Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

“Σε λίγα χρόνια θα κάνουμε δύο ώρες Αθήνα – Πάτρα με το τρένο”. Συνέντευξη του ΥΜΕ στην Χώρα της Κυριακής και τον Τέρενς Κουίκ.

1. Υπουργέ τις τελευταίες εβδομάδες, μέρες παρατηρείται ένας περίεργος «συνωστισμός»
σε ότι αφορά επικρίσεις υπουργών. Εσωκομματικές, μάλιστα και εσωκυβερνητικές. Στο στόχαστρο Σουφλιάς για τα πυρηνικά εργοστάσια, στο στόχαστρο Αλογοσκούφης και Χατζηδάκης για τον ΟΤΕ, στο στόχαστρο Αλέκος Κοντός από βουλευτές. Τελικά τι γίνεται; Πάτε γυρεύοντας να βγάλετε τα μάτια μόνοι σας;



Εγώ πιστεύω ότι στη δεύτερη τετραετία η Νέα Δημοκρατία θα κάνει ακόμα πιο μεγάλες και πιο ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις, απ’ό,τι κάναμε στην πρώτη τετραετία. Επομένως όταν ανοίγουν θέματα,είναι λογικό να υπάρχουν και αντιδράσεις.
Mε την αντιπολίτευση συμβαίνει το εξής: Το ΚΚΕ και ο Συνασπισμός έχουν θέσεις, οι οποίες δεν ισχύουν πουθενά στον κόσμο πια, έχουν καταρρεύσει διεθνώς, το δε ΠΑΣΟΚ έχει σημαία ευκαιρίας. Όταν είναι στην αντιπολίτευση παριστάνει το ακραίο Σοσιαλιστικό κόμμα και όταν είναι στην κυβέρνηση, επικαλούμενο τις περιστάσεις, δεν ανατρέπει τις αλλαγές που έχει υιοθετήσει η Νέα Δημοκρατία ως κυβέρνηση.


2. Μήπως σας ζορίζει το 151, 152 μαζί με τον Κουκοδήμο και για αυτό δεν μπορείτε να είστε παρεμβατικοί απέναντι στους «άτακτους» και διαφωνούντες βουλευτές σας;


Σας θυμίζω ότι το Ασφαλιστικό πέρασε από τους 151, 152. Και πιο δύσκολη μεταρρύθμιση από το Ασφαλιστικό, διεθνώς δεν υπάρχει.


3.. Να πάμε σε θέματα της δική σας αρμοδιότητας. Ξεκινάμε από τον ΟΤΕ.Είστε ικανοποιημένος με τις εξελίξεις σε ό,τι αφορά τη συνεργασία και την πώλησή του στην «Ντόϊτσε Τέλεκομ»;


Αυτό που πάμε να κάνουμε στον ΟΤΕ, ήταν παλιά διακηρυγμένη πρόταση της Νέας Δημοκρατίας. Πιστεύουμε ότι σε μια έντονα ανταγωνιστική εποχή, ιδιαίτερα στο χώρο των τηλεπικοινωνιών, χρειάζεται ένα ισχυρό και σύγχρονο μάνατζμεντ, παράλληλα με συμμαχίες. Ο ΟΤΕ μετά την συμφωνία με την «Ντόϊτσε Τέλεκομ» θα γίνει μέρος του ισχυρότερου τηλεπικοινωνιακού δικτύου της Ευρώπης και αυτό τον θωρακίζει στον ανταγωνισμό, αλλά δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να έχουν ακόμα καλύτερες υπηρεσίες. Και νομίζω ότι κάποιος πρέπει να σκέφτεται και τους Έλληνες καταναλωτές.


4. Θα μπω στην λογική των ονομάτων. Πόσο παίζει η πληροφορία που διάβασα το PRESS-GR, αν δεν κάνω λάθος, ότι ένας από τους υποψήφιους είναι ο Γιώργος Κορωνιάς, ο πρώην πρόεδρος της VODAFONE;


Δεν νομίζω ότι στο πρώτο διάστημα θα υπάρξει κάποιος που να διαδεχθεί τον κ. Βουρλούμη.Αν ο ίδιος το θελήσει, αντιλαμβάνομαι ότι θα παραμείνει.


5. Με πολύ ενδιαφέρον διάβασα αυτήν την εβδομάδα ένα πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Αγγελιοφόρος»,ότι προχωράτε σταδιακά στην ιδέα να περάσετε τις αστικές συγκοινωνίες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ή ακόμα και σε ιδιώτες. Πόσο ισχύει αυτό;


Τα τελευταία χρόνια στις αστικές συγκοινωνίες έχουν γίνει βήματα εκσυγχρονισμού,με την επέκταση του μετρό, με την λειτουργία του τραμ, με την διεύρυνση των λεωφορειολωρίδων .Αυτές τις αλλαγές προτιθέμεθα να τις συνεχίσουμε. Ωστόσο, είναι αλήθεια ότι το δικό μας μοντέλο για τις συγκοινωνίες, κυρίως της Αθήνας, είναι μια πρωτοτυπία πανευρωπαϊκή. Παντού είτε υπάρχει κάποια συμμετοχή ιδιωτών (ή και αυτό είναι ο κανόνας) είτε ανήκουν στην Αυτοδιοίκηση.
Σε αυτή την τετραετία,το επαναλαμβάνω,σε αυτή την τετραετία, δεν προτιθέμεθα να αλλάξουμε τίποτα. Προτιθέμεθα να επεκτείνουμε
τις αλλαγές προς την κατεύθυνση που σας περιέγραψα. Ωστόσο, η δική μου προσωπική γνώμη είναι ότι μετά την ολοκλήρωση της διοικητικής μεταρρύθμισης, ιδίως αν υπάρξουν μητροπολιτικοί δήμοι, θα πρέπει στην Αθήνα τουλάχιστον, οι αστικές συγκοινωνίες να μας προβληματίσει σοβαρά το ενδεχόμενο, να περάσουν στην Αυτοδιοίκηση, χωρίς αυτό να σημαίνει τίποτε για τους εργαζομένους. Οι εργαζόμενοι θα συνεχίσουν να έχουν τις αμοιβές τους και το εργασιακό τους καθεστώς, αλλά θεωρώ ότι καθώς οι συγκοινωνίες αφορούν τους κατοίκους της πόλης, οι άρχοντες της πόλης θα πρέπει να έχουνε ουσιαστικό ρόλο και στο συγκοινωνιακό έργο, έχοντας παράλληλα βέβαια και τα αντίστοιχα οικονομικά μέσα.


6. Εδώ όμως τίθενται δύο ερωτήματα: Πρώτον, πόσο αυτό θα διασφαλίσει ένα λογικό εισιτήριο για τον πολίτη και δεύτερο πόσο επιδοτούνται τώρα οι συγκοινωνίες από τον κρατικό προϋπολογισμό και που δεν θα επιδοτούνται τότε.


Επιδοτούνται πάρα πολύ και η προσπάθεια που κάναμε με τη νέα τιμολογιακή πολιτική ήταν ακριβώς να περιορίσουμε αυτή τη επιδότηση,που σε πολλές περιπτώσεις αφορά κατοίκους της επαρχίας, που με τα δικά τους χρήματα επιδοτούν τις μεταφορές των αστικών περιοχών. Τα ελλείμματα των αστικών συγκοινωνιών είναι διαχρονικά και πάρα πολύ μεγάλα, αγγίζουν την ημέρα τις 900.000 ευρώ.Περίπου 340.000.000 ευρώ τον χρόνο.
Βεβαίως, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι είτε εδώ είτε αλλού,σε άλλες χώρες της Ευρώπης, οι αστικές συγκοινωνίες ανεξάρτητα από το μοντέλο, είναι παντού επιδοτούμενες από το κράτος.Επειδή μεταφέρουν ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα είτε το κράτος είτε η Αυτοδιοίκηση βρίσκει κάποιες μεθόδους να επιδοτεί το εισιτήριο και να μην είναι απλά στην τιμή του κόστους. Αυτό, όμως,δεν σημαίνει ότι θα πρέπει αλόγιστα να επεκτείνονται, να διευρύνονται τα ελλείμματα.Πρέπει κανείς να βρει ένα όπτιμουμ μοντέλο και να έλθει κοντά σε ένα μέσο ευρωπαϊκό όρο.


7. Πάμε τώρα στο θέμα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, των Ολυμπιακών Αερογραμμών. Πόσο κοντά είστε να διασφαλίσετε, αν μην τι άλλο, το σήμα, τους έξι κύκλους και την ονομασία σε μια εταιρία, έστω και προσωρινά συρρικνούμενη,
η οποία ,όμως θα
υπάρξει για την Ελλάδα;


Για την Ολυμπιακή ισχύουν οι δεσμεύσεις μας. Θέλουμε να φθάσουμε σε λύση μέχρι το τέλος του χρόνου, θέλουμε το όνομα, θέλουμε το σήμα, δεν θέλουμε τα χρέη. Και με αυτή την πολιτική προσπαθούμε να βρούμε λύση με την Ευρωπαϊκή Ένωση.


8. Η παρέμβαση Μπερλουσκόνι για την «ALITALIA», σας βοηθάει στις θέσεις
σας απέναντι στην Ευρώπη;


Οι διαπραγματεύσεις μας με την ευρωπαϊκή επιτροπή κρατάνε πάρα πολύ καιρό. Και αυτό ακριβώς δείχνει τη δυσκολία της διαπραγμάτευσης, αλλά και την δική μας επιμονή. Δεν αισθανόμαστε ως κυβέρνηση, ότι πρέπει να πάρουμε μαθήματα από κανέναν.


9. Πάμε τώρα στο θέμα των τρένων. Είμαστε μια χώρα με τεράστια χιλιόμετρα ηπειρωτικά, όμως είμαστε πάρα πολύ πίσω από υποδομές.


Γίνεται μια προσπάθεια να καλυφθεί το χαμένο έδαφος, γιατί είχαμε να κάνουμε ουσιαστικές επενδύσεις στο σιδηρόδρομο,από την εποχή του Τρικούπη . Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ξαναπιάσαμε πάλι τα έργα εκεί που είχαν παραμείνει κάποιες δεκαετίες πριν. Παρά τις καθυστερήσεις και τις δυσκολίες και τα προβλήματα που είχαν παρατηρηθεί στην αρχή, μπορώ να σας πω ότι μέχρι το 2013 θα πηγαίνουμε στη Θεσσαλονίκη από Αθήνα σε τρεις ώρες και 20 λεπτά και μέχρι το 2014 θα πηγαίνουμε στην Πάτρα σε λιγότερες από δύο ώρες.


10. Ένα θέμα, το οποίο δεν είναι της απόλυτης αρμοδιότητά σας, αλλά σε συναρμοδιότητα με το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης, έχει να κάνει με την εφαρμογή του ΚΟΚ, κυρίως στους εθνικούς δρόμους. Πότε θα αποφασίσει το Υπουργείο με βάση και το νέο Κώδικα που ψηφίστηκε από τον προηγούμενο Υπουργό, να αναθεωρήσει όρια ταχύτητας, τα οποία
κάπου είναι και φαιδρά, 50 χλμ. για παράδειγμα,σε κομμάτια της εθνικής οδού;


Ο καινούργιος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, υιοθετήθηκε πριν από 11 μήνες. Επομένως πρέπει να αφήσουμε να παραγάγει αποτελέσματα, για να δούμε στη συνέχεια αν τυχόν χρειάζονται κάποιες βασικές αλλαγές. Κάποιες επιμέρους αλλαγές ήδη προωθούμε, όπως είναι η υποχρέωση των επιβατών στα λεωφορεία των ΚΤΕΛ να φοράνε ζώνη ασφαλείας. Αλλά πρέπει να σας πω και για τον προκάτοχό μου τον Μιχάλη Λιάπη, γιατί οφείλουμε να τιμούμε τους συναδέλφους όταν πραγματικά έχουν κάνει καλή δουλειά, ότι με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας μέχρι στιγμής έχουμε περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων,κυρίως των θανατηφόρων, κατά 13%. Εξαιρετικά σημαντικό.


11
Ευρωβουλευτής ή υπουργός Μεταφορών;


Ευρωβουλευτής είναι κάτι που έχει εξαιρετικά μεγάλη δυσκολία, καθώς πρέπει να διαπραγματεύεσαι συνέχεια, όχι στη γλώσσα σου και με εκπροσώπους 26 διαφορετικών κρατών που έχουν διαφορετικά συμφέροντα. Είναι μια μεγάλη εμπειρία, αλλά έκλεισα τον κύκλο μου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Εδώ, χωρίς καμία αμφιβολία, το έδαφος είναι λιγότερο ομαλό, αλλά και οι προκλήσεις είναι πιο μεγάλες. Και κυρίως έχεις την ικανοποίηση να βλέπεις αυτό το οποίο μπορείς να κάνεις. Και η φιλοδοξία μου είναι να κάνω πράγματα,.Γι’ αυτό άλλωστε γύρισα.





Μετάβαση στο περιεχόμενο