Ομιλία κατά την κατ'άρθρο συζήτηση για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά στη Βουλή

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο


Ομιλία κατά τη συζήτηση επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας «Ρύθμιση των οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων» στο Α' θερινό τμήμα της Βουλής.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ξεκαθαρίσαμε από χθες ότι επί της αρχής δεν έχουμε καμία δυσκολία να ψηφίσουμε το νομοσχέδιο. Υπηρετεί ένα σωστό σκοπό, όμως υπάρχουν κάποιες ατέλειες και στη δομή του και στον τρόπο με τον οποίο η Κυβέρνηση προσπάθησε να επικοινωνήσει προς τα έξω αυτό το νομοσχέδιο, που θα δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα.

Θέλω να κάνουμε μια προβολή στο μέλλον μαζί, στεκόμενος σε τρία απ’ αυτά τα μειονεκτήματα για τα οποία μίλησα προηγουμένως, ξεκινώντας από το μικρότερο και πηγαίνοντας στο μεγαλύτερο κακό.

Η πρώτη παρατήρηση αφορά στο τι θα γίνει με το λεγόμενο εξωδικαστικό συμβιβασμό. Στη Γαλλία υπάρχει μια κεντρική Επιτροπή, κατευθυνόμενη από τη Γαλλική Τράπεζα, την Τράπεζα της Γαλλίας που συντονίζει το όλο πράγμα. Εδώ υπάρχει μια πανσπερμία φορέων. Πρώτη φορά εφαρμόζεται ο θεσμός στην Ελλάδα και θα πηγαίνουν στους δικηγόρους, στο Συνήγορο του Καταναλωτή, στις Καταναλωτικές Ενώσεις, σε μια σειρά από άλλους φορείς οι καταναλωτές, προσπαθώντας να βρουν το δίκιο τους, χωρίς να υπάρχει προετοιμασία, χωρίς να υπάρχει ενημέρωση, χωρίς να υπάρχει τεχνογνωσία για ένα τέτοιο θεσμό και κινδυνεύουμε να δημιουργήσουμε μια πολύ μεγάλη σύγχυση.
Σκεφτείτε να ήσασταν στη θέση ενός καταναλωτή το επόμενο χρονικό διάστημα, ο οποίος θέλει να υπαχθεί στις διατάξεις του νομοσχεδίου και πρέπει για να υπαχθεί, να ξεκινήσει από αυτή τη διαδικασία. Καμία προετοιμασία, κανένας κεντρικός συντονισμός.
Δεύτερον, έρχομαι στα Ειρηνοδικεία. Τα Ειρηνοδικεία μέχρι σήμερα είναι υπεύθυνα για υποθέσεις μέχρι 12.000 ευρώ. Επίσης, το ακούσαμε και στην ακρόαση, στην Επιτροπή, δεν έχουν την υλικοτεχνική υποδομή. Δεν υπάρχει και εδώ η κατάλληλη προεργασία. Θα κληθούν δικαστές, οι οποίοι δεν έχουν έρθει σε επαφή με το πτωχευτικό δίκαιο, να αντιμετωπίσουν για πρώτη φορά στην καριέρα τους τέτοιου είδους ζητήματα.
Ταυτόχρονα, οι προσλήψεις οι οποίες λέτε ότι θα δρομολογήσετε δεν θα δρομολογηθούν φέτος προφανώς, γιατί υπάρχουν και περιορισμοί εξαιτίας του μνημονίου. Θα χρειαστεί να περάσουν κάποια χρόνια με αποτέλεσμα και εδώ να υπάρχει ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα, το οποίο θα το πληρώσουν προφανώς αυτοί που θα θελήσουν να υπαχθούν στο νόμο, θα το πληρώσετε όμως και εσείς, κύριε Υπουργέ, διότι καλλιεργείτε με το νομοσχέδιο αυτό ψευδείς προσδοκίες.
Το τρίτο μεγαλύτερο πρόβλημα έχει να κάνει με την επικοινωνιακή σας πολιτική. Δημιουργήσατε την εντύπωση και τη δημιουργείτε και με τη ρητορική της Υπουργού, τη δημιουργείτε και με τη ρητορική των Βουλευτών σας, ότι περίπου κάθε πολίτης που αισθάνεται ο ίδιος υπερχρεωμένος θα μπορέσει να υπαχθεί στις διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου. Δεν ισχύει και πρέπει να το ξεκαθαρίσουμε άπαξ διαπαντός στους Έλληνες πολίτες. Θα πρέπει να υπάρχει οριστική και μόνιμη αδυναμία πληρωμής των χρεών του, βεβαιωμένη από το δικαστήριο. Και πριν απ’ αυτό θα πρέπει να του έχει ρευστοποιηθεί όλη η περιουσία του, να μη μείνει με τίποτα, με κανένα κινητό ή ακίνητο στοιχείο, εξαιρουμένης της πρώτης κατοικίας του και αυτής υπό προϋποθέσεις.
Σε μερικούς μήνες όμως, επειδή ο επικοινωνιακός σας μηχανισμός επιμένει να κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση θα πάνε εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι που αισθάνονται υπερχρεωμένοι και θα θελήσουν να υπαχθούν στις ρυθμίσεις αυτού του νομοσχεδίου. Φανταστείτε την απογοήτευση αυτών των ανθρώπων.
Εμείς το ξεκαθαρίζουμε ακόμα μια φορά. Δεν θέλουμε να γίνουμε συνένοχοι σ’ αυτό το έγκλημα και οι πολίτες πρέπει να ξεκαθαρίσουν ότι εμείς ψηφίζουμε ένα νομοσχέδιο για τις πραγματικές του διαστάσεις, όχι για αυτές που εσείς επιδιώκετε να πείσετε ότι έχει το νομοσχέδιο αυτό. Από εκεί και πέρα θέλω να κάνω δύο παρατηρήσεις για τις τροπολογίες οι οποίες είναι ενώπιών μας.
Σε σχέση με την πρώτη τροπολογία για τις κεντρικές αγορές και εμείς πέρυσι είχαμε προετοιμάσει μια παρόμοια τροπολογία και προφανώς δεν θα είχαμε λόγο να έχουμε ενστάσεις αν η τροπολογία αυτή είχε παραμείνει έτσι όπως ήταν. Όμως, έχουν μπει κάποιες προσθήκες για τις οποίες έχουμε απορίες. Τις έθεσε προηγουμένως αυτές τις απορίες ο κ. Μουσουρούλης, δηλαδή, το γιατί χρειάζεται η πιστοποίηση των επιχειρήσεων εκ των προτέρων.
Σήμερα μόνο είκοσι πέντε επιχειρήσεις έχουν πιστοποίηση στην κεντρική αγορά. Άρα, εάν επιμείνετε στην πιστοποίηση και δεν ενταχθεί η πιστοποίηση στο ΕΣΠΑ, στην προϋπόθεση που θέτετε παρακάτω, κινδυνεύουν να μην καλυφθούν οι επιχειρήσεις.
Επίσης, υπάρχει το θέμα με τις συγχωνεύσεις. Από πότε ξεκινάει να μετράει ο χρόνος των έξι ετών για τις συγχωνεύσεις; Από σήμερα ή αργότερα; Γιατί εάν ξεκινήσει να μετράει από πιο μετά, κινδυνεύει αυτή η διάταξη να είναι τελείως ατελέσφορη. Πρέπει να ξεκαθαρίσετε από πότε ξεκινάει και να το περιγράψετε ρητώς μέσα στη διάταξη. Και βεβαίως, πρέπει να μας ξεκαθαρίσετε και γιατί θέλετε αυτές καθ’ εαυτές τις συγχωνεύσεις.
Για δε τη δεύτερη τροπολογία, σε σχέση με την Ειδική Μονάδα στη Θεσσαλονίκη, νομίζω πως κι αυτή η ρύθμιση, όπως και άλλες ρυθμίσεις που έχετε φέρει-περάσει στη Βουλή σε διάφορα νομοσχέδια για τη διοικητική δομή της Κυβέρνησης, αποτυπώνει το διοικητικό χάος των τελευταίων μηνών. Δηλαδή, σε μία κρίσιμη καμπή για την Ελλάδα, εσείς ήρθατε και κάνατε μια οργανωτική αναδιάταξη της Κυβέρνησης, χωρίς να είστε έτοιμοι να λειτουργήσει το σχήμα.
Προχωρήσατε σε καινούργιες δομές Υπουργείων, βάζοντας τίτλους για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους και από εκεί και πέρα –με συγχωρείτε για την έκφραση που θα χρησιμοποιήσω- «έχασε η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα». Είναι υπάλληλοι των ίδιων Υπουργείων σε διαφορετικά κτήρια, υπάλληλοι διαφορετικών Υπουργείων στο ίδιο κτήριο, μήνα με το μήνα φέρνετε τροπολογίες με τις οποίες αλλάζουν προηγούμενες τροπολογίες, στην περίπτωση του Υπουργείου Ναυτιλίας τα πράγματα έχουν γίνει κωμικοτραγικά, οι αρμοδιότητές του έχουν πάει σε πολλά και διαφορετικά Υπουργεία, η δε ποντοπόρος ναυτιλία έχει πάει στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη -δεν υπάρχει παγκόσμιο προηγούμενο σε αυτό!- και το πράγμα συνεχίζεται.
Κάποια  στιγμή θα πρέπει η Κυβέρνηση να βάλει μια τελεία σε αυτό και κυρίως, θα πρέπει να βάλει μια τελεία σε αυτό που επισήμανα και χθες και εντάσσεται και σε αυτά που σημείωσα και προηγουμένως, στο ότι πάνω από την ουσία βάζει την επικοινωνιακή πολιτική. Δεν μπορεί σήμερα σε αυτές τις συνθήκες να κυριαρχεί η επικοινωνιακή πολιτική. Πρέπει να επιστρέψετε στην ουσία, πρέπει να δουλέψετε σοβαρά και συντεταγμένα, το χρειάζεται η Ελλάδα και δεν επιτρέπετε να συνεχίζετε άλλο στον ίδιο δρόμο.