Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Ομιλία σε διημερίδα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ)

kx_synedrio_tee_3_6_2013-300x200…προχωρήσαμε σε συζητήσεις με τις τράπεζες που χρηματοδοτούσαν τα έργα – οι οποίες δεν ήταν ελληνικές αλλά συνολικά από όλη την Ευρώπη, μεταξύ αυτών Ισπανικές, Πορτογαλικές και Ιρλανδικές – και καταλήξαμε σε μια καταρχήν συμφωνία χρηματοδότησης. Ήδη αυτή η αρχική συμφωνία έχει κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αναμένουμε τις τελικές εγκρίσεις και σε αυτό το σκέλος. 

Θέλω να τονίσω ότι τα έργα αυτά ξεκινάνε χωρίς τις εκκρεμότητες των οικονομικών διεκδικήσεων του παρελθόντος. Και μάλιστα με μια επιπλέον δικλείδα ασφαλείας: στο ενδεχόμενο που κάποιες τράπεζες αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν τα έργα, μέρος του χρηματοδοτικού κενού αναμένεται να  καλυφθεί μέσω του ΕΣΠΑ, ενώ ήδη έχει εξασφαλιστεί δάνειο ύψους 650 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που αφορά αυστηρά την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων αυτοκινητοδρόμων. 

Τα οφέλη από αυτά τα έργα στον τομέα της ανάπτυξης είναι τεράστια. Αναμένεται να δημιουργήσουν 25 χιλιάδες θέσεις εργασίας, ενώ το συνολικό ποσό που θα εισρεύσει στην οικονομία μας για την υλοποίησή τους εκτιμάται γύρω στο 2% του συνολικού ΑΕΠ…

kx_synedrio_tee_3_6_2013-300x200«Θα ήθελα να αναφερθώ κατά βάση στην προσπάθεια που έγινε και γίνεται σε αυτό το Υπουργείο.

Από τη φύση του αυτό το Υπουργείο, ιδιαίτερα ο τομέας Υποδομών και Μεταφορών έχει ένα κακό και ένα καλό: είναι ότι πρόκειται για το Υπουργείο των Έργων και άρα το Έργο μιλάει από μόνο του. Είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει. Αυτό έλεγα και  παλιά, όταν μας  έκαναν κριτική πριν γίνει η αποκρατικοποίηση της  Ολυμπιακής, όταν διάφορες Κασσάνδρες προέβλεπαν  ότι δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί. Και έλεγα ότι,  είτε πετύχει είτε δεν πετύχει θα φανεί τόσο ξεκάθαρα, που δεν είναι θέμα ιδεολογικών ερμηνειών. Και επομένως το ίδιο λέω και τώρα: ότι είτε πετύχουμε είτε δεν πετύχουμε θα είναι πάρα πολύ σαφές και δεν θα εξαρτάται ούτε από τη δική σας μαρτυρία, ούτε από τη δική μου. Θα φαίνεται στον κόσμο από τα έργα που θα βλέπει ή δεν θα βλέπει στο δρόμο.

Λοιπόν, εμείς ποντάρουμε ακριβώς στο συγκεκριμένο και μετρήσιμο έργο.  Αυτή είναι η κατεύθυνση που μας έχει δώσει ο Πρωθυπουργός, ο κ. Σαμαράς, αυτή είναι η κατεύθυνση που έχω δώσει εγώ στους συνεργάτες μου και προς αυτήν την κατεύθυνση οδεύουμε.

Βεβαίως, πλέουμε κόντρα στον άνεμο. Και μάλιστα πλέουμε μέσα σε μια καταιγίδα με άνεμο 10 μποφόρ. Δεν υπάρχουν πιο δύσκολες συνθήκες  πουθενά σε ολόκληρη την Ευρώπη.  Αυτό είναι αντικειμενικό. Φαντάζομαι δεν θα υπάρχει δεύτερη γνώμη, πάνω σε αυτό. Πουθενά στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν υπάρχουν δυσκολότερες συνθήκες απ’ ό,τι στην Ελλάδα για να προχωρήσουμε στην πορεία της ανάκαμψης.  Αλλά, δεν το βάζουμε κάτω.  Προχωρούμε και είμαι βέβαιος ότι σε αυτήν την πορεία θα έχουμε και εσάς μαζί μας.

Αντιλαμβάνομαι ότι από τις πολιτικές που έχουν εφαρμοστεί , λόγω του Μνημονίου, έχουν δημιουργηθεί αντιδράσεις. Έχουμε συζητήσει τόσο με τον Πρόεδρο του ΤΕΕ, ο οποίος μου έχει εκθέσει κατά καιρούς τις ενστάσεις, όσο και με το Προεδρείο.  Η επιθυμία μας δεν είναι φυσικά να σας έχουμε απέναντι. Η χώρα έχει κάποιες διεθνείς δεσμεύσεις  και έπρεπε να τις εκπληρώσουμε. Αλλά ξέρουμε πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του ΤΕΕ, ξέρουμε ότι είναι πραγματικά ουσιώδους σημασίας η συνεργασία του Υπουργείου και του ΤΕΕ και αν θέλετε, ακόμη και το σημερινό συνέδριο, που είναι ένα συνέδριο σημαντικό, επιστημονικό συνέδριο, έρχεται να αποδείξει του λόγου το αληθές. Επομένως, παρά τις διαφωνίες, είμαστε πάντοτε στη διάθεσή σας  να συνεργαζόμαστε, διότι προφανώς, δημόσια έργα  χωρίς τον τεχνικό κόσμο της χώρας δεν μπορεί να υπάρχουν.  Αυτό το αντιλαμβάνεται, νομίζω, ο καθένας. Άρα, η πόρτα μας είναι ανοικτή , συνεργασία θα υπάρχει, δεν είμαστε καταδικασμένοι να συμφωνούμε, αλλά, προφανώς, επαναλαμβάνω, εμείς  αντιλαμβανόμαστε το ΤΕΕ  ως σύμμαχό μας στην προσπάθεια για την επανεκκίνηση των έργων κάθε μορφής , καθώς  η κρίση όπως ξέρετε καλύτερα από τον καθένα τα έχει πλήξει  και τα έχει πλήξει σημαντικά.

 

Έρχομαι στο θέμα της σημερινής διημερίδας «Έργα μεταφορικών υποδομών ως μοχλός ανάκαμψης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.» Θα έλεγα ότι την απάντηση μας τη δίνει μία σχετικά πρόσφατη εξέλιξη. Δείχνει ακριβώς πώς μπορεί  τα έργα μεταφορικών υποδομών να αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.  Και αναφέρομαι στην εξέλιξη στο λιμάνι του Πειραιά: τη σύνδεση του τρένου με το λιμάνι. Η σύνδεση ακριβώς αυτή, είναι που δίνει άλλη προοπτική στα τρένα και άλλη προοπτική στο λιμάνι. Το λιμάνι δίνει δύναμη στον ελληνικό σιδηρόδρομο και ο ελληνικός σιδηρόδρομος δίνει δύναμη στο λιμάνι του Πειραιά.  Και με αυτόν τον τρόπο μπορεί και το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και η Ελλάδα συνολικά να γίνει ένα διαμετακομιστικό  κέντρο για την ευρύτερη περιοχή.

Άρα, το παράδειγμα αυτό μας δείχνει το δρόμο. Και αυτό το δρόμο είναι που θέλουμε να ακολουθήσουμε.

Και σημειώνω και πάλι: δεν θέλουμε να τον ακολουθήσουμε απλά και μόνο με διακηρύξεις, γιατί αν οι διακηρύξεις δεν συνοδεύονται με έργα, στρέφονται  επιεικώς εναντίον αυτού που τις κάνει. Επομένως, προσπαθούμε να συμβαδίσουν τα λόγια με τα έργα.

Η πρώτη μας δουλειά, ήταν η επανεκκίνηση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων.  Όταν πέρυσι αναλάβαμε, τα έργα είχαν σταματήσει και  είχαν συμπληρωθεί πια, περίπου δύο χρόνια από τότε που ουσιαστικά σταμάτησαν. Η προσπάθεια δεν ήταν καθόλου εύκολη.

Οι αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου, Κεντρικής Ελλάδας, Ολυμπία Οδός και Ιόνια Οδός ήταν μπλοκαρισμένοι επί δύο χρόνια, εξαιτίας πολλών προβλημάτων, με βασικότερο την άρνηση των εμπλεκόμενων τραπεζών να τους χρηματοδοτήσουν. Είχαμε να κάνουμε με τέσσερις διαφορετικούς παραχωρησιούχους αλλά και με 43 τράπεζες, πολλές εκ των οποίων, από χώρες που είχε πλήξει η κρίση.

 

Το εντάξαμε στις βασικές προτεραιότητές μας και καταφέρνουμε να δώσουμε λύση, προσαρμόζοντας τις προδιαγραφές του έργου στα δεδομένα της σημερινής εποχής.

 

Μετά από δύσκολες διαπραγματεύσεις καταλήξαμε σε συμφωνίες με τους παραχωρησιούχους και σε ιδιωτικά συμφωνητικά σχετικά με εκρεμμότητες του παρελθόντος. Χάρη σε αυτά τα ιδιωτικά συμφωνητικά τα έργα ξεκίνησαν και πάλι.

Όσον αφορά τις εργασίες στην Ολυμπία Οδό, σε λειτουργία βρίσκονται, ήδη,  τέσσερα εργοτάξια και καλύπτουν αντίστοιχα τμήματα στο Ζευγολατιό, στο Ξυλόκαστρο, στο Αίγιο και στην Ακράτα.

 

Στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, σε λειτουργία βρίσκονται, ήδη, τρία εργοτάξια στα τμήματα Ευαγγελισμός-Ραψάνη και Πλαταμώνας-Σκοτίνα και κατασκευάζονται 2 δίδυμες σήραγγες στο ύψος των Τεμπών μήκους 2 και 6 χιλιομέτρων (που είναι η μεγαλύτερη οδική σήραγγα στα Βαλκάνια) και μια δίδυμη σήραγγα στο ύψος του Πλαταμώνα μήκους 2,7 χιλιομέτρων.

Στην ίδια κατεύθυνση συνεχίζουμε και με τους άλλους αυτοκινητόδρομους και αισιοδοξώ ότι σύντομα θα έχουμε εκκίνηση των έργων και σε αυτούς.

 

Παράλληλα προχωρήσαμε σε συζητήσεις με τις τράπεζες που χρηματοδοτούσαν τα έργα – οι οποίες δεν ήταν ελληνικές αλλά συνολικά από όλη την Ευρώπη, μεταξύ αυτών Ισπανικές, Πορτογαλικές και Ιρλανδικές – και καταλήξαμε σε μια καταρχήν συμφωνία χρηματοδότησης. Ήδη αυτή η αρχική συμφωνία έχει κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αναμένουμε τις τελικές εγκρίσεις και σε αυτό το σκέλος.

 Θέλω να τονίσω ότι τα έργα αυτά ξεκινάνε χωρίς τις εκκρεμότητες των οικονομικών διεκδικήσεων του παρελθόντος. Και μάλιστα με μια επιπλέον δικλείδα ασφαλείας: στο ενδεχόμενο που κάποιες τράπεζες αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν τα έργα, μέρος του χρηματοδοτικού κενού αναμένεται να  καλυφθεί μέσω του ΕΣΠΑ, ενώ ήδη έχει εξασφαλιστεί δάνειο ύψους 650 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που αφορά αυστηρά την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων αυτοκινητοδρόμων.

 Τα οφέλη από αυτά τα έργα στον τομέα της ανάπτυξης είναι τεράστια. Αναμένεται να δημιουργήσουν 25 χιλιάδες θέσεις εργασίας, ενώ το συνολικό ποσό που θα εισρεύσει στην οικονομία μας για την υλοποίησή τους εκτιμάται γύρω στο 2% του συνολικού ΑΕΠ.

 Το ίδιο επιχειρούμε να κάνουμε με πολλά άλλα, μικρότερα ή μεγαλύτερα, έργα σε όλη την Ελλάδα.

Και καταφέραμε να βάλουμε μπροστά πάρα πολλά έργα μεταφορικών υποδομών – δηλαδή δρόμους, λιμάνια, μαρίνες, βελτιώσεις αεροδρομίων, κ.α. – που είχαν βαλτώσει για δύο χρόνια.

 Για να το πετύχουμε προχωρήσαμε μια σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές στον τρόπο απορρόφησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων και επιτάχυνσης των διαδικασιών αξιοποίησής τους, πολλές από τις οποίες βρήκαν εφαρμογή και στον κατασκευαστικό κλάδο.

Ενδεικτικά αναφέρω τη δυνατότητα χορήγησης προκαταβολής στις κατασκευαστικές εταιρίες που έχουν αναλάβει δημόσια έργα, ακόμη και αν αυτό δεν προβλεπόταν στις υπογεγραμμένες συμβάσεις, καθώς και τη δυνατότητα χρήσης της εγγύησης καλής εκτέλεσης για λήψη προκαταβολής, κ.α.

 Μέσα στο 2ο 6μηνο του 2012, από την 1η Ιουλίου έως την 31η Δεκεμβρίου 2012, δημοπρατήθηκαν και συμβασιοποιήθηκαν πάνω από 40 σημαντικά έργα σε όλη τη χώρα συνολικού ύψους περίπου μισού δισεκατομμυρίου ευρώ.

Ενώ φέτος, στο 1ο εξάμηνο του τρέχοντος έτους προβλέπεται ότι θα έχουν δημοπρατηθεί ή συμβασιοποιηθεί πάνω από 20 έργα μεταφορικών υποδομών ύψους περίπου 2 δις ευρώ.

Συνολικά, δηλαδή, μέσα σε ένα χρόνο προχωρούν πάνω από 60 έργα μεταφορικών υποδομών με συνολικό ύψος περίπου 2,5 δις.

Στην οικονομική συγκυρία που βρισκόμαστε, αντιλαμβάνονται όλοι πόσο μεγάλη σημασία είχε αυτό.

 

Θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ σε ορισμένα από αυτά, που θεωρώ ότι έχουν ιδιαίτερη σημασία.

Πρώτα απ’ όλα τις επεκτάσεις του Μετρό και του Τραμ στην Αθήνα.

Εγκαινιάστηκαν οι νέοι σταθμοί του μετρό «Περιστέρι» και «Ανθούπολη» που εξυπηρετούν 50.000 επιβάτες ημερησίως.

Τον Ιούλιο ολοκληρώνεται η επέκταση προς Ελληνικό, ενώ το Σεπτέμβριο θα ολοκληρωθεί και θα δοθεί στην κυκλοφορία  ο σταθμός του Χαϊδαρίου.

 Επίσης έχει ξεκινήσει το μεγάλο έργο της επέκτασης του μετρό από το Χαϊδάρι στον Πειραιά που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2017, ενώ υπεγράφη και η σύμβαση επέκτασης του Τραμ προς τον Πειραιά, το οποίο αναμένεται να εξυπηρετεί καθημερινά 35.000 επιβάτες.

 Πρόοδο σημειώνουμε και στο θέμα του Μετρό Θεσσαλονίκης. Το έργο αντιμετώπιζε τεράστια προβλήματα λόγω του αναδόχου, αλλά και ορισμένων εμπλοκών με την αρχαιολογία. Κρατήσαμε ζωντανό το έργο και με τις εξελίξεις που έλαβαν χώρα στο θέμα του μάνατζμεντ περιμένουμε ότι οι διαδικασίες υλοποίησης θα προχωρήσουν και θα επιταχυνθούν.

 Παράλληλα προχωράει και η επέκταση του Μετρό προς την Καλαμαριά όπου έχει βγει ο ανάδοχος και αναμένουμε να ακολουθήσουν οι σχετικές διαδικασίες, στο Ελεγκτικό Συνέδριο, και στη Βουλή ώστε να υπογραφεί η σύμβαση – μέσα στο καλοκαίρι.

 Επίσης προχωράμε μια σειρά έργων αναβάθμισης ή επέκτασης του σιδηροδρομικού μας δικτύου, όπως το τμήμα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, το κομμάτι Τιθορέας-Δομοκού, το τμήμα Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος στη γραμμή Αθήνα-Πάτρα, η σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με τον τοπικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, κ.α.

 Προχωράμε στην αναβάθμιση κεντρικών λιμανιών σε πολλές περιοχές της χώρας, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τη Β’ φάση του Λιμένα Ηγουμενίτσας.

 Συνεχίζονται επίσης παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού στα Μαζικά Μέσα Μεταφοράς, όπως η τηλεματική, που έχει ήδη υπογραφεί και το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Στα πλαίσια του ηλεκτρονικού εισιτηρίου αναμένεται η τοποθέτηση μπαρών, το οποίο θα βοηθήσει σημαντικά στον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής, που είναι βασικός μας στόχος.

 Μέσα από συμβάσεις παραχώρησης προχωρούμε στην αξιοποίηση 20 περίπου περιφερειακών αεροδρομίων που φιλοδοξούμε να πάψουν να αποτελούν μόνο πίστες προσγείωσης και απογείωσης, αλλά να αναβαθμιστούν και να αποτελέσουν πόλους τοπικής ανάπτυξης. Ήδη υπάρχουν προσφορές και επίσημο ενδιαφέρον από σημαντικά επενδυτικά σχήματα. Και το γεγονός αυτό, ότι εκδηλώθηκε ήδη ενδιαφέρον από ισχυρά επενδυτικά σχήματα είναι πολύ ενθαρρυντικό σημάδι για την εξέλιξη του όλου σχεδίου.

  

Κυρίες και κύριοι,

εσείς περισσότερο από τον καθένα γνωρίζετε πόσο δύσκολο είναι να προχωρήσεις σε τόσα πολλά έργα ειδικά εν μέσω κρίσης. Σε μια εποχή δηλαδή όπου οι τράπεζες στερεύουν, το δημόσιο χρήμα δεν επαρκεί και το σημαντικότερο όλων όταν η χώρα δεν πατάει γερά στα πόδια της. Όπως έχω ξαναπεί, σε δάσος που καίγεται, δεν κόβεις ξύλα.

Σήμερα πατάμε πιο γερά στα πόδια μας. Ασφαλώς έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας, δύσκολο και ανηφορικό. Όμως υπάρχει μια αλλαγή στο κλίμα. Και η αλλαγή αυτή αποτυπώνεται και στον τομέα των μεταφορικών υποδομών.

Πολλές από τις επενδύσεις που γίνονται προσελκύουν ξένα κεφάλαια, κάτι που δεν θα ήταν εφικτό αν η Ελλάδα ήταν ακόμα στα πρόθυρα της χρεοκοπίας και της κατάρρευσης.

Κάθε έργο που προχωράει είναι μια ψήφος εμπιστοσύνης, μια ανάσα στην ελληνική οικονομία.

Γι’ αυτό και θα βάλουμε όλοι τα δυνατά μας να προχωρήσουμε όσο πιο γρήγορα και αποτελεσματικά γίνεται.

Σας ευχαριστώ πολύ και εύχομαι στη διημερίδα σας κάθε επιτυχία και να εξάγει πολλά και χρήσιμα συμπεράσματα για όλους μας».

 


Μετάβαση στο περιεχόμενο