Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

” Όχι λεόντειος σύμβαση για τον ΟΤΕ “. Συνέντευξη του ΥΜΕ στην Ημερησία του Σαββάτου στην Μαρία Σπυράκη και στην Μαρία Μόσχου.

1. Στην κυβέρνηση υπάρχουν συνάδελφοί σας που θεωρούν πως ο λεγόμενος “μεταρρυθμιστικός οίστρος” μπορεί να έχει ανυπολόγιστο πολιτικό κόστος στην κάλπη ,καθώς η ΝΔ κινδυνεύει να χάσει τα κοινωνικό προφίλ της. Σας προβληματίζουν οι σκέψεις των συναδέλφων σας αλλά και αντιδράσεις των πολιτών που βγαίνουν στο δρόμο για να διαδηλώσουν την αντίθεσή τους κατ΄ αρχήν για το ασφαλιστικό;


Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε δηλαδή; Το πρώτο είναι να αφήσουμε το χρόνο να περάσει και στο τέλος της τετραετίας να εμφανιστούμε χωρίς κανένα απολύτως έργο. Θα χαιρόταν οι αντίπαλοί μας, αλλά όχι εμείς! Το δεύτερο είναι να αρχίζουμε να μοιράζουμε λεφτά που δεν υπάρχουν. Αυτά μέσα στην ΕΕ και την ευρωζώνη δε γίνονται. Θεωρώ ότι η πραγματική κοινωνική πολιτική σήμερα είναι οι μεταρρυθμίσεις που προωθούμε. Οι μεταρρυθμίσεις μας άλλωστε είναι πραγματικότητα στις περισσότερες χώρες της ΕΕ. Εκεί που πάμε ως τουρίστες και λέμε «τι ωραία να γινόταν και στον τόπο μας», εκεί που στέλνουμε τα νέα παιδιά να σπουδάσουν.


2. Στην περίπτωση του ΟΤΕ η κυβέρνηση κατηγορείται ότι ενήργησε ως μεσάζων ανάμεσα σε ένα ιδιώτη και τη D.T. Πως δικαιολογείτε το υψηλό τίμημα στο οποίο αγοράζει η γερμανική πλευρά και ποιο θα είναι το τελικό σχήμα της διοίκησης του ΟΤΕ; Το μάναντζμεντ θα ασκείται από κοινού όπως ζητά ο κ.Σουφλιάς ή το ελληνικό Δημόσιο θα αρκεστεί στη θέση του προέδρου για να δώσει το διευθύνοντα σύμβουλο στη γερμανική πλευρά που θα ελέγχει στην ουσία την επιχείρηση.


Αυτά που ακούω για τον ΟΤΕ με οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ίσως είμαστε η τελευταία χώρα του υπαρκτού σοσιαλισμού που βάζει παράλληλα υποψηφιότητα για το παγκόσμιο ρεκόρ λαϊκισμού. Η κυβέρνηση ποτέ δεν είχε κρύψει την προτίμησή της για συνεργασία με έναν ευρωπαϊκό τηλεπικοινωνιακό οργανισμό. Όποιος θέλει μπορεί να αγοράζει φυσικά μετοχές του ΟΤΕ αλλά σε ρόλο στρατηγικό προτιμούμε εταιρίες του τομέα από funds. Το τίμημα ήταν αποτέλεσμα συμφωνίας της γερμανικής πλευράς με τη MIG. Μπορούσαμε εμείς να το ανεβάσουμε ή να το κατεβάσουμε; Από εκεί και μετά, όποια συμφωνία γίνει με τους Γερμανούς θα είναι σε αρμονία, βεβαίως, με τις δεσμεύσεις της ΝΔ αλλά και με την πραγματικότητα στην ευρωπαϊκή αγορά των τηλεπικοινωνιών. Ας σταματήσουν επιτέλους τα μαθήματα πατριωτισμού. Πραγματικός πατριωτισμός είναι η ανάπτυξη του ΟΤΕ. Η συμμετοχή ενός μεγάλου ευρωπαϊκού τηλεπικοινωνιακού οργανισμού είναι καταρχήν θετική. Για να υπάρξει δε συμφωνία ανάμεσα σε μας και τη γερμανική πλευρά είναι προφανές ότι πρέπει να εξυπηρετούνται τα συμφέροντα και της μιας και της άλλης πλευράς. Κανείς δεν είναι αφελής να κάνει μια λεόντεια σύμβαση.



3. Σε ποιό σημείο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις σας με την Κομισιόν για την Ολυμπιακή; Πότε εκτιμάτε ότι θα καταλήξετε στην τελική διευθέτηση για το μέλλον της εταιρείας; Επαναλαμβάνετε την υπόσχεσή σας για τη διασφάλιση όλων των εργαζομένων; Περιλαμβάνει αυτή η δέσμευση τους συμβασιούχους και τους εποχικούς;


Με την Κομισιόν μιλάμε για την Ολυμπιακή. Μιλάμε με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές που ανακοινώσαμε από το Δεκέμβριο, συμπεριλαμβανομένων των δηλώσεων που κάναμε τόσο για τους μόνιμους υπαλλήλους όσο και για τους συμβασιούχους. Ότι κανένας δηλαδή δε θα βρεθεί χωρίς δουλειά. Δεν προτιθέμεθα όμως να κάνουμε κάθε μέρα δηλώσεις για διαπραγματεύσεις που συνεχίζονται. Όταν καταλήξουν αυτές θα κάνουμε και τις τελικές ανακοινώσεις. Και θέλω για μια ακόμα φορά να τονίσω ότι για την Ολυμπιακή θέλουμε το όνομα και το σήμα, δε θέλουμε τα χρέη. Και θα βρούμε λύση μέσα στο 2008.


4. Από ποια περιφερειακά αεροδρόμια θα ξεκινήσει το μοντέλο των ΣΔΙΤ και ποια είναι τα σχέδια για αυτά τα αεροδρόμια; H είσοδό τους στο ΧΑ όπως αναμένεται να γίνει με το ΔΑΑ πότε προγραμματίζεται;


Αυτό που επιχειρούμε στα αεροδρόμια γίνεται πρώτη φορά στην Ελλάδα. Θέλουμε δηλαδή να προσελκύσουμε κεφάλαια επενδυτών για την ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων. Μέχρι τώρα οι πόροι που έχουμε είναι ανεπαρκείς και τα αιτήματα για ανάπτυξη των αεροδρομίων πολλά. Παράλληλα, τα περιφερειακά μας αεροδρόμια είναι απλά και μόνο πίστες προσγείωσης και απογείωσης, δίνοντας μια όχι καλή εικόνα στους τουρίστες. Είναι κρίμα να συμβαίνει αυτό τη στιγμή που μπορεί να γίνουν τοπικοί πόλοι ανάπτυξης με παράπλευρες εμπορικές δραστηριότητες. Αυτή είναι η επιδίωξή μας. Οι λεπτομέρειες του όλου εγχειρήματος θα επιχειρηθεί να προσδιοριστούν από τους επενδυτικούς συμβούλους που θα προσλάβουμε σύντομα. Στη συνέχεια η κυβέρνηση θα λάβει τις οριστικές της αποφάσεις.


5. Η είσοδος στρατηγικού συμμάχου στη θυγατρική των ΕΛΤΑ, ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές θα ανοίξει το δρόμο για την επιλογή στρατηγικού συμμάχου και στα ΕΛΤΑ ή θα γίνει μόνο είσοδος του Οργανισμού στο ΧΑ;


Η απόφαση για στρατηγικό επενδυτή στις ταχυμεταφορές είχε ληφθεί από το 2002. Είναι καιρός να υλοποιηθεί και θεωρούμε ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς θα προχωρήσει και αυτή η αλλαγή. Θα είναι ένα θετικό βήμα για τις ταχυμεταφορές, έναν δυναμικό τομέα των ταχυδρομικών μεταφορών. Δεν προτιθέμεθα να προχωρήσουμε όλες τις διαδικασίες μαζί. Θα περιμένουμε να εξελιχθεί η διαδικασία για τις ταχυμεταφορές και μετά, ανάλογα με τις εξελίξεις, θα αποφασίσουμε για ενδεχόμενη μετοχοποίηση των ΕΛΤΑ. Στόχος πάντως της πολιτικής μας στα ΕΛΤΑ είναι η θωράκισή τους ενόψει του ανοίγματος της ταχυδρομικής αγοράς το 2013.


6. Οι αστικές συγκοινωνίες συνεχίζουν να γεννούν σημαντικά ελλείμματα. Την ίδια ώρα υπάρχει μια λογική περικοπών στην επιδότηση των αστικών συγκοινωνιών. Θεωρείται ότι με αυτό το καθεστώς μπορεί να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα των συγκοινωνιακών φορέων.


Εκείνο το οποίο εμείς κάνουμε σχετικά με τις αστικές συγκοινωνίες είναι ότι, με τη νέα τιμολογιακή πολιτική, προσπαθούμε να περιορίσουμε τα ελλείμματα των οργανισμών αυτών, μειώνοντας όμως τις τιμές των καρτών για να ενισχύσουμε τους συχνούς χρήστες των μέσων μαζικής μεταφοράς. Παράλληλα, απλοποιούμε το σύστημα καθιερώνοντας ενιαίο εισιτήριο για όλες τις μεταφορές. Εκεί πάντως που εγώ προσωπικά επενδύω είναι στη σύνδεση των μέσων μεταφοράς με το περιβάλλον. Είμαι οπαδός των μέσων σταθερής τροχιάς και καλωσορίζω πρωτοβουλίες όπως αυτή των ΗΛΠΑΠ για την αγορά, πιλοτικά, ηλεκτρικών λεωφορείων στην Αθήνα.


7. Ο ΟΣΕ είναι ένας Οργανισμός με αυξημένα ελλείμματα. Την ίδια ώρα εκτελείται ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο το τελευταίο διάστημα έχει πληγεί σημαντικά η αξιοπιστία του μέσου λόγω των συχνών ατυχημάτων αλλά και των συχνών αλλαγών των διοικήσεων προκαλώντας τις αντιδράσεις ακόμα και της ΔΑΚΕ ΟΣΕ. Τι μέτρα σκοπεύετε να πάρετε ώστε να αναστραφεί αυτή η πορεία και πως θα «προστατευτεί»η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την εκτέλεση έργου από άλλους ιδιώτες;


Όπως όλοι γνωρίζουμε, η αγορά του σιδηροδρόμου ανοίγει στον ανταγωνισμό. Δεν μπορούμε, λοιπόν, να μείνουμε αδρανείς αφήνοντας τον ΟΣΕ στην τύχη του. Γι’ αυτό και θέλουμε να αξιοποιήσουμε τη περιουσία του ΟΣΕ και να προωθήσουμε προγράμματα ΣΔΙΤ με βάση όσα γίνονται σε άλλους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς οργανισμούς. Ειδικά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην οποία αναφέρεστε, θέλουμε να τη θωρακίσουμε, ενόψει του επικείμενου ανταγωνισμού. Έτσι, μεταφέρουμε τροχαίο υλικό από τον ΟΣΕ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για να έχει ενεργητικό στον ισολογισμό της. Επίσης, μεταφέρουμε υπαλλήλους από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον ΟΣΕ, χωρίς να θιγούν τα δικαιώματά τους, προκειμένου να περιοριστούν τα έξοδα μισθοδοσίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και τέλος, προβαίνουμε σε λογιστικό διαχωρισμό μεταξύ των προαστιακών γραμμών, όπου επιτρέπεται η κρατική επιδότηση, και όλων των υπολοίπων, έτσι ώστε να υπάρχει ένας νόμιμος και διαφανής τρόπος για την ενίσχυση της εταιρείας που θα εκτελεί το μεταφορικό έργο.
Αυτά που πάμε να εφαρμόσουμε στον ΟΣΕ είναι αυτονόητα σε άλλες χώρες της ΕΕ. Η ελληνική αντιπολίτευση θα χρειαστεί, ίσως, κάποιο χρονικό διάστημα για να προσχωρήσει σε αυτές τις απόψεις.

Μετάβαση στο περιεχόμενο