Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Ομιλία του Κωστή Χατζηδάκη στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής σχετικά με την ακρίβεια

Κύριε Πρόεδρε, το θέμα της ακρίβειας είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο θέμα, εμπλέκονται πολλοί και διαφορετικοί παράγοντες, επομένως πράγματι είναι πολύπλοκη η προσπάθεια που πρέπει να γίνει και δύσκολο να έχει πάντοτε θετικά αποτελέσματα. Αυτό πρέπει να το αναγνωρίσουμε από την αρχή διότι πρέπει σε αυτήν την χώρα με αφορμή και την κρίση να πάρουμε ένα οριστικό διαζύγιο από τον λαϊκισμό και την προβολή εύκολων, μαγικών λύσεων. Δεν υπάρχουν τέτοιες λύσεις.
Επειδή διετέλεσα Υπουργός είναι πάντοτε άδικο για τον εκάστοτε Υπουργό, η εκάστοτε Αντιπολίτευση μόνο αρνητικά να επισημαίνει. Όλοι οι Υπουργοί κάτι θετικό έχουν κάνει και δεδομένου ότι εμείς έχουμε ψηφίσει διάφορα μέτρα της Κυβέρνησης αυτό το διάστημα θα ήταν άδικο από τη δική μας πλευρά να μην επισημάνουμε ότι έχουν γίνει και θετικά βήματα. Διαλέγω έξι σημεία κριτικής πολύ συγκεκριμένα στο χρόνο που μου απομένει. Το ένα είναι ότι δεν υπάρχει κυρία Υπουργέ, και το λέω καλόπιστα, ένας αρμόδιος Υφυπουργός για τα θέματα εμπορίου. Το Υπουργείο Εμπορίου παλαιότερα ήταν χωριστό Υπουργείο, συγχωνεύτηκε και έγινε μαζί με το Υπουργείο Βιομηχανίας το Υπουργείο Ανάπτυξης. Η αγορά είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο θέμα για να το χειριστεί καθένας. Πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχει ένας αρμόδιος Υφυπουργός για αυτά τα θέματα. Δεν θέλω να σας υποδείξω τι να κάνετε αλλά πιστέψτε με ότι η παρατήρηση είναι απολύτως καλόπιστη.
Πρώτη παρατήρηση, θεωρώ ειδικά σε σχέση με το θέμα των καυσίμων, το γεγονός ότι βιαστικά η Κυβέρνηση έσπευσε να δημιουργήσει καινούργια Υπουργεία χωρίς να έχει εξασφαλίσει τις κατάλληλες διοικητικές προσαρμογές. Δημιουργεί μια σύγχυση για τους φορείς της αγοράς. Είναι αρμόδιο το Υπουργείο Οικονομίας; Είναι αρμόδιο το Υπουργείο Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής; Υπάρχουν συγχύσεις και πρέπει να αντιμετωπιστούν.
Δεύτερη παρατήρηση, από την πλευρά του ΠΑ.ΣΟ.Κ.: Κατ’ επανάληψη έχουν επισημανθεί οι ευθύνες της Νέας Δημοκρατίας οι οποίες οδήγησαν στη λήψη των σκληρών μέτρων που πήρε η Κυβέρνηση. Αυτό πια κοντεύουμε να το μάθουμε περισσότερο και από το ‘πάτερ ημών’. Ένα πράγμα το οποίο δεν έχει επισημανθεί επαρκώς είναι πώς τα σκληρά μέτρα τα οποία ελήφθησαν, θα μπορούσαν εάν είχαν ληφθεί εγκαίρως να είναι, πάντως, λιγότερο σκληρά.  
Θα μπορούσε η Κυβέρνηση, εάν είχε δανειστεί τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο για όλο το έτος, να μην πάει στο στόμα του λύκου -αναφέρομαι στο Δ.Ν.Τ.- ώστε να μην χρειαστεί  να λάβει τελικώς τα μέτρα τα οποία έλαβε για τον Φ.Π.Α. όπως και τα μέτρα τα οποία έλαβε για τα καύσιμα τα οποία εκτοξεύουν τον πληθωρισμό και δημιουργούν το πρόβλημα το οποίο συζητούμε σήμερα σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό. Άρα, εάν είχατε μία άλλη πολιτική πάλι θα είχατε λάβει δύσκολα μέτρα, δεν θα είχατε λάβει, όμως, τα μέτρα που πήρατε, στην ένταση και στον βαθμό που τα πήρατε και με τις συνέπειες που ακολουθούν.
Τρίτη παρατήρηση: Πέρυσι είχαμε καλέσει όλους τους εμπλεκόμενους με την αγορά φορείς και τους είχαμε πει ίσως το αυτονόητο, πως είχε ξεσπάσει η διεθνής οικονομική κρίση, πως ήταν δύσκολη η χρονιά και πως όλοι θα έπρεπε να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων διαθέτοντας αίσθημα εθνικής και κοινωνικής αλληλεγγύης. Υπήρξε ανταπόκριση από τους περισσότερους φορείς και πράγματι είχαμε συγκράτηση των τιμών, είχαμε ένα ειδικό καλάθι με 160 προϊόντα βασικής χρήσης στα οποία βλέπαμε ότι υπήρχε μία αποκλιμάκωση των τιμών. Φέτος έχετε κάνει αντίστοιχες επαφές, κυρία Υπουργέ, με τους φορείς. Πραγματικά δεν έχω καταλάβει να υπάρχουν αντίστοιχα και ορατά αποτελέσματα.
Τέταρτη παρατήρηση σχετικά με την Επιτροπή Ανταγωνισμού: Η Επιτροπή Ανταγωνισμού μπορεί να λειτουργήσει γρηγορότερα διότι λειτουργεί σε τμήματα, έχει 5 μέλη από τα 9 πλήρους και αποκλειστικής, εάν θέλετε, απασχόλησης. Πλέον, από πέρυσι το καλοκαίρι, μπορεί να ορίσει προτεραιότητες θεμάτων. Η πολιτεία από την πλευρά της, η Κυβέρνηση από την πλευρά της, ακούω συχνά να καταγγέλλει τα καρτέλ. Εάν έχετε συγκεκριμένα στοιχεία ή υποψίες και καταγγελίες μπορείτε με βάση την κείμενη νομοθεσία να διαβιβάσετε αυτές τις καταγγελίες στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Το έχετε κάνει; Διότι άλλο πράγμα είναι η ρητορική, άλλο, εντελώς διαφορετικό, είναι η πράξη. Φοβούμαι ότι υπάρχει μία απόσταση μεταξύ θεωρίας και πράξεως.
Πέμπτη παρατήρηση οι ενδοομιλικές συναλλαγές, transfer pricing: Πράγματι υπάρχει ένα μεγάλο θέμα και δύο νόμοι. Ενισχύει ο ένας από το 2008 και ο δεύτερος από το 2009 ο οποίος καλύπτει και τη φορολογική διάσταση. Φοβούμαι πως όλους αυτούς τους μήνες υπάρχει μία σημαντική καθυστέρηση δεδομένης και της σοβαρότητας του θέματος.
Η τελευταία παρατήρηση, κύριε Πρόεδρε, αφορά στα καύσιμα. Δεν αμφιβάλλω ότι ένα πολύ σημαντικό μέρος, το μεγαλύτερο της αυξήσεως οφείλεται στην αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Όμως, είναι βέβαιο ότι υπάρχουν και ακραία φαινόμενα, ο συνάδελφος κ. Κωστής Μουσουρούλης από τη Χίο σχολίασε ότι έβαλε βενζίνη με 1,78 ευρώ. Το πλαφόν ασφαλώς δεν μπορεί να αποτελέσει – και συμφωνώ μαζί σας – μόνιμη ή σε κάθε περίπτωση ριζική λύση. Πολλές φορές δημιουργεί και πρόβλημα αντί να το επιλύσει. Ωστόσο, όμως, υπάρχει νόμος ο οποίος ψηφίστηκε με βάση και εισηγήσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού πέρυσι το καλοκαίρι, ο οποίος προβλέπει, κυρία Υπουργέ, κοστολογικούς ελέγχους και όχι μόνον ελέγχους για νοθεία σε όλα τα στάδια της εμπορίας. Προβλέπει σφράγιση εγκαταστάσεων σε περίπτωση υποτροπής, προβλέπει δυνατότητα πρόσβασης τρίτων σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης καυσίμων, το λεγόμενο through put, σε περιπτώσεις κυρίως νησιών όπου δεν υπάρχουν επαρκείς αποθηκευτικοί χώροι για να λειτουργεί καλύτερα ο ανταγωνισμός.
Η εντύπωσή μου είναι ότι ο ανταγωνισμός αυτός δεν έχει εφαρμοστεί και για να μην πω καθόλου, θα πω ότι έχει εφαρμοσθεί πλημμελώς. Υπάρχει σύγχυση αρμοδιοτήτων με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επίσης για κάποιο χρονικό σημείο στο οποίο έχω στοιχεία είχαμε μείωση και όχι αύξηση των συνεργείων των ΚΕΔΑΚ, των αρμόδιων συνεργείων τα οποία κάνουν τους ελέγχους. Κλείνοντας πιστεύω από την πλευρά της πολιτείας, λοιπόν, θα μπορούσαν να γίνουν πολύ περισσότερα ειδικώς για το θέμα των καυσίμων. Ευχαριστώ πολύ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο