Εισήγηση στη Συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του Σχεδίου Νόμου για το υπαίθριο εμπόριο

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

kx_sunenteyxi_typou_ypaithrio_emporio_14_4_20141-300x176«Κυρίες και Κύριοι,

Η υιοθέτηση μέτρων για να έχει πρόσβαση ο έλληνας καταναλωτής σε καλύτερα και φθηνότερα προϊόντα και να υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια στην αγορά, είναι ίσως η πιο ουσιώδης κοινωνική πολιτική που μπορούμε σήμερα να ασκήσουμε.

Γι' αυτό πήραμε μέτρα όπως ήταν: οι νέες αγορανομικές & υγειονομικές διατάξεις, η διεύρυνση των εκπτωτικών περιόδων και το άνοιγμα της Κεντρικής Αγοράς Αθηνών στο ευρύ κοινό.

Γι' αυτό και με αποφασιστικότητα προωθήσαμε τον πρόσφατο πολυνόμο που ενισχύει τον ανταγωνισμό σε τέσσερις τομείς της αγοράς, σύμφωνα με τις προτάσεις του ΟΟΣΑ, ώστε να λειτουργήσει ομαλότερα η αγορά σε τομείς και προϊόντα, όπως:

π.χ. στο ψωμί, τα απορρυπαντικά, το γάλα, τα ΜΗΣΥΦΑ και να αρθούν τα εμπόδια στα δομικά υλικά και τον τουρισμό.

Δεν υποκύψαμε στις πιέσεις, γιατί αυτό ήταν το καθήκον μας απέναντι στους Έλληνες που δοκιμάζονται σκληρά από τις συνέπειες της κρίσης.

Σήμερα, με βάση τον προγραμματισμό μας, παρουσιάζουμε το νέο νομοσχέδιο για τον  εκσυγχρονισμό και την απλοποίηση του πλαισίου για το υπαίθριο εμπόριο και τις λαϊκές αγορές.

Θέλουμε  να τις καταστήσουμε πιο προσιτές:

  • τόσο στους παραγωγούς και τους εμπόρους που θέλουν να δουλέψουν ελεύθερα σε μια σύγχρονη αγορά με σαφείς κανόνες
  • όσο  και  τους καταναλωτές που δικαιούνται καλύτερη ποιότητα και τιμές. 

 

Έχουμε λάβει υπόψη τις προτάσεις του ΟΟΣΑ και όλων των ενδιαφερομένων, ώστε να βάλουμε μια τάξη.  

Τι προσφέρει λοιπόν, το νέο νομοσχέδιο αυτό;

  1. Κωδικοποιείται όλη η νομοθεσία για το υπαίθριο εμπόριο.

Σε ένα νόμο θα περιλαμβάνονται πλέον όλες οι ρυθμίσεις για τις λαϊκές αγορές και τις βιολογικές αγορές.

Το ίδιο ισχύει και για τις άδειες που χορηγούνται στους πωλητές, τις άδειες στάσιμου και πλανόδιου εμπορίου (με όχημα) , το καθεστώς των Οργανισμών Λαϊκών Αγορών και τις εμπορικές εκθέσεις.

Συγκεντρώνονται 15 νομοθετήματα σε ένα νόμο, ώστε εύκολα και με ασφάλεια δικαίου, ο καθένας στο εξής θα γνωρίζει τί ισχύει, χωρίς περιθώρια παρερμηνειών.

  1. 2. Οι θέσεις των πωλητών στους τόπους εμπορίου, θα αποφασίζονται με ετήσια δημόσια κλήρωση, παρουσία Δικαστικού, βάσει και των προτάσεων του ΟΟΣΑ.

Το μέρος όπου στήνεται ο πάγκος ενός πωλητή σε μια λαϊκή, παίζει σημαντικό ρόλο και μέχρι σήμερα υπήρχαν ορισμένα περιθώρια παρερμηνειών ή και υπόνοιες για συναλλαγές.

Γι' αυτό  δημιουργούμε ένα απλό, αλλά και διαφανές πλαίσιο κατανομής των θέσεων -στις οποίες θα εναλλάσσονται οι πωλητές κάθε χρόνο.

  1. 3. Επιτρέπονται περισσότερα προϊόντα στις λαϊκές αγορές , ενώ οι επαγγελματίες θα μπορούν να συνδυάζουν κατηγορίες προϊόντων που δεν μπορούσαν μέχρι σήμερα, βάσει και των προτάσεων του ΟΟΣΑ.

Δηλαδή, θα υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία στις αγορές αλλά και διευκόλυνση για τον καταναλωτή, καθώς πλέον στις λαϊκές θα βρίσκει κανείς και άλλα προϊόντα όπως π.χ. αλλαντικά, ζυμαρικά παραδοσιακού τύπου κλπ.

Ταυτόχρονα, θα επηρεασθούν θετικά και οι τιμές καθώς οι επαγγελματίες, συνδυάζοντας πλέον κατηγορίες προϊόντων,  θα επιτύχουν οικονομίες κλίμακος.

  1. 4. Ρυθμίζεται ο σαφής χωροταξικός διαχωρισμός, μεταξύ παραγωγών και επαγγελματιών, στις λαϊκές, προστατεύοντας τον ανταγωνισμό.

 

Όπως γνωρίζετε, οι άδειες δίνονται είτε σε παραγωγούς είτε σε επαγγελματίες πωλητές που δεν είναι παραγωγοί, με κοινωνικά κριτήρια.

 

Στο εξής, αλλού θα στήνονται οι πάγκοι των παραγωγών που πωλούν οι ίδιοι τα προϊόντα τους και αλλού των επαγγελματιών -και με διαφορετική σήμανση- για να ισχύει ο ανταγωνισμός μεταξύ ίδιων ομάδων πωλητών  και να ξέρει ο καταναλωτής τί αγοράζει και από ποιον.

 

  1. 5. Θεσπίζονται αυστηρές κυρώσεις και για πρώτη φορά και ποινικές κυρώσεις, για λόγους προστασίας του καταναλωτή, αλλά και του νομίμου εμπορίου.

 

Μας ενδιαφέρει να κρατήσουμε υψηλή την ποιότητα των προϊόντων που διακινούνται στο υπαίθριο εμπόριο, γι' αυτό π.χ. όποιος διαθέτει μη ασφαλή τρόφιμα θα τιμωρείται με τουλάχιστον 3 μήνες φυλάκιση.

 

Ταυτόχρονα, εισάγουμε σοβαρές κυρώσεις για όσους δεν τηρούν τους κανόνες π.χ. όποιος απασχολεί υπάλληλο με "μαύρη εργασία" θα έχει ποινή τουλάχιστον 3 μηνών, ενώ όποιος πουλάει χωρίς άδεια ,φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους -ενώ πριν υπήρχε μόνον διοικητικό πρόστιμο.

 

  1. 6. Εισάγεται ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου  για την καταπολέμηση του παραεμπορίου.

 

Στις αρχές κάθε μήνα, οι Περιφερειάρχες, οι Δήμαρχοι και οι Πρόεδροι των Οργανισμών Λαϊκών Αγορών υποχρεούνται επί ποινή εκπτώσεως από το αξίωμά τους,  να αποστέλλουν συγκεκριμένα στοιχεία στην ηλεκτρονική βάση του Συντονιστικού Κέντρου για την Αντιμετώπιση του Παραεμπορίου. (ΣΥΚΑΠ)

Τα στοιχεία αυτά αφορούν: το είδος των αδειών που χορηγήθηκαν, τον αριθμό των θέσεων πωλητών, τα διακινούμενα προϊόντα , τους ελέγχους που έγιναν και τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν.

Με την ηλεκτρονική βάση, εξασφαλίζεται διαφάνεια που προστατεύει προληπτικώς το νόμιμο εμπόριο, αλλά δίνει και την ευκαιρία στο ΣΥΚΑΠ να επεμβαίνει άμεσα σε περίπτωση όπου διαπιστώσει πρόβλημα.

Σημειώνω πως το ΣΥΚΑΠ κατά το 2013 καταγράφει σημαντική πρόοδο: έγιναν 131.349 έλεγχοι (αύξηση 431% σε σχέση με το 2012), ενώ κατασχέθηκαν 10.793.372 προϊόντα (αύξηση 425 %).

Τώρα, η προσπάθεια κατά του παραεμπορίου ενισχύεται ακόμη περισσότερο.

Αυτοί, λοιπόν, είναι οι έξι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου.

Το νομοσχέδιο δίνεται σήμερα για διαβούλευση και τις αμέσως επόμενες εβδομάδες, θα σταλεί στη Βουλή για να ψηφισθεί.

 

Ο αρμόδιος Υφυπουργός, ο κ. Σκορδάς, θα απαντήσει σε ερωτήσεις σας, σχετικά με το νέο πλαίσιο.

 

Και με αυτή τη δράση, λοιπόν, αποδεικνύουμε πως η κυβέρνηση παίρνει πρωτοβουλίες έτσι ώστε, σε όλους τους τομείς της αγοράς -στο ένα μετά τον άλλο-  να ενισχυθεί ο υγιής ανταγωνισμός και να πέσουν οι τιμές.

Αυτό είναι το καθήκον μας ,απέναντι στους Έλληνες σήμερα δοκιμάζονται σκληρά από τις συνέπειες της κρίσης, σε όσους σήμερα θέλουν να δημιουργήσουν, σε όσους πλέον ελπίζουν σε ένα καλύτερο μέλλον. Σας ευχαριστώ».

- Δείτε το πλήρες κείμενο απομαγνητοφώνησης της Συνέντευξης Τύπου, με τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων, εδώ.

- Δείτε την παρουσίαση του Νομοσχεδίου σε μορφή pdf, εδώ

- Δείτε το πλήρες κείμενο του σχετικού Σχεδίου Νόμου, εδώ

- Δείτε την αιτιολογική έκθεση, εδώ