"Οφείλουμε να υλοποιήσουμε τις αλλαγές άμεσα, όχι επειδή το λέει ο ΟΟΣΑ, αλλά επειδή η χώρα πρέπει να αφήσει πίσω τις αγκυλώσεις που μας οδήγησαν εδώ" - Εισήγηση κατά την παρουσίαση του Ν/Σ για την ενίσχυση του ανταγωνισμού σε 4 τομείς της οικονομίας

    Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

kx_synksh_typoy_ekthesi_oosa_27_3_2014Κυρίες και Κύριοι,

Το νομοσχέδιο που σήμερα σας παρουσιάζουμε, λαμβάνοντας υπόψη και τις προτάσεις του ΟΟΣΑ, έχει ως στόχο να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και να πέσουν οι τιμές, σε τέσσερις βασικούς τομείς της αγοράς:

  • στον τουρισμό
  • την επεξεργασία τροφίμων
  • τα οικοδομικά υλικά
  • και το λιανικό εμπόριο.

Πρόκειται για τομείς όπου σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, αντιπροσωπεύουν το 1/5 περίπου του ΑΕΠ και αφορούν πάνω από 1 εκ. θέσεις εργασίας στην Ελλάδα.

Ωστόσο στους κλάδους διαμορφώθηκε με μια σειρά από διατάξεις εδώ και δεκαετίες, ένα πλέγμα υπερβολικής προστασίας, με πολύ αρνητικά αποτελέσματα για όλους: για τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους, τους καταναλωτές, την οικονομία συνολικά.

Διότι μπορεί ορισμένοι -κατά περίπτωση- να  θεωρούσαν πως με τις στρεβλώσεις κέρδιζαν την μάχη της δικής τους ομάδας πίεσης, αλλά, στην πραγματικότητα, όλοι μαζί χάναμε τον πόλεμο.

  • Αφενός οι αγκυλώσεις στην οικονομία, έκαναν ζημιά στην παραγωγική βάση της χώρας και στην ανταγωνιστικότητά της Ελλάδας, διότι οι επιχειρήσεις δεν είχαν κίνητρο να είναι ανταγωνιστικές.
  • Αφετέρου η έλλειψη ανταγωνισμού και τα εμπόδια εισόδου στην αγορά, λειτουργούσαν αρνητικά στη δημιουργία νέων επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας, ενώ ωθούσαν ψηλά τις τιμές βασικών προϊόντων για τον Έλληνα καταναλωτή.

Με το σημερινό νομοσχέδιο που ενισχύει τον ανταγωνισμό στην αγορά, σπάμε τα  άλατα δεκαετιών.

Καταργούμε εκατοντάδες στρεβλώσεις στην οικονομία και τα νομοθετημένα καρτέλ, που προστάτευαν τους λίγους εις βάρος των πολλών.

Έτσι, και με αυτή τη μεταρρύθμιση, θα βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα των υφιστάμενων επιχειρήσεων και θα δημιουργηθούν νέες  επιχειρήσεις, ενισχύοντας την παραγωγική μας βάση και συνολικά, την ανταγωνιστικότητα της χώρας.

Παράλληλα, θα πέσουν οι τιμές σε μια σειρά από βασικά είδη πρώτης ανάγκης, στηρίζοντας τον Έλληνα καταναλωτή που σήμερα δοκιμάζεται σκληρά από την ανεργία και την ύφεση.

Φυσικά, υπήρξαν και υπάρχουν αντιδράσεις.

Είναι λογικό οι επαγγελματικές και επιχειρηματικές ενώσεις να εκφράζουν τα συμφέροντα του κάθε επιμέρους κλάδου και μάλιστα όσων επιχειρήσεων ή επαγγελματιών είναι ήδη εντός αγοράς.

Εμείς, όμως, ως Κυβέρνηση και ως Υπουργείο Ανάπτυξης, δεν είμαστε εδώ για να προστατεύσουμε τα στενά συμφέροντα της τάδε ή της δείνα επαγγελματικής ομάδας.

Λόγω της κρίσης, ο ελληνικός λαός υπέστη μεγάλες θυσίες: περικόπηκαν μισθοί, συντάξεις, ακόμη και αναπηρικά επιδόματα.

Οι Έλληνες, λοιπόν, που είδαν τα εισοδήματά τους να περιορίζονται δικαιούνται μιαν αγορά που λειτουργεί ομαλότερα- δικαιούνται χαμηλότερες τιμές.

Είναι επομένως αδιανόητο για λόγους προστασίας κάποιας επαγγελματικής ομάδας, να κρατάμε χαμηλά τον ανταγωνισμό και να αφήνουμε ψηλά τις τιμές.

Η Κυβέρνηση είναι εδώ για να εκφράσει τα εκατομμύρια των πολιτών που έμειναν άνεργοι, που είδαν το εισόδημά τους να πέφτει πάνω από 25%, όλων όσοι δικαιούνται να δουν βελτίωση στο κόστος ζωής τους άμεσα.

Αυτή είναι η πιο ουσιώδης κοινωνική πολιτική που μπορούμε να ασκήσουμε σήμερα.

Αυτό είναι το στοίχημα και το καθήκον μας απέναντι στους Έλληνες.

Φυσικά, το νομοσχέδιο που παρουσιάζουμε, δεν είναι η μόνη σχετικά πρωτοβουλία μας στους 20 μήνες που προηγήθηκαν.

Ως Υπουργείο Ανάπτυξης προωθήσαμε και προωθούμε μια σειρά από σημαντικές μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας και της παραγωγικής μας βάσης, όπως :

ο νέος Επενδυτικός νόμος, η απλοποίηση των διαδικασιών στις εξαγωγές, ο νόμος-πλαίσιο για τη συνολική απλοποίηση στην ίδρυση των επιχειρήσεων, η εθνική στρατηγική μας για τα logistics και η στόχευση του νέου ΕΣΠΑ σε 8 κομβικούς τομείς για την ελληνική οικονομία.

Παράλληλα, για να στηρίξουμε τον ανταγωνισμό και τον έλληνα καταναλωτή, υλοποιήσαμε σημαντικές αλλαγές όπως:

 

  1. Οι απλούστερες υγειονομικές & αγορανομικές διατάξεις που επιτρέπουν σε περισσότερες επιχειρήσεις να πωλούν σε περισσότερα σημεία, περισσότερα προϊόντα, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό. (π.χ. βρεφικό γάλα)
  2. Το άνοιγμα της Αγοράς Καταναλωτή στο Ρέντη στο κοινό, όπου οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου μπορούν να ψωνίζουν ποιοτικά σε τιμές χονδρικής.
  3. Τα μέτρα κατά των στρεβλώσεων στην αγορά καυσίμων, σύμφωνα με τις προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού
  4. Το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα καταστήματα, με το διπλασιασμό των εκπτωτικών περιόδων

Σε αυτήν την προσπάθεια, λοιπόν, εντάσσεται και η σημερινή μας πρωτοβουλία που ξεκίνησε  με τη  συνεργασία μας με τον ΟΟΣΑ.

Επιλέξαμε να προχωρήσουμε σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, διότι εκ των πραγμάτων, διαθέτει αμεροληψία και εμπειρία.

Η λεγόμενη "εργαλειοθήκη" (toolkit) του Οργανισμού, έχει αξιοποιηθεί με επιτυχία από αρκετά κράτη όπως ο Καναδάς, η Ιαπωνία και η Αυστραλία.

Στο πλαίσιο αυτό, τόσο ο ΟΟΣΑ όσο και εμείς, ζητήσαμε και λάβαμε τις προτάσεις δεκάδων φορέων της αγοράς:

ενώσεων καταναλωτών, επιχειρηματικών φορέων , εκπροσώπων κλάδων κ.α.

Ήταν μια δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία, διότι έπρεπε να εντοπισθούν εκατοντάδες στρεβλώσεις, εμφανείς, αλλά και αφανείς, σε τέσσερις ευρύτατους κλάδους της οικονομίας.

 

Στη συνέχεια, έπρεπε από κοινού με τα συναρμόδια Υπουργεία, να βρούμε τον καλύτερο δυνατό τρόπο παρέμβασης, σε συνεννόηση με την Τρόικα και βεβαίως, τους βουλευτές και τους κοινωνικούς εταίρους.

 

Διότι οφείλαμε να λάβουμε υπόψη τόσο τις ειδικές συνθήκες της ελληνικής αγοράς, όσο και την ανάγκη για μια ουσιαστική μεταρρύθμιση.

Τελικώς, όπως θα δείτε στο νομοσχέδιο, έχουμε αξιοποιήσει τη συντριπτική πλειονότητα των προτάσεων του ΟΟΣΑ.

Συγκεκριμένα υιοθετήσαμε το 82% περίπου των προτάσεων -όπως είχαμε πει εξαρχής- ενώ ένα 8% αφορά αλλαγές που έγιναν με βάση τις κυβερνητικές αποφάσεις (π.χ. γάλα και φάρμακα).

Ένα 5% των προτάσεων, επίσης, θα εξετασθεί στο γενικότερο πλαίσιο των εισφορών υπέρ τρίτων που το χειρίζεται το Υπουργείο Οικονομικών και θα εξετασθεί μέχρι το τέλος του έτους.

Με τις αλλαγές που εισάγει το νομοσχέδιο αυτό, δεν αυτοσχεδιάσαμε.

Αξιοποιούμε τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, δηλαδή φέρνουμε και στην Ελλάδα όσα έγιναν διεθνώς και πέτυχαν.

Παράλληλα, όπου χρειάστηκε, κάναμε τις αναγκαίες προσαρμογές ώστε να ενισχύσουμε την παραγωγική μας βάση και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας.

Η μεταρρύθμιση αυτή αφορά κομβικούς τομείς της οικονομίας και της καθημερινότητας.

Αφορά άμεσα τη ζωή όλων μας.

Θα αναφέρω ενδεικτικά,  ορισμένα  παραδείγματα δραστικών αλλαγών που κάνουμε με το νομοσχέδιο αυτό:

1. Ως προς τα Φάρμακα και τα Φαρμακεία:  

  1. Καταργούνται οι ελάχιστες αποστάσεις μεταξύ φαρμακείων, ενώ διατηρούνται τα πληθυσμιακά κριτήρια.
  2. Καταργείται το υποχρεωτικό ποσοστό 50% που έπρεπε να κατέχει ο αδειούχος φαρμακοποιός στην κοινή εταιρία με άλλο φαρμακείο ή φαρμακαποθήκη.

Τα ποσοστά συμμετοχής σε εταιρείες φαρμακείων ή φαρμακαποθηκών θα καθορίζονται στο εξής ελεύθερα.

     3. Επιτρέπεται σε φαρμακοποιούς να ιδρύουν ή να διευθύνουν περισσότερα του ενός φαρμακεία.

      4. Αίρεται η απαγόρευση της συστέγασης φαρμακείων ή φαρμακοποιών με άλλα καταστήματα.

     5. Καταργείται το ελάχιστο εμβαδόν φαρμακαποθήκης και του χώρου εξυπηρέτησης του κοινού ("φαρμακοπωλείου") σε περιπτώσεις συστέγασης φαρμακείων.

     6. Απελευθερώνονται προς τα κάτω οι τιμές των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ), με κατάργηση του εγγυημένου περιθωρίου κέρδους των φαρμακείων.

Οι ανώτατες τιμές των ΜΗΣΥΦΑ διατηρούνται στα σημερινά επίπεδα και ύστερα από τρίμηνο θα γίνει αποτίμηση της κατάστασης που θα διαμορφωθεί στην αγορά.

Τα νέα ΜΗΣΥΦΑ που θα τεθούν σε κυκλοφορία στο εξής θα διατίθενται σε ίδιες ή χαμηλότερες τιμές εφόσον υπάρχουν ήδη κυκλοφορούντα με όμοιες δραστικές ουσίες, περιεκτικότητες και φαρμακοτεχνικές μορφές.

Για όσα δεν υπάρχουν όμοιες δραστικές ουσίες, η τιμολόγηση θα γίνεται με βάση τον μέσο όρο των τριών χαμηλότερων χωρών -μελών της Ε.Ε.

     7. Απελευθερώνεται το ωράριο λειτουργίας των φαρμακείων για τις έξι ημέρες της εβδομάδας (εκτός Κυριακής).

Παραμένει φυσικά ο θεσμός των εφημεριών και έτσι διασφαλίζεται πως πάντοτε θα υπάρχει διαθέσιμο φαρμακείο για το κοινό, όπως ισχύει σήμερα.

Ως προς την απελευθέρωση του ωραρίου οι φαρμακοποιοί θα έχουν δύο επιλογές:

α) προκειμένου να περιλαμβάνεται ένα φαρμακείο στον κατάλογο των εφημερευόντων, το διευρυμένο ωράριο θα πρέπει να καλύπτει τουλάχιστον τις ώρες της εφημερίας και θα πρέπει επίσης να γνωστοποιείται εκ των προτέρων και να τηρείται υποχρεωτικά.

Εξυπακούεται ότι τα φαρμακεία θα μπορούν να λειτουργούν επιπλέον ώρες, πέρα από το ωράριο της εφημερίας.

β) η δεύτερη επιλογή είναι, τα φαρμακεία να λειτουργούν όσες ώρες επιλέγει ο φαρμακοποιός, χωρίς περαιτέρω δεσμεύσεις.

Στην περίπτωση αυτή δεν θα περιλαμβάνονται στην λίστα των εφημερευόντων.

     8. Προβλέπεται ρητώς ότι βιταμίνες και συμπληρώματα διατροφής μπορούν να πωλούνται και εξ αποστάσεως (μέσω Ίντερνετ).

     9. Ως ΜΗΣΥΦΑ θα χαρακτηρίζονται στο εξής τα φάρμακα που κυκλοφορούν σε τρεις χώρες – μέλη της ΕΕ ως τέτοια (αντί για πέντε).

2. Ως προς τα καύσιμα:

10. Καταργείται σειρά ρυθμίσεων οι οποίες περιορίζουν τον ανταγωνισμό.

Μεταξύ άλλων:

  • επιτρέπεται σε Προμηθευτικούς Συνεταιρισμούς και Κοινοπραξίες να διαθέτουν αποθηκευτικούς χώρους,
  • καταργούνται οι περιορισμοί στη διακίνηση πετρελαίου θέρμανσης από πωλητές χωρίς αποθηκευτικούς χώρους,
  • κατοχυρώνεται δικαίωμα των πρατηριούχων να κάνουν εισαγωγές καυσίμων,
  • αίρεται η απαγόρευση πώλησης πετρελαίου θέρμανσης από πρατήρια των εθνικών οδών.

Προϋπόθεση σε κάθε περίπτωση είναι στις εγκαταστάσεις διακίνησης των καυσίμων να λειτουργεί σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών.

11. Καταργείται η υποχρέωση των πρατηρίων χωρίς αποκλειστική σύμβαση συνεργασίας με εταιρία εμπορίας να αναρτούν την πινακίδα «ΑΠ-Ανεξάρτητο Πρατήριο».

3. Ως τα περίπτερα και τα κυλικεία:

12. Αποσαφηνίζεται το καθεστώς χορήγησης αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρων και κυλικείων.

Παραμένει ο περιορισμός που προβλέπει ότι το 30 % των θέσεων περιπτέρων παραχωρούνται ύστερα από κλήρωση σε άτομα με ειδικές ανάγκες και πολύτεκνους, με εισοδηματικά κριτήρια.

Αποσαφηνίζεται το καθεστώς διάθεσης προϊόντων καπνού με την επιφύλαξη των διατάξεων που αφορούν την προστασία της δημόσιας υγείας (απαγόρευση πώλησης σε ανήλικους, απαγόρευση διαφήμισης, απαγόρευση καπνίσματος σε συγκεκριμένους χώρους, κλπ.)

4. Ως προς τα βιβλία:

13. Απελευθερώνονται οι τιμές των βιβλίων.

Εξαίρεση αποτελούν τα λογοτεχνικά βιβλία, για τα οποία διατηρείται η ενιαία τιμή μόνο για την πρώτη έκδοση και με ανώτατο χρονικό όριο τα δύο χρόνια.

Υπενθυμίζω: το καθεστώς της ενιαίας τιμής σημαίνει ότι οι λιανέμποροι δεν μπορούν να κάνουν έκπτωση πάνω από 10% επί της τιμής που ορίζει ο εκδότης.

Επίσης, στα λογοτεχνικά έργα σύμφωνα με το άρθρο 33 του ν. 2121/1993 περιλαμβάνονται:

διηγήματα, νουβέλες, μυθιστορήματα, ποιήματα, δοκίμια, κριτικά δοκίμια, θεατρικά έργα, ταξιδιωτικά έργα, βιογραφίες. Στην έννοια του βιβλίου περιλαμβάνονται τα CD, DVD που αναπαράγουν το περιεχόμενο συγκεκριμένου βιβλίου καθώς και τα ηλεκτρονικά βιβλία (e-book).

Επομένως: για όλες τις άλλες κατηγορίες βιβλίων, αλλά και για τις επόμενες εκδόσεις των λογοτεχνικών, οι τιμές απελευθερώνονται.

14. Παρέχεται η δυνατότητα διοργάνωσης περισσότερων εκθέσεων βιβλίων.

5. Ως προς τη λειτουργία καταστημάτων τις Κυριακές:

15. Εφαρμόζεται πιλοτικά, για ένα χρόνο σε τρεις τουριστικές περιοχές τουλάχιστον, η προαιρετική λειτουργία των καταστημάτων όλες τις Κυριακές του έτους.

Οι περιοχές θα καθοριστούν  ύστερα από διαβούλευση με τοπικούς και συλλογικούς φορείς και μετά από προτάσεις που θα υποβληθούν από την πλευρά τους.

Υπήρχε σχετική πρόταση του ΟΟΣΑ για πλήρη απελευθέρωση ή εναλλακτικά, αυτή που μόλις σας είπα.

Προωθούμε τη συγκεκριμένη επιλογή γιατί  αφενός τα αποτελέσματα από τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές ήταν πολύ θετικά και επίσης, διότι θέλουμε να ενισχύσουμε τον τουρισμό.

Επομένως, θα δοκιμάσουμε πιλοτικά για ένα χρόνο σε τρεις τουριστικές περιοχές και θα προχωρήσουμε, κρίνοντας από τα αποτελέσματα.

6. Ως προς τις εκπτώσεις και τις προσφορές:

16. Θεσπίζεται Κώδικας Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές και εκπτώσεις, που θα εκδοθεί από το Υπουργείο Ανάπτυξης, μετά από διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερόμενους.

Θα ρυθμίζει μεταξύ άλλων, τον τρόπο αναγραφής των τιμών κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, τις χρονικές περιόδους των προσφορών, κ.α.

Δεν αλλάζουν οι τακτικές και ενδιάμεσες εκπτωτικές περίοδοι που θεσπίστηκαν με το νόμο 4177/2013.

(δηλαδή: από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι  το τέλος Φεβρουαρίου και από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου μέχρι το  τέλος Αυγούστου οι τακτικές, το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου και το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου οι ενδιάμεσες).

17. Καταργείται ο περιορισμός στην περίπτωση διενέργειας προωθητικών ενεργειών, σύμφωνα με τον οποίο η αξία του προϊόντος που δίδεται ως δώρο πρέπει να είναι μικρότερη της αξίας του κύριου προϊόντος.

18. Καταργείται η απαγόρευση διενέργειας εκπτώσεων στα καταστήματα stock και outlet.

7. Ως προς τα απορρυπαντικά :

19. Καταργείται η  σύνθετη διαδικασία γνωστοποίησης της χημικής σύνθεσης των απορρυπαντικών στο Γενικό Χημείο του Κράτους.

Μέχρι τώρα, η σύνθετη αυτή διαδικασία -και το αντίστοιχο παράβολο που πληρωνόταν- περιόριζε τον ανταγωνισμό και ωθούσε ψηλά τις τιμές.

Αφενός απέτρεπε τις εισαγωγές απορρυπαντικών καθώς οι εισαγωγείς όφειλαν να καταθέτουν έναν τεράστιο φάκελο με στοιχεία που ήταν δύσκολο να συγκεντρωθούν, και μάλιστα για προϊόντα ήδη εγκριμένα από άλλες χώρες της Ε.Ε.

Αφετέρου φόρτωνε με υπερβολικό κόστος τους Έλληνες παραγωγούς, καθώς έπρεπε σε κάθε αλλαγή σύνθεσης να διεκπεραιώνουν όλη αυτή τη διαδικασία, πέρα από τους υπόλοιπους αναγκαίους ελέγχους.

Με τη νέα διάταξη και την απλή ηλεκτρονική γνωστοποίηση χωρίς παράβολο, μειώνουμε το κόστος και καταργούμε περιττά διοικητικά εμπόδια.

Επομένως,  ενισχύεται  ο ανταγωνισμός, με θετική επίδραση στις τιμές για τον καταναλωτή.

8. Ως προς τις ανώτατες τιμές (ΔΙΕΠΠΥ):

20. Αποσαφηνίζεται ότι οι ανώτατες τιμές πώλησης για τα προϊόντα (νερό, τοστ, καφές, τσάι) που προβλέπονται στην Υπουργική Απόφαση για τους κανόνες ΔΙΕΠΠΥ ισχύουν περιοριστικά στους χώρους που προβλέπει η ίδια απόφαση (αεροδρόμια, πλοία, γήπεδα, αρχαιολογικοί χώροι, κλπ.), για την αποφυγή παρεξηγήσεων.

9. Ως προς το ψωμί:

21. Ορίζεται ρητά ότι το ψωμί και τα αρτοπαρασκευάσματα θα ζυγίζονται υποχρεωτικά ενώπιον του καταναλωτή σε όλα τα σημεία πώλησης.

22. Καταργούνται οι προκαθορισμένες ποσότητες και το προκαθορισμένο βάρος πώλησης άρτου και αρτοσκευασμάτων.

Στις πινακίδες θα αναγράφεται η τιμή ανά κιλό και συμπληρωματικά , στα προϊόντα που πωλούνται συνήθως με το κομμάτι  (π.χ. κουλούρια τύπου Θεσσαλονίκης) και η τιμή ανά τεμάχιο.

23. Επιτρέπεται η πώληση ψωμιού από όλα τα καταστήματα τροφίμων και ποτών εφόσον εφοδιαστούν με άδεια πρατηρίου και με την επιφύλαξη τήρησης των υγειονομικών διατάξεων και των διατάξεων σχετικά με την ασφάλεια των τροφίμων και την προστασία των καταναλωτών.

Εξαιρούνται κρεοπωλεία, πτηνοπωλεία, ιχθυοπωλεία και περίπτερα, στα οποία δεν μπορεί να πωλείται ψωμί.

24. Καταργείται η υποχρέωση των αρτοποιείων να τηρούν αποθέματα αλεύρων, καυσίμων και αλατιού για την παραγωγή ψωμιού τριών ημερών το καλοκαίρι και μιας εβδομάδας τις υπόλοιπες εποχές.

25. Καταργείται η αναχρονιστική διάταξη περί ελάχιστης δυναμικότητας παραγωγής για τους αρτοποιούς της πρωτεύουσας.

26. Καταργείται η εισφορά που επιβάλλεται  σε κάθε αγορά αλεύρου υπέρ του ταμείου επικουρικής ασφάλισης αρτοποιών.

 

 

27. Προβλέπεται η έκδοση σύγχρονου κώδικα καλών πρακτικών για τρόφιμα-ποτά με κοινή απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων  και του Υπουργού Οικονομικών, μετά από διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς.

Στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας, η ανάδειξη των παραδοσιακών ελληνικών προϊόντων και η προστασία του καταναλωτή.

10. Ως προς το γάλα:

28.  Το γάλα θα διακρίνεται πλέον σε "παστεριωμένο γάλα" και σε "γάλα υψηλής θερμικής επεξεργασίας".

29. Αίρεται ο νομικός περιορισμός της ανώτατης διάρκειας συντήρησης του γάλακτος παστερίωσης και ορίζεται ότι η διάρκεια συντήρησης τόσο για το παστεριωμένο όσο και για το γάλα υψηλής θερμικής επεξεργασίας θα καθορίζεται με βάση τη μέθοδο παστερίωσης σε κάθε βιομηχανία, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη.

30. Στη συσκευασία κάθε προϊόντος, θα πρέπει να αναγράφονται: η ημερομηνία παστερίωσης, η ημερομηνία λήξης καθώς και η διάρκεια "ζωής" όπως λέμε: π.χ. "γάλα 5 ημερών", "γάλα 7 ημερών" κλπ.

31. Θεσπίζεται νέα κατηγορία γάλακτος, το «γάλα ημέρας» που συσκευάζεται σε διάστημα 24 ωρών από το άρμεγμα και χωρίς τη διαδικασία της "θέρμισης" που περιορίζει τη θρεπτική του αξία.

Η διάρκεια συντήρησής του  δεν θα υπερβαίνει τις δύο ημέρες από την ημερομηνία παστερίωσης.

Αυτή η αλλαγή σε συνδυασμό με το ελληνικό σήμα που εισάγουμε, ενισχύει τους Έλληνες παραγωγούς.

11. Ως προς το ελαιόλαδο:

32. Επιτρέπεται για λόγους οικονομίας κλίμακος η διακίνηση ελαιολάδου σε συσκευασίες 10, 20, 25 και 50 λίτρων αποκλειστικά για κατανάλωση σε εστιατόρια, ξενοδοχεία, καντίνες ή άλλες παρόμοιες εγκαταστάσεις.

12. Ως προς τα Δομικά Υλικά:

33. Αίρεται η υποχρέωση διακίνησης χύδην τσιμέντου από χώρες της ΕΕ μέσω των Κέντρων Διανομής, υπό προϋποθέσεις και εφόσον διασφαλίζεται ο έλεγχος της ποιότητας του προϊόντος.

Ο εισαγωγέας μπορεί να τα διαθέτει απευθείας χωρίς το επιπλέον κόστος της μεταφοράς στο Κέντρο Διανομής, αρκεί να πληροί τις προϋποθέσεις π.χ. το τσιμέντο να μεταφέρεται με σφραγισμένο μεταφορικό μέσο, να προορίζεται για ίδια χρήση και να μη μεσολαβεί στάδιο αποθήκευσης.

34. Αίρονται οι προϋποθέσεις περί ελάχιστου εταιρικού κεφαλαίου -που ήταν 500.000 ευρώ- και περί ελάχιστου όγκου των αποθηκευτικών χώρων - που ήταν 2.000 κυβικά μέτρα- που απαιτείται να έχουν οι κάτοχοι Άδειας Εμπορίας Ασφάλτου.

35. Ευθυγραμμίζεται  η διάρκεια της άδειας λειτουργίας των μηχανημάτων κατεργασίας των αδρανών  υλικών με τη διάρκεια της άδειας εκμετάλλευσης του λατομείου.

36. Περιορίζονται μια σειρά από διοικητικά βάρη, όπως η υποχρέωση υποβολής στοιχείων για τιμές, εξαγωγές, κλπ. από τα λατομεία.

37. Θεσπίζονται αντικειμενικά κριτήρια για τον υπολογισμό των αναλογικών μισθωμάτων σε λατομεία αδρανών υλικών, καταργώντας το μέχρι σήμερα ασαφές και ενδεχομένως αδιαφανές, καθεστώς.

38. Καταργείται η επιβάρυνση 2% επί της τιμής πώλησης τσιμέντου υπέρ του Ταμείου Επικουρικής Ασφαλίσεως Προσωπικού Εταιριών Τσιμέντων.

13. Ως προς τον Τουρισμό:

39. Καταργούνται περιορισμοί για ίδρυση ξενοδοχείων, κέντρων αθλητικού και προπονητικού τουρισμού, κέντρων θαλασσοθεραπείας, συνεδριακών κέντρων, χιονοδρομικών κέντρων. (π.χ. χιλιομετρικές αποστάσεις, δυναμικότητα κλινών, κ.α.)

40. Καταργείται η έγκριση καταλληλότητας του ΕΟΤ για το οικόπεδο ή γήπεδο τουριστικής εγκατάστασης.

41. Αίρονται περιορισμοί ως προς την εκμίσθωση επιβατηγών ιδιωτικής χρήσης.

Συγκεκριμένα, καταργείται το ελάχιστο όριο κυβισμού των αυτοκινήτων που είναι 1.500 κ.εκ. και η ελάχιστη διάρκειας μίσθωσης από 12 ώρες που είναι σήμερα, μειώνεται σε 6 ώρες.

42. Εξομοιώνονται παλαιοί και νέοι επαγγελματίες ως προς τη δυνατότητα απόκτησης τουριστικών λεωφορείων, καινούργιων ή μεταχειρισμένων.

43. Καταργείται η υποχρέωση γνωστοποίησης, θεώρησης και έγκρισης τιμών από τις τουριστικές επιχειρήσεις προς τον ΕΟΤ και το ΞΕΕ, καθώς οι ρυθμίσεις αυτές περιορίζουν τον ανταγωνισμό.

44. Αίρεται ο περιορισμός ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής σε αλιευτικούς λιμένες ή καταφύγια, εφόσον σε απόσταση μικρότερη των 5 ναυτικών μιλίων λειτουργεί τουριστικός λιμένας σκαφών αναψυχής, διευκολύνοντας το θαλάσσιο τουρισμό.

45. Εξισώνονται όλες οι τουριστικές εγκαταστάσεις, παλιές και νέες ως προς τις προϋποθέσεις διάθεσης υγρών αποβλήτων.

Για την ομαλή μετάβαση των υφιστάμενων επιχειρήσεων στο νέο καθεστώς, παρέχεται μεταβατική περίοδος 18 μηνών.

46. Επεκτείνεται η δυνατότητα διαδικτυακών τουριστικών γραφείων να παρέχουν όσες υπηρεσίες παρέχουν τα τουριστικά γραφεία με φυσική παρουσία.

47. Εξομοιώνονται παλιές και νέες εγκαταστάσεις ως προς τους όρους δόμησης που εφαρμόζονται σε περίπτωση επέκτασης.

14. Και τέλος, προβλέπονται ορισμένες γενικές ρυθμίσεις:

48. Αίρονται εμπόδια για τη συγχώνευση και το διαχωρισμό εγκαταστάσεων.

Ένα παράδειγμα, μεταξύ άλλων: μέχρι σήμερα δύο εταιρίες στην Αττική -ας πούμε: κατασκευαστικές-  προκειμένου να συγχωνευθούν έπρεπε να λειτουργούν οι δύο επί μια τριετία.

Αυτό καταργείται.

49. Ορίζεται ρητά η δυνατότητα ταυτόχρονης μεταφοράς με Φορτηγό Ιδιωτικής Χρήσης ευπαθών και μη ευπαθών προϊόντων με την προϋπόθεση ύπαρξης ειδικών διαχωριστικών για τη στεγανοποίηση του ενός διαμερίσματος από το άλλο.

50. Καταργείται η υποχρέωση ύπαρξης χώρου στάθμευσης για τις εταιρίες φορτηγών ΔΧ, παλιές και νέες.

 

Σας ανέφερα, λοιπόν, ορισμένες παρεμβάσεις  από τις εκατοντάδες που υπάρχουν στο νομοσχέδιο.

 

Θα σας διανεμηθεί και σχετικός, ειδικός πίνακας.

 

Εκτιμούμε πως χάρη και σε αυτή τη μεταρρύθμιση θα επιτύχουμε δύο στόχους:

πρώτον, θα γίνουν ανταγωνιστικότερες οι υφιστάμενες επιχειρήσεις και θα δημιουργηθούν νέες, στηρίζοντας την παραγωγική βάση και την ανταγωνιστικότητα της χώρας

 

δεύτερον, θα αυξήσουμε τις επιλογές του καταναλωτή, την ποιότητα στην αγορά και θα ρίξουμε τις τιμές σε μια σειρά από βασικά προϊόντα προς όφελος των πολιτών

 

Από εκεί και πέρα:

Το νομοσχέδιο με τη διαδικασία του κατεπείγοντος -λόγω των διεθνών δεσμεύσεων της χώρας-  εισάγεται στη Βουλή προς ψήφιση.

Και επιτρέψτε μου να τονίσω:

Δεν μπορώ να φανταστώ πως η Βουλή θα ψηφίσει να έχουμε ακριβό ψωμί, ακριβό γάλα, ακριβά φάρμακα, ακριβά απορρυπαντικά.

Αντιθέτως, πιστεύω πρέπει να γίνει κατανοητό σε όλους πως δεν μπορεί να έχουμε και την πίτα ολόκληρη και το σκύλο χορτάτο.

  • Είτε θα παραδεχθούμε πως για διάφορους λόγους ο Έλληνας είναι καταδικασμένος να πληρώνει τις υψηλότερες τιμές της Ευρώπης
  • είτε θα  ακολουθήσουμε αυτά που έγιναν σε άλλες χώρες, όπου και βελτιώθηκε η ανταγωνιστικότητά τους και έπεσαν οι τιμές, προς όφελος του καταναλωτή.

Νομίζω πως στην πραγματικότητα δεν υπάρχει δίλημμα: οφείλουμε να υλοποιήσουμε τις αλλαγές αυτές άμεσα.

Όχι επειδή το λέει ο ΟΟΣΑ, η Παγκόσμια Τράπεζα ή η Τρόικα.

Αλλά επειδή η χώρα πρέπει να αφήσει πίσω τις αγκυλώσεις που μας οδήγησαν εδώ και να προχωρήσει μπροστά. 

Με τις σκέψεις αυτές, θέλω να ευχαριστήσω τους συναρμόδιους Υπουργούς, καθώς και τα δεκάδες στελέχη των υπηρεσιών, της Επιτροπής Ανταγωνισμού και του ΟΟΣΑ, για τη συνεργασία ώστε να φτάσουμε σε αυτό το νομοσχέδιο.

Είναι μια πολύ σημαντική μεταρρύθμιση που θα πιάσει τόπο.

Διότι αυτό επιτάσσει το πατριωτικό μας καθήκον απέναντι στην Ελλάδα και στους ανυπεράσπιστους Έλληνες πολίτες.

Σας ευχαριστώ.

 

- Δείτε το πλήρες κείμενο του σχετικού Νομοσχεδίου, εδώ.

- Δείτε την Αιτιολογική Έκθεση, εδώ.

- Δείτε το πλήρες κείμενο της απομαγνητοφώνησης, με τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων, εδώ.