Δεκ 14

Ομιλία στη συζήτηση για την κύρωση του προϋπολογισμού για το έτος 2021

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 

Ολοκληρώνεται σε λίγες μέρες η δυσκολότερη ίσως χρονιά των τελευταίων ετών. Που μας έφερε αντιμέτωπους με 4 μεγάλες προκλήσεις: το μεταναστευτικό, την όξυνση των προβλημάτων με την Τουρκία, τη μάστιγα του κορωνοϊού και την ύφεση που προκάλεσε αυτή η μεγάλη κρίση.  

Η κυβέρνηση αντιμετώπισε έγκαιρα και με διαχειριστική επάρκεια αυτές τις προκλήσεις. Προκλήσεις απέναντι στις οποίες θα δώσουμε μάχη και το 2021.Πρέπει όμως να δώσουμε και τη μάχη για την ανάπτυξη! Aυτή τη διττή προσπάθεια αποτυπώνει ο προϋπολογισμός. Είναι το πλαίσιο στο οποίο κινούμαστε και εμείς στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Όπου υλοποιήσαμε ή δρομολογήσαμε -παρά τις δυσκολίες- σημαντικές μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις: τη μεγάλη μεταρρύθμιση της χωροταξίας και της πολεοδομίας με στόχο την ανάπτυξη με πράσινο χρώμα, με το νόμο που πρόσφατα ψηφίστηκε. Την ψήφιση νωρίτερα του περιβαλλοντικού νόμου με τη ριζική απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειών για τις οποίες θα απαιτούνται μόλις 100-150 ημέρες, αντί για 6-8 χρόνια. Το νόμο για την ηλεκτροκίνηση. Την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. 

Και δύο ακόμα παρεμβάσεις μας τις οποίες θέλω να σημειώσω: Την ιστορική δέσμευση για την απολιγνιτοποίηση της χώρας. Μία προσπάθεια η οποία βασίζεται στο Μasterplan της οικονομικά και κοινωνικά δίκαιης μετάβασης της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης. Για να περάσουμε σε μία νέα εποχή με στήριξη της απασχόλησης! Θα αντλήσουμε για αυτό χρηματοδότηση άνω των 5 δισεκατομμυρίων από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Ενώ οι 16 πιο εμβληματικές επενδύσεις που έχουν προταθεί ξεπερνούν σε αξία τα 3,5 δισεκατομμύρια.

Η δεύτερη παρέμβαση που σημειώνω είναι η διάσωση και ο εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ: Με τα έκτακτα μέτρα που πήραμε πέρυσι η μεγαλύτερη ελληνική επιχείρηση απέφυγε τη χρεοκοπία. Με το νόμο 4643 που ψηφίσαμε τέθηκαν οι βάσεις για τον εκσυγχρονισμό της. Η προσπάθεια συνεχίζεται κάθε μέρα και η ΔΕΗ γίνεται περισσότερο υγιής, περισσότερο πράσινη, περισσότερο σύγχρονη. Όλα αυτά αποτυπώνονται τόσο στις πιστοληπτικές αξιολογήσεις των διεθνών οίκων όσο και στην πορεία της μετοχής της! Η ΔΕΗ σήμερα είναι μια άλλη ΔΕΗ. Και αυτό πρέπει σίγουρα να πιστωθεί τόσο στη διοίκησή της όσο και στην κυβέρνηση.

Αυτές ήταν ορισμένες μόνο από τις παρεμβάσεις που προωθήσαμε ως σήμερα. Στην ίδια κατεύθυνση, συνεχίζουμε και το 2021, έχοντας μπροστά μας ως Υπουργείο τρεις μεγάλες προκλήσεις:

  • Την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων,
  • το θεσμικό πλαίσιο αλλά και την εφαρμογή του ήδη ψηφισθέντος θεσμικού πλαισίου και
  • την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης.

Τρεις προκλήσεις που είμαστε αποφασισμένοι να μετατρέψουμε σε καταλύτες επιτυχίας! 

Πρώτη πρόκληση οι ιδιωτικοποιήσεις, από τις οποίες επιλέγω τις εξής:  ΛΑΡΚΟ: Ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες η ιδιωτικοποίηση της, δίνοντας λύση σε ένα πρόβλημα 35 ετών. Βρίσκεται σε εξέλιξη η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ενώ ξεκινά το προσεχές διάστημα και η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ. Μια ιδιωτικοποίηση που θα είναι σημαντική ένεση ρευστότητας για τη ΔΕΗ. Μια ιδιωτικοποίηση για την οποία προαναγγέλλω από σήμερα πως υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον! 

Επόμενη πρόκληση το θεσμικό πλαίσιο αλλά και η εφαρμογή του ήδη ψηφισθέντος θεσμικού πλαισίου.

Το πρώτο πεδίο αφορά τη μεταρρύθμιση της αγοράς ενέργειας. Υιοθετούμε την Οδηγία 944 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ηλεκτρική ενέργεια, που θέτει τα θεμέλια έτσι ώστε ο καταναλωτής να γίνει και παραγωγός ενέργειας. Προωθούμε γρήγορα το πρόγραμμα για τους έξυπνους μετρητές του ΔΕΔΔΗΕ που θα συμβάλλουν στην εξοικονόμηση ενέργειας. Συνεχίζουμε τις δράσεις για την ενεργειακή φτώχεια με το βλέμμα στους ευάλωτους, και συνεχίζουμε με αποφασιστικότητα την ορθή εφαρμογή του target model που, μαζί με τις διεθνείς συνδέσεις της χώρας, θα ενισχύσει τελικά τον ανταγωνισμό προς όφελος των καταναλωτών! Ξεκαθαρίζω και από αυτό εδώ το βήμα προς κάθε κατεύθυνση: Παιχνίδια με την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας δεν θα γίνουν ανεκτά από καμία πλευρά! Τελεία και παύλα! 

Δεύτερο πεδίο η προώθηση της πράσινης ενέργειας. Απλοποιούμε περαιτέρω την αδειοδότηση των ΑΠΕ σε σχέση με τις άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας. Αλλά αναπτύσσουμε και το πλαίσιο για καινοτόμες τεχνολογίες (θαλάσσια αιολικά πάρκα και υδρογόνο), ώστε να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο τις δυνατότητες της χώρας. Υιοθετούμε τη σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία για τις ΑΠΕ. Και σημειώνω εδώ ότι το ενδιαφέρον για επενδύσεις στις ΑΠΕ είναι τεράστιο και συνεχίζεται αδιάπτωτο μετά τις τελευταίες παρεμβάσεις της κυβέρνησης.

Τρίτο πεδίο οι δασικοί χάρτες. Ολοκληρώνουμε την ανάρτηση τους στις αρχές του 2021 και κυρώνουμε το μεγαλύτερο μέρος τους ως το τέλος της χρονιάς. Ώστε να έχουμε πλήρεις και αξιόπιστους δασικούς χάρτες, όχι σε 27 χρόνια σύμφωνα με τη μέθοδο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά μόλις σε δύο!

Τέταρτο πεδίο το Κτηματολόγιο. Έως το τέλος του 2021 θα έχουμε: Λειτουργούν, όπως λέγεται, Κτηματολόγιο στο 37% των συνολικών δικαιωμάτων, ενώ θα βρισκόμαστε, στη φάση της ανάρτησης/προανάρτησης στο 40% των δικαιωμάτων. Στη φάση της εξέτασης ενστάσεων στο 16% των δικαιωμάτων και στη φάση συλλογής δηλώσεων μόνο στο 7% των δικαιωμάτων. Υπάρχει πλέον ορατή πρόοδος.

Πέμπτο πεδίο η διαχείριση των απορριμμάτων. Αναπτύσσουμε σύγχρονες μονάδες διαχείρισης αποβλήτων σε όλη τη χώρα. Ώστε να μειωθεί δραστικά το ποσοστό ταφής και να αυξηθεί κατακόρυφα η ανακύκλωση. Το επόμενο διάστημα λοιπόν δημοπρατούμε ή συμβασιοποιούμε 20 περίπου μονάδες. Αλλά φέρνουμε προς ψήφιση στις αρχές του 2021 και το νόμο που αλλάζει τα πάντα στην ανακύκλωση με τον οποίο καθιερώνουμε παντού τα τέσσερα ρεύματα συλλογής και θέτουμε τις βάσεις για την αρχή «πληρώνω όσο πετάω». Έτσι ώστε αυτοί που παράγουν λιγότερα σκουπίδια και ανακυκλώνουν, να επιβραβεύονται και να πληρώνουν λιγότερο.

Έκτο πεδίο η χωροταξία και πολεοδομία. Περνάμε στην εφαρμογή του νέου νόμου. Βάζουμε άμεσα μπροστά ένα τεράστιο πρόγραμμα εκπόνησης Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, ξεκινώντας από τις νησιωτικές και τουριστικές περιοχές. Δημιουργούμε την Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης, για να αντιμετωπιστούν οι απαράδεκτες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στο τοπικό επίπεδο. Ενεργοποιούνται οι προβλέψεις του νόμου για πιο σύγχρονο και φιλικό στους επενδυτές καθεστώς χρήσεων γης. Και κλείνουν οριστικά μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα, όπως το Σχέδιο για το Μάτι, το Προεδρικό Διάταγμα του Υμηττού κ.λπ. Και με αυτό περνάω στην τρίτη μεγάλη πρόκληση που είναι όπως ανέφερα το Ταμείο Ανάκαμψης. Θα είναι βασικός μας σύμμαχός. Καθώς πάνω από το 37% των πόρων που θα λάβουμε αφορούν πράσινες δράσεις.

Ξεχωρίζω τρεις από αυτές:

Ενεργειακή εξοικονόμηση

Θα χρηματοδοτηθεί με περισσότερα κονδύλια από ποτέ! Μόλις την Παρασκευή ξεκίνησε το νέο «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», με πόρους 900 εκατ. ευρώ και πολύ μεγαλύτερο εύρος καινοτόμων παρεμβάσεων.

Θα ακολουθήσουν ακόμη μεγαλύτερα προγράμματα καθώς επιδιώκουμε να αντλήσουμε 3 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης μέχρι το 2023. Για αυτούς που μένουν απέξω θέλω να πω, ότι του χρόνου τέτοιο καιρό θα «τρέχει» ένα αντίστοιχο πρόγραμμα. Το ίδιο και το 2022. Το ίδιο και το 2023! Στόχος μας να επωφεληθούν έως και 5 φορές περισσότερα νοικοκυριά από όσα επωφελήθηκαν με όλα τα προηγούμενα προγράμματα!

Προστατευόμενες περιοχές Natura

Πέρα από τη συγκρότηση και λειτουργία του ΟΦΥΠΕΚΑ, την εκπόνηση ειδικών περιβαλλοντικών μελετών και σχεδίων διαχείρισης, αιτούμαστε 160 εκατομμύρια συνολικά από το Ταμείο Ανάκαμψης για την προστασία και την ανάδειξη της βιοποικιλότητας! Με δράσεις όπως η αναβάθμιση των υποδομών των Natura και η ενίσχυση του οικοτουρισμού. Είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα για τις Natura που έγινε ποτέ στη χώρα! Και κλείνω με μία δράση την οποία έχω πολύ κοντά στην καρδιά μου.

Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων

Η χώρα έχει μείνει τραγικά πίσω στις αναδασώσεις για αυτό έχουμε αιτηθεί 310 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στοχεύουμε στην αναδάσωση 500 χιλιάδων στρεμμάτων με την φύτευση 30 εκατομμυρίων δενδρυλλίων ελληνικής παραγωγής. Η δράση θα συμπληρωθεί με ένα ακόμα μεγαλύτερο ποσό από το νέο ΕΣΠΑ. Αφορά το φυσικό μας περιβάλλον. Που είναι ο μεγαλύτερός μας πλούτος. Που έχουμε υποχρέωση να τον παραδώσουμε σε καλύτερη κατάσταση στα παιδιά μας! Προχωρούμε λοιπόν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε μία σειρά από αλλαγές και παρεμβάσεις που στόχο έχουν, φυσικά την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά παράλληλα την κινητροδότηση της πράσινης, της βιώσιμης ανάπτυξης!

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 

O τόπος αυτός έχει δοκιμαστεί επί μια τουλάχιστον δεκαετία από το λαϊκισμό και τις ακρότητες. Και ο ΣΥΡΙΖΑ- αυτό δείχνουν οι τοποθετήσεις των συναδέλφων- δεν έχει μάθει ακόμα από τα λάθη του. Αλλά συνεχίζει να πολιτεύεται με ανευθυνότητα, με επιθετικότητα και με εμπάθεια, προτείνοντας φυσικά λύσεις μαγικές. Μετά όμως από μία δεκαετή ταλαιπωρία οι Έλληνες δεν εξαπατώνται τόσο εύκολα.

Γνωρίζουν ότι, αν θέλουμε να ξορκίσουμε στην πράξη την προηγούμενη δεκαετία, αν θέλουμε να ξορκίσουμε παράλληλα την πολυεπίπεδη κρίση του 2020 και να σπάσουμε το ρόδι μπαίνοντας στο 2021, αυτό δεν θα το κάνουμε με μάγια και ευχολόγια! Θα το κάνουμε μόνο αν επιμείνουμε στην πορεία που ξεκίνησε με την πολιτική αλλαγή του 2019. Αν επιμείνουμε στο σχέδιο, στη δουλειά, στη σοβαρότητα. Αν επιμείνουμε στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων και της ευρωπαϊκής προοπτικής! Είναι στο χέρι μας!

Είναι στο χέρι μας να μετατρέψουμε αυτή την ιστορική κρίση σε ιστορική ευκαιρία! Να οδηγήσουμε τη χώρα εκεί που μετά από τόσα χρόνια ταλαιπωρίας της αξίζει. Μία χώρα για την οποία θα είμαστε περήφανοι! Μια χώρα την οποία, με ικανοποίηση για την προσπάθεια που κάναμε, θα την περάσουμε στα παιδιά μας. Αυτό το στόχο υπηρετεί αυτός ο προϋπολογισμός. Αυτό ακριβώς είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε!

Σας ευχαριστώ.

Δεκ 4

Δίνουμε λύση για τις ΑΠΕ που είναι δίκαιη για όλους με ορίζοντα το 2030 Βασικά σημεία ομιλίας κατά την τοποθέτηση στη Βουλή για την «ενεργειακή τροπολογία» του πολεοδομικού-χωροταξικού νομοσχεδίου

«Η ρύθμιση της κυβέρνησης για τις ΑΠΕ είναι ζυγισμένη, δίνει λύση απόλυτα σταθερή στο θέμα της ταμειακής στήριξης του κλάδου έως και το 2030 –κάτι που επιβεβαιώνεται ξεκάθαρα από δυο επιστημονικές μελέτες ξένων οίκων- και είναι προς το συμφέρον του ίδιου του κλάδου των ΑΠΕ, της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και των καταναλωτών που δικαιούνται να προσβλέπουν σε χαμηλότερες τιμές ρεύματος». Το μήνυμα αυτό έστειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης στην τοποθέτησή του για την «ενεργειακή» τροπολογία που κατατέθηκε χθες στο νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας, κατά την δεύτερη ημέρα συζήτησης του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής. Καταλόγισε δε στην αντιπολίτευση δημαγωγία και υποκρισία, καθώς, όπως είπε, «Δεν μπορείτε να ασκείτε κριτική για τις τιμές του ρεύματος και ταυτόχρονα να εισηγείστε μέτρα που αυξάνουν ακόμα περισσότερο το κόστος για τον μέσο άνθρωπο!»

Ακολουθούν τα κύρια σημεία της ομιλίας του Κ. Χατζηδάκη:

Για τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ το 2019 και την επίπτωσή της στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ)

Απαντώντας στις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ ότι το έλλειμμα στον Ειδικό Λογαριασμό των ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) προκλήθηκε από τη μείωση του Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπής Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) το 2019 ο κ. Χατζηδάκης εξήγησε ότι «αν δεν το μειώναμε πέρυσι, στην πραγματικότητα δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί η εξυγίανση της ΔΕΗ. Διότι καθώς θα έπρεπε κανείς να αυξήσει τα έσοδα της ΔΕΗ -πράγμα που δεν κρύψαμε- αν την ίδια στιγμή αυξάναμε και το ΕΤΜΕΑΡ, θα ήταν σαν να λέγαμε στους καταναλωτές της ΔΕΗ να φύγουν μαζικά από την επιχείρηση, με αποτέλεσμα  την κατάρρευσή της. Δηλαδή θα κάναμε χειρότερα απ’ ό,τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ! Και προφανώς εάν κατέρρεε η ΔΕΗ, θα κατέρρεε όλος ο κλάδος ενέργειας της χώρας και οι παραγωγοί των ΑΠΕ δεν θα μπορούσαν να πληρωθούν. Διότι ακριβώς λόγω της εξυγίανσης της ΔΕΗ, μπορούν και πληρώνονται σήμερα νωρίτερα.  Επομένως, πέρυσι  δεν υπήρχε άλλη επιλογή από τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ. Την ίδια στιγμή όμως, (σ.σ. με τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ για τα νοικοκυριά) είχαμε προβλέψει αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ στη Μέση Τάση  που εφαρμόστηκε αναδρομικά και από την οποία έχει προκύψει μια «άσπρη τρύπα» στα οικονομικά του  ΕΛΑΠΕ, έτσι ώστε το πρόβλημα σε κάποιο βαθμό να μπορεί να αντισταθμιστεί. Παράλληλα, θα μπορούσαμε από πέρυσι να προχωρήσουμε -εάν υπήρχε ανάγκη- στην ανακατανομή των εσόδων από το Ταμείο Ρύπων – πράγμα που το κάνουμε και τώρα- και στα έσοδα από τις Βεβαιώσεις Παραγωγού καθώς ήδη σχεδιάζαμε αυτή την αλλαγή. Εάν συνυπολογίσετε λοιπόν όλους τους παράγοντες που προανέφερα, θα δείτε ότι θα υπήρχε μια σχεδόν πλήρης κάλυψη του κενού που δημιουργήθηκε από την όποια μείωση του ΕΤΜΕΑΡ»

 

Το έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ και ο κορωνοϊός

«Γιατί επιμένει το θέμα και το έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα 300 εκατομμύρια φέτος; Για τον πάρα πολύ απλό λόγο διότι όταν σχεδιάζαμε κι εμείς και υπόλοιποι στην Ευρώπη τα οικονομικά των αντίστοιχων λογαριασμών δεν είχε προκύψει  η πανδημία του κορωνοϊού. Αυτή επέδρασε παντού αρνητικά διότι περιορίστηκε η ζήτηση και  η κατανάλωση ενέργειας και αντίστοιχα τα έσοδα του Λογαριασμού».

«Αυτό το πρόβλημα έχει προκύψει σε όλη την Ευρώπη», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης. Και συνέχισε -απευθυνόμενος στον ΣΥΡΙΖΑ- «δεν ξέρω αν εσείς έχετε κάποιο μαγικό κουμπί έτσι ώστε εμείς να μην αντιμετωπίζουμε κανένα πρόβλημα, ενώ για παράδειγμα στην Γερμανία, την ισχυρότερη χώρα οικονομικά στην Ευρώπη, υπάρχει τεράστιο πρόβλημα σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα.  Πώς μπορεί λοιπόν να αντιμετωπιστεί το έλλειμμα αυτό το οποίο έχει προκύψει σε όλη την Ευρώπη; Ή με μια επιβάρυνση στους φορολογούμενους – γίνεται στην Γερμανία αυτή την ώρα και σε μεγάλη κλίμακα – ή με μία επιβάρυνση στους καταναλωτές ή με μία επιβάρυνση στους παραγωγούς ΑΠΕ και τους προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος.

Βλέποντας τις τοποθετήσεις σας εσείς δεν θέλετε τίποτα από όλα αυτά. Και μας λέτε συνέχεια για το πρόβλημα που προκαλέσαμε στο ΕΤΜΕΑΡ. Αφού λοιπόν σας ενοχλεί η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ  πείτε να το αυξήσουμε !  Για να πω κι εγώ ότι αφού θα αυξηθεί με εισήγηση της αντιπολίτευσης το ρεύμα, προκειμένου να ενισχυθούν οι ΑΠΕ ! Μια ανάλυση κοινής λογικής αποκαλύπτει τον λαϊκισμό και το απίστευτο θράσος της αντιπολίτευσης.

Εμείς κατανέμουμε ισορροπημένα το βάρος. Και τι λέμε; Λέμε μία επιβάρυνση στους προμηθευτές, εφάπαξ το 2021, διότι πράγματι έχουν κερδίσει από την πτώση της χονδρεμπορικής τιμής, μία επιβάρυνση επίσης 6% ετησίως και μόνο για το 2020 για τους παραγωγούς ΑΠΕ»

«Λύση μακροχρόνια και απόλυτα σταθερή σύμφωνα με τις μελέτες Grant Thornton και AFRY»

Αναλύοντας το σκεπτικό για την εφάπαξ έκτακτη εισφορά 6%  για φέτος στους παραγωγούς ΑΠΕ, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι «Με ποια λογική μπορεί κανείς να υποστηρίξει οι παραγωγοί ΑΠΕ να μην έχουν καμία συμβολή και καμία επιβάρυνση για το έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ; Εμείς λέμε ότι σε αυτή τη συγκυρία με τη κρίση του κορωνοϊού, πέραν των μέτρων που προανέφερα, θεσπίζουμε  6% εφάπαξ εισφορά  για το 2020 στους παραγωγούς ΑΠΕ και 3 λεπτά του ευρώ επιβάρυνση με το πράσινο τέλος στο ντίζελ. Το πράσινο τέλος μπορεί να πηγαίνει στις ΑΠΕ, την ενεργειακή εξοικονόμηση, στην προστασία της φύσης.  Κατά πάσα πιθανότητα δεν θα χρειαστεί  να χρησιμοποιείται για τα επόμενα χρόνια, μετά το 2022 για τις ΑΠΕ. Θα μπορεί καλώς εχόντων των πραγμάτων να χρησιμοποιείται και για τους άλλους σκοπούς που ανέφερα.

Η λύση που δίνουμε είναι για τα οικονομικά του ΕΛΑΠΕ είναι και μακροχρόνια και απόλυτα σταθερή. Το λένε δύο μελέτες. Αυτή που έχει παραγγείλει ο ΔΑΠΕΕΠ στην Grant Thornton αυτή που έχει παραγγείλει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στην AFRΥ, ειδικευμένη σε θέματα ενέργειας εταιρεία του εξωτερικού. Αυτές οι μελέτες δείχνουν ότι τα μέτρα αντέχουν όχι μόνο στο βασικό σενάριο, αλλά και στο δυσμενές σενάριο. Στο σενάριο δηλαδή στο οποίο θα υπάρξει περαιτέρω επιδείνωση της κρίσης.

Αυτό οδηγεί σε 2 συμπεράσματα: Πρώτον ότι τα μέτρα που πήραμε είναι μέτρα υπέρ των ΑΠΕ διότι δεν λύνουν το πρόβλημα για το 2020 και το 2021 μέχρι το 2030. Το δεύτερο συμπέρασμα που θα προκύψει από τη δημοσίευση των μελετών είναι ότι η ρύθμιση που είχαμε προβλέψει για να στηριχθούν οι ΑΠΕ, ότι μπορεί να μεταφερθούν έσοδα στο ΕΤΜΕΑΡ από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας όταν τελειώσει η ηλέκτριση της Κρήτης, μπορεί να μη χρειαστεί να εφαρμοστεί. Επομένως μη σπεύδετε να βγάλετε συμπεράσματα για τους καταναλωτές. Είναι βέβαιο ότι δεν θα επιβαρυνθούν, εκτός αν εφαρμόσουμε τη δική σας πρόταση να αυξήσουμε το ΕΤΜΕΑΡ. Απλώς, με βάση και τις δύο μελέτες προκύπτει ότι αυτή η ρύθμιση μπορεί να είναι περιττή. Και αυτό διότι τα μέτρα που πήραμε ακριβώς για να στείλουμε το μήνυμα της εμπιστοσύνης προς τις αγορές, είναι τέτοια που αντέχουν και σε περαιτέρω επιδείνωση της κρίσης».

«Γιατί φέραμε διαρθρωτικά μέτρα για τις ΑΠΕ»

Περνώντας τέλος στο θέμα των διαρθρωτικών μέτρων για τις ΑΠΕ, ο κ. Χατζηδάκης εξήγησε ότι αυτά αντιμετωπίζουν δυο θέματα: Πρώτον, για να  αντέξει το σύστημα του ηλεκτρισμού της χώρας «που δεν έχει ατελείωτες δυνατότητες. Οι ΑΠΕ είναι μια πολύ ελκυστική επένδυση. Οι παλαιότερες ΑΠΕ έχουν «ταρίφες», εγγυημένες τιμές δηλαδή, με εξαιρετικά ικανοποιητικές προσόδους  κι αυτό είναι που οδηγεί Έλληνες και ξένους επενδυτές, μεγάλους κα μικρούς, να κάνουν ουρά για τις ΑΠΕ. Αλλά δεν υπάρχει κάποιος μαγικός τρόπος να γίνουν γιγαντιαίες επενδύσεις και την ίδια στιγμή να στηρίξεις το σύστημα την επομένη μέρα το πρωί.

Δεύτερον, διότι πρέπει να προσαρμοσθεί η αγορά των ΑΠΕ στις συνολικότερες εξελίξεις της ενεργειακής αγοράς. Δηλαδή, δεν πρέπει οι επενδύσεις αυτές να είναι χρήσιμες μόνο για τους επενδυτές. Άλλο είναι το κέρδος, άλλο είναι το υπερκέρδος και άλλο να πληρώνουν οι καταναλωτές υπέρ τέτοιων επενδύσεων εσαεί. Σε όλη την Ευρώπη υπήρχαν μέτρα όταν έπρεπε να εισαχθούν οι ΑΠΕ. Μέτρα προωθούμενα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με ειδικά τιμολόγια, με ειδικές «ταρίφες», ειδικές ενισχύσεις. Αλλά τα μέτρα αυτά ίσχυαν στην αρχή όταν υπήρχε και μεγαλύτερο κόστος στις ΑΠΕ, και σταδιακά τώρα παντού αποκλιμακώνονται. Με διαγωνισμούς, για να δίνονται οι καλύτερες τιμές στην αγορά ενέργειας και με την ελεύθερη αγορά.

Λοιπόν αυτό κάνουμε. Άλλαξαν οι συνθήκες έπεσε το κόστος και πάμε σε μία σταδιακή προσαρμογή. Δεν πάμε σε μία απότομη απελευθέρωση αύριο το πρωί. Βάζουμε τις βάσεις, σεβόμενοι τα δικαιώματα των παλαιών και αυτά που είχε εγγυηθεί το κράτος, αλλά και την ίδια στιγμή θέτοντας τα θεμέλια προκειμένου να εξυγιανθεί η αγορά και να πέσουν οι τιμές. Διότι δεν μπορεί η αντιπολίτευση από τη μια μεριά να κάνει κριτική για τις τιμές του ρεύματος και από την άλλη πλευρά να εισηγείται μέτρα που αυξάνουν τις τιμές του ρεύματος για το μέσο άνθρωπο που μας βλέπει αυτή την ώρα. Είναι η χειρότερη υποκρισία !»

Αναφερόμενους στους επενδυτές των ΑΠΕ, ότι «το περίσσιο χαλάει το ίσιο». Εάν κανείς υπερβεί κάποια μέτρα, οδηγείται η αγορά σε στρεβλώσεις σας και αυτές που έχουμε ξεκινήσει να αντιμετωπίζουμε αυτή την ώρα και υπονομεύεται και το ίδιο το αφήγημα των ΑΠΕ. Διότι είναι ένα αφήγημα που όλοι πρέπει να το στηρίξουμε και εμείς ως κυβέρνηση το στηρίζουμε και έχουμε προχωρήσει σε απλοποιήσεις, θα προχωρήσουμε και σε άλλες απλοποιήσεις, θα φέρουμε ρυθμίσεις για τις υβριδικές και τις καινοτόμες ΑΠΕ. Αυτό είναι το μέλλον. Αλλά το μέλλον πρέπει να το χτίσουμε σε γερές βάσεις.

Άρα πάμε σε μια σταδιακή μετάβαση από την απόλυτη προστασία και τις «ταρίφες», το εγγυημένο εισόδημα δηλαδή, στην ελεύθερη αγορά. Έτσι ώστε να περιορισθεί η επίπτωση στους καταναλωτές, που κάποιος πρέπει να τους νοιαστεί, είναι δέκα εκατομμύρια Έλληνες. Εδώ είμαστε για τους πολλούς διότι κάποιος πρέπει να τους κοιτάξει και αυτούς. Και επίσης να συμβάλλουν οι ΑΠΕ ουσιαστικά τελικά, στην πτώση των τιμών της ενέργειας. Τι κάνουμε λοιπόν; Λέμε ότι θα πάμε σε διαγωνισμούς των 350 MW για να υπάρχει πραγματικός ανταγωνισμός σε όλους αυτούς που θα θέλουν να συνδεθούν, ώστε με τον ανταγωνισμό να πέσουν οι τιμές. Είναι κακό να θέλει μια κυβέρνηση να ρίξει τις τιμές της ενέργειας και του ρεύματος; Συγγνώμη αν προσπαθούμε να ρίξουμε τις τιμές και να αντιμετωπίσουμε ένα λαϊκό πρόβλημα  να απολογηθούμε σε όλους σας.

Προτείνουμε μέτρα για τις ενεργειακές κοινότητες για να εξορθολογιστεί ο θεσμός διότι είναι σε λάθος βάση.  Ναι, βεβαίως είμαστε υπέρ των Ενεργειακών Κοινοτήτων γιατί δίνουν τη δυνατότητα στον πολύ κόσμο να συμμετέχουν σε έργα ΑΠΕ.  Εσείς όμως έχετε φτιάξει ένα καθεστώς με βάση το οποίο έχουμε Ενεργειακές Κοινότητες που μπορούν να δεσμεύσουν ισχύ έως 18 ΜW. Κάθε Μεγαβάτ αντιστοιχεί σε επένδυση ύψους 0,5 εκατ. ευρώ, επομένως 18 MW αντιστοιχούν σε 9 εκατ. ευρώ. Πόσοι φτωχοί χρειάζεται να μαζευτούν για να κάνουν επένδυση 9 εκατ. ευρώ; Θέλετε να υποστηρίξετε τους φτωχούς και λέτε για 18 MW και 9 εκατ. ευρώ; Γι’ αυτό κατεβάζουμε τα όρια ισχύος. Προσπαθούμε να τελειώσουμε με τα τεχνάσματα διότι οι Ενεργειακές Κοινότητες έχουν προτεραιότητα σύνδεσης στο σύστημα, μαζεύονται μερικοί καπάτσοι, κάνουν μια τέτοια ένωση εκμεταλλευόμενοι τη ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ, περνάνε στη σειρά τους άλλους και συνδέονται πρώτοι. Αυτό να κρατήσουμε ; Είναι δίκαιο και προοδευτικό ;

Επίσης, φέρνουμε ρυθμίσεις με όλους τους περιορισμούς που θέτουμε έτσι ώστε να υπάρξει ελεύθερος ηλεκτρικός χώρος για ανταγωνισμό στην ελεύθερη αγορά, για να μπορέσουν τελικά οι ΑΠΕ να ξεκινήσουν να λειτουργούν ανταγωνιστικά όπως και πολλοί άλλοι τομείς της οικονομίας. Πάμε σταδιακά, αλλά δεν μπορούμε να ξεχάσουμε αυτόν τον στόχο. Και να μην ξεχνάμε επίσης ότι λόγω της προνομιακής της θέσης στον χάρτη τόσο για την αιολική, όσο και για την ηλιακή ενέργεια  η Ελλάδα μπορεί και να παράγει και να εξάγει σε πολύ μεγάλες ποσότητες ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ, αρκεί να είμαστε ανταγωνιστικοί ! Δεν πρόκειται να εξάγουμε αν είμαστε πανάκριβοι, ούτε θα αντέξουν οι καταναλωτές επί μακρόν το βάρος Ειδικών Λογαριασμών ακριβώς επειδή υπάρχουν όλες αυτές οι ταρίφες.

Συμπερασματικά η ρύθμιση για τις ΑΠΕ είναι ζυγισμένη γιατί δεν πάει σε απότομες κινήσεις, αλλά παρεμβαίνει στα προβληματικά σημεία. Βλέπει θετικά τις ΑΠΕ και το συμφέρον του κλάδου αλλά εντός κάποιων ορίων και δίνει λύση στο πρόβλημα (της ταμειακής στήριξης) σε βάθος 10ετίας. Από την άλλη πλευρά, είναι μια ρύθμιση που βλέπει συνολικά το πεδίο της ενέργειας, αλλά και το συμφέρον της αγοράς και των καταναλωτών που δικαιούνται να έχουν καλύτερες τιμές ενέργειας  στην Ελλάδα.

Είμαστε περήφανοι γι’ αυτή την παρέμβασή μας, στην οποία εσείς είστε απέναντι. Εσείς συνεχίζετε την δημαγωγική σας αντιπολίτευση. Και εις ανώτερα !

Οκτ 26

Ο ΣΥΡΙΖΑ ασχολείται με τα υπαρξιακά του προβλήματα, εμείς με τα μεγάλα προβλήματα του τόπου - Bασικά σημεία ομιλίας στην τριήμερη συζήτηση στη Βουλή για την πρόταση μομφής κατά του υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα

«Η πρόταση μομφής του ΣΥΡΙΖΑ (κατά του υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα και του νομοσχεδίου που αναμορφώνει τον πτωχευτικό κώδικα) δείχνει ότι ενώ η χώρα έχει μπροστά της μια σειρά από προκλήσεις, ο ΣΥΡΙΖΑ ασχολείται με το υπαρξιακό του πρόβλημα και ασκεί άστοχη και άγαρμπη αντιπολίτευση, υπογραμμίζοντας την αγωνία του επειδή έχει μείνει πίσω στις δημοσκοπήσεις». Αυτό τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης στην ομιλία του στη Βουλή. Ο ίδιος υπενθύμισε ότι ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ έλεγε «Κανένα σπίτι σε χέρια τραπεζίτη», ως κυβέρνηση θέσπισε τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, αύξησε συνολικά τους πλειστηριασμούς κατά 186% την περίοδο 2017-2018 και το 2019 ψήφισε τον νόμο 4592/2019 που καταργούσε την προστασία της πρώτης κατοικίας και έφερε σε αδιέξοδο εκατοντάδες χιλιάδες «κόκκινους» δανειολήπτες. «Επομένως είναι σαν να κάνετε πρόταση μομφής στους εαυτούς σας, στους κ.κ. Τσακαλώτο και Δραγασάκη και τους συναρμόδιους υπουργούς που έφεραν το νόμο του 2019 !»

«Την ώρα που όλη Ελλάδα ασχολείται με τον κορωνοϊό και με τις προκλήσεις της Τουρκίας, εσείς καταθέτετε μια πρόταση μομφής που δεν αφορά κάποιο υποτιθέμενο πολιτικό σκάνδαλο ή μια εξωθεσμική πολιτική συμπεριφορά.  Αφορά ένα νομοσχέδιο, το οποίο κάθε υπουργός είχε δικαίωμα να καταθέσει και είναι σε απόλυτη αρμονία με το προεκλογικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας ! Θα  μπορούσε κάποιος να πει ότι σε έναν βαθμό αυτή η πρόταση μομφής είναι εναντίον του ελληνικού λαού που ψήφισε τη Νέα Δημοκρατία η οποία καταθέτει νόμους σύμφωνους με τις προεκλογικές της δεσμεύσεις. Εκεί οδηγούν τα πολιτικά αδιέξοδα του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος στο συγκεκριμένο θέμα θυμίζει τον δολοφόνο που επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης.  

Συνέχισε εξηγώντας  ότι «Ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει πρόταση μομφής στον κ. Σταϊκούρα παρότι προβλέπει με το νομοσχέδιο του Υπ. Οικονομικών αντιμετώπιση με τον εξωδικαστικό μηχανισμό του ζητήματος των κόκκινων δανείων, με αποπληρωμή έως και 240 μηνιαίες δόσεις. Δίνει επίσης στον οφειλέτη δυνατότητα για μια δεύτερη ευκαιρία μέσω πτώχευσης -αν δηλαδή δεν καταφέρει να εξοφλήσει ο οφειλέτης-  και τον απαλλάσσει από όλες τις οφειλές, ώστε να κάνει άμεσα μια νέα αρχή.

Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι το κόμμα που ενώ μιλούσε για «Σεισάχθεια» το 2014 και επαναλάμβανε το σύνθημα  «Κανένα σπίτι σε χέρια τραπεζίτη», στη συνέχεια –μετά από ένα νόμο που έφερε το 2016- προχώρησε στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς  και παράλληλα πολλαπλασίασε τους πλειστηριασμούς σε σχέση με το παρελθόν. Μόνο σε ένα έτος, μεταξύ του 2017 και του 2018, παρατηρήθηκε αύξηση 185,7% σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ που το Φεβρουάριο του 2019 με το νόμο 4592/2019 καταργούσε την προστασία της πρώτης κατοικίας.  Μάλλον έπαθε πολιτική αμνησία και ξέχασε τι έκανε μέχρι το 2019, όταν έφτιαξε έναν νόμο που:

-Απέκλειε όσους είχαν «κόκκινο δάνειο» μετά την 31η Δεκεμβρίου 2018

-Απέκλειε όσους δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στα πολλαπλά κριτήρια επιλεξιμότητας που έβαζε και στα δικαιολογητικά που απαιτούσε να προσκομίσουν

-Είχε διάρκεια μόλις 6 μηνών και περιοριζόταν μόνον στη ρύθμιση δανείων πρώτης κατοικίας, χωρίς καμία απολύτως λύση για όλα τα υπόλοιπα ζητήματα των νοικοκυριών

Το αποτέλεσμα ήταν ότι από τους εκατοντάδες χιλιάδες κόκκινους δανειολήπτες, μόνον 90.000 κατόρθωσαν να περάσουν από τη στενωπό του νόμου ΣΥΡΙΖΑ.

Με τη συζήτηση αυτή, μας δίνετε τη δυνατότητα να υπενθυμίσουμε τα έργα και ημέρες του ΣΥΡΙΖΑ που καταδικάστηκαν από τον ελληνικό λαό τον Ιούλιο του 2019. Αυτό προφανώς δεν σας οδήγησε να κάνετε την αυτοκριτική σας, αλλά συνεχίζετε με την ίδια αλαζονική και εισαγγελική προσέγγιση να κάνετε  άγαρμπη κριτική !» είπε ο κ. Χατζηδάκης.

Ο ίδιος έκανε στη συνέχεια έναν σύντομο απολογισμό του έργου που έχει επιτευχθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τους τελευταίους 15 μήνες. Όπως ανέφερε:

«Αποτρέψαμε τη χρεωκοπία της ΔΕΗ και θέσαμε τις βάσεις για μια νέα, δυναμική πορεία της εταιρείας.  Δίνουμε λύση στο πρόβλημα της ΛΑΡΚΟ ύστερα από 35 χρόνια. Υιοθετήσαμε ένα εμπροσθοβαρές σχέδιο απολιγνιτοποίησης της εγχώριας ηλεκτροπαραγωγής. Επιταχύνουμε τα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών. Αυτά είναι πράσινα έργα όπως άλλωστε και ο νέος νόμος για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, ο εκσυγχρονισμός της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, η απλοποίηση της αδειοδότησης των ΑΠΕ.

Πρόσφατα ψηφίσαμε τον νόμο για τον περιορισμό των πλαστικών μιας χρήσης και παράλληλα καταθέσαμε το Εθνικό Σχέδιο για τη Διαχείριση των Αποβλήτων έως το 2030, που εναρμονίζει το θεσμικό πλαίσιο της Ελλάδας με τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές.

Επιταχύναμε τις διαδικασίες κτηματογράφησης και αντιμετωπίσαμε επείγοντα πολεοδομικά ζητήματα όπως το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για το Μάτι, τη ανάπλαση της ΔΕΘ και το ύψος των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη.

Παράλληλα, προωθήσαμε και στηρίξαμε μεγάλα διεθνή έργα ενεργειακού ενδιαφέροντος, όπως ο Διασυνδετικός Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), ο πλωτός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη (FSRU) και ο αγωγός  φυσικού αερίου East Med, για τον οποίο υπογράψαμε Διακυβερνητική Συμφωνία  με Κύπρο και Ισραήλ

Μετά από 15 μήνες στους οποίους έγιναν αυτά που περιέγραψα σε τίτλους συνεχίζουμε, με βάση τον προγραμματισμό μας :

-Προωθούμε επτά μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα της ενέργειας: ΔΕΠΑ Υποδομών, ΔΕΠΑ Εμπορίας, ΛΑΡΚΟ, ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ, Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Καβάλας και ΕΛΠΕ

-Εκσυγχρονίζουμε την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με την εφαρμογή του Target Model που ξεκινά την 1η Νοεμβρίου. Είμαστε η μόνη χώρα στην ΕΕ που δεν το έχει ακόμα εφαρμόσει και ο ΣΥΡΙΖΑ φέρει ευθύνη γι’ αυτό

-Εφαρμόζουμε το πρόγραμμα «Εξοικονομώ – Αυτονομώ», το μεγαλύτερο πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης που έχει γίνει ποτέ στη χώρα με προϋπολογισμό 850 εκατ. ευρώ

-Προωθούμε νομοσχέδιο για τη διαχείριση των αποβλήτων, με προσαρμογή στην Ευρωπαϊκή Νομοθεσία

-Δρομολογούμε τη δημιουργία 17 νέων Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων σε όλη τη χώρα. Τόσες  θα είναι οι δημοπρατήσεις έως το τέλος του έτους, ενώ από συστάσεως ελληνικού κράτους λειτουργούν μόνο 6

-Καταθέτουμε σύντομα στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας. Μια μεγάλη μεταρρύθμιση που επιδιώκει αφενός να προστατεύσει την περιουσία των ανθρώπων, αφετέρου το περιβάλλον. Και μέσα από την προστασία του περιβάλλοντος δίνει ακόμα μεγαλύτερη προστασία στην περιουσία

-Υλοποιούμε το μεγάλο πρόγραμμα για εκπόνηση Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων σε όλη την Ελλάδα για να δώσουμε τέλος στην άναρχη δόμηση.

Πολλές από τις δράσεις αυτές θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, για το οποίο το ΥΠΕΝ έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού του αντιστοιχεί το 37% των πόρων.

Θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ γιατί με την πρόταση μομφής αναδεικνύετε όχι μόνο τα εσωκομματικά σας προβλήματα, αλλά  και τις διαφορές ανάμεσα στα δυο κόμματα, το ΣΥΡΙΖΑ και τη ΝΔ. Είστε ένα κόμμα που λέγατε άλλα μέχρι το 2015, άλλα από το 2015 έως το 2019 και άλλα από τις εκλογές του 2019 και μετά. Εμείς από την άλλη  έχουμε μείνει σταθεροί σε μια γραμμή υπευθυνότητας, μια γραμμή ευρωπαϊκή, μια γραμμή που είναι η μόνη που μπορεί να δώσει λύση στα προβλήματα της χώρας. Μείνετε με τα εσωκομματικά σας προβλήματα, εμείς θα ασχοληθούμε με τις μεγάλες προκλήσεις της Ελλάδας», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Οκτ 16

Απαντάμε με έργα στην καταστροφολογία και την δημαγωγία της αντιπολίτευσης - Ομιλία στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης στην Ολομέλεια της Βουλής

«Απαντάμε με έργα στην καταστροφολογία και τη δημαγωγία του ΣΥΡΙΖΑ ότι δήθεν δεν έχουμε πράσινη πολιτική», δήλωσε σήμερα  ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης από το βήμα της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης στην Ολομέλειας. Ο ίδιος ζήτησε από όλα τα κόμματα να ψηφίσουν το νομοσχέδιο επειδή είναι μια «ευρωπαϊκή, πράσινη, οικολογική πολιτική». Μιλώντας για την τροπολογία (που ρυθμίζει διαδικαστικά θέματα για τη ΛΑΡΚΟ και την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΔΔΗΕ), ο κ. Χατζηδάκης κατηγόρησε την αξιωματική αντιπολίτευση για «πολιτική αμνησία», επισημαίνοντας ότι διαμαρτύρεται για τις ιδιωτικοποιήσεις των ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΔΔΗΕ, ενώ όταν ήταν στην κυβέρνηση είχε προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ που είναι «πρώτο ξαδερφάκι» της ΔΕΠΑ Υποδομών (αφού ο πρώτος είναι ο Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου και η δεύτερη του Συστήματος Διανομής) και στη μερική ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ που είναι επίσης «πρώτο ξαδερφάκι» του ΔΕΔΔΗΕ.  Την υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ, εξάλλου, ανέδειξε και στο θέμα της ΛΑΡΚΟ, καθώς υπογράμμισε ότι ενώ τώρα αντιδρά στην προσπάθεια ιδιωτικοποίησής τους, ως κυβέρνηση είχε δεσμευτεί έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (τον Μάρτιο του 2019)  ότι θα προχωρούσε προς την ίδια κατεύθυνση.

Ακολουθούν τα βασικά σημεία της τοποθέτησης του κ. Χατζηδάκη:

Για το νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης

«Το νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης είναι εξαιρετικά σημαντικό για την προστασία του περιβάλλοντος, είναι μία ευρωπαϊκή, πράσινη, οικολογική πολιτική.  Είναι ένα νομοσχέδιο καθημερινότητας, καθώς οι 10 κατηγορίες πλαστικών μιας χρήσης που αποσύρονται αφορούν τους πάντες. Όλα αυτά τα πλαστικά μιας χρήσης είναι ευρείας κατανάλωσης και συντελούν σε ευρεία μόλυνση των θαλασσών και γενικότερα του φυσικού περιβάλλοντος. Από τις προγραμματικές μας δηλώσεις είχαμε σημειώσει ότι θα προχωρήσουμε με ταχύτητα στη νομοθέτηση αυτού του νομοσχεδίου και το κάνουμε από τους πρώτους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. 

Παίρνουμε και πρόσθετα μέτρα για την εφαρμογή των διατάξεων αυτού του νομοσχεδίου, που έχουν να κάνουν με κυρώσεις γι’ αυτούς που δεν συμμορφώνονται, αλλά και για τα πλαστικά αυτά που δεν αποσύρονται αλλά πρέπει να περιοριστεί η χρήση τους τα επόμενα χρόνια. 

Η πράσινη πολιτική θα έπρεπε να μας ενώνει όλους γιατί είναι μια πολιτική για το περιβάλλον και τα παιδιά μας.  Και είμαι σίγουρος ότι το νομοσχέδιο θα αγκαλιαστεί από τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών, ιδιαίτερα από τους νέους». Απαντώντας δε στις αιτιάσεις ότι δεν έγινε διάλογος για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι έγινε εκτεταμένος διάλογος που ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2019, παράλληλα με  την ενημερωτική εκστρατεία για την οποία το υπουργείο συνεργάζεται με το Ιδρυμα Α.Κ Λασκαρίδη.

Για τις πράσινες δράσεις της κυβέρνησης

«Υιοθετούμε ένα νομοσχέδιο που είναι ακόμα μια ψηφίδα στην πράσινη πολιτική μας» συνέχισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, προχωρώντας σε μια σύγκριση των πεπραγμένων της σημερινής κυβέρνησης και αυτών του ΣΥΡΙΖΑ στο πεδίο αυτό. «Είναι ή δεν είναι αλήθεια ότι όταν ανέλαβε αυτή η κυβέρνηση η χώρα ήταν 24η στη διαχείριση των απορριμμάτων στους 27 της ΕΕ; Είναι ή δεν είναι αλήθεια ότι τα έργα της Αττικής για την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και αυτά της Κέρκυρας ακυρώθηκαν από αρμοδίους του ΣΥΡΙΖΑ σε επίπεδο Περιφέρειας με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να είναι θεατής ενώ σήμερα έρχεστε και μας κάνετε κριτική για τη Φυλή και το πρόβλημα που κληρονομήσαμε, παριστάνοντας του εισαγγελείς;  Και είναι ή δεν είναι αλήθεια ότι μέχρι τώρα λειτουργούν από συστάσεως του ελληνικού κράτους μόλις 6 μονάδες ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων, ενώ εμείς έχουμε στα σκαριά 17; Είναι ή δεν είναι αλήθεια ότι το πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» το οποίο παρουσιάσαμε είναι ένα πράσινο πρόγραμμα, το μεγαλύτερο πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης με τις μεγαλύτερες ενισχύσεις που υπήρχαν ποτέ καθώς από το 30% και το 40% τώρα ανεβαίνουμε στο 50%, στο 75% στο 85% σε ενισχύσεις;

Κάνετε κριτική στην κυβέρνηση ότι δεν έχει πράσινη ατζέντα όταν εμείς είμαστε η κυβέρνηση της απολιγνιτοποίησης με σχέδιο και με οφέλη για την τοπική κοινωνία, ενώ εσείς επί 5 χρόνια που ήσασταν κυβέρνηση αφήσατε να εξελιχθεί μια απολιγνιτοποίηση χωρίς σχέδιο.  Είναι ή δεν είναι ακριβές ότι είχατε ένα πρόγραμμα για τις αναδασώσεις και την πυροπροστασία από την ΕΕ από το 2015 που αναλάβατε και  όσο ήσασταν κυβέρνηση δεν κατορθώσατε όχι απλώς να απορροφήσετε ούτε ένα ευρώ, αλλά ούτε να συμβασιοποιήσετε ένα πρόγραμμα έστω και με ένα ευρώ. Μηδέν στις απορροφήσεις, μηδέν και συμβασιοποιήσεις! Κατά τα λοιπά είστε διαπρύσιοι κήρυκες της προστασίας των δασών, όταν εμείς στους 14 μήνες που κυβερνούμε έχουμε κατορθώσει να βρούμε 100 εκατομμύρια ευρώ προσκλήσεις για αυτό το πρόγραμμα.

Εμείς που δεν έχουμε πράσινη πολιτική προχωρούμε με την ηλεκτροκίνηση κι εμείς που δεν έχουμε πράσινη πολιτική είμαστε από τους πρώτους στην Ε.Ε. που κάνουμε πράξη την οικολογική πολιτική με το νομοσχέδιο που σήμερα υιοθετούμε για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης. Απαντούμε με έργα στην καταστροφολογία και στη δημαγωγία σας. Και τα έργα της κυβέρνησης θα είναι εδώ για να εκδικούνται την κριτική και τις υπερβολές σας».

Για ΔΕΠΑ Υποδομών, ΔΕΔΔΗΕ και ΛΑΡΚΟ

Αναφερόμενος στην λεγόμενη «ενεργειακή» τροπολογία και ιδιαίτερα στις ρυθμίσεις για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ Υποδομών, ΔΕΔΔΗΕ και ΛΑΡΚΟ, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι αδυνατεί να κατανοήσει την κριτική της αντιπολίτευσης. Όπως εξήγησε, «ενώ κατά καιρούς και τα τρία κόμματα έχουμε συμφωνήσει να ιδιωτικοποιηθεί ο ΔΕΣΦΑ τώρα ξαφνικά είναι έγκλημα καθοσιώσεως να ιδιωτικοποιηθεί η ΔΕΠΑ Υποδομών που είναι το «πρώτο ξαδερφάκι» του ΔΕΣΦΑ.  Αυτό πραγματικά δεν εξηγείται! Το ίδιο άκουσα και για τον ΔΕΔΔΗΕ. Είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα στο χώρο της ηλεκτρικής ενέργειας. Ενώ δηλαδή παλαιότερα ο ΣΥΡΙΖΑ είχε ιδιωτικοποιήσει εν μέρει τον ΑΔΜΗΕ, που είναι πάλι το «πρώτο ξαδερφάκι» του ΔΕΔΔΗΕ στο χώρο της ηλεκτρικής ενέργειας, τώρα έρχεται και λέει «είναι δυνατόν; Τέτοιο έγκλημα; Τέτοιο ξεπούλημα; Να δώσετε το 49% και μάλιστα χωρίς management;», όπως έκαναν και οι ίδιοι στον ΑΔΜΗΕ. Έχει συνοχή αυτό το επιχείρημα;

Είναι το ίδιο κόμμα που ψήφιζε μέχρι τον Ιούνιο του 2019 συγκεκριμένα μέτρα ή έχει πάθει πολιτική αμνησία; Βέβαια, δεν θα ήταν και η πρώτη φορά διότι αυτό το φαινόμενο παρατηρήθηκε και μετά τον Ιανουάριο του 2015, που ξέχασε ό,τι είχε πει μέχρι και την παραμονή των εκλογών και στη συνέχεια έκανε άλλα. 

Βεβαίως, τα ίδια ισχύουν και στη ΛΑΡΚΟ. Άκουσα εδώ ότι η ΛΑΡΚΟ είναι περίπου… φλουρί κωνσταντινάτο. Μόνο που οι ίδιοι που έλεγαν ότι εμείς ξεπουλάμε μια πολύφερνη νύφη, αμφέβαλλαν στη συνέχεια για το αν θα βρεθεί τελικά επενδυτής! Μήπως γιατί ξέρετε –γιατί στην Ελλάδα ζείτε όλοι- ότι προφανώς η ΛΑΡΚΟ είναι η πιο προβληματική ελληνική εταιρεία εν λειτουργία. Χρωστάει 600 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 357 εκατ. ευρώ είναι χρέη προς τη ΔΕΗ. Με άλλα λόγια, στη ΛΑΡΚΟ αναλογεί το 80% των οφειλών του συνόλου των ενεργοβόρων βιομηχανιών προς τη ΔΕΗ!

Η ΛΑΡΚΟ έχει θέμα περιβαλλοντικής λειτουργίας, γιατί δεν έχει χρήματα να πληρώσει τα τέλη των ρύπων, όπως οι άλλες εταιρίες, μολύνει αγρίως τον Ευβοϊκό –αλλά εκεί δεν είδα κάποια περιβαλλοντική ευαισθησία- και εν πάση περιπτώσει είναι μια εξόχως προβληματική εταιρεία. 

Ξέχασα να σας πω ότι η ΛΑΡΚΟ πρέπει να επιστρέψει στο Δημόσιο παράνομες κρατικές ενισχύσεις περί τα 130-140 εκατ. ευρώ, που της έχει επιδικάσει το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και τις οποίες φυσικά δεν τις έχει επιστρέψει. Ενώ υπάρχει μια απόφαση από το 2014 και εφαρμόζουμε την απόφαση αυτή ώστε να γίνει ένα νέο ξεκίνημα για την εταιρεία με έναν νέο ιδιώτη επενδυτή και να προχωρήσει μπροστά ελεύθερη βαρών. Εσείς θέλετε τη διαιώνιση αυτής της κατάστασης; 

Να κάνει κριτική το ΚΚΕ το καταλαβαίνω, διότι έχει αυτή την ιδεολογία. Δεν θα την κρίνω τώρα. Ξέρετε πόση μεγάλη απόσταση μας χωρίζει. Αλλά να μιλάει ο ΣΥΡΙΖΑ ειδικά για το θέμα της ΛΑΡΚΟ είναι και πολύ μεγάλη υπερβολή. Δεν το λέω για τη διαχείριση, για τις διοικήσεις που διορίσατε, για το ότι την περασμένη προεκλογική περίοδο, τον Ιούνιο του 2019, κάνατε διαπραγματεύσεις για να δοθούν σε αυτή την εξόχως προβληματική επιχείρηση αυξήσεις στους εργαζόμενους. Αλλά το λέω διότι γι’ αυτό που σήμερα καταψηφίζετε και διαμαρτύρεστε, εσείς έχετε δεσμευθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μπορώ να καταθέσω στα πρακτικά την επιστολή του κ. Τσακαλώτου, ο οποίος την είχε στείλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 28 Μαρτίου του 2019, στην κα Βεστάγκερ, την Επίτροπο αρμόδια για τον Ανταγωνισμό. Μάλιστα σημείωνε στη σελίδα 9 ότι η Ελληνική Δημοκρατία είναι έτοιμη να εργαστεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έτσι ώστε να βρει μια λύση σε συμφωνία με το δίκαιο της ΕΕ, πιο συγκεκριμένα: «Αρκετοί ενδεχόμενοι επενδυτές έχουν ήδη εκφράσει ανεπισήμως το ενδιαφέρον τους για τη ΛΑΡΚΟ». Άρα μιλούσατε ήδη με επενδυτές, το λέει ενυπογράφως εδώ ο κ. Τσακαλώτος για να πουληθεί η εταιρεία ή ορισμένα assets της εταιρείας. Και η Ελληνική Δημοκρατία, σύμφωνα με αυτή την επιστολή, είναι έτοιμη να εξετάσει όλες αυτές τις προτάσεις στο πλαίσιο ενός ανοιχτού και διαφανούς διαγωνισμού. Δηλαδή αυτό που πάμε να κάνουμε εμείς. Πράγμα για το οποίο είχατε δεσμευθεί εσείς από τον Μάρτιο του 2019, τώρα, στο πλαίσιο της πολιτικής αμνησίας το ξεχάσατε και παριστάνετε πάλι τους τιμητές. Τρεις λέξεις μόνο: Ουαί υμίν γραμματείς και Φαρισαίοι του ΣΥΡΙΖΑ!»

Οκτ 6

Περιμένω να ψηφίσετε το πράσινο νομοσχέδιο για την απόσυρση των Πλαστικών Μιας Χρήσης - Ομιλία στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου

«Το νομοσχέδιο για την απόσυρση των Πλαστικών Μιας Χρήσης είναι πράσινο και οικολογικό. Έρχεται να ρυθμίσει τόσο τις καθημερινές μας συνήθειες όσο και την ίδια την αγορά, προκειμένου μαζί να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της πλαστικής ρύπανσης». Αυτά υπογράμμισε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σχετικά με το νομοσχέδιο «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ για τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον», κατά τη συζήτησή του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

Ο κ. Χατζηδάκης κάλεσε όλα τα κόμματα να υπερψηφίσουν το νομοσχέδιο διαμηνύοντας ότι: «είναι μια μοναδική ευκαιρίαγια την Βουλή των Ελλήνωννα αφήσουν όλοι τα μικροκομματικά και να στηρίξουν το νομοσχέδιο». Απευθυνόμενος δε στον ΣΥΡΙΖΑ θύμισε ότι η συγκεκριμένη κοινοτική Οδηγία υιοθετήθηκε στην Ευρώπη όταν ήταν εκείνος στην Κυβέρνηση, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι μπορούν να βάλουν στην άκρη «την μικροκομματική κριτική και το ανεξήγητο πάθος για να μην είστε μια παραφωνία σ’ ένα πράσινο κύμα που αγκαλιάζει όλη την Ευρώπη».

Στη δε κριτική ότι το νομοσχέδιο έρχεται νωρίς -η εφαρμογή της απαγόρευσης των Πλαστικών Μιας Χρήσης ξεκινά στις 3 Ιουλίου του 2021 και ένα 6μηνο νωρίτερα στο Δημόσιο- ο κ. Χατζηδάκης, απάντησε ότι «Σπεύδουμε να είμαστε από τις πρώτες χώρες της ΕΕ που φέρνει προς εναρμόνιση το σύνολο της Οδηγίας νωρίτερα για να υπάρχει χρόνος στην αγορά για προετοιμασία».

Υπενθύμισε ότι από πέρυσι, από τις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης, -δια στόματος του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη-  όλοι γνώριζαν ότι η απόσυρση των Πλαστικών Μιας Χρήσης θα νομοθετηθεί νωρίτερα από την υπόλοιπη Ευρώπη, ακριβώς για να  υπάρχει χρόνος μετάβασης και προσαρμογής στα νέα δεδομένα.

Στα σχόλια ότι για το νομοσχέδιο δεν έγινε εκτεταμένος διάλογος, ο υπουργός ενημέρωσε την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ότι προτού αυτό κατατεθεί στη Βουλή, εδώ και έναν χρόνο, είχε προηγηθεί εκτενής προδιαβούλευση σε 3 κύκλους, με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς -επιχειρήσεις καφεστίασης, παραγωγούς πλαστικών, κοινωνία των Πολιτών και τις περιβαλλοντικές οργανώσεις- μέσω τηλεδιασκέψεων, ανοιχτής ημερίδας καθώς και μέσω ηλεκτρονικού  ερωτηματολογίου, στο οποίο συμμετείχαν 44 φορείς από 10 διαφορετικούς κλάδους της Οικονομίας, εκπροσωπήθηκαν πάνω από 6.000 μέλη και υποβλήθηκαν 395 προτάσεις!

Παράλληλα, ο υπουργός επισήμανε ότιπέραν της υποχρέωσης της χώρας να υιοθετήσει τη σχετική κοινοτική Οδηγία για την απόσυρση των Πλαστικών Μιας Χρήσης, είναι και υποχρέωση συνείδησης για την προστασία του Περιβάλλοντος, αλλά και υποχρέωση διαφύλαξης της δημόσιας υγείας καθώς η ρύπανση από τα πλαστικά μεταφέρεται στην τροφική αλυσίδα.

 «Στόχος με αυτό το νομοσχέδιο«να προστατέψουμε τον φυσικό μας πλούτο, να προστατέψουμε ιδιαίτερα τις θάλασσες και τις ακτές μας, αλλά και να δώσουμε την εικόνα ενός υπεύθυνου λαού που μεριμνά για τις καταναλωτικές του συνήθειες και κυρίως για το αποτύπωμα που έχουν αυτές στο περιβάλλον».

 

Σημειώνεται ότι με το νομοσχέδιο με τίτλο «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ για τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»αποσύρονται 10 πλαστικά προϊόντα μιας χρήσης και ταυτόχρονα θεσπίζονται και εθνικά μέτρα -που διευρύνουν την κοινοτική Οδηγία- για την προώθηση της Επαναχρησιμοποίησης και την ενίσχυση της Ανακύκλωσης.

Από τον Ιούλιο του 2021 απαγορεύεται η διάθεση στην αγορά των εξής 10 πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης:

  • μαχαιροπίρουνα,
  • πιάτα,
  • καλαμάκια,
  • περιέκτες από φελιζόλ
  • κυπελάκια ποτών από φελιζόλ,
  • περιέκτες τροφίμων από φελιζόλ,
  • αναδευτήρες ποτών,
  • μπατονέτες,
  • στηρίγματα για μπαλόνια,
  • καθώς και πάσης φύσεως προϊόντα που διασπώνται σε μικροπλαστικά (οξοδιασπώμενα πλαστικά).

Μεταξύ των εθνικών μέτρων που θεσμοθετούνται και προκειμένου να επιτευχθούν υψηλά ποσοστά συλλογής στα πλαστικά μπουκάλια, σε θεσπίζεται πανελλαδικό σύστημα επιστροφής εγγύησης στον πολίτη. Ειδικότερα, από 05.01.2023 οι πολίτες που θα επιστρέφουν στα σημεία πώλησης τα πλαστικά μπουκάλια, για τα οποία θα επιβαρύνονται με λίγα λεπτά, θα παίρνουν πίσω τα επιπλέον χρήματα, ως ανταμοιβή για τη συμμετοχή τους στην ανακύκλωση.