“Με διάφορες δικαιολογίες του τύπου «στρατηγικής σημασίας», «εθνικός αερομεταφορέας» κλπ, γίναμε η τελευταία σοβιετική χώρα της Ευρώπης. Ας καταλάβουμε ότι οι αποκρατικοποιήσεις δεν έχουν μόνο ταμειακό, αλλά και αναπτυξιακό χαρακτήρα. Στέλνουν το μήνυμα διεθνώς ότι η Ελλάδα αλλάζει και γίνεται χώρα φιλική στην επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις.”
-Η ΝΔ διέκρινε «γκρίζες ζώνες» στην απόφαση των Βρυξελλών ποιά είναι κατά τη δική σας εκτίμηση τα σκοτεινά σημεία και τι σημαίνουν?
Η Ευρώπη έκανε περισσότερα από όσα φανταζόμασταν τις τελευταίες μέρες πριν από τη Σύνοδο και λιγότερα από όσα θα μπορούσε να κάνει. Σε κάθε περίπτωση η θριαμβολογία της κυβέρνησης δε δικαιολογείται, διότι συνεχίζουμε να έχουμε μπροστά μας ανηφορικό δρόμο. Εύχομαι να πετύχει η κυβέρνηση την προσπάθειά της, γιατί η επόμενη κυβέρνηση θα πάρει τη σκυτάλη από καλύτερο σημείο. Ωστόσο, οι αναφορές π.χ. σε «νέο σχέδιο Μάρσαλ» είναι σίγουρα υπερβολικές. Διότι, τελικά το σχέδιο αυτό είναι απλώς το ΕΣΠΑ με τις, εδώ και καιρό, αναγκαίες χρηματοδοτικές διευκολύνσεις, η ήδη υφιστάμενη δυνατότητα δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τα «Ομόλογα Έργων» που αφορούν όλες τις χώρες της Ε.Ε.
-Ποια θα ήταν η πραγματικότητα σήμερα χωρίς αυτή τη συμφωνία?
Δεν έχω δυσκολία να σας απαντήσω. Αν η Ευρώπη δεν κατέληγε σε καμιά συμφωνία, τα πράγματα θα ήταν χειρότερα τόσο για μας, όσο και για τους εταίρους μας. Ωστόσο, η συμφωνία αυτή έχει δύο «αγνώστους Χ»: το πρώτο ερωτηματικό είναι η αποτίμηση της συμφωνίας από τις αγορές. Εκεί έχουμε το θερμόμετρο των spreads. Σε βάθος δύο περίπου μηνών θα έχουμε μια καθαρή εικόνα, ανεξάρτητα από το τι λέει ο Α ή ο Β αναλυτής. Το δεύτερο ερωτηματικό είναι τι θα κάνει η κυβέρνηση. Τι θα κάνει με τη φοροδιαφυγή, με τις ιδιωτικοποιήσεις, με την εκτέλεση του προϋπολογισμού. Αν δεν τα καταφέρει, και συνεχίζει να της ξεφεύγει ο προϋπολογισμός, μέχρι το φθινόπωρο κινδυνεύουμε να ξαναβρεθούμε στο σημείο μηδέν. Και σε αυτή την περίπτωση η διαπίστωση θα είναι ότι κάνουμε θυσίες χωρίς ελπίδα.
-Έχει λυθεί το θέμα της ρευστότητας των τραπεζών ή μένει να αποδειχθεί? Ποιές κινήσεις πρέπει να γίνουν ακόμα στην ΕΕ αλλά και στο εσωτερικό?
Με τις αποφάσεις των Βρυξελλών είχαμε μια υποστύλωση των τραπεζών. Αυτό ήταν ανακούφιση λόγω του «κουρέματος» που υφίστανται. Άλλο όμως υποστύλωση των τραπεζών κι άλλο ρευστότητα για την αγορά. Φοβούμαι ότι το πρόβλημα της ρευστότητας θα παραμείνει. Η κυβέρνηση χρειάζεται να χρησιμοποιήσει κάθε πρόσφορο μέσο για να το αντιμετωπίσει, όπως το ΕΣΠΑ, το ΕΤΕΑΝ κλπ. Τα πιο πρόσφορα μέσα, όμως, είναι η επιτυχία του προγράμματος δημοσιονομικής εξυγίανσης, πολιτικές για την εισαγωγή επενδυτικών κεφαλαίων – συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικοποιήσεων – και, τελικά, η επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές.
-Δώσατε έμφαση στις αποκρατικοποιήσεις. Είστε της άποψης ότι πρέπει να αποκρατικοποιηθούν ακόμα και επιχειρήσεις που ονομάζουμε στρατηγικής σημασίας? Η ΔΕΗ, οι μεταφορές, πλουτοπαραγωγικές πηγές κλπ?
Με διάφορες δικαιολογίες του τύπου «στρατηγικής σημασίας», «εθνικός αερομεταφορέας» κλπ, γίναμε η τελευταία σοβιετική χώρα της Ευρώπης. Ας καταλάβουμε ότι οι αποκρατικοποιήσεις δεν έχουν μόνο ταμειακό, αλλά και αναπτυξιακό χαρακτήρα. Στέλνουν το μήνυμα διεθνώς ότι η Ελλάδα αλλάζει και γίνεται χώρα φιλική στην επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις. Η Νέα Δημοκρατία έχει μιλήσει ξεκάθαρα για το θέμα. Ειδικά για τη ΔΕΗ, απέναντι στις θολές και ταμειακού χαρακτήρα προσεγγίσεις της κυβέρνησης, προτείνουμε στρατηγικό επενδυτή για την παραγωγή και την εμπορία και κρατικό έλεγχο στα δίκτυα. Δεν υπάρχει, φυσικά, μια συνταγή για όλες τις εταιρείες, αλλά καλό είναι να καταλάβουμε ότι το σημερινό σπάταλο κράτος ζημιώνει τους φορολογούμενους και τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας.
-Η κυβέρνηση πήρε περίοδο χάριτος με αυτή τη συμφωνία; Μήπως αυτό σημάνει εκλογές? Και μήπως αυτό είναι που προβληματίζει την ΝΔ ?
Ο βασικός εχθρός της κυβέρνησης είναι ο εαυτός της. Η μέχρι τώρα αδυναμία της να εφαρμόσει πολιτικές που εξαγγέλλει και η απόκλιση από τους στόχους της. Αφού ο πρωθυπουργός δε θέλει εκλογές, ας αποφασίσει να κυβερνήσει αποτελεσματικά. Αυτός είναι ο βασικός λόγος κατάρρευσης του ΠΑΣΟΚ στις δημοσκοπήσεις.
-Πώς ακούστηκε σε σας η δήλωση της κ.Μπακογιάννη ότι αν δεν μπει στην Βουλή θα αποχωρήσει από την πολιτική?
Είναι μια τοποθέτηση προσωπικού χαρακτήρα. Αυτό που θέλω εγώ να πω είναι πως σ’ αυτή τη φάση όλοι μας, κυβέρνηση και αντιπολίτευση, πρέπει να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό για να βγει η χώρα από την κρίση. Άλλωστε στις δημοκρατίες τις λύσεις δεν τις δίνουν ούτε μάγοι, ούτε λοχίες, αλλά πολιτικοί. Ο λαός, λοιπόν, στις επόμενες εκλογές θα πάρει τις αποφάσεις του, σε σχέση με τους πολιτικούς που θέλει να αντιμετωπίσουν τα προβλήματά του.
-Ποια είναι η εκτίμηση σας για τον χειμώνα του 2011-12? Λέγεται ότι θα είναι ο χειρότερος αλλά και ο καθοριστικότερος…
Είναι μια εξίσωση με πολλούς αγνώστους. Διεθνείς αγορές, Ευρώπη, ελληνική κυβέρνηση, πολιτικό σύστημα, ελληνική κοινωνία. Η κρίση έχει τρία συγκοινωνούντα δοχεία: οικονομία, κοινωνία, πολιτική. Η οικονομία δε θα γιατρευτεί μόνη της. Η κοινωνία μόνο να αντιδρά μπορεί, εφόσον επιδεινώνεται το πρόβλημα. Κατ’ ανάγκην, η λύση θα βρεθεί από την πολιτική. Αυτό είναι που πρέπει να καταλάβουμε, όσοι εμπλεκόμαστε με την ελληνική πολιτική, αν δε θέλουμε να καταγραφούμε ως άβουλοι, δειλοί και μοιραίοι. Περίσσευμα πατριωτισμού χρειάζεται, πρώτα από όλους από εμάς, τους πολιτικούς.
– Πρέπει ή όχι να απελευθερωθούν χωρίς όρους τα ταξί ?
Πέρσι η Νέα Δημοκρατία ψήφισε υπέρ της απελευθέρωσης για τα φορτηγά, επειδή ήταν ρύθμιση αναπτυξιακή και ευρωπαϊκή. Στα ταξί, αντίθετα με ό,τι νομίζει πολύς κόσμος, στην Ευρώπη υπάρχουν ρυθμίσεις και περιορισμοί, ακόμη και για λόγους κυκλοφοριακούς. Δεν είναι ενιαίοι, αλλά υπάρχουν. Χρειάζεται αναμφίβολα εκσυγχρονισμός: αυτοκίνητα με σοφέρ όπως ζητεί ο τουριστικός κλάδος, ειδικές ρυθμίσεις ανάλογα με τις περιοχές, αντιμετώπιση του ζητήματος της μεταβίβασης των αδειών κλπ. Ένα σαφές ευρωπαϊκό πλαίσιο. Μέχρι στιγμής ο κ. Ραγκούσης εμφανίζεται να ξέρει τι δεν θέλει – το Π.Δ. του κ. Ρέππα – και να μην ξέρει τι θέλει. Ποιο, ακριβώς, καθεστώς επιδιώκει. Φυσικά, καταδικάζω κάθε μορφής ακρότητα στις κινητοποιήσεις.
Συνέντευξη του Κωστή Χατζηδάκη στην εφημερίδα Real News και στη δημοσιογράφο Χρύσα Ταβουλάρη.
31 Ιουλίου 2011
-Η ΝΔ διέκρινε «γκρίζες ζώνες» στην απόφαση των Βρυξελλών ποιά είναι κατά τη δική σας εκτίμηση τα σκοτεινά σημεία και τι σημαίνουν;
Η Ευρώπη έκανε περισσότερα από όσα φανταζόμασταν τις τελευταίες μέρες πριν από τη Σύνοδο και λιγότερα από όσα θα μπορούσε να κάνει. Σε κάθε περίπτωση η θριαμβολογία της κυβέρνησης δε δικαιολογείται, διότι συνεχίζουμε να έχουμε μπροστά μας ανηφορικό δρόμο. Εύχομαι να πετύχει η κυβέρνηση την προσπάθειά της, γιατί η επόμενη κυβέρνηση θα πάρει τη σκυτάλη από καλύτερο σημείο. Ωστόσο, οι αναφορές π.χ. σε «νέο σχέδιο Μάρσαλ» είναι σίγουρα υπερβολικές. Διότι, τελικά το σχέδιο αυτό είναι απλώς το ΕΣΠΑ με τις, εδώ και καιρό, αναγκαίες χρηματοδοτικές διευκολύνσεις, η ήδη υφιστάμενη δυνατότητα δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τα «Ομόλογα Έργων» που αφορούν όλες τις χώρες της Ε.Ε.
-Ποια θα ήταν η πραγματικότητα σήμερα χωρίς αυτή τη συμφωνία;
Δεν έχω δυσκολία να σας απαντήσω. Αν η Ευρώπη δεν κατέληγε σε καμιά συμφωνία, τα πράγματα θα ήταν χειρότερα τόσο για μας, όσο και για τους εταίρους μας. Ωστόσο, η συμφωνία αυτή έχει δύο «αγνώστους Χ»: το πρώτο ερωτηματικό είναι η αποτίμηση της συμφωνίας από τις αγορές. Εκεί έχουμε το θερμόμετρο των spreads. Σε βάθος δύο περίπου μηνών θα έχουμε μια καθαρή εικόνα, ανεξάρτητα από το τι λέει ο Α ή ο Β αναλυτής. Το δεύτερο ερωτηματικό είναι τι θα κάνει η κυβέρνηση. Τι θα κάνει με τη φοροδιαφυγή, με τις ιδιωτικοποιήσεις, με την εκτέλεση του προϋπολογισμού. Αν δεν τα καταφέρει, και συνεχίζει να της ξεφεύγει ο προϋπολογισμός, μέχρι το φθινόπωρο κινδυνεύουμε να ξαναβρεθούμε στο σημείο μηδέν. Και σε αυτή την περίπτωση η διαπίστωση θα είναι ότι κάνουμε θυσίες χωρίς ελπίδα.
-Έχει λυθεί το θέμα της ρευστότητας των τραπεζών ή μένει να αποδειχθεί; Ποιές κινήσεις πρέπει να γίνουν ακόμα στην ΕΕ αλλά και στο εσωτερικό;
Με τις αποφάσεις των Βρυξελλών είχαμε μια υποστύλωση των τραπεζών. Αυτό ήταν ανακούφιση λόγω του «κουρέματος» που υφίστανται. Άλλο όμως υποστύλωση των τραπεζών κι άλλο ρευστότητα για την αγορά. Φοβούμαι ότι το πρόβλημα της ρευστότητας θα παραμείνει. Η κυβέρνηση χρειάζεται να χρησιμοποιήσει κάθε πρόσφορο μέσο για να το αντιμετωπίσει, όπως το ΕΣΠΑ, το ΕΤΕΑΝ κλπ. Τα πιο πρόσφορα μέσα, όμως, είναι η επιτυχία του προγράμματος δημοσιονομικής εξυγίανσης, πολιτικές για την εισαγωγή επενδυτικών κεφαλαίων – συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικοποιήσεων – και, τελικά, η επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές.
-Δώσατε έμφαση στις αποκρατικοποιήσεις. Είστε της άποψης ότι πρέπει να αποκρατικοποιηθούν ακόμα και επιχειρήσεις που ονομάζουμε στρατηγικής σημασίας; Η ΔΕΗ, οι μεταφορές, πλουτοπαραγωγικές πηγές κλπ;
Με διάφορες δικαιολογίες του τύπου «στρατηγικής σημασίας», «εθνικός αερομεταφορέας» κλπ, γίναμε η τελευταία σοβιετική χώρα της Ευρώπης. Ας καταλάβουμε ότι οι αποκρατικοποιήσεις δεν έχουν μόνο ταμειακό, αλλά και αναπτυξιακό χαρακτήρα. Στέλνουν το μήνυμα διεθνώς ότι η Ελλάδα αλλάζει και γίνεται χώρα φιλική στην επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις. Η Νέα Δημοκρατία έχει μιλήσει ξεκάθαρα για το θέμα. Ειδικά για τη ΔΕΗ, απέναντι στις θολές και ταμειακού χαρακτήρα προσεγγίσεις της κυβέρνησης, προτείνουμε στρατηγικό επενδυτή για την παραγωγή και την εμπορία και κρατικό έλεγχο στα δίκτυα. Δεν υπάρχει, φυσικά, μια συνταγή για όλες τις εταιρείες, αλλά καλό είναι να καταλάβουμε ότι το σημερινό σπάταλο κράτος ζημιώνει τους φορολογούμενους και τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας.
-Η κυβέρνηση πήρε περίοδο χάριτος με αυτή τη συμφωνία; Μήπως αυτό σημάνει εκλογές; Και μήπως αυτό είναι που προβληματίζει την ΝΔ;
Ο βασικός εχθρός της κυβέρνησης είναι ο εαυτός της. Η μέχρι τώρα αδυναμία της να εφαρμόσει πολιτικές που εξαγγέλλει και η απόκλιση από τους στόχους της. Αφού ο πρωθυπουργός δε θέλει εκλογές, ας αποφασίσει να κυβερνήσει αποτελεσματικά. Αυτός είναι ο βασικός λόγος κατάρρευσης του ΠΑΣΟΚ στις δημοσκοπήσεις.
-Πώς ακούστηκε σε σας η δήλωση της κ.Μπακογιάννη ότι αν δεν μπει στην Βουλή θα αποχωρήσει από την πολιτική;
Είναι μια τοποθέτηση προσωπικού χαρακτήρα. Αυτό που θέλω εγώ να πω είναι πως σ’ αυτή τη φάση όλοι μας, κυβέρνηση και αντιπολίτευση, πρέπει να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό για να βγει η χώρα από την κρίση. Άλλωστε στις δημοκρατίες τις λύσεις δεν τις δίνουν ούτε μάγοι, ούτε λοχίες, αλλά πολιτικοί. Ο λαός, λοιπόν, στις επόμενες εκλογές θα πάρει τις αποφάσεις του, σε σχέση με τους πολιτικούς που θέλει να αντιμετωπίσουν τα προβλήματά του.
-Ποια είναι η εκτίμηση σας για τον χειμώνα του 2011-12; Λέγεται ότι θα είναι ο χειρότερος αλλά και ο καθοριστικότερος…
Είναι μια εξίσωση με πολλούς αγνώστους. Διεθνείς αγορές, Ευρώπη, ελληνική κυβέρνηση, πολιτικό σύστημα, ελληνική κοινωνία. Η κρίση έχει τρία συγκοινωνούντα δοχεία: οικονομία, κοινωνία, πολιτική. Η οικονομία δε θα γιατρευτεί μόνη της. Η κοινωνία μόνο να αντιδρά μπορεί, εφόσον επιδεινώνεται το πρόβλημα. Κατ’ ανάγκην, η λύση θα βρεθεί από την πολιτική. Αυτό είναι που πρέπει να καταλάβουμε, όσοι εμπλεκόμαστε με την ελληνική πολιτική, αν δε θέλουμε να καταγραφούμε ως άβουλοι, δειλοί και μοιραίοι. Περίσσευμα πατριωτισμού χρειάζεται, πρώτα από όλους από εμάς, τους πολιτικούς.
– Πρέπει ή όχι να απελευθερωθούν χωρίς όρους τα ταξί;
Πέρσι η Νέα Δημοκρατία ψήφισε υπέρ της απελευθέρωσης για τα φορτηγά, επειδή ήταν ρύθμιση αναπτυξιακή και ευρωπαϊκή. Στα ταξί, αντίθετα με ό,τι νομίζει πολύς κόσμος, στην Ευρώπη υπάρχουν ρυθμίσεις και περιορισμοί, ακόμη και για λόγους κυκλοφοριακούς. Δεν είναι ενιαίοι, αλλά υπάρχουν. Χρειάζεται αναμφίβολα εκσυγχρονισμός: αυτοκίνητα με σοφέρ όπως ζητεί ο τουριστικός κλάδος, ειδικές ρυθμίσεις ανάλογα με τις περιοχές, αντιμετώπιση του ζητήματος της μεταβίβασης των αδειών κλπ. Ένα σαφές ευρωπαϊκό πλαίσιο. Μέχρι στιγμής ο κ. Ραγκούσης εμφανίζεται να ξέρει τι δεν θέλει – το Π.Δ. του κ. Ρέππα – και να μην ξέρει τι θέλει. Ποιο, ακριβώς, καθεστώς επιδιώκει. Φυσικά, καταδικάζω κάθε μορφής ακρότητα στις κινητοποιήσεις.