Εισήγηση στην κοινή Συνέντευξη Τύπου με τον ΥΠΟΜΕΔΙ κ. Μ. Χρυσοχοΐδη για το έργο ΣΔΙΤ του ηλεκτρονικού εισιτηρίου των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

kx_hlektroniko_eisitirio_ypomedi_19_3_2014Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Κυρίες και κύριοι, με την ανάδειξη των αναδόχων των διαγωνισμών για την τηλεματική και το ηλεκτρονικό εισιτήριο, κλείνουν κάποιες σοβαρές εκκρεμότητες που υπήρχαν εδώ και χρόνια για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Και με βεβαιότητα μπορούμε να πούμε ότι ανοίγει ένα καινούργιο κεφάλαιο για τις μεταφορές των πολιτών, με τα μέσα μαζικής μεταφοράς στην πρωτεύουσα.

Θα πει κάποιος, πανηγυρίζετε γι’ αυτό; Όχι. Διότι θα ήταν ορθή η παρατήρηση ότι πράγματι υπήρξαν πολλές εμπλοκές και πολλές καθυστερήσεις σε αυτούς τους διαγωνισμούς, τις οποίες έχει τύχει να βιώσουμε από διαφορετικές θέσεις και οι δυο σήμερα συναρμόδιοι υπουργοί.

Αλλά θα μπορούσε κανείς επίσης να παρατηρήσει: Πρώτον, αυτό που έχει σημασία είναι ότι επιτέλους κλείνει το κεφάλαιο διαγωνισμοί και καθυστερήσεις και ξεκινάει το κεφάλαιο εκσυγχρονισμός των αστικών συγκοινωνιών, αναβάθμιση της ποιότητας ζωής της πόλης, σύγχρονες αστικές συγκοινωνίες χωρίς εισιτηριοδιαφυγή. Και δεύτερο και κυριότερο, το οποίο δεν είναι υποχρεωμένος κάποιος να το ξέρει: Να σας πω ότι τα τελευταία χρόνια για το δημόσιο δεν ήταν καθόλου αυτονόητο ότι θα μπορούσαν με την ίδια άνεση να τρέχουν οι δημόσιοι διαγωνισμοί λόγω της στενότητας των πόρων και επίσης δεν ήταν καθόλου αυτονόητο ότι θα μπορούσαν να κλείνουν με επιτυχία διαγωνισμοί Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Γιατί; Διότι για τα έργα ΣΔΙΤ χρειάζεσαι ένα δημόσιο τομέα που να λειτουργεί, ένα ιδιωτικό τομέα που να ενδιαφέρεται και να έχει την κεφαλαιακή επάρκεια για να συμμετέχει στους διαγωνισμούς και ένα τραπεζικό σύστημα που να βοηθάει. Ξέρετε ότι λόγω της άνευ προηγουμένου κρίσης την οποία αντιμετωπίζουμε εδώ και κάμποσα χρόνια και οι τρεις αυτές προϋποθέσεις δεν συνέτρεχαν επί πολύ καιρό. Το δημόσιο ήταν προβληματικό. Υπήρχε κρίση ρευστότητας στον ιδιωτικό τομέα και το τραπεζικό σύστημα για πολύ καιρό ήταν ένα «πουκάμισο αδειανό».

Επομένως, δεν ήταν καθόλου αυτονόητο ότι οι διαγωνισμοί σαν κι αυτόν θα πετύχαιναν. Πέτυχε όμως αυτός ο διαγωνισμός και αυτό στέλνει και ένα ευρύτερο μήνυμα, που ξεπερνάει τις αστικές συγκοινωνίες και δείχνει ότι η Ελλάδα το παλεύει και καταφέρνει σταδιακά να ξεπερνάει την κρίση.

Εδώ σε αυτό το διαγωνισμό είχαμε στο τέλος τρεις δεσμευτικές προσφορές. Εάν δείτε ποιοι συμμετείχαν στο καθένα από τα κονσόρτια, θα δείτε ότι ήταν σε καθένα από αυτά ένας ελληνικός όμιλος και ένας διεθνής όμιλος. Αν δείτε τους διεθνείς ομίλους θα δείτε ότι και οι τρεις ήταν μεγάλης επιφάνειας. Και στο τέλος επελέγη εκείνος που έκανε τη μεγαλύτερη έκπτωση, περίπου 18%. Είναι ο όμιλος ΤΕΡΝΑ μαζί με την LG της Νότιας Κορέας.

Η LG είναι, όπως και οι άλλοι όμιλοι που συμμετείχαν στους άλλους διαγωνισμούς, μια μεγάλη πολυεθνική εταιρεία η οποία έχει υλοποιήσει το σύστημα συλλογής κομίστρου στη Σεούλ, όπου οι Κορεάτες έχουν 9.500 λεωφορεία και 390 σταθμούς μετρό. Δηλαδή ένα πολύ μεγαλύτερο δίκτυο από αυτό της Αθήνας.

Θέλω επίσης να πω ότι για το έργο αυτό, ότι η LG συνεργάζεται με μια triple-A κορεάτικη τράπεζα, πράγμα το οποίο στέλνει και αυτό με τη σειρά του ένα μήνυμα που είναι μια κάποια ψήφος εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία, όπως και να το μετρήσει κανένας.

Είναι μια άμεση ξένη επένδυση. Διότι το έργο αυτό είναι κατά 50% δημόσιο έργο από το ΕΣΠΑ, εγκεκριμένο μάλιστα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως μεγάλο έργο και κατά 50% ιδιωτική επένδυση. Επίσης, είναι σημαντικό να ξέρουμε ότι για 12 –νομίζω- χρόνια το έργο αυτό θα λειτουργεί υπό την επίβλεψη των αναδόχων και με ευθύνη των αναδόχων.

Δεν είναι ένα έργο το οποίο παραδίδεται στο δημόσιο και στη συνέχεια θα το λειτουργεί ο ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές εταιρείες. Είναι ένα έργο το οποίο θα λειτουργεί, θα συντηρείται, θα προωθείται από τον ανάδοχο με τη λογική που έχουν τα έργα ΣΔΙΤ.

Εμείς να ξέρετε από την πλευρά του Υπουργείου Ανάπτυξης δίνουμε μεγάλη έμφαση σε αυτά τα έργα, διότι με τα ίδια χρήματα από το κράτος γίνεται πολύ περισσότερη δουλειά. Εδώ αν ήταν δημόσιο έργο, το κράτος έπρεπε να βάλει τα διπλάσια χρήματα και θα έπρεπε επίσης να έχει και την ευθύνη και τα έξοδα της συντήρησης. Σε μια εποχή που υπάρχει έλλειψη πόρων.

Γι’ αυτό το λόγο προωθούμε έργα ΣΔΙΤ της τάξεως των 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ και για να έχετε έτσι πολύ σύντομα μια εικόνα- χωρίς να σας ταλαιπωρώ- θέλω να σας πω ότι μέχρι τώρα στον τομέα της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων, παρά τις εκτιμήσεις ορισμένων πριν μερικούς μήνες, έχουμε αναδόχους σε τέσσερις περιοχές της χώρας. Έχουμε αναδόχους στην Πελοπόννησο, στη Δυτική Μακεδονία, τις Σέρρες και την Ηλεία και πιστεύω ότι μέχρι το τέλος του μήνα θα έχουμε ανάδοχο για την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων στην Ήπειρο. Και τους αμέσως επόμενους μήνες, θα ακολουθήσει η Αττική.

Είναι μια μέθοδος που έχει παραγάγει αποτελέσματα και αυτό συμβαίνει και σε άλλους τομείς. Για παράδειγμα στον τομέα των κοινωνικών υποδομών έχουμε δυο έργα ΣΔΙΤ για την υλοποίηση 24 σχολείων στην Αττική με συνεργασία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Για τα έργα αυτά μάλιστα πήραμε κατά σύμπτωση χθες το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο.  Και παράλληλα, για να ξανάρθω στον τομέα που καλύπτετε, στον τομέα της τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνιών, έχουμε επίσης το έργο ανάπτυξης των ευρυζωνικών υποδομών σε αγροτικές περιοχές για το οποίο έχουν ήδη κατατεθεί δυο δεσμευτικές προσφορές.

Προφανώς και λόγω οικονομικής στενότητας από την πλευρά του δημοσίου, αλλά και λόγω του ότι και αυτή είναι η τάση σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, εμείς δίνουμε έμφαση στις συμπράξεις του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε εργαλεία, όπως είναι το JESSICA το οποίο είναι ένα χρηματοδοτικό εργαλείο μέσω των διαρθρωτικών ταμείων αλλά με ανακυκλούμενους πόρους με συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα και αυτό το εργαλείο χρηματοδοτεί τέτοιου είδους δράσεις.

Και βεβαίως στο πλαίσιο της νέας προγραμματικής περιόδου, θα κάνουμε όλα αυτά τα οποία απαιτούνται προκειμένου οι δράσεις τύπου ΣΔΙΤ να είναι παρούσες, αλλά και να διευρυνθούν στα καινούργια προγράμματα, στα προγράμματα της νέας προγραμματικής περιόδου.

Θέλω να ευχαριστήσω τον Μιχάλη Χρυσοχοϊδη τόσο εγώ, όσο και ο Νότης Μηταράκης που είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος Υφυπουργός για τα θέματα ΣΔΙΤ για τη συνεργασία που είχαμε γι’  αυτό το θέμα, όπως και για το έργο της  τηλεματικής. Ξέρετε εσείς ότι και προσωπικά είμαι συνδεδεμένος ειδικά με αυτά τα δυο σχέδια, διότι αρκετά μας είχαν ταλαιπωρήσει.

Επαναλαμβάνω ότι δεν πανηγυρίζει κανένας σήμερα για το ότι τελείωσαν, αλλά εν πάση περιπτώσει υπογραμμίζουμε ότι μια καινούργια σελίδα ανοίγει μπροστά μας. Οι εταιρείες έχουν συμφέρον να μην καθυστερήσουν τα προγράμματα εκτέλεσης έργων που απαιτούνται και πιστεύω ότι η συνεργασία που είχαμε, η δική μας Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ με το Υπουργείο Μεταφορών τον κ. Χρυσοχοϊδη, τον Υφυπουργό αρμόδιο για τις αστικές συγκοινωνίες κ. Παπαδόπουλο και τον κ. Δημητριάδη, τον Πρόεδρο του ΟΑΣΑ, θα συνεχιστεί έτσι ώστε πράγματι να γίνουν τα απαραίτητα βήματα εκσυγχρονισμού στις αστικές συγκοινωνίες. Και σε λίγους μήνες να ξεκινήσει να δημιουργείται μια καινούργια πραγματικότητα στην καθημερινότητα των Αθηναίων. Ευχαριστώ πολύ.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Κυρίες και κύριοι, σήμερα είναι μια πολύ σημαντική ημέρα για τις αστικές συγκοινωνίες. Ανακοινώνουμε την έναρξη υλοποίησης ενός πολύ μεγάλου έργου που θα αλλάξει τη μορφή των αστικών συγκοινωνιών και θα κάνει καλύτερη την καθημερινότητα των ανθρώπων. Οι αστικές συγκοινωνίες είναι από τα πιο σημαντικά δημόσια αγαθά για τον πολίτη.

Η κρίση και τα νέα οικονομικά δεδομένα των εταιρειών που εκτελούν το συγκοινωνιακό έργο, δημιούργησαν μια νέα πραγματικότητα για τους πολίτες, για τις αστικές συγκοινωνίες και τους εργαζόμενους.

Πρέπει να σας πω ότι η πρώτη προτεραιότητα του Υπουργείου ήταν να κρατήσουμε όρθιες τις συγκοινωνίες, να διασφαλίσουμε το δημόσιο χαρακτήρα τους, να βελτιώσουμε τα οικονομικά τους και να προσφέρουμε καλύτερες υπηρεσίες. Έγινε μια μεγάλη προσπάθεια με εμπιστοσύνη και σε συνεργασία με τους εργαζόμενους, τις διοικήσεις των φορέων και θέλω δημόσια να τους ευχαριστήσω γι’ αυτό.

Μέσα στους προηγούμενες μήνες καταφέραμε να βελτιώσουμε την κατάσταση, να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα των εταιρειών, να εκτελούμε καθημερινά απρόσκοπτα το συγκοινωνιακό έργο, να αποφύγουμε την αύξηση της τιμής του εισιτηρίου, ένα θέμα που έμπαινε επιτακτικά, όπως ξέρετε, πριν από ένα χρονικό διάστημα.

Τώρα μπορούμε να πάμε ένα βήμα μπροστά. Να υλοποιήσουμε έργα και πολιτικές που θα βελτιώσουν τις υπηρεσίες  και θα εκσυγχρονίσουν τις συγκοινωνίες. Ένα τέτοιο εμβληματικό έργο, ένα μεγάλο έργο που θα διαχειριστεί ο ΟΑΣΑ, είναι το Ηλεκτρονικό Εισιτήριο.

Περισσότερα από 10 χρόνια για να καταλήξει το σχέδιο του Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου. Είναι σημαντικό ότι επιτέλους έγινε. Σε δυο χρόνια θα έχουμε αστικές συγκοινωνίες, δίκτυα μεταφοράς μεγαλύτερης αξίας, καλύτερης εξυπηρέτησης και εξυπνότερης διαχείρισης.

Τι κάνει το ηλεκτρονικό εισιτήριο; Δυο ιδιότητες. Θα ξέρουμε και θα ελέγχουμε. Θα ξέρουμε τη ροή των μετακινήσεων, θα έχουμε επαρκή στοιχεία για να σχεδιάζουμε ορθολογικές πολιτικές στο δίκτυο. Για τη συνεργασία των μέσων, τα δρομολόγια, την εμπορική πολιτική και τις τιμές των εισιτηρίων. Θα γίνουν οι συγκοινωνίες πραγματικά σύγχρονες, πρακτικά πελατοκεντρικές.

Ώστε να εξυπηρετούν καλύτερα τις ανάγκες των πολιτών, να επενδύουν πιο σωστά τα χρήματα των φορολογουμένων. Να ελέγχουμε τους κανόνες που διέπουν την μετακίνηση, τη λειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς. Δηλαδή την πληρωμή του εισιτηρίου, την ασφάλεια, τον όγκο και τη συχνότητα των μεταφορών.

Το ηλεκτρονικό εισιτήριο μαζί με την τηλεματική που επίσης θα υλοποιηθεί εντός το πολύ 12μηνου, θα δώσουν στον μετακινούμενο πολίτη τη δυνατότητα να αποφασίζει πότε, πού και πώς θέλει να μετακινηθεί με πολύ ευκολότερο και αποτελεσματικότερο τρόπο.

Θα γνωρίζει με μεγαλύτερη ακρίβεια τους χρόνους διέλευσης, το κόστος των συνδυασμένων μετακινήσεων. Έξυπνες λύσεις με εφαρμογές στα κινητά θα υποδεικνύουν, λαμβάνοντας υπόψη και τους κυκλοφοριακούς φόρτους τους πιο συμφέροντες τρόπους και διαδρομές μετακίνησης.

Δεν θα γίνουν ασφαλώς οι μεταφορές παράδεισος, ούτε η ζωή μας ειδυλλιακή με αυτές τις αλλαγές. Όμως, θα αποκτήσουν τα μεταφορικά μας δίκτυα αξία, αξία εξυπηρέτησης και γνώσης, ώστε να βελτιώνονται και να εξελίσσονται.

Οι πολίτες θα γλιτώσουν και αρκετό χρόνο από το βραχνά της μετακίνησης. Θα ορίζουν περισσότερο το χρόνο τους. Οι φορολογούμενοι θα ωφεληθούν, επειδή τα έσοδα από τις μετακινήσεις θα αυξηθούν με τη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής και έτσι θα μειωθεί περαιτέρω – με οφέλη για τους φορολογούμενους - η επιδότηση των συγκοινωνιών από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Θέλω να ευχαριστήσω δημόσια όλους όσους συνετέλεσαν στην πρόοδο αυτή τη σημαντική μετά από τόσα χρόνια. Να ευχαριστήσω θερμά τον πρόεδρο του ΟΑΣΑ τον κ. Δημητριάδη. Τον Ειδικό Γραμματέα ΣΔΙΤ τον κ. Νίκο Μαντζούφα και βέβαια τον συνάδελφό μου και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης τον κ. Κωστή Χατζηδάκη,  υπό την εποπτεία του οποίου προετοιμάστηκε μετά από την δική μου αναχώρηση από το Υπουργείο Ανάπτυξης, το ΣΔΙΤ και σήμερα πια προχωράει ως μια πραγματικότητα ο διαγωνισμός.

 

- Δείτε το πλήρες κείμενο της απομαγνηροφώνησης, με τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων, εδώ