Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Σημεία Ομιλίας Κωστή Χατζηδάκη σε εκδήλωση του Ιδρύματος Φρίντριχτ Νάουμαν για την Ελευθερία

22.11_naumann_2

Ο Κωστής Χατζηδάκης συμμετείχε σε συζήτηση που διοργάνωσε το Ίδρυμα Φρίντριχ Νάουμαν για την Ελευθερία, με αφορμή την παρουσίαση της “Ατζέντας για την Ανάπτυξη” που συνέγραψαν ο Καθηγητής και Αντιπρόεδρος του Ιδρύματος  Καρλ Χάινζ Πακέ και ο Αρίστος Δοξιάδης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΚΩΣΤΗ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ

 

Τα σημαντικότερα σημεία της εισήγησης του Κωστή Χατζηδάκη είναι τα ακόλουθα:

  • Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση στη σημερινή συζήτηση που αφορά θέματα τα οποία με ενδιαφέρουν έντονα, όπως πιστεύω και τον καθένα που προβληματίζεται σοβαρά για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας. Σε μια περίοδο που οι πρωτοβουλίες για προώθηση της ανάπτυξης στην καλύτερη περίπτωση μένουν απλά σε επίπεδο γενικόλογων διακηρύξεων, ενώ στη χειρότερη αγνοούνται πλήρως, υπάρχει μεγάλη ανάγκη για φωνές που καλούν για ουσιαστική, συγκεκριμένης κατεύθυνσης δράσεις.


  • Τέτοιες φωνές εκφράζει το Ίδρυμα Φρίντριχ Νάουμαν για την Ελευθερία και είναι τιμή μου που βρίσκομαι μαζί σας στο πλαίσιο της σημερινής συζήτησης.


  • Διάβασα με μεγάλο ενδιαφέρον το πρόγραμμα δράσης 12 σημείων για την ανάπτυξη στην Ελλάδα και πιστεύω πως όσοι έχουν παρακολουθήσει την πολιτική μου διαδρομή θα αντιλαμβάνονται εκ των προτέρων ότι με εκφράζει σε μεγάλο βαθμό.


  • Θεωρώ ότι οι τομείς παρέμβασης που παρουσιάζονται στο πρόγραμμα αποτελούν προτεραιότητες-κλειδιά, οι οποίες οφείλουν να είναι στην κορυφή της ατζέντας οποιασδήποτε κυβέρνησης στοχεύει να βάλει τη χώρα σε αναπτυξιακή τροχιά.


  • Έχοντας διατελέσει Υπουργός Ανάπτυξης όμως, δεν αρκεί μια δήλωση προθέσεων, καθώς προκύπτει εύλογα το ερώτημα ‘εσύ τι έκανες’;


  • Μια εκτενής παρουσίαση των αναπτυξιακών πρωτοβουλιών που υλοποιήθηκαν επί υπουργίας μου προς την κατεύθυνση που υποδεικνύει το πρόγραμμα δράσης θα ήταν φυσικά κουραστική για το ακροατήριο.


  • Θα αναφερθώ λοιπόν εν συντομία σε κάποια ενδεικτικά σημεία του υπουργικού μου έργου που συνδέονται άμεσα με προτάσεις του προγράμματος. Η αναφορά αυτή δε γίνεται για να περιαυτολογήσω αλλά για να δείξω ότι είναι εφικτό, ακόμα και σε συνθήκες λιτότητας, να πραγματοποιηθούν ουσιαστικές ενέργειες για την ενίσχυση και τον εκμοντερνισμό της ελληνικής οικονομίας οι οποίες έχουν, μάλιστα, άμεσο, αισθητό θετικό αντίκτυπο. Λάθη και παραλείψεις φυσικά και έγιναν, δεν θα ισχυριστώ το αντίθετο. Πιστεύω όμως πως καθίσταται φανερή η έμφαση στην προσπάθεια υλοποίησης φιλοαναπτυξιακών μέτρων, υπό συνθήκες αφόρητης οικονομικής πίεσης αλλά και καταστροφικά λαϊκίστικης αντιπολίτευσης.

Έργο


  • Θα ξεκινήσω από το ζήτημα της γραφειοκρατίας και τα πολλά εμπόδια που αυτή ορθώνει στο δρόμο επιχειρηματικών πρωτοβουλιών. Κατά τη διάρκεια της θητείας μου η αντιμετώπιση αυτού του χρόνιου προβλήματος ήταν μια από τις κύριες προτεραιότητές μου. Στο πλαίσιο απόπειρας αντιμετώπισής του ψηφίστηκε ένας νόμος-πλαίσιο τομή για την απλούστευση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων, μειώθηκε το ελάχιστο απαιτούμενο κεφάλαιο για τη σύσταση εταιριών και υιοθετήθηκαν ρυθμίσεις για την απλοποίηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος (πχ τυποποιημένο καταστατικό).


  • Η ενίσχυση του εξαγωγικού προσανατολισμού της χώρας είναι  επίσης, αδιαμφισβήτητα, μια κύρια προϋπόθεση για την επίτευξη ισχυρών ρυθμών ανάπτυξης. Κατά τη διάρκεια της θητείας μου τέθηκαν σε εφαρμογή 25 δράσεις για την απλοποίηση των διαδικασιών εξαγωγών με στόχο τη μείωση του χρόνου και του κόστους κατά 50% και 20% αντίστοιχα (πχ ηλεκτρονικά τελωνεία).

    Παράλληλα, ψηφίστηκε ο νόμος για τη δημιουργία Ενιαίου Φορέα Εξωστρέφειας (Enterprise Greece) με σκοπό τόσο την προσέλκυση επενδύσεων όσο και την προώθηση των εξαγωγών μέσα από την συστηματική δικτύωση στο εξωτερικό και την ουσιαστική στήριξη για τη διείσδυση στις αγορές-στόχους, μια πρωτοβουλία που δυστυχώς δεν προχώρησε από την σημερινή κυβέρνηση.



  • Θα ήθελα να σταθώ και στη χρηματοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων, στην οποία γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο κείμενο. Αναγνωρίζοντας τον κομβικό ρόλο των μικρομεσαίων στην ελληνική οικονομία, αλλά και τις τεράστιες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, προωθήθηκαν μια σειρά από πρωτοβουλίες όπως η απλοποίηση των μηχανισμών χρηματοδότησης επιχειρήσεων μέσω του ΕΤΕΑΝ και η ίδρυση του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου με τη συμμετοχή διεθνών κεφαλαίων, έχοντας σκοπό την παροχή δανείων με ευνοϊκούς όρους και την παροχή κεφαλαιουχικής συμμετοχής σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις με προοπτική ανάπτυξης.


  • Τέλος, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην απορρόφηση των ΕΣΠΑ, με την Ελλάδα να ανεβαίνει από την 18η στην 3η θέση πανευρωπαϊκά όσον αφορά στην απορρόφηση πόρων γενικότερα, και στην πρώτη θέση στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης συγκεκριμένα, εν μέρει απόρροια 32 παρεμβάσεων για απλουστεύσεις και επιταχύνσεις σχετικών διαδικασιών.

    Αξίζει να σημειωθεί πως στο πλαίσιο του σχεδιασμού του ΕΣΠΑ για την περίοδο 2014-2020 δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα στο Πρόγραμμα για την ανταγωνιστικότητα και την επιχειρηματικότητα, εστιάζοντας σε τομείς συγκριτικού πλεονεκτήματος που υπογραμμίστηκαν ως κλειδιά σε έρευνα του ΙΟΒΕ αλλά και στην έρευνα της McKinsey, στην οποία γίνεται εκτενής αναφορά στο πρόγραμμα δράσης.

Αποτέλεσμα


  • Αποτέλεσμα των σχετικών παρεμβάσεων ήταν η μεγάλη βελτίωση της θέση της Ελλάδας ως προς την ανταγωνιστικότητά της στην Έκθεση Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας (από 100η το 2012 σε 61η το 2014), ενώ στον δείκτη «Έναρξη Επιχείρησης» (Starting a Business) η χώρα σκαρφάλωσε 111 θέσεις, από την 147η στην 36η.


  • Η έκταση της γενικότερης μεταρρυθμιστικής προσπάθειας εκείνης της περιόδου αποτυπώθηκε μεταξύ άλλων στην έκθεση του ΟΑΣΑ ‘Going for Growth, όπου η Ελλάδα κατατάχθηκε στην πρώτη θέση μεταξύ των κρατών-μελών του Οργανισμού στις μεταρρυθμίσεις.


  • Τέλος, το ευρύτερο θετικό αντίκτυπο των οικονομικών πολιτικών που εφαρμόστηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση αντικατοπτρίστηκε ξεκάθαρα στο γεγονός πως ενώ η χώρα βρέθηκε σε ύφεση 7% το 2012, το 2014 κατάφερε να  επιτύχει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 0,8%, με τη θετική μεταβολή να ανέρχεται στο 1,7% το τελευταίο τρίμηνο του έτους.



Σήμερα


  • Μολονότι έγινε πολλή δουλειά εκείνη την περίοδο, η νέα κυβέρνηση με τις ενέργειες της έκανε το 2015 μια κακή χρονιά, κατά την οποία η χώρα έκανε βήματα προς τα πίσω. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2014 οι άμεσες ξένες επενδύσεις ανήλθαν σε 1,02 δις ευρώ, το 2015 έφτασαν μόλις τα 33,4 εκατομμύρια! Παράλληλα περιττεύει, φαντάζομαι, να μιλήσω για τις καταστροφικές επιπτώσεις των capital controls.


  • Επείγει να σταματήσουν οι τεράστιες καθυστερήσεις των τελευταίων μηνών σε ζητήματα όπως οι ιδιωτικοποιήσεις, τα μεγάλα δημόσια έργα και η ολοκλήρωση του πλαισίου για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, ενώ είναι επιτακτική ανάγκη να γίνουν αποφασιστικές κινήσεις για την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ που αποτελεί μια πολύτιμη πηγή ρευστότητας η οποία οφείλει να απορροφάται με τρόπους που επιφέρουν πολλαπλασιαστικά οφέλη στην οικονομία.


  • Ίσως το πιο ανησυχητικό όμως είναι ότι η κυβέρνηση εμφανίζεται θεμελιωδώς αδιάφορη απέναντι στις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα. Αδυνατεί να συνειδητοποιήσει ότι οι επενδύσεις είναι το κλειδί για την ανάκαμψη και εμμένει στην προσέγγιση του κρατισμού και του μοντέλου διανομής της φτώχιας αντί να αναζητά τρόπους να μεγαλώσει την πίτα. Οφείλει να αλλάξει άμεσα νοοτροπία και να εστιάσει στην καλλιέργεια ενός κλίματος που ευνοεί την ιδιωτική πρωτοβουλία.


  • Είναι δεδομένο πως η Ελλάδα έχει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα τα οποία μένουν αναξιοποίητα στο παρόν περιβάλλον. Είναι παράλογο να μιλάμε για έξοδο από την κρίση αλλά να μην τίθεται ως απόλυτη προτεραιότητα η υλοποίηση μεταρρυθμίσεων που θα επιτρέψουν στα πλεονεκτήματα αυτά να δράσουν ως καταλύτης για να πάρει μπροστά η μηχανή της οικονομίας και να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας.


  • Εντωμεταξύ, όπως πολύ ορθώς τονίζεται και στο κείμενο του προγράμματος, πολλές μεταρρυθμίσεις σε αυτό το πεδίο μπορούν να επιφέρουν μεγάλα οφέλη χωρίς κόστος για το κράτος. Η δικαιολογία ‘δεν υπάρχουν λεφτά’, επομένως, δεν στέκει. Δεν συζητάμε άλλωστε για παροχή επιδοτήσεων. Μιλάμε για απλουστεύσεις. Για απελευθέρωση των παραγωγικών δυνάμεων οι οποίες υπάρχουν εν αφθονία αλλά περιορίζονται από ένα ευρύτερο πλαίσιο που πνίγει την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία.


  • Μόνο η επιστροφή στον δρόμο των μεταρρυθμίσεων μπορεί να δώσει το έναυσμα για ουσιαστική ανάκαμψη και το πρόγραμμα δράσης που συζητάμε σήμερα εντοπίζει, κατά τη γνώμη μου, πολλούς από τους στόχους που οφείλουμε να θέσουμε αν έχουμε σοβαρές προσδοκίες για τη μετάβαση από το παλιό χρεοκοπημένο μοντέλο στο μοντέλο της Ελλάδας των ευκαιριών, βάζοντας θεμέλια για ισχυρούς, διατηρήσιμους ρυθμούς ανάπτυξης.
Μετάβαση στο περιεχόμενο