Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Μέτρα από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Περιοδικό Αργώ

Από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν αρχίσει να προωθούνται, το τελευταίο διάστημα, μια σειρά μέτρων, που άπτονται της δραστηριότητας του ποντοπόρου πλοίου. Κάποια από αυτά έχουν θεσμοθετηθεί και άλλα βρίσκονται στο στάδιο της νομοθετικής επεξεργασίας. Πιστεύετε ότι υπάρχει αναγκαιότητα λήψης μέτρων και τι δυνατότητες παρέμβασης υπάρχουν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο;
Τα μέτρα τα οποία συζητήθηκαν το τελευταίο διάστημα σχετίζονται με τα λεγόμενα “πακέτα ‘Ερικα 1 και 2”. Ήταν μέτρα, δηλαδή, που προέκυψαν μετά το ναυάγιο του δεξαμενοπλοίου Έρικα ανοιχτά της Γαλλίας και χωρίστηκαν σε δύο επιμέρους “πακέτα”. Το πρώτο “πακέτο” είχε τρεις οδηγίες. Η πρώτη οδηγία αφορούσε την εσπευσμένη απόσυρση των τάνκερς μονού τοιχώματος. Η δεύτερη οδηγία είχε σχέση με την ενίσχυση των λιμενικών ελέγχων και η τρίτη αφορούσε τους νηογνώμονες. Τα μέτρα αυτά έχουν υιοθετηθεί και θέτουν αυστηρότερους κανόνες ασφαλείας, χωρίς να δημιουργούνται ιδιαίτερες πιέσεις στην ελληνική ναυτιλία. Προσωπικά, ήμουν εισηγητής για την απόσυρση των τάνκερς μονού τοιχώματος και η εκτίμησή μου είναι ότι οι Έλληνες εφοπλιστές είναι ικανοποιημένοι από την τελική ρύθμιση. Στο “πακέτο” Έρικα 2 υπήρχαν τρεις επίσης προτάσεις. Η μία πρόταση, αφορούσε την δημιουργία ενός πρόσθετου Ευρωπαϊκού Ταμείου για την αποζημίωση σε περίπτωση ατυχημάτων και η οποία μέχρις στιγμής δεν έχει προχωρήσει στο Συμβούλιο. Όσον αφορά τις δύο άλλες προτάσεις, η μία είχε σχέση με την ασφαλή κυκλοφορία στις θάλασσες και η άλλη με την δημιουργία ενός οργανισμού για την ασφάλεια της Ναυσιπλοίας, όπου είμαστε κοντά στην υιοθέτηση μιας κοινής θέσης από το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο.


Είναι γνωστό ότι έχει ληφθεί απόφαση για την δημιουργία ενός Οργανισμού Ελέγχου Ασφάλειας Ναυσιπλοίας και αναμένεται η απόφαση του Συμβουλίου για τον ορισμό της έδρας του. Ποιος θα είναι ο ρόλος αυτού του Οργανισμού; Εκτιμάται ότι υπήρχε αναγκαιότητα για τη σύστασή του; Επειδή η χώρα μας έχει θέσει υποψηφιότητα για να ορισθεί ως έδρα αυτού του Οργανισμού ο Πειραιάς εκτιμάτε ότι μπορεί να μπορεί να πετύχουμε αυτό τον στόχο;
Ο ρόλος του οργανισμού αυτού, θα είναι να βοηθάει σε τεχνικό επίπεδο την Κομισιόν, στην προετοιμασία της νομοθεσίας, ιδιαίτερα όταν αυτή άπτεται ζητημάτων για τα οποία απαιτείται μια επιστημονική υποστήριξη από ανθρώπους που γνωρίζουν καλά τα θέματα της ναυτιλίας. Επίσης ρόλος του είναι να υποστηρίζει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην εφαρμογή των κανόνων του κοινοτικού δικαίου, ιδιαίτερα όταν αφορά την ασφάλεια της ναυσιπλοίας. Είναι προφανές ότι θα ήταν ιδιαίτερα θετικό για την χώρα μας να έχει την έδρα αυτού του οργανισμού, δεδομένου ότι είμαστε η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στην Ευρώπη. Υπάρχει η υποψηφιότητα του Πειραιά και όλα αυτά θα αποφασιστούν από τους πρωθυπουργούς των 15 καρτών μελών, σε μια συμφωνία “πακέτο” που θα γίνει, καθώς θα μοιραστούν οι έδρες πολλών οργανισμών και γραφείων που σχετίζονται με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η χώρα μας έχει υποβάλει την υποψηφιότητα και για το Γραφείο για την Μετανάστευση το οποίο από πλευράς σπουδαιότητας δεν είναι το ίδιο σημαντικό με τον Οργανισμό για την Ασφάλεια της Ναυσιπλοίας. Θα ήταν λάθος να μην προτάξουμε στις διαπραγματεύσεις τον Οργανισμό για την ασφάλεια της Ναυσιπλοίας. ‘Ελπίζω ότι αυτό το μήνυμα να ληφθεί από την κυβέρνηση, έτσι ώστε η Ελλάδα στις διαπραγματεύσεις να πετύχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Και το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, θα ήταν ο Πειραιάς να γίνει έδρα αυτού του Οργανισμού.


Πρόσφατα από την πλευρά του εφοπλισμού αναπτύχθηκε ένας προβληματισμός για το ενδεχόμενο της προσέλκυσης ελληνόκτητων πλοίων από τις σημαίες- νηολόγια της Κύπρου και της Μάλτας, μετά την ένταξη των δύο χωρών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πιστεύετε ότι είναι ορατός ένας τέτοιος κίνδυνος για το ελληνικό νηολόγιο; Και εάν ναι πιστεύετε ότι υπάρχουν επαρκείς κανόνες ή χρειάζεται να θεσπιστούν και άλλοι, για την διασφάλιση ελάχιστων όρων λειτουργίας νηολογίων ώστε να μην υπάρχει το ενδεχόμενο κάποια ευρωπαϊκά νηολόγια να λειτουργούν ως νηολόγια- ευκαιρίας;
Πρώτα απ’ όλα, θα πρέπει να μην ξεχνάμε, όταν μιλάμε γι’ αυτά τα θέματα, μια άλλη διάσταση του προβλήματος. Αντί να σκεφτόμαστε πόσο ελκυστικά είναι τα νηολόγια των άλλων χωρών, πρέπει να δούμε πόσο ελκυστική είναι η ελληνική σημαία. Έχοντας υπόψη, λοιπόν, αυτή την παρατήρηση, είναι αναγκαίο το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας να λάβει όλα τα μέτρα εκείνα, που θα φέρουν όσο το δυνατόν περισσότερα πλοία στην ελληνική σημαία. Τα μέτρα αυτά σχετίζονται και με την φορολόγηση των πλοίων και με την γενικότερη αντιμετώπιση της ναυτιλίας από το Ελληνικό κράτος. Κίνδυνος από τα νηολόγια της Κύπρου ή της Μάλτας δεν μπορεί να αποκλειστεί. Πρέπει, όμως, ταυτόχρονα να γνωρίζουμε, ότι οι συμφωνίες ένταξης της Κύπρου και της Μάλτας, θα αναφέρονται σε ορισμένες πολύ συγκεκριμένες προϋποθέσεις, οι οποίες θα δημιουργούν και αντίστοιχες υποχρεώσεις, στις δύο αυτές χώρες όσον αφορά την σύνθεση των νηολογίων τους. Πράγμα, που σημαίνει, ότι ο ανταγωνισμός, μεταξύ της Ελλάδας και των δύο αυτών χωρών, θα γίνεται εντός κάποιου πλαισίου και εντός ορισμένων ορίων.


Στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Λευκή Βίβλο στο τομέα των μεταφορών αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι θα πρέπει να επιδιωχθεί η ενίσχυση της παρουσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στους διεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς, όπως ο ΙΜΟ. Ποια είναι η άποψή σας γι’ αυτό; Πόσο αναγκαίο είναι να γίνει κάτι τέτοιο και τι κατά την γνώμη σας αποτελέσματα θα επιφέρει; Είναι πάγια στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η επιδίωξη παρουσίας της, σε όλους τους διεθνείς οργανισμούς και εκπροσώπησης της Ε.Ε δια της Κομισιόν στους οργανισμούς αυτούς. Αυτό επιδιώκεται να γίνει στον ICAO, αυτό επιδιώκεται να γίνει στον διεθνή οργανισμό για τους σιδηροδρόμους, αυτό επιδιώκεται σύμφωνα με τη Λευκή Βίβλο για τις Μεταφορές και στον ΙΜΟ. Η εκπροσώπηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης με μια φωνή, ανεβάζει την αξιοπιστία της στους οργανισμούς αυτούς και ενισχύει την φωνή της Ευρώπης. Ταυτόχρονα, όμως, προτού γίνει κάτι τέτοιο, θα πρέπει να γίνει κάθε προσπάθεια, έτσι ώστε να πληρωθούν οι προϋποθέσεις που απαιτούνται, προκειμένου η ενιαία εκπροσώπηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να μη λειτουργεί εις βάρος κάποιου συγκεκριμένου κράτους, αλλά αντίθετα να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες κάθε κράτους μέλους.


Ποια είναι τα σχετικά με τη ναυτιλία θέματα, που θ’ απασχολήσουν το επόμενο διάστημα την Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ποια από αυτά θεωρείται ότι έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα;
Η Κομισιόν προωθεί δύο ακόμη “πακέτα” μέτρων. Το πρώτο θα έρθει άμεσα και αφορά την ασφάλεια της ακτοπλοίας. Το πακέτο αυτό περιέχει μέτρα, που σχετίζονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο με την υιοθέτηση της λεγόμενης “Συμφωνίας της Στοκχόλμης” για τα επιβατηγά πλοία, κάνει τους όρους ασφάλειας των πλοίων αυτών πιο αυστηρούς και οδηγώντας σε μετασκευές επιβαρύνει το κόστος των ακτοπλοϊκών εταιριών. Εννοείται βεβαίως ότι θα υπάρξουν και μεταβατικές διατάξεις για τα παλιότερα πλοία. Δεύτερον, θα υπάρξει μια άλλη πρόταση, η οποία θα τροποποιεί την σύμβαση SOLAS, προωθώντας επιμέρους μέτρα όπως π.χ την εφαρμογή ιδιαίτερων κανόνων για τα άτομα με ειδικές ανάγκες όταν ταξιδεύουν. Αργότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει και κάποιες άλλες νομοθετικές προτάσεις που σχετίζονται με την ασφάλεια στα πλοία και στα λιμάνια. Η λέξη ασφάλεια στην συγκεκριμένη περίπτωση έχει σχέση με ενδεχόμενες τρομοκρατικές επιθέσεις ή άλλες παρόμοιες ενέργειες και τα μέτρα τα οποία θα προτείνονται θα είναι ανάλογα με αυτά τα οποία ισχύουν ή πρόκειται να προταθούν για τις αεροπορικές μεταφορές

Μετάβαση στο περιεχόμενο