Στρατηγική και πολιτικό πλαίσιο
1.
Γιατί είναι το σχέδιο FTTH τόσο κρίσμο; Ποια εκτιμάτε ότι θα είναι σε 5 χρόνια η επίδραση της υλοποίησης του σχεδίου στην ζωή του καθημερινού πολίτη και ποια στην επιχειρηματική δραστηριότητα;
Για όσους ακόμα
αναρωτιούνται για την αναγκαιότητα ενός δικτύου οπτικών ινών σήμερα απλά θα μεταφέρω αυτούσια τα λόγια ενός απλού καταναλωτή, όπως τα διάβασα σε ένα ελληνικό on-line forum:“Το FTTH είναι μονόδρομος… σκεφτείτε….η κόρη της οικογένειας να τηλεφωνεί με χρήση video – ενώ ταυτόχρονα κατεβάζει το τελευταίο video clip του Σάκη-, ο μικρός να παίζει online απαιτητικό video game, η tv να παίζει από online HD library για την μαμά, και ο μπαμπάς να βλέπει τον βάζελο σε High Definition live. … Και όλα αυτά ταυτόχρονα….Πιστεύετε ότι όλα αυτά είναι μακρυά? ‘Οτι το FTTH είναι too much? Ακόμη και αν όντως χρειαστούμε FTTH σε 3-5 χρόνια δεν θα το έχουμε αν δεν το ξεκινήσουμε άμεσα”. Οι εφαρμογές αυτές που αναφέρει ο συγκεκριμένος καταναλωτής είναι μόνο κάποιες από τις δυνατότητες που θα μπορούμε να αξιοποιήσουμε. Υπάρχουν πολλές ακόμα που μπορούν πραγματικά να αλλάξουν την καθημερινότητά μας, όπως η τηλε – εργασία, η τηλε – εκπαίδευση, η τηλε – ιατρική και η ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Διεθνή στοιχεία και έρευνες δείχνουν ότι η διάδοση της ευρυζωνικότητας μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της απασχόλησης κατά 1,5% το χρόνο, τη διευκόλυνση συνεργασιών μεταξύ επιχειρήσεων, ανάπτυξη νέων αγορών, σημαντική αύξηση των
νέων εταιριών, αλλά και ουσιαστική αύξηση της παραγωγικότητας μέχρι 31% σε επιχειρήσεις που υιοθετούν τεχνικές και εργαλεία όπως π.χ. το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Όλα αυτά αποδεικνύουν ότι, καλώς ή κακώς, στο σημερινό περιβάλλον ένα, αν όχι το βασικότερο, εργαλείο ανάπτυξης είναι η πρόσβαση στο διαδίκτυο και γενικότερα το πώς η κάθε χώρα αξιοποιεί την νέα ψηφιακή εποχή. Στη Σουηδία, για παράδειγμα, 500.000 σπίτια έχουν ήδη συνδεθεί με το δίκτυο FTTH. Στη Δανία εφαρμόζεται σχέδιο για τη σύνδεση 967.000 κατοικιών, ενώ στη Γαλλία εκπονήθηκε στρατηγική για 4.000.000 σπίτια. Η χώρα μας δεν πρέπει να χάσει τη μεγάλη αυτή ευκαιρία. Γι’ αυτό και σχεδιάσαμε τη στρατηγική για τις Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες και τις Νέες Τεχνολογίες 2008-2013, την οποία ανακοινώσαμε πριν λίγες εβδομάδες. Στόχος μας είναι 2.000.000 νοικοκυριά να είναι συνδεδεμένα με οπτικές ίνες μέχρι το 2013. Θέλουμε να μπούμε δυναμικά στη νέα εποχή που ξεκινά σήμερα, τώρα. Για να μην πούμε μετά από μερικά χρόνια «χάσαμε άλλη μια μεγάλη ευκαιρία». Έπειτα θέλουμε, και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, να βάλουμε μια τάξη, να δώσουμε μια κατεύθυνση ώστε να μην έχουμε μια Ελλάδα δύο ταχυτήτων στις νέες τεχνολογίες. Δηλαδή, να μην έχουμε περιοχές που θα σφύζουν από δίκτυα-αλλά και που από την άλλη πλευρά κάθε τόσο θα σκάβονται οι δρόμοι τους για να περνούν νέα-ενώ σε άλλες, μη προνομιούχες, περιοχές δεν θα γίνεται καμιά επένδυση. Γι’ αυτό και σχεδιάζουμε εγκαίρως. Για να μη βρεθούμε, όπως πολλάκις στο παρελθόν, μπροστά σε δυσάρεστες εκπλήξεις.
2.
Ο σημερινός Έλληνας είναι συνηθισμένος να βλέπει τις νέες τεχνολογίες να μπαίνουν με μεγάλη καθυστέρηση στη ζωή του, από την εποχή του αναλογικού τηλεφώνου, της ραδιοφωνίας και της τηλεόρασης. Δεδομένου ότι το FTTH είναι η αιχμή της εξέλιξης σήμερα σε όλο τον κόσμο, πόσο δύσκολη θα είναι η υλοποίηση και ποιες
οι ανατροπές που πρέπει να γίνουν στο ευρύτερο περιβάλλον προκειμένου να επιτύχει το σχέδιο;
Είναι αναμενόμενο να υπάρξουν κάποια προβλήματα στην πορεία. Σε κάθε περίπτωση ανάπτυξης υποδομών όπου απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις και μακροχρόνια προσπάθεια, τα προβλήματα είναι αρκετά. Ωστόσο, πιστεύω, ότι βασικό όπλο για να αντιμετωπιστούν οποιαδήποτε προβλήματα ανακύψουν είναι η βούληση να προχωρήσουμε. Θέλω, λοιπόν, να τονίσω ότι από την πλευρά μου υπάρχει η θέληση και το πείσμα, αν θέλετε, να περάσουμε μπροστά. Οι νέες τεχνολογίες, μαζί με το περιβάλλον, είναι δύο τομείς που πραγματικά έχω μέσα στην καρδιά μου και γι’ αυτό τους έχω θέσει στην κορυφή τω προτεραιοτήτων μου. Παράλληλα, στρεφόμαστε προς όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, ώστε να σταθούν δίπλα μας στη μεγάλη αυτή προσπάθεια. Αυτός είναι άλλωστε και ο ρόλος του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών. Να κινητοποιήσει, να εμπνεύσει όλους τους φορείς της αγοράς για την πραγματοποίηση ενός κοινού στόχου. Γι’ αυτό σε αυτό το πλαίσιο έχουμε ήδη μιλήσει τόσο με τον ΟΤΕ όσο και με τους εναλλακτικούς παρόχους, προσπαθώντας να περάσουμε το μήνυμα ότι όλους θα μπορούσε να συμφέρει ένα τέτοιο εγχείρημα.
Παράλληλα, θέλουμε να ενημερώσουμε τους πολίτες. Γιατί όταν οι πολίτες γνωρίσουν καλύτερα και κατανοήσουν τα οφέλη από τις νέες τεχνολογίες, τότε θα ασκήσουν και μεγαλύτερη πίεση σε όλους τους φορείς για να επιταχύνουν τις ενέργειές τους. Γι’ αυτό και προγραμματίζουμε σειρά δράσεων προς αυτή την κατεύθυνση της ενημέρωσης του κοινού. Έτσι, μεταξύ άλλων, θα επιδοτήσουμε τις οικιακές συνδέσεις ΑDSL σε συστηματικούς χρήστες των ΜΜΜ, κατά τα πρότυπα του προγράμματος επιδότησης του φοιτητικού internet. Θα επιδοτήσουμε, επίσης, τερματικό εξοπλισμό για τα άτομα με αναπηρίες, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Επιπλέον, σχεδιάζουμε πιλοτικό πρόγραμμα παροχής δορυφορικού internet στα τρένα, χρηματοδοτούμενο από την European Space Agency. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας εντάσσεται και η ελεύθερη πρόσβαση στο Διαδίκτυο σε περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Το αεροδρόμιο της Χίου μαζί με τα αεροδρόμια της Ρόδου, του Ηρακλείου, της Κω, της Θεσσαλονίκης και της Κέρκυρας θα είναι τα πρώτα αεροδρόμια στα οποία θα υπάρχει WiFi. Αυτό διευκολύνει αρκετούς ταξιδιώτες, ιδιαίτερα νεότερων ηλικιών, και δημιουργεί μία πιο σύγχρονη εικόνα για την χώρα μας στους τουρίστες. Πέρα από αυτά, προχωρούμε στην εκπομπή ψηφιακών εφαρμογών στο Τραμ και στα υπόλοιπα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, και δημιουργούμε, παράλληλα, 5.000 σημεία ασύρματης πρόσβασης στο internet σε σταθμούς και χώρους συγκέντρωσης των ΜΜΜ. Επίσης,`θα διοργανώσουμε ειδικές εκδηλώσεις, με αντικείμενο την επίδειξη των δυνατοτήτων της ψηφιακής τεχνολογίας σε κοινά όλων των ηλικιών (e-parks). Με όπλα, λοιπόν, τη θέληση, το σωστό σχεδιασμό αλλά και την στήριξη των πολιτών πιστεύω ότι θα αντιμετωπιστούν επιτυχώς τα όποια προβλήματα.
Πόροι και σχέδιο υλοποίησης
3.
Ποιες είναι οι πηγές χρηματοδότησης του έργου και πόσο έχουν εξασφαλιστεί; Ιδιαίτερα σε τμήματα που απαιτούν επενδύσεις από άλλους παράγοντες της αγοράς, πως εξασφαλίζεται η συμμετοχή τους;
Οι υποδομές αποτελούν το πιο απαιτητικό κομμάτι της στρατηγικής μας. Μέσα στα επόμενα 5 χρόνια φιλοδοξούμε να φτάσουμε τις οπτικές ίνες σε τουλάχιστον 2 εκατομμύρια σπίτια και την ευρυζωνικότητα σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Εκεί που η διασύνδεση με δίκτυα οπτικών ινών είναι ουσιαστικά ανέφικτη, λόγω του υψηλού κόστους και των γεωγραφικών συνθηκών, θα εξετάσουμε εναλλακτικές τεχνολογίες όπως είναι το WiMax και το δορυφορικό internet σε συνδυασμό με WiFi. Το συνολικό κόστος της υλοποίησης της στρατηγικής μας εκτιμάται στα 3 δις ευρώ. Αυτά θα καλυφθούν από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, ενώ ένα σημαντικό κομμάτι αφορά τη συμμετοχή και του ιδιωτικού τομέα, μεταξύ άλλων και μέσω της εφαρμογής του νόμου για τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.
Είναι ένα φιλόδοξο σχέδιο, αλλά πραγματικά πιστεύω ότι και στην Ελλάδα δικαιούμαστε να είμαστε φιλόδοξοι. Άλλωστε, δύο ημέρες μετά την ανακοίνωση της Στρατηγικής μας το Γραφείο Τύπου της Επιτρόπου κ. Ρέντινγκ εξέδωσε ανακοίνωση όπου ξεκάθαρα δήλωσε την υποστήριξή της στην Στρατηγική μας και κάλεσε και άλλες χώρες της Ευρώπης να ακολουθήσουν το παράδειγμά μας. Την ίδια ώρα το ενδιαφέρον της αγοράς για να ενημερωθεί για τις λεπτομέρειες και τα χρονοδιαγράμματα του σχεδίου μας
είναι και ξεκάθαρο και έντονο.
Όλοι σχεδόν έχουν καταλάβει και έχουν πιστέψει στην αναγκαιότητα δημιουργίας μιας τέτοιας στρατηγικής. Αν δεν τολμήσουμε σήμερα να κάνουμε κάτι με δική μας πρωτοβουλία, είναι βέβαιο, ότι θα αναγκαστούμε να κάνουμε κάτι παρόμοιο στο μέλλον, τρέχοντας ασθμαίνοντας πίσω από τις εξελίξεις και έχοντας πλέον χάσει οριστικά τη μεγάλη ευκαιρία να βρεθούμε στην καρδιά των εξελίξεων.
4.
Ποια είναι τα κυριότερα στάδια και οι ημερομηνίες-σταθμοί στην υλοποίηση του σχεδίου;
Η Στρατηγική μας αυτή είναι ο χάρτης, η πυξίδα που θα ακολουθήσει το Υπουργείο Μεταφορών στο επόμενο διάστημα, προκειμένου να συμβάλει στην υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για την Ψηφιακή Σύγκλιση. Γιατί αυτός είναι ο ρόλος μας ως Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών. Να
δώσουμε κατευθύνσεις, να φτιάξουμε το πλάνο και να εμπνεύσουμε όλους τους φορείς να εργαστούν μεθοδικά για την επίτευξη του κοινού στόχου που θέλει την Ελλάδα ανάμεσα στις πρωτοπόρους των νέων τεχνολογιών.
Ήδη ο Σύμβουλος Στρατηγικής του Υπουργείου μας επεξεργάζεται τα δεδομένα ώστε σύντομα να μπορούμε να φέρουμε σε Δημόσια Διαβούλευση ένα ολοκληρωμένο σενάριο. Ο Σύμβουλος Στρατηγικής μιλάει για μια ακόμα φορά με τους παίκτες της αγοράς προκειμένου να εξηγήσει με λεπτομέρειες τις δικές μας προθέσεις και να λάβει υπόψη του όλες τις επιμέρους παρατηρήσεις της αγοράς. Θέλουμε το τελικό μας project που, επαναλαμβάνω, βασίζεται σε κρατική και ιδιωτική χρηματοδότηση να είναι βιώσιμο, λειτουργικό, ανοιχτό στον ανταγωνισμό και την ελεύθερη αγορά και κυρίως να μπορεί να εγγυηθεί την σύνδεση 2 εκατομμυρίων νοικοκυριών με οπτικές ίνες τα επόμενα 5 χρόνια.
Πιστεύω ότι με την ολοκλήρωση της Διαβούλευσης θα μπορούμε να παρουσιάσουμε το ολοκληρωμένο σχέδιο για την ανάπτυξη του FTTH στην Ελλάδα. Υπολογίζουμε να είμαστε έτοιμοι στο τέλος του καλοκαιριού.
Θεσμικό και διοικητικό πλαίσιο
5.
Αναμφίβολα για την υλοποίηση του σχεδίου θα απαιτηθούν θεσμικές παρεμβάσεις. Επειδή συχνά στο παρελθόν μεγάλα έργα έχουν σκοντάψει σε παρόμοιες δυσκολίες, ποιο είναι το σχέδιό σας για την θεσμική κάλυψη και ποιες οι κυριότερες παρεμβάσεις; Υπάρχουν κάποια σημεία που μπορούν να μπλοκάρουν την ανάπτυξη του σχεδίου ώστε να χαρακτηριστούν show-stopper;
Αυτή ακριβώς την στιγμή ο Σύμβουλος Στρατηγικής καταγράφει και αναλύει όλα αυτά τα ζητήματα με στόχο να μας προτείνει ποιες ακριβώς θα πρέπει να είναι οι
παρεμβάσεις που πρέπει να κάνουμε σε θεσμικό επίπεδο ώστε να προχωρήσει απρόσκοπτα η υλοποίηση της Στρατηγικής μας.
Για τον σκοπό αυτό πολύτιμη είναι και η ανάλογη διεθνής εμπειρία. Για παράδειγμα, στη Γαλλία, όπως προανέφερα, μετά από πολύμηνη Διαβούλευση με όλους τους φορείς, έχουν ήδη ξεκινήσει οι θεσμικές και νομικές παρεμβάσεις ώστε να διευκολυνθεί η ανάπτυξη του FTTH σε 4.000.000 Γαλλικά νοικοκυριά τα επόμενα χρόνια. Ανάλογη εμπειρία υπάρχει και στο σχέδιο ανάπτυξης οπτικών ινών στην Ολλανδία. Υπάρχει σήμερα εμπειρία από αρκετές χώρες της Ευρώπης όσον αφορά στα θεσμικά και νομικά ζητήματα. Αυτή η εμπειρία θα προσαρμοστεί στα ελληνικά δεδομένα και θεωρώ ότι οι δυσκολίες μπορούν να ξεπεραστούν.
Όλες οι θεσμικές παρεμβάσεις που ενδεχομένως χρειαστούν θα έχουν ως βάση την εμπειρία άλλων κρατών και τις προτάσεις που θα μας κάνουν μεγάλοι και μικρότεροι παίκτες της αγοράς.
6.
Ποια είναι τα θεσμικά όργανα που θα επιβλέψουν το σχέδιο; Θα γίνουν συμπληρώσεις ή αλλαγές στο πλαίσιο λειτουργίας της ΕΕΤΤ, θα δημιουργηθούν νέα όργανα;
Πως θα γίνει η διαχείρηση τυχόν υπερκαλύψεων – συγκρούσεων του σχεδίου με άλλα σχέδια και πως θα εξασφαλιστεί ο συγχρονισμός και οι συνέργιες; Ποια είναι η σχέση του με την
ψηφιακή στρατηγική (Ψηφιακή Σύγκλιση, Ψηφιακές Ενισχύσεις, κλπ)
2008-2013;
Ήδη στα πλαίσια της Ψηφιακής Στρατηγικής της Κυβέρνησης 2006-2013 έχουν γίνει πολλά και σημαντικά βήματα για την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας στην Ελλάδα. Δίχως τις υποδομές που ήδη αναπτύχθηκαν κατά την περίοδο 2005-2008, θα ήταν αδύνατη η υλοποίηση των επομένων σταδίων, που περιλαμβάνονται στην στρατηγική μας. Η ίδια η Στρατηγική μας κινείται στην φιλοσοφία και τις κατευθύνσεις της Ψηφιακής Στρατηγικής της Κυβέρνησης.
Παράλληλα, αδιαμφισβήτητος ήταν ο ρόλος που έπαιξε η απελευθέρωση της αγοράς των τηλεπικοινωνιών, αλλά και φορείς όπως ο ΟΤΕ, οι εναλλακτικοί πάροχοι και η ΕΕΤΤ στη σημερινή πρωτόγνωρη έκρηξη ευρυζωνικότητας στην Ελλάδα. Είμαστε πρώτοι στην Ευρώπη σε ρυθμό ανάπτυξης της ευρυζωνικότητας, φθάνοντας το 10%.
Ο Σύμβουλος Στρατηγικής του Υπουργείου επεξεργάζεται σήμερα όλα τα σενάρια υλοποίησης του σχεδίου μας και στο πλαίσιο αυτό θα προτείνει όλες τις απαραίτητες αλλαγές και τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν. Έτσι και αλλιώς όμως η συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Ψηφιακού Σχεδιασμού, την Ειδική Γραμματείας ΣΔΙΤ, την ΕΕΤΤ, και όλους τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς είναι απαραίτητη αλλά και δεδομένη προκειμένου να υλοποιήσουμε ένα τόσο φιλόδοξο σχέδιο. Αυτή ακριβώς η συνεργασία εγγυάται ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα.
Εκμετάλλευση και κοινωνικό όφελος
7.
Η δικτύωση υψηλής ταχύτητας μέχρι το σπίτι είναι μια μεγάλη δύναμη που ωστόσο αποκτά αξία μόνον αν υπάρχουν οι υπηρεσίες που θα την αξιοποίησουν, και από τις υπηρεσίες αυτές προκύπτουν τα ευρύτερα οικονομικά οφέλη. Πως πιστεύετε ότι μπορεί να ωφεληθεί η Ελληνική Οικονομία με την κατασκευή του δικτύου οπτικών ινών;
Η Ευρυζωνικότητα αποτελεί τη σημαία της νέας ψηφιακής εποχής που πολλαπλασιάζει τα οφέλη για όλους. Διεθνή στοιχεία και έρευνες δείχνουν ότι η διάδοση της ευρυζωνικότητας μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της απασχόλησης κατά 1,5% το χρόνο, σημαντικές συνέργειες μεταξύ επιχειρήσεων, ανάπτυξη νέων αγορών, αλλά και ουσιαστική αύξηση της παραγωγικότητας, μέχρι και 31%, σε επιχειρήσεις που υιοθετούν νέες τεχνικές και εργαλεία που σχετίζονται με την ευρυζωνικότητα.
Είναι πλέον φανερό ότι οι ανάγκες για γρήγορο internet μέρα με την μέρα μεγαλώνουν. Μόλις πριν 4 χρόνια τα 384 Κbps ήταν αστρονομική ταχύτητα. Σήμερα τα 12 ή 24 Mbps – δηλαδή 30 φορές πιο γρήγορη σύνδεση – απλά μας ικανοποιούν. Αύριο τα 50 ή 60 Mbps μπορεί να μην φτάνουν. Είναι προφανές ότι πρέπει να περάσουμε στο επόμενο στάδιο. Να περάσουμε στις οπτικές ίνες. Όπως άλλωστε γίνεται σε ολόκληρο τον κόσμο. Η ανάγκη για νέες τεχνολογίες, νέες δυνατότητες και νέες υπηρεσίες, έχει οδηγήσει όλες τις αναπτυγμένες χώρες να στραφούν προς τις οπτικές ίνες και να σχεδιάζουν προγράμματα και υποδομές προκειμένου να «διασυνδέσουν» τους πολίτες τους με την νέα εποχή. Για να δώσουν δυνατότητα ώστε να αναπτυχθούν σύγχρονες εφαρμογές και νέες υπηρεσίες, όπως
e-learning, e-government, τηλε-εργασία, τηλε-ιατρική, ψυχαγωγία, ενημέρωση, απεριόριστη επικοινωνία. Οι ίδιες οι υποδομές, λοιπόν, είναι ο καλύτερος καταλύτης για την ανάπτυξη των νέων αυτών υπηρεσιών από τις ελληνικές επιχειρήσεις, που θα ευνοήσουν τόσο τις ίδιες όσο και την ελληνική οικονομία στο σύνολό της.
8.
Πως συνδυάζεται η ανάπτυξη του δικτύου οπτικών ινών στα σπίτια με την τοπική ή κοινοτική παραγωγή οπτικακουστικού περιεχομένου που διανέμεται μέσω αυτού;
Το παράδειγμα την Δορυφορικής Τηλεόρασης δείχνει ότι τα σύνορα στην Ευρώπη όσον αφορά στην παραγωγή και εκπομπή οπτικοακουστικού περιεχομένου έχουν καταργηθεί. Τα τελευταία 2 χρόνια μάλιστα παρατηρούμε ότι με την έλευση της νέας τεχνολογίας, της «Τηλεόρασης Υψηλής Ευκρίνειας», τα προσφερόμενα προγράμματα εκπέμπονται όχι μόνο πανευρωπαϊκά αλλά και παγκόσμια.
Τα μεγαλύτερα κανάλια High-Definition εκπέμπουν ταυτόχρονα σε διαφορετικές γλώσσες σε πολλές χώρες της Ευρώπης αλλά και του κόσμου. Τα σύνορα και οι αποστάσεις καταργούνται. Το ίδιο το οπτικοακουστικό υλικό που πλέον παράγεται παγκοσμίως προσαρμόζεται με τέτοιο τρόπο ώστε να απευθύνεται σε όλο και περισσότερες χώρες και κοινωνίες. Αυτή ακριβώς η τάση διευκολύνεται ακόμα περισσότερο μέσω της iptv δηλαδή της τηλεόρασης μέσω διαδικτύου. Ένα δίκτυο οπτικών ινών θα δώσει την δυνατότητα ανάπτυξης της iptv ακόμα πιο εύκολα από την δορυφορική τηλεόραση και θα επιτρέψει την δημιουργία και νέων ακόμα πιο πρωτοποριακών υπηρεσιών, όπως την διαδραστική τηλεόραση και ψυχαγωγία, το video on demand, ακόμα και την μετάδοση εκπομπών και οπτικοακουστικού υλικού αποκλειστικά για το διαδίκτυο.
Την ίδια ώρα θα δοθεί η δυνατότητα και στις ελληνικές παραγωγές να ξεπεράσουν τα εθνικά αλλά και τα ευρωπαϊκά σύνορα. Σκεφτείτε τους Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό. Σκεφτείτε τον Απόδημο Ελληνισμό. Σήμερα το Internet δίνει την δυνατότητα στον Απόδημο Ελληνισμό να «δει» και να «ζήσει» την Ελλάδα. Φανταστείτε τις δυνατότητες που μπορεί να δώσει ένα δίκτυο νέας γενιάς διασυνδέοντας διαδραστικά τους Έλληνες ανεξάρτητα σε ποια γωνιά του κόσμου κατοικούν.
Ο τομέας της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας είμαι βέβαιος ότι θα γνωρίσει μεγάλη ανάπτυξη στο μέλλον και οι Έλληνες πολίτες φιλοδοξούμε να είναι ανάμεσα στους πρώτους που θα γευτούν τα οφέλη αυτής της ανάπτυξης.