Η Ελλάδα εξέπληξε ευχάριστα με τη διαχείριση της κρίσης του κορωνοϊού στο υγειονομικό επίπεδο. Έχουμε ξεκινήσει να αντιμετωπίζουμε τις συνέπειες σε οικονομικό επίπεδο και το βουνό που έχουμε να ανέβουμε από εδώ και πέρα σχετίζεται βασικά με την οικονομία. Πώς δηλαδη κλείσουν οι πληγές που άφησε και συνεχίζει να αφήνει ο κορωνοϊός.
Στην ενέργεια, πρώτη μας προτεραιότητα ήταν φυσικά να μειώσουμε τον αντίκτυπο της κρίσης σε νοικοκυριά, βιομηχανία και επιχειρήσεις, ενεργειακές και μη. Οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ανακοίνωσαν εκπτωτικά πακέτα και διευκολύνσεις στα πλαίσια των αντοχών τους. Από την άλλη πλευρά, με τις πρόσφατες ΠΝΠ της κυβέρνησης παρασχέθηκε στήριξη στις ενεργειακές επιχειρήσεις και στους διαχειριστές, ενώ βρισκόμαστε σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την EBRD για δανειακή στήριξη στους φορείς εκείνους που το καταστατικό τους το επιτρέπει. Παράλληλα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέληξε σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη λεγόμενη διακοψιμότητα, όπως επίσης και για τον μεταβατικό μηχανισμό αποζημίωσης ευελιξίας (TFRM). Οι συμφωνίες αυτές είναι σημαντικές τόσο για την ενεργοβόρο βιομηχανία, όσο και για τους παραγωγούς ηλεκτρικού ρεύματος. Είναι δύο ανάσες για ένα σημαντικό κομματι της βιομηχανίας μας. Εργαλείο που θα λειτουργήσει άλλωστε επ’ ωφελεία όχι μόνο της αγοράς ενέργειας αλλά και της βιομηχανίας είναι και το λεγόμενο target model. Όμως οι προσπάθειες του υπουργείου μας για τη βιομηχανία δεν σταματούν σε αυτά. Στο πλαίσιο της εκπόνησης μέτρων για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κορωνοϊού, μελετάμε: Τη θέσπιση νέων χαμηλότερων συντελεστών για τις χρεώσεις χρήσης συστήματος της ενεργοβόρου βιομηχανίας. Τη δημιουργία μηχανισμού αντιστάθμισης όπου θα καταλήγει έως και το 20% των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων ρύπων. Και τη σύσταση ενός νέου μηχανισμού ΥΚΩ που θα λαμβάνει υπόψη του ιδιαίτερα τις ανάγκες της μέσης τάσης. Υπάρχουν και μέτρα πέραν αυτών που θα συζητηθούν με το Υπουργείο Οικονομικών.
Πέραν την λήψης των έκτακτων μέτρων, συνεχίζουμε να προωθούμε δυναμικά τις ΑΠΕ και την ενεργειακή εξοικονόμηση, που συμφιλιώνουν την στήριξη της ανάπτυξης με την περιβαλλοντική προστασία. Άλλωστε, παρά την συγκυριακή πτώση στις τιμές του πετρελαίου λόγω του κορωνοϊού, ο στόχος της κλιματικής μετάβασης της Ευρώπης μένει σταθερός. Στην επίτευξη του στόχου αυτού συντελούν οι προβλέψεις του περιβαλλοντικού νόμου που ψήφισε η Βουλή, με τις οποίες θα πετύχουμε σημαντική επιτάχυνση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Μία επιτάχυνση που είναι στενά συνδεδεμένη με την πολιτική μας για την πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2023 (με εξαίρεση την Πτολεμαΐδα V που θα λειτουργεί μέχρι το 2028). Ενώ στην ίδια κατεύθυνση κινείται και το νομοσχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης με το οποίο θα θέσουμε τις βασεις ούτως ώστε το 30% των νέων ταξινομήσεων το 2030 να αφορά ηλεκτροκίνητα ή plug-in υβριδικά.
Στις ιδιωτικοποιήσεις ο κορωνοϊός επηρεάζει φυσικά το σκηνικό. Θέλω ωστόσο να σημειώσω ότι μέσα στην κρίση του κορωνοϊού εκδηλώθηκε ισχυρό ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ. Έχουμε μπροστά μας επίσης τον ΑΔΜΗΕ, τον ΔΕΔΔΗΕ, τα ΕΛΠΕ, την υποθαλάσσια δεξαμενη της Καβάλας και τη ΛΑΡΚΟ. Θα εξετάσουμε αυτές τις περιπτώσεις μία-μία και θα προχωρήσουμε ανάλογα με τις γενικότερες οικονομικές εξελίξεις, αλλά και τις ιδιαιτερότητες των επιμέρους αγορών.
Στο τομέα του περιβάλλοντος, κυρίαρχη θέση κατέχει ο περιβαλλοντικός νόμος, ο οποίος ευθυγραμμίζει την Ελλάδα με τα κρατούντα στην Ευρώπη. Είναι ένας νόμος με ωφέλιμες για το περιβάλλον πολιτικές (ενιαίο τέλος πλαστικής σακούλας, άρνηση έκδοσης οικοδομικής άδειας σε περίπτωση που δεν ρυθμίζονται σύννομα τα μπάζα, σύγχρονο και ευρωπαϊκό καθεστώς διαχείρισης των περιοχών Natura, αποδοτικότερο μοντέλο διαχείρισης των απορριμμάτων στο Ιόνιο και στο Νότιο Αιγαίο κλπ.). Ένας νόμος όμως παράλληλα με ρυθμίσεις για τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος με κυριότερη τη μεγάλη επιτάχυνση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα (μείωση του χρόνου της αδειοδότησης από τα 6-8 χρόνια στις 100-150 ημέρες, εισαγωγή του θεσμού των πιστοποιημένων ιδιωτών αξιολογητών κλπ.). Αυτή η ουσιαστική μεταρρύθμιση θα βοηθήσει την Ελλάδα να πετύχει του στόχους του Green Deal.
Και συνεχίζουμε: Ολοκληρώνουμε μέσα στους επόμενους μήνες τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων, ούτως ώστε να διαθέτει στόχους εφικτούς και μετρήσιμους. Επεκτείνουμε τη χρήση του καφέ κάδου για τα οργανικά απόβλητα, όπως είναι τα υπολείμματα τροφών (ήδη στον περιβαλλοντικό νόμο υπήρχε διάταξη που επιβάλλει στα καταστήματα να έχουν κάδο για τα οργανικά απόβλητα, ενώ ο κ. Πατούλης με τη στήριξή μας ξεκινάει στην Αττική νέο πρόγραμμα ανακύκλωσης με βάση τον καφέ κάδο). Δρομολογούμε τη δημοπράτηση 17 Μονάδων Ολοκληρωμένης Επεξεργασίας Αποβλήτων μέσα στο 2020 και κινούμαστε με ταχύτητα για να αξιοποιήσουμε τα 940 εκατ. του ΕΣΠΑ. Η πολιτική για τη διαχείριση των απορριμμάτων δεν έχει άλλωστε μόνο περιβαλλοντικό πρόσημο. Δημιουργεί και πολλές θέσεις εργασίας.
Στην ίδια κατεύθυνση, της ενίσχυσης της επενδυτικής δραστηριότητας με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος, κινούμαστε και με το πολεοδομικό νομοσχέδιο που επεξεργαζόμαστε. Στόχος μας είναι, μεταξύ άλλων: Να επιταχύνουμε τον χωροταξικό σχεδιασμό. Να αποσαφηνίσουμε το πλαίσιο για την εκτός σχεδίου δόμηση. Να εισάγουμε τη μεταφορά συντελεστή δόμησης μέσω του θεσμού της Ψηφιακής Τράπεζας Γης. Με τις παρεμβάσεις του πολεοδομικού νομοσχεδίου φιλοδοξούμε να δώσουμε ώθηση στον κατασκευαστικό κλάδο και τον κλάδο των ακινήτων, διαμορφώνοντας παράλληλα ένα σαφές και σύγχρονο πολεοδομικό περιβάλλον.
Μέσα στην υγειονομική κρίση οι Έλληνες μάθαμε ότι τελικά διαθέτουμε τις δεξιότητες του έγκαιρου προγραμματισμού και του σωστού σχεδιασμού. Αυτά τα εργαλεία χρησιμοποιούμε και τώρα που βάζουμε σε εφαρμογή το σχέδιό μας για την μετά-κορωνοϊό εποχή. Και έτσι θα τα καταφέρουμε!