Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

“Οι ακραίοι κομματικοί καυγάδες γύρω από τα αποκαίδια δεν ωφελούν ποτέ”. Συνέντευξη του ΥΠΑΝ Κωστή Χατζηδάκη στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ και στον Διονύση Νασόπουλο.

1. Σύμφωνα με ποιο ισολογισμό έγινε η αποτίμηση της Ολυμπιακής Αεροπορίας ως προβληματική εταιρία, άρα και η αξία της (συμπεριλαμβανομένων των περιουσιακών της στοιχείων).


Η Ολυμπιακή ήταν επί χρόνια ζημιογόνα επιχείρηση στοιχίζοντας 1 εκ. ευρώ την ημέρα στους Έλληνες φορολογούμενους. Αυτός ήταν ένας λόγος που τόσο η Ε.Ε όσο και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο θεωρούσαν
ότι λειτουργούσε με παράνομες κρατικές ενισχύσεις κατά παράβαση του κοινοτικού δικαίου. Αυτή η ιστορία έπρεπε να αντιμετωπιστεί. Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε βρέθηκε λύση, την οποία σήμερα αποδέχεται η μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών.



2.Προάγει πιστεύετε τον πολιτικό πολιτισμό, δύο από τους βασικούς μηχανισμούς τροφοδότησης στελεχών της ελληνικής πολιτικής ζωής να είναι η άνοδος στις κομματικές νεολαίες και η καλή σχέση με ισχυρές πολιτικές οικογένειες?


Τους βουλευτές στο Ελληνικό Κοινοβούλιο τους επιλέγουν με απευθείας ψηφοφορία οι Έλληνες πολίτες. Μπορούμε δε να κρίνουμε τόσο τους βουλευτές, όσο και τους υπουργούς από το έργο τους και την αποδοτικότητά τους. Όταν είσαι στην πολιτική, η πορεία σου εξαρτάται τελικά από τους ψηφοφόρους, οι οποίοι είναι και οι υπέρτατοι κριτές. Ο καθένας προφανώς από εμάς μπορεί να έχει
τη γνώμη του για τον οποιοδήποτε άλλο, αλλά στη δημοκρατία υπάρχουν κανόνες. Υπάρχουν οι κανόνες της πλειοψηφίας.


3. Πως συνδυάζεται η «θεματοκεντρική προσέγγιση» την οποία επικαλείστε για την προτεινόμενη αναδιάταξη του ερευνητικού ιστού με τη συσσώρευση πλήθους ετερογενών Ινστιτούτων στην Βόρεια Ελλάδα, υπό την ευθύνη του ΕΚΕΤΑ; Και πως συνδυάζεται επίσης με την πρόσφατα δημοσιοποιημένη πρόθεση του Φίλιππου Τσαλίδη Γενικού Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας και πρώην βουλευτή Ξάνθης της Νέας Δημοκρατίας Φίλιππου Τσαλίδη ο οποίος
προανήγγειλε ένα μεγάλο και πολυθεματικό ερευνητικό κέντρο με πολλά ινστιτούτα (μεταξύ των οποίων το Ινστιτούτο «Ευ ζειν»!!!);


Απώτερος σκοπός στους σχεδιασμούς μας είναι η δημιουργία τριών μεγάλων ερευνητικών πόλων, ενός στην Αθήνα, ενός στη βόρεια Ελλάδα και ενός στη νοτιοδυτική Ελλάδα. Οι πόλοι αυτοί θα απαρτίζονται από
επιμέρους ερευνητικά κέντρα συγκεκριμένης κατεύθυνσης, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Δεν είναι ανάγκη στην Ελλάδα να ανακαλύψουμε την πυρίτιδα. Καταλαβαίνω ότι ορισμένοι έχουν συνηθίσει την σημερινή κατάσταση, αλλά δεν μπορούμε σε αυτό το θέμα
να πρωτοτυπούμε πανευρωπαϊκά. Για τα Ερευνητικά Ινστιτούτα ακολουθούμε τις επιταγές της στρατηγικής της Λισσαβόνας,
της Ε.Ε., τις αρχές της κοινής λογικής και την ανάγκη για ορθολογική οργάνωση. Συνολικά όμως για την έρευνα, σχεδόν τριπλασιάζουμε από το Δ’ΚΠΣ τις δαπάνες γι’ αυτόν τον τομέα.


4. Θα παρακαλούσα τον κ. Υπουργό να ανακοινώσει ποιές εταιρίες και ποιοί οι κύριοι μέτοχοι τους , εισάγουν πετρέλαιο στη χώρα μας.


Εισάγουν τα διυλιστήρια καθώς και μερικές άλλες εταιρείες. Το ουσιώδες επ’ αυτού είναι ότι δεν απαγορεύεται προφανώς σε κανέναν να εισάγει καύσιμα στην Ελλάδα.


5. Πέρυσι το αργό πετρέλαιο, είχε φτάσει σε ύψη ρεκόρ-170 δολάρια το βαρέλι και φυσικά η βενζίνη είχε εκτιναχθεί και αυτή στα ύψη. Μας έλεγαν τότε πως φταίει η υψηλή τιμή του αργού και το αποδεχθήκαμε. Φέτος το αργό έπεσε στα 70
δολάρ.- κάτω από την μισή περυσινή τιμή του . Η βενζίνη όμως στα ίδια και υψηλότερα επίπεδα. Τι γίνεται λοιπόν κ. Υπουργέ. Πώς εξηγείτε το φαινόμενο αυτό:


Κάτι που σχεδόν ποτέ δεν σημειώνεται τους τελευταίους μήνες είναι ότι από τον Γενάρη μέχρι τον Αύγουστο η διεθνής τιμή της βενζίνης έχει υπερδιπλασιαστεί. Από 314 δολάρια ο μετρικός τόνος έχει ανέβει στο 685 δολάρια ο μετρικός τόνος. Οι θαυματοποιοί ας μας υποδείξουν λύσεις για να αντιμετωπίσουμε το συγκεκριμένο θέμα. Εμείς κινούμαστε στο δρόμο του ρεαλισμού και είμαστε σταθερά τους τελευταίους μήνες όγδοη, ένατη ή δέκατη φθηνότερη χώρα στην Ε.Ε, με χώρες που έχουν χαμηλότερα εισοδήματα από εμάς να έχουν υψηλότερες τιμές βενζίνης. Αυτά δεν μπορεί να κρύβονται για πάντα!



6. Όταν αναλάβατε το Υπουργείο Ανάπτυξης υποσχεθήκατε εξομάλυνση στο κύκλωμα του πετρελαίου. Πιστεύετε
ότι το πετύχατε;


Υιοθετήσαμε μια σειρά από προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Εγκαθίστανται πλέον αυτόματοι πωλητές. Τοποθετούνται ταμειακές μηχανές στα βενζινάδικα μέχρι την 1η Γενάρη 2010. Προβλέπεται η δυνατότητα σφράγισης εγκαταστάσεων σε όλους τους κρίκους της εμπορίας πετρελαιοειδών σε περιπτώσεις υποτροπής για παράβαση νομοθεσίας. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου κάνουν πλέον και κοστολογικούς ελέγχους. Συνεργαζόμαστε με το πρώην ΣΔΟΕ για να αντιμετωπίσουμε τις στρεβλώσεις και τις παρανομίες. Η ομαλή λειτουργία της αγοράς των καυσίμων είναι κάθε μέρα
από τις πρώτες μας προτεραιότητες. Αυτό όμως δε σημαίνει σε καμιά περίπτωση ότι θα δεχτούμε τη λαϊκίστικη κριτική των κατ’ επάγγελμα καταστροφολόγων.


7. Δεν θεωρείτε πως η κυβέρνηση έχει καθυστερήσει υπερβολικά με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας;


Από το 2004 μέχρι σήμερα έχει τριπλασιαστεί η εγκατεστημένη ισχύς στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Περάσαμε καινούριο νόμο για τα φωτοβολταϊκά και εφαρμόζεται ήδη το μέτρο για τα φωτοβολταϊκά στις στέγες. Η ΡΑΕ έχει τελειώσει με τα 2/3 των αιτήσεων και μέχρι το τέλος του χρόνου θα τις έχει εξετάσει όλες ενώ προετοιμάζουμε νομοσχέδιο για την αιολική ενεργεία και τα υδροηλεκτρικά. Στηρίζουμε την πράσινη ενέργεια και τις πολιτικές για την εξοικονόμηση ενέργειας. Την εξοικονόμηση ενέργειας υπηρετούν τα προγράμματα για την αλλαγή κλιματιστικών καθώς και αυτά για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, που είτε με επιδοτήσεις από το Δ’ ΚΠΣ είτε με φορολογικά κίνητρα αφορούν όλους τους Έλληνες πολίτες.


8.Κάθε εξαγγελία για στήριξη της αγοράς παραμένει πρακτικά ανεφάρμοστη αφού είναι γνωστό πλέον ότι οι ενδιαφερόμενοι μπλέκουν σε δαιδαλώδεις διαδικασίες και αξεπέραστα στεγανά. Τελικά ανάπτυξη ή γραφειοκρατία, αλλά πως πρακτικά;


Ετοιμάζουμε νομοσχέδιο που περιορίζει τα βήματα για την ίδρυση μιας επιχείρησης από 18 σε 4. Πολλοί έσπευσαν να το αμφισβητήσουν λέγοντας ότι ακόμα μια φορά οι ίδιες εξαγγελίες. Ας περιμένουν μερικές μέρες για να δουν εάν πραγματικά εννοούμε αυτά που λέμε. Λίγες μέρες μόνο ζητάμε σε αυτούς που σπεύδουν πάλι να αμφισβητήσουν τα πάντα με μια κοντόφθαλμη λογική. Παράλληλα, υπενθυμίζω ότι στηρίζουμε την επιχειρηματικότητα όχι μόνο με νομοθετικές παρεμβάσεις, αλλά και με τα 9,5 δις ευρώ εγγυήσεις από το ΤΕΜΠΜΕ, καθώς και με τις πολλές και διαφορετικές δράσεις από το επιχειρησιακό πρόγραμμα του υπουργείου μέσω του ΕΣΠΑ.


9. Ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη πηγαίνει πίσω; Αναστέλλεται; Πώς έχει σήμερα η κατάσταση γιατί η νέα κυβέρνηση της Βουλγαρίας στέλνει αντιφατικά μηνύματα.


Έχουμε λόγους να πιστεύουμε ότι τα πράγματα θα εξελιχθούν ομαλά, με τον αγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη. Υπενθυμίζω άλλωστε ότι τη συμφωνία για τον νέο ελληνοβουλγαρικό αγωγό φυσικού αερίου, την υπογράψαμε αφού είχαν μεσολαβήσει οι τελευταίες εκλογές στη γειτονική μας χώρα. Τονίζω επίσης ότι η Ελλάδα ήταν και θα είναι ενεργά παρούσα στη διπλωματία των αγωγών, με πολλές και διαφορετικές κινήσεις.


10. Η μεγάλη καταστροφή που δημιούργησαν οι τελευταίες πυρκαγιές δεν θέτουν ζήτημα πολιτικής ευθύνης;


O κρατικός μηχανισμός κατέβαλε μία υπεράνθρωπη προσπάθεια να αντιμετωπίσει την πυρκαγιά και να περιορίσει το κακό. Ασφαλώς υπήρξε μία μεγάλη οικολογική καταστροφή. Δεν θα πρέπει να υποτιμηθεί όμως ότι χάρις στην αυτοθυσία πολλών και διαφορετικών ανθρώπων αποφεύχθηκαν τα χειρότερα, όπως επίσης ότι αντίστοιχα μεγάλες καταστροφές υπήρξαν πρόσφατα και σε άλλες Μεσογειακές χώρες. Οι ακραίοι κομματικοί καυγάδες γύρω από τα αποκαΐδια δεν ωφελούν ποτέ. Αυτά που αντίθετα χρειάζονται για αυτό το θέμα, είναι να βάλουμε όλοι πάνω από όλα το συμφέρον της πατρίδας και η γρήγορη επούλωση των πληγών.


11. Εκλογές το φθινόπωρο ή την άνοιξη; Ποια είναι η δική σας εισήγηση;


Είδατε με αφορμή και το ζήτημα των πυρκαγιών ότι υπάρχουν πολύ πιο σημαντικά ζητήματα για τον απλό πολίτη από την εκλογολογία. Δεν είναι στις δικές μας προθέσεις να πάμε σε εκλογές. Η συνεχής εκλογολογία βλάπτει την οικονομία. Την εκλογολογία όμως την έχει συντηρήσει το ΠΑΣΟΚ εδώ και αρκετό καιρό, συνδέοντας την προεδρική εκλογή με διεξαγωγή πρόωρων βουλευτικών εκλογών.


12. Οι περισσότεροι βουλευτές ζητούν σαρωτικές αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα. Ο ανασχηματισμός μπορεί να είναι η λύση;


Αυτά είναι θέματα του πρωθυπουργού. Ανεξάρτητα πάντως από τέτοιου είδους παρεμβάσεις, αυτό που κυρίως χρειάζεται είναι να μην δειλιάσουμε μπροστά στο πολιτικό κόστος. Να κάνουμε τις αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές ακόμα και αν αυτές απαιτούν κάποιες συγκρούσεις, επιβάλλοντας στην πράξη την πολιτική μας ατζέντα. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι αυτό που θα δικαιώσει την προσπάθεια.


13. Εάν η Οικονομία είναι το κυρίαρχο ζήτημα, θεωρείται ότι η Ν.Δ. πείθει ακόμη ως αξιόπιστη λύση;


Στην οικονομία εφαρμόζουμε πολιτικές που εφαρμόζονται τόσο από κεντροδεξιές, όσο και από κεντροαριστερές κυβερνήσεις στην ΕΕ. Οι λαϊκίστικες προσεγγίσεις και οι μαγικές συνταγές του ΠΑΣΟΚ, όσο κι αν ακούγονται σε κάποιους ευχάριστες, είναι συνταγές οπισθοδρόμησης και καταστροφής. Εμείς οφείλουμε να επιμείνουμε στο δρόμο του ρεαλισμού και της ευθύνης, γιατί αυτός ο δρόμος είναι που σε δικαιώνει πάντα μεσομακροπρόθεσμα.


14.Κύριε υπουργέ, ποιός έχει την ευθύνη για τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό της χώρας


Αυτοί που μας κάνουν κριτική επειδή το έλλειμμα είναι στο 5%, μας το παρέδωσαν στο 8%. Αυτοί που μας κάνουν κριτική επειδή η ανεργία είναι στο 8,5%, μας την παρέδωσαν στο 11%. Αυτοί που μας κάνουν κριτική για το δημόσιο χρέος της χώρας, όσο καιρό κυβερνούσαν το τριπλασίασαν. Προφανώς δε φοβόμαστε τη σύγκριση, ιδιαίτερα σε αυτό το πεδίο.








Μετάβαση στο περιεχόμενο