μετάβασης στην Ηλεκτροκίνηση με οικολογικό μπόνουςγια τους αγοραστές ηλεκτρικών ποδηλάτων. Ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε χαρακτηριστικά:

«Το ποδήλατο είναι το πιο οικολογικό μέσο μετακινήσεων και γι’ αυτό η Κυβέρνηση δεν μένει στα λόγια, προχωρεί με έργα. Πρώτα απ’ όλα την Παρασκευή ο ίδιος ο Πρωθυπουργός θα εξαγγείλει την πολιτική μας για την ηλεκτροκίνηση. Στην πολιτική αυτή περιλαμβάνεται ένα οικολογικό μπόνους για όσους αγοράζουν ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό θα είναι πολύ ισχυρότερο για όσους αγοράσουν ηλεκτρικά ποδήλατα, γιατί θέλουμε να κάνουμε επί της ουσίας ένα άνοιγμα στα ποδήλατα.

Επίσης, σήμερα θέλω να ανακοινώσω ότι η κυβέρνηση αποφάσισε να προχωρήσει γρήγορα δύο ποδηλατόδρομους στην Αθήνα: Έναν που είναι ημιτελής:  ο ποδηλατόδρομος από το Φάληρο μέχρι την Κηφισιά και φτάνει σήμερα μέχρι το Γκάζι. Θα χρηματοδοτηθεί λοιπόν από το Πράσινο Ταμείο η ολοκλήρωσή του, δηλαδή το τμήμα Γκάζι-Κηφισιά, προϋπολογισμού 7 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, θα κατασκευαστεί ένας άλλος ποδηλατόδρομος πάλι με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο με 3 εκατ. Ευρώ.Θα ξεκινάει από το σταθμό του μετρό στην Κατεχάκη και μέσω της Πολυτεχνειούπολης και της Πανεπιστημιούπολης θα καταλήγει στο σταθμό του μετρό στον Ευαγγελισμό.

Προχωρούμε λοιπόν μπροστά με έργα και όχι με λόγια».

 

Ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος, Δημήτρης Παπαστεργίου δήλωσε:

«Ποδήλατο στην πόλη ως μέσο μετακίνησης και όχι μόνο ως μέσο αναψυχής. Η αυτοδιοίκηση, η Κεντρική Ένωση Δήμων παίρνει την πρωτοβουλία «6 για έξω», για να δώσουμε τον χώρο που θέλουμε για τον πεζό, για το ποδήλατο και χάρη στις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας πλέον μπορούμε να ελπίζουμε σε καλύτερες μέρες για όλους μας για να ξαναδούμε τις πόλεις όπως θέλουμε, όπως τις ονειρευόμαστε. Πόλεις ανθρώπινες, πόλεις για να ζεις».

 

Ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, δήλωσε:

«Η Τοπική Αυτοδιοίκηση,  δήμαρχοι απ’ όλη την χώρα   είμαστε σήμερα εδώ για μια συμβολική κίνηση. Για να μπορέσουμε να δείξουμε πως υπάρχει ένας άλλος τρόπος ζωής, ένας διαφορετικός, καλύτερος  τρόπος ζωής. Η δικιά μου ευχή αλλά και  πεποίθηση : Αυτή να είναι η τελευταία συμβολική κίνηση. Του χρόνου, την Ημέρα του Ποδηλάτου να τη γιορτάσουμε πάλι όλοι εδώ μαζί στο Μεγάλο Περίπατο σε μια διαδρομή που θα φτάνει τα 7 χλμ., μια διαδρομή που θα απελευθερώσει 50 στρέμματα δημόσιου χώρου και  που μπορεί να αλλάξει την Αθήνα».     

 

Ποδηλατόδρομος1

 Φάληρο -  Γκάζι - Κηφισιά

Ο εν λόγω ποδηλατόδρομος ανήκει σε ένα ολοκληρωμένο δίκτυο διαδρομών ποδηλάτου, από τονΦαληρικό Όρμο έως και την Κηφισιά. Το έργο κρίνεται βασικής σημασίας για το λεκανοπέδιο Αττικής και αποτελεί μια από τις βασικές κατευθύνεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας που θεσμοθετήθηκε το 2014 και έχει μείνει ημιτελές αφού κατασκευάστηκε μόνο το νότιο τμήμα με μήκος διαδρομής 10 χλμ, δηλαδή το σκέλος «Φάληρο – Γκάζι».

Το Βόρειο Τμήμα «Γκάζι – Κηφισιά», του οποίου την ολοκλήρωση ανήγγειλε σήμερα ο κ. Χατζηδάκης, ενώ διαθέτει ολοκληρωμένη μελέτη εφαρμογής - με τεύχη δημοπράτησης - έχει εξαγγελθεί πολλές φορές αλλά δεν εντάχθηκε σε κάποιο πρόγραμμα χρηματοδότησης.

Σήμερα, πλέον, ενταγμένο σε πρόγραμμα του Πράσινου Ταμείου με προϋπολογισμό 7.000.000€ βαίνει προς άμεση δημοπράτησή του με ολοκλήρωση -έκτοτε- σε 18-20 μήνες. 

 

Ποδηλατόδρομος 2

Μετρό Κατεχάκη – Πολυτεχνειούπολη/Πανεπιστημιούπολη -Ευαγγελισμός

Αφορά σε διαδρομή μορφής «πετάλου» που ξεκινάει από τον σταθμό Μετρό Κατεχάκη και διατρέχει το Πάρκο Γουδή, την Πολυτεχνειούπολη,  την Πανεπιστημιούπολη, το Πάρκο Ιλισίων και καταλήγει στο Σταθμό Μετρό Ευαγγελισμός. Το μήκος του ποδηλατοδρόμου είναι περίπου 10 χλμ., Με αυτόν τον σχεδιασμό  αξιοποιείται και συνδέται και ο υφιστάμενος ποδηλατόδρομος της Πολυτεχνειούπολης, μήκους περίπου 4 χλμ.

Και αυτός  ο ποδηλατόδρομος αποτελείέργο βασικής σημασίας για το λεκανοπέδιο Αττικής καθώς προβλέπεται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας που θεσμοθετήθηκε το 2014. Από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι πλέον  ενταγμένο έργο σε Πρόγραμμα του Πράσινου Ταμείου, με προϋπολογισμό 3.000.000€ και μετά τη δημοπράτησή του μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα σε 15 – 18 μήνες.