Ομιλία για το ν/σχ λειτουργίας ενεργειακών αγορών

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Ομιλία του Κωστή Χατζηδάκη στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση Σχεδίου Νόμου με θέμα «Για τη λειτουργία ενεργειακών αγορών, ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου για έρευνα, παραγωγή και δίκτυα παραγωγής υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις».
27-7-2011

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Νέα Δημοκρατία ψηφίζει επί της αρχής το νομοσχέδιο αυτό. Το ψηφίζει διότι δεν θέλει να μιμηθεί το ΠΑΣΟΚ, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις παρουσιαζόταν ότι διαφωνούσε ως Αντιπολίτευση, ακόμα και για πρωτοβουλίες που ξέραμε πως μέσα τους οι περισσότεροι συνάδελφοι του Κόμματος αυτού ήταν σύμφωνοι με τις πρωτοβουλίες που εμείς αναλαμβάναμε ως Κυβέρνηση. Ο τόπος διέρχεται κρίσιμες ώρες και πρέπει όλοι να στεκόμαστε στο ύψος των περιστάσεων.

Επειδή, λοιπόν, το νομοσχέδιο αυτό αναφέρεται στην ενέργεια, επομένως σε ένα προνομιακό πεδίο για την ανάπτυξη της πατρίδας μας, εμείς θα στηρίξουμε κάθε θετική ρύθμιση. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε ενστάσεις και παρατηρήσεις, που ευχής έργο θα ήταν η Κυβέρνηση να τις ακούσει, γιατί δεν τις διατυπώνουμε απλά και μόνο αντιπολιτευτικά, αλλά πατριωτικά και με βάση την εμπειρία από το συγκεκριμένο χώρο.

Πρώτα απ’ όλα στο θέμα των λατομείων, η Κυβέρνηση δίνει κάποιες παρατάσεις στη λειτουργία τους με το σκεπτικό ότι δεν είναι έτοιμη να φέρει καινούριο λατομικό νόμο. Υπάρχει προεργασία γι’ αυτό και θα ήταν ευχής έργο -το παρατήρησα και στη  Επιτροπή- αν ο Υπουργός δεσμευόταν ότι εντός έξι μηνών θα έρθει συγκεκριμένος λατομικός νόμος, το οποίο θα μας διευκόλυνε κι εμάς στην ψήφιση του συγκεκριμένων άρθρων για να μπει μία τάξη στο θέμα των λατομείων.

Στο ζήτημα της Ρ.Α.Ε. είναι θετικό ότι απαλείψατε κάποιες διατάξεις, όπως τη διάταξη στην παράγραφο 5 του άρθρου 8, που δινόταν η δυνατότητα σε ένα μέλος της Ρ.Α.Ε. να αποφασίζει μόνο του για πολύ σημαντικά ζητήματα ενός τομέα της ενέργειας.

Ωστόσο, η ΡΑΕ γίνεται πανίσχυρη με αυτό το νομοσχέδιο. Δεν είναι αρνητικό ότι ενισχύεται –προσέξτε- αλλά είναι αρνητικό ότι γίνεται πανίσχυρη σε σημείο που να υποκαθιστά το Υπουργείο και να κινδυνεύει ο Υπουργός ΥΠΕΚΑ, Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής να καταστεί στα ζητήματα αυτά υπουργός άνευ χαρτοφυλακίου. Νομίζω πως πρέπει να δείτε ξανά μια σειρά από τις διατάξεις αυτές.

Τρίτη ένσταση. Στο ζήτημα της απελευθέρωσης της ηλεκτρικής ενέργειας, διάλεξε η Κυβέρνηση το μοντέλο I.T.O. (Independent Transmission Operator). Το μοντέλο αυτό είναι ένα μοντέλο –πρέπει να το ξεκαθαρίσω και από αυτό το Βήμα- για το οποίο και εμείς ως Κυβέρνηση διαπραγματευτήκαμε για να υπάρχει ως εναλλακτική δυνατότητα.

Όμως, έχει χρησιμότητα, κύριε Υπουργέ, μόνο όταν το κράτος στη ΔΕΗ έχει πάνω από 51%, διότι κάνει κανείς κάποιο νομικό διαχωρισμό και με αυτόν τον τρόπο είναι εντάξει με τις προβλέψεις του κοινοτικού δικαίου. Δεν έχει νόημα εάν το κράτος πέσει κάτω από το 51% στη ΔΕΗ. Γι’ αυτό σας λέμε ξεκάθαρα ότι θα έπρεπε να προχωρήσετε στο μοντέλο του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού. Αλλιώτικα, προχωρώντας με το μοντέλο Ι.Τ.Ο. θα αναγκαστείτε είτε να αποκρατικοποιήσετε τη ΔΕΗ ως σύνολο, παίρνοντας λιγότερα χρήματα, είτε να ξεκινήσετε την αποκρατικοποίηση από τη μεταφορά και τη διανομή, δηλαδή να αποκρατικοποιήσετε πρώτα τα δίκτυα.

Εμείς σε αυτό έχουμε ξεκάθαρη θέση. Πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρξει στρατηγικός επενδυτής στη ΔΕΗ, αλλά στις παραγωγικές λειτουργίες της ΔΕΗ, δηλαδή παραγωγή, ορυχεία και εμπορία και τα δίκτυα να παραμείνουν στο κράτος. Γι’ αυτό υποστηρίζουμε τη μέθοδο του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού.

Την υποστηρίζουμε και για έναν άλλο λόγο. Υπάρχει συγκεκριμένη κατεύθυνση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Το 2014 αυτό θα είναι το μοντέλο, το μοντέλο του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού.

Επομένως, τι κάνετε; Άμυνα οπισθοφυλακών. Φέρνετε ως αλλαγή κάτι το οποίο δεν θα μπορέσει πολύ απλά να αντέξει στο χρόνο. Το πολύ σε τρία χρόνια θα έχει κατεδαφιστεί. Άρα, υπάρχει μία καθαρή λύση. Ιδιοκτησιακός διαχωρισμός, στρατηγικός επενδυτής στη ΔΕΗ, το κράτος κρατάει τα δίκτυα και ο στρατηγικός επενδυτής μπαίνει στις απελευθερωμένες δραστηριότητες, τις παραγωγικές δραστηριότητες, δηλαδή παραγωγή, ορυχεία και εμπορία.

Περιμένουμε από την Κυβέρνηση να προχωρήσει και να κάνει το σωστό βήμα, το οποίο υπηρετεί και τα συμφέροντα της ΔΕΗ και τα συμφέροντα της ελληνικής οικονομίας.

Τέλος, θέλω να σταθώ στο περίφημο ζήτημα του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη. Έρχεται η Κυβέρνηση με δυο περίπου χρόνια καθυστέρηση να φέρει σε ένα τμήμα του νομοσχεδίου τις ρυθμίσεις για τις απαλλοτριώσεις. Ο αρμόδιος Υφυπουργός στην Επιτροπή -μετά από δική μου παρατήρηση- δέχθηκε ότι το 80%, 90% των ρυθμίσεων είναι οι ρυθμίσεις της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας που είχαν κατατεθεί το καλοκαίρι του 2009 στη Βουλή. Πραγματικά, μένω με την απορία, γιατί χρειάστηκαν δύο χρόνια για να έρθουν αυτές οι ρυθμίσεις. Γιατί αυτή η αδράνεια, πολύ περισσότερο όταν είχαν προηγηθεί οι δηλώσεις του κ. Παπανδρέου πριν από τις εκλογές του 2009 που έθεσαν εν αμφιβόλω τη σκοπιμότητα του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη;

Στη συνέχεια θέλω να επισημάνω ότι είχαμε δηλώσεις του κ. Παπανδρέου στις 16 Φεβρουαρίου 2010. Έδωσε συνέντευξη στο Ρωσικό Πρακτορείο «Ria Novosti» που έλεγε ότι «η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ήταν εκείνη που ξεκίνησε τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και σκοπεύει να περατώσει το έργο. Το θεσμικό πλαίσιο, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών μελετών και της συμφωνίας διέλευσης, αναμένεται να οριστικοποιηθεί εντός του επομένου εξαμήνου. Αμέσως μετά θα ξεκινήσει η κατασκευή του αγωγού». Τα λέει αυτά ο κ. Παπανδρέου στις 16 Φεβρουαρίου 2010. Κάνει τις δηλώσεις πριν από τις εκλογές και θέτει εν αμφιβόλω το έργο. Στις 16 Φεβρουαρίου 2010 αλλάζει τροπάριο και λέει ότι «θα κατασκευαστεί ο αγωγός εντός του επομένου εξαμήνου και θα περάσουμε όλα τα αναγκαία νομοθετήματα μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2010».

Οι ρυθμίσεις αυτές που σήμερα ψηφίζουμε, δύο χρόνια μετά, ήταν, πηγαινοέρχονταν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής στο Υπουργικό Συμβούλιο. Ποτέ δεν ήρθαν να ψηφιστούν στη Βουλή. Γιατί αυτή η καθυστέρηση; Τι υποδηλοί; Και τι υποδηλοί, αν τη συνδυάσουμε με τη γενικότερη αδράνεια της Κυβέρνησης στο ζήτημα των ενεργειακών αγωγών;  Πήρατε τη σκυτάλη από εμάς, από την Κυβέρνηση Καραμανλή, σε ένα πολύ καλό σημείο. Υπήρχε μία πολυδιάστατη πολιτική για τους αγωγούς. Και στη συνέχεια πέσατε σχεδόν σε χειμερία νάρκη.

Περιμένω να μας δώσετε σαφείς εξηγήσεις. Γιατί αυτή η αδράνεια; Γιατί αυτή η καθυστέρηση; Και μη μας πείτε, κύριε Υπουργέ, αυτό που μας είπατε και στην Επιτροπή, ότι περιμένατε να πείσετε επί δύο χρόνια την τοπική κοινωνία του Έβρου, διότι η τοπική κοινωνία του Έβρου ήταν σχεδόν πεπεισμένη. Συμμετείχε ο Νομάρχης στις διαβουλεύσεις. Και εάν κάνετε αυτό με την τοπική κοινωνία του Έβρου, τότε θα έπρεπε να κάνετε το αντίστοιχο και με την ελληνική κοινωνία, κύριε Υπουργέ, διότι δεν φαντάζομαι ότι η ελληνική κοινωνία ήταν πεπεισμένη με το Μνημόνιο, όταν το φέρατε, ή με μια σειρά από άλλες ρυθμίσεις που προκαλούν εκρήξεις κοινωνικής οργής. Χρησιμοποιείτε δύο μέτρα και δύο σταθμά.

Είναι αδικαιολόγητη η καθυστέρησή σας. Είναι απαράδεκτη η πολιτική της Κυβέρνησης στους ενεργειακούς αγωγούς. Οφείλω να το καταθέσω επισήμως από αυτό εδώ το Βήμα.

Ευχαριστώ.