Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Συνέντευξη στην Ημερησία του Σαββάτου και τον Ευτύχη Παλλήκαρη

synksh_kx_imerisia_23_2_2013_palikarisΌποιος πιστεύει ότι μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα της ανεργίας με τις παλιές συνταγές, ματαιοπονεί. Το κράτος, μέσω της διόγκωσής του, δεν μπορεί να απορροφήσει τους ανέργους. Μόνο ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να το κάνει. Και θα τα κάνει αν δημιουργήσουμε μία χώρα φιλική στην επιχειρηματικότητα και στις επενδύσεις. Και αυτό προσπαθούμε να κάνουμε. Ήδη έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα (συμφωνία Cosco – Hewlett Packard – ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επενδύσεις Unilever, Phillip Morris κλπ), αλλά και δρόμο ακόμα μπροστά μας. Το 2013 είναι η κρίσιμη χρονιά. Και οι λέξεις κλειδιά: ανάκτηση της εμπιστοσύνης. Αυτό προσπαθούμε να πετύχουμε χωρίς να λογαριάζουμε το πολιτικό κόστος

synksh_kx_imerisia_23_2_2013_palikarisΣυνέντευξη του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων κ. Κωστή Χατζηδάκη στην εφημερίδα Ημερησία του Σαββάτου και στον δημοσιογράφο Ευτύχη Παλήκαρη. 23-2-2013

Υπάρχει η αίσθηση ότι οι μεταρρυθμίσεις δεν προχωρούν με τους ρυθμούς που έπρεπε. Αυτό σημαίνει απώλεια εσόδων και πιθανόν προσφυγή σε νέα μέτρα;

Έχουμε διανύσει μεγάλο δρόμο στο τομέα των μεταρρυθμίσεων και αυτό αναγνωρίζεται διεθνώς. Να σας θυμίσω τις παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας, στον τομέα της ενέργειας. Στις μεταφορές, απελευθερώθηκε πλήρως η αγορά των φορτηγών και οι μεταφορές που αφορούν τις τουριστικές υπηρεσίες. Με τις νέες αγορανομικές και υγειονομικές διατάξεις απλοποιούμε τη λειτουργία της αγοράς, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό προς όφελος του καταναλωτή. Παρουσιάσαμε μέρα για την καλύτερη λειτουργία της αγοράς καυσίμων υιοθετώντας τις προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Στον τομέα των εξαγωγών σε συνεργασία με Ολλανδούς ειδικούς περιορίζουμε τη γραφειοκρατία. Καταθέσαμε στη Βουλή το νέο Επενδυτικό νομοσχέδιο που προβλέπει τη λειτουργία μιας κεντρικής αδειοδοτικής αρχής κλπ. Η αντιμετώπιση του προβλήματος της ρευστότητας και η προσέλκυση επενδύσεων, είναι το επόμενο βήμα για να μπορέσουν οι μεταρρυθμίσεις να πιάσουν τόπο και να καταλάβουν οι πολίτες τις αλλαγές στην καθημερινότητά τους.

Τι γίνεται με την ανεργία; Έχει πάρει πρωτοφανείς διαστάσεις στη χώρα μας, αλλά επενδύσεις δεν βλέπουμε να γίνονται. Πώς βλέπετε να αντιμετωπίζεται το πιο κρίσιμο ίσως πρόβλημα με την ύφεση να βαθαίνει;

Όποιος πιστεύει ότι μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα με τις παλιές συνταγές, ματαιοπονεί. Το κράτος, μέσω της διόγκωσής του, δεν μπορεί να απορροφήσει τους ανέργους. Μόνο ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να το κάνει. Και θα τα κάνει αν δημιουργήσουμε μία χώρα φιλική στην επιχειρηματικότητα και στις επενδύσεις. Και αυτό προσπαθούμε να κάνουμε. Ήδη έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα (συμφωνία Cosco – Hewlett Packard – ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επενδύσεις Unilever, Phillip Morris κλπ), αλλά και δρόμο ακόμα μπροστά μας. Το 2013 είναι η κρίσιμη χρονιά. Και οι λέξεις κλειδιά: ανάκτηση της εμπιστοσύνης. Αυτό προσπαθούμε να πετύχουμε χωρίς να λογαριάζουμε το πολιτικό κόστος.

Κάθε φορά που έρχεται η τρόικα σημαίνει στην κυβέρνηση ένα είδος συναγερμού για πράγματα που βαλτώνουν. Που το αποδίδετε αυτό;

Η έλευση της Τρόικα είναι περισσότερο δημοσιογραφικό γεγονός και δεν αλλάζει στην ουσία τα πράγματα. Και αυτό γιατί η  επαφή με την Τρόικα είναι συνεχής, ανεξάρτητα από την παρουσία της στη χώρα μας.  Έχουμε συγκεκριμένους στόχους που πρέπει να εκπληρώσουμε μέσα σε συγκεκριμένα χρονοδιογράμματα και ο χρόνος δεν είναι σύμμαχός μας. Η χώρα πρέπει σε λίγους μήνες  να κάνει όσα δεν έκανε για πολλά χρόνια. Αυτή η μάχη είναι εθνική και πρέπει οπωσδήποτε να κερδηθεί.

Τελικά, ο περιβόητος πολλαπλασιαστής ήταν μια χαμένη ευκαιρία επαναδιαπραγμάτευσης της χώρας μας ή μήπως ένα άλλοθι γι αυτά που δεν κάνουμε;

Τα προγράμματα δεν είναι γραμμένα πάνω σε πέτρα. Από την αρχή που θέσαμε το θέμα της βιωσιμότητας του χρέους, καταφέραμε το κούρεμα, τη διετή παράταση του προγράμματος, τα ευνοϊκότερα επιτόκια δανεισμού. Και αυτό το καταφέραμε γιατί αποδειχθήκαμε αποφασιστικοί στη δουλειά μας και αποτελεσματικοί στις δεσμεύσεις μας. Για το θέμα έχουν γίνει δηλώσεις και από τις δύο πλευρές και δεν έχω τίποτα περισσότερο να πω, Αυτή την ώρα δεν έχει κανένα νόημα η ομφαλοσκόπηση και οι φιλοσοφικές συζητήσεις. Η πλήρης ανάκτηση της εμπιστοσύνης θα ανοίξει νέους δρόμους για τη χώρα μας.

Υπάρχουν τρόποι αναπτυξιακοί για την ώθηση της επιχειρηματικότητας και τόνωση της απασχόλησης και ποιοι;

Η προσπάθειά μας κινείται σε τρεις άξονες: στην αντιμετώπιση του προβλήματος της ρευστότητας, στην επανεκκίνηση των μεγάλων έργων, και στην προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών και των ιδιωτικοποιήσεων. Στον κομμάτι της ρευστότητας βασικό εργαλείο αποτελεί η ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος. Από την πλευρά μας, ως Υπουργείο Ανάπτυξης λειτουργούμε συμπληρωματικά με το ξαναζωντάνεμα της συνεργασίας μας με την ΕΤΕπ, με την απεμπλοκή κονδυλίων από το ΕΤΕΑΝ, με την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ. Στο κομμάτι των μεγάλων έργων στόχος μας είναι η επανεκκίνηση των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων που θα δώσει φιλί ζωής στο κατασκευαστικό κλάδο. Παράλληλα κρατάμε ζωντανό το Μετρό της Θεσσαλονίκης με την επέκταση προς Καλαμαριά, στο Μετρό της Αθήνας παραδίδονται οι σταθμοί προς τα νότια προάστια, Χαιδάρι και Ανθούπολη. Υπεγράφη η σύμβαση επέκτασης του Τραμ στον Πειραιά και έχει ήδη ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι στο Ικόνιο. Με τις διορθωτικές αλλαγές που ανέφερα προσπαθούμε να κάνουμε τη χώρα φιλική στην επιχειρηματικότητα και στις επενδύσεις. Στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων ολοκληρώθηκε το επιχειρησιακό πλάνο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τοποθετήθηκαν οι σύμβουλοι αποκρατικοποίησης,  έτσι ώστε μέχρι το τέλος Μαρτίου η εταιρεία να έχει μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ για να ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής προσφορών τον Ιούνιο. Καταλήξαμε σε συνεργασία με την ΕΕ στην εθνική στρατηγική για τα αεροδρόμια με βάση την οποία το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στις συμβάσεις παραχώρησης.

Πολλά νοικοκυριά αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους απέναντι στις Τράπεζες. Βρίσκεστε αυτή τη στιγμή σε μία διαπραγμάτευση με την Τρόικα…

Προσπαθούμε να βρούμε τα χρυσή τομή. Από τη μία να διευκολύνουμε ουσιαστικά τους συμπολίτες μας και από την άλλη η όποια προσπάθεια να μη θέσει σε κίνδυνο την ευστάθεια του τραπεζικού συστήματος και να βρίσκει σύμφωνη τη Τρόικα, η οποία συμβάλει με τα δάνειά της στην ανακεφαλαιοποίησή του. Αυτό είναι το πλαίσιο της διαπραγμάτευσης και με βάση αυτό προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό. Πιστεύω ότι το πλαίσιο που έχει παρουσιάσει η κυβέρνηση για το θέμα θα γίνει σε γενικές γραμμές δεκτό.

Με το ΕΣΠΑ τι γίνεται; Πώς μπορεί να επιταχυνθεί η απορροφητικότητα των κονδυλίων;

Στους εφτά προηγούμενους μήνες επιδοθήκαμε σε μία μεγάλη προσπάθεια για να καλύψουμε το χαμένο έδαφος. Καταφέραμε να ξεπεράσουμε το μνημονιακό στόχο των απορροφήσεων του β εξαμήνου του 2012 και να μην χάσουμε χρήματα. Αποτέλεσμα η απορρόφηση της χώρας να κινηθεί πάνω από το κοινοτικό μέσο όρο κατά 6 μονάδες. Απλοποιήσαμε τις διαδικασίες απορρόφησης με μείωση έως 60% των απαιτούμενων υπογραφών.  Τοποθετήσαμε project managers στα προβληματικά έργα για την καλύτερη παρακολούθησή τους. Αναθεωρήσαμε τα προγράμματα της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου έτσι ώστε να  μεταφέρουμε πόρους από προγράμματα με μικρή απορροφητικότητα σε αυτά που ενισχύουν την απασχόληση. Και τέλος κατορθώσαμε να εξασφαλίσουμε για το νέο ΕΣΠΑ ( 2014-2020) 16,3 δις ευρώ, μετά από δύσκολες διαπραγματεύσεις του Πρωθυπουργού στις Βρυξέλλες. Να σημειωθεί εδώ ότι το νέο ΕΣΠΑ έχει διαφορετική φιλοσοφία από το σημερινό καθώς δίνεται μεγαλύτερο βάρος στην καινοτομία, στη τεχνολογική ανάπτυξη και λιγότερο στις υποδομές. Όλα τα παραπάνω θα τα λάβουμε υπόψη στη κατάθεση του νέου αναπτυξιακού μας σχεδιασμού στις Βρυξέλλες, έτσι ώστε το ΕΣΠΑ να αποτελέσει ένα ουσιαστικό όπλο στον αγώνα για την ανάπτυξη.

Τι γίνεται με το χρονοδιάγραμμα για την επανέναρξη των έργων στους οδικούς άξονες; Είχατε προαναγγείλει ότι τον  προσεχή Απρίλιο τα έργα θα ξεπαγώσουν.

Ολοκληρώθηκε το πρώτο στάδιο της διαπραγμάτευσης με τους παραχωρησιούχους  και  καταλήξαμε σε μία καταρχήν συμφωνία, εξασφαλίζοντας τη συνέχιση των έργων και το σημαντικό περιορισμό των απαιτήσεων για αποζημιώσεις. Το δεύτερο μέρος της διαπραγμάτευσης με τις 43 τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα βρίσκεται σε εξέλιξη. Τώρα είμαστε στην πιο κρίσιμη φάση. Δουλεύουμε εντατικά κάθε μέρα και πιστεύω ότι στο τέλος θα πετύχουμε τους στόχους μας. Πρώτα συμφωνία με τις Τράπεζες και στη συνέχεια συμφωνία με την Κομισιόν. Ο στόχος μας να ξεκινήσουν οι μπουλντόζες τον Απρίλιο παραμένει αμετακίνητος.

Σας ανησυχεί η επίθεση στα μεταλλεία Χαλκιδικής σε ό,τι αφορά στην προσέλκυση νέων επενδύσεων;

Σε κανένα μέρος του πλανήτη δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη και εργαζόμενοι χωρίς επιχειρήσεις και επιχειρήσεις χωρίς επενδυτές. Και σε κανένα μέρος του κόσμου δεν υπάρχουν αριστερές και δεξιές επενδύσεις. Η ανεργία δεν θα μειωθεί με την πολιτική των προσευχών, αλλά με άνοιγμα στην αγορά και στην επιχειρηματικότητα.  Η εικόνα της Χαλκιδικής βλάπτει τη χώρα. Όπως δήλωσε και ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς η κυβέρνηση θα απαντήσει με αποφασιστικότητα και θα προστατέψει όσους επενδύουν στο μέλλον του τόπου και στη θέληση των ανθρώπων του να γυρίσουν οριστικά σελίδα.  Η πατρίδα μας πρέπει να προχωρήσει και θα προχωρήσει μπροστά.

Πώς κρίνετε τις μέχρι τώρα επιδόσεις της τρικομματικής κυβέρνησης; Μήπως τελικά  αντί για συναινέσεις έχουμε περισσότερα «αγκάθια» και διαφωνίες, με αποτέλεσμα ζωτικής σημασίας στόχοι να μετατίθενται για το μέλλον;

Μην υποτιμούμε το έργο που έχει γίνει. Γυρίστε οχτώ μήνες πίσω και αναλογιστείτε τι έχει πετύχει η τρικομματική κυβέρνηση συνεργασίας. Από την ανασφάλεια ενός Grexit  και τα σενάρια της καταστροφής έχουμε περάσει σε μία νέα φάση και σε μία νέα εικόνα για τη χώρα. Ασφαλώς υπάρχει δρόμος για να διανυθεί. Ασφαλώς και υπάρχουν πολλά προβλήματα. Όμως ο συνασπισμός όλων των δυνάμεων που πιστεύουν στην ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας και η αποφασιστικότητα του Πρωθυπουργού δημιούργησαν μια νέα δυναμική για τη χώρα. Συνεχίζοντας στον ίδιο δρόμο μπορούμε πράγματι να δούμε φως στην άκρη του τούνελ. Και σε αυτή τη προσπάθεια δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι το δίλλημα για τη χώρα είναι ουσιαστικά Ευρώπη ή χάος.

Ο ΣΥΡΙΖΑ  βρίσκεται απέναντι στη ΝΔ σε ποσοστά αλλά η διγλωσσία και η αμφιθυμία του προκαλούν πολλές αντιδράσεις από την πλευρά της κυβέρνησης. Πώς κρίνετε την αντιπολιτευτική του στάση;

Πολλά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ επιμένουν σε ουτοπικές, ανεφάρμοστες και δημαγωγικές λύσεις. Άλλα που υιοθετούν μία συγκριτικά μετριοπαθέστερη στάση, επιχειρούν να πατήσουν το ένα πόδι στο έδαφος, κρατώντας το άλλο στον αέρα. Μπορεί να αποτελέσει άραγε αυτό μία αξιόπιστη λύση για η χώρα ιδιαίτερα αυτές τις στιγμές; Εγώ νομίζω ότι οι ακραίες επιλογές του ΣΥΡΙΖΑ βλάπτουν τη χώρα στη προσπάθειά της να βγει από αυτή τη κρίση και ζημιώνουν παράλληλα την αξιοπιστία του.

Η επίσκεψη Ολαντ στην Αθήνα έβαλε στο πρόγραμμα μια δική σας επίσκεψη στο Παρίσι. Πότε θα γίνει;

Είμαστε σε συνεννόηση μα τη γαλλική πλευρά για να καθοριστεί η ημερομηνία. Οι διεθνείς επαφές της κυβέρνησης δεν γίνονται για επικοινωνιακούς λόγους, αλλά για να βρούμε στήριξη αυτή την κρίσιμη για τη χώρα περίοδο.

Μετάβαση στο περιεχόμενο