ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΚΩΣΤΗ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ
ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΤΟΥ «ΑΝΤ-1»
ΤΕΤΑΡΤΗ 2 ΙΟΥΛΙΟΥ 2008
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλή σας μέρα κ. Υπουργέ. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Καλημέρα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι κάνετε, είσαστε καλά; Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Καλά, εσείς. Και καλή επιτυχία στην εκπομπή σας. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ευχαριστούμε πολύ. Έχουμε να σας ρωτήσουμε πολλά. Θα σας ρωτήσουμε για επικοινωνίες, για μεταφορές. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Θα σας απαντήσω πολλά λοιπόν.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ας πούμε για παράδειγμα υπάρχουν πραγματικά, το έχουμε ζήσει αυτό στους σταθμούς, είχαμε την αύξηση του εισιτηρίου σε 80 λεπτά για μιάμιση ώρα. Μάλιστα από την 1/1/2009 θα πάει 1 € το εισιτήριο, που μέσα σε μια εποχή ακρίβειας δεν είναι και ότι καλύτερο εδώ που τα λέμε. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ναι, αλλά έχουμε…ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μου πείτε για τα καύσιμα, το ξέρω. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Έχουμε ρίξει την τιμή των καρτών, οπότε οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν τακτικά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που είναι οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι, οι φοιτητές, θα πληρώνουν λιγότερο. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά εγώ που οδηγώ το αυτοκίνητό μου και θέλω να με τραβήξει η συγκοινωνία που δε χρησιμοποιώ συχνά; Δεν είναι κίνητρο.Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Δεύτερο, σε σχέση με όλες τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τουλάχιστον τις παλιές χώρες, τις 15, είμαστε οι φθηνότεροι. Επομένως υπάρχει μια πολύ συγκεκριμένη φιλοσοφία και πρέπει να ξέρετε ότι γι’ αυτό το λόγο τα τελευταία χρόνια αργά ίσως, αλλά πάντως σταθερά, αυξάνεται συνέχεια το ποσοστό των συμπολιτών μας που χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ αναρωτιέμαι, το συζητούσα με το Σπύρο, τελικώς με αυτό το νέο εισιτήριο ο ΟΑΣΑ έχει περισσότερα ή λιγότερα έσοδα; Γιατί κοιτάξτε, στο Σύνταγμα, να καλημερίσουμε το Θωμά Μόσχο, υπάρχουν νέοι άνθρωποι οι οποίοι κατ’ εξοχήν κάνουν αυτό το σύστημα, αλλάζουν το εισιτήριο στην έξοδο του σταθμού. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για να καταλάβετε, ο Θωμάς Μόσχος βρήκε τρεις πολίτες, κατάφερε μέσα σε λίγη ώρα εκεί στο Μετρό, που τι κάνουν; Ανταλλάσσουν εισιτήρια. Θ. ΜΟΣΧΟΣ: Αυτό ακριβώς. Μην πετάς το εισιτήριό σου, δώσε το στον επόμενο. Ξεκίνησε μέσα από το διαδίκτυο, βρήκε γρήγορα πάρα πολλούς υποστηρικτές όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις. Έχουμε εδώ πέρα τέσσερις φοιτητές. Χρησιμοποιούν σχεδόν καθημερινά μετρό, ηλεκτρικό και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Να τους καλημερίσουμε και να μας εξηγήσουν οι ίδιοι πια το τι ακριβώς κάνουν. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όμως, Θωμά με το καλημέρα να διευκρινίσουμε, γιατί αφορά μια δημόσια προβολή, ότι αυτή είναι μια παράνομη δραστηριότητα. Πρώτα απ’ όλα για τους όρους και για τη συζήτηση. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Και εάν χρησιμοποιούν Μετρό ή λεωφορείο ή οτιδήποτε, πέραν του ενιαίου εισιτηρίου, μπορεί να πάρουν μία κάρτα με την οποία μπορεί να πληρώσουν 15 € το μήνα και να κυκλοφορούν ελεύθερα και χωρίς πρόβλημα παίρνοντας τα μέσα αυτά όσες φορές θέλουν. Που σημαίνει ό,τι την ημέρα, τους έρχεται μισό ευρώ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά ανταλλάσσοντας το εισιτήριο τους έρχεται ακόμα φθηνότερα. Και να σας πω τι ακριβώς; ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό είναι μία αντίδραση τώρα. Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι υπάγεται στη διάταξη για δόλια αποδοχή υπηρεσιών. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά οι ελεγκτές ελέγχουν μέχρι το τέλος του σταθμού. Αυτή η ανταλλαγή γίνεται εκτός σταθμού. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και ο ελεγκτής εάν θα βρει κάποιον τέτοιον, είναι υποχρεωμένος να επιβάλει πρόστιμο. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Οι δημόσιες συγκοινωνίες, ξέρετε, δεν είναι δικές μου, είναι δικές τους, είναι των πατεράδων τους.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να μας πουν πως γίνεται ακριβώς; Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Οι ίδιοι τις πληρώνουν.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ακούσουμε τα επιχειρήματά τους, για ποιο λόγο μπορούν να προβούν σε μια παράνομη δραστηριότητα. Πάντως δεν το κάνουν από ευχαρίστηση ή από μόδα. Κάποιο σκεπτικό μπορεί να έχουν. Ας το ακούσουμε. Θωμά. ΦΟΙΤΗΤΗΣ: Καλημέρα. Καταρχάς οποιοσδήποτε νομικός χαρακτηρισμός μιας φυσιολογικής αντίδρασης σε μια υπέρμετρη αύξηση εισιτηρίων, νομίζω ότι είναι δευτερεύουσας σημασίας. Αυτό που δεν κάνουμε εμείς ειδικά εδώ οι τέσσερις, είμαστε τέσσερις άνθρωποι οι οποίοι βρισκόμαστε καθημερινά στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, είμαστε φοιτητές οι οποίοι μετακινούμαστε αναγκαστικά σε μεγάλες αποστάσεις προκειμένου να είμαστε στις Σχολές μας καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Πολλές φορές έχουμε τύχει και εμείς να δώσουμε εισιτήρια τα οποία έχουν χτυπηθεί σε άλλους και πολλές φορές έχει τύχει άλλος να μας δώσει εισιτήρια. Εγώ αυτό που θέλω να ρωτήσω και τον κ. Υπουργό, μιας και έχουμε και την τύχη να τον έχουμε μαζί μας, είναι γιατί καταργήθηκε αφενός η επιλογή, γιατί ήταν επιλεγόμενο το ενιαίο εισιτήριο, αυξήθηκαν όλα τα εισιτήρια, όλα γίνανε πλέον 80 από τα 50 λεπτά που ήταν για τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ. Και το φοιτητικό αυξήθηκε από 20 λεπτά στα 50. Κάτι αντίστοιχο έγινε και στο Μετρό. Και τέλος πάντων νομίζω ότι οποιοσδήποτε χαρακτηρισμός μιας τέτοιας κίνησης η οποία αφορά όλο τον κόσμο ο οποίος μετακινείται καθημερινά μέσα στην Αθήνα και βλέπει την ακρίβεια να χτυπά όχι μόνο τα είδη καθημερινής ανάγκης, αλλά τελικά και την ίδια του τη μετακίνηση μέσα στην Αθήνα, νομίζω ότι όλη αυτή η κατάσταση θα έχριζε μιας περισσότερο σοβαρής προσοχής και σοβαρής κριτικής απ’ την πλευρά της κυβέρνησης αντί να μεταθέτει συνεχώς…ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να μας πει ο κ. Χατζηδάκης για να έχουμε διάλογο. ΦΟΙΤΗΤΗΣ: Και να κατηγορεί συνεχώς τον κόσμο ο οποίος πληρώνει. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν σας κατηγόρησε προσωπικά, κουβέντα κάνουμε. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Το ενιαίο εισιτήριο καταρχήν έγινε για να γίνει πιο απλό το σύστημα. ΦΟΙΤΗΤΗΣ: Πιο απλό το σύστημα με αυξανόμενη τιμή. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Μισό λεπτό. Ο δεύτερος λόγος έγινε για να αντιμετωπιστούν τα ελλείμματα, τα οποία ελλείμματα δεν είναι του ΝΑΤΟ και των Αμερικάνων, είναι δικά μας ελλείμματα, δικά σας ελλείμματα, των πατεράδων σας, οι οποίοι καλούνται να τα πληρώσουν στο τέλος. Δεν μένουν απλήρωτα αυτά τα ελλείμματα. Τα πληρώνετε πάλι μέσω της φορολογίας. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν χαρίστηκαν ποτέ θέλετε να πείτε. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Σε αυτό να μην κοροϊδευόμαστε. Δηλαδή μη νομίζετε ότι είναι χαμηλότερες οι τιμές, στη συνέχεια δεν τα καλύπτει κανένας ή ότι έρχεται ο κ. Αλογοσκούφης ή εγώ από την περιουσία μας και τα πληρώνουμε. Τα πληρώνετε πάλι εσείς. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Χατζηδάκη, με αυτή την αλλαγή αυξήθηκαν τα έσοδα;Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Είναι νωρίς να ξέρουμε. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν ξέρουμε. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Όχι. Η ρύθμιση αυτή ισχύει εδώ και ενάμιση μήνα, επομένως πρέπει να περάσει κάποιος καιρός για να έχουμε μια εικόνα. Εμείς αυτό προσδοκούμε. Ωστόσο επαναλαμβάνω, για τους τακτικούς χρήστες υπάρχουν μειώσεις. Και αυτό που θέλω να ρωτήσω τα παιδιά εγώ είναι, αντί να κάνουν όλη αυτή την ιστορία που βεβαίως είναι παράνομη, δε θέλω να σταθώ σε αυτό, γιατί δεν παίρνουν μια κάρτα απεριορίστων διαδρομών, σας είπα είναι 15 € το μήνα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι καλή τιμή αυτή πάντως. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Και τους έρχεται πάρα πολύ φθηνά. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και δεν κάνει και όλη αυτή την ιστορία. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ήταν 17,5 και πήγε 15. ΦΟΙΤΗΤΗΣ: Αν μου επιτρέπετε, επειδή είμαι τακτικός χρήστης, η κάρτα μειώθηκε μόλις 1 €. Απ’ τη στιγμή που διπλασιάστηκε σχεδόν το εισιτήριο, θα μπορούσε να μειωθεί περισσότερο. Άρα, μιλάμε για προσχηματικές μειώσεις. Δεν μπορούμε να μιλάμε για πραγματικές μειώσεις. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Παίρνεις μια κάρτα, εάν χρησιμοποιείς το μετρό κάθε μέρα. ΦΟΙΤΗΤΗΣ: Ουσιαστικά μετακυλίστηκε ένα επιπλέον κομμάτι κόστους…ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παρακαλώ πολύ, σας ζητώ συγνώμη, φίλοι μας, κύριε Υπουργέ έχουμε ένα ζήτημα με τραμ, είναι και το αντικείμενό σας. Φαίη Χρυσοχόου καλημέρα, είσαι στον αέρα. Φ. ΧΡΥΣΟΧΟΟΥ: Καλημέρα. Μετά το Μπάτη εδώ στο Φάληρο πριν στρίψει την Αχιλλέως το τραμ, είχαμε μία σύγκρουση φορτηγού με το μέσο αυτό σταθερής τροχιάς. Όλα συνέβησαν όταν έκανε όπισθεν το φορτηγό επί της Ποσειδώνος, συγκρούστηκε με το τραμ. Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για τραυματία οδηγό στο κεφάλι. Μία επιβάτης έχει τραυματιστεί.Δεν έχουμε εκτροχιασμό του μέσου. Τα δρομολόγια γίνονται κανονικά. Όλα αυτά συνέβησαν πριν από λίγο. Για ότι νεότερο θα ενημερώσουμε τους τηλεθεατές του «ΑΝΤ-1».ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το μη χείρον, βέλτιστο. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάλι καλά που δεν είχαμε και τα χειρότερα. Είναι δύσκολο Υπουργείο. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ξέρετε, εγώ νόμιζα πριν πάω σε αυτό το Υπουργείο, ότι ήταν μόνο το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως που είχε τις καταστροφές, τα καιρικά φαινόμενα κλπ, όλα αυτά. Δυστυχώς είναι και το δικό μας Υπουργείο. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουμε και άλλα για το Υπουργείο σας, όχι για σας προσωπικά, για το Υπουργείο και τους προκατόχους, πριν, πριν, πριν, υπάρχουν και άλλα προβλήματα. Λέγε με SIEMENS. Θα το συζητήσουμε σε λίγο, μη νομίζουν οι φίλοι ότι δεν θα το συζητήσουμε. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ότι θέλετε. Πάντως για τις αστικές συγκοινωνίες κάνουμε μια πολύ μεγάλη προσπάθεια. Η μείωση των καρτών, το ενιαίο εισιτήριο και μια σειρά από άλλα μέτρα, στοχεύουν ακριβώς σε αυτά. Και να σας πω ένα παράδειγμα. Θέλουμε να κάνουμε έναν καινούργιο σχεδιασμό για τα λεωφορεία, ξεκινώντας απ’ τη Δυτική Αθήνα. Επειδή ακριβώς έχουμε το ενιαίο εισιτήριο και ο κόσμος μπορεί να αλλάζει μέσα σε μιάμιση ώρα όσα μέσα θέλει, θέλουμε τα λεωφορεία που ξεκινάνε από το Περιστέρι και το Αιγάλεω, από εκεί θα ξεκινήσουμε στην αρχή, να κατευθύνονται κατά βάση στους τοπικούς σταθμούς του μετρό και στη συνέχεια ο κόσμος να κατευθύνεται με το μετρό στο κέντρο της πόλης και το ανάποδο στη συνέχεια, το αντίστροφο και με αυτό υπολογίζουμε ότι θα γλιτώσουμε 30% στο χρόνο της μετακίνησης. Θα ξεκινήσουμε από το τέλος Αυγούστου να εφαρμόζουμε ένα τέτοιο μέτρο. Ένα άλλο μέτρο το οποίο θέλουμε να προχωρήσουμε…ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και να μας πουν και οι φίλοι μας αν τα μέτρα που ακούν από εσάς, ακούγονται ως μέτρα λογικά και είναι μέτρα που μπορούν να τα υποστηρίξουν και με τη συμπεριφορά τους ως πολίτες. Έχει σημασία αυτό κ. Υπουργέ. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Βεβαίως, να τους πω κανένα δυο ακόμα; ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βεβαίως, ολοκληρώστε. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ένα άλλο μέτρο είναι η επέκταση των λεωφορειόδρομων, διότι έχουν διπλασιαστεί τα αυτοκίνητα, υπερδιπλασιαστεί από το ’96 ίσα με τώρα. Πρέπει να δώσουμε χώρο στα μέσα μαζικής μεταφοράς. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να το συζητάμε κάθε ένα, μισό λεπτά. Εγώ άκουσα στο εξωτερικό για τους λεωφορειόδρομους, δηλαδή να παίρνουμε και έξυπνα μέτρα, επιτρέπεται να μπει ένα Ι.Χ. στο λεωφορειόδρομο εάν έχει πάνω από τρεις επιβάτες. Εδώ πέρα είτε έχεις πέντε μέσα, είτε είσαι μόνος σου, τουλάχιστον να παίρνουμε τα μέτρα, αλλά να μην αισθάνεται διωκόμενος ο οδηγός του Ι.Χ. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Δεν επιτρέπεται παντού. Υπάρχουν διαφοροποιήσεις. Αλλά ξέρετε ότι εδώ, να το πάω εγώ παραπέρα. Στους λεωφορειόδρομους που ήδη υπάρχουν, βλέπετε και δεν το βλέπω μόνο εγώ υποθέτω, συνέχεια αυτοκίνητα το ένα μετά το άλλο. Και γι’ αυτό είπαμε να δοκιμάσουμε να επεκτείνουμε την ιδέα που ισχύει στην Πανεπιστημίου, δηλαδή το λεωφορειόδρομο αντίθετης ροής. Και τώρα που παραγγείλαμε μελέτη για τους λεωφορειόδρομους, έχουμε πει στους μελετητές να σκεφτούν και αυτή την ιδέα, για να υπάρξει καλύτερη αστυνόμευση και να δώσουμε προτεραιότητα στα λεωφορεία. Και παράλληλα ξέρετε, έχουμε παραγγείλει, θα παραλαμβάνουμε από το τέλος του χρόνου καινούργια λεωφορεία, ντίζελ καθαρά, Europe-5 όπως λέγονται, λεωφορεία φυσικού αερίου, θα γίνουμε η πρώτη…ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πήρατε και ένα νομίζω υδρογόνου.Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: .. η πρώτη πόλη στην Ευρώπη σε χρήση φυσικού αερίου στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Παραγγείλαμε ένα λεωφορείο υδρογόνου. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, εάν θέλετε να πείτε όλο το πρόγραμμα του Υπουργείου, ευχαρίστως. Να σας πω ένα παράδειγμα, γιατί εντάξει, το λεωφορείο του υδρογόνου και εγώ θέλω όλα τα αυτοκίνητα να είναι υδρογόνου. Βέβαια ξέρω ότι είναι ακριβά ακόμα, το ένα λεωφορείο υδρογόνου, διάβασα, ότι θα το πάρετε 500.000 €.Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ακόμα παραπάνω. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ακούστε με, μισό λεπτάκι. Εγώ όμως ήθελα να πάω στο αεροδρόμιο προχθές, προσέξτε, για να σας πω πράγματα που τα αντιμετωπίζουν καθημερινά οι πολίτες, πήγα τελευταία στιγμή. Όλοι οι ταξιδιώτες πολλές φορές τελευταία στιγμή πηγαίνουν. Πήγα λοιπόν στο σταθμό της Νερατζιώτισσας να πάρω τον προαστιακό, για να βρω που αγοράζουν εισιτήριο μάτωσα, έχασα πέντε λεπτά, ειλικρινά σας το λέω. Ούτε ήξερα που ξεκινούσα. Έκατσα στην αποβάθρα, όπως ξέρουμε όλοι πας σε μια αποβάθρα, φεύγει το ένα τρένο έρχεται το άλλο. Έκατσα στη σωστή πλευρά και το τρένο έφυγε από πίσω. Δηλαδή φαντάζομαι αν είναι κάποιος ξένος στη χώρα αυτή αντιμετωπίζει προβλήματα. Το τραμ για παράδειγμα μη μου πείτε ότι είναι επιτυχημένο. Που δεν το κάνατε εσείς, να πω ότι είναι δική σας ευθύνη..Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Σιγά-σιγά, μην τα βάζουμε όλα στο ίδιο τσουβάλι. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν είναι στο ίδιο τσουβάλι. Πέστε μου για τον Προαστιακό. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Για τον προαστιακό το σωστό, σωστό, έχετε δίκιο. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι λίγο διαλυμένος τώρα. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Και έχω βάλει κι εγώ τις φωνές και μάλιστα χτες κατά σύμπτωση υπήρξε ανακοίνωση από τον προαστιακό για την πύκνωση των δρομολογίων, θα έχουμε 30% με 40% αύξηση της κυκλοφορίας με τα καινούρια δρομολόγια που ξεκινάνε από την Κυριακή. Μεταφέραμε τρένα από την υπόλοιπη Ελλάδα και θα έχουμε πύκνωση και προς Κόρινθο Κιάτο και προς το αεροδρόμιο. Και μάλιστα είπα και στους Διευθύνοντες του ΟΣΕ να δουν τι θα κάνουν και με τον καθαρισμό των σταθμών, γιατί σε ορισμένους σταθμούς η κατάσταση είναι απαράδεκτη και τα λέω εγώ μόνος μου. Κι επειδή τα έχω δει, μου έχουν στείλει άνθρωποι γράμματα, emails και τα λοιπά στο γραφείο, είπα να δούμε πως θα το αντιμετωπίσουμε. Τώρα να πούμε για το Τραμ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο Τραμ περίπου ανά εξάμηνο έχουμε ένα περιστατικό. Σε λίγο θα έχουμε και εικόνα από το ατύχημα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι δύσκολο να το συνηθίσει ο κόσμος νομίζω, δεν έχει αφομοιωθεί ακόμη. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και όχι μόνο οι επιβάτες αλλά και όλοι όσοι κινούνται στο ίδιο δίκτυο, δηλαδή και τα οχήματα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να καλημερίσουμε και την Έρικα τη Βαλιάνου τη συνάδελφο, καλημέρα Έρικα. Εσύ έχεις έρθει για τα πολύ δυσάρεστα, όχι για τον κ. Χατζηδάκη, για τον πολιτικό κόσμο. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Έχω έρθει για τα πολύ δυσάρεστα, αλλά το τραμ είναι πρόβλημα και για τους πεζούς. Εγώ δηλαδή ακόμη δεν το έχω συνηθίσει για να κυκλοφορήσω. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Σήμερα έχουμε Υπουργό στο εκτελεστικό απόσπασμα εδώ πέρα. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Όχι, όχι. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Όχι, αλλά όλοι πρέπει να προσέχουμε, δεν το έχουμε συνηθίσει και ως πολίτες ακόμη ότι κυκλοφορεί κι αυτό στην πόλη μας. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Θα σας πω για το Τραμ, επειδή εδώ θα διαφωνήσουμε, είμαι οπαδός του τραμ. Το Τραμ είναι ένα καινούριο μέσο..ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είστε ρομαντικός τότε. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Όχι, υπάρχει σε όλη την Ευρώπη. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κοιτάξτε ο άνθρωπος ήταν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, έχει ζήσει σε άλλο κλίμα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Χατζηδάκη, καλύτερα να μιλάμε για το τραμ παρά να σας ρωτήσω για την Ολυμπιακή. Αφήστε το καλύτερα. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Θα σας πω και για την Ολυμπιακή, αλλά να σας πω πρώτα για το τραμ, να τα παίρνουμε ένα-ένα. Λοιπόν το Τραμ είναι ένα καινούριο μέσο, προφανώς δεν το έχει συνηθίσει ο κόσμος, υπάρχουν ατυχήματα και ξέρετε, μετά από τα ίδια τα θύματα των ατυχημάτων οι δεύτεροι που στενοχωριόμαστε είμαστε εμείς οι ίδιοι διότι πρέπει να διαχειριστούμε την κατάσταση να δούμε πως θα αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα.Ωστόσο το Τραμ πηγαίνει με 24 χιλιόμετρα την ώρα, θα πείτε χαμηλή ταχύτητα. Τα αυτοκίνητα στον Πειραιά που θα επεκταθεί το τραμ μέχρι το 2010 θέλω να πιστεύω πηγαίνουν 18 χιλιόμετρα την ώρα και σε ώρες αιχμής 11 χιλιόμετρα την ώρα. Άρα το τραμ θα έχει υπερδιπλάσια ταχύτητα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι αλλά δεν πηγαίνει παντού, εν πάση περιπτώσει. Κύριε Χατζηδάκη οι αριθμοί δε λένε πάντα την αλήθεια και το ξέρετε. Το Τραμ δεν το φτιάξατε εσείς και δε σας το χρεώνουμε. Ξέρουμε ότι κόστισε 150 εκατομμύρια ευρώ και είναι πολύ ωραίο διακοσμητικό για την παραλία. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Μα δεν είναι διακοσμητικό. Ταξιδεύει κάθε μέρα.. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν είπα ότι δεν ταξιδεύει, αλλά πόσους εξυπηρετεί; Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Να σας πω, 70 χιλιάδες άνθρωποι. Κάθε μέρα μεταφέρει 70 χιλιάδες ανθρώπους. Κι επειδή ταξιδεύει να πω και για τους νέους, την Παρασκευή και το Σάββατο το Τραμ διανυκτερεύει όλο το βράδυ.. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό είναι καλό, εξυπηρετεί, βγάζουμε το καπέλο. Και το μετρό. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Και πάει πάρα πολλή νεολαία στα κέντρα της παραλιακής. Και το ίδιο κάναμε με το μετρό, που παρά τις αντιδράσεις το επεκτείναμε μέχρι τις δύο τα ξημερώματα Παρασκευή και Σάββατο. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όταν έχουμε οτιδήποτε νεώτερο για το ατύχημα με το τραμ κάποιος συνάδελφος να μας ενημερώσει παρακαλώ πάρα πολύ. Να πάμε στην υπόθεση της SIEMENS όμως; Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Να πω μια και λέγαμε για το τραμ μια τελευταία κουβέντα; Για τα μέσα σταθερής τροχιάς, επειδή είπαμε για τον προαστιακό και είπαμε και για το τραμ να πούμε ότι εκτός από το μετρό που επεκτείνεται και τώρα θα πάει και προς τη Δυτική Αθήνα, που είναι έργο που κάνει το ΥΠΕΧΩΔΕ, θα επεκτείνουμε κι εμείς τον ηλεκτρικό από την Κηφισιά και ο οποίος θα φτάσει μέχρι την Εθνική Οδό και αργότερα μέχρι τον Άγιο Στέφανο. Σε αυτή τη φάση θα ξεκινήσουν οι μελέτες. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλό αυτό. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Κι αυτό είναι σημαντικό, γιατί τα μέσα σταθερής τροχιάς είναι πιο αξιόπιστα και πιο φιλικά στο περιβάλλον.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είστε υπέρ, το καταλάβαμε. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Και ο στόχος μας είναι να έχουμε πράσινες μεταφορές στην Αθήνα, γι΄ αυτό είπαμε και για λεωφορεία υδρογόνου.. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Χατζηδάκη, ποιος είναι ο τουρίστας Υπουργός; ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτός ο ιπτάμενος Υπουργός ποιος είναι; Τώρα εσείς κάτι συζητάτε μεταξύ σας εκεί, Υπουργός είστε.. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς πάντως δεν ήσασταν Υπουργός το 2000. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Εκείνο που πιστεύω σε αυτή την ιστορία είναι ότι ακριβώς λόγω της μεγάλης δημοσιότητας, να σας το πω αλλιώς, ακόμα και λόγω της επιμονής της δικής σας νωρίτερα ή αργότερα όλα αυτά τα πράγματα ακόμα κι αν εμείς θελήσουμε να τα κρύψουμε θα έρθουν στην επιφάνεια. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Από τους Γερμανούς.Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Από σας κα Βαλιάνου, από σας. Δηλαδή κι αν εμείς θέλουμε να τα κρύψουμε επαναλαμβάνω για κάποιο λόγο που δε θα έπρεπε να έχουμε.. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Πάντως ο Εισαγγελέας πρόσεξε να μη ρωτήσει τον Υπουργό έστω γι΄ αυτό το ταξίδι, γιατί αν η μάρτυρας η γραμματέας του έλεγε και γραφόταν στην κατάστασή της το όνομα τώρα η δικογραφία δε θα ήταν σε ειδικό Ανακριτή, θα ήταν στη Βουλή. Έτσι φαίνεται. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς σαν νέος Πολιτικός είστε ευχαριστημένος με αυτή την εικόνα σήμερα, το ότι κλείνει η υπόθεση με μία γενική δίωξη “ομπρέλα” δεν την λέτε εσείς Έρικα, κατά παντός υπευθύνου;Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Ναι, ναι, κατά παντός υπευθύνου. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και πάει για μετά το Σεπτέμβριο, δηλαδή το κλείνουμε το θέμα. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Αν έκλεινε η υπόθεση δεν θα ήμουνα ευχαριστημένος. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Αλλά πάει μακριά στο χρόνο. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Αλλά είναι προφανώς ότι δεν κλείνει. Και να σας πω και κάτι άλλο; Εάν υποτεθεί ότι είχαμε κάτι να κρύψουμε και θέλαμε να τελειώνουμε με αυτή την υπόθεση, θα ευχόμουνα να κλείσει αμέσως τσακ μπαμ που λέμε για να τελειώσει η ιστορία. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Δε θα κρυφτεί, το ξέρετε κύριε Υπουργέ. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Όμως δεν πρόκειται να κλείσει, διότι είναι μια πολύ μεγάλη υπόθεση. Εκείνο που θέλω να πω πάντως, ίσως φανεί ότι είναι κομματικός λόγος, αλλά το πιστεύω, μέχρι στιγμής το μόνο πράγμα το οποίο έχει προκύψει σίγουρα διαπιστωμένα είναι το θέμα.. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Τι είναι; Ο κ. Τσουκάτος. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Είναι το θέμα με τον κ. Τσουκάτο. Από κει και πέρα εγώ δε θέλω να προβλέψω και να κάνω τον μάντη, προσέξτε, θέλω να είμαι καθαρός απέναντί σας. Δε θέλω να προβλέψω και να κάνω τον μάντη, αλλά από τη μια πλευρά έχουμε αυτό το γεγονός κι από κει και πέρα έχουμε φημολογία. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Δεν έχουμε τίποτα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συγνώμη μια άνω τελεία για να δούμε τι έγινε με το ατύχημα, γιατί υπάρχει πολύς κόσμος που έχει τρομοκρατηθεί των νοτίων προαστίων οι οποίοι ανησυχούν για τις λεπτομέρειες. Φ.ΧΡΥΣΟΧΟΟΥ: Να πούμε λοιπόν ότι το τραμ έχει απομακρυνθεί από το σημείο για να ξέρουν όσοι κατευθύνονται στην παραλία και όσοι χρησιμοποιούν το μέσο σταθερής τροχιάς ότι τα δρομολόγια γίνονται κανονικά. Η ζημιά έχει γίνει στη μπροστινή πλευρά του τραμ έως την πρώτη πόρτα. Όπως όλα δείχνουν ο οδηγός του φορτηγού βρισκόταν στην παραλία για να μαζέψει μπάζα κι έκανε όπισθεν και δεν κοίταξε την Ποσειδώνος.. Φ.ΧΡΥΣΟΧΟΟΥ: Μάλιστα. Δεν έχουμε και την οδική παιδεία σε σχέση με το τραμ. Κι εγώ πηγαίνοντας στη Γλυφάδα οδηγώντας καμιά φορά μπερδεύομαι. Δεν είμαστε ακόμα εξοικειωμένοι.ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν έχει αφομοιωθεί στον κόσμο. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Και γενικότερα παρότι αυτά τα γεγονότα είναι σαφώς ατυχή και θλιβερά δεν υπάρχει τρόπος πουθενά στον κόσμο να τα εξαφανίσεις. Φ.ΧΡΥΣΟΧΟΟΥ: Τελικά τέλος πάντων μπήκε στη γραμμή του Τραμ μη βλέποντας ότι έρχεται το Τραμ και είχαμε αυτή τη σύγκρουση. Είναι τελικά μικροτραυματισμοί του οδηγού του τραμ, του οδηγού του φορτηγού και ενός επιβάτη και για πρώτες βοήθειες πήγαν στο νοσοκομείο και πλέον όλα έχουν τελειώσει και δεν είχαμε κάτι σοβαρότερο από αμέλεια του οδηγού του φορτηγού που δεν είχε ότι έρχεται το τραμ. Και καλό είναι εδώ που είναι και ο Υπουργός να λέμε ότι πρέπει να προσέχουμε, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε τα νέα μέσα σταθερής τροχιάς, γιατί αν σχεδιάζουμε και ποδηλατόδρομους τότε τι, θα πέφτει ο καθένας στο πεζοδρόμιο; ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποδηλατόδρομους θα φτιάξετε; Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ναι βεβαίως. Έχουμε ήδη εξαγγείλει δύο μεγάλους ποδηλατόδρομους, δηλαδή θα τελειώσουν το 2010, αναφέρομαι σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα..ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε ποιες περιοχές; Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ένας μεγάλος θα γίνει από το σταθμό του μετρό της Κατεχάκη, θα ανέβει πανεπιστημιούπολη πολυτεχνειούπολη και θα κατέβει μέχρι τον Άγιο Χαράλαμπο των Ιλισίων. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Που υπάρχουν πολλοί νέοι με το πανεπιστήμιο. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Κι ένας άλλος που θα ξεκινήσει από το Παναθηναϊκό Στάδιο, θα πάει Διονυσίου του Αρεοπαγίτου, θα κατέβει Θησείο, κάτω Καλλιθέα, Μοσχάτο, δίπλα στις γραμμές του ΗΣΑΠ και θα φτάσει στο παραλιακό μέτωπο. Και την προηγούμενη εβδομάδα εξαγγείλαμε κι άλλον έναν στη Δυτική Αθήνα.Και έχουμε και 15 εκατομμύρια ευρώ στην άκρη από το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης για περιφερειακούς Δήμους της Αθήνας ή της επαρχίας ή της Θεσσαλονίκης, γιατί μας ενδιαφέρει το ποδήλατο, πιστεύουμε στο ποδήλατο και δε θα ξεχάσω ποτέ όταν ήμουνα στην Κοπεγχάγη που ο Υπουργός Μεταφορών της Δανίας -είχαμε πάει να τον επισκεφθούμε τότε Ευρωβουλευτές- ήρθε στο Υπουργείο Μεταφορών που τον περιμέναμε εμείς με το ποδήλατό του, που στην Κοπεγχάγη υπάρχει μεγάλο.. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία, μπράβο του. Έρικα στο ζουμί. Σε ακούμε, πες μας το όνομα του Υπουργού, είναι απλό. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Εγώ θα το πω, σε μένα θέλετε να κάνει αγωγές; Όχι βεβαίως. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και στο σταθμό παράλληλα. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Ναι, απειλεί με αγωγές. Λοιπόν εντάξει, αυτό να σας πω ότι ήταν ένα ταξίδι, μια κοινωνική εκδήλωση ότι φαινόταν για τον εν λόγω Υπουργό και δεν ήταν τίποτα άλλο. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πήγε να δει την Ελλάδα με τη Βραζιλία. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Το ερώτημα όμως που έκανα χθες στον Εισαγγελέα, όταν μας κάλεσε να μας πει, που βεβαίως ο κ. Αθανασίου σε αυτά που είχε πει αυτά έκανε, ότι “όταν θα καταλήξω θα ασκήσω διώξεις κατά παντός υπευθύνου”. Όταν όμως από τη Γερμανία ακούμε όλοι τώρα επί δύο χρόνια ότι “εμείς δώσαμε λεφτά στα δύο μεγάλα κόμματα της Ελλάδος”, λέω στον Εισαγγελέα τουλάχιστον από αυτά που ξέρουμε εμείς βλέπουμε ότι ένας άνθρωπος του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Τσουκάτος εν προκειμένω, με τον τρόπο που εκείνος έκρινε διέρρευσε όπως λέει με παρένθετους λογαριασμούς και τα λοιπά το ένα εκατομμύριο γερμανικά μάρκα ότι πήγαν στα ταμεία του ΠΑΣΟΚ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα καλώς ή κακώς ο Τσουκάτος έχει ανοίξει ένα απόστημα, έτσι; Δηλαδή ο άνθρωπος εξαρχής έκανε δηλώσεις κι έχει μια αξία αυτό. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βεβαίως. Μας ξεκαθάρισε λοιπόν ότι “μικρό κόμμα δεν έχει”. Αυτά που λένε στη Γερμανία ότι δώσανε και σε μικρό κόμμα, εγώ λέει… ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εκτός κι αν κάποιοι πήραν δήθεν για μικρό κόμμα κι ήταν ένα τρίτο ταμείο μαύρο. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Υπάρχουν 30 τόμοι δικογραφία. Μας την έδειξε μέσα στη βιβλιοθήκη, 30 τόμοι. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στη Γερμανία είναι 30 τόμοι ή εδώ; Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Εδώ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τους οποίους διαχειρίζεται ένας άνθρωπος; Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Τους διαχειρίστηκε ενάμισι χρόνο. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ενώ στη Γερμανία πόσοι είναι οι Εισαγγελείς; Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Είναι τουλάχιστον 20 Εισαγγελείς, κάπου εκεί. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Από την οποίαν ο ίδιος είπε, που μπορεί να κάνω λάθος αλλά διορθώστε με, ότι “ευθύνη για Υπουργούς δεν προκύπτει”.Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Όχι. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είμαστε μια χαρά. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Όχι, δεν είπα ότι είμαστε μια χαρά. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μα ακούστε, το λένε όλοι έτσι κ. Χατζηδάκη. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάποιοι ανάμεσά σας ήταν πιο έξυπνοι προφανώς. Ανάμεσα στους Πολιτικούς, έτσι; Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Η έρευνα θα συνεχιστεί. Λέω με βάση όσα είπε ο Εισαγγελέας και με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία. Να σας πω κάτι; Εάν μείνει αυτή η αχλής, η εικόνα ότι υπάρχει συγκάλυψη.. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Είναι χειρότερο για όλους. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Είναι χειρότερο για όλους, για μας τους ίδιους. Ξέρετε, και να υποτεθεί ότι φταίνε ένας δύο πέντε ο κόσμος θα κοιτάζει όλους μας, όλους μας, και θα νομίζει ότι φταίμε όλοι μαζί. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ενώ τώρα φταίει ο Τσουκάτος από το ΠΑΣΟΚ κι ένα όνομα από τη Νέα Δημοκρατία… Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Εγώ είπα τι έχει προκύψει από τα μέχρι στιγμής στοιχεία. Ε. ΒΑΛΙΑΝΟΥ: Να πούμε και το άλλο, ούτε τα τηλεφωνικά κέντρα του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη είναι τα μαύρα χρήματα της SIEMENS έτσι; ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ευχαριστήσουμε πάρα πολύ τον κ. Υπουργό. Κύριε Υπουργέ ευχαριστούμε πάρα πολύ. Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Σας ευχαριστώ κι εγώ, να είστε καλά.