Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής για ν/σχ ΟΣΕ

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο


Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, χθες που συζητείτο το νομοσχέδιο επί της αρχής, έπρεπε να είμαι στις Βρυξέλλες. Όμως, θεώρησα υποχρέωσή μου έστω και επί των άρθρων να τοποθετηθώ, διότι διετέλεσα Υπουργός Μεταφορών επί δεκαπέντε μήνες και είχα ασχοληθεί με το θέμα του ΟΣΕ, είχα αναδείξει το πρόβλημα και είχα ξεκινήσει την προσπάθεια εξυγίανσης με ένα πρώτο σχέδιο τον Αύγουστο του 2008.
Θέλω, με βάση την εμπειρία μου και την ενασχόλησή μου με το θέμα, να σας πω πως εάν η κυβερνητική πλειοψηφία ήθελε να είναι συνεπής με τον εαυτό της και με αυτά τα οποία διακήρυττε προεκλογικά, κανονικά θα έπρεπε να καταψηφίσει το σημερινό σχέδιο νόμου, διότι είναι απολύτως αντίθετο με όλη τη ρητορική της από το 2007 τουλάχιστον, που εγώ ανέλαβα Υπουργός, μέχρι το 2009. Γι’ αυτό άλλωστε, επειδή το σχέδιο το δικό μας –που τελικώς το αντιγράφει- ήταν αντίθετο με τη ρητορική της, πέρυσι όταν ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας, τον Οκτώβριο του 2009, το σταμάτησε.
Εμείς, για παράδειγμα, στο σχέδιό μας μιλούσαμε για χρήση ΣΔΙΤ, συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ. Να σας θυμίσω τι έλεγε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. ως Αντιπολίτευση;
Ο κ. Σηφουνάκης σε συνέντευξη τύπου για τον ΟΣΕ στις 31/7/2008 κατηγορούσε τη Νέα Δημοκρατία ότι σχεδιάζει μέσω ΣΔΙΤ να εκχωρήσει σε ιδιώτες τα φιλέτα του Οργανισμού.
Ο κ. Τσιόκας, που μου είναι απολύτως συμπαθής και έκανε τότε έναν έντονο αντιπολιτευτικό αγώνα, στη Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Μεταφορών την 1/10/2008 έλεγε για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ ότι πάνω από 6 δισεκατομμύρια είναι τα ακίνητα περιουσιακά στοιχεία του ΟΣΕ, στα οποία θέλει να βάλει χέρι ο κύριος Υπουργός -εγώ δηλαδή τότε- και η Νέα Δημοκρατία προκειμένου να τα εκποιήσει σε ημετέρους. Τότε το καταγγέλλατε, τώρα το υιοθετείτε.
Εμείς πρώτοι, επίσης, μιλήσαμε για τον εξορθολογισμό των δρομολογίων. Να σας θυμίσω και πάλι τότε τι λέγατε;
Ο κ. Τσιόκας σε συνέντευξη τύπου στις 30/6/2009 έλεγε ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στην ουσία εγκαταλείπει την αναγέννηση του ελληνικού σιδηροδρόμου, ότι η Πελοπόννησος, η Εγνατία, όλα αυτά τα κομμάτια σε δρομολόγια μειώνονται, απομειώνονται έως και καταργούνται. Τότε το καταγγέλλατε, τώρα το υιοθετείτε.
Εμείς, επίσης, στο σχέδιό μας πρώτοι μιλήσαμε και ξεκινήσαμε να εφαρμόζουμε μία νέα τιμολογιακή πολιτική. Είχαμε βάλει τον Αύγουστο του 2009 – ο κ. Στυλιανίδης- την πρώτη αύξηση στα εισιτήρια. Να σας θυμίσω τι λέγατε εσείς ως Αντιπολίτευση;
Ο κ. Σηφουνάκης, τομεάρχης τότε του ΠΑ.ΣΟ.Κ., σε συνέντευξη τύπου στις 30/6/2009 –στην ίδια που ανέφερα προηγουμένως- κατηγορούσε την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ότι εν μέσω οικονομικής κρίσης αυξάνει τα εισιτήρια του σιδηροδρόμου με διαδικασίες εξπρές.
Τώρα όλα αυτά ξεχάστηκαν και ο κ. Τσιόκας, Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου σήμερα, δηλώνει ξεκάθαρα σε τηλεοπτικό κανάλι στις 22/6/2010: «το εισιτήριο με τον σιδηρόδρομο είναι έγκλημα, 30% του ΚΤΕΛ και είναι προφανές ότι δεν μπορεί να είναι τόσο χαμηλό».
Αυτά λέγαμε και εμείς, αυτά λέγαμε για τα εισιτήρια, αυτά λέγαμε για τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αυτά λέγαμε για τον εξορθολογισμό των δρομολογίων. Τότε ήμασταν ανάλγητοι και νεοφιλελεύθεροι. Τώρα προσχωρείτε στην πολιτική μας.
Καλώς ήρθατε στο κλαμπ των νεοφιλελευθέρων!
Εν πάση περιπτώσει την ίδια λογική είχε το δικό μας σχέδιο και με μία σειρά από άλλα ζητήματα, όπως ήταν οι συγχωνεύσεις των εταιρειών, η χρησιμοποίηση υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα, η δημιουργία ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής κ.ο.κ.
Ας μη γελιόμαστε, οι Έλληνες πολίτες πρέπει να γνωρίζουν ότι κρατήσατε τους ίδιους συμβούλους που είχαμε και εμείς και παρουσιάσατε το σχέδιό μας ελαφρά παραλλαγμένο, με κάποιες πράσινες κορδέλες, για να πείσετε ότι είναι καλύτερο από το δικό μας και διαφορετικό δήθεν από το δικό μας.
Για εμάς πολύ καλά κάνατε που υιοθετήσατε τις βασικές αρχές του σχεδίου μας και γι' αυτό άλλωστε το ψηφίσαμε επί της αρχής και ψηφίζουμε και αρκετά άρθρα. Δεν κάνατε όμως καθόλου καλά που το καταγγέλλατε υποκριτικά παλαιότερα ως ανάλγητο και ακόμα χειρότερα κάνατε που το σταματήσατε πέρυσι για να το ξεκινήσετε μετά από έναν ολόκληρο χρόνο, χάνοντας όχι μόνο χρόνο, αλλά και χρήματα, χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων.
Εν πάση περιπτώσει, στην αντιγραφή σας ξέφυγαν ορισμένα σημαντικά σημεία, τα οποία οφείλουμε να αναδείξουμε. Υπήρχαν κάποια ζητήματα αντισυνταγματικότητας. Δεν θα αναφερθώ σε αυτά, γιατί προς τιμήν του ο Υπουργός τα αντιμετώπισε. Υπάρχουν κάποια ζητήματα που εθίγησαν και από τον Εισηγητή μας, τον κ. Καλαφάτη, και από άλλους ομιλητές σε σχέση με την αίρεση που υπάρχει σε πολλές διατάξεις της εγκρίσεως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Νομίζουμε ότι έπρεπε να συνεννοηθείτε πολύ νωρίτερα γι’ αυτά τα ζητήματα, για να μην υπάρχει η αβεβαιότητα. Επίσης, θεωρούμε ότι πολλά θέματα παραπέμπονται σε μελλοντικές αποφάσεις της εταιρείας. Υπάρχουν επίσης τα ζητήματα της διαφάνειας, στα οποία θα προτιμούσα να υπάρχει μια πιο έντονη αναφορά στο νομοσχέδιο. Αρκετές υποθέσεις σε σχέση με το ζήτημα αυτό μας έχουν απασχολήσει. Στο δικό μας σχέδιο οι προβλέψεις ήταν πιο ξεκάθαρες. Και θέλω να υπενθυμίσω ότι ως προς το ζήτημα αυτό εγώ ο ίδιος προσωπικά είχα στείλει μια υπόθεση στον Εισαγγελέα και μια άλλη στο ΣΔΟΕ.
Όσον αφορά τους εργαζομένους, αντιλαμβανόμαστε φυσικά την ανάγκη για συγκράτηση της μισθολογικής δαπάνης. Έχω μιλήσει πολλές φορές γι’ αυτό το θέμα και δεν χρειάζεται να επαναλάβω τα ίδια. Ωστόσο, οι ρυθμίσεις για το συγκεκριμένο ζήτημα πρέπει να είναι σαφείς, χωρίς να δημιουργούν «γκρίζες ζώνες» για  παρερμηνείες και αδικίες. Θα πρέπει να αξιοποιηθεί κάθε δυνατότητα για λύσεις που μπορεί να ελαφρύνουν τον Οργανισμό από το βάρος της μισθοδοσίας εργαζομένων που είναι κοντά στη συνταξιοδότηση χωρίς να επιβαρύνονται τα ασφαλιστικά ταμεία. Θα πρέπει επίσης οι ρυθμίσεις για τους εργαζομένους να μην αφήνουν το περιθώριο για αυθαιρεσίες εκ μέρους της διοίκησης σε σχέση με την κομματική τους ένταξη και θέλω να το υπογραμμίσω αυτό. Τέτοιου είδους αυθαιρεσίες θα υπονομεύσουν την όλη προσπάθεια εξυγίανσης.
Τέλος, έχω μια ακόμα ένσταση σε σχέση με την ΕΡΓΟΣΕ. Εμείς στο νομοσχέδιο που είχαμε περάσει τον Οκτώβριο του 2008 είχαμε επιχειρήσει να αναδείξουμε την ΕΡΓΟΣΕ ως το βασικό κύτταρο εξυγίανσης του Οργανισμού, ακριβώς επειδή είναι το πιο υγιές κομμάτι του Οργανισμού με καλύτερη τεχνογνωσία και άλλη κουλτούρα διοίκησης σε σχέση με τα υπόλοιπα κομμάτια. Είναι κρίμα ότι καταργείτε αυτές τις διατάξεις και δεν το λέω κομματικά, το λέω διότι -πολύ φοβούμαι- θα το βρείτε μπροστά σας. Εάν επιχειρήσετε να εξυγιάνετε τον ΟΣΕ με τις κλασικές μεθόδους χωρίς να χρησιμοποιήσετε ένα υγιές όχημα, όπως είναι η ΕΡΓΟΣΕ, νομίζω ότι σε ένα χρόνο από σήμερα, σε σύντομο χρονικό διάστημα εν πάση περιπτώσει, θα φέρνετε τροπολογίες για να διορθώσετε την κατάσταση, διότι η κατάσταση δεν θα προχωρήσει, δεν θα έχετε την εξυγίανση που επιθυμείτε.
Εν πάση περιπτώσει, εγώ θέλω να κρατήσω τη θετική πλευρά, να πω πως, ακριβώς επειδή αφιέρωσα ώρες στο γραφείο μου γι’ αυτόν τον Οργανισμό, χαίρομαι που η προσπάθεια έστω και μετά τη διακοπή για ένα χρόνο συνεχίζεται και εύχομαι πραγματικά από την καρδιά μου η προσπάθεια αυτή να πετύχει. Εμείς θα είμαστε δίπλα σας, όπως είμαστε δίπλα σας σε κάθε προσπάθεια που κάνετε και πιστεύουμε ότι είναι σε θετική κατεύθυνση. Εσείς όμως πρέπει να αποφασίσετε να κυβερνήσετε, να εγκαταλείψετε τη λογική των εκβιασμών, να εγκαταλείψετε τη λογική με την οποία πολιτεύεστε να ενσπείρετε το φόβο και να αποφασίσετε να σταθείτε στο ύψος των περιστάσεων. Εμείς από την πλευρά μας κάνουμε και θα κάνουμε πατριωτική αντιπολίτευση. Εσείς όμως φέρετε το βάρος η χώρα αυτήν την κρίσιμη ώρα να προχωρήσει μπροστά και να ξεπεράσει την κρίση. Πιστέψτε στον εαυτό σας, λοιπόν, πιστέψτε στον ελληνικό λαό, όλοι μαζί πρέπει να προσπαθήσουμε, αντί να προχωρείτε όπως προχωρείτε μέχρι σήμερα με τη λογική των εκβιασμών. Οι εκβιασμοί θα στραφούν εις βάρος σας και το μήνυμα, είτε το θέλετε είτε δεν το θέλετε, θα το εισπράξετε στις αυτοδιοικητικές εκλογές στις 7 και στις 14 του Νοέμβρη.