Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

“Κάνουμε την δουλειά μας αδιαφορώντας για το πρόσκαιρο πολιτικό κόστος”. Συνέντευξη του ΥΜΕ Κωστή Χατζηδάκη στην εφημερίδα Real News και στον Γιώργο Κούρο.

1.Όντας
πολλά
χρόνια
ευρωβουλευτής
βρισκόσασταν
στην
καρδιά
της Ευρώπης
όπου όλα
είναι
συνεπή και τακτοποιημένα .
Ερχόμενος
στην Ελλάδα και μετά την ανάληψη των καθηκόντων
σας ως
υπουργός
μεταφορών
βρεθήκατε
μπροστά σε
δύο
καθαρά
ελληνικά
«φαινόμενα» . Δύο μεγάλες
δημόσιες
επιχειρήσεις
(ΟΑ ΟΣΕ
) οι
οποίες ψυχορραγούν οικονομικά
και προσφέρουν
χαμηλής
ποιότητας
υπηρεσίες

αλλά και σωματεία
τα οποία
αντιδρούν σε κάθε
αλλαγή . Πως
σας φάνηκε
η αλλαγή;

Στην Ελλάδα από πολλούς θεωρείται φιλολαϊκή πολιτική να αφήνουμε τα ελλείμματα να φουντώνουν, σάμπως και αυτά δεν θα πληρωθούν από τους φορολογούμενους και μάλιστα εντόκως, αλλά από την περιουσία του Υπουργού Οικονομικών! Επίσης, από πολλούς στην χώρα μας θεωρούνται
νεοφιλελεύθερες ενδεχομένως, ακόμα και οι φυσικές καταστροφές, οι πλημμύρες οι σεισμοί, οι πυρκαγιές. Είναι καιρός να ακολουθήσουμε πραγματικά τον δρόμο της Ευρώπης και της κοινής λογικής. Για να το πετύχουμε πρέπει να συγκρουστούμε με κατεστημένες νοοτροπίες. Αλλά πρέπει να το κάνουμε, γιατί αλλιώς δεν θα αφήσουμε τίποτα πίσω μας.



2.Το σχέδιο
για
τον ΟΣΕ
αφορά
αποκλειστικά
την
εξυγίανση
του
κακού
του
παρελθόντος .
Δεν
είδαμε
όμως
ποιό
στόχο
θέτει
το
υπουργείο .
Με
μια πιο αφαιρετική
λογική πόσο μακριά βρίσκεται
ο ΟΣΕ
από
τα τρένα
υψηλών
ταχυτήτων
της
Βόρειας
και Κεντρικής
Ευρώπης

Τούτο
με δεδομένο ότι όλα
αυτά
τα
χρόνια

την θέση
του
τρένου
στις μεταφορές έχουν πάρει τα οδικά
δίκτυα
και ίσως
τα πλοία
της
ακτοπλοΐας.

Οικονομικά ο στόχος μας είναι να περιορίσουμε το λειτουργικό έλλειμμα από 455 εκ € το 2007, σε 80 εκ € το 2010. Στο επίπεδο της διαφάνειας έχουμε πει ότι το πρώην ΣΔΟΕ -δηλαδή η ΥΠΕΕ- θα έχει συνεχή παρουσία για δύο χρόνια στον οργανισμό. Σε σχέση με την ασφάλεια, ξεκινάμε συνεργασία με του γαλλικούς σιδηροδρόμους και μάλιστα με μία συμβολική αμοιβή όσο οι μισθοί 5 ή 6 υπαλλήλων του ΟΣΕ. Παράλληλα δουλεύουμε για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, ενισχύοντας τον ρόλο της ΕΡΓΟΣΕ που θα κάνει πια όλα τα έργα. Μακάρι να μπορούσαμε να φτάσουμε του γαλλικούς, τους γερμανικούς και τους ισπανικούς σιδηροδρόμους αύριο το πρωί. Δυστυχώς δεν πρόκειται να συμβεί. Το σημαντικό είναι να αλλάξουμε πορεία. Και θα παλέψω προσωπικά για να το πετύχουμε.

3. Ο
δεύτερος μεγάλος
ασθενής

των ΔΕΚΟ που
διαχειρίζεστε

είναι οι Ολυμπιακές
Αερογραμμές. Είστε αισιόδοξος ότι το σχέδιο
εξυγίανσης , εννοώ με
τη
διαίρεση

των ΟΑ – Πάνθεον
και τις
εταιρείες
που θα διαχειρίζονται την επίγεια παρουσία (σλοτς) και
την συντήρηση,
θα
είναι
το τελευταίο που
θα
δούμε;

Στο σχέδιο αυτό έχουμε διανύσει τα 2/3 της διαδρομής. Πρώτα από όλα συμφωνήσαμε για πρώτη φορά μετά από δύσκολες και σκληρές διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε μια λύση που διασώζει το όνομα και το σήμα και επιλύει το ζήτημα των παλαιών χρεών. Αυτό είναι σημαντικό για το καθεστώς νομικής βεβαιότητας της αποκρατικοποίησης. Είναι μάλιστα ακόμα πιο σημαντικό ότι ο αρμόδιος Επίτροπος κ. Ταγιάνι δήλωσε ότι η Ολυμπιακή μπορεί να αποτελέσει μοντέλο για την αεροπορική εταιρεία της χώρας του, δηλαδή την Alitalia. Επίσης, με το πακέτο μέτρων για τους εργαζομένους έχουμε εξασφαλίσει την απόλυτη κάλυψή τους. Απομένει να εξευρεθούν αξιόπιστοι επενδυτές. Έχουμε μία πολύ καλή βάση εκκίνησης με 38 διαφορετικές προσφορές. Όταν ξεκινούσαμε αυτήν την προσπάθεια σχεδόν κανείς δεν πίστευε ότι μπορούσαμε να φτάσουμε σε αυτό το σημείο.



4. Οι Βρυξέλλες

συμφώνησαν
στο
σχέδιο
αποκρατικοποίησης

και η Qatar Airlines
έχουν εκφράσει
το
ενδιαφέρον
τους
και
κατά
την
επίσκεψη
του
Πρωθυπουργού
στην
αραβική χώρα. Πιστεύετε
ότι
η

εμπλοκή
του
κ. Καραμανλή
στο θέμα
θα
επαναλάβει
την
επιτυχία με
την παραχώρηση των λιμανιών
Πειραιά
και Θεσσαλονίκης σε
εταιρίες
κινεζικών
συμφερόντων;

Ο διαγωνισμός της Ολυμπιακής είναι ανοικτός, δημόσιος και διεθνής διαγωνισμός. Το αξιοσημείωτο μάλιστα είναι ότι σε αυτόν τον διαγωνισμό υπάρχει Επίτροπος Παρακολούθησης ο οποίος έχει τοποθετηθεί σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να μην αμφισβητηθεί η διαφάνεια της διαδικασίας. Κάθε αξιόπιστος επενδυτής είναι καλοδεχούμενος. Όπως είναι φυσικό η κυβέρνηση έκανε προσπάθειες προς πολλές και διαφορετικές πλευρές. Στο τέλος οι καλύτεροι θα κερδίσουν.

5. Τελευταίες αλλά όχι έσχατες οι αστικές μεταφορές της Αθήνας. Προωθήσατε το ενιαίο εισιτήριο και
τώρα
προωθείτε μέσω
ΣΔΙΤ

την
αυτοματοποιημένη
είσπραξη και την τηλεματική παρακολούθηση . Θα πρέπει να περιμένουμε για
συνέχεια
μια
ενιαία
εταιρία
διαχείριση των
μεταφορικών
επιχειρήσεων του λεκανοπεδίου ;

Προχωρούμε με προμήθεια νέων λεωφορείων (320 diesel τελευταίας τεχνολογίας και 300 φυσικού αερίου), με επέκταση του Ηλεκτρικού από την Κηφισιά στην Εθνική Οδό έως το 2013, με επέκταση του Τραμ στον Πειραιά έως το 2010, με παραγγελία ηλεκτρικών λεωφορείων. Αλλάζουμε επίσης τον συγκοινωνιακό σχεδιασμό την Αθήνας, έτσι ώστε σταδιακά οι γραμμές των λεωφορείων και των τρόλεϊ να γίνουν τροφοδοτικές του Μετρό και του Ηλεκτρικού, για να περιορίσουμε με αυτόν τον τρόπο τον χρόνο μετακίνησης κατά 30%. Βέβαια κακά τα ψέματα. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η διαχείριση συνολικά του στόλου των αυτοκινήτων στις μεγάλες πόλεις και ιδιαίτερα στο λεκανοπέδιο, όπου την τελευταία δεκαετία έχουν υπερδιπλασιαστεί. Χρειάζεται για αυτό να δουλέψουμε με τα συναρμόδια Υπουργεία ΥΠΕΧΩΔΕ και Οικονομίας έτσι ώστε με πλέγμα κατάλληλων μέτρων να αποφύγουμε τα απειλούμενο κυκλοφοριακό έμφραγμα. Ήδη έχει συσταθεί μία τριμερής διυπουργική Επιτροπή η οποία ξεκίνησε να δουλεύει προς αυτήν την κατεύθυνση.



6. Από
την
αρχή
της
θητείας
σας
έχετε
θέσεις
σε λειτουργία
σχέδια
που
υλοποιούνται
σε
βάθος
χρόνου .
Πώς
μπορείτε
να
διασφαλίσετε
την ολοκλήρωσή
τους

την
στιγμή
που
βρίθει
η σεναριολογία για
ανασχηματισμό και μάλιστα
σαρωτικό
προκειμένου να βελτιωθεί
η πορεία
του
Κυβερνητικού έργου ; Έχετε
«εξασφαλίσει»
την θέση
σας ;

Στις αστικές συγκοινωνίες ο εκσυγχρονισμός προχωρεί κάθε μέρα. Στην Ολυμπιακή προχωρούμε στην ολοκλήρωση του σχεδίου. Η κυβέρνηση συνολικά συνεχίζει την προσπάθειά της παρά τα μικροπολιτικά σενάρια που αναπτύσσονται. Η κατεύθυνση που έχουμε από τον πρωθυπουργό είναι να κάνουμε την δουλειά μας αδιαφορώντας για το πρόσκαιρο πολιτικό κόστος. Και αυτό είναι που κάνουμε στο Υπουργείο Μεταφορών, επενδύοντας στο αποτέλεσμα. Κανένας δεν θα θυμάται τι είπε ο Α ή ο Β σχολιαστής για την Ολυμπιακή και τον ΟΣΕ. Όλοι θα θυμούνται το αποτέλεσμα.


7. Παρόλα αυτά η προσπάθεια που κάνετε αναμφισβήτητα εξελίσσεται μέσα σε ένα αρνητικό για την κυβέρνηση πολιτικό σκηνικό. Ακούγονται μέσα από το κόμμα προτροπές για πρόσθετα οικονομικά μέτρα ενώ ταυτόχρονα διατυπώνονται ανησυχίες για την σταθερότητα του κυβερνητικού σχήματος. Μπορείτε να προχωρήσετε μέσα από αυτό το κλίμα;

Σαφώς είναι μία δύσκολη περίοδος για την κυβέρνηση. Αλλά τέτοιες περιόδους έχουν περάσει πολλές κυβερνήσεις στην Ευρώπη που ξανακέρδισαν στο τέλος τις εκλογές. Και όχι μόνο εκεί, αλλά και στην Ελλάδα. Το ΠΑΣΟΚ ήταν τρεις μονάδες πίσω στις ευρωεκλογές του 1999 και κέρδισε τις εκλογές του 2000. Χρειάζεται αυτοπεποίθηση, σταθερότητα και εμμονή στην μεταρρυθμιστική ατζέντα. Σίγουρα μέσα σε αυτή την οικονομική κρίση που βιώνουμε είναι χρήσιμες μερικές στοχευμένες κοινωνικές παρεμβάσεις. Αλλά οι παρεμβάσεις που πρέπει να κάνουμε πρέπει να είναι κατά βάση πολιτικές και όχι στην λογική του «Τσοβόλα δώστα όλα» ή του πακέτου Σημίτη στην έκθεση της ΔΕΘ του 2003. Αυτές οι παρεμβάσεις δεν πείθουν πια τους πολίτες. Αντίθετα, τους πείθουν παρεμβάσεις σαν αυτές που οδήγησαν στο κλείσιμο γνωστού σούπερ – μάρκετ ή με το μεγάλο πρόστιμο σε δύο γνωστές εταιρείες πετρελαιοειδών. Είναι παρεμβάσεις που δεν κοστίζουν στον προϋπολογισμό, αλλά δείχνουν μία ξεκάθαρη πολιτική κατεύθυνση να μπει μία τάξη σε αυτό τον τόπο. Τόσο στο επίπεδο της οικονομίας όσο και στο επίπεδο της διαφάνειας.


Μετάβαση στο περιεχόμενο