ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Tρίτη 13 Νοεμβρίου, 2007
ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΩΣΤΗ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ
Η ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς είναι πρώτη προτεραιότητα για το Υπουργείο.
Καλά ΜΜΜ σημαίνει ασφαλή ΜΜΜ. Θέλουμε να αποκαταστήσουμε την εικόνα των ΜΜΜ και να ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη της κοινής γνώμης προς αυτά.
Μετά το ατυχές συμβάν της 3ης Νοεμβρίου έδωσα εντολή να προχωρήσουμε άμεσα σε 3 βασικές ενέργειες:1. Μια πρώτη διεξαγωγή έρευνας από την ΕΘΕΛ για τις συνθήκες του ατυχήματος 2. Ενδελεχής έλεγχος των συνθηκών του ατυχήματος από εξωτερικούς εμπειρογνώμονες και εξηγήσεις από την κατασκευάστρια εταιρεία για το πρόβλημα που παρουσιάστηκε. 3. Έκτακτος τεχνικός έλεγχος όλων των λεωφορείων της ΕΘΕΛ, ιδιαίτερα αυτών που εμφάνισαν παρόμοια προβλήματα
Σήμερα, οι σχετικές διαδικασίες ελέγχου δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί. Άλλωστε για ορισμένες πτυχές του προβλήματος έχουμε ήδη εισαγγελική παρέμβαση τα αποτελέσματα της οποίας αναπόφευκτα θα καθυστερήσουν. Όμως υπάρχουν ήδη κάποια πρώτα στοιχεία τα οποία θα ήθελα να γνωστοποιήσω στην κοινή γνώμη, η οποία αυτονόητα ενδιαφέρεται να ενημερωθεί για το θέμα.
Πρώτον: οι δύο οδηγοί των λεωφορείων χειρίστηκαν άψογα την εκδήλωση πυρκαγιάς και απέτρεψαν τα χειρότερα. Λειτούργησαν με επαγγελματισμό και σοβαρότητα. Επειδή κάποια στιγμή και στην Ελλάδα πρέπει να λέμε μπράβο σε αυτούς που το αξίζουν αποφάσισα να τους βραβεύσω δημοσίως, ενώπιόν σας, στο τέλος της συνέντευξης. Παράλληλα θα πρέπει να σας ενημερώσω ότι για το πρώτο λεωφορείο, αυτό που πήρε φωτιά στις 12/10, υπάρχει εισαγγελική παρέμβαση, της οποίας περιμένουμε το αποτέλεσμα, ενώ ταυτόχρονα, 3 στελέχη του συγκεκριμένου αμαξοστασίου παύθηκαν από τα καθήκοντά τους. Σήμερα σας ενημερώνω ότι θα παραπεμφθούν από τη διοίκηση της ΕΘΕΛ σε περαιτέρω πειθαρχικό έλεγχο.
Το δεύτερο λεωφορείο, αυτό που πήρε φωτιά στις 3/11, είχε ελεγχθεί δύο μέρες πριν την εκδήλωση της πυρκαγιάς. Με υπογραφές ορισμένων τεχνικών και διοικητικών υπαλλήλων της εταιρείας, το λεωφορείο αυτό είχε θεωρηθεί εντάξει. Με τους υπαλλήλους αυτούς πιθανότατα θα ασχοληθεί η Δικαιοσύνη. Ωστόσο, ζήτησα από την εταιρεία, οι τεχνικοί αυτοί να ελεγχθούν πειθαρχικά. Όπως λέμε μπράβο στους καλούς, πρέπει να ελέγχουμε και αυτούς που αδιαφορούν για τη δουλειά τους. Πολύ περισσότερο, όταν η δουλειά τους έχει να κάνει με τις ζωές και την ασφάλεια των πολιτών. Αυτό δεν σημαίνει ότι θεωρούμε πώς η αμέλεια κάποιων ανθρώπων είναι το μόνο πρόβλημα. Όμως σίγουρα είναι ένα πρόβλημα και δεν πρέπει να μένουμε απαθείς.
Δεύτερον: Από χθες ξεκίνησε, η διερεύνηση των συνθηκών των ατυχημάτων στα δύο λεωφορεία και από εξωτερικούς πραγματογνώμονες. Από πραγματογνώμονα που όρισε η ΕΘΕΛ, από πραγματογνώμονα της κατασκευάστριας εταιρείας, πραγματογνώμονα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και της Εισαγγελίας και με παρουσία εκπροσώπου των τεχνικών της ΕΘΕΛ. Είναι η πρώτη φορά που ακολουθείται αυτού του είδους η διαδικασία, προκειμένου να μην υπάρχει καμία απολύτως αμφισβήτηση των πορισμάτων και της εγκυρότητας του ελέγχου. Μόλις βγουν τα πορίσματα των εμπειρογνωμόνων θα δοθούν και αυτά στη δημοσιότητα.
Τρίτον: Από τις 4/11 έως σήμερα πραγματοποιείται ένας εστιασμένος έλεγχος σε όλα τα λεωφορεία της ΕΘΕΛ.
Έως σήμερα έχει ελεγχθεί το 60% του συνολικού στόλου, ο οποίος αριθμεί 2094 λεωφορεία, ενώ ο έλεγχος σε όλα τα λεωφορεία θα έχει ολοκληρωθεί εντός μηνός.
Το 10% από αυτά που έχουν ελεγχθεί, κρίθηκε αναγκαίο να μείνει μία έως δύο μέρες στα αμαξοστάσια, προκειμένου να αποκατασταθούν οι όποιες βλάβες διαπιστώθηκαν, οι οποίες κατά κανόνα ήταν μικροπροβλήματα. Πιθανόν, πολλές από αυτές τις βλάβες να είχαν εντοπιστεί και στους τακτικούς ελέγχους που γίνονται σε όλα τα οχήματα. Το σημειώνω διότι, χωρίς να θέλω να υποβαθμίσω τα όποια προβλήματα, ορισμένες μέρες τις τελευταίες μέρες ακούστηκαν κάποιες υπερβολές.
Τι ελέγχθηκε: Ελέγχθηκαν όλες οι μάρκες και όλες οι παρτίδες λεωφορείων, με προτεραιότητα σε εκείνα που εμφάνισαν και τα περισσότερα προβλήματα πυρκαγιών στο παρελθόν.
Θα σας δώσουμε σήμερα όλα τα στοιχεία των ελέγχων, καθώς και όλα τα στοιχεία για τα ατυχήματα που παρουσιάστηκαν τα τελευταία χρόνια.
Δεν έχουμε τίποτα να κρύψουμε. Σε κανέναν και σε καμία εταιρεία δεν χρωστάμε τίποτα, παρά μόνο στους πολίτες οι οποίοι δικαιούνται να γνωρίζουν όλη την αλήθεια.
Μέχρι σήμερα είχαν γίνει ασφαλώς προσπάθειες για την αντιμετώπιση προβλημάτων που είχαν παρατηρηθεί. Π.χ., όταν διαπιστώθηκε πρόβλημα σε λεωφορεία φυσικού αερίου, η προηγούμενη διοίκηση της ΕΘΕΛ έδωσε αμέσως εντολή στον κατασκευαστή να το επιλύσει και αυτός είναι και ο λόγος που καθυστερεί η οριστική παραλαβή τους.
Θέλω επίσης να διευκρινίσω ότι αυτά που ακούγονται ότι δήθεν από το 2004 δεν έχει γίνει παραγγελία ανταλλακτικών, είναι τελείως ανακριβή. Και το 2005 έγινε παραγγελία, η οποία ολοκληρώθηκε και το 2006 η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη.
Βέβαια, οι προσπάθειές μας δεν σταματάνε εδώ. Πρέπει να ενταθούν.
Προχωράμε σε συγκεκριμένα μέτρα για την αναβάθμιση των ελέγχων και την ενίσχυση της ασφάλειας όλων των λεωφορείων.1. Επανασχεδιασμός και επικαιροποίηση όλων των διαδικασιών ελέγχου και συντήρησης. Για παράδειγμα, οι διαδικασίες ελέγχου θα υποστηριχθούν από ηλεκτρονικό σύστημα, ώστε η τεχνική πληροφορία για κάθε λεωφορείο να μπορεί να αξιοποιηθεί από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Η όλη διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί σε λίγους μήνες.2. Διερεύνηση από τις κατασκευάστριες εταιρείες της δυνατότητας εγκατάστασης αυτόματου συστήματος πυρόσβεσης, σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές. Εξυπακούεται ότι αυτό θα γίνει επιπρόσθετα, από τους πυροσβεστήρες που ήδη υπάρχουν σε όλα τα λεωφορεία. 3. Ενίσχυση του προσωπικού της ΕΘΕΛ. Οι νεοπροσλαμβανόμενοι, με τη διαδικασία του ΑΣΕΠ, 250 τεχνικοί έχουν αρχίσει ήδη να καλούνται στις οργανικές τους θέσεις για την υποβολή των δικαιολογητικών τους. Μέσα στον Νοέμβριο να γίνουν να πρώτα σεμινάρια υποδοχής αυτών των εργαζομένων. Ο οριστικός πίνακας 350 οδηγών έχει ήδη προσκομιστεί για την έκδοση του ΦΕΚ. Παραμένουν σε εκκρεμότητα 50 διοικητικοί υπάλληλοι, οι οποίοι σύντομα θα αναλάβουν τα καθήκοντα τους. Επίσης, σχεδιάζουμε πρόγραμμα σταδιακής επανεκπαίδευσης του τεχνικού δυναμικού της ΕΘΕΛ. Τέλος, θα πληρωθούν άμεσα οι κενές θέσεις γενικών Διευθυντών της Εταιρείας
Κλείνοντας, θέλω και πάλι να επαναλάβω: Είμαστε όλοι στο ίδιο λεωφορείο. Δεν πρέπει και δεν θα κουκουλώσουμε τίποτα. Αλλά και δεν πρέπει συνάμα να απαξιώσουμε την ΕΘΕΛ, τις δημόσιες συγκοινωνίες και τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτές τις εταιρείες. Μην ξεχνάμε ότι είναι οι ίδιοι άνθρωποι που πριν από μερικά χρόνια στήριξαν την προσπάθεια μας και κερδίσαμε το στοίχημα για επιτυχημένους Ολυμπιακούς Αγώνες. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε την πορεία που έχει ήδη ξεκινήσει για μια ουσιαστική αναβάθμιση των ΜΜΜ, που θα βρίσκονται κοντά στο πολίτη και θα τον βοηθήσουν να βελτιώσει την καθημερινότητά του. Για να το πετύχουμε αυτό πρέπει ο κόσμος, οι Αθηναίοι, όλοι μας, να εξακολουθήσουμε να εμπιστευόμαστε τα ΜΜΜ. Αυτό το μήνυμα θέλω να περάσω και θα σας είμαι ευγνώμων αν βοηθήσετε να περάσει αυτό το μήνυμα στον πολίτη.
Από το Γραφείο Τύπου