Ομιλία του Κωστή Χατζηδάκη στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο απλοποίησης της διαδικασίας ίδρυσης επιχειρήσεων.

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
 Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πράγματι σήμερα περισσότερο παρά ποτέ είναι ανάγκη να στηρίξουμε την επιχειρηματικότητα, γιατί στηρίζοντας την επιχειρηματικότητα, στηρίζουμε την ελληνική οικονομία που διέρχεται μια βαθιά κρίση. Δεν είναι η ώρα να κουβεντιάσουμε τις ευθύνες. Άλλωστε, αυτές τις έχουμε κουβεντιάσει σε πολλές και διαφορετικές περιπτώσεις.
Εκείνο που είναι ώρα τώρα είναι να ενώσουμε όλοι τις δυνάμεις μας και να μπορέσουμε, παρά τις διαφορετικές αντιλήψεις που έχουμε όσον αφορά την πορεία που πρέπει να ακολουθήσει ο τόπος, να στηρίξουμε τον τόπο σ’ αυτήν την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία.
Ο τόπος, λοιπόν, είναι βέβαιο ότι θα στηριχθεί αν προσελκύσουμε επενδύσεις, αν καταπολεμήσουμε προηγουμένως τη γραφειοκρατία, αν κάνουμε ό,τι απαιτείται για να γίνει η Ελλάδα μια χώρα φιλική στις επενδύσεις και στην υγιή επιχειρηματικότητα.
Εμείς, άλλωστε, από την ιδεολογία μας δεν θα μπορούσαμε να τοποθετηθούμε διαφορετικά. Είμαστε κόμμα που στηρίζει την υγιή επιχειρηματικότητα, είμαστε κόμμα που στηρίζει την ιδιωτική πρωτοβουλία θεωρώντας την ως τον κύριο μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας.
Γι’ αυτό και η Νέα Δημοκρατία ως κυβέρνηση είχε υιοθετήσει νομοθεσία και συγκεκριμένα το ν. 3419/2005, με τον οποίο για πρώτη φορά εισήχθη ο θεσμός του Γενικού Εμπορικού Μητρώου και παράλληλα περιορίστηκαν αποφασιστικά τα βήματα, ο χρόνος και οι διαδικασίες που απαιτούνταν για τη σύσταση μιας εταιρείας.
Δεχόμαστε όμως -και το είχαμε δεχθεί και πριν από τις εκλογές- ότι θα έπρεπε να είχαμε προχωρήσει περισσότερο. Διότι είναι αλήθεια πως είμαστε πάνω από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσον αφορά τις μέρες για τη σύσταση μιας εταιρείας και το κόστος σύστασης μιας εταιρείας.
Αυτός είναι και ο λόγος που είχαμε ήδη επεξεργαστεί από το 2009 σχετικό σχέδιο νόμου το οποίο δεν προλάβαμε να καταθέσουμε, γιατί μεσολάβησαν οι εκλογές. Όμως, το καταθέσαμε ως πρόταση νόμου στις αρχές Μαρτίου του 2010 και μάλιστα, αυτή η πρόταση νόμου έχει συζητηθεί ήδη στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Πρέπει να πω και για τους συναδέλφους που δεν είναι μέλη της Επιτροπής ότι και τα δύο κείμενα –και η δική μας πρόταση νόμου και το σχέδιο νόμου της Κυβέρνησης- έχουν ως στόχο να μειώσουν το χρόνο και το κόστος που απαιτείται για την ίδρυση μιας εταιρείας.
Και με τη δική μας πρόταση νόμου και με το σχέδιο νόμου της Κυβέρνησης οι εταιρείες μπορούν να ιδρύονται σε μία μέρα.
Και τα δύο κείμενα δημιουργούν «υπηρεσίες μιας στάσεως», όπως λέγονται, αν και με διαφορές.
Και τα δύο κείμενα καθιερώνουν ένα ενιαίο τέλος για την ίδρυση μιας επιχείρησης, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να μην ταλαιπωρούνται πηγαίνοντας από υπηρεσία σε υπηρεσία για να δημιουργήσουν την επιχείρησή τους.
Δεν αμφισβητούμε τις καλές προθέσεις της Κυβέρνησης ως προς το ζήτημα αυτό. Ακόμα δε περισσότερο σήμερα, μετά και τις νομοτεχνικές βελτιώσεις τις οποίες παρουσίασε προηγουμένως η κυρία Υπουργός, μπορώ να πω ότι είμαστε πια σε θέση να υπερψηφίσουμε το σχέδιο νόμου.
Επίσης, θα ήθελα να προσθέσω ότι το σχέδιο νόμου ήδη έχει υιοθετήσει αρκετές από τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στη δική μας πρόταση νόμου, κάτι που παραδέχθηκε η κυρία Υπουργός στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.
Παρ’ όλα αυτά, με την ίδια ειλικρίνεια με την οποία τοποθετήθηκα γι’ αυτό το θέμα, κυρία Υπουργέ, θέλω να σας πω πως εμείς παρ’ ότι θα ψηφίσουμε υπέρ του σχεδίου νόμου επί της αρχής, εξακολουθούμε από την πλευρά μας -όχι για λόγους μικροκομματικής Αντιπολίτευσης, αλλά για λόγους ουσίας- να θεωρούμε πως υπάρχουν ουσιώδεις ελλείψεις και κενά στο σχέδιο νόμου, ελλείψεις και κενά που σε σύντομο χρονικό διάστημα θα σας οδηγήσουν να φέρετε νέες νομοθετικές ρυθμίσεις για να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα που θα προκύψουν.
Και θέλω να είμαι πολύ συγκεκριμένος, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Σ’ αυτό το σχέδιο νόμου δεν συμπληρώνεται στο βαθμό που θα έπρεπε ο ν. 3419/2005, έτσι ώστε να προχωρήσουμε στη σύσταση ενός ηλεκτρονικού Γενικού Εμπορικού Μητρώου, αλλά και να καταργηθούν διάφορα περιττά βήματα για τη διαδικασία ίδρυσης επιχειρήσεων.
Δηλαδή πρώτον, στο νόμο αυτό υπήρχαν πολλές παραπομπές σε κανονιστικές πράξεις, προεδρικά διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες στη δική μας πρόταση νόμου εντάσσονταν πια μέσα στο ίδιο το νομοσχέδιο, ενώ στο σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα παραπέμπονται σε υπουργικές αποφάσεις και δεύτερον, για να λειτουργήσει στην πράξη το Γενικό Εμπορικό Μητρώο, όπως λένε όλοι οι ειδικοί περί το Εμπορικό Δίκαιο, χρειάζεται να τροποποιηθούν δυο βασικοί εμπορικοί νόμοι. Ο ν. 2190/1920 για τις ανώνυμες εταιρείες και ο ν. 3190/1955 για τις εταιρείες περιορισμένης ευθύνης.
Στη δική μας πρόταση νόμου υπήρχε ριζική τροποποίηση από την αρχή μέχρι το τέλος για να υπάρχει συναρμογή των δύο κειμένων.
Η Κυβέρνηση δεν το κάνει. Δεν ξέρω αν αυτό οφείλεται –και ούτε και με ενδιαφέρει- σε άρνηση του Υπουργείου Δικαιοσύνης ή σε κάποιον άλλο λόγο. Όμως, είναι βέβαιο ότι σε δύο, τρεις ή έξι μήνες η Κυβέρνηση θα αναγκαστεί να φέρει τροποποίηση αυτών των δύο νόμων, διότι είμαι παραπάνω από βέβαιος ότι το πράγμα δεν θα λειτουργήσει.
Επίσης, στο δικό μας σχέδιο νόμου αντιμετωπίζαμε όλες τις εταιρείες ενιαία.
Εδώ το σχέδιο νόμου της Κυβέρνησης κάνει διάκριση μεταξύ Ομόρρυθμων Εταιριών και Ετερόρρυθμων Εταιριών από τη μία, που απευθύνονται σε επιμελητήρια και ΚΕΠ ως υπηρεσίες μίας τάσεως και σε Ανώνυμες Εταιρίες και ΕΠΕ από την άλλη, που απευθύνονται σε συμβολαιογράφους.
Εμείς έχουμε ένσταση γι’ αυτό. Έχουμε ένσταση διότι, πρώτον, υποβαθμίζεται μία επένδυση που έχει κάνει η Πολιτεία ήδη από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, από το Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα, με το οποίο πρόγραμμα χρηματοδοτήθηκαν τα επιμελητήρια για να προετοιμαστούν και να οργανώσουν αυτό που απαιτείται, για να γίνουν πράξεις οι προβλέψεις του νομοσχεδίου.
Δεύτερον, με την απελευθέρωση του επαγγέλματος των συμβολαιογράφων, όπως έχει συμφωνηθεί από την Κυβέρνηση με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα έχουμε πια ένα τελείως διαφορετικό σκηνικό. Θα έχουμε περισσότερους συμβολαιογράφους. Δεν είμαστε αντίθετοι σε αυτό, αλλά έχουμε αμφιβολίες ως προς το πρακτικό της ρύθμισης σε σχέση με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Διότι πολλοί και διαφορετικοί συμβολαιογράφοι θα πρέπει να είναι συνδεδεμένοι με το δίκτυο, με τα ασφαλιστικά ταμεία, με τις ΔΟΥ, με όλες τις υπηρεσίες που απαιτούνται, για να λειτουργήσει το σύστημα. Άρα, στην πράξη μπορεί να υπάρξουν κενά για τη λειτουργία του συστήματος και πραγματικά δεν καταλαβαίνουμε γιατί υπάρχει, στο συγκεκριμένο μάλιστα χρονικό διάστημα, αυτή η εμμονή σε σχέση με τη συμπερίληψη των συμβολαιογράφων.
Επίσης, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αν και η Κυβέρνηση δέχθηκε σε ορισμένα σημεία τόσο στην Επιτροπή, όσο και προ ολίγου με τις νομοτεχνικές παρατηρήσεις της κα Υπουργού, τις νομοτεχνικές βελτιώσεις, κάποιες δικές μας παρατηρήσεις, εξακολουθούμε να εντοπίζουμε ορισμένα τεχνικά προβλήματα.
Στο άρθρο 3, ας πούμε, εισάγεται το Ενιαίο Τέλος, το οποίο πλέον ονομάζεται Γραμμάτιο Ενιαίου Κόστους με το οποίο καταργείται το παράβολο υπέρ Δημοσίου. Όμως, αν κάποιος ιδρύει Ανώνυμη Εταιρία πρέπει να περάσει και από την Εθνική Τράπεζα για να καταβάλει το παράβολο υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού, το οποίο για κάποιο λόγο δεν συμπεριλαμβάνεται στο Γραμμάτιο Ενιαίου Κόστους. Άρα, πρόκειται για ένα βήμα ή για δύο;
Επίσης, στο άρθρο 12 υιοθετείται η πρότασή μας για τη χρήση προτυποποιημένου καταστατικού για ίδρυση ΑΕ και ΕΠΕ, που θα καλύπτει όλες τις βασικές νομικές πτυχές λειτουργίας της εταιρίας. Ωστόσο, αυτό δεν συνάδει με την πρόβλεψη των συμβολαιογράφων ως υπηρεσία μιας τάσεως. Διότι εάν έχεις προτυποποιημένο, άρα εγκεκριμένο, αποδεκτό από την εταιρία, καταστατικό, για ποιο λόγο χρειάζεσαι επιπλέον τους συμβολαιογράφους;
Και ακόμα, στο νομοσχέδιο επιβάλλεται η τήρηση συμβολαιογραφικού εγγράφου για τις προσωπικές εταιρίες, δηλαδή τις Ομόρρυθμες και τις Ετερόρρυθμες, κάτι που δεν ίσχυε μέχρι σήμερα στην εμπορική νομοθεσία. Αυτό είναι πόλεμος στη γραφειοκρατία ή ενίσχυση της γραφειοκρατίας; Αυτές είναι μερικές βασικές ενστάσεις που έχουμε και θα δείτε σε μερικούς μήνες πως θα δικαιωθούμε.
Επίσης, υπάρχει και κάτι άλλο. Το νομοσχέδιο θέτει μία προθεσμία τριών μηνών για να τεθούν όλοι οι μηχανισμοί σε εφαρμογή, για να ξεκινήσει το πράγμα να δουλεύει. Δηλαδή, εντός τριών μηνών υποτίθεται ότι θα έχουν βγει οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, θα έχει τροποποιηθεί η υπάρχουσα εμπορική νομοθεσία, για να μπορέσει να εφαρμοστεί το νομοσχέδιο, γιατί αλλιώς –το επαναλαμβάνω- δεν εφαρμόζεται, οι συμβολαιογράφοι και τα ΚΕΠ θα είναι έτοιμα να υποδεχθούν τους ενδιαφερόμενους, θα έχει ολοκληρωθεί η σύνδεση του όλου συστήματος, δηλαδή συμβολαιογράφοι, ΚΕΠ, Επιμελητήρια με το TAXIS και με τα ασφαλιστικά ταμεία για τη χορήγηση ΑΜΚΑ. Και επίσης, θα έχει βρεθεί μηχανισμός να εισπράττεται το Ενιαίο Τέλος και να μοιράζεται στους επιμέρους φορείς.
Εάν οι προβλέψεις αυτές δικαιωθούν, όσο και οι προβλέψεις του κ. Παπακωνσταντίνου κάθε δύο και τρείς μήνες για την οικονομία, αντιλαμβάνεστε ότι μετά βεβαιότητας θα χρειαστεί να ψηφίσετε καινούργιο νομοσχέδιο, κυρία Υπουργέ.
Εν πάση περιπτώσει, η Νέα Δημοκρατία θέλει να έχει μία εποικοδομητική στάση στις εξελίξεις. Δεν πιστεύουμε στην αντιπολίτευση για την Αντιπολίτευση. Γι’ αυτό και ξεκαθαρίζουμε πως αντιλαμβανόμαστε ότι ο περιορισμός της γραφειοκρατίας που επιχειρείτε είναι επιθυμητός τόσο από εμάς, όσο φυσικά και από την επιχειρηματική κοινότητα. Και είναι ακόμη περισσότερο επιθυμητός σε αυτήν τη συγκυρία. Και προφανώς, γι’ αυτό το λόγο ψηφίζουμε υπέρ του νομοσχεδίου.
Ωστόσο, σας λέμε πως υπάρχουν αυτές οι ατέλειες. Το υπογραμμίζουμε για μία ακόμη φορά. Και ακόμη περισσότερο υπογραμμίζουμε πως –μη γελιόμαστε- για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας χρειάζεται να κάνουμε πολύ περισσότερα, πολύ πιο ουσιαστικά βήματα.
Ένα πρώτο, το ανέφερε και ο Εισηγητής της Πλειοψηφίας προηγουμένως, ο κύριος Χαραλαμπόπουλος, είναι η απλούστευση της αδειοδότησης επιχειρήσεων, που είναι κάτι διαφορετικό και έχει να κάνει με το υγειονομικό, με την πολεοδομία, την πυροσβεστική και εκεί υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ταλαιπωρία. Αλλά υπάρχουν και άλλα βήματα που πρέπει να γίνουν για να στηρίξουμε την επιχειρηματικότητα και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.
Ένα πρώτο -και είναι επίκαιρο σήμερα- είναι να δούμε τις οφειλές του δημοσίου απέναντι στις επιχειρήσεις. Εμείς αντιλαμβανόμαστε τη στενότητα του Προϋπολογισμού, αλλά με το κατενάτσιο, με την άμυνα χωρίς όρια του Υπουργείου Οικονομικών, κινδυνεύουμε να δημιουργήσουμε πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα, απ’ αυτό που πάμε να αντιμετωπίσουμε.
Λέει το Υπουργείο Οικονομικών ότι δεν θα κάνει επιστροφή Φ.Π.Α. μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου, γιατί με αυτό τον τρόπο θέλει πλαστά, στην πραγματικότητα, να δείξει ότι υπήρξε πρόοδος στο έλλειμμα. Αλλά δημιουργείται πρόβλημα στην ελληνική επιχειρηματική κοινότητα και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Εμείς, έχουμε καταθέσει πρόταση ως προς αυτό, αλλά και ως προς τις οφειλές του Δημοσίου και σας λέμε να δείτε την περίπτωση του συμψηφισμού των χρεών. Είναι μία λύση απλής λογικής. Δεν θέλετε να δείτε αυτό; Να δείτε το διακανονισμό χρεών. Σκεφτείτε, έστω, ως τελευταίο καταφύγιο, αν το δέχονται οι επιχειρήσεις, να δώσετε Ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου εν τω μεταξύ, διότι δημιουργείται και πρόβλημα ρευστότητας σε αρκετές από αυτές επιχειρήσεις.
Δεν μπορούμε από τη μία πλευρά να ψηφίζουμε πανηγυρικά αυτό το νομοσχέδιο, με το οποίο η Κυβέρνηση λέει ότι γίνεται πόλεμος στη γραφειοκρατία και ενισχύεται η επιχειρηματικότητα και από την άλλη το άλλο Υπουργείο, διαφορετικό Υπουργείο της ίδιας Κυβέρνησης, να έχει μία διαφορετική πολιτική.
Επίσης, πρέπει να δούμε το θέμα του ΤΕΜΠΜΕ. Υπάρχει τροπολογία και υπάρχει και νομοθετική βελτίωση που κατέθεσε προηγουμένως η κα Υπουργός. Δεν αμφισβητούμε τις καλές προθέσεις της Κυβέρνησης ως προς το ΤΕΜΠΜΕ, καμίας κυβέρνησης ελληνικής δεν θα μπορούσαμε να αμφισβητήσουμε τις προθέσεις, αλλά τα στοιχεία εδώ είναι αμείλικτα. Η δραστηριότητα του ΤΕΜΠΜΕ το πρώτο τετράμηνο του 2010 έχει πέσει, σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του 2009, δεκαπέντε φορές. Προσέξτε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν είπα 15%, είπα δεκαπέντε φορές!
Τα δε νέα προγράμματα τα οποία έχουν υιοθετηθεί –και καλώς υιοθετήθηκαν και εμείς τα προτείναμε- έχουν επιτόκιο το οποίο είναι υπερδιπλάσιο σε σχέση με το δικό μας επιτόκιο πέρυσι. Πέρυσι ήταν Euribor συν 2,1, φέτος είναι Euribor συν 6! Και δεν αναφέρομαι σε άλλα προβλήματα που υπάρχουν, οι προμήθειες που ήταν 0,25% πέρυσι του ΤΕΜΠΜΕ και τώρα έχουν ξεπεράσει το 1%, προβλήματα σε σχέση με το Φ.Π.Α. κ.λπ.. Να ενισχύσουμε, λοιπόν, την επιχειρηματικότητα, να δούμε το πρόβλημα της ρευστότητας, αλλά όχι με συνθήματα, όχι με λόγια.
Επίσης, θέλω να σας υπενθυμίσω πως εμείς στο πλαίσιο και των είκοσι τριών προτάσεων της Νέας Δημοκρατίας που καταθέσαμε για την ανάπτυξη, έχουμε και άλλες πολύ συγκεκριμένες ιδέες, τις οποίες σας έχουμε υποβάλει. Μιλάτε για τις δημόσιες επενδύσεις. Δεν θέλω να σταθώ στο ότι οι δημόσιες επενδύσεις από 10,3 δισεκατομμύρια ευρώ που ήταν στον Προϋπολογισμό, έχουν μειωθεί ήδη σε 9 δισεκατομμύρια ευρώ. Δεν θέλω να αναφερθώ στο ότι ο επενδυτικός νόμος είναι σε αναστολή. Ελπίζω ο καινούργιος που θα φέρετε κάποια στιγμή να είναι πράγματι καλύτερος από τον καλύτερο νόμο της μεταπολίτευσης, που κατά ομολογία σας υπήρχε και τον καταργήσατε.
Θέλω να σταθώ στο ΕΣΠΑ. Μέχρι τώρα κάνατε κριτική, παρ’ ό,τι η Ελλάδα ήταν πέμπτη στις είκοσι επτά χώρες σε απορρόφηση στο ΕΣΠΑ το Σεπτέμβριο του 2009. Αλλά ενώ ακούμε κριτική στην προηγούμενη Κυβέρνηση, δεν βλέπουμε συγκεκριμένο έργο. Δεν χρειάζονται, κυρία Υπουργέ, περιττές διαβουλεύσεις και άλλες καθυστερήσεις. Πρέπει να τρέξουν τα προγράμματα τα οποία ήταν έτοιμα, για να ρεύσει χρήμα στην αγορά.
Και εγώ θα έλεγα να συσταθεί και μια διυπουργική συντονιστική ομάδα κρούσης, καθώς πολλά υπουργεία εμπλέκονται στο ΕΣΠΑ, για να δούμε πού είναι –θα το πω σχηματικά- τα κέντρα πόνου, πού είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα για να σπεύσουμε να τα αντιμετωπίσουμε ριζικά και να έχουμε άμεσα και ορατά αποτελέσματα.
Παράλληλα για να δώσουμε τη ώθηση που χρειάζεται τώρα περισσότερο παρά ποτέ, όπως σημείωσα και στην αρχή, πρέπει να δούμε ουσιαστικά τα ΣΔΙΤ, τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και τις συμβάσεις παραχώρησης. Υπήρχαν ιδέες. Υπήρχαν σε κάποιες περιπτώσεις και έτοιμα σχέδια. Οπτική ίνα για το σπίτι, περιφερειακά αεροδρόμια, μαρίνες και λιμάνια. Μπορούν αυτά τα έργα να προχωρήσουν με συμβάσεις παραχώρησης χωρίς οι έλληνες φορολογούμενοι να κλιθούν να βάλλουν το χέρι στην τσέπη.
Πρέπει να περάσετε από την θεωρία στην πράξη. Εμείς είμαστε εδώ για να κάνουμε εποικοδομητική αντιπολίτευση. Γι’ αυτό και ψηφίζουμε το νομοσχέδιο αυτό. Αλλά δεν είμαστε για να σας δώσουμε κανένα συγχωροχάρτι. Οι περιστάσεις δεν είναι από τις συνηθισμένες. Πρέπει όλοι να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό. Πρώτα απ’ όλα όμως η Κυβέρνηση. Και πραγματικά σας λέω έχουμε ιδιαίτερες αμφιβολίες αν μέχρι στιγμής το έχει κάνει.
Σας ευχαριστώ.