1.Προ ημερών, ανακοινώσατε
έργα εκσυγχρονισμού και επέκτασης του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου ΗΣΑΠ. Κάποιες αλλαγές έχουν γίνει και στα αστικά λεωφορεία. Εντούτοις, αρκεί μια 24ωρη απεργία στο Μετρό, για να διαπιστώσουμε όλοι ότι αποτελεί το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς στην πρωτεύουσα που συμβάλλει στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση. Πόσα χρόνια θα χρειαστούν για να αποκτήσουμε εναλλακτική συγκοινωνία;
Στο λεκανοπέδιο αυτή τη στιγμή έχουμε 60 σταθμούς μέσων σταθερής τροχιάς ( Μετρό- Τραμ- Προαστιακός ) ενώ θα έπρεπε – με βάση τον πληθυσμό – να έχουμε τουλάχιστον 150. Τα τελευταία χρόνια τρέχουμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος δεκαετιών. Το Μετρό επεκτείνεται, το Τραμ θα φτάσει στον Πειραιά το 2010, ενώ ο ΗΣΑΠ εκσυγχρονίζεται και θα φτάσει το 2013 στον Αγιο Στέφανο. Πρόσφατα ξεκίνησε η παραλαβή 320 καινούριων «καθαρών» λεωφορείων diesel όπου μαζί με τα 200 καινούργια λεωφορεία φυσικού αερίου κατατάσσουν την χώρα μας στην πρώτη θέση στην Ευρώπη σε «καθαρά», φιλικά προς το περιβάλλον λεωφορεία. Προχωρούμε μαζί με τον ΟΑΣΑ ένα νέο Γενικό Σχέδιο Μεταφορών με το οποίο υλοποιείται ήδη η αναδιοργάνωση των λεωφορειακών γραμμών που τροφοδοτούν τους σταθμούς του Μετρό και του ΗΣΑΠ. Σκοπός μας είναι να ενισχύσουμε τα δρομολόγια που συνδέουν τις περιοχές της Αθήνας με σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς, εκτιμώντας ότι θα έχουμε πολλαπλό όφελος: πύκνωση των παρεχόμενων δρομολογίων των τροφοδοτικών λεωφορειακών γραμμών κατά το 25% με το ίδιο κόστος, αύξηση των πραγματοποιούμενων δρομολογίων στο 98-100% του προγραμματισμένου αριθμού δρομολογίων και, κυρίως, μείωση του συνολικού χρόνου μετακίνησης (ως προς το κέντρο της Αθήνας) που φθάνει έως και το 30% του σημερινού προγραμματισμένου χρόνου. Και όλα αυτά με ένα ενιαίο εισιτήριο για όλα τα μέσα ή χρησιμοποιώντας τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών με φθηνότερο από πριν τίμημα. Παράλληλα προχωρούμε με την μέθοδο ΣΔΙΤ ( Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα ) το έργο της Τηλεματικής στα λεωφορεία, με το οποίo θα μπορεί ο πολίτης να πληροφορείται στην στάση του πότε θα έρχεται το λεωφορείο. Προσπάθειά μας είναι να γίνουν τα ΜΜΜ πιο ελκυστικά και χρηστικά στον πολίτη.
2.
Στον κυβερνητικό σχεδιασμό σας προβλέπετε, μετά την «Ολυμπιακή», να ιδιωτικοποιήσετε και άλλα μέσα μεταφοράς;
Όχι. Αυτό το οποίο προβλέπεται είναι μέσω ΣΔΙΤ η αναβάθμιση των περιφερειακών αεροδρομίων, η αξιοποίηση της περιουσίας του ΟΣΕ και η συμμετοχή ιδιωτών σε κάποια σιδηροδρομικά έργα ξεκινώντας από τα προαστιακά. Απλά να σας θυμίσω για την ιστορία, ότι στην Ολυμπιακή το ΠΑΣΟΚ έκανε τέσσερις
προσπάθειες πλήρους ιδιωτικοποίησης και τώρα αντιδρά στην δική μας προσπάθεια.
3.
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι το αντίτιμο για το πολιτικό κόστος που θα κληθεί να επωμιστεί η κυβέρνηση από την ιδιωτικοποίηση της «Ολυμπιακής» θα είναι η απομάκρυνσή σας από το Υπουργικό Συμβούλιο. Αισθάνεστε πολιτικά αναλώσιμος;
Η ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής αποτελεί προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης. Δεν κάνουμε τίποτα παραπάνω από το να εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας. Σε δύσκολες εποχές απαλλάσσουμε τον έλληνα φορολογούμενο από ένα χρέος της τάξεως των 400 εκ € ετησίως, δημιουργώντας μία νέα Ολυμπιακή η οποία θα αποφέρει στο κράτος περίπου τα 150 εκ € ετησίως. Και όλα αυτά διατηρώντας το σήμα, το όνομα, και τις συνδέσεις με τα νησιά μας και τις άγονες γραμμές. Αυτή είναι η αλήθεια, όσο και να θέλουν κάποιοι να την κρύψουν. Η συντήρηση της σημερινής άρρωστης κατάστασης είναι αντιλαϊκή πολιτική και πλήττει οικονομικά τους αδύνατους και τους μη προνομιούχους. Όσον αφορά εμένα θα σας πω ότι στην πολιτική μπήκα για να παρουσιάσω μετρήσιμο έργο σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Όλοι γνωρίζουμε ότι κανένας ούτε εσείς ούτε εγώ δεν μένει σε μία θέση για πάντα. Ωστόσο το ζητούμενο για μένα είναι φεύγοντας από οποιοδήποτε πόστο να αφήνω έργο πίσω μου.
4.
Ένα από τα συνθήματα διαμαρτυρίας των εργαζομένων στον εθνικό αερομεταφορέα είναι «Χατζηδάκη-Χατζηδάκη-είσαι της Aegean το τσιράκι». Σας ενοχλεί το πολιτικό μήνυμα που αυτό περιέχει;
Η τεράστια πλειοψηφία των εργαζομένων αισθάνεται ικανοποιημένη με την λύση που δίνουμε, καθώς είδε ότι η κυβέρνηση τους αντιμετώπισε με ευαισθησία και γενναιοδωρία. Κατηγορηθήκαμε μάλιστα από μία μερίδα συναδέλφων σας, ότι είμαστε περισσότερο από όσο πρέπει γαλαντόμοι απέναντί τους. Οι αντιδράσεις λίγων κομματικών συνδικαλιστών δεν αλλάζουν την εικόνα. Οι ανταγωνιστές την Ολυμπιακής ανδρώθηκαν με το σημερινό καθεστώς της εταιρείας. Μία Ολυμπιακή που σέρνετε, όπως συμβαίνει με την συγκεκριμένη εταιρεία εδώ και χρόνια, είναι βολικός αντίπαλος. Εν πάση περιπτώσει. Όλοι γνωριζόμαστε σε αυτόν τον τόπο. Όλοι ξέρουν ότι είμαι καθαρός και ολοένα περισσότεροι αντιλαμβάνονται ότι η λύση που δίνουμε είναι μία λύση ευρωπαϊκή μία λύση κοινής λογικής. Είναι λύση υπέρ των Ελλήνων φορολογουμένων, υπέρ των συμφερόντων της Ελλάδας.
Να ξέρετε πάντως ότι από το συγκεκριμένο θέμα της Ολυμπιακής η κυβέρνηση θα έχει πολιτικό κέρδος.
5.
Η άποψη ότι «έχει αποτύχει το κράτος ως επιχειρηματίας», σε συνάρτηση με το ότι περίπου το 90% των αποφάσεων που υλοποιούνται στη χώρα μας υπαγορεύονται από ντιρεκτίβες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν ακυρώνει τον ρόλο των πολιτικών;
Στην ΕΕ συναποφασίζουμε με βάση κανόνες που έχουμε συμφωνήσει όλοι. Αυτό που ισχύει για μας ισχύει και για τη Βρετανία, τη Γερμανία, τη Γαλλία. Αποφασίζουμε να λειτουργήσουμε όλοι μαζί για να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής. Τώρα, προφανώς σε σχέση με την άποψη ότι το κράτος έχει αποτύχει ως επιχειρηματίας νομίζω ότι δεν μπορεί να υπάρξει δεύτερη άποψη τόσο εδώ όσο και στις άλλες χώρες. Δεν σημαίνει προφανώς ότι το σύστημα της ελεύθερης οικονομίας δεν έχει
προβλήματα ή δεν απαιτεί παρεμβάσεις. Είναι σύστημα φτιαγμένο από ανθρώπους. Το κρίσιμο είναι μέσα από αυτό το σύστημα να βρίσκουμε το καλύτερο μίγμα πολιτικής.
6.
Δηλαδή, ούτε η κρατικοποίηση των χρεών του χρηματοπιστωτικού συστήματος και οι επερχόμενες επώδυνες επιπτώσεις από τη διεθνή οικονομική κρίση, δεν σας κάνει να αναθεωρήσετε κάποιες από τις «νεοφιλελεύθερες» απόψεις σας;
Στην χώρα μας οτιδήποτε κινείται εκτός των ορίων του σταλινισμού – λενινισμού, θεωρείται νεοφιλελεύθερο άρα και κοινωνικά ανάλγητο. Η διαιώνιση της σημερινής κατάστασης που γεννά ελλείμματα και χρέη, τα οποία επιβαρύνουν περισσότερο τα ασθενέστερα στρώματα, θεωρείται φιλολαϊκή πολιτική και υποστηρίζεται από τα κόμματα της αριστεράς. Ενώ οποιαδήποτε μεταρρύθμιση που στοχεύει στην μείωση των ελλειμμάτων των ΔΕΚΟ και στην δημοσιοοικονομική εξυγίανση θεωρείται κοινωνικά άδικη. Σας είπα ότι το σύστημα της ελεύθερης αγοράς δεν είναι τέλειο. Χρειάζεται παρεμβάσεις και βελτιώσεις ιδιαίτερα σε ένα σκηνικό παγκοσμιοποίησης. Η κρίση των τραπεζών είναι αποτέλεσμα ότι ενώ έχουμε οικονομική παγκοσμιοποίηση δεν υπάρχουν στα αντίστοιχα επίπεδα οι κατάλληλοι μηχανισμοί ελέγχου. Και γι’ αυτούς τους πολιτικούς μηχανισμούς γίνεται συζήτηση αυτήν την ώρα τόσο στην Ευρώπη, όσο και παγκόσμια.
7.
Για πόσο πιστεύετε ότι ο λαός θα εμπνέεται από συνθήματα διαχειριστικού χαρακτήρα, όταν οι ηγέτες του δεν μπορούν ούτε καν να επινοήσουν ένα ουσιαστικό
όραμα συλλογικής συσπείρωσης;
Η αποτελεσματική διαχείριση των προβλημάτων είναι πάντοτε ζητούμενο. Δεν πρόκειται να διαχειριστεί κανείς τα προβλήματα μόνο με οράματα. Αλλά είναι αλήθεια ότι σε όλη την Ευρώπη χρειάζεται να υπάρξει μία πιο στενή επαφή με τους πολίτες και τις ανησυχίες τους και να περιγραφούν πιο ξεκάθαρα οι στόχοι και τα αποτελέσματα των πολιτικών.
8.
Ακόμη κι αν δεχθούμε ότι η κυβέρνηση μπορεί να κυβερνήσει με 151 βουλευτές,
σε τι εύρος μπορούν να προωθηθούν οι «μεταρρυθμίσεις» που έχουν εξαγγελθεί;
Η επιστροφή στην πραγματική πολιτική, η σταθερή δηλαδή επιμονή στην μεταρρυθμιστική μας ατζέντα είναι η μοναδική απάντηση στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος και ο μόνος τρόπος, αν θέλετε, για να αντιστραφεί το πολιτικό κλίμα, το οποίο πιστεύω βαθύτατα ότι μπορεί να αλλάξει άμεσα. Και αυτό γιατί το πρόσκαιρο προβάδισμα του ΠΑΣΟΚ οφείλεται στις δικές μας αδυναμίες και όχι στην πολιτική υπεροχή του. Άρα δεν έχουμε άλλο δρόμο έκτος από την συνέχιση των μεταρρυθμίσεων έστω και με 151 βουλευτές. Η κοινοβουλευτική μας ομάδα είναι συμπαγής.
9.
Ανεξάρτητα από την όποια δικαστική έκβαση, η κυβέρνηση δεν αισθάνεται την ανάγκη να δώσει μια πολιτική απάντηση στο λαό για τα σκάνδαλα των τηλεφωνικών υποκλοπών, των Πακιστανών, των δομημένων ομολόγων και Ζαχόπουλου, καθώς και για τις περσινές καταστροφικές πυρκαγιές;
Για αυτά τα θέματα έχουν υπάρξει εκτεταμένες πολιτικές συζητήσει. Δεν αρκεί μία απάντηση σε μία δημοσιογραφική ερώτηση για να τα απαντήσει όλα. Νομίζω όμως ότι ο λαός έδωσε τη σαφέστερη απάντηση στις προηγούμενες εκλογές. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι η δικαστική διερεύνηση των υποθέσεων αυτών θα σταματήσει. Το αντίθετο. Όπου υπάρχει θέμα η έρευνα από πλευράς της δικαιοσύνης πρέπει να συνεχιστεί.
10.
Η απομάκρυνση του Π. Τατούλη από την κοινοβουλευτική ομάδα της ΝΔ μπορεί να αποτελεί προπομπό για την ίδρυση νέου κόμματος;
Τα κόμματα δημιουργούνται για να εκφράσουν κοινωνικές ανάγκες και απαιτήσεις του κόσμου. Δεν δημιουργούνται για να καλύψουν προσωπικές στρατηγικές και φιλοδοξίες.
11.
Μπορεί μια κυβέρνηση να ισχυρίζεται ότι η πολιτική της αφορά τον λαό, όταν, επί ένα μήνα, διαπραγματεύεται τους όρους με τους οποίους οι τραπεζίτες θα πάρουν 28 δις ευρώ από το κράτος;
Το πακέτο μέτρων που λαμβάνει
η κυβέρνηση είναι στο πλαίσιο των μέτρων που παίρνουν όλες οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, καθώς η κρίση που βιώνει η Ευρώπη είναι η μεγαλύτερη κρίση μεταπολεμικά. Τα μέτρα αυτά κινούνται προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της ρευστότητας της αγοράς, προς όφελος της πραγματικής οικονομίας, άρα και των πολιτών. Κατηγορηθήκαμε στην αρχή ότι δεν κινηθήκαμε γρήγορα και άμεσα προς αυτή την κατεύθυνση και τώρα ότι χαρίζουμε χρήματα στους τραπεζίτες. Αν χαρίζαμε άλλωστε 28 δις € όπως τα με λαϊκισμό επαναλαμβάνουν κάποιοι δεν θα έσπευδαν οι τραπεζίτες αμέσως να τα πάρουν; Τους θεωρείτε τόσο αφελείς; Νομίζω ότι σε τόσο σοβαρά θέματα ο λαϊκισμός και η δημαγωγία δεν ωφελούν.
12.
Πιστεύετε ότι μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία με το ΠΑΣΟΚ στην εκλογή νέου Προέδρου της Δημοκρατίας;
Δεν πρέπει να ρωτάτε εμένα, αλλά το ΠΑΣΟΚ.
13.
Προσφάτως, ο Σάββας Τσιτουρίδης δήλωσε ότι δεν θα ήθελε να δει ν’ αντικαθίσταται ο «αντιπρόεδρος» της κυβέρνησης, όπως είχε αποκαλέσει εμμέσως τον Θόδ. Ρουσόπουλο, με 4-5 «αντιπροέδρους», εννοώντας τη Ντ. Μπακογιάννη, τον Γ. Σουφλιά, τον Βαγγ. Μεϊμαράκη, τον Πρ. Παυλόπουλο και τον Γ. Αλογοσκούφη. Ο δε βουλευτής Γ. Ορφανός υποστήριξε ότι δεν υπάρχουν «πρωτοκλασάτα» στελέχη αλλά «κορυφαίες θέσεις» που τους αναθέτει ο Κ. Καραμανλής. Τι συμβαίνει; Μήπως ο πρωθυπουργός βρίσκεται υπό κηδεμονία;
Ο πρωθυπουργός είναι αναμφισβήτητος και έχει την εμπιστοσύνη όλων των στελεχών της κοινοβουλευτικής ομάδας. Ο ίδιος παίρνει τις πρωτοβουλίες, μας έχει οδηγήσει σε δύο εκλογικές νίκες και τον εμπιστευόμαστε για τις πρωτοβουλίες που θα πάρει από εδώ και στο εξής.
14.
Ακόμη κι έτσι να ‘ναι, η αίσθηση που αρχίζει να διαμορφώνεται στον κόσμο, είναι, ότι έχουν αρχίσει οι διεργασίες για τη «μετακαραμανλική εποχή».
Δεν τίθενται τέτοια θέματα. Ασχολούμαστε με την δουλεία μας κα πρέπει να αδιαφορούμε για όλα αυτά τα σενάρια της παραπολιτικής.
15.
Υπάρχουν στη ΝΔ στελέχη εφάμιλλων πολιτικών ικανοτήτων του Κ. Καραμανλή, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν την παράταξη της Κεντροδεξιάς στην επόμενη δεκαετία;
Σας απάντησα. Η Ελλάδα έχει πρωθυπουργό και η Νέα Δημοκρατία αρχηγό.
16.
Με τη μηνυτήρια αναφορά που κατατέθηκε στον εισαγγελέα και την εσωτερική προκαταρκτική έρευνα που διεξήχθη στη θηγατρική του ΟΣΕ, ΕΔΙΣΥ για τις “διαχειριστικές ανωμαλίες”στις υποθέσεις εκποίησης άχρηστου υλικού ΣΚΡΑΠ και οχημάτων, λύνεται το πρόβλημα στον πολύπαθο Οργανισμό ή σύντομα θα επαναληφθούν παρόμοια φαινόμενα;
Το περιστατικό που αναφέρεστε έχει πάρει το δρόμο της δικαιοσύνης και φανερώνει την βούλησή μας ότι σε ζητήματα διαφάνειας δεν πρόκειται να χαριστούμε σε κανέναν όσο ψηλά και αν βρίσκεται. Έχω δηλώσει κατ’ επανάληψη ότι ο ΟΣΕ είναι ο πλέον προβληματικός οργανισμός του Υπουργείου, καθώς συσσωρεύει καθημερινά χρέος της τάξεως των 2 εκ €. Ο σιδηρόδρομος στην χώρα μας είναι 50 χρόνια πίσω σε σχέση με το τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη καθώς ήταν ξεχασμένος από πολλές και διαφορετικές κυβερνήσεις που πέρασαν. Αυτή είναι η πικρή αλήθεια. Τον προηγούμενο Αύγουστο παρουσιάσαμε το σχέδιο ανασυγκρότησης του ΟΣΕ. Στο πλαίσιο αυτό ήδη προχωρεί η συνεργασία με τους γαλλικούς σιδηροδρόμους στα θέματα της ασφάλειας και σε συνεργασία με Ελβετούς συμβούλους ο εξορθολογισμός των δρομολογίων έτσι ώστε να πυκνώσουν τα δρομολόγια εκεί που υπάρχει ζήτηση και να αραιώσουν εκεί που τα τρένα ταξιδεύουν με δύο και τρεις επιβάτες. Επίσης θα προωθήσουμε ένα πρόγραμμα στοχευόμενης εθελούσιας εξόδου για να μειωθεί το κόστος της μισθοδοσίας του Οργανισμού, ενώ παράλληλα θα αξιοποιήσουμε με την μέθοδο των ΣΔΙΤ την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ με απώτερο στόχο να
μειωθεί το έλλειμμα από 455 εκ € το 2007 στα
80 εκ € το 2010. Για να αλλάξει ουσιαστικά η εικόνα θα χρειαστεί βεβαίως κάποιος χρόνος γιατί η αφετηρία δεν είναι η καλύτερη δυνατή. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι να αλλάξουμε πορεία και να περάσουμε από την όπισθεν στην πρώτη ταχύτητα.