Μαρ 22

Θα χρησιμοποιήσουμε όλα τα όπλα που έχουμε στη διάθεσή μας για να είναι το Κράτος εντάξει απέναντι στους συνταξιούχους - Βασικά σημεία τοποθετήσεων στη Βουλή

«Είναι η ώρα να χρησιμοποιήσουμε όλα τα όπλα που έχουμε στη διάθεσή μας για να είναι το Κράτος εντάξει απέναντι στους συνταξιούχους,», τόνισε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης από το βήμα της Βουλής σήμερα για το θέμα των εκκρεμών συντάξεων. Απαντώντας δε στην κριτική της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την αξιοποίηση πιστοποιημένων επαγγελματιών (δικηγόρων και λογιστών) για την επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής των συντάξεων, και την «αντιπρόταση» να λυθεί το ζήτημα με προσλήψεις ο κ. Χατζηδάκης έκανε λόγο για μη σοβαρές τοποθετήσεις. «Διαπίστωσα αντίδραση από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ προκειμένου να μην θιγεί ο δημόσιος τομέας. Όμως ο δημόσιος τομέας θίγεται από την έλλειψη εξυπηρέτησης του πολίτη και την μη καταβολή των συντάξεων. Είμαι περίεργος να δω πως θα τοποθετηθείτε όταν έρθει αυτή η ρύθμιση στην Ολομέλεια. Εμείς θέλουμε να είμαστε εντάξει με τους συνταξιούχους. Δεν μπορεί το Δημόσιο να καθυστερεί χρόνια. Εμείς θα προχωρήσουμε μπροστά και εσείς μπορείτε να αναλάβετε τις ευθύνες σας και να πείτε ότι περισσότερο από τους συνταξιούχους σας ενδιαφέρουν οι ιδεοληψίες σας για το δημόσιο τομέα ! », είπε χαρακτηριστικά.

«Συνολική λύση για τις συντάξεις με πνεύμα κοινής λογικής»

Ο κ. Χατζηδάκης περιέγραψε τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, στο πλαίσιο μιας «συνολικής λύσης με πνεύμα κοινής λογικής». Όπως σημείωσε, το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση μιας συνολικής λύσης ήταν η νομοθετική ρύθμιση για την προκαταβολή εθνικών συντάξεων που θα χορηγηθούν αναδρομικά στους συνταξιούχους. Δρομολογούνται ταυτόχρονα και άλλα μέτρα, όπως η πρόσληψη συμβασιούχων και πρόσφατα συνταξιοδοτηθέντων εξειδικευμένων υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ –με συμβάσεις έργου και στις δυο περιπτώσεις- και η αξιοποίηση πιστοποιημένων επαγγελματιών.
Αναφερόμενος τέλος και στις αντιδράσεις των υπηρεσιακών παραγόντων για την προκαταβολή έναντι σύνταξης, υπογράμμισε ότι προβλέπεται μηχανισμός συμψηφισμού όταν ο συνταξιούχος δεν δικαιούται τη σύνταξη που προσδοκά και ότι οι περιπτώσεις αυτές είναι ένα πολύ μικρό κλάσμα με τον αριθμό των συνταξιούχων που δεν λαμβάνουν αυτά που δικαιούνται. «Γιατί το Δημόσιο εξαντλεί κάθε λεπτομέρεια όταν οφείλει χρήματα και δεν δείχνει την ίδια ευαισθησία για να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του ; Πρέπει να καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια σε συνεργασία με τους υπαλλήλους του Υπουργείου και του e-ΕΦΚΑ για να πάμε τα πράγματα πιο γρήγορα. Θέλω να είμαι υπουργός μιας κυβέρνησης με ευαισθησία απέναντι στους συνταξιούχους», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Μαρ 22

Άμεση εκκίνηση της διαδικασίας για τον επανακαθορισμό του κατώτατου μισθού - Ομιλία στις Διαρκείς Επιτροπές Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και Κοινωνικών Υποθέσεων

Την εκκίνηση της διαδικασίας για τον επανακαθορισμό του κατώτατου μισθού ανακοίνωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας σήμερα στη συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων με αντικείμενο την εξέταση της Πρότασης Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

«Τώρα που, λόγω των εμβολιασμών, φαίνεται ένα φως στο τούνελ της κρίσης, η κυβέρνηση αποφάσισε να μη δώσει νέα παράταση, αλλά να ξεκινήσει η διαδικασία με βάση τις προβλέψεις του νόμου του 2013 που ψήφισε η ΝΔ με το ΠΑΣΟΚ και διατήρησε ο ΣΥΡΙΖΑ κατά την περίοδο της δικής του διακυβέρνησης. Θα γίνει όπως προβλέπεται από το νόμο διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους, θα ληφθούν υπόψιν οι απόψεις της ΤτΕ και του ΚΕΠΕ καθώς και τα όσα έχουν μεσολαβήσει την τελευταία διετία. Η διαδικασία θα ξεκινήσει άμεσα και μέχρι το καλοκαίρι θα έχει ολοκληρωθεί», ανέφερε ο υπουργός. Σημείωσε δε ότι καθώς ολοκληρώνεται ένας κύκλος με την πανδημία και ανοίγει ένας άλλος, για πιο θετικές εξελίξεις, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να κλείσει η εκκρεμότητα σε σχέση με τον κατώτατο μισθό και οι επόμενες αναπροσαρμογές να γίνουν σε πολύ πιο θετικό έδαφος για την οικονομία και τους εργαζόμενους.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης, οι σχετικές διαδικασίες θα ξεκινούν πλέον κάθε άνοιξη και θα ολοκληρώνονται κάθε καλοκαίρι. Επομένως η πρώτη σχετική απόφαση θα ληφθεί το καλοκαίρι του 2021, η επόμενη το καλοκαίρι του 2022 κ.ο.κ.

«Θέλω να πω στους εργαζόμενους ότι η κυβέρνηση αυτή  είναι ο βασικός τους σύμμαχος, γιατί μπορεί να φέρει επενδύσεις, να δημιουργήσει νέες δουλειές και να ωθήσει την ανάπτυξη. Υπάρχουν οι προϋποθέσεις, μετά την υπέρβαση της κρίσης, ώστε η οικονομία να προχωρήσει δυναμικά από το καλοκαίρι και μετά», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης. Υπενθύμισε δε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ενώ είχε επί 4,5 χρόνια την δυνατότητα να εκπληρώσει την προεκλογική του υπόσχεση για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 752 ευρώ, δεν το έκανε και αντ’ αυτού προχώρησε προεκλογικά το 2019 σε αύξηση στα 650 ευρώ. Επιπλέον ο ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε σε διπλή μείωση των μισθών, με την μείωση του αφορολόγητου και την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών. Αντίθετα η Νέα Δημοκρατία έχει προχωρήσει σε μείωση των ασφαλιστικών εισφορών σχεδόν κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες. «Γνωρίζω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει πάρει διαζύγιο με την αλήθεια, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στην τοποθέτησή του σχετικά με την πρόταση Οδηγίας για τον προσδιορισμό επαρκών κατώτατων μισθών στις χώρες – μέλη της ΕΕ, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ανέφερε ότι έχει πολλά κοινά σημεία με το σύστημα ορισμού του κατώτατου μισθού που ισχύει ήδη σήμερα στη χώρα μας. «Συνεπώς, πρόσθεσε, λίγα πράγματα θα αλλάξουν στην πράξη με την υιοθέτησή της, καθώς αυτά που λέει η Οδηγία εμείς τα κάνουμε ήδη. Όμως η φιλοδοξία μας δεν σταματά στη διασφάλιση επαρκών κατώτατων μισθών. Αυτό που επιδιώκουμε είναι να αυξάνονται οι θέσεις εργασίας στις οποίες η ίδια η αγορά δίνει αμοιβές πολύ πάνω από τον κατώτατο μισθό. Να δούμε τον κατώτατο μισθό, αλλά πρέπει πέρα από αυτό, να δούμε την πολιτική απασχόλησης που θα οδηγήσει σε νέες και καλύτερες δουλειές. Για να συμβεί αυτό απαιτούνται επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, στροφή σε δραστηριότητες υψηλής προστιθέμενης αξίας και ανάπτυξη σύγχρονων δεξιοτήτων. Ως Υπουργείο έχουμε θέσει αυτούς τους στόχους στον πυρήνα του στρατηγικού σχεδιασμού μας για τις πολιτικές απασχόλησης στην μετά covid εποχή», υπογράμμισε ο υπουργός.

Ο κ. Χατζηδάκης διευκρίνισε ότι η πρόταση Οδηγίας δεν αποσκοπεί στην εναρμόνιση του επιπέδου των κατώτατων μισθών στην ΕΕ αλλά στη διαμόρφωση ενός πλαισίου το οποίο να διασφαλίζει την πρόσβαση των εργαζόμενων σε αξιοπρεπείς μισθούς. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, από τα 27 κράτη – μέλη της ΕΕ, τα 6 (Σκανδιναβικές χώρες, Αυστρία, Ιταλία και Κύπρος) δεν έχουν κατώτατο μισθό και από τα υπόλοιπα 21, οι 10 έχουν υψηλότερο κατώτατο μισθό από την Ελλάδα και άλλες 10 χαμηλότερο.

Προβλέψεις της πρότασης Οδηγίας που ήδη εφαρμόζονται στη χώρα μας περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:

  • Την διασύνδεση του ύψους του κατώτατου μισθού με μια σειρά κριτηρίων όπως ανάπτυξη, παραγωγικότητα, τιμές, ανταγωνιστικότητα, απασχόληση, ανεργία, εισοδήματα,  μισθοί.
  • Την απαίτηση για τακτική επικαιροποίηση του κατώτατου μισθού η οποία στη χώρα μας υπό κανονικές συνθήκες γίνεται σε ετήσια βάση.
  • Την πρόβλεψη για ευρεία δομημένη διαβούλευση μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και της κυβέρνησης.

Νέο στοιχείο αποτελεί η υποχρέωση συλλογής και αποστολής δεδομένων για τον κατώτατο μισθό στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στον τομέα αυτό όπως τόνισε ο υπουργός η χώρα μας με το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ  βρίσκεται πολύ πιο μπροστά από την πλειοψηφία των εταίρων και μπορεί να καλύψει τις απαιτήσεις της πρότασης.

Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ακόμη ότι η Ελλάδα από την πρώτη στιγμή χαιρέτισε τους σκοπούς της Οδηγίας. «Η κυβέρνηση και το Υπουργείο  αναγνωρίζουν απόλυτα το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει ο κατώτατος μισθός στην προστασία του βιοτικού επιπέδου των ευάλωτων εργαζομένων, χωρίς να αγνοείται βέβαια ο αντίκτυπός του στην ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη», τόνισε.

Πρόθεση της Πορτογαλικής Προεδρίας είναι η επίτευξη γενικής προσέγγισης επί της Πρότασης στο Συμβούλιο Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων τον Ιούνιο 2021.

Δεκ 14

Ομιλία στη συζήτηση για την κύρωση του προϋπολογισμού για το έτος 2021

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 

Ολοκληρώνεται σε λίγες μέρες η δυσκολότερη ίσως χρονιά των τελευταίων ετών. Που μας έφερε αντιμέτωπους με 4 μεγάλες προκλήσεις: το μεταναστευτικό, την όξυνση των προβλημάτων με την Τουρκία, τη μάστιγα του κορωνοϊού και την ύφεση που προκάλεσε αυτή η μεγάλη κρίση.  

Η κυβέρνηση αντιμετώπισε έγκαιρα και με διαχειριστική επάρκεια αυτές τις προκλήσεις. Προκλήσεις απέναντι στις οποίες θα δώσουμε μάχη και το 2021.Πρέπει όμως να δώσουμε και τη μάχη για την ανάπτυξη! Aυτή τη διττή προσπάθεια αποτυπώνει ο προϋπολογισμός. Είναι το πλαίσιο στο οποίο κινούμαστε και εμείς στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Όπου υλοποιήσαμε ή δρομολογήσαμε -παρά τις δυσκολίες- σημαντικές μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις: τη μεγάλη μεταρρύθμιση της χωροταξίας και της πολεοδομίας με στόχο την ανάπτυξη με πράσινο χρώμα, με το νόμο που πρόσφατα ψηφίστηκε. Την ψήφιση νωρίτερα του περιβαλλοντικού νόμου με τη ριζική απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειών για τις οποίες θα απαιτούνται μόλις 100-150 ημέρες, αντί για 6-8 χρόνια. Το νόμο για την ηλεκτροκίνηση. Την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. 

Και δύο ακόμα παρεμβάσεις μας τις οποίες θέλω να σημειώσω: Την ιστορική δέσμευση για την απολιγνιτοποίηση της χώρας. Μία προσπάθεια η οποία βασίζεται στο Μasterplan της οικονομικά και κοινωνικά δίκαιης μετάβασης της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης. Για να περάσουμε σε μία νέα εποχή με στήριξη της απασχόλησης! Θα αντλήσουμε για αυτό χρηματοδότηση άνω των 5 δισεκατομμυρίων από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Ενώ οι 16 πιο εμβληματικές επενδύσεις που έχουν προταθεί ξεπερνούν σε αξία τα 3,5 δισεκατομμύρια.

Η δεύτερη παρέμβαση που σημειώνω είναι η διάσωση και ο εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ: Με τα έκτακτα μέτρα που πήραμε πέρυσι η μεγαλύτερη ελληνική επιχείρηση απέφυγε τη χρεοκοπία. Με το νόμο 4643 που ψηφίσαμε τέθηκαν οι βάσεις για τον εκσυγχρονισμό της. Η προσπάθεια συνεχίζεται κάθε μέρα και η ΔΕΗ γίνεται περισσότερο υγιής, περισσότερο πράσινη, περισσότερο σύγχρονη. Όλα αυτά αποτυπώνονται τόσο στις πιστοληπτικές αξιολογήσεις των διεθνών οίκων όσο και στην πορεία της μετοχής της! Η ΔΕΗ σήμερα είναι μια άλλη ΔΕΗ. Και αυτό πρέπει σίγουρα να πιστωθεί τόσο στη διοίκησή της όσο και στην κυβέρνηση.

Αυτές ήταν ορισμένες μόνο από τις παρεμβάσεις που προωθήσαμε ως σήμερα. Στην ίδια κατεύθυνση, συνεχίζουμε και το 2021, έχοντας μπροστά μας ως Υπουργείο τρεις μεγάλες προκλήσεις:

  • Την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων,
  • το θεσμικό πλαίσιο αλλά και την εφαρμογή του ήδη ψηφισθέντος θεσμικού πλαισίου και
  • την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης.

Τρεις προκλήσεις που είμαστε αποφασισμένοι να μετατρέψουμε σε καταλύτες επιτυχίας! 

Πρώτη πρόκληση οι ιδιωτικοποιήσεις, από τις οποίες επιλέγω τις εξής:  ΛΑΡΚΟ: Ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες η ιδιωτικοποίηση της, δίνοντας λύση σε ένα πρόβλημα 35 ετών. Βρίσκεται σε εξέλιξη η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ενώ ξεκινά το προσεχές διάστημα και η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ. Μια ιδιωτικοποίηση που θα είναι σημαντική ένεση ρευστότητας για τη ΔΕΗ. Μια ιδιωτικοποίηση για την οποία προαναγγέλλω από σήμερα πως υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον! 

Επόμενη πρόκληση το θεσμικό πλαίσιο αλλά και η εφαρμογή του ήδη ψηφισθέντος θεσμικού πλαισίου.

Το πρώτο πεδίο αφορά τη μεταρρύθμιση της αγοράς ενέργειας. Υιοθετούμε την Οδηγία 944 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ηλεκτρική ενέργεια, που θέτει τα θεμέλια έτσι ώστε ο καταναλωτής να γίνει και παραγωγός ενέργειας. Προωθούμε γρήγορα το πρόγραμμα για τους έξυπνους μετρητές του ΔΕΔΔΗΕ που θα συμβάλλουν στην εξοικονόμηση ενέργειας. Συνεχίζουμε τις δράσεις για την ενεργειακή φτώχεια με το βλέμμα στους ευάλωτους, και συνεχίζουμε με αποφασιστικότητα την ορθή εφαρμογή του target model που, μαζί με τις διεθνείς συνδέσεις της χώρας, θα ενισχύσει τελικά τον ανταγωνισμό προς όφελος των καταναλωτών! Ξεκαθαρίζω και από αυτό εδώ το βήμα προς κάθε κατεύθυνση: Παιχνίδια με την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας δεν θα γίνουν ανεκτά από καμία πλευρά! Τελεία και παύλα! 

Δεύτερο πεδίο η προώθηση της πράσινης ενέργειας. Απλοποιούμε περαιτέρω την αδειοδότηση των ΑΠΕ σε σχέση με τις άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας. Αλλά αναπτύσσουμε και το πλαίσιο για καινοτόμες τεχνολογίες (θαλάσσια αιολικά πάρκα και υδρογόνο), ώστε να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο τις δυνατότητες της χώρας. Υιοθετούμε τη σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία για τις ΑΠΕ. Και σημειώνω εδώ ότι το ενδιαφέρον για επενδύσεις στις ΑΠΕ είναι τεράστιο και συνεχίζεται αδιάπτωτο μετά τις τελευταίες παρεμβάσεις της κυβέρνησης.

Τρίτο πεδίο οι δασικοί χάρτες. Ολοκληρώνουμε την ανάρτηση τους στις αρχές του 2021 και κυρώνουμε το μεγαλύτερο μέρος τους ως το τέλος της χρονιάς. Ώστε να έχουμε πλήρεις και αξιόπιστους δασικούς χάρτες, όχι σε 27 χρόνια σύμφωνα με τη μέθοδο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά μόλις σε δύο!

Τέταρτο πεδίο το Κτηματολόγιο. Έως το τέλος του 2021 θα έχουμε: Λειτουργούν, όπως λέγεται, Κτηματολόγιο στο 37% των συνολικών δικαιωμάτων, ενώ θα βρισκόμαστε, στη φάση της ανάρτησης/προανάρτησης στο 40% των δικαιωμάτων. Στη φάση της εξέτασης ενστάσεων στο 16% των δικαιωμάτων και στη φάση συλλογής δηλώσεων μόνο στο 7% των δικαιωμάτων. Υπάρχει πλέον ορατή πρόοδος.

Πέμπτο πεδίο η διαχείριση των απορριμμάτων. Αναπτύσσουμε σύγχρονες μονάδες διαχείρισης αποβλήτων σε όλη τη χώρα. Ώστε να μειωθεί δραστικά το ποσοστό ταφής και να αυξηθεί κατακόρυφα η ανακύκλωση. Το επόμενο διάστημα λοιπόν δημοπρατούμε ή συμβασιοποιούμε 20 περίπου μονάδες. Αλλά φέρνουμε προς ψήφιση στις αρχές του 2021 και το νόμο που αλλάζει τα πάντα στην ανακύκλωση με τον οποίο καθιερώνουμε παντού τα τέσσερα ρεύματα συλλογής και θέτουμε τις βάσεις για την αρχή «πληρώνω όσο πετάω». Έτσι ώστε αυτοί που παράγουν λιγότερα σκουπίδια και ανακυκλώνουν, να επιβραβεύονται και να πληρώνουν λιγότερο.

Έκτο πεδίο η χωροταξία και πολεοδομία. Περνάμε στην εφαρμογή του νέου νόμου. Βάζουμε άμεσα μπροστά ένα τεράστιο πρόγραμμα εκπόνησης Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, ξεκινώντας από τις νησιωτικές και τουριστικές περιοχές. Δημιουργούμε την Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης, για να αντιμετωπιστούν οι απαράδεκτες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στο τοπικό επίπεδο. Ενεργοποιούνται οι προβλέψεις του νόμου για πιο σύγχρονο και φιλικό στους επενδυτές καθεστώς χρήσεων γης. Και κλείνουν οριστικά μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα, όπως το Σχέδιο για το Μάτι, το Προεδρικό Διάταγμα του Υμηττού κ.λπ. Και με αυτό περνάω στην τρίτη μεγάλη πρόκληση που είναι όπως ανέφερα το Ταμείο Ανάκαμψης. Θα είναι βασικός μας σύμμαχός. Καθώς πάνω από το 37% των πόρων που θα λάβουμε αφορούν πράσινες δράσεις.

Ξεχωρίζω τρεις από αυτές:

Ενεργειακή εξοικονόμηση

Θα χρηματοδοτηθεί με περισσότερα κονδύλια από ποτέ! Μόλις την Παρασκευή ξεκίνησε το νέο «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», με πόρους 900 εκατ. ευρώ και πολύ μεγαλύτερο εύρος καινοτόμων παρεμβάσεων.

Θα ακολουθήσουν ακόμη μεγαλύτερα προγράμματα καθώς επιδιώκουμε να αντλήσουμε 3 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης μέχρι το 2023. Για αυτούς που μένουν απέξω θέλω να πω, ότι του χρόνου τέτοιο καιρό θα «τρέχει» ένα αντίστοιχο πρόγραμμα. Το ίδιο και το 2022. Το ίδιο και το 2023! Στόχος μας να επωφεληθούν έως και 5 φορές περισσότερα νοικοκυριά από όσα επωφελήθηκαν με όλα τα προηγούμενα προγράμματα!

Προστατευόμενες περιοχές Natura

Πέρα από τη συγκρότηση και λειτουργία του ΟΦΥΠΕΚΑ, την εκπόνηση ειδικών περιβαλλοντικών μελετών και σχεδίων διαχείρισης, αιτούμαστε 160 εκατομμύρια συνολικά από το Ταμείο Ανάκαμψης για την προστασία και την ανάδειξη της βιοποικιλότητας! Με δράσεις όπως η αναβάθμιση των υποδομών των Natura και η ενίσχυση του οικοτουρισμού. Είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα για τις Natura που έγινε ποτέ στη χώρα! Και κλείνω με μία δράση την οποία έχω πολύ κοντά στην καρδιά μου.

Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων

Η χώρα έχει μείνει τραγικά πίσω στις αναδασώσεις για αυτό έχουμε αιτηθεί 310 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στοχεύουμε στην αναδάσωση 500 χιλιάδων στρεμμάτων με την φύτευση 30 εκατομμυρίων δενδρυλλίων ελληνικής παραγωγής. Η δράση θα συμπληρωθεί με ένα ακόμα μεγαλύτερο ποσό από το νέο ΕΣΠΑ. Αφορά το φυσικό μας περιβάλλον. Που είναι ο μεγαλύτερός μας πλούτος. Που έχουμε υποχρέωση να τον παραδώσουμε σε καλύτερη κατάσταση στα παιδιά μας! Προχωρούμε λοιπόν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε μία σειρά από αλλαγές και παρεμβάσεις που στόχο έχουν, φυσικά την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά παράλληλα την κινητροδότηση της πράσινης, της βιώσιμης ανάπτυξης!

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 

O τόπος αυτός έχει δοκιμαστεί επί μια τουλάχιστον δεκαετία από το λαϊκισμό και τις ακρότητες. Και ο ΣΥΡΙΖΑ- αυτό δείχνουν οι τοποθετήσεις των συναδέλφων- δεν έχει μάθει ακόμα από τα λάθη του. Αλλά συνεχίζει να πολιτεύεται με ανευθυνότητα, με επιθετικότητα και με εμπάθεια, προτείνοντας φυσικά λύσεις μαγικές. Μετά όμως από μία δεκαετή ταλαιπωρία οι Έλληνες δεν εξαπατώνται τόσο εύκολα.

Γνωρίζουν ότι, αν θέλουμε να ξορκίσουμε στην πράξη την προηγούμενη δεκαετία, αν θέλουμε να ξορκίσουμε παράλληλα την πολυεπίπεδη κρίση του 2020 και να σπάσουμε το ρόδι μπαίνοντας στο 2021, αυτό δεν θα το κάνουμε με μάγια και ευχολόγια! Θα το κάνουμε μόνο αν επιμείνουμε στην πορεία που ξεκίνησε με την πολιτική αλλαγή του 2019. Αν επιμείνουμε στο σχέδιο, στη δουλειά, στη σοβαρότητα. Αν επιμείνουμε στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων και της ευρωπαϊκής προοπτικής! Είναι στο χέρι μας!

Είναι στο χέρι μας να μετατρέψουμε αυτή την ιστορική κρίση σε ιστορική ευκαιρία! Να οδηγήσουμε τη χώρα εκεί που μετά από τόσα χρόνια ταλαιπωρίας της αξίζει. Μία χώρα για την οποία θα είμαστε περήφανοι! Μια χώρα την οποία, με ικανοποίηση για την προσπάθεια που κάναμε, θα την περάσουμε στα παιδιά μας. Αυτό το στόχο υπηρετεί αυτός ο προϋπολογισμός. Αυτό ακριβώς είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε!

Σας ευχαριστώ.

Δεκ 4

Δίνουμε λύση για τις ΑΠΕ που είναι δίκαιη για όλους με ορίζοντα το 2030 Βασικά σημεία ομιλίας κατά την τοποθέτηση στη Βουλή για την «ενεργειακή τροπολογία» του πολεοδομικού-χωροταξικού νομοσχεδίου

«Η ρύθμιση της κυβέρνησης για τις ΑΠΕ είναι ζυγισμένη, δίνει λύση απόλυτα σταθερή στο θέμα της ταμειακής στήριξης του κλάδου έως και το 2030 –κάτι που επιβεβαιώνεται ξεκάθαρα από δυο επιστημονικές μελέτες ξένων οίκων- και είναι προς το συμφέρον του ίδιου του κλάδου των ΑΠΕ, της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και των καταναλωτών που δικαιούνται να προσβλέπουν σε χαμηλότερες τιμές ρεύματος». Το μήνυμα αυτό έστειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης στην τοποθέτησή του για την «ενεργειακή» τροπολογία που κατατέθηκε χθες στο νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας, κατά την δεύτερη ημέρα συζήτησης του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής. Καταλόγισε δε στην αντιπολίτευση δημαγωγία και υποκρισία, καθώς, όπως είπε, «Δεν μπορείτε να ασκείτε κριτική για τις τιμές του ρεύματος και ταυτόχρονα να εισηγείστε μέτρα που αυξάνουν ακόμα περισσότερο το κόστος για τον μέσο άνθρωπο!»

Ακολουθούν τα κύρια σημεία της ομιλίας του Κ. Χατζηδάκη:

Για τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ το 2019 και την επίπτωσή της στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ)

Απαντώντας στις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ ότι το έλλειμμα στον Ειδικό Λογαριασμό των ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) προκλήθηκε από τη μείωση του Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπής Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) το 2019 ο κ. Χατζηδάκης εξήγησε ότι «αν δεν το μειώναμε πέρυσι, στην πραγματικότητα δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί η εξυγίανση της ΔΕΗ. Διότι καθώς θα έπρεπε κανείς να αυξήσει τα έσοδα της ΔΕΗ -πράγμα που δεν κρύψαμε- αν την ίδια στιγμή αυξάναμε και το ΕΤΜΕΑΡ, θα ήταν σαν να λέγαμε στους καταναλωτές της ΔΕΗ να φύγουν μαζικά από την επιχείρηση, με αποτέλεσμα  την κατάρρευσή της. Δηλαδή θα κάναμε χειρότερα απ’ ό,τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ! Και προφανώς εάν κατέρρεε η ΔΕΗ, θα κατέρρεε όλος ο κλάδος ενέργειας της χώρας και οι παραγωγοί των ΑΠΕ δεν θα μπορούσαν να πληρωθούν. Διότι ακριβώς λόγω της εξυγίανσης της ΔΕΗ, μπορούν και πληρώνονται σήμερα νωρίτερα.  Επομένως, πέρυσι  δεν υπήρχε άλλη επιλογή από τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ. Την ίδια στιγμή όμως, (σ.σ. με τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ για τα νοικοκυριά) είχαμε προβλέψει αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ στη Μέση Τάση  που εφαρμόστηκε αναδρομικά και από την οποία έχει προκύψει μια «άσπρη τρύπα» στα οικονομικά του  ΕΛΑΠΕ, έτσι ώστε το πρόβλημα σε κάποιο βαθμό να μπορεί να αντισταθμιστεί. Παράλληλα, θα μπορούσαμε από πέρυσι να προχωρήσουμε -εάν υπήρχε ανάγκη- στην ανακατανομή των εσόδων από το Ταμείο Ρύπων – πράγμα που το κάνουμε και τώρα- και στα έσοδα από τις Βεβαιώσεις Παραγωγού καθώς ήδη σχεδιάζαμε αυτή την αλλαγή. Εάν συνυπολογίσετε λοιπόν όλους τους παράγοντες που προανέφερα, θα δείτε ότι θα υπήρχε μια σχεδόν πλήρης κάλυψη του κενού που δημιουργήθηκε από την όποια μείωση του ΕΤΜΕΑΡ»

 

Το έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ και ο κορωνοϊός

«Γιατί επιμένει το θέμα και το έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα 300 εκατομμύρια φέτος; Για τον πάρα πολύ απλό λόγο διότι όταν σχεδιάζαμε κι εμείς και υπόλοιποι στην Ευρώπη τα οικονομικά των αντίστοιχων λογαριασμών δεν είχε προκύψει  η πανδημία του κορωνοϊού. Αυτή επέδρασε παντού αρνητικά διότι περιορίστηκε η ζήτηση και  η κατανάλωση ενέργειας και αντίστοιχα τα έσοδα του Λογαριασμού».

«Αυτό το πρόβλημα έχει προκύψει σε όλη την Ευρώπη», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης. Και συνέχισε -απευθυνόμενος στον ΣΥΡΙΖΑ- «δεν ξέρω αν εσείς έχετε κάποιο μαγικό κουμπί έτσι ώστε εμείς να μην αντιμετωπίζουμε κανένα πρόβλημα, ενώ για παράδειγμα στην Γερμανία, την ισχυρότερη χώρα οικονομικά στην Ευρώπη, υπάρχει τεράστιο πρόβλημα σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα.  Πώς μπορεί λοιπόν να αντιμετωπιστεί το έλλειμμα αυτό το οποίο έχει προκύψει σε όλη την Ευρώπη; Ή με μια επιβάρυνση στους φορολογούμενους – γίνεται στην Γερμανία αυτή την ώρα και σε μεγάλη κλίμακα – ή με μία επιβάρυνση στους καταναλωτές ή με μία επιβάρυνση στους παραγωγούς ΑΠΕ και τους προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος.

Βλέποντας τις τοποθετήσεις σας εσείς δεν θέλετε τίποτα από όλα αυτά. Και μας λέτε συνέχεια για το πρόβλημα που προκαλέσαμε στο ΕΤΜΕΑΡ. Αφού λοιπόν σας ενοχλεί η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ  πείτε να το αυξήσουμε !  Για να πω κι εγώ ότι αφού θα αυξηθεί με εισήγηση της αντιπολίτευσης το ρεύμα, προκειμένου να ενισχυθούν οι ΑΠΕ ! Μια ανάλυση κοινής λογικής αποκαλύπτει τον λαϊκισμό και το απίστευτο θράσος της αντιπολίτευσης.

Εμείς κατανέμουμε ισορροπημένα το βάρος. Και τι λέμε; Λέμε μία επιβάρυνση στους προμηθευτές, εφάπαξ το 2021, διότι πράγματι έχουν κερδίσει από την πτώση της χονδρεμπορικής τιμής, μία επιβάρυνση επίσης 6% ετησίως και μόνο για το 2020 για τους παραγωγούς ΑΠΕ»

«Λύση μακροχρόνια και απόλυτα σταθερή σύμφωνα με τις μελέτες Grant Thornton και AFRY»

Αναλύοντας το σκεπτικό για την εφάπαξ έκτακτη εισφορά 6%  για φέτος στους παραγωγούς ΑΠΕ, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι «Με ποια λογική μπορεί κανείς να υποστηρίξει οι παραγωγοί ΑΠΕ να μην έχουν καμία συμβολή και καμία επιβάρυνση για το έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ; Εμείς λέμε ότι σε αυτή τη συγκυρία με τη κρίση του κορωνοϊού, πέραν των μέτρων που προανέφερα, θεσπίζουμε  6% εφάπαξ εισφορά  για το 2020 στους παραγωγούς ΑΠΕ και 3 λεπτά του ευρώ επιβάρυνση με το πράσινο τέλος στο ντίζελ. Το πράσινο τέλος μπορεί να πηγαίνει στις ΑΠΕ, την ενεργειακή εξοικονόμηση, στην προστασία της φύσης.  Κατά πάσα πιθανότητα δεν θα χρειαστεί  να χρησιμοποιείται για τα επόμενα χρόνια, μετά το 2022 για τις ΑΠΕ. Θα μπορεί καλώς εχόντων των πραγμάτων να χρησιμοποιείται και για τους άλλους σκοπούς που ανέφερα.

Η λύση που δίνουμε είναι για τα οικονομικά του ΕΛΑΠΕ είναι και μακροχρόνια και απόλυτα σταθερή. Το λένε δύο μελέτες. Αυτή που έχει παραγγείλει ο ΔΑΠΕΕΠ στην Grant Thornton αυτή που έχει παραγγείλει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στην AFRΥ, ειδικευμένη σε θέματα ενέργειας εταιρεία του εξωτερικού. Αυτές οι μελέτες δείχνουν ότι τα μέτρα αντέχουν όχι μόνο στο βασικό σενάριο, αλλά και στο δυσμενές σενάριο. Στο σενάριο δηλαδή στο οποίο θα υπάρξει περαιτέρω επιδείνωση της κρίσης.

Αυτό οδηγεί σε 2 συμπεράσματα: Πρώτον ότι τα μέτρα που πήραμε είναι μέτρα υπέρ των ΑΠΕ διότι δεν λύνουν το πρόβλημα για το 2020 και το 2021 μέχρι το 2030. Το δεύτερο συμπέρασμα που θα προκύψει από τη δημοσίευση των μελετών είναι ότι η ρύθμιση που είχαμε προβλέψει για να στηριχθούν οι ΑΠΕ, ότι μπορεί να μεταφερθούν έσοδα στο ΕΤΜΕΑΡ από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας όταν τελειώσει η ηλέκτριση της Κρήτης, μπορεί να μη χρειαστεί να εφαρμοστεί. Επομένως μη σπεύδετε να βγάλετε συμπεράσματα για τους καταναλωτές. Είναι βέβαιο ότι δεν θα επιβαρυνθούν, εκτός αν εφαρμόσουμε τη δική σας πρόταση να αυξήσουμε το ΕΤΜΕΑΡ. Απλώς, με βάση και τις δύο μελέτες προκύπτει ότι αυτή η ρύθμιση μπορεί να είναι περιττή. Και αυτό διότι τα μέτρα που πήραμε ακριβώς για να στείλουμε το μήνυμα της εμπιστοσύνης προς τις αγορές, είναι τέτοια που αντέχουν και σε περαιτέρω επιδείνωση της κρίσης».

«Γιατί φέραμε διαρθρωτικά μέτρα για τις ΑΠΕ»

Περνώντας τέλος στο θέμα των διαρθρωτικών μέτρων για τις ΑΠΕ, ο κ. Χατζηδάκης εξήγησε ότι αυτά αντιμετωπίζουν δυο θέματα: Πρώτον, για να  αντέξει το σύστημα του ηλεκτρισμού της χώρας «που δεν έχει ατελείωτες δυνατότητες. Οι ΑΠΕ είναι μια πολύ ελκυστική επένδυση. Οι παλαιότερες ΑΠΕ έχουν «ταρίφες», εγγυημένες τιμές δηλαδή, με εξαιρετικά ικανοποιητικές προσόδους  κι αυτό είναι που οδηγεί Έλληνες και ξένους επενδυτές, μεγάλους κα μικρούς, να κάνουν ουρά για τις ΑΠΕ. Αλλά δεν υπάρχει κάποιος μαγικός τρόπος να γίνουν γιγαντιαίες επενδύσεις και την ίδια στιγμή να στηρίξεις το σύστημα την επομένη μέρα το πρωί.

Δεύτερον, διότι πρέπει να προσαρμοσθεί η αγορά των ΑΠΕ στις συνολικότερες εξελίξεις της ενεργειακής αγοράς. Δηλαδή, δεν πρέπει οι επενδύσεις αυτές να είναι χρήσιμες μόνο για τους επενδυτές. Άλλο είναι το κέρδος, άλλο είναι το υπερκέρδος και άλλο να πληρώνουν οι καταναλωτές υπέρ τέτοιων επενδύσεων εσαεί. Σε όλη την Ευρώπη υπήρχαν μέτρα όταν έπρεπε να εισαχθούν οι ΑΠΕ. Μέτρα προωθούμενα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με ειδικά τιμολόγια, με ειδικές «ταρίφες», ειδικές ενισχύσεις. Αλλά τα μέτρα αυτά ίσχυαν στην αρχή όταν υπήρχε και μεγαλύτερο κόστος στις ΑΠΕ, και σταδιακά τώρα παντού αποκλιμακώνονται. Με διαγωνισμούς, για να δίνονται οι καλύτερες τιμές στην αγορά ενέργειας και με την ελεύθερη αγορά.

Λοιπόν αυτό κάνουμε. Άλλαξαν οι συνθήκες έπεσε το κόστος και πάμε σε μία σταδιακή προσαρμογή. Δεν πάμε σε μία απότομη απελευθέρωση αύριο το πρωί. Βάζουμε τις βάσεις, σεβόμενοι τα δικαιώματα των παλαιών και αυτά που είχε εγγυηθεί το κράτος, αλλά και την ίδια στιγμή θέτοντας τα θεμέλια προκειμένου να εξυγιανθεί η αγορά και να πέσουν οι τιμές. Διότι δεν μπορεί η αντιπολίτευση από τη μια μεριά να κάνει κριτική για τις τιμές του ρεύματος και από την άλλη πλευρά να εισηγείται μέτρα που αυξάνουν τις τιμές του ρεύματος για το μέσο άνθρωπο που μας βλέπει αυτή την ώρα. Είναι η χειρότερη υποκρισία !»

Αναφερόμενους στους επενδυτές των ΑΠΕ, ότι «το περίσσιο χαλάει το ίσιο». Εάν κανείς υπερβεί κάποια μέτρα, οδηγείται η αγορά σε στρεβλώσεις σας και αυτές που έχουμε ξεκινήσει να αντιμετωπίζουμε αυτή την ώρα και υπονομεύεται και το ίδιο το αφήγημα των ΑΠΕ. Διότι είναι ένα αφήγημα που όλοι πρέπει να το στηρίξουμε και εμείς ως κυβέρνηση το στηρίζουμε και έχουμε προχωρήσει σε απλοποιήσεις, θα προχωρήσουμε και σε άλλες απλοποιήσεις, θα φέρουμε ρυθμίσεις για τις υβριδικές και τις καινοτόμες ΑΠΕ. Αυτό είναι το μέλλον. Αλλά το μέλλον πρέπει να το χτίσουμε σε γερές βάσεις.

Άρα πάμε σε μια σταδιακή μετάβαση από την απόλυτη προστασία και τις «ταρίφες», το εγγυημένο εισόδημα δηλαδή, στην ελεύθερη αγορά. Έτσι ώστε να περιορισθεί η επίπτωση στους καταναλωτές, που κάποιος πρέπει να τους νοιαστεί, είναι δέκα εκατομμύρια Έλληνες. Εδώ είμαστε για τους πολλούς διότι κάποιος πρέπει να τους κοιτάξει και αυτούς. Και επίσης να συμβάλλουν οι ΑΠΕ ουσιαστικά τελικά, στην πτώση των τιμών της ενέργειας. Τι κάνουμε λοιπόν; Λέμε ότι θα πάμε σε διαγωνισμούς των 350 MW για να υπάρχει πραγματικός ανταγωνισμός σε όλους αυτούς που θα θέλουν να συνδεθούν, ώστε με τον ανταγωνισμό να πέσουν οι τιμές. Είναι κακό να θέλει μια κυβέρνηση να ρίξει τις τιμές της ενέργειας και του ρεύματος; Συγγνώμη αν προσπαθούμε να ρίξουμε τις τιμές και να αντιμετωπίσουμε ένα λαϊκό πρόβλημα  να απολογηθούμε σε όλους σας.

Προτείνουμε μέτρα για τις ενεργειακές κοινότητες για να εξορθολογιστεί ο θεσμός διότι είναι σε λάθος βάση.  Ναι, βεβαίως είμαστε υπέρ των Ενεργειακών Κοινοτήτων γιατί δίνουν τη δυνατότητα στον πολύ κόσμο να συμμετέχουν σε έργα ΑΠΕ.  Εσείς όμως έχετε φτιάξει ένα καθεστώς με βάση το οποίο έχουμε Ενεργειακές Κοινότητες που μπορούν να δεσμεύσουν ισχύ έως 18 ΜW. Κάθε Μεγαβάτ αντιστοιχεί σε επένδυση ύψους 0,5 εκατ. ευρώ, επομένως 18 MW αντιστοιχούν σε 9 εκατ. ευρώ. Πόσοι φτωχοί χρειάζεται να μαζευτούν για να κάνουν επένδυση 9 εκατ. ευρώ; Θέλετε να υποστηρίξετε τους φτωχούς και λέτε για 18 MW και 9 εκατ. ευρώ; Γι’ αυτό κατεβάζουμε τα όρια ισχύος. Προσπαθούμε να τελειώσουμε με τα τεχνάσματα διότι οι Ενεργειακές Κοινότητες έχουν προτεραιότητα σύνδεσης στο σύστημα, μαζεύονται μερικοί καπάτσοι, κάνουν μια τέτοια ένωση εκμεταλλευόμενοι τη ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ, περνάνε στη σειρά τους άλλους και συνδέονται πρώτοι. Αυτό να κρατήσουμε ; Είναι δίκαιο και προοδευτικό ;

Επίσης, φέρνουμε ρυθμίσεις με όλους τους περιορισμούς που θέτουμε έτσι ώστε να υπάρξει ελεύθερος ηλεκτρικός χώρος για ανταγωνισμό στην ελεύθερη αγορά, για να μπορέσουν τελικά οι ΑΠΕ να ξεκινήσουν να λειτουργούν ανταγωνιστικά όπως και πολλοί άλλοι τομείς της οικονομίας. Πάμε σταδιακά, αλλά δεν μπορούμε να ξεχάσουμε αυτόν τον στόχο. Και να μην ξεχνάμε επίσης ότι λόγω της προνομιακής της θέσης στον χάρτη τόσο για την αιολική, όσο και για την ηλιακή ενέργεια  η Ελλάδα μπορεί και να παράγει και να εξάγει σε πολύ μεγάλες ποσότητες ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ, αρκεί να είμαστε ανταγωνιστικοί ! Δεν πρόκειται να εξάγουμε αν είμαστε πανάκριβοι, ούτε θα αντέξουν οι καταναλωτές επί μακρόν το βάρος Ειδικών Λογαριασμών ακριβώς επειδή υπάρχουν όλες αυτές οι ταρίφες.

Συμπερασματικά η ρύθμιση για τις ΑΠΕ είναι ζυγισμένη γιατί δεν πάει σε απότομες κινήσεις, αλλά παρεμβαίνει στα προβληματικά σημεία. Βλέπει θετικά τις ΑΠΕ και το συμφέρον του κλάδου αλλά εντός κάποιων ορίων και δίνει λύση στο πρόβλημα (της ταμειακής στήριξης) σε βάθος 10ετίας. Από την άλλη πλευρά, είναι μια ρύθμιση που βλέπει συνολικά το πεδίο της ενέργειας, αλλά και το συμφέρον της αγοράς και των καταναλωτών που δικαιούνται να έχουν καλύτερες τιμές ενέργειας  στην Ελλάδα.

Είμαστε περήφανοι γι’ αυτή την παρέμβασή μας, στην οποία εσείς είστε απέναντι. Εσείς συνεχίζετε την δημαγωγική σας αντιπολίτευση. Και εις ανώτερα !

Οκτ 26

Ο ΣΥΡΙΖΑ ασχολείται με τα υπαρξιακά του προβλήματα, εμείς με τα μεγάλα προβλήματα του τόπου - Bασικά σημεία ομιλίας στην τριήμερη συζήτηση στη Βουλή για την πρόταση μομφής κατά του υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα

«Η πρόταση μομφής του ΣΥΡΙΖΑ (κατά του υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα και του νομοσχεδίου που αναμορφώνει τον πτωχευτικό κώδικα) δείχνει ότι ενώ η χώρα έχει μπροστά της μια σειρά από προκλήσεις, ο ΣΥΡΙΖΑ ασχολείται με το υπαρξιακό του πρόβλημα και ασκεί άστοχη και άγαρμπη αντιπολίτευση, υπογραμμίζοντας την αγωνία του επειδή έχει μείνει πίσω στις δημοσκοπήσεις». Αυτό τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης στην ομιλία του στη Βουλή. Ο ίδιος υπενθύμισε ότι ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ έλεγε «Κανένα σπίτι σε χέρια τραπεζίτη», ως κυβέρνηση θέσπισε τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, αύξησε συνολικά τους πλειστηριασμούς κατά 186% την περίοδο 2017-2018 και το 2019 ψήφισε τον νόμο 4592/2019 που καταργούσε την προστασία της πρώτης κατοικίας και έφερε σε αδιέξοδο εκατοντάδες χιλιάδες «κόκκινους» δανειολήπτες. «Επομένως είναι σαν να κάνετε πρόταση μομφής στους εαυτούς σας, στους κ.κ. Τσακαλώτο και Δραγασάκη και τους συναρμόδιους υπουργούς που έφεραν το νόμο του 2019 !»

«Την ώρα που όλη Ελλάδα ασχολείται με τον κορωνοϊό και με τις προκλήσεις της Τουρκίας, εσείς καταθέτετε μια πρόταση μομφής που δεν αφορά κάποιο υποτιθέμενο πολιτικό σκάνδαλο ή μια εξωθεσμική πολιτική συμπεριφορά.  Αφορά ένα νομοσχέδιο, το οποίο κάθε υπουργός είχε δικαίωμα να καταθέσει και είναι σε απόλυτη αρμονία με το προεκλογικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας ! Θα  μπορούσε κάποιος να πει ότι σε έναν βαθμό αυτή η πρόταση μομφής είναι εναντίον του ελληνικού λαού που ψήφισε τη Νέα Δημοκρατία η οποία καταθέτει νόμους σύμφωνους με τις προεκλογικές της δεσμεύσεις. Εκεί οδηγούν τα πολιτικά αδιέξοδα του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος στο συγκεκριμένο θέμα θυμίζει τον δολοφόνο που επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης.  

Συνέχισε εξηγώντας  ότι «Ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει πρόταση μομφής στον κ. Σταϊκούρα παρότι προβλέπει με το νομοσχέδιο του Υπ. Οικονομικών αντιμετώπιση με τον εξωδικαστικό μηχανισμό του ζητήματος των κόκκινων δανείων, με αποπληρωμή έως και 240 μηνιαίες δόσεις. Δίνει επίσης στον οφειλέτη δυνατότητα για μια δεύτερη ευκαιρία μέσω πτώχευσης -αν δηλαδή δεν καταφέρει να εξοφλήσει ο οφειλέτης-  και τον απαλλάσσει από όλες τις οφειλές, ώστε να κάνει άμεσα μια νέα αρχή.

Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι το κόμμα που ενώ μιλούσε για «Σεισάχθεια» το 2014 και επαναλάμβανε το σύνθημα  «Κανένα σπίτι σε χέρια τραπεζίτη», στη συνέχεια –μετά από ένα νόμο που έφερε το 2016- προχώρησε στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς  και παράλληλα πολλαπλασίασε τους πλειστηριασμούς σε σχέση με το παρελθόν. Μόνο σε ένα έτος, μεταξύ του 2017 και του 2018, παρατηρήθηκε αύξηση 185,7% σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ που το Φεβρουάριο του 2019 με το νόμο 4592/2019 καταργούσε την προστασία της πρώτης κατοικίας.  Μάλλον έπαθε πολιτική αμνησία και ξέχασε τι έκανε μέχρι το 2019, όταν έφτιαξε έναν νόμο που:

-Απέκλειε όσους είχαν «κόκκινο δάνειο» μετά την 31η Δεκεμβρίου 2018

-Απέκλειε όσους δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στα πολλαπλά κριτήρια επιλεξιμότητας που έβαζε και στα δικαιολογητικά που απαιτούσε να προσκομίσουν

-Είχε διάρκεια μόλις 6 μηνών και περιοριζόταν μόνον στη ρύθμιση δανείων πρώτης κατοικίας, χωρίς καμία απολύτως λύση για όλα τα υπόλοιπα ζητήματα των νοικοκυριών

Το αποτέλεσμα ήταν ότι από τους εκατοντάδες χιλιάδες κόκκινους δανειολήπτες, μόνον 90.000 κατόρθωσαν να περάσουν από τη στενωπό του νόμου ΣΥΡΙΖΑ.

Με τη συζήτηση αυτή, μας δίνετε τη δυνατότητα να υπενθυμίσουμε τα έργα και ημέρες του ΣΥΡΙΖΑ που καταδικάστηκαν από τον ελληνικό λαό τον Ιούλιο του 2019. Αυτό προφανώς δεν σας οδήγησε να κάνετε την αυτοκριτική σας, αλλά συνεχίζετε με την ίδια αλαζονική και εισαγγελική προσέγγιση να κάνετε  άγαρμπη κριτική !» είπε ο κ. Χατζηδάκης.

Ο ίδιος έκανε στη συνέχεια έναν σύντομο απολογισμό του έργου που έχει επιτευχθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τους τελευταίους 15 μήνες. Όπως ανέφερε:

«Αποτρέψαμε τη χρεωκοπία της ΔΕΗ και θέσαμε τις βάσεις για μια νέα, δυναμική πορεία της εταιρείας.  Δίνουμε λύση στο πρόβλημα της ΛΑΡΚΟ ύστερα από 35 χρόνια. Υιοθετήσαμε ένα εμπροσθοβαρές σχέδιο απολιγνιτοποίησης της εγχώριας ηλεκτροπαραγωγής. Επιταχύνουμε τα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών. Αυτά είναι πράσινα έργα όπως άλλωστε και ο νέος νόμος για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, ο εκσυγχρονισμός της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, η απλοποίηση της αδειοδότησης των ΑΠΕ.

Πρόσφατα ψηφίσαμε τον νόμο για τον περιορισμό των πλαστικών μιας χρήσης και παράλληλα καταθέσαμε το Εθνικό Σχέδιο για τη Διαχείριση των Αποβλήτων έως το 2030, που εναρμονίζει το θεσμικό πλαίσιο της Ελλάδας με τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές.

Επιταχύναμε τις διαδικασίες κτηματογράφησης και αντιμετωπίσαμε επείγοντα πολεοδομικά ζητήματα όπως το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για το Μάτι, τη ανάπλαση της ΔΕΘ και το ύψος των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη.

Παράλληλα, προωθήσαμε και στηρίξαμε μεγάλα διεθνή έργα ενεργειακού ενδιαφέροντος, όπως ο Διασυνδετικός Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), ο πλωτός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη (FSRU) και ο αγωγός  φυσικού αερίου East Med, για τον οποίο υπογράψαμε Διακυβερνητική Συμφωνία  με Κύπρο και Ισραήλ

Μετά από 15 μήνες στους οποίους έγιναν αυτά που περιέγραψα σε τίτλους συνεχίζουμε, με βάση τον προγραμματισμό μας :

-Προωθούμε επτά μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα της ενέργειας: ΔΕΠΑ Υποδομών, ΔΕΠΑ Εμπορίας, ΛΑΡΚΟ, ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ, Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Καβάλας και ΕΛΠΕ

-Εκσυγχρονίζουμε την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με την εφαρμογή του Target Model που ξεκινά την 1η Νοεμβρίου. Είμαστε η μόνη χώρα στην ΕΕ που δεν το έχει ακόμα εφαρμόσει και ο ΣΥΡΙΖΑ φέρει ευθύνη γι’ αυτό

-Εφαρμόζουμε το πρόγραμμα «Εξοικονομώ – Αυτονομώ», το μεγαλύτερο πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης που έχει γίνει ποτέ στη χώρα με προϋπολογισμό 850 εκατ. ευρώ

-Προωθούμε νομοσχέδιο για τη διαχείριση των αποβλήτων, με προσαρμογή στην Ευρωπαϊκή Νομοθεσία

-Δρομολογούμε τη δημιουργία 17 νέων Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων σε όλη τη χώρα. Τόσες  θα είναι οι δημοπρατήσεις έως το τέλος του έτους, ενώ από συστάσεως ελληνικού κράτους λειτουργούν μόνο 6

-Καταθέτουμε σύντομα στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας. Μια μεγάλη μεταρρύθμιση που επιδιώκει αφενός να προστατεύσει την περιουσία των ανθρώπων, αφετέρου το περιβάλλον. Και μέσα από την προστασία του περιβάλλοντος δίνει ακόμα μεγαλύτερη προστασία στην περιουσία

-Υλοποιούμε το μεγάλο πρόγραμμα για εκπόνηση Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων σε όλη την Ελλάδα για να δώσουμε τέλος στην άναρχη δόμηση.

Πολλές από τις δράσεις αυτές θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, για το οποίο το ΥΠΕΝ έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού του αντιστοιχεί το 37% των πόρων.

Θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ γιατί με την πρόταση μομφής αναδεικνύετε όχι μόνο τα εσωκομματικά σας προβλήματα, αλλά  και τις διαφορές ανάμεσα στα δυο κόμματα, το ΣΥΡΙΖΑ και τη ΝΔ. Είστε ένα κόμμα που λέγατε άλλα μέχρι το 2015, άλλα από το 2015 έως το 2019 και άλλα από τις εκλογές του 2019 και μετά. Εμείς από την άλλη  έχουμε μείνει σταθεροί σε μια γραμμή υπευθυνότητας, μια γραμμή ευρωπαϊκή, μια γραμμή που είναι η μόνη που μπορεί να δώσει λύση στα προβλήματα της χώρας. Μείνετε με τα εσωκομματικά σας προβλήματα, εμείς θα ασχοληθούμε με τις μεγάλες προκλήσεις της Ελλάδας», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.