Κωστής Χατζηδάκης

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Συνέντευξη στον Επενδυτή

newspaper_glasses_4_120x80

…Η ελληνική πολιτική έχει γεμίσει από αναμάρτητους και γι αυτό κάνει εντύπωση όταν κάποιος δέχεται ότι δεν είναι. Ας το καταλάβουμε επιτέλους. Ο χρόνος τρέχει εις βάρος της χώρας και δεν έχουμε την πολυτέλεια να πολιτευθούμε με τις πρακτικές του παρελθόντος. Αν κάποιοι νομίζουν ότι θα κερδίσουν τις επόμενες εκλογές υπονομεύοντας την προσπάθεια της κυβέρνησης να μείνουμε στο ευρώ, τότε προσωπικά τους χαρίζω και τις εκλογές και τη δραχμή. Αυτό που προέχει τώρα είναι η σωτηρία της χώρας και η επιβίωση των οικογενειών μας. Να βάλουμε τις βάσεις για την ανάκαμψη και την ανάπτυξη. Αν τα καταφέρουμε σε αυτή τη προσπάθεια, μου είναι πραγματικά αδιάφορο ποιος θα κερδίσει τις επόμενες εκλογές…

 

Συνέντευξη στην εφημερίδα “ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ” του υπουργού Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Κωστή Χατζηδάκη

1. Πιστεύετε ότι άλλαξε το κλίμα αντιμετώπισης της χώρας μας στην Ευρώπη μετά την επίσκεψη Σαμαρά. Ποιες οι προσδοκίες;

Το αρνητικό κλίμα για τη χώρα είναι το πρώτο και βασικό εμπόδιο που πρέπει να υπερπηδήσουμε. Η ψυχολογία μετράει πάρα πολύ σε κρίσεις σαν και τη δική μας. Γι αυτό, η χώρα πρέπει να εκπλήξει ευχάριστα ξεκινώντας από την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να αγνοήσει το πολιτικό κόστος και να φύγει από την λογική της μάχης των οπισθοφυλακών. Ακριβώς επειδή αυτό το μήνυμα εκπέμπεται σταθερά εδώ και δύο μήνες, το κλίμα αλλάζει σταδιακά στην Ευρώπη. Και οι εφτά εβδομάδες που μεσολαβούν μέχρι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Οκτωβρίου είναι κρίσιμες και ιστορικές για το μέλλον της πατρίδας μας.

2. Τα μέτρα των 11,5 δις € είναι τα σκληρότερα που έχουν παρθεί ποτέ . Τι θα κάνετε αν στην ψήφιση των μέτρων υπάρχουν διαρροές από τους κυβερνητικούς εταίρους. Αν αυτά τα μέτρα προκαλέσουν διαρροές και στο κόμμα σας πως θα τα αντιμετωπίσετε;

Η χώρα δίνει εξετάσεις αυτή τη στιγμή απέναντι στη διεθνή κοινότητα.  Πρέπει να πείσουμε ότι είμαστε αξιόπιστοι και αυτά που λέμε τα εννοούμε. Γνωρίζουμε πολύ καλά τη σκληρότητα των μέτρων, αλλά και την κρισιμότητα των στιγμών. Οποιαδήποτε αποτυχία τώρα θα γυρίσει τη χώρα δεκαετίες πίσω. Αυτό που προέχει αυτή τη στιγμή είναι να παραμείνουμε στο παιχνίδι για να συνεχίσουμε την προσπάθεια ανάκαμψης. Η εγκατάλειψη της προσπάθειας και η αποτυχία δεν μπορεί να είναι δική μας επιλογή. Είμαι σίγουρος πως όλοι θα σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων, γιατί θα βάλουμε πάνω από όλα την Ελλάδα.

3. Θεωρείτε πως η αντιμνημονιακή ιστορία του κόμματος λύνεται με το ουδείς αναμάρτητος. Ποιους εννοείτε όταν αναφέρεστε στο λόμπι της δραχμής.

Η ελληνική πολιτική έχει γεμίσει από αναμάρτητους και γι αυτό κάνει εντύπωση όταν κάποιος δέχεται ότι δεν είναι. Ας το καταλάβουμε επιτέλους. Ο χρόνος τρέχει εις βάρος της χώρας και δεν έχουμε την πολυτέλεια να πολιτευθούμε με τις πρακτικές του παρελθόντος. Αν κάποιοι νομίζουν ότι θα κερδίσουν τις επόμενες εκλογές υπονομεύοντας την προσπάθεια της κυβέρνησης να μείνουμε στο ευρώ, τότε προσωπικά τους χαρίζω και τις εκλογές και τη δραχμή. Αυτό που προέχει τώρα είναι η σωτηρία της χώρας και η επιβίωση των οικογενειών μας. Να βάλουμε τις βάσεις για την ανάκαμψη και την ανάπτυξη. Αν τα καταφέρουμε σε αυτή τη προσπάθεια, μου είναι πραγματικά αδιάφορο ποιος θα κερδίσει τις επόμενες εκλογές.

4. Αν “ευδοκιμήσει» το καλό σενάριο ( εκταμίευση της δόσης ) ποιο θα είναι το όφελος για την πραγματική οικονομία; Περισσεύει χρήμα για να μπει στην αγορά;

Μία θετική εξέλιξη στις διαπραγματεύσεις με την Τρόικα και εκταμίευση της δόσης θα έχει κυρίως επίδραση στην πραγματική οικονομία, καθώς η ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος αποτελεί προαπαιτούμενο για να αποκατασταθεί η ρευστότητα στην αγορά.  Ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος σημαίνει χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, δηλαδή ρευστότητα στην πραγματική οικονομία. Παράλληλα, η εκταμίευση της δόσης θα δώσει την δυνατότητα και στο κράτος να αρχίσει την εξόφληση των οφειλών προς τους ιδιώτες. Προσθέστε ότι με την αλλαγή του κλίματος θα ξεκινήσει και η επιστροφή των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες από το εξωτερικό, πράγμα το οποίο θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο την ρευστότητα.  Το καλό σενάριο όπως το αποκαλείται θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την πραγματική οικονομία και την ανάπτυξη.

5. Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που ετοιμάζετε θα έχει καθόλου αναπτυξιακά μέτρα ( πχ μείωση συντελεστή φορολόγησης επιχειρήσεων). Οι ΕΟΖ που ανακοινώσατε θα ενταχθούν στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο;

Ξέρετε πολύ καλά πως τα συγκεκριμένα νομοθετήματα στα οποία αναφέρεσται, τελούν εκ των πραγμάτων υπό την έγκριση της Τρόικας. Επομένως, θα προσπαθήσουμε για το καλύτερο με βάση τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις που έχουν φυσικά ορίζοντα τετραετίας. Σε αυτό το πνεύμα, της μείωσης δηλαδή των φορολογικών συντελεστών, κινείται και η πρόταση για τις Ειδικές Οικονομικές Ζώνες. Δεν θίγουμε καθόλου το εργασιακό καθεστώς, αλλά επιδιώκουμε να κάνουμε την Ελλάδα πιο ελκυστική για ελληνικές και ξένες επενδύσεις. Είναι ένα βασικό εργαλείο για να ξεφύγουμε από τον φαύλο κύκλο των ελλειμμάτων και της ύφεσης και να μπούμε σταδιακά στον δρόμο της ανάκαμψης και της ανάπτυξης.

6. Υπάρχει χώρος για ιδιωτικοποίηση τμημάτων των Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας ;

Παρουσιάσαμε την εβδομάδα που μας πέρασε τις δράσεις μας για τον εκσυγχρονισμό των Αστικών Συγκοινωνιών  και την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Μέσα σε αυτή την προσπάθεια εντάσσεται η εισαγωγή της τηλεματικής υπηρεσίας, το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η πιστοποίηση των συγκοινωνιακών υπηρεσιών με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα, η καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής που στερεί τους οργανισμούς από αναγκαίους πόρους. Το ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης τμημάτων του συγκοινωνιακού έργου δεν περιλαμβανόταν στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης.

7. Με ποια μεθοδολογία θα γίνει η αποκρατικοποίηση των 37 περιφερειακών αεροδρομίων ;

Οι παρεμβάσεις για τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι αρμοδιότητα του ΤΑΙΠΕΔ το οποίο τρέχει και τον διαγωνισμό. Οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ επεξεργάζονται ήδη τα προσφορότερα μοντέλα γι αυτό το θέμα. Εμείς ως Υπουργείο πρέπει να διαμορφώσουμε ταχύτατα το ρυθμιστικό πλαίσιο και αναφέρομαι στον ρόλο της ΥΠΑ, για να διευκολύνουμε τις διαδικασίες.

8. Προφανώς γνωρίζετε ότι ο τουρισμός ζητά φθηνά και ποιοτικά αεροδρόμια. Τι θα κάνετε με το αεροδρόμιο στο Καστέλι ;

Ο διαγωνισμός για το Καστέλι δεν προχώρησε λόγω των γνωστών προβλημάτων στην οικονομία. Πιστεύοντας ότι θα κατορθώσουμε να έρθουμε σε συμφωνία με την Τρόικα και να κάνουμε μία νέα αρχή για τη χώρα, θεωρούμε πως μπορούμε να προχωρήσουμε με το διαγωνισμό στο Καστέλι σε μερικούς μήνες. Σε κάθε περίπτωση, η πολιτεία έχει βγάλει τα συμπεράσματά της με τα λάθη που έγιναν στο παρελθόν σε σχέση με το ύψος των τελών στον Αερολιμένα Αθηνών.

9. Θα παραμείνει ο βρόγχος με το Σπατόσημο και ως πότε το συγκεκριμένο κονδύλι θα πηγαίνει για το σκοπό για τον οποίο εισπράττεται;

Έχουμε ορίσει ειδικό συντονιστή, ο οποίος πέρα των ρυθμιστικών παρεμβάσεων για τα περιφερειακά αεροδρόμια, θα ασχοληθεί και με την εκπόνηση προτάσεων για την πολιτική των αερομεταφορών. Η εξίσωση σε σχέση με τα τέλη στα αεροδρόμια έχει πολλές παραμέτρους: προσέλκυση τουριστών, ελκυστικότητα της προσπάθειας για τα περιφερειακά αεροδρόμια, ισορροπία ανάμεσα στου Έλληνες και στους ξένους αερομεταφορείς, συμβατότητα με το κοινοτικό δίκαιο, έσοδα  του δημοσίου. Όλα αυτά θα μελετηθούν και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα καταλήξουμε σε μία σφαιρική λύση για το θέμα.

10. Ποιος ο λόγος ίδρυσης εταιρειών ειδικού σκοπού για την πώληση περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου. Περισσεύουν χρήματα στο ελληνικό δημόσιο για την πληρωμή και άλλων διοικήσεων ;

Ο λόγος είναι η επιτάχυνση της προσπάθειας. Δεν μιλάμε για καινούργιες και βαριές εταιρείες. Η ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΑΕ που είναι το αντίστοιχο όχημα για το πρώην αεροδρόμιο, έχει 15-20 ανθρώπους. Μιλάμε για ευέλικτες και αποκεντρωμένες δομές, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και διάρκεια ζωής, έτσι ώστε να έχουμε αποτελέσματα. Το μεγαλύτερο ίσως έλλειμμα στην Ελλάδα είναι το έλλειμμα αποτελεσματικότητας.

11. Πως θα προχωρήσουν τα έργα στους 4 αυτοκινητόδρομους. Ποιο το νέο χρονοδιάγραμμα;

Τα έργα στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους ( Αιγαίου, Κεντρικής Ελλάδας, την Ολυμπία και την Ιόνια Οδό) ξεκίνησαν με συμβάσεις παραχώρησης και λόγω των δυσμενών οικονομικών συνθηκών και των προβλημάτων στον τραπεζικό κλάδο έχουν σταματήσει, με τεράστιες αρνητικές συνέπειες για τις εταιρείες, τους εργαζόμενους στον κατασκευαστικό κλάδο και την ελληνική οικονομία γενικότερα. Αυτή τη στιγμή ξεκινάμε μία προσπάθεια να ξεμπλοκάρουν τα έργα σε ένα ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο, λόγω των προβλημάτων ρευστότητας και των ρητρών που ενδέχεται να καταπέσουν. Ορίσαμε διαπραγματευτή εκ μέρους του Δημοσίου για να ξεκινήσει την διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους, με στόχο μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου να έχουμε φτάσει σε μία συμφωνία – πλαίσιο. Η συμφωνία αυτή θα πρέπει να συζητηθεί στη συνέχεια με τις τράπεζες, αλλά και να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στο τελικό στάδιο  οι όποιες νέες συμφωνίες προκύψουν θα πρέπει να έρθουν στη Βουλή για να εγκριθούν με διαφάνεια. Δεν έχω αυταπάτες. Έχουμε να κάνουμε με μία διαχείριση κρίσης. Τα πράγματα σήμερα δεν έχουν καμία σχέση με το 2007. Προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο για την οικονομία και την πατρίδα μας μέσα σε εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες.

12. Η κυβέρνηση αποφάσισε την πώληση των ΕΛΤΑ σε ποσοστό έως 90%. Ποιες οι προσδοκίες από τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση όταν ο Οργανισμός είναι ήδη κερδοφόρος, ενώ παράλληλα έχει σημαντικές οικονομικές απώλειες από τη λεγόμενη καθολική υπηρεσία την οποία δεν καταβάλει το ελληνικό δημόσιο;

Όλες οι προσπάθειες για ιδιωτικοποιήσεις γίνονται κόντρα στον άνεμο. Σε δυσμενές οικονομικό περιβάλλον για την χώρα. Ωστόσο, η πραγματοποίησή τους θα ανατρέψει σε σημαντικό βαθμό τη σημερινή αρνητική εικόνα της χώρας στις αγορές και στους επενδυτές. Δεν είναι μόνο το ταμειακό όφελος, είναι κυρίως το αναπτυξιακό όφελος το οποίο θα προκύψει από την πραγματοποίησή τους καθώς θα σηματοδοτήσουν την έναρξη μιας καινούργιας περιόδου για την χώρα μας. Τα ΕΛΤΑ έχουν περάσει ήδη στην ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ. Έχουν ορισθεί Σύμβουλοι που θα υποβάλουν τις προτάσεις τους. Κάθε τομέας έχει τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες του. Ας μη προκαταλαμβάνουμε τα πράγματα. Ας αφήσουμε την ίδια την πραγματικότητα να μιλήσει.

13. Όταν αναφέρεστε στην πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τι εννοείτε; Με ποια περιουσιακά στοιχεία θα πουληθεί προκειμένου να είναι ελκυστική σε επενδυτές ; Υπάρχει ακόμη ενδιαφέρον ;

Είμαστε σε διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε σχέση με μία ανοικτή υπόθεση κρατικών ενισχύσεων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πριν προχωρήσει οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πρέπει να είναι ελεύθερη βαρών και χωρίς νομικά εμπόδια που να την συνοδεύουν. Αφού ξεκαθαρισθεί αυτό το θέμα, στη συνέχει θα ξεκινήσει η προσπάθεια αποκρατικοποίησης. Προαπαιτούμενο αυτής της προσπάθειας, είναι η διαμόρφωση των όρων έτσι ώστε ο διαγωνισμός να έχει θετική κατάληξη. Αυτά θα τα δούμε στους αμέσως επόμενους μήνες. Επειδή το πρόγραμμα εξυγίανσης του ΟΣΕ ξεκίνησε με μένα Υπουργό το 2008, με ενδιαφέρει να προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις. Με φροντίδα για τους φορολογούμενους και έγνοια για τους εργαζόμενους.

14. Θα βλέπατε ενεργότερη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στη συντήρηση της υποδομής του ΟΣΕ;

Ήδη έχουμε μιλήσει για την ιδιωτικοποίηση της ROSCO, της εταιρείας δηλαδή που θα ασχολείται με την τεχνική βάση του ΟΣΕ και τη συντήρηση  του τροχαίου υλικού. Θα λάβουμε υπόψη μας παραδείγματα άλλων χωρών και θα προσπαθήσουμε με βάση τη διεθνή εμπειρία να οδηγηθούμε σε βιώσιμη λύση. Οι πολλές διακηρύξεις δεν έχουν νόημα. Νόημα έχει η συστηματική δουλειά.

15. Ποιος ο ρόλος της ΕΤΕπ ; Θα ξεμπλοκάρουν τα δάνεια ; Σε ποιο σημείο βρίσκεται η διαπραγμάτευση ;

Με την πρόσφατη συμφωνία με την ΕΤΕπ ενεργοποιήθηκε η δημιουργία του Ταμείου Εγγύησης η οποία προβλέπει μέχρι το τέλος του 2015 τη χορήγηση συνολικά 1,44 δισ ευρώ στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Η χρηματοδότηση θα γίνει με το εξής χρονοδιάγραμμα: 600 εκ ευρώ μέχρι τον Ιανουάριο του 2013, δηλαδή το επόμενο εξάμηνο, 1 δις ευρώ μέχρι ως το Δεκέμβριο του 2013 και 1,44 δις ευρώ ως το τέλος του 2015. Το Ταμείο Εγγύησης θα χρηματοδοτηθεί με πόρους του ΕΣΠΑ ύψους 500 εκ € και με κεφάλαια από την ΕΤΕπ με μόχλευση 1:2. Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις πιστεύω ότι οι Τράπεζες θα αρχίσουν να δίνουν τα πρώτα κονδύλια από τον Οκτώβριο και μετά. Είναι σημαντικό ότι εκτός από την στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, η συνεργασία με την ΕΤΕπ θα επεκταθεί και στον τομέα της πραγματοποίησης των ξένων επενδύσεων και στη διευκόλυνση των ιδιωτικοποιήσεων.

16. Έχετε δηλώσει την ανάγκη αλλαγής του αναπτυξιακού νόμου. Ποια θα είναι η φιλοσοφία των αλλαγών ; Ποια τα βασικά στοιχεία και ποιο το χρονοδιάγραμμα ;

Θέλουμε πράγματι να κάνουμε στοχευμένες παρεμβάσεις. Τα φορολογικά κίνητρα είναι σωστά και διαφανή, αλλά σήμερα δεν υπάρχει κερδοφορία. Πρέπει να δώσουμε λοιπόν μεγαλύτερη έμφαση στις επιχορηγήσεις. Ιδιαίτερη  σημασία επίσης έχει η ταχύτητα στην έγκριση των κινήτρων, καθώς θέλουμε η Ελλάδα να είναι μία χώρα φιλική στις επενδύσεις. Από την άλλη πλευρά η όλη προσπάθεια εξελίσσεται ενώ ο θόρυβος γύρω από ορισμένους υπαλλήλους της Γενικής  Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων δεν έχει κοπάσει. Άρα μας ενδιαφέρει με τον νέο επενδυτικό νόμο να γίνει μία μεγάλη παρέμβαση στο επίπεδο της διαφάνειας. Σε ένα μήνα περίπου θα είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε τις προτάσεις μας.

17. Τι θα γίνει με το Invest in Greece που μέχρι σήμερα δεν έχει εκπληρώσει τους στόχους του ;

Η προσπάθεια του Invest in Greece γίνεται σε ένα δυσμενές περιβάλλον. Γι αυτό πρωτίστως πρέπει να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα εμπιστοσύνης προς την ελληνική οικονομία. Παρά ταύτα οι προσπάθειες προχωρούν και υπάρχουν κάποια αποτελέσματα ιδιαίτερα σε σχέδια που αφορούν στον ενεργειακό τομέα. Προτιθέμεθα σε σύντομο χρονικό διάστημα να καταθέσουμε νομοσχέδιο που θα απλοποιεί ακόμα περαιτέρω τα πράγματα για τους επενδυτές, όταν θα θέλουν να ενταχθούν σε διαδικασία Fast Track και θα συντομεύει τον χρόνο των αδειοδοτήσεων. Καθώς το δημόσιο δεν μπορεί να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, μόνο οι ιδιωτικές επενδύσεις μπορεί να αποτελέσουν ελπίδα για τους ανέργους.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο