Ομιλία στη Βουλή για ν/σχ Στρατηγικών Επενδύσεων

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

BOULI_120x80

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός πρόσφατα σε δηλώσεις του έμμεσα έχει παραδεχθεί ότι υπάρχει ζήτημα  με την αναπτυξιακή πολιτική της Κυβέρνησης. Άλλωστε αυτό κατέστη περισσότερο σαφές από τον ανασχηματισμό της Κυβέρνησης, στον οποίο άλλαξε ολόκληρο το επιτελείο του αρμόδιου Υπουργείου.


Η Νέα Δημοκρατία εδώ και καιρό έχει επισημάνει πως υπάρχει τεράστιο ζήτημα στον τομέα αυτό και πως αν δεν υπάρξουν τα κατάλληλα μέτρα, η πατρίδα μας κινδυνεύει να πέσει σε ένα βαθύ τέλμα ύφεσης.

Θεωρούμε, φυσικά, ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος παρά η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας, της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, της ανοικτής αγοράς, γιατί σε όλο τον κόσμο έχει αποδειχθεί πως αυτός είναι ο τρόπος, για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.

Με αυτό το σκεπτικό ήδη από τον περασμένο Φλεβάρη καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις χαμηλού ή μηδενικού δημοσιονομικού κόστους, οι οποίες στόχευαν ακριβώς σε αυτό: Να αποφύγουμε ένα βαθύ τέλμα ύφεσης. Προτείναμε την προώθηση των συμβάσεων παραχώρησης, των συμβάσεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας κ.λπ.

Μεταξύ των μέτρων που προτείναμε τότε ήταν να βγουν δυο υπουργικές αποφάσεις που εκκρεμούσαν σε σχέση με το ν. 3775/2009, που ψηφίστηκε από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και αφορούσε ακριβώς την επιτάχυνση των μεγάλων επενδύσεων. Ήταν ένας νόμος, ο οποίος, μιμούμενος αντίστοιχα παραδείγματα ευρωπαϊκών κρατών, έκανε το invest in Greece, το «επενδύστε στην Ελλάδα» one-stop shop, για να διευκολυνθούν οι επενδυτές που ήθελαν να κάνουν μεγάλες επενδύσεις στην πατρίδα μας, ιδιαίτερα σε τομείς, όπως η βιομηχανία, η ενέργεια, ο τουρισμός, η τεχνολογία και η καινοτομία.

Οι αποφάσεις αυτές δεν εξεδόθησαν ποτέ. Αντί γι’ αυτό η Κυβέρνηση επεξεργάστηκε το δικό μας νόμο και έφερε δική της πρόταση, την οποία συζητάμε και σήμερα, η οποία σε πολλές περιπτώσεις αντιγράφει –μάλιστα και κατά λέξη- πολλές από τις διατάξεις του νόμου της Νέας Δημοκρατίας.

Είναι προφανές ότι ως κόμμα εξακολουθούμε να πιστεύουμε στη φιλοσοφία αυτού του νόμου και στην ανάγκη προσέλκυσης επενδύσεων. Πιστεύουμε στη διαδικασία της απλοποίησης της αδειοδότησης, πιστεύουμε ότι τώρα περισσότερο από ποτέ χρειάζονται επενδύσεις με δύο προφανείς προϋποθέσεις: διαφάνεια από τη μια πλευρά και προστασία του περιβάλλοντος από την άλλη. Ο ρόλος μας ως Αξιωματική Αντιπολίτευση είναι να αναγνωρίζουμε κάθε θετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης, αλλά και να κριτικάρουμε φυσικά όλες τις κινήσεις εκείνες που νομίζουμε ότι δεν εξυπηρετούν τους στόχους που τίθενται. Γι’ αυτό και στη συζήτηση που είχε προηγηθεί στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής στηρίξαμε τις διατάξεις του νομοσχεδίου, οι οποίες ουσιαστικά επαναλαμβάνουν τις διατάξεις του δικού μας νόμου, όπως και άλλες ρυθμίσεις που κινούνται σε σωστή κατεύθυνση και διευκολύνουν την προσέλκυση επενδύσεων.

Θέλω, λοιπόν, σε αυτό το σημείο να σας πω ότι, επειδή το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα σε μεγάλο βαθμό επαναλαμβάνει ρυθμίσεις του νόμου της Νέας Δημοκρατίας, επειδή πρέπει να στείλουμε ως Ελλάδα σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία ένα μήνυμα πως όλοι μαζί παλεύουμε για να ξεπεράσουμε την κρίση και να προσελκύσουμε επενδύσεις και επειδή και ο Υπουργός στην Επιτροπή της Βουλής δέχθηκε αρκετές από τις παρατηρήσεις που κάναμε ως Νέα Δημοκρατία, αποφασίσαμε να στηρίξουμε κατ’ αρχήν το νομοσχέδιο, να το υπερψηφίσουμε, έχοντας φυσικά πολλές ενστάσεις, τις οποίες θα επισημάνω στη συνέχεια.

Για να γίνω πιο σαφής θέλω να πω πως πρώτα από όλα συμφωνούμε με το σκοπό να προσελκυστούν μεγάλες επενδύσεις, να αντιμετωπιστούν γραφειοκρατικά εμπόδια και να αντιμετωπιστούν με ειδικές ρυθμίσεις πράγματι μεγάλες επενδύσεις που έχουν προστιθέμενη αξία στην οικονομία μας. Συμφωνούμε φυσικά με τις ρυθμίσεις που προβλέπουν one stop shop για υλοποίηση των στρατηγικών ιδιωτικών επενδύσεων. Αυτή ήταν η φιλοσοφία και του δικού μας νόμου. Συμφωνούμε με την καθιέρωση άπρακτης προθεσμίας, όπως λέγεται, σε περίπτωση καθυστέρησης απάντησης της διοίκησης, έτσι ώστε σε αυτές τις περιπτώσεις να θεωρείται η απάντηση θετική  και να μην καθυστερεί ο επενδυτής. Συμφωνούμε επίσης με τη διαδικασία ένταξης και δημόσιων επενδύσεων, πράγμα που κάνει τώρα η Κυβέρνηση, έτσι ώστε και αυτές οι επενδύσεις να μην καθυστερούν, εφόσον είναι στρατηγικής σημασίας. Και ευχόμαστε να υπάρξει fast track διαδικασία για όλες τις επενδύσεις, απλοποιώντας τις σχετικές διαδικασίες. Θέλω να σας πω μάλιστα και από αυτό το Βήμα ότι εμείς ως κόμμα δουλεύουμε ήδη προς αυτή την κατεύθυνση για να καταθέσουμε σχετική πρόταση.

Ο Εισηγητής της Πλειοψηφίας υπήρξε αναλυτικός ως προς τα θετικά του νομοσχεδίου. Δεν χρειάζεται εγώ να επαναλάβω τα ίδια. Στάθηκα σε μερικά βασικά σημεία.

Υπάρχουν ωστόσο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σημεία στα οποία εξακολουθούμε να έχουμε ενστάσεις. Υπάρχουν σημεία που δημιουργούν προβλήματα και γκρίζες ζώνες αδιαφάνειας. Αυτός ήταν και ο λόγος που ζητήσαμε τη διαγραφή του άρθρου 4,  με το οποίο θα μπορούσε να ενταχθεί κάθε επένδυση ανεξαρτήτως ύψους στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Ο Υπουργός ορθώς διέγραψε αυτή την πρόβλεψη. Τα προβλήματα όμως δεν έχουν εκλείψει. Θα ξεκινήσω και θα αναφέρω τηλεγραφικά κάποια από τα μικρότερα προβλήματα:

Κατ’ αρχήν, υπάρχει συναρμοδιότητα τριών διαφορετικών Υπουργών στο Invest in Greece: του Υπουργού Οικονομικών, του Υπουργού Επικρατείας και του Υπουργού Ανάπτυξης. Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι άλλος Υπουργός διορίζει τον Πρόεδρο του Invest in Greece και άλλος Υπουργός διορίζει το διευθύνοντα σύμβουλο, για να εξυπηρετηθούν προφανώς ενδοκυβερνητικές ισορροπίες.

Έχουμε ενστάσεις για τη δημιουργία μιας επιπλέον Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων, τη ΔΕΣΕ όπως λέγεται, ενώ παραμένει εν ισχύ μια παλιά Διυπουργική Επιτροπή Επενδύσεων, η οποία έχει συναφές αντικείμενο. Διερωτώμεθα πώς θα συνδυαστεί ο ρόλος αυτής της καινούριας Διυπουργικής Επιτροπής με το ρόλο που έχει ο κ. Πάγκαλος ως Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, αρμόδιος για την απεμπλοκή μεγάλων επενδύσεων. Δεδομένης μάλιστα και μιας παρατηρήσεως που είχε κάνει πρόσφατα, ότι αυτός εδώ ο νόμος θα προχωρήσει στο βαθμό που είναι συνταγματικός, διερωτώμεθα πόσο ομαλή θα είναι η συνεργασία του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης με τους τέσσερις Υπουργούς, οι οποίοι είναι μέλη αυτής της Διυπουργικής Επιτροπής.

Έχουμε όμως και άλλες πιο βασικές ενστάσεις. Έχουμε ενστάσεις στα θέματα της διαφάνειας, οι οποίες επικεντρώνονται σε δύο σημεία. Στο άρθρο 18, παρά τις βελτιώσεις που έκανε ο Υπουργός, υπάρχει πρόβλεψη ακόμα και τώρα για απ’ ευθείας ανάθεση σε περίπτωση αξιοποίησης της δημόσιας γης, όταν προηγείται διακρατική συμφωνία.

Ξέρω, κύριε Υπουργέ, ξέρω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι η διάταξη αυτή είναι σύμφωνη με το Κοινοτικό Δίκαιο, αλλά υπάρχει ένα ζήτημα ηθικής τάξεως. Και για να μην είμαι θεωρητικός, θα χρησιμοποιήσω κατ’ ευθείαν το παράδειγμα, διότι είναι πιθανόν η ρύθμιση να αναφέρεται σε αυτό το παράδειγμα: το αεροδρόμιο του Ελληνικού. Ας υποθέσουμε ότι υπάρχει μία συμφωνία της Κυβερνήσεως με το Κατάρ και με απ’ ευθείας ανάθεση ανατίθεται στο Κατάρ, σε κάποιο όμιλο από το Κατάρ, η αξιοποίηση του Ελληνικού. Ποιος μας εγγυάται ότι έχουμε το μέγιστο δυνατό όφελος, όπως θα συνέβαινε αν είχαμε μία διαδικασία ανοικτού πλειοδοτικού διαγωνισμού;

Θέλω να υπενθυμίσω ότι στην περίπτωση του ΟΛΠ στο Λιμάνι του Πειραιά, εμείς δεν κάναμε διακρατική συμφωνία με τους Κινέζους. Κάναμε διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό και απλώς οι Κινέζοι, η COSCO, ήταν πλειοδότες.

Σας προτρέπουμε να εγκαταλείψετε αυτή την αντίληψη, ιδιαίτερα καθώς ζούμε σε πονηρές εποχές. Και μπορεί, κύριε Υπουργέ, να παρεξηγηθείτε από πολλές και διαφορετικές πλευρές ως Κυβέρνηση για τέτοιου είδους κινήσεις. Η γυναίκα του Καίσαρα, το ξέρετε, δεν πρέπει μόνο να είναι τίμια, αλλά και να φαίνεται.

Εξακολουθούμε, επίσης, να έχουμε ένσταση σε σχέση με τις μεταβατικές τελικές διατάξεις του άρθρου 25. Σε αυτό περιέχονται κάποιες φορολογικές ελαφρύνσεις στις επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε στρατηγικές επενδύσεις. Αυτές θα μπορούσαν να απορριφθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για λόγους ανταγωνισμού, ισότητος σε σχέση με άλλες εταιρείες που κινούνται στο χώρο και γι’ αυτό εμείς θα θεωρούσαμε ότι θα ήταν πιο σκόπιμη μία διαδικασία με την οποία θα υπήρχε πράσινο φως από την κομισιόν εκ των προτέρων.

Υπάρχουν, όμως, ενστάσεις μας και για ζητήματα που αφορούν την πολεοδομική, περιβαλλοντική και χωροταξική νομοθεσία. Έχουμε ενστάσεις, διότι η πρόταση της Κυβέρνησης ενέχει, τελικά, τον κίνδυνο, έτσι όπως είναι διατυπωμένες οι ρυθμίσεις στο νομοσχέδιο, οι ρυθμίσεις αυτές να αποδειχθούν δώρον άδωρον για τους επενδυτές, ακριβώς γιατί έρχονται σε σύγκρουση με την πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Ενώ, δηλαδή, οι επενδυτές, ιδίως από το εξωτερικό, μπορεί να πιστέψουν ότι εδώ υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία, στο τέλος μπορεί να έρθουν και να απογοητευτούν στην πράξη. Δείτε την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την επένδυση Costa Navarino στη Μεσσηνία.

Μιλάμε συχνά για καθρεφτάκια στους ιθαγενείς. Εδώ κινδυνεύουμε να έχουμε μια περίπτωση με καθρεφτάκια στους επενδυτές. Το επισημαίνω, διότι υπάρχει μεγάλη επισφάλεια στις ρυθμίσεις σε σχέση με τους όρους δόμησης, την παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και παραλίας κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων και την απαλλοτρίωση δασικών εκτάσεων, χωρίς τήρηση οποιασδήποτε διαδικασίας για χαρακτηρισμό.

Θέλω επιπροσθέτως αυτό να πω και να το πω σε όλους τους συναδέλφους, πως πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπ’ όψιν τις παρατηρήσεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, η οποία χθες το βράδυ -θα προτιμούσα νωρίτερα να συνέβαινε αυτό- μας έστειλε ένα σημείωμα από είκοσι δύο σελίδες με συγκεκριμένες παρατηρήσεις για όλο το νομοσχέδιο, που σε αρκετές περιπτώσεις αμφισβητεί ακόμα και τη συνταγματικότητα των ρυθμίσεων.

Είναι, επομένως, ιδιαίτερα χρήσιμο, κύριε Υπουργέ, στη συνέχεια να ακούσουμε την τοποθέτηση της Κυβέρνησης επί των κρίσιμων αυτών παρατηρήσεων της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτές είναι οι παρατηρήσεις μας για τα τεχνικά θέματα, για τα θέματα διαφάνειας, για τα θέματα χωροταξίας και περιβάλλοντος.

Εμείς, νομίζω είναι κατανοητό και από την τοποθέτησή μου, επιδιώκουμε να είμαστε εποικοδομητικοί σ’ αυτή τη διαδικασία. Γι’ αυτό το λόγο και πέραν των παρατηρήσεων αυτών, καταθέσαμε με βάση τις προβλέψεις του καινούργιου Κανονισμού της Βουλής και συγκεκριμένες τροπολογίες –δέκα τροπολογίες- με τις οποίες επιδιώκουμε βελτιώσεις σε επιμέρους άρθρα.

Αν πραγματικά η Κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται όχι απλά και μόνο να εντυπωσιάσει, αλλά να προσελκύσει επενδύσεις, να πετύχει πραγματικά αυτό το στόχο, νομίζω ότι πρέπει να μας ακούσει. Και πρέπει να ακούσει τις παρατηρήσεις που θα γίνουν απ’ όλες τις πτέρυγες της Βουλής. Αλλά να ακούσει και μια σειρά από παρατηρήσεις που γίνονται γενικότερα για την αναπτυξιακή πολιτική της Κυβέρνησης. Γιατί ενώ μιλάμε για ανάπτυξη, εκείνο το οποίο βλέπουμε είναι μεγάλες καθυστερήσεις, για να μην πω αδράνεια.

Ενώ μιλάτε για αναθέρμανση της οικονομίας, στο ΕΣΠΑ από πέμπτοι που ήμασταν όταν σας παραδώσαμε την εξουσία, τώρα είμαστε εικοστοί τρίτοι στους είκοσι επτά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ενώ λέγατε ότι δεν σας αρκούσε ο δικός  μας επενδυτικός νόμος, παρ’ ότι η κ. Κατσέλη τον είχε χαρακτηρίσει τον καλύτερο της μεταπολίτευσης, δεν έχετε κατορθώσει, αφού καταργήσατε τον δικό μας επενδυτικό νόμο τον περασμένο Φεβρουάριο, να φέρετε τον καινούργιο δικό σας. Και η χώρα δεν έχει αυτή την ώρα επενδυτικό αναπτυξιακό νόμο.

Ενώ ανακοινώνατε ότι θα παίρνατε μεγάλες πρωτοβουλίες για τη ρευστότητα στην αγορά, φθάσαμε στο κατάντημα –γιατί περί αυτού πρόκειται- ενώ το ΤΕΜΠΜΕ πέρυσι έδωσε στο πρώτο 10μηνο περίπου 50.000 εγγυήσεις για αντίστοιχα δάνεια, φέτος να έχει δώσει μόνο 2.500 εγγυήσεις για δάνεια σε μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Ενώ υποσχεθήκατε ένα ελκυστικό επιχειρηματικό περιβάλλον με απλούστευση της ίδρυσης εταιρειών, κεφαλαιουχικών και μη, ο νόμος που ψηφίστηκε τον περασμένο Ιούνιο δεν εφαρμόζεται, διότι οι διατάξεις του είναι ανεφάρμοστες. Έχουν περάσει οι προθεσμίες και ο νόμος παραμένει στα χαρτιά χωρίς να ξέρουμε πότε θα ενεργοποιηθεί. Και εκεί σας είχαμε προειδοποιήσει. Αγνοήσατε τις προειδοποιήσεις μας, διότι βάλατε την επικοινωνία πάνω από την ουσία.

Ενώ η αγορά στενάζει και κλάδοι ολόκληροι όπως ο κατασκευαστικός, έχουν τεράστιο πρόβλημα, ΣΔΙΤ και συμβάσεις παραχώρησης είναι μόνο στη σφαίρα της θεωρίας. Δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα εδώ και ένα ολόκληρο χρόνο.

Ενώ θα μπορούσατε να αξιοποιήσετε τη δημόσια ακίνητη περιουσία, διότι προφανώς συμβάλλει και στη μείωση του χρέους και το χρειαζόμαστε αυτό, κρατήσατε στην ΚΕΔ επί οκτώ μήνες τον δικό μας διευθύνοντα σύμβουλο, στη συνέχεια τοποθετήσατε έναν δικό σας, έμεινε επί τρεις μήνες, έφυγε και επί ένα ολόκληρο χρόνο το αποτέλεσμα είναι ένα στρογγυλό μηδενικό.

Ενώ με τις αποκρατικοποιήσεις μπορούμε επίσης να μειώσουμε το χρέος αλλά και να στείλουμε ένα αναπτυξιακό σινιάλο διεθνώς, διακόψατε πέντε δικά μας σχέδια, καταγγέλλοντάς μας ως συνήθως –όταν είστε στην αντιπολίτευση αυτό κάνετε- ως ανάλγητους και νεοφιλελεύθερους, στη συνέχεια -στην αρχή του χρόνου- προβλέψατε 2,5 δισεκατομμύρια έσοδα από δικές σας καλές και μη νεοφιλελεύθερες αποκρατικοποιήσεις, αλλάξατε την πρόβλεψη και τη μειώσατε στο 1 δισεκατομμύριο στα μέσα της χρονιάς και κλείνει ο χρόνος με έσοδα από αποκρατικοποιήσεις «μηδέν», στρογγυλό «μηδέν».

Ενώ θριαμβολογούσατε επιχειρώντας να οικειοποιηθείτε για την επένδυση που θα γινόταν από το Κατάρ στον Αστακό, τελικά η όλη πολιτική σας αποδείχθηκε αστακοσαλάτα και κατέληξε σε ένα απόλυτο ναυάγιο.

Αυτή είναι η κατάσταση. Δεν το λέω αντιπολιτευτικά. Το επισημαίνω ως Έλληνας Βουλευτής και ως Έλληνας πολίτης. Διότι πραγματικά γνωρίζω πως είστε πολύ καλοί στην επικοινωνία. Γνωρίζω πως σ’ αυτό το μέτωπο είστε αρκετά καλύτεροι από μας. Όμως, με την επικοινωνία και τη διαφήμιση ο τόπος δεν πάει πουθενά.

Χρειάζεται να κάνουμε στροφή στην ουσία. Πρέπει να περάσετε από τη θεωρία στην πράξη.

Εμείς σε κάθε θετική πρωτοβουλία, ακόμα και αν έχουμε επιφυλάξεις όπως συμβαίνει σήμερα, θα είμαστε δίπλα σας γιατί είμαστε πάνω από όλα Έλληνες, αλλά δεν θα είμαστε δίπλα σας στην προσπάθεια εξαπάτησης του Ελληνικού λαού, δεν θα είμαστε δίπλα σας στην προσπάθεια να συγκαλύψετε τα προβλήματα, να τα κρύψετε κάτω από το χαλί.

Ο τόπος χρειάζεται δράση. Πρέπει όλοι μαζί να δώσουμε τον καλύτερο μας εαυτό, αλλά το κύριο βάρος αυτονόητα πέφτει στην Κυβέρνηση του τόπου.

Ευχαριστώ πολύ.