Ακρίβεια και ελλιπής προστασία του καταναλωτή

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Οκτώ βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, οι κ.κ. Κωστής Χατζηδάκης, Γιώργος Βλάχος, Μάξιμος Χαρακόπουλος, Αθανάσιος Δαβάκης, Κωστής Μουσουρούλης, Φωτεινή Πιπιλή, Αργύρης Ντινόπουλος και Κώστας Τασούλας κατέθεσαν επίκαιρη επερώτηση προς τον Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σχετικά με την ακρίβεια και την ελλιπή προστασία του καταναλωτή.
Το πλήρες κείμενο της επίκαιρης επερώτησης έχει ως εξής :


Τόσο πριν όσο και μετά τις εκλογές στελέχη της σημερινής κυβέρνησης διαβεβαίωναν ότι είχαν το σχέδιο για να μειώσουν τις τιμές των βασικών αγαθών κατά 10%. Φυσικά, όλα αυτά ξεχάστηκαν. Μετά από ένα σχεδόν χρόνο διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, η υπόσχεση αυτή όχι μόνο δεν έχει εκπληρωθεί, αλλά η αγορά κινείται στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση. Ο τιμάριθμος έχει πλέον εκτοξευθεί σχεδόν στο 6%, καθιστώντας την Ελλάδα πρωταθλήτρια Ευρώπης στην ακρίβεια, ενώ πέρυσι τέτοια εποχή ο τιμάριθμος κινείτο κάτω από το 1%.

Οι αρμόδιοι Υπουργοί, αντί να αντιμετωπίσουν την υπέρμετρη αύξηση του πληθωρισμού, προτίμησαν να επιρρίπτουν ευθύνες ο ένας στον άλλον. Το Υπουργείο Οικονομικών επιρρίπτει τις ευθύνες στο Υπουργείο Οικονομίας για στρεβλώσεις στην αγορά και το Υπουργείο Οικονομίας στο Υπουργείο Οικονομικών λόγω των αυξήσεων του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα. Λησμονώντας ωστόσο, και τα δύο Υπουργεία μαζί διαμόρφωσαν πριν από τέσσερις μήνες το Μνημόνιο, που προέβλεπε αύξηση του τιμαρίθμου μόλις 1,9% για το 2010. Οι συνέπειες από την ολιγωρία της κυβέρνησης επιβαρύνουν πάνω από όλα την τσέπη του καταναλωτή.

Η καταπολέμηση της ακρίβειας και η καλύτερη εποπτεία της αγοράς παραμένουν μέχρι στιγμής λόγια. Εδώ και έντεκα μήνες, οι πράξεις της κυβέρνησης δείχνουν ότι τα περισσότερα από τα μέτρα που σκόπευε να λάβει έχουν μείνει στα χαρτιά και τα λιγοστά που τελικά έλαβε δεν έχουν αποδώσει. Η κυβέρνηση π.χ. δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να προχωρήσει σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, όπως έκανε το 2009 η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, έτσι ώστε, σε συνεννόηση με τους φορείς της αγοράς, να επιτευχθεί στην πράξη συγκράτηση των τιμών. Η πρωτοβουλία μας τότε είχε ορατά αποτελέσματα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα 160 προϊόντα καθημερινής χρήσης, όπου από μήνα σε μήνα υπήρχε μικρή μείωση των τιμών. Αντίστοιχα αποτελέσματα είχε και η πρωτοβουλία μας για τη μείωση των τιμών στην αγορά γάλακτος.

Από την άλλη πλευρά, η Ελλάδα βρίσκεται σήμερα μεταξύ των δύο ακριβότερων κρατών μελών της ΕΕ των 27 στην αμόλυβδη βενζίνη. Όταν πέρυσι η Ελλάδα ήταν 9η φθηνότερη στα καύσιμα, το ΠΑΣΟΚ διερρήγνυε τα ιμάτιά τους. Τώρα, δε φαίνεται να ενοχλείται από το πανευρωπαϊκό ρεκόρ ακρίβειας. Αντίθετα, η κυβέρνηση επιλέγει να κρατά μερικώς ανενεργό το νόμο που είχε ψηφίσει η Νέα Δημοκρατία από το καλοκαίρι του 2009 για να ρυθμιστεί η αγορά των πετρελαιοειδών. Ένα νόμο που προέβλεπε όχι μόνο ελέγχους για νοθεία, αλλά και κοστολογικούς ελέγχους σε όλα τα στάδια εμπορίας, σφράγιση εγκαταστάσεων σε περίπτωση υποτροπής και δυνατότητα πρόσβασης τρίτων σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης καυσίμων. Ο καταναλωτής πληρώνει φέτος τα καύσιμα 50% ακριβότερα σε σχέση με πέρυσι, ενώ η πιο πρόσφατη αντίδραση του ΠΑΣΟΚ για το θέμα είχε τραγελαφική εξέλιξη, καθώς μέσα σε δυο μέρες μετά την επιβολή του, ήρθη το πλαφόν για τα καύσιμα. Ενώ προηγουμένως, οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες προσανατολίστηκαν στην αναπροσαρμογή του προς τα πάνω.   

Η κυβέρνηση επίσης, δεν αξιοποιεί τις δύο νομοθετικές ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν επί Νέας Δημοκρατίας για τις ενδοομιλικές συναλλαγές, δηλαδή τις συναλλαγές που πραγματοποιούνται μεταξύ του ίδιου ομίλου, ιδίως σε πολυεθνικές επιχειρήσεις. Αν και, μετά από παρότρυνσή μας, προχώρησε στη συλλογή των σχετικών στοιχείων από τις εταιρείες, δεν προχωρεί ταχύτερα ένα βήμα παρακάτω, δηλαδή, στον έλεγχο. Ενώ θα μπορούσε, όπως έχουμε προτείνει, να ενισχύσει την Υπηρεσία της Εποπτείας της Αγοράς που έχει την αρμοδιότητα ελέγχου των τιμών, να προχωρήσει σε σύναψη συνεργασιών της ΥΠΕΑ με εξωτερικούς συνεργάτες για καλύτερο έλεγχο, και να δημιουργήσει διυπουργική ελεγκτική ομάδα που θα αξιοποιεί άμεσα τα στοιχεία που θα προκύπτουν για φορολογικές παραβάσεις.

Αλλά και σε σχέση με την Επιτροπή Ανταγωνισμού η κυβέρνηση φαίνεται να μένει στα λόγια. Προχωρεί σε γενικές δηλώσεις για «καρτέλ», αλλά δεν παραπέμπει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού όλους όσους θεωρεί ότι παραβιάζουν τους κανόνες. Κι αυτό παρά τη δυνατότητα της Επιτροπής Ανταγωνισμού εδώ και ένα χρόνο να λειτουργεί σε τμήματα και με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα.

Επιστέγασμα αυτής της αρνητικής για την αγορά και τον καταναλωτή πολιτικής της κυβέρνησης είναι η απόφαση που προωθείται για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης από το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. Ενώ η Γραμματεία αυτή είναι στενά συνδεδεμένη με τη Γραμματεία Εμπορίου, ξαφνικά και προφανώς για την κάλυψη προσωπικών υπουργικών προτεραιοτήτων μετά τον ανασχηματισμό, η Γραμματεία αυτή μεταφέρεται στο Υπουργείο της πρώην Υπουργού Οικονομίας με κίνδυνο να γίνει ακόμα περισσότερο ανεπαρκής η εποπτεία της αγοράς, και να δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα συντονισμού ως προς τις πολιτικές για την αγορά και τον καταναλωτή.   

Κατόπιν των ανωτέρω, επερωτάται ο Υπουργός:

1.    Ποιος ακριβώς λόγος εμπόδισε την άμεση μείωση των τιμών σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης κατά 10%, όπως είχε διακηρυχθεί όχι μόνο προεκλογικά αλλά και μετεκλογικά;
2.    Ποιες ήταν οι συγκεκριμένες πρωτοβουλίες της κυβέρνησης μέχρι σήμερα ώστε να υπάρξει στη πράξη συγκράτηση των τιμών και ποιο το αποτέλεσμά τους;
3.    Ποιες υποθέσεις «καρτέλ» έχουν παραπεμφθεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού από το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας εδώ και έντεκα μήνες μετά τις αλλεπάλληλες καταγγελίες των ίδιων των αρμόδιων Υπουργών για το θέμα;
4.    Πόσοι κοστολογικοί έλεγχοι έχουν γίνει στην αγορά πετρελαιοειδών; Πόσες εγκαταστάσεις υγρών καυσίμων έχουν σφραγιστεί και ποια πρόστιμα έχουν επιβληθεί;
5.    Πότε άραγε περιμένει να εφαρμόσει η κυβέρνηση τις προβλέψεις των δύο νόμων για τις ενδοομιλικές συναλλαγές και μέχρι πότε θα στοιβάζονται οι φάκελοι που έχουν σωρευθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου;
6.    Ποια διδάγματα από την άσκηση πολιτικής τους τελευταίους μήνες οδήγησαν στην απόφαση για μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή στο Υπουργείο Εργασίας; Πόσο θα ενισχύσει αυτό το συντονισμό της με τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου; Και πόσο πολύ θα επιδράσει θετικά στην προσπάθεια που ανακοίνωσε ότι ξεκινά η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης για τον έλεγχο των τιμών και την προστασία του καταναλωτή;


Δείτε το κείμενο της Ομιλίας του Κωστή Χατζηδάκη στη Βουλή