Κωστής Χατζηδάκης

Νέα εποχή για τις συντάξεις – συνέντευξη στην εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Έχουμε μπει σε μία νέα εποχή για τις συντάξεις στην Ελλάδα. Πλέον ο μέσος χρόνος έκδοσης μίας σύνταξης έχει πέσει στις 60 ημέρες, όταν στη Γερμανία είναι στις 74», τονίζει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης.

Σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ» επισημαίνει ότι πάνω από το 95% των συνταξιούχων θα δουν αύξηση στα εισοδήματά τους, ενώ για αυξήσεις απαντά: «Δεν έχουν σχέση με τις εκλογές». Όσο για το χρόνο των εκλογών σημειώνει ότι «έχουμε φτάσει στην τελευταία στροφή». Το απώτατο χρονικό όριο που μπορεί να γίνουν είναι περί τα τέλη Ιουνίου του 2023».

Για τα μετεκλογικά σενάρια επισημαίνει ότι «βρισκόμαστε στην πρωτοφανή κατάσταση η αντιπολίτευση να στηρίζει την απλή αναλογική, αλλά να μη θέλει συνεργασίες , πράγμα το οποίο απαιτεί η απλή αναλογική! Μπροστά σε αυτόν τον παραλογισμό, η ΝΔ λέει ξεκάθαρα ότι ζητά την αυτοδυναμία».

Για τις καταγγελίες σε κοινωνικές δομές και ΜΚΟ σημειώνει ότι «τελικός μας στόχος  πρέπει να είναι η αποϊδρυματοποίηση. Η έξοδος, δηλαδή των παιδιών από τα ιδρύματα». Για την υπόθεση με τις παραλείψεις στη δομή της Θεσσαλονίκης και τις παραιτήσεις του δ.σ, που ζητήθηκαν τονίζει ότι «τον έλεγχο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας εμείς τον παρακαλέσαμε. Ήταν, ωστόσο, αναγκαίο να εκδοθεί πρώτα η έκθεση ελέγχου της ΕΑΔ, προτού προχωρήσουμε σε περαιτέρω ενέργειες», ενώ προαναγγέλλει ότι την ερχόμενη εβδομάδα θα ανακοινωθεί το νέο δ.σ του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας Κεντρικής Μακεδονίας.

Τέλος για τις υποκλοπές απαντά ότι «είναι θέμα τιμής για τη Δημοκρατία, η υπόθεση να διαλευκανθεί. Αλλά αυτό πρέπει να γίνει με συγκεκριμένα και λογικά βήματα. Όχι αραδιάζοντας ονόματα χωρίς, όχι μόνο αποδείξεις αλλά ούτε καν ενδείξεις. Έτσι δεν θα πάμε πουθενά. Ας αφήσουμε, λοιπόν, τη Δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της».

Κύριε Χατζηδάκη, δε λένε να τελειώσουν οι καταγγελίες που απασχολούν την επικαιρότητα για ΜΚΟ, αλλά και  για κοινωνικές δομές που εποπτεύονται από το κράτος. Γιατί συμβαίνει αυτό; Είναι οι μηχανισμοί που δημιουργήσατε, το ότι όλα ήταν μέχρι τώρα ανεξέλεγκτα, ότι σήμερα ανοίγουν τα στόματα πιο εύκολα ή τι άλλο;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο τομέας της παιδικής προστασίας έχρηζε παρεμβάσεων. Αυτό ακριβώς κάναμε από το 2019 και μετά, δημιουργώντας μία σειρά μηχανισμών, οι οποίοι συνέβαλαν είτε στην αποκάλυψη διαφόρων δυσάρεστων καταστάσεων είτε στη διευκόλυνση των καταγγελιών από τους ίδιους τους ανήλικους. Σε τι αναφέρομαι; Αναφέρομαι στην ενισχυμένη εποπτεία των δομών παιδικής προστασίας, με τη δυνατότητα που δώσαμε για παράδειγμα να παραγγέλνει αυτοψίες ο ίδιος ο Υπουργός. Αναφέρομαι στην αναμόρφωση του πλαισίου κυρώσεων, με τη δυνατότητα προσωρινής αντικατάστασης της διοίκησης του Φορέα, όπως έγινε στην Κιβωτό- δυνατότητα που συνάντησε αντιδράσεις από πτέρυγες της Βουλής, όταν τη φέραμε προς ψήφιση. Αναφέρομαι στα ειδικά μέτρα πρόληψης, όπως το Ποινικό Μητρώο για εργαζομένους στις δομές. Αναφερομαι στις ενισχυμένες προδιαγραφές λειτουργίας των δομών, με τη στελέχωση για παράδειγμα με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό. Οι αλλαγές αυτές δημιούργησαν το κατάλληλο περιβάλλον, ώστε οι καταγγελίες για περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης ανηλίκων να βγουν στην επιφάνεια!

Πόσο διατεθειμένος είστε να μπει το μαχαίρι πολύ βαθιά σε ότι αφορά στη λειτουργία των  ιδρυμάτων και των δομών; Τι ενέργειες προτίθεστε να λάβετε;

Δύο παράγοντες δείχνουν την αποφασιστικότητά μας: Πρώτον, το ότι δράσαμε εγκαίρως και όχι κατόπιν εορτής. Και, δεύτερον, το ότι προωθήσαμε όλες αυτές τις αλλαγές, πολλές φορές απέναντι ακόμα και στις έντονες αντιδράσεις διαφόρων πλευρών είτε εντός είτε εκτός Βουλής. Στην ίδια κατεύθυνση θα συνεχίσουμε. Με όποια βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου κριθεί αναγκαία. Τόσο σε σχέση με τον οικονομικό έλεγχο των δομών, όσο και σε σχέση με τις συνθήκες διαβίωσης και τους ελέγχους για πιθανή κακοποίηση ανηλίκων! 

Με τελικό στόχο;

Τελικός μας στόχος πρέπει είναι η αποϊδρυματοποίηση. Η έξοδος, δηλαδή, των παιδιών από τα ιδρύματα. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι Δομές ήρθαν να καλύψουν ένα κενό που προϋπήρχε στην προστασία των ευάλωτων παιδιών. Η αποϊδρυματοποίηση, όμως, θεωρείται πλέον διεθνώς, ότι είναι η βέλτιστη πρακτική. Υπό την προϋπόθεση ότι και αυτή λειτουργεί με τον σωστό τρόπο. Και κάνουμε συγκεκριμένα πράγματα γι’αυτό: Εφαρμόζουμε πολιτικές πρόληψης, ώστε κανένα παιδί ή και ενήλικας να μην οδηγείται σε ίδρυμα. Προωθούμε τις εναλλακτικές μορφές διαβίωσης, όπως οι Ξενώνες Αυτόνομης Διαβίωσης για νέους άνω των 15 ετών. Καθιστούμε την αποϊδρυματοποίηση βασικό στόχο των ιδρυμάτων. Και προωθούμε τη μετάβαση σε άλλου τύπου διαβίωση, όπως το οικογενειακό περιβάλλον, μέσω της ενίσχυσης των θεσμών της αναδοχής και της τεκνοθεσίας, οι οποίες θεωρούνται διεθνώς οι πλέον ενδεδειγμένες πρακτικές. Είναι, όμως, και θέμα νοοτροπίας η προώθηση της αναδοχής!

Τι συνέβη στη δομή παιδιών και ενηλίκων με αναπηρία στη Κεντρική Μακεδονία; Γιατί ζητήσατε τις παραιτήσεις των μελών του ΔΣ; και γιατί  ενώ υπήρχε σε εξέλιξη έρευνα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας ανανεώθηκε η θητεία του μόλις πριν από μια εβδομάδα;

Τον έλεγχο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) εμείς τον προκαλέσαμε. Ήταν, ωστόσο, αναγκαίο να εκδοθεί πρώτα η έκθεση ελέγχου της ΕΑΔ, προτού προχωρήσουμε σε περαιτέρω ενέργειες. Στην έκθεση, λοιπόν, αυτή διαπιστώθηκαν παραλείψεις και παρατυπίες στη λειτουργία της δομής, οι οποίες πρέπει να διαλευκανθούν. Για το σκοπό αυτό, ζητήθηκε και ελήφθη η παραίτηση του συνόλου των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της δομής.

Τι μέλλει γενέσθαι στο Κέντρο Κοινωνικής Πρόνοιας κεντρικής Μακεδονίας; Θα ορίσετε νέο ΔΣ;

Έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες και ελπίζουμε ότι μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα οριστεί νέο Διοικητικό Συμβούλιο. Το νέο ΔΣ θα αναλάβει να αποκαταστήσει το κύρος του φορέα που επιτελεί σημαντικό κοινωνικό έργο στην Κεντρική Μακεδονία, αλλά και να υλοποιήσει τις συστάσεις της ΕΑΔ που προκύπτουν από το πόρισμά της. 

Πάμε λίγο στο θέμα των συντάξεων, όπου έχουμε θετικά νέα. Ο μέσος όρος έκδοσης έπεσε στους 2 μήνες από 18 που ήταν το 2019 και στους 22 μήνες που είστε στο υπουργείο έχουν εκδοθεί 470.000 συντάξεις. Πώς επιτεύχθηκε αυτό;

Επιτεύχθηκε με μία πολυεπίπεδη προσπάθεια: Ενισχύσαμε τους εργαζομένους του ΕΦΚΑ με 3.000 σύγχρονους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Προχωρήσαμε σε αυτοματοποιήσεις στην έκδοση των συντάξεων του Δημοσίου. Φέραμε μεταρρυθμίσεις όπως η προκαταβολή σύνταξης, οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές, οι συντάξεις fast track (για τις οποίες μάλιστα δημοσιεύτηκε πριν λίγες μέρες δημοσκόπηση που δείχνει ότι το 70% των πολιτών τις αγκαλιάζει, παρά την έντονη κριτική της αντιπολίτευσης). Θέσαμε σε λειτουργία τον ηλεκτρονικό Πύργο Ελέγχου για την παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο του συνόλου των εκκρεμοτήτων. Ψηφιοποιήσαμε το σύνολο των νέων αιτήσεων συνταξιοδότησης. Δεν σας αναφέρω καν όλα όσα κάναμε! Το αποτέλεσμα είναι ότι έχει εκκαθαριστεί το σύνολο των εκκρεμών κύριων συντάξεων για την εξαετία 2016-2021. Εκκρεμούν μόνο 8,500 εξαιρετικά προβληματικές περιπτώσεις- που θα ήταν ουσιαστικά παράνομο να εκδοθούν- λόγω ανοικτών δικαστικών υποθέσεων, οφειλών άνω των ορίων που δεν έχουν διευθετηθεί, μη θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος προς το παρόν κλπ. Ακόμα περισσότερο, από τις αιτήσεις που έγιναν το 2022 το 85% έχει ήδη πάρει σύνταξη.  Πλέον, ο μέσος χρόνος έκδοσης μιας σύνταξης έχει πέσει στις 60 ημέρες στην Ελλάδα, όταν στη Γερμανία είναι στις 74! Έχουμε, λοιπόν μπει σε μία νέα εποχή στην έκδοση των συντάξεων στην Ελλάδα!

Γιατί δεν μπορούσε να γίνει νωρίτερα; Ηταν θέμα κεντρικής πολιτικής βούλησης ή καπατσοσύνης και αποφασιστικότητας του υπουργού, που δεν υπήρχαν;

Είχε ήδη ξεκινήσει- πριν πάω εγώ στο Υπουργείο- μία προσπάθεια από τον προκατοχό μου τον Γ. Βρούτση. Η επίλυση, όμως, του προβλήματος, δεν ήταν καθόλου εύκολη. Είχαμε παραλάβει τον Ιούλιο του 2019 από τον ΣΥΡΙΖΑ, 1,059.000 διαφορετικές ασφαλιστικές εκκρεμότητες στον ΕΦΚΑ! Απαιτούνταν συνεπώς μία τιτάνια προσπάθεια. Αλλά και σχέδιο, οργάνωση και μάνατζμεντ, ώστε όχι  απλά να λύσουμε το πρόβλημα, αλλά να φροντίσουμε να μην εμφανιστεί ξανά στο μέλλον. Αυτό κάναμε και μέσα σε μόλις 22 μήνες, και μετά από αλλεπάλληλες νομοθετικές βελτιώσεις, εισαγωγή σύγχρονων μεθόδων management, τη βοήθεια της τεχνολογίας και, φυσικά, τη προσπάθεια των υπαλλήλων του ΕΦΚΑ το καταφέραμε!

Η αύξηση των συντάξεων θα φτάσει το 7,75% από το νέο έτος όπως υποστηρίζετε θα φέρει τουλάχιστον μια επιπλέον σύνταξη για έναν στους δύο συνταξιούχους. Πώς;

Η αύξηση του 7,75%- η πρώτη μετά από 12 χρόνια- θα καλύψει πάνω από 1,7 εκατ. συνταξιούχους. Είναι από μόνο του σημαντικό. Θα λειτουργήσει, όμως, συνδυαστικά με τρεις ακόμη αυξήσεις: Την έκτακτη ενίσχυση των 250 ευρώ το Δεκέμβριο σε πάνω από 1,2 εκατ. ευάλωτους συνταξιούχους. Την κατάργηση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης για σχεδόν 1 εκατ. συνταξιούχους. Και την τέταρτη δόση επανϋπολογισμού του νόμου Βρούτση σε περισσότερους από 230 χιλ. παλαιούς συνταξιούχους με 30+ χρόνια ασφάλισης. Πάνω από το 50% των συνταξιούχων θα συνδυάσουν τουλάχιστον δύο ή και παραπάνω από αυτές τις αυξήσεις. Το 50% επίσης θα δει τουλάχιστον μία επιπλέον σύνταξη (ορισμένοι και παραπάνω). Το 83% όσων έχουν προσωπική διαφορά, θα έχουν και αυτοί όφελος στην τσέπη τους μέσω των έκτακτων 250 ευρώ και της κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης (που για αρκετούς θα φτάσει ακόμα και τα 400, 500 ή 600 ευρώ ετησίως). Και συνολικά, πάνω από το 95% των συνταξιούχων θα δουν αύξηση στα εισοδήματά τους!

Με αφορμή τις αυξήσεις στις συντάξεις, πολλοί λένε ότι μύρισε εκλογές για τις αρχές του χρόνου. Τι απαντάτε;

Δεν περιμέναμε τις εκλογές για να στηρίξουμε τους συνταξιούχους. Τους στηρίζουμε στην πράξη από το 2019 μέχρι σήμερα:  Με το νόμο Βρούτση 225.000 συνταξιούχοι με πάνω από 30 έτη ασφάλισης είδαν αυξήσεις έως 8% και άλλοι 550.000 «ροκάνισαν» την προσωπική τους διαφορά. Αυξήσαμε το εισόδημά τους μειώνοντας τον φορολογικό συντελεστή από το 22% στο 9%. Ήραμε το πλαφόν των 1.300 ευρώ για όσους λαμβάνουν κύρια και επικουρική σύνταξη, αυξάνοντας ουσιαστικά τις επικουρικές. Αυξήσαμε το ποσοστό της σύνταξης που καταβάλλεται στους εργαζόμενους συνταξιούχους από το 40% στο 70%. Αυξήσαμε τις εθνικές συντάξεις των ομογενών. Η οριζόντια αύξηση των συντάξεων που έρχεται τώρα, προβλεπόταν από τη νομοθεσία. Δεν έχει σχέση με τις εκλογές. Από εκεί και πέρα, σε σχέση με τις εκλογές, έχουμε φτάσει στην τελευταία στροφή. Το απώτατο χρονικό όριο που μπορεί να γίνουν είναι περί τα τέλη Ιουνίου του 2023. Και τώρα η συζήτηση είναι αν θα γίνουν τον Ιούνιο, τον Μάιο ή τον Απρίλιο! Ο πρωθυπουργός θα κάνει, όπως έχει πει, τις εκλογές στο τέλος της τετραετίας και φυσικά για την ακριβή ημερομηνία θα σταθμίσει μια σειρά από δεδομένα σε σχέση με την κατάσταση εσωτερικά αλλά και σε σχέση με την εξωτερική πολιτική της χώρας. Θα σταθμιστούν όλα αυτά και θα επιλεγεί ο κατάλληλος μήνας! 

Η αυτοδυναμία της ΝΔ είναι ο στόχος για τις επόμενες εκλογές. Ακόμη και αν χρειαστεί να διεξαχθούν τριπλές εκλογές; Αποκλείετε την εκλογική συνεργασία με το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ;

Βρισκόμαστε στην πρωτοφανή κατάσταση, η αντιπολίτευση να στηρίζει την απλή αναλογική, αλλά να μη θέλει συνεργασίες, πράγμα το οποίο απαιτεί η απλή αναλογική! Μπροστά σε αυτόν τον παραλογισμό, η Νέα Δημοκρατία λέει ξεκάθαρα ότι ζητά την αυτοδυναμία. Βεβαίως για να αποφύγουμε την ακυβερνησία. Αλλά και διότι έχουμε αποδείξει, πιστεύω, τα τελευταία τριάμισι χρόνια, ότι μία σταθερή, μονοκομματική κυβέρνηση είναι η καλύτερη εγγύηση για τον τόπο μέσα σε ένα περιβάλλον διεθνούς αστάθειας και κρίσεων. Αποδείξαμε ότι φέρνουμε αποτέλεσμα σε μία σειρά τομείς (ανάπτυξη, μείωση της ανεργίας, ψηφιοποίηση του κράτους, στιβαρή εξωτερική πολιτική), διορθώνοντας ταυτόχρονα τα όποια λάθη και έχοντας στο επίκεντρο της πολιτικής μας τους πιο αδύναμους. Όλα αυτά τα έχει ανάγκη η πατρίδα μας μέσα στις θύελλες που διανύουμε. Και μόνο μια ισχυρή κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μπορεί να τα εγγυηθεί! 

Εχετε επανειλημμένα απαντήσει στο ερώτημα για τις παρακολουθήσεις, όπου δημοσιεύματα εμπλέκουν ότι μεταξύ των άλλων παρακολουθούσας εσάς και τη σύζυγό σας. Πως αποτιμάτε σήμερα το ζήτημα των υποκλοπών; Υποκινούμενο; Έγιναν λάθη στους κυβερνητικούς χειρισμούς; Θα επηρεάσει το εκλογικό αποτέλεσμα;

Για την ανάμειξη του δικού μου ονόματος έχω ξαναμιλήσει. Δεν το πιστεύω με τίποτα! Συνολικότερα μιλώντας, είναι γνωστό ότι η κυβέρνηση κινήθηκε αμέσως σε διάφορα επίπεδα: υποβλήθηκαν παραιτήσεις, συστάθηκε Εξεταστική Επιτροπή, προχωρά η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο που θα ρυθμίσει τα θέματα αυτά στη βάση των καλύτερων διεθνών πρακτικών. Επίσης, το θέμα το ερευνά η ελληνική Δικαιοσύνη. Για μένα- και το υπογραμμίζω αυτό- είναι θέμα τιμής για τη Δημοκρατία, η υπόθεση να διαλευκανθεί! Αλλά αυτό πρέπει να γίνει με συγκεκριμένα και λογικά βήματα. Όχι αραδιάζοντας ονόματα χωρίς, όχι μόνο αποδείξεις αλλά ούτε καν ενδείξεις. Έτσι, δεν θα πάμε πουθενά! Ας αφήσουμε, λοιπόν, τη Δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της. Από εκεί και πέρα φαίνεται- το δείχνουν οι δημοσκοπήσεις- ότι προτεραιότητα των πολιτών είναι η καθημερινότητά τους. Δεν μπορούμε να αγνοούμε τι ενδιαφέρει τους πολίτες. Αντίθετα, εκεί πρέπει να ρίχνουμε το βάρος μας. Και, όπως δείχνουν οι μετρήσεις, τόσο για τη διαχείριση της καθημερινότητας όσο και για τη διαχείριση μίας σειράς κρίσεων, οι πολίτες εμπιστεύονται περισσότερο τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη Νέα Δημοκρατία!

Μετάβαση στο περιεχόμενο